ישיבת ועדה של הכנסת ה-23 מתאריך 09/11/2020

הצעת הקמת ועדת משנה לפי סעיף 109 לתקנון הכנסת לנושא צמצום הפערים בתקצוב שירותי הרפואה בין הפריפריה למרכז

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-ושלוש

הכנסת



8
ועדת הכספים
09/11/2020


מושב שני

פרוטוקול מס' 163
מישיבת ועדת הכספים
יום שני, כ"ב בחשון התשפ"א (09 בנובמבר 2020), שעה 10:00
סדר היום
הקמת ועדת משנה לפני סעיף 109 לתקנון הכנסת בנושא: צמצום הפערים בתקצוב שירותי הרפואה בין הפריפריה למרכז
נכחו
חברי הוועדה: משה גפני – היו"ר
ינון אזולאי
רם בן ברק
אחמד טיבי
אופיר כץ
מיקי לוי
בצלאל סמוטריץ'
אוסאמה סעדי
יצחק פינדרוס
אלכס קושניר
אנטאנס שחאדה
קטי קטרין שטרית
הילה שי וזאן
מיכל שיר סגמן
עאידה תומא סלימאן
חברי הכנסת
עודד פורר
מוזמנים
משה שגיא - סמנכ"ל בכיר ומנהל מינהל כלכלה ותקציבים, משרד החינוך
ייעוץ משפטי
אייל לב-ארי
שיר שפר
מנהל הוועדה
טמיר כהן
רישום פרלמנטרי
יפעת קדם



הקמת ועדת משנה לפי סעיף 109 לתקנות הכנסת בנושא: צמצום הפערים בתקצוב שירותי הרפואה בין הפריפריה למרכז
היו"ר משה גפני
בוקר טוב, אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת הכספים. בקשה, חבר הכנסת קושניר.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
אדוני היושב-ראש, אתמול הייתי בהפגנה של אנשי האמנות בכיכר הבימה. שמונה חודשים הם לא עובדים, שמונה חודשים אף אחד לא מטפל בהם. התחושה היא שמישהו החליט שעולם התרבות צריך למות. עם ללא תרבות הוא עם מת. לא שמעתי פה שום דיון על הנושא הזה. אני חושב שמחובתנו בוועדת הכספים לקרוא לפה לכל הגורמים הרלוונטיים, גם למשרד התרבות, גם למשרד האוצר, גם למשרד הבריאות, כדי לראות איך בונים מתווה לחזרה שלהם לפעילות, אחרת ברגע שהקורונה תסתיים, אם היא תסתיים, אנחנו נמצא את עצמנו בלי עולם התרבות בכלל. אני מבקש ממך, אדוני, לקיים דיון על זה כמה שיותר מהר.
רם בן ברק (יש עתיד-תל"ם)
אדוני היושב-ראש, אני רוצה להסב את תשומת ליבך שבכל נושא התבלינים והפרחים נפסקו ליצרנים 30 מיליון ש"ח פיצוי, למרות שהפיצוי על פי המדדים שמשרד החקלאות קבע עומדים על 90 מיליון ₪. היצרנים, בגלל שדצמבר אמור להיות חודש טוב באירופה, נכנסו להשקעות מאוד גדולות. החקלאים האלה הם על סף פשיטת רגל. הייתי מבקש לקיים דיון המשך בעניין, לראות מה קורה איתם.
היו"ר משה גפני
הסמנכ"ל ממשרד החקלאות, צבי כהן, אמר בשבוע שעבר שהם קיבלו את הכסף. את ההמשך הם אמורים לקבל.
קטי קטרין שטרית (הליכוד)
הוא אמר את זה בסוף שבוע שעבר.
רם בן ברק (יש עתיד-תל"ם)
דיברתי איתם אתמול.
היו"ר משה גפני
עם מי דיברת?
רם בן ברק (יש עתיד-תל"ם)
עם יושב-ראש מגדלי התבלינים.
קטי קטרין שטרית (הליכוד)
קיבלתי אינפורמציה על כך שמגדלי התבלינים כן קיבלו. הם מדברים על הפעימה הבאה.
היו"ר משה גפני
רם, אני מציע שתדבר איתו עוד הפעם. אמר פה הסמנכ"ל, שהוא איש מוסמך מטעם משרד החקלאות, שהם קיבלו את הכסף. את ההמשך הם אמורים לקבל. אני לא רוצה לקיים סתם דיון.
אופיר כץ (הליכוד)
הטענה שלהם היא שמתוך ה-90 הם קיבלו רק שליש.
רם בן ברק (יש עתיד-תל"ם)
אם הם יקבלו את השני שליש הנותרים זה יספיק. השאלה אם הם יקבלו אותם.
קטי קטרין שטרית (הליכוד)
הטענה שלהם הייתה שזה היה טוב לסגר הראשון. אין להם תשובות לגבי הסגר השני.
רם בן ברק (יש עתיד-תל"ם)
אני אבדוק את זה. אם זה סודר, אני אשמח, ואם לא, אני אבקש דיון.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
אדוני היושב-ראש, לפני שבוע ביקשתי ממך לטפל בנושאים שסוכמו כאן בוועדה. 30 מיליון שקל לנצרת תקועים במשרד ראש הממשלה בגלל עיכובים משפטיים. התקבלה החלטת ממשלה על 100 מיליון שקל לערים נוספות. בנוסף, הוחלט על חמישה מיליון שקל לתאונות עבודה ועל חמישה מיליון שקל לקבוצות כדורגל. היום התבשרתי שאת השבעה מיליון שקל שאישרנו כאן משרד האוצר תוקע. דיברתי היום עם לשכת האוצר, הם אומרים שהם יפתרו את זה. בלי מעורבות שלנו, שלך ושל הוועדה, זה ימשיך להיות כך. אני הרבה שנים בוועדת כספים. זו הפעם הראשונה שמתייחסים ככה להבטחות של שר. לא היה כדבר הזה, זה משהו מביך מאוד. אני במקום השר לא הייתי רוצה שהתדמית תהיה של מישהו שלא מקיים הבטחה. נוהגים בחוסר יושרה כלפי חברי הכנסת, כלפי חברי ועדת כספים, בכל הנושאים שהזכרתי, כולל ה-30 מיליון לנצרת שהשגתי בנוכחותך יחד עם השר.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
אדוני היושב-ראש, העברנו כאן בוועדה, אחר כך במליאה, הצעת חוק שהאריכה את מועד תשלום מס שבח למי שקנה דירה ומכר דירה קיימת תוך 18 חודשים.
היו"ר משה גפני
אתה מדבר על מס רכישה?
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
כן.
היו"ר משה גפני
נדבר על זה בהמשך.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
הארכנו רק למי שסוף התקופה של ה-18 חודשים נופלת בתוך החצי שנה, לא למי שהתקופה שלו נופלת שבועיים אחר כך. אני חושב שהארכה לא צריכה להיות רק למי שסוף התקופה שלו נופלת בתוך החצי שנה.
שגית אפיק
זה עלה בדיונים. חלק מחברי הוועדה לא רצו את זה, אבל בעיקר רשות המיסים התנגדה לזה.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
היום אנחנו יודעים איך זה נראה. קיבלנו פניות בעניין הזה.
היו"ר משה גפני
נתנו את דעתנו על העניין הזה. רשות המיסים התנגדה בשעתו. היום נקיים דיון מחדש על כל הנושא הזה. כשדנו על הארכת מועדים לא לקחנו בחשבון את פרק הזמן הכל כך ארוך של נגיף הקורונה.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
שני התשלומים, גם שבח וגם מס רכישה, מתנקזים יחד ל-24 חודשים. אתה זוכר, גפני, שלפני חמש שנים ההסכמה שלנו הייתה שכשיעברו חמש שנים זה יגדל ל-24, גם מס רכישה וגם שבח?
שגית אפיק
אפשר להקדים את זה.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אני מוכן. בואו נקדים את ה-24 חודש לעכשיו. זאת הצעה שראוי שנדון בה.
קטי קטרין שטרית (הליכוד)
בוועדת חריגים שהתקיימה אושר סכום של 360,000 שקל ל-2019-2020 בכל מה שקשור לגבעת הפרחים. כולנו יודעים שב-1996 נרצחו שבע בנות שנסעו לטיול שנתי בנהריים. הוקמה להם גבעת פרחים, כל גבעה על שם אחת מהנערות שנרצחו. נערות בכיתה ח' הלכו לטיול, לא חזרו הביתה. אורנה שמעוני הקימה את האתר הזה לזכר הבנות, ומשרד החינוך מקצה כל שנה סכום. הסכום הזה נעלם מהתקציב. למרות שוועדת חריגים אישרה 360,000 שקל ל-2019-2020, הכסף הזה עדיין לא הגיע לאורנה שמעוני. כל הניסיונות שלה לקבל את הכסף כדי להמשיך לתחזק את המקום עלו בתוהו.

מעשה בעצמאי שהגיש בקשה למענק כתוצאה מפגיעה כלכלית, ואז אמרו לו: תקבל 150,000 שקלים עבור המצב. באותו רגע שהוא הגיע לקבל את הכסף, אמרו לו: אתה לא יכול לקבל את הכסף כי ב-2018 מכרת מגרש. לאף אחד אין שום מענה לתת לאותו עצמאי. אני אשמח מאוד אם רשות המיסים תוכל לענות לנו מה הקשר בין אותו עצמאי שמכר את המגרש לבין החברה שלו שזקוקה למענק.
היו"ר משה גפני
אנחנו נדון היום בהרחבה על מענקי הסיוע.
קטי קטרין שטרית (הליכוד)
שמשרד החינוך ייתן לנו תשובה.
היו"ר משה גפני
לא פנית לשר?
קטי קטרין שטרית (הליכוד)
הכל אושר, רק יש פקיד במשרד החינוך שלא מעביר את הסכום. הסכום של 360,000 שקל עבר בוועדת חריגים.
היו"ר משה גפני
השר לא יודע להפעיל את האנשים?
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אני חוזר על הדברים שאמר חברי אחמד טיבי בעניין הכספים שעד היום לא הועברו. ה-30 מיליון שקל לנצרת אושרו בעקבות הסיוע שניתן בזמנו לאילת ולטבריה. הכסף לאילת ולטבריה עבר ללא מכשולים וקשיים משפטיים. ברגע שהשגנו כאן את ה-30 מיליון שקל, שאז גם הורדנו הסתייגויות, הורדנו נושאים חדשים, אמרו לנו: בסדר, אנחנו לא רוצים לתת רק לנצרת, אנחנו רוצים לתת לעוד ערים בצפון, ואז הוחלט להקצות 100 מיליון שקל. מצבה הכספי של עיריית נצרת קשה מאוד. אנחנו כבר חודשיים מחכים ל-30 מיליון שצריכים ללכת לעירייה, לתיירות. אני לא מבין למה זה מתעכב. אני מבקש, אדוני היושב-ראש, שנפנה כדי לראות איפה הקושי המשפטי.

מה בנוגע לחמישה מיליון שקל לקבוצות בליגה א',ב' ו-ג' בכדורגל? קיימנו כמה פגישות עם התאחדות הכדורגל ועם נציגי הקבוצות. הקבוצות מחכות לכסף הזה כמו אוויר לנשימה. אנחנו מדברים על כמעט 200 קבוצות בליגות א',ב' ו-ג'. הייתה פגישה עם שר התרבות והספורט, חילי טרופר, סיכמנו על הקריטריונים, ועכשיו רק מחכים שהכסף יעבור ממשרד האוצר למשרד התרבות והספורט.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
יש בעיה עם הבטחות.
היו"ר משה גפני
אני לא זוכר תקופה כזאת שבה היו התחייבויות שלא מומשו. זה יביא אותנו למצב שלא נאמין למשרד האוצר בכלום. אני רוצה שהנושא הזה ייפתר. העוזר שלי דיבר עם יוגב, הוא צריך לתת תשובה. אני לא מתכוון לוותר על העניין הזה.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
סיכמנו עם משרד האוצר על חמישה מיליון שקל לבטיחות בענף הבנייה והמאבק בתאונות עבודה. יום-יום יש תאונות. צריך לתת את הכסף הזה. דיברנו עם השר שמולי, יש תכנית, אבל הכסף הזה לא עבר.
היו"ר משה גפני
לא נרפה מהעניין הזה.
מיכל שיר סגמן (הליכוד)
אתמול הלכתי, מאחר ופתחו את חנויות הרחוב, לחפש לבן שלי נעליים. כולנו ראינו את התורים הבאמת הזויים מול חנויות שקצת מזכירים את רוסיה הקומוניסטית כשהיא נפתחה למערב. הלכתי בהרצליה למקום שהוא מתחם פתוח, שהוא רחוב לכל דבר ועניין, וראיתי שהחנויות סגורות. המוכרים יושבים שם בחוץ בדיכאון, הם לא מבינים למה הם לא כלולים בתוך חנויות הרחוב. אלו חנויות רחוב לכל דבר ועניין. למה אני מעלה את זה שוב, אדוני היושב-ראש? כי יש שד בלתי נראה שדופק לנו על הדלת, ולשד הזה קוראים הלוואות שוק אפור.
היו"ר משה גפני
העלית את זה. אנחנו נדון על זה.
מיכל שיר סגמן (הליכוד)
בעל עסק שכבר לא זכאי להלוואות ילך למוצא הזה. יש עלייה של למעלה מ-50% בלקיחת הלוואות בשוק האפור. זאת הופכת להיות מכת מדינה, לא הערת שוליים. אני אמשיך להעלות את זה עד שהדבר הזה לא ייפתר.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
בהמשך לדברים של מיכל שיר, גם במשרד לביטחון פנים ובמשטרת ישראל נערכים לסיפור הזה של השוק האפור, הם מבינים שאנחנו בפתחו של אירוע, שאנחנו במצב של עלייה במגמת הפשיעה. ממשלת ישראל נערכת בלסייע לעסקים, רק היא עושה את זה בסיוע לעסקים בסין, בתורכיה ובמקומות נוספים בעולם. לא יעלה על הדעת שבמשבר הכלכלי הכי גדול שחווה המשק הישראלי, הסבסוד שמדינת ישראל נותנת יהיה דווקא לכלכלה הסינית או לכלכלה התורכית. אנחנו נמצאים בחודש נובמבר. אני מניח, אדוני היושב-ראש, שאתה לא יודע מה זה יום הרווקים הסיני ומה זה הבלאק פריידי, אולי שמעת את המונחים האלה פה, אבל בימים האלה נראה הרבה מאוד כסף ישראלי זורם לאתרים שמוכרים בחו"ל. אותם אתרים, אותם יצרנים בחו"ל מקבלים ממדינת ישראל פטור ממע"מ. הפטור הזה לא ניתן למי שמייצר כאן ומשלם ארנונה, משלם מיסים, מעסיק עובדים. אני דורש שוועדת הכספים תנחה את משרד האוצר ואת רשות המיסים לתת את אותו פטור, שזה פטור עד 75 דולר, כהוראת שעה לחצי השנה הקרובה גם למי שמוכר בישראל. תעשו משחק הוגן בין היצרן הישראלי ליצרן בחו"ל בעניין הזה, תוזילו את יוקר המחייה גם לאזרחים הישראלים שקונים בחנויות בישראל, תאפשרו ליצרנים לייצר כאן, למכור כאן ולהתפרנס כאן בכבוד. לא יכול להיות שממשלת ישראל מסבסדת את הסינים והתורכים. אנשים לא יודעים את זה, אבל לשלוח חבילה מסין לתל-אביב יותר זול מלשלוח חבילה מפתח-תקווה לתל-אביב, כי ממשלת ישראל באמנת הדואר מממנת את משלוח הדואר מסין לישראל. עד כדי כך אנחנו מטומטמים.
היו"ר משה גפני
מה זה אמנת הדואר?
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אמנת דואר בינלאומית אומרת שבמידה ומדינה שמוגדרת כמדינת עולם שלישית כמו סין שולחת לישראל דברי דואר, ישראל תסבסד את עלויות הדואר האלו. זאת ועוד, אותו סיני גם מקבל את הפטור ממע"מ שהישראלי לא מקבל. חלם. אני מגיש הצעת חוק היום, אני אשמח אם חברי ועדת הכספים יצטרפו.
הילה שי וזאן (כחול לבן)
ציינתי פה בשבוע שעבר את התמיכות שהיו אמורות להיות מועברות לעמותות ולא הועברו. אני רוצה לדבר על משרד החינוך, על התקציב המשלים ועל התקציב הלא משלים. מדובר ב-33% וב-37% מיצוי בלבד. ישב פה החשב הכללי לשעבר, רוני חזקיהו, ואמר, "אנחנו מעבירים 100%". חברים, אנחנו בחודש נובמבר. התפקיד שלנו הוא לדאוג שכאשר מבטיחים לנו על ידי החשב הכללי, שמבחינתנו הוא זרוע של משרד האוצר, אז יועברו הכספים, שבאמת הכספים יועברו. חובה עלינו לדרוש שיהיו ועדות תמיכות במשרדים השונים. לא יכול להיות שמה אישרנו פה והובטח לנו לא יועבר בפועל.
היו"ר משה גפני
משה, האם אתה יכול לבדוק את הנושא של גבעת הפרחים, את זה שה-360,000 שקל לא הועברו?
היו"ר משה גפני
זה תהליך של ביצוע, זה לא משהו תקציבי. אני יכול לבדוק איפה זה עומד.
היו"ר משה גפני
תבדוק את העניין הזה. מה לגבי ארגוני הנוער, התקציב של ארגוני הנוער?
משה שגיא
זה לא אצלי.
אנטאנס שחאדה (הרשימה המשותפת)
אדוני היושב-ראש, הבטחת לטפל בנושא בתי הספר המוכרים הלא רשמיים. אמורה הייתה להיות לך פגישה בשבוע שעבר. האם יש התקדמות לגבי השעות?
היו"ר משה גפני
עדיין לא. אני לא מפסיק לטפל בעניין הזה.
אנטאנס שחאדה (הרשימה המשותפת)
אני סומך עליך, כבוד היושב-ראש, כי צריך פתרון לסוגיה הזאת.
היו"ר משה גפני
אני לא ארפה מהעניין הזה.

הקמת ועדת משנה לפי סעיף 109 לתקנון הכנסת בנושא: צמצום הפערים בתקצוב שירותי הרפואה בין הפריפריה למרכז. ביקשתי מאופיר כץ לעמוד בראש ועדת המשנה הזאת. מי בעד אישור ועדת המשנה?

הצבעה
אושרה.
היו"ר משה גפני
התקבל האישור על הקמת ועדת המשנה.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
אני מבקש לברך על הקמת ועדת המשנה, משהו שפחות היה מקובל בקדנציה הקודמת של אדוני. אני סמוך ובטוח שזה יביא להקמת ועדות חשובות נוספות.
אופיר כץ (הליכוד)
אדוני היושב-ראש, כשנפגשנו בפעם הראשונה פגישת היכרות, שאלת אותי למה אני פה, מה הנושא שהכי חשוב לי. הסברתי לך שהנושא הכי חשוב לי, שאני מכיר אותו הרבה זמן, זה צמצום הפערים במתן שירותי הרפואה בין הפריפריה למרכז. אמרת לי שזה נושא ראוי, שזה נושא חשוב, שאתה תעזור בכל דבר. והנה היום אתה מממש את זה. תודה רבה לך על אישור הקמת הוועדה, זה באמת צעד חשוב להעלות על סדר היום הציבורי את המצוקות שיש לנו בפריפריה, לדאוג לתקצוב שלהן. במהלך הקדנציה סיירתי בכל בתי החולים בפריפריה, אם בצפון ואם בדרום, ולמדתי. אני עדיין לומד את הנושא, כי יש עוד הרבה מה ללמוד. לצערי, הצפון והדרום בכל פרמטר רפואי נמצאים בתחתית הרשימה, אם בזמני המתנה, מכשור רפואי, תקנים, כוח אדם, כל דבר. רק בשבוע שעבר קיבלנו דוח ממרכז המחקר והמידע של הכנסת בנוגע לאם.אר.איי. יש כמעט פי שניים מכשירי אם.אר.איי בתל-אביב מאשר בצפון ובדרום. תופעה מאוד מטרידה שעולה מהדוח זה שרבים מתושבי הדרום נאלצים לבצע את הבדיקה באזור תל אביב כי הם לא יכולים לקבל תורים בזמן סביר במקום מגוריהם. נתונים כאלה אנחנו מוצאים בכל התחומים של הרפואה. אני אמשיך להעלות את הנושא הזה בכל מקום אפשרי. אני מאמין שבאמצעות הוועדה נוכל לעזור לבתי החולים בפריפריה על-מנת שתושב פריפריה יקבל את אותו שירות ואת אותן זכויות כמו תושב תל אביב.
היו"ר משה גפני
נעשה כמיטב יכולתנו לעזור בעניין הזה. הנושא של הרפואה בארץ הוא נושא שדורש טיפול. ביום שני הבא אני מביא לדיון את המצב של בתי החולים הציבוריים, שזה מצב בלתי מתקבל על הדעת בעליל במיוחד בתקופה הזאת. חבר הכנסת אופיר כץ, אני מאחל לך הצלחה.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
אני רוצה לברך את אופיר, הוא עוסק רבות בנושא הזה מאז שהוא נכנס לתפקיד. טוב שהוועדה הזאת הוקמה. כל בתי החולים, ובמיוחד בפריפריה, זקוקים לתקצוב ,לסיוע, לשדרוג בתקופה הזאת של הקורונה.
היו"ר משה גפני
אפליית נצרת זה גם אחד הדברים.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
ביקשתי להיות חבר בוועדה כדי להשמיע את זעקת כל בתי החולים, במיוחד את זעקת שלושת בתי החולים בנצרת שהעלנו לדיון כאן.


הישיבה ננעלה בשעה 10:41.

קוד המקור של הנתונים