ישיבת ועדה של הכנסת ה-23 מתאריך 26/10/2020

הצעת אישור מוסדות ציבור לעניין סעיף 46 לפקודת מס הכנסה (רשימה שסימנה: 16-98-20), הצעת אישור מוסדות ציבור לעניין סעיף 61 לחוק מיסוי מקרקעין (רשימה שסימנה: 16-100-20), הצעת אישור מוסדות ציבור לעניין סעיף 46 לפקודת מס הכנסה, רשימה שסימנה : 16-312-20, הצעת אישור מוסדות ציבור לעניין סעיף 61 לחוק מיסוי מקרקעין, רשימה שסימנה: 16-318-20

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-ושלוש

הכנסת



11
ועדת הכספים
26/10/2020


מושב שני


פרוטוקול מס' 143
מישיבת ועדת הכספים
יום שני, ח' בחשון התשפ"א (26 באוקטובר 2020), שעה 10:00
סדר היום
1. הצעת אישור מוסדות ציבור לעניין סעיף 61 לחוק מיסוי מקרקעין (רשימה שסימנה: 16-100-20)
2. הצעת אישור מוסדות ציבור לעניין סעיף 46 לפקודת מס הכנסה (רשימה שסימנה: 16-98-20)
3. הצעת אישור מוסדות ציבור לעניין סעיף 61 לחוק מיסוי מקרקעין, רשימה שסימנה: 16-318-20
4. הצעת אישור מוסדות ציבור לעניין סעיף 46 לפקודת מס הכנסה, רשימה שסימנה : 16-312-20
נכחו
חברי הוועדה: משה גפני – היו"ר
ינון אזולאי
רם בן ברק
אחמד טיבי
אופיר כץ
מיקי לוי
בצלאל סמוטריץ'
אוסאמה סעדי
שלמה קרעי
אנטאנס שחאדה
קטי קטרין שטרית
הילה שי וזאן
מיכל שיר סגמן
עאידה תומא סלימאן
מוזמנים
ארז אורעד - מנהל תחום בכיר מוסדות ציבור המלכ"רים, רשות המיסים, משרד האוצר

רולנד עם-שלם - סמנכ"ל מקצועי לעניינים מקצועיים, רשות המיסים, משרד האוצר
ייעוץ משפטי
שגית אפיק
שלומית ארליך
מנהל הוועדה
טמיר כהן
רישום פרלמנטרי
יפעת קדם



הצעת אישור מוסדות ציבור לעניין סעיף 61 לחוק מיסוי מקרקעין (רשימה שסימנה: 16-100-20)
היו"ר משה גפני
בוקר טוב, אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת הכספים. נתחיל עם הצעות לסדר. שלמה קרעי, בבקשה.
שלמה קרעי (הליכוד)
אני חושב שצריך לבטל את הדיון בנושא העמותות, ההצגה של הנתונים עומדת בסתירה מפורשת לנוהל. ביקשנו יותר מידע, ביקשנו להיות חשופים יותר לפרטים לגבי העמותות. אני לא יודע מה מנסים ברשות המיסים לעשות – או להסתיר מידע, או שפשוט הם עצלנים ולא יכולים להכין טבלת אקסל כמו שביקשנו. אני חושב שזה יהיה זלזול ביושב הראש ובחברי הוועדה אם נקבל את החומר כמו שהוא ונדון בו. אני מציע לדחות את הדיון בשבוע, לדרוש מהם להביא את החומר בצורה מסודרת. יש לנו הרבה מאוד נושאים שאפשר לדון בהם, כמו הארכת תוקף מס רכישה ומס שבח, כמו מובטלי טרום קורונה שלא מטופלים - נושאים שנפלו בין הכיסאות. אני סומך עליך שתמצא מה לעשות בשעות הקרובות.
היו"ר משה גפני
אני לא יכול לעסוק בנושאים האלה בשעות הקרובות, כי אנחנו ועדה שצריכה לקבל החלטה מראש על מה דנים. אם אני מבטל, המשמעות של העניין זה שאין את הדיון הזה. יש פה עמותות שנמצאות כבר כמה חודשים. חלקן מסיבות סובייקטיביות לא באו עד עכשיו לדיון, להן זה חשוב. הן אומרות: נגרם לנו נזק עצום, למה אתם לא מביאים את זה לדיון? אני מרגיש מאוד לא נוח. יש דברים שאומרים עליהם במשרדי ממשלה, בעיקר במשרד האוצר, שהוועדה לא מילאה את תפקידה בהם - מה שאף פעם לא היה נכון. במקרה הזה לא אומרים את זה, אבל זה נכון, אנחנו לא הבאנו את זה לדיון. חלק באשמתי, חלק באשמת הנושא שבאופן אובייקטיבי היינו צריכים להביא אבל אני דחיתי. אני לא יכול יותר לדחות את זה. חבר הכנסת קרעי, מה שאתה מעלה הוא נכון, החלטנו על נוהל שעליו צריך לשמור. אנחנו תיכף נדון על העניין הזה, נראה מה אנחנו עושים. אתה צודק, אני לא מתווכח איתך, אבל דחייה זה לא הפתרון.
מיכל שיר סגמן (הליכוד)
ההצעה לסדר שלי נובעת מתוך כאב מאוד-מאוד גדול. סיירתי בלא מעט עסקים, בלא מעט שווקים ברחבי הארץ שבהם פגשתי ציבורים שלמים שנאלצו לקחת הלוואות בשוק האפור. אם אני מדברת על השווקים, מדובר על יותר מ-50% מהסוחרים שלקחו הלוואות. אני יכולה לתאר לעצמי שעסקים שאולי לא ניתנה להם האפשרות לקחת הלוואה, שאולי כבר מיצו את כל האפשרויות שלהם, לא רק שיהיה להם קשה לחזור לעבודה לקראת סוף ימי הקורונה - הם פשוט יטבעו. אנחנו צריכים לתת על זה את הדעת בוועדה, לראות מה עושים עם הסיפור הזה של השוק האפור, והאם יש איזו שהיא תכנית יציאה אמיתית.
היו"ר משה גפני
מה את מציעה?
מיכל שיר סגמן (הליכוד)
צריך לחשוב על פתרון. קודם כל, לדעת מה הם הנתונים, האם יש לנו אפשרות לאסוף את הנתונים לגבי כמה אנשים לקחו בשוק האפור, מה הם ההיקפים הכספיים שהם לקחו, האם יש לנו איזו שהיא תכנית יציאה עבורם. שוק אפור זה לא משהו שאתה יכול לצאת ממנו, זה משהו שגומר את החיים עצמם. מאחר ומדובר במספרים מאוד-מאוד גבוהים של אנשים שנטלו הלוואות בשוק האפור, זה חייב להיות חלק מהדיונים שלנו, במיוחד כשמדובר בתקציב.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
אני רוצה להצטרף לחברי שלמה קרעי, רק מכיוון אחר. אני מציע לנעול בכלל את הוועדה, לא רק את הדיון הזה. ניתנה לנו בשבוע שעבר התחייבות חד-משמעית ממשרד החינוך.
היו"ר משה גפני
דיבר איתי משה שגיא ביום חמישי בלילה. הוא אמר לי שניתנה חוות דעת על ידי הלשכה המשפטית של משרד החינוך. הבעיה הגדולה שעלתה בדיון בשבוע שעבר זה העניין של חוות הדעת של הלשכה המשפטית של משרד החינוך. הבעיה הזאת נפתרה, הם הגישו חוות דעת, וצריך להעביר את הכסף לנושאים שהעלית.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
העובדה היא שהיום יום שני והכסף עוד לא עבר. הוא לא עבר ממשרד האוצר למשרד החינוך, בוודאי לא מתוך משרד החינוך. האם את המורה שלא קיבל משכורת, האם את התלמיד שנמצא ברחוב, האם את ראש המוסד שכבר חצי שנה נמצא בלי תקציבים מעניין האם חוות דעת של משה שגיא עברה, לא עברה? את מי זה מעניין? הוא רוצה לראות כסף. גם אחרי שתהיה חוות דעת, אתה תראה שחלק מהכספים לא יעברו. אז גם יסתבר שעד שחוות הדעת הגיעה האוצר שם את זה ברזרבה, לא בתקנה. ואם זה יהיה 15% יותר, יצטרכו שוב חוות דעת. זה לא נגמר. לא יכול להיות מצב שעבר למעלה מחודש והכסף שאושר בממשלה לא עבר. אם צריך שכל מי שאחראי לזה ישים את המפתחות וילך הביתה, זה מה שצריך לעשות. זה בלתי מתקבל על הדעת. אני מתחנן בפניך, אל תביא לוועדה הזאת שום דבר שמעניין את משרד האוצר ואת משרד החינוך עד שהשקל האחרון של הכסף הזה לא עובר לצרכן הקצה שקורס. זו לא פריבילגיה, זה לא שוקולד, זה הלחם והחמאה של כל הגופים האלה.
היו"ר משה גפני
אכפת לי כמוך. אני היום יושב עם האוצר. אני הולך להגיד להם שאם הם לא יביאו את זה מיד אז יתחילו בעיות. היינו צריכים לקיים פה דיון קשה עד שהגענו למסקנה הזאת. אמרתי שעד יום חמישי אני רוצה שחוות הדעת תעבור. זה עבר ביום חמישי. אני אשב היום עם האוצר לראות מה אנחנו עושים עם הדבר הזה.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
לא צריך חוות דעת, אלה תקציבים שעברו כל שנה.
ינון אזולאי (ש"ס)
אני רוצה להודות לכל חברי ועדת הכספים על כך שבשבוע שעבר, לאחר דין ודברים קשים שהיה פה עם אסי מסינג, סוף סוף הגיעה החתימה המיוחלת ואפשר לצאת למכרז במשרד הפנים עבור השוברים של ה-700 מיליון ₪ שהשיג השר דרעי. זה רק מראה שאנחנו מאוחדים כולם בעד מטרה אחת. בצלאל, אנחנו איתך כולנו בעניין הזה של משרד החינוך, אנחנו חושבים שלא צריך את חוות הדעת, וגם אמרו את זה במפורש פה. יכול להיות שאם נראה להם קצת כוח אנחנו נצליח. לגבי 100 מיליון ₪ שהתחייבו פה לעמותה, בצלאל ואני עומדים בקשר רציף עם משרד האוצר. הם מנסים כל פעם לשטות בנו. הם כל פעם לא עומדים במילה שלהם, אבל זה לא חדש. הגיע הזמן שבאוצר יבינו, אם זה הפקידות, אם זה היועץ המשפטי או מי שמתחתיו, שוועדת כספים היא לא חותמת גומי, היא ועדה שיש לה מה להגיד. אדוני היושב-ראש, אתה כבר כמה פעמים הוכחת שביד חזקה מול האוצר אנחנו יכולים להגיע להישגים
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
אנחנו מוצפים בתקופה האחרונה בפניות של אנשים. יש אנשים שאפילו עוצרים אותנו ברחוב. אדם שעבד בשוק אמר לי: "תגידי לי, למה אתם מחכים? את רוצה שאני אחזור לעסוק בסמים? אחרי שעברתי שיקום מאוד ארוך אני עובד היום בשוק, רק סגרתם לנו את הכל. כדי להאכיל את הילדים שלי אני אצטרך לחזור לעסוק בסחר בסמים, אני אצטרך לחזור לשווק סמים. זה מה שאתם, אלה שיושבים שם, רוצים?" הדבר נכון לכל האנשים שיש להם עסקים קטנים, שיש להם כל מיני חנויות. זה בלתי מתקבל על הדעת המצב. אנחנו מדברים פה על סיוע לכל מיני עסקים, אבל אנחנו לא חושבים על האנשים שאיבדו את מקום העבודה שלהם.

פתרנו את הבעיה של הארנונה לעסקים, אבל אנשים מתקשים גם בארנונה למגורים, גם במחירי המים, הם לא מצליחים לשרוד את התקופה הזאת. כשאנשים נמצאים יותר בבית הם משתמשים יותר במים, מה שמחייב אותם לשלם מחיר גבוה על השימוש העודף. העיריות עדיין עושות גבייה אגרסיבית של הארנונה, כולל כל מיני עיקולים, כולל פריצה לתוך הבתים. זה בלתי מתקבל על הדעת איפה שאנחנו חיים, הגיע הזמן שנעשה סדר בעניין הזה.

הסדרת העניין של הצ'קים החוזרים בתקופה הזאת הסתיימה, עד כמה שידוע לי, בחודש אוגוסט. אנשים חזרו להתקשר, כי התחילו לחשב להם את הצ'קים החוזרים. חבר'ה, אנחנו שוכחים שעכשיו המצב יותר גרוע מהמצב כשנתנו את הפתרונות. אז לאנשים היו עוד קצת רזרבות. היום, זהו, אין להם שום דבר. אני חושבת שצריך לפתור את הנושא הזה.

יש את הנושא של ביטוח חובה למוניות. אני חושבת שהגיע הזמן לעסוק גם בנושא הזה. אני מבקשת שייקבע לזה דיון.
אנטאנס שחאדה (הרשימה המשותפת)
כנראה שאנחנו חיים במציאות שבה הממשלה לא יודעת מה מתרחש בשטח, אדוני היושב-ראש. יש קריסה כללית אצל עסקים קטנים, אצל צעירים, אצל נשים, אבל הממשלה מתעסקת עם מצגות שווא שהכל מצוין.

אני רוצה להזכיר לגבי התקציבים של בתי הספר של המוכר שאינו רשמי. אני מבקש ממך, אדוני היושב-ראש, שתעלה את זה, במידה ותהיה לך ישיבה עם האוצר ועם משרד החינוך, כדי לפתור את הבעיה הזאת שמקשה עוד יותר על האנשים.

כנראה שאנחנו לקראת מיני גל שלישי של קורונה בישובים הערביים. כבר 11 ישובים מועמדים להיות ישובים אדומים. גם בגל השני הממשלה וכל צוות הקורונה לא ידע איך להתמודד עם הישובים הערביים. אי אפשר לפתור את התחלואה בלי לתת מענה לבעיות הכלכליות. צעירים ערבים עדיין מקבלים דמי אבטלה, דמי חל"ת. עסקים קטנים נאלצים לפעול או לפתוח בסתר כדי לשרוד את התקופה. נשים ערביות סובלות מתת הכנסה ותנאים גרועים ביותר. לרשויות מקומיות ערביות אין מענה בתקציבים. אנחנו גם לא רואים קמפיין הסברה מתממש בשפה הערבית. אנחנו רוצים לראות איך הם מחלקים את התקציבים, מה הם נותנים, איך הממשלה מתכוונת מעכשיו להתמודד עם הגל השלישי.
רם בן ברק (יש עתיד-תל"ם)
קיבלתי אתמול מכתב ממגדלי הפרחים והתבלינים. דנו רבות במשבר שהם עוברים. מסתבר שהם קיבלו רק 30% ממה שהם צריכים לקבל. אני מבקש דיון מיוחד על הנושא הזה.
היו"ר משה גפני
הבנתי שזה הולך להסתדר.
רם בן ברק (יש עתיד-תל"ם)
הוקצבו להם 30 מיליון ₪. 30 מיליון ₪ מחזיר להם רק 30% מההפסדים, לא 75% כמו שמקובל. גם חלק גדול מה-30 הם לא קיבלו. המשבר מתמשך, הוא לא נגמר, וצריך לראות איך פותרים את הבעיה.

אישרנו בוועדת הכספים עשרות מיליארדי שקלים לנושאים שונים, אם זה מענקים, הטבות כאלו ואחרות. עם כולם עשינו את זה בלב חפץ. לא יכול להיות שנשמע שאין כסף לפתיחת כיתות א'-ב'. הקצינו כאן כל כך הרבה כספים, חלקם לאנשים שלא צריכים לקבל, כמו אני ומשפחתי שקיבלנו 750 שקל בלי שום סיבה, לא משנה שתרמנו את זה, ובסופו של דבר אנחנו מגיעים למצב שאי אפשר לפתוח את כיתות א' וב' בגלל שאין כסף בקופה. פשוט מצב מביש שהכסף לא הולך למקומות הנכונים ולא מהטעמים הנכונים.
קטי קטרין שטרית (הליכוד)
בפעם הקודמת כשדיברנו על הנושא של התבלינים והפרחים עלו ממשרד החקלאות וממשרד האוצר ואמרו, "תוך חודש". מאז עברו ארבעה חודשים. אם הייצוא של אותם מגדלים נאמד ב-12 מיליארד שקלים בשנה ללא קורונה, תבין כמה הכנסה למדינה הייתה יכולה להיות מהמגדלים האלה. כשהם צריכים את העזרה הם לא מקבלים.

אני מבקשת מהיושב-ראש לקיים דיון על מה שקורה היום בבנקים מבחינת הלוואות.
היו"ר משה גפני
אני מתכוון לקיים דיון כזה.
קטי קטרין שטרית (הליכוד)
אני שומעת על בעלי עסקים שפשוט קורסים. אני מדברת גם על בעלי עסקים שלקחו הלוואה לפני הקורונה, ב-2019.
מיכל שיר סגמן (הליכוד)
לכן יש עלייה של יותר מ-50% בשוק האפור.
קטי קטרין שטרית (הליכוד)
זה הפתרון שעומד לרשותם. אני מציעה לקיים דיון בהול, דחוף.
היו"ר משה גפני
אני הולך לעשות את זה.
קטי קטרין שטרית (הליכוד)
הבנקים משתוללים.
היו"ר משה גפני
אני אשתדל להביא את נגיד בנק ישראל ואת המפקח על הבנקים לדיון בנושא, כי אני שומע תלונות על העניין של הבנקים.

אני עובר לסעיף הראשון: אישור מוסדות ציבור לעניין סעיף 46 וסעיף 61.
שגית אפיק
אני מסכימה עם דבריו של חבר הכנסת קרעי בתחילת הישיבה. הוועדה אישרה לפני מספר חודשים נוהל לדיון במוסדות ציבור לעניין סעיף 46. במסגרת הנוהל הזה, ביקשה הוועדה נתונים נוספים על הנתונים שניתנו לה עד היום ביחס לעמותות לפי סעיף 46. ארבע הרשימות שמופיעות בפניכם לא כוללות את כל הנתונים החדשים, הן כוללות רק את הנתונים שהוגשו לוועדה עד היום. בשיחות שקיימתי עם רשות המיסים אתמול והיום חזרתי וביקשתי מהם לשלוח את הנתונים. אני אשמח לשמוע התייחסות, אחרת אני מציעה לוועדה לא לקיים דיון ברשימות האלו היום.
רולנד עם-שלם
אנחנו רוצים לעזור לוועדה לקבל את ההחלטות הנכונות לגבי האישור של העמותות. אנחנו צריכים לגבש את הנתונים שהוועדה דורשת, שזה מעבר למה שהיה מקובל עד עכשיו לספק לוועדה, כדי שמצד אחד הם יעזרו לוועדה, ומצד שני לא יטילו עלינו נטל בירוקרטי כבד. חלק מהנתונים הם חסויים, כמו הנושא של חקירות.
היו"ר משה גפני
אנחנו אלה שקבענו את הנוהל. את מה שאי אפשר להעביר אף אחד לא מבקש להעביר. אנחנו לא מבקשים להביא דברים שאין אפשרות להביא, אבל יש דברים שאפשר להביא.
שגית אפיק
ביקשנו את מטרות העמותה, תיאור פעילות העמותה, מחזור העמותה באותה שנה או בשלוש השנים שקדמו לבקשה, המקורות הכספיים של העמותה, סך הוצאות העמותה בשנת הכספים וסך הוצאות ההגדלה באותה שנת כספים, כיצד היא מקיימת את המטרה הציבורית. אלה דברים שהוועדה צריכה לקבל כדי לקבל החלטה. אחרי הדיון הזה יש לנו עמותות שהוועדה החליטה שהיא רוצה להוציא, כי היא חושבת שיש בעיה ביחס לפעילותן ולמטרה הציבורית שלהן. כדי שהיא שתוכל לקבל את ההחלטות האלו היא צריכה לקבל את הנתונים מראש. זה נוהל שהיא קיבלה כאן בעצמה, נדמה לי בהשתתפות מר ארז אורעד שהתנגד.
ארז אורעד
אני התנגדתי.
שלמה קרעי (הליכוד)
זה לא כל כך משנה, אדוני, אנחנו קיבלנו החלטה. ההתנגדות שלך נשמעה אבל לא התקבלה. הוועדה היא לא אות מתה בכנסת הזאת.
רולנד עם-שלם
אנחנו ניתן את הנתונים שיעזרו לוועדה לקבל את ההחלטה. אני מציע, למרות שהנוהל התקבל והבענו התנגדות, שנשב באופן מסודר על אותם נתונים. יכול להיות שניתן נתונים נוספים מעבר למה שאתם מבקשים. את הנתונים שקשה יהיה לנו להביא נצטרך להוריד. נעשה איזו רשימה מסודרת שאותה נספק החל מהרשימה הבאה. אנחנו לא מתנגדים לבקשה עצמה, אבל כדי שהנוהל הזה לא יהיה חד-צדדי - -
אופיר כץ (הליכוד)
הוא לא היה חד-צדדי.
רם בן ברק (יש עתיד-תל"ם)
למה לא הבאתם את הנתונים עד עכשיו?
רולנד עם-שלם
אותה דרישה של הוועדה לא גובשה ביחד איתנו.
היו"ר משה גפני
מר רולנד, הוועדה קיימה שני דיונים בעניין הזה. עברה תקופה ארוכה עד שהבאנו את העמותות האלו לאישור. אתה לא באת ואמרת: רשות המיסים מתנגדת לנוהל, אנחנו מבקשים לקיים את הדיון. אם היית מבקש את הדיון, היינו עושים את הדיון כבר מזמן.
שלמה קרעי (הליכוד)
הוא לא אומר שהוא מתנגד, הוא רק אומר שזה יהיה מהרשימה הבאה. למה זה צריך להיות מהרשימה הבאה?
ארז אורעד
בדיון הראשון שהיה לנו בחודש יוני הצעתי לך לעבור על זה כמפקח. אתה לא קיבלת את ההצעה. אם אני קורא את הנוהל, כתוב בו כך: "ימציא נתונים מלאים ביחס למטרות העמותה וכיצד היא מקיימת את המטרה הציבורית". אני לא מבין מה זה "נתונים מלאים". אתם רואים את הארגז שהבאתי לכאן? אלה רק נתונים חלקיים של עמותה אחת. יש לנו היום רשימה של 210 עמותות.
שלמה קרעי (הליכוד)
אתה עושה צחוק מהוועדה הזאת, כי ב"גיידסטר" כתובות רק שתי שורות על מטרות העמותה.
ארז אורעד
בואו נדבר בשיח הגיוני.
שלמה קרעי (הליכוד)
השיח הזה היה צריך להיות בחצי השנה האחרונה.
היו"ר משה גפני
תיקח בחשבון את הטענות שיש. נבחרי הציבור החליטו החלטה מסוימת, אבל אתה, שאתה אמנם פקיד בכיר, אומר שאתה לא מסכים.
ארז אורעד
אני מכבד מאוד את הוועדה הזאת. לאורך כל השנים, כבוד הרב גפני, נתתי לכם את הנתונים שביקשתם, אף על פי שאין בעולם דבר כזה שכל עמותה ועמותה נבדקת בפרלמנט. עם השנים ביקשתם עוד נתונים שאותם קיבלתם ברמה סבירה והגיונית. עם השנים פיתחנו אתר שנקרא "גיידסטר". חבר הכנסת מיקי לוי נכנס לפני כל דיון לאתר הזה. אני מבקש לא לדחות את הדיון הזה לשבוע הבא, חבל להעניש את העמותות.
שלמה קרעי (הליכוד)
אתם מענישים את העמותות בזה שאתה מגיע היום לדיון ואומר שאתה לא יכול לתת לנו את הנתונים.
שגית אפיק
ההצעה של ארז להיכנס לאתר "גיידסטר" ולחפש נתונים על העמותה עלתה גם בדיון הקודם, רק שהח"כים דחו אותה.
ארז אורעד
אני מציע שלכל רשימה שאני אביא לכנסת אני אוסיף קישור שאתם רק תעשו קליק אחד ותקבלו עולם מלואו.
שלמה קרעי (הליכוד)
אתם חושב שאנחנו אידיוטים שאנחנו צריכים את הקישור שתשים לנו? ביקשנו נתונים מספריים.
היו"ר משה גפני
ארז, לא הסכמנו לזה.
שגית אפיק
חברי הוועדה לא הסכימו.
ארז אורעד
אני מציע לעבור לשיח של שיתוף פעולה. יש שני דברים שאני לא יכול לתת לכם פה, כשאחד מהם זה מידע אודות חקירה כנגד העמותה. אם הייתי מביא את כל הנתונים שביקשתם, כולל המידע המלא הזה, הייתם אומרים לי: ארז, חסר פה המידע על החקירה של העמותה. אני מציע שיח של שיתוף. אני מציע שתמנה מישהו, אולי את חבר הכנסת שלמה קרעי, כדי שנבנה טבלה חכמה, לא מסורבלת.
היו"ר משה גפני
אני לא מקבל את זה. יש פה נוהל. תגיד שאתה מעביר את כל הפרטים של הנוהל בלי א',ב',ג' שאתה לא יכול להעביר. אתה לא מנהל מו"מ עם הח"כים.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
ארז, אתה יודע את הערכתי הרבה אליך לא מאתמול, אבל מה שאתה אומר עכשיו זה לא פחות משערורייה. התקבלה החלטה שלא מוצאת חן בעיניך, שזה בסדר, מותר לך שתהיה לך דעה, אבל לא ייתכן לבוא ולהגיד: מכיוון שהתנגדתי וקיבלתם החלטה על הראש שלי, אני עושה מה שאני רוצה, אני פשוט לא מעביר את מה שהוועדה ביקשה. אם היית נותן 90% מהנתונים בלי דיווח על החקירות, אני מניח שעל זה היו אומרים: אתה יודע מה, בסדר, אנחנו מבינים, אבל להגיד: מכיוון שלא הסכמתי להחלטה שקיבלתם לא הגשתי כלום – ככה לא מתנהלים.
ארז אורעד
לא הסכמתי, כי לא הבנתי איך ליישם אותה מבחינה מעשית. אני עובד בצורה מסודרת. עובדה שבשנה הזאת, על אף הקורונה, הבאתי 620 עמותות, 20% יותר מבשנה שעברה.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
את הערכתי אליך אתה מכיר.
ארז אורעד
אני לא מבין מה התכלית.
היו"ר משה גפני
מותר לארז אורעד, שאני מעריך ויודע שהוא מביא הרבה מאוד רשימות, לבוא ולהגיד: יש שניים-שלושה סעיפים שאין אפשרות להביא, ואז למנות את הסיבות מדוע אי אפשר להביא את אותם סעיפים, אבל לא יכול להיות שמעבירים רשימה נוספת שאין בה כלום ממה שהחלטנו. לא יכול להיות דבר כזה. לא יכול להיות שאנחנו קובעים נוהל, שאנחנו מצביעים עליו, ואז באים הפקידים ואומרים: אנחנו לא רוצים. הם לא רוצים לא בגלל סיבה עניינית. סיבה עניינית יכולה להיות על כמה סעיפים, או על סעיף אחד שאי אפשר להביא, שזה מקובל עלינו, ואז נדון, נראה, אבל את כל הדברים האחרים צריך להביא. אני רוצה את כל הדברים האחרים גם על הרשימות האלו.
רולנד עם-שלם
כבוד היושב-ראש, אני מתנצל על כך שלא הבאנו את הנתונים לפי אותו נוהל. תקבלו את ההתנצלות של רשות המיסים על כך שזה לא סופק. אתם צריכים להבין שזה לא סופק, כי אנחנו נמצאים בחיתולים של שינוי המדיניות. אנחנו נביא את הנתונים הנוספים שאתם מבקשים לקבל, אבל כרגע אנחנו במעבר מהשיטה הישנה לשיטה החדשה. יש לנו כרגע רשימה של עמותות שאתם יכולים להגיד: כל עוד אין את הנתונים אנחנו דוחים, זאת זכותכם הלגיטימית. אני מציע שנגבש בחוכמה את כל הנתונים שאתם צריכים.
היו"ר משה גפני
לא את מה שאנחנו צריכים, אלא את מה שמופיע בנוהל. אני מסכים שתגידו לנו מה אי אפשר.
רולנד עם-שלם
אנחנו נביא את הנתונים החל מהרשימה הבאה.
היו"ר משה גפני
החל מהרשימה הזאת.
רולנד עם-שלם
אם אתם רוצים לדחות את הדיון לגבי הרשימה הזאת, זו החלטה שלכם.
שלמה קרעי (הליכוד)
יכול להיות מצב שאנחנו מאשרים ואחר כך בא חבר ועדה ומבקש לגבי עמותה מסוימת דיון מחדש? אנחנו יכולים לאשר בכפוף לכך שנקבל את הנתונים בשבוע-שבועיים הקרובים, ואז מי שיש לו על הנתונים השגות יבקש דיון מחדש.
רם בן ברק (יש עתיד-תל"ם)
אותי מאוד מעניין לדעת כמה מתוך המחזור של החברות האלו הולך לשכר.
שלמה קרעי (הליכוד)
זה בדיוק מה שביקשתי, את המספרים הפשוטים האלה.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
בעמותה שהסכום שלה הוא כמעט מיליארד 400 מיליון כסף ממשלתי, יש חמישה בעלי שכר גבוהים. השכר הנמוך ביותר מבין החמישה הוא כמו של שר בממשלת ישראל.
שלמה קרעי (הליכוד)
בדיוק בשביל זה ביקשנו את הנתונים, כדי שנוכל לקבל החלטות.
רם בן ברק (יש עתיד-תל"ם)
יש עמותות שכל מטרתן הוא לשלם משכורות.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
אבל אז אין ניהול תקין, או שארז לא מאשר. החבר'ה שלו עושים עבודה מקצועית. עמותה שעניינה לתת משכורות לא תקבל 46.
שלמה קרעי (הליכוד)
בצלאל, יש אפשרות לקומבינות.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
99.9% מהעמותות הן לא כאלו. תפקיד הוועדה הוא לפשט להן את הבירוקרטיה, לעזור להן לעבוד, לא ההיפך.
שלמה קרעי (הליכוד)
בוא אני אגלה לך איך אתה יכול לעמוד ב-20% או ב-22% מהשכר ושרוב הכסף ילך למשכורות.
היו"ר משה גפני
זה לא הדיון עכשיו.
שלמה קרעי (הליכוד)
מה אתה עושה? אתה חותם שווי תרומות בשווה כסף, או שווה כסף במתנדבים.
ינון אזולאי (ש"ס)
שלמה, זה לא נכון. יש עמותות שכולם שם מתנדבים.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
חלק גדול מקבלים תרומות בשווה כסף, חלק מקבלים לפי שווי מתנדבים.
שלמה קרעי (הליכוד)
אף אחד לא יכול לדעת באמת את שווי המתנדבים שאתה מכניס למחזור. ברגע שהכנסת את זה למחזור כתרומות המשכורות שאתה יכול לחלק הן מכלל המחזור, שזה מגיע גם ל-50% מהכסף.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
גם אם הוא יביא לך את הנתונים המספריים מהמאזן שלהם, זה לא יגרום לך לדעת.
שלמה קרעי (הליכוד)
בוודאי שכן. הנתונים שביקשנו זה מחזור בכסף.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
יש עמותות שאצלן רובם מתנדבים, אם זה תנועות נוער, אם זה לקט ישראל.
ינון אזולאי (ש"ס)
באיחוד והצלה יש 5,000 מתנדבים שמחדשים להם את הציוד, מחדשים להם דברים.
שלמה קרעי (הליכוד)
אין שום בעיה עם המתנדבים. הבעיה היא שכל הכסף שנכנס בתרומות הולך בסוף למשכורות, לא למתנדבים.
ארז אורעד
אני רוצה שתורידו מהנוהל את העניין של מידע אודות קיום חקירה כנגד העמותה. אני לא יכול לתת נתונים על זה. אני רוצה להבין את הפורמט של הדיווח. כל פורמט שתרצו אני אתן, אם זה פורמט קטן, גדול, מסורבל, לא מסורבל. "נתונים מלאים ביחס למטרות העמותה וכיצד היא מקיימת את המטרה הציבורית" - מה זה? האם צריך לפרט כמו מגילת יום העצמאות, או מספיק שלוש שורות?
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
נדמה לי שזה נמצא בטופס הבקשה.
שלמה קרעי (הליכוד)
ארז, אתה לא רוצה שנשלח אליך את העוזרים הפרלמנטרים שלנו שיעזרו לך לבנות טבלה.
היו"ר משה גפני
יש נוהל שאושר. אני מבקש את הנוהל לקיים.
ארז אורעד
אני לא יודע מה זה.
היו"ר משה גפני
את מה שיש בנוהל תעביר.
ינון אזולאי (ש"ס)
יש טבלה מסודרת שהוועדה קבעה.
היו"ר משה גפני
אני מבקש שתעביר לפי הנוהל. תגיד אם יש סעיפים שאתה לא יודע להעביר, או לא יכול להעביר.
ארז אורעד
מקובל.
היו"ר משה גפני
תעביר לי את זה, אנחנו נקיים את הדיון ביום רביעי. עד יום רביעי תוכל להביא את זה?
ארז אורעד
בספק רב.
רולנד עם-שלם
כמה עמותות יש ברשימה?
ארז אורעד
יש 210 עמותות.
רולנד עם-שלם
אנחנו נשתדל להביא את כולן.
היו"ר משה גפני
תשתדלו, בגלל שיש פה רבים שמחכים זמן רב. אני מבקש שזה יגיע עד יום רביעי, כדי שנוכל לאשר.


הישיבה ננעלה בשעה 10:51.

קוד המקור של הנתונים