ישיבת ועדה של הכנסת ה-23 מתאריך 18/10/2020

תקנות סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה) (הגבלות על הפעלת שדות תעופה וטיסות) (תיקון) (תיקון), התשפ"א-2020

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-ושלוש

הכנסת



2
ועדת הכלכלה
18/10/2020


מושב שני



פרוטוקול מס' 84
מישיבת ועדת הכלכלה
יום ראשון, ל' בתשרי התשפ"א (18 באוקטובר 2020), שעה 9:45
סדר היום
הצעת תקנות סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה) (הגבלות על הפעלת שדות תעופה וטיסות) (תיקון) (תיקון), התשפ"א-2020
נכחו
חברי הוועדה: יעקב מרגי – היו"ר
מתן כהנא
יבגני סובה
יצחק פינדרוס
מוזמנים
דורין ארטשיק - עו"ד, משרד המשפטים

רננה שחר - יועמ"ש, רשות שדות התעופה
ייעוץ משפטי
נעמה דניאל
מנהלת הוועדה
עידית חנוכה
רישום פרלמנטרי
יפעת קדם



הצעת תקנות סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה) (הגבלות על הפעלת שדות תעופה וטיסות) (תיקון) (תיקון), התשפ"א-2020
היו"ר יעקב מרגי
בוקר טוב לכולם, שבוע טוב, אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת הכלכלה של הכנסת. היום 18 באוקטובר 2020, ל' בתשרי התשפ"א. הנושא: הצעת תקנות סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה) (הגבלות על הפעלת שדות תעופה וטיסות) (תיקון) (תיקון), התשפ"א-2020. נעמה, היועצת המשפטית, רוצה לתת לנו רקע?
נעמה דניאל
התיקון שהוועדה מתבקשת לאשר נובע מהתיקון לתקנות הכלליות של הגבלת הפעילות. כזכור לוועדה, בעבר הממשלה החליטה להגביל את היציאה מהארץ ולאפשר אותה רק למקרים מסוימים, רק למטרות מסוימות, רק למקרים בהם נקנו כרטיסי טיסה לפני תאריך מסוים. אנחנו דנו בוועדה באפשרות של אנשי נתב"ג לתשאל את הבאים לנתב"ג לגבי יציאתם מהארץ. מאחר והמגבלות בוטלו, יש צורך לתקן את חובת התשאול. מה שקרה כאן מבחינה פרוצדוראלית הוא בעייתי, ואני אסביר למה. לוועדה הועבר נוסח לפי חוק סמכויות מיוחדות ב-15 בחודש, בשעה 00:30 בלילה, כשלוועדה היו 24 שעות לאשר את הנוסח הזה. הוועדה עוד לא הספיקה לדון בנוסח וכבר הממשלה פרסמה נוסח אחר ממה שהיא הגישה לכנסת. אנחנו סבורים שמדובר בתקלה שאסור שתקרה. לא יכול להיות שמכוח החוק הזה, שגם ככה מייצר תהליך שהוא תהליך קשה שבו התקנות נכנסות לתוקף הרבה פעמים לפני שהכנסת בכלל מספיקה לאשר אותן, הממשלה תעביר משהו אחד לכנסת ותפרסם משהו אחר, אפילו בלי ליידע את הכנסת.
היו"ר יעקב מרגי
זאת תאונה חמורה. בהתנהלות, במערכת היחסים בין הכנסת לממשלה זה דבר חמור מאוד. זה חמור מאוד גם בהתנהלות אישית. חמור עוד יותר כשמדובר במשרד המשפטים שמעיז לעשות דבר כזה. אני לא מעיז לחשוב שמישהו היה נותן צ'ק ללא כיסוי. יש דברים שאי אפשר לעשות. יש פרוצדורות שהממשלה לקחה על עצמה שהכנסת לא הייתה ששה לעשות אותן אם לא משבר הקורונה, ואנחנו מלינים על כך כל פעם. המחאה הזאת צריכה להיאמר, היא צריכה להתפרסם. אני לא יודע תחת ידי מי נפלה השגגה הזאת, אבל זה דבר שלא ייעשה. לפי מה שנאמר לי, זו גם לא שגגה, מלכתחילה עשו זאת.
רננה שחר
כמו שנעמה הסבירה, ההגבלה המהותית על יציאה מבית המגורים למטרות טיסה נדונה בתקנות הסגר על ידי ועדת חוקה. אצלנו הייתה ההוראה המשלימה, שדיברה על כך שבכניסה לנתב"ג רש"ת תבדוק את אותן מגבלות. המגבלות האלו, כידוע לכם, הוסרו, הן היו בתוקף עד ה-15 בחודש. בחצות בין חמישי לשישי אפשר היה להגיע לנתב"ג לטיסה, לא משנה מה מטרת הטיסה. כמובן שאי אפשר היה שרש"ת תמשיך לבדוק, או שתימנע כניסתם של אנשים לטרמינל הנוסעים, זה מצב משפטי לא תקין. הנוסח שאושר בממשלה והועבר אליכם אמר שחובת הבדיקה בכניסה לנתב"ג תהיה בתוקף עד ה-15 בחודש. הבעיה שהנוסח הועבר לכנסת ב-00:30 בלילה שבין רביעי לחמישי. גם לא היה דיון של הוועדה ביום חמישי. נוצרה חצי שעה של חוסר חוקיות.
היו"ר יעקב מרגי
גם ככה אנחנו חווים תקופה של משבר אמון בכל הגזרות כמעט. לא הייתי רוצה לחשוב שידם של פקידי משרד המשפטים, שאמונים על הפרסום ברשומות, קלה על ההדק. הרבה פעמים אנחנו משנים את הרצון שלהם כאן בוועדה. אנחנו לא רוצים לשבור את האמון בין הרשויות. המחאה צריכה להיאמר ולהתבטא. הייתי מצפה לקבל דברי הסבר בכתב. על דבר כזה אני אבקש מיושב-ראש הכנסת לקבל הסבר בכתב. היה עדיף להישאר עם החצי שעה של האי חוקיות ולתת הנחיה לא לתשאל, מאשר לפגוע באמון בין הרשויות.
רננה שחר
אדוני, אני מקבלת לגמרי את מה שאתה אומר, יכול להיות שהשיקול היה מוטעה.
היו"ר יעקב מרגי
רננה, את לא הכתובת. אני מצפה ממשרד המשפטים לתת לנו הסברים. נקריא עכשיו את התקנות.
נעמה דניאל
התקנות האלו הוגשו לוועדה היום בבוקר. זה הנוסח המתוקן שאתם מבקשים לאשר. הוועדה דנה בהן במסגרת 24 השעות שנתונות לה לפי חוק סמכויות מיוחדות לפני הפרסום שלהן. מה שהיה בעבר זו תקלה לפתחה של הממשלה.
רננה שחר
אני מקבלת את מה שאתם אומרים. אנחנו נקריא כרגע את הנוסח שנשלח אליכם הבוקר ופורסם ברשומות. אני מבקשת שבשאלה אם להתייחס אליו כנוסח חדש או להתייחס אליו כהמשך למה שנשלח אליכם בלילה בין רביעי לחמישי, אתם תדונו עם המחלקה החוקתית של הממשלה. המשנה ליועץ המשפטי לממשלה אישר את התהליך. אני מבקשת שהייעוץ המשפטי של הוועדה יקיים הידברות עם הייעוץ המשפטי של הממשלה כשמוציאים את האישור לדבר הזה.

תקנות סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה) (הגבלות על הפעלת שדות תעופה וטיסות) (תיקון) (תיקון, התשפ"א-2020

בתוקף סמכותה לפי סעיפים 4 ו-12 לחוק סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף
הקורונה החדש (הוראת שעה), התש"ף-2020, ולאחר שהתקיים האמור בסעיף
4(ד)(2)(א) לחוק האמור - או לחילופין, לאישור ועדת הכלכלה של הכנסת - מתקינה
הממשלה תקנות אלה
בתקנות סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה)
(הגבלות על הפעלת שדות תעופה וטיסות) (תיקון), התשפ"א-2020, תקנה 1 –
בטלה.
היו"ר יעקב מרגי
במילים פשוטות, אין חובה לבדוק את מטרת הטיסה בהגעה לשדה. שאר הבדיקות שקשורות לבריאות ממשיכות כרגיל.
רננה שחר
לגמרי.
היו"ר יעקב מרגי
מי בעד אישור התקנות?

הצבעה
אושר.
היו"ר יעקב מרגי
אין מתנגדים, אין נמנעים, זה אושר. משרד המשפטים, מה יש לכם להגיד להגנתכם?
דורין ארטשיק
אנחנו מסכימים, הייתה פה תקלה שהיה עדיף שלא תתרחש. אם הדברים היו עוברים לפני חצות, לא היינו צריכים להיות במצב הזה בכלל. מרגע שזה עבר אחרי חצות ניסינו לחשוב על הפתרון הכי נכון. כמו שרננה אמרה, לא הייתה אפשרות לעשות איזו שהיא פעולה משפטית רטרואקטיבית. המצב שבו תקנות נכנסות לתוקף על משהו שקרה חצי שעה קודם לכן, זה לא מצב תקין.
היו"ר יעקב מרגי
התקנות אושרו ב-00:30 בלילה, נכון?
רננה שחר
הועברו.
היו"ר יעקב מרגי
הן גם אושרו. מתי סיימה הממשלה? ב-00:30, נכון?
דורין ארטשיק
יכול להיות שהיא סיימה קודם.
היו"ר יעקב מרגי
גם ההנחיה לרשות שדות התעופה לא עברה. דקדקו פה, אולי, דקדוקי עניות בגלל איזו שהיא טהרנות משפטית, אבל פגעו באושיות העבודה ומערכות היחסים בין הרשות המחוקקת לרשות המבצעת. זה אירוע מכונן. אני מאמין שהדברים האלה לא רק נאמרים ונכתבים בדברי הימים של הכנסת, אני מאמין שהם גם יצאו החוצה. גם יושב-ראש הכנסת יידרש לזה. אולי תידרש עין בוחנת על כל מה שמתפרסם על ידי משרד המשפטים ברשומות. תודה רבה לכם, הישיבה נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 10:06.

קוד המקור של הנתונים