ישיבת ועדה של הכנסת ה-23 מתאריך 02/12/2020

המשך העסקתן של אוכלוסיות ייעודיות בחברת נמל אשדוד

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-ושלוש

הכנסת



7
ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות
02/12/2020


מושב שני



פרוטוקול מס' 100
מישיבת ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות
יום רביעי, ט"ז בכסלו התשפ"א (02 בדצמבר 2020), שעה 9:00
סדר היום
המשך העסקתן של אוכלוסיות ייעודיות בחברת נמל אשדוד
נכחו
חברי הוועדה: דוד ביטן – היו"ר
יוסף טייב
טלי פלוסקוב
מוזמנים
סגן השר לבטחון פנים דסטה גדי יברקן
משתתפים באמצעים המקוונים
אוהד אלקבץ - רפרנט באגף השכר, משרד האוצר

משה ז'נה - מנכ"ל נמל אשדוד

גד בוטבול - יו"ר ועד תפעול, ועד עובדי נמל אשדוד
מנהלת הוועדה
שלומית אבינח
רישום פרלמנטרי
ס.ל., חבר תרגומים



המשך העסקתן של אוכלוסיות ייעודיות בחברת נמל אשדוד
היו"ר דוד ביטן
אני פותח את הדיון, המשך העסקתן של אוכלוסיות ייעודיות בחברת נמל אשדוד. מדובר בדיון שישי. אמנם כל דיון היה קצר, אבל הראשון התקיים ב-5.8.20, השני 2.11.20, השלישי 4.11.20, ב-18.11.20 וב-29.11.20. מה התחדש בשטח?
גד בוטבול
בוקר טוב. מה שלומכם?
היו"ר דוד ביטן
בסדר גמור.
גד בוטבול
טוב, אין כל כך הרבה מה לחדש. בעקבות הדיון שהיה שלשום אני ביקשתי מהמנכ"ל להיפגש והיינו אמורים לקיים אתמול איזה סוג של דיון ואתמול, מסיבות שכרגע אני לא יודע אותן, הדיון הזה לא התקיים כי המנכ"ל נאלץ להיקרא למשרד התחבורה לאיזה אירוע שאני לא יודע לומר מה היה. שנית, גם הסמנכ"ל למשאבים שלנו, לצערנו הרב, איבד את אימו אתמול, אז בעצם לא יכולנו להתכנס ולקיים את מה שהחלטנו בוועדה. זה המצב כרגע. זה עדיין לא התכנס לסיכום בכתב, כפי שהוועדה דרשה.
היו"ר דוד ביטן
הבנתי. מה עם המנכ"ל?
שלומית אבינח
משה ז'נה. רגע, אני מדברת איתו.
היו"ר דוד ביטן
מה שאני מבקש, אני מבקש שהיועצת המשפטית שלנו תכין נייר, אני רואה שהם לא מסוגלים לשבת ולהכין ניירות שלוקח בדיוק עשר דקות להכין אותם.
שלומית אבינח
הנה הוא עולה, נראה מה הוא אומר.
היו"ר דוד ביטן
לא משנה, תקשיבי.
סגן השר לביטחון הפנים דסטה גדי יברקן
לא, יכול להיות שהוא יגיד משהו אחר.
היו"ר דוד ביטן
בסדר, שהוא יגיד. אם הוא יגיד אין בעיה. שהיא תכין נייר שיחתמו עליו ההנהלה, ועד העובדים, ההסתדרות הכללית.
שלומית אבינח
הוא עלה.
היו"ר דוד ביטן
אוקיי, בלי קשר, אני לא יכול להמתין להם יותר. והאוצר. ללא קשר לתוצאות. אם המשא ומתן עם האוצר יתגבש להסכם, אז זה יתווסף להסכם, על מנת לגמור את העניין הזה.
שלומית אבינח
טוב, בוא תראה מה הוא אומר.
היו"ר דוד ביטן
ז'נה, מה קורה איתך? אתם לא מקדמים את זה. אתם צריכים שנים כדי לעשות דבר כזה פשוט? מה קורה, גדי אמר שלא היה לכם זמן לשבת אפילו. תשמע משהו, אתה איתי?
משה ז'נה
כן, אני איתך.
היו"ר דוד ביטן
אנחנו נכין נייר, היועצת המשפטית של הוועדה, ונעביר לכולכם על מנת שתחתמו על זה כשזה מותנה בהסכם כולל עם האוצר, זאת אומרת אם יגיע הסכם זה יהיה חלק מההסכם, אם לא יהיה הסכם, אז גם כמו כל העובדים, הם יהיו כמו כל העובדים. כי אני לא רואה שאתם מתקדמים, אולי אתם צריכים קצת דחיפה מה שנקרא. אנחנו נעביר את הנייר הזה עד יום ראשון, גם לכם, גם לוועד, גם לאוצר וגם להסתדרות, כולם יקבלו את הנייר, מצדי תעשה טקס חתימה, אני מוכן לבוא לנמל אשדוד אפילו לדבר הזה, אין שום בעיה, אבל צריכים לגמור עם זה. האוצר גם מסכים, רק הוא אומר שהוא צריך את זה לישיבה הכוללת. בסדר, אין לי בעיה, נתנה את הנייר בהסכם הכולל עם האוצר, אני לא יודע מה הדין ודברים שלכם עם האוצר, אני רוצה לגמור את זה לפני שיהיו בחירות ואז בכלל יהיה סלט.
שלומית אבינח
מה הוא אומר? הוא לא מגיב?
היו"ר דוד ביטן
לא שמעתי. אתה איתי?
משה ז'נה
אני רוצה לציין שלושה דברים. אחת, גם אתמול היו לנו שיחות ארוכות, גם עם האוצר, גם הבוקר עם ההסתדרות, בסוף צריך להכין הסכם רפורמה כולל לחברת נמל אשדוד שהוא הסכם מאוד מורכב שבתוכו צריך להכיל, ואני חושב שכולם עם מוטיבציה והבנה שבחלק מההסכם צריך להכניס גם את הנושא של מה שנקרא האוכלוסייה המיוחדת. אין שום בעיה גם להחריג אותה ואין גם שום מניעה להחריג אותה, יש רק מניעה אחת, שצריך להבין שיש פה הסכם כולל.
היו"ר דוד ביטן
כן, אני הבנתי.
משה ז'נה
שצריך לראות את הנמל על 400 העובדים שלו, צריך לראות איך אנחנו מביאים את הנמל הזה להתייעלות ואיך מצד אחד אנחנו מצליחים להשאיר את האוכלוסייה המיוחדת אל מול זה שאנחנו גם צריכים לבוא ולראות מי יוצא. אין פה רק נכנס, כבוד היושב ראש, יש פה גם שיח עם הוועדים ועם ההסתדרות מה יוצא.
היו"ר דוד ביטן
אני מבין את זה, מבין את ההסכם הכולל, מה שאני אומר, נכין נייר שזה מותנה בהסכם הכולל, אין בעיה.
משה ז'נה
לכן מה שחשוב שיהיה פה הסכם כולל שיראה את כל הנמל בכללותו. כמובן שזה נעשה יחד עם הייעוץ המשפטי שלי כי יש לנו גם נושא רגיש, רק רגע, למה האוכלוסייה הזאת כן, האוכלוסייה הזאת לא. יש פה הרבה סוגיות מאוד רגישות ועדינות ולכן מה שאני רוצה לסכם ולהגיד, שוב, אני כמנכ"ל, שלוש נקודות. קודם כל צריך להכליל את האוכלוסייה המיוחדת בתוך חברת נמל אשדוד. זה צריך להיכלל בתוך הסכם כולל, שגם פה הוועדים וההסתדרות צריכים להגיד מה יוצא, לא רק מה נכנס, יחד איתנו, וכמובן יחד עם האוצר כדי שבסופו של דבר התוכנית הזאת תהיה כזאת תוכנית שנוכל לעמוד בה כי בסופו של דבר התחרות מביאה אותנו לאתגרים מאוד משמעותיים בהיבט הכלכלי. אני לא רוצה שחס וחלילה נתחייב לדברים שבסוף לא יהיה לנו שכר לשלם לעובדים.
היו"ר דוד ביטן
אין שום בעיה. לא נראה לי מצב כזה שלא יהיה לכם שכר, אבל לא משנה. אני מקבל את מה שאתה אומר קודם כל, מה שאני אומר, המשא ומתן עם האוצר גם יכול לקחת כמה חודשים, אנחנו נכין נייר שמתנה אותו בסיכום הסופי עם האוצר על הסכם הרפורמה, אין שום בעיה, כדי שזה יהיה סגור, והיה ויהיה הסכם שכל עובדי הנמל בפנים אז גם הם יהיו בפנים. אם אין הסכם כזה, אז הם ביחד עם כולם. אין להם איזה משהו מיוחד מול עובדי הנמל האחרים. אתה מבין למה אני מתכוון? זה לא שאנחנו מבטיחים אותם וזהו.
משה ז'נה
כן, כן. כי ה - - -
היו"ר דוד ביטן
אני רואה שאתם לא זזים, אז אנחנו נכין נייר, נעזור לכם קצת, ואז כולם יחתמו על הנייר הזה ותמשיכו במשא ומתן עם האוצר להסכם כולל, הוועד. אנחנו נגדיר את הדברים, אני חושב שההצעה שאנחנו הצענו היא גם פותרת את הבעיה של מה שאתה אומר בנושא של כניסה ויציאה של העובדים והסכמות עם הוועד. אנחנו נכין דבר כזה ובשבוע הבא אני מקווה שאתם תחתמו עליו ונסיים את העניין הזה. לי לא אכפת לבוא לנמל לעשות איזה טקס, זה גם יחסי ציבור טובים לכם, ונגמור את העניין.

האוצר, תגיעו איתו להסכם? מצוין, הכול בפנים, לא תגיעו להסכם? אז אין כלום, ודאי אין כלום, הם יחד איתכם. אני לא אומר שהם יהיו זה ואחרים לא. אז אנחנו נכין לכם נייר והיועצת המשפטית שלנו תהיה בקשר - - -
אוהד אלקבץ
אדוני היושב ראש, אפשר להתייחס?
היו"ר דוד ביטן
מי זה?
אוהד אלקבץ
אוהד אלקבץ מהממונה על השכר במשרד האוצר. אני מחליף את תומר לאור הנסיבות שהוא לא יכול היה להופיע.
היו"ר דוד ביטן
אוקיי, אז תגיד גם אתה כמה דברים, בבקשה.
אוהד אלקבץ
מה שאומר מנכ"ל נמל אשדוד זה שלא ניתן לנתק את הסוגיה הזאת מהמשא ומתן הכולל.
היו"ר דוד ביטן
לא אמרתי את זה.
אוהד אלקבץ
המערך ההסכמי שנוגע לרפורמה בנמל אשדוד הוא מורכב והוא עוסק בסוגיות שהן נוגעות לכל העובדים בנמל שנים קדימה. אנחנו שואפים לקדם את המשא ומתן הזה כמה שיותר מהר, אנחנו חושבים שזה נכון מאוד שהנמל ייערך לתחרות שהיא בפתחנו כמה שיותר מהר. הסוגיה הזאת היא סוגיה בתוך המשא ומתן הזה.
היו"ר דוד ביטן
אבל לא אמרתי משהו אחר.
אוהד אלקבץ
ואנחנו נדון בה ונחשוב על הפתרונות שבה ונחשוב איך היא מתכנסת, אבל מה שאומר - - -
היו"ר דוד ביטן
אני לא אמרתי משהו אחר. תקשיב, תשמע רגע מה שאני אומר. אנחנו נתנה את זה בהסכם הכולל, אין שום בעיה, ולכן אתה לא נפגע מזה. יהיה הסכם זה בפנים, לא יהיה הסכם זה לא בפנים. מה הבעיה? אני לא מבין. אתם יכולים לנהל משא ומתן גם שנה וחצי, בעוד שנה וחצי נשכח בכלל מה הייתה הבעיה. אני רוצה לנעול את העניין הזה במסגרת ההסכם הכולל, שאם יהיה הסכם כולל אז זה יהיה. אתה לא נפגע מהנוסח הזה שאני אומר, האוצר לא נפגע, אין שום בעיה, אני לא מבין למה אתם עומדים על הרגליים האחוריות פה, אין על מה לעמוד. אם יהיה הסכם כולל, כמו שאתה אומר, אז הם יהיו בפנים, אם לא יהיה הסכם כולל הם לא יהיו בפנים, זה הכול.
אוהד אלקבץ
אני אסביר. זה לא עניין של הסכם כולל או לא הסכם כולל. בסוף לא ניתן לנתק את הסוגיה הזאת כי ברור שיש לה השפעות על ההסכם הכולל. הרי ברור שאם אנחנו מתחייבים בצורה כזאת או אחרת על כמות עובדים מסוימת - - -
היו"ר דוד ביטן
איזה השפעות? תגיד לי. 20 עובדים זה השפעות? אתם רציניים? מה ההשפעה של 20 עובדים על מכלול של 550 עובדים? על מה? ואני אמרתי, זה לא יפגע. אז אתה לא מכיר את ההסדר שאנחנו הצענו.
אוהד אלקבץ
אני מכיר אותו.
היו"ר דוד ביטן
זה לא פוגע במכלול של האנשים שצריכים לצאת מהנמל. לא פוגע. ההיפך, מוסיפים את העובדים האלה למסגרת המכלול. זו התרומה של הוועד. התרומה של ההנהלה היא כנ"ל, התרומה שלכם שהם יהיו בפנים במקרה כזה. זה הכול. מה הבעיה? אני לא מבין. אנחנו נכין את הנייר הפעם והיועצת המשפטית שלנו תדבר גם איתכם, גם עם הוועד, גם עם ההסתדרות וגם עם הנמל ונכין נייר כזה לחתימה. אני לא רואה בעיה, אתה לא נפגע, הנמל לא נפגע, הוועד לא נפגע, הדבר היחיד הוא שפותרים את הבעיה הזאת.

אני לא מאמין לכם, לא שאני לא מאמין לך באופן אישי, אני לא מאמין לארגון במובן הזה שבעוד שנה אם יהיה הסכם כולל ישכחו בכלל שהם היו קיימים, תתחלף הוועדה, היושב ראש לא יהיה, אנשים זזים, אז אני רוצה להבטיח את זה כבר עכשיו במסגרת ההסכם הכולל. במסגרת. אם יהיה הסכם אז על הכיפק, אם לא יהיה אז לא יהיה.
אוהד אלקבץ
קודם כל אנחנו מאוד מקווים שההסכם לא ייגמר בעוד שנה, אלא בעוד שבועות מספר, אפילו פחות, ככל שניתן. מה שאני מנסה לחדד ולהבהיר, לא ניתן לנתק סוגיה כזאת או אחרת בלסכם אותה. ההסכם הוא הסכם שחי ביחד, יש השפעות צולבות לכל הנושאים, בין היתר לסוגיה הזאת. היא אמנם נשמעת מצומצמת ואולי יש לה פתרונות, אבל ההסכם הוא לא הסכם אחד, הוא כולל מכלול של נושאים.
היו"ר דוד ביטן
לא, אתה לא תכניס את העובדים האלה בני ערובה להסכם הכולל, רק אם יהיה ואז נראה.
אוהד אלקבץ
זה לא בני ערובה.
היו"ר דוד ביטן
לא, לא, אף אחד מהם לא ישתמש בהם כבני ערובה. לא יהיה דבר כזה בני ערובה.
סגן השר לביטחון הפנים דסטה גדי יברקן
הוא חוזר כאילו אחורה.
אוהד אלקבץ
זה ממש לא בני ערובה, להיפך, אנחנו רוצים לדאוג לכל העובדים.
היו"ר דוד ביטן
טוב, אנחנו נכין את המסמך ואז נדבר.
אוהד אלקבץ
אנחנו דואגים לכל העובדים בנמל.
היו"ר דוד ביטן
האוצר לא יעשה מה שהוא רוצה פה, אני מאוד מצטער.
סגן השר לביטחון הפנים דסטה גדי יברקן
אוהד, אני חושב שזה טריק של האוצר כל פעם לקראת חתימה להחליף מישהו שיבוא ויתחיל את הדיון כאילו מהתחלה, לא היה שום דבר. תקרא את הפרוטוקול, תעשה חפיפה עם מי שהחלפת אותו לדיון הזה, אתה מתחיל לדבר כאילו אנחנו מדברים בדיון הראשון. אתה כאילו בדיון הראשון.
היו"ר דוד ביטן
לא, שהיא תכין לנו את הניירות.
סגן השר לביטחון הפנים דסטה גדי יברקן
אני מבקש, בנושא הזה, אם העובדים הללו, אני עוד לא מכיר אף עובד בנמל שהתקבל לנמל ונשיא המדינה ושר התחבורה עשו לו מסיבת עיתונאים. האנשים האלה, אתם לא תשחקו בהם, אתם לא תיקחו אותם כבני ערובה, ולא באופן אישי, אם החבר'ה האלה, 31 אנשים, במקרה הזה 26 אנשים כי הוועדה מטפלת בעולים, אם הם לא היו לא היה לכם בן ערובה למשא ומתן הזה. האנשים האלה לא יכולים להיות בני ערובה, אתם פשוט מפספסים את המטרה ואולי גם את שליחותכם.
היו"ר דוד ביטן
לא, אתם לא נפגעים מזה, אני לא מבין מה אתם רוצים. טוב, מספיק, יאללה, הישיבה נעולה. תעשו את ההסכם הזה ואז נדבר. מספיק, אני לא ארוץ אחריכם כל יומיים-שלושה.
סגן השר לביטחון הפנים דסטה גדי יברקן
בדיוק, נגמר הסיפור, זהו, מספיק, די.



הישיבה ננעלה בשעה 09:37.

קוד המקור של הנתונים