ישיבת ועדה של הכנסת ה-23 מתאריך 27/10/2020

דיון מהיר בנושא: "הורים יחידניים מובטלים, מפרנסים יחידים של קטינים, לא נכללים בתכנית הסיוע הממשלתית ודורשים לקדם מתווה סיוע"

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-ושלוש

הכנסת



9
ועדת הכספים
27/10/2020


מושב שני


פרוטוקול מס' 146
מישיבת ועדת הכספים
יום שלישי, ט' בחשון התשפ"א (27 באוקטובר 2020), שעה 10:00
סדר היום
דיון מהיר בנושא: "הורים יחידניים מובטלים, מפרנסים יחידים של קטינים, לא נכללים בתכנית הסיוע הממשלתית ודורשים לקדם מתווה סיוע"
נכחו
חברי הוועדה: משה גפני – היו"ר
ינון אזולאי
אחמד טיבי
אופיר כץ
מיקי לוי
עאידה תומא סלימאן
אלכס קושניר
קטי קטרין שטרית
שלמה קרעי
חברי הכנסת
משה אבוטבול
הילה שי וזאן
היבה יזבק
מוזמנים
נתנאלה ברקלי - מנהלת תחום בכירה מחקרי גמלאות, המוסד לביטוח לאומי

נתנאל אושרי - אגף תקציבים, משרד האוצר
משתתפים באמצעים דיגיטליים
א"ג
ייעוץ משפטי
שגית אפיק
מנהל הוועדה
טמיר כהן
רישום פרלמנטרי
הדס צנוירט
דיון מהיר בנושא
"הורים יחידניים מובטלים, מפרנסים יחידים של קטינים, לא נכללים בתכנית הסיוע הממשלתית ודורשים לקדם מתווה סיוע", של ח"כ אלכס קושניר, היבה יזבק, הילה שי וזאן, קטי קטרין שטרית (מס' 123).
היו"ר משה גפני
בוקר טוב, אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת הכספים. על סדר-היום: דיון מהיר בנושא: "הורים יחידניים מובטלים, מפרנסים יחידים של קטינים, לא נכללים בתכנית הסיוע הממשלתית ודורשים לקדם מתווה סיוע".

היבה יזבק, בבקשה.
היבה יזבק (הרשימה המשותפת)
תודה. בוקר טוב לכולם. אנחנו מדברים על קבוצה מאוד קטנה, שנפלה בין הכיסאות. הנתונים של הביטוח הלאומי מראים כי סך הכול מדובר על כ-770 הורים שנחשבים כרווקים, יחידניים, הורים לילדים עד גיל 18, שאיכשהו בכל המהלך של הדיונים בעניין של דמי האבטלה בעקבות הקורונה, האוכלוסייה הזו נפלה בין הכיסאות, ונשכחה ונשארה אחורה. אנחנו מדברים על קבוצת הורים יחידניים שחלקם מובטלים, חלקם נאלצו להתפטר מהעבודה, גם לצורכי טיפול בילדים. הזכאות שלהם לדמי אבטלה נסתיימה במהלך 2019. לא היתה להם שום אפשרות להאריכם, והם נפגעו מכל ההקלות הכלכליות המוקנות להם בשגרה כמו סיוע בצהרונים, נקודות זיכוי מס ועוד.

מה שאנו דורשים, ומהות המתווה וההצעה היא להאריך את תקופת הזכאות לדמי אבטלה של האוכלוסייה הזו, ולהשוות אותה להארכה שניתנת וניתנה למובטלי הקורונה, ואף לאלה שזכאותם הסתיימה בתחילת 2020 עוד לפני הקורונה. כמו כן מוצע להאריך באופן אוטומטי את הסדרי הריסק הזמני בביטוח אובדן כושר עבודה ובביטוח המנהלים שלהם לפחות עד תום המשבר הזה. ושוב – אנו מדברים על קבוצה מאוד קטנה שנפלה בין הכיסאות, נשכחה מאחורה. הטיפול ומתן הסיוע לקבוצה הזאת לא דורש המון מאמץ וגם לא הרבה כספים. רק צריך לשים את זה על סדר-היום ולהתחשב באוכלוסייה מאוד חשובה זו. תודה.
היו"ר משה גפני
תודה. אני מבקש לדעת - מי מהממשלה עומד להשיב על זה?
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אין ממשלה. אני יכול לומר לך, אדוני, ששאילתה שלי בנושא לשר הרווחה שלושה חודשים לא נענתה. אבל כששר הרווחה – ששכח שהיה שלשום חבר כנסת – צריך משהו - הוא רץ אלינו.
היו"ר משה גפני
תבדקי את אגף התקציבים. המוסד לביטוח לאומי לא מעניין אותי.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
זה דרכו, אדוני. יש 770 איש בסך הכול.
היו"ר משה גפני
לפחות בזום הוא צריך להיות. נראה תכף מה נעשה. אני מבקש לקרוא להם. חברת הכנסת קטי שטרית.
קטי קטרין שטרית (הליכוד)
הורים יחידניים הם קבוצה קטנה של אנשים אמיצים, שהחליטו להביא ילד לעולם ללא בן זוג או בת זוג, וכל אחד מסיבותיו שלו.
היו"ר משה גפני
אבל זה יכול להיות גם גרוש, אלמן.
קטי קטרין שטרית (הליכוד)
חד משמעית. אני תמיד אומרת שהזכות להיות הורה היא זכות עילאית, ומי שבוחר בה, מבחינתי, זה מעל כל דבר שיכול להיות. הרצון הבסיסי של כל אדם להביא ילד לעולם ולגדל דור המשך, בין אם בתא המשפחתי הזוגי ובין אם לבד, הוא טבעי, עמוק, מושרש בנפש האדם, ויש לסייע לסוגות וליחידניים כאחד. אגב, גם כשזוג הורים שהוא חשוך ילדים, ומביא ומטפל, זה גם סוג של.

קבוצות ההורים היחידניות זקוקות למתווה סיוע נוסף, ובמיוחד בעקבות משבר הקורונה. להורה יחידני, שקטין תלוי בו ונמצא באבטלה או בחל"ת, אין בן זוג נוסף מפרנס. עתידו של הקטין התלוי בהורה יחידי בלי סיוע נוסף – צריך לתת על כך את הדעת. יש גם להבין שהורה יחידני, שנושא לבד בנטל גידול הילד או הילדים נאלץ להיעדר פחות מעבודתו בשל מחלת ילד או לאסוף את הילד מהגן, אין לו סיוע נוסף. כך הורים אלה לעיתים, שמפוטרים מעבודתם, אמורים להתמודד לבד עם כל הגידול הזה בלי שום סיוע.

הורה יחידני שפוטר לפני תקופת הקורונה, והזכאות שלו לדמי אבטלה תמה לפני ינואר 2020, אינו זכאי למענק להיכלל בתוכנית הסיוע הממשלתית לחילוץ המשק ממשבר הקורונה ונותר ללא כל הכנסה. חשוב לציין שהסיכוי של אותו הורה למצוא עבודה חדשה ולהתפרנס היא נמוכה, בעיקר כשהילדים עדיין נמצאים בבית ועדיין לא במסגרות מערכת החינוך.

ההיצע של המשרות הצטמצם מאוד, ויש הורים יחידנים שנשארו ממש ללא פרוטה. ללשכתי הגיעו תלונות, בקשות, תחנונים של הורים שנשארו ללא פרוטה וחוששים שבעקבות המשבר הזה אפילו גם ייקחו להם את הילדים. ההערכה היא שיש באזור כאלף איש, שזה לא כמות גדולה, אבל כל אחד הוא עולם ומלואו, של אנשים יחידנים שנותרו ללא עבודה.
היו"ר משה גפני
מה אתם מבקשים?
קטי קטרין שטרית (הליכוד)
אותם הורים שפוטרו לפני תקופת הקורונה, והזכאות שלהם לדמי אבטלה תמה לפני ינואר 2020, הם לא זכאים עד יוני 2021. הם אינם זכאים להיכלל בתוכנית הסיוע. אני פונה ברחמים. מדובר בהורים שחוששים שייקחו להם את הילדים כתוצאה מזה שהם נשארו ללא פרוטה. הם גמרו את החסכונות שלהם, כל כסף אפשרי ששמו בצד. כרגע בקשתם היא פשוט לסייע להם, לתת להם כסף להאכיל את הילדים שלהם. פשוט מאוד. הם זקוקים לכל אגורה. אף הורה לא בוחר להישאר בבית.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. הילה שי וזאן.
הילה שי וזאן (כחול לבן)
תודה, כבוד היושב-ראש. לא אחזור על דברים שנאמרו, אבל אתמקד בשתי נקודות: אחת, ברור שהמחוקק לא רוצה ליצור תלות בדמי אבטלה לאורך זמן. זה מובן, וגם אנחנו לא רוצים בכך, אבל בסופו של דבר, כשעל משרה אחת מתמודדים למעלה משמונה אנשים, שזה כמעט פי שישה מהמצב בדרך כלל, כמובן שאנחנו צריכים לתת התייחסות קצת אחרת במצב כזה, ואנו עושים את זה בווועדה הרבה.

לגופו של עניין, מה שצריך לעשת פה – ליצור מתווה שתיכנס קבוצת ההורים וייתנו להם הארכה של הזכאות לדמי אבטלה לתקופה מוגבלת, שבה יוכלו להיערך יותר, לפרנס ביתר קלות את ילדיהם. בינתיים – ההכשרות המקצועיות – ב-2019 היו 12,000 הכשרות מקצועיות. זה לא מספיק. ב-2020 יד רק 4,000 הכשרות מקצועיות. אני מזכירה ליושב-ראש ולוועדה שהוקצו להכשרות מקצועיות למעלה מ-700 מיליון שקל. יש כסף בקופה. הם הוקצו – לא משתמשים בהם, בכל 2020 – וכבר מסיימים את השנה. אפשר גם לחשוב מחוץ לקופסה, ובד בבד עם הארכת הזכאות לתקופה מוגבלת, ליצור תמריץ לצאת, לבצע אם צריך הכשרה מקצועית חדשה כדי שיוכלו לפרנס את ילדיהם בכבוד מבלי צורך להזדקק לאותם דמי אבטלה. תודה.
היו"ר משה גפני
תודה. אלכס קושניר, בבקשה.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
אדוני, לא אחזור על דברי חבריי שנאמרו פה. רק שתי נקודות: ראשית, ברור שזה עניין של החלטה. מדובר ב-770 הורים כאלה, שיש להם ילד, שניים או יותר, והיום נמצאים במצב ללא מקור הכנסה כי הם מיצו את דמי האבטלה שלהם בשנה הקודמת, ואף אחד לא צפה כמובן שיהיה משבר כזה. לכן לא מדובר פה בהוצאה תקציבית גדולה מאוד - אין שום סיבה שלא נעשה את זה.
הילה שי וזאן (כחול לבן)
גם אין להם עזרה בצהרונים וכל שאר הדברים שבדרך כלל מגיעים להם - גם את זה הם לא מקבלים.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
כשהגשנו את הדיון המהיר דיברנו על גיל 45 כגיל חתך, אבל כשהתברר לנו שמדובר בסך הכול ב-770, אני חושב שאנחנו בכלל לא צריכים להגביל את זה בגיל אלא פשוט לתת הארכה לדמי אבטלה לכל מי שנמצא במצב כזה.

דבר נוסף, שהתגלה לנו תוך ההכנות לדיון הזה, זה שהעברנו פה מס הכנסה שלילי, והוא מנוכה מדמי מזונות שביטוח לאומי משלם לאותם הורים יחידניים. גם פה אני חושב שאנחנו צריכים לטפל. הרי זה שתי גמלאות, אז עושים קיזוז אחת של השנייה. גם זו נקודה שיש לקחתה בחשבון ולטפל בה. אני מקווה שיהיה פה מישהו מהממשלה שיענה לנו על שני הדברים.
היו"ר משה גפני
תודה. בבקשה.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
מדובר ב-770 איש. זה הכול, לפי הדיווחים של ביטוח לאומי. זה לא מספר רב. יתרה מכך – חלקם חזרו לעבודה כך שהמספר יירד. כמדינה, כעם, מבחינת הלב היהודי, צריך לדאוג לאותם זוגות של אימהות או אבות יחידנים כי כרגע הם בקו העוני.
היו"ר משה גפני
תודה. מי נמצא מהממשלה? נתנאל עוד מעט יעלה בזום.
קטי קטרין שטרית (הליכוד)
למשל, הרב גפני, פנייה שהגיעה אליי של הורה יחידני שהתאלמן, נשאר עם שלושה ילדים ופוטר מעבודתו.
היו"ר משה גפני
הנושא ברור.
קטי קטרין שטרית (הליכוד)
זה לא בסדר. הנושאים מאוד חשובים. זה שאף אחד לא נמצא פה – זה חמור מאוד.
היו"ר משה גפני
נתנאלה, מהביטוח לאומי.
נתנאלה ברקלי
אני מבקשת להבהיר שני דברים. קודם כל, נתבקשנו לברר באיזה מספר של הורים יחידניים מדובר. נתבקשנו לבדוק הורים לילדים עד גיל 18, שעל הילד לא רשום הורה נוסף וההורה רשום כרווק, ונסתיימה זכאותו לדמי אבטלה ב-2019. כאן מדובר בכ-770 הורים. אם אני לוקחת את אותה הגדרה, והורים יחידניים שאינם דווקא רווקים, יש עוד כ-1,600 הורים יחידניים כאלה. כלומר זה 770 הורים יחידניים שרשומים כרווקים, ולא רשום הורה נוסף, ויש עוד כ-1,600 הורים יחידניים.
שגית אפיק
כלומר מדובר ב-2,400 אנשים.
קטי קטרין שטרית (הליכוד)
אף אחד מהם לא מובטל מבחירה. אם הם לא מקבלים עזרה, מי כן?
נתנאלה ברקלי
לגבי הפחתת המזונות – נתקבל לא מזמן תיקון שמחשיב דמי אבטלה כעבודה, ולכן אנו לא מורידים את דמי האבטלה מדמי המזונות שקל על שקל אלא מורידים אותם בשיעור מופחת יותר. כלומר יש פה מהלך לטובת.
היו"ר משה גפני
אתם לוקחים בחשבון את העובדה שיש לאנשים האלה הוצאות שונות מהמקרה הרגיל? הרי הכול עליו נופל. הוא צריך הכשרה מקצועית, הוא לא יכול לצאת ככה – אחרת מפטרים אותו מהעבודה. הוא לבד. צריך לנהל את הבית. אתם לוקחים את זה בחשבון?
נתנאלה ברקלי
בנושא הזה אתם צריכים לפנות לאגף תקציבים. ברור שאנחנו בעד מהלך כזה, אבל אנו בודקים את הנתונים, מנסים לבוא לקראת.
שגית אפיק
אילו מהלכים הייתם מציעים לוועדה?
נתנאלה ברקלי
- - - דמי אבטלה ב-30% - גם את זה ביטלנו, והוא מקבל את מלוא דמי האבטלה, אבל הנושא 700 הורים יחידניים פלוס ה-1,600, אגף התקציבים צריך לתת את הדעת.
היו"ר משה גפני
אם אנחנו צריכים להחליט מה לעשות, מה את מציעה לנו לעשות? אפשר לקבל תוכנית? מה עושים עם הורים יחידניים?
שגית אפיק
רעיון - האם נכון יהיה לשלם להם דמי אבטלה על התקופה הזו? האם נכון יהיה לראות את התפטרותם כמוצדקת?
היו"ר משה גפני
הכשרה מקצועית, למשל, שיוכל לצאת לעבוד.
נתנאלה ברקלי
זה נושא שצריך לתת עליו את הדעת. צריך לדון בנושא הזה.
קטי קטרין שטרית (הליכוד)
זה טבעי שמפילים אחד על השני, אבל אומר לך למה הם צריכים לתת את הדעת – כי אותה משפחה, אב או אם עם שני ילדים - הילדים האלה על סף רעב. תצטרכו להעביר אותם למשפחת אומנה – תצטרכו לשלם על זה. את מעבירה מהכיס הזה לכיס הזה, ואת שולחת אותנו לאגף התקציבים. לא קיימתם על זה דיון? לא חשבתם איזה השלכות יש להורה יחידני שלא יצליח לכלכל את המשפחה, את הילדים שלו? הרי זה יגיע לפתחכם באיזושהי דרך.
נתנאלה ברקלי
אנחנו מבינים את החשיבות אך אנו מנועים מעשיית צעדים בלי אישור האוצר.
היו"ר משה גפני
אני רוצה יחד עם משרד העבודה והרווחה שתכינו לנו תוכנית תוך שבועיים, אולי אפילו פחות, מה אתם חושבים שיש לעשות עם הורים יחידניים. זה יחד עם משרד העבודה והרווחה.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
היא התייחסה לדמי אבטלה, ואני דיברתי על מס הכנסה שלילי. זה משהו אחר.
היו"ר משה גפני
מה את אומרת? הקיזוז במס הכנסה שלילי ודמי מזונות.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אגב, דמי המזונות זה לא של ההורה אלא זה של הילד. לכן אני לא מבין את הקיזוז הזה. אלה שני נושאים שונים. המזונות שייכים לילד או לילדים, ומס הכנסה שלילי או עידוד יציאה לעבודה שייך להורה. למה מקזזים בכלל?
נתנאלה ברקלי
אתה צודק. מענק עבודה הוא לא קשור. ה לא משהו שאני יכולה לתת עליו את התשובה.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
אם אנחנו צודקים, למה מקזזים?
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
הילדים עניים.
היו"ר משה גפני
אני מבקש מכם, וביטוח לאומי, יחד עם מנכ"ל הביטוח הלאומי ומנכ"ל משרד העבודה והרווחה, רעיון שתגידו, מה אתם מציעים לוועדת הכספים בכל הנושאים שעלו פה. כולל הקיזוז, גם אם זה לא אתם. תגידו: זה לא נוגע אלינו, אנחנו חושבים שלא צריך לקזז, זה כסף של הילדים, אבל זה רשות המיסים – דברו אתם. אני רואה בהם כתובת.

אגף התקציבים, נתנאל אושרי.
נתנאל אושרי
אשמח אם נתנאלה תוכל להסביר שוב – לצערי נכנסתי באיחור – לאילו קבוצות התייחסה, שמקבלות כרגע מענה. בינתיים אענה לשאלות לגבי מה שנקרא קיזוז. הקיזוז נקבע בהוראת שעה שעברה לפני כארבע שנים. מטרת הוראת השעה היתה כפולה: אחת, להיטיב את מצבם של היחדניים ביחס למצב שהיה לפני כן, כשלוקחים בחשבון גם את הסכום של הבטחת הכנסה או מזונות וגם את הסכום של מענק עבודה או מס הכנסה שלילי. סך הכול יחד עם הקיזוז מצבם הוטב. שיעור הקיזוז מהכנסה ירד, והתמריץ לעבודה היה אמור לגדול.
היו"ר משה גפני
אתם מקזזים או לא?
נתנאל אושרי
סך הכול אף אשה לא נפגעה מהמלך הזה. גם אם נראה שיש קיזוז של מענק העבודה - יש עלייה בהתאמה והבטחת הכנסה בסכום זהה או גבוה יותר.
היו"ר משה גפני
אתם מקזזים או לא? מה הוראת השעה?
נתנאל אושרי
לפני הוראת השעה היה מצב שבשיקול של הבטחת הכנסה ומענק עבודה, בעבור חלק מההכנסות היה מס שולי גבוה מאוד שמגיע עד 100%, תמריצים מאוד בעייתיים לעבודה. כדי ליישר את המצב הזה עשינו סוג של האחדה בין קצבת הבטחת הכנסה שמתבטאת בקיזוז של מענקי עבודה. בתמורה שמים מענק הכנסה באופן שווה או בצורה גבוהה יותר, אז אין פגיעה.
היו"ר משה גפני
מה אתם הולכים לעשות עם הוראת השעה?
נתנאל אושרי
היה על זה גם דיון בוועדת העבודה והרווחה. הוראת השעה עברה לפני כארבע שנים. מטרתה היתה – לא ראינו לא שיעורי השתתפות בעלייה ולא משכורות בעלייה בהשוואה- - -
שגית אפיק
אבלך לא היתה קורונה בארבע השנים האחרונות. יש שינוי נסיבות.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
ייתכן שהוראת השעה היתה נכונה לשעתה. לעת הזו קרה משהו בעולם ובמדינת ישראל. מישהו לחש באוזני, שיש מגפת קורונה. לכן אולי יש לשנות את הוראת השעה לעת הזו כדי לשפר את מעמדם הכלכלי. יש שם ילדים שאין להם אוכל. הוריהם – מכיוון שאין מוסדות החינוך – לא יכולים לצאת לעבודה, אפילו לא להתפשר על עבודה. אנחנו דנים את ה-700 משפחות האלה ועוד 1,000 משפחות לרעה? מה אנחנו רוצים לעשות? בבקשה שנו את הוראת השעה בחתימת שר האוצר. תביאו את זה לכאן וניתן לזה קדימות. אני זועק את זעקתם, כל חברי הכנסת שנמצאים פה. מה עוד אנחנו צריכים לעשות? שלחתי שאילתה לשר העבודה והרווחה לפני כשלושה חושדים – לא זכיתי לטיפול. חברי כנסת כאן יזמו את הדיון הזה. יש פה רצון לבוא לקראתכם, רק תביאו פתרון לשבעה חודשים, לעשרה חודשים.
קטי קטרין שטרית (הליכוד)
קח בחשבון שתשלם ריבית דריבית על הילדים האלה שייצאו מהבתים. התפיסה המעוותת הזו שאם אתה לא נותן למשהו מסוים – גמרנו. זה יעלה לך בהרבה יותר.
היו"ר משה גפני
בבקשה.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
דבר ראשון, הוצגה פה לדעתי מציאות שלא קיימת, כי נשים כן נפגעו. שנית, הוא דיבר במושגים ערפיליים על הקיזוז, לא שמעתי מספרים – שיגידו מספרים.

בנוסף, מענק החזרה לעבודה החדש, שמדבר עליו שר האוצר וכרגע פורסם בהסכם להערות הציבור בין ביטוח לאומי למשרד האוצר – שוב האנשים האלה נופלים בין הכיסאות, כי מדובר שם רק על אלה שקיבלו אבטלה משך 100 יום בתקופת המשבר. אז מי נופל בין הכיסאות – האוכלוסייה הזאת של הורים יחידניים, הצעירים וגם הקשישים. כלומר כל האוכלוסיות החלשות שוב נופלות בין הכיסאות בהסכם הזה.

אני מציע – אני מציע שההסכם הזה יגיע לדיון פה בוועדת הכספים. בואו נתנה את הדברים, את ההגנה על האוכלוסיות החלשות האלה, בהסכם הזה. זה לא יכול לעבוד אחרת.
היו"ר משה גפני
בבקשה.
א"ג
תודה. אני הורה יחידני בן 49 לשני ילדים בגיל 5. אני זה שיזם את הדיון הזה, ומחודש מרס מנסה לדבר עם האוצר. פניות ציבור שלי למנכ"לית משרד האוצר וגם לאסף מאגף תקציבים לא קיבלו מענה. יש על כך תלונה אצל נציג תלונות הציבור, על היעדר מענה לפניות ציבור.

אני לא יודע על איזה מזונות אתם מדברים. הורה יחידני – אין הורה שני. לא היה ולא אהיה. ממי אני מקבל מזונות? אפילו כשנתנו 750 שקל, אם אשה שקיבלה מזונות מביטוח לאומי, היא נתמכת קצבאות, היא קיבלה 750 כפול שתיים. אני לא קיבלתי כפל, כי אני לא בשגרה ובטח לא בחירום מקבל מזונות.
היו"ר משה גפני
מה אתה מבקש?
א"ג
אני מבקש שני דברים: אחת, תנו לנו את דמי האבטלה, את מה ששר האוצר מדבר בכל התקשורת. כל פעם כשהוא מדבר, אני רוצה לומר: שכחת אותי. אמרת שלכל המובטלים יש אבטחה עד יוני 2021. מה איתי? אני מיוני 19' חי על חסכונות. אני אוכל את החסכונות שזה העתיד שלי ושל הילדים שלי. אני עוד במצב טוב – יש לי החסכונות. יש לזכור – הורים יחדניים הם בדרך כלל אנשים מעל גיל 40. הם נתקלים גם בתופעה הגילנות בשוק העבודה. אני איש מקצוע, יש לי 20 שנה של קריירה בהייטק. יש לי שני תארים בהצטיינות. אני רב סרן במילואים בחיל האוויר ונבחרתי להיות ממיין מועמדים לקצונה. הכשרה מקצועית, אפילו אם אעשה הכשרה מקצועית לתפקיד אחר - מי ירצה אותי? אני אוברקוואליפייד. הזכאות שלי נגמרה ביוני 2019, ומאז אפס הכנסות. אני גם לא זכאי להשתתפות בצהרונים.
היו"ר משה גפני
למה אתה לא מקבל בצהרונים?
שגית אפיק
איך הזכאות שלו לדמי אבטלה נגמרה?
א"ג
כשהתחיל המשבר אמרו: ניתן למי שממרס עד 2021. אנחנו, שבאנו בתור – אגב, בהתחלה קבוצת מובטלים, בלי קשר ליחידניים – האוצר נפגש אתם ואמר: זה יותר מדי כסף, יותר מדי בעיות. לא נתנו פתרון. ביולי נתנו ל-12,000 מובטלים שנגמרה זכאותם בינואר, לפני הקורונה, ניתנה גם הזכאות הזאת.
היו"ר משה גפני
אתה לא עונה לנו - מה המיוחדות בך, שעל זה אתה פתאום, הילד לא מתקבל לצהרון? למה אתה לא מקבל דמי אבטלה? במה אתה שונה ממישהו אחר?
א"ג
האוכלוסייה היחידנית זה הורים שאין להם מזונות. למשל, אם מציעים לי עבודה בירושלים, אני לא יכול - אהיה חייב לשלם בייביסיטר.
היו"ר משה גפני
אז יש לך בעיה כי אתה צריך לטפל בילדים שלך.
א"ג
יש לי פחות גמישות.
היו"ר משה גפני
למה צהרונים אתה לא יכול לשים את הילדים?
א"ג
לא שמתי בצהרונים כדי לחסוך כסף. איני מקבל עזרה מהמדינה כי היא מותנית בזה שאעבוד.
היו"ר משה גפני
תודה רבה.
א"ג
הקורונה פגעה בנו.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
אני רוצה לחדד. דיברנו בדיון על שתי אוכלוסיות: אחת, אנשים כמוך שלא זכאים, ויש קבוצה נוספת – שמקבלים קצבאות מביטוח לאומי. אתה צודק – יש כאלה שלא מקבלים ויש כאלה שכן מקבלים. יש לטפל בשתי האוכלוסיות – גם כמובן באנשים כמוך.
היו"ר משה גפני
תודה. אני מבקש מאגף התקציבים – היות שעברו מאז ארבע שנים, אני מבקש שתבדקו שוב ותיתנו לנו תשובה לגבי הנושא של הוראת השעה. עברו ארבע שנים. גם מדבריך – אני לא חושב שזה באמת עזר. האם אתם הולכים להאריך את זה? לעשות עם זה משהו? יש קבוצה באוכלוסייה שלא מקבלת את מה שמגיע לה ואת מה שהיא צריכה לקבל. ביקשתי מהביטוח הלאומי להכין תוכנית רעיונית, מה עלינו לעשות. אני אומר לך ולאגף התקציבים בכלל – יבוא לפה הנושא גם של האבטלה וגם נושאים נוספים שמשרד האוצר מבקש להביא. אנחנו נשאל את השאלות ולא נאשר אם לא נקבל תשובות מספקות – שאנחנו יכולים לומר לאנשים האלה: לא הוזנחתם, לא שכחנו אתכם. אני רוצה תשובה בשבוע הקרוב, מה אתם מתכוונים לעשות עם הוראת השעה שהיתה לפני ארבע שנים. העולם מתנדנד עכשיו עם כל מה שקורה בעניין הקורונה. אתה בעצמך אמרת, שאנשים לא נהנו בסופו של דבר מהעניין הזה. מבקש לדעת מה אתם מתכוונים לעשות – להאריך את הוראת השעה? לשנותה?
נתנאל אושרי
לא שלא נהנו. נהנו, אבל לא הגדילו את שיעורי- -
היו"ר משה גפני
מותר אחרי שיש כמעט שנה קורונה, לומר: מה שהיה לפני ארבע שנים, אנחנו בודקים את זה מחדש ורוצים לשנות, או לא רוצים לשנות, אין כסף – אז יבוא לפה כסף על כל מיני דברים – נבקש את זה. אני ביקשתי גם מנתנאלה בביטוח הלאומי ומבקש גם ממך – בתוך כמה ימים להביא לנו תוכנית לגבי הורים יחידניים. אני מקווה שנוכל לעשות את זה בהסכמה. אם לא, תביאו לפה דברים שנצטרך לעשות את זה בעצמנו. תודה רבה.


הישיבה ננעלה בשעה 10:49.

קוד המקור של הנתונים