ישיבת ועדה של הכנסת ה-23 מתאריך 04/11/2020

המשך העסקתן של אוכלוסיות ייעודיות בחברת נמל אשדוד

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-ושלוש

הכנסת



6
ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות
04/11/2020


מושב שני



פרוטוקול מס' 80
מישיבת ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות
יום רביעי, י"ז בחשון התשפ"א (04 בנובמבר 2020), שעה 9:35
סדר היום
המשך העסקתן של אוכלוסיות ייעודיות בחברת נמל אשדוד
נכחו
חברי הוועדה: דוד ביטן – היו"ר
יוסף טייב
מוזמנים
גד בוטבול - יו"ר ועד תפעול, ועד עובדי נמל אשדוד
משתתפים באמצעים המקוונים
צביקה שפירא - מנהל אגף כלכלה וקשרי חוץ, משרד התחבורה

תומר שרבף - רפרנט חברות ממשלתיות באגף השכר והסכמי עבודה, משרד האוצר

יגאל בוזגלו - יו"ר איגוד עובדי הנמלים, ההסתדרות העובדים הלאומית בישראל

אלון וייס - מנהל חטיבה ימית, הסתדרות העובדים הכללית החדשה
מנהלת הוועדה
שלומית אבינח
רישום פרלמנטרי
ס.ל., חבר תרגומים



המשך העסקתן של אוכלוסיות ייעודיות בחברת נמל אשדוד
היו"ר דוד ביטן
אני פותח את הישיבה, הנושא היום המשך מעקב על המשך העסקתן של אוכלוסיות ייעודיות בחברת נמל אשדוד. זה לא כל כך המשך העסקה, זה הכנסת המועסקים היום לתוך ההסכם המתגבש. כנראה שמבחינת לוחות זמנים זה היה קצר מדי, כי אני פניתי למשרד האוצר, משרד התחבורה מתחמק כרגע, קצת מתחמקת הלשכה, השרה יודעת בדיוק על מה אני מחפש אותה.

אני אמרתי, אני אכנס פה למלחמה עם משרד התחבורה ועם משרד האוצר, מי שלא יהיה בסדר אנחנו נילחם בו. יש מה שנקרא פריפריה. פריפריה זה לא רק יישובי פריפריה, פריפריה זה גם אנשים כמו עולי אתיופיה שעובדים בנמל אשדוד, זה נקרא פריפריה חברתית, מי שלא יודע. השרה לא יכולה לדבר על פריפריה ולא לעשות מה שצריך כדי שהפריפריה תקבל את מה שמגיע לה. לכן אני מצפה ממשרד התחבורה להפסיק להתחמק, מה שנקרא. למשרד האוצר פניתי ואני מחכה לתשובה. גדי, אתה ישבת עם המנכ"ל של הנמל?
גד בוטבול
קודם כל בוקר טוב ושוב תודה רבה. הייתה לי שיחה עם המנכ"ל, גם הייתי צריך איזה סוג של הבהרה לגבי הדיון הקודם לגבי מה שביקשת. ממה שדיברתי עם המנכ"ל הם לא יודעים כרגע לתת תשובה חד משמעית לגבי כל העניין הזה של מה שהתבקשנו לעשות כי, אתה יודע, בסוף יש פרישה, פרישה מרצון, אני לא יכול לנקוב במספר הפורשים, למרות שלדעתי יהיו מספיק פורשים בחברת נמל אשדוד מעבר למספר של אותו קורס וכרגע הכול נשאר באוויר.

ושוב פעם, אני ממש כולי ציפייה שבסוף כל זה ייפתר במסגרת ההסכם וכל הקורס הזה ייקלט בתוך ההסכם.
היו"ר דוד ביטן
טוב, אתם גם צריכים לעשות מה שאתם צריכים בעניין הזה, אתה מבין את זה. ביקש לדבר נציג של הסתדרות העובדים הלאומית, יגאל בוזגלו.
שלומית אבינח
לא שומעים.
היו"ר דוד ביטן
לא משנה, תעלה לי את האוצר רגע. יש נציג בזום מטעם משרד התחבורה?
שלומית אבינח
כן, יש.
היו"ר דוד ביטן
צביקה שפירא?
שלומית אבינח
כן. זה משרד התחבורה.
צביקה שפירא
בוקר טוב, מדבר צביקה שפירא, אני מרשות הספנות והנמלים, משרד התחבורה.
היו"ר דוד ביטן
אני מקווה שאתה יודע במה מדובר, נכון? אני לא צריך לעדכן אותך.
צביקה שפירא
אני יודע.
היו"ר דוד ביטן
אז מה העמדה של משרד התחבורה בעניין הזה? אני דיברתי עם השרה, אמרתי לה שאני רוצה התחייבות שלכם לא לחתום על ההסכם כל עוד לא נפתרת הבעיה באוצר עם ה-26 חבר'ה עולי אתיופיה, אני לא קיבלתי ממנה תשובה, אולי אני אקבל ממך.
צביקה שפירא
אין לי מה לחדש מעבר לעמדת השרה. אני אנסה לברר ואם יהיה לי משהו חדש אני אעדכן.
היו"ר דוד ביטן
אבל מה העמדה שלכם כאנשי מקצוע? עזוב רגע את השרה. הרי המדובר פה ממש בתקופה מאוד קצרה שהם מבחינת לוח הזמנים שהם עובדים בנמל, סך הכול תהיה התחייבות של הוועד שזה לא יפגע בהסכם הכולל של פרישה מרצון אם ה-26 אלה ייכנסו לתוך ההסכם הקיבוצי שהולך להיחתם. אז אם יש מצד אחד התחייבות לא לפגוע בהסכם עצמו, כי מה שחשוב שם זה הפרישה של העובדים על מנת שהם יוכלו להתמודד כלכלית עם הנמל החדש שיהיה צמוד אליהם, אז למה לא להכניס אותם ולקבל התחייבות מהוועד שלא תהיה פריצה של ההסכם בעקבות התוספת?
שלומית אבינח
יש בעיה, לא שומעים אתכם.
היו"ר דוד ביטן
לא נראה לי שהם שומעים אותנו. טוב, תודה רבה, יש לנו תקלה טכנית מולכם.
גד בוטבול
יש כאן נציג של ההסתדרות הכללית, הוא מבקש לדבר, הוא נמצא פה בדיון, זה מר אלון וייס. אלון, בוקר טוב.
אלון וייס
כן, בוקר טוב לכם.
היו"ר דוד ביטן
נציג ההסתדרות, רצית להגיד משהו?
אלון וייס
אני מנהל את החטיבה הימית תחת אבי אדרי יושב ראש איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות הכללית. אני חייב לומר קודם כל לזכות גדי, לאורך כל המשא ומתן אצלנו הוא שם את הנושא הזה על השולחן והנושא הזה לא יורד מסדר היום, גם אצלנו באיגוד. ההנהלה ואנחנו יושבים ומחפשים את הדרך להתנסח בצורה הנכונה על מנת להבטיח את עתידם של העובדים האלה בנמל.
היו"ר דוד ביטן
יש לכם את הכוח לדאוג שלא תהיה חתימה בלי הפתרון הזה?
אלון וייס
אנחנו מעדיפים לעבוד עם שכל ישר מאשר עם כוחנות ושרירים. אני מניח שיחד עם הנהלת הנמל ויחד עם משרד התחבורה תוך אישור גם של משרד האוצר אנחנו נמצא את הניסוח הנכון ונבטיח את עתיד העובדים האלה.
היו"ר דוד ביטן
אם יהיה אישור של האוצר אז אין שום בעיה. בסדר, אנחנו סומכים עליכם בעניין הזה שאתם תדאגו לאינטרס של ציבור שזקוק לתמיכה שלכם.
אלון וייס
חד משמעית, ויש להם נציג בוועד העובדים ובהסתדרות, גדי בוטבול, זה לא יורד מסדר היום שלו וגם לא מסדר היום שלנו.
היו"ר דוד ביטן
תודה רבה.
גד בוטבול
אם אפשר לציין משהו, חבר הכנסת דוד ביטן, בנושא השרה מירי רגב. לפחות בשיח שהיה לי מולה היא אמרה שהיא תיתן פתרון לזה.
היו"ר דוד ביטן
בסדר, נקווה.
גד בוטבול
אז אני מקווה שבאמת בסוף כולם יישבו ויהיה פתרון.
היו"ר דוד ביטן
אבל אני לא יכול לרוץ אחריה, היא צריכה לתת פתרון בלי שרצים אחריה כל היום.
שלומית אבינח
יגאל בוזגלו. עכשיו שומעים.
יגאל בוזגלו
בוקר טוב לכולם. דוד, בוקר טוב גם לך. חשוב לי להגיד שביולי 2005 חוקק החוק להעדפה מתקנת ליוצאי המגזר של אתיופיה, זאת אומרת אנחנו מחויבים במכסה של 5% של יוצאי אתיופיה. חשוב להדגיש את זה כי אנחנו בנמל כ-1,400 עובדים שמתוכם לא הגענו ל-2.5% ממה שאנחנו אמורים להגיע. זאת אומרת שמבחינה תעסוקתית לא הגענו למכסה היעודה, זאת אומרת אין בכלל טעם שצריך לגעת ולדבר על פיטורים. חוץ מזה כדי לפטר מישהו בכלל מהמגזר הציבורי אנחנו חייבים החלטת דירקטוריון, זה בכלל לא קשור להנהלה עצמה, הדירקטוריון הוא זה שמחליט האם לפטר והאם לקלוט.

בנוסף תיכף תהיה עבודה בנמל בצורה מסיבית של כל מה שקשור ליבוא ויצוא של קונבנציונל הנמל, תהיה שם סופר עבודה, אין בכלל טעם לגעת בעובדים האלה. אין בכלל טעם והם מבחינתנו צריכים להישאר איתנו כמו כולם, צריך לדאוג להם בכל אפשרות שהם יישארו איתנו כקבועים, כמו עובדים קבועים לכל דבר.
היו"ר דוד ביטן
אני חושב שאתה לא יורד לסוף העניין הזה עד הסוף. מדברים על להכניס את ה-26 עובדים לתוך הסכם שנותן להם הגנה. אפשר הרי לפי השיטה הזאת לפטר אותם ולקלוט 26 אחרים, זה לא הכוונה, לכן אין פה עניין של הייצוג ההולם. מה שחשוב זה שה-26 האלה שכבר עובדים תקופה ארוכה ייכנסו לתוך ההסכם עצמו. זה הכול. כל השאר, מבחינת אחוזים וזה, זה לא דבר שכרגע אני מטפל בו, אני מטפל ב-26 העובדים האלה.
יגאל בוזגלו
אנחנו מדברים כרגע על קרוב ל-40 עובדים, ולא 26 עובדים, שחשוב שכולם ייכנסו פנימה.
שלומית אבינח
31.
היו"ר דוד ביטן
לא, אני מטפל בעולים, אני לא מטפל באנשים האלה. אני מאוד מצטער, כל פעם אומרים לי את זה. משרד התחבורה, שידאג לכל ה-31.
יגאל בוזגלו
נקלטו בבית המלאכה מספר עובדים חדשים בחצי השנה האחרונה, כך שהם נכללים בכל ההסכם עצמו. חשוב לדאוג להם. נקלטו כרגע חשמלאים ומכונאים בבית המלאכה בנמל אשדוד בחצי השנה האחרונה, שגם להם צריך לדאוג שתהיה להם את ההגנה שדרושה להם להמשך העסקתם.
היו"ר דוד ביטן
לא, זה הולך לפי תקופת העסקה, זה לא כל מי שהוא עולה אתיופיה ועובד עכשיו יזכה להגנה של ההסכם הקיבוצי. אלה שהתחילו, מבחינת לוח זמנים הם עובדים מספר שנים והם נפלו רק בגלל תקופת זמן קצרה, רק אלה זכאים להגנה של ההסכם הקיבוצי, לא כל מי שהוא עולה אתיופיה.
יגאל בוזגלו
אבל עוד לא הגענו - - -
היו"ר דוד ביטן
בוזגלו, רגע. יש יותר מ-26, גדי?
גד בוטבול
ממה שאני יודע בתקופת החצי שנה, מאז שהייתה אותה פסיקה ב-12.6.2017 נקלט קורס אחד שהוא 26 אוכלוסייה יהודית של עולי אתיופיה ועוד חמישה שמתוכם שלוש שנים ושני בני מיעוטים.
היו"ר דוד ביטן
בסדר, אז שייכנסו גם בני המיעוטים, אין לי בעיה עם זה.
גד בוטבול
בדיוק, על זה דיברתי כל הזמן, 31. אם נכנסו למחלקות אחרות ומתי נכנסו, אני לא שם, אני יודע שמהיום הראשון שהם נכנסו העליתי את הקורס הזה לסדר היום ובזה אני מטפל. העובדים האלה, אותו קורס שאני מדבר עליו, בשנה הבאה הם כבר צריכים להיות במעמד של עובדים קבועים בחברות ממשלתיות ואני מבחינתי מתחילת הדרך דיברתי על זה, שמתי את זה על השולחן, רוצה לטפל בזה. הגענו ליעד, היעד כרגע מגיע לסיומו ואני רוצה סך הכול שהעובדים האלה ייכנסו להסכם הקיבוצי.
היו"ר דוד ביטן
תודה רבה. תעבירי לי, בבקשה, את האוצר. פניתי למשרד האוצר ואני מקווה שתהיה תשובה.
שלומית אבינח
תומר מחובר.
תומר שרבף
שלום.
היו"ר דוד ביטן
שלום, תומר. אני עדכנתי, אני פניתי ללשכת השר בדרישה שהם יטפלו בזה מולכם, בעניין של ה-26 חברים. אני מבין שעדיין לא פנו אליכם.
תומר שרבף
מלשכת איזה שר?
היו"ר דוד ביטן
האוצר.
תומר שרבף
אני לא מכיר שפנו אלינו עדיין בעניין הזה.
היו"ר דוד ביטן
אז יפנו אליכם ואז נוכל להתקדם בעניין הזה כי אני רואה שאתם לא מוכנים לטפל בזה למרות הפניות שלנו. אני לא מבין למה, אבל אתה יודע, גם באוצר צריכים להבין שיש מצבים בחיים שצריך ללכת לקראת, אין סיבה אחרת. אז אין לנו תשובה שונה מפעם שעברה מבחינת האוצר. אני מבקש שאנחנו נעשה ישיבת מעקב עוד שבועיים בעניין הזה. תודה לך.

זהו, נגמר. אני לא יכול לרוץ בצורה כזו בזום, או שהדברים ירוצו מהר, או שאני לא אוכל לנהל את הישיבה, אני מאוד מצטער.
שלומית אבינח
מה עם משה זנה, הוא כאן?
היו"ר דוד ביטן
לא צריך, נעלתי את הישיבה. קיבלנו את מה שהוא אמר, הם ימשיכו לטפל בזה מול הוועד וההנהלה.


הישיבה ננעלה בשעה 09:54.

קוד המקור של הנתונים