ישיבת ועדה של הכנסת ה-23 מתאריך 24/11/2020

דיון מהיר בנושא: "הנגשת אמצעי תשלום דיגיטליים עם מחיר ידוע מראש בנסיעה במוניות"

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-ושלוש

הכנסת



18
ועדת הכלכלה
24/11/2020


מושב שני


פרוטוקול מס' 125
מישיבת ועדת הכלכלה
יום שלישי, ח' בכסלו התשפ"א (24 בנובמבר 2020), שעה 12:00
סדר היום
דיון מהיר בנושא: "הנגשת אמצעי תשלום דיגיטליים עם מחיר ידוע מראש בנסיעה במוניות"
נכחו
חברי הוועדה: יעקב מרגי – היו"ר
אימאן ח'טיב יאסין
קרן ברק
שרן מרים השכל – באמצעים מקוונים
בועז טופורובסקי
חוה אתי עטייה
אנטאנס שחאדה
הילה שי וזאן
חברי הכנסת
משה אבוטבול
אנדריי קוז'ינוב
מוזמנים
ברוניסלבה חירמן - מנהלת תחום כלכלת תחבורה, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

מיטל סלע-דונגי - לשכה משפטית, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

אשר עוז - מקים איגוד נהגי המוניות, ארגוני המוניות
מוזמנים באמצעים מקוונים
עופר מלכה - המנהל הכללי, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

דוד יוסף - משרד התחבורה

יהודה בר אור - יו"ר, ארגון הגג של נהגי ובעלי מוניות, ארגוני המוניות

גלעד ישראלי - מנכ"ל, טיבאס בע"מ, אפליקציות לשיתוף נסיעות במוניות
ייעוץ משפטי
איתי עצמון
נעמה דניאל
מנהלת הוועדה
עידית חנוכה
רישום פרלמנטרי
הדס צנוירט
דיון מהיר בנושא
"הנגשת אמצעי תשלום דיגיטליים עם מחיר ידוע מראש בנסיעה במוניות", של ח"כ משה אבוטבול, אנטאנס שחאדה, אנדרי קוז'ינוב, מתן כהנא (מס' 180).
היו"ר יעקב מרגי
צהריים טובים, אני מתכבד לפתוח את הישיבה. היום יום שלישי, ח' בכסלו התשפ"א, 24 בנובמבר 2020. על סדר-היום: דיון מהיר בנושא: "הנגשת אמצעי תשלום דיגיטליים עם מחיר ידוע מראש בנסיעה במוניות", של חברי הכנסת משה אבוטבול, אנטאנס שחאדה, אנדרי קוז'ינוב, מתן כהנא.

רבותיי, סוגיית התחבורה הציבורית במדינת ישראל, מתי שלא נעלה אותה לדיון, יש מה לדון בה. אני מדבר בכלל, ואם מתייחסים למוניות בפרט, יש הרבה מה להתייחס, אבל כמובן צריך לקיים דיון מהותי, משמעותי, דיון עם הרבה אחריות ושכל. מה לעשות - אנחנו מדינה קטנה. יש מסורת של פיקוח על כל סוגיית התחבורה הציבורית והמוניות במדינת ישראל. משרד התחבורה בעניין הזה מתנהל באיטיות. יש הסוגיה של קווי השירות, שהיו פעם קווי שירות. סוגיית הפיצוי לא הסתיימה.

דיון מהיר - אני נוהג לתת למציעים לפתוח בדקתיים, לומר את משנתם. נתחיל בסדר שקבעה לנו מזכירות הכנסת. בבקשה, חבר הכנסת משה אבוטבול.
משה אבוטבול (ש"ס)
יישר כוח ליושב-ראש הוועדה על קיום הדיון. אני מודה לך מאוד. אני אומר בקצרה, גילוי נאות –אני אוהב את נהגי המוניות, אין לי דבר נגדם חלילה. יש לי הערכה אמיתית כלפי כל אחד שמביא פרנסה לביתו, כל אחד בתפקידו. משך שנים נסעתי רק במוניות, כי רציתי להכיר את החברה בישראל. ידעתי שהכתובת היא נהגי המוניות. נהניתי לשמוע אותם, לדבר אתם, והחכמתי המון מזכותם.
היו"ר יעקב מרגי
כשהיינו צעירים אמרו לנו: האפסנאים בצה"ל ונהגי המוניות יהיו במקום אחד אחרי 120 שנה.
משה אבוטבול (ש"ס)
בגן עדן. גם אם חלילה ההצעה הזו היא לא טובה לענף המוניות, או מזיקה לו - אני הראשון להסיר אותה. אלה דברי פתיחה. אני בא ממקום של בעד ולא ממקום של נגד. אני מעריך את העבודה היום-יומית שלכם.
היו"ר יעקב מרגי
אני לא בעד המוניות, לא בעד הנהגים, לא בעד משרד התחבורה – אני בעד האזרח.
משה אבוטבול (ש"ס)
אני מנסה לשכנע בדבריי איך אנחנו יכולים להפוך את זה ל-WIN-WIN - ששני הצדדים יהיו מרוצים – גם נהגי המוניות וגם הלקוח הקטן.

היום יש הנקודה שאדם עולה למונית, ולא יודע בכמה זה נגמר. לפעמים יש פקקים. יש עיכובים. על נסיעה במונית שתכנן שתעלה לו 15 או 20 שקלים, פתאום עולה לו 50 שקלים ולא באשמת נהגי המוניות. אם הוא יידע מראש מה יהיה המחיר של הנסיעה, קל לו לתכנן את עצמו – אם יידע מראש שזה 50 שקלים, היה הולך לרכבת, היה הולך לנסיעה רגילה. זה היה מקל עליו. טובת האזרח חשובה מאוד.

מצד שני, כשהיתה פעם רשת תקשורת אחת או שתיים, היו ניידים רק לעשירים. כיום, כשיש יותר רשתות תקשורת, בעצם יש יותר לקוחות. זה האנלוגיה. כך גם פה – כשיהיו יותר אפשרויות, גם אלה שלא היו נוהגים לנסוע במונית, אם יידעו מראש שהתשלום נמוך יותר, זה יגרום להם כן לנסוע במוניות.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. חבר הכנסת מתן כהנא לא נוכח. אנדריי קוז'ינוב.
אנדרי קוז'ינוב (יש עתיד-תל"ם)
לגבי מחיר ידוע מראש, יש פה עוד כמה יתרונות. היום בעולם של האפליקציות והטכנולוגיה, כשהתוכנה יודעת לחשב את המסלולים האופטימליים, כשאין מרחב למשחק מול הנוסע, זה הרבה יותר בטוח. אותן אפליקציות גם יודעות להתממשק עם רשויות המס, ועל כל נסיעה אתה מדווח עם מס הכנסה כמה ולמה. גם הנהג מקבל את הכסף, גם הנוסע משלם משמעותית פחות. לפי המחקרים, בין 30% עד 40% םחות בכל נסיעה, וזה הוכח ברחבי העולם, וזה לא מונע מנהגי האפליקציות להתקין מספר אפליקציות ולבחור בהכי רווחית מבחינתם. זה אל"ף.

בי"ת, זה הופך את המוניות, את התחבורה הציבורית לנגישה. זה מגדיל את פריון העבודה. נוצר פה מצב שהמונית מעדיפה נסיעות ארוכות.
היו"ר יעקב מרגי
אתם לא פותחים את כל סוגיית רישוי המוניות.
אנדרי קוז'ינוב (יש עתיד-תל"ם)
נגיע לזה. ההצעה שמשרד התחבורה לפחות יבחן את הנושא ולא ילך ישירות לרגולציה של שנת 59' ולא יתמקד רק בנושא המונים. המונים זה הסוגיה השנייה שרציתי לדבר עליה. למה זה מגדיל את פריון העבודה – כי האפליקציות האלה מאפשרות למוניות לעבוד כל הזמן, ולא לבצע נסיעה ולהמתין לעוד נוסע. זה מצב של WIN-WIN – גם לנהל, גם לחברה וגם לנוסע.

המונים – יש לנו שתי חברות בארץ שמייצרות את המונים האלה, ומבחינת הרגולציה של משרד התחבורה, כל נהג מונית מחויב לקנות ולהתקין. זו סוגיה בפני עצמה שהיא בעייתית. שתי החברות שמייצרות את זה, זה מונופול. יש רגולציה של קביעת מחיר. המחיר הזה, שנקבע לפי קריטריון שהמדינה קבעה – כבודה וכל הדברים האלה, זה לאו דווקא משקף נכון לעכשיו את המציאות העכשווית. במאמר מוסגר, יש עכשיו פילוט של משרד התחבורה לנסיעות שיתופיות, שזה להכניס ארבעה מונים שונים שזה מונה אחד שמחשב נסיעות לפי נוסע ראשון, שני, שלישי, רביעי, וכשיש יותר נוסעים, הנוסע הראשון משלם פחות. זה נועד לכישלון מראש – בגלל הפסיכולוגיה של הישראלים, בגלל כל מיני דברים, בגלל חוסר שליטה שלך, כי אתה תלוי באדם הרביעי שיצטרף אליך לנסיעה, אתה לא יודע לתכנן אותה, כי בסוף תצטרך להסתובב בין כל מיני נקודות ולא בטוח שתרצה את זה.

מה שאנו צריכים לראות – האם הרגולציה של שנות ה-50', כל הסיפור של המונים והיעדר לפחות נכונות לבחון מחיר קבוע מראש – וזה קיים בכל החברות. ואיך זה, מצד שני, לא פוגע באותם נהגי מוניות שרכשו את המספר הירוק. פה יש לדון ולא לפסול את זה על הסף.

משרד התחבורה מזמן את הנהגים שמשתמשים באפליקציות עם מחיר קבוע, לבירורים. זה סוג של הפחדה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. בבקשה.
אנטאנס שחאדה (הרשימה המשותפת)
שלום, אדוני היושב-ראש. כל נושא המוניות צריך בדיקה מחודשת. צריך לייעל ולהרחיב את השירות. למשל, כמעט אין מוניות שירות או פרטי בישובים ערבים. חוץ מנצרת, העיר הגדולה ביותר, לא תמצא מוניות שירות, גם פרטי בישובים ערבים. באום אל–פאחם – עיר של כמעט 50,000 – אין. ברהט, עיר של 80,000 כמעט, אדם לא יכול להתקשר להזמין מונית פרטית או שירות ברחבי העיר. זו נקודה שיש לעודד ולשים לב אליה כדי לייעל את התחבורה הציבורית בישובים הערביים.

לגבי הנושא עצמו, אנחנו מדברים על ענף שמעסיק לפחות 35,000 מוניות – זה הצהוב - ועוד כ-25,000 מוניות מיוחדות, חוץ מההסעות. אנחנו מדברים על ענף כלכלי משמעותי, וכולנו יודעים מי המועסקים בו, הנהגים, מי האוכלוסייה המוחלשת לפעמים שעוסקת בתחום הזה. לכן יש לייעל.

אנחנו עם נהגי המוניות, רוצים להבטיח את הכנסתם, אבל שלא יהיה על חשבון האזרח או הצרכן. לכן ההצעה הזו, בעידן שבו הטכנולוגיה מתקדמת, אפשר לחשב את המסלולים והאופציות השונות כבר מתחילת הנסיעה, עדיף לתת את האפשרות – אנחנו לא מדברים לבטל את המונים מלכתחילה, או לבטל את האפשרות הזאת, אבל להוסיף אופציה של תשלום קבוע מראש על סמך החישובים שהטכנולוגיה נותנת. זה מייעל את הנסיעה, מייצר עוד עבודה ועוד נסיעות לנהג המונית, ומעלה את פריון העבודה ואמור להיטיב עם הצרכן. במדינות אחרות, כפי שראינו, זה אכן מיטיב עם הצרכן ומייעל את השירות ואת הענף הכלכלי. לכן עדיף לדון בזה ולהרחיב את הדיון להיבטים אחרים של תחבורה ציבורית. תודה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. בבקשה. אני רוצה לשמע את משרד התחבורה, נפרוס את המצע. דוגרי – אני לא מכיר את הענף הזה. תפתחו לנו צוהר בעניין.
מיטל סלע-דונגי
שלום, אני עו"ד מיטל סלע-דונגי, אני מהלשכה המשפטית של משרד התחבורה.
היו"ר יעקב מרגי
מאיזה מצע משפטי המוניות הום עובדות? גם היוזמים לא יודעים מה קורה, בלי לפגוע בהם.
מיטל סלע-דונגי
העמדה שלנו מושתתת גם על הדין הקיים וגם על תכלית ההסדרה, כל הפיקוח בענף המוניות המיוחדות – פה אנחנו מדברים על מונית מיוחדת, שעומדת לרשות המזמין, לנסיעה עבורו. התכלית ברורה: מניעת הפקעת מחירים על רקע פערי הכוחות והמידע שבין הנהג לנוסע. כפי שאמרתי, העמדה שלנו נובעת מהוראות הדין.

מבחינת הדין הקיים, תקנות התעבורה היום קובעות חובה ברורה להפעלת מונה בנסיעה מיוחדת מרגע תחילת הנסיעה עד סיומה. חל איסור לגבות שכר הסעה מהנוסע שעולה על המחיר שמציג המונה בתום הנסיעה, שהוא המחיר המרבי לגבייה. כלומר נהג המונית, זה מבחינתו מחיר המקסימום, והוא רשאי לגבות כל מחיר ששווה או נמוך למחיר שמופיע במונה. גם אם מדובר במחיר שמוסכם על הנוסע, תקנות התעבורה מכילות איסור לגבות שכר הסעה שעולה על המחיר שמציג המונה, גם אם מדובר במחיר שמוסכם על הנהג ועל הנוסע.

לצד ברירת המחדל הזו, של חובת הפעלת מונה וגביית שכר הצעה אך ורק לפי מונה רץ, קיים בתקנות חריג ייחודי, שמופיע בתקנה 510ב2. היא מדברת על מקרה שבו הנסיעה מבוצעת במסגרת הסכם בכתב לביצוע נסיעות קבועות. ככל שהנסיעה ממלאת אחר חמשת התנאים- - -
היו"ר יעקב מרגי
ארם יש לי נהג משפחתי, שאני עובד רק אתו, והסכמתי אתו לא בכתב, שכל נסיעה בעיר 20 שקל?
מיטל סלע-דונגי
זה נוגד את הוראות הדין.
היו"ר יעקב מרגי
למה? בדיני החוזים הסכמה זה גם בלי חוזה כתוב.
מיטל סלע-דונגי
תקנות התעבורה והחלק שמדבר על מונים ונהגי מוניות הם דין ספציפי לעניין הזה. לא ניתן לדבר על הסכם בעל-פה שאתה מדבר עליו.
היו"ר יעקב מרגי
הפרוטוקול נהנה מהשאלה שלי.
מיטל סלע-דונגי
החריג הייחודי הזה שאני מדברת עליו, כשאושרה התקנה הדוגמה שניתנה היתה שלמשל, מכרז להסעות עובדים של קופת חולים אל מקום העבודה ולביתם, כשבמקום הזה הוסבר שהכוונה של אותה תקנה, אותו חריג ייחודי לברירת המחדל של הפעלת מונה, זה שאין צורך במקום שבו יש הסכם ייחודי – למשל, לפי מכרז של הפעלת נסיעות קבועות עם לקוח קבוע, עם מחירים קבועים שסוכמו מראש למשל במכרז – כך בדיוק לפי מחוקק המשנה שדן בתקנה הזו כאשר היא חוקקה, הוסבר שאין צורך להפעיל מונה, וניתן להשתמש בחריג הייחודי הזה בנסיבות הספציפיות האלה ולגבות את המחיר הקבוע כפי שלדוגמה, סוכם במכרז.

לעמדת המכרז, לפי הדין הקיים וגם לפי התכלית, אי אפשר לראות באפשרות לגבות מכל נוסע מזדמן מחיר מוסכם מראש, ובלבד ש"חתם" – כמובן, הסכם אלקטרוני, דרך היישומונים וכו', לפי הסכם בכתב לביצוע נסיעות קבועות. אין שום מאפיין של קביעות בנסיעה מסוג זה. התעריפים משתנים מנסיעה לנסיעה, ובדרך כלל באפליקציה כיום, שנותנת את השירות הזה שנוגד את הוראות הדין, כפי שמשרד התחבורה הורה לאותה חברת יישומון שמציעה את השירות הזה- - -
היו"ר יעקב מרגי
בהצהרה אנחנו קוראים לפעול רק על פי הדין. לפי כל הוראות הדין. כשוועדה בכנסת באה לדון, אנחנו דנים אם אפשר לשנות את הוראת הדין. לפני עמדת המשרד, מה היה הרציונל, אם היה – כן לשנות, לא לשנות, איך, מה.
מיטל סלע-דונגי
למעשה נוכח כל התכלית של הסדרי הפיקוח על ענף המוניות, קרי קביעת מחירים מקסימליים במונה, כשאתה נכנס למונה, לא כל הנוסעים מתוחכמים, לא כל הנוסעים עשו אותו מסלול ביום הקודם או בשבוע לפני כן. יש אנשים שלא נוסעים מתוחכמים, וכן קיימים פערי כוחות ומידע. הפיקוח, ההסדרה של קביעת מחיר מקסימלי, שלא ניתן לגבות מעל אותו מחיר שמציין המונה, זה ביסודו נועד למנוע את הפקעת המחירים שיכולה להיעשות בגביית מחיר מוסכם, קרי באפשרות של קביעת מחיר מוסכם, יש האפשרות לכל נהג, ובלבד שהוא מחתים את הנוסע על הסכם גנרי לביצוע נסיעות קבועות, גם לגביית מחיר שמופקע פי שניים ופי שלושה מהמחיר שהיה מופיע במונה, אם היה מפעיל את המונה באותה נסיעה. זאת התכלית. אז מעבר לכך שזה הדין הקיים והשירות נוגד את החקיקה, כפי שקיימת היום, הפתיחה של השוק להסכמים פרטיים תביא לקריסה של הפיקוח הקיים על המחירים בענף המוניות.
היו"ר יעקב מרגי
היועץ המשפטי שאל שאלה, בבקשה.
איתי עצמון
לגבי ההסדר המיוחד שקיים בפקודת התעבורה לעניין נסיעה שיתופית המונית – אם תוכלי להציגו לוועדה. זה הסדר מיוחד שלפיו אין החובה להפעיל מונה. המחיר כן נמסר מראש, המחיר המשוער.
היו"ר יעקב מרגי
והייתי רוצה לדעת, משרד התחבורה – אם אין מי שיענה פה, אני מבקש שיעלו אותו ויענה לנו, מתי באחרונה משרד התחבורה פיקח וביצע אכיפה שלא לפי תלונה של נוסע אלא לפי בקרה יזומה שלו על מוניות, הפעלת המונה, ניהול, בדיקה של הסנכרון של המונה, אבל בדיקה יזומה של המשרד?
מיטל סלע-דונגי
בדיוק המקרה שנדון כאן בוועדה, גביית מחיר מוסכם מראש. גם בדיקות יזומות ביוזמת משרד התחבורה.
היו"ר יעקב מרגי
קביעת מחיר מראש זה דיון שעכשיו אנחנו פותחים אותו. אני מדבר על המתכונת המאושרת, המפוקחת לכאורה, אם היא מפוקחת, שנהג מונית לא גבה סכום מופקע, הפעיל, לא הפעיל מונה, עשה קומבינציה במונה ובנסיעה – ביקורת יזומה לא לפי תלונה.
מיטל סלע-דונגי
הפיקוח של משרד התחבורה נעשה גם מכוח תלונות שמגיעות, ובסופו של יום גם באופן יזום קיימים פקחים מטעם משרד התחבורה שזו עבודתם.
היו"ר יעקב מרגי
כמה פקחים יש כאלה במשרד התחבורה?
מיטל סלע-דונגי
אני לא רוצה לנקוב במספר שאיני יודעת.
היו"ר יעקב מרגי
אני מבקש להעלות מישהו שאחראי על תחום המוניות במשרד התחבורה, להעלות אותו לזום בינתיים.
מיטל סלע-דונגי
המספר אינו גדול.
היו"ר יעקב מרגי
אומר לך בזהירות קטנה – כמעט אין עבודה יזומה של פיקוח. בבקשה, תמשיכי את הסקירה.
מיטל סלע-דונגי
ביחס למה שהועלה פה, משרד התחבורה מעודד ומברך על היתרונות הרצויים מבחינתנו של השימוש ביישומון סלולרי לצורך הזמנת נסיעה מיוחדת. כל היתרונות המבורכים האלה, גם מבחינת נוחות ההזמנה, נוחות, מהירות, אני יודעת מה שמו של הנהג שמגיע, סדרנות דיגיטלית של הנסיעות – מתקיימים בכל יישומון סלולרי ללא קשר לקביעת שכר הסעה לפי מחיר מוסכם.
היו"ר יעקב מרגי
אלך לפי הראש שלך. לו קיבלנו את העניין של הפקעת המחירים מלמעלה. מה אכפת לך לכאורה שאני כלקוח יודע בוודאות שהנסיעה הזאת תעלה לי עשרים שקל ולא המינימום של המונה, שלפעמים עולה יותר מזה, עלול להיגמר בסכום גבוה יותר - האם משרד התחבורה שוקל בכלל לבדוק את זה?
מיטל סלע-דונגי
אל"ף, לחלק לא מעט מהנוסעים אין יכולת לבקר אם המחיר, 20 או 30 או 50 שקלים- - -
היו"ר יעקב מרגי
תפקידו של הצרכן לא לבקר אלא להשוות במידת הסבירות והכלים שיש לו, כפי שעושה בכל קנייה ושירות. אנחנו לא רוצים להיות הפטרונים על מחשבותיו. אם אני יכול לקבל שירות שאני יודע בוודאות, ואני מקבל החלטה – אף אחד לא כופה אותה עליי – וזה באותן מוניות מפוקחות, באותם תנאי רגולציה של המשרד, מה בעיה?
מיטל סלע-דונגי
מבחינתנו אפשר לגבות מחיר מוסכם ולהפעיל את המונה, ובסיומה של הנסיעה לגבות או את המחיר שסוכם או את מחיר המונה – הנמוך מביניהם. שבשום מקרה לא יעלה המחיר על מחיר המונה. הוספת את הוודאות וגם דאגת שהמחיר לא יהיה מופקע מעבר למחיר המונה.
היו"ר יעקב מרגי
את אומרת: נכון שהכוונה היום טובה, אבל אין לי שום מנגנון, הוא לא בידי ולא יהיה בידי שלא תהיה מחר הפקעת מחיר.
מיטל סלע-דונגי
אמת.
היו"ר יעקב מרגי
במוח האנושי אנחנו יכולים למצוא פתרונות. היועץ המשפטי שאל שאלה לגבי נסיעות שיתופיות.
מיטל סלע-דונגי
המתווה המסתמן למוניות שיתופיות – כרגע הדיל הקיים קובע שבמונית שיתופית, שזו מונית ספיישל שנוסעים בה מספר נוסעים, לא יופעל מונה. יחד עם זאת, כיום, כפי שכולם יודעים, לא מתקיימות מוניות שיתופיות. זה ממגוון סיבות. המתווה המסתמן, שעדיין בתהליכי גיבוש וסיכום סופיים במשרד – זה עוד לא גובש לכדי הליכי חקיקה – דובר על כך שיופעל במסגרת הפעלת מונית כמונית שיתופית, יופעל המונה. כפי שאמרת, תינתן הנחה מהגובה המקסימלי שיציג המונה, תינתן הנחה מקום בו הנסיעה תהיה שיתופית ולא כזו שעומדת לזכותו של מזמין אחד.
איתי עצמון
התיקון הוא מ-2017.
היו"ר יעקב מרגי
נמצאת אתנו חברת הכנסת שרן השכל בזום, ניתן לה העדפה. מזל טוב, בשם כל הוועדה, פעם שנייה.
שרן מרים השכל (הליכוד)
הוועדה כמובן חשובה לי, וגם הנושאים האלה, שאני עוקבת אחריהם פעם אחר פעם. ראשית, אני שמחה שהעלית את עניין הפיקוח, כי הוא לוקה בחסר ויש לתת את הדעת גם שם, איך מייעלים את הפיקוח על העניין של המונים, מוניות, הסדרים כאלה ואחרים שנעשים. אפילו אני כחברת כנסת נתקלתי בכמה מקומות- - -
היו"ר יעקב מרגי
לפני חודש עקצו את אשתי.
קרן ברק (הליכוד)
איזה פיקוח לא היה?
היו"ר יעקב מרגי
אין פיקוח.
שרן מרים השכל (הליכוד)
עשיתי ניסוי, והגשתי תלונה למשרד התחבורה, והוא אפילו לא נענה לה. הם הציעו להגיש תלונה במשטרה, ענו אחרי שמונה חודשים. יש המון ליקויים שגם שם יש לתת את הדעת מבחינת תלונות, במשרד התחבורה.

ראשית, אם מאפשרים סכום מוכסם דרך אפליקציה, חייבים לעשות זאת לאורך כל התעשייה ולאפשר את זה גם דרך למוניות רגילות. לא יכול להיות שמוניות שחתמו חוזה עם אפליקציה מסומת, אפשר יהיה לבוא ולהחליט על מחיר לפני כן, ולנהגי מוניות שלא חברים באפליקציה הזו – לא. לכן חשוב שעיקרון השוויון בעניין הזה יישמר.
היו"ר יעקב מרגי
הייתי קובע מחיר מקסימלי. המדינה שלנו לא כל כך גדולה, והמבנה האורבני של המדינה שלנו - והחזירות הולכת וגדלה.
שרן מרים השכל (הליכוד)
בתעשייה בלי פיקוח הייתי נזהרת לתת את האפשרות לקבוע מחירים לפני כן. יש סיבה שבגללה יש חוק שכל נהג מונית מחויב להדליק מונה ברגע שהנוסע מבקש. גם היום יש נהגי מוניות שעדיין לא מבצעים את זה, לפי חוק. יש לכך סיבה. גם מבחינת חוסר הפיקוח ומעוד סיבות, צריך להיזהר כאשר מאפשרים את קביעת המחיר. כיום יש מחיר מוסכם מעיר לעיר, ממקום למקום, לפי ספר – אני יודעת, כשהיינו לוקחים מוניות מנתב"ג, היה יוצא פתק עם מחיר קבוע מראש של כמה נסיעה אמורה לעלות.
היו"ר יעקב מרגי
רק בנתב"ג קבעו את זה בתקרה בגלל עוקץ התיירים. חזירות, לא עוקץ. לוקחים מהצרפתים 150 שקל, ומהשני 300, וחניה בתל אביב עולה 120 שקל, כמעט כמו מחיר החדר. מסבירים פנים לתייר הצרפתי.
קרן ברק (הליכוד)
זה לא שנהגי מוניות עשירי עולם. לא טייקונים.
היו"ר יעקב מרגי
אני יודע. את יודעת כמה לוקח יומית? יש לי מושג. בפריפריה זה כמעט עבדות.
שרן מרים השכל (הליכוד)
נהגי המוניות הם אנשים שעובדים מאוד קשה. מרוויחים את כספם בזיעה, זו עבודה לא פשוטה, לאורך לילות עם אנשים שהם לא תמיד נעימים, מקרים של גניבות ואלימות וכו'. הזה מקצוע מאוד קשה. אני לא מזלזלת ולו בשנייה. עם זאת, יש מיעוט בקרב נהגי המוניות שמנצלים מצבים. לא ניתן לפקח עליהם. לכן, אם מדובר על הדבר הזה – חייבים להיזהר, כי יש סיבה שבשלה קבענו את הכללים כפי שהם היום.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. אימאן ח'טיב יאסין, בבקשה.
אימאן ח'טיב יאסין (הרשימה המשותפת)
צהריים טובים. עוד נושא בוער וחשוב, וידידי אנטאנס, יותר בוער בחברה הערבית, כי גם אין לנו תחבורה ציבורית בתוך הישובים וגם לא מחוץ לישובים וגם אין לנו מוניות. אפילו הנושא של מוניות שיתופיות בכלל לא הגיע לשם לגמרי.

הנושא הוא נחוץ, אין ספק. חשוב לדאוג לשני דברים. מיותר לדבר על היתרונות של הדבר – מצד אחד, מפחית עומסים, מפחית זיהום אוויר. נותן אפשרות להנגשה לכל מיני מקומות אבל הנושא של הפיקוח מאוד חשוב בסוגיה הזו, כי בסופו של דבר אנחנו עדים – באופן אישי – היו זמנים שנסעתי במוניות. תמיד היה בי החשש שהמונית תיקח אותי בכל מיני דרכים כדי להאריך את הדרך, וזה מה שקורה.
היו"ר יעקב מרגי
כמו המתנה ליד הקומקום, שהמים ירתחו. זה פסיכולוגיה.
אימאן ח'טיב יאסין (הרשימה המשותפת)
לכן חשוב הנושא של הפיקוח וקביעת מחיר מקסימלי למסלולים. היום יש אפליקציות שיכולות להראות לנו בוודאות כמה זמן ממקום למקום בשעה מסוימת. אני חושבת שזכותו של הצרכן לדעת לקראת מה הוא הולך ועל מה הוא הולך לשלם, ואז נהגי המוניות יתנהגו בהתאם, כי הם יודעים שמי שעומד מולם יודע במה מדובר, והוא יידע שהאינטרס שלו להגיע למקום כמה שאפשר מהר ולקחת עוד נוסע, ולהכניס לעצמו עוד כסף.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. קרן ברק.
קרן ברק (הליכוד)
רציתי לשאול בהקשר הפיקוח. לי חשוב שהציבור- - -
היו"ר יעקב מרגי
אין פיקוח.
קרן ברק (הליכוד)
אתה אומר כך. אני הייתי בענפים רבים אחרים שבהם בשם התחרות פתחנו הרבה, ובסוף אתה משאיר את המונופולים. לכן אנחנו מדברים פה על ענף שמשרד התחבורה חייב להיות עם פיקוח כל הזמן, כמו על מחירי הלחם ועל מחירים אחרים. אם תמצא מנגנון, אני מקשיבה למשרד התחבורה, ובלבד שמשרד התחבורה יכול לפקח.
היו"ר יעקב מרגי
בבקשה.
חוה אתי עטייה (הליכוד)
אדוני היושב-ראש, יש חוששים שהאפליקציה היא לא מונגשת לקהל מבוגר, לאנשים עם מוגבלות, וגם לחרדים שאין להם הפלאפונים החכמים, וגם נהגי המומיות חוששים.
היו"ר יעקב מרגי
אני מוכן לעשות תחרות האקרים – לשים האקרים בוגרי 8200 והאקרים חרדים, נראה מי יצליח. כל האמירות הכלליות האלה.
חוה אתי עטייה (הליכוד)
ונהגי המוניות חוששים מנושא האבטלה, הם חוששים שיפסידו את פרנסתם.
היו"ר יעקב מרגי
כשאת מכניסה שחקנים חדשים בתנאים אחרים בלי המגבלות, את צודקת.
חוה אתי עטייה (הליכוד)
התחברות זה לא חזות הכול.
אנדרי קוז'ינוב (יש עתיד-תל"ם)
הכוונה היא לא לקחת את כל הרכבים ולתת לכל אחד אפשרות להפעיל את זה. עדיין מדובר במוניות בפיקוח. אגב, לכל נהג ממוצע יש כשלוש אפליקציות.
היו"ר יעקב מרגי
בבקשה.
הילה שי וזאן (כחול לבן)
אומר ברמת המקרו שברמה הצרכנית – וזה מה שחשוב לנו פה – האינטרס הצרכני הוא שיינתנו שתי האופציות לצרכן. אנחנו במדינת ישראל מספיק חכמים וטכנולוגיים כדי למצוא את הדרך שזה יקרה. יבוא הצרכן ויחליט, כששתי האפשרויות בפניו – האם הוא בוחר באופציה של קביעת תעריף מראש או את המונה. איך לפקח ומה לפקח, אמרו פה לפניי ו גם אתם ודאי יודעים, וזה תפקידכם.

אני רוצה לציין שגם מסקרים שאני ראיתי בנושא הזה, מסתבר שרבים מהאנשים שלא משתמשים במוניות בצורה תדירה, לא עושים זאת כי הם מרגישים שהם לא תמיד יודעים מה הם ישלמו. אנו יודעים את הצורך הישראלי ובכלל של אנשים לקבל ודאות לגבי מה הם יידרשו לשלם. לכן נהגי המוניות בתקופה קשה זו - ואנחנו רוצים לעודד אותם. האינטרס הצרכני כן נפגש פה עם האינטרס של נהגי המוניות, ואם נאפשר את שתי הדרכים לצרכן, גם בכך יש לסייע לענף ולעודד ולהעלות את הנסיעות בו על-ידי הצרכנים. תודה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. יהודה בר אור, יושב-ראש ארגון הגג של נהגי ובעלי המוניות. בבקשה. הגדרתי אותך נכון, יהודה?
יהודה בר אור
יושב-ראש איגוד נהגי המוניות הארצי. אני נהג מונית 42 שנה, מגיל 28 אני גם מנהל תחנה. כנהג מונית בפועל עד הרגע הזה, כל מה ששמעתי פה – אין לאנשים שדיברו שום הבנה בענף המוניות. לצערי נכנסו פה לתחום – לא קראו, לא שמעו. לא הבינו. הצעת החוק, להכניס את הנושא של נסיעה בכל דרך שלא דרך המונה ולא דרך המספר, היא אסון לענף המוניות.
היו"ר יעקב מרגי
תסביר למה.
יהודה בר אור
ברגע שנכניס את זה לאפליקציה, אנחנו נותנים אפשרות ל-200,000 פרייבטים להיכנס, כי זה הדרך שהובר וכל השאר רוצים להכניס את הרכב הפרטי במקומנו. לכן המונה והזכות הציבורית הם המחסום לכניסת פרייבטים ואפליקציות שרוצות להחליף אותנו. אנחנו לא מתנגדים לאפליקציות. שייתנו הצעת מחיר. המונה הוא המחסום לכל מחיר נכון בין הנוסע לנהג. זה הדבר הנכון ביותר שעשתה מדינת ישראל מאז קום המדינה. אנחנו עובדים, נוסעים. אתה לא יכול לומר שהנוסע ייקח אותי לתוך פקקים ואעמוד שם, והאפליקציה נתנה 20 שנה, ואעמוד שם שעתיים ואקבל 20 שקל. גם ככה נהג המונית בקושי מגיע ל-30 שקל לשעה. לא ניתן לזה יד.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. משרד התחבורה, רוצה להוסיף?
ברוניסלבה חירמן
אני ברוני חירמן, אני מאגף הכלכלה של משרד התחבורה. אני גם חברה בוועדת מחירים שמפקחת על תעריפי נסיעה במוניות. אני רוצה להתייחס לכמה נקודות שהועלו פה.

קודם כל, לעניין הפיקוח, גם נמצא אתנו דוד יוסף שאחראי במשרד התחבורה, והוא יתייחס להיבט הזה.

לעניין פיקוח מחירים, תכלית פיקוח מחירים היא מצד אחד, להגן על הצרכן, ומצד שני, לאפשר פיצוי על עלויות בצורה סבירה לנותן השירות. כאשר אנחנו מדברים על מחירים קבועים שמוצעים פה, לא מדובר במחיר קבוע אלא מדובר במחיר שייקבע במשא ומתן בין הנוסע לנהג. העמדה של הצרכן במשא ומתן הזה היא הרבה יותר חלשה. אין לו כלים להחליט, האם המחיר שמוצע לו הוא סביר או לא. על אחת כמה וכמה כאשר אנו מדברים על תיירים, שגם כשיש מחירים מפוקחים, שמענו באירוויזיון שהמחיר שהיה קבוע בשקלים - גבו בדולרים, גבו ביורו. ברגע שתהיה אפשרות למחיר מוסכם כביכול מראש, איזה כלי יש לתייר לשפוט אם זה מחיר סביר או לא? אין לו שום כלי.
היו"ר יעקב מרגי
זה לא משא ומתן. אם הבנתי, האפליקציה תקבע את הסכום בנתונים שהיא בוחנת, שהצרכן לא בוחן אותם. אלה נתונים חסויים שאף אחד לא יכול לדעת. אפשר לעשות מניפולציה עם זה.
ברוניסלבה חירמן
יש אוכלוסיות כמו תיירים, כמו נכים, קשישים, יש אוכלוסיות שאין להן גישה לאפליקציות. אנחנו כרגולטור, חייבים להגן גם עליהם.

במסגרת ועדת מחירים עשינו עבודה בעזרת יועצים כלכליים, לאיסוף נתוני עלויות של נהגי המוניות ולתמחור תעריפים שנותנים פיצוי הולם על העלויות ועל העבודה ועל התשואה, ההשקעה, הן במספר הירוק והן במונית. בהתאם, תמחרנו מחיר לדקה ומחיר לקילומטר. פישטנו את המבנה של המונה. היום ניתן באפליקציה פשוטה, למעשה כל אחד יכול לעשות לעצמו תחשיב, לראות בוויז או בגוגל מאפס מה יהיה- - -
היו"ר יעקב מרגי
כל כמה זמן המונה מחויב, לפי ההנחיות?
מיטל סלע-דונגי
לפחות מדי שנה.
היו"ר יעקב מרגי
מישהו יודע לומר לי כמה עולה?
ברוניסלבה חירמן
כיוון שהמונה צריך להיות תקין בכל רגע נתון, אנחנו מחייבים את נהגי המוניות שיהיה להם הסכם עם חברת המונים לשירות למונה.
היו"ר יעקב מרגי
הזכיינים נמצאים במרכז. בלי לדעת. משער.
ברוניסלבה חירמן
דמי השירות הם תעריף מפוקח. כיום זה עומד על 714 שקלים לשנה.
היו"ר יעקב מרגי
אני רוצה להיכנס למהות הדיון. פעם מישהו הלך לחפש אתונות ומצא מלוכה. אתם חיפשתם מלוכה – מצאנו אתונות בינתיים, אבל צריך לטפל בהם. כל סוגיית המוניות צריכה להיכנס לטיפול יסודי, הסדרה ואסדרה מחודשת. גם אם זה היה שנות ה-70', זה כבר לא אקטואלי.
ברוניסלבה חירמן
אם אפשר להתייחס לנושא מספר החברות שפועלות בענף המונים למוניות. משרד התחבורה פרסם בינואר 2019 מפרט טכני למונה חכם למונית, ואפשר כל גורם, כל חברה, כל יזם שיכול לפתח מונה שעומד בדרישות שקבענו, לפתח מונה. היתה התעניינות של מספר גורמים. נכון להיום, רק שתי חברות, אותן חברות מונים קיימות פיתחו מונים שעומדים בדרישת התקן. לא עשינו מכרז, לא צמצמנו את התחרות בשום דרך. פתחנו את התחום לגמרי.
היו"ר יעקב מרגי
רוצה לדעת למה זה לא הצליח? כי אתם מתעקשים על המושג מונה. יש היום פתרונות טכנולוגיים קלים, ידידותיים, כמעט בהסבה קטנה חברות ההייטק הישראליות יהפכו את המכשיר שיש לך ביד למכשיר הכי אמין והכי מבוקר.
ברוניסלבה חירמן
אדוני, בדקנו את הסוגיה הזו. גם בדקנו מה קורה בעולם. הגענו למסקנה, שמונה חייב להיות מחובר למכניקה של הרכב. כלומר זה לא יכול להתנהל רק בצורה של אפליקציות, כי יש נתקים בתקשורת.
היו"ר יעקב מרגי
זה לא הדיון. צודקת. ענית לי. דוד יוסף, בבקשה. תציג את עצמך.
דוד יוסף
אנחנו אחראים על הפיקוח הפלילי והמינהלתי ברשות לתחבורה ציבורית.
היו"ר יעקב מרגי
בכלל בתחבורה ציבורית או מוניות?
דוד יוסף
אוטובוסים, הסעות והשכרות רכב.
היו"ר יעקב מרגי
מוניות? לא שומעים אותך. נחדש את הקשר בהמשך הדיון. נציג חברת יאנגו רוצה לדבר. יש מניעה? יש בירור אתו? בירור משפטי, בירור משמעתי? יש מניעה שהוא ידבר?
מיטל סלע-דונגי
נכון להיום, מאחר שמשרד התחבורה עוד בחודש מאי השנה הודיע לחברת יאנגס, שמפעילה את הישומון הסלולרי יאנגו, שהשירות אותו היא מציעה – גביית מחיר מוסכם מראש באפליקציה אינו עומד בהוראות הדין ועליה לחדול ממתן השירות, היא המשיכה וממשיכה גם כעת לתת את השירות.
היו"ר יעקב מרגי
ענית לי.
מיטל סלע-דונגי
מתנהלים כרגע הליכים של המשרד בנושא.
היו"ר יעקב מרגי
לכן הדובר – תשקיף, לא תוכל לדבר. גלעד ישראלי, מנכ"ל טיבאס.
גלעד ישראלי
אני מנכ"ל וויסבאס. אנחנו עושים מוניות משותפות. זה אומר שאתה יכול להזמין באפליקציה נסיעה, המונית תגיע, תאסוף אותך ועוד כמה אנשים על הדרך, ומתחלקים במחיר.
היו"ר יעקב מרגי
לפי כל כלי הרישוי והפיקוח של משרד התחבורה?
גלעד ישראלי
כן, לפי הרגולציה שנכנסה ב-2017. אנחנו עובדים לפי הרגולציה.
היו"ר יעקב מרגי
איך היא עובדת? לפי הפעלת מונה?
גלעד ישראלי
לא, לפי מחיר קבוע מראש, שמותאם למחיר הצפוי, לו היית מפעיל מונה.
היו"ר יעקב מרגי
איך אתה יודע להעריך?
גלעד ישראלי
יש חישוב, ובחוק מחייבים את החברות להתממשק אל LTI של משרד התחבורה, שמעריך מה יהיה המחיר אם היה מופעל מונה, ואנחנו לא יכולים לעקוף פר נוסע, לא יכולים לגבות ממנו יותר מ-80% ממה שמשרד התחבורה משדר לנו בזמן אמת. כלומר כבר היום יש מנגנון שיודע להעריך כמה המחיר היה צפוי להיות לו היית מפעיל מונה, ולפי זה לתת לך מחיר בראש. כל מה שצריך לעשות, אם רוצים את זה גם לנסיעה רגילה - במקום 80%, לשים 100%, מי שרוצה עם מחיר מפוקח קבוע מראש, לפי התממשקות משרד התחבורה, כשמשרד התחבורה כבר בנה את זה עבור נסיעות משותפות.
היו"ר יעקב מרגי
סתם שאלה, לא לדיון – עם השיתופית זה עד ארבעה נוסעים, נכון?
גלעד ישראלי
נכון.
היו"ר יעקב מרגי
איך זה עובד במציאות?
גלעד ישראלי
אנחנו מצרפים ביחד רק נוסעים שפחות או יותר מתאימים אחד לשני. אם נמשוך את זה יותר מדי, השירות שלנו יהיה לא אמין.

אנחנו מדברים על נושא של לעשות את המחיר קבוע מראש. אני חושב שצריך לאפשר – נשאיר את כל האופציות, לתת ללקוח להחליט. גם היום משרד התחבורה שוקל לשנות, בלי להתייעץ אתנו, למרות שאנחנו היחידים שמפעילים מוניות משותפות בישראל, שוקל לשנות, שהנסיעות המשותפות במוניות יהיו רק באמצעות מונה. ראינו שיש יותר לקוחות שמעוניינים להשתמש בשירות, שהיום לא משתמשים במוניות- - -
היו"ר יעקב מרגי
תודה. אשר עוז בבקשה.
אשר עוז
אדוני היושב-ראש, חברי הכנסת, חברים. שמי אשר עוז. אני מייצג כ-2,000 נהגי מוניות. יש לנו מרכז הסעות ארצי שיושב בגוש דן. אנחנו עובדים עם כל האפליקציות וגם עם חברות והזמנות פרטניות של לקוחות. לגופו של הדיון אני רוצה לדבר על נושא המחיר הקבוע מראש. אנחנו עובדים מעל שנה עם מחיר קבוע מראש. הנוסע יודע מראש מה המחיר, ויש לו האפשרות לבחור- - -
היו"ר יעקב מרגי
איך הוא יודע?
אשר עוז
עובדים גם עם אפליקציות.
היו"ר יעקב מרגי
ואין לך בעיה עם זה שזה בניגוד להנחיות משרד התחבורה.
אשר עוז
יש לנו חוות דעת משפטית שזה לא נכון.
היו"ר יעקב מרגי
אין לי ביקורת על היועצים המשפטיים. בגמרא כתוב, שר' מאיר היה מטהר את השרץ בק"נ טעמים, ויכול לטהר הוא בעצמו, להביא סיבות לטמא. אז זה לא יועצים משפטיים המציאו. תקשיב. תנהלו את הוויכוחים שלכם עם משרד התחבורה. כרגע אין לנו אלא – ואנחנו המחוקקים – הפרשנות של המשרד. אלא אם כן נראה, שזה עיוות זועק - אדרוש בסיוף הדיון, ואני כבר דורש להכריע בסוגיה הזו ולומר את העמדה הברורה. אם אני עושה סקר, 80% מצרכני השירות הזה יורדים מהמונית בתחושה שהוא דפק אותם – אם זה מסלול ארוך, סכום, אם המונה נעצר, בקיצור, כי זה לא ברור. זה מסובך מדי. החיים פשוטים. יש למצוא מנגנון יותר פשוט. המציעים – הדיון לא ייגמר היום במסקנות. אדרוש ממשרד התחבורה להגיש לנו את כל המשנה הסדורה של ההווה ושל העתיד בסוגיה הזאת.
אשר עוז
מעל שנה אנו מבצעים אלפי נסיעת ביום במחיר קבוע מראש. הגמרא אומרת: זה נהנה וזה לא חסר. למה הכוונה – כולן מתועדות, יש GPS, זמן נסיעה, הכול בתוך האפליקציה. אם תהיה תלונה של נוסע שהוא יגיד ששילם יותר ממה שאמור לשלם, אני מוכן כל נסיעה כזאת, להביא את התיעוד שלה, את זמן הנסיעה, את הפקקים שהיו, את מרחק הנסיעה, להלביש את זה על מונה של משרד התחבורה.
היו"ר יעקב מרגי
אתה מתעלם מזה שאני – לו יצויר, שאני מסכים למכניזם הזה, אני מפקיד בידך את הקביעה לקבוע את המחיר במצב כזה או במצב אחר. היום יכול להיות שהוא ידידותי, ומחר יכול להיות שלא יהיה ידידותי.
אשר עוז
עדיין תמיד יש לנוסע האפשרות לבחור. הנוסעים לא טיפשים. יש חכמת ההמונים.
היו"ר יעקב מרגי
בחכמת ההמונים בזק ובזק בינלאומי עשק את הציבור ב-300 מיליון. הוא מחק בעקבות דיבורים פה ודיבורים שם והרגולטור, מחק 300 מיליון. לקוחות רדומים. הם טיפשים? חלקם היו הייטקיסטים, יועצים משפטיים, רופאים, מהנדסים.
אשר עוז
בחצי השנה שקדמה לפני הקורונה בנסיעות של מחיר קבוע מראש, זה העלה את כמות הנסיעות בגוש דן מעל 20%, בגלל שהנוסע יודע מראש כמה הוא משלם, יודע שזה יותר זול לו. יש לו האפשרות לבחור, אם הוא רוצה את זה או מונה. גם הנהג יודע את המחיר מראש.
אנטאנס שחאדה (הרשימה המשותפת)
אתה מייצג 2,000 מוניות בגוש דן?
אשר עוז
כן. בנפח הנסיעות, יותר אנשים רוצים לנסוע כי יודעים את המחיר מראש. בסופו של יום אני מייצג נהגי מוניות ומדבר מדם לבי. אני עוד מעט בוכה. נהג מונית בא אליי בוכה - לא יכול לקנות נעלים לבת שלו. אלפי משפחות מתפרנסות מהמחיר ידוע מראש הזה. הנהג מקבל לנסיעה פחות כסף ועדיין נהנה. מדוע - האפליקציה תוך כדי נסיעה מאתרת לו נסיעת המשך. הוא לא נוסע ריק, הוא לא מחפש ידיים, לא מבזבז דלק. זה חוסך פקקים.

לסיכום, אני מבקש - הנהגים שלנו מוזמנים למשרד התחבורה לבירורים. הם רועדים מפחד. זה הפרנסה שלהם. אלה אנשים קשי יום, משפחות קשות יום. אני מבקש לאפשר להם, עד שהנושא הזה ייבדק, לפחות שלושה חודשים, חצי שנה עד שיבדקו את הנושא שיוכלו לעבוד במחיר קבוע מראש כפי שעבדו בשנה האחרונה. ושוב - זה אלפי נסיעות כל יום. אלפי נסיעות שמתפרנסות מזה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. חברי הכנסת, הדיון הזה תרם לי דבר אחד: הנושא הזה – אני לא אומר: לא מוסדר, לא מפוקח, לא מאוסדר. כל תחום המוניות צריך שדרוג, שמתאים לעידן הטכנולוגי שלנו. אנחנו מקובעים בתפיסות ישנות עם חששות, ובצדק, שהיו בעבר. אה, הוא אתנו? מנכ"ל משרד התחבורה רוצה לומר כמה מילים.
עופר מלכה
תודה רבה, יושב-ראש הוועדה, חבר הכנסת מרגי. אל"ף, אני שמח לשמוע שיש הרבה נסיעות במוניות. זה לא מה שאנחנו מקבלים מהשוק. להבדיל מהדברים שאתה שומע מבעלי עניין, יושבים פה בעלי מוניות שמייצגים ציבור יותר גדול ואת האיגודים המסודרים של נהגי המוניות. אגב, אנחנו דנים מול כל הוועדים ומול כל הגורמים ופתחנו את הדיונים לכולם. אתה שומע מרוב רובם של נהגי המוניות שקביעת המחיר מראש אינה מה שמשרת אותם. להפך.

לגבי הסדרה, השוק הרי מוסדר. היתה רפורמה שעברה ועדת מחירים, ועדת מחירים שעברה ערעורים, ערעורים שהגיעו לבתי המשפט, ובתי המשפט קבעו.

לגבי הנושא של טכנולוגיה והתקדמות לעידן החדש, אני חושב שעשינו מהלך מאוד מיוחד במשרד התחבורה. זימנו את כל בעלי העניין. פחתנו שולחן עגול ופתחנו דיון עם כל נציגי הנהגים, עם כולם. הם יושבים פה, ויכולים להעיד. לא חסמנו אף אחד מהשתתפות. הסברנו להם שחייבים להתקדם לעידן הדיגיטלי, לעידן הישומונים, והבאנו את כל הישומונים הקיימים, את בעלי העניין שזימנו את הדיון הזה ומפעילים לחצים מפה ועד הודעה חדשה, כולל הפגנות מול בית השרה ונוקטים בכל מה שיכולים לעשות כדי לשנות את דעת המחוקק.
היו"ר יעקב מרגי
שדרגו את השרה – לא רק ביבי וגנץ – עכשיו גם שרת התחבורה...
עופר מלכה
גם כאלה שדורשים רפורמה בשימוש בקנאביס, כי השרה פועלת והיא מקשיבה ומנסה לקדם בכל התחומים, לא רק בתחום התחבורה. כזאת היא.
אמרנו לנהגי המוניות
לנו כמשרד התחבורה יש אינטרס שהמוניות יתפקדו, ויש לנו עוד עניין – אנחנו רוצים להוריד את הגודש. אנחנו רוצים להקל על עומסי התנועה ורואים במוניות כעוד כלי לבצע את זה. אנחנו משקיעים כספים ענקיים בנתיבים מהירים ובנתיבי תחבורה ציבורית. איך אנחנו עושים את זה – הופכים את מוניות הספיישל למוניות או לכלי שמסיע נסיעות שיתופיות. יש היום מודל של נסיעות שיתופיות. הוא לא הצליח. עובדה שלא משתמשים בו, עוד לפני הקורונה. לא חיכו לקורונה כדי שזה לא יצליח.

הבאנו את כולם והצענו מודל של נסיעה שיתופית שאנחנו עובדים עליו. כולם גם היו בשבוע שעבר אצל השרה בכנסת - גם הישומונים, גם ישומון שאין לומר את שמו, וגם הם מוכנים ללכת לנושא של נסיעה שיתופיות במוניות שירות. שמנו שני עוגנים: אחד, שזה יהיה במוניות ולא בכלי תחבורה פרוצים ופרטיים כי אנחנו צריכים- - -
היו"ר יעקב מרגי
אנחנו מדברים רק על מוניות מאושרות.
עופר מלכה
ודרך המונה, כי המונה הוא כלי לפקח על מחירים. בלי המונה כל אחד יכול לעשות מניפולציות.
היו"ר יעקב מרגי
המונה הוא אחד הכלים. כשאתה אומר רק – זה אומר שאין מה לעשות, אני נועל את הדיון, ומשרד התחבורה מקובע. אף אחד לא יחלוק עליי. הנוסע יעדיף לדעת מראש את התעריף שהוא רוצה. כמובן, שהוא יידע שלא עשקו אותו, שלא עקצו אותו, ויהיה לו כל המידע ביד. השאלה, אם לא הגיע הזמן שמשרד התחבורה יפתח מודל שיאפשר? אתה רוצה נסיעה עם מונה – קבל מונה. רוצה תעריף קבוע ומפוקח - אקבל תעריף קבוע ומפוקח. זה לא בשמיים. השאלה אם לא הגיע הזמן לעשות את זה.
עופר מלכה
אתן לך את החוויה האישית שלי.
היו"ר יעקב מרגי
כולנו עם החוויות האישיות שלנו, הלא נעימות.
עופר מלכה
אני עבדתי בגוף ממשלתי, ואחר כך עבדתי גם בחברות פרטיות. הגוף הממשלתי דרש ממני לפחות שתי נסיעות בשבוע לשדה התעופה. המסקנה שלי היתה שאני דורש מהנהג להפעיל מונה. היו מחירונים מסודרים, מנוילנים. תמיד לא היו מסונכרנים למחירון. גם בעולם, ונסעתי בעשרות אם לא מאות-אלפי מוניות בחיי – תמיד מה שנתן לי את המחיר ההוגן והמחיר שידעתי שאני משלם עבור המוצר שאני רוכש - זה המונה. כל יתר הניסיונות שלוי הובילו אותי למסקנה- - -
היו"ר יעקב מרגי
תודה. נתת לי את הקטע של הוודאות של הנוסע. יש עוד צד. מאחר שאמרת שיש למוניות תפקיד חשוב במערך הסעת ההמונים של מדינת ישראל, ואתה רוצה שהענף – יש תופעה של המתנה בין נסיעה לנסיעה. פחת עצום. ידע משכנים אני יודע – עבודה כנהג מונית אינה עבודה אטרקטיבית, כי כל פעם שמוצא משהו יותר טוב, עוזב, ואז רואה אותו שוב על מונית, שואל אותו: מה קרה? כל פעם שמובטל, עולה על מונית. זה אומר שזו לא ברירת המחדל הכי טובה. זה לא מקצוע אטרקטיבי, כי הפחת והזמן והתעריפים לא נותנים לו את זה. צריך להתנהל בצורה שאנחנו לא רוצים שיתנהלו כדי להרוויח בצורה סבירה. השאלה, למה לא לנסות לייעל את זה שגם הנוסע יהיה מוגן מהפקעת מחירים ויהיה מרוצה מהמחיר, גם נהג המונית וגם הכבישים, התשתיות?
עופר מלכה
אתה מתפרץ לדלת פתוחה. זו הלוגיקה שהובילה אותנו לאסוף את כולם בחדר אחד, ולומר: אנחנו צריכים למצוא שיפור למצב הקיים. אספתי את כל ארגוני הנהגים.
היו"ר יעקב מרגי
מתי נראה לך לוחות זמנים, שמשרד התחבורה יוכל להביא לנו מודל אחרי עבודת מטה?
עופר מלכה
יושבים פה כל הנוכחים שיעידו- - -
היו"ר יעקב מרגי
אני סומך עליך. לא צריך עדים. יש בינינו רמת אמון גבוהה. אני רוצה לדעת בתחושה שלך כמנכ"ל, אם אתה יודע לומר שבשנה הקרובה תיערך עבודה.
עופר מלכה
זה לא רק אני; גם שרת התחבורה שמה כל כובד משקלה. היא לוחצת עלינו. מבחינתה זה היה צריך להיות אתמול. היא פגשה את כל ארגוני נהגי המוניות כמה פעמים.
היו"ר יעקב מרגי
ובכל זאת, מה נראה לך?
עופר מלכה
בשבוע שעבר ישבנו בכנסת עם כל הישומונים. הפערים אינם גדולים.
היו"ר יעקב מרגי
אני מבין שאתם עושים עבודה. אתם לומדים את הסוגיה להביא מודל. WIN-WIN-WIN, הכול ביחד. בוחנים, שגם נהגי המוניות יהיה כדאי להם להיות נהגי מוניות וגם הנוסע עם הוודאות והמחירים. בבקשה.
אנדרי קוז'ינוב (יש עתיד-תל"ם)
כשאנחנו מדברים על נהגי מוניות ועל מחירים קבועים ועל העדפות כאלה ואחרים - מי מדבר על הצרכן? יש פה מאות-אלפי אנשים שרוצים לשלם פחות. מתי ראיתם נהג מונית שמוריד מהמחיר המקסימלי 30%, 40%? בואו.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. בבקשה.
עופר מלכה
המודל שלנו נותן הנחה מהנוסע השני שמצטרף.
היו"ר יעקב מרגי
אבל הוא לא בלעדי. בעצמך אמרת שהמודל השיתופי לא הצליח כל כך.
עופר מלכה
הוא מביא עד ל-50%- - -
היו"ר יעקב מרגי
אדרוש בסיכום שלי שתגישו לנו מסמך אחרי עבודה וצוות חשיבה בזמן הקרוב למיצוי כל האפשרויות. בבקשה.
משה אבוטבול (ש"ס)
כמגיש ההצעה אני רוצה לסיים בשלושה משפטים. צריך לתת את האפשרות לצרכן, האם לבחור מחיר קבוע או לא. שנית, שהאפליקציה תהיה מפוקחת עם מחיר מינימום ומחיר מקסימום, וצריך גם לחשוב איך משנים את התקנות עם פיקוח של משרד התחבורה. ודבר אחרון שעלה פה תוך כדי שיחה – ואני חושב שצודקים מי שהעלו את זה - היות שיש רבבות מהמגזר החרדי שלא מחזיקים טלפון חכם, לחשוב אולי על המצאה, איך אפשר גם בחיוג רגיל לקבל את התשובות האלה. למשל, אומר בהודעה קולית: אשקלון באר הבע, וזה עושה את החישוב ואומר: עולה 150 שקלים. כולל עולים חדשים, שישמחו. תודה רבה, יושב-ראש הוועדה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. רבותיי, הוועדה רואה לנגד עיניה קודם כל את הצרכן, אבל רואה כוועדת כלכלה חשיבות של הסדרה של כל הענף הזה של התחבורה הציבורית בכלל והסדרה של ענף המוניות בפרט.

הוועדה קוראת למשרד התחבורה, כפי שאמרתי למנכ"ל, לקיים צוות חשיבה שייתן מענה לכלל הצרכים בסוגיית המוניות הן של הצרכן, הן של הנהג. הרי לא נרצה לחסל את הענף הזה ולא נרצה שנתייחס אליו כגורם שלילי שתמיד נותן שירות – צריך שיהיה מרוצה ולא ממורמר. אני לא רוצה שאף אחד יתרום לאזרח. אני רוצה שתהיה הגינות והוגנות. גם הצרכן ישלם מה שצריך לשלם ולא יותר, וגם נהג המונית יקבל את התמורה בהתאם למה צריך. לחכות בהמתנה, ואני רואה את הוויכוחים בין הנהגים, זה מגיע לפעמים למקומות לא נעימים.

הוועדה תקיים דיון נוסף. אני דורש ממשרד התחבורה עד 1 באפריל להגיש לנו מסמך נייר עמדה בסוגיה הזו של כל ההסדרה של ענף המוניות.

הוועדה תקיים דיון נוסף לאחר קבלת חומר ממשרד התחבורה.

תודה רבה, הישיבה נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 13:30.

קוד המקור של הנתונים