ישיבת ועדה של הכנסת ה-23 מתאריך 08/12/2020

יוזמות לקידום נשים בתפוצות

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-ושלוש

הכנסת



4
הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי
08/12/2020


מושב שני



פרוטוקול מס' 68
מישיבת הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי
יום שלישי, כ"ב בכסלו התשפ"א (08 בדצמבר 2020), שעה 10:00
סדר היום
יוזמות לקידום נשים בתפוצות
נכחו
חברי הוועדה: קרן ברק – מ"מ היו"ר
עודד פורר – יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי
חברי כנסת
גדעון סער
מוזמנים
יצחק הרצוג - יושב ראש ההנהלה, הסוכנות היהודית

שרה מעלי - מרכזת מנהיגות מסע ומנהל חינוך
השתתפו באמצעים מקוונים
שרת התפוצות עומר ינקלביץ'
יעל רז - מנהל אגף שעת חירום, הסוכנות היהודית

אניטה פרידמן - יושבת ראש ויצ"ו העולמית, ויצ"ו

לורי פלטניק - מייסדת ארגון "מומנטום"

סוניה גומס דה מסקיטה - מנהלת המרכז לאימפקט יהודי

הדס רוגולסקי - עורכת "און לייף"
ייעוץ משפטי
ענת מימון
מנהלת הוועדה
דלית אזולאי
רישום פרלמנטרי
ת.ג., חבר תרגומים



יוזמות לקידום נשים בתפוצות
היו"ר קרן ברק
בוקר טוב לכולם, היום זה יום התפוצות בכנסת. אנחנו כאן בוועדה לקידום מעמד האישה ושוויון מגדרי שמחים לכנס את ישיבת הוועדה בנוכחות של ראש הסוכנות היהודית של ישראל יצחק הרצוג ושרת התפוצות שהייתה אמורה להיות אתנו כאן בפתיחה. היא נמצאת בבידוד ולכן היא תעלה בזום, לפניך אדוני ואחרי זה אתה. אחרי זה יש לנו סדרת אנשים. הדיון הזה מתוכנן לשעה, ולא נוכל לחרוג ממנה, לכן השרה גם תדבר וכל אחד פה יהיו לו שלוש דקות לדבר, כדי שנוכל לעמוד בזמנים, כי ב-11 בדיוק הוא מסתיים.
יצחק הרצוג
אני בעשר וחצי עובר לוועדה אחרת.
היו"ר קרן ברק
זה היום שלך היום פה.
יצחק הרצוג
זה היום של השרה קודם כל.
היו"ר קרן ברק
זה היום של השרה וגם היום שלך. אנחנו שמחים שאתה מכבד אותנו בוועדה החשובה הזאת, זו גם אמירה שחשובה לנו, ואנחנו פשוט נפתח את הדיון וננסה לעמוד בזמנים. שרת התפוצות נמצאת אתנו, בוקר טוב.
שרת התפוצות עומר ינקלביץ'
שלום, גברתי יושבת הראש. שלום, האמת שצר לי מאוד, בכוונתי היה לבוא ולשבת ולהיות אתכם, תכף נראה מה יהיה על המשך סדר יומי, אבל כרגע אני נאלצת להשתתף בזום.
היו"ר קרן ברק
אני רואה שאת בכנסת?
שרת התפוצות עומר ינקלביץ'
כן, אני אמורה לבוא. לפני שניה אמרו לי חכי דקה, אל תיכנסי. אז אני טיפה מחכה. בסדר, כל עכבה לטובה ואני מאוד מברכת אתכם על הדיון החשוב והמשמעותי הזה, אז תודה רבה לך גברתי יושבת הראש.

אני רואה פה את כל הנוכחים החשובים, אי רואה את לורי פלטניק וכמובן מר יצחק הרצוג, יושב ראש הנהלת הסוכנות, את גוסטי ברוורמן, כל מי שלא אמרתי בשמו אני באמת מאוד מאוד מברכת אתכם וכבוד גדול להיות אתכם. חשוב לי לומר באופן כללי, חיבור לנשים והעצמת נשים וקידום נשים וכל הנושא סביב אוכלוסיות מודרות ופריפריאליות לדעתי, לצערי גם הנשים נמצאות היום באיזשהו מן מקום שצריך תמיד לדאוג לקידומן. חשוב לי לומר שזה נושא מאוד חשוב באופן כללי וקרוב לליבי באופן כללי בחיי אבל גם במשרד.

צריך לומר שמהרגע שנכנסתי למשרד אני מאוד משתדלת לתת לכל הנושא של נשים חשיבות יתרה, אבל אני רוצה להתחיל ולספר לכם על פרויקט מומנטום. נמצאת פה לורי שבוודאי תרחיב עליו, אבל להגיד לכם מילה על הפרויקט הזה שהוא באמת חשוב וחשוב לנו ליטול בו חלק, מעבר לשאר הנושאים שבהם אנחנו נותנים דגש. אז באמת המשרד גילה עוד בעבר את היכולת להבחין ששינוי קהילתי, מקומי, כל החיבור לזהות היהודית ולמדינת ישראל מתחיל אצל מי? אצל האימא. אצל האימא היהודייה שאוספת בסוף את כל האפרוחים ומשוחחת איתם. זו בעצם הסיבה שהמשרד לפני כמה שנים החליט לייצר שותפות אסטרטגית עם פרויקט מומנטום, שזה פרויקט מדהים שמחבר אימהות יהודיות בכל העולם אחת לשנייה, לזהות היהודית שלהן ולמדינת ישראל.

מילה על הפרויקט, ואני בטוחה שתרחיבו בהמשך. בעצם מה שקורה שם זה שהם מגיעים לאלפי אימהות יהודיות מכל העולם ומייצרים איתן תוכנית שנתית של חיבור והעמקת הקשר של הזהות היהודית והקשר למדינת ישראל. בשיא של התוכנית הן מגיעות לישראל למסע של שמונה ימים ובאמת אני חוויתי טיפה את העוצמות דרך סיפורים, דרך סרטונים, דרך שיחות עם נשים. כשהייתי בלוס אנג'לס פגשתי קבוצות של נשים. רק לפני מספר ימים צילמתי עם בתי יעל, שהיא ש"ש באטלנטה, שיח סביב הנושא הזה עם מומנטום.

אני רוצה לומר לכם שהעוצמות, ההתרגשות, הקשר של הנשים האלה הוא בלתי הפיך ביכולת שלהן לחבר את הקהילה, לחבר את המשפחה ולחבר את האנשים. צריך לומר שכשהן מגיעות לארץ, למסע מצטרפות נשים מהארץ, בעיקר מהפריפריה שמארחות את הנשים האלה מהתפוצות, הן נחשפות הן בעצמן לכוח של העם היהודי ונוצר בעצם קשר מדהים, קשר חי בין הנשים מהתפוצות לנשים בישראל. דרך אגב, החיבור של החברה הישראלית הוא מאוד חשוב לכל הסיפור הזה של התפוצות. צריך לומר שהבוגרות של המסע הזה ושל תוכניות אחרות מאוד משמעותיות שלנו בשיתוף עם הסוכנות ועם ארגונים אחרים, צריך לומר שבסוף הנשים האלה הן גשר מדהים. החוויות האלה ממשיכות במשך שנים אחר כך לעבור לילדים.

אני אומרת שאנחנו עושים פעילות מאוד משמעותית בקמפוס עם הסטודנטים, אבל בסוף, כשהסטודנט מגיע הביתה, הוא מקבל מאימא את הכוח שלו. אז אני אומרת בסוף הקהילות זוכות לקבל מהנשים האלה שהופכות להיות מנהיגות, כל אחד מהן מנהיגה וכל אחת מהן בסוף דוחפת גם ברמה הלוקאלית המקומית וגם ברמה הגלובאלית.

צריך לומר שהבוגרות של כל התוכניות האלה גם בישראל עצמה, הן הופכות להיות שליחות. ממשיכות בסוף לחבר את הקשר ואת המיזמים, שזה כל כך חשוב. צריך לומר שעד היום ספציפית במומנטום לקחו כבר מעל 20,000 נשים יהודיות מ-30 מדינות. התוכנית מתקיימת בשלוש שפות כמדומני, גם באנגלית, גם בספרדית וגם ברוסית. צריך לומר שהתוכניות האלה נמצאות בשותפות עם מעל 250 ארגונים יהודיים בעולם. זאת אומרת, יש פה ממש קשר שהולך ונבנה ומרחב ובקורונה מה שמדהים זה שהפעילות הפכה להיות פעילות וירטואלית.

מעבר לתוכנית מומנטום, המשרד עצמו מציע פעילות וירטואלית לנשים בכל רחבי העולם כדי שיוכלו להתחבר אחת לשנייה. באמת להתחבר בסוף לזהות היהודית ולהיות שגרירות טובות. צריך לומר שבסוף הכוח הנשי, לא יעזור לאף אחד כלום, יש פה דיון יותר רחב שאולי בהזדמנות, גברתי יושבת הראש, נעשה שיח קצת יותר רחב על כל היחס כלפי נשים. על היחס שבבסיסו נמצא באיזושהי בעיה. תמיד יש מצב של נחיתות כשמסתכלים על נשים, בעיניי גם על אוכלוסיות מודרות, שזה באמת שיח כבר יותר עמוק. תמיד שואלים, רגע למה היא נמצאת איפה שהיא נמצאת? מה קרה שם? שזאת בעיה. לא בוחנים באמת את המקצועיות ואת היכולות.

אני אומרת שאנחנו צריכות לעשות מהפך. להגיד שנשים הן נשים עם הרבה מאוד יכולות, נשים מקצועיות, נשים שיש להן יכולת ניהולית, יש להן השכלה וצריך לבחון אותן בתור מה שהן ולתת להן את הכוח. זה בעצם מה שאנחנו מנסים לעשות ומה שאתם מנסים לעשות. אני מאחלת באמת הרבה מאוד הצלחה בחיבור לזהות היהודית ובכוח הנשי. בסוף בנינו מהפכים אמיתיים ותהליכים משמעותיים הם בעזרת נשים. תודה רבה ובהצלחה בדיון החשוב הזה.
היו"ר קרן ברק
תודה רבה ואנחנו מקווים שתרגישי טוב ושלא תצטרכי להיות בבידוד ושהכול בסדר.
שרת התפוצות עומר ינקלביץ'
תודה רבה, גברתי, ותודה רבה לכל הנשים היקרות והגברים הנפלאים שנמצאים בדיון הזה.
היו"ר קרן ברק
תודה. יושב ראש הסוכנות היהודית, יצחק הרצוג.
יצחק הרצוג
טוב, קודם כל אני רוצה לאחל לגברתי השרה, חברתי הטובה עומר ינקלביץ', כמובן בריאות טובה. אני חושב שגם בסוף דברייך התייחסת למשהו שהוא חייב להיעקר מן השורש. אי אפשר לתייג נשים ולהדביק להן כל מיני האשמות מלוכלכות רק בזכות היותן נשים. אני חייב לומר שאני עובד איתך בהצלחה מרובה וזה תענוג צרוף לעבוד איתך ועם משרדך, ואני מאחל לך המון הצלחה. אני מסכים איתך לגבי מומנטום, זה ארגון מצוין. אנחנו נציין שלורי פלטניק הדליקה משואה השנה מטעם התפוצות. בהחלט פרויקט ראוי ומכובד ביותר.

גברתי יושבת הראש, תודה רבה לך על ניהול הישיבה הזו. אני רוצה לומר שאנחנו בסוכנות היהודית גאים מאוד בהעצמת נשים. האמת שזה הפוך, יש לנו רוב של עובדות, רוב של מנהלות, יש לנו מנכ"לית שהיא המנכ"ל הראשונה שמונתה אישה לנהל את הסוכנות היהודית, אמירה אהרונוביץ', היא נמצאת כרגע במפרץ. יש לנו רוב שליחות, רוב של נציגות ופרויקטים להעצמת נשים במגוון. אני אשמח שבהמשך תדבר יעל רז, הממונה אצלנו על סוגיות מורכבות מאוד של התמודדות עם מצבי חירום והיא תספר על מיזמים שאנחנו עובדים עם העם היהודי כולו. נמצאת איתנו גם שרה מעלי מארגון "מסע" שבוודאי תספר גם על "מסע".

אני רוצה לציין שני פרויקטים בנוסף למה שיעל תפרט. האחד זו מכינה לנערות שנקראת "עלמה", שהיא סיפור הצלחה בלתי רגיל. מדובר בנערות שמתמודדות עם נסיבות חיים מורכבות מאוד והעם היהודי תומך במכינה הזאת באמצעות הסוכנות היהודית והמכינה זכתה לפרסים רבים מאוד בשל ההצלחות הגדולות שלה. היא מייצרת נשים מנהיגות שבאות מהפריפריה.

אני רוצה לציין את תוכנית פותחים עתיד. זו תוכנית שמלווה כבר 15,000 ילדים, נערות ונערים במערכת החינוך באמצעות מנטורים, נאמנים, שמלווים את הילד ואת המשפחה. רוב הנאמנים הם נשים, נשים מנהיגות. זה פרויקט נפלא כך שאנחנו מרגישים בוועדה הזאת מאוד בנוח, גברתי. אני חושב שראוי לקחת את הדוגמה הזאת לכל אתר ואתר.

אני אסיים ואומר שבעם היהודי בקהילות יש מנהיגות נשית בולטת, מרשימה ואנחנו נשמע גם מיעל בהמשך. תודה רבה.
היו"ר קרן ברק
תודה רבה, תמשיכו ככה, זה חשוב. אתה יודע שבסוף נשים עושות את השינוי. נמצאת איתנו אניטה פרידמן, יושבת ראש ויצ"ו העולמי.
אניטה פרידמן
תודה רבה שניתנה לי אפשרות לדבר פה בוועדה המאוד חשובה הזאת. שמי אניטה פרידמן. אני יושבת ראש של ויצ"ו העולמי. נכנסתי לתפקידי בינואר וקודם כל אני רוצה לברך אתכם על הנושא כי הוא נושא שבוער בעצמותינו כבר 100 שנה. אנחנו ארגון שבעצם היותנו תנועה נשית עולמית מעצימה בעצם נשים בכל העולם.

אני רוצה גם לברך את השרה עומר ינקלביץ' ואת המיזם של מומנטום. אנחנו דווקא מכירות את זה. אני אסביר טיפה ואני אסביר איך אנחנו מכירות את מומנטום ואיך אנחנו מחוברות לזה.

ויצ"ו קיימת כבר 100 שנה ב-45 מדינות בכל העולם. יש לנו 250 חברות והתפקיד של החברות האלה בתפוצות, אנחנו גם מעצימות אותן להנהיג וגם זו הדרך היפה להכיר את מדינת ישראל, דרך העשייה החברתית. אז יש פה תפקיד של מנהיגות כלפי נשים ציוניות אחרות ומצד שני חינוך והסברה גם לקהילה וגם למדינה איפה שהן יושבות. העובדה היא שאנחנו משתפות את המדינות בתוכניות שלנו.

עכשיו, מומנטום נכנסה לכל הקהילות היהודיות ובעיקר לקהילות הקטנות. למשל יש לנו מיזם משותף של מומנטום וויצ"ו אורוגואי, שבגלל הקורונה הם לא הצליחו להגיע לפה. קודם כל שאפו לכם, כי זו באמת תוכנית מאוד מיוחדת. אנחנו יודעות, כמו שהשרה אמרה, שהחינוך היהודי מתחיל בבית ומתחיל מהאימא. אם אנחנו רוצות לחזק את הזיקה של התפוצות ושל העם היהודי לישראל זו אחת הדרכים לעשות את זה.

אני מבקשת פה וקוראת לוועדה הזאת ולמשרד התפוצות לשתף פעולה עם ארגונים גם פה בארץ, עם ארגונים כמו ויצ"ו. אנחנו יכולים לעשות מיזמים משגעים. יש לנו כבר את הבסיס, יש לנו כבר את החברות שם. זה משהו שאנחנו יכולים ביחד לקדם ולהביא את זה לרמות אחרות. תודה על ההזדמנות שניתנה לי פה.
היו"ר קרן ברק
חבר הכנסת פורר, אתה רוצה להגיד משהו?
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אני מתנצל, אבל אנחנו בתוך היום הזה. לי אישית הנושאים האלה מאוד חשובים, אני עסקתי בהם גם כחבר כנסת ועל גם כמנכ"ל משרד העלייה והקליטה. החשיבות של הקהילות בתפוצות היא דרמטית למדינת ישראל בעיניי. מה לעשות אנחנו בכנסת עוסקים בעוד דברים ויש לנו פה הכנות לבחירות גם, אני לא יודע אם אתם יודעים.
היו"ר קרן ברק
איזה בחירות? על מה אתה מדבר?
עודד פורר (ישראל ביתנו)
הוועדה לביקורת המדינה וועדת הכנסת. הבניין הזה קצת סוער בעניינים אחרים גם. אבל לעניין עצמו אני כן רוצה לומר ולנצל את העובדה שנמצא כאן יושב ראש הסוכנות היהודית. האתגר הגדול בעיניי ואני אומר את זה דווקא לך כי אתה בעצם מוביל את הקשר של העם היהודי עם מדינת ישראל, האתגר הגדול שאני נוכחתי בו בכל הפורומים כמעט שהייתי בהם במוסדות הלאומים ובקהילות היהודיות זה הדור הצעיר. איך מחברים חזרה את הדור הצעיר להנהגה ולפעילות הציונית הזאת.

אני חושב שדווקא המסלול לחיבור הדור הצעיר עובר דרך המנהיגות היהודיות, דרך המנהיגות הצעירות ודרך קידום מעמד האישה בכלל בהנהגה הציונית. תמיד נשים הובילו בתוך ההנהגה הציונית בתפקידים בכירים. אז זה היה נראה בעולם מוזר שיש ראש ממשלה אבל במדינת ישראל הייתה ראש ממשלה שהיא הייתה מנהיגה ציונית לאורך השנים גם קודם. לוחמות היהודיות.
היו"ר קרן ברק
בכל המחתרות. בכל העולם היו לוחמות יהודיות.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
גם במלחמת העולם השנייה. אני אומר, דווקא את הדור הצעיר צריך למשוך. צריך להירתם לזה. אני מוכן בין בתפקיד הזה לבין כל מקום אחר שאפשר לסייע, נסייע לטובת הנושא הזה. הקורונה גם יצרה הזדמנות, העובדה שכולם היום התחברו לזום וקל הרבה יותר לחבר פורומים דיגיטליים. אז נורא קל לקיים כל מיני פורמים. הנה אני אומר לך, זה לא יעזור לי בבחירות הקרובות, אבל זה בדיוק חלק מהתפקיד שלנו. אני מוכן להירתם לפורומים כאלה גם בחודשים הקרובים וגם בוועדה. אפשר לייצר פורום של הוועדה. יש פה חברות כנסת שעשו פעילות מדהימה בין אם בכנסת או מחוצה לה. יש פעילות מדהימה שקורית במדינת ישראל בנושא של קידום מעמד האישה. אני חושב שזה גם חשוב בעיקר בקהילות שאנחנו בקשר איתן, אם זה בצפון אמריקה ואם זה באירופה. המשימה היא לייצר דור של מנהיגות ציוניות שיובילו את התנועה הציונית.
היו"ר קרן ברק
כמובן גם אני אומרת תודה על הפרויקט הזה. כמי שחושבת לוקחת בו חלק משמעותי בקידום נשים מכול הסוגים, גם חזקות וגם חלשות.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
בהקשר הזה אני אספר לך שעשינו פה בוועדה פורום לכבוד החלטה 1325 של האו"ם עם כל השגרירות שמשרתות במדינת ישראל מהמדינות הזרות. למעט אחת כולן היו בזום, אחת הייתה אמיצה והגיעה לפה. היכולת לקיים את הקשר הזה עם מנהיגות בקהילות השונות, אפשר אפילו בחנוכה לנסות לנצל משהו.
היו"ר קרן ברק
אתם עושים איזו הדלקת נר?
יצחק הרצוג
אנחנו עושים הדלקות נרות עם קהילות שונות. צריך לזכור שהבעיה היא המזנים.
היו"ר קרן ברק
הפרשי השעות?
יצחק הרצוג
כשיש לי חבר נאמנים הוא כולל את כול העולם. אני צריך לעשות אותו בעשר בלילה כדי שבאוסטרליה יהיה בוקר ובלוס אנג'לס יהיה בוקר. זה דברים מורכבים מאוד.
היו"ר קרן ברק
אתה תעמוד במורכבות הזאת.
יצחק הרצוג
אנחנו עושים כמה וכמה הדלקות נרות. גם בדברים אחרים נשמח מאוד לשתף אתכם.
היו"ר קרן ברק
אני אשמח.
יצחק הרצוג
הייתה פה אתמול שדולה של 25 חברי כנסת, זה היה מאוד מרשים. שבוע הבא מופיע פורום הנשים של חבר הנאמנים שלנו, גם שרה תופיע שם וגם יעל רז, שאני אשמח שתתני לה אחר כך. היא תציג כמה דברים מרתקים על הנשים המנהיגות בעולם.
היו"ר קרן ברק
יעל רז?
יצחק הרצוג
כן, מטעמנו. אני גם אמרתי בדברים שלי. היא אחראית גם על כל נושא החירום בסוכנות והיא מדברת עם קהילות היום בחירום והיא פוגשת הרבה מאוד מנהיגות של קהילות.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אפשר לציין שלסוכנות היהודית יש גם מנהלת כללית.
יצחק הרצוג
כן, זה צוין, לא היית פה. זה הוזכר וצוין.
היו"ר קרן ברק
שרה מעלי נמצאת איתנו. את רוצה לדבר?
שרה מעלי
כן, כמה זמן יש לי?
היו"ר קרן ברק
קצר.
שרה מעלי
קצר, אוקיי. אני מאוד נרגשת להיות פה. אני אגיד כמה מילים על "מסע". אני אגיד כמה מילים על המשתתפות שלנו. חבר הכנסת בדיוק דיבר על נשים צעירות ומנהיגות. אני אחראית על הדבר הזה. אלפי נשים צעירות שנמצאות כרגע בארץ בתוכנית "מסע". אני אספר קצת עליהן ועל מה שאנחנו עושים כדי לקדם אותן.

אז "מסע" נוסד ב-2004 על ידי ממשלת ישראל והסוכנות היהודית. בשנה רגילה יש לנו 12,000 משתתפים בארץ. השנה בגלל הקורונה יש לנו 8,000 משתתפים בארץ. לא סגרנו אף פעם. אנחנו פה קיימים לאורך כל הקורונה. המטרה שלנו היא לייצר חוויה יהודית, זהותית שמקדמת את הקשר לארץ עם צעירים מכול העולם. יש לנו 160,000 בוגרים בכול העולם. זאת השפעה רבה ובמיוחד על הנושא שלנו.

אז למה מנהיגות ב"מסע" חשובה? תראו את המספרים, זה מחקר שיצא אצלנו ב-2018. החיבור של המשתתפים שלנו לישראל הוא פי שלושה מהחיבור של הצעירים הכי מחוברים בצפון אמריקה. אם תחשבו על הסיפור של מנהיגות, אנחנו מצמיחים נשים וגברים שפי שלוש מחוברים לישראל מאשר העמיתים שלהם. זה דבר גדול. אותו דבר עם ההמשכיות היהודית. משתתפי מסע אומרים שהמשכיות יהודיות,Jewish Continuity, פי שלושה יותר חשוב מהעמיתים שלהם בצפון אמריקה. זה נתון מאוד גדול.
היו"ר קרן ברק
שרה, רק קצר, בסדר? אם זה היה אמור להיות שלוש דקות הן כבר עברו, אז יותר מהר, טוב?
שרה מעלי
אני אזדרז. מה החלוקה בין נשים וגברים במסע? בואו נראה. רואים את החלוקה פה. יש הרבה יותר נשים משתתפות מסע מאשר גברים. מה שנותן את האפשרות והפוטנציאל להצמיח נשים מנהיגות. הפער גדול, יש 70% נשים בצפון אמריקה שהן עובדות בכוח העבודה היהודי, ו-30% גברים, אבל הנתון הזה מתהפך כשמגיעים להנהלה היהודית, אז האופק קשה.

פה רואים איך הגדרת התפקיד של נשים משתנה לעומת גברים בצפון אמריקה, זה לבכירים . הנשים קוראות לעצמן יותר מנהלת בכירה או מנכ"ל. גברים יותר נשיא ומנכ"ל. תחשבו על אישה צעירה שנמצאת בתוכנית שלנו. היא רואה את האופק שלה והיא רואה שב-70% מהפסגה הניהולית בצפון אמריקה נמצאים גברים. רואים גם בתודעה של הנשים שהן מגדירות את עצמן אחרת, יותר נמוך. השרה דיברה על התפיסות, תפיסת נחיתות. פה יש הגזמה ממש בפנים כמו שאומרים. זה האופק שלהן, אופק לא פשוט.

אנחנו ערכנו מחקר ושאלנו על התפיסה שלהן על מנהיגות ותראו מה הן אמרו. משתתפים שלנו שהם גברים מגדירים את עצמם מנהיגים יהודים ב-10% יותר מנשים. זו הגדרה עצמית. הגדרה עצמית מאוד פשוטה. לוקחים אישה וגבר שמשתתפים אצלנו וכבר בבסיס הוא אומר יותר ממנה בתודעה העצמית שהוא מנהיג. סתם מתוך התודעה. אז אנחנו נלחמים בתפיסה. בתפיסה של מנהיגה צעירה יש לה אפשרות להרגיש שהיא חזקה, שהיא יכולה ושהיא מנהיגה בעצמה.

מה אנחנו עושים? אנחנו עושים תוכניות מנהיגות למשתתפי המסע ומשתתפות המסע שנמצאות פה. אנחנו בעצם אומרות שמנהיגות היא שריר, אפשר לאמן את השריר הזה והוא ניתן לכל אחד, לא קשור לתפקיד. כל אחד ואחת יכול להפגין מנהיגות ולהשפיע על העולם היהודי. ההכשרה הזו היא מאוד טרנספורמטיבית, מאוד אינטנסיבית והיא משפיעה.

תראו את הבוגרות שלנו. אבא של אחת הוא לא יהודי ואימא שלה היא יהודייה אפרו-אמריקאית והיא נמצאת בקמפוס של שיקגו, בחיים היהודיים, ומובילה את הסוגיה של גזענות בקמפוס. בוגרת שלנו שהייתה פה ועברה הכשרה משפיעה היום בקמפוס בחזית הסיפור של גזענות בארצית הברית. השנייה תלמידה מצטיינת מקולומביה, היא משפיעה בצורה אחרת. היא משפיעה בדרך שלה, לא בקהילה היהודית, בסיפור של התעללות בילדים. אז פה יש סיפור של שתי נשים חזקות שעברו את ההכשרה שלנו שמבינות שהן יכולות ומסוגלות להשפיע על העם היהודי, גם בתוך הקהילה וגם מחוצה לה. אנחנו מאוד גאות בסיפור הזה. אני סיימתי תודה רבה.
היו"ר קרן ברק
תודה רבה. נמצאת איתנו אריאל רודל-שפילר מהקונגרס היהודי העולמי, דיפלומטיים צעירים, שאמורה להציג לנו את התוכנית הזאת. אחריה תדבר לורי פלטניק ממשרד התפוצות.
אריאל רודל-שפילר
שלום. תודה רבה קודם כול שהזמנתם אותי להשתתף בוועידה הזאת. אני אריאל רודל-שפילר. אני נציגת ה JD Corps של הקונגרס היהודי העולמי. JD Corps היא תוכנית הדגל של הקונגרס היהודי העולמי.

התוכנית היא תחת חזונו והנהגתו של הנשיא של הקונגרס היהודי העולמי, רולנד לאודר. זו רשת בין-לאומית של בערך 300 אנשי מקצוע יהודים. הם מכונים דיפלומטים יהודים או JD. הם בגילאי 27 עד 45 מיותר מ-50 מדינות, שהם כבר מומחים בתחומי המקצוע שלהם. התוכנית מציעה להם הזדמנויות, ניסיון ומיומנויות להשפיע על אינטרסים יהודים באמצעות דיפלומטיה ומדיניות ציבורית. פעילויות ה- JD Corps מתמקדות בנושא הליבה של ה-WJC, כמו המאבק באנטישמיות, תמיכה בישראל, הנצחת מורשת השואה, חיזוק האחדות היהודית ושמירה על זכויות האדם וזכויות מיעוטים.

אם ארגונים יהודים רוצים להמשיך להיות חזקים ורלוונטיים, הם חייבים להבטיח ייצוג מגדרי שווה, המשקף את האוכלוסייה שהם משרתים. יש יתרונות מוכחים לגיוון מגדרי בעסקים. חברת מקנזי לדוגמה מצאה שלחברות עם יותר גיוון מגדרי יש סיכוי גבוה ב-21% לרשום רווחיות מעל הממוצע. אז למה שארגונים יהודים לא ירוויחו גם הם מההזדמנות הברורה הזאת?

בעצם נדרש שינוי מערכתי הכולל התחייבות של מנהיגים יהודים לנקוט צעדים ליישום תרבות שוויונית במקום העבודה. כגוון גיבוש מדיניות המאפשרת חופשת לידה וגמישות לגברים ולנשים כאחד, הבטחת שוויון מגדרי בוועדות גיוס העובדים, פיתוח תוכניות חונכות שתומכות במטרה הזאת.

המטרה המרכזית של ה-JD Corps של הקונגרס היהודי העולמי היא להביא חידוש להנהגה היהודית ברחבי העולם על ידי מעורבות והעצמת הדור הבא של המנהיגים והמנהיגות. התקדמות רבה לקראת מטרה זו כבר נעשתה כאשר למעשה מ-50% מהג'יידיס הם כבר בתפקידים של מנהיגות בדירקטוריונים וצוותים מקצועיים בקהילות ברחבי העולם. כמובן ערך מרכזי בתהליך זה הוא הבטחת ייצוג מגדרי שווה בכל הפעילות של ה-JD Corps, כולל בגיוס, ועדות ואירועים. אנחנו שואפים לקחת תפקיד מוביל בנושא מכריע זה לטובת משפחתנו היהודית בעולם. ה- JD Corps צריך להיות הכוח המנחה לשוויון מגדרי לכול הקהילות בעולם הקשורות לקונגרס היהודי העולמי.

כמה כלים המסייעים להשגת שוויון מגדרי בארגונים יהודיים, למשל המכסות המגדריות וולונטריות.
היו"ר קרן ברק
אנחנו צריכים לסיים ויש פה עוד הרבה אנשים. תגידי רק משפט סיום, בבקשה.
אריאל רודל-שפילר
תודה רבה. דברים כמו מכסת וולונטריות, דברים כמו ה- Panel Pledge הקובעת שהשתתפות משמעותית של נשים חייבת להיות תנאי להשתתפות באירועים. אלה כל הדברים שהם חלק מתוכנית הפעולה של ה- JD Corps בקבוצת העבודה בנושא ייצוג נשים. אז אנחנו באמת מיישמים את כל הדברים האלה.

ביום שלישי הבא, ה-15 לדצמבר, הקונגרס היהודי העולמי בשותפות עם משרד התפוצות יפגיש בין מנהיגות יהודיות מכול הספקטרום הדתי ומכל רחבי העולם לפורום מקוון בנושא נשים ביהדות עכשווית, אחדות יהודית וגיוון דתי. האירוע הזה נועד להציג את מגוון הדעות בקרב נשים יהודיות, להכיר באתגרים העומדים בפניהן ולתת מענה כיצד להתמודד בצורה הטובה ביותר עם האתגרים האלה. הפורום נפתח בנאום של השרה לענייני התפוצות עומק ינקלביץ' וגם חברת הכנסת לשעבר רות קלדרון. אני אסיים בזה אני מקווה שנוכל לשתף פעולה עם כולכן פה.
היו"ר קרן ברק
תודה רבה. לורי פלטניק נמצאת בזום.
לורי פלטניק
תודה לשרה ינקלביץ', תודה ליושב הראש יצחק הרצוג, תודה ליושבת הראש ברק ובמיוחד למשרד התפוצות וכל הוועדות כאן. אני לורי פלטניק, אני המנהלת המייסדת של מומנטום. יש לי מצגת קצרה עבורכם כדי לספר לכם על ההשפעה של ממומנטום. לפני שנתחיל אני רוצה שתיקחו לעצמכם שנייה ואני רוצה שכולכם תזכרו ותתרכזו באימא שלכם. חשבו כולכם עתה על אימהותיכם. מדוע? מפני שהכול מתחיל באם.

הכול התחיל באזור וושינגטון הבירה בשנת 2008. אספתי שבע נשים אחרות מרקעים מאוד מגוונים הן מבחינה פוליטית והן מבחינה דתית. התאספנו ושאלנו מה אנחנו יכולות לעשות. האם אנחנו יכולות ליצור משהו שישנה את כללי המשחק בשביל העם היהודי?

המשימה שלנו היא להעצים נשים לשנות את העולם דרך ערכים יהודים ובכך לשנות את עצמנו, את משפחותינו ואת הקהילות שלנו. כך אנחנו מגדירים את המשימה שלנו, מאז ועד היום. יש לנו ארבע מטרות וסביבן הכול סובב. אחת, להתחבר לערכים יהודים; שתיים, לעבוד יחד עם ובנושא מדינת ישראל; שלוש, לפעול; ארבע, אחדות ולא אחידות.

בשנת 2014 משרד התפוצות שמע עלינו וקרא לנו. היו לנו סדרת פגישות. הם אמרו, תכפילו את המספרים שלכם, תגיעו למזרח אירופה ותיצרו תוכנית מבוססת עם מעקב של שנה ואנחנו נגבה אתכם ונסייע. אני רוצה לציין לשבח אותם פה, את דביר, חגי ומרגריטה שהיו מדהימים. הם החזיקו את ידינו והובילו אותנו מטוב למצוין. כשנפגשנו איתם ב-2008 היו אתנו 300 נשים. כיום אנחנו חונכות 3,000 אימהות יהודיות באופן שנתי כחלק מהתוכנית הזאת.

כפי שהשרה ינקלביץ' הסבירה יש לנו היום בשירותינו כ-20,000 נשים מ-30 מדינות שונות ושותפות עם 250 ארגונים שונים. מתוך 20,000 הנשים יותר מ-600 הן אימהות ישראליות שיושבות בישראל. הן מצטרפות לנסיעות באוטובוסים למפגש עם הנשים שמגיעות. רצינו להביא ישראליות לתנועת הנשים הזאת מפני שחצי מהאימהות היהודיות בעולם חיות בישראל. רצינו ליצור את החיבור הזה דרך אנשים, אבל נתנו לי עצה מצוינת. הם אמרו, ישראלים הם כמו פלפל, צריך לפזר אותם כי הם תרכז אותם הם עוד יהיו לרעתך. אז שמנו ארבע אימהות ישראליות על כול אוטובוס, פיזרנו אותם. זה הפך להיות משהו ששינה את המשחק.

השותפויות שלנו מסביב לעולם, שוב זה יותר מ-250 ארגונים, החל מהפדרציה ועד לחב"ד או הדסה, ה-JCC, הסוכנות. שוב אומר, אחדות ולא אחידות. אנחנו מאמינות שאם נעבוד יחדיו נוכל לעשות הרבה יותר.

התוצאות. מוצג חלק מהמידע מטעם Measuring Success , שזו חברת מידע מוושינגטון הנותנת לנו שירותים. הם עשו מחקר בסיס לפני שהנשים מגיעות למסע והנה כמה מהתוצאות: 75% עלייה בתרומה לצדקה לגורמים יהודיים בשנה שעוקבת לטיול, 75% מדווחים שהם יותר מיודעים בנושא הבעיות שאיתן הקהילה היהודית שלהם מתמודדת, 80% מחוברים יותר לקהילות היהודיות שלהם, יותר מפי שניים משקיעים זמן בלימוד על ישראל על בסיס חודשי או תדיר אף יותר, 84% מעודדים אחרים לבוא לישראל.

כל הדברים האלה יכולים להשפיע גם על ילדים ובגלל זה בחרנו לעבוד עם גורמי ההשפעה המשמעותיים ביותר לילדים, האימהות. 24% מהנשים שעבדנו איתן בשנה העוקבת לטיול רושמות את ילדיהן לבתי ספר עבריים, 33% לתנועות נוער יהודיות, 29% למחנות יהודים ו-17% הוציאו את ילדיהן מבתי ספר ממלכתיים ורשמו אותם לבית ספר יהודי בשעות היום, דבר שהוא מאוד יקר והחלטה עצומה עבור כל משפחה, אך החלטה זו תשנה את ילדיהם בהווה וגם בדורות שיבואו. אני מספרת לנשים בטיול, בית הספר שאת בוחרת לילד שלך זה לא רק מה שהילדים שלך יהפכו להיות אלא גם מי שהנכדים שלך יהיו. אז כולכם כבר רואים, להשקיע באישה יהודית זו השקעה נבונה מאוד.

מה קורה עכשיו? אתם ודאי שואלים מפני שאנחנו ב-2020. כל העולם השתנה ומומנטום היו מוכנים. ב-2018 התחלנו לפתח את מה שקראנו לו ההרחבה, סמינרים מקוונים ופודקאסטים. התחלנו כבר לפתח אותם אז כך שכאשר החלה הקורונה היינו מסוגלים להעסיק בצורות שונות את כל הצוות וכולם עברו לשיווק. ב-2018 דירקטוריון ההנהלה שלנו, שהוא מאוד פעיל ומחויב, נתן לנו שלושה שדות שונים שבהם אנו חייבים להתפתח בשנתיים הקרובות. תפיסה, יישוג ועומק.

הכוונה בתפיסה היא בניית המותג שלנו בעיניי הקהילה היהודית הרחבה יותר. ביישוג הכוונה היא למטרות הקשורות לקהל היעד שלנו, במקרה הזה נשים יהודיות שיש להם ילדים מתחת לגיל 18 בבית והן מנותקות מהקהילה ומנותקות מהזהות היהודית שלהן. יש לנו אלגוריתם שמוודא שאנו תמיד עוקבים אחרי הקהל הזה. אנחנו רוצים גם להגיע לנשים שאולי לא תבואנה לארץ אך עדיין שייכות לקהל היעד לנו. בעומק הכוונה היא להעמקת רמת העיסוק, הפעילות והחיבור שלהן.

כאן יש שלושה פרויקטים שעזרו לנו באותן שלוש מטרות. ברגע שהחלה הקורונה סמינר מקוון יומי שנקרא "מומנטום בוסט". יותר מחצי מיליון צפיות מאז מרץ. יש לנו תוכנית דרכים וירטואלית, זה אומר שלקחנו את המחנכים הכי טובים שלנו והוצאנו אותם לדרך. אני מדברת אליכם עכשיו משולחן האוכל שלי בירושלים, אבל כל היום אני מטיילת בצורה מקוונת ליוון, לטורקיה, מוסקבה, פלורידה, קליפורניה וונקובר, בזכות הטכנולוגיה שיש לנו היום.

הצלחנו לכנס את המשתתפים שלנו יחד באיחוד הזה, והם הביאו את חבריהם. כל זה בשביל לתת להם חיזוק. במהלך התקופה הזו המשפחות הן תחת לחץ עצום, כפי שוודאי כולכם יודעים כי גם במשפחות שלכם יש את הלחץ הזה. הנישואים של חלק מהנשים שלנו היו על כרעי תרנגולת, ילדיהן טיפסו על קירות הבית, הייתה אי-ודאות כלכלית ומוות פשוטו כמשמעו חיכה באסקופה. אנחנו מכירים את קהל היעד שלנו ונתנו להן את כל מה שהן זקוקות לו בשביל להישאר חזקות. כי אם האימא חזקה אז הבית יהיה חזק.

אנחנו גם מפתחים עם המשרד פרויקט חדש ומרגש שנקרא "אם לאם", בו אנחנו הולכות לחבר נשים יהודיות מסביב לעולם דרך סביבה מקוונת דמוית משחק. המטרה שלנו היא להגיע למאות אלפי נשים בכל העולם.
היו"ר קרן ברק
לורי, יש לך עוד שתי דקות, בסדר?
לורי פלטניק
אני אזדרז. כמעט סיימתי למעשה. עוד דבר שעשינו וקראנו לו "אכפתיות דרך תפילה". אלפי אנשים באו להתפלל עבור מישהו בקו החזית של הקורונה. אנשים באו ושמו את שמות הרופאים והאחיות שלהם.

כמו שבוז'י אמר, נתנו לי את הכבוד להדליק משואה בשם התפוצות. תרגמנו את זה לאנגלית ופרסמנו את זה לעולם. אני גדלתי למשל בטורונטו שבקנדה ואף פעם לא שמעתי על הטקס הזה ואנשים צריכים להבין את העוצמה שבזה ואת הכבוד שזכינו לו, לייצג את התפוצות.

שיווקנו מחדש את תשעה באב ויצרנו תשעה באם. בתשעה באם לקחנו תשע נשים ישראליות ועשינו אירוע מקוון בלילה של תשעה באב. התמקדנו במושג התיקון שהוא אהבה וכוונה. חילקנו יותר מ- 5,000 מסכות שהיה כתוב עליהן: להפיץ אהבה, והיה לנו 40 מפורסמים ישראלים שקידמו את זה. מיליונים של אנשים התרגשו מהמסר של אהבה וכוונה.

אנחנו יצרנו משהו שנקרא ITA שזה אגודת חברי המסעות לישראל. שם יחד עם ה JFNA, תגלית ו"ירח דבר ישראל", אספנו ארגונים שעושים תוכניות כוללות בישראל שלפניכן מעולם לא היו בקשר בניהם. כעת הם דנים כיצד נוכל לעבוד יחדיו, לחלוק את הבסיס המשותף. הבאנו את האגודות לתוך זה והם מייצגים יותר מ-100,000 משתתפים שמגיעים בימים כשגרתם על בסיס שנתי. אנו דנים יחד על האופן בו יש להמשיך לנווט את ההרגל הזה. באופן כללי אנחנו פונים ל-3,000 נשים בשנה. היום אנחנו פונות ל-3,000 נשים ביום.

מה יקרה ב-2021? אנחנו מתכננים להביא סדר גודל של 3,000 נשים החל מהקיץ הבא, לרבות אימהות של חיילים בודדים. הבאנו אותן ב-2018 ואם נצליח להכניס מישהו לישראל במהלך הזמן הזה, אלה תהיינה אותם אימהות של החיילים הבודדים. בני היה חייל בודד וזה נושא מאוד אישי וחשוב עבורי. כמוכן אימהות של ילדים שכבר נמצאים כאן, הצעירים שפה למסע. אנחנו יוצרים שותפות בכדי להביא את אימהותיהם.

אנחנו מאמינים שבשנים הקרובות ברגע ששמי האוויר יפתחו מומנטום הולכות לחקור אפשרויות. האנשים שלנו לא רוצים רק לטייל אלא הם רוצים לעשות טיול שיש בו משמעות. אם אתם נותנים השראה לאישה אתם נותנים השראה למשפחה שלמה ואם אתם נותנים השראה למספיק משפחות תצליחו לתת השראה לקהילה. אם אנחנו יכולים לתת השראה למספיק קהילות אנחנו יכולים לשנות את העולם. אנחנו לא התחלנו את זה בשנת 2008 רק בגלל שהיינו נשים. התחלנו את זה בגלל שזה נבון מבחינה אסטרטגית. תודה רבה.
היו"ר קרן ברק
תודה רבה לך, לורי. אעבור לעברית. אני רוצה להגיד לך שזה פרויקט מדהים, מעורר השראה ונראה לי שפשוט פיצחתם את הקוד הנכון. אם אתם מגייסים באמת נשים, במקרה הזה זה אימהות, אבל בכלל אימהות שמפיצות, זה ההפך משרשרת ההדבקה, זו שרשרת הגיוס. אתן בעצם מגייסות עוד ועוד נשים. לדעתי עליתן על נוסחה מדהימה. זו פעם ראשונה שאני נחשפת לפרויקט הזה. זה מעורר השראה ותהיו גאים. אני אשמח אם תרצו לקחת בו חלק מתישהו. במה שאני יכולה לעזור אני אשמח לעזור.

בכלל נשים כמקור להעצמה, גם אימהות ונשים בכלל זה דבר מאוד חשוב. אני שמחה שלקחתן את הנשים כמחזקות את הקשר עם ישראל. כמודל לחיזוק הקשר עם ישראל, זה חשוב. תודה רבה על היוזמה הזאת וכן ירבו.

יעל רז מהסוכנות היהודית. אנחנו בעוד שבע דקות נסיים את הישיבה אז מי שחשוב לו להגיד שיגיד מהר. יעל רז, יש לך שלוש דקות.
יעל רז
שלום, בוקר טוב ותודה רבה על ההזדמנות. אני יעל רז ואני מנהלת את אגף שעת חירום בסוכנות היהודית בתשע השנים האחרונות. אתן יכולות לשאר שמדובר בסביבה די גברית כשמדובר כמוכנות לשעת חירום. לשמחתי בתשע השנים האחרונות יותר ויותר נשים הצטרפו למעגל הזה של עשייה בעיתות ומשבר ואני חושבת שהתוצאות של משבר הקורונה אם מסתכלים על מדינות שמנוהלות על ידי נשים, הן מדברות בעד עצמן.

בחודשים האחרונים יש לי את הכבוד להיות שותפה בהקמה של מיזם שמובילה הסוכנות היהודית שנקרא JReady. אנחנו למעשה הקמנו מרכז ידע דיגיטלי לקהילות יהודיות למוכנות למצבי חירום ומשבר ולבניית חוסן. בשיח שאנחנו מקיימים בחודשים האחרונים מול קהילות ברחבי העולם אנחנו מגלים לא מעט מנהיגות צעירות שמובילות את הקהילות שלהן ביד רמה. אנחנו פה כדי לתת להן כלים נוספים לבניית חוסן קהילתי.

אני אתן כמה דוגמאות מרתקות מהשבועות האחרונים. יש לנו את טלי מאיר, מנכ"ל הקהילה היהודית באתונה. בחורה צעירה, נמרצת ומוכשרת מאוד. יחד איתה אנחנו מטמיעים בימים האלה את אפליקציית טריביום, אפליקציה ישראלית שמנהלת מתנדבים בעיתות חירום ומשבר וגם בשגרה. אנחנו עובדים עם הקהילה היהודית גם בקייפטאון הטמענו שם אפליקציה ישראלית אחרת שנקראת "חגי" לחלוקת סלי מזון, וכבר כמה חודשים שיחד עם הטכנולוגיה הישראלית הזו מחלקים סלי מזון עבור הקהילה היהודית בקייפטאון. אנחנו גילינו לא מעט נשים, אם זה בספרד, אם זה באוסטרליה, באורוגוואי שאיתן אנחנו עובדים על תוכניות של בנית חוסן קהילתי עם ארגונים ישראלים, כמו הקואליציה הישראלית לטראומה, משאבים, נט"ל ואחרים. אנחנו פה כדי לעזור להן לבנות במסגרת תפקידן עוד יכולות וארגז כלים להתמודדות עם מצבי חירום ומשבר.

במהלך החודשים האחרונים אנחנו פיתחנו תוכנית ייחודית לניהול קהילות בשעת חירום. אנחנו נמצאים כרגע בפיילוט עם הקהילה היהודית בדרום אפריקה. התוכנית נבנתה בשיתוף עם התוכנית לניהול מצבי חירום ואסון באוניברסיטת תל אביב והיא למעשה מכשירה בעלי תפקידים ומתנדבים מרכזיים בקהילות, בפדרציות, להיות מנהלים של קהילות בשעת חירום. בפרויקט כרגע בדרום אפריקה שמתקיים עם הקהילה השותפה שלהם בבית שמש ובמטה יהודה 50% מהמשתתפות הן נשים ואנחנו פה נותנים להן כלים נוספים כמנהלות של קהילות בשעת חירום לבצע את המשימה בצורה מיטבית.

אנחנו כרגע בונים תוכנית דומה לקהילות היהודית באוסטרליה ובארגנטינה. אנחנו שוקלים תוכנית ייעודית לנשים מנהיגות בשעת חירום כדי שנוכל להתמודד גם עם אספקטים שהם רלוונטיים יותר לאוכלוסייה הזו. אני שמחה מאוד לדווח שהמנהיגות שלנו, הנשים היהודיות שאנחנו מזהים בקהילות לא נופלות מהסטטיסטיקה שנחשפה בתקשורת בחודשים האחרונים על נשים כמנהלות מצוינות בשעת חירום. רק היום בעבר בשעון ישראל התקיים הוובינר שאנחנו יזמנו עם הקהילה היהודית עם מנהלת בית החולים וולפסון שמספרת על התמודדות המערכת הרפואית שלה עם שעת החירום.
היו"ר קרן ברק
יעל, אנחנו צריכים לסיים. אין לנו זמן.
יעל רז
משפט אחרון, יועצות מומחיות שכבר נתנו ייעוציים בעולם ואנחנו פה כדי לחזק אותן.
היו"ר קרן ברק
תודה רבה. חשוב מאוד שתמשיכו עם כל הפרויקטים האלה. את רק מחזקת את זה שלנשים יש תפקיד מאוד משמעותי בחיזוק הקשר של ישראל לתפוצות. לכל אחד עכשיו יש שתי דקות. אני אתן לשתי נשים. לסוניה גומז מסקיטה אם היא נמצאת איתנו. שתי דקות בבקשה.
סוניה גומס דה מסקיטה
שלום, אני לא אומר את כל מה שתכננתי. ברשותך אני אנצל את ההזדמנות לדבר רק על פרויקט אחד, אבל במסגרת 20 השנה של חיים בתפוצות בתפקידים בכירים שמילאתי וחזרתי רק לאחרונה אז חשוב לי לציין כמה דברים שהובלנו בנושא של נשים והעצמת נשים במסגרת תפקידי באורט העולמי בכל מה שקשור לחינוך יהודי וקידום נשים בתחומים האלה ובמסגרת התפקיד של סמנכ"ל בכירה בקונגרס היהודי העולמי, ושמעתם קודם את אריאל. כל הנושא של JD, הג'ואיש דיפלומט שהקמתי לפני כשבע שנים, מי שמנהלת את זה זו אישה ודחפנו מאוד שזה יהיה כך. זו אישה והיא נשיאה ואנחנו שמחים שזה ממשיך כך.

הפרויקט הכי חשוב, והייתי מזמינה אותך גם קרן כי התנדבת לפרויקט מומנטום שאני חברת בורד גם שם יחד עם לורי ואני שמחה מאוד על כך. הייתי רוצה להזמין אותך, קרן, לבוא ולראות משהו מאוד ייחודי למדינת ישראל. מדינת ישראל היא המדינה היחידה בעולם שמנהלת 42 בתי ספר בתוך 40 בתי חולים במדינת ישראל ל-120,000 ילדים מאושפזים כל שנה. כפרויקט הסברתי אנחנו מנהלים את זה ביחד בשיתוף עם משרד החינוך כבר עשר שנים. בשנים האחרונות הוצאנו את זה החוצה כמפעל שהוא בעצם הסברתי למדינת ישראל וייחודי, להוציא את התורה הזאת החוצה לכול המדינות בעולם. והפידבק מטורף. מי שמנהלת את זה, זה מתוך 42 בתי חולים במדינת, 40 מנהלות עוצמה נשית כאין כמוה.

אז לא רק האימא היהודייה, לורי. האימא היהודייה היא גם מחנכת והמחנכת הזו, המחנכות האלה, הצלחנו להוביל משהו מדהים בשנה האחרונה עם משרד החוץ. אנחנו נוציא סרט הסברתי על הפרויקט הזה לכול שגרירויות של מדינת ישראל בעולם, בשנה האחרונה הוצאנו את זה לתערוכות באונסקו, באו"ם ובארגון לזכויות האדם בג'נבה. אנחנו מאוד גאים בזה וקרן, אני מאוד ארצה להזמין אותך להיות חלק בזה. תודה רבה.
היו"ר קרן ברק
אני אשמח מאוד וזה מקסים. כל פרויקט שבו אני יכולה לתרום ולו רק קצת לחשיפה גדולה יותר, אני אשמח לקחת בו חלק. אני חושבת שאלה הדברים הכי חשובים. אני חושבת שלנשים יש משמעות מאוד גדולה בכלל בחיזוק של הקשר בין ישראל לתפוצות ואני כאן נרתמת לעניין. זה נכון לגבי כל מי שנמצא אתנו בזום ורוצה. דוברת אחרונה ואני כבר מתנצלת שזה יהיה ללא מצגת, זאת הדס רוגולסקי, עורכת "און לייף". בשל קוצר הזמן יש לך שתי דקות וללא מצגת ואחרי זה אני אסכם.
הדס רוגולסקי
קודם כל תודה רבה שהזמנתם אותי. אני העורכת הראשית של "און לייף" והייתי במשלחת של קומיוניטי, של מכון גשר ושל משרד התפוצות לארצות הברית, כחלק מאלפי אנשים שכבר יצאו לארצות הברית, השרה עומר ינקלביץ' הייתה אחת מהן, כדי לייצר את הקשר שבין יהודים בתפוצות לישראלים. הפרויקט שאני רציתי להציג היום זה פרויקט שאנחנו מובילות ב"און לייף" שמטרתו לחשוף הפוך, במקום לחשוף את היהודים בתפוצות למה שקורה בישראל, לחשוף את הישראלים למה שקורה בתפוצות. נדמה לי שזה נדבך ממש חשוב בכל העשייה המבורכת שדיברו עליה כל הדוברות לפני.

בעצם הישראלים לא כל כך יודעים מה עושות הקהילות היהודיות ומה עושים היהודים ומה עושים בכלל יהודים ברחבי העולם. הפרויקט שאני רציתי להציג נקרא סיסטרס, אחיות. במסגרתו אני מראיינת נשים יהודיות משפיעות מכל רחבי העולם. לאו דווקא בקהילות היהודיות. נשים שיכולות לשמש השראה לכל אישה ולכל ילדה בכל העולם. אני שוחחתי עם רבי אנג'לה מניו-יורק שהיא בעצם הרבנית הכי משפיעה היום בצפון אמריקה. היא דברה על היבט של נשים שאנחנו מכירות, על הצורך להיות חלק משולחן עגול להחלטות. עובדה שהיא לא חשבה שהיא תקבל את התפקיד בגלל שהיא אישה והיא קיבלה אותו רק בגלל שהיא עבדה לפניכן בבית הכנסת שבו היא עבדה.

שוחחתי עם פעילת איכות הסביבה מקנדה, ציפורה ברגמן, שסיפרה על איך היא למדה את מנגנוני הקשר, דבר שנשים גם בישראל וגם בעולם מתמודדות איתו. בעקבות השיחה שהייתה לי איתה ביקשו גם ב"צלול" וגם אדם טבע ודין ליצור איתה קשר וכמובן יצרתי איתה חיבור. כל הפרויקט הזה יוצר כל הזמן חיבורים. אני שוחחתי עם ג'סיקה מאייר האסטרונאוטית היהודית, מספר 66 בעולם. היא דיברה על להיות השראה לילדות ולנשים בכל רחבי העולם. היא גם הבטיחה שהיא תבוא לישראל.
היו"ר קרן ברק
הדס, אנחנו חייבים לסיים, הדיון הבא מתחיל.
הדס רוגולסקי
אז אני רק אומר שהשאיפה שלנו ביחד עם מומנטום וביחד עם משרד התפוצות זה לייצר כנסים וירטואליים שיחשפו נשים משפעילות ומובילות גם מישראל וגם מהתפוצות.
היו"ר קרן ברק
תודה רבה הדס. תודה רבה לכל מי שהשתתף כאן. אני חייבת לומר שהייתה כאן נוכחות כמעט מוחלטת של נשים מעוררות השראה. כל אחת עם פרויקט מדהים יותר מהשני, מלבד נוכחותו של יושב ראש הסוכנות היהודית באמת ראינו נשים יוזמות, נשים חושבות מחוץ לקופסא. זה מוביל לפרויקטים מדהימים ומעוררי השראה בארץ ובתפוצות שמובילים לזה שאנחנו נלמד מהתפוצות והתפוצות ילמדו מהארץ.

אלה תוכניות רציניות, ניהול קהילות שלמות וחיבור של התפוצות עם ישראל דרך נשים ודרך סיפורי נשים, דרך פרויקטים שבנויים על נשים. אין ספק לנשים יש משקל מאוד מרכזי בחיזוק של ישראל עם התפוצות.

תמשיכו כך, אנחנו כאן חיילים שלכן במה שתרצו. אני בטוחה שגם חבר הכנסת עודד פורר וגם אני, והצטרף גם חבר הכנסת גדעון סער, אני בטוחה שגם הוא, חיילים שלכם ומה שתרצו להשתמש בנו לחיזוק הקשר הזה ולהעצמת נשים בכלל והעצמת נשים בתפוצות בפרט. תודה רבה לכן על הדיון מעורר ההשראה הזה והמשיכו בפעילותכן הברוכה.


הישיבה ננעלה בשעה 11:07.

קוד המקור של הנתונים