ישיבת ועדה של הכנסת ה-23 מתאריך 27/10/2020

פגיעה בנשים עצמאיות נוכח הסגר והמגבלות הכלכליות

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-ושלוש

הכנסת



6
הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי
27/10/2020


מושב שני



פרוטוקול מס' 44
מישיבת הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי
יום שלישי, ט' בחשון התשפ"א (27 באוקטובר 2020), שעה 11:30
סדר היום
פגיעה בנשים עצמאיות נוכח הסגר והמגבלות הכלכליות
נכחו
חברי הוועדה: עודד פורר – היו"ר
תמר זנדברג
קטי קטרין שטרית
מוזמנים
גיא גולדמן - ממונה חקיקה, רשות המסים, משרד האוצר

ישי פרלמן - עוזר ראשי משפטית, רשות המסים, משרד האוצר

מירי סביון - משנה למנהל רשות המסים, משרד האוצר
משתתפים (באמצעים מקוונים)
בת עמי דרור דהן - יוזמת המאבק

נופר וסרברוט - קרימינולוגית קלינית פסיכותרפיסטית

גיתית שלומי - לשכת יועצי המס

מירה איינהורן
ייעוץ משפטי
ענת מימון
מנהלת הוועדה
דלית אזולאי
רישום פרלמנטרי
רויטל יפרח



פגיעה בנשים עצמאיות נוכח הסגר והמגבלות הכלכליות
היו"ר עודד פורר
שלום. אני פותח את הישיבה. אנחנו בדיון עדכון של רשות המסים בדבר תיקון זכאות למענקי סיוע לנשים עצמאיות בהיריון שילדו או שהו בחופשת לידה בשנת 2019.

אני שמח שנמצאות אתנו גם מירי סביון, המשנה למנהל רשות המסים וגם גיא גולדמן, ממונה חקיקה מרשות המסים. עוד מישהו? גם ישי פרלמן מרשות המסים. תודה שאתם פה. הרבה יותר נעים לנהל את הדיונים עם אנשים לא רק בזום. זה כבר נהיה מתסכל הזום הזה בהרבה מאוד מובנים.

נמצאות אתנו אלה שפנו באמצעות הזום? בת עמי דרור דהן ונופר וסרברוט. אני אעלה אותן קודם, תשמעו את הדברים ואז ניתן לרשות המסים לדבר.
קריאה
אפשר לקצר את זה כי השר נתן הוראה, נמצא המתווה והם יכולים להגיד שרק בשבוע הבא יסגרו את זה סופית.
היו"ר עודד פורר
אני יודע. בבקשה, בת עמי.
בת עמי דרור דהן
אני שמחה מאוד שבאמת מתקיים הדיון הזה בהמשך לדיון הקודם שהיה בוועדה וגם בוועדת הכספים התקיים היום דיון. באמת, כמו שאנחנו מבינות ושמחות לשמוע, יש תקנות שאמורות לעבור כבר בימים הקרובים, כמו שאנחנו מבינות.

היינו שמחות להסב את תשומת הלב לשני דברים חשובים שלקחו בחשבון בתקנות – האחד, הוא חישוב על-פני 26 שבועות, זה משהו שאנחנו מזכירות לאורך כל הדיונים, שהחישוב יהיה למשך תקופת לידה והורות מלאה של 26 שבועות. כנשים עצמאיות, שלחלקן יש חוק חופשת לידה וגם מי שלא מאריכה את חופשת הלידה – אנחנו רואות ירידה משמעותית בהכנסות עם החזרה מחופשת לידה, ולכן החישוב למשך 26 שבועות הוא קריטי.

הדבר השני, שצריכה להיות תשומת הלב שנלקח בחשבון בתקנות הוא אופן חישוב גובה המענק בשנת 2021. כרגע, על-פי תקנות, על-פי החוק, בשנת 2021 עצמאים יקבלו את גובה המענק לפי הכנסותיהם בשנת 2019, אותו תיקון שקיים היום שמאפשר לקבל את המענק לפי 2018 כבר לא יהיה קיים, ובהיבט של נשים שילדו בשנת 2019, החישוב של גובה ההכנסות הוא מהותי ומשמעותי. חברי הוועדה בוודאי מכירים את תיקון החוק שהתקיים בשנת 2016, שמתייחס לתשלום דמי לידה לנשים עצמאיות, ובעצם לפי אותו תיקון נשים עצמאיות זכאיות לקבל את דמי הלידה לפי השנה שקדמה לשנת המס, באמת מתוך הבנה שיש פה בעייתיות גדולה בהכנסות, וזה הדבר השני שצריך לתת את תשומת הלב שנלקח בחשבון בתקנות.

אנחנו שמחות מאוד ומודות לחברי הוועדה לקידום מעמד האישה וגם לחברי ועדת הכספים שמאפשרים את הדיונים האלה ומאפשרים לנו להגיע לפתרון הולם וראוי.
היו"ר עודד פורר
תודה. נופר וסרבוט, בבקשה. אחר-כך ניתן לרשות המסים לעדכן אותנו.
קטי קטרין שטרית (הליכוד)
בת עמי סיכמה את הכל.
נופר וסרברוט
שלום, צהרים טובים. בת עמי סיכמה בצורה מאוד יפה ונכונה את ההתייחסויות. אני מברכת על הוועדה ועל זה שזה עולה לדיון, זה חשוב מאוד. אני אשמח אם הפעם נוכל להבין סוף סוף, הנשים העצמאיות, איך זה הולך להיות מחושב ולקחת בחשבון את המכלול של אישה עצמאית בחופשת לידה וגם בתקופה שקודמת ללידה, עם הירידה בהכנסות והירידה בהספק העבודה שקודם ללידה, בדיוק כמו שיש את התיקון שמחושבים דמי הלידה בשנה קודמת לכן – שגם כאן התקנות יעשו צדק עם הנשים ויתקנו את מה שיש לתקן.
היו"ר עודד פורר
תודה נופר. מכאן נעבור הישר לרשות המסים. מירי, את או גיא, מי ידבר?
מירי סביון
אתחיל וגיא ישלים את מה שצריך. אז באמת שמענו את הדברים, גם כאן וגם בוועדות אחרות וגם פניות שהגיעו אלינו. כמו שציינו בוועדת הכספים, אנחנו מתכוונים להביא תקנות שיתייחסו לנושא הזה ויתנו מענה לסוגיות שעלו, ואז באמת בתוך התקנות תהיה התייחסות לכל הפרטים, גם לגבי חישוב הירידה וגם לגבי חישוב המענק.
היו"ר עודד פורר
מתי?
גיא גולדמן
אנחנו מקווים שעוד היום השר יעביר פנייה ליושב-ראש ועדת הכספים ואנחנו מקווים שייקבע דיון כבר מחר כי אנחנו מעוניינים לסיים עם זה ולתת את המענה.
היו"ר עודד פורר
יש לכם איזה נוסח של התקנות?
גיא גולדמן
עדין לא. אנחנו מתכוונים להשלים את הפרטים האחרונים של הנוסח. אני כן יכול להגיד שתקופת הלידה, שזאת הבעיה, תנוטרל מהחישוב שמשווה את מחזור הבסיס - -
היו"ר עודד פורר
יש פה שתי בעיות – 1. זו הכניסה לזכאות. 2. שיטת החישוב - -
גיא גולדמן
נכון. המטרה בסוף לתת מענה לכל הנושאים. אנחנו עושים את המקסימום, בודקים עדין בתפעול שלנו את יכולת היישום של כל דבר כדי שנדע לתת את זה בהקדם האפשרי.
היו"ר עודד פורר
חברת הכנסת קטי שטרית, את רוצה להתייחס?
קטי קטרין שטרית (הליכוד)
כל מה שיש לי להגיד זה שאני ממש מברכת על הטיפול המהיר בעקבות הפנייה של הנשים העצמאיות. אני חושבת שצריך לתת לזה משקל מאוד רציני כי נשים שחושבות ובונות לעצמן עסק ויוצאות ועובדות וכמובן מממשות את הזכות שלהן כאישה ללדת, שזה דבר הכי יפה שיכול להיות – בעת הזאת צריך להתחשב בתקופת הקורונה, שהן היו מעדיפות לצאת ולעבוד ולהגיע להכנסות גבוהות ולצערי הרב, קשה מאוד לכולם, ובוודאי ובוודאי לסקטור הזה של הנשים העצמאיות.

אני מודה לשר שהוא היה קשוב ומיד הבין שיש פה בעיה שצריך לפתור אותה ולכן, יישר כוח גדול שבתקופה מאוד מאוד קצרה שאני יודעת, עשיתם את זה במהירות שיא כדי לתקן את התקנות ולהביא את זה כמה שיותר מהר.

ההערה של בת עמי לגבי 2021, וגם דיברתי אתך על זה – תנו לזה משקל כי אני לא חושבת שהקורונה הזאת – הייתי מעדיפה שהיא תחלוף כמה שיותר מהר אבל להערכתי היא עוד תהיה אתנו ב-2021.
היו"ר עודד פורר
גם במה שעשתה הממשלה וגם במה שהעברתם בנושא - - - מתייחסים ל-2021.
קטי קטרין שטרית (הליכוד)
נכון. עכשיו, כשעושים את החישוב, אי אפשר להגיד: טוב, ילדת ב-2019 אז אנחנו ניקח בחשבון רק את 2019. צריך ללכת קצת אחורה לגבי מי שילד ב-19-20 ולגבי 20-21, לעשות את החישובים של – אתם יודעים מה? 12 חודשים אחורה.
היו"ר עודד פורר
אוקי. תודה. תמר זנדברג, בבקשה.
תמר זנדברג (מרצ)
תודה. רק הערה – אני מצטרפת לברכות אבל לצערי, לא הייתי קוראת לזה כל-כך מהר, זה לקחת הרבה זמן וחבל. אני אומרת את זה כדי להגיד שזו לא הפעם הראשונה ולצערנו, לא מפתיע אותנו שדברים שקשורים לנשים משום מה מתעכבים. הבעיות של העובדים המבוגרים והעובדים הצעירים וכל הבעיות שעלו מתשלומי דמי האבטלה השונים לקורונה פתרו כבר מזמן, עוד בגל הראשון ורק זה משום מה התעכב, וחבל. תודה שזה קורה עכשיו אבל אל תתנו לנו להגיע עוד פעם שזה לא קרה ב-21, שזה חל רק ב-20. כל הבעיות של הגברים - -
גיא גולדמן
חס וחלילה, אין שום טיפול שונה לדברים ששייכים לנשים.
תמר זנדברג (מרצ)
תראה, זאת העובדה. אני בטוחה שזה לא מכוונה רעה אבל עובדה שבעיה שייחודית לנשים – כל הבעיות האחרות שהתגלו מיד עם הגל הראשון של העסקים הקטנים, של העובדים המבוגרים, שהייתה בעיה שתוקנה מיד, 65 פלוס – זה לא אישי אבל כנשים, אנחנו מכירות את זה שמה שייחודי לנשים, משום מה מתעכב. פה יש בעיה שהיא מובהקת, היא הוכרה, טוב שהיא תוקנה, חבל שתוקנה באיחור. אל תתנו לנו לחזור - -
היו"ר עודד פורר
אני חייב לומר – אני לא מגיע כל הזמן ללמד זכות למשרד האוצר. אני נחשפתי לבעיה הזאת בשבוע שעבר. בשבוע שעבר היא עלתה פה בפעם הראשונה - -
קטי קטרין שטרית (הליכוד)
יאמר לזכותה של בת עמי – אני אומרת לך בכנות – מרגע שהיא עירבה אותנו וגם את חברת הכנסת מרב מיכאלי, אז מיד זה התחיל לעבוד כולל פגישת זום יחד עם בכירי האוצר - -
תמר זנדברג (מרצ)
אני מצטרפת לברכות ושוב, שלא נחזור על ה...
קטי קטרין שטרית (הליכוד)
אני אומרת תם ולא נשלם. ואני רוצה להגיד לכם בנימה אישית – כל מה שקשור לנשים, אולי חברת הכנסת זנדברג, התפיסה שלכם כאילו שהיא... לא, זה מאוד מאוד חשוב שתבינו שאישה שמחליטה לפתוח עסק, כולנו חייבים להירתם ולעזור לה מהסיבה שזה לא כל-כך פשוט. זה לא כל-כך פשוט לפתוח עסק, במיוחד שתמצאי את הזכות הבסיסית - -
תמר זנדברג (מרצ)
- - -
קטי קטרין שטרית (הליכוד)
את צודקת שאמרת שכולם קיבלו מענה והן נשארו מאחור.
תמר זנדברג (מרצ)
הרבה בעיות שהתעוררו נפתרו לפני חודשים ארוכים.
היו"ר עודד פורר
אם אני צריך לתת הערכה לגבי מבנה המשק אחרי הקורונה – אתם תראו הרבה יותר עצמאים ועצמאיות כי לא תהיה ברירה. גם עסקים שמעסיקים עובדים שצמצמו ויצמצמו – אתם תראו את המגזר הזה הולך וגדל, וזו ההזדמנות לתת לדברים האלה לצמוח.
תמר זנדברג (מרצ)
של העסקים הקטנים.
היו"ר עודד פורר
תודה. גיתית שלומי, לשכת יועצי המס בבקשה.
גיתית שלומי
תודה רבה. אני רוצה להצטרף לברכות לחבר הכנסת פורר ולוועדה. אני חושבת שהנושא הזה עלה וקיבל פתרון די מהיר ומידי. אני כן רוצה לדבר על הפתרון עצמו כי לדעתי צריך להבין פה איזו סיטואציה: נשים שנמצאות בתקופת היריון, חופשת לידה ותקופת הורות – ישנם מצבים משתנים. ישנן נשים עצמאיות שהמחזורים שלהן ירדו בתקופת ההיריון. ישנן נשים עצמאיות שאנחנו מדברים על חופשת הלידה עצמה. ישנן נשים שדווקא לאחר מכן לא חוזרות באופן מידי אחרי תום חופשת הלידה - -
קטי קטרין שטרית (הליכוד)
מאריכות.
גיתית שלומי
- - לכן, אני חושבת שצריך לתת פה פתרון שיענה לכל הצרכים, שייתן אפשרות בחירה. כלומר, אישה תוכל לבחור חלופה מבין מחזורי 2018 או 2019 ב - - - החודשים של חופשת הלידה. כלומר, צריך למצוא פתרון רחב, שתהיה פה אפשרות בחירה אחרת הפתרון לא יוכל להכיל את כל המקרים האלה שאנחנו מדברים עליהם, ולדעתי אנחנו לא רוצים להשאיר אף אחת מאחור אז אני מציעה בניסוח עצמו לחשוב על אלטרנטיבה שהיא בחירה.
קטי קטרין שטרית (הליכוד)
זה רעיון נכון. גם החישוב כי למשל, אישה שנכנסת להיריון, אם אני לוקחת את עצמי – שלושת היריונותי, למעלה מ-70% מהזמן הייתי בבית חולים. מה לעשות? יש כאלה שזה קל להן ויש כאלה שזה קשה להן. ולכן, יש ירידה בהכנסות כי לא תמיד זה לוקח בדיוק 12 חודשים. אז החישוב לפעמים צריך להיות גם של 10 חודשים או 8 חודשים.
היו"ר עודד פורר
צריכה להיות בחירה. מירה, בבקשה. הייתה ונעלמה. רשות המסים, אתם רוצים להתייחס להערות שהועלו כאן?
גיא גולדמן
כן. כל הדברים ששמענו הם דברים שנתנו עליהם את הדעת, הפרטים עוד לא סגורים במאה אחוז אבל הדברים נבחנו אצלנו בימים האחרונים והם יקבלו מענה. אנחנו מקווים שזה יובא עוד היום, כמו שאמרתי קודם.
היו"ר עודד פורר
מירה נמצאת אתנו? אני רוצה לאפשר לה לדבר. מירה איינהורן?

אני רוצה לסכם את הדיון, זה בסך הכל דיון מעקב: אני שמח לראות אתכם פה, מגיעים לדיונים בוועדה. אני אשמח לראות אתכם יותר. וכן, אני חייב לומר, שהקשב שקיבלנו מרשות המסים היה באמת מאוד מאוד טוב. אני גם רוצה לומר, ואמרתי את זה בכמה הזדמנויות – עם כל הוויכוחים, גם בפניות האחרות שהיו לרשות המסים, בשוטף, יש נכונות. באופן כללי, אני חושב שהמנגנון, ותסלחו לי, זו הערה שלי לממשלה, שלהטיל על רשות המסים להיות הגורם המשלם – אני לא בטוח שזה הדבר הנכון. רשות המסים, במהות שלה, אוספת את הכסף מהאזרחים ואני לא יודע, פה זה אולי היה המנגנון הכי מהיר שאפשר היה למצוא אבל זה איזה שהוא שינוי דיסקט בכל המערכת.

בכל מקרה, תודה. אנחנו נעקוב אחרי זה מול ועדת הכספים, אין צורך לעשות את הכפל דיונים הזה. אני מקווה שזה יגיע כמה שיותר מהר לוועדת הכספים.

תודה רבה. הישיבה נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 12:18.

קוד המקור של הנתונים