ישיבת ועדה של הכנסת ה-23 מתאריך 09/11/2020

תקנות סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה) (הגבלת פעילות והוראות נוספות) (תיקון מס' 7), התשפ"א-2020, תקנות סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה) (הגבלת פעילות והוראות נוספות) (תיקון מס' 8), התשפ"א-2020, תקנות סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה) (הגבלת פעילות והוראות נוספות) (תיקון מס' 9), התשפ"א-2020, תקנות סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה) (הגבלת פעילות והוראות נוספות) (תיקון מס' 9) (תיקון), התשפ"א-2020

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-ושלוש

הכנסת



2
ועדת החוקה, חוק ומשפט
09/11/2020


מושב שני


פרוטוקול מס' 139
מישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט
יום שני, כ"ב בחשון התשפ"א (09 בנובמבר 2020), שעה 15:40
סדר היום
1. תקנות סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה) (הגבלת פעילות והוראות נוספות) (תיקון מס' 7), התשפ"א-2020
2. הצעת תקנות סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה) (הגבלת פעילות והוראות נוספות) (תיקון מס' 8), התשפ"א-2020
3. הצעת תקנות סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה) (הגבלת פעילות והוראות נוספות)(תיקון מס' 9) (תיקון), התשפ"א-2020
4. הצעת תקנות סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה) (הגבלת פעילות והוראות נוספות)(תיקון מס' 9), התשפ"א-2020
נכחו
חברי הוועדה: יעקב אשר – היו"ר
אלי אבידר
קארין אלהרר
איתן גינזבורג
ניצן הורוביץ
עופר כסיף
מכלוף מיקי זוהר
יואב סגלוביץ'
אוסאמה סעדי
תהלה פרידמן
חברי הכנסת
מתן כהנא
חוה אתי עטייה
טלי פלוסקוב
מוזמנים
לילך וגנר – משרד המשפטים
גאל עזריאל – משרד המשפטים
שי סומך - משרד המשפטים
מיכל גולדברג – משרד הבריאות
ייעוץ משפטי
גור בליי
מנהל הוועדה
אסף פרידמן
רישום פרלמנטרי
הדס צנוירט

1. תקנות סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה) (הגבלת פעילות והוראות נוספות) (תיקון מס' 7), התשפ"א-2020
2. הצעת תקנות סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה) (הגבלת פעילות והוראות נוספות) (תיקון מס' 8), התשפ"א-2020
3. הצעת תקנות סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה) (הגבלת פעילות והוראות נוספות)(תיקון מס' 9) (תיקון), התשפ"א-2020
4. הצעת תקנות סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה) (הגבלת פעילות והוראות נוספות)(תיקון מס' 9), התשפ"א-2020
היו"ר יעקב אשר
שלום רב, אני מתכבד לפתוח את הישיבה. יש לנו השלמות קטנות מקודם. הקראנו את ארבע התקנות. בבקשה, היועץ המשפטי, תשלימו את הנקודות, שהוועדה תשמע ותדע.
גור בליי
כדאי לשמוע מעו"ד לילך וגנר ממשרד המשפטים שתגיד בכמה מילים על העבירות הפליליות. נאכפים פה קנסות מינהליים, ויש פה כמה עבירות חדשות שלא היו קודם בתקנות.
היו"ר יעקב אשר
יש לנו אישור מיושב-ראש הכנסת עד 16:30.
לילך וגנר
אגיד בקצרה לגבי העבירות הפליליות שבתיקונים 8 ו-9 היתוספו לתקנות. העבירה הראשונה היא של המפעיל מתחם אירוח שפועלים בו מתקנים משותפים, בניגוד לתקנה שמתעסקת בצימרים – קודם היה 4, עכשיו 6, אבל עדיין קיים האיסור לשימוש במתקנים משותפים. זה דבר שהעונש עליה: קנס 5,000.

פרט לכך, עבירה בתקנה 13(12א) לגבי התפילות. בתקנות הקודמות היתה עבירה על תפילה עם אדם אחר במבנה. כעת שונה הנושא הנורמטיבי לעשרה אנשים. ועדיין נותרה עבירה של המתפלל יחד עם אנשים אחרים במבנה, בניגוד למה שכתוב בתקנה. לגבי שטח שאינו מבנה, חלה מגבלת ההתקהלות וההוראות שקשורות לכך.
גור בליי
גם פה זה סוג של עבירת התקהלות בבית הכנסת. האדם הראשון שנכנס לבית הכנסת לא אחראי לזה שנכנסו 10 או 11 אנשים אחריו. במובן זה אנחנו דומים למצב של התקהלות שבו העבירה היא רק על סירוב להוראת שוטר לפיזור התקהלות ולא על עצם ההתקהלות. פה זה עבירת התקהלות בבית כנסת.
לילך וגנר
נכון. בעצם גם העבירה הקודמת היתה סוג של עבירת התקהלות, המתפלל עם אדם אחר. כרגע היא הוקלה, במידה מסוימת כי אפשר 10 אנשים.
גור בליי
נכון שיש פה הקלה במובן הזה שקודם בתי התפילה בכלל היו סגורים ועכשיו הם פתוחים. אבל יש הבדל בין זה שלאדם יש הבחירה להיכנס למקום שהוא יודע שאסור לו להיכנס להתקהלות.
היו"ר יעקב אשר
גברתי היועצת המשפטית, אני רוצה להציע. אנחנו לא יכולים לשנות את זה כאן ולהוסיף, אבל אני מציע שבתקנות הבאות תשנו את ההגדרה פה אחת להגדרה אחת, משהו כמו איקוויוולנטי למניעת התקהלות או פיזור התקהלות. משהו מהסוג הזה, שהשתמשתם בזה כמה פעמים, ולא עצם, כי יכול להיות שעשרה אנשים התפללו, פתאום הגיע 11 ובאותה שנייה מגיע שוטר, ומתחיל לקנוס את האנשים, ולא משנה אם זה במסגד או בבית כנסת או לא יודע איפה. אני חושב שצריך, גברתי היועצת המשפטית של משרד הבריאות ומשרד המשפטים, שהדבר הזה ישונה.
גור בליי
אפשר פשוט לא לאשר את העבירה הזו, ואז יחול האיסור הכללי של ההתקהלות. סירוב להוראת שוטר לפזר התקהלות. זו גם ההבנה שלכם?
לילך וגנר
בנושא של בתי כנסת, אין באמת פונקציה כזאת שמי שמפעיל את המקום יכול לשלוט על הכניסה של האנשים – נניח, כמו בעסקים ובמקומות אחרים. זה יוצר קושי שמתן המענה שלו באמצעות העבירה הפלילית הזאת. אני מציעה שמשרד הבריאות יסביר את ההיגיון שבעבירה.
היו"ר יעקב אשר
בבקשה.
מיכל גולדברג
בתיקון מס' 8 – עד תיקון 8 אפשר היה להתפלל בבית כנסת אך ורק בשטח הפתוח. אסרנו על תפילה במבנה. אחת ההקלות שאפשרנו - כמו בהתקהלות רגילה, תהיה אפשרות של 10 אנשים במבנה.
היו"ר יעקב אשר
והענישה פה היא כמו בהתקהלות רגילה?
מיכל גולדברג
לא. אנחנו לא מדברים פה על סעיף 4, סעיף ההתקהלות, אלא על סעיף תפילה בבתי כנסת, סעיף 10 לתקנות, שמתייחס לבתי כנסת כמקום פתוח לציבור, ואז אנו לא מדברים על התקהלות אלא מדברים על תפוסה במבנה, שלא תהיה יותר מעשרה אנשים כמו שלמשל, לגבי חנויות רחוב קבענו תפוסה של עד 4 אנשים ולגבי מקומות אחרים קבענו תפוסה של אדם לשבעה אנשים. כלומר אנחנו לא עוסקים פה בהוראת ההתקהלות שמוסדרת בסעיף 4 אלא בהוראה של תפוסה בבית כנסת, בבית תפילה.
היו"ר יעקב אשר
אבל זה נכנס גם בתוך התקהלות. זה לא משנה. אם הפסיקו להתפלל ועומדים ומדברים – זה התקהלות מעל עשרה, וזה לא מותר.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
יש ההצעה של כבוד היושב-ראש . תשקלו את זה.
היו"ר יעקב אשר
אני מציע שנבטל את הסעיף הזה. תתקנו אותו בזמנכם החופשי. בזה שאני מבטל, אני לא גורם שאין אכיפה בכלל. יש אכיפה רגילה, אבל האכיפה המסוימת הזו, שננקטה רק בבתי תפילה, לדעתי לא ראויה. זו הצעתי לוועדה.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
מה עם מתחמי קניות?
היו"ר יעקב אשר
נגיע לזה.
גור בליי
האכיפה של הסירוב לפיזור התקהלות עדיין תהיה קיימת בהקשר הזה?
לילך וגנר
לעמדתי כן מאחר שתקנה 4 חלה, אבל יכול להיות שנצטרך- - -
היו"ר יעקב אשר
אז תתקנו את זה. גם בערב שבת אתם יודעים לתקן.
לילך וגנר
אני לא רואה את התקנות כסותרות את האפשרות של שוטר לפזר התקהלות גם בבתי כנסת, ואם אנשים יסרבו לפיזור הזה תהיה עבירה של הפרת הוראת שוטר לפיזור.
גאל עזריאל
נבהיר שהעבירה על התקהלות חלה גם עכשיו. היא קיימת ולא התבטלה. היא מוגנת בחוק ולכן ממשיכה להתקיים.
ניצן הורוביץ (מרצ)
איזה סעיף זה?
גור בליי
זה תקנה 10א, בנוסח המשולב. מבחינת התיקונים, זה בתיקון מס' 8.
היו"ר יעקב אשר
אני מבקש שתמשיכי להסביר. אני מבקש שבינתיים תכין להצעת החלטה את זה - אם יצביעו, כל אחד לפי מצפונו. בבקשה.
לילך וגנר
בנוסף, יש עבירות חדשות על נושא אירועים. תקנה 11א קובעת איסורים מסוימים שקשורים לארגון אירוע. זה תקנה חדשה שנובעת מסעיף 9 לחוק המסגרת שמאפשר להגדיל אירועים, והיא נועדה לטפל בנושא הבעייתי של האירועים לאור הסכנה בהדבקה באירועים המוניים. זו גם הסיבה שיש סעיף 6 לחוק המסגרת. עד כה טיפלנו בנושאים האלה במסגרת התקהלויות, והממשלה החליטה לטפל באופן קונקרטי בתקנה נפרדת, 11א. יש שלוש עבירות שמתקשרות לאיסורי אירועים - עבירות מינהליות עם קנס של 5,000 שקל. אומר אותם בקצרה – גור פירט אותם קודם – מפעיל מקום ציבורי או עסקי שמתקיים בו אירוע, כל אירוע, יש איסור על כך. מחזיק של מקום, אם מתקיים בו אירוע אסור - יש אירועים אסורים לגמרי ויש אירועים במגבלת 20 אנשים בשטח פתוח, ו-10 אנשים בשטח סגור.

על עבירה של מחזיק במקום שמתקיים בו אירוע יש גם עבירה של 5,000 שקל. זה יכול להיות אירוע שאסור בכלל כמו כנס או פסטיבל או אירוע מותר כמו חתונה או מסיבה, שמספר האנשים חורג מהמספר המותר. האחריות היא על מחזיק המקום, ואם שוטר או פקח רואים אירוע כזה, הם יכולים לתת קנס במקום לאותו מחזיק של מקום. אני מזכירה מה שגור אמר קודם – אין לשוטר או לפקח סמכות כניסה למקום מגורים בלי צו, לפי הסמכויות שנתונות בחוק המסגרת.

העבירה השלישית קשורה לנותני שירות לאירוע. זה כמו תקליטן או קייטרינג או מפעיל בר אקטיבי או צלם וכו'. פה סייגנו את העבירה הפלילית למצב שבו נותן השירות נמצא באירוע ורואה שמספר האנשים עולה על מספר האנשים המותר. במצב כזה אפשר להטיל קנס. אם הוא לא נוכח באירוע, לא ניתן להטיל את הקנס. זה סוג של פשרה שעשינו כדי שזה יתאים להיות עבירה מינהלית.

יש העבירה הנוספת מתיקון 9 שדיברתם עליה לגבי חנות רחוב. המפעיל של המקום מאפשר שיהיו בה יותר מ-4 אנשים, כאשר האיסור מדבר על 4 לקוחות.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
זו גזירה שווה בין הצלם שהגיע לאירוע, ואין לו אחריות ממש על מה שקורה, לבין מפעיל של מקום, שעושה את זה בניגוד לכללים בכלל, לבין מישהו שיש חריגה בשני אנשים, וכולם תחת אותה מטרייה פלילית אחת. אני חושב שזה לא מידתי לגמרי. אם נתת את הדוגמה של הצלם, זה בכלל מופרך. למה להטיל עליו את העונש שמטילים על בעל המקום? אני לא מכיר שיטה כזו של עבודה. בסוף זו עבירה פלילית. מקצועית זה פשוט לא נכון.
עופר כסיף (הרשימה המשותפת)
לי יש הסתייגות יותר עמוקה מזה. בכלל, יש לי התנגדות לכך שמכניסים לכאן באופן גורף מופע בידור ומופע אומנות. למה צריך להוציא את זה לגמרי ולא לאפשר את זה בכלל? למה לא לאפשר את זה במסגרת התו הסגול?
היו"ר יעקב אשר
זו שאלת מהות, על עצם ההחלטות והתקנות.
עופר כסיף (הרשימה המשותפת)
ברור.
לילך וגנר
על עצם האיסור אני מציעה שמשרד הבריאות ישיב. לגבי העבירה הפלילית, היתה מחשבה – איני יודעת אם היא תקרה – שיהיה תיקון לחוק המסגרת והקנסות יעלו, ואז יהיה דירוג בהתאם לסטייה ממספר המשתתפים המותר, משהו צופה פני עתיד. כרגע אנחנו מדברים על מספרים מאוד קטנים. שוב – בשאיפה, כפי שהוצג על-ידי משרד הבריאות- - -
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
אבל עכשיו אנחנו מביאים את התקנה הזאת. זאת לא תשובה. אתם מדברים על משהו עתידי. זה מופרך.
ניצן הורוביץ (מרצ)
אני רוצה לחדד את השאלה של ידידי חבר הכנסת כסיף – 4א אומר: 10 בסגור, 20 בפתוח. למה הוספתם את 11א, שזה מין איסור כולל על לא יארגן אדם ולא ישתתף בכנס, באירוע ספורט, בפסטיבל, במופע בידור, במופע אומנות בכלל? למה, אם זה עד עשרה בחדר סגור ו-20 בפתוח, למה אי אפשר להגדיר? להציג כמה תמונות בחדר. מה ההיגיון?
עופר כסיף (הרשימה המשותפת)
בהתאם לתו הסגול – אם יש אולם גדול, ודאי אם הוא פתוח.
ניצן הורוביץ (מרצ)
אתם פה דברים כאלה, מופע אומנות – אם עומדים בכללים - קבעתם כלל הגיוני, אבל דברים כאלה – מופע אומנות, אם עומדים בכללים- - -
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
לא רק מופע אומנות. התרתם מבחני נהיגה מעשיים, שזה 1 על 1, אבל מבחני תיאוריה אין. למה אי אפשר 5 שיעשו מבחני תיאוריה? 10 מותר.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
אני לא מבינה את העמדה של לילך. משרד המשפטים אישר כזה דבר? איך אתם מוציאים חוות דעת משפטית כזו?
גאל עזריאל
הדברים נבחנו על ידי המשנה ליועץ המשפטי לממשלה לעניינים פליליים, עמית מררי. היא אישרה את העניין.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
זה לא מניח את הדעת. ועל הסנקציות. איך גם הצלם, גם בעל המקום וגם המפעיל באותו- - -
ניצן הורוביץ (מרצ)
10 ו-20.
היו"ר יעקב אשר
היא עונה לה תשובה.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
אולי נבקש מעו"ד מררי שתבוא להסביר את זה. כי אם זו התשובה, אני לא מבינה אותה.
גאל עזריאל
מובן לנו שיש הבחנה בין מפעיל המקום, שוודאי נוכח, לבין מי שנותן את השירות – הצלם, התקליטן או כל אדם אחר שמעורב באירוע. אבל הדברים נבחנו לעומק על-ידי המחלקה הפלילית- - -
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
אנחנו רק נראים טמבלים. הבנו שנבחנו לעומק. לא מקבל את הבחינה לעומק, מתנגד לתפיסה המשפטית שלכם, ורוצה שמי שאמר את זה, יתמודד עם מה שאני אומר לו.
גאל עזריאל
תנו לה והיא תסביר, כי היא המומחית לזה.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
לקבל תשובה שזה נבחן, זה לא תשובה. בבקשה.
לילך וגנר
לא אמרתי שהנושא הזה נבחן ואישרנו אותו ולכן זה בסדר. ניסיתי להסביר את הרציונל. שימו לב ש-א' וב' אינם מופללים. אין הפללה על ארגון אירוע. אין הפללה על השתתפות באירוע. יש הפללה על שלוש נקודות שבהן חשבנו שראוי להפליל, ואתם מתווכחים כרגע, לפי הבנתי, עם הנקודה השלישית. אין לכם התנגדות לכך שהמפעיל של מקום ציבורי או עסקי יישא באחריות אם יש שם אירוע, ואין לכם התנגדות שמחזיק של מקום שמתקיים בו אירוע, יישא באחריות. הטענה שלכם נודעת לקנס שמוטל על נותן שירותים.

בהקשר הזה משרד הבריאות אמר – וקיבלתי את טענתם – שהנושא של אירועים הוא קריטי ליציאה מהסגר, קריטי לכך שהתחלואה לא תעלה. יש לנו נתונים שמבססים את הנושא של הדבקה באירועים. לכן זה נושא מאוד חשוב.

יש לנו נותני השירותים שמאפשרים את קיום האירועים האלה. נותן שירותים מונע את האפשרות לעשות אירוע. אם נותן שירותים לא ייתן שירות לאירוע, רוב הסיכויים שלא יהיה אירוע. יש לנו פה מונע שמרוויח כלכלית מהאירוע הזה, שהוא פסול ויוצר הדבקה ולכן ראוי להטיל עליו סנקציה. האם לדעתכם 5,000 שקל זה סנקציה גבוהה? השאלה היא כמה מרוויח קייטרינג לאירוע, כמה מרוויח צלם לאירוע. אם בעיניכם הקנס לא ראוי, אשמח לשמוע, אבל למה אתם חושבים שלא סביר להטיל קנס על נותן שירותים לאירוע?
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
אומר לך מדוע. אני אומר את זה בהרבה מקומות – כדי שתגידו משפטית שזה כך אתם צריכים הוכחות מעשיות סטטיסטיות ממשרד הבריאות. אין לכם ההוכחות האלה. להשית אותו גובה של קנס גם על בעל האירוע, גם על בעל המקום וגם על צלם זה לא מידתי. את אומרת: ככה אמר משרד הבריאות, אז עם כל הכבוד למשרד הבריאות, לא קונה. ואם תגידו לי שזה מידתי, אותו דבר כי שאלת המידתיות היא לא של משרד הבריאות אלא של משרד המשפטים.
לילך וגנר
גובה הקנסות שמוגבל כרגע ל-5,000 שקל הוא לא תמריץ כלכלי נכון בהקשר של אירועים, שאנחנו מדברים על מאות אלפי שקלים. לכן 5,000 הוא לא סכום גבוה למפעיל. אני מסכימה אתכם שהסכום למפעיל צריך להיות גבוה מהסכום לנותן שירות. כרגע לא היתה לנו אפשרות לדרג. יצאנו מנקודת הנחה אולי מוטעית שתעבור הצעת החוק של החמרת הקנסות ואז יהיה דירוג. אם בעיניכם קנס של 5,000 שקל הוא לא מידתי לנותן שירותים ויש קנס נמוך יותר, אשמח לשמוע. אני כן חושבת שנכון להטיל עליהם את האחריות בהקשר הזה.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
מה קורה עם מתחמי קניות?
גור בליי
גם בחוק כתוב: קנס לא יעלה על 5,000. יש קנסות של 2,500 בהקשרים מסוימים.
לילך וגנר
נכון. יש לזכור שהקנסות האלה חלים על כל המקומות, כולל עסקים מאוד קטנים. פה אנו מדברים על אירועים שבדרך כלל הרווח הכלכלי בהם הוא גדול, הם מרוויחים הון תועפות.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אדוני היושב-ראש, יש עוד רבע שעה. אנחנו רבע שעה מדברים על זה. הנקודה העיקרית – מתחמי קניות.
היו"ר יעקב אשר
פתחתי את הדיון עם זה שיש כמה השלמות שהיועץ המשפטי ביקש שנדון בהן, נקודה. סיימנו את זה.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
אנחנו רוצים להגיע למליאה.
היו"ר יעקב אשר
סיימתם?
גור בליי
זו החלטה של הוועדה.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
אפשר להפריד בין הסעיפים?
היו"ר יעקב אשר
אני לא רוצה שיהיה מצב שלא יהיה שום סעיף שחל על זה. תבדקו. אם הייתי יודע לקרוא לעבירה כזו על אלף, אלפיים שקל – זה הכול מינהלי. זה לא פלילי.
גור בליי
הוועדה לא יכולה לשנות את הסכום. הוועדה יכולה לומר שהיא לא מאשרת את הקנס של נותן השירות ושהממשלה תביא את זה עם קנס יותר נמוך.
היו"ר יעקב אשר
אני מבקש חמש דקות הפסקה. תודה.


(הישיבה נפסקה בשעה 16:15 ונתחדשה בשעה 16:20.)
היו"ר יעקב אשר
אני מחדש את הישיבה. דיברנו כאן על הנושא של לא להחריג את החנויות הפתוחות לקהל. אני מבקש שתציע נוסח. אני מבקש שכל אחד יצביע לפי מצפונו. היינו כאן בישיבה, שמענו את הדברים.
גור בליי
הנושא של האיסור על מתחמי הקניות הפתוחים היה בהתחלה בתיקון מס' 9 ואז עשו שינוי נוסח. ברור שהוועדה יכולה לא לאשר את התיקון לתיקון, ואז היא נשארת עם ההגדרה שהיתה שאלה של עמימות לגביה בתיקון מס' 9. אנו סבורים, שלאור העובדה שבחוק הסמכויות בסעיף 4 כתוב, שהוועדה רשאית לאשר את התקנות כולן או חלקן, ולא לאשרן, במקרה הזה אנו חושבים שאפשר לא לאשר את החלק שבעצם מחריג מההחרגה את הנושא של החנויות, כלומר איך זה בנוי- - -
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
מה השגת בזה?
גור בליי
איך שזה בנוי כרגע, כתוב: מותר לפתוח חנויות רחוב, ואי אפשר לפתוח 1, 2, 3. אנחנו חושבים שאחד מהחלקים בהקשר הזה, זה החרגה של מתחמי קניות פתוחים. אתה יכול לומר: אני מאשר את הפתיחה של חנויות הרחוב, אני מאשר את זה שלא ייפתחו הקניונים, השווקים, הירידים, אבל אני לא מאשר את ההחרגה של מתחמי הקניות הפתוחים. בהקשר הזה אנו סבורים שזה נובע גם מהפשט של הכתוב – כולן או חלק, וגם מהתכלית של העניין. אתה מאשר את תיקון מס' 9, ורק מחריג את החלק שאוסר על הפתיחה של מתחמי הקניות הפתוחים.
לפי זה, הנוסח הוא כך
לפי מה שהוועדה ביקשה, דבר אחד יהיה לא לאשר את תקנות סמכויות מיוחד להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש, הוראת שעה, הגבלת פעילות והוראות נוספות, תיקון מס 9, תיקון – זה אחת. שתיים, לאשר את תקנות סמכויות מיוחדות, הגבלת פעילות והוראות נוספות, תיקון מס' 9, למעט המילים: בקניון שאינו מקורה הכולל עשרים חנויות או בתי עסק לפחות, בסעיף 2(1) לתיקון. ואז התקנה תיקרא: כך שמותרת פעילות של חנות רחוב למעט חנות הפועלת בקניון מקורה, בשוק קמעוני או ביריד.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
אין לנו אופציה כזו.
היו"ר יעקב אשר
בבקשה.
מיכל גולדברג
היועץ המשפטי לממשלה יציג את עמדתנו המשפטית. לדעתנו, ההצעה של היועץ המשפטי לוועדה אינה אפשרית מבחינת החוק.
שי סומך
לגבי תיקון מס' 9, השאלה אם יש סמכות לוועדה, אם לדעת הייעוץ המשפטי לממשלה יש סמכות לוועדה לאשר פתיחה של חנויות ביג. הובאה בפני רז נזרי, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, והוא סמכות שאין סמכות לוועדה. מה שהובא בפני הוועדה זה פתיחת חנויות רחוב שאינן בקניון ולא במתחם קניות. הוועדה יכולה לאשר או לא לאשר. נושא חנויות ביג לא הובא בפני הוועדה – חנויות ביג היו סגורות לפני התקנת התקנות.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
לא נכון.
שי סומך
הממשלה לא מציעה שום שינוי נורמטיבי לגבי חנויות הביג.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
היא מציעה לגבי החנויות.
היו"ר יעקב אשר
בסבב הקודם, כשהיו חנויות, היה הבדל בין קניונים לחנויות. בחנויות לא היה הבדל בין המרכזים לחנויות הרחוב, ובלבד שפונים לרחוב. לכן היתה תמוהה ההחלטה המפא"יניקית, כמו שקראו לזה פה פקידי המדינה – לא אני. לא אני קראתי לזה פשרה מפא"יניקית.

אני מציע להעלות את זה להצבעה. אתה שלם עם זה? את הנוסח שהוקרא על-ידי היועץ המשפטי. מי בעד? מי נגד?

הצבעה

בעד – 4
נגד – 8
אושר.
קריאה
רביזיה.
היו"ר יעקב אשר
אני נמנע.
גור בליי
עכשיו יש תקנות סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה) (הגבלת פעילות והוראות נוספות) (תיקון מס' 7), התשפ"א-2020. החלק שלא אושר עדיין על-ידי המליאה. יש חלק שאושר על-ידי המליאה. זה רק הארכת תוקף, החלק הנותר.
היו"ר יעקב אשר
מי בעד הארכת תוקף? מי נגד?

הצבעה

בעד – 9
נגד – 4
אושר.
גור בליי
תיקון מס' 8. רוצים להוריד את הנושא?
היו"ר יעקב אשר
הנושא הראשון שדיברנו עליו. לא רק זה שאסור להתקהל או להתפלל עשרה אנשים – הוסיפו עוד משהו, בלי קשר. לא צריך דבר כזה. גם אם התפללת עשרה אנשים, והגיע עוד אחד פתאום, בשנייה שהגיע שוטר יכול לתת לכל אחד מהם קנס של 5,000 שקל, וזה שינוי שלא היה קודם, שאפשר גם ככה לתת קנסות ואפשר למנוע תפילה. נוריד רק את זה ונאשר את השאר. יש גם הנושא של השירות. השאלה מה זה אומר. נותני שירות זה חדש? זה לא היה קודם? אם לא היה קודם, תוריד גם את זה.
מיכל גולדברג
בגלל הבעיה המאוד משמעותית של האירועים- - -
היו"ר יעקב אשר
אז למה 5,000?
מיכל גולדברג
הממשלה אמורה לאשר היום בקריאה ראשונה הצעת חוק שאמורה להעלות את הקנסות. ביקשנו להגדיל את הקנסות על אירועים. אולי נותן שירות נשאיר 5,000 ועל מארגן האירוע נגדיל ל-10,000. 5,000 מבחינתנו זה המינימום. מדובר בתקלה מאוד משמעותית, בהתקהלויות. זה מקור ההדבקות. זה מה שיאפשר לנו- - -
היו"ר יעקב אשר
הוא דיבר על זה שחייב להיות הבדל.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
5,000 שדיברתי זה לא על בעל המקום, לא על המחזיק, אלא על השלישי.
היו"ר יעקב אשר
זה לא יעלה. יש הבדל בין מפעיל לבין זה.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
הצלם עדיין יהיה 5,000. בעל המקום יהיה 20,000. הגיעו התקנות לפה? אנחנו מדברים על משהו עתידי?
היו"ר יעקב אשר
לא.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
אני יודע שמגיע באיחור.
גור בליי
אנו מציעים לאשר את התקנות למעט התיקון הזה. שוב - תיקון מס' 8, ההצעה היא לאשר תקנות סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה) (הגבלת פעילות והוראות נוספות), תיקון מס' 8, שהוועדה תאשר את זה למעט העבירה הפלילית, הקנס המינהלי על הנושא של תפילה במספר החורג מאיסור ההתקהלות הכללי בבתי תפילה. עדיין יהיה איסור ההתקהלות הרגיל. הקנס המנהלי הזה – לאשר תיקון מס' 8 למעט סעיף 7(2) וגם לא להאריך את הקנס המינהלי שמנוי בפרט 12א לתוספת השלישית שבא יחד אתו.
היו"ר יעקב אשר
מי בעד? אם לא, זה עולה למליאה.
גור בליי
אני מדבר על סעיף 7(2).
היו"ר יעקב אשר
אני רוצה לאשר את תקנות 8, שלא אישרנו אותן, ואם לא נאשר היום - נתת ארכה שלושה ימים – זה יצטרך לעלות למליאה ואז שוב יהיה דיון אישי. היועץ המשפטי יסביר.
גור בליי
בדרך כלל אנחנו מאשרים את התקנות בכללותן. פה יש שתי תקנות שעלתה לגביהן התייחסות של חברי הוועדה, שלא רצו לאשר אותן. האחת היא סעיף 7(2) לתקנות שמאפשר הטלת קנס, קובע עבירה על תפילה בבית תפילה מעבר למגבלת ההתקהלות, שבאופן כללי – עד עכשיו היה איסור בכלל להתפלל בבתי תפילה. פה בתיקון מתירים את זה, וקובעים מגבלה של מגבלת ההתקהלות הרגילה של עשרה אנשים. קבעו פה גם עבירה מיוחדת, אם מספר האנשים עולה על עשרה. ההצעה פה היא לא לאשר את סעיף 7(2) לתיקון, ואז יחול על זה איסור ההתקהלות הרגיל. לא תהיה עבירה ספציפית על זה. זה אחת.

דבר שני שהוצע – לא לאשר את התקנה שעניינה קביעת עבירה פלילית על נותן שירות באירוע. אני מציע, שנצביע בנפרד על כל אחד מהרכיבים האלה, ובסוף על התיקון בכללותו.
היו"ר יעקב אשר
אני מציע, לפי הנוסח של היועץ המשפטי שאמר עכשיו, אנו מאשרים את סעיף 8 למעט התיקון הספציפי על הדבר הנוסף שנוסף, שאין לו תכלית כי הוא קיים היום. מעבר להתרסה זה שום דבר. אני אומר גם לממשלה שצריך לבוא תיקון בנושא הזה של הבדל בין מפעיל אירוע ונותן שירות באירוע. את זה נעשה בתקנות הבאות. אני מבקש מכם לקחת את זה בחשבון כבר עכשיו.
גור בליי
אני מציע שנצביע בנפרד. אני מציע שהוועדה תדון על לאשר תיקון מס' 8 למעט סעיף 7(2) ופרט 12א- - -
היו"ר יעקב אשר
מי בעד התקנות? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה

בעד – 5
נגד – 2
נמנעים - 1
אושר.
היו"ר יעקב אשר
התקבל.
גור בליי
עכשיו אני מעלה לאישור הוועדה את אותו סעיף שמאפשר אכיפה עונשית, סעיף 7(2), שקובע עבירה פלילית על תפילה במבנה במספר שחורג מעשרה אנשים. אם לא מאשרים את זה, במקום קנס של 500 על כל מי שמתפלל יותר מעשרה אנשים בבית תפילה, יחול איסור ההתקהלות הכללי ששם יש קנס של 1,000, אבל רק אם השוטר אומר לך: אתם מתקהלים יותר מדי – אז יחול הקנס. עכשיו השאלה היא מי בעד לאשר את העבירה הפלילית הזאת של סעיף 7(2). מי שמצביע בעד, מצביע בעד קביעת העבירה, בעד הקנס של 500. מי שמצביע נגד – מוריד את הקנס. ואז יש רק העבירה הכללית.
היו"ר יעקב אשר
מי בעד התיקון הזה - ירים את ידו. מי נגד? מי נמנע?

הצבעה

בעד – 0
נגד – 6
נמנעים - 1
לא אושר.
היו"ר יעקב אשר
לא אושר.

תודה רבה, הישיבה נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 16:50.

קוד המקור של הנתונים