ישיבת ועדה של הכנסת ה-23 מתאריך 09/11/2020

חוק לדחיית מועדי תשלומי מסים והוראות לעניין מענקים בשל נגיף הקורונה החדש (תיקוני חקיקה), התשפ"א-2020

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-ושלוש

הכנסת



2
ועדת הכספים
09/11/2020


מושב שני



פרוטוקול מס' 166
מישיבת ועדת הכספים
יום שני, כ"ב בחשון התשפ"א (09 בנובמבר 2020), שעה 11:15
סדר היום
הצעת חוק דחיית מועד תשלום מסים בעת מצב מיוחד בעורף (תיקוני חקיקה), התש"ף-2020, של ח"כ משה גפני
נכחו
חברי הוועדה: משה גפני – היו"ר
ינון אזולאי
מיקי לוי
בצלאל סמוטריץ'
מוזמנים
גיא גולדמן - ממונה חקיקה, רשות המיסים, משרד האוצר

מירי סביון - משנה למנהל רשות המיסים, משרד האוצר

ישי פרלמן - עוזר ראשי משפטי, רשות המיסים, משרד האוצר

מעיין רוזנשטוק - יועמ"ש, משרד הביטחון
ייעוץ משפטי
שגית אפיק
שלומית ארליך
מנהל הוועדה
טמיר כהן
רישום פרלמנטרי
יפעת קדם



הצעת חוק דחיית מועד תשלום מסים בעת מצב מיוחד בעורף (תיקוני חקיקה), התש"ף-2020, פ/1053/23
היו"ר משה גפני
אנחנו דנים עכשיו בהצעת חוק דחיית מועד תשלום מיסים בעת מצב מיוחד בעורף. אנחנו מבקשים בהצעת החוק הזאת את הדבר המובן מאליו - שכאשר יש מצב מיוחד בעורף, האנשים שנמצאים באזור יהיו פטורים מהגשת דוחות. הרעיון של הצעת החוק זה שאם יש ירי טילים או פצצות, אפשר יהיה לדחות את הגשת הדוחות והתשלומים. החוק הזה הוא חוק שיכול לעזור בעוד נושאים שאולי במהלך הדיון נוכל להוסיף אותם. אני מבקש את התייחסות הממשלה.
גיא גולדמן
היה פה דיון על זה לפני כמה חודשים.
שגית אפיק
בעקבות הדיון הוא הביא את ההצעה.
גיא גולדמן
בדיון שהתקיים אמרנו שדחיות בהגשת דוחות ניתנות לפי שיקול דעת המנהל. אנחנו חושבים שזה צריך להישאר כך.
היו"ר משה גפני
אני לא יודע אם שמת לב, אבל הארגונים ונשיאי הלשכות מאשימים אתכם כמו שהם מאשימים אותנו. ועדת הכספים נחשבת כאילו היא חלק מהממשלה, כאילו היא נושאת באחריות. אתם רוצה שאני אסמוך עליכם בכך שאתם דוחים? ואם אתם לא דוחים, אני צריך לעמוד ולהתחנן? למה שלא תקבלו הצעת חוק שאומרת שתהיה דחייה כאשר יש מצב מיוחד בעורף?
גיא גולדמן
זה יכול להביא למצבים קיצוניים.
היו"ר משה גפני
איזה קיצוניים? שום קיצוני לא יהיה. אם יש מצב מיוחד בעוטף עזה במשך שלושה ימים, ארבעה ימים, שבוע, לא משנה כמה, אז יש דחייה. למה זה קיצוני?
גיא גולדמן
כל מקרה נבחן לגופו כשיש מצב מיוחד וכשיש מצב חירום. אני לא יודע אם כל מצב מיוחד הוא מצב שאין בו פעילות של עסקים.
היו"ר משה גפני
מה הוא מצב מיוחד בעיניך?
גיא גולדמן
כשאין הכנסות בכל מקרה לא צריך לשלם מיסים.
היו"ר משה גפני
עכשיו אתה נהייתה קיצוני. אם אתה אומר שצריך לדעת מה זה מצב מיוחד, אני בעד. תגיד מה זה מצב מיוחד. האם כאשר אנשים לא יוצאים מהבתים, האם כאשר יש אזעקות - זה מצב מיוחד?
גיא גולדמן
הדבר הזה דורש איזון בין הצורך לתת מענה לאוכלוסייה שנמצאת במצב שחורג מהשגרה, לבין הצורך לשמור על תפקוד מסוים של המוסדות. אנחנו לא רוצים שהחוק יעשה מן טייס אוטומטי ויסגור את המדינה על ידי שלא יהיו מיסים ולא יהיו תשלומים, מבלי שהדבר הזה נבחן לגופו.
היו"ר משה גפני
מה זה "לסגור את המדינה"? אם אי אפשר לשלם - אי אפשר לשלם, ואם אפשר לשלם, אז ישלמו.
גיא גולדמן
אנחנו מעדיפים שהממשלה תגיע למסקנה.
היו"ר משה גפני
מה שאתם מעדיפים לא רלוונטי מבחינתנו.
שגית אפיק
הצעת החוק הזאת באה אחרי שמספר פעמים הוועדה הזאת, היושב-ראש הזה פנה אליכם בעקבות מצב מיוחד בעורף בו אמרו הלשכות: אנחנו לא מסוגלים להגיע למשרד כדי למלא את הדוחות ולשלם את המע"מ. כשפנינו למנהל רשות המיסים, התוצאה הייתה שבסוף הייתה דחייה. מתי הייתה דחייה? בחצות ודקה, דקה אחרי הרגע האחרון. ההצעה הזאת מבקשת למנוע את כל אותן פניות שקיבלנו לאורך כל התהליך על למה דוחים, מתי דוחים, איך זה יקרה, למה זה יקרה, ולייצר איזו שהיא ודאות. ההצעה מנוסחת בצורה יחסית מצומצמת, כי היא מדברת על מצב מיוחד בעורף באזורים מסוימים. זה לא דבר שקורה פה כל יום, זה לא קורונה. אנחנו מדברים על מצב של לחימה.
גיא גולדמן
דווקא הקורונה זו דוגמה לדבר שלא היה ניתן - -
שגית אפיק
לא מופיע פה הקורונה. למרות שההצעה באה אחרי הקורונה, לא הרחבנו.
היו"ר משה גפני
החוק הזה נעשה בעקבות הדיונים שהיו פה. לחוק הזה אני רוצה להוסיף את מס שבח ואת מס רכישה, אני רוצה להוסיף את הנושא של המקדמות.
שגית אפיק
את הארכת המועדים שהם הסכימו?
היו"ר משה גפני
כן. את הכל אני רוצה לעשות בהסכמה. בהסכמה איתכם אני רוצה להוסיף גם את הקורונה.
ינון אזולאי (ש"ס)
יש לנו חוק על דחיית תשלומים בתקופת הקורונה שאפשר להוסיף לפה.
היו"ר משה גפני
אתם לא יכולים להעמיד אותנו במצב בלתי אפשרי שבו אנחנו לא יכולים להתקדם עם כלום. בואו תגידו מה זה מצב מיוחד. הניסוח של החוק הזה הוא המתון ביותר. הוא לא פוגע ברשות המיסים, כי בלאו הכי אתם צריכים לדחות מועדים במצב של לחימה. עובדה שגם ועדת שרים אישרה את הצעת החוק הזאת, גם מליאת הכנסת אישרה את זה. זה נכון שלפני שאני מביא את זה למליאה לקריאה ראשונה אני צריך לחזור לוועדת שרים לחקיקה. אם אתם באים ואומרים: חלק מהדברים אנחנו מקבלים, חלק מהדברים אנחנו דוחים, זה אופן אחד.
גיא גולדמן
הסכמנו לדחיית מועדים בעידוד תעסוקה.
היו"ר משה גפני
זה על הקרח, כי אתם לא מחברים את זה לשום דבר. החוק הזה הוא חוק מתון. אני רוצה את התמיכה שלכם בחוק הזה.
שגית אפיק
האם יש לחוק בנוסח הקיים עלות תקציבית? אתם יודעים להעריך אותה?
גיא גולדמן
אנחנו לא יודעים להעריך אותה.
היו"ר משה גפני
אין עלות תקציבית.
גיא גולדמן
לא אמרתי שאין.
מירי סביון
יש פה סיכון תקציבי מאוד משמעותי.
היו"ר משה גפני
אין בתקנון הכנסת עניין של סיכון תקציבי.
שגית אפיק
יש פה פוטנציאל. אתם לא יכולים בוודאות לומר שיש עלות.
מירי סביון
אני לא חושבת שאפשר להגיד שאין לזה עלות, כי כשאנחנו דוחים מיסים, חלק מהמיסים לא משולם. ככל שעובר הזמן יש אנשים שלא יכולים לשלם את המיסים. סביר להניח שיש כאן עלויות.
היו"ר משה גפני
אני מכיר את תקנון הכנסת. אין בתקנון הכנסת הערכת סיכונים, כי על כל חוק אפשר להגיד את זה. הערכה לגבי עלות החוק היא הערכה ברורה מבחינת התקציב שזה לוקח. החוק הזה לא לוקח תקציב, החוק הזה אומר את מה שאתם אומרים בין כה וכה. אתם אומרים שכשיש מצב מיוחד בעורף אתם לא מבקשים מאנשים להגיש דוחות, אתם דוחים להם את זה. אתם בעצמכם אומרים את זה, לכן ממילא אין פה עלות תקציבית. אני מסכים לא לרוץ מהר מידי, לכן אני מציע שאתם ביחד עם הלשכה המשפטית וביחד עם היועצת המשפטית תשבו לנסח דבר שמתקבל על הדעת. אם לא תגיעו להסכמה על החוק הזה, נוכל להוסיף דברים אחרים שכן מגיעים להסכמה?
שגית אפיק
בשלב של הקריאה הטרומית אין נושא חדש, לכן אתה יכול לשים כל דבר, גם נושאים אחרים. יחד עם זאת, יש החלטה של ועדת שרים לגבי ההצעה הספציפית הזאת, שמדברת על כך שאחרי הטרומית היא צריכה לחזור לתיאום מול משרד המשפטים, מול משרד הביטחון ומול משרד האוצר. ככל שלהצעה לא תהיה עלות תקציבית ותחליט שאתה לא מעוניין להחזיר אותה לוועדת שרים, אתה יכול להביא אותה למליאת הכנסת.
מירי סביון
לא אמרתי אם יש או אין עלות תקציבית, אמרתי שזה נושא שצריך לבחון. בנושא של הסיכונים - לגמרי מקובל מה שאמרת. ישנם מצבים שכתוצאה מכך שעושים איזו שהיא דחייה גורפת יש עלות תקציבית משמעותית, אם בריבית הריאלית עצמה, אם כתוצאה מהעובדה שיהיו אנשים שלא יוכלו לשלם במועדים מאוחרים. אני לא יכולה להגיד כרגע שאין לחוק הזה עלות תקציבית. סביר להניח שיש לו עלות תקציבית.
היו"ר משה גפני
אין לו עלות תקציבית.
שגית אפיק
אם תהיה לחוק עלות תקציבית, והממשלה תתנגד, עדיין תוכל להביא את זה למליאה ברוב של 51.
היו"ר משה גפני
יש לי 120. מי לא יתמוך בזה? עם עלות תקציבית אין בעיה, עם חברי כנסת אין בעיה, רק תסכימו.
מעיין רוזנשטוק
משרד הביטחון מבקש שלא לכרוך בין מצב מיוחד בעורף לבין מתן פיצויים. מצב מיוחד בעורף הוא מצב משפטי תלוי הכרזה, שהמטרה שלו היא להעניק לשירות הג"א סמכויות מוגברות בשטח כלפי אוכלוסייה. אנחנו לא היינו רוצים לכרוך בין שיקולים כלכליים לבין שיקולים מבצעיים-מקצועיים, שכן ההשלכה הכלכלית יכולה לגרום לכך שהמצב משיקולים מקצועיים ומבצעיים לא יוכרז. יש מצב מקביל למצב מיוחד בעורף, הוא נקרא שעת התקפה, שזה מצב עובדתי של נפילה בשטח, לא תלוי הכרזה, לכן ממילא יכול להיות מצב שבו יקרו נזקים אבל לא תהיה הכרזה. גם היום חוק מס רכוש לא מעניק פיצויים בשל הכרזה על מצב מיוחד בעורף, לכן נבקש לנתק בין השניים.
שגית אפיק
זה לא נכון, כיוון שהתקנות של מס רכוש, שכל פעם אנחנו מתקינים אותן בהוראת שעה, הן אלו שמעניקות את הפיצויים. ההצעה שפה לא מעניקה פיצויים, היא רק מעניקה דחייה. התקנות כן כורכות בין הכרזה על מצב מיוחד בעורף לבין מתן פיצויים. את אומרת שאולי מראש ישקלו שיקולים כלכליים, לא ביטחוניים, ויימנעו מלעשות את ההכרזה על מצב מיוחד בעורף, שבזה אני מסכימה, אבל היום תקנות מס רכוש כבר עושות את הכריכה הזאת, ולכן זה לא משאיר לנו כל כך הרבה ברירות בניסוח.
מעיין רוזנשטוק
הדבר הזה יכול לפגוע בצורך המבצעי והביטחוני.
שגית אפיק
אם אנחנו מנתקים את הקשר למצב מיוחד בעורף ומוצאים איזה שהוא כורח אחר שבגינו יש בעיה ביטחונית שמקשה על העסקים לדווח או לשלם את המיסים, מבחינתכם אין התנגדות.
מעיין רוזנשטוק
אנחנו מבקשים שהפיצוי יינתן בגין נזקים, בין אם הוכרז ובין אם לא הוכרז. אנחנו מבקשים שלא לכרוך בין ההכרזה לבין מתן הדחייה. אנחנו מבקשים שזה לא יהיה במצבים שבהם יש הכרזה, כי זה לא נכון משפטית, וזה גם יכול לפגוע בפן המקצועי.
היו"ר משה גפני
אני מקבל את הדברים שלך. הנושא של ההכרזה על מצב מיוחד, על מצב חירום לא יהיה התנאי היחיד לקבלת פיצויים. זה שאת דואגת לאלה שהיה להם נזק גם כשלא הוכרז על מצב חירום, את זה אני מקבל, אפשר להוסיף את זה. אני לא חושב שמשרד הביטחון, כשהוא צריך להכריז על מצב מיוחד בעורף, יעשה את השיקולים הכלכליים. אני חושב שכאשר יש מצב מיוחד צריך לדחות מועדים, אבל אני לא הולך נגד משרד הביטחון, בוודאי לא בישיבה הראשונה, ואני לא הולך נגד רשות המיסים, בוודאי לא בישיבה הראשונה. אני מבקש מהיועצת המשפטית של הוועדה לשבת עם רשות המיסים כדי לנסח את הצעת החוק עם כל הנלווים לה. במשך היום דיברנו על כמה חוקים שגם רשות המיסים מעוניינת בהם. אני מבקש לשבת על העניין הזה כמה שיותר מהר, לקבל החלטה כדי להביא את זה לכאן להצבעה.
גיא גולדמן
אנחנו נעשה את זה.
מירי סביון
נבחן את מה שביקשתם.


הישיבה ננעלה בשעה 13:22.

קוד המקור של הנתונים