ישיבת ועדה של הכנסת ה-23 מתאריך 30/11/2020

היערכות משרדי הממשלה להעלאתם לישראל של הממתינים במחנות באדיס-אבבה ובגונדר - החלטת ממשלה מס' 429

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-ושלוש

הכנסת



2
ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות
30/11/2020


מושב שני



פרוטוקול מס' 98
מישיבת ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות
יום שני, י"ד בכסלו התשפ"א (30 בנובמבר 2020), שעה 11:15
סדר היום
היערכות משרדי הממשלה להעלאתם לישראל של הממתינים במחנות באדיס-אבבה ובגונדר - החלטת ממשלה מס' 429
נכחו
חברי הוועדה: דוד ביטן – היו"ר
יוסף טייב
מוזמנים
סגן השר לבטחון פנים דסטה גדי יברקן
פנינה אגניהו - מנהלת ממשקים וסינרגיה, הסוכנות היהודית
משתתפים באמצעים מקוונים
חביב קצב - מנכ"ל משרד העלייה והקליטה

יואל ליפובצקי - מנהל מינהל האוכלוסין, רשות האוכלוסין וההגירה

טירה גלינויר - מנהלת אגף קליטת תלמידים עולים, משרד החינוך
מנהלת הוועדה
שלומית אבינח
רישום פרלמנטרי
ס.ל., חבר תרגומים



היערכות משרדי הממשלה להעלאתם לישראל של הממתינים במחנות באדיס-אבבה ובגונדר - החלטת ממשלה מס' 429
היו"ר דוד ביטן
אני פותח את הישיבה. היערכות משרדי הממשלה להעלאתם לישראל של הממתינים במחנות באדיס אבבה ובגונדר, החלטת ממשלה מספר 429.

מדובר בישיבת המשך, ישיבת מעקב לראות את ההתארגנות. ישיבות התקיימו ב-21.10, 4.11, 8.11 וזאת ישיבה רביעית שאנחנו ממשיכים לעקוב אחרי ההכנות. נכון לעכשיו ההכנות משביעות רצון, אבל לא נעזוב את זה, נמשיך לעקוב עד שנראה את כל ה-2,000 איש הגיעו לישראל וכבר יושבים במרכזי קליטה וכולם מסודרים ואז אנחנו נעזוב את הנושא הזה.

לפני שאנחנו מתחילים אני רוצה להודות לנציג משרד הפנים, נציג רשות האוכלוסין, יואל ליפובצקי. יואל, אנחנו רוצים להודות לך על המבצע שהיה עם שני החיילים שמהרגע להרגע הייתם צריכים לאשר להם אישור כניסה. כל הכבוד לך ולכל העובדים שעשו, אני לא יודע מי עשה את זה, אבל אתה ניהלת את העסק. לא תמיד אפשר לפנות מרגע לרגע לדברים כאלה ואתה עשית את זה בצורה מצוינת ואנחנו מודים לך בעניין הזה ואנחנו גם נעביר מכתב למנהל שלך על העניין הזה. נכין מכתב ונשלח לו.
יואל ליפובצקי
תודה רבה.
היו"ר דוד ביטן
תודה. אני רוצה גם להגיד שבכל ישיבת מעקב משגעים אותנו כל מיני ארגונים. הישיבות לא מיועדות להתחיל עוד פעם את הדיון, אבל כדי להרגיע את העסק אני אבקש ממנהלת הוועדה לקיים ישיבה שבה נשמע שוב פעם את כל הארגונים ואת כל הטוענים ונדבר איתם. נשמע אותם, למרות שהדברים מתקיימים. אני אמרתי, אנחנו היינו בעד להעלות את כל ה-7,000, זו לא החלטת הממשלה, חוזרים על העניין הזה כל הזמן, אבל אנחנו נשמע את כולם. אין בעיה, שלא יחשבו שאנחנו לא רוצים לשמוע.
שלומית אבינח
שייתן דיווח כמה בדקו עכשיו.
היו"ר דוד ביטן
עכשיו אנחנו נדבר. יואל, נתחיל איתך. שני דברים, א', כמה כבר בדקתם ואתם יודעים כמה אמורים להגיע בשבועיים האלה, ו-ב', האם התחלתם להשיב לפניות לאנשים, האם אתר האינטרנט שפתחתם פועל, האם התחלתם להשיב לאנשים. כל הדברים, בבקשה. אני יודע שזה עובד, אבל תספר לנו.
יואל ליפובצקי
בוקר טוב, אדוני היושב ראש. אנחנו כרגע מבחינת הנתונים בדקנו עד עכשיו 14,212 נפשות, מתוכם נמצאו כאלה שעומדים בקריטריונים כ-1,180. כפי שציינו בעבר, יש לנו צוות של עובדים שנמצא באתיופיה. ביום שישי הוא נסע ומראיינים את המשפחות מאדיס. אנחנו העברנו לסוכנות כבר מעל 500 מאושרים סופית, כך שאני מעריך, שרת הקליטה כרגע נמצאת עם נציגי הסוכנות באדיס ואני מעריך שלקראת סוף השבוע אמורים לבוא עד 500 עולים. זה תלוי בסוכנות כמה שהם יוכלו לסיים את כל הפרוצדורה שיש להם מול השלטונות באתיופיה, אבל אנחנו מבחינתנו נקווה שחוץ מהמטוס הזה של 500 בעוד כשבועיים נוכל להביא עוד 500, להעביר עוד 500 שמות. כמובן שכל מי שאנחנו בודקים ועומד בקריטריונים אנחנו ישר מעבירים לסוכנות, אנחנו לא ממתינים שתהיה לנו קבוצה, אלא כל מי שעומד בקריטריונים עובר להמשך טיפול.
היו"ר דוד ביטן
שתי שאלות. התחלתם לענות ל-14,212, עניתם כבר מה תוצאות הבדיקה או אתם משאירים את זה לסוף?
יואל ליפובצקי
מי שעומד בקריטריונים, רק מי שעומד בקריטריונים, אנחנו יוצרים קשר עם המשפחות פה בארץ על מנת לתשאל אותם ועל מנת לבדוק כמה נפשות יש במשפחות שמחכות לעלות לארץ, כי הרי הבקשות הוגשו לפני כמה שנים, מן הסתם אנשים מצבם האישי השתנה, נולדו ילדים, ולכן המשפחות שקרובי המשפחה שלהם אמורים לבוא, הן יודעות, הן מקבלות מאיתנו שיחת טלפון והן יודעות. שאר המשפחות, ברגע שנסיים ונגיע ל-2,000, כפי שהבטחנו אנחנו נענה גם לכל מי שהגיש בקשות וגם לכל מי שהגיש אלינו בקשות במייל שנפתח. אנחנו מקבלים מיילים ואנחנו נענה לכולם, רק תנו לנו לסיים ליישם את החלטת הממשלה.
היו"ר דוד ביטן
כשאתה אומר 14,212, יש 7,000 שוהים. מה, זה בקשות מקבילות?
יואל ליפובצקי
לא, אני אסביר. יש את הרשימה שבה יש, כפי שציינת, כ-7,000 ממתינים שרשומים ברשימות שהוגשו לנו. כאשר ביקשו מהמשפחות בעבר להגיש בקשות הגישו הרבה משפחות בקשות כאשר הם לא נמצאים ברשימות. זאת אומרת משפחות פה בארץ שעלו בהחלטות הממשלה השונות הגישו בקשות למרות שקרובי המשפחה, בני המשפחה, לא נמצאים ברשימות שאנחנו עובדים על פיהן. אנחנו בודקים את הבקשות שלהם, הבדיקה הראשונה זה האם קרובי המשפחה שהם ציינו בבקשה נמצאים ברשימות או לא.

אני יכול להגיד לך שמתוך ה-14,212 נפשות כ-9,623 לא נמצאים ברשימות. פשוט משפחות שעלו לארץ והגישו בקשות להביא את קרובי המשפחה שלהם שנשארו באתיופיה, אבל קרובי המשפחה האלה לא נמצאים ברשימות של ה-8,000-7,000 שהביאו לנו. מתוך מה שבדקנו 1,180 אושרו שגם נמצאים ברשימות וגם עומדים בשאר הקריטריונים שהממשלה קבעה.
היו"ר דוד ביטן
אז מה שאתה אומר, שבעצם יש עוד אלפי אנשים שטוענים שהם צריכים לעלות לישראל והם לא נמצאים בגונדר ולא נמצאים באדיס אבבה?
יואל ליפובצקי
מה שאני טוען שיש עוד אלפי אנשים שיש להם קרובי משפחה פה בארץ שעלו במסגרת החלטות הממשלה, הקרובים בארץ מן הסתם מבקשים שהם יבואו לארץ, אבל הם לא נמצאים ברשימות שאנחנו עובדים על פיהן של מי שממתין בגונדר ובאדיס. אז אנחנו לא יכולים לדעת באמת אם הם ממתינים במחנות, כמה זמן. מבחינתנו אם הם לא ברשימות אז אנחנו לא יכולים להמשיך את ההבאה שלהם.
היו"ר דוד ביטן
הבנתי. אתה רוצה לשאול משהו?
סגן השר לבטחון הפנים דסטה גדי יברקן
כן. קודם כל, יואל, אני גם מצטרף למילות הפרגון של יושב ראש הוועדה דוד ביטן, גם על הנושא של החיילים, כמו שהוא ציין, וגם על ההתארגנות המהירה שלכם בנושא של המשך העלייה והבדיקה ואתם עושים עבודה סיזיפית. מבחוץ זה נראה קל, אבל אני יודע שזה לא פשוט ואתם באמת התחלתם לאט והגברתם מהר מהר ואתם בתוצאה מאוד יפה. להספיק לבדוק את כמות האנשים זה לא פשוט ולכן כל הכבוד לצוות שלכם שנמצא באתיופיה וגם שנמצא פה בארץ. אז באמת כל הכבוד. כשמגיע מגיע.
יואל ליפובצקי
מגיע להם שאפו, תודה על כל הפרגון.
סגן השר לבטחון הפנים דסטה גדי יברקן
עכשיו לעניין הממתינים. לפי הדיווח שלך מתוך ה-2,000 יש כ-1,180, אני מבין נכון?
יואל ליפובצקי
כן, נכון לעכשיו, נכון לנקודה הזאת היום בבוקר, 1,180 שאחרי כל הבדיקות, הרשימות וכל הקריטריונים שקבעה הממשלה שעומדים בזה, כן.
סגן השר לבטחון הפנים דסטה גדי יברקן
אתה מעריך שלפחות לפי הסטטיסטיקה שבהמשך נגיע ל-2,000 האלה, או שלא נגיע אליו?
יואל ליפובצקי
קשה לי להעריך, אני מקווה שנהיה קרובים, יכול להיות שנגיע ל-1,800-1,700, אבל עוד פעם, אני לא יודע מה יש בבקשות הבאות, אז זו באמת הערכה מאוד מאוד גסה, סגן השר, זו לא הערכה שבנויה על מספרים.
סגן השר לבטחון הפנים דסטה גדי יברקן
אני מניח שיהיו לכם ועדות חריגים לנושא הזה. למשל אני מכיר, אני זורק את זה כדוגמה, אני גם לא מציין שם, רק את הסיטואציה, אישה ששלושת ילדיה עלו לארץ והיא עדיין נמצאת באתיופיה לבד ואחד מהם תינוק, בן חמש שנים. אני מניח שזה לא בהחלטת הממשלה, אבל האם יש לכם בדיונים בוועדת חריגים שאתם גם יכולים להשלים ל-2,000.
יואל ליפובצקי
כן, אז אתה צודק. על פי החלטת הממשלה בסעיף 7 נקבע שאם לא נגיע ל-2,000 בהתאם לקריטריונים האלה שאנחנו בודקים היום אז תהיה ועדה שיהיו בה נציגים של רשות האוכלוסין, משרד הקליטה ומשרד ראש הממשלה והם יוכלו לדון בחריגים. יש שם בסעיף כמה מגבלות, למשל במי שהוריו נפטרו כבר בארץ ואז אין כרגע מי שיזמין אותם, ועוד מקרים כאלה. אני מעריך שבעוד כשבועיים, כשנדע יותר איפה אנחנו עומדים אנחנו נתחיל גם בדיונים האלה.
סגן השר לבטחון הפנים דסטה גדי יברקן
אני מניח שאתם מכירים את המקרה, זה גם הגיע לוועדה וגם אליי, אני מניח שגם אליכם, לפני כמה שנים הורדו מן המטוס משהו כמו 60 או 70 חבר'ה, שהיו זכאי עלייה, אני מקווה שנגיע לדיון בחריגים, אם אפשר לדון על אותה קבוצה כקבוצה שהמדינה כבר התחייבה, קנו להם כרטיס וממש בשדה התעופה החזירו אותם. אני מניח שאתם מכירים את הסיפור הזה. אני חושב שזה דבר שגם הומניטרית וגם יהודית – גם שהמשפחות שלהם פה בארץ. אני לא יודע מאיזה סיבה, אני לא רוצה לחקור, לא רוצה לבדוק מה הכשלים, רק לעשות תיקון בוועדת החריגים. במידה שלא נגיע לדיון, אני אשמח מאוד שכל מי שהיה שם, פקידי הסוכנות מכירים, פקידי משרד הפנים מכירים, אז רק אם בוועדת חריגים אפשר להעלות את זה. תודה רבה.
היו"ר דוד ביטן
רגע, לא - - -
יואל ליפובצקי
אני לא מכיר באופן אישי, מתוודה, אבל אם תוכל להעביר אליי אז אני אוכל להעלות את זה בוועדת חריגים.
היו"ר דוד ביטן
אם יישארו צריכים לקבוע קריטריונים, אתה לא יכול סתם להעלות, כי אתה לא תצא מזה. אני מציע, ברור לנו שיהיו לפחות 200, 250 כאלה, שאתם בגיבוש יחד עם לא יודע, עם מי שצריך - - -
יואל ליפובצקי
משרד הקליטה ומשרד ראש הממשלה.
היו"ר דוד ביטן
תיתנו איזה הצעה מי צריך להיות בהפרש, שלא יהיו לנו בעיות. גם צריכים, לדעתי, הסכמה של הממשלה כי זו תוספת. בסדר, תודה.
שלומית אבינח
זה אם לא יגיעו ל-2,000.
היו"ר דוד ביטן
המייל עובד? אנשים פונים דרך המייל?
היו"ר דוד ביטן
כן, אנחנו מקבלים פניות, בדקנו, מקבלים כל הזמן פניות, וכפי שאמרתי, אנחנו נסיים אוטוטו ליישם את ההחלטה ואנחנו הבטחנו שנענה לכולם.
סגן השר לבטחון הפנים דסטה גדי יברקן
הם רשאים לפנות אליכם גם בכתב באמהרית במייל, נכון? לא חייב עברית. המשפחות שרוצות להגיש בקשה, לשאול, לברר.
יואל ליפובצקי
- - -
סגן השר לבטחון הפנים דסטה גדי יברקן
אתה מקוטע, יואל.
שלומית אבינח
לא שומעים. אתה רוצה בינתיים מהסוכנות היהודית?
היו"ר דוד ביטן
לא, בואו נסיים איתו.
סגן השר לבטחון הפנים דסטה גדי יברקן
לא שומעים, יש שם תקלה.
היו"ר דוד ביטן
טוב, תחזור על השאלה שלך אחר כך. תעבירי אותנו לסוכנות. את משרד החינוך הזמנת הפעם? הסוכנות, שי?
פנינה אגניהו
שי באתיופיה, הוא כרגע מלווה את השרה באתיופיה.
היו"ר דוד ביטן
מה ההתקדמות? א', האם ה-1,200 מקומות מוכנים לקליטה כבר?
פנינה אגניהו
מרכזי הקליטה מוכנים.
היו"ר דוד ביטן
ו-ב', איך אתם מתקדמים עם ההפרש של ה-800, בין 1,200 ל-2,000 ומה קורה במחנות, מה קורה עם הבדיקות הרפואיות וכל הדברים, איך אתם מטפלים בזה כרגע.
פנינה אגניהו
אז קודם כל בהמשך ליואל נכון להבוקר הם כבר סיימו לבדוק 650 איש מתוך המאגר שיואל ציין ויש כבר טיסות מוכנות, יש 330 שעברו כבר את החיסונים ובדיקות רפואיות ואנחנו עושים את המאמץ מחר, ממש מחר, צריכים לעשות חיסונים לעוד 130 כדי שבאמת ביום חמישי הקרוב תהיה טיסה של קרוב ל-500 איש שתגיע כבר לארץ. אנחנו עובדים כבר על הטיסה הבאה שתהיה ב-22 בדצמבר שתגיע עוד קבוצה של כ-500 איש.
היו"ר דוד ביטן
כולם עברו את הזריקות ואת הכול?
פנינה אגניהו
אז עברו 330 נכון להבוקר, באתיופיה.
היו"ר דוד ביטן
אבל אין לכם זמן, תזרזו את זה.
פנינה אגניהו
אז עושים מאמץ מאוד גדול להשלים עוד 140 כדי שהטיסה הזאת תגיע ביום חמישי הקרוב. מרכזי הקליטה שכרגע מוכנים לקלוט ראשונים זה בצפת, נהריה ובאר שבע, אבל ככל שהמספרים יגדלו הקליטה תהיה בכל מרכזי הקליטה שלנו בארץ. נכון לעכשיו יש 1,200 מיטות מוכנות במרכזי הקליטה ואנחנו עובדים יחד עם המשרד של שרת העלייה והקליטה להקים, לשלב עוד שלושה מרכזים נוספים בשביל לקלוט את ה-800 איש, ההשלמה שחסרה לנו. זהו כרגע בינתיים.
היו"ר דוד ביטן
ה-500 שבאים בטיסה, יש להם מקום?
פנינה אגניהו
כן, בטח.
היו"ר דוד ביטן
סגור?
פנינה אגניהו
כן, מרכזי הקליטה של באר שבע, נהריה וצפת.
היו"ר דוד ביטן
מתי הטיסה הבאה?
פנינה אגניהו
הטיסה הבאה ב-22 בדצמבר.
היו"ר דוד ביטן
והטיסה אחרי זה יודעים מתי?
פנינה אגניהו
עדיין לא יודעים, זה הכול בשיתוף פעולה עם אתיופיה איירליינס, זה לפי מצבת הטיסות שלהם. ככל שנתקדם אנחנו נהיה חכמים יותר. בחמישי בשבע וחצי בבוקר בעזרת ה' צריכה להיות נחיתה של הטיסה הראשונה.
היו"ר דוד ביטן
טוב.
סגן השר לבטחון הפנים דסטה גדי יברקן
יש לי שאלה לסוכנות. בין מרכזי הקליטה שאתם מכינים, והיום אני במצב רוח טוב, אני בא לפרגן, גם לסוכנות מגיע כל הכבוד על העבודה באתיופיה ובכלל על כל ההתארגנות שלכם. עכשיו שאלה, אני יודע שבהתחלה כשהתקבלה ההחלטה להעלות רק 1,200 ונכנסנו ודרשנו שזה יעלה ל-2,000 יש עכשיו הפרש של 800 מיטות במרכזי הקליטה. האם יש אפשרות שתשימו את מרכזי הקליטה לעוד 800 האנשים הללו באזור המרכז, אם יש לכם מרכזי קליטה? למשל אני זוכר שהיה בקרית גת, באשקלון, במבשרת כבר נסגר. האם יש לכם מקומות כאלה שאתם יכולים לשים אותם במרכז הארץ במרכזי קליטה?
פנינה אגניהו
כרגע יש לנו שיח מול משרד העלייה והקליטה על פתיחה של שלושה מרכזים נוספים.
סגן השר לבטחון הפנים דסטה גדי יברקן
איפה הם אמורים להיות?
פנינה אגניהו
אנחנו לא יודעים, זה בטיפול מול הרשויות המקומיות.
שלומית אבינח
חביב קצב, יש לך אותו?
היו"ר דוד ביטן
תיכף נשמע אותו.
פנינה אגניהו
זה בשיח מול הרשויות המקומיות. אבל מרכזי הקליטה שלנו שכרגע קיימים הם בעיקר בצפון ובדרום, זה המיקום הגיאוגרפי שלהם.
סגן השר לבטחון הפנים דסטה גדי יברקן
איך אתם ערוכים, מעבר למצבת כוח האדם של הסוכנות? לא הייתה עלייה כזאת מסיבית בשלוש השנים האחרונות, מבחינת משרד החינוך אני מבין שהוא יעלה לתת – אם הם פה, אני לא יודע, מבחינת הלימודים, מבחינת התעסוקה בזמן ש – קורסי העשרה, משהו אמור להיות, איך הדבר הזה הולך לקרות?
פנינה אגניהו
אז קודם כל תגברנו את אנשי הצוות שלנו בשטח, גם באתיופיה וגם במרכזי הקליטה כדי לקלוט אותם נכון, גם מבחינת כיתות.
שלומית אבינח
בוא נשאל את האנשים, הם כאן, גם משרד החינוך וגם משרד הקליטה.
סגן השר לבטחון הפנים דסטה גדי יברקן
מצוין.
היו"ר דוד ביטן
כן, אנחנו נגיע אליהם. מבחינת הסוכנות הבנו. תעברי למשרד החינוך.
שלומית אבינח
טירה גלינויר.
היו"ר דוד ביטן
משרד החינוך, רציתי לדעת איך אתם מתארגנים בנושא של האולפנים. זה אחת. שתיים, אם יש ילדים, אני לא יודע אם יש ילדים, איך אתם מתארגנים לקלוט אותם במערכת החינוך.
טירה גלינויר
אז ככה, אנחנו בקשר גם עם הסוכנות וגם עם משרד העלייה והקליטה, הם ימוקמו בשלושה אזורים, כבר היום עולה למרכב"ה קול קורא בנוסף לכל המגשרים שנמצאים בבתי הספר ומגשרות בגני הילדים. היום ייצא לרשויות קול קורא נוסף למגשרים, גם בשפה האמהרית. אנחנו ערוכים מבחינת מוסדות החינוך שיקלטו אותם, אבל צריך לזכור שהם באים והם יהיו שבועיים בבידוד ורק אחר כך הם יוכלו להגיע למוסדות החינוך. בתי הספר שעתידים לקלוט אותם, אנחנו איתם בקשר, אנחנו רק מחכים למספרים מדויקים של תלמידים שנכון לאתמול עוד לא היו בידינו, אבל מאחר שאנחנו יודעים באיזה מרכזי קליטה הם ייקלטו אז כן אנחנו ערוכים ומוכנים גם עם מיפוי של בתי הספר שעתידים לקלוט.
היו"ר דוד ביטן
מה קורה עם האולפנים?
טירה גלינויר
האולפנים של המבוגרים הם אצל אלקין, הם לא אצלנו.
היו"ר דוד ביטן
אז אתם לא מטפלים בזה כבר?
סגן השר לבטחון הפנים דסטה גדי יברקן
אולפן זה השכלה גבוהה, אני מבין.
טירה גלינויר
נכון, לכן זה לא יושב כבר אצלנו.
היו"ר דוד ביטן
מאה אחוז. לא הזמנו מהמשרד של אלקין, נכון?
שלומית אבינח
לא.
היו"ר דוד ביטן
אז בישיבה הבאה נזמין. תודה לך.
סגן השר לבטחון הפנים דסטה גדי יברקן
רק שאלה למשרד החינוך. מה שנקרא בעבר כמובן נעשו הרבה דברים טובים, גם טעויות תוך כדי תנועה, כדי שהטעויות לא יחזרו על עצמן, שאחד הדברים המאפיינים את מדינת ישראל שהיא אף פעם לא לומדת מקליטה של קליטה שעברה ומחילים את הטעויות על הקליטה הבאה, אז במקרה הזה אני מקווה מאוד שיש הכנה, קודם כל החבר'ה שמגיעים, חלקם למדו עברית, הם מכירים את החברה הישראלית, הם לא מגיעים משום מקום וישר נוחתים לחברה במדינת ישראל כמו שההורים שלנו עלו. חשוב מאוד להבין לא רק את השפה, להתחיל ללמד, אלא גם ללמד את הקולטים שחיים בקרבנו, גם מבני הקהילה ואנשים, אני חושב שזה יכול לעזור לכם הרבה יותר טוב לקחת אנשים שמבינים גם את התרבות, זה דו צדדי, שהמגשרים, לא רק מבני הקהילה, או המורים לעברית, שיעברו גם הכשרה לקראת העלייה. אני חושב שזה יכול לתת לכם רק כלים טובים להתארגן. והקול קורא שאתם מוציאים, כמה מגשרים חדשים אתם רוצים לגייס?
טירה גלינויר
הרשויות אמורות להגיש לפי צורך ומפתח ובמסגרת התקציב שעומד לרשותנו אז אנחנו מקווים לממש את כל המכסה. אני רק רוצה להגיד שמלבד הקול קורא לרשויות, ובלי קשר לקול קורא, המשרד מעסיק עוד 33 מגשרים בעבור בני הקהילה בבתי הספר שהם עובדי משרד ועוד 20 מגשרות חינוכיות שנמצאות בגני הילדים שהן עובדות רשות וגם אותן המשרד מממן.
סגן השר לבטחון הפנים דסטה גדי יברקן
אני מבין. זה בדיוק מה שאני מכוון אליו, אם את כבר מפרטת, אני לא רוצה שנגיע למצב של מגשרים שנמצאים כרגע במערכת החינוך, שהם לצרכים אחרים ולדברים אחרים, שייקחו אותם ישירות לעולים החדשים, שזה בכלל אזרחים אחרים לגמרי. זה שיש שם מגשרים ומגשרות מבני הקהילה זה לא הופך אותם לקולטי עלייה או למדריכי אולפן. לא כל אתיופי הוא קולט, צריך לעשות את ההבחנה, כדי שלא נעשה טעויות. צריך לקלוט מגשרים ספציפית לעלייה שמבינים הכול לעזור לקליטה של העולים החדשים שיגיעו.
טירה גלינויר
הגדרת התפקיד של מגשר היא לא הוראת השפה העברית ובטח לא כשפה שנייה, למגשר יש הגדרת תפקיד מסודרת, בנוסף לכך הם משתתפים בהכשרות והשתלמויות שהאגף עושה. גם לטובת הקליטה הזאת אנחנו - - - (נתק בזום) תהיה קליטה מיטבית ככל הניתן.
סגן השר לבטחון הפנים דסטה גדי יברקן
בסדר. הכוונה שלי שיש תקציב שמוקצה לכם לקליטה, תקלטו עובדים חדשים ולא להשתמש בכסף לטובת עובדים שקיימים לנושאים אחרים. במילים אחרות, לקלוט מגשרים חדשים ולא לעשות הסבה למגשרים קיימים לעולים החדשים. תודה.
היו"ר דוד ביטן
תודה רבה. בוא נגיד ככה, אתה יכול לבקש, אבל אתה יודע.
סגן השר לבטחון הפנים דסטה גדי יברקן
כן, מכירים את הטריקים, לכן אני מראש - - -
היו"ר דוד ביטן
בסדר, תעלי, בבקשה, את חביב קצב כאחרון. חביב, הגענו אליך, אתה אחרון בתור. מה יש לך למסור לנו? יש איזה משהו שאתה רוצה לחדד ממה שאמרו כולם?
חביב קצב
אני יכול להגיד לך שאנחנו עובדים יד ביד ביחד עם הסוכנות היהודית, הם עובדים איתנו גם הפוך יד ביד בנושא הזה. אנחנו מתואמים מאוד גם עם יואל מרשות האוכלוסין וההגירה, אנחנו עובדים כולנו ביחד. השרה נמצאת כרגע ביחד עם כל הנציגים והמטרה מאוד ברורה, שנקלוט את כל האמורים להגיע על פי החלטת הממשלה עד סוף ינואר 2021, נעשה את הכול על מנת שכל אחד יגיע למקום מאורגן ומסודר.
היו"ר דוד ביטן
לגבי ה-800 המקומות הנוספים, אתה יכול לומר לנו - - -
חביב קצב
לגבי ה-800 המקומות הנוספים, אדוני היושב ראש, כרגע נמצאים בבדיקה ובמשא ומתן עם כמה מקומות לנושא הזה. אני מקווה שבוועדה הבאה שלך, ועדת המעקב הבאה שלך, נוכל להודיע לכם על תוצאות.
סגן השר לבטחון הפנים דסטה גדי יברקן
חביב, המנכ"ל, שאלתי קודם את פנינה אגניהו, היא נציגת הסוכנות, לגבי ה-800 הנוספים שיהיו, האם מרכזי הקליטה יכולים להיות במרכז הארץ? חשוב מאוד שזה יהיה במרכז הארץ ולא רק בצפון ובדרום. זה מאוד חשוב לתחילת הקליטה והשילוב שלהם בחברה.
חביב קצב
חבר הכנסת גדי, אני מסכים איתך, אנחנו עושים את כל המאמצים, בסוף אנחנו ממוקדי מטרה שיהיו לנו מקומות שיקלטו את האנשים. אנחנו ניתן עדיפות מוחלטת למקומות זמינים, למקומות שיקלטו. בסך הכול אנחנו יודעים שהחלטת הממשלה הייתה לפני כחודש ואנחנו כרגע בריצה תוך כדי תנועה לביצוע.
סגן השר לבטחון הפנים דסטה גדי יברקן
בסדר גמור.
היו"ר דוד ביטן
אני חושב שנחה דעתנו שהדברים מטופלים ותמשיכו בביצוע.
חביב קצב
תודה רבה.
היו"ר דוד ביטן
יואל רצה להגיד משהו? יואל, נשאלת שאלה והתנתקת, האם יכולים לפנות באמהרית במייל, בפניות ובבקשות?
יואל ליפובצקי
כן, אין בעיה שיכתבו למייל פניות באמהרית, בכל מקרה מי שיענה להם זה יהיה הצוות שלנו שהם דוברי השפה, כך שאם יש מישהו שיותר נוח לו לפנות אלינו באמהרית אין שום בעיה.
היו"ר דוד ביטן
יופי. אז תודה רבה לכם, הישיבה נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 11:53.

קוד המקור של הנתונים