ישיבת ועדה של הכנסת ה-23 מתאריך 03/11/2020

הצעה לסדר היום בנושא: אירוע הצתה חמור כלפי חנויות בבעלות חרדית בעיר ערד

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-ושלוש

הכנסת



18
הוועדה המיוחדת לפניות הציבור
03/11/2020


מושב שני



פרוטוקול מס' 29
מישיבת הוועדה המיוחדת לפניות הציבור
יום שלישי, ט"ז בחשון התשפ"א (03 בנובמבר 2020), שעה 14:04
סדר היום
הצעה לסדר היום בנושא: אירוע הצתה חמור כלפי חנויות בבעלות חרדית בעיר ערד , של חברי הכנסת יעקב ליצמן ומשה אבוטבול
נכחו
חברי הוועדה: יעקב טסלר – היו"ר
חברי הכנסת
משה אבוטבול
יעקב ליצמן
מוזמנים
אברהם ארנרייך - חבר מועצת העיר ערד

ברוך שלמה - חבר מועצת העיר ערד

מנחם וינרייך - מרכז את תחום החינוך, חבר מועצת העיר ערד

ברוך שלסר - חבר מועצת העיר ערד



משתתפים באמצעים מקוונים



סנ"צ ערן כהן - מפקד תחנת ערד הנכנס, משטרת ישראל, המשרד לביטחון פנים

סנ"צ גיא חיון - מפקד תחנת ערד היוצא, משטרת ישראל, המשרד לביטחון פנים

גרי עמל - מנכ"ל עיריית ערד
ייעוץ משפטי
ורד קירו-זילברמן
מנהלת הוועדה
אתי שבתאי
רישום פרלמנטרי
אהובה שרון, חבר תרגומים
הצעה לסדר היום בנושא
אירוע הצתה חמור כלפי חנויות בבעלות חרדית בעיר ערד, של ח"כ משה אבוטבול, יעקב ליצמן (מס' 163).
היו"ר יעקב טסלר
צוהריים טובים לכולם. אני פותח את ישיבת הוועדה המיוחדת לפניות ציבור. על סדר היום הצעה לסדר היום בנושא אירוע הצתה חמור כלפי חנויות בבעלות חרדית בעיר ערד.

האמת היא שהדבר הזה זועק לשמיים, בכלל מה שקורה בערד והמקרה בו התכנסנו לדון אומר דרשני. תכף ניכנס לגופו של עניין. ידידי, מורי ורבי, חבר הכנסת הרב ליצמן – קודם כל, אני חייב לומר שלא נוח לי לשבת כאן בראש כשאתם יושבים כאן לשמאלי.
יעקב ליצמן (יהדות התורה)
זה לכבודי.
היו"ר יעקב טסלר
זה מקל עלי. הרבה למדתי ואני לומד ממך ואני גאה על הזכות שזכיתי להיות לצדך. כמו שאמרתי, מכל מלמדיי השכלתי, בפרט מכם. העברתם את ההצעה לסדר במליאה. רציתי לקיים דיון בוועדה אבל לא הצלחתי בגלל נושאים אחרים שהיו על סדר היום.

אני לא מחדש לאף אחד, למי שנמצא אתנו בחדר ואלה שמשתתפים ב-זום, באיזו תקופה אנחנו נמצאים. אנחנו נמצאים בתקופה משוגעת ואין לי מילה אחרת לבטא את התקופה הזאת. כל תקופת הקורונה, בכל ההיבטים ועם כל ההשלכות, אבל לא מספיק עם האתגרים הבריאותיים אתם אנחנו מתמודדים יום יום, לצערנו יש עוד דבר חדש שקוראים לו הסתה נגד המגזר החרדי. לא התכנסנו כאן לדבר על ההסתה נגד המגזר החרדי במדינת ישראל אלא התכנסנו לדבר על הסתה נגד המגזר החרדי בעיר ערד. אני לא שמעתי – אולי מישהו מכם יוכל להאיר את עיניי, אולי אני לא זוכר טוב – שבכל תקופת הקורונה שמענו מעבר למקרים עם המשטרה שבעיר מסוימת יהיו שריפות והתושבים לא מרגישים ביטחון להסתובב בעיר, לקום בבוקר וללכת לעבודה, אלה שעובדים, לקום בבוקר וללכת לעסקים, כל אחד להיכן שהוא צריך ללכת והם מרגישים פחד. לא שמעתי שזה קורה בעיר כלשהי. לא רק ששמענו שקיים דבר כזה, בערד קרה משהו שמבחינתי, איך שאני רואה את הדברים, לא קם מישהו בבוקר, איזה נער כפי שראיתי בסרטון ומחליט שיאללה, בא לי לזרוק גפרור. לא נראה לי. אין לי ספק שהדבר הזה מגיע כתוצאה מהסתה של שנים ארוכות של מי שלא מתבלבל ולא מתבייש לומר שהוא לא רוצה את המגזר החרדי שיחיה בערד. מה לעשות? הוא לא רוצה. הוא לא קובע, הוא לא יכול להחליט עבורנו היכן לחיות ואנחנו לא נאמר לו היכן הוא יחיה. תן לנו לחיות איך שאנחנו רואים לנכון לחיות לכל אחד יש את אורח החיים שלו.

לי אין כל ספק שהאירועים הזוועתיים שקרו בעיר הם כתוצאה מהסתה שמגיעה מראש העירייה. בהמשך נשמע את מנכ"ל העירייה שאני רואה שהוא כאן אתנו. במקום לבוא ולהרגיע, להשתיק ולתת את הביטחון לתושבים, לצערי אני לא רואה את זה קורה בשטח.

אני רוצה לפנות לידידי חבר הכנסת הרב ליצמן שהוא העלה את הנושא הזה לסדר היום. בהמשך נשמע גם את חבר הכנסת הרב משה אבוטבול. בבקשה.
יעקב ליצמן (יהדות התורה)
תודה אדוני היושב ראש. בדרך כלל יש לי הרבה בעיות עם ראש העיר. המון בעיות. כך גם בחינוך אבל אף פעם לא באתי לכנסת. אף פעם לא השתמשתי ובאתי לוועדת הכנסת עם הצעה לסדר היום. קרה כאן מקרה חריג. קרה ששרפו רשת חנויות וגרמו נזק של שני מיליון שקלים, לא יודע כמה, ופגעו בפרנסה ולראש העיר אפילו לא אכפת. לקח לו חמישה ימים עד שנודע לו על מה שקרה. הוא אפילו לא בא לראות את זה.
היו"ר יעקב טסלר
אולי הוא לא היה בעיר.
יעקב ליצמן (יהדות התורה)
עוד בעיה, כי למה הוא לא בעיר? הוא צריך לנהל עיר. מעבר לכך, חמישה ימים, מרגע שהתחיל קמפיין נגדו, הוא בא עם המשטרה. ארבעה-חמישה ימים לאחר מכן. אני ציפיתי שהוא ינקה את המקום מהיום הראשון. מה התפקיד של עירייה? על מה משלמים מיסים? מה הוא עשה שם? מי שסידר את המקום, אלה האברכים והם עשו זאת בהתנדבות.

יש לי שם היסטוריה ואני רוצה להתחיל מההתחלה. חסידי גור הגיעו לערד כקבוצה ב-1978, תשל"ח. אם אני לא טועה, זה אפילו לפני שבן חמו ראש העיר נולד. היינו במקום הזה מעטים ולאט לאט גדלנו. היום בערד יש קרוב ל-1,500 משפחות.
היו"ר יעקב טסלר
כן ירבו.
יעקב ליצמן (יהדות התורה)
היינו גם תחת בייגה שוחט והיינו תחת טלי פלוסקוב והיינו אתם בקואליציה. ברגע שטלי פלוסקוב פרשה לכנסת, היו בחירות מוקדמות בערד ובא ראש עיר חדש. נפגשתי אתו מיד אחרי שהוא זכה בבחירות ואמרתי לו שיש לו שתי ברירות או שאני בקואליציה אתך כפי שהיה עם הקודמים, ואם אתה לא רוצה, אין לי בעיה להיות באופוזיציה, אבל דבר אחד, תן לי את החינוך שאני צריך. יותר אני לא מבקש.

נדהמתי מהתשובה שלו. הוא אמר לי: אני אתן לך את הכול, תתחייב לי שיותר חרדים לא באים לערד. כך הוא אמר לי, פעמיים. הוא חזר על זה אחרי תקופה, אחרי כחודשיים עת נפגשתי אתו.

בדרך כלל זה מה שנקרא הסתה. זה מה שנקרא גזענות. אם זה היה קורה לערבי או לאתיופי או לכל מגזר אחר, היו כותרות חודשים על גבי חודשים. אבל כשזה נוגע למגזר החרדי, זה לא נוגע וזה לא מעניין אף אחד.

אני כל שנה עובר אצלו גיהינום. אני בא לפני שנת לימודים ואומרים לי שאין מספיק כיתות. לעיריית ערד יש כיתות מיותרות. יש לה גני ילדים ריקים. אני מתחייב בכל מילה שאני אומר. גם משרד החינוך יודע את מה שאני אומר. גם הוא בדק את זה. כל שנה יש לו פטנטים. פעם אחת זה מוזיקה, פעם אחת זה קליניקה, פעם אחת זה משהו אחר. אני לא יודע את כל השמות אבל כל פעם הוא אומר משהו. הוא משפץ, אבל הוא לא מוסר את המקום לאף אחד עד כדי כך שיום אחד כמעט נאלצנו לעבור לממלכתי דתי כי שם הוא חייב לתת לי פתרונות.

בעיר יש הסתה נגדנו. לפני כמה ימים פגעו ביהודי מבוגר יותר. פוגעים כל הזמן. צועקים עלינו.
היו"ר יעקב טסלר
זה ממשיך.
יעקב ליצמן (יהדות התורה)
כן. אפילו מתגבר. מראש העיר אנחנו לא שומעים.

אני רוצה לומר שני דברים. אני רוצה לומר מילה טובה על המשטרה. המשטרה עבדה ביעילות, עבדה יפה ומיד תפסו את מי שעשה את זה. אני משבח את מפקד המשטרה המקומי, גיא. אני משבח גם את שר המשטרה שאני חושב שהוא מבין מה שקרה כאן. אבל מה שקורה כאן זה שתפסו את זה שהדליק ופתאום הוא מעורער בנפשו. יומיים אחר כך או שעתיים אחר כך תפסו עוד שניים שהיו בקבוצה, אבל הם היו שיכורים. זה שהרביץ, הוא גם שיכור. זאת אומרת, כל פעם יש תירוצים. אני מקבל את המכות אבל יש תירוצים. אני לא מאשים את המשטרה כי המשטרה עשתה את העבודה, היא תפסה את האנשים. במקום לחקור את ראש העיר שמסית את העיר, שהוא פוגע באזרחים שלווים, שלא עושה שום דבר כדי לעזור, שרק פוגע בהם גם בחינוך וגם בכלכלה, אנחנו צריכים להתמודד עם כל הדברים האלה.

אני חושב שהגיע הזמן – ואני שם את הכול על השולחן – ואני לא אעבור לסדר היום אלא אני אהפוך עולמות. ראש העיר הוא פושע גדול במה שהוא עושה ובגללו אנחנו מקבלים מכות. אם הוא לא יפסיק, אנחנו נגיש אין ספור תלונות למשטרה. אני רק מקווה שהמשטרה לא תגיד שהוא לא שפוי בדעתו אבל אנחנו צריכים להפסיק את כל מה שקורה שם ואת כל מה שהוא עשה.

זאת ההקדמה. יש לי עוד מה לומר אבל אני אומר אחר כך.
היו"ר יעקב טסלר
תודה. אנחנו צריכים להבין שני דברים. החלק הזה שנאמר מעורער בנפשו על אלה שעשו את זה, זה באמת מוזר. המקרים האלה לא נראים כל כך אוטנטיים. מצד שני, לא הייתי מודע ואני שומע כאן מהרב ליצמן, הייתי בטוח שאיך שזה קרה הוא יבוא ויציג את העזרה שלו למען התושבים, יבוא ויראה איך אפשר לסייע אבל אני שומע שגם זה לא קרה. זאת אומרת, מבחינתו עולם כמנהגו נוהג והוא ממשיך הלאה בדרכו. מבחינתו לא קרה שום דבר אבל בהמשך ניכנס יותר לגופו של עניין.
יעקב ליצמן (יהדות התורה)
עם כל הכבוד, אני לא אומר לך איך לנהל את הדיון אבל ועדה שראש עיר לא מופיע אישית, אמנם אני מכבד את המנכ"ל שהוא מאוד מכובד, אבל הבעיות הן עם ראש העיר ולא עם המנכ"ל והוא היה צריך להופיע בוועדה.
היו"ר יעקב טסלר
אכן. הרב אבוטבול, בבקשה.
משה אבוטבול (ש"ס)
אני חושב שזה אחד מהדיונים שהם חשובים אבל מצער שבכלל צריך לדבר על דברים כאלה. אנחנו כמו כל עם ישראל שמענו וקראנו את הזעזוע הגדול של שריפת שדרה של חנויות של תושבים שם על ידי צעיר שהלך ושרף אותן. מדובר כאן בחנויות של המגזר החרדי בערד שבמשך מספר שנים אנחנו שומעים שהתושבים סובלים שם. הם לא מרגישים בבית, לא מרגישים אווירה של אזרחים ושל תושבים שווים בין שווים בתוך העיר הזאת. היו בעבר מאבקים על בית כנסת במקום, על דברים מאוד בסיסיים ואלמנטריים שהם צריכים להתאמץ כדי להשיג אותם.

אני אומר לראש העיר שלא נמצא כאן ואני מעביר שדר לראש העיר באמצעות המנכ"ל שלו שנמצא כאן. גם אני הייתי ראש עיר 10 שנים בעיר בית שמש. העיר בית שמש היא עיר מעורבת, יש בה גם דתיים, גם חילוניים, גם דתיים לאומיים, גם עולים חדשים מאתיופיה, מברית המועצות, מכל העולם. יש שם מורכבות מאוד אדירה אבל ידענו לכבד את כולם. ידענו לשמור על כל אוכלוסייה ולתת לה את המאפיינים שלה. החילוניים שהיו צריכים קניונים, עזרתי להם לבנות קניונים ולא התייחסתי להיבט האישי שלי כראש עיר. הקהילה האתיופית שהייתה צריכה מענה, קיבלה מועדון קהילתי, מבצע משה למען הקהילה האתיופית. החרדים קיבלו כיתות לימוד וחילונים שרצו את היכל התרבות קיבלו את היכל התרבות.

ידענו לנהל את זה בצורה כזאת שכל אחד צריך לקבל את המענים שלו. יש לך תושבים חרדים בתוך העיר שלך, חסידי גור או לא משנה, הם צריכים לקבל את המענים האלמנטריים שאלה גני ילדים, בתי כנסיות, בתי ספר, מקוואות, דברים כאלה שזה א'-ב' במדינה יהודית. למה הם צריכים להגיע לכאן, לוועדה הזאת? הם צריכים לשבת אצלכם בוועדת הקצאות, שם צריכים לשבת אתם ולדון אתם מה הם צריכים. כשהייתי ראש עיר נתתי כמעט 300 הקצאות לכל מיני מגזרים. ידענו לתת. זה לא קל כי כל אחד רוצה וכל אחד מבקש אבל בסדר, ידענו לתת לכולם ויעיד הרב ליצמן שליווה את העיר הזאת והקים את חלקה, את החלק החדש. ידענו לתת לכולם, כיבדנו את כולם.

אני אומר את הדברים האלה כי השריפה זה הקצה. השריפה היא הקצה. זה לא מתחיל בשריפה אלא זה מתחיל בזה שאותם תושבים מרגישים שהם לא מקבלים את המענים הפשוטים. ברגע שאותו תושב ידע שאוהבים אותו, ראש העיר אוהב אותו, המנכ"ל אוהב אותו, חברי המועצה אוהבים אותו, הם לא חייבים להצביע עבורכם כדי לאהוב אותם. ברגע שהם מרגישים את זה, הם לא מגיעים לנושא הזה שהם הופכים להיות צנועים בתקשורת ולאחר מכן מציתים חנויות. אמרתי במליאת הכנסת שבמקום שמציתים חנויות, חס וחלילה עלולים גם להצית בני אדם. צריכים לחשוב על זה. צריך לקרוא לראש העיר שם ולומר לו, אדוני היקר, עד כאן, די פוליטיקה. הם תושבים שווים בין שווים, משלמים ארנונה, משלמים מיסים, מה שהם מבקשים זה בסך הכול את הדבר הפשוט ביותר, לגדל את בניהם בכבוד. אם הכול ילך כשורה, אז בתקשורת הכול יהיה רגוע, לא יהיו הצתות ולא יהיו הסתות, אבל זה הרבה תלוי במנהיגות של ראש העיר.

אני מסיים את דבריי ומזכיר שגם אצלי היו מפעם לפעם כל מיני התפרצויות כאלה ואחרות, קבוצה כזו מהישוב הישן שלא הסתדרה עם זה, כל מיני דברים, אבל תמיד ידענו לעשות שולחנות עגולים, לקרוא לנציגים מכל הקהילות לשבת יחד. אחד האנשים שישב ליד אחד השולחנות העגולים היה הרב אברהם ברגר שהוא היה יחד עם אברהם גרינברג ועוד כמה. עשינו שולחנות עגולים.
היו"ר יעקב טסלר
מצאו את הפתרונות.
משה אבוטבול (ש"ס)
ידענו למצוא את הפתרונות, העיקר שלא יתפרץ החוצה. כאן זה מתפרץ בצורה של שריפת חנויות. אני מאוד מאוד מציע אדוני המנכ"ל, ואני פונה דווקא אליך, ברמה הפוליטית והמעשית, בשיחות שלך עם ראש העיר תגיד לו אדוני היקר, אנחנו צריכים להפסיק את המלחמה ולהתחיל לטפל באוכלוסייה הזאת. אם צריך את העזרה שלי גם בשעה 2:00 בלילה, אני אסע לערד כי אני יודע שהעיר הזאת יכולה לחזור להיות לימים שקטים וטובים יותר בתנאי שכל אחד מקבל את מה שמגיע לו על פי החוק. תודה.
היו"ר יעקב טסלר
תודה. אתה אומר שכל זמן שהנר דולק, אפשר לתקן.
משה אבוטבול (ש"ס)
כן. אני אומר שאפשר לבוא לשם לדבר ולעשות שיח משותף ולגמור את הסיפור.
היו"ר יעקב טסלר
הכאב הוא גודל. כמו שציינתי קודם, כמו שאתם אמרתם, התוצאה של השריפה, היא לא הגיעה ביום בהיר. בוא נדבר דוגרי ונאמר שאם מישהו חושב שההתנהלות של ראש העיר לא משליכה ולא מחלחלת לציבור, הוא טועה. יש כאן מצב של כאילו אני אתנהג אתם ולא אתן להם ואעצור אותם בכל הדברים שהם צריכים, כמו ששמענו קודם מה הרצון שלו, מה החזון שלו ולאן הוא רוצה להגיע. בעיר אף אחד לא ידע על כך. זה לא עובד כך. זה מחלחל בציבור והתוצאות, אין לי ספק שזה מגיע מההתנהגות הנבזית.
משה אבוטבול (ש"ס)
זה כמו מקל כביסה. לוחצים למעלה, נפתח למטה. הכול בראש.
היו"ר יעקב טסלר
כאן אנחנו מגיעים לבדוק את הדברים. אני מקווה שהוא ישמע את הקריאה הזאת וישנה את תפיסת העולם שלו ואת השקפת העולם שלו.

נמצאים אתנו אנשים מכובדים שהגיעו מערד, חברי המועצה. אני לא יודע איך אתם חיים יחד שם. בואו ספרו לנו באופן כללי וגם ספציפי על המקרה לשמו התכנסנו. אין מוקדם ומאוחר בתורה. בבקשה.
אברהם ארנרייך
אני חבר מועצת העיר. אני חבר מועצת העיר כבר קרוב לשמונה שנים ומאז אני מכיר את ראש העיר. מאותו יום, אז הוא התמודד לראשונה, נכנסנו יחד למועצה, הוא התמודד מול טלי פלוסקוב ומאז אני מכיר אותו. מאז הוא לא הפסיק יום אחד להסית ולהסית ולהסית. בבחירות הראשונות כשהוא התמודד מול טלי פלוסקוב, הוא נכשל כי עדיין אנשים סלדו מהשנאה הזאת. אחרי שנה וחצי היו בחירות נוספות, כשטלי פלוסקוב חזרה לכנסת, הוא חזר על אותה מנגינה של הסתה פרועה נגד הציבור החרדי. בין לבין, הלאה והלאה, כל הזמן. זה המשיך בבחירות האחרונות שהיו לפני שנתיים, המשיך באותה מנגינה ועם זה הוא הולך לכל אורך הדרך. זאת המנגינה אתה הוא הולך כל הזמן.

בנוסף לזה, בהתנהגות שלו, הוא פשוט לא נתן לנו כלום. מבחינתו לא נתן כלום. לכל דבר צריך להגיע במלחמות.
היו"ר יעקב טסלר
מה הוא מסביר? מה הוא אומר? הוא אומר לך בפנים שהוא לא רוצה אותך כאן? לא מסתדר לי.
אברהם ארנרייך
אני אספר לך סיפור. לפני כמה חודשים ישבנו ואמרנו, אולי בכל זאת העיר טיפה השתנה. ישבנו כל חברי המועצה, אנחנו ארבעה חברי מועצה מתוך 15. ישבנו אתו לפגישה עניינית. שמנו את כל המתחים בצד ואמרנו נשב ונדבר. אמרנו לו, אנחנו יושבים כאן, 1,500 משפחות בעיר, אין לנו מבנים לבתי כנסת, תן לנו מקלט אחד. מקלט. לא מבנה, לא מגרש אלא מקלט. תן לנו מקלט אחד בעיר היכן שאתה רוצה. לא ביקשנו מקום מסוים, אמרנו בכל מקום בעיר.
היו"ר יעקב טסלר
מה הוא מסביר? מה הוא עונה?
אברהם ארנרייך
הוא אמר שהוא יבדוק, נראה, נחשוב. תכל'ס, הוא דחה אותנו בקש ועד היום אין לנו תשובה ואין לנו מקלט. כלום. הוא לא צריך להסביר.
היו"ר יעקב טסלר
אתם מתפללים או לא? אולי זו הכוונה. אני רואה שאתם מתפללים.
אברהם ארנרייך
בגלל שהוא לא נתן לנו אפשרויות, הוא גורם לאנשים להיכנס לדירות, להתפלל בדירות. אז יש מתיחות בין השכנים ואז אומרים שיש מריבות ואז אומרים, הנה, אתם מפריעים לשכנים. כשאתה מגיע לשאול אותו מה הוא אומר על הקצאות, הוא אומר שכל עשרה אנשים יבואו ויבקשו ממני הקצאה ואני אתן להם?

אני לא יודע אם יש בעיר לקהילה שלנו יותר מארבע-חמש הקצאות של בתי כנסת כשאנחנו מדברים על 1,500 משפחות. איפה זה נשמע?
היו"ר יעקב טסלר
תתייחס בקצרה לאירוע עצמו.
אברהם ארנרייך
התוצאה של מה שקורה בעיר היא הסתה נוראית. התוצאה של זה, אנשים סובלים. הציבור שלנו בסופו של דבר לומד להבליג, מקבלים אירוע וממשיכים הלאה. בסיפור הזה התבררו כל כך הרבה סיפורים, כל כך הרבה אירועים, אם אלה צעקות, אם אלה הצקות. באותו שבוע היה לנו את הסיפור של השריפה, את הסיפור של אדם מבוגר שהגיע וקיבל מכות, היה סיפור של כלבים שאנשים משסים את הכלבים שלהם בילדים או בנשים. זה קורה כל הזמן. כמו שאמרנו, שריפה יכולה גם לשרוף אנשים. דווקא בשריפה שהייתה, באותו זמן באחת החנויות, בשנייה יכלה להתפרץ האש.
היו"ר יעקב טסלר
תודה. אני רוצה לפנות למפקד תחנת ערד, ערן כהן. אתנו?
ערן כהן
צוהריים טובים. אני אתכם אבל הייתי רוצה להעביר את השרביט למפקד התחנה היוצא שהוא טיפל באירוע המדובר. הוא נמצא אתנו על הקו.
היו"ר יעקב טסלר
מכבדים את בקשתך.
גיא חיון
צוהריים טובים.
היו"ר יעקב טסלר
מה קורה בערד? מה אתה יכול לחדש לנו? שמענו כאן שמשבחים את העבודה שלכם ואתם מבחינתכם עשיתם עבודה מצוינת ואיתרם את מי שהיה צריך לאתר. אני מצטרף לברכות ולתשבחות. על עצם האירועים, על עצם הדברים שאתה שומע אתנו, מה עושים בעיר המיוחדת ערד שבסך הכול התושבים רוצים דבר אחד, לחיות בשלום, רוצים לקבל את מה שמגיע להם, רוצים לשלוח את הילדים שלהם לבית הספר, לבתי חינוך, לקבל את הדברים המינימליים. לא מבקשים כאן הרבה יותר. לצערנו יש הסתה נוראית בעיר ערד. אני חושב שכמפקד לשעבר במשטרת ערד, אתה מכיר את הדברים יותר טוב ממני. איך אתה רואה את הדברים, מה לדעתך ניתן לעשות ומה צריך לעשות?
גיא חיון
נתייחס קודם לאירועים שקרו לאחרונה. נכון, היה צבר של אירועים שהתרחשו בחודש האחרון בהם תושבי ערד מהקהילה של חסידות גור הגיעו להגיש תלונה. כמעט בכלל האירועים הצלחנו להגיע לחשודים באירועים האלה וכולם נחקרו למעט אירוע אחד שנמצא בשלבי חקירה, אותו אירוע של הצתת הסוכה שהיה לפני כשבועיים.

באירוע ההצתה של החנויות של קהילת גור, הצלחנו להגיע לחשוד. אני יכול לומר לכם שלפחות ממה שאני קראתי בתיק החקירה ומהמניעים שלו, אין אפשרות לקשור את זה, מה שנקרא כפשע מכוון כנגד החסידות עצמה. לכן כאן דאגתי להסביר לוועדת חסידות גור - שבעצם אלה הדמויות שאני עובד מולן ביום יום בעיר - שזה לא המקרה. אבל נכון, לאחר מכן התקבלו צבר של אירועים ותלונות, כפי שדיווח חבר המועצה ארנרייך וכל האירועים האלה נחקרו.

עבדנו – אני מעריך שגם התחנה תעבוד – בשיתוף פעולה גם עם העירייה וגם עם חסידות גור בעיר ועם הקהילה על מנת לנסות לפתור סוגיות, לנסות לפרק כל מיני מוקשים כאלה ואחרים בשגרת היום יום במטרה לנסות וליצור איזשהו מצב כולם יוכלו לחיות בצורה הכי טובה שיכולה להיות. זה כמובן לתפקידנו כמשטרה שאמונה על החוק וצריכה לחקור כל אירוע ואירוע ולהגיע לחקר האמת. בסופו של דבר צריך להעמיד את האנשים לדין ואנחנו עושים כל מה שאנחנו יכולים בשיתוף פעולה כי לפעמים הדברים שאנחנו עושים מאחורי הקלעים, בשיתופי פעולה גם עם העירייה וגם עם החסידות, מייצרים איזשהו מצב שהוא מצב טוב לאזרח ובמצב הזה נחסכים כל מיני אירועים כאלה ואחרים, אירועים של, נקרא לזה אפילו הפרות סדר כאלה ואחרות. בסופו של תהליך זו הכוונה שלנו, ליצור איזושהי סביבה כזאת בה כולם יוכלו לחיות בצורה הטובה ביותר.
היו"ר יעקב טסלר
אני חושב שלא צריכים להיות חוקר משטרה כדי להבין שקורה מקרה, קרה מקרה, אבל אנחנו רואים – כפי שאתה ציינת – מקרים שחוזרים על עצמם. נכון שחוקרים כל מקרה לגופו של עניין אבל ברגע שאנחנו רואים אירועים מתגלגלים לא פעם בשנה ולא פעם בשנתיים אלא בתקופה מאוד קצרה, צריך להגיע לשורש של הדבר. האם אתם מגיעים לשורש? כשאני אומר את המילה שורש, בעיניי, איך שאני רואה את הדברים ואיך שאני שומע אותם, יש כאן מישהו – וחס ושלום, אני לא הולך להיכנס לפרטי החקירה, אסור לי לקבל את המידע ואסור לכם לתת אותו אבל אני אומר את הדברים איך שאני מבין ואיך שאני חש אותם. זה נכון שאותו נער או אלה שנמצאים עדיין בשלבי חקירה לא קושרים את הדבר, כפי אתה ציינת, לחסידות גור. מסכים. אבל משהו צריך ללמד אותנו כאן על אירועים מתמשכים.

כדי להגיע לשורש, הייתי שואל שאלה פשוטה מאוד. אם אני רואה את השורש, ראש עיריית ערד, האם בכלל חקרו אותו? האם קראו לו ואמרו לו, אדוני ראש העיר, קורה כאן משהו בעיר ויש כאן משהו? האם נראה לך שיש איזה קשר למשהו? האם מנסים למצוא דרכו מה הסיבה שזה קורה? הרי זה לא ביום אחד החליט מישהו לעשות מעשה, לשרוף, ואיפה? ואצל מי?
גיא חיון
בנושא של ראש העיר, בתקופה שלנו לא הייתה שום חקירה שנדרשנו ואנחנו גם לא נידרש כי זה לא משהו שהוא ברמה של התחנה אל מול ראש רשות. כל תיק לגופו. בסופו של דבר אנחנו מנסים ואנחנו משתדלים להגיע למניע של אותו חשוד בתיק המסוים. כמו שאמרתי בחלק האחרון, דווקא בתקופה האחרונה היה איזשהו צבר תלונות אבל עד אז באמת הייתה תקופה מאוד ארוכה של שקט יחסי בתוך העיר ואני מאמין שנוצרה איזושהי אווירה טובה בין הציבור החילוני לציבור הדתי. כן, יש איזשהו חוט מקשר בין כל האירועים.

תמיד כשהגענו לאותם אנשים שהם חשודים בתיקים, הם היו בדרך כלל נמצאים במצב של גילופין, במצב שהם לא כל כך יכלו להסביר את המניעים שלהם ואת המעשים שלהם, אבל זה לא אומר שום דבר מבחינתנו כי הם נחקרו והם יעמדו לדין על המעשים שלהם. אין לנו איזושהי יכולת כרגע לקשור איזשהו קשר בין כל האירועים ולומר שזה כתוצאה ממשהו מסוים. שוב, זו תחושה של התושבים. עם התחושה של התושבים והתחושה של האנשים שגרים בעיר שזה מופנה כלפיהם, אני לא יכול להתווכח. מבחינה חקירתית, למה שאנחנו הגענו בחקירות התיקים, אין איזשהו קו מקשר בין כולם. אין איזושהי היכרות מקושרת בין כולם. הם לא היו חשופים למשהו שאנחנו מכירים מתוך החקירה שגרם להם לעשות את זה. כמו אמרתי, בחלק בלתי מבוטל מהתיקים בהם נעצרו חשודים שתקפו אברכים של חסידות גור, כמעט כולם היו בגילופין בעת המעשה.
היו"ר יעקב טסלר
לאחרונה יש מקרים בערד עם אותם נערים שהם בגילופין שתקפו לאו דווקא חרדים? קיבלת תלונות כאלה?
גיא חיון
אין לי לפניי סטטיסטיקה אבל יש לנו אירועים של תקיפה בערד. זה לא האירוע היחיד שקורה בעיר. יש לנו אירועים.
משה אבוטבול (ש"ס)
אולי יש להם יין כזה מיוחד.
היו"ר יעקב טסלר
הוא מזהה רק כאלה שהולכים עם חליפות. יכול להיות.

אני גר באשדוד ואני הייתי במשך שנים רבות חבר מועצת העיר. למשטרה בעיר אשדוד יש שיתוף פעולה עם העירייה. זאת אומרת, מצד אחד תפקידה של המשטרה, ודאי לחקור אם קורים מקרים אבל גם למנוע מקרים ולהרגיע רוחות. אם מזהים או שומעים שיש משהו שקורה בשטח, בודקים לפני כדי שלא יקרה. כנ"ל העירייה. גם העירייה מחויבת – אני לא מדבר על הצרכים הבסיסיים שזה נושא אחר – לשלום הביטחון של התושבים ואם הם שומעים שיש משהו מסוים, מנסים להרגיע. יש שיתוף פעולה הדוק בין העירייה לבין המשטרה.

אני לא יודע אם זה קורה בערד. אתם עושים עבודה מצוינת ואכן ברגע שיש אירוע אתם מטפלים במיידית, חוקרים ומנסים להגיע לחקר האמת וכך צריך להיות ואני משבח על כך. האם מבחינתכם, כשאתם מזהים, שומעים – וכמו שציינת, עם תחושות אי אפשר להתווכח – אתם לא עצרים לרגע ואומרים, חברים, קורה כאן משהו, בואו ניפגש עם ראש העיר, בלי חסידי גור ונחשוב איך אפשר לחיות בהרמוניה ובדו-קיום, איך אנחנו מונעים כל מיני דברים שלא יקרו? האם זה קורה בשטח או שכל אחד חי במקום שלו? עיריית ערד מתנהלת כפי שהיא מתנהלת, משטרת ערד, ברגע שיש תלונות, מטפלת ועושה הכול. האם יש משהו מחבר ביניכם?
גיא חיון
ברור שיש חוט מקשר בין כולנו. אני יכול להגיד לך שהתחנה דווקא בקדנציה שלי השתדלה אפילו להיות במקומות שהם לא המקומות שאנחנו פועלים מתוקף סמכותנו במה שנקרא השיטור הקלאסי. הרבה מאוד שיחות, הרבה מאוד מפגשים, הרבה מאוד פגישות כאלה ואחרות במטרה לשמור על השקט בעיר ערד. אני יכול להגיד לך שיש לי שיתוף פעולה מצוין גם עם העירייה וגם עם הנהגת חסידות גור בעיר. אני יכול להגיד לך שהרבה מהטיפול באירועים או כל מיני פעילויות שאפילו העירייה הייתה צריכה לעשות עם חסידות גור, עשו מה שנקרא יחד אתנו במטרה למנוע אירועים שיכלו להתעצם ולצאת מכלל שליטה. אני יכול לומר לך ברמת תיאום שאפילו אם היה צריך לעשות איזושהי הריסת מבנה כתוצאה מצו בית משפט כזה או אחר, דאגנו במקום להגיע מתוקף תפקידנו והיכולת שלנו והסמכות שלנו ולהרוס את זה בצורה מאורגנת, לדבר עם החסידות לא פעם ולא פעמיים, כמובן בשיח יוצא מן הכלל עם הנהגת חסידות גור. הגענו למצב של הריסות עצמיות כשלא הגיע לא שוטר ולא פקח. בסופו של דבר הצגנו את כל החומר המשפטי לחסידות, הם ראו, הבינו והבינו שזה משהו שנעשה ולא היה צריך להיעשות ופשוט פירקו את הכול. כך פירקנו לאט לאט כל מיני מוקשים כאלה ואחרים שהיה ברור לי שאם אנחנו נגיע לתוך שכונה להרוס, זה ייצור תחושה לא טובה ובסיטואציה כזו או אחרת זה יכול אולי להוביל להפרות סדר נקודתיות. כך הצלחנו לשמור על מרקם חיים מצוין עם החסידות.

בכל מקום שביקשו מאתנו להיכנס ולסייע שלא בתחום האחריות שלנו כמשטרה קלאסית, השתדלנו לעשות את זה בצורה הטובה ביותר.
יעקב ליצמן (יהדות התורה)
אם אתם רואים ששנת הלימודים לא נפתחת, המשטרה לא צד כאן כדי לתווך ולראות שראש העיר צריך לפתוח את שנת הלימודים?
גיא חיון
בקושי שמעתי את השאלה. שמעתי משהו לגבי שנת הלימודים.
יעקב ליצמן (יהדות התורה)
שאלתי האם כאשר המשטרה רואה ששנת הלימודים לא נפתחת, האם זה לא תפקיד המשטרה לראות שראש העיר יאפשר לפתוח את שנת הלימודים?
גיא חיון
התפקיד שלנו הוא לא לדאוג לפתיחת שנת הלימודים. זאת אחריות של ראש העיר. במקרים מסוימים שביקשו מאתנו לתווך או להיות שותפים ונוכחים בפגישות כאלה ואחרות, היינו. שנת הלימודים לא נפתחה כתוצאה ממשבר הקורונה. עכשיו לאט לאט מתחילות להיפתח הכיתות הראשונות. שוב, אני יודע שלפעמים יש איזה שהן סוגיות של היעדר כיתות אבל המשטרה לא צד לזה. זה משהו שצריך להיפתר ברמה של הרשות מול החסידות.
יעקב ליצמן (יהדות התורה)
זאת אומרת, תפקיד המשטרה הוא רק כאשר היא פועלת נגד האזרחים אבל נגד העירייה זה לא תפקידה.
גיא חיון
אנחנו לא נגד האזרחים. אנחנו משטרה שפועלת על מנת לשמור על ביטחון הציבור בעיר שלנו. נכון, כחלק מהתפקיד שלנו אנחנו צריכים גם לאכוף כנגד אזרחים שעוברים על החוק. במידה ומוגשות תלונות, כל תלונה כמובן נבחנת. יש תלונות שמטופלות ברמת התחנה ויש תלונות שלא מטופלות ברמת התחנה כי יש יחידות אחרות שאמונות על הטיפול בהן.
יעקב ליצמן (יהדות התורה)
לא האשמתי אותך בזה שאתה הולך נגד הציבור החרדי. חלילה וחס. שאלתי אותך מתי אתם מתערבים ומתי אתם לא מתערבים. האם רק כאשר כואב משהו לעירייה, אתם מתערבים? צו הריסה למשל. או כאשר כואב משהו לאזרחים ואז אתם לא מתערבים.
גיא חיון
אנחנו כמשטרה מתערבים היכן שמוקנית לנו הסמכות והיכן שהתפקיד שלנו בא לידי ביטוי. בתלונות של האזרחים אנחנו מטפלים ואם מוגשות לנו כמשטרה בקשות לסיוע – דרך אגב, לא רק מעיריית ערד אלא מכל מיני גופים כאלה ואחרים – מטפלים.
יעקב ליצמן (יהדות התורה)
היו תלונות נגד ראש העיר?
גיא חיון
היו תלונות. גם תלונה שהוגשה לאחרונה אבל זה משהו שהועבר לגורמים הממונים כדי לאשר את החומר שהועבר אליהם. במידה ויוחלט שבחומר הזה יש משום עבירה פלילית, תיפתח חקירה. אני מעריך שאם תיפתח חקירה ויהיו מעורבים בכירי ציבור, זאת לא חקירת נוהל בתוך תחנת המשטרה בערד אלא בידי גופים אחרים שהם גופים שנמצאים מעלינו.
יעקב ליצמן (יהדות התורה)
יושב ראש הוועדה שאל האם ראש העיר נחקר. אני שואל באותו כיוון. אם יש תלונות, לא תפקידכם לקרוא לו ולשאול אותו מה זה? נכון, יהיה ויכוח אם זה בלי אשמה או בלי ראיות. שאלתי אותך האם הבן אדם זה אי פעם נחקר בעקבות תלונות שהגישו נגדו.
גיא חיון
תלונות על ראשי רשויות לא נחקרות בתחנה שנמצאת בעיר שלו. התלונות כנגד ראשי רשויות מועברות ליחידות הממונות, ליחידה המחוזית ולפעמים אף ליחידה ארצית. אצלי בתחנה ראש העיר לא נחקר.
היו"ר יעקב טסלר
הרב ליצמן, שמענו כאן כרגע שהוגשה תלונה. אנחנו נעקוב אחריה כדי לראות מה קרה עם התלונה.
יעקב ליצמן (יהדות התורה)
הוא סגר את זה.
היו"ר יעקב טסלר
לא שמעתי שהוא סגר.
יעקב ליצמן (יהדות התורה)
אני שמעתי בין הדברים.
היו"ר יעקב טסלר
אולי אתה שומע טוב ממני.
יעקב ליצמן (יהדות התורה)
לא הייתה עילה לחקור אותו. זה מה שהוא אמר.
היו"ר יעקב טסלר
האם סגרו את התיק?
יעקב ליצמן (יהדות התורה)
לא הייתה עילה לחקור אותו.
היו"ר יעקב טסלר
גיא, אני שמעתי ממך על הדו-שיח שיש לך עם חסידי גור ואני רואה שאפשר לדבר אתם והם מבינים. אתה דואג לעשות הכול בצורה הטובה ביותר והשקטה ביותר אבל מעניין מאוד שיש מישהו אחר בעיר ערד שחושב שאי אפשר לדבר ואי אפשר להגיע להבנות. מעניין. מה שאתה מצליח, הוא לא מצליח. אני חושב שהכול תלוי ברצון הטוב, באכפתיות וההסתכלות על המרקם החברתי ולתת את התחושה לתושבים שכל אחד יכול לגור כאן וכל אחד יכול לחיות כאן.

אני פונה אליך, וגם אל המפקד הנכנס, בזמן הזה יש לכם תפקיד אחד חשוב מאוד, לתת תחושה לתושבים, תחושת ביטחון. הם מסתובבים היום עם פחד. ברגע שקרתה שריפה, ברגע שהתקיפו בן אדם מבוגר ברחוב, אין להם מצלמות, אין להם עיניים אחורה, הם לא יכולים להסתובב כל דקה ולראות מאיפה מפתיעים אותם, מי בגילופין, מי לא בגילופין. הם מפחדים להסתובב ברחובות ואני חושב שכאן יש תפקיד למשטרה. אני לא אומר שהמשטרה לא עושה את זה, אני חושב שצריכים יותר להדגיש את זה ולחדד את זה, לתת לתושבים האלה את תחושת הביטחון ושיוכלו להסתובב ברחובות.

לפני אני פונה למנכ"ל העירייה, אני רוצה לפנות לברוך שלסר, חבר מועצת העיר ערד. תוסיף על מה שנאמר כאן. בוא נהיה ממוקדים.
ברוך שלסר
ברשות היושב ראש, ברשות חברי הכנסת, הדברים נאמרו ואני אוסיף כמה נקודות. הפתגם אומר שהכול מתחיל מהראש. השאלה איך הדו שיח בהנהלת העיר, ראש העיר, מחלחל לתושבים. אני אתמקד בדוגמה מישיבת מועצה שהתקיימה לפני כחודשיים, ואגב, כל ישיבות המועצה מוקלטות ומשודרות לציבור.

הייתה ישיבת מועצה עם תוכנית מתאר שתובא לעיר ערד במהלך השנים הקרובות. העלינו שם, אני וחברי הסיעה, את הצרכים של הקהילה. לא אלאה אתכם בכל הדו שיח והוויכוחים שנערכו שם, אבל בסיומו אמר סגן ראש העיר משפט שאומר את הכול. הוא אמר: העיר הזו היא עיר חילונית, אתם באתם לכאן כחרדים לגור בעיר חילונית ואם אתם מצפים שתקבלו משהו ונשתף אתכם – טעיתם. הדברים האלה נאמרו. אני חושב שכאשר דברים כאלה נשמעים בשידור ישיר לכל אלה שצופים, אלה דברים חמורים ביותר והם מחלחלים לציבור. אגב, באותה ישיבה הרוחות התלהטו בהמשך וראש העיר צעק עלי באופן אישי: פרזיט. למה? כי הוא החליט שאני לוקח כסף, אנחנו לוקחים כסף ולא הולכים לצבא. לא יודע איך זה בכלל נכנס לישיבת מועצה. כששומעים את זה בחוץ, הדברים מחלחלים. אני מדבר על ישיבת מועצה שהתקיימה לפני חודשיים ולא לפני שנה ולא לפני שנתיים. לפני חודשיים, בחודש אלול. התוצאה של השריפה לא הייתה הרבה זמן לאחר מכן.

גם לגבי מה שנאמר שכביכול היה בגילופין, במקורות כתוב שנכנס יין, יצא סוד. אם הוא הלך בגילופין ותקף דווקא חרדי ולא חילוני ולא הלך לשרוף את הקניון שהוא קניון חילוני, הדברים אומרים דרשני, כי למה הוא הלך דווקא לשם? למה הוא לא הלך למקום אחר?

תוסיף לזה את הנקודה הזאת שהזכיר קודם הרב ליצמן, התעלמות ראש העיר כאשר במשך חמישה ימים בהם לא טרח לבוא למקום, להוציא הודעה, כלום.
היו"ר יעקב טסלר
אני בטוח שנקבל על זה תשובה שתניח את דעתנו. תכף נשמע את המנכ"ל ויהיו לנו התשובות הנכונות.
ברוך שלסר
הלוואי.
היו"ר יעקב טסלר
אין לי ספק בכך.
ברוך שלסר
אני רק אקח כדוגמה את עיריית עפולה, שם היה מקרה תקיפה של חרדי על ידי נער שכנראה גם הוא היה בגילופין. אני לא יודע אם עברה חצי שעה או שעה וראש העיר כבר הוציא הודעת גינוי. הוא התייחס לסיפור הזה, מה שגרם אחר כך לאותו נער להתנצל.
היו"ר יעקב טסלר
הוא לא רואה את תושבי עפולה כפרזיטים.
ברוך שלסר
יכול להיות שכאן זה מתחיל.
היו"ר יעקב טסלר
כמו שאמרת, הכול בראש.
ברוך שלסר
אני אומר עוד מילה אחת. התייחסו לנושא הזה של שריפת הסוכה. מאוד מעניין שיום קודם לשריפת הסוכה בדף הפייסבוק שהיה מכותב בו סגן ראש העיר הייתה קריאה של אישה שאמרה שצריך לשרוף להם את כל הסוכות ויום אחר כך שרפו את הסוכה.
היו"ר יעקב טסלר
אני מניח שהעברת את כל המידע למשטרה. אין לי ספק בזה. המשטרה יודעת לעשות אחד ועוד אחד והיא עושה את עבודה מצוינת. אין לי ספק שיגיעו לחקר האמת. תודה לך. רצית להוסיף עוד משהו?
ברוך שלסר
לא. תודה.
היו"ר יעקב טסלר
אני רוצה לפנות בבקשה למנכ"ל עיריית ערד, גרי. שלום לך.
גרי עמל
שלום. אני מנכ"ל העירייה כבר חמש שנים.
היו"ר יעקב טסלר
לפני שנשמע אותך, אני רוצה לתת הקדמה ב-60 שניות. היות שראש העיר לא ראה לנכון - או שהוא היה עסוק או לא יודע מה הסיבה - לבוא לדיון, אני אשאל אותך את השאלת ואני אכוון אליך כאילו ראש העיר יושב כאן ואני מקווה שתוכל לענות כמי שמייצג אותו. במידה ולא נקבל את התשובות, נפעל, נקיים עוד ועדה ונבקש שוב שהוא יבוא. אם הוא לא יבוא, נקיים עוד ישיבת ועדה עד שנקבל את התשובות הנכונות.

ובכן, לפני שניכנס לעניין, גרי, מה אתם מפחדים מהם? הם מפחידים? הם מרביצים? הם מאיימים? הם מגיעים ואומרים שהם רוצים להפוך את ערד לעיר חרדית? סגן ראש העיר אומר שערד היא עיר חילונית, אבל האם אי פעם מישהו מחברי המועצה בערד קם ואמר שאנחנו רוצים להפוך את ערד לעיר חרדית? מה הפחד? מה קרה? ממה אתם מפחדים? מה הסיפור? בוא תעשה לי קצת סדר. אני מתבלבל.
גרי עמל
חברים, כפי שאתם יודעים אני מהדרג המקצועי ולא מהדרג הפוליטי. עלו כאן נושאים ואני אענה לנושאים ולשאלות שנשאלו לפי מיטב ידיעתי.
היו"ר יעקב טסלר
לא שאלתי שאלה פוליטית.
גרי עמל
חברים, קודם כל, אנחנו ולא מפחדים משום דבר. אין לנו פחד. אנחנו מנהלים את העיר ומנהיגים אתה בצורה הכי אובייקטיבית שאני מכיר ושאני יודע ואני לא רואה שום פחד משום מהלך שאנחנו עושים. הכול שקוף והכול ברור. אני אישית, כל בקשה שמופנית אלי מאזרחים, כולל החברים שיושבים אתכם שם, ואגב, אני מתפלא למה הם הוזמנו ואנחנו ב-זום, אבל בסדר, אני משאיר שאלה פתוחה לוועדה.
יעקב ליצמן (יהדות התורה)
יכולת לבוא.
גרי עמל
כל פנייה שמופנית אלי, מטופלת בצורה המקצועית והנכונה ואין שום הנחיה ממועצת העיר, מראש העיר למנכ"ל להעדיף אוכלוסייה כזאת או אחרת.
יעקב ליצמן (יהדות התורה)
אדוני המנכ"ל, למה לא באת?
גרי עמל
ראש העיר גינה את המהלך הזה בישיבת המועצה, את השריפה שהייתה, בישיבה הראשונה. ראש העיר הנחה אותי במוצאי שבת – אתם בטח לא רציתם שאני אבוא בשבת – וביום ראשון בשעה 5:30 בבוקר אני ומנהל המחלקה, לפי הנחיית ראש העיר, התייצבנו במקום אלא שהחקירה לא נגמרה. מרגע שידענו שאפשר להיכנס, העירייה הכניסה כלים כבדים לעזור בפינוי וסילוק הלכלוך במקום.
היו"ר יעקב טסלר
מתי זה קרה? באיזה יום זה קרה?
גרי עמל
עבדו שם על רכוש פרטי, השתמשו ברכבים שלן העירייה ועזרו בניקיון המקום.
היו"ר יעקב טסלר
אתה שומע אותי? הדלקת טייפ ואתה מדבר?
גרי עמל
הבאנו את הציוד כדי לעזור בפינוי המקום כמה שאפשר היה. צריך לזכור שזה רכוש פרטי ורכוש פרטי מטופל על ידי בעלי הרכוש ולא על ידי העירייה.
היו"ר יעקב טסלר
גרי, אני רוצה לשאול.
גרי עמל
אני אומר, תסתכלו מה קרה כאן במהלך השנתיים האחרונות. עיר שקטה ורגועה ותראו מה קרה כאן במהלך תקופת הקורונה. קפיצה מ-30 חולים ל-400 חולים ואנחנו יודעים איזה אחוז חרדים. ראש העיר בגופו עצר את הפרסומים ש-90-80 אחוזים מהחולים הם מקהילה מסוימת. בקלות רבה הוא היה יכול לומר מי אחראי לזה. אני אומר שראש העיר נעמד כאן בגופו וחוסם את הנושא של ההסתה מול האנשים ואי אפשר לומר שאנחנו אלה שעומדים מסיתים נגד אוכלוסייה בעיר.
היו"ר יעקב טסלר
קראתי לך באמצע דבריך אבל לא שמעת, היית בלהט הדברים והכול מובן. היות שלא שמעת אותי, אני אצטרך לקחת את כל המילים שלך מהתחלה וכנראה תצטרך לחזור עליהן שוב כי יש לי כמה שאלות.

באיזה יום אתם נכנסתם עם הכלים הכבדים?
גרי עמל
ביום שלישי בתיאום עם בעל הבית.
היו"ר יעקב טסלר
מתי קרה האירוע? במוצאי שבת?
גרי עמל
האירוע קרה ביום שישי בערב, אם אני לא טועה.
היו"ר יעקב טסלר
אני אשמע אותך אבל אתה תשמע אותי. אני אשאל שאלה ואתה תענה. ביום ראשון הייתה שביתה בעיריית ערד?
גרי עמל
לא. אני הייתי שם ביום ראשון יחד עם מנהל מחלקת תברואה.
היו"ר יעקב טסלר
אז למה הכלים נכנסו רק ביום שלישי?
גרי עמל
כי המקום היה תחת חקירה ולא יכולתי להכניס כלים כבדים.
היו"ר יעקב טסלר
זאת אומרת, המשטרה לא אפשרה.
גרי עמל
נכון.
היו"ר יעקב טסלר
תכף אני אשמע מהמשטרה אם היה דבר כזה. שלושה ימים לחקור. אני רוצה לקחת את המשפט האחרון שלך. אתה מגיע ואתה אומר שאף אחד לא מסית ואף אחד לא אומר שום דבר. אתה על תקן מקצועי, הכול בסדר. מה ששמעתי כאן ומה שאתה שמעת, התבטאויות של ראש העיר לפני כמה שנים לרב ליצמן ולחברי מועצה שיושבים כאן, אומרים להם פרזיטים ואומרים את כל המילים האלה, נו, באמת, מה זה נקרא? אני לא מצפה ממך – אני אקל עליך – שתענה לי כי אין לך מה לענות. אין תשובה לזה.
גרי עמל
יש תשובה.
היו"ר יעקב טסלר
אני אהיה מופתע. מה התשובה?
גרי עמל
אני אגיד שוב שאני לא שייך לדרג הפוליטי. אני עובד על הרובד המקצועי. לכן אני אומר שברובד המקצועי, אני אומר לכם כחברי ועדה מכובדים, שמעולם לא הייתה אלי שום הנחיה לתעדף אוכלוסייה אחת על פני השנייה. אני חושב שאנחנו לוקחים את המשאבים של ערד, וכפי שאתם יודעים המשאבים הם מוגבלים, שמעתי שיש טענות על חינוך, אז עיריית ערד נותנת לאוכלוסייה כל מה שמשרד החינוך מתקצב ונותן לחינוך החרדי, לחינוך המוכשר. מקבלים. כל בתי הספר שהם בבנייה, נמצאים בהליכי בנייה. צריך לזכור שבסוף כמות המבנים הציבוריים בעיר מוגבלת וצריך לדעת לאזן בין הצרכים של כל האוכלוסיות בעיר. אנחנו באים לוועדת הקצאות ואני היושב ראש ועובדים. כל מה שמגיע לאוכלוסייה שמבקשת כהקצאה, היא מקבלת. אני לא זוכר שנתתי תשובה שלילית. יש נושאים שהם בדיונים אבל אני לא זוכר שהיה דיון אחד של ועדת הקצאות שביקשו משהו שאני אמרתי שלילי.
יעקב ליצמן (יהדות התורה)
האם אדוני מדבר על עיריית ערד או על עיריית עפולה?
גרי עמל
אני מדבר על עיריית ערד.
יעקב ליצמן (יהדות התורה)
אנחנו מדברים על אתה עירייה? אתה הולך להגיד לי שהעירייה נתנה לי כל מה שאני רוצה?
גרי עמל
תבואו, תשימו לי ותראו לי.
יעקב ליצמן (יהדות התורה)
אף אחד לא ראה אותך במשך כל השנים.
היו"ר יעקב טסלר
גרי, בוא נעשה דבר מאוד פשוט. אולי מנסים לבלבל אותי אבל אני מקווה שאני לא אתבלבל. חברי מועצה יקרים, אתם פניתם למנכ"ל העירייה עם בקשות לחינוך ולכל מיני דברים. אני שומע כאן שקיבלתם הכול. תעבירו לי בבקשה מה שביקשתם ומה שקיבלתם.
יעקב ליצמן (יהדות התורה)
אני מציע אדוני היושב ראש להזמין את השר בנט לכאן, אני מציע להזמין לכאן את השר גלנט ואני אראה לכם שכל מה שהם יגידו, לא אנחנו, כמה עיריית ערד השפילה ועיכבה ולא נתנה כלום לחרדים. כלום היא לא נתנה ואני יכול לומר לך שכמה שביקרתי בערד, אף פעם לא ראיתי אותך. אף פעם. אף פעם לא באת לומר משהו. אף פעם לא נתת לי כלום. אל תספר סיפורים שקריים כאן בוועדה. אף פעם לא באת להגיד. תן היום גנים ריקים שיש בעירייה. מישהו מדריך אותך שם.
משה אבוטבול (ש"ס)
אני חושב שאין לי מה לחפש כאן אם ראש העיר לא מגיע לדיון כזה.
יעקב ליצמן (יהדות התורה)
הוא שולח את המנכ"ל.
משה אבוטבול (ש"ס)
זה מוכיח שהוא מזלזל.
היו"ר יעקב טסלר
אם חשבתם לרגע שנקבל כאן תשובות, אני הייתי בטוח שלא נקבל את התשובות.
יעקב ליצמן (יהדות התורה)
אני מציע להפסיק את הדיון ולקיים דיון נוסף עם ראש העיר.
משה אבוטבול (ש"ס)
אולי מדובר בעיר אחרת לא בערד, כי הפערים הם גדולים מאוד. אני מצטער. בוא ראש העיר ויהיה מה לדבר אתו.
היו"ר יעקב טסלר
נשלח לכאן מנכ"ל העירייה. מנכ"ל יקר, אין לנו שום דבר אישי נגדך. אתה עושה את עבודתך נאמנה והכול בסדר. אתה ציינת שאתה לא פוליטיקאי ואתה מדבר מקצועית. לא הגענו לדבר כאן פוליטיקה. לא התכנסנו כאן בוועדה לדבר פוליטיקה. התכנסנו כאן כדי לדון על הדברים המזעזעים, הזוועתיים שקורים בערד. אני לא רוצה פוליטיקה. חיי אדם הם לא פוליטיקה. הסתה היא לא פוליטיקה. שריפות הן לא פוליטיקה.

תכף אני אשמע אותך. אני אתן לך את רשות הדיבור ואני אשמע אותך. אנחנו כאן לא מדברים פוליטיקה, כפי שציינתי. אם לא מדברים פוליטיקה, בוא נדבר על מקצועיות ושמעתי על המקצועיות שלך. אני שומע את הדברים שאתה אומר ומצד שני אני שומע את האנשים כאן שאומרים אחרת וזה גורם לנו להתבלבל ולתהות באיזו עיר אנחנו נמצאים. אני חושב שזה שהזמנו לכאן את ראש העיר, וכמו שהחברים אומרים כאן, הוא לא טורח להגיע, זה אומר שזה לא אכפת לו. אם הוא היה שולח אותך מנכ"ל נכבד והיית עונה במקומו והיית מדבר גם על הפוליטיקה – ואני לא קורא לזה פוליטיקה אלא לדבריך זאת פוליטיקה – ניחא. אבל על הפוליטיקה לא מקבלים תשובות, כפי שאתה ציינת שזאת פוליטיקה, ראש העיר לא רואה לנכון להגיע, על המקצועיות – הכול דבש ואתה לא מכיר בכך שיש בעיות והכול בסדר.

אני חושב שבמצב הזה אין טעם להמשיך בישיבה ואנחנו נקבע בהקדם האפשרי אנחנו ישיבה נוספת. אני פונה אל מנהלת הוועדה לתאם הכי מהר ישיבה ואנחנו מבקשים כאן מראש העיר להשתתף בישיבת הוועדה. אין לך מה לפחד, הרי מה שאתה אומר אתה אמר בפומבי, אתה לא מסתיר את הכוונות שלך, אתה לא מתחבא באיזשהו מקום ואומר את הדברים. אני מסנגר, אני דן אותו לכף זכות, הרב ליצמן, הוא לא יכול היה להגיע, היה קשה לו להגיע.
יעקב ליצמן (יהדות התורה)
תדון גם אותי לזכות. מה שהוא עושה כאן, זה מצטרף לכל הדברים שהוא עשה לי במשך כל השנים.
היו"ר יעקב טסלר
בהחלט. אני רוצה לומר ברשותך אדוני המנכ"ל שהוא לא צריך להטריח את עצמו לירושלים אלא הוא יכול לנהל את הישיבה הזו ב-זום. אני הייתי רוצה לראות אותו כאן, אבל אני יכול גם לראות אותו ב-זום.

לשאלתך בראשית דבריך אני רוצה להבהיר כי כאשר יוצא זימון מהוועדה, נותנים את האפשרות להשתתף בישיבה איך שרוצים, אפשר להגיע פיזית למרות שיש הגבלה מסוימת ואפשר להשתתף ב-זום. מי שבוחר להשתתף דרך ה-זום, משתתף דרך ה-זום, ומי שאומר שהוא רוצה להשתתף פיזית, הוא מגיע.

לפני שאני נועל את הישיבה, הרב וינרייך בבקשה.
מנחם וינרייך
שלום גרי, שלום חברי הוועדה. אני מרכז בשנים האחרונות בעיקר את תחום החינוך ואני כאן יותר גורם מקצועי מאשר גורם פוליטי.

אני פונה אליך גרי, האם אתה יודע כמה אחוזים במערכת החינוך, בגני הילדים, זה החינוך החרדי? האם אתה יודע כמה מבני גן יש לציבור החרדי? האם אתה יודע כמה צריך לנסוע בעיר ילד בגיל שלוש כדי להגיע לגן שלו? מקצועי ומקצועי. אתה בן אדם יקר ואני יודע שהסמכויות לא אצלך. עצם זה ששלחו אותך, זה עוד סוג של סיבוב אבל בוא תן לנו תשובות. למה הילד שלי שהוא בן שלוש צריך לנסוע חצי שעה לגן שלו? למה הילד שלי צריך לפחד להסתובב ברחוב?
גרי עמל
חברים, אני מתנצל כי כל המידע נמצא אצלי ואם הייתי מתבקש להביא, הייתי מביא אותו.
מנחם וינרייך
בערך כמה אחוזים.
היו"ר יעקב טסלר
אני מוותר על קבלת התשובות.
גרי עמל
הנתונים נמצאים אצלי. הכול בסדר. ברשותכם, דבר אחד. הדיון מכובד, ואני בהחלט מכבד את הנוכחים כולם. הרב ליצמן לא זוכר שהוא פגש אותי ואני אשאל אותו רק כמה זה אחד ועוד אחד ואז בטח הוא יזכור את השאלה שהוא שאל אותי וגם את התשובה הוא יוכל לתת לוועדה. זה היה בחצי חיוך.

מעבר לזה אנחנו בעיר עושים עבודה, לפחות במשרד שלי והחברים מכירים אותי, ונוגעים בכל הסוגיות. אני מקבל את כולם, אני יושב עם האנשים, פוגש אותם ואנחנו מדברים.
היו"ר יעקב טסלר
מה יוצא אחרי שאתה מקבל אותם? אף אחד לא חולק על כך שאתה מקבל אותם.
גרי עמל
בואו נדבר על בטיחות וביטחון של כולם, של כל תושבי העיר. כולם צריכים ללכת בבטחה, כולם צריכים ללכת בלי שיורקים עליהם, כולם צריכים ללכת בצורה שהם מרגישים בבית ובואו נגיד שהדיון הזה יתייחס לכולם. רק בשבוע שעבר מפקד התחנה בעצמו הלך לחקור תלונה של לא חשוב מי, תושבת העיר עם ילדה שפחדה לעבור ברחוב ולא נפרט יותר מזה. בואו נדבר בוועדה על כך שכולם צריכים ללכת בעיר בצורה בטוחה ולהרגיש בבית ולא רק אוכלוסייה כזאת או אחרת.
יעקב ליצמן (יהדות התורה)
למה שאלתי אותך כמה זה אחד ועוד אחד? כנראה שלא ידעת.
גרי עמל
אתה בטח גם זוכר את התשובה.
היו"ר יעקב טסלר
חברים, עוד דקה אני נועל את הישיבה. אני רוצה לפנות למשטרת ישראל, לערן כהן ולגיא חיון. כמו שאמרתי קודם, העבודה שלכם מצוינת, התושבים מתחננים ומבקשים את עזרתכם לתת להם את תחושת הביטחון בעיר. אני מודה לכם על העבר ומודה לכם על העתיד.

הישיבה נעולה. תודה.


הישיבה ננעלה בשעה 15:06.

קוד המקור של הנתונים