ישיבת ועדה של הכנסת ה-23 מתאריך 02/11/2020

בקשה להרחבת מענקי הסיוע גם לגני החיות וסיוע בפתיחתם טרם קריסתם כלכלית, הצעתו של ח"כ מיקי לוי , דיון מהיר בנושא: "מצב חירום של הספארי ברמת-גן בשל נזקים שנגרמו בתקופת משבר הקורונה"

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-ושלוש

הכנסת



3
ועדת הכספים
02/11/2020


מושב שני



פרוטוקול מס' 157
מישיבת ועדת הכספים
יום שני, ט"ו בחשון התשפ"א (2 בנובמבר 2020), שעה 11:30
סדר היום
בקשה להרחבת מענקי הסיוע גם לגני החיות וסיוע בפתיחתם טרם קריסתם כלכלית, הצעתו של ח"כ מיקי לוי
דיון מהיר בנושא
"מצב חירום של הספארי ברמת-גן בשל נזקים שנגרמו בתקופת משבר הקורונה"
נכחו
חברי הוועדה: משה גפני – היו"ר
ינון אזולאי
רם בן ברק
אופיר כץ
מיקי לוי
הילה שי וזאן
מוזמנים
מעין ספיבק - רכזת חתום פנים ורשויות מקומיות, משרד האוצר

אמיר דהן - מנהל מחלקת פיצויים רשות המיסים, משרד האוצר

איתי פלומבו ויסמן - סגן מנהל אגף בכיר תאגידים עירוניים, משרד הפנים

רועי ברזילי - סגן ראש העיר רמת-גן, יו"ר דירקטוריון הספארי

אורן בן-יוסף - מנכ"ל ספארי רמת גן

זיו איילון - מנכ"ל גן החיות התנ"כי בירושלים

חיים צורי - ראש עיריית קרית מוצקין
ייעוץ משפטי
שיר שפר
מנהל הוועדה
טמיר כהן
רישום פרלמנטרי
יפעת קדם



בקשה להרחבת מענקי הסיוע גם לגני החיות וסיוע בפתיחתם טרם קריסתם כלכלית, הצעתו של ח"כ מיקי לוי
היו"ר משה גפני
בקשה להרחבת מענקי הסיוע לגני החיות וסיוע בפתיחתם טרם קריסתם כלכלית, הצעתו של חבר הכנסת מיקי לוי, ודיון מהיר בנושא: מצב חירום של הספארי ברמת-גן בשל נזקים שנגרמו בתקופת משבר הקורונה, של חבר הכנסת אלכס קושניר.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אין שום סיבה לסגור את הספארי ואת גן החיות, הרי הגנים הלאומיים פתוחים. למה לא לגזור גזירה שווה?
היו"ר משה גפני
למה באמת?
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אין תשובות, זו הבעיה המרכזית. לספארי נכנסת המשפחה באוטו, יוצאת מהצד השני. בגן החיות התנ"כי יש מאות דונמים. גני החיות לא מקבלים שקל אחד ממדינת ישראל סיוע. ביקשתי מיושב-ראש ועדת חוקה לקשור את הפתיחה של גני החיות ושל הספארי לגנים הלאומיים.
הילה שי וזאן (כחול לבן)
פשוט לשנות הגדרה.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
ואז לא צריך להתחנן.
היו"ר משה גפני
בידי מי זה? אנחנו לא ועדה שיכולה להחליט בעניין.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
למה הבאתי לך? כי אין להם כסף. עוד מעט הם ייפלו על כתפיה של הממשלה. הם לא רוצים כסף, הם רק רוצים לפתוח. אני משתמש בשרותיה של ועדת הכספים כדי ללחוץ על הממשלה לפתוח את הספארי.
אופיר כץ (הליכוד)
האם זה נכון ללכת לכיוון של פתיחה ולהשאיר אותם ערומים מתקציבים כל עוד הם לא פותחים?
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
להשיג תקציב בימים טרופים אלה זה סיפור מההפטרה. מה אומרים לי מנהל הספארי ומנהלי גני החיות? רק תנו לנו לפתוח, אנחנו נסתדר, התקציב שנכנס לנו מחזיק אותנו.
הילה שי וזאן (כחול לבן)
הבעיה שהתאגידים העירוניים נפלו בין הכיסאות, הם לא נכללו במענק שהארכנו ב-30 ימים. התאגידים האלה מספקים שירותים שוטפים לתושבים בכל הרשויות. המצב שלהם הוא ממש בכי רע, חייבים למצוא דרך לכלול אותם בתוך ההסדר.
היו"ר משה גפני
למה הם שונים? הם שונים בגלל שהם נקראים עירוניים?
ינון אזולאי (ש"ס)
תאגידים עירוניים לא כלולים בחוק המענקים.
הילה שי וזאן (כחול לבן)
יש להם חובות של מאות מיליוני שקלים.
היו"ר משה גפני
את חושבת שצריך לאפשר להם לפתוח?
הילה שי וזאן (כחול לבן)
זה לא עניינה של הוועדה הזאת.
היו"ר משה גפני
מה את מציעה?
הילה שי וזאן (כחול לבן)
להכניס אותם בקריטריונים.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
הם מחוץ למנגנון.
הילה שי וזאן (כחול לבן)
צריך להכניס חברות שיש להן רף מתחת ל-25% מימון עירוני.
רועי ברזילי
כשהייתי כאן ביוני, אדוני היושב-ראש הבין את המצוקה. התאגידים העירוניים מאוגדים בעמותה או בחברה עירונית. העמותות העירוניות, שעד 75% מתקציבן הוא תקציב עצמי שהן מגייסות בעצמן, זכאיות לאותו תקציב, הן דומות יותר לחברה כלכלית. באותו דיון באו החברות הממשלתיות ואמרו: "רגע, מה ההבדל בינינו לבין חברות עירוניות? אם 75% מתקציב החברה הממשלתית הוא תקציב חיצוני, הוא תקציב שאנחנו מגייסים בשוק הפרטי, גם אנחנו זכאיות", ובאמת הן נכנסו לזכאות. אחרי אותה ישיבה ביוני הייתי בטוח שהספארי והתאגידים העירוניים האחרים שמאוגדים בדרך של חברה ייכנסו. כשדיברתי עם מנכ"ל משרד האוצר, התברר לי שחברות עירוניות שמאוגדות כחברה בע"מ לא נכנסו לתקנות האלו. בספארי, בשונה ממוזיאון שאתה יכול לסגור את המוזיאון ולהוציא את כל העובדים לחל"ת, החיות לא יוצאות לחל"ת, צריך שעובדים יטפלו בהן. יש לנו הוצאות כבדות מצד אחד, ומצד שני אנחנו לא זכאים לפיצוי מחל"ת ולפיצוי שהיה ממרץ עד היום. גם אם ועדת הכספים תמליץ ונציג משרד האוצר יגיד שהם מוכנים לזה, תהיה לנו בעיה רטרואקטיבית לקבל מחברות אחרות.
זיו איילון
70% מתקציבם של גני החיות הוא קשיח, הוא מיועד לטיפול בבעלי החיים. זו רמה שאנחנו לא יכולים להפחית אותה לא מבחינת המזון, לא מבחינת המטפלים, לא מבחינת התרופות.
היו"ר משה גפני
ואתם נופלים בין הכיסאות.
זיו איילון
אנחנו יודעים להסתדר היטב כבר שנים עם קהל המבקרים, שזה גורם ההכנסה היחידי שלנו. כל ההכנסה לתקציב השוטף מגיעה ממכירת כרטיסים. אם הדבר הזה לא יקרה, המדינה, שחתומה על אמנות בינלאומיות, תצטרך להכניס את היד לכיס. אנחנו סך הכל מבקשים להיפתח. גן החיות זה המקום שהקהל צריך יותר מאשר מקומות רחוקים כמו שמורות טבע. אלה שלא מקבלים את הסיוע מבין גני החיות צריכים לקבל את הפיצויים על ההחזרה מחל"ת. חוץ מאיתנו אף אחד לא מקבל.
ינון אזולאי (ש"ס)
בתקופה של "צוק איתן", כשסגרו את הספארי, קיבלתם פיצוי?
רועי ברזילי
לא קיבלנו פיצוי. נכנסנו אז לגירעון של ממש כתוצאה מהדבר הזה. הצלחנו להדביק את הפער רק שנה אחרי זה. הפיצוי שהספארי צריך לקבל דומה לפיצוי ששאר החברות העירוניות בע"מ צריכות לקבל.
מעין ספיבק
אנחנו חושבים שנכון לפתוח את גני החיות כמה שיותר מהר. קודם כל, מדובר בהימצאות באזור פתוח, שזה בדומה לשמורות הטבע שהן פתוחות. בספארי בפרט אנשים נמצאים בעיקר ברכב. במצב שהם לא נמצאים ברכב אפשר לייצר מנגנון שבו נרשמים מוקדם.

האפשרות לקבל פיצוי, מעבר להגדרת גוף כגן חיות או לא גן חיות, תלויה בהגדרת הגוף כגוף מתוקצב. על פי התקנות שהוגדרו, גוף שמוגדר כמתוקצב לא יכול לקבל פיצוי. גן החיות התנ"כי הוא לא תאגיד עירוני. מכיוון שהוא לא מקבל כסף באופן שוטף מהעירייה אז הוא זכאי לגשת על פי נוהל התמיכות.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
האם הספארי, שלא מקבל שקל אחד מעיריית רמת גן למרות שעיריית רמת גן מחזיקה ב-10%, רשאי לבוא ולקבל פיצוי?
מעין ספיבק
הספארי, על פי הבדיקות שערכנו בשנת 2019, קיבל כ-400,000 שקלים מהעירייה. זה סכום מאוד פעוט אל מול סך כל התקציב שלו שעומד על 140 מיליון שקל. זה שונה מאשר גן החיות התנ"כי שאין לרשות המקומית אפשרות להעביר כסף אליו בכלל. הספארי יכול לקבל כסף מהעירייה. השאלה אם הוא מקבל או לא מקבל היא משנית לעובדה שהוא יכול לקבל על פי חוק. אין אף נוהל שמאפשר להעביר תקציבים לספארי.
היו"ר משה גפני
מה את מציעה לעשות?
מעין ספיבק
העירייה יכולה לבחור לסייע לספארי.
הילה שי וזאן (כחול לבן)
זה ראש קטן. לא מדובר רק בהם, מדובר בהרבה מאוד תאגידים עירוניים, אם בתרבות, אם בכלכלה. לא יכול להיות שתגידו שהרשות צריכה לדאוג להם, גם ככה הרשות נמצאת בגירעונות. רובן של העיריות גם נתמכות. מעל 150 רשויות נתמכות. לבוא ולהגיד להן להחזיק את התאגידים העירוניים זה משהו שהוא לא ישים, הוא לא יקרה. אתם פשוט דנים את כל התאגידים העירוניים לתלייה.
היו"ר משה גפני
אני שואל על גני החיות, יש שבעה במספר. את יכולה להגיד שלפי דעתך צריך לפתוח אותם, שזאת אמירה מאוד יפה, אבל זה עוד אחד מתוך הרבה דברים שאתם מתווכחים עם משרד הבריאות. כל עוד זה לא נפתח, לחיות האלו אין פתרון. מה את מציעה לעשות?
מעין ספיבק
אין לי אפשרות לסייע אלא דרך העירייה. אין גם אפשרות חוקית לסייע אלא דרך העירייה. אני לא מכירה את הסיפור של חמשת גני החיות האחרים, כי בחנו את גן החיות התנ"כי ואת הספארי. גן החיות התנ"כי יכול לקבל מענק הוצאות קבועות, מה שייתן לו כחצי מיליון שקלים על אותם חודשיים שהוא סגור.
היו"ר משה גפני
מאיפה הוא יקבל?
מעין ספיבק
הוא יקבל על פי הנהלים הקבועים של רשות המיסים.
היו"ר משה גפני
אמיר דהן, מה עושים עם גני החיות?
אמיר דהן
כל עוד החקיקה מחריגה אותם לפי סעיף 21 לחוק יסודות התקציב לנו אין דרך למצוא להם פתרונות, למרות שאני מניח שיש להם הוצאות קבועות.
היו"ר משה גפני
גם לא גן החיות התנ"כי?
אמיר דהן
אני לא יודע את הפרטים שלו. אם אקבל את הפרטים אוכל לבדוק אותו יותר לעומק. הספארי מוחזק ב-100% על ידי עיריית רמת גן. אין לנו דרך לפתור את זה אלא בשינוי חקיקה או בהחלטה תקציבית.
היו"ר משה גפני
מה לגבי שאר גני החיות?
אמיר דהן
ברגע שאני אקבל את הפרטים אני אשמח לבדוק.
היו"ר משה גפני
חיים צורי, ראש עיריית קרית מוצקין, מה מצב גן החיות אצלכם?
חיים צורי
אני רוצה לראות איך תומכים ברשויות מקומיות כמו שלנו, לא רק בגני החיות. גן החיות אצלנו היא עמותה שנתמכת על ידי רשת המתנ"סים, אנחנו לא תומכים בה. אני מסכים שגן החיות היה צריך להיות פתוח כבר ממזמן, אנחנו לא שונים מכל יתר הפארקים שנפתחו, אבל הבלגן שסורר בכל מקום הגיע גם אלינו.
אופיר כץ (הליכוד)
עכשיו, כשאין מבקרים, מי מממן את גן החיות?
חיים צורי
אנחנו נכנסים לגירעונות.
היו"ר משה גפני
האם הגשתם בקשה לאמיר דהן מרשות המיסים? האם הגשתם בקשה למענק?
חיים צורי
המתנ"ס הגיש. המתנ"ס מחזיק את גן החיות וגם את מרכז הספורט שלנו. כולם סגורים.
היו"ר משה גפני
האם המתנ"ס הגיש וקיבל?
חיים צורי
המתנ"ס הגיש על כל הפרויקטים. הוא לא קיבל תשובה.
היו"ר משה גפני
אמיר דהן, אומר ראש עיריית קרית מוצקין שהמתנ"ס הגיש בקשה ועדיין לא קיבל תשובה. אתה יכול לבדוק את זה?
אמיר דהן
אם אחרי הישיבה תתנו לי את הטלפון, אני אצור איתם קשר ואבדוק את זה.
היו"ר משה גפני
אני מבקש להעביר לאמיר דהן את הטלפון של חיים צורי, ראש עיריית קרית מוצקין.
זיו איילון
יש את גן החיות בקרית מוצקין, יש את גן החיות בחיפה, יש את גן החיות בניר דוד, יש את הספארי, יש את גן החיות בירושלים, יש את גן החיות בראשון לציון ואת גן החיות בבאר-שבע.
היו"ר משה גפני
אני מבקש ממך להעביר לנו את השמות עם הטלפונים של האנשים שם.
אורן בן-יוסף
וגם את צורת ההתאגדות.
היו"ר משה גפני
אנחנו רוצים לדעת האם זה רק על הספארי, או שזה כולל מקומות אחרים, גני חיות אחרים. תעבירו לנו את השמות עם הטלפונים ונעביר אותם לאמיר דהן.
רועי ברזילי
אמיר אמר שהתקנות לא מאפשרות לגוף שנשלט על ידי העירייה. אין קשר. חברה ממשלתית שנשלטת ב-100% על ידי המדינה ו-75% מהכנסותיה הן מבחוץ, מקבלת. גם עמותה עירונית שנשענת על ידי העירייה מקבלת, בהנחה ש-75% מהכנסותיה הן מבחוץ. אם זו בריכה שחייה עירונית שמאוגדת כעמותה, היא מקבלת.
אמיר דהן
מבדיקה שערכתי כעת, המתנ"ס בקרית מוצקין הגיש בקשה לפני 30 ימים וקיבל מקדמה של 60%. אנחנו נקדם את זה עוד יותר.
היו"ר משה גפני
אני רוצה להעביר לך גם את האחרים.
איתי פלומבו ויסמן
יש לי את התמונה שאתה מבקש לקבל לגבי הגנים האחרים. גן החיות של חיפה נמצא תחת חברה עירונית שנקראת אתו"ס, שזו חברה בשליטת הרשות המקומית שלא זכאית לקבל את המענקים. בחברת כיוונים בבאר שבע, שהיא גם חברה עירונית, יש גן חיות שנקרא נגב zoo, שזה גם גן חיות שלא זכאי לפי החקיקה הקיימת לקבל את התמיכה. המקרה של קרית מוצקין הוא טיפה שונה. כיוון שמדובר שם בעמותה, לא בחברה עירונית, הם יכולים להיתמך במסגרת החקיקה. כנ"ל גם לגבי גן החיות התנ"כי בירושלים, שזה תאגיד עירוני שאינו בשליטה. יש לנו את הספארי, את אתו"ס, את ראשון לציון ואת באר-שבע שלא זכאים לקבל מענקים במסגרת החקיקה הקיימת, ויש לנו את העמותה בקרית מוצקין ואת גן החיות התנ"כי שזכאים לקבל את המענקים. הקושי הגדול, כבר ציינו אותו מקודם מספר חברי כנסת, הוא בחברות עירוניות גדולות שנסמכות על הכנסות עצמיות, לא על השתתפות עירייה, שהן כנראה ייקלעו לבורות תקציביים מאוד-מאוד גבוהים. אני מתקשה לראות איך במצב הנוכחי של הרשויות המקומיות הן תומכות באותן חברות שמפעילות פעילויות בתחום הפנאי והתרבות במיליוני שקלים. על זה צריך יהיה לתת את הדעת בדיון נפרד.
ינון אזולאי (ש"ס)
אתה יודע, הרב גפני, שהם מפסידים פעמיים? הם גם לא מקבלים את הפטור מארנונה. למה? כי רק מי שמקבל פיצוי מרשות המיסים יכול לקבל את הפטור מארנונה. הנזק שלהם הוא כפול ומכופל.
רועי ברזילי
חייבים פתרון רטרואקטיבי.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
צריכה לצאת קריאה למשרד האוצר ולמשרד הפנים לשקול את הפיצוי של כל אחד ואחד מהם. דבר שני, להכניס אותם לאקסלים של הגנים הלאומיים. אם סוגרים את הגנים הלאומיים, נסגור אותם, ואם פותחים את הגנים הלאומים, נפתח אותם. צריכה לצאת בקשה למשרד הבריאות להכליל אותם.
ינון אזולאי (ש"ס)
לא מובן למה הם לא כלולים.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
לא ברור למה. ניסיתי לבדוק, לא הצלחתי. זה כמו הצימרים. למה את הצימרים סגרו? אין היגיון. חייבים לפתוח, כי זה טוב לנשמה, זה טוב לילדים, זה טוב לחברה. כמה דונמים יש בגן החיות התנ"כי?
זיו איילון
לנו יש 400 דונם, מתוכם אנחנו מקצים לציבור רק 50 דונם. לפי התו הסגול אמורים היו להיכנס 7,000. אנחנו לא מכניסים יותר מ-3,000. אנחנו שמים שלייקס על שלייקס על שלייקס כדי שתהיה הפרדה. המרחבים הם מרחבים גדולים. עובדתית, ביולי-אוגוסט היו כ-250,000 מבקרים ולא נרשם אפילו מקרה הדבקה אחד. אפילו באיכונים של משרד הבריאות, ככל שאנחנו מצאנו, נרשמו שלושה אנשים שהיו חולים ועברו בגן. שניים מתוכם היו בשעות לילה, לכן סביר שזה שגוי לגמרי. בקרב העובדים אף אחד לא נדבק, כי למדנו וידענו לשמור. אנחנו משקיעים עוד כ-20 משרות רק כדי להקפיד שהקהל ישמור על כללי התו הסגול. הדבר הוא בהחלט אפשרי. כל גני החיות יודעים לעשות את זה היטב.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
המהלך מול האוצר זה לא למחר בבוקר, אבל המהלך של הפתיחה, שזה טוב לנשמה של הילדים שלא הלכו לבית ספר, שזה טוב לחברה בישראל, חשוב שייעשה. חשוב שהוועדה תבקש מסגן שר הבריאות לכלול את זה יחד עם הגנים הלאומיים, שזה דבר שיפתור חלק גדול מהבעיה בשלב הנוכחי.
אופיר כץ (הליכוד)
אני מציע שסגן שר הבריאות יסביר לנו היום במליאה למה הם לא כלולים יחד עם הגנים הלאומים. יחד עם זאת, האוצר צריך לבדוק באופן פרטני את אלה שיכולים לזכות בהטבות ולא זכו. את אלה שנשארו בלי כלום אנחנו צרכים לראות איך אנחנו מכניסים למתווים שהעברנו פה.
היו"ר משה גפני
עד היום לא הייתה בעיה. לא הייתה בעיה, כיוון שכל גני החיות הסתדרו. אמרתם שהאנשים שבאו לבקר שילמו ואפשר היה להחזיק את זה בלי שהמדינה הייתה צריכה להתערב בעניין. המדינה גם אף פעם לא התערבה בספארי. התקציב של הספארי הוא 40 מיליון שקל. הרבה שנים אני נמצא כאן בוועדה, אני לא זוכר שאיזה גן חיות ביקש לשנות את הדברים האלה. לצערנו הרב הגיעה הקורונה וגני החיות נסגרו. פתאום מתברר לנו שכל גן חיות הוא במעמד אחר. יש כאלה שהם תאגידים עירוניים, יש כאלה שהם לא, יש כאלה שיכולים לקבל פטור מארנונה או הנחה בארנונה, יש כאלה שיכולים לקבל מענק, יש כאלה שלא.

אנחנו מבקשים ממשרד הפנים, שהוא אחראי על התאגידים העירוניים, להוציא הוראת שעה שתעשה סדר בכל הגנים כך שיוכלו לקבל תקציב. צריך לעשות את זה, לא לחכות. אנחנו עושים דברים לא מקובלים בקורונה. צריך לעזור לגני החיות, לא להשאיר אותם לגווע ברעב. במקביל, כל אלה שיכולים לקבל, בבקשה לפנות לאמיר דהן. צריך לפנות למשרד הבריאות ולשאול אותם למה הם לא פותחים את גני החיות. אם היו פותחים כנראה שהבעיה הייתה נפתרת, אבל זה קשור לכל הוויכוח בין משרד האוצר לבין משרד הבריאות לגבי מה פותחים, מה לא פותחים. הם נפלו בין הכיסאות. אני מסכים שגני החיות לא שונים מהגנים הלאומיים. אני אדבר עם שר הבריאות. אני מציע שכל אחד מאיתנו ידבר איתו. אני מבקש ממשרד האוצר למצוא פתרון תקציבי כל עוד יש את הקורונה וגני החיות נשארים סגורים. אני מודה לכל אלה שהעלו את הנושא הזה, אני מודה לכם על ההשתתפות. ממשרד הבריאות מוסרים עכשיו כי מתקיימות ישיבות בקבינט הקורונה על הנושא ובתוך כמה ימים תהיה תשובה. תודה רבה, הישיבה נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 13:50.

קוד המקור של הנתונים