ישיבת ועדה של הכנסת ה-23 מתאריך 20/10/2020

המענה הניתן למשרתי המילואים ובני משפחותיהם ע"י המכון הממשלתי להכשרה בטכנולוגיה ומדע (מה"ט)

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה


הכנסת



12
ועדת החינוך, התרבות והספורט
20/10/2020

הכנסת העשרים-ושלוש





הכנסת





מושב שני


פרוטוקול מס' 82
מישיבת ועדת החינוך, התרבות והספורט
יום שלישי, ב' בחשון התשפ"א (20 באוקטובר 2020), שעה 9:00
סדר היום
המענה הניתן למשרתי המילואים ובני משפחותיהם ע"י המכון הממשלתי להכשרה בטכנולוגיה ומדע (מה"ט)
נכחו
חברי הוועדה: רם שפע – היו"ר
יוסף טייב
אורלי פרומן
חברי הכנסת
אורנה ברביבאי
מתן כהנא
נוכחים
תא"ל מיל' ארי סינגר
– קצין המילואים הראשי

סוזי מזרחי אהרוני
– יועצת ממשל וכנסת של קצין המילואים הראשי

תא"ל אמיר ודמני
– אכ"א

נמרוד זיגלמן
– אכ"א

אבי סייג
– יו"ר העמותה למען משרתי המילואים
נוכחים באמצעים מקוונים
ענב חליוה
– עו"ד, לשכה משפטית זרוע עבודה, משרד העבודה, הרווחה והשירותים
החברתיים

שרית שטיינר
– מנהלת סקרים ומעקבים, אגף להכשרת הנדסאים וטכנאים, משרד העבודה,
הרווחה והשירותים החברתיים

עידו חגאי
– מנכ"ל, המכללה הטכנולוגית כנרת

נדב שמיר
– משפטן, המועצה להשכלה גבוהה

יולי הלל
– סגנית יו"ר, התאחדות הסטודנטים הארצית
ייעוץ משפטי
מירב ישראלי
מנהלת הוועדה
יהודית גידלי
רישום פרלמנטרי
אילנה בן אבו

המענה הניתן למשרתי המילואים ובני משפחותיהם ע"י המכון הממשלתי להכשרה בטכנולוגיה ומדע (מה"ט)
היו"ר רם שפע
בוקר טוב לכולם. היום אנחנו מקיימים דיון מיוחד לציון יום ההוקרה למערך המילואים שמתכנס כל שנה בכנסת. השנה הוא בהובלתה של חברתי אורנה ברביבאי וחברי מתן כהנא. כיושב-ראש התאחדות הסטודנטים, ומדי שנה בדיונים האחרונים, יצא לי להוביל כמה מהלכים, יחד עם אבי ונציגים אחרים ויחד עם השר בנט בזמנו. החוק לשתי נקודות זכות היה במהלך כהונתי וגם התאמות לבנות זוג שהובלנו במל"ג ועוד. יש עניין ספציפי שתכף אספר עליו ויש בו גם בשורות משמעותיות אבל אני עוצר ונותן לכם, חבריי, לפתוח. אורנה בבקשה.
אורנה ברביבאי (יש עתיד-תל"ם)
בוקר טוב. כבר שנתיים לא התקיים בכנסת יום מערך המילואים לכן אנחנו מרגישים זכות לחדש מסורת טובה שאנחנו חושבים שהיא נכונה וחשובה. מערך המילואים הוא נבחרת שהולכת ומצטמצמת. ההבנה שאנשי המילואים כמעט מתנדבים לבצע שירות מתוך תחושת שליחות עמוקה מחייבת הערכה והוקרה של המדינה למשרתים ולמשרתות במילואים.

אני רוצה לברך על כל העבודה שנעשתה לקראת היום הזה, גם של צה"ל, של קצין המילואים הראשי ושל נציגיו הבכירים, של אגף כוח אדם ובוודאי של העמותות שמייצגות את מערך המילואים. העובדה שאנחנו נמצאים כאן, בוועדת החינוך, באה מהמקום שבו אנחנו חושבים שיש תחומי עיסוק שנכון לטפל בהם. יש תקנות שמונחות על השולחן בהקשרים של זכויות אנשי המילואים ואני אשמח שנוכל לקדם זאת היום. יש לנו יום ארוך לפנינו, ועדות שונות ומליאה שבה נציין את המערך. אני רוצה מראש להודות לכל מי שלקח חלק.
היו"ר רם שפע
תודה רבה חברת הכנסת ברביבאי. בבקשה חבר הכנסת כהנא.
מתן כהנא (ימינה)
אני רוצה להגיד לאורנה שזה לא הדבר היחיד שלא קרה פה שנתיים, גם תקציב אין שנתיים.
אורנה ברביבאי (יש עתיד-תל"ם)
עכשיו פוליטיקה על הבוקר?
היו"ר רם שפע
זה לא פוליטי, זה עניין כלכלי.
מתן כהנא (ימינה)
מילתא דבדיחותא. אני רוצה להודות לך רם על הנכונות שלך לעסוק בדברים שקשורים באנשי המילואים, השדרה שאנו נשענים עליה פה במדינה. אין לי הרבה מה להוסיף על מה שאורנה אמרה.
היו"ר רם שפע
חברת הכנסת פרומן, את רוצה להוסיף משהו?
אורלי פרומן (יש עתיד-תל"ם)
אני מברכת על קיום היום הזה ומברכת את חבריי, אורנה ברביבאי ומתן כהנא. מתן, אמרת: השדרה האנושית עליה מתבססת המדינה. נתחיל מהצבא, כל החיילים והחיילות שלנו ומערך המילואים. זה ממש לא מובן מאליו, בכל קנה מידה עולמי, שיש אנשים שמילאו את חובתם בשירות הצבאי, יצאו כבר לעולם, עובדים ומדי שנה מקדישים x ימים, לפעמים זה הרבה ימים, לפעמים זה על חשבון לימודים סטודנטיאליים, לפעמים זה על חשבון ימי עבודה. תמיד זה בא על חשבון המשפחה, למרות שאומרים שזה כיף להם כי קצת הולכים לנוח, אבל זה ממש לא כיף לכל אלה שיוצאים מהשגרה. גם אלה שרצים בג'בלאות ואלה שעושים עבודות אחרות חשובות בחדרים ממוזגים, זו תמיד עבודה מאוד אחראית, מאוד לחוצה. זה לא מובן מאליו שכל כך הרבה שנים אנשים משרתים את המדינה, משרתים את החברה בה הם חיים. יום אחד, לעצור ולהגיד תודה לילדים שלנו, לבעלים שלנו, להורים שלנו.
מתן כהנא (ימינה)
לנשים שלנו.
אורלי פרומן (יש עתיד-תל"ם)
לנשים שלנו. כשאני התחתנתי לא רצו לקחת אותי למילואים. התחננתי אבל זה לא עזר לי. אמרו לי: את נשואה, את לא יכולה. אמרתי: אני רוצה. אבל זה היה החוק אז.
אורנה ברביבאי (יש עתיד-תל"ם)
זה השתנה מאז.
אורלי פרומן (יש עתיד-תל"ם)
כן, אני יודעת. אני כל כך שמחה על היום הזה כי זה רגע לעצור ולומר להם תודה. כי בתוך כל הכאוס הזה שאנחנו חיים בו תקופה מאוד ארוכה, הכאוס הפוליטי שהוביל למשבר חברתי וכלכלי וכו', זה רגע לעצור ולהגיד תודה. להאיר זרקור על האנשים היקרים ולומר להם תודה על מה שהם עושים. אני אומרת שוב, כלפי מעלה, בעיקר להנהגה, בואו לא ניקח את המהלך הזה כמובן מאליו. מדינה צריכה להשקיע באזרחיה כדי שהרצון להמשיך לתרום חזרה יבוא מרצון כל כך טוב. אני מודה לכל מי שמייצג פה את מערך המילואים, יישר כוח גדול. אני מקווה שבמהלך היום הזה, לא רק נודה ונוקיר, אלא הוועדות השונות גם תקדמנה נושאים שאורנה ומתן הציגו, לטובת אנשי המילואים.
היו"ר רם שפע
תודה רבה לחברת הכנסת פרומן. בבקשה ארי סינגר, קצין מילואים ראשי. אנחנו שמחים לארח אתכם בוועדת החינוך.
ארי סינגר
אני שמח להיות פה. אני מצטרף לכל העושים במלאכה, זה יום שלא מובן מאליו בתקופה הזו. אני יודע כמה התאמצתם כדי שהיום הזה יקרה, על כך אנחנו מכירים ומוקירים. זה יותר מסמלי שאנחנו פותחים את היום הזה דווקא בוועדת חינוך. אנחנו עוסקים בהווה בעתידה של המדינה ועתיד משרתי המילואים. הסטודנטים הם בהחלט אוכלוסייה במיקוד. אלו השנים שהם השתחררו מהצבא, הם בונים את ההכשרה שלהם לקראת העתיד כדי שיוכלו בעתיד להתפרנס. הצבא הבין את החשיבות לתת לסטודנט את היכולת ללמוד ולהכשיר את עצמו כמו שצריך. אני רק אזכיר שתי תכניות, אחת היא ממדים ללימודים שבה כל חייל לוחם זכאי להשתתפות בשכר הלימוד האוניברסיטאי שלו.
היו"ר רם שפע
גם תומכי לחימה אמורים להיכנס.
ארי סינגר
אני מספר בינתיים על מה שקיים היום.
היו"ר רם שפע
ותשמ"ש גם היום לדעתי.
ארי סינגר
מה?
נמרוד זיגלמן
אוכלוסיות מיוחדות.
ארי סינגר
חיילים לוחמים ואוכלוסיות מיוחדות ובעתיד בעזרת ה' כולם. צריך גם להזכיר את מלגת פר"ח. חייל שמתנדב יכול לקבל 50% תוספת למלגת הפר"ח שלו. אני רוצה לספר סיפור אישי. כשהייתי סטודנט למתמטיקה לפני 30 שנה בינואר 1985, מילואימניקים עשו תעסוקה מבצעית בלבנון. עשינו מילואים בגזרת צור, לחימה לכל דבר ועניין. הייתי חוזר לאוהל במפח"ט בצור ועם פנס הייתי לומד חדב"ה, חשבון דיפרנציאלי ואינטגראלי. תעסוקה של 28 יום ועוד 4 ימי אל"ת כלומר סך הכול 32 יום. ביום רביעי השתחררתי מהמילואים, הייתי סמ"פ. ביום ראשון התחילה תקופת המבחנים. באתי למרצה ואמרתי: תשמע, אולי אני יכול לקבל מועד מיוחד, חזרתי מלבנון. הייתי עם חזה מלא גאווה על התעסוקה בלבנון. הוא ענה: למה? בתקופת המבחנים אתה לא במילואים. העולם השתנה מאז. אנחנו ממש במקום אחר. התקדמנו בהטבות שאנחנו נותנים לסטודנטים, וכפי שציין חבר הכנסת שפע, לבני ולבנות זוגם של המילואימניקים.

אנחנו כל הזמן צריכים להתאים את עצמנו לעולם שהולך ומשתנה. כל שנה אני מוציא איגרת של הקמל"ר שמפרט את עיקרי החובות והזכויות לכלל המוסדות האקדמאים והמכללות. מעבר לאיגרת, אנחנו בקשר עם אגודת הסטודנטים. מה שנמצא היום על הפרק הוא בעיקר שאלת הזכויות של תלמידי המכונים הטכנולוגיים. אישור התקנות צריך לבוא מוועדת החינוך. להשוות את מי שלומד בחינוך הטכנולוגי לסטודנטים. הנקודות שזקוקות לחיזוק הן לוודא מיסוד של רכז המילואים שימונה על ידי המוסד להשכלה גבוהה והוא יוכל ליישם את התקנות שקיימות. דבר נוסף שאני מנסה לקדם הוא המעורבות של אגודת הסטודנטים בשמירת הזכויות. בסופו של דבר, נגיע למצב שאני קורא לו קנאת סופרים תרבה חכמה. כלומר, שיהיה מקום אחד שנוכל לראות את כלל הזכויות של כל מוסד ומכללה וגם את המכונים הטכנולוגיים כשנשווה אותם. על מנת שיוכלו לראות את מיטב הדברים ולפי קנאת סופרים תרבה חכמה, כל אחד ירצה לתת יותר וזה יהיה גלוי ושקוף. זה כבר לא שייך לצבא ופחות שייך לכנסת אבל אני חושב שזה הדבר הנכון לעשות.

כפי שפתחתי בהתחלה, הסטודנטים הם העתיד שלנו ולכן צריך לתת להם את האפשרות ללמוד בשקט. חשוב שגם נאמן אותם. אלו השנים הטובות מבחינת היכולת שלהם לשמור על הכשירות והרלוונטיות. הם דם צעיר וחדש למערך המילואים ולכן אנחנו צריכים למצוא את האיזון המתאים. שיתאמנו מצד אחד ושיוכלו ללמוד בשקט ולקבל את ההוקרה שמגיעה להם מהצבא, מהחברה ובמוסדות האקדמיים.
אורלי פרומן (יש עתיד-תל"ם)
אתה יכול לחזור על מה שאמרת לגבי הלימודים הטכנולוגיים.
היו"ר רם שפע
אני תכף מרחיב על זה.
היו"ר רם שפע
נעבור לאבי סייג, יושב-ראש העמותה למען משרתי המילואים. הוא פועל שנים רבות בנושא, אני אומר את זה מהכרות אישית ומהערכה רבה. בבקשה.
אבי סייג
ראשית, תודה רבה רם שאתה מארח אותנו ותודה לחברי הכנסת, אורנה ומתן, שדחפו ליום המילואים. אנחנו עובדים בכנסת כ-25 שנה ברצף, זה הרבה יותר מכל ארגון אחר. ב-2007 חוקקנו את חוק הסטודנט במילואים – אני אומר חוקקנו למרות שאני לא חבר כנסת – יחד עם חבר הכנסת אלכס מילר. מאחר ואי אפשר להחיל חוקים על האקדמיה, בגלל החופש האקדמאי, קבענו שהמל"ג יקבע את התקנות. המל"ג קבע את התקנות, אבל אישר אותן, בלחץ שלנו, רק ב-2011. מ-2011 יש לנו את התקנות שמצטרפות לתוך החוק. החוק ריק מתוכן בלעדיהן. רם, אני מקווה שתיתן לנו עדכון לגבי מה"ט.
היו"ר רם שפע
בהחלט.
אבי סייג
אנחנו דורשים שסטודנט יהיה סטודנט בכל הרמות, לא משנה איפה הוא. זה יכול להיות במכללה כזו או אחרת. כל זמן שהמוסד מוכר, שהסטודנט יקבל את ההשוואה. זה התעכב קצת עם שר העבודה כץ בזמנו ובנט לחץ עליו. אני מקווה שזה ייסגר. אנחנו מבקשים להגדיל את תקציב פר"ח לטובת אנשי המילואים שעושים מילואים. הגדלנו את התקציב ב-1,000 שקלים בשנת 2013. הטעות שלנו הייתה שלא הצמדנו את זה. התקציב עלה שוב לפני שנתיים והיום מי שעושה פר"ח והוא לא איש מילואים מקבל בערך 5,000 שקלים ואנשי מילואים קרוב ל- 8,000 שקלים. אנחנו רוצים להעמיד את זה על 10,000 שקלים. מאוד קשה להיות גם איש מילואים וגם סטודנט וגם לבצע פר"ח במקביל. אנחנו מבקשים שתעזרו לנו עם זה. אנחנו גם נלחץ בצד שלנו.

מבחינת דברים נוספים שאפשר לעשות בשביל סטודנטים, השמיים הם הגבול. אני בקשר עם המחליף שלך ועם כל המנהלים של הארגון ונעשה זאת. כמובן בנות ובני זוג, הנושא שדיברנו עליו של שתי נקודות זכות, שעל זה המה"ט מאוד מתנגד. זו אחת הסיבות שהוא התנגד להכניס אליו את חוק הסטודנט במילואים.

לא נותר לי אלא לברך אתכם. לא נשיג הכול בכנסת, אנחנו צריכים לעשות הרבה עבודת רגליים ודיונים עם הסטודנטים, גם עם כל ארגון בכל מכללה. אנחנו נמצאים ומרצים ומסבירים. קיים פער עצום בין מה שהסטודנט יודע שמגיע לו לבין מה שבאמת מגיע לו. דרך אגב, זה פער עצום בכלל עם משרתי המילואים אז כאן נצטרך לראות איך עושים את זה. שוב, תודה לכם. אורנה אמרה פה שהשירות הוא התנדבות אז אני אומר לכם שהוא התנדבות תרתי משמע. רשמתי לי שניים שלושה משפטים שיגדירו את המילואים. מילואים הוא עיקר כוחו של צה"ל, בלי המילואים אין לנו זכות קיום. המילואים הם העומק האסטרטגי של המדינה ושל צה"ל. גזרתי את זה ממקום אחר שקרוב אליי. המילואים הם הביטוח של מדינת ישראל. אז בואו נתייחס אליהם כך ונבין שאם מישהו בא למילואים, צריך להכיר לו כבוד. אתן לכם דוגמא, התקשורת לא הזכירה היום במילה אחת את נושא המילואים. למרות שכל התקשורת מודעת לזה ויידענו אותם על כך, היא לא הזכירה מילה אחת. המילואים בכלל לא חשובים. לוקחים אותנו כמובן מאליו והדבר הזה לא מקובל. טוב שהכנסת עושה זאת. תודה רבה.
היו"ר רם שפע
אני סומך על הצוותים של מתן כהנא ואורנה ברביבאי שלא יתנו לתקשורת להתעלם לאורך כל היום.

אני מבין שלא כולכם יודעים ומעודכנים אז אני שמח לבשר שמה שאני מחזיק פה הן התקנות שאתמול ב-23:00 השר שמולי פרסם, אחרי כעשור שכולנו חיכינו להן. אני יודע שאני אישית וגם מעיין שעכשיו פה איתי ולפני זה הייתה איתי בהתאחדות, התעסקנו בזה בלי סוף ודיברנו על זה עם אבי. אני אסביר לכול מי שלא מבין. בחוק זכויות סטודנט היה עד עכשיו התייחסות שקשורה להטבות על מילואים, הקלות וכל ההתאמות הקיימות, רק למי שלומד בהשכלה הגבוהה. זה לא חל על מי שלומד בהשכלה הטכנולוגית, כ-30,000 סטודנטים. במשך כמעט עשור, ואחרי הרבה מאוד לחצים על שרי העבודה הקודמים שלא צלחו, אני שמח מאוד שאיציק שמולי הבין את העניין די מהר. כמו שאני אומר הרבה פעמים, אתם רואים שלדיונים בכנסת יש ערך. קשה לחשוב שזה מקרי שהצלחנו. אני מצדי יכולתי לפרסם את זה אתמול בלילה. אני בטוח שהיו עוד הרבה גורמים שלחצו. אני מאוד שמח שזה קרה. התקנות פורסמו ותכף מירב, היועצת המשפטית של הוועדה, תסביר. אנחנו כבר בהישג ועם בשורה הבוקר. אני מאוד שמח שהצלחנו. אבי, הנה עוד דבר טוב שקורה בכנסת. נכון שאי אפשר להשיג פה את הכול, אבל אל תגלה, קורים פה גם קצת דברים טובים.
אבי סייג
אפשר להשיג הכול זה רק לוקח זמן.
היו"ר רם שפע
אני חושב שהסטודנטים והסטודנטיות של ההשכלה הטכנולוגית צריכים מאוד לשמוח הבוקר. לא הייתה שום סיבה לעובדה שבמשך כל כך הרבה שנים הם פשוט לא היו חלק מהדבר הזה בגלל כל מיני תהליכים חקיקתיים שהיו תקועים. מירב, את רוצה לשפוך קצת אור על זה. אגב, עובדים על להדפיס לכם את התקנות כדי שיהיה לכולם.
מירב ישראלי
כן, זה בדרך. מה שפורסם אתמול באתר התזכירים של הממשלה, הוא טיוטת תקנות להערות הציבור, רק לגבי מילואים, עדיין לא לגבי ענין ההורות. יש עכשיו שלושה שבועות להערות הציבור. בגלגול הקודם, לפני כמה כנסות, מה"ט הביא לנו את תקנות המילואים וההורות ביחד. בגלל שחוק זכויות הסטודנט דורש לגבי תקנות ההורות את אישור הוועדה ולגבי המילואים הוא לא דורש את אישור הוועדה. יש שם אי התאמה בנושא הזה. למעשה, כרגע פיצלו את זה. הם פרסמו את תקנות המילואים לחוד ואלו תקנות שלא דורשות את אישור הוועדה. הן פורסמו לשלושה שבועות להערות הציבור ואחר כך השר יכול לחתום עליהן והן יכנסו לתוקף באופן מידי. לגבי ההורות, הן יגיעו לאישור הוועדה בסופו של דבר.
היו"ר רם שפע
הן תקנות נפרדות שצריך גם לפרסם להערות הציבור. משהו תוקע את זה?
מירב ישראלי
אני לא יודעת, אני משערת שיש נציג שלהם בזום ואפשר לשאול אותו.

שם זה עומד. הכללים של המל"ג, של ההשכלה הגבוהה, פורסמו כבר ב-2012. קיבלנו את התקנות רק אתמול מאוחר בלילה אז לא הספקנו לעשות השוואה מסודרת ולראות אם הזכויות אכן תואמות. השאיפה היא שכל הסטודנטים יזכו ליחס שווה ולזכויות שוות. אנחנו כמובן נבדוק את זה. גם לוועדה יש שלושה שבועות להתייחס לנושא התקנות. תכף תקבלו את הנוסח. כמובן שאם יש הערות אפשר להעביר אותן, גם לחברי הכנסת.
היו"ר רם שפע
אני מניח שגם אנחנו נעשה עבודה מקצועית כדי לבדוק. אם יש הערות משמעותיות לתקנות שפורסמו היום, תעבירו אותן אלינו כדי שנוכל לעשות בהן שינוי, כל מי שנמצא פה, גם חברי הכנסת וגם נציגי מערך המילואים בצה"ל. חשוב מאוד שנוודא שהן פורסמו כמו שצריך.
מירב ישראלי
אפשר לשאול את משרד העבודה מה קורה.
היו"ר רם שפע
תכף נפנה אליהם. אני חוזר לנציגי צה"ל, תא"ל אמיר ודמני, בבקשה.
אמיר ודמני
אנחנו קודם כל מברכים על הכינוס ובמיוחד לאור העדכון שנתת עכשיו. חשוב לי להגיד, שעל פי הנחיית הרמטכ"ל אנחנו מקיימים כבר מספר חודשים עבודה מאוד עמוקה, בהובלה של סגן הרמטכ"ל, שהמטרה שלה היא לחזק באופן משמעותי את מערך המילואים מתוך הבנה, כמו שנאמר קודם, שצה"ל נשען על היכולות שלו, במיוחד במתארים מורכבים ובכלל. במסגרת העבודה הזו, אנחנו נותנים מיקוד מאוד משמעותי לאוכלוסיית הסטודנטים. אני מקווה שעד סוף השנה נסיים את העבודה ובמסגרת התכנית הרב שנתית שלנו, אנחנו נביא לידי ביטוי הרבה מאוד מרכיבים שהם יחזקו מאוד את האוכלוסייה הזו. אנחנו מברכים מאוד על ההחלטה בנושא השוואת הזכויות במה"ט. תודה.
היו"ר רם שפע
תודה רבה. נמצאת אתנו עו"ד ענב חליוה מהלשכה המשפטית בזרוע העבודה. את רוצה להתייחס לתקנות?
ענב חליוה
כפי שמירב אמרה והסבירה, אתמול בערב התקנות פורסמו להערות הציבור. תחילה, תקנות זכויות הסטודנט בנושא פוריות ותקנות המילואים היו מחוברות. לאור העובדה שתקנות המילואים לא דורשות את אישור הוועדה וההליך יהיה יותר מהיר, הוחלט לפצל את התקנות. עכשיו נמתין שלושה שבועות להערות הציבור. לאחר מכן, השר יוכל לאשר ולחתום עליהן והן יכנסו לתוקף. התקנות נכתבו ומתבססות כמעט באופן זהה על כללי המל"ג. כל ההטבות שקבועות במל"ג ניתנות גם לסטודנטים של המכללות הטכנולוגיות, בשינויים המחויבים. כלומר, אם מתקיימות הטבות במכינות, אז גם במכינות הטכנולוגיות. הטבה נוספת היא לגבי השלמת תנאי הקבלה שנתנו לסטודנטים ולא ראינו אצל המל"ג. כמעט כל ההטבות שכתובות בכללי המל"ג, נמצאות גם אצלנו בטיוטת התקנות, בשינויים המחויבים. כלומר, זה מתאים למבנה המכללות ולמסלול הלימודים.
היו"ר רם שפע
תודה רבה. אלה הבהרות חשובות, אנחנו מבינים את הסיטואציה. אנחנו נבדוק את מה שפורסם ונסייע לכם לפרסם גם את התקנות שעדיין חסרות ונשלים את המלאכה הזו.
ענב חליוה
לגבי תקנות ההורות, יש לנו טיוטה ואנחנו עובדים עליה ונעביר אותה בהקדם.
היו"ר רם שפע
יש לך צפי מתי זה יתפרסם?
ענב חליוה
כרגע אין לי כל כך צפי, אני אבדוק את זה ואוכל לעדכן את מירב.
היו"ר רם שפע
אם זה בשבועות הקרובים, אני מאוד שמח על העדכון הזה. אני יודע שלא אמרת את זה, אבל נראה לי שלשם זה צריך ללכת. אני גם אשוחח עם השר על זה.
ענב חליוה
אנחנו מכירים בחשיבות ואנחנו באמת עובדים על זה ומשתדלים.
היו"ר רם שפע
בסדר גמור. נמצאת אתנו יולי הלל, סגנית יושב-ראש התאחדות הסטודנטים הארצית. בוקר טוב.
יולי הלל
בוקר טוב. תודה על הדיון. חשיבות המילואימניקים באמת משמעותיות, אני לא אחזור על הדברים שנאמרו. ברור לכולנו שהשירות הצבאי לא צריך לבוא על חשבונם האישי של הסטודנטים. כמו שאנחנו רואים, יש לצערנו פערים בין ההשכלה הטכנולוגית בכלל אל מול האקדמית. כמו שכבר אמרתם, התקנות לצערנו תקועות הרבה זמן. אני ממש שמחה שיש התקדמות. זה באמת מרגש אותי באופן אישי כמי שמתעסקת בנושא הזה. כל התקופה שלא הייתה ממשלה ולא היו ועדות, בכלל לא היה עם מי לדבר. זו בשורה מאוד טובה לסטודנטים ההנדסאים.

הנושא החשוב לדעתי שצריך להבין הוא שברגע שאין הסדרה, זה תלוי במוסד. הפניות והתלונות שאנחנו מקבלים מהסטודנטים עצמם הן לגבי תחושה שהם צריכים לרדוף אחרי המוסד, הם צריכים להתחנן, הם צריכים להילחם. לא מזמן קיבלנו פניה מסטודנט בשנקר הנדסאים שיצא למילואים לתקופה ארוכה וכשהוא חזר מהמילואים הוא היה צריך להילחם גם על דחיית הגשות וגם על דחיית מבחנים. בסופו של דבר, כשהוא קיבל את הדחייה, לא היה לו שום סיוע בהשלמות או תמיכה מהמוסד שיבוא לקראתו. זו תחושה נוראית לסטודנט להיות בסיטואציה כזו.

לעומת זאת, במוסדות אחרים כמו כנרת, מנהל המכללה יכול באופן אישי לכתוב מכתב עבור סטודנט ולקחת את הנושאים האלה ממש לתשומת ליבו. כך שזה בסוף תלוי מאוד במנהלים ואני חושבת שזה לא ראוי ונכון שתהיה הסדרה.

מעבר לכך, אני רוצה להגיד כמו שנאמר פה, יש פער מאוד גדול בין מה שמגיע לסטודנטים לבין מה שהם יודעים. זה נובע גם מכך שברוב המוסדות הטכנולוגיים אין היום עדיין אגודת סטודנטים. אנחנו עובדים על זה מאוד קשה אבל זה לוקח המון זמן. הזכויות וכל מה שמגיע להם צריך להיות משוקף בצורה הרבה יותר טובה, גם במה"ט וגם על ידי כל מוסד בפני עצמו, כדי שהסטודנטים ידעו מה מגיע להם ומה הם צריכים לדרוש. גם כשהתקנות יעברו, ואנחנו רואים את זה גם באקדמיה, תמיד חסרה האכיפה, בפרט כשמדובר במקרים פרטניים. יותר מזה, אני רוצה להגיד שאני חושבת שצריך לתמרץ מוסדות שפועלים יותר. אנחנו לא מצפים שיעשו רק את המינימום ואת הבסיס בגלל שיש חוק, אלא שבאמת יבואו לקראת הסטודנטים, שיעשו יותר ממה שמצופה מהם. התמריצים לא צריכים להיות רק אקדמיים כמו שקורה היום. גם מוסדות שמקדמים את הסטודנטים שלהם באופן אישי, שמרימים את המעמד שלהם, ראוי שיתומרצו על כך. זו עוד קריאה לנציגי מה"ט שנמצאים פה. אני לא רואה מי כאן, אבל אני חושבת שזה משהו שראוי להוסיף אותו.
היו"ר רם שפע
יש פה נציגים.
יולי הלל
תודה על הדיון, וכיף על ההתקדמות.
היו"ר רם שפע
תודה רבה יולי, אני יודע כמה נושא הסטודנטים בהשכלה הטכנולוגית חשוב לך אז אני בטוח שאת שמחה מזה גם ברמה האישית. נמצא אתנו עידו חגאי, מנהל המכללה להשכלה טכנולוגית בכנרת. בבקשה.
עידו חגאי
סיימתי מילואים לפני שנתיים בגיל 55, אני בוגר קורס מח"טים לכן אני מכיר את כל מה שנאמר פה ומכיר את הצרכים של הסטודנטים. ברגע שהתקנות יפורסמו ומנהל מה"ט יפרסם את הדברים, פורום המכללות יבצע זאת. אין לנו שום אינטרס לפגוע בסטודנטים. אני רוצה לפנות לקצין המילואים הראשי, הדבר המהותי, במיוחד למשרתי מילואים קרביים שלומדים לימודים טכנולוגיים בפרק זמן של בין שנתיים לשלוש, הוא שהמפקדים בצבא יהיו גמישים כלפי הסטודנטים בהשכלה הטכנולוגית ויאפשרו להם לצאת למבחנים ויחלקו להם את התקופות, בטח בתעסוקות, לחצי חצי. אני אומר את זה כאחד שהיה מ"פ ומג"ד, ומפקד של הרבה חיילים קרביים. נושא התקנות חשוב, אבל לא פחות חשוב שתהיה התחשבות של המפקדים ושישחררו את החיילים ויבואו לקראתם בתקופת הלימודים.

הנושא הזה הוא קריטי והשיח הוא לא חד צדדי אלא דו צדדי. הרבה פעמים המפקדים לא קשובים לצרכים של הסטודנטים בהשכלה הטכנולוגית. חשוב להבהיר את זה. סטודנט שמפספס תקופה או נדחה לו מבחן, זה עלול לפגוע בו לאורך זמן ולעכב אותו בשנה בלימודים. לכן אני מברך על הנושא אבל השיח בחברה הוא הדדי. צריך להביא לידי מודעות אצל המפקדים שהחייל שהוא סטודנט הנדסאי, זה כמו סטודנט להנדסה, ושהפגיעה היא מאוד קריטית בתקופת לימודים וצריך להתחשב. אני לא אומר שלא יעשו בכלל, אבל הנושא מצריך התחשבות ומענה. תודה.
היו"ר רם שפע
אנחנו מיד נפנה לשרית שטיינר ממה"ט שגם נמצאת אתנו פה. אני רוצה לשאול שאלה, אני לא יודע אם אתם יודעים את המספר המדויק, אני מקווה שכן. כמה ממשרתי מערך המילואים הם סטודנטים, בין אם במסגרת טכנולוגית או אקדמית?
אמיר ודמני
עכשיו בדיוק נפתחת שנת לימודים אז המספרים, מן הסתם, לא מדויקים אבל הסדר גודל הקבוע הוא פחות או יותר 5,000. אני מאמין שכך יהיה גם השנה.
היו"ר רם שפע
5,000 מה?
אורנה ברביבאי (יש עתיד-תל"ם)
5,000 מכמה סטודנטים?
היו"ר רם שפע
5,000 סטודנטים שמשרתים במילואים אבל כמה זה מסך המערך?
אמיר ודמני
היקף משרתי המילואים הפעילים הוא כ-100,000.
היו"ר רם שפע
הבנתי.
אורנה ברביבאי (יש עתיד-תל"ם)
אתה יודע את הנתון אחד לאחד?
אמיר ודמני
זה מה שאני אומר, שאני לא יודע אותו.
היו"ר רם שפע
שכבת הגיל של הסטודנטים הוא בממוצע 24, חלק קצת לפני, קצת אחרי. יש עוד פלח אוכלוסייה די גדול של משרתי מילואים משמעותיים. אני יוצא מנקודת הנחה, אולי אני טועה, שאת רוב ימי המילואים עושים בשנים הראשונות, אני יודע את זה גם על עצמי, כשאתה כשיר וצה"ל יכול להשתמש בך בצורה מיטבית. יש אלפים שהם לא סטודנטים. השאלה היא איך גם עבורם אנחנו יכולים לעשות התאמות והקלות. האם זה נדרש, האם יש צורך כזה. על אף שהגעתי מייצוג סטודנטים, נראה לי חשוב לראות גם מה קורה עם מי שלא סטודנט.
אמיר ודמני
חשוב לי להתייחס למה שנאמר פה על ידי יושב-ראש מכללת כנרת. ברור שתמיד יש מקרים מסוימים שבהם אפשר להתחשב יותר, אבל אני חושב שככלל, יש התחשבות מאוד משמעותית של מפקדים וטיפול מאוד משמעותי. אני גם יודע שבפרקטיקה, הרבה מאוד סטודנטים בתקופת הלימודים שלהם נותנים את אורך הנשימה כדי לסיים את הלימודים ובדרך כלל מבצעים הרבה יותר תקופות אינטנסיביות אחרי הלימודים. כך שסך הכול, אני חושב שקיימת התחשבות. מבחינת ההיקף, אנחנו לא יודעים להגיד מספר מדויק, אבל זה פחות או יותר ההערכה ביחס לשנים קודמות.
ארי סינגר
רק להוסיף נקודה נוספת, סדר הגודל כפי שצוין הוא 5,000 סטודנטים, אבל אף פעם לא נדע את המספר המדויק והסיבה היא סיבה טובה. לכל חייל יש את האפשרות לציין שהוא סטודנט, הוא מביא את המסמכים ונרשם בתיק האישי שהוא סטודנט. אבל יש לא מעט סטודנטים שמקבלים את כל הזכויות בסידור עם המפקד. לא מעט סטודנטים מקבלים את זה ממילא, הם לא צריכים להירשם. ההתחשבות קיימת בפנים.
נקודה נוספת, אחד הדברים המיוחדים במערך המילואים, כמי שהיה ממ"מ עד מח"ט, סגן מפקד אוגדה של מילואים, הוא שאנחנו מסתכלים על החייל שמגיע אלינו כהשקעה ל-20 שנה. אנחנו רצים למרחקים ארוכים. אנחנו מבינים שככל שאזרח מסודר יותר, הוא יהיה גם חייל מילואים יותר טוב והפוך. לכן אנחנו בהחלט יודעים להתחשב, במיוחד בתעסוקות. אגב, על פי חוק, עושים תעסוקות מקסימום פעם בשלוש שנים. המגמה היא לעשות יותר אימונים אבל קצרים יותר. בתעסוקות כמעט תמיד אפשר לבוא לקראת החייל, הסטודנט. אימונים זה לתקופות קצרות.
היו"ר רם שפע
בסדר גמור, תודה. אבי, התייחסות שלך.
אבי סייג
לגבי ההתייחסות של התאחדות הסטודנטים, אני רוצה להוסיף משהו שהוא מאוד חשוב. לא צריך לטפל רק בצד האקדמי. אנחנו טיפלנו למשל בהכרה בניסיון הפיקודי כניסיון ניהולי. דהיינו, סטודנט שהיה מ"פ, יש לו כבר ברקורד ניהול של 80 חיילים. את הדבר הזה הוא לא ישיג גם אם הוא יהיה 10 שנים באזרחות. יש כאן עוד מעטפת שלמה של דברים.
היו"ר רם שפע
איפה זה עומד?
אבי סייג
בנציבות שירות המדינה זה קיים כבר, הנציב אישר את זה ויש כבר את הנהלים בצבא לתת אישורים. ינקי, נציב החברות הממשלתיות, אמור לאשר את זה. הכוונה שזה יהיה גם במשרד החינוך וברשויות המקומיות. זה יתרון לסטודנט.
היו"ר רם שפע
גם המועצה להשכלה גבוהה צריכה להתייחס להכרה הזו, תוך כדי. אם אני מבין אותך נכון, אם אני לדוגמא עושה הכשרה להיות מורה, ותק קשור גם לאלמנטים האלה. אולי זה ספציפית לא מתאים, אבל כרעיון, חלק מההכשרות יכולות להיות רלוונטיות לניסיון כזה. זו נקודה שעולה לי.
אבי סייג
הנושא שאנחנו פתרנו הוא נושא הניסיון. אתה לא מסוגל להשתתף במכרז כי אין לך ניסיון של 10 אנשים. פה דילגנו על זה. לגבי נושא הוותק, קשה להגיד שנבקש קיצור של ותק כי לוותק יש משמעות אחרת.
היו"ר רם שפע
בסדר, שמתי את זה כצוהר לחשוב על זה. אני מקבל שאלו סוגיות שונות. שרית שטיינר, בבקשה, ההתייחסות שלך כנציגת מה"ט.
שרית שטיינר
בוקר טוב, אני רוצה להתייחס לדברים שאמר עידו בנוגע לחוזר מנהל מה"ט. ההתאמות לסטודנטים משרתי מילואים נמצאות בחוזר מנהל מה"ט כבר מ-2013. נכון שזה תואם את מה שהיה במל"ג ב-2013 והמל"ג התקדמו אז עכשיו היום ב-2020, התאמנו את עצמנו למל"ג 2020. סטודנטים של מה"ט קיבלו את ההתאמות כבר מ-2013, בהתאם לחוזר מנהל מה"ט. גם לגבי הנשים, סביב הנושא של פוריות, הריון, חופשת לידה וכו', זה קיים בחוזר מנהל מה"ט. אנחנו כמובן נתאים את זה ונעביר את זה כנדרש בתקנות. גם היום הסטודנטים שלנו מקבלים את כל ההתאמות. יכול להיות שלא עם הדיוק הסופי כמו שזה היה במל"ג נכון ל-2020, אבל סטודנטים שלנו לא היו קירחים שלא קיבלו שום דבר עד היום. חשוב שזה יצוין.
אבי סייג
הם לא קיבלו שתי נקודות זכות.
היו"ר רם שפע
הם מקבלים שתי נקודות זכות?
שרית שטיינר
לא מקבלים נקודות זכות כי במה"ט אין את נושא נקודות זכות. מה"ט לא עובד בכלל עם נקודות זכות. בניגוד לאקדמיה שהלימודים מתקיימים לפי נקודות זכות, השיטה במה"ט היא אחרת, אין נקודות זכות בכלל. גם מי שלומד אלקטרוניקה ספרתית, זה לא מוגדר נקודת זכות. זו שיטה אחרת של הלימודים, אולי עידו יוכל להרחיב על זה יותר. אצלנו לא עובדים עם נקודות זכות.
היו"ר רם שפע
זה נכון, אם כי עדיין יכולות להיות התאמות אחרות. צריך לחשוב עליהן, יכול להיות שגם חלק מהדברים מופיעים בתקנות.
שרית שטיינר
ההתאמות שיכולנו לחשוב עליהן ושהן רלוונטיות הכנסנו לתקנות. אם יש הצעות נוספות, כמובן אחרי הערות הציבור, אנחנו נתייחס.
היו"ר רם שפע
בדיוק, גם אנחנו.
שרית שטיינר
חשוב רק להדגיש, אין במה"ט נקודות זכות, גם למקצוע אקדמי. זה לא מוגדר אצלנו נקודות זכות.
היו"ר רם שפע
את צודקת אבל אני אגיד עוד פעם שזה נכון אבל נקודות זכות הן בסך הכול האמצעי. הרעיון המשמעותי הוא לנסות לייצר סיטואציה שבה יש ערך רב יותר למי שמשרת במילואים ויש חלק אינטגראלי מזה בלימודים שלו, בין אם זה הנדסאים או אקדמיים. אני רק אומר שזה לא פותר מהרעיון של כולנו לייצר התאמות והקלות למי שמשרת או משרתת במילואים.
שרית שטיינר
כל הערה שתתקבל בנוסח שפרסמנו אנחנו נתייחס ונשקול.
היו"ר רם שפע
שרית, תודה רבה. אנחנו לקראת סיום, אם מישהו רוצה להתייחס לפני שאני אסכם. אורנה את רוצה?
אורנה ברביבאי (יש עתיד-תל"ם)
להגיד תודה רבה ולהמשיך מכאן.
היו"ר רם שפע
אני רק אגיד באמת תודה רבה. אני אגיד עוד משפט אחד עם קצת יותר רוחב, לפחות בעיניי. היו לי שיחות עם הצבא בזמנו לפני שנתיים שלוש על תכנית ממדים ללימודים. היינו דיי מעורבים באירוע הזה, גם באתגרי המימון של זה. היו לי על כך שיחות ארוכות מאוד. אגב, לא ציינתי את מיכאל ביטון, שר במשרד הביטחון, שעושה הרבה מאוד עבודה כדי לשפר את ההתייחסות למערך המילואים ובכלל לנושאים האזרחיים שקשורים לצה"ל.

אני חושב שאמרנו פה הרבה פעמים שזה לא מובן מאליו שמשרתים במילואים אבל אני רוצה להזכיר באותו הקשר שבסוף יש חוקים במדינה. אני חושב שיש מתח שצריך להיזהר ממנו. ככל שנעריך יותר ונתייחס למילואים כאל משהו מדהים והתנדבותי, אנחנו במובן מסוים קצת משפיעים על האתוס שמילואים זה דבר שכולם פה פשוט צריכים לעשות והלוואי שכך שזה יישאר. אני מבין שזה לא המצב, אבל חשוב לי להגיד שלאתוס – כמובן של שירות סדיר ואחר כך מילואים – יש המון ערך. אני אומר את זה כמי שעשה מילואים עד שאמרו לי ולחבריי שהיחידה לא מגייסת אותנו יותר למילואים. יש מתח אדיר וככל שניתן לאנשים תחושה שהם עושים למישהו טובה, אנחנו עלולים לפגוע במערך הזה. אני בסך הכול מציג את התפיסה שלי. בהקשר הזה, הטבות והקלות שאתה יודע עליהן לפני הגיוס שלך לסדיר, יש בהן יתרון ענק אבל יש גם משום דרדור של האתוס. היו לי בעבר הרבה שיחות על זה עם צה"ל. היה לי חשוב להגיד את זה. אני יודע שאמרתי את זה בצורה מאוד עדינה, בעיניי זה משהו שתמיד צריך לשים אותו ככוכבית ולחשוב עליו.
אורנה ברביבאי (יש עתיד-תל"ם)
בוא נדבר על האתוס של כמה מבצעי שירות יש.
היו"ר רם שפע
בממדים ללימודים זה מאוד משמעותי כי אחד הרציונליים שעמד מאחורי זה בזמנו אצל איזנקוט היה שאנשים ידעו לפני שהם מתגייסים לשירות סדיר שכשהם יהיו אקדמאים יהיו להם הקלות. יש בזה הרבה ערך אבל אני חושב שיש בזה גם משום פגיעה ולכן ציינתי את זה.
אורלי פרומן (יש עתיד-תל"ם)
יש פה יחסי גומלין של האזרח והמדינה ואני אמשיך לומר שזה לא מובן מאליו, למרות שזה תחת חוק ותחת מחויבות אישית של כל אחד מאתנו לשרת את המדינה שלנו.
היו"ר רם שפע
אני אתך בזה אבל אני רוצה שיהיה להם ברור שהם עושים מילואים כל עוד קוראים להם.
אורלי פרומן (יש עתיד-תל"ם)
למדינה יש חובות כלפי אזרחיה ובקטעים של המילואים היא חייבת להקל על האזרחים, כל אחד איפה שהוא נמצא במהלך חייו. זה לא סותר. הבעיה היא, כמו שאורנה אמרה, שרוב אלה שמשרתים במילואים הם אלה שכבר לקחו מלכתחילה את המשימה הזו על עצמם ושירתו בשירות סדיר.
היו"ר רם שפע
חד משמעית, אני כמובן מסכים אתך, כמו כמעט תמיד. אי אפשר לחשוד בי כמי שלא עשה הרבה מאוד מאמצים בשנים האחרונות לקדם את זכויות המילואים. אני רק אומר שתמיד צריך לשים באחורי הראש שהמטרה העיקרית היא שכמה שיותר אנשים יתגייסו לצה"ל ושאחרי זה ימשיכו למילואים. זה מה שצריך להנחות אותנו ונעשה את זה בדרך הכי טובה עם עוד הקלות ועוד התאמות.

תודה רבה לנציגי צה"ל, תודה אורנה ומתן, תודה לחברי הכנסת. ממשיכים קדימה.


הישיבה ננעלה בשעה 09:55.

קוד המקור של הנתונים