ישיבת ועדה של הכנסת ה-23 מתאריך 07/12/2020

דיון מהיר בנושא: "סכנת סגירה ממשית של בתי האבות המתמודדים עם מחסור בתקציב ובכח אדם"

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-ושלוש

הכנסת



2
ועדת הכספים
07/12/2020


מושב שני



פרוטוקול מס' 198
מישיבת ועדת הכספים
יום שני, כ"א בכסלו התשפ"א (07 בדצמבר 2020), שעה 13:00
סדר היום
דיון מהיר בנושא: "סכנת סגירה ממשית של בתי האבות המתמודדים עם מחסור בתקציב ובכח אדם"
נכחו
חברי הוועדה: משה גפני – היו"ר
ינון אזולאי
מיקי לוי
אוסאמה סעדי
חוה אתי עטייה
אלכס קושניר
מוזמנים
דניאל פדון - רפרנט בריאות, משרד האוצר

ד"ר אירית לקסר - ראש אגף גריאטריה, משרד הבריאות

מאיה מילר - מרכזת בכירה תיאום פעילות יחידות, לשכת הממונה על עובדים זרים, משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים

יולי גת - יו"ר איגוד בתי אבות

רון עוזרי - מנכ"ל רשת נוה עמית, א.ב.א - איגוד בתי אבות ודיור מוגן בישראל

עידו שריר - מנכ"ל ארגון רעות

אלון קלמן - מנכ"ל מרכז גריאטרי
ייעוץ משפטי
שיר שפר
מנהל הוועדה
טמיר כהן
רישום פרלמנטרי
יפעת קדם
דיון מהיר בנושא
"סכנת סגירה ממשית של בתי האבות המתמודדים עם מחסור בתקציב ובכח אדם", של ח"כ אוסאמה סעדי, חוה אתי עטייה, אלכס קושניר, מיקי לוי (מס' 62).
היו"ר משה גפני
דיון מהיר בנושא: סכנת סגירה ממשית של בתי האבות המתמודדים עם מחסור בתקציב ובכוח אדם, של חברי הכנסת אוסאמה סעדי, מיקי לוי, אתי עטייה ואלכס קושניר. מיקי לוי, בבקשה.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אני מבקש להודות לשאר החברים שלי. בשבוע שעבר עשיתי דיון מהיר בזום עם אחד מבתי האבות. אני רוצה להודות לך, אדוני היושב-ראש, שאפשרת היום את הדיון הכל כך חשוב הזה. הבעיות האלו מחייבות טיפול והתייחסות כי הן קודם כל בעיות תקציביות, חברים, שלא תבינו לא נכון. הצוותים בבתי האבות הגריאטריים ובבתי האבות בכלל נותנים את הנשמה מסביב לשעון. הבעיות הן בעיות כלכלית קשות גם בעקבות משבר הקורונה. בתי האבות מתמודדים עם קשיים משמעותיים. אני מבקש להרחיב את היריעה ולהתייחס למצוקתם הקשה של בתי החולים השיקומיים, הגריאטריים, הפועלים במתכונת ציבורית עצמאית. בגלל שהם במתכונת ציבורית עצמאית, למדינה נוח להגיד: לכו תשברו את הראש. אסור שזה יקרה. חשוב שבמסגרת הדיון הזה תצא קריאה לפתרון אפשרי בהקדם. צריכים להיות כאן גם משרד הרווחה וגם משרד האוצר שיגידו מאיפה אנחנו מקבלים את הכסף על-מנת להבטיח שהם יוכלו לפתוח את שנת 2021 עם תקציב ברור, מוגדר, שיאפשר להמשיך את פעילותם. כרגע לא ברור האם זה יימשך.

רבותיי חברי הכנסת, אני אומר לכם, מדובר בהורים של כולנו. אני לא מוכן לקבל שאנחנו לא נאפשר להם קיום בכבוד, מדינת ישראל לא יכולה להרשות את זה לעצמה. כל חברי הכנסת שהם חברתיים והחמלה היא נר לרגלם צריכים לשנס מותנים וליצור קו אחיד כנגד האוצר. אם לא יהיה כסף, הדיבורים יישארו על הנייר, אני אומר לכם את זה חד משמעית.
היו"ר משה גפני
על כמה כסף מדובר? הם דיברו איתי גם על העובדים הזרים.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
בדקתי עם האוצר. נתנו 150 מיליון שקל לכל בתי החולים ולכל בתי האבות. מה הם יעשו עם זה? איזה חיים בכבוד אפשר לתת? איזה טיפולים אפשר לתת? מדובר באנשים שזורקים מבתי האבות כי אין מה לעשות איתם, הם חולים קשים שצריך לטפל בהם טיפול רציני מאוד. אדוני, אם לא יבוא לכאן האוצר, וזאת זעקה שלי מתוך הלב, לא יהיה פתרון.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
כבוד היושב-ראש, תודה רבה לך על קיום הדיון החשוב הזה שיזמתי יחד עם חבריי וחברתי שנמצאים כאן. נכון שהמצב הכלכלי קשה, נכון שאנחנו גם במשבר בריאותי עמוק, אבל ישנם סקטורים ומגזרים שנפגעו קשה מאוד לעומת ענפים אחרים. אם ניקח את ענף התיירות כדוגמה - הוא קרס לחלוטין. עכשיו הוא חוזר לנשום לאט-לאט. כשהיינו בשבת בעראבה ראינו את המסעדנים בוכים ומתחננים. אם מדברים על בתי האבות, יש מאות קשישים שנפטרו בגלל הקורונה שהתפרצה בבתי האבות והמדינה לא נקטה את כל מה שהיה אפשר לעשות על מנת להציל את החיים שלהם. כמו שלבתי חולים ציבוריים לא נותנים את כל מה שאפשר, כך גם לבתי אבות. אנחנו יודעים שיש שם עכשיו את כל הדרישות שצריך - מיגון יתר, עובדים בהסעות. קראתי את הדף ששלחו לנו בתי האבות, כל מילה שלהם בסלע, לא צריך אפילו להוסיף. ואני אומר, ריבונו של עולם, לא מספיק שמתחילת המשבר איבדנו רבים וטובים בבתי אבות האלה, איפה עכשיו המדינה ומשרד האוצר, איזו תכנית הם עושים על מנת לסייע לבתי האבות האלה לצאת מהמשבר שמשליך על אופן הטיפול ואיכות הטיפול?
חוה אתי עטייה (הליכוד)
תודה, אדוני היושב-ראש, על קיום הדיון החשוב. אני וחבריי, כמו שנאמר כאן, הגשנו דיון מהיר בנושא של סכנת סגירה של בתי האבות בשל הגירעון התקציבי והמחסור במטפלים סיעודיים במוסדות סיעודיים. אני רוצה לציין שוועדת כספים לא הייתה התחנה הראשונה שלי, לפני כן פעלתי בכל הכלים הפרלמנטריים שעומדים לרשותי. כשהגשתי הצעה לסדר במליאה, סגן השר נהרי אמר: "נכון, יש כוונה בחודש יולי להביא 2,500 עובדים זרים". עד היום הנושא תקוע בין האוצר למשרד הפנים.
היו"ר משה גפני
הבעיה שלהם זה שבאופן עקרוני מאשרים 2,500 עובדים שרוצים לגבות עליהם היטל.
חוה אתי עטייה (הליכוד)
בשבוע שעבר קיבלנו החלטה בוועדת הפנים להאריך את שהייתם של עובדי סיעוד זרים שרישיונם פג. כשפניתי בשאילתה למשרד האוצר, רק ב-1 בנובמבר קיבלתי מענה חלקי. ב-28 ביוני הגשתי בקשה לדיון מהיר בעקבות פנייתו של ארגון א.ב.א. אני מקווה שכאן נקבל את ההחלטות הדרושות כדי למנוע את קריסתם של בתי האבות ושמירה על האיתנות הפיננסית שלהם. כמו שאמר חברי, מדובר בהורים שלנו, דור המייסדים, מדובר בקשישים סיעודיים קשים, בקשישים מונשמים.

יש שלושה צעדים שצריך לנקוט כדי להציל את בתי האבות. אחד, עד שהמדינה תפתור את מצוקת העובדים במוסדות, יש להוביל מדיניות של אי אכיפה על עובדים ללא רישיון. אנחנו לא צריכים להכביד בהיטל של 20% בגין העסקת עובדים אי חוקיים. דבר שני, ביטול או הקפאה של היטל ההעסקה לענף הסיעוד המוסדי. כמו שקיבלת החלטה ב-3 בנובמבר בוועדת הכספים להקפיא את ההיטל בענף החקלאות, כך צריך לעשות בענף הסיעוד. יש מחסור של 8,000 עובדים. אני חושבת שמשרד הבריאות צריך לערוך בדיקה מקיפה בדיור המוגן ובבתי האבות בנוגע לתקציב הנדרש לטובת מיגון אופטימאלי מול נגיף הקורונה, כולל תוספת בכוח אדם והקצאת תקציב ייעודי עבור הוצאות המוסדות להתמודדות עם נגיף הקורונה. יש לבחון מחדש את החסמים הבירוקרטיים על מנת שהתקציב יגיע למוסדות. תת התקציב לא רק מסכן את בריאות הדיירים, הוא גם עלול להוביל לקריסת הענף.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
8,000 עובדים חסרים בענף, והחלטת הממשלה מאשרת רק 2,500. בוועדה לפניות הציבור אמרו שזה לא 2,500, שזה 2,000. במקום לעודד את האנשים לבוא, המדינה מטילה היטל על בתי האבות שהם פשוט לא יודעים לעמוד בו. למה הם לא יודעים לעמוד בו? כי אין להם הכנסות מאיזה שהוא מקום אחר. ההכנסות היחידות שיש להם זה ההכנסות שנכנסות מהמדינה פר עובד. לא ברור מאיפה המדינה מצפה שיהיה להם לשלם את ההיטל. המדינה קונסת את בתי האבות על כך שהם מנסים איכשהו לשרוד ולוקחים לעבודה את העובדים הזרים.

המדינה החליטה שהיא "משפה" את בתי האבות בגין משבר הקורונה. המדינה מתעלמת מהעובדה שבתי האבות צריכים לשאת בהוצאות נוספות כדי להגן על בריאות הציבור ממגפת הקורונה. אני לא מבין למה המדינה מתעלמת.

החליטו לתת שיפוי על הוצאות לכוח אדם, אבל אז החליטו שהשיפוי הזה יגיע אך ורק לבתי אבות שהמשמרות שם הן 12 שעות. למה? כשעושים את החשבון מבינים שזו אותה כמות של שעות, גם אם מדובר במשמרות של 8/16 .

אני חושב שא', צריך לטפל בנושא של ביטול היטלים וביטול קנסות לגבי העובדים הזרים, וב', צריך לתת להם שיפוי על מיטות שלא מתוקצבות, לאפשר להם גמישות בכוח אדם, ולשפות אותם על הוצאות בכוח אדם והוצאות נוספות.
היו"ר משה גפני
יולי גת, יושבת-ראש ארגון בתי אבות, בבקשה.
יולי גת
אני חייבת להודות שאני נרגשת לראות שיש הסכמה מקיר לקיר בקרב החברים, בקרב חברי הכנסת. הרי בסופו של דבר אנחנו עוסקים בהורים של כולנו בתקופת החיים האחרונה שלהם. הכוונה של כולנו היא לתת להם איכות חיים במקסימום האפשרות שלנו.

הבעיה הכלכלית של המוסדות היא משהו שקיים הרבה מאוד זמן בעקבות המכרז הסיעודי שאינו משפה על כל העלויות שיש למוסדות והתקינה הנדרשת. המחסור מחריף בשעה שאנחנו מתמודדים כמעט שנה עם נגיף הקורונה. המחסור של 8,000 עובדים הוא קריטי, מישהו צריך למלא את השורות. מי שממלא את השורות הם עובדים בלתי חוקיים שנמצאים בארץ, ושעות נוספות של כל העובדים האחרים. העלויות שמתנקזות רק מתוקף הדברים האלה על העובדים הזרים הבלתי חוקיים הן 20% היטל.
היו"ר משה גפני
מי החליט על 20% היטל? מי אמר את זה? מאיפה זה יצא?
יולי גת
ההיטל שאנחנו משלמים היום על העובדים הזרים בארץ הוא 20%.
היו"ר משה גפני
הייתה החלטה שמביאים עוד 2,500 עובדים.
יולי גת
אנחנו מבקשים שעל ה-2,500 עובדים חוקיים שיביאו לא יוטלו חסמים כלכליים כלשהם שימנעו מאיתנו את האפשרות להעסיק אותם.
ינון אזולאי (ש"ס)
יש כבר החלטה על 2,500 האלה?
היו"ר משה גפני
מי אמר שעל אותם 2,500 עובדים יחול ההיטל?
ינון אזולאי (ש"ס)
לא משנה כמה אתה מביא, ה-20% יחול.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
אין להם מקור תקציבי, אין להם מאיפה לשלם את זה.
יולי גת
אמת. אנחנו מדברים על עובדים שנמצאים בארץ שלא כדין.
היו"ר משה גפני
היות ויש קשיים כלכליים קשים בעקבות הקורונה בבתי האבות, את מבקשת שלא יוטל היטל על העובדים הזרים שצריך להביא.
יולי גת
נכון. יש פה גם אגרות וגם היטלים. המל"ל הוציא מסמך מאוד מקיף לפני חמישה ימים על ההחרפה בעקבות הקורונה. הנושא הזה של לא להטיל היטלים ואגרות הוא קריטי מבחינת הקיום שלנו. 2,500 עובדים זה מעט ביחס לחוסר האמיתי.
ינון אזולאי (ש"ס)
בשגרה חסרים לכם 6,000, נכון?
יולי גת
כן, אבל - -
אירית לקסר
אי אפשר להגיד שבמוסדות הסיעודיים יש 8,000 עובדים זרים כרגע. המספר הוא סביב ה-5,000,6,000. צריך להבין שיש אגרות, פיקדון והיטל. נעשתה עבודה של כל המשרדים, כולל המשפטים והאוצר, בנושא של הפיקדון והאגרות, להוריד את זה למינימום האפשרי. הנושא של ההיטל, שאני כרופאה קטונתי להבין את טיבו, נמצא על שולחנו של שר האוצר.
היו"ר משה גפני
מה עמדתכם לגבי ההיטל על עובדים זרים בענף הסיעוד?
אירית לקסר
אני חושבת שלא צריך להטיל את ההיטל בענף הסיעוד.
היו"ר משה גפני
אמרתם את זה למשרד האוצר?
אירית לקסר
אמרנו את זה בכל מסגרת ומסגרת. כמו שעל העובדים הזרים בקהילה אין היטל, גם פה לא צריך להטיל את ההיטל.
היו"ר משה גפני
למה יש שוני?
אירית לקסר
צריך לשאול את אנשי האוצר.
היו"ר משה גפני
אתם המשרד הייעודי.
אירית לקסר
אנחנו חושבים שיש פה טעות, שאולי זה בא מתוך כך ששמו היטל על הלא חוקיים, אבל זה לא בשדה של משרד הבריאות.
היו"ר משה גפני
זה כן משרד הבריאות. משרד הבריאות צריך להיות יותר חזק במאבק מול משרד האוצר, הוא הגוף המקצועי.
יולי גת
בנוסף לכל הבעיות הכלכליות שמדברים עליהן, הרבה מאוד הוצאות נוצרו בזמן הקורונה. גם הייתה ירידה חדה מאוד בטיסות, גם היו שעות נוספות שנכפו עלינו יותר מהרגיל, גם הנושא של הוצאות על הסעות כי לא הייתה תחבורה ציבורית, גם הנושא של תוספת משרות שהיינו צריכים בשביל שמירה. היו לנו הרבה מאוד הוצאות שקיבלנו שיפוי, אבל השיפוי הוא בערך חצי ממה שנדרש לכל מחלקה. כמו שציינו כאן, השיפוי היה רק על מיטות של משרד הבריאות. אנחנו חושבים שהשיפוי צריך להיות על כלל המיטות.
היו"ר משה גפני
עידו שריר, מנכ"ל ארגון "רעות".
עידו שריר
תודה לכבוד היושב-ראש. אני רוצה למקד בהמשך לדבריו של חבר הכנסת מיקי לוי את נושא בתי החולים השיקומיים העצמאיים. אנחנו מתכנסים כאן בצל הקורונה, אבל הפער וההפליה מול בתי החולים הממשלתיים וקופות החולים הם פערים מובנים שלדעתנו חייבים לתת להם פתרון באופן קבוע בתקציבים. בתי החולים השיקומיים העצמאיים הם חלק מרצף הטיפול. הסביבה הכלכלית בין משרד האוצר למשרד הבריאות וקופות החולים אינה מאפשרת לנו להתקיים כלכלית. אנחנו פועלים כמו מוסד ללא כוונת רווח, אבל לצערנו מאלצים אותנו להתנהל למטרות הפסד, ואין לנו את היכולת ואת האחריות הציבורית לעשות כן. אנחנו נותנים שירות למאות מאושפזים מידי יום - חלקם כרוניים, מרביתם מונשמים, משתקמים, משתקמי קורונה. אנחנו מעסיקים למעלה מ-1,000 עובדים. כל התמריצים המוצעים בחודשים האחרונים לא מאפשרים לנו לתכנן את השנה התקציבית שנפתחת בפנינו באופן מאוזן. אנחנו נמצאים בנקודת זמן כזאת שהוועד המנהל מאלץ אותנו לבחון איזה שירותים אנחנו יכולים להמשיך לתת, איזה לא, הכל תחת מתן שירות ציבורי בסיסי כחלק ממערכת הבריאות. אם לא יינתן פתרון בהובלת משרד הבריאות ובשיח פתוח וארוך טווח שייצר לנו ודאות, ייתכן וחלקנו נאלץ לבחון את המשך הפעילות.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
כמה עצמאיים יש?
אירית לקסר
יש 14 מר"גים בארץ: ארבעה ממשלתיים, שניים של הכללית, והשאר ציבוריים או פרטיים.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אמרתי להם לזרוק את המפתחות לפתחה של המדינה בדיוק כמו בתי החולים הציבוריים הלא ממשלתיים, נראה את המדינה מתמודדת. מה התשובה הייתה? אין לנו נשמה לעשות את זה.
היו"ר משה גפני
אני מכיר את זה, זה מנוצל על ידי משרד האוצר. יש הצעת חוק שהנחתי ממזמן על העסקת עובד זר בתחום הסיעוד המוסדי. יכול להיות שאני אביא את זה ואז נדבר על ההיטל.
ינון אזולאי (ש"ס)
אני רוצה לחזק אתכם, את כל בתי החולים השיקומיים. במקרה יצא לי לבקר ב"רעות". יש לכם שם טיפול מסור, אתם עושים את הכל למען החולים. ראיתי את הלב שנותנים שם. כשאתה מספר את הסיפור שלך, של בתי החולים, זה מחזיר אותנו לדיון שהיה פה לפני שבועיים-שלושה כשדנו כאן על בתי חולים הציבוריים והממשלתיים - שהממשלתיים מרוויחים, ואין לנו בעיה שהם ירוויחו, ושבתי החולים השיקומיים הפרטיים לא מצליחים לקבל כלום. יום אחד אנשים שם עלולים למות בגלל זה. צריך לעזור להם, להקים אותם מהמקום שבו הם נמצאים. אנחנו יודעים שבבתי האבות יכולים להיות ההורים של כולנו. אולי גם אנחנו נצטרך להגיע לשם ביום מן הימים. אם לא נדאג להם, אנחנו לא יודעים מה הנכדים שלנו יגידו על זה. אנחנו צריכים לדאוג להם, כי הם עושים עבודת קודש. למה השיפוי ניתן רק על המיטות של משרד הבריאות? למיטות שהן לא של משרד הבריאות לא מגיע? מה, הם לא חולים?
אירית לקסר
מתוך העובדים הזרים, 2,000 הם למוסדות הסיעודיים. רק 500, אחרי הגעת ה-2,000, יהיו לבתי האבות של הרווחה.
היו"ר משה גפני
משרד הרווחה, אני רוצה לדעת לגבי ההיטל על העובדים הזרים בתחום בתי האבות, אני רוצה לדעת מי אחראי על התקצוב הזה.
מאיה מילר
יש מספר היבטים שצריכים להתבצע בשביל שהעובדים יוכלו להגיע בפועל. דובר בהחלטת הממשלה על 2,500 עובדים, לא על 2,000 עובדים. 2,000 עובדים אמורים להגיע למוסדות בפיקוח משרד הבריאות, 500 נוספים אמורים להגיע למוסדות בפיקוח משרד העבודה והרווחה. מעבר לכך, צריכים להתרחש מספר היבטים נוספים. קודם כל, התקנת תקנות הפיקדון בסמכות שר העבודה והרווחה. שר העבודה והרווחה שלח מכתבים בנושא לשרי הפנים והאוצר. כרגע אנחנו זקוקים להסכמתם ולהעברת אישור היוועצות בשביל להמשיך ולקדם את התקנות. יש את סוגיית האגרות, שזה בקידום משרד הפנים ששלח מכתבים בנושא לשר העבודה והרווחה ושר האוצר. כמו שציינת, יש את סוגיית ההיטל, שלמיטב ידיעתי, ואני אשמח אם יתקנו אותי, זה נושא שחונה כרגע במשרד האוצר. לנו כמשרד אין התנגדות שלא יהיה היטל על המוסדות.
היו"ר משה גפני
איפה אמרתם את מה שאת אומרת עכשיו?
מאיה מילר
הסוגיה לא הייתה לפתחנו עד כה, היא הייתה לפתחו של משרד האוצר ולפתחו של משרד המשפטים.
היו"ר משה גפני
מה זה "לפתחו של משרד האוצר"? אתם אחראים על הזקנים. איפה שאלתם את השאלה הזאת?
מאיה מילר
אנחנו לא שאלנו אותה. מי שמוביל את המהלך שאל את משרד המשפטים.
היו"ר משה גפני
מי שאל?
מאיה מילר
משרד הבריאות.
אירית לקסר
העלינו את הנושא הזה מהרגע הראשון שדנו. אנחנו דוחפים את הבאת העובדים הזרים קרוב ל-15 שנים. הנושא הזה עולה כל הזמן.
היו"ר משה גפני
ומה עם השיפוי?
אירית לקסר
אתה מדבר על השיפוי למוסדות?
אירית לקסר
זה לא אליה בכלל, זה לאוצר.
מאיה מילר
אנחנו חושבים שלא צריך להיות היטל על המוסדות הסיעודיים.
היו"ר משה גפני
משרד העבודה והרווחה נמצא בתוך המערכת הזאת, הוא לא יכול להגיד שהוא לא שאל. המשרד הוא משרד קריטי בעניין של העובדים הזרים, בעניין השיפוי. אני מבין שאתם קצת חוששים ממשרד האוצר, אבל אתם לא יכולים להיות כאלה פחדנים, אתם צריכים להילחם בשביל בתי האבות.
אירית לקסר
ברור לנו שמכרז הקודים שקיים היום לא נותן את התקציב המספק, ולכן יש תהליך של הגדרה של מכרז חדש שאמור לתת שיפוי גבוה יותר. אנחנו מדברים פה על היקף תקציבי שניתן מידי שנה של קרוב לשני מיליארד שקל. אם יהיה צורך להגדיל את כמות המיטות הסיעודיות שנמצאת בארץ, צריך יהיה לדאוג לכך. מכיוון שרצינו במשרד הבריאות לדאוג לנושא של האיתנות הכלכלית גם במוסדות שלא הייתה בהם התפרצות של הקורונה, בנינו מודל שיש בו כמה רמות. יש את הרמה של השיפוי בגין ההוצאות של הקורונה, שהן הוצאות של הסעות עובדים, ארגון מחדש, ויש את הרמה של השיפוי למסגרות שכן הצליחו לעשות ארגון שדורש יותר כוח אדם, משמרות וקפסולות של 12/12.
היו"ר משה גפני
יש לך איזו בשורה בשבילנו?
אירית לקסר
עד היום ניתן בשיפוי הזה למוסדות 150 מיליון שקל. זה לא מעט.
ינון אזולאי (ש"ס)
השאלה לכמה זה מתחלק.
אירית לקסר
הדיווח של המוסדות על הצרכים שלהם ניתן בתצהירים, והם מקבלים את הכסף די במיידית. אני חושבת שזה יוצא דופן במערך הממשלתי.
יולי גת
השיפוי שניתן הוא מזערי למי שלא עבר ל-12/12.
אירית לקסר
הוא לא מזערי.
היו"ר משה גפני
מה הצרכים שלכם?
יולי גת
השיפוי הוא חצי ממה שבפועל אנחנו מוציאים.
היו"ר משה גפני
צריך עוד 150 מיליון?
יולי גת
בהחלט.
אירית לקסר
אנחנו בוחנים את הפניות של כל מוסד. אם מישהו התארגן בצורה מסודרת ואמר שהוא הולך על 14/10 או על 16/8 עם נימוקים לוועדת תעריפים, הוא יקבל את הדברים האלה. יש שיח יום יומי. כל המערכת נמצאת בקושי. צריך להבין שיש נדבכים נוספים של שיפוי שאנחנו נותנים. המיגון שניתן, ניתן בהיקפים של 70 מיליון שקל לכל המסגרות. כל המסגרות של מגן אבות, המוסדות הסיעודיים ובתי החולים הגריאטריים מקבלים את זה. אם יש התפרצות של מחלת הקורונה באחת המסגרות, אנחנו נותנים שני שיפויים נוספים. אם בן אדם חלה בקורונה וצריך לעבור למסגרת אחרת, המוסד ממשיך לקבל במשך חודש חצי מערך התעריף של יום אשפוז.
ינון אזולאי (ש"ס)
ואם עבר יותר מחודש?
אירית לקסר
הם לא צריכים לשמור להם את המיטה, הם יכולים לקבל מטופל אחר. התעריף למטופלים מבודדים עולה ב-50%.
היו"ר משה גפני
את מתארת מצב פחות או יותר נורמאלי ובסדר. אני מעריך את העבודה שלכם, את מה שאתם עושים, אבל תדעי לך שהזעקה מהשטח היא נוראה. זה פשוט בלתי אפשרי שאנחנו כמדינה נאורה נעמוד מול בתי האבות כשהשיפוי הוא לא מספיק. אם ההיטל על העובדים הזרים ייגבה מבתי האבות, זה יהיה דבר נורא. אני צריך את המלחמה שלכם בעניין הזה.
אירית לקסר
המלחמה שלנו נעשית יום יום.
היו"ר משה גפני
אני מכבד את מה שאתם עושים, אבל זה לא מספיק. אומר משרד הבריאות שהמצב הוא פחות או יותר נורמאלי.
יולי גת
המצב הוא קטסטרופאלי.
אלון קלמן
המרכז שאני מנהל נמצא בתוך בית חולים תל השומר. אנחנו עמותה שעובדת כבר 34 שנים. יש לי 220 דיירים בשש מחלקות שונות. מדובר במוסד בפיקוח משרד הבריאות ומשרד הרווחה. עד 2019 התפוסה שלנו עמדה על 95%, 97%, לפעמים גם יותר. בשנה רגילה אנחנו יכולים להרוויח בין חצי אחוז לשני אחוז. ב-2020 התפוסה שלנו ירדה ל-90%, שזה הפסד של מיליון 800 שאני לא יודע להתגבר עליו. רק על הדוח של 10 החודשים האחרונים אנחנו בהפסד של מיליון שקל, וזה כולל את הפיצוי שקיבלנו מהמדינה בגין קורונה. אם לא היה לי את הפיצוי היינו בהפסד של מיליון 400. 70% מהדיירים אצלי משולמים על ידי המדינה, ו-30% הם פרטיים. גם עבור ה-30% אני זקוק לשיפוי, הם אזרחי מדינת ישראל, הם לא בחרו מרצונם החופשי להיות במחלקה סיעודית.

אנחנו לא מוסד עם כוונת רווח, אנחנו עמותה שפועלת למעלה משלושה עשורים. אנחנו מוסד איכותי, מקצועי, מוערך על ידי קולגות. ההתפרצות של הקורונה הייתה אצלי במהלך חודש אוגוסט כשהיו אצלי במחלקה של הרווחה רק חמישה דיירים. זו טראומה נוראית לעובדים, לדיירים. אנחנו עד היום מנסים להתאושש. שלושה דיירים הלכו לעולמם. הדיירים האחרים שהיו במחלקת קורונה עברו למחלקות במצבים קשים יותר, הם לא הצליחו לחזור למחלקה.

המוסדות הסיעודיים בישראל הם חלק מהתחום של הרפואה, אי אפשר להתעלם מזה. מוסד סיעודי הוא צורך. עבור עשרות אלפי אנשים הוא בית - ואין לו תחליף. מי שנמצא במוסד סיעודי חייב להיות במוסד סיעודי, אין לו ברירה אחרת. בלי פיצוי קורונה ראוי ומתאים אנחנו לא יכולים לשרוד ושוקלים לסגור חלק מהמחלקות שלנו. לא נוכל להמשיך במצב כזה. אנחנו מוסד מרכזי, אנחנו לא משהו ערטילאי. ד"ר לקסר מכירה אותנו, גורמי המקצוע מכירים אותנו. אנחנו חייבים את העזרה שלכם.

אני לא עשיתי 12/12, אבל כמות השעות הנוספות שהיו בתקופת הקורונה נעה בין 15% ל-25% יותר מכמות השעות הנוספות הרגילות שלפני הקורונה. אני מקווה שיתייחסו לזה. אנחנו חייבים את העזרה שלכם, אנחנו לא יכולים לשרוד יותר.
היו"ר משה גפני
נציג האוצר, בבקשה.
דניאל פדון
אני אתחיל מלסקור את הסיוע שנתנו עד כה בתחום הגריאטריה במסגרת מאמצי התמיכה להתמודדות עם הקורונה.
ינון אזולאי (ש"ס)
תתחיל עם הדעה שלכם על ההיטל של ה-20%. מה שנתתם, נתתם, כל הכבוד על ההתנדבות למען הקשישים, אבל בוא תגיד לנו לגבי ההיטל של ה-20%.
דניאל פדון
האגרה וההיטל נחתמו על ידי שר האוצר בשבוע שעבר. האגרה, להבנתי, נמצאת במשרד הפנים, והפטור מהיטל נמצא בבחינה של משרד המשפטים.
ינון אזולאי (ש"ס)
מה זה "נמצא בבחינה"? כשאתם אומרים שזה נמצא בבחינה, זה אומר שכנראה יהיה היטל.
דניאל פדון
ההיטל מחויב מכוח חוק.
ינון אזולאי (ש"ס)
האם אתם בעד הפטור?
יולי גת
ההיטל הזה לא מחויב מכוח החוק. בחוק ההבראה כתוב שעובד זר המועסק כדין במתן טיפול סיעודי, מעסיקו פטור מתשלום היטל.
דניאל פדון
אני לא מתעסק בנושא ההיטל.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
מי במשרד האוצר אחראי על הדבר הזה?
היו"ר משה גפני
תגיד לגבי השיפוי.
דניאל פדון
עד עכשיו ניתנו תקציבים בסך של למעלה מ-700 מיליון שקלים למערכת הגריאטריה בחלק של משרד הבריאות, וניתנו תקציבים נוספים עבור החלק שנצא בפיקוח משרד הרווחה.
היו"ר משה גפני
כמה?
דניאל פדון
מתוך הכספים האלה, כ-166 מיליון שקל נועדו לבינוי, כלומר בנייה של מחלקות קורונה בבתי החולים הגריאטריים, שיפוץ שנועד להתאמות שנדרשו בגלל הקורונה וכן הלאה. עוד 25 מיליון שקל נועדו לכוח אדם, לתגבורים של כוח אדם. כ-455 מיליון שקלים נועדו למתן שיפויים. הסכום הזה לא כולל את הסכומים שניתנו במסגרת מוסדות שבתמיכת משרד הרווחה. מעבר לזה ניתנו למעלה מ-60 מיליון שקלים בשווי של ציוד מגן שחולק למוסדות.
היו"ר משה גפני
אתם יודעים שזה לא מספיק? קיבלתם פניות?
דניאל פדון
הדבר היחיד שעוד לא חולק ואמור לצאת לשטח בימים הקרובים זה מבחן התמיכה במר"גים שאמור לתת שיפוי נוסף למוסדות שפועלים מכוח התוספת השנייה לחוק ביטוח בריאות ממלכתי. אנחנו מקווים שממש בימים הקרובים הוא יצא לשטח וייתן מענה נוסף.
היו"ר משה גפני
אני מבקש לקבל החלטה. שמענו את המצוקה של בתי האבות ואת ההחלטה שהתקבלה שצריך דווקא בתקופת הקורונה להביא עובדים זרים כי עובדים ישראלים לא מבצעים את העבודה הזאת, בעיקר בבתי האבות הסיעודיים. אנחנו דורשים ממשרד האוצר לא לגבות היטל על העובדים הזרים. כמו שלא גובים היטל על העובדים הזרים בקהילה, כך גם לא לגבות מבתי האבות, מכיוון שבבתי האבות נמצאים במצוקה כלכלית קשה. אנחנו מבקשים לבחון מחדש את השיפוי שניתן לבתי האבות. השיפוי איננו מספיק בכדי לעמוד בתנאים הקשים שהיום בתי האבות נמצאים בהם. אנחנו דורשים לשפר את השיפוי הזה, הוא איננו מספיק, ולהגביר את הסיוע שניתן כדי שהמטופלים על ידי בתי האבות יקבלו את המגיע להם, יקבלו את זה בכבוד, יקבלו את זה כפי שצריך להיות. בתוך שבועיים אנחנו מבקשים תשובה גם לגבי ההיטל וגם לגבי הגדלת השיפוי של העובדים הזרים. אני מודה לכולם. אנחנו נניח את הסיכום על שולחן הכנסת. תודה רבה, הישיבה נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 13:50.

קוד המקור של הנתונים