ישיבת ועדה של הכנסת ה-23 מתאריך 09/11/2020

חוק הגז הפחמימני המעובה, התשפ"א-2020

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-ושלוש

הכנסת



2
ועדת הכלכלה
09/11/2020


מושב שני



פרוטוקול מס' 109
מישיבת ועדת הכלכלה
יום שני, כ"ב בחשון התשפ"א (09 בנובמבר 2020), שעה 10:10
סדר היום
הצעת חוק הגז הפחמימני המעובה, התש"ף-2020, מ/1346
נכחו
חברי הוועדה: יעקב מרגי – היו"ר
אימאן ח'טיב יאסין
יבגני סובה
יצחק פינדרוס
אנטאנס שחאדה
הילה שי וזאן
חברי הכנסת
סעיד אלחרומי
מוזמנים
גל נוי אפרת

הלשכה המשפטית, משרד האנרגיה

אילן בנימיני - מנהל ענייני בטיחות בגז, משרד האנרגיה

חן בר יוסף - מנהל מינהל הדלק והגז, משרד האנרגיה

ח'אלד פראג' - מנהל אגף פיקוח, משרד האנרגיה

נטע שפירא - מח' ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

יותם אדמי - יועץ משפטי, סופרגז

עומר גורדון - סמנכ"ל תפעול, אמישראגז

גדי ואנונו - מנכ"ל גזגל בע"מ

אילן מירון - סמנכ"ל הנדסה ופיתוח, פזגז, חברות הגז

אבי פרל - מנכ"ל מרכז הגז
ייעוץ משפטי
איתי עצמון
אביגל כספי – עוזרת ליועץ המשפטי לוועדה
מנהלת הוועדה
עידית חנוכה
רישום פרלמנטרי
אור שושני



הצעת חוק הגז הפחמימני המעובה, התש"ף-2020, מ/1346
היו"ר יעקב מרגי
שלום לכולם, אני מתכבד לפתוח את ישיבת הכלכלה של ועדת הכנסת בנושא הצעת חוק הגז הפחמימני המעובה, התש"ף-2020. כיו"ר ועדת הכלכלה אני חייב לפתוח בעניין הבא. לפני כשבועיים או קצת יותר הייתה תקרית לא נעימה כאן בוועדת הכלכלה כשחבר כנסת התפרץ כלפי נושא משרה במשרד הבריאות, במקרה זה פרופ' איתמר גרוטו, שיש לנו היכרות רבת שנים איתו בוועדות הכנסת עוד לפני הקורונה בתחומים מקצועיים ואיכותיים רבים. התלהטו הרוחות, חבר הכנסת הרים את קולו, הפרופסור קצת כעס והתנהג בצורה שבדרך כלל הוא לא נוהג להתנהג בה, ונאמרה אמירה על ידי, אמירה שאם קשה לו אז שייקח חופשה שנתית או יצא לחל"ת. אמרתי זאת מתוך הערכה והכרה בכך שמתוקף תפקידו הוא נמצא בעין הסערה כבר כמעט תשעה חודשים מבוקר עד לילה, ופה חברי הכנסת לא כל כך ידעו לשים את הקו בצורה עדינה. לעיתים הוא היה צריך להגן על החלטות שלא הוא קיבל, לעיתים גם בניגוד להמלצות שלו. כלומר הוא היה צריך להגן על מי שקיבל החלטות הפוכות ממנו. אני חושב שזה לא היה מכובד להביא אותו לסיטואציה ההיא, ואני גם הערתי לחבר הכנסת באותו הרגע, אבל זה קרה כל כך מהר... למי שזוכר, אני גם אמרתי לבחורה שהייתה איתנו בזום שתנתק אותו כדי למנוע את המשך ההתבזות.

אני רוצה לומר לו מכאן שוועדת הכלכלה מעריכה את עבודתו ומוקירה אותו ואת מסירותו. אני אומר לעצמי ולחברי הכנסת: עם כל הלהט ועם כל הרצון לעשות דברים, גם אם הם לשם שמיים ומתוך כוונה טובה – ולעיתים לצערי הרב זה לא לשם שמיים אלא כדי לתפוס יותר ויותר כותרות – צריך לשמור על כבודם של שליחי ציבור שמגיעים לכאן לוועדות. הם מגיעים לוועדות, עוזבים את עבודתם, עוזבים את המשימות שיש להם, ומגיעים לפה לתת לנו תשובות. הם לא נגדנו ואנחנו לא נגדם. מצאתי לנכון לומר את זה כדי שלא ישתמע אחרת. התקשורת היא לא תכלית הכול, אבל זה הכלי שמגיע להכי הרבה, ושלא בגלל להט כזה או אחר... אז הינה, גם ועדות הכנסת יודעות לשמור על כבודם של עובדי מדינה, עובדי ציבור, וכך צריך לעשות, ומי שעוקב אחרי הדיונים שלי רואה שבדרך כלל אני לא נותן לחברי הכנסת להשתלח בהם. הם באים לפה, מוסרים את העמדה המקצועית של המשרד, ואפשר לא להסכים על זה, אפשר אפילו להתפוצץ מזה, אבל עדיין צריך לשמור על צלם אנוש ולדבר בכבוד. זה לגבי פרופ' איתמר גרוטו. אני מקווה שהוא יחזור בו מהחלטתו וימשיך בתפקיד, כי אני חושב שהוא ואחרים שהם מקצועיים ומקצוענים תורמים לשירות הציבורי.

אני עובר לנושא השני, סעיף 25א. האם אתם רוצים לקיים עליו דיון ולקבל החלטה היום, או שאתם רוצים להתגבש יותר בעניין? אני אגיד שזה עלה בדיון, והציגו את הנושא לא בהיבט של לקיחת אחריות במובן הכבד של הדבר, אלא יותר בהיבט... אם אתם זוכרים את הדו-שיח, אני אמרתי: מה אכפת לך, מורידים לך בדיקה. אנחנו התמקדו במחשבה שלנו רק בקטע של עידוד התחרות, אבל בקטע של האחריות, כשאתה יושב ובודק את זה, האמת היא נכונה: אם אני מתנתק מהבניין ואני כבר לא מספק לו גז ואני הצגתי לספק החדש את כל המסמכים שנעשו עד עכשיו בבניין הזה – מאותו רגע אני לא יכול לקחת אחריות. יש אצלם מושג שנקרא "היד האחת". לחז"ל יש מושג בנושא הזה: "קידרא דבי שותפי – לא חמימא ולא קרירא". קדרה ששניים שותפים לה היא לא חמה ולא קרה. חן, אני שואל אותך שאלה: אתה רוצה לקיים דיון עכשיו ולגמור עם זה? זה יהיה קצר, זה לא יהיה ארוך. אלא אם את רוצה להתגבש עוד יום על זה. הרי ממילא העבודה על החוק הזה היא עוד רבה. מה שתחליט.
חן בר יוסף
אנחנו חושבים שיהיה יותר נכון לקיים שיח ממוקד ולהגיע לנוסח מסוכם.
היו"ר יעקב מרגי
אני אומר לך, גם על דעת חבריי, שאנחנו בוועדה לא חיים עם זה טוב, ואנחנו נסיר את האחריות מהספק ה - - -
חן בר יוסף
ברור.
היו"ר יעקב מרגי
זה הרי הגיוני. אם הוא ביצע את הבדיקות, עשה הכול, יש לו את כל האישורים, אז מרגע שהוא עזב את הנכס זה צריך להיות ככה. אני רק אומר לך, אם אתה רוצה להתמודד עם זה עכשיו, בוא נתמודד עם זה עכשיו ונגמור עם זה, כולל נוסח; אם אתה רוצה להתגבש ולהמשיך להידבר, גם עם זה אין לי בעיה. אבל זה יהיה בדיון הבא, לא בעוד מספר דיונים. בדיון הבא זה יהיה קצר ולעניין ונחתוך את הסוגיה הזאת.
חן בר יוסף
אני חושב ששווה שנתבשל עם זה עוד קצת.
איתי עצמון
אני רוצה גם להוסיף שיכול להיות שהשינויים, ככל שהמשרד יחליט לקבל כאלה, ידרשו דיון מחדש בסעיף 25, שכבר אושר. לכן אני חושב שזה רעיון טוב לדחות את הדיון בסוגיה הזאת לדיון הבא.
היו"ר יעקב מרגי
ייפתח דיון.
הילה שי וזאן (כחול לבן)
אני באתי רק בשביל זה.
היו"ר יעקב מרגי
אז סיימנו?
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
יש שני נושאים - - -
היו"ר יעקב מרגי
אבל אין על זה דיון היום. כשנגיע ל-25.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אז אתם מדלגים על 25 ועוברים ל-26?
איתי עצמון
הדיון בסעיפים 25 ו-25א יהיה בשבוע הבא.
חן בר יוסף
אנחנו יכולים להתחיל מ-25ב.
היו"ר יעקב מרגי
בבקשה תקריאי.
גל נוי אפרת
בוקר טוב, אני גל נוי אפרת, מהלשכה המשפטית של משרד האנרגיה.

תיקון ליקויים במיתקן גז
25ב.
ראה בעל רישיון ספק גז במהלך בדיקת מיתקן גז או הספקת גז למיתקן גז כי המיתקן לא עומד בדרישת הוראה מהוראות לפי חוק זה או הוראת תקן רשמי, או שנודע לו על כך בדרך אחרת, יפעל להתאמת המיתקן לדרישת הוראה כאמור בהתאם להוראות תקן רשמי או לתנאי ההיתר; לא נקבעו בתקן רשמי הוראות לעניין תיקון ליקויים במיתקן גז, רשאי השר לקבוע הוראות לעניין זה.



מדובר פה בסעיף מאוד פשוט שאומר שאם לספק הגז ידוע על ליקויים במתקן, בין אם זה ליקויים שהוא מצא בבדיקה של המתקן ובין אם נודע לו על כך בדרך אחרת, למשל שצרכן או עובר אורח דיווחו לו על כך, אז הספק כמובן צריך לפעול לתקן את הליקוי בהתאם להוראות התקן או לתנאי ההיתר של המתקן אם מדובר במתקן שיש לו היתר.
איתי עצמון
שאלה נוספת: מה הביא אתכם להוסיף את הסעיף הזה? הוא לא נכלל בנוסח המקורי.
חן בר יוסף
מה שהביא אותנו זה הניסיון שלנו בשנים האחרונות. הייתה איזושהי הבנה מוטעית שאם אדם עשה את הבדיקה ביום שהוא הקים את המתקן והוא מגיע אחת לחמש שנים לבדוק את המתקן, בזה הוא יצא ידי חובתו, גם אם הליקוי צועק לו מול העיניים. זאת מציאות בלתי אפשרית, אתה מספק מוצר שהוא מסוכן, ואם משהו השתבש במתקן ואתה יודע את זה – כי אנחנו אמרנו לך או כי אתה רואה את זה וזה מאוד גלוי – האחריות שלך היא לתקן את זה, ולא להשאיר את זה ככה ולהגיד לעצמך שתתקן את זה בחמש השנים הבאות.
היו"ר יעקב מרגי
אם אתה תוכיח שהייתה לו ידיעה.
חן בר יוסף
כן.
היו"ר יעקב מרגי
יש התייחסות לסעיף?
אבי פרל
אדוני היושב-ראש, אני אבי פרל, ממרכז הגז. קודם כול אני רוצה לברך על הפתיחה שלך בעניין עובדי הציבור ואני רוצה לברך את עבודתו הברוכה של מינהל הגז בהקשר הזה, ואת הלחץ הגדול של חברות הגז הגדולות, שאתם עומדים בו, על סעיף שהייתה בו כבר הצבעה ואנחנו הבוקר מקבלים באתר הוועדה מכתב הסתייגות לסעיף 25, שהייתה עליו כבר הצבעה ונקבע שהסעיף הזה אושר, ועכשיו הם מבקשים להפעיל לחצים - - -
היו"ר יעקב מרגי
אבי, אנחנו נדון בזה בשבוע הבא.
אבי פרל
אני רוצה שנדע שלא היה דבר כזה במאבק של - - -
היו"ר יעקב מרגי
אבי, אתה רוצה לדבר במקום שבוע הבא? אנחנו ב-25ב, יש לך התייחסות לסעיף הזה?
אבי פרל
אני רוצה להתייחס לסעיף. סעיף 25 עבר ואושר, ועכשיו משרד האנרגיה - - -
היו"ר יעקב מרגי
אבי, אתה לא מבין אותי. אני שואל אותך על 25ב. אתה רוצה לדבר על 25ב?
אבי פרל
אני מדבר על 25ב. תן לי לדבר.
היו"ר יעקב מרגי
אבל הוא לא אושר. למה אתה אומר שהוא אושר?
אבי פרל
אני אומר שסעיף 25 אושר - - -
היו"ר יעקב מרגי
לא, לא, 25א אושר - - -
אבי פרל
יופי, 25 ו-25א אושרו, אני מדבר כרגע על 25ב. הוא מחזק את 25. מה הוא רוצה להראות? שהדבר הזה עובר בצורה מסודרת. וכמו שכתוב, המתחיל במצווה, אומרים לו גמור. מה זה אומר? לא רק שעכשיו הם מנסים לשים מקלות בגלגלים של הרפורמה ובהעברה של צרכנים מחברה לחברה כדי שהתחרות כבר תצא לפועל, אז עכשיו הם גם מתלוננים ש-25, 25א ו-25ב... עשה יפה משרד האנרגיה בכך שהוסיף את 25ב, שמחזק את העניין שאם תהיה איזושהי בעיה במעבר של הלקוח ותהיה בדיקה ויראו שמשהו לא תקין, זה יסודר על ידי הספק הנכנס. אין שום בעיה. אני ציינתי ואני מבקש לציין שהמתחיל במצווה, אומרים לו גמור, ולכן אני מציע שגם המונה יעבור לספק הנכנס ואז גם הבדיקה תעבור. כמו שהחוק אומר שהצובר עובר, כך הכול יעבור בשלמות - - -
היו"ר יעקב מרגי
אבי, תודה, יש מי שהבין אותך. יש עוד מישהו שרוצה להתייחס ל-25ב? אין התייחסות, אז כנראה שהכול בסדר. מי בעד 25ב? פה אחד, אין מתנגדים ואין נמנעים.

הצבעה

אושר.
היו"ר יעקב מרגי
25ב אושר. נעבור ל-26.
גל נוי אפרת
ניתוק הספקת גז למיתקן גז לצריכה עצמית
26.
(א) בעל רישיון ספק גז ינתק את הספקת הגז למיתקן גז לצריכה עצמית בהתקיים אחד מאלה, ובלבד שמסר הודעה על כך לצרכן ככל הניתן בטרם הניתוק, הכוללת, בין היתר, את סיבת הניתוק:




(1) צרכן הגז לא אפשר לבעל הרישיון לבצע לגביו בדיקה לפי הוראות סעיף 25, לאחר שבעל הרישיון פנה אליו לשם תיאום מועד ביצוע הבדיקה בהתאם להוראות לפי סעיף 25(ו);




(2) נמצאו במיתקן הגז ליקויים, אשר דורשים לפי תקן רשמי, הפסקה מיידית של הספקת גז למיתקן; לא נקבעו בתקן רשמי הוראות כאמור, רשאי השר לקבוע הוראות לעניין זה.



(ב) ניתוק הספקת הגז לפי סעיף קטן (א) ייעשה באמצעות אבזר שיעצור את הספקת הגז למיתקן הגז וסימונו.



(ג) צרכן גז יאפשר לבעל רישיון ספק גז לנתק את הספקת הגז למיתקן גז, לפי הוראות סעיף זה, ולא יחדש את זרימת הגז למיתקן גז שנותק כאמור.



(ד) בעל רישיון ספק גז לא יחדש את הספקת הגז למיתקן גז שנותק לפי סעיף זה ולא יספק גז למיתקן הגז, עד לביצוע הבדיקות או לתיקון הליקויים כאמור בסעיף קטן (א), לפי העניין.



(ה) בעל רישיון ספק גז יהיה פטור מחובת ניתוק לפי סעיף קטן (א)(1), אם לא היתה לו גישה למיתקן הגז לשם ביצוע הניתוק כאמור או שצרכן הגז לא אפשר לו לנתק את הספקת הגז למיתקן הגז, ובלבד שבעל רישיון ספק הגז מחזיק תיעוד בנוגע לסיבה לאי ביצוע הניתוק.



(ה1) פנה צרכן גז לבעל רישיון ספק גז כדי לתאם ביצוע בדיקות או תיקון ליקויים כאמור בסעיף קטן (א), לפי העניין, יפעל ספק הגז לתיאום הביצוע או התיקון בהקדם האפשרי.



(ו) בתובענה אזרחית שהוגשה נגד בעל רישיון ספק גז בשל הפרת חובותיו לבצע פעולת ספק גז, תהיה זו הגנה טובה לבעל רישיון ספק הגז אם הוכיח כי ניתק את הספקת הגז למיתקן הגז לפי הוראות סעיף זה.



מדובר בסעיף שמשלים את החובות לבצע בדיקות שדנו עליהן בסעיפים הקודמים. הסעיף הזה קובע באיזה נסיבות הספק יהיה חייב לנתק את הספקת הגז למתקן של הצרכן. חובת הניתוק היא חובה שקבועה כבר היום. היא קבועה פחות באופן מסודר ומרוכז כמו שאנחנו מציעים כאן, אבל זאת לא חובה חדשה, היא קבועה כבר היום גם בתקן רשמי 158 וגם בחוק הגז (בטיחות ורישוי).
היו"ר יעקב מרגי
היום אנחנו בעידן מאוד אגואיסטי ואינדיבידואלי. נניח שאני עכשיו בחצר שלי לא רוצה לתת לספק הגז להיכנס לחצר. איך מתמודדים עם דבר כזה? זה לא מרגיע אותי זה שאת אומרת שהוא רק צריך לתעד את זה וללכת, כשיש שם פצצה מתקתקת.
גל נוי אפרת
זהו הסיבה שהוספנו את (ג), שקובע שהצרכן צריך לאפשר לבעל הרישיון לנתק - - -
היו"ר יעקב מרגי
כמה פעמים ביקשנו מאנשים לשים מסכה או לא להצטופף?
גל נוי אפרת
ראשית, צרכן נורמטיבי ירצה לא לחשוף את עצמו לסיכון - - -
היו"ר יעקב מרגי
עלית פה על מוקש. תאמיני לי, גם ספקי הגז הם אנשים נורמטיביים.
גל נוי אפרת
נכון, אני מסכימה עם זה לגמרי.
היו"ר יעקב מרגי
תרדי לסוף דעתי.
גל נוי אפרת
הבנתי. אני אומרת שאנחנו מצפים מהספקים שכשהם מתאמים את הבדיקה מול הצרכן הם יסבירו לצרכנים את החשיבות של הביצוע של הבדיקה ומה ההשלכות של אי-ביצוע הבדיקה. לפי מה שאנחנו יודעים ברוב המוחלט של המקרים הצרכנים כן מאפשרים לבצע את הבדיקה, במיוחד כשמדובר בצרכן שמשתמש במערכת גז מרכזית - - -
היו"ר יעקב מרגי
במילים אחרות את אומרת שלא חשבתם שצריך להכניס סעיף של אכיפה אגרסיבית כי המציאות היא לא כזאת בעייתית.
גל נוי אפרת
נכון. בנוסף, במערכת גז מרכזית אפשר לנתק את הספקת הגז לצרכן מחוץ לדירה, אין צורך להיכנס בשביל זה פנימה - - -
היו"ר יעקב מרגי
בסדר, אני שאלתי וקיבלתי תשובה. זה טוב לאזרחים נורמטיביים. אבל מי שלא נורמטיבי... לא משנה. יש התייחסויות?
אימאן ח'טיב יאסין (הרשימה המשותפת)
בוקר טוב לכולם, אני מצטערת שבאתי באיחור, אני הייתי - - -
היו"ר יעקב מרגי
את רוצה לדבר על סעיף 25?
אימאן ח'טיב יאסין (הרשימה המשותפת)
אני רוצה לדבר על הספק.
היו"ר יעקב מרגי
פשוט החלטנו שעל סעיף 25 נדבר שבוע הבא.
אימאן ח'טיב יאסין (הרשימה המשותפת)
הסעיף שקשור לספקים, לאישורים ולכל הדברים?
היו"ר יעקב מרגי
כן. יהיה דיון מיוחד בשבוע הבא.
אימאן ח'טיב יאסין (הרשימה המשותפת)
אני רוצה לדבר בעיקר על הסוגיה של הדרום.
היו"ר יעקב מרגי
דברי, אני לא יודע אם זה ייענה.
אימאן ח'טיב יאסין (הרשימה המשותפת)
אני מצטערת, הייתי בשני דיונים חשובים בחינוך וזכויות הילד, אז אני לא יודעת מה היה קודם. כדי שספק גז יוכל לתת שירות הוא צריך לענות על קריטריונים מסוימים, ויש קריטריונים מבחינת רישיון עסק - - -
היו"ר יעקב מרגי
באיזה סעיף זה?
אימאן ח'טיב יאסין (הרשימה המשותפת)
אני חושבת שזה בסעיף 25, אני לא יודעת בדיוק.
היו"ר יעקב מרגי
עברנו את זה?
אימאן ח'טיב יאסין (הרשימה המשותפת)
אני לא הייתי כאן.
היו"ר יעקב מרגי
בסדר, גם אם עוד לא הגענו לזה מגיע לך שנדבר על זה. קדימה.
אימאן ח'טיב יאסין (הרשימה המשותפת)
כדי לקבל רישיון עסק צריך תנאים מסוימים, אבל יש מקומות מסוימים, כמו בדרום ובמיוחד בפזורה, שאי אפשר לקבל את הרישיון הזה. השאלה מה קורה שם, האם אנחנו לא נקבל גז ואז הכול יהפוך לפיראטי - - -
היו"ר יעקב מרגי
בואי אני אשאל את השאלה: חן, המציאות בפזורה הבדואית ידועה – יישובים לא מוכרים, אין תכנון וכו' – איך הם צורכים גז?
חן בר יוסף
דווקא יש כמה ספקים מורשים שנמצאים בפזורה - - -
היו"ר יעקב מרגי
אני מכיר אחד מהם, גז חורה.
חן בר יוסף
נכון, חורה גז. יש גם ספקים ארציים שמספקים בפזורה, אתה לא חייב שהסניף שלך יהיה מטר מהבית של הלקוח.
אימאן ח'טיב יאסין (הרשימה המשותפת)
בסדר, אולי לא 100 מטר, אבל גם לא 100 ק"מ וגם לא 20 ק"מ.
חן בר יוסף
לא, אני לא מדבר על 100 ק"מ; לחברות הגז הגדולות יש בבאר שבע מרכזי הפצה מאוד גדולים. יש לנו גם ברמת חובב חברה עם מרכז הפצה, כך שלא חסר, יש גז בדרום.

לגבי רישיונות עסק, אני לא מכיר את התהליך בדרום אבל על פניו רישיון העסק הזה הוא לא שונה מרישיונות עסק אחרים. אפשר להקים את המשרדים, את הסוכנות או את המחסן בהתאם לכל מקום ואתר - - -
היו"ר יעקב מרגי
בתנאים של הספקת גז אתם לא דורשים מעסק מסוים שיהיה לו רישיון עסק, נכון? זה לא עניינכם.
אילן בנימין
אני אילן בנימין, מנהל לענייני בטיחות הגז, משרד האנרגיה. יש לנו תנאים שאנחנו מבקשים לפי היתרים של כל דין. לדוגמה, אם ספק גז מחויב ברישיון עסק לפי טבלת ה - - -
היו"ר יעקב מרגי
אז ספק גז צריך רישיון עסק, הבנתי.
אילן בנימין
יש מחסנים שלא מחויבים, יש מתקנים גדולים שכן מחויבים, הכול בהתאם לגודל של המתקן. מחסנים קטנים לא מחויבים ברישיון עסק.
אימאן ח'טיב יאסין (הרשימה המשותפת)
יש מרחב גדול מאוד של הכפרים הבלתי מוכרים בפזורה וצריך להיות משהו בקרבת מקום, חמישה ק"מ, לא יותר מזה.
חן בר יוסף
באזור תעשייה עמק שרה אפשר לקבל ובעוד אזורי תעשייה דרומית לבאר שבע.
אימאן ח'טיב יאסין (הרשימה המשותפת)
השאלה כמה הוא קרוב למקומות. אני יודעת שזאת בעיה, פנוי אליי בנושא הזה.
היו"ר יעקב מרגי
אני גר במושב בנגב וחברת הגז שלי יושבת בכלל באזור יד בנימין. אני לא יודע איפה הוא, אני מזמין בטלפון וזה מגיע לי עד לבית. אני פחדתי שאת שואלת לגבי עסק מסוים שצריך לקבל הספקת גז – האם הם מתנים את זה ברישיון עסק או לא. במקרה כזה לא צריך.
חן בר יוסף
ממש לא צריך. רק אם המתקן שלו גדול - - -
אילן בנימין
אם המתקן שלו הוא גדול והוא מחויב לפי תקנות התכנון - - -
היו"ר יעקב מרגי
בואי נראה בהמשך, אבל אני חושב שלא צריכה להיות בעיה.
חן בר יוסף
רוב המטבחים ממש לא חייבים רישיון עסק כדי לקבל גז.
היו"ר יעקב מרגי
יש אזורי תעשייה בערד, בדימונה, וגם בפזורה יש מקומות שהם מורשים. יש את כל מרכזי השירות, שהם מתוכננים ומאושרים. יש 11 מרכזי שירות, אם אני לא טועה, בפזורה.
אימאן ח'טיב יאסין (הרשימה המשותפת)
כבודו, ממה שהבנתי, בעניין של ספקי גז – לא אלה שצריכים לקבל, אלא מי שנותן – צריך מתקן אחסון. המתקן הזה צריך, לפי המתכונת החדש, לקבל - - -
היו"ר יעקב מרגי
אה, היא מדברת על ספקי גז עם מתקני אחסון.
חן בר יוסף
אבל זאת לא מתכונת חדשה, למתקן אחסון יש כללים כבר היום. מתקן אחסון צריך לעמוד בכל הכללים של מתקני אחסון, זה לא משהו שמשתנה דרך החוק הזה.
היו"ר יעקב מרגי
ולא משנה איפה, כן?
חן בר יוסף
לא, זה לא משנה.
גל נוי אפרת
במסגרת אחד הסעיפים שאושר הצענו להשאיר לחקיקת משנה את כל הרשימה של תנאים מקצועיים שהספקים יידרשו למלא בשביל לקבל היתר לכל מתקן, בין היתר למחסן גז. זה דבר שייקבע בחקיקת משנה - - -
היו"ר יעקב מרגי
זה יהיה בתקנות?
גל נוי אפרת
כן. היום זה קבוע לנו בנהלים.
היו"ר יעקב מרגי
אז נגיע לזה. תודה. אדוני, בבקשה.
אילן מירון
אני מבקש להתייחס לסעיף 25ב. לא הספקתי להיכנס לשידור קודם. אני אילן מירון, מחברת פז גז. בתור מי שחבר בוועדות תקינה שנים רבות אני יכול להגיד שכשאתה בונה מתקן גז אתה מקים אותו על פי התקן שנכון ליום ההקמה. אם התקן משתנה במהלך השנים לא הולכים ומשדרגים או משנים את המתקן כל פעם שהתקן משתנה, אלא אם כן המחוקק מצא לנכון שסעיפים מסוימים דורשים שינוי רטרואקטיבי, במקרה שהסעיף הוא בעניין חשוב או מסוכן. אני יכול לתת דוגמה: במחממי מים אטמוספריים בזמנו נקבע שגם אם הם הותקנו, בשלב מסוים צריך להפסיק להשתמש בהם.
היו"ר יעקב מרגי
אוקיי, הבנו את השאלה. חן, 25ב מדבר על שינוי תקן באמצע תהליך או אם התגלה בשוטף שהוא לא עובד לפי התקן? אם עכשיו המדינה החליטה לשנות את התקן, מה יהיה גורלם של כל המתקנים שלא עומדים בתקן החדש? זה בכלל קשור ל-25ב?
גל נוי אפרת
לא, זה לא קבוע ב-25ב, זה סוגיה אחרת.
היו"ר יעקב מרגי
אז כשנגיע לזה נדבר על זה. תודה. יש התייחסויות ל-26?
עומר גורדון
בוקר טוב, שמי עומר גורדון, מחברת אמישראגז. אני מבקש להתייחס למספר דברים. דבר ראשון, ב-26(א) אנחנו נדרשים להודיע ללקוח לפני ביצוע הניתוק. אבל זאת פעולה שהיא לא נדרשת ולא תמיד הגיונית. אנחנו מדברים על מקרים שבהם החוק והתקן דורשים ניתוק מיידי. מה יקרה אם הלקוח לא בבית? אנחנו נשאיר דליפה כדי קודם לחפש אותו ולהודיע לו?
היו"ר יעקב מרגי
הבנו את השאלה. יש עוד הערות?
עומר גורדון
לגבי צרכנים שלא מאפשרים ביצוע ניתוק, אנחנו מבקשים שספק הגז יעדכן את משרד התשתיות ומשרד האנרגיה, והוא יפעל בנושא, כי זה מעבר ליכולתנו, אנחנו הרי לא רשות מחוקקת ולא רשות מבצעת.
היו"ר יעקב מרגי
בסדר, הבנו את השאלה, הלאה. מה עוד?
עומר גורדון
חברת הכנסת שדיברה קודם התייחס לסעיף 30 לדעתי, ואם היא כבר העלתה את הנושא אז אני מבקש - - -
היו"ר יעקב מרגי
לא, לא עכשיו, תודה. יש עוד הערות לסעיף 26?
יותם אדמי
אני עורך דין יותם אדמי, מסופרגז. יש לי הערות חצי טכניות-חצי מהותיות.
היו"ר יעקב מרגי
תתחיל עם המהותיות, אנחנו הפסקנו לקבל עצות טכניות.
יותם אדמי
26(א)(1) מדבר על ניתוק אם צרכן גז לא איפשר לבצע בדיקה תקופתית. בסוף כתוב "לאחר שבעל הרישיון פנה אליו לשם תיאום מועד ביצוע בדיקה תקופתית בהתאם להוראות לפי סעיף 25(ו)". דיברנו בדיון הקודם על כך שבסעיף 25(ו) אין עדיין הוראות כאלה וזה אמור להיות לפי אמות המידה. לכן צריך לתקן את הסעיף הזה בהתאם, כי כרגע אין הוראות איך לתאם.

דבר שני, בסעיף 26(ה) נאמר שבעל רישיון ספק גז יהיה פטור מחובת ניתוק לפי סעיף קטן (א)(1) אם לא הייתה לו גישה למתקן או שצרכן הגז לא איפשר לו לנתק את הספקת הגז. להבנתי זה צריך להיות לא רק לפי סעיף קטן (א)(1) אלא גם לפי סעיף קטן (א)(2). (א)(1) מדבר על סיטואציה שבה רצית לתאם בדיקה תקופתית אבל הצרכן לא איפשר לך, וסעיף (א)(2) מדבר על - - -
היו"ר יעקב מרגי
יותם, אמרתי לך לדבר על הערות מהותיות, לא טכניות.
יותם אדמי
זה עניין מהותי, אדוני, זה הפטור מניתוק. הפטור צריך להיות לא רק במקרה של בדיקה תקופתית אלא גם במקרה של ליקוי במתקן הגז, בהנחה שצרכן הגז באמת - - -
היו"ר יעקב מרגי
חן, אתה רושם את ההערות?
חן בר יוסף
כן.
יותם אדמי
נושא אחרון, בסעיף קטן (ו), בעניין ההגנה שניתנת לספק גז במקרה שהצרכן לא נתן לו לנתק את הספקת הגז. זה צריך להיות "אם הוכיח כי ניתק או פעל לנתק את הספקת הגז". כלומר, שההגנה תהיה לא רק אם ניתקת אלא גם אם פעלת לנתק בהתאם לפרוצדורה של הסעיף.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. יש עוד הערות? תקשיבו, חברות הגז, אנחנו ביקשנו בדיון הקודם שאם יש לכם הערות מהותיות תשלחו לנו אותן, כדי שהמשרד, צוות הייעוץ המשפטי והוועדה יתייחסו לכך. אתם לא יכולים לבוא לפה כל שבוע כאילו עכשיו נחתנו עם החוק הזה, להתחיל לשאול אותנו שאלות ולשרוף את הזמן היקר של ועדת הכלכלה. יש לי עוד נושאים רבים להתעסק בהם, אני לוקח ימים חשובים ושעות חשובות בשביל הנושא הזה – וזה לא מעניין אתכם. אז אני אומר לכם, ל-26 תקבלו תשובות - - -
קריאה
אבל אנחנו שלחנו את זה.
היו"ר יעקב מרגי
רגע, אל תפריע לי. אני נותן לכם התייחסויות ל-26, אבל הנוסח אצלכם כבר יותר משבוע, ובסעיפים הבאים אם אני אראה שיש דברים שיכולתם להתייחס אליהם ולא התייחסתם אז כנראה זה לא חשוב לכם.
גדי ואנונו
אבל אדוני השר, אתה טועה, אנחנו כן שלחנו.
היו"ר יעקב מרגי
אל תפריע לי עד שאני אסיים לדבר. חן, בבקשה.
חן בר יוסף
לגבי ההודעה מראש, מופיע שם "ככל הניתן". ברור שאם יש דליפה מיידית או כל מיני מקרים קיצוניים כאלה אז ברור שהוא צריך לנתק מיידית, אין שאלה בכלל. לכן מופיעות המילים "ככל הניתן".

לגבי הבקשה לדווח למשרד, יש כנראה בין מיליון וחצי לשני מיליון בתי אב בישראל. המשרד לא יודע לעבור בכל בית ובית שבו הספק הסתכסך עם הדייר ולא הצליח להגיע לניתוק. אנחנו לא נדע מה לעשות עם המידע הזה, כמות הפיקוח שלנו היא 15 איש בכל הארץ, שעושים פיקוח מדן ועד אילת ועוברים באמת בכל הארץ. אז לחשוב שאני אצליח לרדוף אחרי כל סכסוך כזה? זה משהו שאין לנו שום יכולת לעשות אותו. צריך שהספק יפסיק לספק - - -
עומר גורדון
זה לא סכסוך, זו עברה על תקנה בחוק.
חן בר יוסף
אתה צודק, אבל אנחנו לא נדע לאכוף על כל לקוח ולקוח. אני חושב שכן חשוב שהספק לא ימשיך לספק למתקן שהוא התכוון לנתק. יש פה שני סעיפים שמעולם לא היו בחוק. עצם העובדה שהאחריות של הצרכן היא לאפשר לו לא הופיעה בחוק הקודם, ופה אנחנו הלכנו לקראת החברות ושמנו את זה כסעיף בחוק. ובנוסף, סעיף (ו) לחוק, תובענה אזרחית שהוגשה, הוא גם הליכה לקו - - -
היו"ר יעקב מרגי
- - -
איתי עצמון
מה לגבי ההערה לסעיף קטן (ה)?
חן בר יוסף
חובת ניתוק לפי (א)(2) זה בקשה שלא ברורה לנו. ספק הגז הגיע לבניין, הגיע לדירה, ראה שהמתקן לא תקין, ועכשיו הוא אומר "אבל לא איפשרו לי לנתק"? אז שיעשה פעולה יותר נמרצת ויסביר לצרכן למה הוא חייב כבר לנתק. שוב, הוא כבר עשה בדיקה בתוך הבית שלו, הוא רואה שהמתקן לא תקין. דרך אגב, בשיח מקדים עם החברות אנחנו שאלנו אותן כמה פעמים יש להם באמת מקרים שבהם הלקוח לא מאפשר להם לנתק. ביקשנו שיביאו רשימות. מעולם לא קיבלנו. ופה אנחנו מדברים על בן אדם שכבר כן הצלחת לתאם איתו, כן הגעת אליו הביתה, כן עשית בדיקה, ובבדיקה נמצא ליקוי. אתה אומר לו, תקשיב, אני מנתק אותך עד שאנחנו מתקנים את הליקוי. אז מה זה "לא, הוא לא יאפשר"? פשוט אני מפחד פה ממדרון חלקלק, ולכן אני לא חושב שנכון להוסיף את סעיף (א)(2) לתוך סעיף (ה). רק את (א)(1), לגבי מי שבכלל לא הצלחת לתקשר איתו, הדלתות שלו נעולות, אתה לא מצליח להגיע לבניין או לבית, יש שם מתחם או שלושה כלבים בפנים.
היו"ר יעקב מרגי
אני הייתי נענה לרצונם של ספקי הגז והייתי נותן להם עילה להגיש תלונה. אם זה פצצה מתקתקת, אם זה מפגע בטיחותי והוא מונע ממני לנתק את הגז, אז שלפחות תעמוד לי הזכות כספק גז להגיש תלונה למשטרה.
גל נוי אפרת
יש להם זכות כזו, לא צריך לרשום את זה בחוק.
היו"ר יעקב מרגי
חובה, לא זכות. אני מתקן את עצמי: שתהיה עליהם חובה להגיש תלונה.
גל נוי אפרת
אנחנו לא חושבים שצריך להוסיף חובה כזאת.
היו"ר יעקב מרגי
למה לא?
גל נוי אפרת
יש את הדין הכללי שבו יש כל מיני חובות כמו "לא תעמוד על דם רעך" - - -
היו"ר יעקב מרגי
השאלה אם במצב שספק גז אומר לצרכן גז שהמתקן שלו הוא לא בטיחותי ומהווה סכנה וחובה לנתק אותו, והצרכן לא מאפשר לו – האם זאת עילה שמחייבת אותו להגיש תלונה. למי הוא צריך להתריע? נניח שהוא עשה כל מה שהוא יכול כדי למנוע את הסכנה ומעבר לזה הוא לא יכול לעשות. מה הוא עושה? אני לא יכול לטמון את הראש שלי בחול בעניין הזה. אתה יודע מה, חן? תזכיר לי ביום העצמאות, אני אתן לך להדליק משואה על זה ששמת את זה בחוק, לפני זה זה לא היה. אבל אחרי ששמת את זה בחוק אז בוא תשים אותו נורמלי, מושלם
גל נוי אפרת
מספק שרואה פצצה מתקתקת והוא לא יכול לטפל בה בגלל התנגדות של הצרכן כן מצופה לדווח על זה, אבל אני לא חושבת שצריך לרשום את זה בחוק.
היו"ר יעקב מרגי
את מדברת על אזרחות טובה או על חקיקת חוק הגפ"ם? אני בכוונה מחדד את זה. את הולכת בקו של "מצופה ממנו", "האזרח הנורמטיבי" וכן הלאה, אבל לא היינו יושבים פה עכשיו אם הכול היה - - -
גל נוי אפרת
לא, אני פשוט חושבת שיש לזה מענה בדין הכללי, בחובות הכלליות, כמו שכל אדם שרואה פצצה מתקתקת צריך לדווח למשטרה למרות שזה לא כתוב בשום מקום.
היו"ר יעקב מרגי
השאלה אם בדין הכללי זה מהווה עילה שמחייבת אותו ללכת להגיש תלונה או לדווח לכם?
גל נוי אפרת
לפי הפרשנות שלי, בדין הכללי במצב שאדם רואה פצצה מתקתקת הוא חייב לדווח על זה למשטרה, מכוח למשל חוק "לא תעמוד על דם רעך", וזה חל גם כאן.
היו"ר יעקב מרגי
אולי לקחתי מושג בעייתי, פצצה מתקתקת. אבל נניח שמדובר על דליפת גז או על מתקן לא בטיחותי.
גל נוי אפרת
קודם כול, הוא צריך לטפל בזה בעצמו, אבל - - -
היו"ר יעקב מרגי
אבל הוא לא הצליח, הלקוח מנע ממנו, העמיד לו את הפיטבול שלו ולא נותן לו להתקרב.
גל נוי אפרת
אז הוא צריך לדווח על זה. אנחנו לא חושבים שצריך לכתוב את זה בחוק.
היו"ר יעקב מרגי
אז להשאיר את זה פתוח?
גל נוי אפרת
עוד פעם, להבנתי יש לזה מענה בדין הכללי.
היו"ר יעקב מרגי
בסדר, זאת גם תשובה. לפחות זה נאמר פה ונכתב פה. כשניפגש בשמיניות נוכל להגיד "אמרנו לכם". יש התייחסויות?
יותם אדמי
אדוני, לא שמעתי התייחסות לסעיף 26(ו).
היו"ר יעקב מרגי
לא שמעתי התייחסות שלך לזה שלא הכנת שיעורי בית ולא הגשת את ההערות שלך מבעוד מועד.
יותם אדמי
אם אתה רוצה אני אשמח להתייחס לזה, אדוני.
היו"ר יעקב מרגי
אל תשמח, תשלח לי את ההערות שלך.
יותם אדמי
אדוני, סליחה, אבל בעניין הזה צריך להעמיד דברים על דיוקם. אנחנו שלחנו לוועדה שניים-שלושה מכתבים מפורטים לגבי הצעת החוק הזאת. שלחנו את זה לקראת הסבבים הקודמים, זה התייחס בדיוק לנוסח שאנחנו דנים עליו עכשיו. אנחנו קיבלנו את ההערה שאדוני והיועץ המשפטי של הוועדה נתנו לנו לפני שני דיונים והשקענו לא מעט אנרגיה, כולל שלי באופן אישי, ושלחנו - - -
היו"ר יעקב מרגי
יותם, תעצור. יותם, שבוע שעבר הגענו ל-25א ואמרנו לכם שאנחנו ממשיכים בחקיקה, ואם יש לכם הערות אז מכאן ולהבא תגישו אותן.
יותם אדמי
שלחנו, אדוני.
היו"ר יעקב מרגי
מתי שלחת? השבוע שלחת?
יותם אדמי
יש מכתב מ-28 ב - - -
היו"ר יעקב מרגי
השבוע שלחת?
יותם אדמי
שלחתי לגבי הסעיפים האלה לפני שבועיים. על סעיפים 9 עד 44 שלח מכון האנרגיה. אנחנו עדיין בתוך הסעיפים האלה, אוקיי? אדוני, אני מבקש עוד מילה לעניין הפרוצדורה שדיברת לגבי סעיף 25 ו-25א - - -
היו"ר יעקב מרגי
לא, עזוב את 25, אין את 25 - - -
יותם אדמי
לא, אני רוצה - - -
היו"ר יעקב מרגי
אל תגיד לי לא, אני אשתיק אותך. יהיה דיון בשבוע הבא על 25, אני לא רוצה לגעת בזה עכשיו.
יותם אדמי
אבל אני רק מבקש ש - - -
היו"ר יעקב מרגי
אני לא רוצה לגעת בזה עכשיו. שבוע הבא יהיה דיון, ואם אתה חושב שיש משהו חשוב מאוד שאני צריך לדעת אותו לפני הדיון... וואלק, הוכחתם לי השבוע שכשאתם רוצים אתם יודעים לעשות.
יותם אדמי
בסדר גמור, אדוני. מה שאני מבקש, בשביל לקצר את הדיון בשבוע הבא, זה שמשרד האנרגיה יעביר לנו את הנוסח הזה וידבר איתנו, כמו שהוא דיבר עד עכשיו, וננסה להגיע לאיזשהו נוסח מוסכם ולראות איך מתקדמים עם הדבר הזה. זה כל מה שאנחנו מבקשים.
היו"ר יעקב מרגי
שמעתם? תודה. בגלל זה נתנו שבוע. אני יודע לנזוף גם בנציגי הממשלה, אבל בצורה מכובדת.
עומר גורדון
כבוד היושב-ראש, אני מבקש להתייחס לדברים שאמר חן בר יוסף לגבי הבקשה שלנו - - -
היו"ר יעקב מרגי
לא, אדוני, לא, אתה כבר התייחסת וקיבלת תשובות, נקודה. אנחנו עכשיו בהצבעה על 26, אין סיבוב חוזר.
עומר גורדון
אבל לא יכול להיות שחן בר יוסף אומר במשפט אחד שיש הרבה לקוחות והם לא יכולים לקבל מאיתנו דיווחים על צרכנים שמסרבים לניתוק, ובמשפט אחרי זה הוא אומר שאין כמעט מקרים כאלה. זה לא יכול להיות.
היו"ר יעקב מרגי
תקשיב, אני אגיד לך מה הוא אמר במילים אחרות.
עומר גורדון
הוא אמר במילים אחרות ש - - -
היו"ר יעקב מרגי
אדוני, מרגע זה אתה שותק ואני מדבר. תקשיב, אומר לך חן, במילים אחרות: תקשיב טוב טוב, אתה ביקשת רישיון ספק גז, אתה מרוויח, לך יש הכנסות, הכול מגולם בפנים. הוא הרגולטור. הוא זורק עליך את האחריות, וזה שאתה תדווח לו שיעקב מרגי לא מאפשר לך לנתק את הגז זה לא עושה כלום, לא הוא צריך להתמודד עם זה, הוא זורק עליך את האחריות. זאת החלטה של הרגולטור. ואם אתה שואל אותי, זה יותר בטוח, יותר נכון וכך זה צריך להיות. לא בגלל שזה הכי צודק, אלא בגלל שזה הכי נכון. מה לעשות, הרגולטור הוא לא משרד שאמור להגיש תלונות. עליך הוא כן יגיש תלונות, עליך הוא כן יאכוף, אבל עם הצרכנים שלך אתה תתמודד. תודה, מיצינו. מי בעד 26 כפי שהצגנו אותו? יש מתנגדים או נמנעים?
אימאן ח'טיב יאסין (הרשימה המשותפת)
זה בעייתי.
היו"ר יעקב מרגי
מה שתחליטי.

הצבעה

אושר.
היו"ר יעקב מרגי
אין מתנגדים, הסעיף אושר. עוברים ל-27.
גל נוי אפרת
הגענו לפרק הסוכנים.
איתי עצמון
לפני שתתחילי לקרוא את הסימן הזה אני מבקש להגיד כמה דברים קצרים. המודל שמיוצג כאן הוא מודל שבדרך כלל לא שגור בדברי חקיקה בהסדרי רישוי. בדרך כלל גורם שמבצע פעולה שטעונה רישוי עושה את זה מכוח רישיון. כאן למעשה יש ספק גז שחייב ברישוי, כפי שהוועדה אישרה גם בפרקים קודמים, והוא מפעיל גורם מטעמו, שלוח שלו, שנקרא סוכן, כאשר הסוכן בעצם לא יהיה חייב ברישוי. בסימן הזה, ההוראות המפורטות שייקבעו עכשיו ככל שהוועדה תאשר, בעצם יקבעו הסדר מקיף לפיקוח על פעולתם של אותם סוכנים והחלת חובות מפורשות לגביהם. המשרד קיבל לא מעט הערות שאנחנו בייעוץ המשפטי העברנו להם לגבי הפרק הזה כדי להדק את הפיקוח ולוודא שאכן לרגולטור במשרד האנרגיה יש כלים מספקים לפקח על פעולות הסוכנים, שכאמור מבצעים את כל הפעולות שספק הגז למעשה יכול לבצע לפי החוק.
היו"ר יעקב מרגי
27, בבקשה.
גל נוי אפרת
סימן ב': ביצוע פעולת ספק גז באמצעות סוכן

ביצוע פעולת ספק גז באמצעות סוכן
27.
בעל רישיון ספק גז לא יבצע פעולת ספק גז באמצעות אחר (בחוק זה – סוכן), אלא אם כן המנהל התיר לו במסגרת הרישיון לבצע פעולה כאמור באמצעות אותו סוכן, ובהתאם לתנאים שנקבעו ברישיון.



אני מבקשת שמנהל מינהל הדלק ייתן איזשהו הסבר על הסוכנים.
חן בר יוסף
אנחנו אומנם בחקיקה מתחדשת, אבל השוק הוא ותיק. השוק הזה מתנהל כבר שנים לא רק באמצעות בעלי הרישיון הראשיים, אלא גם באמצעות מפיצים שיש להם.
היו"ר יעקב מרגי
בעלי הרישיון הם הספקים, חברות הגז.
חן בר יוסף
כן, אלה הם בעלי הרישיון, חברות הגז. חברות הגז בלא מעט מקרים ובלא מעט אזורים בארץ, מכל מיני סיבות – דרך אגב, זה קורה בכל תחומי ההפצה, זה קורה בגלידות, במשקאות קלים וכן הלאה - - -
היו"ר יעקב מרגי
זה בדרך כלל ככה. הרי עפרה שטראוס לא מוכרת לי את השוקולד שאני קונה.
חן בר יוסף
אפילו לא לבעל המכולת. ואת זה לא באנו לשנות. מה שכן, לאורך השנים ראינו שאותם מפיצים, שחתומים על הסכמים מהסכמים שונים, פועלים ללא שום בקרה וללא שום יכולת שלנו לזהות איזה יכולות ואיזה תנאים בסיסיים נדרשים מהם על מנת לעשות פעולה שהיא מאוד דומה, לעיתים גם כמעט זהה, לפעולה של ספק גז. אז כדי, מצד אחד, לאפשר לשוק לפעול ולהמשיך את אותן התקשרויות, ומצד שני - - -
היו"ר יעקב מרגי
איזה פעולות סוכן עושה כמו ספק גז? הוא מאחסן אצלו מכלי גז?
חן בר יוסף
הוא מאחסן אצלו מכלי גז, הוא מוביל מכלי גז, הוא בודק בדיקות - - -
היו"ר יעקב מרגי
בלונים או מכלים?
חן בר יוסף
בלונים. בלונים גדולים, לא בלוני פיקניק, בלוני 48 - - -
היו"ר יעקב מרגי
בלונים לצריכה ביתית.
חן בר יוסף
הוא יכול לספק גז למרכזייה, חלקם גם מובילים גז, יש להם את מחסני הגז שלהם ומטעמם. בעצם הוא עושה כמעט כל דבר שעושה ספק. מה לרוב אין לסוכנים? אחד, ההתקשרות הישירה עם בית הזיקוק היא של ספק הגז, כלומר הוא זה שקונה את הגז מהמקור, שהוא או היבוא או אחד מבתי הזיקוק. והדבר השני, הביטוח. הביטוח הרבה פעמים הוא של ספק הגז. בנוסף, לפעמים חלק מהפעולות, למשל לשאוב ממרכזייה, זה פעולות שלרוב סוכן לא יודע לעשות אותן. אם הוא מגלה שיש מרכזייה שיש בה בעיה וצריך להחליף אותה, לרוב יכולת השאיבה נמצאת רק אצל הספק.

ובעצם הלקוח לא יודע מי עומד מולו. הוא כן יודע, כי אמור להיות חוזה ביניהם, אבל הוא מייחס את זה לחברה למעלה. ופה אנחנו בעצם מנסים לדאוג שמצד אחד יהיה המשך התנהלות סביר של המשק, בלי לפגוע ב - - -
היו"ר יעקב מרגי
אני כצרכן גז אף פעם לא ידעתי איך קוראים לנהג שמביא לי את המכל, זה לא מעניין אותי בכלל.
חן בר יוסף
נכון. ולפעמים הוא יכול להיות שכיר של החברה, ולפעמים עצמאי לחלוטין.
היו"ר יעקב מרגי
ואני חושב שזה טוב ונכון.
חן בר יוסף
למעשה דרך סעיפים 27 ו-28, תוך התייעצות ארוכה גם עם הייעוץ המשפטי של הוועדה וגם עם משרד המשפטים, יצרנו פה שורת הסדרים שהיא מאוד דומה למציאות. היא בעצם קצת מחדדת את דרישות הסף מסוכן כזה, כדי שיהיה ברור לנו ולו מה הוא צריך להיות ואיך הוא אמור להתנהג. למעשה זה שם את הלקוח במקום הרבה יותר בטוח וודאי.
היו"ר יעקב מרגי
אני אשאל שאלה. הרי קודם הסעיפים האלה לא היו. השאלה שלי היא זאת: הכנסת הסעיפים האלה בחקיקה וכניסתם לתוקף – מה היא תעשה למערך - - - ?
אנטאנס שחאדה (הרשימה המשותפת)
הסעיף הזה לא היה קיים בכלל, אדוני היושב-ראש?
היו"ר יעקב מרגי
לא. אמרתי. מה זה יעשה למערך הסוכנים בארץ?
חן בר יוסף
להבנתנו זה יעשה שני דברים. אחד, סוכנים קיימים, שהם כנראה בעלי ניסיון ובעלי היכולות הנדרשות פה, פשוט ממשיכים בפעולתם.
היו"ר יעקב מרגי
אתה מעריך שיש להם את היכולות והם עומדים בתנאים?
חן בר יוסף
כן.
אימאן ח'טיב יאסין (הרשימה המשותפת)
לא כולם.
אנטאנס שחאדה (הרשימה המשותפת)
בכל האזורים?
חן בר יוסף
זה לא קשור לאזור, זה קשור ליכולת. מדובר על ניסיון של שלוש שנים. הבן אדם שמספק לך גז – אתה רוצה שהוא יהיה קצת בתחום, לא? הוא חברה, הוא לא היחיד, הוא לא נהג חדש של משאית - - -
אנטאנס שחאדה (הרשימה המשותפת)
אבל עכשיו מקשים לו את התנאים - - -
היו"ר יעקב מרגי
רגע, בואו נשמע את התנאים לפני שנתווכח. אנחנו נתווכח על התנאים, לא נתווכח על הרעיון. את הרעיון הבנו.
חן בר יוסף
27 זה הרעיון.
אימאן ח'טיב יאסין (הרשימה המשותפת)
אנחנו רוצים שזה יהיה בטוח, אבל לא בטוח עד כדי כך שלא יהיה לו גז בכלל.
חן בר יוסף
לא, אנחנו לא שם.
אימאן ח'טיב יאסין (הרשימה המשותפת)
בסופו של דבר אנחנו רוצים שהלקוחות יקבלו גז. הרי הכי בטוח זה שאין בכלל גז.
היו"ר יעקב מרגי
חן, כשהייתי יו"ר ועדת החינוך ניסיתי להסביר משהו שלימדו אותי פעם. איך כותבים חינוך? ח', נ' ו-כ' סופית, נכון? ואיך חונקים? ח', נ' ו-ק. פשוט ההבדל זה אם אתה מפעיל מסת שריר או לא מפעיל מסת שריר. חינוך זה חניקה רפה. השאלה אם בסוף תהיה או לא תהיה הספקת גז.
אנטאנס שחאדה (הרשימה המשותפת)
מי זה המנהל?
היו"ר יעקב מרגי
המנהל זה חן. משרד האנרגיה.
חן בר יוסף
יש כל מיני רגולטורים בישראל, ואני שמח להיות רגולטור כזה שהכותרת מעל המשרד שלו זה "הספקת אנרגיה רציפה למשק". אני אחראי לזה שיהיה גז במשק, אני לא רק דואג ל - - -
היו"ר יעקב מרגי
חן בר יוסף, תקשיב, אנחנו עובדים בלי אגו.
חן בר יוסף
לא, זה לא אגו.
היו"ר יעקב מרגי
אלה תשובות של אגו. אני מומחה לאגו, זה המקצוע שלי. אני אשאל שאלה יותר פשוטה, כי לא קיבלתי תשובה. אם אני מכניס את ההסדרה הזאת והיא נכונה ורצויה והכול טוב ויפה – האם זה יקשה על משק הגז בתפקוד שוטף? האם זה יגרום זעזוע?
חן בר יוסף
לא.
היו"ר יעקב מרגי
אתה חושב שרובם עומדים בתנאים האלה?
חן בר יוסף
אני חושב שלפחות 85% עד 95% עומדים בתנאים האלה.
היו"ר יעקב מרגי
טוב, אז בוא נדבר על זה.
חן בר יוסף
סעיף 27 זה רק העיקרון.
היו"ר יעקב מרגי
על העיקרון אנחנו מסכימים, אני אפילו לא פותח את זה לדיון. בואו נעבור ל-28. נצביע על 27 ו-28 ביחד.
גל נוי אפרת
תנאים לביצוע פעולת ספק גז באמצעות סוכן
28.
(א) המנהל רשאי להתיר לבעל רישיון ספק גז במסגרת רישיון ספק הגז ובתנאים שיקבע בו, לבצע פעולת ספק גז באמצעות סוכן, אם מתקיימים כל אלה:




(1) הסוכן הוא אזרח ישראלי או תושב ישראל, או חברה כהגדרתה בחוק החברות;




(2) בעל הרישיון והסוכן התקשרו ביניהם, בחוזה בכתב, לביצוע פעולת ספק גז מטעמו של בעל הרישיון, באמצעות הסוכן; בחוזה כאמור יפורטו פעולות ספק גז שאותן יבצע הסוכן מטעם בעל הרישיון, ובכלל זה רשימת מיתקני הגז טעוני היתר שהסוכן יפעיל מטעמו של בעל הרישיון או רשימת האזורים שבהם יספק הסוכן גז לצרכני גז מטעם בעל הרישיון, לפי העניין;
היו"ר יעקב מרגי
עד כאן זה מטלות על הספק, לא על הסוכן.
גל נוי אפרת
(3) לסוכן מיומנות, ידע מקצועי וניסיון בביצוע פעולות ספק גז, כפי שקבע השר, באישור ועדת הכלכלה, ואם הסוכן הוא חברה – למנהל הכללי של החברה או למנהל בכיר בחברה, וכן לבעלי תפקידים בחברה המבצעים פעולות ספק גז, מיומנות ידע מקצועי וניסיון כאמור;




(4) הסוכן עבר הכשרה בביצוע פעולות ספק גז, על ידי בעל הרישיון, לפי תכנית שאישר המנהל, ואם הסוכן הוא חברה – המנהל הכללי של החברה או מנהל בכיר בחברה, וכן בעלי תפקידים בחברה המבצעים פעולות ספק גז, עברו הכשרה כאמור;




(5) הסוכן מבוטח בביטוח לכיסוי חבותו על נזקים, בהתאם להוראות כאמור בסעיף 29;




(6) הסוכן אינו עוסק בביצוע פעולות ספק גז מטעם בעל רישיון ספק גז אחר;




(7) הסוכן לא הורשע בעבירה אשר מפאת מהותה, חומרתה או נסיבותיה אין הוא ראוי, לדעת המנהל, לבצע פעולות ספק גז, ואם הסוכן הוא חברה – גם בעל שליטה או נושא משרה בה לא הורשעו בעבירה כאמור.



אסביר בכמה מילים. יש כאן רשימה של דרישות שהסוכן יצטרך לעמוד בהן בשביל שהספק יקבל היתר לפעול באמצעותו. זו רשימה של דרישות מאוד בסיסיות וסטנדרטיות, כמו ישראליוּת, הכשרה מקצועית, ביטוח, בלעדיות לספק.
היו"ר יעקב מרגי
אבל אמרנו שאת הביטוח הספק עושה.
גל נוי אפרת
נכון, ובאמת הביטוח מנוסח ככה שהוא מבוטח בהתאם להוראות סעיף 29, שהמשמעות של זה היא שהספק אמור לבטח את הסוכן.
היו"ר יעקב מרגי
חברי הכנסת, יש הערות?
אנטאנס שחאדה (הרשימה המשותפת)
ב-(7) ההגדרה של העברה רחבה.
היו"ר יעקב מרגי
כתוב "אין הוא ראוי לדעת המנהל". אתה יודע מי זה המנהל?
אנטאנס שחאדה (הרשימה המשותפת)
משרד האנרגיה. זה רחב מדי. עדיף לצמצם את ההגדרה של זה.
גל נוי אפרת
דיברנו על זה בישיבות הקודמות. מדובר בנוסח סטנדרטי שמקובל בחקיקה שמסדירה רישוי. אותה תבנית קיימת גם לגבי הספק, גם לגבי עוסק בעבודות גז - - -
אנטאנס שחאדה (הרשימה המשותפת)
מה למשל לגבי עברות תנועה?
היו"ר יעקב מרגי
לא, לא מדובר על זה ולא על עברות בנייה. אבל מה אם המנהל מצא בגיליון ההרשעות שלו החזקת נשק שלא כדין, שלא ברישיון? זה חמור מבחינתך או לא חמור?
אנטאנס שחאדה (הרשימה המשותפת)
בטח חמור.
היו"ר יעקב מרגי
נכון, ועוד לתת לו חבילת בלוני גז... אני בכוונה הלכתי לשם. זה לא מדבר על עברות כמו - - -
איתי עצמון
אני רוצה להשלים את הדברים שאמרה נציגת משרד האנרגיה. זאת תיבה מאוד מאוד מקובלת, היא נמצאת בעשרות אם לא מאות דברי חקיקה. היא מתייחסת לעברות רלוונטיות, עברות שמפאת מהותן, חומרתן או נסיבותיהן לא ראוי לדעת הרגולטור לתת לגורם מסוים לפעול.
היו"ר יעקב מרגי
הוא שואל מה הן.
איתי עצמון
העברות האלה משתנות בהתאם לנסיבות.
היו"ר יעקב מרגי
עכשיו אנחנו עסוקים רק בגז.
אנטאנס שחאדה (הרשימה המשותפת)
נניח יש לו בית ללא רישיון. סוכן גז בנגב, גר בבית ללא רישיון.
היו"ר יעקב מרגי
לא, עברות בנייה לא בתוך זה. אני אתן לך סעד בעניין הזה, במיוחד כשמדובר בפזורה והמדינה לא מסדירה. אלו אשמים ואלו אשמים. בואו תנו לי פחות או יותר רשימה של העברות. זה לא רשימה לפרוטוקול של כל העברות, אבל תנו לי להבין את המנעד.
גל נוי אפרת
אנחנו יכולים לתת דוגמאות, אבל אני מדגישה שזאת לא רשימה סגורה - - -
היו"ר יעקב מרגי
ברור, אני אמרתי את זה.
גל נוי אפרת
לדוגמה, עברות בתחום הבטיחות בגז, עברות בתחום האלימות, כי הרי מדובר באדם שבא במגע עם צרכנים, עברות בתחום המרמה - - -
אנטאנס שחאדה (הרשימה המשותפת)
מבחינה חוקית, מבחינת ניסוח, אי אפשר להגביל את זה יותר?
איתי עצמון
לא, זאת ההגדרה השגורה שקיימת לכל אורך החקיקה, וגם בהצעת החוק הזו היו לנו כבר כמה וכמה סעיפים בדיוק עם אותו נוסח.
היו"ר יעקב מרגי
עוד הערות?
אנטאנס שחאדה (הרשימה המשותפת)
יש פה נושא של הסכם חתום בין הסוכן לבין הלקוח?
היו"ר יעקב מרגי
חוזה עסקי.
עומר גורדון
אני רוצה להעיר לגבי 28(א)(3). כתוב שנדרשים לסוכן מיומנות, ידע מקצועי וניסיון. ידע מקצועי זה בסדר, אבל איך הוא יקבל מיומנות וניסיון בפעולות של ספק גז אם הוא סוכן חדש? עם הסוכנים הקיימים זה בסדר, אין בעיה, אנחנו נאשר אותם. אבל אם מחר נרצה סוכן חדש, איך אנחנו עושים את זה? איך אני נותן לו מיומנות וניסיון?
היו"ר יעקב מרגי
הוא היה עובד והוא התקדם.
עומר גורדון
איך הוא היה עובד?
היו"ר יעקב מרגי
עבד עם סוכן אחר או עם חברה אחרת. חן, למה אני עונה במקומך?
אנטאנס שחאדה (הרשימה המשותפת)
זה באמת בעייתי. אם הוא למד והוא רוצה להיכנס לתחום - - -
חן בר יוסף
לא מספיק שהוא רק למד. הוא למד והתנסה. המושג ניסיון מתקשר לפעולות שהוא עושה. אם הפעולות של סוכן הן הובלה והפצה והבן אדם הוביל והפיץ במשך שלוש שנים בחברה אחרת, או אם למשל הוא היה טכנאי במשך כמה שנים בחברה אחרת - - -
היו"ר יעקב מרגי
נניח אני הייתי אפסנאי בצה"ל והשתחררתי ויש לי חלום ילדות להרים צוברי גז. אני צריך ניסיון בשביל זה. אתה אומר לי ללכת לעבוד אצל מוישה, לצבור ניסיון, להביא אישור שעבדתי אצלו שלוש שנים. תגיד, שלוש שנים זה לא הרבה? תגיד לי את האמת. לדעתי שלוש שנים זה הרבה זמן.
חן בר יוסף
רגע, בוא נבין, סוכן הוא על גבול בעל רישיון. הוא עושה המון פעולות, הוא לא רק סוחב בלונים. הוא יוצר התקשרויות - - -
היו"ר יעקב מרגי
בסדר, על העיקרון כבר הסכמנו בסעיף 27. אבל עכשיו אני שואל לגבי שלוש שנות ניסיון. זה הרבה.
גל נוי אפרת
אבל הורדנו את העניין של שלוש שנות ניסיון והשארנו את זה פתוח לתקנות.
חן בר יוסף
שיבואו לפה לאישור.
היו"ר יעקב מרגי
אז מי הכניס לי את זה עכשיו לראש?
גל נוי אפרת
זה הופיע בנוסח המקורי, ובעקבות ההערות שקיבלנו ביקשנו - - -
היו"ר יעקב מרגי
אז אם כבר העלינו את זה, מה יהיה בתקנות?
חן בר יוסף
מה שהוועדה תאשר.
היו"ר יעקב מרגי
תודה רבה, הבנתי. אנחנו גמישים ומתחשבים. יש עוד הערות?
יותם אדמי
לגבי סעיף 28(א)(3) אני רוצה לשאול את נציגי מינהל הגז והייצוג המשפטי של הוועדה מה קורה עד שהשר קובע תקנות לגבי הדרישות של הסוכן.
איתי עצמון
יש הוראות מעבר.
יותם אדמי
למיטב זיכרוני הוראות המעבר לא מתייחסות לדבר הזה. זאת נקודה שצריך להתייחס אליה ו - - -
היו"ר יעקב מרגי
תודה, קיבלת תשובה. תעבור להערה הבאה.
יותם אדמי
אני לא שמעתי - - -
היו"ר יעקב מרגי
יותם, להערה הבאה.
יותם אדמי
אני ממשיך. לגבי ההערה שאמר עומר מחברת אמישראגז, לא שמעתי שום התייחסות לזה שלמעשה אין שום יכולת לסוכן חדש לצבור ניסיון בביצוע פעולות - - -
היו"ר יעקב מרגי
התקבלה תשובה, לא הקשבת.
יותם אדמי
לא, לא הייתה תשובה.
היו"ר יעקב מרגי
זה שאתה לא מרוצה זה לא אומר ש - - -
יותם אדמי
לא, לא התייחסו לזה.
היו"ר יעקב מרגי
זה הכול סובייקטיבי, תלוי מה אתה רוצה לשמוע. בתקופת הניסיון נדון בתקנות. תודה.
יותם אדמי
לא, אבל - - -
היו"ר יעקב מרגי
מיציתי. גם מי שישאל את זה אחריך לא יקבל תשובה.
יותם אדמי
נקודה אחרונה, שגם כתבנו לוועדה במכתב מ-28 באוקטובר. מינהל הגז רוצה לעשות כאן שינוי: היום לא צריך לקבל אישור בשביל לעבוד עם סוכנים, ומעכשיו כן יהיה צורך לקבל אישור. מה שאנחנו הצענו זה שבמקום שעכשיו נלך ונתחיל לאשר ספציפית כל סוכן, יבוא מינהל הגז וייתן לספק הגז היתר לעבוד עם סוכנים; יגדיר במה צריך סוכן הגז לעמוד, ואנחנו נבדוק שהוא באמת עומד בזה, ונדווח למנהל שאנחנו מתחילים התקשרות עם אחד כזה ומסיימים התקשרות עם אחד כזה.
היו"ר יעקב מרגי
זה מה שאנחנו עושים, אנחנו אומרים לך מה סוכן צריך להיות ומה הוא צריך לעשות, אז מה הסיפור שלך?
איתי עצמון
לא, צריך לאשר כל סוכן ספציפית.
יותם אדמי
הם צריכים לאשר כל סוכן - - -
היו"ר יעקב מרגי
מה אכפת לך?
יותם אדמי
אכפת לי. זה הרבה מאוד בירוקרטיה, זה תוקע לנו תהליכים מול הסוכנים ומול העבודה השוטפת. הרי עד היום אפשר היה לעבוד ולא היינו בכלל צריכים לדווח - - -
היו"ר יעקב מרגי
בוא אני אגיד לך איך עבדת עד היום. אם יש לי טנדר ובאתי אליך עם צוברים ורכשתי 20 – נתת לי. מה אני עשיתי עם ה-20 האלה? אתה אפילו לא ידעת.
יותם אדמי
לא נכון, ברור שידעתי.
היו"ר יעקב מרגי
לא ידעת.
יותם אדמי
אדוני, זה ממש לא נכון.
היו"ר יעקב מרגי
לא ידעת.
יותם אדמי
אני אומר לך שזה לא נכון, לפחות לגבי החברה שאני עובד בה. לא היה אצלנו שגר ושכח.
היו"ר יעקב מרגי
אל תאתגר אותי, ככה זה עובד. בוא, ההסדרה שעושים לא חונקת, היא בסך הכול אומרת שיהיה חוזה בין הספק לסוכן, חוזה עסקי. גם אתה צריך את זה. יהיה חוזה ויהיה לו ניסיון. לוודא שהוא יודע מה זה בלון גז. תקשיב, גם בבתי החולים יש לצערי הרבה רופאים אורתופדיים שלא יודעים איך נראה חולה במצוקת נשימה. או למשל היום פורסם פסק דין ששוטר לא יודע מה זה הגדרה של בחור אוטיסט. אנחנו רוצים לתקן עולם. לאט-לאט, בלי לחנוק, אבל כן לתקן. תקשיב, אני הייתי בכוננות לסעיף הזה. תאמין לי שאם יהיו סעיפים שפתאום חן בר יוסף יתעורר וירצה לעשות סדר, אני אגיד לו: לך תשלם מחירים על כל ההזנחה הפושעת שלך שנים אחורה. אבל פה מדובר בדברים בסיסיים מאוד, מאוד טריוויאליים. אתה רוצה להגיד שהתהליך ייקח זמן ולבקש זמן להקיף את כל החוזים? בסדר. אבל בחייך, אל תערער על זה, זה לא יעזור.
יותם אדמי
לא, אדוני, הוויכוח הוא לא על התנאים, אנחנו מסכימים לחלוטין עם מה שאמרת, באמת חשוב שיהיה חוזה, חשוב שיהיה לו ניסיון וחשוב שהוא יעבוד בטיחותי, ואני אגלה לך סוד – אנחנו עושים את זה כבר היום. לא על זה דיברתי. אני מדבר על השאלה האם עכשיו אנחנו צריכים ללכת ולאשר כל סוכן בצורה פרטנית מול מינהל הגז, כשאני משער שיש עשרות ומאות כאלה בפריסה ארצית בכל החברות; או שאנחנו עכשיו יכולים לקבל - - -
היו"ר יעקב מרגי
עצור.
חן בר יוסף
דבר ראשון, נתנו שנה לאשר אותם. השאלה איך סוכנים חדשים - - -
היו"ר יעקב מרגי
רגע, חן, השאלה שלי היא למה אתה צריך את כאב הראש הזה, למה אתה צריך שהוא ידווח. אם אתה נותן לו עכשיו להחזיק מתקן עם סכנה של רבע מכל אמוניה של חיפה, אם אתה סומך עליו, אז הוא מבקש ממך להגיד לו מה אתה רוצה והוא יעשה את כל הפעולות, הוא יחזיק אותם אצלו. למה אתה צריך את הדיווח הזה? למה אתה צריך לאשר אחד-אחד?
חן בר יוסף
דבר ראשון, כי מה שהיה עד היום לא הוכיח את עצמו. זה לא הוכיח את עצמו משתי סיבות. אחת, אני רוצה לדעת כשסוכן כזה כושל, אני רוצה לדעת שאני מורה לו להפסיק לעבוד - - -
היו"ר יעקב מרגי
מה זאת אומרת "זה לא היה עד היום"? אתה רוצה להגיד לי שספקי הגז - - -
חן בר יוסף
ספקי הגז עבדו עם סוכנים ורק לאחרונה ביקשנו מהם את כל הרשימות של כל הסוכנים האלה - - -
אנטאנס שחאדה (הרשימה המשותפת)
לסוכן אין אישור מהמשרד?
חן בר יוסף
לא. זאת הבעיה, זה מה שבאנו להסדיר פה. והסוכן הוא ממש מיני ספק גז מול הלקוח.
איתי עצמון
זאת בדיוק הנקודה.
חן בר יוסף
יותר מזה, במקרה של סוכן שכשל, הדרך היחידה הייתה לתבוע בפלילים את הסוכן הספציפי, בלי שיש לי יכולת להגיד שהחברה הזאת, הח"פ הזה, לא מוסמכת יותר לעבוד בתחום הגז. ועכשיו, כשהרישום אצלי, אני יכול לעשות את זה.
היו"ר יעקב מרגי
אז תעשה את זה מול ספק הגז. הוא לא היה אחראי, הוא העסיק סוכנים כאלה. תגדיר לו.
חן בר יוסף
יש בהמשך את חובות הפיקוח של ספק הגז על הסוכן.
היו"ר יעקב מרגי
לא, שלא יהיה גם וגם, אל תגזים.
חן בר יוסף
זה לא גם וגם. קודם כול, אנחנו לא מסירים ידינו וכבר היום אנחנו מגיעים, ונמשיך להגיע, לכל סוכנות וסוכנות ונעשה ביקורת ישירה שלנו על הסוכנות עצמה. חוץ מזה, מכיוון שהסוכן הוא מין זרוע ארוכה של חברות הגז, יש דרישות פיקוח שלנו מחברות הגז על הסוכנים. אבל הנקודה היא שהיום כאשר סוכן של חברה היה כושל, כלי העבודה היחיד שלי היה מול החברה למעלה. ועכשיו אני אומר: לא, אם הסוכן שלך בעפולה כשל, אני רוצה לטפל בסוכן שלך בעפולה ולמנוע את הכשל של הסוכן הזה בעפולה. עד היום הייתי צריך לסגור את כל החברה, זה היה לא מידתי.
היו"ר יעקב מרגי
אתה צודק, זה לא מידתי. אבל אני שואל אותך שאלה. למה אתה צריך לאשר אותם? אתה צריך לדעת עליהם, אבל למה אתה צריך לאשר אותם?
חן בר יוסף
כי כאשר אני מאשר אותם אני יכול גם לפסול אותם. אם אני לא מאשר אותם אין לי שום יכולת לפסול אותם.
אנטאנס שחאדה (הרשימה המשותפת)
גם אם זה מוריד אחריות מהחברה?
חן בר יוסף
זה לא מוריד. נקרא בהמשך ותראה שזה לא מוריד.
איתי עצמון
אני גם רוצה להתייחס לעניין הזה. מבחינתי האלטרנטיבה היא שהסוכנים האלה יקבלו רישיון. הם מבצעים פעולה שחייבת ברישוי, והאלטרנטיבה היא לרשות את כל הסוכנים האלה. כך שמדובר פה בפשרה. וכמו שאמרתי, הסעיפים הבאים נועדו לתת לרגולטור כלים לפקח על אותם גופים, אנשים או חברות שמבצעים פעולות שחייבות ברישוי, פעולות שיש להן השלכה בטיחותית. צריך לזכור שאנחנו עוסקים כאן בענייני בטיחות, ולכן מאוד חשוב בעיניי הפיקוח הזה, שהוא בעצם מעין רישוי. כלומר, לא יידרש רישיון נפרד, המשרד לא יידרש לרשות עכשיו מחדש את כל הסוכנים, אלא במסגרת הרישיון של הספק יהיה מעין היתר לסוכן ספציפי.

נקודה שנייה, לגבי הערתו של עורך דין אדמי, אני מפנה אותו לסעיף 76 להצעת החוק, שעניינו הוראות מעבר לעניין ביצוע פעולת גז באמצעות סוכן. שם יש הסדר – הוועדה תגיע אליו – לגבי הסוכנים הקיימים. אז כדאי שיקרא את הצעת החוק עד סופה.
היו"ר יעקב מרגי
אם אתה חושב שהנחת את דעתו – לא הנחת את דעתו.
איתי עצמון
אוקיי, אבל כדאי לקרוא את הצעת החוק עד הסוף.
היו"ר יעקב מרגי
חבר הכנסת, בבקשה.
סעיד אלחרומי (הרשימה המשותפת)
בנושא הניסיון, סעיף (3) נדמה לי – מה לגבי אנשים חדשים שרוצים להיכנס לתחום?
היו"ר יעקב מרגי
כבר אמרנו. על אורך הניסיון יהיה משא ומתן, זה לא יהיה שלוש שנים, זה יהיה קצר יותר. אבל הוא כן יצטרך להכיר את תחום הגז, אולי דרך זה שהוא עבד שנה, שנה וחצי או שנתיים, נראה מה נחליט, אצל ספק. אבל אתה לא יכול לצאת מתוך הנחה שכולנו מכירים כל דבר ויודעים כל דבר. לדוגמה, כמה שאני החזקתי מעצמי בהשכלה כללית ואף אחד לא עובר אותי ואני יכול אפילו להתחרות מול ההוא שפעם נכשלתי מולו ב"המרדף", הצ'ייסר – אני לא ידעתי שלא מתקינים גז במפלס נמוך מתחת לאדמה. ידעתי שגז כבד, אבל אמרתי לעצמי שמספיק שיש חלון. לא ידעתי. אותו דבר, אתה לא יכול לקחת מישהו שאין לו שום ניסיון, הוא לא יודע איך נראה בלון גז. כמו שאמרתי שיש אורתופדים שלא יודעים איך נראה אדם במצוקת מוות. גם זה תקלה שצריך לטפל בה. הוא לא יודע מה זה התייבשות.

אז מה אני בא ואומר? שצריך ניסיון כלשהו. זה לא שהוא צריך עכשיו ללכת לעשות התמחות וכו'. אבל הוא כן צריך להביא אישור שהוא עבד בחורה גז למשל. שיראה שעבדתי אצלו שנה, יש לי ניסיון, אני יודע מה זה בלון, אני יודע איך סוגרים, מה כיוון הסגירה. יש כאלה שעד היום לא בטוחים מה כיוון הסגירה. לכן צריך ניסיון מינימלי. אבל זה לא הולך להיות בית ספר, זה לא הולך להיות פקולטה.
איתי עצמון
אני רוצה לשאול את משרד האנרגיה בעניין הניסיון. ההסמכה להתקין תקנות בעניין היא "לפעולות ספק גז כפי שקבע השר, באישור ועדת הכלכלה". השאלה אם התיבה "בביצוע פעולות ספק גז" לא תקשה או תצמצם את שיקול הדעת של השר בהביאו לכאן את התקנות. השאלה אם לא צריך לקבוע "מיומנות, ידע מקצועי וניסיון כפי שקבע השר, באישור ועדת הכלכלה".
גל נוי אפרת
אפשר מבחינתנו להוריד את המילים "בביצוע פעולות ספק גז". הכוונה שלנו היא לשלב את הדרישות האלה בתקנות שהוועדה אישרה לנו לפני שנתיים, תקנות שמסדירות את כל הדרישות המקצועיות לקבלת רישיון ספק גז. הכוונה שלנו היא לקבוע שם עוד סעיפים נוספים, שמתייחסים לסוכנים, בהתאמה לנוסחים שהוועדה תאשר.
היו"ר יעקב מרגי
בתקנות באישור הוועדה?
גל נוי אפרת
כן.
איתי עצמון
אז אתם חושבים שכדאי למחוק את המילים האלה?
גל נוי אפרת
כן, אפשר להוריד את זה.
היו"ר יעקב מרגי
יש עוד הערות?
גדי ואנונו
כבוד השר, יש לי הערה מהותית.
היו"ר יעקב מרגי
עוד פעם אתה קורא לי שר? תתפלא לשמוע, יש כאלה שהיו שרים ולא רוצים להיות שרים יותר. אני אחד מהם. תראה מה הם עוברים היום, מסכנים. בבקשה, אדוני.
גדי ואנונו
כבודו, האמת היא שאני לא מצליח להבין את כל הבלגן. אני מבין מהשיחה שהחברות הגדולות בעצם לא מדווחות על הסוכנים שלהן; אצלנו בחברות הקטנות אני מגיש ברישיון את כל השמות של הסוכנים, והמנהל מאשר אותם. כך שאני לא מצליח להבין את הבעיה.

אבל אני כן מודאג מסעיף 28(7). לאחרונה אנחנו עדים לכל מיני הרשעות, ופה חייבים לדייק ולהסביר. למה אני אומר את זה? כי לא מזמן היה לי מקרה של טכנאי גז שעשה טעות במילוי של הטופס ולא שם לב; צריך 50 ס"מ מפתח ביוב, אבל לא היה 50 ס"מ, היה פחות. במינהל הגז החליטו להעמיד אותו לדיו ולכאורה הוא אשם, אין פה ויכוח, הוא אשם, הוא לא שם לב.
היו"ר יעקב מרגי
זה לא העמדה לדין, זה בירור.
גדי ואנונו
האם בגלל דבר כזה המנהל יבוא ויפסול לו את הרישיון? לכן הדבר הזה חייב להיות מדויק, כי אם לא אני מאמין שתוך 24 שעות אני סוגר את כל חברות הגז, הרי לכולם יש טעויות.
היו"ר יעקב מרגי
גדי, לא כל בירור משמעתי זה העמדה לדין. מדובר במונחים משפטיים.
גדי ואנונו
כבודו, אם הזמינו טכנאי בגלל 30 ס"מ או 40 ס"מ ויכוח על מטראז', אני מאמין שאפשר לסגור כל חברה בשלוש שניות.
היו"ר יעקב מרגי
אם המתקין שלך לא יודע איך נראים 50 ס"מ לעומת 30 ס"מ אז שיבוא לבתים הישנים של עמידר; גודל של בלטה זה 20, ועוד חצי בלטה זה 30. שתיים וחצי בלטות זה 50.
גדי ואנונו
לא זאת הבעיה, כבודו. יש בתקן הרבה דברים, והוא פספס. יכול לקרות שבן אדם מפספס.
היו"ר יעקב מרגי
בסדר, תקבל תשובה.
גדי ואנונו
אני חושב שאת סעיף (7) צריך לבטל.
היו"ר יעקב מרגי
יש עוד הערות? אין. אז תנו תשובות לפני שאני מצביע על 27 ו-28.
גל נוי אפרת
כפי שציין היועץ המשפטי של הוועדה, כל הרשעה תיבחן לפי הנסיבות שלה. לא כל הרשעה בכל עברה תצדיק החלטה לא לתת היתר לפעול באמצעות סוכן מסוים.
היו"ר יעקב מרגי
בסדר, ברור, דיברנו על זה, רק כנראה גדי לא הקשיב. מה לגבי הרשימות שהספקים מגישים לכם היום? בעבר הגישו ולא אישרתם, והיום אתם כן תאשרו.
גל נוי אפרת
נכון. היום הם מדווחים, אבל זה לא עובר שום בחינה שלנו.
היו"ר יעקב מרגי
גדי, פעם באה אני לא אתן לך לדבר אם לא תקשיב. 27, 28 – מי בעד? מי נגד? אין מתנגדים ואין נמנעים.

הצבעה

אושרו.
היו"ר יעקב מרגי
הסעיפים אושרו. חן, אל תשמח כי בתקנות נוציא לך את הנשמה...
גל נוי אפרת
בקשה לביצוע פעולת ספק גז באמצעות סוכן
28א.
1. מבקש רישיון ספק גז או בעל רישיון ספק גז רשאי להגיש למנהל, במסגרת בקשה לרישיון ספק גז או לחידוש הרישיון לפי סעיף 4, בקשה להתיר לו לבצע פעולת ספק גז באמצעות סוכן.



1. בעל רישיון ספק גז רשאי לבקש מהמנהל, בתקופת תוקפו של רישיונו, להתיר לו לבצע פעולת ספק גז באמצעות סוכן; בקשה כאמור תכלול פרטים ומסמכים שקבע השר, ורשאי המנהל לדרוש מבעל הרישיון פרטים או מסמכים נוספים, אם נראה לו שהדבר דרוש בנסיבות העניין לצורך מתן ההחלטה בבקשה; החלטת המנהל בבקשה לפי סעיף קטן זה תינתן בתוך 60 ימים מיום קבלת הבקשה.



הסעיף הזה בעצם קובע שהבקשה לפעול באמצעות סוכן יכולה להיות מוגשת או במסגרת הבקשה לרישיון אם במועד הזה כבר יש לו את הרשימה של הסוכנים, או במהלך תקופת הרישיון אם הוא רוצה להוסיף עוד סוכנים במהלך תקופת הרישיון. זה הכול.
היו"ר יעקב מרגי
יש הערות? אני מקווה שלא, כי זה יצליח לעצבן אותי. אין הערות. מי בעד אישור 28א? אין מתנגדים ואין נמנעים.

הצבעה

אושר.
היו"ר יעקב מרגי
סעיף 28א אושר. עוברים ל-28ב.
גל נוי אפרת
הודעה על הפסקת התקשרות עם סוכן
28ב.
בעל רישיון ספק גז שהחליט על הפסקת ההתקשרות עם סוכן שביצע מטעמו פעולות ספק גז לפי סימן זה, יודיע על כך למנהל ללא דיחוי בטרם הפסקת ההתקשרות; המנהל רשאי ליתן הוראות לבעל הרישיון ולסוכן לעניין זה, ובכלל זה הוראות לשם הסדרת סיום פעולות הסוכן באופן ובמועד כפי שיורה ולשם אספקת הגז לצרכנים.



אנחנו מבקשים להוסיף פה כמה מילים בסוף המשפט הראשון. אחרי "פעולות ספק גז לפי סימן זה" אנחנו מבקשים להוסיף "והודיע על כך לסוכן". כלומר, שבעל רישיון ספק גז שהחליט על הפסקת ההתקשרות עם הסוכן והוא הודיע על כך לסוכן, הוא יודיע על כך למנהל ללא דיחוי. כל הסעיף הזה מסדיר את המקרה שבו ספק מחליט, מסיבותיו, להפסיק את ההתקשרות עם סוכן מסוים. הוא צריך להודיע לו ולנו על זה, ואנחנו בהתאמה נתאים את הרישיון בכך שנוריד את השם של הסוכן מהרישיון של הספק.
היו"ר יעקב מרגי
למה אתם צריכים להנחות אותו ולא הספק?
גל נוי אפרת
אנחנו רוצים לוודא, למרות שאולי לא יהיה צורך - - -
היו"ר יעקב מרגי
תוודאו מול הספק. תקשיבי, הרי בסוף אתם תסבלו מזה. הספק הפסיק התקשרות איתו? שידע שחלה עליו אחריות לוודא שאין לו בשטחי האחסנה כך וכך, שהוא ניתק והעביר את הצרכנים שלו למישהו אחר וכו'.
גל נוי אפרת
אנחנו באמת מעדיפים שהספק יסדיר את זה מול הסוכן. זה מנוסח ב"רשאי", במקרים שבהם לא תנוח דעתנו שהספק הסדיר את זה.
היו"ר יעקב מרגי
אוקיי, תודה. ניצחת אותי עם ה"רשאי". אבל תקשיבו, לפעמים אנחנו מעמיסים על עצמנו רגולציה... אני מבטיח לכם שלא תתעסקו עם זה, כי יותר נכון שהספקים יעשו את זה.
גל נוי אפרת
אנחנו באמת מקווים שלא נצטרך להתעסק עם זה.
היו"ר יעקב מרגי
יש הערות?
אבי פרל
אני מבקש להעיר. אני מציע שמשרד האנרגיה ייקח את המפתחות וינהל את החברות ויעשה את הכול לבד - - -
היו"ר יעקב מרגי
תודה, תודה.
אבי פרל
לא, תן לי להגיב לסעיף - - -
היו"ר יעקב מרגי
לא, או שאתה תיגש ישר למהות, או ש - - -
אבי פרל
אין אח ורע לכך, אין אף מקצוע במדינה ש - - -
היו"ר יעקב מרגי
לא, לא, עם כל הכבוד, אם אתה רוצה להתייחס למהות, תתייחס למהות. אבל עצות, הערות וציונים – אל תיתן לנו, אתה לא בפוזיציה הזאת. הערות מהותיות בבקשה.
אבי פרל
אדוני, אתה רוצה שזה יתנהל בצורה שאנחנו, הכלבים, נובחים והשיירה עוברת? אז תעשה את זה לבד עם משרד האנרגיה, אנחנו מיותרים פה. או שתיתן לנו להגיד את כל מה שכואב לנו. לא יכול להיות מצב שרגולטור יכול לנהל לנו איזה סוכן אנחנו לוקחים, איזה סוכן אנחנו לא לוקחים. הוא יכול לאכוף עלינו, הוא יכול לבדוק אותנו, אבל הוא צריך לסמוך עלינו שהאנשים שאנחנו נעסיק, נפעיל וננהל יהיו מוסמכים, מיומנים, מקצועיים, ישרים וכל מה שקשור.
היו"ר יעקב מרגי
תודה רבה.
אבי פרל
כל הפירוט הזה, כל הסעיפים האלה, מיותרים.
היו"ר יעקב מרגי
תודה רבה. תשתיקי אותו. עד עכשיו סמכנו עליכם. הוא סמך עליכם. אתה לא רוצה שאני אפשיט אותך פה ואביא לך דוגמאות של סוכני גז, איך הם שמים את הצוברים שלהם, איך הם מספקים צוברים. הגיע הזמן שתהיה הסדרה של זה. אם זה הסגנון שאתה רוצה לקבל. הגיע הזמן שתהיה הסדרה ואסדרה. אתה לא יכול לדבר בשם כולם. יש סוכנים שלא מתנהלים לפי כללי הרישיון. תודה. יש הערות נוספות? חברי הכנסת רוצים להעיר? לא. אז אנחנו מצביעים על 28ב. מי בעד? אין מתנגדים ואין נמנעים.

הצבעה

אושר.
היו"ר יעקב מרגי
אושר. עוברים ל-28ג.
גל נוי אפרת
איסור ביצוע פעולת ספק גז באמצעות סוכן
28ג.
0. המנהל רשאי להחליט, בהחלטה מנומקת בכתב, כי בעל רישיון ספק גז שהותר לו לבצע פעולת ספק גז באמצעות סוכן מסוים לא יהיה רשאי לעשות כן, למשך יתרת תקופת הרישיון או לתקופה קצרה יותר עד לקיום תנאים שיורה או בנסיבות כאמור בפסקה (4), בהתקיים אחד מאלה:




1. באותו סוכן חדלו מלהתקיים התנאים כאמור בסעיף 28, כולם או חלקם;




1. המנהל התיר לו לבצע פעולת ספק גז באמצעות סוכן על יסוד מידע כוזב, שגוי, מטעה או חלקי;




1. אחת הנסיבות כאמור בסעיף 8(א)(2), (4) ו-(5), שיחולו לעניין זה בשינויים המחויבים;




1. נגד הסוכן תלויים ועומדים הליכים בשל עבירה כאמור בסעיף 28(א)(7), ואם הסוכן הוא חברה – תלויים ועומדים נגד בעל שליטה או נושא משרה בה הליכים בשל עבירה כאמור, והכול עד לסיום ההליכים כאמור.



0. המנהל לא ייתן החלטה לפי סעיף קטן (א), אלא לאחר שנתן לבעל רישיון ספק הגז ולסוכן הזדמנות לטעון את טענותיהם.
סעיד אלחרומי (הרשימה המשותפת)
יש לי שאלה לגבי (3). "אחת הנסיבות כאמור בסעיף 8(א)" – מה זה הסעיפים האלה?
היו"ר יעקב מרגי
תסבירי את הסעיף ותייחסי לשאלה של חבר הכנסת אלחרומי.
גל נוי אפרת
הסעיף הזה קובע סמכות למנהל לענייני בטיחות הגז לקבוע שבעל רישיון ספק גז לא יוכל לפעול באמצעות סוכן מסוים אם בסוכן הזה התקיימו אחת מהעילות שקבועות בסעיף. לדוגמה, אם הסוכן הזה כבר לא עומד בתנאים לקבלת היתר לפעולה לפי סעיף 28, אם הוא לדוגמה הורשע בעברה - - -
סעיד אלחרומי (הרשימה המשותפת)
לא, אני מתייחס ל-(א)(3).
גל נוי אפרת
(3) מפנה לסעיף 8. סעיף 8 מתייחס לרישיון ספק גז. הוא מדבר בעצם על עילות לביטול רישיון ספק גז, לדוגמה שבעל הרישיון הפסיק לעסוק בגז. אז בהתאמה, אם הסוכן הפסיק לעסוק בגז אז זו עילה לביטול ההיתר של הספק - - -
אנטאנס שחאדה (הרשימה המשותפת)
למה שהוא לא יפנה לספק אחר?
גל נוי אפרת
הוא יכול.
אנטאנס שחאדה (הרשימה המשותפת)
אז למה לבטל לו?
היו"ר יעקב מרגי
לא, לא הבנת. אני הספק והפסקתי לעסוק בזה או שמכרתי את העסק - - -
אנטאנס שחאדה (הרשימה המשותפת)
אתה עובד עם סוכן - - -
גל נוי אפרת
הסוכן משויך לספק מסוים. הוא יכול לעבור לספק אחר, אבל זה חייב לרדת מהרישיון של הספק הקודם ואז לעבור לרישיון של הספק החדש. הסוכן הוא ידו הארוכה של בעל רישיון מסוים, הוא לא יכול לעבור מאחד לשני בלי שזה עובר לדרכו.
היו"ר יעקב מרגי
יש הערות ל-28ג?
סעיד אלחרומי (הרשימה המשותפת)
(4) זה אותן עברות שדיברנו עליהן?
חן בר יוסף
כן.
אבי פרל
אדוני היושב-ראש, ב-28ג יש כפל ביטוח. אתם רוצים שאנחנו נבטח את הסוכן ובנוסף הסוכן חייב לעשות ביטוח של עצמו. אני חושב שכל האחריות נמצאת ממילא על ספק הגז ולכן הכול זה באחריות החברות.
היו"ר יעקב מרגי
זה נאמר קודם. תקבל הבהרה.
אבי פרל
הפירוט קצת לא ברור והוא מיותר לדעתי.
גל נוי אפרת
לא כל כך ברורה לי ההערה בהקשר של סעיף 28ג.
היו"ר יעקב מרגי
זה לא בהקשר של זה, זה בהקשר של מה שאני הערתי לך בזמנו.
גל נוי אפרת
לגבי חובת הביטוח?
היו"ר יעקב מרגי
זה אותו ביטוח שהספק עושה.
גל נוי אפרת
הסעיף הבא מתייחס לביטוח, נדבר על זה שם.
היו"ר יעקב מרגי
יש עוד הערות ל-28ג? אין הערות. אנחנו מצביעים. מי בעד אישור 28ג? אין מתנגדים ואין נמנעים.

הצבעה

אושר.
היו"ר יעקב מרגי
הסעיף אושר. עוברים ל-29.
גל נוי אפרת
ביטוח לסוכן

29.
(א) בעל רישיון ספק גז יבטח סוכן המבצע פעולת ספק גז מטעמו בביטוח לכיסוי חבותו בשל נזקים, בהתאם להוראות לפי סעיף 22, בשינויים המחויבים.



(ב) ביטוח כאמור בסעיף קטן (א) יהיה באותם התנאים שבהם בעל רישיון ספק הגז מבוטח כאמור בסעיף 22 ויהיה תקף במשך כל התקופה שבה אותו סוכן רשאי לבצע מטעמו של בעל הרישיון פעולת ספק גז כאמור בסעיפים 28א ו- 28ב.



כפי שאמרנו בדיונים הקודמים, אחת מהחובות שחלות על בעל רישיון, גם כתנאי לקבלת הרישיון וגם במהלך כל תקופת הרישיון, זה שהוא יהיה מבוטח בביטוח - - -
היו"ר יעקב מרגי
כיסוי ביטוחי.
גל נוי אפרת
נכון. והקראנו גם את אחת מהתוספות שקובעת את הדרישות של הביטוח, את הסכום של הביטוח ואת הסכום - - -
היו"ר יעקב מרגי
הוא חייב גם לבטח את הסוכנים.
גל נוי אפרת
נכון. הסעיף הזה בעצם קובע חובה על הספק לבטח גם את הפעילות של הסוכנים באותו ביטוח שהוא מבוטח בעצמו, כדי שהצרכנים שמקבלים גז באמצעות הסוכן המסוים יקבלו בדיוק את אותם תנאים מהספק.
היו"ר יעקב מרגי
גם את כרגולטור רוצה כתובת אחת שעליה האחריות הכוללת.
גל נוי אפרת
נכון.
היו"ר יעקב מרגי
יש הערות? אין פה סרבול ואין פה כפילויות, זאת הבהרה נכונה וחשובה. אם אין הערות אנחנו מצביעים על 29. מי בעד 29? אין מתנגדים ואין נמנעים.

הצבעה

אושר.
היו"ר יעקב מרגי
הסעיף אושר. עוברים ל-30.
גל נוי אפרת
החלת הוראות
על סוכן
30.
הוראות חוק התקנים בקשר לגז או למיתקן גז, החלות לגבי בעל רישיון ספק גז, וכן ההוראות לפי חוק זה, למעט הוראות סעיפים 22 ו-23 והוראות פרק ב' ופרק ה', יחולו גם לגבי סוכן המבצע פעולת ספק גז מטעמו של בעל רישיון ספק גז, בכפוף להוראות הרישיון לעניין ביצוע פעולת ספק גז באמצעות סוכן כאמור בסימן זה, והכול בשינויים המחויבים ובשינויים אלה:



(1) בסעיף 19, במקום האמור בו יבוא "סוכן לא ירכוש גז, אלא מבעל רישיון ספק הגז שמטעמו הוא מבצע פעולת ספק גז";



(2) בסעיף 20, במקום סעיף קטן (א) יבוא:




"(א) סוכן לא יספק גז אלא לאחד מאלה:





(1) צרכן גז שבעל רישיון ספק הגז שמטעמו הוא פועל התקשר עמו בחוזה בכתב להספקת גז;





(2) מי שפטור מחובת קבלת רישיון ספק גז לפי הוראות סעיף 2(ב)(2) או (3)."



סעיף 30 קובע שכל ההוראות שחלות לגבי ספק גז, כמו למשל החובה לבצע בדיקה תקופתית – למעט הוראות מסוימות או פרקים מסוימים שפירטנו כאן שהם לא רלוונטיים לסוכן – יחולו כמו שהן גם על הסוכן, כדי שרמת הבטיחות לא תיפגע. הסעיפים שאנחנו החרגנו מהחובה הזאת הם סעיפים שהם פשוט לא רלוונטיים לסוכן, או סעיפים שהוחלו כבר על בעל הרישיון, או סעיפים שמדברים לדוגמה על הרישוי של הספק.
היו"ר יעקב מרגי
לא היה יותר קל לך לומר מה את מחילה על הסוכן מאשר להחיל את הכול פרט לזה, לזה, לזה ולזה?
גל נוי אפרת
לא, גם כי יש רשימה של תקנות לפי החוק והיא לא רשימה סגורה, היא יכולה להשתנות בהמשך, וגם כי יש הוראות שונות של חוק התקנים לגבי תקינה. לכן אנחנו מעדיפים לומר את זה בצורה ברורה, כדי שיהיה ברור שכל ההוראות חלות, למעט ההוראות שאנחנו יודעים שאנחנו לא רוצים להחיל. ומה זה ההוראות האלה? סעיפים 22 ו-23, שהוועדה כבר אישרה אותן. סעיף 22 מתייחס לביטוח, שלגביו יש את הסעיף הנפרד, סעיף 29, ולכן אין צורך להחיל את 22. סעיף 23 זה סעיף שמחייב את הספקים לדווח על מתקנים שאינם טעוני היתר, ובסעיף הזה כבר יש חובה מפורשת על הספקים לדווח גם על מתקנים שהסוכנים שלהם מספקים להם גז בשמם, ולכן אין צורך להחיל אותו על הסוכן.
היו"ר יעקב מרגי
אני הסוכן, מה את בכל זאת רוצה ממני?
גל נוי אפרת
את כל החובות האחרות. לדוגמה, בדיקה לפי תחילת הספקה למתקן, בדיקה תקופתית, חובה לתקן ליקויים שנמצאו - - -
סעיד אלחרומי (הרשימה המשותפת)
איך סוכן הגז יספק גז לכפר וואדי נעם, שיש בו 15,000 תושבים והוא לא מוכר ואין בו היתר בנייה?
חן בר יוסף
מה הקשר להיתר בנייה? לא צריך היתר בנייה בשביל לספק גז.
היו"ר יעקב מרגי
איפה כתוב היתר בנייה? אתה רוצה היתר בנייה? אני אכניס. למה אתה שואל שאלות קיטבג. אל תיתן להם רעיונות, שתהיה בריא.
סעיד אלחרומי (הרשימה המשותפת)
אני שואל כי בסעיף הזה יש את הסיפור של הבדיקה, איפה מניחים את הגז במקומות האלה. מן הסתם אני לא רוצה שיתעורר מצב ש - - -
היו"ר יעקב מרגי
בוא נניח שאנחנו מדברים על פחון. אתה היית רוצה שבלוני הגז לא יהיו על איזה בסיס מוצק אלא על אדמה לא ישרה והוא יתנדנד?
סעיד אלחרומי (הרשימה המשותפת)
לא, על בסיס מוצק.
היו"ר יעקב מרגי
אז צריך לבדוק את זה. זה יותר לטובת הצרכן מאשר לטובת הסוכן. צריך לחשוב איך מגינים על הצרכנים.
סעיד אלחרומי (הרשימה המשותפת)
אין בעיה עם זה, רק ש - - -
אנטאנס שחאדה (הרשימה המשותפת)
כבוד היושב-ראש, אנחנו בעד הבטיחות כמובן, ששומרת על הספקים והצרכנים. אבל אנחנו מכירים שיש בעייתיות מסוימת, במיוחד ביישובים הערביים, ואולי כדאי לתת לסוכן תקופה להכין את עצמו לענות על כל הדרישות. לתת לו שישה חודשים.
היו"ר יעקב מרגי
הוא עונה היום על הדרישות. מה יש פה שהוא חדש?
אנטאנס שחאדה (הרשימה המשותפת)
יש תוספות ב-23.
גל נוי אפרת
כמו שהיועץ המשפטי של הוועדה ציין קודם, בסעיף 76 לחוק אנחנו מציעים לקבוע הוראת מעבר שלפיה תהיה שנה מיום תחילת החוק כדי לפעול בהתאם להוראות האלה. הם יצטרכו להסדיר את הפעילות שלהם בשנה הזאת.
היו"ר יעקב מרגי
אז כבר קבעת שנה?
גל נוי אפרת
הצענו שנה, אבל עוד לא הגענו לסעיף הזה.
סעיד אלחרומי (הרשימה המשותפת)
בסעיף (2) כתוב: בסעיף 20, במקום סעיף קטן (א) יבוא: סוכן לא יספק אלא לצרכן גז שבעל רישיון ספק הגז התקשר עמו בחוזה. זאת אומרת שכל צרכן גז בכל מקום צריך חוזה?
גל נוי אפרת
התייחסנו לזה בסעיף 20, לגבי בעל רישיון. לספק מותר לספק גז לצרכן שיש איתו חוזה, ואיפשרנו גם חשבונית במקום חוזה. זה כבר קבוע בסעיף 20.
היו"ר יעקב מרגי
או חוזה או חשבונית.
גל נוי אפרת
בררת המחדל היא חוזה, אנחנו מעדיפים שזה יהיה חוזה, אבל איפשרנו גם חשבונית.
סעיד אלחרומי (הרשימה המשותפת)
כל משק בית בישראל צריך - - - ?
היו"ר יעקב מרגי
בוודאי. אני עשיתי חוזה עם ספק הגז שלי.
גל נוי אפרת
אני אחזור רגע. לסעיפים 22 ו-23 התייחסתי לגבי ההתאמות - - -
היו"ר יעקב מרגי
סליחה, אבל חשוב שזה לא יהיה ערטילאי, שיהיה חשבונית או חוזה.
חן בר יוסף
זה כתוב.
היו"ר יעקב מרגי
שיכינו הסכם. תאר לך שאני הסוכן שלך, עשית איתי הסכם ואז השכן השני בא ואומר לך, למה אתה לוקח ממנו, קח ממני. צריך מינימום של... זה לא הכבדה. או חשבונית או הסכם כתוב. אני מאמין שהספקים מציידים אותם בטיוטת חוזה.
גל נוי אפרת
הם אמורים, כן. אני רוצה להשלים - - -
סעיד אלחרומי (הרשימה המשותפת)
לא, אני רוצה להתעקש בנושא החוזה. מה יש בחוזה הזה?
חן בר יוסף
אני אסביר את זה. זה בא להגן על הלקוח. הרי החשש הגדול באירוע גז זה התנערות של הספק מהאחריות שלו. אם קרה אצלך פיצוץ בבית אתה רוצה לדעת שיש אבא למערכת שדרכה קיבלת גז. ואם יש בינך לבינו חוזה או אפילו חשבונית, זה אומר ששילמת כנראה, נכון? אז מה, לא מגיעה לך חשבונית על זה ששילמת? זה בא להגן על הצרכן.
היו"ר יעקב מרגי
רוצה חוויה אישית? שבוע ראשון, חתן חדש בדירה שכורה, קמנו לארוחת בוקר, מדליקים את הגז, ואין גז - - -
אנטאנס שחאדה (הרשימה המשותפת)
אדוני היושב-ראש, חברות הגז נמצאות איתנו בזום, נכון? רציתי לשאול מה המצב היום, במיוחד ביישובים הבדואים בדרום. האם יש סוכנים? זה מוסדר? יש בעיות?
היו"ר יעקב מרגי
כמה תושבים יש בפזורה?
אנטאנס שחאדה (הרשימה המשותפת)
150,000.
היו"ר יעקב מרגי
נראה לך ש-150,000 חיים מקרני השמש?
אנטאנס שחאדה (הרשימה המשותפת)
לא, השאלה היא איך זה קורה.
סעיד אלחרומי (הרשימה המשותפת)
איך היום מחולק הגז? איך מתבצעת חלוקת הגז?
היו"ר יעקב מרגי
סוכנים.
סעיד אלחרומי (הרשימה המשותפת)
הסוכנים מגיעים לכתובת - - -
אנטאנס שחאדה (הרשימה המשותפת)
מגיע הטנדר. כמו מכולת.
סעיד אלחרומי (הרשימה המשותפת)
במכולת אחת או שתיים ביישוב יש עשרות בלונים, ואז אנשים באים וקונים במקום.
היו"ר יעקב מרגי
סעיד, אתה לא היית בצבא. תקשיב, בצבא, אחרי יום שלם בטירונות אתה עייף, מת לישון, אבל המ"כ רוצה להתחשבן עם מישהו שהפריע לו, מוציא את כולם למגרש הכדורסל. אומר להם, רבותיי, 30 שניות כולם במגרש. בא איזה חכמולוג ושואל אותו "המפקד, עם הקיטבג?". אומר לו המפקד "כן, בטח עם הקיטבג".

תגיד לי, מה אתה עושה עכשיו? אני רוצה לדעת מה אתה עושה עכשיו.
סעיד אלחרומי (הרשימה המשותפת)
אני לא רוצה שאנשים יעברו על החוק במודע.
היו"ר יעקב מרגי
אני אומר לך, אני לא מכיר מציאות שהחוק יכשיר את השיטה שציינת. תתמודד. חן, תתמודדו בבקשה.
סעיד אלחרומי (הרשימה המשותפת)
זה יפגע בחברות הגז, זה בטוח.
חן בר יוסף
למכור דרך המכולת זה בוודאי לא בטוח. לדעתי בשנת 2019 יש לנו שלושה או ארבעה הרוגים בפזורה מזה שהם לקחו את הבלון בעצמם, חיברו אותו בעצמם עם צינור גינה, עשו מכל שמחמם מים בתוך הבית, ולצערנו נחנקו בתוך הבית. אז השיטה המסודרת היא שספק גז או סוכן מטעמו מגיע הביתה, מסתכל שהמתקן שלך בסדר – אתה לא צריך היתר בנייה בשביל זה, אתה רק צריך שהמתקן יהיה בסדר, שהצינור מספיק - - -
אנטאנס שחאדה (הרשימה המשותפת)
לא, צריך שיהיה מקום לספק הגז או לסוכן לנהל עסק, זאת הבעיה. הבעיה שאין לסוכן מקום עם תנאים.
חן בר יוסף
יש מספיק מקומות בשביל זה, בטח בדרום.
היו"ר יעקב מרגי
יש הערות, חברינו בזום? שימי לנו אותם, נראה לי הם נפגעו קצת.
עומר גורדון
כבוד היושב-ראש, אנחנו חושבים שהמצב היום נדרש להשתנות ואנחנו צריכים את העזרה של משרד התשתיות, אני חושב, להגדלת המודעות במגזר הבדואי ובכל אזור הדרום. יש מספר בעיות לממש ולקיים את כל תנאי החוק הקיימים והחדשים - - -
היו"ר יעקב מרגי
יהיו הוראות מעבר, יהיה לכם זמן להתארגן.
עומר גורדון
אין מודעות לעניין, אין שיתוף פעולה, יש בעיה להיכנס לדירות לעשות בדיקות, מסיבות של דת וכל מיני דברים אחרים - - -
אימאן ח'טיב יאסין (הרשימה המשותפת)
דת? איזה דברים של דת?
היו"ר יעקב מרגי
מה, את רוצה שהוא ייכנס לבית של אישה?
אימאן ח'טיב יאסין (הרשימה המשותפת)
אם זה באמת לא מתאים לנשים אז שיכשירו נשים טכנאיות, מה הבעיה?
היו"ר יעקב מרגי
יש בעיה להכשיר נשים?
חן בר יוסף
אין שום בעיה.
עומר גורדון
- - -
היו"ר יעקב מרגי
אדוני, הבנו, תודה.
עומר גורדון
הוא נדרש לעשות בדיקה - - -
היו"ר יעקב מרגי
תודה, הבנו, תודה. יש עוד הערות?
אילן מירון
רציתי לומר שהחוזה עם הלקוח זה גושפנקה, אבל הגושפנקה האמיתית לגבי מי האחרון שסיפק את הגז למתקן זה בעצם הפלומבה שנמצאת על המכל. לכל מכל ומכל שמסופק חייבת להיות פלומבה - - -
היו"ר יעקב מרגי
ומה אם גנבתי לך מכל עם פלומבה?
אילן מירון
אם יש לי חוזה עם לקוח ומישהו אחר סיפק לו גז, אז ההוכחה לכך שהוא סיפק את הגז לשם היא בעצם הפלומבה שנמצאת על המכל.
חן בר יוסף
החשבונית - - -
היו"ר יעקב מרגי
אחר כך, חן. יש הערות נוספות? אני נפגע שלא מקשיבים לי, אני דיברתי על זה. אין הערות, אני חושב שהדברים ברורים. סעיף 30, מי בעד? מי נגד? שלושה.

הצבעה

בעד – 1
נגד – 3
לא אושר.
היו"ר יעקב מרגי
אני מבקש רוויזיה. הלאה, 31.
גל נוי אפרת
חובת פיקוח של בעל רישיון ספק גז על קיום ההוראות בידי סוכן
31.
(א) בעל רישיון ספק גז המבצע פעולת ספק גז באמצעות סוכן לפי הוראות פרק זה, חייב לפקח על קיום ההוראות כאמור בסעיף 30, בידי הסוכן.



(ב) בלי לגרוע מכלליות האמור בסעיף קטן (א), בעל רישיון ספק גז המבצע פעולת ספק גז באמצעות סוכן, חייב לבצע את כל הפעולות האלה:




(1) לערוך ביקורת, אחת לשישה חודשים לפחות, שבה יבדוק את אלה:





(א) התאמת כמות הגז שהסוכן רכש למספר צרכני הגז שלהם הוא מספק גז מטעם בעל הרישיון, ולסוגיהם;





(ב) קיומו של חוזה בכתב להספקת גז עם כל צרכן גז שהסוכן מספק לו גז מטעם בעל הרישיון או קיומה של חשבונית כאמור בסעיף 20(ב) שנמסרה לצרכן הגז;





(ג) קיומם של טפסים המעידים על ביצוע בדיקות ראשוניות ובדיקות תקופתיות, בהתאם להוראות לפי סעיף 25, לכל מיתקני הגז לצריכה עצמית המשמשים צרכני גז שהסוכן מספק להם גז מטעם בעל הרישיון;





(ד) תקינות של 1% לפחות ממיתקני הגז לצריכה עצמית המשמשים צרכני גז שהסוכן מספק להם גז מטעם בעל הרישיון, ובלבד שסך כל המיתקנים שייבדקו לפי פסקת משנה זו לא יקטן מ-10 ולא יעלה על 500; בדיקה זו לא תבוא במקום הבדיקה התקופתית למיתקן;




(2) לקיים, אחת לשנה, לסוכנים המבצעים פעולות ספק גז מטעמו, הדרכת ריענון לגבי פעולות הספקת הגז שהם מבצעים מטעם בעל הרישיון, במתכונת כפי שאישר המנהל;




(3) פעולות נוספות ככל שקבע השר.



(ג) בדיקה לפי סעיף קטן (ב)(1)(ד) תתבצע במיתקני הגז.



(ד) בעל רישיון ספק גז ירשום את הפעולות שביצע לפי סעיף קטן (ב) ואת ממצאי הבדיקות כאמור, וישמור את הרישום כאמור למשך חמש שנים לפחות.



(ה) מצא בעל רישיון ספק גז, בביקורת שערך לפי סעיף זה, כי סוכן מטעמו הפר הוראה מהוראות לפי חוק זה או הוראה מהוראות חוק התקנים בקשר לגז או למיתקן גז, או שנודע לו על כך בדרך אחרת, יפעל לתיקון ההפרה ולמניעת הישנותה; נוסף על כך, היה לבעל רישיון ספק גז יסוד סביר להניח כי הפרה כאמור שבוצעה בידי סוכן מטעמו מהווה סכנה ממשית ומיידית לאדם או לרכוש, ידווח על כך למנהל בכתב באופן מיידי.
היו"ר יעקב מרגי
תסבירי.
גל נוי אפרת
סעיף 31 בא לקבוע חובה של ספק הגז לפקח על כל הפעולות שמתבצעות בידי הסוכן מטעמו. חובת הפיקוח היא חובה כללית לפיקוח כללי, ובסעיף קטן (ב) הצענו לקבוע חובות פיקוח קונקרטיות, ממש פעולות שעל ספק הגז לבצע אחת לתקופה כדי לוודא שהסוכן שפועל מטעמו פועל לפי כל הדרישות שקבועות בחוק ומקיים את כל הדרישות של הבטיחות, בשביל לוודא שרמת הבטיחות הנדרשת מתקיימת, גם אם הוא מבצע את הפעולות האלה באמצעות סוכן מטעמו ולא באופן ישיר. המטרה היא שרמת הבטיחות לא תיפגע כשספק מחליט לפעול במודל שבו חלק מהפעולות הוא מבצע באמצעות סוכן. במקרה שבו הספק מגלה הפרות במהלך פעולות הפיקוח האלה, או שנודע לו על כך בדרכים אחרות, כמובן שהוא צריך לפעול לתיקון הליקויים שנמצאים, ובמקרה שהוא מגלה הפרה שמהווה סכנה ממשית ומיידית הוא גם צריך, בנוסף לתיקון הליקויים, גם לדווח למנהל בכתב באופן מיידי.
היו"ר יעקב מרגי
יש הערות?
אנטאנס שחאדה (הרשימה המשותפת)
אני נבהלתי כאשר אני קראתי את הסעיף הזה. זה דורש מהחברות הרבה דברים. יש יותר מדי דרישות מהספקים בסעיף הזה.
אימאן ח'טיב יאסין (הרשימה המשותפת)
מהסוכנים.
אנטאנס שחאדה (הרשימה המשותפת)
לא, אין פה סוכנים.
גל נוי אפרת
החובות פה הן על בעל הרישיון.
אנטאנס שחאדה (הרשימה המשותפת)
אני מבין. זה יותר מדי בשביל בעל הרישיון, הוא ממש צריך מנגנון שלם כדי ליישם את זה.
חן בר יוסף
אנחנו נזכיר רגע את התפיסה שאותה הציג איתי. למעשה מה שמקבל הסוכן לידיים זה בעצם מיני חברת גז. הוא בעצם עושה כמעט הכול – הוא מקבל גז לידיים, הוא איש הקשר מול הצרכנים, הוא זה שבחלק מהמקרים גם עושה להם את הבדיקות. כמו שאתם יודעים, במשק הגז הביתי יש לא מעט פיראטיות, דהיינו כל מיני אנשים שעושים כל מיני פעולות בבלונים תחת כל עץ רענן, וזה דבר מסוכן מאוד. והגז שמעורב בזה לא מגיע מהשמיים, הוא הגיע דרך זה שהוא התגלגל מחברה א' לחברה ב' לחברה ג' ובסוף בקצה התהליך הגז הזה הופך להיות גז פיראטי עם בלונים שנגנבים וחיבורים מזעזעים שיש, שבאמת מסכנים חיים. אז למעשה מה שאנחנו אומרים זה ככה: תקשיב, אתה כחברת גז יכולת לעבוד ישירות, כולם היו יכולים להיות השכירים שלך, ואז ברור לגמרי שהאחריות הייתה ישירות עליך. אבל אתה בחרת לא לעבוד ככה, בחרת לעבוד באמצעות פרוקסי, באמצעות איזשהו שליח שלך. השליח הזה הוא לא מנותק; אם אתה סיפקת לו את הגז אז תדאג לוודא שהגז הזה הגיע ללקוח ותדאג לוודא שהמתקן בבית של הלקוח אכן נבדק, ותדאג לוודא שלא הלך פה גז כמו איזה ענן, שלא יהיה מצב שיש לי 100 לקוחות אבל הוא לקח כאילו יש לי 2,000.
אנטאנס שחאדה (הרשימה המשותפת)
שיבדוק אם יש חוזה בין הסוכן לבין הצרכן?
חן בר יוסף
כן. כי אם אין חוזה אז בעצם מה זה? לקחתי גז, סיפרתי סיפורים - - -
אנטאנס שחאדה (הרשימה המשותפת)
זה המשרד - - -
חן בר יוסף
רגע. זה הבסיס של הגז הפיראטי. אני כסוכן לקחתי גז עבור 2,000 צרכנים אבל דה-פקטו יש לי 100.
אנטאנס שחאדה (הרשימה המשותפת)
אבל למה שהספק יבדוק? זה התפקיד של הרגולטור, של המשרד.
חן בר יוסף
דבר ראשון, גם הרגולטור בודק, תנוח דעתך. אבל בסופו של דבר אני נתתי לספק הגז רישיון, אני נתתי לו את הכלי שאיתו הוא מפיץ את הגז, אז שהוא ידאג להבין לאן הגז הזה הגיע.
אנטאנס שחאדה (הרשימה המשותפת)
זה מסורבל - - -
חן בר יוסף
זה ממש לא מסורבל - - -
אימאן ח'טיב יאסין (הרשימה המשותפת)
ברמת העיקרון אני יכולה להסכים עם מה שאתה אומר, אבל במציאות זה כל כך בלתי ישים, כי בסופו של דבר הסוכן הזה ימכור את הגז שלו לאנשים, וכדי למכור את זה צריכה להיות תשתית מסוימת. תעשו שהתשתית הזאת אכן תהיה קיימת.
חן בר יוסף
מה, תשתית של רישומים?
היו"ר יעקב מרגי
חן, אל תפריע, תן לה לדבר עד הסוף.
אימאן ח'טיב יאסין (הרשימה המשותפת)
שיגיע לבדוק שהגז בבית של הלקוח מתנהל כמו שצריך ויש לו את כל מה שצריך מבחינת הבטיחות. אבל בפועל אנחנו יודעים שיש חלק מסוים מהאזורים, במיוחד בדרום... צריך להימצא פתרון כולל לדרום. הם חיים בצריפים בכל מיני מקומות שאפילו אין אפשרות לעשות את הבדיקה הזאת. יש אפשרות לעשות את הבדיקה ולפסול, כי אין תשתית כמו שצריך. בשורה התחתונה אנחנו נהיה בשתי סיטואציות: או שבאמת הולכים על הכי בטוח, לפי החוק ולפי כל הדברים, ואז כולם ילכו לפיראטי ולא נדע מה קורה שם, רק נדע שיש סיכוי להרבה תאונות; או שלפחות יוכלו לקבל את מכל הגז החוקי, שממולא בצורה חוקית ותקנית, ולעבוד בד בבד על - - -
היו"ר יעקב מרגי
אימאן, זה ברור. חן, תקשיב, יש מציאות קיימת. זה לא שאנחנו רוצים עכשיו לשריין איזושהי מציאות עתידית שמאפשרת להפר או לעבוד שלא לפי התקנות, כבר יש עכשיו מציאות קיימת, 150,000 תושבי הפזורה הבדואית חיים בצורה הזאת. הסוכן מגיע עד לנקודת חלוקה מסוימת ומשם זה הולך הלאה. אז עכשיו לחפש עכשיו התאמה של לקוחות אל מול כמויות וכן הלאה? או שתעשו צורה של הסדרה שמתמודדת עם המציאות, כמו שחברת חשמל ידעה להתמודד עם המציאות הזאת... תנסו גם אתם למצוא התמודדות עם המציאות הקיימת הזאת שתענה על צורכי הבטיחות ופחות או יותר על הדרישה שיש כתובת לבלון הגז. אני מבין את החשש שלהם. ואתה יודע מה, יש משהו שאני כמחוקק לא יכול לומר; אם עכשיו לא הייתי מול הפרוטוקול הייתי אומר להם: תירגעו, זה לא יקרה, המציאות יותר חזקה מכל דמיון, זה ימשיך להיות באמצעות החנויות. חן, אתה מבין את החשש? אין מציאות שבה הם יעבדו בצורה אחרת ממה שהם עובדים היום.
אנטאנס שחאדה (הרשימה המשותפת)
אנחנו רוצים שהכול יסתדר ויהיה תקין, אבל - - -
היו"ר יעקב מרגי
גם אין שום סוכן שיכול להגיע עם המשאית שלו לנקודת הקצה של הלקוח הפוטנציאלי בתנאי השטח שקיימים אצלם, אין מציאות כזאת.
חן בר יוסף
אני מבין את הנקודה שלהם, אבל לדעתי אנחנו כורכים פה ביחד כמה דברים ואנחנו עלולים למצוא את עצמנו מפסידים יותר ממרוויחים.
אימאן ח'טיב יאסין (הרשימה המשותפת)
אז מה עושים?
חן בר יוסף
רגע, רגע, אני אסביר. דבר ראשון, כנראה לא הבהרנו את עצמנו נכון: היתר בנייה הוא אומנם דבר חשוב אבל הוא לא קשור כהוא זה לתקן מערכת גז. תקן מערכת גז זה המרחק בין הכיריים או בין הגז לבין חשמל. ולכן כולם יכולים לקבל גז תקין. מדוב פה על החיים של המשפחות שגרות בפזורה.
היו"ר יעקב מרגי
חן, אני מסכים איתך, אבל רגע, אני רוצה שתסביר לי בצורה מושלמת - - -
גל נוי אפרת
הכוונה היא שהוא לא נדרש לפי החוק שלנו.
היו"ר יעקב מרגי
רגע, תהיה לך אפשרות לענות לי. המחשבה שסוכן גז יעשה בדיקות בכל צריף היא לא מציאותית. אני אומר את זה בצער, בכאב גדול, אבל צריך גם לחיות.
חן בר יוסף
החוק הזה חל על שני מיליון בתי אב בישראל, ואני חושב שלא יהיה נכון שהסעיף לא יכלול את דרישת הבסיס בגלל אירוע נקודתי.
היו"ר יעקב מרגי
לא ביקשתי את זה.
אימאן ח'טיב יאסין (הרשימה המשותפת)
אז אולי נחריג את הפזורה - - -
חן בר יוסף
רגע, רגע. לגבי היכולת לבצע אכיפה אחרת... ושוב אני מזכיר, לצערנו בפזורה יש בעיה, ואנחנו באמת הולכים על קמפיין להעלות את המודעות של הציבור, כי אנשים עושים שם דברים שמסכנים את המשפחות שלהם. לגבי החקיקה עצמה, אני לא חושב שהיא יכולה להגיד שסוכן לא חייב לבדוק את הלקוחות שלו. אני לא יודע לכתוב דבר כזה בחקיקה.
היו"ר יעקב מרגי
אבל אני חייב לומר לך את המציאות. אני לא אומר לך לשנות את החקיקה, וגם לא שמעת ממני לעשות החרגה. אבל אני כן אומר שצריך להבין - - -
חן בר יוסף
אני רוצה להתייחס למציאות עצמה - - -
היו"ר יעקב מרגי
לפחות שלא תחיה בסרט שאחרי שהצבענו ועברה תקופת המעבר הכול הולך להיות טוב.
חן בר יוסף
לא, אני לא חי בסרט. ביקרתי בפזורה יותר מפעם אחת, אני לא חי בסרט. מה שאני רוצה להגיד זה שככל שנכתוב את זה וככל שנדרוש את זה כדרישת בסיס, המצב רק יכול להשתפר. למה הוא יכול להשתפר? כי הסוכן כן יעשה את - - -
קריאה
- - -
חן בר יוסף
לא, בדרך כלל הסוכנים בפזורה יודעים להגיע לכל מבנה. הם הולכים לשם ברגל, חלקם גם גרים בפזורה, כך שהם יודעים להסתובב שם.
היו"ר יעקב מרגי
הם מגיעים עד לסופרמרקט, שגם הוא לא עם היתר בנייה וגם אין בו כיבוי אש ולא כלום. שם נמצאים הבלונים שלך.
חן בר יוסף
זה לא הבלונים. אנחנו מדברים על סדר גודל של כמה מיליוני בלונים בישראל, ועליהם החוק חל. ואני לא חושב שנוכל לתקן ואני לא חושב שנכון לתקן - - -
היו"ר יעקב מרגי
אתה יודע למה אני אומר "בלונים שלך"? כי כולם היו בניך.
חן בר יוסף
לגמרי. החבר'ה שלנו מגיעים לאירועי גז נוראיים שבהם ילדים ומשפחות נפגעו מגז, בפזורה ולא בפזורה, גם פה בירושלים, בגלל שמישהו אמר "יהיה בסדר". עכשיו, להגיד "יהיה בסדר" זאת לא הדרך. הסטנדרטים שאנחנו מבקשים הם די בסיסיים, זה לא בשמיים, זה לא מערכות גז שונות מאלו שאנחנו מכירים - - -
אימאן ח'טיב יאסין (הרשימה המשותפת)
אבל כולנו יודעים שהם לא חיים בתנאים בסיסיים, אז למה לדרוש מהם דברים שהם לא מסוגלים?
היו"ר יעקב מרגי
אבל אימאן, תסכימי איתי שאת רוצה להגן גם על הצרכן.
אימאן ח'טיב יאסין (הרשימה המשותפת)
אני רוצה להגן על הצרכן ועוד איך, אבל לא עד כדי כך שהוא לא מקבל גז.
היו"ר יעקב מרגי
לא, אין מציאות שלא יהיה לו גז.
אימאן ח'טיב יאסין (הרשימה המשותפת)
אבל גם שלא יהיה כלי כדי לתת להם דוחות.
גל נוי אפרת
סליחה, אבל אנחנו לא כל כך מבינים את הקשר בין הבעיות שהעליתם בפזורה הבדואית לבין הסעיפים האלה - - -
היו"ר יעקב מרגי
אם לא הבנת אני אעזור לך להבין. יש בהם חובת פיקוח, נכון? וגם כתוב: לערוך ביקורת אחת לשישה חודשים לפחות, שבה יבדוק את אלה: התאמת כמות הגז שהסוכן רכש למספר צרכני הגז שלהם הוא מספק גז מטעם בעל הרישיון.
חן בר יוסף
את זה ודאי שחייבים לעשות. זה לא קשור לשאלה איפה נמצא הלקוח, אלה הרשימות של הסוכן. הרי סוכן יכול לקנות לפטופ ולהחזיק אקסל, לא משנה איפה הוא גר, נכון? להתחבר לבטרייה כדי להטעין את הלפטופ הוא יכול? יכול.
היו"ר יעקב מרגי
אם הוא קנה מהספק 100 מכלים אז הספק צריך לדעת שיש לו 100 כתובות.
חן בר יוסף
נכון.
אנטאנס שחאדה (הרשימה המשותפת)
אבל אין לו.
היו"ר יעקב מרגי
יש לו.
חן בר יוסף
אם אין לו - - -
היו"ר יעקב מרגי
רגע, אני רוצה לטייב את הדיון, אל תפריעו לי. סיכמנו קודם שאפשר שבין הלקוח לסוכן יהיה הסכם או חשבונית במקום הסכם. את זה יש לו. אני עובר הלאה, ל-(ב), "קיומו של חוזה בכתב להספקה של...". הלאה, ל-(ג), "קיומם של טפסים המעידים על ביצוע בדיקות ראשוניות ובדיקות תקופתיות, בהתאם להוראות לפי סעיף 25, לכל מיתקני הגז לצריכה עצמית המשמשים צרכני גז שהסוכן מספק להם גז..." – פה הבעיה העיקרית.
אילן בנימין
זה חל על כולם.
חן בר יוסף
זה שני מיליון צרכנים בישראל - - -
היו"ר יעקב מרגי
רגע, לפני שאתם מתלהמים – אני מסכים איתכם. אבל עוד לא ברור לי אם אתם מכירים את המציאות.
חן בר יוסף
מכירים.
היו"ר יעקב מרגי
אני מבין את הקושי שלכם; ברגע שאתה דורש דרישות מינימליות ובסיסיות לבטיחות אי אפשר להחריג אף אחד. אבל צריך להבין את המציאות. המציאות שם היא שיש אנשים שהסוכן שלהם הוא בעל המכולת או הסופר. בהלכות שבת זה כלי שני, כלי שלישי. אומרים "כלי שלישי לא מבשל".
חן בר יוסף
פה כלי שלישי שורף ומפוצץ.
היו"ר יעקב מרגי
אבל המציאות היא שהלקוח שלו זה בעל הסופר בחורה. חורה זה עוד איכשהו בנוי, יש היתרים. אבל יש את וואדי נעם למשל. תקשיבו, אני חושב שאיתי צודק בקטע הזה, אני הייתי רוצה שתשבו אפילו עם חברי הכנסת. אני לא אומר שתחריגו, אני מבקש שתשבו ותדברו על המציאות - - -
אנטאנס שחאדה (הרשימה המשותפת)
בואו נמצא פתרון - - -
גל נוי אפרת
אבל - - -
היו"ר יעקב מרגי
רגע, רגע, קחי אוויר, אל תדאגי, לא נאלץ אותך לעשות משהו שאת לא מאמינה בו, לא נכפה עלייך לקבל דברים בניגוד למצפונך. אני רואה שקשה לך. תשבו, תנסו לראות, אולי יש אפשרות הסדרה שלא חשבנו עליה.
גל נוי אפרת
לא, מה שאני מנסה להסביר זה שאלה שתי סוגיות שונות שמערבבים אותן, הן לא קשורות. אתם מדברים בעצם על תחולה של הוראות מסוימות על צרכנים באזור מסוים, בלי קשר לשאלה אם זה באמצעות סוכן או לא באמצעות סוכן, נכון? הרי זה יכול להיות גם ספק שמספק ישירות למקום. לכן אני לא מבינה איך זה קשור לפרק של הסוכנים. הסוגיה שאתם מעלים לא קשורה בכלל לפרק של ההסדרה של הסוכנים. הרי אין קשר - - -
אימאן ח'טיב יאסין (הרשימה המשותפת)
האם את מוכנה לקבל את ההצעה של כבוד היו"ר ולשבת בישיבה - - -
היו"ר יעקב מרגי
למה זה לא קשור להסדרה של הסוכנים?
גל נוי אפרת
בוא ניקח לדוגמה מקרה שבו ספק מספק באופן ישיר לצרכנים בפזורה הבדואית, ולא באמצעות סוכן - - -
היו"ר יעקב מרגי
על זה לא דיברנו. למה את לוקחת דוגמה שאין בה בעיה? אנחנו מדברים על דוגמאות שכן יש בהן בעיות.
אימאן ח'טיב יאסין (הרשימה המשותפת)
שזה הרוב.
גל נוי אפרת
הבעיה שלהם היא לא בסוכן, הבעיה היא בתנאים, בסביבה - - -
חן בר יוסף
האם המתקן עומד בתקן ואפשר לבדוק אותו, זאת השאלה.
היו"ר יעקב מרגי
מה זה מתקן מבחינתך?
חן בר יוסף
הכיריים אצלך בבית. מה הם בעצם אומרים? תקשיבו, יש אזור בישראל שבו לא נבקש לא בדיקות, לא בדיקות ראשוניות, לא הספקה לפי הסדר וכו' – בלי קשר לשאלה אם זה מסופק על ידי סוכן או ישירות על ידי חברה. זאת בעצם הבקשה פה. ולכן גל אומרת שזה לא רלוונטי לסעיף 31. סעיף 31 יחול כנראה בכל מקרה, רק השאלה האם יש קבוצה בישראל או אזור גאוגרפי בישראל שלגביו אומרים שלא צריך בדיקה ראשונית, לא צריך בדיקה תקופתית, אפשר פשוט לשים שם בלונים ויהיה בסדר. זאת הבקשה.
אנטאנס שחאדה (הרשימה המשותפת)
אין דבר כזה "יחול בכל מקרה". לכן אנחנו יושבים כאן, אדוני היושב-ראש, ודנים בסעיף.
היו"ר יעקב מרגי
רגע, זה אפשרי בכלל?
גל נוי אפרת
לא, אין דבר כזה לקבוע הוראות בטיחות בדרגה נמוכה יותר לצרכנים מסוימים. איפה נשמע כזה דבר?
אימאן ח'טיב יאסין (הרשימה המשותפת)
מה לעשות שיש תושבים שחיים מתחת לכל דרגה. מה לעשות, זאת המציאות שהם חיים בה. הם חיים מתחת לכל דרגה.
אנטאנס שחאדה (הרשימה המשותפת)
אדוני היושב-ראש, שהמשרד ייקח את זה על עצמו, למה להפיל את זה על ספקים ועל סוכנים? בואו נראה אתכם.
היו"ר יעקב מרגי
עם כל הכבוד, המשרד לא עוסק בזה. חן, תקשיב, אני לא הייתי רוצה שתעשו כמו שהמשטרה עושה. יש מקומות שהמשטרה לא נכנסת, חן, ואני לא רוצה שתנהג כמוהם, אני לא רוצה אקס-טריטוריה בבטיחות.
אנטאנס שחאדה (הרשימה המשותפת)
גם אנחנו לא רוצים.
היו"ר יעקב מרגי
דוגרי, אתם לא משדרים לי שאתם מבינים את הבעיה.
גל נוי אפרת
אבל - - -
היו"ר יעקב מרגי
לא, את לא תפריעי לי. אתם לא מכירים בגודל הבעיה. אני לא יודע מה יהיו התוצאות של ההידברות הזאת. יכולתי לחוקק את החוק ולטמון את הראש בחול, יכולתי להביא שבוע הבא גיוס ולהפיל אותם בהצבעה, זה לא בעיה. אבל אני מרמה פה את עצמי, כי אני יודע איך זה עובד בשטח ואיך זה יעבוד בשטח. אז אם אני כבר משקיע אנרגיה וזמן, אני אומר: תנסו לראות איך עושים הסדרה... אני לא אומר להחריג או לעשות אקס-טריטוריה, אבל גם יש מציאות. תקשיבי, ברגע שאת אומרת לי, "יעקב, תקשיב, על בטיחות אני לא מתפשרת", את בעצם אומרת לי במילים אחרות – מתוך הנחה שהמדינה שלנו מצוינת באכיפה ובבקרה – לגזור על 150,000 תושבים להיות בלי גז. יכול להיות שתגידו "ישבנו שעות ולא מצאנו דרך אחרת", אבל אני רוצה לדעת שלפחות התאמצנו.
גל נוי אפרת
בסדר, רק חשוב להבהיר לפרוטוקול שאנחנו לא נקבע סטנדרטים בטיחותיים נמוכים יותר או שונים לאוכלוסייה מסוימת.
היו"ר יעקב מרגי
לא בא לי לכעוס עלייך, למרות שיש מקום לכעוס עלייך על ההערה הזאת.
גל נוי אפרת
סליחה, אבל - - -
היו"ר יעקב מרגי
ארבע פעמים אמרת וארבע פעמים היסיתי אותך.
גל נוי אפרת
אבל אני חושבת שהפתרון הוא לא בהסדרה של החוק. אפשר למצוא פתרונות אחרים - - -
היו"ר יעקב מרגי
תמצאי מצידי ענף אחר, זה מה שאני מנסה להסביר. אבל את מכניסה פה מילים לפרוטוקול שלא נאמרו. לא ביקשנו זאת ממך.
חן בר יוסף
היושב-ראש, אנחנו נשב איתם, נביא את האנשים שעוסקים יום-יום ברגולציה בדרום וננסה לחשוב מה אפשר לעשות.
אנטאנס שחאדה (הרשימה המשותפת)
מקובל.
היו"ר יעקב מרגי
תודה.
איתי עצמון
אתה מבקש לא להצביע על סעיף 31?
היו"ר יעקב מרגי
לא, אנחנו לא נצביע עליו. תדברו איתם, תנסו לעשות חשיבה, ושבוע הבא תגידו לנו מה יצא. שבוע הבא יהיה לנו גם את 25 ואת הרוויזיה על סעיף 30. תודה רבה, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 12:15.

קוד המקור של הנתונים