ישיבת ועדה של הכנסת ה-23 מתאריך 02/11/2020

חוק הגז הפחמימני המעובה, התשפ"א-2020

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-ושלוש

הכנסת



59
ועדת הכלכלה
02/11/2020


מושב שני



פרוטוקול מס' 103
מישיבת ועדת הכלכלה
יום שני, ט"ו בחשוון התשפ"א (02 בנובמבר 2020), שעה 9:30
סדר היום
הצעת חוק הגז הפחמימני המעובה, התש"ף-2020, מ/1346
נכחו
חברי הוועדה: יעקב מרגי – היו"ר
אימאן ח'טיב יאסין
יבגני סובה
יצחק פינדרוס
עידן רול
אנטאנס שחאדה
מוזמנים
חן בר יוסף - מנהל מינהל הדלק והגז, משרד האנרגיה

אילן בנימין - מנהל ענייני בטיחות הגז, משרד האנרגיה

גל נוי אפרת - מנהלת מחלקה בכירה, הלשכה המשפטית, משרד האנרגיה

נטע שפירא - מח' ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

אילן זמלר - עו"ד, הלשכה המשפטית, רשות הכבאות וההצלה

עמיחי דרורי - מנהל תחום תשתיות ופיתוח עירוני, מרכז השלטון המקומי

יותם אדמי - יועץ משפטי, סופרגז

יוסי אריה - מנכ"ל המכון הישראלי לאנרגיה וסביבה

עומר גורדון - סמנכ"ל תפעול, אמישראגז

גדי ואנונו - מנכ"ל גזגל

הדר זיו - יועצת משפטית, פזגז בע"מ

אבי פרל - מנכ"ל ובעלים, חברת מרכז הגז
ייעוץ משפטי
איתי עצמון
אביגל כספי – עוזרת ליועץ המשפטי
מנהלת הוועדה
עידית חנוכה
רישום פרלמנטרי
אור שושני



הצעת חוק הגז הפחמימני המעובה, התש"ף-2020, מ/1346
היו"ר יעקב מרגי
בוקר טוב, אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת הכלכלה של הכנסת. היום 2 בנובמבר 2020, ט"ו בחשוון התשפ"א, הנושא שעל סדר היום: הצעת חוק הגז הפחמימני המעובה, התש"ף-2020, מ/1346. מישהו רוצה לתת לנו רקע לפתיחת הדיון? יש חידושים?
חן בר יוסף
אני חן בר יוסף, מנהל מינהל הדלק והגז, משרד האנרגיה. היו דיונים עם הוועדה, עם משרד המשפטים ועם חברות הגז על הנוסח שהועבר לוועדה לגבי סעיפים 9 עד - - -
איתי עצמון
נוסח שפורסם ביום חמישי בשעות הבוקר.
חן בר יוסף
סעיפים 9 עד 44.
היו"ר יעקב מרגי
עד סעיף 9 לא חלו שינויים?
חן בר יוסף
לא.
היו"ר יעקב מרגי
ומ-10 עד סוף החוק הכנסתם שינויים? שינויים שלא היו ידועים?
חן בר יוסף
לא, זה לא שינויים לא ידועים, הכול זה דברים שנדונו בעבר.
היו"ר יעקב מרגי
יש דברים חדשים שהוכנסו, הומצאו או הונהגו?
חן בר יוסף
לא. יש דברים חדשים ביחס לחוק הקודם, אבל לא דברים שהומצאו. כן יש חוסר הסכמות בחלק מהדברים, מטבע הדברים.
היו"ר יעקב מרגי
עם מי אין הסכמות?
חן בר יוסף
החברות לא מסכימות על כל דבר שהצענו.
היו"ר יעקב מרגי
אם זה מהותי אני אתן להן סעד.
חן בר יוסף
גם אנחנו נותנים להן סעד. זה זז הרבה לעומת מה שהתכוונו.
היו"ר יעקב מרגי
אנחנו נראה. אם זה מהותי ומשמעותי, ניתן להם סעד, ואם לא, נתקדם. אנחנו רוצים לסיים את החוק הזה. יאללה, להקריא.
גל נוי אפרת
אני גל נוי אפרת, לשכה משפטית, משרד האנרגיה. אנחנו בסעיף 10.
איתי עצמון
אני רק אזכיר שאנחנו בעניין היתר למתקני גז.
גל נוי אפרת
תנאים למתן היתר ותנאים בהיתר
10.
(1) המנהל רשאי לתת למבקש שהוא בעל רישיון ספק גז היתר למיתקן גז, אם שוכנע כי השימוש במיתקן הגז שלגביו הוגשה הבקשה יהיה באופן שאין בו סיכון לאדם או לרכוש וכן כי מתקיימות הדרישות לעניין תנאי בטיחות כפי שקבע השר; השר רשאי לקבוע כי תנאי לקבלת היתר למיתקן גז לפי סעיף זה הוא גם עמידה בדרישות לעניין תנאי בטיחות הקבועות בחיקוקים אחרים כפי שיקבע.



(2) המנהל רשאי לקבוע תנאים בהיתר למיתקן גז.
היו"ר יעקב מרגי
הסעיף הזה היה כבר קיים?
גל נוי אפרת
הוא כמעט זהה לסמכות שקיימת בחוק משנת 89'.
היו"ר יעקב מרגי
במה הוא לא זהה?
גל נוי אפרת
יש איזושהי הבהרה שלפיה השר רשאי לקבוע בתקנות כי תנאי לקבלת היתר הוא עמידה בדרישות בטיחות כפי שנקבעו בחוקים אחרים. לפי הפרשנות שלנו הוא רשאי לעשות את זה גם היום. זה בגדר הבהרה שהוספנו לסעיף. למעט זה הוא זהה.
היו"ר יעקב מרגי
יש הערות? אם אין הערות נצביע על הסעיף.
יותם אדמי
אדוני, בוקר טוב, אני עורך דין יותם אדמי, יועץ משפטי של חברת סופרגז. שלחנו שתי הערות לעניין סעיף 10(א) ו-10(ב). בהערה הראשונה אנחנו מבקשים שהסמכות של השר לקבוע תנאים לקבלת היתר תהיה מותנית באישור של ועדת הכלכלה ולא סמכות רק של השר עצמו. ההערה השנייה יותר מהותית: לגבי הסמכות של המנהל לקבוע תנאים בהיתר למתקן גז, חשוב להבין שלהיתר למתקן גז יש שני שלבים – היתר הקמה והיתר הפעלה. אנחנו ביקשנו שהנוסח יבהיר שבהיתר ההפעלה לא יוכלו להתווסף עוד תנאים ושלא יהיו תנאים שסותרים את התנאים שנקבעו בהיתר ההקמה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. אני שואל שוב, נכון להיום השר קבע תנאים לקבלת היתר למתקן גז?
גל נוי אפרת
לא, עדיין אין לנו תקנות בעניין, אבל יש לנו טיוטה של צו שאנחנו מתכוונים להפיץ בקרוב להערות החברות.
היו"ר יעקב מרגי
הצו יהיה באישור ועדת הכלכלה?
גל נוי אפרת
לפי ההצעה שלנו - - -
היו"ר יעקב מרגי
אם זה צו או תקנות אז כן.
גל נוי אפרת
לא, יש גם חקיקת משנה שלא טעונה אישור של הוועדה.
איתי עצמון
לפי המצב המשפטי היום כל חקיקת משנה מכוח חוק הגז (בטיחות ורישוי) מגיעה לאישור ועדת הכלכלה. בהצעת החוק הזאת מוצע שהשר יוכל להתקין תקנות למעשה ללא אישור הוועדה.
גל נוי אפרת
נכון, בהקשר הזה. קבענו סדרה שלמה של תקנות שכן דורשות אישור, אבל במקרה הזה, מכיוון שמדובר בדרישות מאוד - - -
היו"ר יעקב מרגי
למה לא? תשכנעי אותי.
גל נוי אפרת
מדובר בדרישות מאוד מקצועיות ולכן אנחנו חושבים שאין צורך באישור של הוועדה.
חן בר יוסף
ניסינו לחלק בין תקנות שהן במהותן טכניות – למשל כללים, מרחקים, דברים שקרובים לתקן אבל נקבעים בתקנות – לבין תקנות שיש בהן מהות והשפעה הרבה יותר משמעותית.
היו"ר יעקב מרגי
תראה, אני איש פוליטי, השר הוא איש פוליטי, יכול להיות היום קונצנזוס, מחר הוא לא יהיה בקונצנזוס. יכול להיות חבר מרכז ליכוד שיש לו חוות גז גדולה – או חבר יש עתיד, כחול לבן או כל מפלגה אחרת – וזה ייצור מצב שמיד יחשדו בשר. אם השר קובע תנאים לקבלת היתר למתקן אני חושב שזה כן מצריך פיקוח פרלמנטרי.
חן בר יוסף
אבל זה כללים נרחבים, זה לא היתר למישהו מסוים. זה סדרת הכללים הטכניים שמתקן שעומד בהם מקבל את ההיתר. היכולת להשפיע דרך זה על מישהו ספציפית - - -
היו"ר יעקב מרגי
אני מבין אותך ומסכים איתך, אבל פה אתה לא כותב את זה. והמציאות עלולה להשתנות. אתה כותב "תנאי לקבלת היתר למתקן גז לפי סעיף זה".
חן בר יוסף
לא, "מתקיימות הדרישות לעניין תנאי בטיחות כפי שקבע השר". אם הוועדה רוצה אנחנו נבוא לוועדה, אבל בעינינו יש דברים שאין סיבה - - -
היו"ר יעקב מרגי
אני עכשיו מייצג את הציבור, אני הלוביסט של הציבור, לא של חברות הגז, הן לא מעניינות אותי, הציבור מעניין אותי. תשכנע אותי שלא יהיה ניצול של הסעיף הזה לרעה. הרי כבר היו דברים מעולם עם שרים שהיה להם אגו והם ייבשו...
חן בר יוסף
לגמרי, ולכן הרישיון וההיתר לכל מתקן ומתקן ניתן בידי המנהל, שהוא איש מקצוע נטול אג'נדה פוליטית רשמית. זה לגבי רמת ההיתר הבודד. לעומת זאת, רמת קביעת כללי הבטיחות למתקן זה אוסף של פרטים טכניים או חצי טכניים שנכונים לכולם, בלי שהוא בכלל יודע מי הולך להגיע אליו בעוד חודשיים, שלושה או שבע שנים. הוא קובע את הסטנדרט.
היו"ר יעקב מרגי
יכול לבוא שר אובססיבי שכל שנה יקבע תנאים.
חן בר יוסף
נכון, יכול.
היו"ר יעקב מרגי
ואתה מאפשר לו את זה. תנסה להתנתק מהפוזיציה שאתה נמצא בה ותנסה לחשוב כמחוקק. אני נותן לך גרין קארד, מה אתה עושה איתו?
חן בר יוסף
החשש הוא שיבוא איזשהו תיקון שנרצה לעשות בגלל צורך בטיחותי שהתגלה ואנחנו נצטרך לחכות שנתיים עד שאפשר יהיה לתקן את זה, בגלל שזה כפוף לאישור ועדת הכנסת.
היו"ר יעקב מרגי
למה שנתיים?
חן בר יוסף
כמה זמן לא הייתה ועדה? זה בעצם הטרייד אוף. מצד אחד ייתכן שר עם איזושהי אג'נדה מאוד מסוימת, אבל מהצד השני יש את ההליך הנוסף שנדרש פה.
היו"ר יעקב מרגי
התיקו הפוליטי שהיה הוא מצב חריג.
איתי עצמון
אני רוצה להגיד משהו עקרוני לגבי הפיקוח הפרלמנטרי על חקיקת משנה מכוח החוק. כפי שאמרתי, המצב המשפטי היום הוא שכל חקיקת המשנה בנושא הגפ"ם מגיעה לאישור ועדת הכלכלה. בהצעת החוק הזאת יש סט רחב יותר של הסמכות של השר להתקין תקנות. אנחנו הסבנו את תשומת הלב בדיון הראשון לכך שלרבות מן ההסמכות לא היה צורך באישור הוועדה לפי הנוסח של הצעת החוק הממשלתית. אנחנו העברנו למשרד האנרגיה טבלה שכוללת את כל ההסמכות, ובכל מקום שחשבנו שיש עניינים עקרוניים, מהותיים, שיש בהם עניין ציבורי או הם משליכים על זכויות יסוד, המלצנו שיהיה אישור של ועדת הכלכלה, ולשמחתי משרד האנרגיה קיבל את העמדה שלנו. כשלעצמי אני חושב שבהקשר הזה מדובר על דרישות מאוד מקצועיות ואין הכרח שיהיה אישור ועדה.
היו"ר יעקב מרגי
אז אני אומר לפרוטוקול ולכולם שהכוונה כאן היא לתנאים טכניים ומאוד מקצועיים. אגב, גם בתמיכות, מבחן תמיכות צריך להראות מצג של שוויון, קווי פעולה שוויוניים. אבל חייט יודע לתפור חליפה לפי מידותיו של האדם. לכן צריכים להיזהר. אז טוב שזה נאמר לפרוטוקול. אנטאנס, בבקשה.
אנטאנס שחאדה (הרשימה המשותפת)
רציתי לברר אם יש מקום להכניס בסעיפים שתהיה התייחסות שונה, במידת האפשר כמובן ותוך כדי שמירה על בטיחות, בין ספקים שונים לפי גודל ספק. לדוגמה, אם לספק יש מחסן שבו הוא משרת 500 לקוחות - - -
היו"ר יעקב מרגי
אנחנו עכשיו בדיון על כך שהשר רשאי לקבוע תנאים לקבלת היתר למתקני גז. אם יש לו הגדרה של מתקן גז הוא נכנס לקטגוריה הזאת ולא משנה הגודל שלו.
חן בר יוסף
לכל מתקן יש את התנאים שלו. למתקן בגודל מסוים יש מרחקי הפרדה מסוימים ולמתקן בגודל אחר יש מרחקי הפרדה אחרים.
היו"ר יעקב מרגי
אבל לא מדובר ברזולוציה הזאת. יש עוד התייחסויות?
אבי פרל
אני אבי פרל, ממרכז הגז. עם כל הכבוד - - -
היו"ר יעקב מרגי
למה אתה כועס עלינו על הבוקר?
אבי פרל
חס וחלילה, אני מעולם לא כעסתי. אני רק מרגיש שאנחנו, הכלבים, נובחים והשיירה עוברת. הנושא של השר, כל הסיפור של האישור של השר, זה לא נכון וזה לא קיים בכלל. בפועל המנהל הוא זה שצריך לתת תנאים להקמה ואחר כך לחידוש. והכי חשוב זה שהמשרד יואיל ויעלה את התנאים לצורך הבקשה. שיעלו אותם עכשיו, שיפרטו מה צריך, כדי שלא נופתע אחר כך שלבקשות האלה לא ייכנסו כל מיני - - -
היו"ר יעקב מרגי
תודה, אבי. אני חושב שמיצינו את הנושא זה.
יותם אדמי
אדוני, לא קיבלתי התייחסות להערה שהעלינו לעניין התנאים השווים בין היתר ההקמה להיתר ההפעלה. זה נושא שהוא מאוד מהותי וחשוב.
היו"ר יעקב מרגי
לא שמעת, לא קרה כלום.
עומר גורדון
אני גם רוצה להתייחס. אני עומר גורדון, סמנכ"ל תפעול בחברת אמישראגז. בהמשך לדברים של חן בר יוסף, שמציג את הסעיף הזה כסעיף של תנאי בטיחות - - -
היו"ר יעקב מרגי
אני אומר לכל נציגי חברות הגז: תקשיבו, החוק הזה ייגמר גם אם יהיו בו 400 סעיפים וגם אם נתקדם שני סעיפים ביום. אני מציע לשמור את הסבלנות שלי לסעיפים הרלוונטיים, הסעיפים עם הוויכוחים המהותיים ודיוני העומק. חבל שתבזבזו את הסבלנות שלי בנושא כמו זה. אני חושב שמיציתי בשאלה, בחקירה ובאמירה לפרוטוקול את מה שנאמר בסעיף 10. אלא אם כן אתה הולך עכשיו לומר איזו הרצאה מרתקת שתחזיר אותי אחורה מסעיף 10. בבקשה.
עומר גורדון
לאורך השנים אנחנו עדים לקביעת דברים שהם לא הגיוניים ובלי שום סיבה. ולכן אנחנו חושבים שהסעיף הזה הוא סעיף שמאפשר תהליך לא נכון. לכל הדברים הבטיחותיים יש תקנים, זה לא שבא מישהו ומחליט פתאום שהוא רוצה לקבוע א' או ב'. הרי בשביל מה יש תקנים במדינה הזאת? יש תקנים, והבטיחות נקבעת על פי הדרישות של התקנים. יש ועדות שלמות שיושבות ודנות בכל הסעיפים הבטיחותיים - - -
היו"ר יעקב מרגי
תודה. בואו, אם אתם כבר מעלים טענות אז תעלו טענות חזקות. היועץ המשפטי של הוועדה מפנה את תשומת ליבי לפרק ב' לחוק הקיים היום, בטיחות הטיפול בגז ובמתקני גז: השר רשאי להסדיר בצו את בטיחות הייצור, המילוי, ההחסנה, ההולכה, הובלה או שיווק של גז או של מתקן גז, ובלבד שאינה צריכה לשימוש ביתי. כן רשאי השר להסדיר בצו את בטיחות הביצוע של עבודת הגז וכו'. אז בואו, תשמרו את הטיעונים שלכם לדיוני העומק. תאמינו לי שאני קשוב, ואם תעלו טענה שהיא באמת משכנעת אין לי בעיה לעצור את כל החקיקה ולתקן אותה. אנחנו לא רצים לשום מקום. חיינו עם החוק הקודם ונמשיך לחית כך עוד חודש, עוד שבוע, עוד שבועיים, עד שנחוקק את זה כפי שצריך. אז תעשו טובה. עוד הערות?
גדי ואנונו
קוראים לי גדי, אני מנכ"ל גזגל. אני עד לאחרונה לתופעות שקיימים מתקנים של גז שבעבר אישרו אותם כפי שהם, ועכשיו הגיעו פקחים חדשים והם לא מקבלים את מה שהפקחים הקודמים עשו או את מה שחברות גז אחרות עשו. כלומר לכאורה השתנו החוקים.
היו"ר יעקב מרגי
תודה.
גדי ואנונו
רגע, אני רוצה להסביר - - -
היו"ר יעקב מרגי
אמרתי תודה.
גדי ואנונו
אבל זה לא פייר.
היו"ר יעקב מרגי
זה לא לסעיף 10. תהיה איתנו בדיון ותקבל התייחסות בהמשך, גם למה שטענת עכשיו. תודה. מי בעד אישור סעיף 10?

הצבעה

אושר.
היו"ר יעקב מרגי
אין מתנגדים ואין נמנעים, הסעיף אושר. נעבור ל-11.
גל נוי אפרת
בקשה להיתר או לחידושו

11.
(1) בעל רישיון ספק גז המבקש לקבל היתר למיתקן גז או לחדשו, יגיש למנהל בקשה לכך (בסעיף זה – בקשה להיתר); בבקשה להיתר או לחידושו יכלול המבקש פרטים ומסמכים כפי שקבע השר, ורשאי המנהל לדרוש מן המבקש פרטים או מסמכים נוספים, אם נראה לו כי הדבר דרוש בנסיבות העניין לצורך מתן החלטה בבקשה.



(2) בקשה לחידוש היתר למיתקן גז תוגש למנהל 90 ימים לפחות לפני תום תקופת תוקפו של ההיתר.



(3) החלטת המנהל בבקשה להיתר או לחידושו תינתן בתוך 90 ימים מיום קבלת הבקשה; לא סיים המנהל את הטיפול בבקשה להיתר ותוקף ההיתר עומד לפקוע, רשאי המנהל, אם נוכח כי אין מניעה בטיחותית לעשות כן, להאריך את תוקף ההיתר עד לסיום הטיפול בבקשה.
היו"ר יעקב מרגי
את רוצה להסביר את הסעיף?
גל נוי אפרת
מדובר בסעיף מאוד פשוט, הוא דומה לסעיף 4 שקבענו לגבי בקשה לרישיון ספק גז. הסעיף קובע את לוחות הזמנים להגשת הבקשה להיתר ואת לוחות הזמנים להחלטה. בדיון הקודם הסכמנו לגבי סעיף 4 לשנות את ה-90 ימים ל-75 ימים, ואנחנו נסכים לשנות את זה גם כאן, כך שבסעיף קטן (ג) במקום 90 ימים זה יהיה 75 ימים.
היו"ר יעקב מרגי
יש הערות לסעיף 11 כולל התיקון?
גדי ואנונו
מפחדים, כבר לא רוצים להגיד.
היו"ר יעקב מרגי
לא ידעתי שאני מפחיד, אני אגיד את זה לנכדים שלי. תודה. אם אין הערות סימן שמרוצים.
גדי ואנונו
לא התכוונתי שאתה מפחיד, התכוונתי שאם ממילא לא מקבלים תשובות אז בשביל מה להעיר.
היו"ר יעקב מרגי
אני אלמד אותך משהו שלמדתי ב-60 השנים שלי: הרבה פעמים לא קיבלתי תשובות למה שביקשתי, ובדיעבד, בהסתכלות אחורה, אני מודה לפחות על 60% ממה שלא ענו לי. טוב שלא ענו לי.

אם אין הערות על סעיף 11 אנחנו נצביע.

הצבעה

אושר.
היו"ר יעקב מרגי
אין מתנגדים ואין נמנעים. הסעיף אושר. עורך דין אדמי, בבקשה.
יותם אדמי
הייתה בעיה בשמע אז אני רוצה לוודא שמינהל הגז מסכים לשנות את סעיף 11(ג) מ-90 ימים - - -
היו"ר יעקב מרגי
הסכים ל-75 ימים. אתה משלם על הבקשה הצנועה שלך מפעם שעברה. אם היית אומר מספר נמוך יותר, גם את זה היית מקבל...
יותם אדמי
טוב שהטעויות שלי מפעמים קודמות חוזרות לרדוף אותי...
היו"ר יעקב מרגי
אני אומר את זה בהומור. אתה עושה עבודה טובה, אם הייתי מקים חברה הייתי לוקח אותך לייצג אותי. תודה. סעיף 12.
גל נוי אפרת
תקופת ההיתר וחידושו
12.
(1) תוקפו של היתר להקמה של מיתקן גז ותוקפו של היתר לביצוע שינוי יסודי במיתקן גז, יהיה לשנה.



(2) תוקפו של היתר להפעלה של מיתקן גז יהיה לחמש שנים; אולם רשאי המנהל, בהחלטה מנומקת בכתב ולאחר שנתן למבקש הזדמנות לטעון את טענותיו, לתת למבקש היתר כאמור לתקופה הקצרה מחמש שנים, אם המבקש הפר תנאי מתנאי רישיון ספק גז או היתר למיתקן גז, הוראה מההוראות לפי חוק זה או הוראה מהוראות חוק התקנים בקשר לגז או למיתקן גז, או מטעמים הנוגעים לשלום הציבור; בבואו ליתן החלטה לפי סעיף זה ישקול המנהל, בין השאר, את היקף ההפרה ונסיבותיה, ואת היות ההפרה הפרה חוזרת.



(3) היתר כאמור בסעיפים קטנים (א) או (ב) ניתן לחידוש, בהתקיים התנאים למתן ההיתר לפי סעיף 10(א), לתקופות נוספות של שנה או חמש שנים, לפי העניין, בכל פעם, לעניין היתר כאמור בסעיף קטן (ב) – אף לתקופה קצרה מחמש שנים בנסיבות כאמור באותו סעיף קטן.



(4) על אף הוראות סעיף זה –




(1) פקע תוקפו של רישיון ספק גז שניתן לבעל היתר למיתקן גז או שהרישיון כאמור בוטל או הותלה לפני תום תקופת תוקפו של ההיתר, יבוטל או יותלה, לפי העניין, גם תוקפו של ההיתר למיתקן הגז;




(2) הוגבל רישיון ספק גז לפני תום תקופת תוקפו של ההיתר, רשאי המנהל לבטל או להגביל את ההיתר בהתאם להגבלות הרישיון.



הסעיף הזה הוא סעיף חדש שלא קיים בחוק הנוכחי. החוק הנוכחי לא קובע תקופת תוקף של היתר למתקן גז. בעבר הייתה פרקטיקה שבה ניתנו היתרים למתקנים לצמיתות. משלב כלשהו המנהל החל לתת היתרים למתקנים לתקופה של שלוש שנים, וזה מה שמקובל היום.
היו"ר יעקב מרגי
כמה זמן אתם כבר נוהגים לתת היתרים לשלוש שנים? אם היה למישהו רישיון לצמיתות אז יום אחד עשיתם ניקוי שולחן, ביטלתם לכולם וחידשתם לשלוש שנים?
גל נוי אפרת
לא, לא ביטלנו, גם היום יש עדיין מתקנים ישנים שיש להם היתרים לצמיתות. בהוראת המעבר, בהמשך החוק, בסעיף 75, אנחנו מציעים לתת להם תקופת היערכות של שנתיים שבה גם הם יצטרכו להיכנס ללופ של ההיתרים.
היו"ר יעקב מרגי
תמיד אני מביא את מה שאומר הנביא ישעיה, "אומר לדבק טוב הוא, ויחזקהו". אם הוא דבק טוב אז למה צריך מסמרים? הרי יש לנו פיקוח, יש לנו מפקחים, יש לנו תנאי רישיון, יש לנו ביקורות, אז למה אתם צריכים את כאב הראש של כל שלוש שנים?
גל נוי אפרת
קודם כול אנחנו מציעים כל חמש שנים ולא כל שלוש שנים, שזו כבר הקלה לעומת המצב היום. הפרקטיקה - - -
היו"ר יעקב מרגי
אני מבין למה צריך את זה לבן אדם המוסמך, אבל למה צריך את זה למתקן?
גל נוי אפרת
הפרקטיקה שהייתה קיימת בעבר של לתת היתרים לצמיתות היא פרקטיקה שלא מקובלת כיום, בטח ובטח כשמדובר במתקן מסוכן. כיום מקובל לקצוב תוקף להיתר בחקיקה, בטח במתקן מסוג כזה. הטווח של ההיתרים משתנה בין דבר חקיקה אחד לדבר חקיקה אחר, וכאן אנחנו חושבים שקבענו תקופת תוקף סבירה, שמשקפת איזון בין הסיכון שנשקף מהמתקן - - -
היו"ר יעקב מרגי
בסדר, אם אמרת שהפרקטיקה השתנתה שכנעת אותי. עוד שאלה. אם את קובעת חמש שנים אז למה את רוצה לתת לו סמכות לתת אישורים לפחות מחמש שנים?
גל נוי אפרת
למקרים מסוים כמו למשל איזושהי הפרה של הספק שיש לה קשר לפעילות של המתקן. במצב כזה, במקום לבטל את ההיתר של המתקן או לא לתת את אותו היתר, המנהל אולי יבקש לנקוט בצעדים מידתיים יותר ולתת לו היתר לתקופה קצרה יותר, שתשקף פיקוח גדול יותר על ההתנהלות שלו לאורך הזמן. כי כמו שאמרתי, התקופה של היציאה מהזמן של ההיתר מאפשרת בחינה יותר משמעותית של ההתנהלות של הספק בנוגע לאותו מתקן.
היו"ר יעקב מרגי
אז את אומרת שזה למקרה של הפרות מהותיות?
גל נוי אפרת
זה לא חייב להיות הפרות, כתבנו גם "או מטעמים הנוגעים לשלום הציבור". לדוגמה, יכול להיות מצב - - -
היו"ר יעקב מרגי
שלום הציבור זה דבר מהותי.
גל נוי אפרת
בוודאי. אני אומרת שזאת לא חייבת להיות הפרה שהספק מבצע בקשר למתקן, זה יכול להיות גם מבנה ציבורי שהולך להיות מוקם בסביבה קרובה של המתקן, שזאת לא הפרה שהספק ביצע אבל זה כן דבר שיכול להשליך על המשך הפעלת המתקן.
היו"ר יעקב מרגי
כלומר שינוי נסיבות.
אילן בנימין
שינוי של השטח.
גל נוי אפרת
כן.
היו"ר יעקב מרגי
יש הערות לסעיף 12? בבקשה, אדוני.
יותם אדמי
כמו שאמרה גברת נוי אפרת, הסעיף של קיצור תקופת ההיתר – שגם ככה היה בלי הגבלת זמן ועכשיו כן מבקשים להגביל אותו, ולמעשה קיבלנו את העמדה הזאת – נכון רק במקרים מהותיים. אלא שהאמירה החשובה הזאת לא באה לידי ביטוי בנוסח. אנחנו הערנו על זה. צריך להוסיף פה שהוא הפר תנאי מהותי, הוראה מהותית או משהו כזה. כרגע זה מנוסח בצורה מאוד מאוד רחבה. זאת אומרת, יש פה מהלך כפול: גם אומרים שאין יותר היתרים לצמיתות וגם על פניו מאפשר לבטל מאוד בקלות את ההיתרים, שהם ממילא לתקופה מוגבלת.

בנוסף, צריך לראות שאם הם מבטלים את ההיתר אז זה רק במקרה שבוצעה הפרה מהותית של אותו היתר, ושלא יבואו אליי עכשיו ויגידו לי שבאיזה מחסן גז שלי בבאר שבע הייתי לא בסדר - - -
היו"ר יעקב מרגי
יותם, הבנתי, לא צריך דוגמאות. תקבל תשובה עוד מעט. יש עוד הערות?
גדי ואנונו
אני חושב שהם רוצים לקחת עוד ועוד דברים אליהם, בעוד שהם בכלל לא מספיקים לענות לנו על דברים קיימים. למה צריך להוסיף חמש שנים? הרי הם יכולים מתי שהם רוצים לבוא ולסגור את המתקן. אז למה להתעסק בבירוקרטיה כל הזמן? גם ככה לא חסרה לנו בירוקרטיה, תאמין לי, לא חסרה, כל היום אנחנו עסוקים בבירוקרטיה. במקום מה שמוצע פה יש פיקוח שמגיע כל שנה, ואם משהו מהותי לא תקין הוא יעשה לי הפסקה במתקן.
היו"ר יעקב מרגי
שאלתך ברורה. למרות שכבר שאלתי נתייחס אליה ותקבל תשובה בהמשך. יש עוד התייחסויות? אם לא, תשובות בבקשה. גם ליותם וגם לגדי.
גל נוי אפרת
אנחנו לא חושבים שיש כאן הצדקה להוסיף את העניין של המהותי. הנוסח כאן דומה לניסוח הגנרי שמקובל לקבוע בחקיקה לגבי ביטול התליה או פגיעה בתוקף של רישיון. כמו שהזכרתי בדיון הקודם, הניסוח המקובל הוא "הפרה של תנאי מתנאי הרישיון" - - -
היו"ר יעקב מרגי
שזה הפרה מהותית.
גל נוי אפרת
לא, לא כל הפרה היא הפרה מהותית, זה יהיה נתון לשיקול דעת מינהלי, כאשר חזקה על המנהל שהוא מפעיל את שיקול הדעת שלו בצורה סבירה ומידתית תוך איזון בין כל האיזונים הנדרשים. וגם צריך לזכור שהוא כפוף לביקורת שיפוטית. כך שיש פה עניין של שיקול דעת מינהלי, ולא כל הפרה של כל תנאי תצדיק שימוש בסמכות הזו.
היו"ר יעקב מרגי
ומה לגבי הטענה של הבירוקרטיה ושאתם סתם מחפשים עבודה?
גל נוי אפרת
הטענה הזאת לא כל כך ברורה לי. אם הבקשה היא שבכלל לא יהיה תוקף להיתרים, זה חוזר לתשובה שנתתי קודם: שלהגביל תוקף של היתר זה דבר מקובל, ותקופת הזמן שקבענו פה היא תקופה סבירה. יש דברי חקיקה שעוסקים בחומרים מסוכנים, כמו היתר רעלים למשל, שניתן לתקופה קצרה בהרבה, בין שנה לשלוש שנים. אז אנחנו חושבים שבהחלט קבענו תקופה סבירה והיא גם מתאימה לתקופה של הרישיון, ובטח ובטח שלא נסכים שזה יהיה היתר לצמיתות.
היו"ר יעקב מרגי
יש לכם מספיק תקנים לטפל בכל הבקשות פעם בחמש שנים?
אילן בנימין
אני אילן בנימין, מנהל בטיחות הגז במינהל הדלק והגז, משרד האנרגיה. הקמנו מערכת שנקראת מערכת מגדל. זו מערכת מקוונת שדרכה בעלי הרישיונות יכולים להגיש את המסמכים. לכל מתקן יש את סוג המסמך שהוא צריך להגיש. אנחנו מתכוונים להשית את זה על כל המתקנים - - -
היו"ר יעקב מרגי
כך שאתה לא רואה פה בעיה של בירוקרטיה.
אילן בנימין
לא.
היו"ר יעקב מרגי
תודה רבה. איתי, בבקשה.
איתי עצמון
שתי הערות קטנות. לעניין קיצור תקופת ההיתר, אנחנו הערנו בעניין הזה, ובעקבות ההערה נוספה הסיפה לסעיף 12(ב), שאומרת שהמנהל צריך לשקול בין השאר את היקף ההפרה ונסיבותיה ואת היות ההפרה הפרה חוזרת. בעצם עיבינו את שיקול הדעת של המנהל בבואו לקצר את תקופת ההיתר.

יש לי הערה סמנטית קטנה לגבי סעיף קטן (ד)(1). למעשה עם פקע תוקפו של רישיון הספק, אמור להתבטל גם התוקף של ההיתר למתקן. כלומר, זה בעצם אוטומטי. אתם כתבתם "יבוטל או יותלה, לפי העניין, גם תוקפו של ההיתר". אבל אני מבין שלא תידרש איזושהי החלטה אופרטיבית, ולמעשה ברגע שרישיון הספק מבוטל או מותלה אז באופן אוטומטי גם ההיתר מבוטל או מותלה.
גל נוי אפרת
נכון.
איתי עצמון
צריך להבהיר את זה בנוסח.
היו"ר יעקב מרגי
מי בעד אישור סעיף 12?

הצבעה

אושר.
היו"ר יעקב מרגי
אין מתנגדים ואין נמנעים. 12 אושר. עוברים ל-13.
גל נוי אפרת
ביטול היתר, התלייתו, הגבלתו או סירוב לחדשו
13.
(1) המנהל רשאי לבטל היתר למיתקן גז, להתלותו עד למילוי תנאים שיורה עליהם , להגבילו או לסרב לחדשו, בהתקיים לגבי ההיתר או בעל רישיון ספק הגז המחזיק בהיתר, לפי העניין, האמור בסעיף 8(א)(1) עד (5), בשינויים המחויבים, או אם מצא שטעמי בטיחות של אדם או רכוש מחייבים זאת.



(ג) בלי לגרוע מהוראות סעיף קטן (א), המנהל רשאי להגביל או להתלות היתר למיתקן גז אם תלויים ועומדים נגד בעל רישיון ספק הגז המחזיק בהיתר או נגד בעל שליטה או נושא משרה בו, הליכים בשל עבירה כאמור בסעיף 3(א)(6) – עד לסיום ההליכים כאמור.



(ד) המנהל לא יבטל, לא יתלה, לא יגביל ולא יסרב לחדש היתר למיתקן גז לפי סעיף זה, אלא לאחר שנתן לבעל רישיון ספק הגז המחזיק בהיתר הזדמנות לטעון את טענותיו; אולם רשאי המנהל להתלות היתר או להגבילו אף בטרם ניתנה לבעל הרישיון הזדמנות כאמור, אם היה לו יסוד סביר להניח כי מיתקן גז מהווה סכנה ממשית ומיידית לאדם או לרכוש, ובלבד שייתן לבעל הרישיון הזדמנות לטעון את טענותיו בהקדם האפשרי לאחר מתן ההחלטה, ולא יאוחר משלושים ימים לאחר מתן ההחלטה; החליט המנהל להתלות או להגביל רישיון לפי סעיף קטן זה, ולאחר ששמע את טענותיו של בעל הרישיון כאמור, נוכח כי מתקיימת עילה לפי סעיף קטן (א) לביטול הרישיון או לסירוב לחדשו, רשאי המנהל לבטל את הרישיון או לסרב לחדשו, לפי העניין.
היו"ר יעקב מרגי
לו אני קראתי כמו ג'ודי ניר מוזס למרוד, להעלים מס ולעבוד בשחור... נניח שבעל מתקן גז חשוד בהעלמת מיסים, האם זה יהווה עילה?
גל נוי אפרת
אין רשימה סגורה של עברות שהרשעה בהן או פתיחה בהליך שקשור בהן תהווה עילה לביטול - - -
היו"ר יעקב מרגי
אני ניצלתי פה שתי הזדמנויות. אחת, למחות על הקריאה שלה לעבור על החוק. חוק הוא חוק, ולא משנה כמה הפה של אותו עיתונאי... ככל שהוא עז פנים וככל שהוא בוטה יותר הוא הופך להיות יותר מפורסם. ניצלתי פה את הבמה שלי כפרלמנטר למחות על זה לעיני העם ולהוקיע. אני יודע שזה גורר תגובות, אבל אני לא עושה חשבון. דבר שני, הזכרתי את זה גם לצורך הדיון המהותי, כדי להבין איזה נסיבות. פעם יועץ משפטי במשרד שעבדתי בו החליט שרק תלונה של מישהו ברקע, שאפילו לא הוגשה למשטרה, היא עילה לא למנות או לא לעשות. ואחרי חודש זה נסגר. וגם תלוי מאיזה סיבה זה נסגר. אבל פה אני לא רוצה לתת חופש פעולה, לכן אני שואל אם יש הגדרה מסודרת.
גל נוי אפרת
מקובל לנסח בחקיקה את הסמכות בצורה כזאת, זה לא משהו חריג. בדיון הקודם הזכרתי שבסעיף 36 לחוק המידע הפלילי, שזה חוק חדש שכבר נחקק והולך להיכנס לתוקף בקרוב, יש אמות מידה לשקילת מידע פלילי. זה חוק שחל על כל הרגולטורים שיש להם סמכות להתחשב ברישום פלילי של מבקש זכות, כאשר כאן הזכות היא ההיתר או הרישיון. יש שם רשימה של קריטריונים שלוקחים בחשבון את מהות העברה וחומרתה, הקשר שלה לעיסוק המבוקש - - -
היו"ר יעקב מרגי
אז ממה שהבנתי ממך, אם אין רישום פלילי אז אין עילה להשתמש בסעיף הזה.
גל נוי אפרת
לא, זאת אחת העילות לעשות שימוש. הפנינו לסעיף 8(א)(1) עד (5), שזה סעיף - - -
היו"ר יעקב מרגי
אז תפרטי את זה.
גל נוי אפרת
בסעיף 8 קבענו לגבי רישיון ספק גז עילות לבטלו, להתלות אותו, להגבילו או סירוב לחדשו. אותן עילות שקבועות ב-(1) עד (5) חלות גם לגבי המתקן. העילה הראשונה שקבועה שם זה שהרישיון ניתן על יסוד מידע כוזב, שגוי, מטעה או חלקי - - -
היו"ר יעקב מרגי
בסדר, לא צריך לקרוא, מספיק שאמרת את זה.
גל נוי אפרת
אחת מהן זה הפרה של הוראות לפי חוק זה.
היו"ר יעקב מרגי
בסדר.
גל נוי אפרת
יכולות להיות עברות שונות, אנחנו לא יכולים עכשיו לנקוב בדיוק ברשימה של כל העברות.
היו"ר יעקב מרגי
ומה אם בסוג העברות הפליליות שהוא עבר יש זיקה לתחום העיסוק - - -
גל נוי אפרת
כן, זה אחד הדברים שאנחנו בוחנים.
היו"ר יעקב מרגי
אוקיי. יש הערות?
יותם אדמי
הערה קטנה על הניסוח. בסעיף קטן (ד) מופיעה המילה "רישיון", ולהבנתי זה לא נכון, זה צריך להיות "היתר".
איתי עצמון
נכון. תודה, תיקנו.
היו"ר יעקב מרגי
אין עוד הערות? אז ניגש להצבעה. רק לי מפריע שקראו להעלים מיסים ולעבוד בשחור? אוקיי, מי בעד אישור סעיף 13?

הצבעה

אושר.
היו"ר יעקב מרגי
אין מתנגדים ואין נמנעים, סעיף 13 אושר. נעבור ל-14.
גל נוי אפרת
אנחנו עוברים לסימן ג', שמתייחס לרישיון עבודת גז.
סימן ג'
רישיון עבודת גז

חובת קבלת רישיון עבודת גז

14.
(1) לא יבצע אדם, בתמורה או שלא בתמורה, עבודת גז, אלא אם כן בידו רישיון לביצוע אותה עבודת גז שניתן לו לפי סעיף 15 (בחוק זה – רישיון עבודת גז), ובהתאם לתנאי הרישיון.



(2) על אף הוראות סעיף קטן (א), המבצע עבודת גז כמפורט להלן פטור מחובת קבלת רישיון עבודת גז לגבי אותה עבודת גז:




(1) עובד הרשות הארצית לכבאות והצלה (בחוק זה – רשות הכבאות וההצלה) או אדם אחר שמונה והוכשר לסייע לרשות הכבאות וההצלה, המבצע עבודת גז במסגרת מילוי תפקידו ובהתאם לנוהלי רשות הכבאות וההצלה לעניין זה;




(2) מפקח המבצע עבודת גז במסגרת מילוי תפקידו לפי חוק זה ;




(3) מי שמבצע עבודת גז כפי שקבע השר, באישור ועדת הכלכלה; השר רשאי לקבוע חובה לעבור הכשרה לפי תכנית שתאושר על ידי המנהל או עובד המשרד שהוסמך על ידו, כתנאי לקבלת פטור מרישיון עבודת גז לפי פסקה זו וכן חובות שיחולו על מי שמבצע עבודת גז כאמור.
היו"ר יעקב מרגי
לגבי עובד הרשות הארצית לכבאות והצלה אתם יוצאים מתוך הנחה שהוא מינימום עבר הסמכה דומה למי שהוסמך לעסוק בעבודות גז?
חן בר יוסף
לא, אבל בתהליכים שבהם יש אירועי גז אז לפעמים עובדי הכבאות וההצלה נדרשים או לסגור מתקן או לבצע איזושהי פעולה של הזזת מתקן למען הצלה מיידית.
היו"ר יעקב מרגי
השאלה אם הם מוסמכים.
חן בר יוסף
בשיח מולם הם הסבירו שיש הכשרה פנימית שלהם ולמידה שלהם של תחום הגז, ומתוך זה הם מסבירים לאנשים שלהם מה מותר להם ומה אסור להם לעשות, כדי שהם יוכלו לתת מענה מיידי לאירועים כאלה.
איתי עצמון
זאת הכשרה שאתם כאנשי משרד האנרגיה לא מעורבים בה?
חן בר יוסף
לא, אנחנו לא מעורבים בה.
היו"ר יעקב מרגי
אז מאיפה אנחנו יודעים שהם יודעים?
חן בר יוסף
מאיפה אנחנו יודעים שהם יודעים לשבור דלת. יש הרבה דברים שהם יודעים - - -
היו"ר יעקב מרגי
רגע, התפקיד שלי זה לשאול שאלות. פעם כיבוי והצלה ידעו מקסימום לפתוח ברז. היום הם עוברים השתלמויות רבות בתחומים רבים. אבל עדיין אתה כמנהל צריך לדעת בידיעה ברורה, לא הערכה, שיש להם פרק הסמכה בסוגיות הגז ובטיחות הגז. ובנוסף, אתה צריך לדעת שהיום כל מי שיוצא לקריאה אכן עבר השתלמות כזאת. ואם אין לך את זה אני מבקש תשובות בהמשך.
חן בר יוסף
אין לנו ידיעה כזאת היום.
איתי עצמון
כדי שנוכל להתקדם אני מציע שנוכל לקבוע שהנהלים של רשות הכבאות וההצלה לעניין ההכשרה יהיו בתיאום עם המנהל במשרד האנרגיה.
היו"ר יעקב מרגי
אבל אתה לא מחוקק עכשיו את ההשתלמות של הכבאים.
איתי עצמון
לא, אני מציע שזה יהיה בתיאום עם משרד האנרגיה.
גל נוי אפרת
אולי אפשר לתת זכות דיבור ליועץ המשפטי מרשות הכבאות?
היו"ר יעקב מרגי
נציג כבאות ארצית נמצא איתנו בזום?
אילן זמלר
בוקר טוב, מדבר עורך דין אילן זמלר, מהרשות הארצית לכבאות והצלה. הסעיף הזה נועד לשמר את המצב הקיים. המצב הקיים הוא שאנחנו מטפלים באלפי אירועים מדי שנה. הבסיס המשפטי, הסמכויות, הם מכוח חוק הרשות הארצית לכבאות והצלה, התשע"ב-2012, שאינו מצריך רישיון ספציפי לעבודת גז אלא הכשרה פנימית, שתואמה בשעתו עם גורמי המקצוע במינהל הגז, משרד האנרגיה. אני גם אגלה סוד, בעבר זה גם תואם עם גורמי מקצוע בתוך חברות הגז. כל מי שיש לו ידע חשוב שיכול לעזור לנו, אנחנו נפגשים איתו, לומדים איתו ומתאמים איתו, והכוונה שלנו היא להמשיך את זה גם בעתיד. כבר מ-2016 אנחנו בדיאלוג עם משרד האנרגיה, ואנחנו הבטחנו להם שכך ייעשה גם בעתיד. בכל דבר מקצועי אנחנו פועלים מול גורמי המקצוע ומתאמים איתם.
היו"ר יעקב מרגי
אילן, היום אתה יכול להגיד לוועדה בוודאות שכל כבאי מוסמך שנמצא במערכת עבר השתלמות גז פנימית שלכם?
אילן זמלר
אני יכול להבטיח לך שמי שמבצע את הפעולות האלה עבר הכשרה לפני זה, ומי שלא עבר הכשרה לא אמור לבצע את הפעולות. אנחנו לא מבקשים מעובדים שלנו לבצע משהו מסוכן שהם לא יודעים לעשות.
היו"ר יעקב מרגי
אוקיי, תודה. יש עוד התייחסויות לסעיף 14? אם אין אנחנו נעבור להצבעה. מי בעד אישור סעיף 14?

הצבעה

אושר.
היו"ר יעקב מרגי
אין מתנגדים ואין נמנעים, סעיף 14 אושר. נעבור ל-15.
גל נוי אפרת
תנאים למתן רישיון עבודת גז ותנאים ברישיון עבודת גז
15.
(1) המנהל רשאי לתת למבקש רישיון עבודת גז, אם מתקיימים לגביו כל אלה:




(1) הוא אזרח ישראלי או תושב ישראל;




(2) הוא לא הורשע בעבירה אשר מפאת מהותה, חומרתה או נסיבותיה הוא אינו ראוי, לדעת המנהל, לבצע עבודת גז;




(3) הוא עומד בתנאים בדבר השכלה אקדמית, תקופת ותק, כשירות, השתלמויות וניסיון מעשי, כפי שקבע השר, באישור ועדת הכלכלה; השר רשאי לקבוע, בהסכמת שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, חובה לעבור הכשרה מקצועית כתנאי למתן רישיון עבודת גז;




(4) הוא סיים תקופת התמחות, כפי שקבע השר, באישור ועדת הכלכלה; משך תקופת ההתמחות שיקבע השר כתנאי למתן רישיון לפי פסקה זו לא יעלה על שנה;




(5) הוא עמד בבחינות מקצועיות בנושאים ולפי סדרים, כפי שקבע השר, בהסכמת שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, ובאישור ועדת הכלכלה;




(6) הוא מבוטח בביטוח לכיסוי חבותו בשל נזקים, בהתאם להוראות לפי סעיף 32.



(2) על אף האמור בסעיף קטן (א), המנהל רשאי לתת למבקש שאינו אזרח ישראלי ואינו תושב ישראל רישיון לביצוע עבודת גז מסוימת, לתקופה ובתנאים כפי שיורה, אם מתקיימים לגביו כל אלה:




(1) הוא בעל ניסיון, מומחיות וידע מקצועי לביצוע העבודה;




(2) הוא הציג בפני המנהל רישיון או תעודה הנדרשים לצורך ביצוע אותה עבודה במדינה שבה הוא מבצע את אותה עבודה, ככל שרישיון או תעודה כאמור נדרשים באותה מדינה;




(3) הוא מבוטח לכיסוי חבותו בשל נזקים, בהתאם להוראות לפי סעיף 32.



(3) המנהל רשאי לסרב לתת רישיון עבודת גז למבקש אף אם מתקיימים לגביו התנאים לפי סעיף קטן (א), אם נגד מבקש הרישיון תלויים ועומדים הליכים בשל עבירה כאמור בסעיף קטן (א)(2), ובלבד שנתן למבקש הרישיון הזדמנות לטעון את טענותיו.



(4) המנהל רשאי לקבוע תנאים ברישיון עבודת גז.



מדובר בסעיף שקובע את התנאים למתן רישיון. העילות למתן הרישיון דומות מאוד לעילות שקבועות בחוק היום, עם התאמה לחקיקה עדכנית. מדובר על ישראליוּת, היעדר הרשעות, ידע וניסיון מקצועי, בחינות, ביטוח. יש תוספת בסעיף קטן (ב) שמתייחסת למתן רישיון למי שהוא לא אזרח ישראלי, שזה דבר שלא קיים בחוק היום. זה נועד לתת מענה למקרים חריגים שבהם יש מומחה שמגיע מחו"ל לצורך ביצוע עבודה מסוימת.
היו"ר יעקב מרגי
אין בזה הצהרת כוונות שהולכים להכניס עובדים זרים לתחום?
גל נוי אפרת
לא, ממש לא.
חן בר יוסף
זה גם יותר יקר.
איתי עצמון
מדובר על מקרים פרטניים.
גל נוי אפרת
כן. יש מקרים שאין מומחים בארץ למשהו מסוים. אז קבענו דרישות למתן רישיון נקודתי למומחה כזה לצורך ביצוע עבודה מסוימת.
חן בר יוסף
לעניין התקנות – הן כבר קבועות על ידי הוועדה. כבר אושרו בוועדה.
היו"ר יעקב מרגי
יש התייחסויות? אם לא נעבור להצבעה.
יותם אדמי
יש לי כמה הערות לעניין סעיף 15, הערות שגם כתבנו במכתב למינהל הגז ולוועדה. אחד, לגבי סעיף 15(א)(2), שמדבר על אי-הרשעה בעברות, אנחנו סבורים שצריך כאן שיהיה איזשהו פירוט של העברות האלה. סך הכול מדובר בעילה לא לתת לבן אדם רישיון עבודת גז, כלומר להגביל את חופש העיסוק שלו, ולכן נראה לנו שראוי שיהיה איזשהו פירוט ולא להשאיר את זה באיזשהו נוסח לא ברור - - -
היו"ר יעקב מרגי
מיצינו את סוגיית העברות בסעיף הקודם. הלאה.
יותם אדמי
נקודה נוספת, הבהרה שאמרנו שנקבל ממינהל הגז במסגרת הדיון לגבי סעיף 15(א)(4). להבהיר שתקופת ההתמחות שם לא תעלה על שנה וזה כמובן מבלי לגרוע מתקופת ההתמחות כפי שהיא קבועה היום בתקנות של רישוי העוסקים בעבודות גפ"ם, שכן מאפשרת פרק זמן של שנתיים לעשות את ההתמחות, אבל בפרקי זמן בתוכה. אני אשמח לקבל את ההבהרה הזאת ממינהל הגז.

דבר נוסף, לגבי (ד), שהמנהל רשאי לקבוע תנאים לרישיון עבודת גז. יש כאן הערה שנתנו גם לגבי רישיונות ספקי גז: חשוב לראות שהתנאים האלה יהיו שוויוניים ודומים. אני מזכיר לאדוני שבדיון הקודם הייתה להבנתי הצעת פשרה שאמרה, טוב, לא נקבע את התנאי של שוויוניים ודומים אבל כן נוודא שמפרסמים את הרישיונות של ספקי הגז באתר האינטרנט של מינהל הדלק והגז. היה דיון על זה ומינהל הגז אמר שהוא יבדוק. אני מדגיש שזה מאוד חשוב - - -
היו"ר יעקב מרגי
אדמי, תודה. את רוצה להתייחס?
גל נוי אפרת
לגבי תקופת ההתמחות, 15(א)(4), הכוונה שלנו היא שהשר רשאי לקבוע התמחות לכל היותר שתימשך שנה. בתקנות עמדנו בהגבלה הזאת, זאת אומרת יש שם חובות התמחות של פחות משנה, אבל אפשרנו בתקנות לפרוס את ההתמחות על תקופה ארוכה יותר אם לדוגמה באמצע התקופה המבקש לא עסק בתחום. כך שאנחנו לא חושבים שיש פה סתירה, כי הכוונה היא להגביל את השר כדי שלא יקבע תקופות התמחות שהן ארוכות יותר משנה, ובתקנות אפשרנו לפרוס את תקופת ההתמחות.
היו"ר יעקב מרגי
ומה לגבי ההרצאה שהוא נתן בנושא השני?
חן בר יוסף
זה לא קשור לסעיף הזה.
היו"ר יעקב מרגי
הוא הרצה, אני התנתקתי ממנו.
חן בר יוסף
הוא דיבר על פרסום הרישיונות.
גל נוי אפרת
זה פחות רלוונטי לרישיונות לעוסקים. אני חושבת שהסוגיה הזאת עלתה בהקשר של רישיונות של ספקים, לא לגבי הרישיונות האלה.
אימאן ח'טיב יאסין (הרשימה המשותפת)
רציתי לשאול לגבי סעיף (ד). מה יש בתוך הסעיף הזה?
היו"ר יעקב מרגי
המנהל רשאי לקבוע תנאים ברישיון עבודת גז.
גל נוי אפרת
זה סעיף שמקובל בכל חקיקה.
היו"ר יעקב מרגי
היא שואלת איזה סוג של תנאים.
גל נוי אפרת
זה סעיף שמקובל בכל חקיקה שמסמיכה רגולטור לתת רישיון. היא מסמיכה אותו לקבוע תנאים ברישיון.
אימאן ח'טיב יאסין (הרשימה המשותפת)
האם עד כדי כך שהוא יכול לקבוע דברים מהותיים, כולל סתירה של דברים אחרים פה?
איתי עצמון
לא, הוא לא יכול לסתור את החקיקה הראשית.
אימאן ח'טיב יאסין (הרשימה המשותפת)
אם הם מהותיים צריך לשים אותם כאן.
איתי עצמון
זה בכפוף לחקיקה ראשית ולתקנות. ואגב, גם אם לא היינו כותבים בחוק שהמנהל רשאי לקבוע תנאים ברישיון, זה ברור שהסמכות האינהרנטית שלו זה לתת רישיון ולקבוע בו תנאים, אחרת לשם מה ניתן הרישיון. כלומר, זה היה נכון גם אם לא היינו כותבים עכשיו את סעיף קטן (ד).
היו"ר יעקב מרגי
מי בעד אישור סעיף 15?

הצבעה

אושר.
היו"ר יעקב מרגי
אין מתנגדים ואין נמנעים, סעיף 15 אושר. עוברים ל-16.
גל נוי אפרת
בקשה לרישיון עבודת גז או לחידושו
16.
על הגשת בקשה לרישיון עבודת גז או לחידושו יחולו הוראות סעיף 4, בשינויים המחויבים.



סעיף 4, שכבר אושר על ידי הוועדה, קובע שהמבקש רישיון יגיש פרטים ומסמכים כפי שקבע השר, והוא קובע גם לוחות זמנים להגשת בקשה ולמתן החלטה, וסמכות להאריך רישיון עד לסיום הטיפול בבקשה. אז את אותו סעיף שנקבע לגבי רישיון ספק גז אנחנו מבקשים להחיל גם על רישיון לעבודת גז.
היו"ר יעקב מרגי
יש התייחסויות לסעיף 16? אין הערות. אנחנו ניגשים להצבעה. מי בעד אישור סעיף 16?

הצבעה

אושר.
היו"ר יעקב מרגי
אין מתנגדים ואין נמנעים, סעיף 16 אושר. עוברים ל-17.
גל נוי אפרת
תקופת רישיון עבודת גז וחידושו
17.
(1) תוקפו של רישיון עבודת גז יהיה לחמש שנים, וניתן לחדשו לתקופות נוספות של חמש שנים, בכל פעם; הרישיון יחודש בכפוף להוראות סעיף 18.



(2) על אף הוראות סעיף קטן (א), רשאי המנהל, בהחלטה מנומקת בכתב ולאחר שנתן למבקש הזדמנות לטעון את טענותיו, לתת למבקש רישיון עבודת גז או לחדשו לתקופה הקצרה מחמש שנים, אם המבקש הפר תנאי מתנאי רישיון כאמור, הוראה מההוראות לפי חוק זה או הוראה מהוראות חוק התקנים בקשר לגז או למיתקן גז; בבואו ליתן החלטה לפי סעיף זה ישקול המנהל, בין השאר, את היקף ההפרה ונסיבותיה, ואת היות ההפרה הפרה חוזרת.



זה סעיף שבעצם קובע את תקופת הרישיון לעבודת גז. ההבדל לעומת המצב הקיים היום זה תקופת הרישיון. החוק הקיים היום קובע תקופת רישיון של שלוש נשים, ובדומה לרישיונות של ספקי הגז גם ברישיון עבודת הגז הצענו להאריך את תקופת הרישיון לחמש שנים.
היו"ר יעקב מרגי
כבר דנו בסעיף שמדבר על רישיון לחמש שנים ואישרנו אותו. למה זה חוזר פה?
גל נוי אפרת
כי זה לא אותו סוג של רישיון. הרישיון שדנו בו ואישרתם אותו מדבר על ספק גז, כלומר החברה שעוסקת בשיווק של גז לצרכנים והובלת הגז. ואילו בסעיף הזה מדובר על רישיון של עבודת גז, כלומר הטכנאים והמהנדסים שעושים בפועל את עבודות הגז במתקני הגז.
היו"ר יעקב מרגי
יש הערות לסעיף 17? אם אין נעבור להצבעה. מי בעד אישור סעיף 17?

הצבעה

אושר.
היו"ר יעקב מרגי
אין מתנגדים ואין נמנעים, סעיף 17 אושר. עוברים ל-18.
גל נוי אפרת
ביטול רישיון עבודת גז, התלייתו, הגבלתו או סירוב לחדשו
18.
(1) המנהל רשאי לבטל רישיון עבודת גז, להתלותו עד למילוי תנאים שיורה עליהם, להגבילו או לסרב לחדשו, בהתקיים לגבי הרישיון או בעל הרישיון האמור בסעיף 8(א)(1) עד (5), בשינויים המחויבים.



(3) בלי לגרוע מהוראות סעיף קטן (א), המנהל רשאי להתלות, להגביל או לסרב לחדש רישיון עבודת גז אם תלויים ועומדים נגד בעל הרישיון הליכים בשל עבירה כאמור בסעיף 15(א)(2) – עד לסיום ההליכים כאמור.



(4) המנהל לא יבטל, לא יתלה, לא יגביל ולא יסרב לחדש רישיון עבודת גז לפי סעיף זה, אלא לאחר שנתן לבעל הרישיון הזדמנות לטעון את טענותיו; אולם רשאי המנהל להתלות או להגביל רישיון עבודת גז אף בטרם ניתנה לבעל הרישיון הזדמנות כאמור, אם היה לו יסוד סביר להניח כי בשל פעילותו של בעל הרישיון יש חשש לסכנה מיידית לפגיעה באדם או לגרימת נזק חמור לרכוש, ובלבד שייתן לבעל הרישיון הזדמנות לטעון את טענותיו בהקדם האפשרי לאחר מתן ההחלטה, ולא יאוחר משלושים ימים לאחר מתן ההחלטה; החליט המנהל להתלות או להגביל רישיון לפי סעיף קטן זה, ולאחר ששמע את טענותיו של בעל הרישיון כאמור, נוכח כי מתקיימת עילה לפי סעיף קטן (א) לביטול הרישיון או לסירוב לחדשו, רשאי המנהל לבטל את הרישיון או לסרב לחדשו, לפי העניין.
היו"ר יעקב מרגי
אלה התנאים לביטול או אי-חידוש. יש התייחסויות של הנוגעים בדבר? אם אין הערות אני מצביע על סעיף 18. אני לא מאמין שאין להם הערות.
יותם אדמי
אדוני, אנחנו קיבלנו את העצה שלך לנסות להתמקד בעיקר.
גדי ואנונו
אנחנו בעיקר שותקים.
היו"ר יעקב מרגי
אדמי, תפסיקו. אפשר ללעוג לאינטליגנציה שלנו במידה מסוימת אבל לא הרבה. היועץ המשפטי אומר שזה נוגע לטכנאים, זה לא נוגע לחברות. אנחנו מצביעים על סעיף 18?

הצבעה

אושר.
היו"ר יעקב מרגי
אין מתנגדים ואין נמנעים, סעיף 18 אושר. עוברים ל-19.
גל נוי אפרת
אנחנו עוברים לפרק ג', שמתייחס לחובות והגבלות על פעילות של בעל רישיון ספק גז ובעל רישיון עבודת גז.
פרק ג'
חובות והגבלות על פעילותם של בעל רישיון ספק גז ובעל רישיון עבודת גז
סימן א'
חובות והגבלות על בעל רישיון ספק גז

רכישת גז בידי בעל רישיון ספק גז
19.
בעל רישיון ספק גז לא ירכוש גז, אלא מבעל רישיון ספק גז אחר או בדרך של ייבוא לפי כל דין.

הספקת גז בידי בעל רישיון ספק גז
20.
(א) בעל רישיון ספק גז לא יספק גז אלא לאחד מאלה:




(1) צרכן גז שהוא התקשר עמו בחוזה בכתב להספקת גז;




(2) בעל רישיון ספק גז אחר;




(3) מי שפטור מחובת קבלת רישיון ספק גז לפי הוראות סעיף 2(ב).



(ב) על אף הוראות סעיף קטן (א)(1), בעל רישיון ספק גז רשאי לספק גז לצרכן גז אף אם אין לו חוזה עם צרכן הגז כאמור בסעיף קטן (א)(1), ובלבד שנמסרה לצרכן הגז, בסמוך להספקת הגז, ולא יאוחר מחמישה ימים לאחר מועד ההספקה, חשבונית שעליה מופיעים פרטי בעל הרישיון ופרטי צרכן הגז.



מדובר בסעיפים מאוד חשובים שמתייחסים לרכישה של גז בידי בעל רישיון ספק גז ולאספקה שלו. הם מוסדרים באופן חלקי בחקיקה הקודמת - - -
היו"ר יעקב מרגי
זה כדי לא לסלול כביש עוקף לתנאי הרישיון וכו', נכון? למנוע ניסיון לעקוף את זה על ידי רכישה ממי שלא מוסמך - - -
חן בר יוסף
זה נועד למנוע את הפיראטיות בגז, שהיא תופעה חולה ומסוכנת מאוד בישראל.
היו"ר יעקב מרגי
אתם רוצים להגיד לי שמאז הרפורמה שעשה בזמנו השר המנוח פואד אין יותר פיראטים?
חן בר יוסף
לא, לצערנו יש הרבה, ויש טיפול אינטנסיבי בהם. אבל מה שמוגדר פה זה שמכירה לפיראט או אספקת גז בידי מישהו פיראט היא עברה על החוק. פה קבענו שזה אסור.
היו"ר יעקב מרגי
אתה יודע לומר לי אם יש חוות מילוי פיראטיות?
חן בר יוסף
שבוע שעבר מצאנו בפזורה הבדואית, לצערנו, 350 מכלים וחוות מילוי בין שני בתים, במרחקים מזעזעים. זה קורה לצערנו הרבה יותר מדי.
היו"ר יעקב מרגי
תקלה קטנה והכול מתרומם שם. מעבר לזה שכנראה המילוי לא תקני והכמות לא באמת כמו שמוכרים ללקוח - - -
חן בר יוסף
לגמרי. לפני שבוע בירושלים היה מתקן מילוי שבן אדם שם בתוך הרכב שלו ונסע בשכונות העיר. זה פשוט רכב תופת שמסתובב ברחובות.
אימאן ח'טיב יאסין (הרשימה המשותפת)
מעניין שבפזורה רק אוכפים דברים, ולא עושים שום דבר - - -
חן בר יוסף
ירושלים זה לא בפזורה.
אימאן ח'טיב יאסין (הרשימה המשותפת)
אנחנו מעודדים את זה, אבל צריך לעשות גם דברים אחרים.
היו"ר יעקב מרגי
אני אומר לך מה היא התכוונה. הדיון זה מה קדם למה, הביצה או התרנגולת. לפעמים בגלל שזה לא מוסדר אנחנו משאירים את המצב איך שהוא. זה חוזר על עצמו בסוגיות כאלה ואחרות – סוגיות של חינוך, של רווחה, חיבור חשמל ועוד הרבה.
חן בר יוסף
דרך אגב, זה מסכן את האזרחים שם - - -
אימאן ח'טיב יאסין (הרשימה המשותפת)
אבל צריך לתת להם תשתית.
היו"ר יעקב מרגי
חן, היא מברכת אותך על הרצון שלך לבטיחות, אבל תפקידה, וטוב שהיא עושה את זה, זה גם למחות על המצב. צריכה להיות הסדרה וצריך למנוע את כל ההפקרות הזאת, אבל גם צריכים לתת מענים ייחודיים. כי הרי מה קורה? אנחנו לא מחברים חשמל תקני אבל מעלימים עין מהשתוללות, מעלימים עין מצינורות גז וכן הלאה, וככה הסכנה מתגלגלת. זה מה שהיא אומרת לך, היא לא קראה להפר את החוק. היא אומרת שלפעמים יד אחת צריכה לטפל בהפרות, אבל מצד שני אי אפשר להפקיר את כל - - -
חן בר יוסף
אז אני שמח להגיד שאנחנו לא חושבים שצריך רק אכיפה, ובשנה הזאת אנחנו מתכוונים לצאת בקמפיין להעלות את המודעות הציבורית לכמה זה מסוכן. לצערנו בשנת 2019 יש לנו חמישה הרוגים בפזורה מחיבורי גז שהם בעצמם ביצעו אצלם בבית. האירוע הזה הוא ממש סכנות נפשות, ואנחנו באמת מנסים להציל חיים, זאת המטרה, לא שום דבר אחר.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. יש הערות לסעיפים 19 ו-20?
אבי פרל
אדוני היושב-ראש, הגיע הזמן להתייחס לשני דברים. אדוני הזכיר את כבוד השר פואד ז"ל, ולמעלה מ-25 שנה שאנחנו בוועדות המכובדות האלה, בוועדת הכלכלה, ונקבעו המון החלטות שעד לרגע זה אינן מיושמות, כמו למשל לקדם את חוק קידום התחרות. יושב פה חן בר יוסף, שהצהיר שידאג לאחסון לחברות הגז הקטנות. או למשל הרשות להגבלים עסקיים, ששינתה את שמה לרשות התחרות, המליצה או קבעה לתת גז לחברות הגז הקטנות עד אחוז מסוים כדי שנוכל להתקדם בתחרות. אז מצד אחד ההחלטות שאנחנו יושבים פה ומקבלים ומצביעים עליהן אינן מיושמות, ומצד שני מגישים ומביאים לנו החלטות חדשות. כדאי לתת את הדעת על כך.

דבר נוסף וחשוב, בסעיף 19 כתוב "בעל רישיון ספק גז לא ירכוש". בית הזיקוק לא מפורד בכל התקנות המוצעות. בית הזיקוק עושה כבשלו, בפרט בית הזיקוק באשדוד, שהוא בבעלות פז. יש מקום לתת פה את הדעת לכל הנושא של בית הזיקוק והמחיר. אדוני היושב-ראש, אמרתי את זה בפעם הקודמת ואני אומר את זה גם היום: המחיר שבו חברות הגז קונות את הגז בישראל נקרא מחיר יבוא. אבל אין דבר כזה מחיר יבוא. בתי הזיקוק בישראל, לא חיפה ולא אשדוד, לא ייבאו גרם גז אחד מעולם, בעוד שאנחנו משלמים עבור מחיר הגז כמחיר יבוא. הייתי שמח לקבל הסבר על כך, לפחות לפרוטוקול.
היו"ר יעקב מרגי
זה באמת נושא שראוי לדיון, אבל לא בסעיפים 19 ו-20. תודה. נתתי לך לשפוך על סוגיה אחרת, אבל זה לא הדיון. אני אשמח לקבל אחרי הישיבה מסמך בסוגיית המחירים. אנחנו נלמד את הסוגיה הזאת, ואם נראה שאין תחרות ויש מונופול אנחנו ניכנס לעניין הזה. אני יכול להגיד לך שאין לי במעגל, לא הראשון, לא השני, לא השלישי ולא הרביעי, מישהו שאני צריך לחשוש בשבילו בסוגיות האלה. אין לי בעיה, אני מכבד טייקונים, מצדיע להם, מעריך את ההישגים שלהם, אבל עד לפגיעה בתחרות. תודה.

יש הערות נוספות לסעיפים? אין. אנחנו ניגש להצבעה. מי בעד אישור סעיפים 19 ו-20?

הצבעה

אושרו.
היו"ר יעקב מרגי
אין מתנגדים ואין נמנעים, הסעיפים אושרו. נעבור ל-21.
גל נוי אפרת
אמות מידה
לעניין מתן שירות לצרכני גז
21.
(א) השר, בהתייעצות עם שר הכלכלה והתעשייה ובאישור ועדת הכלכלה, רשאי לקבוע אמות מידה לעניין הרמה, הטיב והאיכות של השירותים שעל בעל רישיון ספק גז המספק גז לתת לצרכני הגז, ורשאי הוא לקבוע הוראות מיוחדות לעניין מתן שירותים כאמור לצרכן גז ביתי.



(2) מבלי לגרוע מהוראות סעיף קטן (א), המנהל רשאי לקבוע ברישיון ספק גז תנאים בעניין מתן שירות לצרכני גז.



מדובר בסעיף חדש שלא קיים בחוק הנוכחי. אנחנו רואים חשיבות גדולה מאוד בהסדרה של הנושאים הצרכניים, שלא מוסדרים היום בתחום הגפ"ם, ולכן ביקשנו שהחוק הזה יתייחס לא רק להיבטים הבטיחותיים אלא גם לעניינים הצרכניים. בסעיף הזה אנחנו מסמיכים את השר - - -
היו"ר יעקב מרגי
אני מאמין שישבתם שבעה נקיים והתלבטתם אם להעניק לוועדת הכלכלה את הסמכות לבחון ולפקח עליה. בזמן הזה שישבתם והתלבטתם – את נוסח התקנות כבר סיימתם?
חן בר יוסף
נוסח אין, אבל יש את העקרונות המרכזיים שיופיעו בתקנות האלה.
היו"ר יעקב מרגי
בדיון הקודם שכנעת אותי שזה לוקח שנתיים, אז למה לא התכוננת ולא הבאת?
חן בר יוסף
התכוננו, יש כבר רשימה, היא עוד לא רשימה סגורה וסופית והיא גם לא מנוסחת, אבל יש רשימה, ואם אדוני רוצה אני יכול להקריא אותה.
היו"ר יעקב מרגי
אם הממשלה רוצה שנסמיך אותה, אם היא רוצה שנסמיך את השר בתקנות, אז שכבר תעבוד במקביל. שלא יקרה שנאשר את החוק ובינתיים נחכה לתקנות, ובעוד שתי קדנציות, ב-2026, עדיין לא יהיו תקנות.
חן בר יוסף
לא, אנחנו מקווים להביא את זה הרבה קודם, אדוני.
היו"ר יעקב מרגי
ומה לגבי אמות המידה?
חן בר יוסף
אמות המידה והתקנות זה שמות כוללים לאותו דבר.
היו"ר יעקב מרגי
אמרת שהעקרונות ידועים. מה הם?
חן בר יוסף
בגדול זה התאמה וחיוב של הצרכנים והמחיר שלהם לפי מה שנכרת בחוזה ולא שיקרה מצב שקבעו לך מחיר כזה וכזה אבל בסוף אתה מקבל בחשבונית משהו אחר; בדיקות תקופתיות; ניתוק צרכנים; התראות מספיקות מבחינת זמן לגבי ביצוע בדיקה תקופתית; מתן מועדים גמישים ורחבים לביצוע הבדיקה; תזכורות לגבי הבדיקה; התחשבות במקרים חריגים של מי שלא יכול להיות במועד הבדיקה; זמני מענה ושירות לקוחות, כלומר תוך כמה זמן אתה חייב לענות לי ולהגיע אליי במקרה שגרה; שיטה לתיאום הגעת הטכנאי; פרסום מחירים - - -
היו"ר יעקב מרגי
אני לא רוצה שהלקוח יחכה הרבה זמן. צריך להיות משהו סביר.
חן בר יוסף
זה כולל גם פרסום מחירים מעודכנים באינטרנט של כל מיני פעולות נלוות. אני מזכיר, בן אדם הגיע, אומרים לו, תקשיב, ברז הגז שלך לא במקום, צריך לשנות אותו. האם יש מקום ואתר שבו הוא יכול להבין כמה עולה בחברה שלו להזיז ברז גז? שלא יקרה, אחרי שהוא כבר נאלץ לעשות את זה, שיזרקו לו כל מיני מחירים גבוהים. דרך אגב, על הכול יש לנו תלונות לא מעט שנים, ולכן זה מחייב טיפול.
עוד ברשימה
פרסום מחירון לשירותים ותיקונים; מחירים במקרים של החלפת צרכן; אופני תשלום; מועדי תשלום; פריסת תשלום וריביות וכל הדברים האלה.
היו"ר יעקב מרגי
יש הערות לסעיף 21?
יוסי אריה
שמי יוסי אריה, אני מנכ"ל המכון הישראלי לאנרגיה. כמו שאמרה היועצת המשפטית - - -
היו"ר יעקב מרגי
אני רוצה להגיד לך שהשקעתם זמן ומחשבה במסמך.
יוסי אריה
כן, שלחנו לך נייר ובו ארבע דוגמאות לשינויים מהותיים - - -
היו"ר יעקב מרגי
יש סעיפים שבאמת היה כיף לקרוא אותם ויש סעיפים שבכלל לא הבנתי למה כתבת אותם.
יוסי אריה
הסעיפים שציינתי הם הסעיפים שיש בהם לדעתנו שינויים מהותיים לעומת מה שהיה בהצעות חוק הגז הקודמות למיניהן וגם לעומת הנוסחים הקודמים שקיבלנו ממינהל הדלק עד יום חמישי האחרון. בסעיף 21(ב) לא ברור לי למה המנהל לענייני בטיחות בגז מקבל סמכות לקבוע דברים בנושא צרכנות, במיוחד כשסעיף 21(א) אמור לתת פתרון לדבר הזה.

אני רוצה להעיר הערה כללית, אדוני היושב-ראש - - -
היו"ר יעקב מרגי
רגע, לא הבנתי.
יוסי אריה
בסעיף 21(ב) כתוב שהמנהל לענייני הבטיחות בגז יהיה רשאי לקבוע ברישיונות ספק גז תנאים בעניין מתן שירות לצרכני גז.
היו"ר יעקב מרגי
למה לא?
יוסי אריה
יש אמות מידה, השר קובע. זה נושא צרכני. אני רוצה להוסיף עוד דבר. בניגוד לדברים שנאמרו לגבי סעיף 10, אני חושב שהעובדה שבחלק גדול מהמקרים - - -
היו"ר יעקב מרגי
רגע, ויתרת על 21 ואתה קופץ בחזרה לסעיף 10?
יוסי אריה
לא, אני רק רוצה לומר הערה כללית. כל הנושאים הצרכניים וחלק גדול מהנושאים הבטיחותיים מחייבים אישור של ועדת כנסת. כאחד שעוסק בשוטף במשק האנרגיה אני חייב לומר לך שבשנים האחרונות הסמכות הנרחבת שניתנת לממונים לעיתים מנוצלת לצורכי מדיניות ולא לצורכי הנושאים הספציפיים שעומדים על הפרק. אני רואה את זה הרבה מאוד בחקיקה סביבתית ולאחרונה אני רואה את זה גם בחקיקות אחרות. כשאני קורא את סעיף 21(ב) להצעת החוק ואני רואה בסעיף 21(א) שהשר יקבע אמות מידה באישור הוועדה, אני לא מבין למה הממונה צריך לקבל סמכות נוספת, במיוחד כשהסמכות הנוספת הזאת יכולה ליצור דיפרנציאציה בין ספקי גז שונים. כלומר, לספק א' הממונה ייתן תנאים מסוג א', ולספק ב' הממונה ייתן תנאים - - -
היו"ר יעקב מרגי
מכובדי, תהיה קונקרטי, אחרת חבל על הזמן.
יוסי אריה
אני קונקרטי.
היו"ר יעקב מרגי
אני אענה לך. סוגיות צרכניות? כן, ודאי. אם כבר אני מחוקק ואני מעגן את תנאי הרישיון שלך ושל המתקנים ושל כל מי שעוסק בתחום הגז ואני גם קובע לשר ולמנהל מועדים וזמנים וצורת עבודה, אני רוצה לכלול גם סוגיות צרכניות מול החברות. אני לא אשלח אותו להתמודד עם סוגיות צרכניות של במבה וביסלי גם בענייני הגז, אני רוצה דברים ספציפיים לענייני הגז, למשל תוך כמה זמן אתה חייב לענות לו ולספק לו את השירות, מה רמת השירות, מה טיב השירות וכן הלאה.
יוסי אריה
אבל אתה משאיר לממונה לתת לי את התנאים, אתה לא קובע שהממונה ייתן תנאים לכל ספקי הגז באישור ועדת הכלכלה. אם אני מבין נכון את הסעיף, אתה בא ואומר "דוד יקבל תנאים כאלה, יורם יקבל תנאים אחרים".
היו"ר יעקב מרגי
יש עוד התייחסויות לפני שיהיו תשובות במרוכז?
יותם אדמי
אדוני, רק בשביל לחדד את הנקודה שיוסי דיבר עליה, אם הוועדה מאשרת את סעיף 21(ב) כפי שהקריאה אותו עורכת הדין נוי אפרת - - -
היו"ר יעקב מרגי
מה הבעיה שלך איתו?
יותם אדמי
שאם אתה מאשר אותו אז, א', אתה לא צריך את סעיף 21(א), כי אם למנהל לענייני הבטיחות בגז יש סמכות לקבוע תנאים ברישיון עצמו לעניין מתן שירות לצרכני גז אז הוא לא צריך לבוא אליך בשביל לאשר אמות מידה, תקנות או צווים, הוא פשוט יקבע את זה ברישיונות. זה גם מתחבר לנקודה שדיברנו עליה כבר פעמיים ועוד לא שמעתי שום תשובה של מינהל הגז לדבר הזה: שהם אפילו לא צריכים לפרסם את הרישיונות האלה, וככה דוד לא יֵדע שחיים קיבל תנאים שונים.

עוד דבר, בעניין הפרוצדורה והמהות. אנחנו, בהנחייתך, פועלים מול מינהל הגז, יושבים, מקיימים דיונים, הכול טוב ויפה. אבל הסעיף הזה של הסמכות של המנהל לקבוע תנאים ברישיון לעניין מתן שירות לצרכני גז – הוסכם בינינו לבין מינהל הגז שהוא לא ייכלל בחוק. הוא ירד מסעיף 5 בהצעת החוק בגלל שאמרו שהם מקבלים את זה והם יעשו את זה דרך אמות מידה ודרך אישור של הוועדה. אלא שבמוצאי שבת התעוררנו – כי אנחנו לא קוראים מסמכים בשישי-שבת – וראינו שהכניסו בחזרה את הסעיף הזה.
היו"ר יעקב מרגי
אדמי, טענת טוב. בוא נשמע תשובות. בבקשה.
גל נוי אפרת
אנחנו לא הסכמנו - - -
היו"ר יעקב מרגי
קודם תענו לטענה הראשונה, לגבי סעיף 21(ב).
גל נוי אפרת
הסמכות של המנהל לקבוע תנאים בעניין צרכנות הייתה קבועה בסעיף 5, ובעקבות ההערות של הייעוץ המשפטי של הוועדה אנחנו ביטלנו את סעיף 5 ושילבנו אותו בסעיפים מתאימים אחרים ברחבי החוק. לגבי הסוגיה הצרכנית, שילבנו את זה ב - - -
היו"ר יעקב מרגי
למה הוצאנו את זה מסעיף 5?
גל נוי אפרת
כי לא היה צורך לכתוב סעיף כללי שמתייחס לתנאים - - -
איתי עצמון
לא היה צריך לפרט את הנושאים שלגביהם ייקבעו תנאים ברישיון.
גל נוי אפרת
נכון. וכאן רצינו להבהיר שעד שייקבעו אמות מידה יהיה איזה פרק זמן שבו יכול להיות שכן יהיה צורך להסדיר את הנושא הזה ברישיונות, ולכן למנהל תהיה סמכות להסדיר את זה. וגם אחרי שייקבעו אמות מידה יכול להיות שיהיו רזולוציות מאוד מאוד מפורטות, כך שיהיה מקום להתייחס אליהן ברישיון ולא באמות המידה. כמובן שיש כוונה לקבוע את ההסדר הכללי באמות מידה שיובאו לאישור הוועדה, ועד שיהיו אמות מידה כאלו נוכל לשלב חלק מההוראות האלה ברישיונות.
היו"ר יעקב מרגי
אז את אומרת ש-21(ב) הוא זמני עד שיהיו אמות מידה?
גל נוי אפרת
לא רק. גם אחרי שיהיו אמות מידה יכול להיות שיהיה צורך להסדיר ברישיונות עניינים מאוד קטנים ומפורטים שאין להם הסדרה באמות המידה. אבל הכוונה היא להסדיר את הדברים העיקריים בתקנות.
איתי עצמון
אני מבקש להתייחס לשאלת אמות המידה הצרכניות. קודם כול, אני מבין את הטענות שנשמעו כאן לעניין קביעת תנאים ברישיון. גם אנחנו התלבטנו בשאלה הזאת. יכול להיות שהפתרון הנכון הוא בכל זאת לקבוע שבכפוף להוראות לפי סעיף קטן (א) המנהל רשאי לקבוע ברישיון הספק תנאים בעניין מתן שירות. כלומר, שיהיה ברור שיהיו אמות מידה שיוסדרו בחקיקת משנה שתובא לאישור הוועדה, וכמובן שהמנהל יוכל לקבוע ברישיונות הוראות משלימות ברזולוציה גבוהה יותר, כפי שציינה עורכת הדין נוי אפרת. אדוני, בהמשך לשאלתך בעניין - - -
היו"ר יעקב מרגי
אז זה טעון שינוי של הנוסח.
איתי עצמון
כן, צריך לשנות. זה צריך להיות "בכפוף להוראות סעיף קטן (א)" במקום "מבלי לגרוע". כך יהיה ברור שהתנאים האלה הם בכפוף לתקנות. אני חושב שזה היה אמור להיות מובן מאליו, אבל אנחנו נשנה את זה. ובעקבות השאלה שלך לעניין טיוטת התקנות, אני מציע לוועדה לקצוב מועד להבאת התקנות לאישור הוועדה, שכן כפי שציינת אנחנו לא יודעים מתי יובאו תקנות כאלה, אם בכלל, בתקופה הקרובה. לכן אני מציע לקבוע שתקנות יובאו תוך תקופה שנראית לך סבירה, שנתיים או שלוש - - -
היו"ר יעקב מרגי
למה שנתיים או שלוש אם העקרונות כבר מוכנים?
חן בר יוסף
העקרונות מוכנים אבל הנוסח לא מוכן, וזה גם צריך לעבור את משרד המשפטים ואנחנו גם לפני חוק הסדרים וכן הלאה, ואני לא יודע מה המיקום שלי בתור אצלם.
היו"ר יעקב מרגי
שישה חודשים.
גל נוי אפרת
זה נושא מאוד מורכב, אלה תקנות ארוכות, זה דבר שייקח זמן. אנחנו גם צריכים לעשות שימועים לחברות, אנחנו צריכים לגבש את הנוסחים הסופיים, זה דבר שייקח זמן, אנחנו לא מסוגלים לעשות את זה בתוך חצי שנה.
היו"ר יעקב מרגי
אני לא מבין למה.
חן בר יוסף
היום חקיקת משנה דורשת - - -
היו"ר יעקב מרגי
עזוב מה קורה היום, אתה עוד פעם תקוע על המסורת. תוציאו את תפיסת העולם הזו שתקנות משנה לוקחות זמן. לא בוועדת הכלכלה.
חן בר יוסף
לא, הטענה היא לא אליכם, הטענה היא לתהליך הממשלתי, הטענה היא אלינו.
היו"ר יעקב מרגי
אתה אומר שהכול מוכן ושנשאר רק הניסוח, נכון? אז מה הבעיה בחצי שנה?
חן בר יוסף
לא, יש שני דברים. מה שמוכן זה אותם עקרונות שחשבנו עליהם ושינקנו אותם מחוק החשמל וחוק המים, שיש בהם דמיון. עם זאת, היום תהליך של חקיקת משנה, בגלל החלטת ממשלה, מחייב תהליך שנקרא RIA, שזה אומר שצריך להוציא את התקנות לשימועים, צריך לקבל התייחסות אחרי השימועים, צריך לעבד אותן, צריך לקבל עליהן החלטה מחודשת ואז צריך לנסח אותן שוב. זה התהליך, ולצערנו הוא לוקח חודשים רבים, הוא לא אירוע של מה בכך.
היו"ר יעקב מרגי
חצי שנה זה חודשים רבים.
חן בר יוסף
לא כל כך כאשר יש לנו חוק הסדרים בדרך ועוד תקציב וכן הלאה. אני יודע איפה אני נמצא בתור של משרד המשפטים, זה לא מקום מאוד גבוה.
היו"ר יעקב מרגי
אנחנו רוצים לחנך אותם. כשאני בא בביקורת על תיקון תקנות אני עומד מול משרד המשפטים.
גל נוי אפרת
אולי אפשר לתת זכות דיבור לנציג של משרד המשפטים?
היו"ר יעקב מרגי
אני מתגרה בהם, שיבקשו את רשות הדיבור. אם מה שאני אומר לא מפריע להם, שלא יבקשו.
גל נוי אפרת
הם כן מבקשים. הוא ניסה לדבר קודם.
היו"ר יעקב מרגי
משרד המשפטים, בבקשה.
נטע שפירא
אני נטע שפירא, ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים.
היו"ר יעקב מרגי
לפני שאתה מדבר אני אתן לך עצה: תסמיך את הייעוץ המשפטי של משרד האנרגיה לסיים את התקנות בלי שזה יעבור דרככם, הרי הם יודעים את העבודה לא פחות מכם, אז למה אתם מתעקשים להסיע את זה ממשרד האנרגיה אליכם לסלאח א-דין, ששם זה ישב באיזו גבעה של ניירת ורק בעוד שנתיים מישהו יזכיר לכם שהם קיימים? למה?
נטע שפירא
אני מבטיח להעביר את ההערה ולעשות את מיטב הטיפול האפשרי. בנוסף, ביחס למינהל הדלק אני חושב שאנחנו מתייחסים אליהם בקבועי זמן הכי מהירים - - -
היו"ר יעקב מרגי
אנחנו מדינה ריכוזית, שמרנית איפה שלא צריך, כך במשרד החינוך וכך במשרדי הממשלה האחרים. משרד המשפטים מתעקש. יש לו רפרנטים, אתם עובדים בשיתוף פעולה, אתם מכירים את מדיניות החקיקה, הם יודעים את העבודה טוב מאוד, לא פחות ממשרד המשפטים, אז תשחררו את חקיקת המשנה למשרד האנרגיה. הבעתי את מחאתי, עכשיו אתה יכול לדבר.
נטע שפירא
תודה רבה. השאלה על היחס בין סעיף 21(א) ל-(ב) היא שאלה טובה, אבל היא רוחבית והיא קיימת בעוד הרבה מקומות שבהם יש אפשרות לקבוע במקביל דברים גם בתקנות וגם בהוראות ספציפיות ברישיון. לכן אנחנו חושבים שהיא בסדר. גם לא צריך להכפיף את קביעת ההוראות ברישיון להתקנת התקנות. השאלה מה באמת מתאים לתקנות באישור השר ומה מתאים להוראות ברישיון היא שאלה של סבירות. ככל שההסדר הוא זמני יותר, נקודתי יותר, טכני יותר אז הוא מתאים להיות ברישיון, וככל שההסדר הוא רוחבי יותר ובעל השלכות ארוכות אז בוודאי שלא מתאים לקבוע אותו ברישיון; ואם המנהל יקבע אפשר יהיה להשיג על זה, ובצדק.
היו"ר יעקב מרגי
מי ישיג על זה?
נטע שפירא
בעל הרישיון יוכל להשיג על זה, כי זאת הוראה רוחבית.
היו"ר יעקב מרגי
חשבתי שאתה עונה על הזמן לתיקון התקנות.
נטע שפירא
לא, אני התייחסתי להערה הראשונה, שאמרו שאם צריך לקבוע ב-(א) תקנות אז למה גם לתת למנהל אפשרות לקבוע דברים ברישיון. אז עניתי שזה מודל קיים, מוכר וקבוע - - -
היו"ר יעקב מרגי
תודה. איתי, בבקשה.
איתי עצמון
ברמה התאורטית יכול להיות שעורך הדין נטע שפירא צודק, אבל אני לא בטוח שזה מתיישב גם בעולם המעשה, בהסתמך על דינים אחרים שאני מכיר. למשל בדיני תקשורת יש לא פעם הסמכה לקבוע הוראות בתקנות או ברישיון. אני לא בטוח שהיחס יהיה ברור, ולכן נכון שיהיו תקנות, אמות מידה שיובאו לאישור הוועדה, וככל שיש צורך לעשות שינויים קלים או ללכת לרזולוציות יותר גבוהות, זה ייעשה ברישיון. אבל ברור שהתנאים האלה יהיו כפופים להוראות הכלליות. זה ברור גם אם לא נכתוב את זה, אבל אני חושב שבכל זאת ראוי להבהיר את זה.
נטע שפירא
אני מקבל את העמדה הזאת. זה עניין של החלטה.
היו"ר יעקב מרגי
החלטנו. תודה. זה יהיה "בכפוף". ולגבי זמן התקנות – שנה, לא יותר מזה, נקודה. יש הערות נוספות?
אימאן ח'טיב יאסין (הרשימה המשותפת)
כבודו, אני רוצה לוודא שהנושא של הפזורה בכל הסוגיה הזאת... אי אפשר למנוע שירותים מאנשים שאין להם הסדרה ויכולת לקבל שירותים מוסדרים.
היו"ר יעקב מרגי
תראי, אם הייתה פה עכשיו חקיקה שתלויה בתוכנית מתאר וכדומה, בוודאי שאי אפשר היה להסתפק בזה. אבל פה זה בטיחות במתקן, ובטיחות זה דבר אחיד לכולם.
חן בר יוסף
אדוני, אנחנו נצטרך יותר משנה.
היו"ר יעקב מרגי
עוד הערות?
יותם אדמי
בשביל להשלים את הדברים שנאמרו – ואני אמשיך לחפור על זה לצערי, כי אני לא שמעתי איזושהי תשובה של מינהל הגז – דיבר קודם עורך הדין שפירא על שזה שאותו ספק שיכתבו לו תנאים ברישיון, הוא יֵדע שזה לא בסדר... אבל איך בדיוק הוא יֵדע? לכן אני חוזר עוד פעם לעניין הזה של פומביות הרישיונות.

דבר שני, אני רוצה להזכיר לחברי הוועדה ולכולנו שמדברים על ההתנהגות של ספקי הגז וחברות הגז כאילו זה איזה תחום פרוץ לחלוטין ואין שום הסדרה ושום חקיקה. אז לצד עשרות החוקים שיש לעניין ההתנהלות והצרכנות בתחום הגז ספציפית, אני מזכיר לכולנו שיש גם את חוק הגנת הצרכן ואת תקנות הגנת הצרכן, ויש צווים ויש - - -
היו"ר יעקב מרגי
עורך דין יותם אדמי, אתה מכיר את הבדיחה על אותו עורך דין ותיק שיצא לחופשה וכשהוא חזר הוא מצא את השולחן שלו נקי עם הבן שלו? יש כאלה – לא עורכי דין, מקצועות אחרים – שההגדרה של המקצוע שלהם זה להתפרנס מצרות של אחרים. ככל שזה לא מחודד ולא מוגדר יש יותר פרנסה.

אני מבקש שתתייחסו פעם אחת לפומביות ונגמור עם זה כבר.
חן בר יוסף
כמובן שרשימת בעלי הרישיונות מפורסמת באתר המשרד, ויהיה דיון על כל סוגיית הסוכנים, וגם הם יפורסמו. לגבי התנאים הספציפיים, כל חברה מקבלת בעצם פלטפורמה אחת, למעט מקרים חריגים שבהם מישהו עבר עברה ולכן הטילו עליו תנאים אחרים, שגם הם צריכים להיות מפורסמים. כולם מקבלים פלטפורמה אחידה לחלוטין, כך שאין שום שוני בין חברה לחברה. כן יש הבדל בזמן, זה הכול. מישהו קיבל בזמן אחד ומישהו קיבל בזמן אחר.

אדוני, לסוגיית ההגעה עם התקנות – זמנה של הוועדה וגם זמנם של כל משרדי הממשלה - - -
היו"ר יעקב מרגי
אל תחוס על זמנה של הוועדה, אל תחוס. אתה רואה שבמקום להתעסק בג'ודי ניר מוזס היום ובקריאה שלה למרד מיסים, העלמות מס ועבודה בשחור, אני מתעסק בחוק הגפ"ם. תאמין לי, יכולתי להביא פה נושאים פופוליסטיים ולהופיע ב-ynet, מעריב, nrg, דה מרקר, גלובס ועוד ועוד. אז תאמין לי, אל תחוס על זמנה של הוועדה.
איתי עצמון
מדובר על הזמן שעד אליו יובאו התקנות לאישור הוועדה.
חן בר יוסף
אני מבין, אבל - - -
היו"ר יעקב מרגי
אתה רוצה שנתיים? אין בעיה, אבל החוק ייכנס לתוקפו רק עם כל התקנות. או שאתה רציני או שאתה לא רציני.
חן בר יוסף
אני מאוד רציני, אבל יש לנו את התקציב - - -
היו"ר יעקב מרגי
חן, יש לכם שנה, תלכו לעבוד.
חן בר יוסף
אנחנו עובדים.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. יכול להיות שזה ייקח לך שנה וחודש או שנה וחודשיים, אבל האג'נדה שלי היא להתמודד עם הסוגיה הזאת של תיקון תקנות בכנסת, נקודה.
איתי עצמון
אדוני, יש לי התייחסות קצרה לשאלת היחס לדינים אחרים. אני מפנה את עורך הדין אדמי לסעיף 66 להצעת החוק, שקובע שאין בהוראות חוק זה כדי לגרוע מהוראות כל דין. בוודאי שהוראות חוק הגנת הצרכן יוסיפו לחול, כפי שהן חלות לעניין ענפי החשמל והמים, שגם בהם יש אמות מידה צרכניות. וכפי שנקבע בתחומים האלה, כך גם יהיו אמות מידה צרכניות בנושא הגפ"ם, שלא יגרעו כמובן מהוראות חוק הגנת הצרכן.
היו"ר יעקב מרגי
בפרקטיקה אתה יודע איזה מוטיבציה יש בבתי המשפט להתעסק בסוגיות צרכניות. זה שחוץ מחוק הגנת הצרכן תהיה גם התייחסות ספציפית בחוק הייעודי, זה יאפשר שגם לשופט, גם לתובע וגם לנתבע יהיו יותר כלים והדברים יהיו יותר ברורים.

סיימנו את סעיף 21, נכון? מי בעד אישור סעיף 21?

הצבעה

אושר.
היו"ר יעקב מרגי
אין מתנגדים ואין נמנעים, 21 אושר, עם התיקון "בכפוף ל".
איתי עצמון
שני תיקונים.
היו"ר יעקב מרגי
שני התיקונים, כן. נעבור ל-22.
גל נוי אפרת
ביטוח לבעל רישיון ספק גז

22.
בעל רישיון ספק גז יהיה מבוטח בביטוח לכיסוי חבותו בשל נזקים, במשך כל תקופת הרישיון, בהתאם להוראות התוספת השלישית ולהוראות שקבע השר, באישור ועדת הכלכלה.



לקרוא כאן גם את התוספת השלישית?
היו"ר יעקב מרגי
בטח, כי זאת הגדרה מאוד כוללנית.
גל נוי אפרת
אז אני עוברת לתוספת השלישית: תוספת שלישית



(סעיף 22)



דרישות לעניין ביטוח בעל רישיון ספק גז



(1) בעל רישיון ספק גז יערוך ביטוח לכיסוי חבותו בשל כל אירוע, בסכום שלא יפחת מסכום השווה, בשקלים חדשים, ל-5 מיליון דולר ארצות הברית לפי שער החליפין היציג של הדולר של ארצות הברית לעומת השקל החדש כפי שמפרסם בנק ישראל, ואם הוא בעל רישיון ספק גז העוסק רק באחסון או בשיווק של מכלי מחנאות שאינם משמשים למילוי חוזר – בסכום שלא יפחת מסכום השווה, בשקלים חדשים, לחצי מיליון דולר ארצות הברית לפי שער כאמור;



(2) הביטוח ייעשה אצל מבטח כהגדרתו בחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (ביטוח), התשמ"א-1981, ויכסה תביעות בשל אירועים שאירעו בתקופת תוקפה של הפוליסה, גם אם הוגשו לאחר מכן;



(3) סכום ההשתתפות העצמית בביטוח כאמור לא יעלה על 1% מסכום הביטוח לאירוע.



אני אתן הסבר קצר. מדובר בסעיף שקיים בחוק כבר משנת 2008. יש כבר תקנות שוועדת הכלכלה אישרה לפני כשנתיים, שקובעות גם את הנוסח של אישור המבטח שהספקים נדרשים להביא. גם הפרטים שבתוספת קבועים כיום בתוספת של החוק. יש שינוי אחד שמוצע לקבוע כאן לעניין הביטוח, והוא לעניין סכום הביטוח של ספק גז שעוסק רק באחסון ובשיווק של מכלי מחנאות שאינם למילוי חוזר, שאלה המכלים החד-פעמיים האלה. לגביו מוצע לקבוע סכום נמוך יותר מהסכום שמוצע לקבוע ליתר הספקים, מחיר רק של חצי מיליון דולר של ארצות הברית. חוץ מזה זו אותה הוראה שכבר קבועה היום בחוק.
היו"ר יעקב מרגי
אני רוצה להבין. נניח שאני אמישראגז ואני מבטח בפוליסה של חמישה מיליון דולר – זה כולל את כל הסניפים של אמישראגז וכל פעולה שלה?
חן בר יוסף
(1) הוא לכל אירוע - - -
גל נוי אפרת
בפרק של הסוכנים יש התייחסות מפורשת לכך שהביטוח אמור לכסות את כל הפעילות של הספק, בין אם זה בעצמו, באמצעות עובדים שכירים, עובדי קבלן, סוכנים - - -
היו"ר יעקב מרגי
אתם לא עושים הבחנה בין חברות גדולות לקטנות?
גל נוי אפרת
חמישה מיליון דולר זה סכום המינימום, וכמובן שהחברות רשאיות לבטח בכל סכום שעולה על הסכום הזה - - -
היו"ר יעקב מרגי
מישהו יודע לומר לי מה עלות הפרמיה של - - -
חן בר יוסף
200,000 שקל. זאת הפרמיה השנתית לחמישה מיליון דולר.
היו"ר יעקב מרגי
אתם לא חושבים שזאת מעמסה על חברה שלא נחשבת לחברה גדולה?
חן בר יוסף
כשזה חוקק ב-2008 באמת היה דיון גדול על זה עם רשות התחרות. מצד אחד זו מעמסה, ומצד שני אירוע גז יכול להתרחש גם מבלון של 12 קילו, ואירוע גז יכול לקחת איתו בניין, בית וחיים לצערנו. לכן הבסיס הוא שיהיה לאנשים מאיפה להיפרע.
היו"ר יעקב מרגי
אבל צריך להיות איזה מדרג כלשהו. תשמע, אם אני הולך להקים חברת גז היום, כולל חוות מילוי, ונניח שאני רוצה להתחיל לצמוח לאט-לאט, אז אם אני כל שנה צריך לשים 200,000 שקל על ביטוח... אני לא יודע אם זה תורם לתחרות.
חן בר יוסף
מצד שני אתה יכול כבר ביום השני שלך בעבודה לעשות נזק בעשרות מיליוני שקלים. מה נגיד לציבור במצב כזה? לכן יש כאן איזון, ולכן זה גם היה בהתייעצות עם רשות ההגבלים, כדי להבין האם זה חסם לתחרות. אני חייב להגיד שכמות חברות הגז שנפתחות בישראל היא אחד הדברים שנמצא בהאצה יותר גדולה. יש לנו לדעתי בשלוש השנים האחרונות בין 10 ל-15 חברות גז חדשות שנפתחו, כך שלא נראה שהביטוח הוא חסם כניסה.
היו"ר יעקב מרגי
אתה יודע לומר לי שנפתחו חברות גז חדשות?
חן בר יוסף
בוודאי.
אילן בנימין
היום יש לנו כ-80 חברות גז, אחרי שהתחלנו עם - - -
היו"ר יעקב מרגי
ואני עוד תקוע מילדות עם אמישראגז, עם אותו אחד שבא עם השפכטל והגבס עם הקערה הזאת האדומה. לא היו דיבלים בתקופה שלי. אז כמה חברות אתה אומר שיש?
אילן בנימין
גדלנו מ-36 בתחילת הדרך לקרוב ל-80 היום. גם כמות המתקנים גדלה, כמות הספקים גדלה - - -
חן בר יוסף
זה אומר שמרוויחים מספיק, ברוך השם.
היו"ר יעקב מרגי
אז 200,000 שקל זה לא חסם?
אילן בנימין
לא. וגם כמו שאמרתי קודם, הקמנו מערכת מקוונת שאפשר לגשת אליה, כל ספק מקבל קוד ייחודי משל עצמו - - -
היו"ר יעקב מרגי
אם יש 80 זה סימן שהמגרש הזה הוא מאוד ידידותי.
אימאן ח'טיב יאסין (הרשימה המשותפת)
מאוד רווחי.
היו"ר יעקב מרגי
יש פתגם בערבית: אף כלה לא בורחת מבית חמותה אם טוב לה.

יש הערות? חברות הגז, יש הערות לגבי הביטוח? מי בעד סעיף 22 עם התוספת השלישית?

הצבעה

אושר.
היו"ר יעקב מרגי
אין מתנגדים, אין נמנעים, סעיף 22 כולל התוספת השלישית אושר. נעבור לסעיף 23.
גל נוי אפרת
דיווח על מיתקני גז שאינם טעוני היתר
23.
(א) עד תום שישה חודשים מיום תחילתו של חוק זה בעל רישיון ספק גז ידווח למנהל על כל מכל נייח שאינו טעון היתר או מכלים מיטלטלים המחוברים למערכת גז מרכזית, אשר באמצעותם הוא מספק גז לצרכני גז, בעצמו או באמצעות סוכן (להלן – מיתקני גז טעוני דיווח).



(א1) אחת לרבעון, ביום העבודה הראשון ברבעון, בעל רישיון ספק גז ידווח למנהל על כל מיתקני הגז טעוני הדיווח שבמהלך הרבעון הקודם הוא החל או חדל לספק להם גז או שביצע בהם שינוי יסודי; לעניין זה, "שינוי יסודי" – כמפורט בחלק א' לתוספת הרביעית.



(ב) דיווח כאמור בסעיפים קטנים (א) ו- (א1) יכלול את הפרטים המנויים בחלק ב' לתוספת הרביעית ויועבר במתכונת שיורה המנהל.



(ג) המנהל רשאי להעביר מידע מתוך הדיווח שנמסר לו לפי סעיף קטן (א) לרשות ציבורית המנויה בחלק ג' לתוספת הרביעית, על פי בקשתה, לצורך שמירה על שלום הציבור או מניעת פגיעה ברכוש, ובלבד שהבקשה תוגש לא יאוחר מתום שנה מיום תחילתו של חוק זה.



(ג1) המנהל רשאי להעביר דיווח שנמסר לו לפי סעיף קטן (א1) לרשות ציבורית המנויה בחלק ד' לתוספת הרביעית, על פי בקשתה, לצורך שמירה על שלום הציבור או מניעת פגיעה ברכוש.



(ד) המנהל רשאי להעביר דיווח לרשות ציבורית לפי סעיפים קטנים (ג) ו- (ג1) אם שוכנע כי הרשות הציבורית נוקטת באמצעים מספקים לשמירה על סודיות המידע כאמור בסעיף קטן (ה).



(ה) רשות ציבורית שהועבר לה דיווח לפי סעיף זה תשמור בסוד את המידע הכלול בדיווח, לא תעבירו לאחר ולא תעשה בו כל שימוש אלא לצורך שמירה על שלום הציבור או מניעת פגיעה ברכוש בהתאם להוראות לפי חוק זה או על פי צו בית משפט.
היו"ר יעקב מרגי
אפשר דוגמה של מתקני גז שפטורים מהיתר?
גל נוי אפרת
צובר שהוא פחות מעשרה טון באזור מגורים, שזה רוב הצוברים שמשמשים את הצרכנים.
היו"ר יעקב מרגי
מה זה עשרה טון? איזה גודל זה?
חן בר יוסף
זה רוב הצוברים בישראל. מדובר על 65,000 מתקנים שצמודים לבתים ומבנים. גז מרכזי. כל אלה פטורים מהיתר, הם לא צריכים רישיון ספציפי.
גל נוי אפרת
רק צוברים מעל עשרה טון לאזור מגורים דורשים היתר - - -
היו"ר יעקב מרגי
אם אנחנו כבר מקיימים דיון אז תמחישו לי מה זה עשרה טון, מה הגודל של זה.
חן בר יוסף
לשכונה החדשה בבית הכרם, זאת שמול שערי צדק, יש צובר כזה.
היו"ר יעקב מרגי
כמה מבני מגורים זה?
אילן בנימין
אני לא יודע.
היו"ר יעקב מרגי
זה יכול להיות פר שכונה ולא פר מתחם מגורים?
אילן בנימין
כן, בוודאי. כל צובר גז מספיק לכמות מסוימת של דירות.
היו"ר יעקב מרגי
אז לכמה דיירים עשרה טון מספיקים?
אילן בנימין
בדרך כלל לא שמים עשרה טון לשכונה, אבל אם כן אז זה יכול להגיע ל - - -
היו"ר יעקב מרגי
מה הממוצע בשכונה? תנו סקירה.
אילן בנימין
זה גם תלוי באזור. יש אזורים קרים ויש אזורים חמים. באזור ירושלים למשל, אזורים קרים יותר, אתה צריך נפח הסקה יותר גדול, לכן כמות הצוברים וכמות המאיידים שמחוברים אליהם יכולה להיות כמות גדולה. החישוב הוא בערך 12 קילו ליחידת דיור.
היו"ר יעקב מרגי
נניח אני חברת סופרגז והתקנתי מתקן של עשרה טון בשכונה מסוימת. אחרי זמן מסוים התכנס הוועד ורוצה להחליף את הספק. מה עושים?
חן בר יוסף
יש תקנות שהוועדה בעצמה קבעה. אם יש יותר מ-51% שחתומים על בקשה כזאת אז אפשר להחליף. בנוסף, בגלגול הקודם של הוועדה קבענו שגם בהתכנסות של ועד הבית, אחרי שניתנו התראות על ההתכנסות ועל הסוגיה שעולה, אז אפשר גם ברוב של הדיירים - - -
היו"ר יעקב מרגי
מה גורלו של הצובר?
חן בר יוסף
זאת הרפורמה שעשינו ב-2008. אם החברה הנכנסת רוצה להשאיר את הצובר במקום שיתלשו אותו ויהרסו את הגינה וכל הבלגן, אז החברה היוצאת מחויבת למכור אותו לחברה הנכנסת, בתעריף שנקבע ב - - -
היו"ר יעקב מרגי
אה, אז היא לא יכולה לעשות לה דווקא. רשות מקומית רשאית לקבוע מראש אם באזור מסוים יהיה מתקן גז אחד?
חן בר יוסף
היתרי ההטמנה הם היתרים של הרשות המקומית והם ניתנים בדרך כלל ביחד עם ההיתר לבניין. אבל היא לא קובעת את זהות הספק.
היו"ר יעקב מרגי
לא, לא זהות הספק. נניח אני כראש רשות בניתי שכונה של 10,000 יחידות דיור, ואני קובע שבשכונה הזאת יהיה מספר מוגדר של צוברים. זה תואם את התקנות שלכם?
חן בר יוסף
זה לא סותר אותן. האם זה אלמנט תחרותי? זה אלמנט מאוד לא תחרותי. האם זו זכותו לפי חוק התכנון והבנייה? אני לא יודע.
היו"ר יעקב מרגי
תחרותי ובטיחותי זה לא סותר.
חן בר יוסף
אם הוא שם את הצוברים בהתאם לכללים של כל צובר וצובר אין בעיה בטיחותית. יש תקנים שאומרים איפה אפשר לשים כל גודל, כאשר מגודל מסוים של צוברים זה כבר מחייב רישיון.
אילן בנימין
תקן 158 הוא התקן שבו מתקינים את מערכות הגז הביתיות. לרוב מדובר על צוברים קטנים של סדר גודל מ-500 עד 2,000 גלונים.
היו"ר יעקב מרגי
יש גודל מקסימלי לאזור מגורים?
אילן בנימין
גודל שלא מחויב היתר? עד עשרה טון.
גדי ואנונו
אני רוצה להגיד משהו.
היו"ר יעקב מרגי
קודם אני אקבל תשובות.
אילן בנימין
לא כל כך הבנתי את השאלה שלך.
היו"ר יעקב מרגי
שאלתי על גודל הצובר.
אילן בנימין
לא, אין כמות מקסימלית.
היו"ר יעקב מרגי
אז אני יכול להביא מיני חוות מילוי ולשים אותה בתוך שכונת מגורים?
אילן בנימין
אתה צריך לעמוד בכללי הבטיחות, שמדברים על מרחקים - - -
היו"ר יעקב מרגי
אז מה אומרים כללי הבטיחות? מה הגודל המקסימלי?
אילן בנימין
אין גודל מקסימלי. שוב, אין גודל מקסימלי, הכול נעשה בהתאם למרחקי הבטיחות שנקבעו בתקן 158 ולהיתר. אתה יכול לשים 10,000 טון בשכונת מגורים, זה תלוי בכמות הצרכנים המחוברים, בכמות המכשירים, האזור שבו מוטמן הצובר, כושר האידוי של הצובר, כמה גז הוא יכול לספק במהלך החורף ובמהלך הקיץ. אלה דברים שמשתנים.
היו"ר יעקב מרגי
יש התייחסויות לסעיף?
גדי ואנונו
אני רוצה להתייחס. אני מבקש להגדיל את הכמות מעשרה טון ל-12 טון. הצוברים המקסימליים זה 2,000 גלון בדרך כלל, ואם אתה שם שלושה צוברים כאלה במקוואות - - -
היו"ר יעקב מרגי
כמה אמרת המקסימום?
גדי ואנונו
החוק אומר עשרה טון, אבל במקווה למשל צריך קצת יותר, ואז במקום לעשות מאייד, שהוא סכנה יותר גדולה מצובר, היה טוב אם היה אפשר להגדיל את החוק מעשרה טון ל-12 טון, כדי שנוכל להשתמש בשלושה צוברים. הבקשה היא להוסיף רק עוד שני טון.
חן בר יוסף
אפשר להוסיף עוד שני טון, רק צריך להגיש בקשה לרישיון. זה גם בלוח זמנים של עד 75 ימים.
גדי ואנונו
אבל ברגע שאתה עובר את העשרה טון אתה צריך להגיש ים של דברים ואתה צריך לערב את איכות הסביבה - - -
היו"ר יעקב מרגי
מה לעשות, צריך להגיש בקשות.
איתי עצמון
אני מציע שתקראי את התוספת הרביעית, כי היא משלימה את ההסדר.
גל נוי אפרת
קודם כול, הבקשה להגדיל ל-12 טון נוגעת להגדרה שכבר אושרה.
היו"ר יעקב מרגי
כן, ראיתי שזה הקפיץ אותך כשהוא ניסה להעלות את זה.
גל נוי אפרת
הוועדה אישרה את זה בדיון הקודם.

אני אקריא את התוספת הרביעית:



תוספת רביעית



חלק א'



(סעיפים 23(א1))



"שינוי יסודי", לעניין מיתקן גז החייב בדיווח



(1) שינוי מיקום מיתקן הגז ביותר מחמישה מטרים;



(2) חיבור מבנה נוסף למיתקן הגז;



(3) הוספה או הורדה של מכל נייח או של מאייד.



חלק ב'



(סעיף 23(ב))



פרטי דיווח על מיתקן גז החייב בדיווח



(1) כתובת מלאה של כל מכל נייח או מכלים מיטלטלים המחוברים למערכת גז מרכזית, ונקודת ציון שלו;



(2) סוג צרכן הגז;



(3) רשימת כתובות של מבנים המחוברים לאותה מערכת גז;



(4) תאריך התקנה ראשוני של המיתקן;



(5) תאריך בדיקה אחרונה של המיתקן;



(6) מספר המאיידים



(7) במכל נייח – גם כל אלה:




(1) נפח המכל (בליטרים או בגאלון אמריקאי);




(2) מספר סידורי שהיצרן הטביע על המכל;




(3) שנת ייצור המכל;




(4) פרטי מכלים נייחים נוספים המחוברים למכל הנייח;




(5) תאריך התקנת הגנה קתודית;



(8) במכלים מיטלטלים המחוברים למערכת גז מרכזית – גם מספר המכלים וקיבולתם (בליטרים).



חלק ג'



(סעיף 23(ג))



רשויות ציבוריות שהמנהל יעביר אליהן פרטי דיווח על מיתקן גז שהתקבלו לפי סעיף 23(א)



(1) רשות הכבאות וההצלה;



(2) שירות ההתגוננות האזרחית, כמשמעותו בסעיף 2 לחוק ההתגוננות האזרחית, התשי"א-1951 (להלן – שירות ההתגוננות האזרחית);



(3) רשות מקומית.



חלק ד'



(סעיף 23(ג1))



רשויות ציבוריות שהמנהל יעביר אליהן פרטי דיווח על מיתקן גז שהתקבלו לפי סעיף 23(א1)



(1) רשות הכבאות וההצלה;



(2) שירות ההתגוננות האזרחית;
היו"ר יעקב מרגי
מה זה הגנה קתודית?
אילן בנימין
שני מוטות או שני שקים שמגינים על הצובר מפני קורוזיה.
היו"ר יעקב מרגי
איך זה מגן?
אילן בנימין
יש שני מוטות מגנזיום או שני שקים שהקורוזיה נמשכת אליהם במקום לצובר עצמו, וכך הצובר עצמו מוגן.
היו"ר יעקב מרגי
איפה הם מונחים?
אילן בנימין
בצמוד לצובר.
היו"ר יעקב מרגי
זאת אומרת שאם יש לי צובר מוטמן בן 14 שלא עשו לו את שני המוטות האלה אז הוא לא מוגן קתודית?
אילן בנימין
נכון.
היו"ר יעקב מרגי
למרות שהוא חייב אחרי 12.
אילן בנימין
לא. 15 או 25. הם חייבים בבדיקה ראשונית, אחרי שנה עוד בדיקה, ואחר כך יש בדיקות תקופתיות שצריך לבצע כדי לראות שההגנה הקתודית קיימת. אם לא חיברת הגנה קתודית צריך להחליף את הצובר.
היו"ר יעקב מרגי
עד 15 שנה אין סכנה שנתפסה קורוזיה או חלודה?
אילן בנימין
בתנאי שביצעת את הבדיקות. אם ניתקת את ההגנה אז אין לך הגנה.
היו"ר יעקב מרגי
הצובר מוטמן באדמה, אז איך הוא בודק?
אילן בנימין
חברת הגז מחויבת לבצע בדיקות תקופתיות ולשמור אותן.
היו"ר יעקב מרגי
אתה יוצא מתוך הנחה שהם עושים אותן.
אילן בנימין
נכון.
גדי ואנונו
יוצאים כבלים מתוך האדמה שמגיעים לתוך הצובר למעלה. מגיעים עם מנומטר ובודקים רציפות.
היו"ר יעקב מרגי
בתקווה שעושים זאת. תודה. אני לא סתם שואל.
איתי עצמון
אני רוצה לשאול בעניין פרטי הדיווח. יהיה איזשהו דיווח ראשוני שיימסר עד תום שישה חודשים מיום תחילת החוק, ולאחר מכן דיווח רבעוני. אבל הפרטים הם אותם פרטים? כולל תאריך ההתקנה הראשוני של המתקן? צריך לדווח את זה גם בדיווח הראשוני וגם כל רבעון?
גל נוי אפרת
כן, אותם פרטים.
איתי עצמון
למה?
גל נוי אפרת
אנחנו מקימים מאגר של נתונים שכולל את כל המידע על כל המערכות המרכזיות האלה. הדיווח הראשוני הוא על כל המאגרים שכבר קיימים, מאגרים שהספק מספק להם גז במועד שבו הוא מגיש את הדיווח. הדיווח הרבעוני הוא על כל השינויים שקרו החל מאותו מועד.
איתי עצמון
אני מבין, אבל למה בדיווח רבעוני צריך להתייחס לתאריך ההתקנה הראשוני של המתקן?
גל נוי אפרת
למקרה שזה מתקן חדש או שזה מתקן שעבר אליו מספק אחר. אם הוא רכש צובר מספק אחר הוא יצטרך להגיש את הפרטים של הצובר שעבר אליו, בין אם הוא חדש ובין אם הוא לא חדש.
היו"ר יעקב מרגי
יש התייחסויות לסעיף 23 כולל התוספת?
עמיחי דרורי
אני עמיחי ממרכז השלטון המקומי. שני דברים. אחד, נשמח להבין את הרציונל של הפיצול בין סעיף (א) והתוספת השלישית לבין סעיף (א1) והתוספת הרביעית. מה שנוסף לתוספת השלישית זה רשות מקומית. אנחנו מודים לכם על זה ומברכים אתכם על כך, אבל הרשויות המקומיות לא עודכנו בתוספת הרביעית, ומכך יוצא שהרשויות המקומיות לא תעודכנה ברישוי חדש. זה רלוונטי בפרט ברשויות מקומיות שלא מוציאות היתר כי הן חברות בוועדות מרחביות, שעקב כך אין להן דרך לדעת על מתקנים בתחומן.

דבר שני, למה "רשאי להעביר"? היות שהיום הכול ממוחשב ומסודר, למה צריך לחכות למשיכה של המידע מהגוף המבקש? שהמנהל יעביר. שלא יהיה רק "רשאי להעביר", אלא שיעביר.
היו"ר יעקב מרגי
עוד התייחסויות?
הדר זיו
אני הדר זיו, יועצת משפטית של פזגז. הסעיף הזה למעשה מטיל חובה חדשה שלא קיימת בחוק היום, הנושא של חובת הדיווח. יש בה הכבדה רגולטורית משמעותית ביותר. יש מעל ל-100,000 מתקני גז שהמשרד מבקש שיועבר אליו דיווח לגביהם אחת לחצי שנה. אנחנו חושבים ש-100,000 מתקנים זה כמות לא מבוטלת, ולכן אנחנו חושבים שצריך לדווח אך ורק על צוברים.
היו"ר יעקב מרגי
ואם המחוקק היה אומר לך שמרגע זה כל צובר מוטמן צריך היתר, מה היה יותר מכביד רגולטורית?
הדר זיו
על כל צובר אנחנו מוכנים לדווח. פה אני מדברת על מרכזיות, מרכזיות של בלונים. אנחנו חושבים שאין צורך בחובת דיווח לגביהן. דבר שני, הזמן. המשרד מבקש שנדווח לו אחת לשישה חודשים ביחס לכל הנתונים האלה. אנחנו חושבים שזה פרק זמן מאוד קצר, ולדעתנו צריך לדווח אחת לשנה. מדובר בהכבדה משמעותית שלא קיימת היום.
היו"ר יעקב מרגי
הבנתי. תקבלי תשובה. תודה.
הדר זיו
יש לי עוד הערה. הפרטים שנדרשים לדווח עליהם נצרכים לצורך בטיחותי. ובכל זאת, בתוספת הרביעית יש פרטים שהם טכניים והם סתם מכבידים עלינו, עוד יותר מהדיווח עצמו. מדובר על כל מיני דברים כמו תאריך ההתקנה של המתקן, מספר סידורי שהיצרן הטביע על המכל, שנת הייצור של המכל. אלה פרטים שאין בהם צורך בטיחותי.
היו"ר יעקב מרגי
את צודקת. אני מתחבר לזה במיוחד אחרי שאתמול מילאתי שאלון רישום למכינה של הבן שלי. עדיין שואלים ארץ מוצא של אבא שלו. אנחנו נתייחס לזה.
הדר זיו
תודה, אדוני.
יותם אדמי
גם לי יש התייחסות. כמו שעורכת הדין נוי אפרת הסבירה - - -
היו"ר יעקב מרגי
אם יש לך הערות תעיר.
יותם אדמי
עורכת הדין נוי אפרת הסבירה שזה סעיף שמחייב אותנו לדווח על מתקני גז גם כשהחוק יחול וגם אחרי זה בצורה חוזרת. דרך אגב, עורכת הדין זיו מפזגז אמרה שזה פעם בחצי שנה, אבל למעשה זה פעם ברבעון. צריך להגדיל את הזמן הזה.

אבל אני רוצה לדבר על משהו אחר. מינהל הגז בא ואומר, אתם תדווחו לי, ואני אעביר את מה שאתם מדווחים לשורה של רשויות – פיקוד העורף, שירות הכבאות, הרשויות המקומיות. לא נראה לי שיש חולק על זה שהמידע הזה הוא מידע של ספקי הגז, וזה בסדר שאנחנו נעביר אותו למינהל הגז וזה גם בסדר שהוא יעביר אותו לגורמים אחרים. אבל אנחנו ביקשנו שכשהוא מעביר את זה לאותם גורמים, שיודיעו לנו, שיגיד לנו, כדי שנדע איפה מסתובב המידע שלנו, שהוא מידע מסחרי סודי ורגיש. זו בקשה לא מופרכת ולא לא הגיונית.
היו"ר יעקב מרגי
תודה, הבנו. עוד הערות?
עומר גורדון
בסעיף (א1), שיותם כבר הדגיש שזה כל רבעון, אנחנו מתבקשים להעביר דיווחים על שינויים. לפני זה אנחנו צריכים לאשר את השינויים, אז למה אנחנו צריכים לדווח על זה פעם נוספת? יש כאן דיווח על דיווח על דיווח.
היו"ר יעקב מרגי
השאלה ברורה, אתה תקבל תשובה. תשובות בבקשה.
חן בר יוסף
נתחיל עם השלטון המקומי. להבדיל מפיקוד העורף וכבאות אש והצלה, השלטון המקומי הוא זה שנותן את ההיתר כאשר מוקם צובר חדש. השלטון המקומי יקבל מאיתנו את הרשימה - - -
היו"ר יעקב מרגי
היועצת מפזגז דיברה גם על מרכזייה בבניין מגורים. גם על זה צריך לדווח לכם?
חן בר יוסף
כן, ברור. מרכזייה או צובר. להפך, המרכזיות אפילו יותר מסוכנות.
היו"ר יעקב מרגי
על כל מרכזייה, על כל צובר, על כל - - - ?
חן בר יוסף
לא, לא על כל שני בלונים של אזרח בודד. אבל מרכזייה זה צבר בלונים שמספק בבת אחת לבניין שלם, והוא עוד פחות בטוח מהצובר. אז כן, אנחנו מבקשים גם על מרכזיות וגם על צוברים. דרך אגב, מבדיקה שעשינו בשנתיים וחצי האחרונות מצאנו שיש 65,000 כאלה בישראל, ולא 100,000 כמו שציינה עורכת הדין מפזגז.
היו"ר יעקב מרגי
בין אם זה 100,000 ובין אם זה 65,000, זה עדיין כמות.
חן בר יוסף
נכון, ועדיין הצלחנו לזהות את כולם.

דבר שני, להבדיל מפיקוד העורף וכבאות אש והצלה, הרשויות המקומיות הן אלה שמאשרות את הצוברים הבאים מכאן והלאה. יש להם טענה היסטורית שהם לא החזיקו במידע ושוועדות ההיתרים נתנו היתרים בלי שהן ידעו. הכול בסדר, אבל מכאן והלאה אנחנו לא נוכל לעבוד מול כל הרשויות כל שנה כדי לעדכן אותן.
היו"ר יעקב מרגי
אז אתה אומר לשלטון המקומי: פעם עמדה לכם ה - - -
חן בר יוסף
לא, אני נותן להן את הרשימה, אבל מכאן והלאה הן צריכות לרוץ עם זה הלאה.

אתייחס לנטל על חברות הגז. מספיק פעם אחת שאתה מארגן את הרשימה הזאת – והן כבר ארגנו אותה... אני מזכיר שבמקור אנחנו בכלל אמרנו שצובר גז בתת-בניין זה דבר מסוכן, ולכן רצינו לתת על זה רישיון, אלא שבמשא ומתן איתם הבנו שיכול להיות מצב שנגיע לבניינים שבהם לא נספיק לתת רישיון בזמן, ואז הפסקת הגז - - -
היו"ר יעקב מרגי
אתה זוכר את ההוא ששאל אותה מה יותר הכבדה רגולטורית, רישיון או דיווח?
חן בר יוסף
לגמרי. אז עכשיו אנחנו בסך הכול מבקשים לעדכן אותנו מה קורה בכל תקופה, איפה הצובר הזה נמצא, האם משהו השתנה וכן הלאה. זה משהו שאנחנו רוצים לדעת אותו. כרגע זה קבוע אחת לרבעון כי יש תזוזות, אנשים מוכרים צובר מחברה לחברה, ואם יתקשרו אליי מכבאות והצלה וישאלו למי להתקשר בקשר לצובר מסוים, הוא הוא עלול להתקשר לטכנאי שיגיד לו שהוא כבר לא מספק שירות לצובר הזה. לכן אני צריך לקבל את המידע הזה.
היו"ר יעקב מרגי
אין ספק שהמידע הזה חיוני. ומה לגבי החשש של יותם? למי אתם תעבירו את זה?
חן בר יוסף
כתוב פה בהאי לישנא ש - - -
היו"ר יעקב מרגי
שלא יעשו שימוש.
חן בר יוסף
לא רק שהוא לא יעשה שימוש, המנהל גם צריך לראות שיש להם מערכת סודית להחזיק את המידע הזה.
היו"ר יעקב מרגי
אבל אתה מעביר אותו.
חן בר יוסף
נכון, הוא גם ביקש שאני אגיד לו שאני העברתי. את זה אני יכול לעשות. אם הוא רוצה לדעת שאני העברתי את המידע לרשות מקומית כלשהי, אני אוכל לשלוח לו הודעה שהעברתי.
היו"ר יעקב מרגי
זה שאתה נדיב זה עניין אחד, אבל השאלה אם צריך או לא צריך לעשות את זה.
חן בר יוסף
אם הוא מרגיש שיש לו צורך... לי אין מניעה.
היו"ר יעקב מרגי
הוא הביע חשש שאתה הולך לגלגל הלאה מידע עסקי שלו. אני לא חושש מהעברה לפיקוד העורף, כי אני מאמין שגם הוא כפוף לסודיות מקצועית ולא לעשות שום שימוש במידע, וכך גם לגבי רשות מקומית. לאיזה עוד גורמים אתה מעביר?
חן בר יוסף
זהו, רק לשלושת הגורמים האלה. לכבאות, לפיקוד העורף, ולרשות המקומית הספציפית על המכלים שבתחום גזרתה.
היו"ר יעקב מרגי
ושלושתם יהיו כפופים לסודיות?
חן בר יוסף
כן, הכול מופיע פה בתוך הסעיף.
היו"ר יעקב מרגי
אוקיי, תודה.
יותם אדמי
אדוני, נכון שהכול כפוף לסודיות, אבל - - -
היו"ר יעקב מרגי
יותם, אתה לא חייב להתווכח איתי.
יותם אדמי
אני רק לא מבין מה המניעה הגדולה להגיד לנו - - -
היו"ר יעקב מרגי
יותם, אתה מפריע לי. תודה. סעיף 23 כולל התוספת הרביעית, מי בעד?

הצבעה

אושר.
היו"ר יעקב מרגי
אין מתנגדים ואין נמנעים, אושר פה אחד. עוברים ל-24.
גל נוי אפרת
בדיקת תקינות של מיתקן גז טעון היתר שאינו מיתקן גז לצריכה עצמית
24.
(א) בעל רישיון ספק גז יבדוק את תקינותו של מיתקן גז טעון היתר שאינו מיתקן גז לצריכה עצמית, טרם מילויו לראשונה בגז, וכן יבצע בדיקות תקופתיות למיתקן גז כאמור, הכול בהתאם להוראות שקבע השר ולתנאי ההיתר למיתקן הגז.



(ב) בעל רישיון ספק גז ישמור את התיעוד הנוגע לביצוע בדיקה ראשונית ושתי בדיקות תקופתיות אחרונות שבוצעו לפי סעיף זה, באמצעותו או באמצעות סוכן, וכן תיעוד נוסף ככל שקבע השר, למשך שבע שנים לפחות לאחר תום תוקף ההיתר למיתקן הגז; תיעוד כאמור יכול שיישמר באמצעים דיגיטליים.
היו"ר יעקב מרגי
הסבר קצר.
גל נוי אפרת
מדובר פה בהסמכה של השר או של המנהל לקבוע בתנאים של ההיתר או בתקנות את התדירות של ביצוע בדיקות לכל המתקנים שאמרו שהם טעוני היתר, שזה מתקני מילוי, תחנות תדלוק בגז, מחסנים, צוברים מעל עשרה טון - - -
איתי עצמון
המתקנים שלא משמשים את צרכן הקצה, הצרכן הביתי, נכון?
גל נוי אפרת
נכון, מדובר במתקנים שמשמשים את ספקי הגז לצורך תעשיית הגז. הסעיף הבא, 25, יתייחס למתקנים שמשמשים את מתקני הקצה.
היו"ר יעקב מרגי
אז תקראי גם אותו.
גל נוי אפרת
בדיקת תקינות של מיתקן גז לצריכה עצמית
25.
(א) בעל רישיון ספק גז יבדוק את תקינותו של מיתקן גז לצריכה עצמית, לפני שהוא מספק גז לראשונה למיתקן הגז (בסעיף זה – בדיקה ראשונית); במקרה של הספקת גז באמצעות מכל גז מיטלטל – בדיקה כאמור תבוצע במועד שבו בעל הרישיון סיפק את המכל לצרכן.



(ב) בעל רישיון ספק גז יבצע בדיקות תקופתיות למיתקן גז לצריכה עצמית שהוא סיפק לו גז (בסעיף זה – בדיקה תקופתית); בדיקה תקופתית תבוצע אחת לחמש שנים לפחות, אלא אם כן נקבעה בתקן רשמי תקופה קצרה יותר; לא נקבעה בתקן רשמי תקופה כאמור, רשאי השר לקבוע תקופה לביצוע בדיקה תקופתית לפי סעיף זה הקצרה מחמש שנים כאמור.



(ג) החובה לבצע בדיקה תקופתית כאמור בסעיף קטן (ב) תחול כל עוד מתקיים אחד מאלה:




(1) ההתקשרות בין בעל רישיון ספק הגז לבין צרכן הגז לא הסתיימה;




(2) המכל הנייח שבבעלות בעל רישיון ספק הגז או מכלי הגז המיטלטלים שבאמצעותם בעל רישיון ספק הגז סיפק גז למיתקן הגז מחוברים למיתקן הגז.



(ד) בדיקה ראשונית או בדיקה תקופתית של מיתקן גז תבוצע בהתאם לתקן רשמי; לא נקבעו בתקן רשמי הוראות לגבי ביצוע בדיקה כאמור או לגבי ביצוע בדיקה כאמור בעניין מסוים, רשאי השר לקבוע הוראות לעניין זה.



(ה) בלי לגרוע מהוראות סעיפים קטנים (א) ו-(ב), בעל רישיון ספק גז יבצע בדיקה של מיתקן גז לצריכה עצמית, אם התבקש לעשות כן על ידי צרכן הגז או על ידי אדם אחר, בשל חשש לליקוי במיתקן הגז.



(ה1) על אף הוראות סעיף קטן (א), בעל רישיון ספק גז שהוא ספק גז נכנס כהגדרתו בפרק ד' לחוק הסדרים במשק המדינה (תיקוני חקיקה), התשמ"ט-1989, פטור מחובת ביצוע בדיקה ראשונית של מיתקן גז שבעל רישיון ספק גז אחר סיפק לו גז קודם לכן, אם מתקיימים כל אלה:




(1) נערכה בדיקה תקופתית במיתקן הגז במהלך חמש השנים האחרונות, או בתקופה קצרה יותר ככל שנקבעה תקופה כאמור בתקן או לפי הוראות שקבע השר, ובידי ספק הגז הנכנס טופסי בדיקה כאמור;




(2) בידי ספק הגז הנכנס תיעוד בנוגע למיתקן הגז הנדרש לפי תקן רשמי;




(3) לא נעשה שינוי במיתקן הגז מאז ביצוע הבדיקה התקופתית האחרונה.



(ו) בעל רישיון ספק גז יפנה לצרכן הגז לשם תיאום מועד לביצוע בדיקה במיתקן הגז לפי סעיף זה, בהתאם לתנאים שייקבעו לעניין זה ברישיון ספק הגז; השר רשאי לקבוע הוראות לעניין תיאום מועד כאמור בסעיף קטן זה.



(ז) צרכן גז יאפשר לבעל רישיון ספק גז או לסוכן לבצע בדיקה לפי סעיף זה במיתקן הגז, במועד שתואם עמו לפי הוראות סעיף קטן (ז).



(ח) בעל רישיון ספק גז ישמור את התיעוד הנוגע לביצוע בדיקה ראשונית ושתי בדיקות תקופתיות אחרונות שבוצעו לפי סעיף זה, באמצעותו או באמצעות סוכן, וכן תיעוד נוסף ככל שקבע השר, כל עוד הוא מספק גז למיתקן; תיעוד כאמור יכול שיישמר באמצעים דיגיטליים; במקרה של החלפת ספק גז יעביר בעל רישיון ספק גז לספק הגז הנכנס את התיעוד כאמור וכן תיעוד בנוגע למיתקן הגז הנדרש לפי תקן רשמי.
היו"ר יעקב מרגי
מאחר שנציגי החברות העבירו הערות בואו נהיה יותר יעילים. לגבי זמן שמירת התיעוד, למה אתם מבקשים זמן שמירה יותר ארוך מתקופת הביקורת? אם זה אחת לחמש שנים ויש לי כבר בדיקה חדשה, אז למה אתם רוצים שהוא ישמור את התיעוד של הבדיקה הראשונה?
גל נוי אפרת
הבדיקה הראשונה חשובה בשביל לדעת אם הספק קיים את הבדיקה האחרונה במועד.
היו"ר יעקב מרגי
ומה לגבי בדיקה שנייה ושלישית?
גל נוי אפרת
ברגע שיש לו חדשה הוא יכול לזרוק את השלישית שקדמה לו.
היו"ר יעקב מרגי
את לא מחייבת לשמור גם אותה?
גל נוי אפרת
לא, אנחנו מחייבים אותו לשמור בדיקה ראשונית ושתי בדיקות תקופתיות אחרונות.
היו"ר יעקב מרגי
למה?
גל נוי אפרת
שתי הבדיקות האחרונות נדרשות בשביל לדעת שהוא קיים את הבדיקה האחרונה במועד. כי אם לא תהיה לך את הבדיקה הקודמת לא תדע אם הבדיקה האחרונה בוצעה במועד.
חן בר יוסף
איך תדע שעברו חמש שנים ולא שבע או עשר?
היו"ר יעקב מרגי
יש לכם תיעוד, לא?
חן בר יוסף
של כל בדיקה ובדיקה של כל ספק?
היו"ר יעקב מרגי
כן. אתה בא ואומר שצריך בחיבור הראשון בדיקה, נכון?
חן בר יוסף
כן.
היו"ר יעקב מרגי
וגם הכנסת את זה עוד פעם, ולכן הם רוצים את ההבהרה. "לא יספק אדם גז למתקן אם לא נעשתה בו בדיקה". נעשתה בו בדיקה ראשונית. אתה לא רוצה עוד בדיקה, נכון?
חן בר יוסף
לא, לא מדובר על עוד בדיקה. בסך הכול הוא צריך לשמור אותה.
היו"ר יעקב מרגי
הבנתי לגבי הראשונה. אבל אתה אומר שתמיד תצטרכו את זאת שלפני האחרונה, כדי לדעת שעברו חמש שנים.
חן בר יוסף
כן.
היו"ר יעקב מרגי
ואין לך תיעוד לזה?
חן בר יוסף
לא, אני לא מחזיק תיעוד על 65,000 מתקנים.
היו"ר יעקב מרגי
אוקיי. ואנחנו לא מבקשים ממנו פעמיים בדיקה?
חן בר יוסף
לא, לא מדובר על עוד בדיקה, רק שיחזיק את זה מתועד.
היו"ר יעקב מרגי
אוקיי, ההבהרה התקבלה. יש עוד שאלות או הערות לגבי 24 ו-25?
עמיחי דרורי
אני מצטער שאני חוזר על הסעיף הקודם, אבל לא ניתנה אפשרות להתייחס למה שחן אמר.
היו"ר יעקב מרגי
אני הסתפקתי במה שהוא אמר לי.
עמיחי דרורי
אבל הוצג נתון לא נכון לגבי הרשויות. נאמר שהן נותנות את ההיתר, אבל רשויות מקומיות שהן תחת ועדות מרחביות הן לא אלו שנותנות את ההיתר. ההיתר לא ניתן מתוקף הרשויות המקומיות ולכן הן לא יודעות על מתקני הגפ"ם.
חן בר יוסף
אז שיהיו בקשר עם המועצה האזורית שלהן ויבקשו ממנה לדעת איפה המתקנים שלהן.
היו"ר יעקב מרגי
ברגע שנשארה אצלך חובת שליפת המידע אז אתה יודע ממי לקחת את המידע. אני לא רוצה לפתוח את זה, נקודה. אם יהיו לך דברים יותר מהותיים – בשמחה. חברות הגז, יש הערות נוספות?
גדי ואנונו
יש לי הערה בנושא הדיגיטל. לא כולם מצליחים לעבוד עם זה כמו שצריך. יש סוכנים - - -
היו"ר יעקב מרגי
גדי, אל תגיד לי שאין דיגיטל היום לחברות גז.
גדי ואנונו
לא, יש. אבל יש מקומות שיש עם זה בעיה.
היו"ר יעקב מרגי
אז תיקח קלסרים ותעשה ארכיון.
גדי ואנונו
הם רוצים דיגיטלי.
גל נוי אפרת
לא, כתבנו "יכול שיישמר".
היו"ר יעקב מרגי
זה רק אופציה, זה לא חובה. עוד הערות?
יותם אדמי
אני רוצה לדבר על סעיף 25. מדובר על סעיף ארוך שיש בתוכו הרבה מאוד דברים. אנחנו שלחנו הערות גם במכתב משבוע שעבר וגם במכתב דחוף שמכון האנרגיה שלח לכם אתמול. אני אתייחס לפי הסדר - - -
היו"ר יעקב מרגי
רק לדברים שאני לא התייחסתי אליהם. כי אני קראתי מהמסמך של המכון הישראלי לאנרגיה.
יותם אדמי
לא, אדוני, צר לי לתקן אותך, אבל יש במסמך של משרד האנרגיה התייחסות גם לסעיף 25(ה) גם ל-25(ח) - - -
היו"ר יעקב מרגי
מה ההתייחסות?
יותם אדמי
אחד, לעניין סעיף 25(ג), יש כאן שינוי שמינהל הגז עשה עוד פעם בסוף השבוע האחרון, שינוי שמשנה סדרי עולם וחשוב להבהיר אותו - - -
היו"ר יעקב מרגי
רגע, חן בר יוסף, אני שואל פעם שביעית בדיון הזה: אתם עשיתם שינוי שלא היה במקור בסוף השבוע הזה במחטף?
חן בר יוסף
לא, אנחנו לא עושים מחטפים.
היו"ר יעקב מרגי
אז למה הוא מתכוון?
חן בר יוסף
צריך לשאול אותו.
היו"ר יעקב מרגי
אתה יודע למה הוא התכוון.
חן בר יוסף
לא, באמת אני לא יודע, אין לי מושג.
איתי עצמון
מכיוון שאתם חוזרים שוב ושוב על עניין סוף השבוע אני מבקש לשים את הדברים במקומם הנכון. הנוסח פורס בפורטל הוועדה ביום חמישי בשעות הבוקר. לכן לחזור ולהגיד שזה שונה בסוף השבוע זה פשוט לא מדויק. זה להטעות את הוועדה.
עידית חנוכה
וגם לא מדויק לומר שהעברתם מסמך נוסף אתמול, כשהוא לא הועבר למזכירות ועדת הכלכלה.
יותם אדמי
אני אנסה להגיב. אני לא יודע להגיד למה אומרים חמישי. בגלל שאנחנו מכירים את הנטייה הזאת להעלות את הנוסח תקופה קצרה לפני הדיון, ביום חמישי ישבנו פעם אחרי פעם לבדוק אם עלה נוסח לוועדה. אני יכול להגיד לך שלדעתי רק בחמישי בשעות הערב ראינו פעם ראשונה את הדבר הזה - - -
היו"ר יעקב מרגי
יותם, מחאתך הושמעה פעם שביעית בדיון הזה, אני לא רוצה לשמוע אותה יותר. עכשיו תגיד איזה דבר מהותי, שלא היה, נוסף בסוף השבוע.
יותם אדמי
אז אני אנסה להתייחס לזה, אדוני. בנוסח - - -
היו"ר יעקב מרגי
אבל לא בסגנון שלך. בסגנון שלי. קצר וממוקד, בלי הרצאות.
יותם אדמי
אני אנסה. הנוסח של הצעת החוק כמו שהוא היה עד עכשיו דיבר על זה שלספק הגז יש חובה לבצע בדיקה תקופתית בהתקיים שני תנאים. אחד, ההתקשרות בינו לבין צרכן הגז עדיין בתוקף. השני, שהמכל הנייח או המכל המיטלטל עדיין אצל הצרכן. אלה שני הדברים. ובא עכשיו מינהל הגז ואומר: לא, מספיק שרק אחד מהם מתקיים. ולמה השינוי הזה הוא חשוב מאוד ומשנה סדרי עולם? כי לצערנו, היום בתחום הגז, על אף שיש חובה על צרכני הגז שמסיימים התקשרות עם ספק במכלים מיטלטלים להודיע לספק שהם סיימו איתו ועברו לספק אחר, הם לא עושים את זה, ואז ספק הגז הקודם לא יודע שהצרכן שלו עבר למישהו אחר. הוא פונה אליו בכתב ושואל אותו מה קורה איתו, אבל הם לא מודיעים לו. אז איך עכשיו אותו ספק גז ראשון, שלא מספק עכשיו גז לצרכן, רואה שהמתקן שלו לא תקני כי נניח עברו יותר מחמש שנים? אם פונה אליו הצרכן ומבקש לספק לו מכל נוסף, הוא אומר: סליחה, פעם אחרונה שסיפקתי לך הייתה לפני שש שנים, אין לך בדיקה בתוקף, אני אספק לך רק אחרי שעשיתי בדיקה. ככה זה עובד. ועכשיו בא מינהל הגז ורוצה לשנות את כל העניין. הוא אומר: אתה תהיה חייב ללכת עכשיו אליו לבצע לו בדיקה, למרות שלא שמעת ממנו כמה שנים ויכול להיות שבינתיים הוא כבר עבר שלושה ספקים.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. תקבל על זה תשובה. הלאה.
יותם אדמי
נושא שני שהוא מאוד מהותי נמצא בסעיף (ה). יש שם הוראה שאומרת שבעל רישיון ספק גז יבצע בדיקה של מתקן הגז אם התבקש לעשות כן על ידי צרכן הגז – שזה בסדר גמור – או על ידי אדם אחר. אבל מה זה אדם אחר? נניח עכשיו בא מישהו - - -
היו"ר יעקב מרגי
תודה, תודה, אתה לא חייב לתת דוגמאות, אנחנו מבינים אותך.
יותם אדמי
יש עוד נושא מהותי ביותר, שהוא, דרך אגב, פורסם – אם אני הולך עם הוועדה – ביום חמישי בשעות הבוקר ולא היה קיים לפני זה בשום נוסח של הצעת חוק, ומעולם לא דובר עליו לפני כן. אני מדבר על סעיף (ה1). מה הסעיף בא ואומר? הוא לוקח עיקרון של עשרות שנים, עיקרון שיש פסקי דין שמינהל הגז הלך והציג את העיקרון הזה כעיקרון מנחה בעבודה שלו – עקרון "היד האחת" – ועכשיו הוא אומר שהעיקרון הזה נגמר. מה אומר עקרון היד האחת? הוא אומר שכשספק גז מקבל צרכן גז, גם אם הוא מקבל אותו כצרכן גז חדש וגם אם הוא מקבל אותו כצרכן גז שעבר מספק גז אחר, הוא מחויב דבר ראשון לבוא ולבדוק את מתקן הגז. הוא מחויב לעשות בדיקה ראשונית, לראות שהכול תקין, לשים את הדברים שלו וכו'. ועכשיו בא מינהל הגז ואומר: זהו, העיקרון הזה מת, מעכשיו הספק לא צריך לבדוק, מספיק שהוא מקבל את הבדיקה התקופתית מהספק הקודם, רואה שיש לו את התיעוד, רואה שלא נעשה שינוי, וזהו, הוא יכול לקחת את המתקן. הוא לא צריך לבדוק - - -
היו"ר יעקב מרגי
תודה, תודה.
יותם אדמי
אני רוצה רגע להסביר לאדוני עד כמה הדבר הזה - - -
היו"ר יעקב מרגי
אל תסביר לי. חן יענה לך אחר כך. תמשיך בבקשה.
יותם אדמי
נקודה נוספת, לגבי סעיף 25(ו). דבר ראשון, להבנתי הסעיף הזה לא רלוונטי לנוכח השינוי שנעשה קודם, שמדבר על התנאים שברישיון ספק גז, שהם כפופים לאמות המידה. אני מפנה את תשומת לב הוועדה לבדוק את זה. אלה ההערות.
היו"ר יעקב מרגי
חן, בבקשה.
עומר גורדון
כבודו, גם אני מבקש להתייחס לנקודה.
היו"ר יעקב מרגי
לא עכשיו. אולי כשחן יענה על התשובות שאלתך תתייתר. חן, בבקשה.
חן בר יוסף
לעניין סעיף (ג), כמו שנאמר, שני הסעיפים הם לא חדשים. אנחנו בעצם אומרים – ולצערנו יש כאן מחלוקת בינינו לבין החברות ואולי בעצם היה צריך לחדד אותה – שגם היום ספק גז שהתחיל לספק גז למתקן, עד שהוא לא לקח משם את המכלים שלו, הוא האבא של המתקן הזה. יש לך טענה שלא הזמינו ממך בלונים כבר שנתיים? אולי הבן אדם הפסיק לבשל, אולי הוא עושה חביתות רק בסוף השבוע, אני לא יודע מה. תיגש לשם ותראה. אבל לא יכול להיות שתגיד שאתה פטור מבדיקה.
היו"ר יעקב מרגי
אולי הצרכן התקבל לעבודה בחברת החשמל ועבר לכיריים חשמליות.
חן בר יוסף
גם סביב צרכן שהפסיק להשתמש בגז ועבר לכיריים חשמליות היה אירוע. צריך להודיע לחברה, ואם החברה רואה שאין צריכה - - -
היו"ר יעקב מרגי
אסור לספר אפילו בדיחה צינית.
חן בר יוסף
אבל זה באמת קרה. אירועים קשים.
היו"ר יעקב מרגי
עזוב, אמרתי את זה בציניות.
חן בר יוסף
הספק צריך ללכת ולעשות מעשה, הוא לא יכול פשוט להשאיר את הבלונים שלו שם ולקוות לטוב. אתה כספק חושב שהלקוח הזה הוא כבר לא לקוח? הלו, השארת לו שתי פצצות בחצר, בוא תבדוק מה קורה איתן. דרך אגב, יש מושג, אני לא אגיד באיזה חברה, של "לקוח מוקפא". מה זה לקוח מוקפא?
היו"ר יעקב מרגי
אתה רוצה שתהיה אצלו התראה במערכת השיווקית של "הנ"ל חרג מממוצע ההזמנה שלו"?
חן בר יוסף
יש להם. אז אנחנו אומרים שכל עוד אתה לא יודע שהציוד שלך נלקח משם, אתה אחראי עליו – עד שתתנתק משם. אבל תתנתק. בלי מצב הביניים הזה שהוא לא עושה בדיקות - - -
היו"ר יעקב מרגי
בסדר, הבנו. נהיית כמו אדמי...
חן בר יוסף
לא, לא, לא, חס וחלילה. לעניין (ה1), דובר פה קודם על ידי אחד המגיבים על התחרות. כאן בדיוק עולה סוגיית התחרות והחלפת הספקים. מה בעצם דורשות החברות? נניח שאדוני קונה רכב ממישהו אחר, ולרכב הזה יש טסט בתוקף, וקיבלת את הטסט לידיך עם כל התיעודים וכל המדבקות והכול. אז מה הם אומרים? תעשה טסט נוסף. ולמה זה נועד? רק בשביל להקשות על הספק הנכנס. להקשות עלינו כצרכנים לעזוב לספק אחר. כי ככה הספק הנכנס אומר לעצמו, "עכשיו אני אצטרך לעשות 40 או 100 בדיקות בבניין הזה, זה יעלה לי ככה וככה, אז אני חייב לתת להם מחיר יותר גבוה". אבל למה לעשות את זה? הרי יש ללקוח בדיקה בתוקף מלפני שנתיים, והספק החדש מקבל את כל התיעוד - - -
היו"ר יעקב מרגי
באמת ניסיתי להבין למה הוא רוצה עוד רגולציה.
חן בר יוסף
הינה הבנת.
יותם אדמי
אדוני, אני רק מבקש להעיר - - -
היו"ר יעקב מרגי
לא, רגע, סליחה. חן, ענית על כל השאלות?
חן בר יוסף
אני מקווה.
היו"ר יעקב מרגי
מה לגבי הסעיף שהוא אמר שהוא מיותר?
גל נוי אפרת
הוא אמר את זה לגבי סעיף (ו), בהקשר של אמות המידה. אנחנו לא חושבים שזה מיותר. יכול להיות שנרצה לקבוע את זה בסט נפרד של תקנות, ואני לא חושבת שיש בעיה - - -
איתי עצמון
אבל השאלה אם תיאום מועד עם הצרכן זה לא משהו שאמור להיות חלק מאמות המידה הצרכניות.
גל נוי אפרת
זה יכול להיות, אבל גם יכול להיות שזה יהיה בסט נפרד. אנחנו עדיין לא יודעים.
איתי עצמון
פשוט אמות המידה טעונות אישור ועדת הכלכלה והן גם מובאות לאחר התייעצות עם שר הכלכלה והתעשייה בשל ההיבטים הצרכניים שלהן. וכאן בעצם ההוראות האלה יהיו תקנות שלא טעונות לא אישור ועדה ולא התייעצות עם שר הכלכלה. אם מדובר על מטריה צרכנית אז אין סיבה שההוראות האלה לא יהיו כלולות במסגרת אמות המידה הצרכניות. כך שיש איזשהו טעם בהערה שלו.
חן בר יוסף
מכיוון שפה מדובר על התפר שבין הצרכנות ונוחות הצרכן לבין החובה החוקית. כי בסוף, אחרי חמש שנים חייבים לבדוק. אז יכול להיות שבסעיף (ו) או תחת סעיף (ו) נביא תקנה שהיא הקו האדום של כל התהליך הזה - - -
איתי עצמון
לא, סעיף קטן (ו) מדבר רק על תיאום מועד לביצוע הבדיקה, כלומר מתי נוח לך שיגיע אליך טכנאי.
חן בר יוסף
כן, אבל בסוף-בסוף, יכול להיות שעם כל חוסר הנוחות, בסוף צריך לקבוע איזשהו קו אדום שאומר לצרכן: אתה חייב לאפשר לי, או שאני מנתק אותך. שיהיה ברור שגם תחת הסעיף הזה, שהוא יותר קרוב לבטיחות מאשר ליחסים הצרכניים - - -
איתי עצמון
אני לא בטוח.
חן בר יוסף
כמה התראות שלחת, באיזה מועדים נתת, האם נתת תזמונים ושלחת במסרון, ווטסאפ וכן הלאה – כל זה ייקבע באמות המידה. אבל אם אחרי כל התיאומים עברו חמש שנים ואתה עדיין לא קיבלת, ייקבעו איזשהן תקנות שקשורות לעניין זה - - -
היו"ר יעקב מרגי
אני חושב שאיך שזה מופיע פה, מה שאומר איתי זה נכון. אם זו הנחיה צרכנית אז צריך לשים את זה באמות המידה.
איתי עצמון
ברור שאמות המידה הצרכניות מאזנות בין זכויות הצרכנים לבין הבטיחות בגז, זה ברור. זו הסיבה שיש אמות מידה ספציפיות לתחום הגפ"ם. לכן מה שאתה אומר בעניין הבטיחות נכון גם לגבי אמות המידה הצרכניות. להבנתי ההוראות לעניין התיאום צריכות להיות לפי אמות המידה הצרכניות ולא בהוראות נפרדות.
היו"ר יעקב מרגי
אז (ו) יורד?
איתי עצמון
לא. מה שאפשר לכתוב שם זה שבעל הרישיון יפנה לצרכן לשם תיאום בהתאם לתנאים שייקבעו לעניין זה ברישיון ספק הגז ובכפוף לאמות המידה. כלומר יובהר שקודם כול התנאים כפופים לאמות המידה, ושההוראות שיקבע השר יהיו במסגרת אמות המידה לפי סעיף 21.
היו"ר יעקב מרגי
אז אני מבקש לתקן בהתאם. רבותיי, אני מצביע על סעיפים 24 ו-25. מי בעד אישור סעיפים 24 ו-25 עם תיקון הנוסח כפי שהוזכר?

הצבעה

אושרו.
היו"ר יעקב מרגי
אין מתנגדים ואין נמנעים, הסעיפים האלה אושרו. רבותיי, אנחנו מסיימים כאן את הדיון. לגבי הפרסום של הרישיונות - - -
איתי עצמון
פרסום הרישיונות כולל תנאים צרכניים, כפי שאנחנו מבינים. יושב-ראש הוועדה העלה את הסוגיה הזאת גם בדיונים הקודמים, ואני מבין שיש לכם התייחסות לשאלה הזאת. אני מדבר על פרסום הרישיונות, לא על פרסום של בעלי הרישיונות והסוכנים.
חן בר יוסף
אנחנו יכולים לפרסם את הרישיונות עצמם, כמו שאמרתי. סך הכול האמירה בהם היא אחידה, למעט מקרים חריגים שבהם מישהו עושה עברה או מקבל תנאים מיוחדים ברישיון. שאר הרישיונות אחידים. שוב, זה תלוי - - -
היו"ר יעקב מרגי
והתנאים למתן השירות. הכול.
חן בר יוסף
התנאים למתן השירות – כל מי שקיבל בחודש מסוים קיבל את אותם תנאים, ויכול להיות שאחרי שנתיים ישתנה משהו בתנאים - - -
איתי עצמון
אבל כדאי שתהיה שקיפות לצרכנים.
חן בר יוסף
אין שום בעיה של שקיפות מבחינתנו.
היו"ר יעקב מרגי
אנחנו מכניסים את זה, או שנסתפק באמירה שלו?
איתי עצמון
אני מציע שהדבר הזה ייקבע בהמשך בנוסח שיובא - - -
היו"ר יעקב מרגי
אז תכניס את זה. רבותיי, תודה רבה. אני מבקש, אל תהיו כמו קבינט הקורונה, שמקבל את ההחלטות שלו ומפרסם אותן ביום חמישי או שישי כדי שייכנסו לתוקף בלי דיון.
חן בר יוסף
חלילה.
היו"ר יעקב מרגי
אז אני מבקש לא בסוף שבוע. אם יש שינויים, נא לפרסם את זה בהתראה ארוכה יותר. תהיו נדיבים. תודה, הישיבה נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 11:55.

קוד המקור של הנתונים