ישיבת ועדה של הכנסת ה-23 מתאריך 07/12/2020

חוק שירותי תעופה (פיצוי וסיוע בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה) (נגיף הקורונה החדש – הוראת שעה – תיקון) (תיקון מס' 2), התשפ"א-2020 , הצעת חוק שירותי תעופה (פיצוי וסיוע בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה) (הוראת שעה - נגיף הקורונה החדש - תיקון) (תיקון - קיצור המועד להשבת התמורה), התשפ"א-2020

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-ושלוש

הכנסת



17
ועדת הכלכלה
07/12/2020


מושב שני



פרוטוקול מס' 139
מישיבת ועדת הכלכלה
יום שני, כ"א בכסלו התשפ"א (07 בדצמבר 2020), שעה 10:30
סדר היום
1. הצעת חוק שירותי תעופה (פיצוי וסיוע בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה) (נגיף הקורונה החדש – הוראת שעה – תיקון) (תיקון מס' 2) (הוראת שעה – קיצור המועד להשבת התמורה), התשפ"א-2020 (מ/1373).
2. הצעת חוק שירותי תעופה (פיצוי וסיוע בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה) (הוראת שעה - נגיף הקורונה החדש - תיקון) (תיקון - קיצור המועד להשבת התמורה), התשפ"א-2020 (פ/2350/23), של חה"כ יעקב מרגי, חה"כ הילה שי וזאן, חה"כ יבגני סובה, חה"כ יצחק פינדרוס.
נכחו
חברי הוועדה: יעקב מרגי – היו"ר
אימאן ח'טיב יאסין
יבגני סובה
יצחק פינדרוס
עידן רול
אנטאנס שחאדה
הילה שי וזאן
מוזמנים
רננה שחר - יועמ"ש, רשות התעופה האזרחית
משתתפים באמצעים מקוונים
אילנה מזרחי - מנהלת מחלקה בכירה, הרשות להגנת הצרכן והסחר ההוגן

שרון בראנסטון - מ"מ יועמ"ש, אל-על, חברות תעופה

טלי לאופר - מנכ"לית, התאחדות משרדי הנסיעות ויועצי התיירות בישראל

דוד מלובני - מייסד, עמותת תעופה נבונה
ייעוץ משפטי
איתי עצמון
נעמה דניאל
מנהלת הוועדה
עידית חנוכה
רישום פרלמנטרי
טלי רם



1. הצעת חוק שירותי תעופה (פיצוי וסיוע בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה) (נגיף הקורונה החדש – הוראת שעה – תיקון) (תיקון מס' 2) (הוראת שעה – קיצור המועד להשבת התמורה), התשפ"א-2020 (מ/1373)

2. הצעת חוק שירותי תעופה (פיצוי וסיוע בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה) (הוראת שעה - נגיף הקורונה החדש - תיקון) (תיקון - קיצור המועד להשבת התמורה), התשפ"א-2020 (פ/2350/23), של חה"כ יעקב מרגי, חה"כ הילה שי וזאן, חה"כ יבגני סובה, חה"כ יצחק פינדרוס
היו"ר יעקב מרגי
שלום לכולם. אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת הכלכלה של הכנסת. 7 בדצמבר 2020, כ"א בכסלו התשפ"א. הנושא: הצעת חוק שירותי תעופה, התשפ"א-2020, ממשלתית שמספרה 1373, והצעת חוק של מספר חברי כנסת, הצעות שימוזגו. בבקשה, תציג לנו את הרקע.
איתי עצמון
אדוני, מדובר בהצעות חוק לתיקון הוראת השעה שקובעת למעשה איך חוק שירותי תעופה (פיצוי וסיוע בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה), יחול מה שנקרא בתקופה הקובעת, בשל משבר הקורונה. כרגע, לפי הצו שהוועדה דנה בו בשבוע שעבר, התקופה הקובעת אמורה להסתיים בסוף דצמבר, ובתקופה הזאת חלות ההטבות לפי החוק, בשינויים שונים שהותאמו למשבר הקורונה.

הצעות החוק שכרגע מונחות על שולחן הוועדה, עניינן בקיצור התקופה או המועד להשבת התמורה, השבת הכספים ששילמו נוסעים בעד כרטיס טיסה. הוראת השעה כזכור האריכה את התקופה הזו מ-21 ימים מיום שפנה הנוסע בכתב, לתקופה של 90 ימים, מסיבות שונות שנדונו כאן בהרחבה, בין היתר קשיים תזרימיים של חברות התעופה.

כרגע ההצעות – גם הפרטית של חברי הכנסת יעקב מרגי, הילה שי וזאן, יבגני סובה ויצחק פינדרוס, וגם הצעת החוק הממשלתית – הן מבקשות לקצר. התקופה שמוצעת בהצעת החוק הממשלתית היא 30 ימים מהמועד הנקוב בכרטיס הטיסה, והצעת החוק הפרטית – 21 ימים מהמועד שנקוב בכרטיס הטיסה.

ככל שהוועדה תחליט על מיזוג ההצעות האלה, המיזוג יהיה טעון אישור של ועדת הכנסת.
היו"ר יעקב מרגי
מי שנכנס עכשיו לדיון שומע כאילו אנחנו החמרנו, היה 21 ימים ושינינו ל-30. לא.
איתי עצמון
לא. 21 ימים מיום שפנה הנוסע.
היו"ר יעקב מרגי
כן, אבל זה 30 יום לעומת ה-90 יום שיש בהוראת השעה.
איתי עצמון
אמרתי.
היו"ר יעקב מרגי
אמרת בהתחלה. זה נשמע כאילו החמרנו את המצב. חברי הכנסת, אנחנו נמצאים כבר בשלב הכנה לקריאה שנייה ושלישית. דיון כבר קיימנו.
הילה שי וזאן (כחול לבן)
כן, אבל יש משהו חשוב שאנחנו רוצים להוסיף.
איתי עצמון
אני אגיד מה השלב שבו אנחנו נמצאים. הצעת החוק הממשלתית כמובן עברה קריאה ראשונה, היא כרגע בהכנה לקריאות שנייה ושלישית. הצעת החוק הפרטית, ככל שהיא תמוזג, ואז אנחנו הולכים לפי הנוסח הממשלתי, ככל שוועדת הכנסת תאשר את המיזוג, נהיה בשלב הכנה לשנייה ושלישית.
היו"ר יעקב מרגי
אני מציע שנתחיל את ההקראה בסעיפים.
אנטאנס שחאדה (הרשימה המשותפת)
היא דומה להצעת החוק שדנו בה הרבה. נכון?
היו"ר יעקב מרגי
כן. זה אותה הצעה.
אנטאנס שחאדה (הרשימה המשותפת)
ועדיין לא קרה כלום. עדיין לא החזירו כסף.
היו"ר יעקב מרגי
לא. יש תהליך, הוא לא מושלם. יש מי שמחזיר יותר, יש מי שמחזיר פחות. יש תהליכים. נוספה בעיה, נדבר עליה בהמשך, שכסף מוחזר לסוכנים, והסוכנים - -
אנטאנס שחאדה (הרשימה המשותפת)
אין להם כסף להחזיר.
היו"ר יעקב מרגי
אמרתי בהגדרה, זה מרטיב להם את היובש התזרימי, זה מתעכב אצלם. אנחנו גם בזה נטפל, נכניס שינוי או הסתייגות, איך שנקרא לזה.
איתי עצמון
הצעה. זו הצעה שיכולה להיות נדונה כאן בוועדה. לעורכת הדין רננה שחר יש מה להוסיף על הצעת החוק?
רננה שחר
לא, אדוני. מבחינתי, הצגת מצוין.
היו"ר יעקב מרגי
אז מה אנחנו עושים? מקריאים.
איתי עצמון
הוועדה יכולה להצביע על המיזוג של הצעות החוק.
היו"ר יעקב מרגי
אנחנו נצביע על המיזוג של הצעת החוק הפרטית עם הממשלתית. בסוף, הנוסח יהיה של הממשלתית. מי בעד המיזוג?

הצבעה

בעד – 5
אושר.
היו"ר יעקב מרגי
אין מתנדים, אין נמנעים. המיזוג אושר.
איתי עצמון
אושר ויובא לאישור ועדת הכנסת.
היו"ר יעקב מרגי
יפה. את רוצה להקריא לנו? בבקשה.
רננה שחר
בצד של הטכניקה המשפטית אני רק אגיד שעשינו עוד סעיף הוראת שעה בתוך חוק הוראת השעה – זה נראה נורא, אני מתנצלת – אבל בכל אופן, מי שקורא את הנוסח המשולב של הוראת השעה נניח בפרסומים הרגילים, הוא יכול לראות בדיוק את התקופה שזה יחול, ההוראה המיוחדת, זה לא ידרוס ויזואלית את ההוראות הקודמות, ולכן זה נותן יותר ודאות מבחינה טכנית למה חל בכל נקודת זמן, כי אנשים, מעניין אותם גם מה בטיסה של מחר אבל גם מה היה בטיסה לפני חודש.
היו"ר יעקב מרגי
מקובל.
איתי עצמון
רת"א מפרסמת נוסח משולב של הוראת השעה כפי שהתחייבתם בוועדה?
רננה שחר
יש באתר.
איתי עצמון
יש. ואתם מעדכנים אותו כמובן.
רננה שחר
כמובן. כל המהדורות המסחריות גם מתפרסמות בנוסח משולב.
היו"ר יעקב מרגי
בבקשה.
רננה שחר
"הצעת חוק שירותי תעופה (פיצוי וסיוע בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה) (נגיף הקורונה החדש – הוראת שעה – תיקון) (תיקון מס' 2) (הוראת שעה – קיצור המועד להשבת התמורה),
התשפ"א–2020
הוספת סעיף 2א
1.
אחרי סעיף 2 לחוק שירותי תעופה (פיצוי וסיוע בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה) (נגיף הקורונה החדש – הוראת שעה – תיקון), התש"ף–2020‏, יבוא:



"הוראת שעה – המועד להשבת התמורה
2א.
על אף האמור בחוק זה, לעניין טיסה שמועד ההמראה הנקוב בכרטיס הטיסה שהונפק לגביה הוא מיום ט"ו בכסלו התשפ"א (1 בדצמבר 2020), יראו כאילו בסעיף 1 – "



אם יורשה לי פסק זמן בהקראה, אדוני. אנחנו כתבנו את התאריך מתוך הנחה שזה יסתיים עד ה-1 בדצמבר. זה לא קרה, לכן זה לא רטרואקטיבית אלא נבקש לקבוע תאריך.






"
(1) במקום פסקה (2) בא:








"(2) בסעיף 3(א)(2), במקום "21 ימים מהיום שהנוסע או נותן שירות סוכנות הנסיעות כאמור בסעיף 15, לפי העניין, פנה אליו בכתב" יבוא "30 ימים מהמועד הנקוב בכרטיס הטיסה;";







(2) פסקה (2א) – נמחקה." "



להסביר?
איתי עצמון
כן.
רננה שחר
בעצם, אנחנו מציעים שהמועד להשבת התמורה מטיסות לטיסות שמועד ההמראה המתוכנן שלהן החל מהיום שהוועדה תקבע, יהיה 30 ימים מהמועד הנקוב בכרטיס הטיסה. זה משנה את המשטר כרגע, שזה 90 ימים מהמועד הנקוב בטיסה, זה משנה גם את המשטר של חוק טיבי הקבוע, משום שבחוק טיבי זה 21 ימים מיום שהנוסע פנה בכתב.
היו"ר יעקב מרגי
שימו לב.
רננה שחר
זאת אומרת, אין פה איזה דרישה שהנוסע יפנה בכתב אלא יש פה איזה דד-ליין קבוע שבעצם מנסה להתחשב בכך שייתכן שיש קשיים לנוסעים לפנות בכתב לחברות התעופה, קשה להוכיח שפנו בכתב, ולכן הצענו איזשהו דד-ליין יותר ארוך מ-21 ימים באיזושהי הנחת עבודה שלוקח לנוסעים זמן לפנות. זה נראה לנו פחות או יותר מחזיר את הדברים לקדמותם.
הילה שי וזאן (כחול לבן)
אני רוצה להוסיף.
היו"ר יעקב מרגי
חברת הכנסת הילה שי וזאן, תאמרי לנו מה את מציעה להכניס בחוק.
הילה שי וזאן (כחול לבן)
אני מציעה להכניס בסוף את מה שאני מאמינה שגם בהצעת החוק הממשלתית כיוונו, וגם אנחנו ודאי פה בוועדה, להכניס את סוכנויות הנסיעות שכרגע הן נופלות בין הכיסאות.
היו"ר יעקב מרגי
לא. כיוונו שיוחזר הכסף.
הילה שי וזאן (כחול לבן)
בוודאי. כיוונו שיוחזר הכסף, ולא רק על ידי חברות התעופה, זה מה שאני מתכוונת. התכוונו שהכסף יוחזר לצרכן בכל מקרה על שירות שהוא לא קיבל בפועל.

ולכן, אני מציעה פה, יחד עם חבריי שגם חתומים על הצעת החוק שהגשנו, להוסיף סעיף שקובע שנותן שירותי סוכנויות הנסיעות, שמפעיל טיסה או מארגן הטיסה העבירו לו כבר תשלום בשל הטבה לנוסע שרכש ממנו כרטיס טיסה, יודיע על כך לנוסע כאמור בתוך עשרה ימי עסקים מיום קבלת התשלום. לעניין זה, נוסע – נוסע שהונפק לו כרטיס טיסה לטיסה שהתקיימה לגביה עילה מזכה בהתאם להוראת חוק זה, בהפחתת העמלה שהוסכם עליה בעת רכישת כרטיס הטיסה.

כאמור, אנחנו כמובן לא רוצים לפגוע בסוכנויות הנסיעות אבל אנחנו רוצים לוודא שמרגע שהסוכנות קיבלה את הכסף מחברת התעופה, ולא יאוחר מעשרה ימים, הם ישיבו - - -
היו"ר יעקב מרגי
כי היום אין שום חוק שמחייב אותם חוץ מהגנת הצרכן, בכללי.
הילה שי וזאן (כחול לבן)
אין שום חוק. אנחנו מתעסקים רק בחברות התעופה, כמובן מהמקום של האינטרס הצרכני, ואנחנו קצת נתנו לסוכנויות הנסיעות ליפול בין הכיסאות.

חשוב לציין שהרבה מהעסקאות של צרכנים שנעשות כיום – ראינו את זה באלפי תלונות שקיבלנו – בכלל מתייחסות לעסקאות שנסגרו מול סוכנויות ולא ישירות מול חברות התעופה.
היו"ר יעקב מרגי
שזה מובן.
איתי עצמון
אבל יש עוד חלק בהצעה שלך.
הילה שי וזאן (כחול לבן)
החלק השני אומר שנותן שירותי הנסיעות, שמפעיל הטיסה או מארגן העבירו לו תשלום כאמור בסעיף, טרם חקיקת חוק זה, יעביר את התשלום לנוסע כאמור באותו סעיף, תוך עשרה ימי עסקים.
איתי עצמון
לא כל כך הבנתי. את אומרת שבעצם סוכן הנסיעות צריך להעביר לנוסע את התשלום.
הילה שי וזאן (כחול לבן)
מרגע שהוא קיבל את הכסף מחברת התעופה או המארגן, ישיב את הכספים ללקוח בתוך עשרה ימי עסקים.
איתי עצמון
אוקיי.
היו"ר יעקב מרגי
אני חושב שזה סביר.
הילה שי וזאן (כחול לבן)
זה סביר. אני רוצה לציין גם לפרוטוקול, אני נפגשתי עם נציגי סוכנויות הנסיעות, שבהתחלה הביעו רצון כן להיות שותפים לזה, ואחר כך משיקולים שלהם, כאלה ואחרים, בחרו להדיר את רגליהם, וכאמור אמרנו להם שהאינטרס הצרכני הוא הראשון במעלה מבחינתנו ואנחנו נעביר את זה כך או אחרת.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. חברי הכנסת, התייחסויות. בבקשה.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
למרות שהייתי פה בחוץ בוועדת הכנסת, אני מצטרף לדבריה של חברת הכנסת הילה שי וזאן. אני חושב שהסוגיה הזאת היא סוגיה שטרם נפתרה באמצעות החוק. אני אומר את זה בצער רב כי מכל הפניות שאנחנו מקבלים עולה תמונה עגומה – אם זה מבחינת האנשים שלא קיבלו כספים, אם זה מבחינת סוכני הנסיעות; יש כאלה שבאמת עושים את המלאכה, מה שנקרא, מקבלים החזר מחברת התעופה ומייד מחזירים, ולצערי יש כאלה שלא מחזירים את הכספים, מעכבים את הכספים, מסיבות טכניות. יש כאלה שאומרים, אנחנו מזמינים חבילה וכשחלק מחברות התעופה מחזירות לנו כסף אז אנחנו מנסים לשחק עם הכספים האלה, כלומר למישהו להחזיר קצת לפני, למישהו אחרי, בסופו של דבר אין סדר בנושא הזה.

אנחנו דנו פה בעניין של השבת כספים, נדמה לי חמישה-שישה דיונים היו פה בנושא הזה. היום התמונה היא רחוקה ממה שאנחנו רצינו לראות. יש חברות תעופה זרות שבכלל לא מחזירות, נותנות רק ואוצ'רים – וזו שאלה לרת"א, זה לא שאלה שכנראה המחוקק יכול למצוא לה פה תשובה – יש סוכני נסיעות שאומרים: מה אתם רוצים, אנחנו בפשיטת רגל, אנחנו נפשוט רגל ומה תגידו, תלכו איתנו לבית משפט?

כלומר, המדינה פה לא נותנת שום פתרון, ואני אומר את זה לצערי. אז יכול להיות שהחוק הזה יכניס קצת סדר בעניין הזה, ואני כמובן רואה שיש פה תמיכה רחבה בחוק הזה – גם מהאופוזיציה, גם מהקואליציה – כי זו הדרך היחידה להכניס קצת סדר לסיפור הזה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. עורך דין טלי לאופר, אני חייב גילוי נאות, היא הפכה להיות הערוץ המרכזי שלי באי ודאות, בסבך הזה. כל פניות הציבור שלי מועברות דרכה, ובסטטיסטיקה זה אחוז מכובד. בבקשה, טלי.
טלי לאופר
תודה רבה. אני חייבת להגיד, קודם כול, אני לא ראיתי שום הצעת חוק שהייתה לי אפשרות להתייחס אליה בצורה פורמלית, ואני אומרת לחברת הכנסת הילה שי – נפגשתי איתה, ישבתי איתה, הייתה פגישה מצוינת – אבל נכון, אני אמרתי בפגישה ואני חוזרת ואומרת גם עכשיו. זה מאוד מאוד לא הוגן ליצור עכשיו הכבדה רגולטורית על ענף משרדי הנסיעות ועל משרדי הנסיעות.

אני מבקשת לציין שחברות התעופה קיבלו גרייס מטורף - ואני בעד והייתי בעד, זה לא קשור אליהן - קיבלו גרייס של חודשים על גבי חודשים לטפל בנושא ההחזרים, כשסוכני הנסיעות עמדו מול הלקוחות שלהם ונאלצו להגן ולדחות ולדבר ולטפל, הכול כמובן בלי תמורה.

ועכשיו, כשחברות התעופה, אחרי כל כך הרבה חודשים יתחילו להחזיר ומתחילות להחזיר את הכספים במסות מטורפות, פתאום סוכן הנסיעות נדרש ומחויב תוך כדי לטפל בזה. זה לא ככה.

היו הרבה אי סדרים. לקח הרבה זמן. הנזק מחברות התעופה לא נכנס על היום שבו הוא היה אמור להיכנס. אני – ויושב-ראש הוועדה יודע – עוקבת באופן אישי אחרי כל תלונה ותלונה שלא מקבלת פתרון, והדברים תמיד מסתדרים. אני מבקשת לתת זמן להסדיר את הנושא הזה.
היו"ר יעקב מרגי
טלי, הרי גם את, גם אני, מסכימים שכסף שהוחזר לכם, אתם צריכים להחזיר.
טלי לאופר
חד-משמעית.
היו"ר יעקב מרגי
יפה. בקטע הזה של העמלה, למרות שהטיסה לא בוצעה, הרי עשיתם עבודה, הסכמנו שצריך לנכות את העמלה.
טלי לאופר
מה זאת אומרת צריך לנכות את העמלה?
היו"ר יעקב מרגי
מה שהוסכם עם הלקוח, במועד הרכישה.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
שהם ישאירו את העמלה בידיהם.
טלי לאופר
כן. כן.
היו"ר יעקב מרגי
אנחנו לא מתכחשים. טלי, השאלה היא כזאת. הילה רצתה חמישה ימים, אני אמרתי שזה לא מעשי, נתתי עשרה ימים.
טלי לאופר
כבוד היושב-ראש, יש לי שאלה. חוק שירותי תעופה כבר מטיל עלינו חובה לנהוג בעקביות, בהגינות, לקדם את האינטרס של הלקוח, וכך אנחנו עושים.
היו"ר יעקב מרגי
גברת לאופר היקרה, התיקון ייכנס, חברי הכנסת דורשים את זה. אני יכול לבוא לקראת – לא כדי להתמסחר – בסבירות גבוהה, כדי לתת לכם זמן היערכות בגלל שלא כל הצוותים חוזרים, אני יכול להגדיל את זה לשבועיים או 15 ימי עבודה, ימי עסקים. זה יכול להיות סביר.
טלי לאופר
אני שוב אומרת - - -
היו"ר יעקב מרגי
אך לא מעבר לזה.
טלי לאופר
קודם כול, יש לי שאלה פורמלית. האם תהיה לנו אפשרות להגיב בכתב להצעת החוק כי לא הייתה לנו אפשרות כזאת?
היו"ר יעקב מרגי
קודם כול, זה לא הצעת חוק, זה כרגע תיקון.
איתי עצמון
תוך כדי דיון.
היו"ר יעקב מרגי
הילה לא תגנוז את החוק הזה, היא תגיש אותו אחר כך לא בהוראת שעה ולא בצו.
טלי לאופר
אין בעיה.
היו"ר יעקב מרגי
בלי שום קשר את יכולה להגיב, עומדת לך הזכות, אבל אנחנו כרגע בתיקונים, בסעד שאנחנו נותנים לצרכנים זה מתבקש כי הרי לא עמלנו לריק. לא עמלנו לכך שהחברות יחזירו וזה ייתקע בצומת אחר.

לכן, אם את חושבת שזה קריטי אני מוכן להוסיף לכם עוד חמישה ימי עסקים, לא יותר מזה.
טלי לאופר
אני שוב אומרת, רק בבקשה, לא לשים אותנו במצב שבו אנחנו נמצאים בעל כורחנו באיזושהי הפרה - - -
היו"ר יעקב מרגי
תודה, טלי.
טלי לאופר
אני רק אתייחס. לוקח זמן, לוקח מול הבנקים זמן לבצע את ההעברה. צריך להחזיר עובדים מחל"ת - - -
היו"ר יעקב מרגי
הבנתי את הצורך ולכן נתנו עוד. 15 ימי עסקים.
טלי לאופר
אם זה רק לצורך הוראת השעה, אני אבקש לא פחות מ-30 יום, לצורך הוראת השעה, וזה הוגן מאוד בהתחשב - - -
היו"ר יעקב מרגי
30 יום של החברה ו-30 יום, הוא שכח שהוא שילם כרטיס בסוף.
טלי לאופר
סליחה, חברות התעופה קיבלו 90 יום ו-120 יום - - -
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
זה מיום שהם קיבלו את הכסף. זה מעל ומעבר, 15 ימים.
היו"ר יעקב מרגי
תודה, טלי.
טלי לאופר
ורק להוראת השעה. רק שייאמר שלחוק הזה כמובן אנחנו מתנגדים נחרצות.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. מישהו מהאורחים או מחברי הכנסת רוצה להתייחס?
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
הרשות להגנת הצרכן, נמצאים איתנו? אפשר לקבל התייחסות שלכם?
היו"ר יעקב מרגי
אני הפסקתי לחלוב, מי שלא רוצה להתייחס.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
אם לא תחלוב, איך תקבל חלב?
היו"ר יעקב מרגי
הרשות, רוצים לדבר? אם לא, נעבור הלאה. אין לנו זמן מיותר.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
יעקב, בוא נשמע עקרונית את ההתייחסות שלהם לדבר הזה כי אנחנו יודעים שהעניין הוא לא חוק ולא תקנה, העניין הוא היישום.
אילנה מזרחי
הייתי איתכם לאורך כל הדרך. אנחנו כמובן תומכים בהסדרה של השבת הכספים לצרכנים, גם לצרכנים שרכשו באמצעות סוכני נסיעות, אנחנו חושבים שזה מתבקש. אנחנו גם קיבלנו תלונות על הדברים האלה, וזה נראה לנו פתרון הולם.
היו"ר יעקב מרגי
תודה, גברתי. אני שמח שהוספת את זה לפרוטוקול. היועץ המשפטי, תקריא את הנוסח.
רננה שחר
אני יכולה לשאול שתי שאלות?
היו"ר יעקב מרגי
תמיד את יכולה, אחרי שאיתי יסיים.
איתי עצמון
אני רוצה גם להעיר הערה לנוסח שרננה שחר הקריאה וגם להקריא את התיקון. שוב, הוא יעבור כמובן עיבוד טכני בנוסח.
היו"ר יעקב מרגי
אנחנו מסמיכים את הייעוץ המשפטי לתקן תיקונים טכניים.
איתי עצמון
תודה. בתיקון שהוקרא של הצעת החוק הממשלתית נמחקה פסקה 2א שנוגעת לקביעת מועד השבת התמורה בשל ירידה בהכנסות – התיקון שהוועדה דנה בו בחודש אוגוסט האחרון – ולכן צריך יהיה לתקן. מכיוון שהם מציעים למחוק את הפסקה הזאת, כי מועד השבת התמורה יקוצר, צריך ברמה הטכנית למחוק את האזכור של הטיסה גם בסעיף 6 לחוק העיקרי, כפי שהוא חל בהוראת השעה.

לעניין השבת הכספים ששולמו לסוכני נסיעות – נותן שירותי סוכנות נסיעות, שמפעיל טיסה או מארגן העבירו לו תשלום בשל הטבה לנוסע שרכש ממנו כרטיס טיסה, יודיע על כך לנוסע כאמור בתוך 15 ימי עסקים מיום קבלת התשלום. לעניין זה "נוסע" – נוסע שהונפק לו כרטיס טיסה לטיסה שהתקיימה לגביה עילה מזכה בהתאם להוראות חוק זה.

התשלום, כמובן כשיוחזר, תופחת ממנו העמלה שהוסכם עליה בין הנוסע לסוכן במועד הרכישה.
הילה שי וזאן (כחול לבן)
צריך להוסיף שזה כמובן יהיה תקף גם רטרואקטיבית.
איתי עצמון
תכף אני אגיד, זאת הוראה אחרת, ודאי. יש הסדר צופה פני עתיד ויש את ההוראה שנוגעת למה שהיה לפני שהחוק הזה נכנס לתוקף.

הסעיף הבא הוא בעצם חובת העברת הסכום לנוסע: נותן שירותי סוכנות נסיעות יעביר לנוסע כאמור בסעיף קטן (ב) את התשלום כאמור באותו סעיף קטן, בתוך 15 ימי עסקים מיום קבלתו ממפעיל הטיסה או מהמארגן.

אני רק אגיד שהתיקונים האלה ישולבו בסעיף 15 לחוק העיקרי, כפי שהוא נקרא בהוראת השעה, אנחנו נוסיף תיקון להוראת השעה.
הילה שי וזאן (כחול לבן)
מצוין.
איתי עצמון
עכשיו אני מגיע בעצם להוראת מעבר, הוראה שחלה אחורה, כלפי עבר, שלפיה נותן שירותי סוכנות נסיעות שמפעיל טיסה או מארגן העבירו לו תשלום, לפני פרסומו של התיקון הזה, יעביר לנוסע את התשלום בתוך 15 ימי עסקים מיום פרסומו של החוק, כלומר מיום פרסומו של התיקון.

כפי שאמרתי, יש הסדר צופה פני עתיד ולגבי מה שהיה בעבר, כל הביטולים שנעשו בעבר לפני התיקון.
היו"ר יעקב מרגי
אוקיי. אם אין התייחסויות נוספות אנחנו ניגשים להצבעה. רננה, בבקשה.
רננה שחר
אני רוצה להגיד בצד המשפטי לוועדה. יש חובת השבת כספים בדין הישראלי. גם אם לא היה חוזה, יש חובה.
היו"ר יעקב מרגי
כמה זמן?
רננה שחר
העובדה שבן אדם מחזיק כסף לא שלו היא לא חוקית במדינת ישראל.
היו"ר יעקב מרגי
כמה זמן?
רננה שחר
זה לא קבוע. אין מועדים להשבה, בזה אתה צודק, אדוני.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
זה נתון לתביעות. נכון?
רננה שחר
אני לא יודעת לדבר בשם הממשלה משום שאנחנו לא ראינו את זה ולא מכירים. אני לא יודעת אם משרד התיירות נמצא פה בזום ויכול אולי להתייחס.
היו"ר יעקב מרגי
רננה, את רוצה לנהל את הדיון? עשית לי את זה עם הרשות להגנת הצרכן. את רוצה להמשיך לנהל את הדיון?
רננה שחר
לא.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
זה לא קשור לתיירות, רננה.
היו"ר יעקב מרגי
תגידי את עמדתך, ואנחנו החלטנו. אנחנו לא עובדים אצל הממשלה.
רננה שחר
אני רוצה לשאול שאלה.
היו"ר יעקב מרגי
אנחנו עובדים בשביל הממשלה לעיתים.
רננה שחר
כולנו עובדים בשביל הציבור, אדוני. אתם הצעתם גם חובת הודעה וגם חובת השבת כספים, שניהם באותו יום, באותו טווח. אני תוהה למה צריך גם חובת הודעה וגם חובת השבת כספים. למה פעמיים?
היו"ר יעקב מרגי
חובת השבה, אני חושב מספיק.
הילה שי וזאן (כחול לבן)
אפשר להוציא את חובת הודעה. חובת השבה.
היו"ר יעקב מרגי
אני שמח. אני טעיתי ושתקתי. צודקת.
הילה שי וזאן (כחול לבן)
חובת השבה.
היו"ר יעקב מרגי
אמרתי, למה להכניס את עצמי בין שני ענקי משפט? טעיתי. אני חושב שאין פה מרווח זמן גדול שצריך גם וגם. אני חושב רק השבה.
איתי עצמון
אנחנו גם התלבטנו בזה.
היו"ר יעקב מרגי
את רואה, רננה, כולנו עובדים אצל הציבור, איך קיימת את זה הלכה למעשה.
הילה שי וזאן (כחול לבן)
צודקת. קיבלנו.
איתי עצמון
אז למעשה מדובר רק בחובת השבה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה.
איתי עצמון
יש צורך רק לקבל הכרעה לגבי המועד שבעצם בו תחול ההוראה.
היו"ר יעקב מרגי
שזה תלוי מתי החוק יאושר.
איתי עצמון
אינני יודע, אדוני, אם אנחנו נספיק היום להניח את הצעת החוק, היא כוללת גם שינויים, אנחנו גם אמורים להניח עוד הצעת חוק מורכבת ומאוד רחבת היקף היום.
היו"ר יעקב מרגי
אם היום לא, אז מחר. תנסי, תעשי את כל המאמצים. אם הוא יגמור, שיהיה מחר.
איתי עצמון
השאלה אם לא כדאי לנקוב כבר בתאריך. אפשר לכתוב: מיום פרסומו של החוק. אני חושב שכדאי לכתוב 15 בדצמבר. זה תאריך עגול, שיהיה גם ברור לציבור.
הילה שי וזאן (כחול לבן)
בסדר.
איתי עצמון
זה בעצם יחול לגבי טיסה שמועד ההמראה הנקוב בכרטיס הטיסה הוא מיום 15 בדצמבר ואילך.
הילה שי וזאן (כחול לבן)
זה בחלק הראשון.
איתי עצמון
לגבי כל החלקים, אבל לגבי השבת הכספים שאצל סוכני הנסיעות, כפי שאמרתי, יש גם הוראת מעבר, לגבי מה קרה לפני שהחוק הזה ייכנס לתוקף. יש שני חלקים.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. נציגת חברת אל על, ממלאת מקום היועץ המשפטי של חברת אל על, שרון בראנסטון. אני מקווה שלא תעלי על מוקשים כמו איגוד הבנקים. בבקשה, גברתי.
שרון בראנסטון
- - -
היו"ר יעקב מרגי
בעיה אצלך, גברתי. תבקשי ממגדל הפיקוח שיפתח. דוד מלובני, בבקשה, ובינתיים תטפלי בתקלה.
דוד מלובני
בוקר טוב לחברי הוועדה, שעושים עבודה חשובה מאוד. אני רוצה לציין שני דברים מאוד מאוד חשובים. ראשית, אני מצטרף לחבר הכנסת הצעיר, שדיבר על הנושא של כמויות מטורפות של תביעות שהוגשו לבית משפט.
היו"ר יעקב מרגי
כמויות מטורפות זה ניסוח של יבגני. ניסיתי לזהות מכלל הצעירים פה מי אומר כמויות מטורפות של תביעות, הגעתי ליבגני. בבקשה, דוד.
דוד מלובני
בכל מקרה, המצב הוא כזה שבגלל שבהוראת השעה אין סנקציה, חברות התעופה פשוט שולחות את הנוסעים לבתי משפט, אומרות להם: אתם רוצים כסף, תלכו לבית משפט. לכן, אני חושב שחשוב מאוד, בשביל שהצעת החוק הזאת לא תהיה תיאורטית, לתת בה מרכיב של סנקציה.

בקשר למשרדי הנסיעות, חלק גדול מאוד ממשרדי הנסיעות או סגר את שעריו או פשט את הרגל או חדל לתפקד, וכל כסף שחברות התעופה מעבירות למשרדי הנסיעות זה מעין כסף על הקרח. לכן, חשוב להכניס עוד מרכיב בהצעת החוק, שזה שחברת התעופה מעבירה כסף למשרד הנסיעות, לא פוטר אותה בסופו של יום מלפצות את הנוסע.
היו"ר יעקב מרגי
אי אפשר לעשות את זה. תודה, אדוני.
דוד מלובני
אני חושב שזה מאוד בעייתי כי האחריות של חברת התעופה היא לנוסע וזה שהיא בחרה להעביר את הכסף דרך משרד הנסיעות, לדעתנו מבחינה משפטית זה לא פוטר אותה.
היו"ר יעקב מרגי
זה הוראת שעה, זה תקופת קורונה. אני חייב לומר את זה. נכון שהייתה צריכה להיות סנקציה. יש חוקים אחרים שמעגנים את הזכויות. אנחנו באנו רק לתת מענה.
דוד מלובני
- - -
היו"ר יעקב מרגי
תודה. כשאני מדבר לא מפריעים. בכלל, כשכל אחד מדבר לא מפריעים. זה תיקון שנועד לתקופה המסובכת הזאת של הקורונה ואי הוודאות שהייתה כרוכה בכל הסיטואציה של המגפה. אני חושב שלא צריך להוסיף על זה גם את הסיפור של הסנקציה. אני חושב שחברות התעופה פחות או יותר מתפקדות – לצערנו הרב, הלוואי והיינו יכולים לומר את זה גם על חברות התעופה הזרות. אני מכיר פניות שהגיעו אליי מסוכנויות וחברות תעופה זרות שאין להן מענה כמו חברות התעופה הישראליות. האחוזים הם גבוהים ויש חוקים אחרים שנותנים סעד.

אני רק רוצה לומר שבסוגיות צרכניות אחרות, ומשרד המשפטים נדרש לזה – לא יודע איך נקרא המושג המשפטי – לא בהכרח עמדה הזכות לצרכן לקבל ובגלל המצב הגיעו לאיזושהי הידברות, בגלל שזה כמו - - -
איתי עצמון
כמו כוח עליון.
היו"ר יעקב מרגי
כמו כוח עליון. לכן אני בא ואומר, לא צריך לשים סנקציה. אני חושב שדי בזה שיש חוק שמחייב ועומדת לו הזכות לממש.
איתי עצמון
אדוני, צריך אולי להגיד שאין בהוראות האלה כדי לגרוע - - -
היו"ר יעקב מרגי
אמרתי.
איתי עצמון
היה צריך לכתוב את זה גם. יש כאן בעצם חובה, אנחנו מכניסים כאן הוראה חדשה שלא קיימת היום בחוק העיקרי לפני שהוראת השעה נכנסה לתוקף, בעצם בחובות על סוכני הנסיעות. היום החובה היחידה היא חובת סיוע לנוסעים. זו חובה חדשה, היא לא גורעת מהחובות של - - -
היו"ר יעקב מרגי
צריך לומר. צריך לכתוב שזה לא גורע מחוקים אחרים.
איתי עצמון
לא. מהחובות של המפעיל להשיב את התמורה. זאת השאלה.
רננה שחר
מה הקשר?
איתי עצמון
אם הסוכן לא משתף פעולה ומפר את הוראות החוק.
רננה שחר
אני לא חושבת שהמפעיל צריך להחזיר פעמיים אבל לא התעמקתי בשאלה.
איתי עצמון
זאת אומרת, אם הוא השיב את הכספים לסוכן אז הוא פטור.
רננה שחר
לפי מה שאני מבינה - - -
היו"ר יעקב מרגי
אוקיי. אני חשבתי שאתה מדבר על חוקים צרכניים אחרים.
איתי עצמון
לא.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. אנחנו נצביע.
איתי עצמון
רק הבהרה קטנה. תוך כדי, מכיוון שזה נוסח שגובש עכשיו תוך כדי הישיבה, הוראת המעבר שנוגעת לחובת השבת הכספים על ידי סוכני הנסיעות היא למעשה לגבי התקופה שלפני ה-15 בדצמבר, כלומר 15 בדצמבר 2020 זה היום הקובע לעניין הזה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. הצבעה. מי בעד הצעת החוק, כולל התיקונים, ואם יש תיקונים טכניים? מי בעד?

הצבעה

בעד – 5
אושר.
היו"ר יעקב מרגי
אין מתנגדים, אין נמנעים. הצעת החוק אושרה. תודה, רננה, על שיתוף הפעולה. הלוואי ויכולתי להבטיח לכם שזאת פעם אחרונה שאני מתעסק עם הוראת השעה.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
רשות דיבור אפשר להגיש?
היו"ר יעקב מרגי
ודאי.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
תרשום את זה, אני אגיש חתימות.
רננה שחר
איתי הסביר שהוראת השעה כרגע בתוקף עד ה-31 בדצמבר. לוועדה יש את היכולת, לשרה, באישור ועדה - - -
היו"ר יעקב מרגי
להאריך אותה, אנחנו יודעים.
רננה שחר
עד ה-31 במאי.
היו"ר יעקב מרגי
אמרתי, אני מקווה. הלוואי שיהיה החיסון כמו שמבטיחים לנו ולא נצטרך.

תודה רבה. הישיבה נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 11:10.

קוד המקור של הנתונים