ישיבת ועדה של הכנסת ה-23 מתאריך 27/10/2020

תקנות הפיקוח על שירותים פיננסיים (שירותים פיננסיים מוסדרים) (פטור מחובת רישוי) (הוראת שעה) (תיקון), התשפ"א-2020

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-ושלוש

הכנסת



3
ועדת הכספים
27/10/2020


מושב שני



פרוטוקול מס' 152
מישיבת ועדת הכספים
יום שלישי, ט' בחשון התשפ"א (27 באוקטובר 2020), שעה 13:00
סדר היום
הצעת תקנות הפיקוח על שירותים פיננסיים (שירותים פיננסיים מוסדרים) (פטור מחובת רישוי) (תיקון) (הארכת הוראת השעה) התש"ף-2020
נכחו
חברי הוועדה: משה גפני – היו"ר
ינון אזולאי
אופיר כץ
מיקי לוי
מוזמנים
אלי טובול - סגן בכיר למנהל רשות שוק ההון, משרד האוצר

ברוך לוברט - היועץ המשפטי, רשות שוק ההון ביטוח וחיסכון
מוזמנים באמצעים דיגיטליים
עודד אופק – שדלן, מייצג את איגוד חברות האשראי בלשכת המסחר
ייעוץ משפטי
אייל לב ארי
מנהל הוועדה
טמיר כהן
רישום פרלמנטרי
הדס צנוירט


הצעת תקנות הפיקוח על שירותים פיננסיים (שירותים פיננסיים מוסדרים) (פטור מחובת רישוי) (תיקון) (הארכת הוראת השעה) התש"ף-2020
היו"ר משה גפני
הסעיף האחרון בסדר-היום: הצעת תקנות הפיקוח על שירותים פיננסיים (שירותים פיננסיים מוסדרים) (פטור מחובת רישוי) (תיקון) (הארכת הוראת השעה) התש"ף-2020. מי מציג את התקנות?
ברוך לוברט
אנחנו מבקשים מהוועדה לאשר את הבקשה של שר האוצר, להאריך את התקנות על פיקוח שירותים פיננסיים מוסדרים. רשימת גופים שאנו מבקשים להמשיך להאריך את הוראת השעה, ולהמשיך לפטור אותם מחובת רישום.
היו"ר משה גפני
למה להאריך?
ברוך לוברט
אנו מבקשים להמשיך לבחון את הצורך של הגופים האלה ברישוי. אני מזכיר - לאורך 2016 נחקק חוק הפיקוח על שירותים פיננסיים. יש לו מספר תכליות – גם פיתוח השוק, גם הגנה על הצרכנים והלקוחות. במסגרת הזאת, כיוון שההגדרות של מתן אשראי ומתן שירות בנכס פיננסי מאוד רחבות, היו מספר מקרים- -
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אני לא מסכים. זה ביזיון, אין לי מילה אחרת. ארבע שנים לא היה לאותם גופים אפשרות להתארגן? תגידו, אנחנו באמת עובדים אצל מישהו? כן, אצל הציבור. ארבע שנים, מ-1.8.16? זה עבר פה בוועדה הזאת. חברים, למה ידכם קלה? למה אתם באים ומייצגים את אותם כאלה שאומרים: אנחנו לא מוכנים. אין לנו מחשבים, אין לנו עובדים, אין לנו משרדים.
ברוך לוברט
זה לא המצב.
היו"ר משה גפני
ברוך, אומר חבר הכנסת מיקי לוי: ארבע שנים, לא היה זמן להתארגן?
ברוך לוברט
אנחנו לא מדברים על ענין של ארגון. אנחנו מדברים על גופים שהחוק, ככל הנראה, לא סבר שהם צריכים רישוי. תאגידים, למשל, שהתאגדו בחברות בארגון ה-OECD שיש להן רשיון בנק – גופים שממילא יש להם פיקוח. אנחנו מדברים על גופים שעוסקים במתן אשראי- - -
ינון אזולאי (ש"ס)
עד עכשיו איפה הם היו?
ברוך לוברט
שוב - מה היתה התכלית העיקרית של החוק – להגן על אותו לווה בקצה, שמקבל הלוואה, והוא צריך הגנה. יש פה, למשל, גופים שעוסקים בשוק נורא משוכלל, שמלווים מאוד מתוחכמים. יש פה קיבוצים שיתופיים, קיבוצים מתחדשים שנותנים הלוואות.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
למה על כולם? למה אתם לא מוציאים בפינצטה על מי שלא חל עליהם אז, ואומרים: רק על אלה אנחנו מבקשים?
ברוך לוברט
הרשימה מאוד היתה בפינצטה כבר אז. אנחנו מבקשים רק להאריך. למשל, ניהול של חשבון נאמנות על-ידי עורך דין או רואה חשבון עבור הלקוחות שלו - ודאי שלא צריך רשיון. למה עורך דין או רואה חשבון שמנהל חשבון נאמנות ללקוחות, יצטרך? זה לא עניין של התארגנות אלא עניין של גופים שאנחנו חושבים שהתכליות של החוק על פניו לא התכוונו לחול עליהם.
היו"ר משה גפני
אני רוצה לשאול את השאלה אחרת. אתה אומר שאנחנו מבקשים הארכה של עוד שנה. אתה מסביר – למה הוא צריך רישוי? לא צריך רישוי. אז תגיד שלא צריך רישוי. למה אתה עושה הוראת שעה?
ברוך לוברט
אני במצב שמתעסק עם מאות ואלפי בקשות רישוי של גופים אחרים, שהחוק התכוון לדון בהם ולחול עליהם ולהחיל עליהם את חובת הרישוי, את הפיקוח ואת ההסדרה. יש לי פה רשימת גופים, שעל פניו יכולתי לבוא היום ולומר: אני רוצה לפטור אותם לא כהוראת שעה. ועדיין אני רוצה שהות לתת לי כדי לבחון את השוק, לראות שבאמת אין שום סכנה ללקוחות, אין שום סכנה לשוק. שאין פגיעה בתחרות השוק כי לגופים הללו אין רישוי.
ינון אזולאי (ש"ס)
התקנןת הן מ-3.10.18. מה שאתה מביא היום הוא חדש?
ברוך לוברט
לא. רק הארכה.
ינון אזולאי (ש"ס)
אז שואלים פה – הארכה אחרי הארכה? אני אומר לכם שתבקשו עוד הארכה, כי אנחנו לא יודעים אם יהיו בחירות או קורונה באותה תקופה. אז תגידו שוב – לא הספיקו, היו לנו כל מיני בעיות באמצע, בחירות, כי היתה שנת בחירות, לכן בחודש שישי הארכנו את זה שוב. השאלה מתי זה ייגמר.
ברוך לוברט
הבקשה המקורית היתה לשנתיים, אבל כיוון שלא היתה כנסת, לפי סעיף 38 לחוק יסוד: הכנסת, התקנות האלה הוארכו אוטומטית ליוני 2020. אנחנו עדיין מבקשים עד סוף השנה הבאה.
ינון אזולאי (ש"ס)
מאז כביכול עובדים ללא הארכת התקנות.
ברוך לוברט
נכון. לכן במקביל פרסמנו הוראה, שאנחנו לא מתכוונים לאכוף על הגופים האלה את חובת הרישוי, כי גופים צריך לתת להם את הוודאות של הפעילות שלהם המשקית.
ינון אזולאי (ש"ס)
אז למה לא עוד חצי שנה, עוד ארבעה חודשים? שימו לעצמכם דד ליין.
ברוך לוברט
מלכתחילה ביקשנו לשנתיים. אנחנו לא מבקשים מהיום לעוד שנתיים. אנחנו עדיין מסתפקים בבקשה לשנתיים, מדצמבר הקודם. אנו מקווים שלא נצטרך שוב הארכה ונוכל להביא או תקנות קבועות, כפי שהציע יושב-ראש הוועדה, ולומר: אלו גופים שהחוק לא צריך לחול עליהם, ולכן יש לתת להן פטור באופן קבוע, או לבקש הארכה נוספת.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אני חצוי. אמנע. אני לא אתנגד כדי לא להכשיל, אבל אני לא חש בנוח. מצד שני אתם אומרים שרוצים לבחון את עצמנו, אז גם לא אתנגד, אבל זה הרבה זמן. שלא תבואו שוב. אני רושם את זה בתזכורת, כי בפעם הבאה אני מנהל מלחמת עולם בעניין הזה. אנחנו מדינה ואתם רשות. צריך להתנהל כמו שצריך.
היו"ר משה גפני
אני אתמוך בזה, בחוסר ברירה, אבל ההרגשה שלנו אינה טובה. אנחנו מרגישים כאילו משהו לא מתפקד. משך כל הזמן הזה – נתנו לכם את הארכה כמה פעמים. לא עשיתם עבודה מקצועית שאתם אומרים: אנחנו צריכים עוד תקופה, כי אנחנו הולכים לעשות משהו קבוע. אתם אומרים: נראה מה יהיה. זה הרבה עבודה. אני מבין שצריך הרבה גופים שנמצאים בעניין הזה, צריך לעשות את הרשימה הזאת. אם תוכלו לומר לפרוטוקול שאתם הולכים לעשות עבודה מקצועית.
אלי טובול
אני מבקש להוסיף. לא אחזור על הדברים שברוך אמר. מקצועית – אתם מכירים את זה לא פחות טוב מאתנו – עיקר המשאבים שלנו היום מוקצים לטיפול בהר של בקשות רישוי. אנחנו מדברים פה על פטור מגופים – אגב, סוגים של גופים ספציפיים שלגביהם לא חשבנו שנכון שהחוק יחול ולא רצינו להעלאות את כולם. למשל, בית מלון שעושה המרה של מטבע לאורח יומי שלו, זה לא משהו שהחוק אליו התכוון.
היו"ר משה גפני
אז למה לא הבאתם את הסוגים האלה?
אלי טובול
הם נמצאים בתקנות.
היו"ר משה גפני
למה הם צריכים לבוא בהוראת שעה?
אלי טובול
התקנות האלה נכתבו ב-2018. התחלתי ואמרתי שעיקר המשאבים שלנו כרגע מוקצים לטיפול במאות ואלפי בקשות רישוי. זה לא משאיר לנו הרבה משאבים לטפל בדברים שצריכים להיות עבודה יסודית.
היו"ר משה גפני
הסוג הזה של בית המלון – למה לא אמרתם שאלה יוצאים מהחוק, הם פטורים? למה הם צריכים הוראת שעה? זה מה ששאלתי קודם את ברוך. למה לא עשיתם עבודה להוציא חלקים מפה?
אלי טובול
חקיקה ראשית, יכול להיות שזה נכון.
היו"ר משה גפני
לא חקיקה ראשית.
אלי טובול
תקנות של קבע. בנקודת הזמן שנכתבו התקנות האלה לא היה מספיק ידע מקצועית, והיום, כמה שאנחנו מתפתחים ונותנים רשיונות למאות ואלפי גופים, לומדים קצת יותר.
ינון אזולאי (ש"ס)
מתי תוכלו להביא את תקנות הקבע?
אלי טובול
נרצה שבסוף הדבר הזה נוכל להביא.
היו"ר משה גפני
לא בסוף. תעשו עכשיו עבודה. תתחילו עם זה.
אלי טובול
אנחנו מתחילים. שלא יהיה ספק.
אלי טובול
אז נאמר שב-1.6 תבואו עם תקנות קבע.
היו"ר משה גפני
מה שמיקי לוי אמר, באמת מציג אותנו לא רציניים קצת. הייתם צריכים לעשות עבודה. לו היינו מתחלפים בתפקידים, אנחנו היינו יושבים לעשות עבודה מקצועית, ואתם הייתם במקומנו כאן לא מאשרים הארכה.

אבל נאשר הארכה. גם מיקי אומר שהוא לא יצביע נגד. אנו עושים את זה בדיעבד. אנחנו מבקשים מכם שתגידו גם לפרוטוקול, שתתחילו לעשות עבודה מקצועית. מי שאינו ראוי להיות בנושא של בקשת רישוי, תוציאו אותו בתקנות קבע, ומי שכן ראוי, תדרשו ממנו את הרישוי. תביאו לנו את זה. בסדר?

בבקשה, עודד אופק, איגוד חברות האשראי.
עודד אופק
תודה על הזמן. יש לנו הערה אחת: אנחנו מבקשים לגבי תקנות הפטור, היתה תקופה שלא היתה כנסת שיכולה היתה לאשר את התקנות, לכן ניתן מועד על ידי הרשות. יחד עם זאת, היינו מבקשים שיוגדר בצורה מפורשת שמי שפעל בהתאם לתקנות, ייחשב כאילו קיים אותן לאורך כל התקופה- - -
היו"ר משה גפני
אם אנחנו מאריכים את זה - בסדר.
עודד אופק
אם זו העמדה המשפטית, שהתחולה היא שוטפת ויש המשכיות- - -
ברוך לוברט
בהתאם לנוסח שהוגש לוועדה, בפועל הוא מבטא גם את ההארכה האוטומטית הרטרואקטיבית בהקשר - מעבר לנורקשיין שאנחנו, כרשות שוק ההון, נתנו.
היו"ר משה גפני
גם נשמע הגיוני. הם מבקשים את ההארכה הרי. יש לנו טענות כלפיהם, למה הם לא מביאים תקנות קבע.

מי מקריא?
ברוך לוברט
תקנות הפיקוח על שירותים פיננסיים (שירותים פיננסיים מוסדרים) (פטור מחובת רישוי) (תיקון) (הארכת הוראת השעה) התשפ"א-2020.

בתוקף סמכותי לפי סעיף 13(ב) לחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (שירותים פיננסיים מוסדרים), התשע"ו-2016 (להלן – החוק), ובאישור ועדת הכספים של הכנסת, אני מתקין תקנות אלה: תיקון תקנה 5. בתקנה 5 לתקנות הפיקוח על שירותים פיננסיים (שירותים פיננסיים מוסדרים)(פטור מחובת רישוי)(הוראת שעה), התשע"ט-2018, במקום "יום ג' בטבת התש"ף (31 בדצמבר 2019)" יבוא "יום כ"ז בטבת התשפ"ב (31 בדצמבר 2021)".

הנוסח של הוראת השעה נותן ביטוי רק לסוף התקופה, אז כמובן באופן אוטומטי מתמלאת גם התקופה הקודמת, מיוני.
אייל לב ארי
צריך תחילה? מבחינת התאריך היבש הן פקעו בסוף 19'. מכוח סעיף 38 לחוק יסוד: הכנסת הם קיבלו הארכה עד 16.6.
ברוך לוברט
אפשר ליצר ביטחון להוסיף תקנה 2, שיום התחילה של התקנות הוא ב-16.6.
אייל לב ארי
אז מוסיפים.
היו"ר משה גפני
אני נוסיף לפרוטוקול שאנו מבקשים מכם, במהלך הדיון ביקשנו מכם לעשות עבודה מקצועית לגבי מי שראוי להיות בפטור, לעשות בתקנות קבע, ומי שאינו ראוי, לחייב אותו לעשות רישוי - את מה שהעיר חבר הכנסת מיקי לוי. הוא גם רשם לעצמו שנצטרך לעקוב אחרי זה, שלא ייראה שאנחנו כל הזמן מאריכים – לא שמים לב למה שקורה, אתם לא שמים לב, אנחנו לא. כמו שאמר ינון אזולאי – אנחנו רוצים שיהיה דבר קבוע.

מי בעד אישור התקנות כפי שהוקראו על-ידי ברוך לוברט, עם התחילה? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה

בעד – רוב גדול
נגד – אין
נמנעים – 1
התקנות אושרו.
היו"ר משה גפני
מיקי נמנע. התקנות אושרו.

תודה רבה, הישיבה נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 13:20.

קוד המקור של הנתונים