ישיבת ועדה של הכנסת ה-23 מתאריך 19/10/2020

חוק רשות שדות התעופה (תיקון מס' 12 - הוראת שעה), התשפ"א-2020

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-ושלוש

הכנסת



16
ועדת הכספים
19/10/2020


מושב שני


פרוטוקול מס' 138
מישיבת ועדת הכספים
יום שני, א' בחשון התשפ"א (19 באוקטובר 2020), שעה 11:30
סדר היום
הצעת חוק רשות שדות התעופה (מילוות ואגרות חוב למטרות פיתוח ולצורך מימון פעילות שוטפת – הוראות שעה), התש"ף-2020 (מ/1359) – הכנה לקריאה שנייה ושלישית
נכחו
חברי הוועדה: משה גפני – היו"ר
ינון אזולאי
ניר ברקת
אופיר כץ
מיקי לוי
בצלאל סמוטריץ'
אנטאנס שחאדה
מיכל שיר סגמן
חברי הכנסת
אוסנת הילה מארק
מוזמנים
צחי חבושה - סמנכ"ל כספים, רשות שדות התעופה

מאיר מלכה-גרניט - רמ"ט מנכ"ל, רשות שדות התעופה
משתתפים (באמצעים מקוונים)
חיים בורובסקי - רפרנט, אגף התקציבים, משרד האוצר

דוד קופל - עו"ד, הלשכה המשפטית, משרד האוצר

נעם הרצוג - עו"ד, המחלקה למשפט כלכלי, מח' ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

מלי סיטון - עו"ד, יועצת משפטית, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

יעקב גנות - המנהל הכללי, רשות שדות התעופה
ייעוץ משפטי
שגית אפיק
שלומית ארליך
שני ארזי
מנהל הוועדה
טמיר כהן
רישום פרלמנטרי
אירית שלהבת



הצעת חוק רשות שדות התעופה (מילוות ואגרות חוב למטרות פיתוח ולצורך מימון פעילות שוטפת – הוראות שעה), התש"ף-2020, מ/1359
היו"ר משה גפני
אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת הכספים. על סדר היום הצעת חוק רשות שדות התעופה (מילוות ואגרות חוב למטרות פיתוח ולצורך מימון פעילות שוטפת – הוראות שעה), התש"ף-2020, מ/1359. מי מציג את הצעת החוק? זו הצעת חוק ממשלתית.
חיים בורובסקי
אני מאגף התקציבים במשרד האוצר. אגיד כמה מילות רקע, ברשותך, ואז ניגש לסעיפים.

רשות שדות התעופה בימים כתיקונם היא גוף איתן עם הכנסות גם מאגרות וגם ממסחר, שמעביר במסגרת חוק ההסדרים שעבר אצלך בוועדה 50% מן הרווח הנקי שלו למדינת ישראל.

משבר הקורונה תפס את כל העולם, ובפרט את עולם התעופה, במצב קשה מאוד. הטיסות הלכה למעשה נעצרו, ורשות שדות התעופה, שברגיל ההכנסות שלה מגיעות לסדר גודל של 4 מיליארד שקלים, הן נעצרו כמעט לחלוטין החל מחודש מרץ 2020. כדי לסבר את האוזן, עד חודש מרץ עברו בנמל התעופה בן גוריון בערך 3.5 מיליון נוסעים ומאז עברו לדעתי סדר גודל של חצי מיליון אנשים, שבהשוואה לשנה שעברה זה ירידה של 90% או 95% או 98%, כלומר זה הפסקה כמעט מוחלטת של הטיסות, גם לצרכי עסקים, גם לצרכי תיירות. הדברים ברורים.

על הרקע הזה רשות שדות התעופה נדרשה לגייס כסף תזרימי כדי לממן את ההוצאות שלה, גם הוצאות שוטפות: תשלום משכורות, תפעול של שדה התעופה, וגם הוצאות הפיתוח, שאמנם קטנו אבל עדיין ישנן, יש התחייבויות לספקים ויש עדיין צרכים שוטפים של תחזוקה שוטפת של שדות התעופה.

על הרקע הזה ישבנו בישיבה שהייתה לפני כמה חודשים, בראשות שר האוצר ושרת התחבורה, וסוכם על מתווה, שלפיו הרשות תוכל לקחת הלוואות של עד 3.1 מיליארד שקל, שזה, לפי ההערכות של נציגי הרשות שגם נמצאים בדיון, יספיק כדי לעבור את תקופת משבר הקורונה. מדינת ישראל תשתתף ב-50% מהחזר הקרן של ההלוואות האלה דרך הפחתה שלהן מהתמלוגים. כלומר במקום שרשות שדות התעופה תעביר 50% מן התמלוגים היא תעביר 50% מן התמלוגים בניכוי מחצית מן הקרן. זה ההסדר.
היו"ר משה גפני
למה אתם מאפשרים להם לקחת הלוואות בשעה שאפשר למחול להם על החוב? הרי רשות שדות התעופה נקלעה, כפי שאתה אומר, למצב בלתי אפשרי. תמחלו להם על החוב.
שגית אפיק
הכוונה לתמלוגים ולסכום השנתי.
חיים בורובסקי
התפיסה הייתה שמדובר במצב זמני. רשות שדות התעופה, כפי שאמרתי, בימים כתיקונם היא גוף איתן. הקורונה, אנחנו רואים אותה אמנם כמשבר קשה מאוד לכל ענפי המשק, ובפרט בעולם התעופה, אבל לפחות כרגע מדובר במשבר שיחלוף, זה לא דבר שהולך להישאר איתנו לנצח.
ינון אזולאי (ש"ס)
כמה זמן אצלכם מוגדר כזמני?
שגית אפיק
עדיין אפשר למחול אותם באופן זמני, אפשר למחול לשנתיים הקרובות.
חיים בורובסקי
גם התחזיות הבין-לאומיות מדברות על משבר של שנתיים–שלוש.
היו"ר משה גפני
אני לא למדתי לימודי ליבה אבל למדתי סברה ישרה. הסברה הישרה אומרת שכל עוד זה המצב אז תמחלו להם על החוב, שבינתיים לא ישלמו. ברגע שנעבור את זה, בעזרת השם, זה יחזור בחזרה. נעשה באופן זמני את המחילה.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
ושאלה נלווית: כמה כסף העבירה רשות שדות התעופה ב-2019 למדינת ישראל, למשרד האוצר?
חיים בורובסקי
היא העבירה 1.2 מיליארד שקל.
שגית אפיק
אנחנו אישרנו את זה כאן. בשל זה אנחנו אומרים שאולי יש לוותר להם.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אני מבין, אבל רציתי לרענן את הזיכרון. 1.2 מיליארד שקל זה לא שקל אחד.
חיים בורובסקי
הכסף שרשות שדות התעופה העבירה כבר נכנס לקופת המדינה. אתם יודעים היטב, לפחות כמוני, את המצב.
ינון אזולאי (ש"ס)
על 2020 אתה יכול עדיין למחול וגם על 2021 אתה יכול למחול.
חיים בורובסקי
לפני שזה נכנס. להוציא עכשיו כסף, 1.2 מיליארד שקל - - -
ינון אזולאי (ש"ס)
אל תוציא. תמחל על עכשיו, על 2020 ו-2021.
אנטאנס שחאדה (הרשימה המשותפת)
הם לא הוציאו עובדים לחל"ת?
שגית אפיק
הכוונה היא שעתידית הם לא יצטרכו לשלם, לא אחורה אלא עתידית. הרי בכל שנה הם צריכים לשלם 1.2 מיליארד שקל.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
גברתי היועצת המשפטית, למחר בבוקר אין להם כסף.
שגית אפיק
במקום לשלוח אותם לקחת הלוואות של 3 מיליארד שקל, שבשנה הבאה לא ישלמו תמלוגים.
חיים בורובסקי
- - -
היו"ר משה גפני
אני מציע לך, אנחנו לא מבקשים שאתם תוציאו כסף ותיתנו להם, לא מבקשים את זה. אנחנו מדברים על כסף עתידי. במקום לאפשר להם לקחת מילוות, מלגות וכל הדברים האלה, אנחנו מציעים למחול להם על הכסף הזה, על ההמשך. תודה.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
בוודאי שאת הצעת החוק הזאת לא צריך לאשר.

אני רוצה לפתוח במילים טובות לנציגי רשות שדות התעופה, ובאמצעותכם בבקשה גם להנהלה וגם לעובדים. זה משבר מטורף. הייתי מראשיתו וההשלכות שלו הן משהו שלא ידענו. ההתמודדות של רש"ת מן היום הראשון הייתה באמת יוצאת מן הכלל. עוד לפני שהשירות הציבורי התחיל להוציא לחל"ת ולפני שהגיעו להסכמות, ברש"ת עשו את הצעדים האלה. הראשונים לחוות את המשבר היו אנשי עולם התעופה, ורש"ת בחזית. קודם כול תודה. זה אתגר גדול ברמת הניהול, לא רק הכלכלי אלא גם האנושי, החברתי, מול עובדים, מול צוות, מול ספקים. אתם מנהלים את האירוע ברמה מעוררת השתאות.

ברור שאם זה ההסדר אז צריך להעביר את הצעת החוק הזאת כמה שיותר מהר, אבל אני חושב שלא היינו צריכים להגיע להצעת החוק הזאת. בשנת 2016, אם אינני טועה, מדינת ישראל שלחה את ידה לכיסה העמוק של רש"ת, ואולי במידה מסוימת של הצדק, ולקחה כמעט 4 מיליארד שקלים, כסף שנצבר ברש"ת, וזה בסדר. רש"ת היא חברה ממשלתית, בבעלות המדינה, ואם יש צרכים למדינה זה בסדר. הייתה התחייבות חד-משמעית של משרד האוצר. רש"ת אמרה: אני שומרת את הכסף הזה בדיוק לתקופות כאלה, יש תוכניות פיתוח וכולי.
שגית אפיק
2018.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
הייתה התחייבות חד-משמעית של משרד האוצר, שבמידה ורש"ת תזדקק לכסף הזה מדינת ישראל תכניס את ידה לכיס ותיתן את הכסף. אני לא מדבר היום על תוכניות פיתוח שנעצרו. ממש לפני שעזבתי חתמתי על תוכנית פיתוח של כמעט 6 מיליארד שקלים, תוך חמש שנים להביא את נתב"ג ל-40 מיליון נוסעים בקיבולת. הכול מתעכב, ובצדק, עד שהתעופה תתאושש. אני מדבר עכשיו על השוטף, על ההחזקה הכי הכי בסיסית. הבקשה הראשונית של רש"ת הייתה שמשרד האוצר ישים 700–800 מיליון שקלים עד אמצע השנה הבאה.

לשלוח את רש"ת לקחת הלוואות, אמיתית זה לא נכון. הרי על כל דבר צריך לשלם וכל הלוואה כזאת מעמיסה אחר כך על יכולת הפיתוח. כאשר נצא מן המשבר יש לנו אינטרס שרש"ת תפרוץ הכי מהר, גם בגלל שבסוף אלה אלמנטים שמעודדים את הצמיחה. יש לנו אינטרס להשקיע בתשתית ולפתח את התשתית של נתב"ג ושל שדות תעופה אחרים.

צריך לדעת, אם משרד האוצר היה הגון והיה מקיים את חלקו בהסכם לא היינו אמורים להעביר חוק כזה אלא מדינת ישראל הייתה צריכה לתמוך ברש"ת כגוף שלה. על כך אני נלחמתי. כאשר אני עזבתי את תפקידי סיכמו מה שסיכמו. אז בוודאי שצריך את זה להשאיר.

אני מקווה שאתם לוקחים את ההלוואה הזאת בעיניים פקוחות ושאתם יודעים לעמוד בה. אני סומך עליכם שבמשאים ומתנים שלכם - - -
היו"ר משה גפני
בצלאל, תודה רבה על הדברים שלך שהם דברים נכוחים.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אני מסכים עם כל מה שאמר בצלאל סמוטריץ', שר התחבורה לשעבר. רש"ת נקלעה למצב בלתי אפשרי ממש. כולנו מכירים כרגע את הוצאות האוצר, והייתי שם. האוצר לא יכניס היום את ידו לכיס ויוציא 800 מיליון שקל למחר בבוקר. לכן לא נותרה בידי רש"ת ברירה אלא לבקש הלוואה כדי להמשיך ולתחזק את שדה התעופה. זה תחזוקה שוטפת ומסלולים ומגדל ועובדים. אני יכול רק לציין אותם לטובה. העובדים ויתרו בתחילת הדרך על 10% משכרם, ובהמשך על 15%, והבכירים ויתרו על 25% כי המצב קשה. נצטרך לאשר את הבקשה הזאת. אין לי בכלל ספק שרש"ת היא גוף איתן ובהמשך היא תוכל להחזיר את כל ההלוואות ולעמוד בהן בגאון. תודה.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
שאלה קטנה לאנשי רש"ת: האם במסגרת ההתערבויות שלכם עם האוצר, משרד האוצר משלם היום על התפעול של שדה התעופה באילת את העלויות מעבר למה שאתם גובים? זה גם חלק מן העניין. רש"ת היום מחזיקה שדה תעופה שהוא לא כלכלי, כי היא גוף של המדינה ועושה את השליחות הזאת עבור המדינה ועבור אילת, וזה דבר סופר חשוב. בשוטף אומר משרד האוצר לרש"ת: יש לכם הכנסות, תפעילו את זה מן ההכנסות שלכם. עוד פעם, זה לגיטימי לחלוטין. רוצים שרש"ת עכשיו, כשאין הכנסות, כשהיא בהפסדים גדולים, תמשיך להחזיק את המשימה הלאומית הזאת. למה על זה לפחות אתם לא מתעקשים? 50, 60 – היה איזה סכום. אני לא מדבר על כל ה-350. דובר על זה שמשרד האוצר יחזיק בסכום מסוים את שדה התעופה באילת.
צחי חבושה
אני סמנכ"ל הכספים ברשות שדות התעופה. אנחנו מבצעים את כל משימות היסוד שמוטלות עלינו, ובכלל זה גם את החזקת כל שדות התעופה הפנים-ארציים ואת שדה התעופה רמון. אנחנו עושים כמיטב יכולתנו על מנת להגיע להסדרים שנוכל להתנהל איתם. כמובן שחלק מן הדברים שנאמרו פה היו משפרים את מצבנו הכלכלי אבל תפקידנו לנהל את הסיטואציה.
ינון אזולאי (ש"ס)
עדיין לא קיבלנו תשובה מן האוצר לגבי מה שהיושב-ראש והיועצת המשפטית העלו, שעכשיו רש"ת מעבירה את התמלוגים, זה יוצא בערך 100 מיליון שקל בחודש, 1.62 מיליארד שקל בשנה. נכון?
צחי חבושה
אתה מבין שהתמלוגים בשנה הקודמת אינם משקפים את התמלוגים של השנים הבאות.
ינון אזולאי (ש"ס)
אני שואל את משרד האוצר: למה לא מוותרים מעכשיו, מכאן והלאה למשך שנתיים–שלוש? היועצת המשפטית העלתה את זה. זה הדבר הכי פשוט. בעצם אם אתם לוקחים הלוואה עכשיו אתם תמשיכו לשלם, ותשלמו יותר, בלי לדעת איך תכסו את זה. והרי אתם טוענים, ובצדק, שיש ירידה של 8%, ההפסדים גדולים. אנחנו אפילו לא מבקשים שהמדינה תכניס את ידה לכיס אלא אנחנו מבקשים דבר פשוט: שלא יגבו כרגע את התמלוגים, וכתוצאה מכך אתם לא תצטרכו לקחת את ההלוואות, ויכול להיות שגם אם תיקחו הלוואות תזדקקו לפחות, יהיה לכם פחות לשלם למדינה.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אין תמלוגים אז אין דרך לאוצר - - - אין הכנסות.
היו"ר משה גפני
אני עושה לרגע הפסקה. דודי קופל מן הלשכה המשפטית במשרד האוצר. אסי מסינג, היועץ המשפטי של משרד האוצר נמצא באמצע דיון. אני מבקש לקבל תשובה על השאלה של כמה חברים, ובראשם חבר הכנסת סמוטריץ'. קיבלתי גם פניות רבות. יש העברות של תקציבים, למשל למוכר שאינו רשמי או למשל לדברים אחרים, דברים חיוניים לתפקוד המשרדים ותפקוד הגופים האלה. למה אתם לא מביאים את הכסף הזה? הבאתם היום העברה של בינוי במשרד החינוך. למה לא הבאתם את הנושאים האלה? חבר הכנסת שחאדה גם העלה את נושא המוכר שאינו רשמי במגזר הערבי. למה אתם לא מביאים את זה? איפה זה עומד? עוד מעט מסתיימת שנת התקציב.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
מה שאני מדבר עליו לא צריך להגיע לוועדה. זה כבר עבר את הוועדה. זה לא מגיע למשרדים, כסף המיועד לתוכניות החברתיות.
היו"ר משה גפני
אמרתי. למה זה לא בא? לזה התכוונתי. בבקשה, מר קופל.
דוד קופל
אני לא מכיר את המקרים הספציפיים האלה. אני מבין שהרקע הוא הנחיית היועץ המשפטי לממשלה בעניין כספים פוליטיים והחלטת הממשלה שקדמה לתוכנית המפורטת שהוגשה ואושרה על ידי ועדת הכספים.
אנטאנס שחאדה (הרשימה המשותפת)
זה שעות טיפוח שנכללות בתקציב, התחייבות הממשלה גם בבג"ץ.
דוד קופל
אני לא מכיר מקרים ספציפיים. הנחיית היועץ קובעת, ובעקבות זה גם החלטת הממשלה, שכדי להעביר כספים פוליטיים שעליהם הוחלט לתקנות - - -
היו"ר משה גפני
לא רק כספים פוליטיים. יש פה סעיפים שנמצאים בתקציב. זה לא כספים פוליטיים. למיטב זיכרוני חבר הכנסת שחאדה הוא לא בקואליציה.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
שידבר גם על כספים פוליטיים, אין בעיה, זה לא מילה מגונה.
היו"ר משה גפני
אבל זה לא כספים פוליטיים. יש שם חלק שהוא לא פוליטי. במשרד האוצר אומרים "פוליטי" וכך משתיקים אותך. זה לא פוליטי. בבקשה.
דוד קופל
אני חוזר ואומר שוב, אני לא מכיר את המקרים הספציפיים. ככל שלא מדובר בכספים פוליטיים בוודאי אני לא יודע לענות על זה. ככל שמדובר בכספים פוליטיים אני שב ואומר, יש צורך בחוות דעת משפטית כדי להעביר את הכספים.
היו"ר משה גפני
אני מבקש ממך, אני מבקש גם מאסי מסינג, אני מבקש מן הלשכה המשפטית שלכם, תדברו גם עם משרד החינוך, אני רוצה תשובות ספציפיות לגבי הנושא הזה, גם בנושא תמרוץ וטיפוח שהעלה חבר הכנסת שחאדה, גם בנושא שהעלה חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ'. אני מקבל פניות שאני לא יכול לעמוד בהן. נושא המוכר שאינו רשמי. בלתי אפשרית המציאות הזאת, שיש כספים, שחלקם גם כספים קואליציוניים שהם חלק מן התקציב, אבל חלקם לא כספים קואליציוניים. אני מבקש עד מחר תשובות ספציפיות, לא דברים עקרוניים. "היועץ המשפטי", "היועץ המשפטי" – בסדר. אני רוצה תשובות ספציפיות. מחר יש לנו ישיבה נוספת. אני מבקש תשובות. אביא את זה בתחילת הישיבה.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אני רוצה הערה על הצעת החוק הזאת.
היו"ר משה גפני
רק רגע, מיקי.
ינון אזולאי (ש"ס)
דיברת על כספים פוליטיים אבל בחוק עברו פה 700 מיליון שקל לרשת ביטחון תזונתי. כולם יודעים שזה לא פוליטי. זה נכנס בחוק, זה עבר גם ועדת חריגים, עבר את הביקורת של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה רז ניזרי, עבר את כולם. משום מה אסי מסינג לא מוכן לחתום על פרוטוקול. יש לך תשובה למה אתם לא מעבירים את זה? אתם יודעים שיש אנשים רעבים שמחכים לזה?
היו"ר משה גפני
אתה יכול לענות על השאלה הזאת של חבר הכנסת אזולאי?
דוד קופל
אני לא מכיר את הנושא.
היו"ר משה גפני
אני רוצה תשובה עד מחר בבוקר בתחילת ישיבת הוועדה. תודה רבה.

מיקי לוי על הצעת החוק.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
בטח הם לוקחים הלוואה ל-10 או 15 שנים, זה לא ליום וחצי, זה סכום אדיר. אני רק רוצה לוודא שהם לא משלמים לאוצר מסכום ההכנסות הכללי אלא לאחר קיזוז ההוצאות הכולל, כולל החזר שנתי של ההלוואה. זה מה שאני רוצה לברר. אני רוצה שזה יירשם בפרוטוקול.
היו"ר משה גפני
מה אתה רוצה לברר?
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אומר שוב. יש להם X הכנסות. הם מקזזים הוצאות של החזקה, של משכורות ושל כל הדברים. אני רוצה שלא יהיה תרגיל ויגידו: רגע, נכון, יש קיזוז של כל ההוצאות אבל לא קיזוז ההוצאה של החזר ההלוואה. שיהיה ברור שההחזר של ההלוואה כלול בהוצאות וההתחשבנות היא אחר כך ממה שנשאר.
היו"ר משה גפני
נכון מאוד. מה התשובה?
צחי חבושה
זה בדיוק רוח החוק. מהרווח הנקי תקוזז הקרן של החזר ההלוואה ורק לאחר מכן יחושבו 50% התמלוגים שיועברו לאוצר.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
העיקר שזה רשום בפרוטוקול.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. עו"ד מלי סיטון, היועצת המשפטית של משרד התחבורה, בבקשה.
מלי סיטון
שלום אדוני ושלום לחברי הוועדה הנכבדים.

הצעת החוק לתיקון חוק רשות שדות התעופה עוסקת בשני תיקונים שהם בגדר הוראת שעה.

התיקון הראשון הוא לסעיף 40א1. אחרי ההוראה בדבר תשלום תמלוגים, למרות ההוראה בדבר התמלוגים, תיכנס הוראה, שממוספרת בפסקה (2): על אף האמור בפסקה (1), "בעבור כל שנה החל משנת 2023, יופחת מהרווח השנתי הנקי החזר קרן מילוות מותר בניכוי, ובלבד שהסכום הכולל שיופחת לפי הוראות פסקה זו לא יעלה על 2.5 מיליארד שקלים חדשים;"
היו"ר משה גפני
עו"ד סיטון, את מקריאה?
מלי סיטון
אני מקריאה לפרוטוקול את שני התיקונים.
היו"ר משה גפני
עוד נגיע לזה. תמתיני רגע. אנחנו נצטרך לקרוא את הצעת החוק כדי להצביע עליה. מי מאגף התקציבים ביקש להתייחס?
חיים בורובסקי
רציתי להשיב על השאלות של חברי הכנסת. זה בדיוק ההצעה שהחוק מדבר עליה. היום מדינת ישראל לא מקבלת תמלוגים כי לצערנו רשות שדות התעופה לא מרוויחה כסף. במבט צופה פני העתיד, זה בדיוק מה שעשינו: אמרנו שלפני שמשלמים את התמלוגים ינכו את כל ההוצאות, לרבות החזר הקרן בגין ההלוואות.
היו"ר משה גפני
למה התנועה הסיבובית הזאת? למה אי אפשר להגיד עכשיו בחוק שאנחנו מוחלים להם עד שהמצב הזה ישתנה ואנחנו מתפללים שהוא ישתנה?
חיים בורובסקי
אדוני, זה בדיוק זה.
שלומית ארליך
זה לא בדיוק זה כי בעצם אתה אומר: לפני שמשלמים תמלוגים אנחנו מנכים את החזר הוצאות הקרן, אבל אתה לא אומר: אני עוצר כרגע את תשלום התמלוגים על ידי הרשות ורק כשאני רואה שהיא חוזרת למצב איתן אני מחזיר לה את חובת תשלום התמלוגים.
חיים בורובסקי
אבהיר. קודם כול, כל עוד הרשות לא מרוויחה כסף היא לא משלמת כלום למדינת ישראל. כלומר כל עוד אין תנועה, כל עוד מצב המשבר נמשיך אין תשלום תמלוגים למדינת ישראל בכלל. רווח נקי שממנו משולמים התמלוגים, 50%, זה רק כאשר הגוף רווחי, כשיש לו רווח נקי, קרי: הוא מרוויח כסף.

במצב שבו יש רווח נקי אנחנו מנכים את כל הוצאות החזר הקרן, שזה חשבונאית לא מנוכה בדרך כלל, עשינו פה החרגה ואמרנו: מנכים את כל ההוצאות ורק אחר כך - - -.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. עו"ד סיטון, את רוצה לקרוא בבקשה את הצעת החוק?
ינון אזולאי (ש"ס)
אני רוצה לשאול אותה לפני כן משהו שקשור למשרד התחבורה. אתמול כולנו ראינו שבסגרים מגיע אוטובוס של אגד או של חברות אחרות ומוריד את האנשים בכניסה לעיר, בכניסה לשכונה, ברכס בירושלים. ראינו שעושים את זה גם בבני ברק. האם אתם מאשרים דבר כזה? האם אתם עוקבים אחרי זה? אני יודע שהמשרד כבר מודע לכך. מה עשיתם כדי שזה לא ימשיך הלאה?
מלי סיטון
המשרד בהחלט מודע לכך ומטפל בכך, רק שמשרד התחבורה נעתר לדרישות של המשטרה ופיקוד העורף, אבל אנחנו בהחלט מטפלים בפניות האלה.
ינון אזולאי (ש"ס)
מה זה "מטפלים"? במה זה מתבטא שמטפלים? אנחנו רואים ילדים, אנשים, נשים בהיריון, שכבר מותר להם לצאת, אנשים שחזרו עם קניות. זורקים אותם בכניסה לשכונה שלהם ופשוט מתעללים בהם. טוב שאתם מודעים לזה אבל מה נעשה?
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
מה אתה רוצה מהיועצת המשפטית של המשרד? אתן לך את מספר הטלפון של סגן השר מקלב, הוא אחראי על התחבורה הציבורית, תדבר איתו. היועצת המשפטית מתעסקת במשפט.
ינון אזולאי (ש"ס)
שאלתי אם יש נציג של משרד התחבורה. בנוסף, אמרו לי שהיועצים המשפטיים קובעים הכול במשרד.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
במשרד התחבורה לא. אתה לא מכיר, לא את המשרד ולא את היועצת המשפטית שאנחנו כל כך מתגעגעים אליה.
ינון אזולאי (ש"ס)
אם את אומרת שזה לא חוקי, השאלה אם יש אכיפה שאתם עושים כנגדם. אני לא בא אליך בתלונה אבל את נמצאת כרגע בזום ואני מבקש ממך תשובה.
מלי סיטון
בתופעה כזו משרד התחבורה פועל מול המפעילים ומתאם מול המפעיל, מול המשרד לביטחון פנים, משטרת ישראל ופיקוד העורף. אנחנו מבררים את הנסיבות שעליהן אדוני מדבר. גם - - - הביטחון שלא מאפשרים לאוטובוסים להיכנס לאזורים.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. את רוצה לקרוא את הצעת החוק?
מלי סיטון
הצעת חוק רשות שדות התעופה (מילוות ואגרות חוב למטרות פיתוח ולצורך מימון פעילות שוטפת – הוראות שעה), התש"ף-2020
שלומית ארליך
זה יהפוך להיות התשפ"א.
מלי סיטון
כמובן.
היו"ר משה גפני
לא כמובן. אנחנו הולכים להצביע על הצעת חוק, שלא תהיה טעות. מישהו עוד יגיש עתירה לבג"ץ נגדכם.
מלי סיטון
אנחנו נתמודד, אדוני.
היו"ר משה גפני
אבל אנחנו לא אוהבים שיש עתירה לבג"ץ על החלטה של ועדת הכספים, פרט למקרה אחד.
מלי סיטון
סעיף 1 – תיקון סעיף 40א1 – הוראת שעה

בחוק רשות שדות התעופה, התשל"ז-1977 (להלן – החוק העיקרי), בסעיף 40א1 –

(1) בסעיף קטן (א), האמור בו יסומן כפסקה (1) ואחריה יבוא:

"(2) על אף הוראות פסקה (1), בחישוב התמלוגים כאמור באותה פסקה, בעבור כל שנה החל משנת 2023, יופחת מהרווח השנתי הנקי החזר קרן מילוות מותר בניכוי, ובלבד שהסכום הכולל שיופחת לפי הוראות פסקה זו לא יעלה על 2.5 מיליארד שקלים חדשים;"
שלומית ארליך
אם את יכולה להסביר פה שני היבטים. דבר ראשון, למה בכל שנה החל משנת 2023? והדבר השני, איך נקבע הסכום שלא יעלה על 2.5 מיליארד שקלים חדשים?
צחי חבושה
לנו יש תחזית תזרים מזומנים שמבוססת גם על תחזית תנועת הנוסעים. עבדנו על זה ביחד עם משרד האוצר. לפיה, אלה הסכומים שנדרשים על מנת לכסות את הבור שנוצר. זה 2.5 מיליארד שקלים שכנראה אנחנו נידרש לשוטף, והיתרה, אם תוקם קופה מרכזית לקצבה ייתכן ונידרש לעוד סכום נוסף. לכן הגענו ל-3.1 מיליארד שקלים.
שלומית ארליך
בכל כמה זמן אתם מעדכנים את התחזית?
צחי חבושה
כל כמה זמן שהיא נדרשת לעדכון. לקחנו גם מרווחי שוליים. מעת לעת אנחנו בוחנים את התחזית שלנו.
שלומית ארליך
המשמעות היא שאם יהיה עדכון דרמטי של התחזית אתם תצטרכו לחזור ולהביא תיקון לחוק.
צחי חבושה
אנחנו נידרש לסוגיה הזאת ואם התשובה תהיה לקחת הלוואות אז נתקן את החוק. אם נמצא פתרון אחר אז כמובן נבוא עם פתרונות אחרים.
היו"ר משה גפני
אנחנו מתפללים שאתם תחזרו לתפקוד רגיל.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
אני לא בטוח שהבנו. אם הסכום הכולל שיופחת לפי הוראות פסקה זו הוא 2.5 מיליארד שקלים, וזה 50% מקרן ההלוואה, אז הוא יכול לקחת הלוואה של 5 מיליון שקלים. לא אמרתי שזה מה שתיקח. המסגרת שהחוק מאפשר היא לקחת עד 5 מיליארד שקלים הלוואה, כשעד חצי מזה, שזה 2.5 מיליארד שקלים, הוא יכול לקזז מן התמלוגים שהוא יהיה אמור להעביר למדינה מ-2023 והלאה. כנראה שעד 2023 הוא לא יעביר תמלוגים בכלל כי זה הצפי.
צחי חבושה
השר לשעבר, כפי שאנחנו מבינים את החוק, הצעת החוק מאפשרת לרשות לקחת הלוואות בהיקף של עד 3.1 מיליארד שקלים. 2.5 מיליארד שקלים יותרו בניכוי מהרווח הנקי לצורך חישוב התמלוגים של ה-50%.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
זה מה ששאלתי קודם.
קריאה
חבר הכנסת סמוטריץ', זה נמצא בסעיף הבא.
צחי חבושה
מיליארד שקלים מתוך ה-3.1 מיליארד שקלים יוכרו בניכוי מהרווח הנקי לצורך חישוב התמלוגים שיועברו למדינה.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
זה לא מה שכתוב. כתוב: "יופחת מן הרווח". "בחישוב התמלוגים כאמור באותה פסקה, בעבור כל שנה החל משנת 2023, יופחת מהרווח השנתי הנקי החזר קרן מילוות". הבנתי.
צחי חבושה
זה החזר הקרן של ההלוואה, ניכוי מהרווח הנקי לצורך החישוב.

שאלתם גם למה החל מ-2023. ראשית, אלה ההסכמות לכאורה שהסתכמו בהצעת החוק. אין לכך משמעות, שכן אנחנו גם רוצים להתחיל להחזיר את הקרן החל משנת 2023.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. בבקשה, עו"ד סיטון.
מלי סיטון
"ואולם, עלה מספר הנוסעים מישראל או אליה דרך נמל התעופה בן גוריון, בשנה מסוימת, על 24 מיליון נוסעים, לא יופחת החזר קרן מילוות כאמור מהרווח השנתי הנקי בחישוב התמלוגים בעבור כל שנה מאותה שנה ואילך.";"
שלומית ארליך
ב-24 מיליון נוסעים, הכוונה היא בעצם לצלם תמונת מצב שהייתה כאשר נחקק סעיף התמלוגים בשנת 2019, נכון? לכן התייחסתם ל-24 מיליון נוסעים?
צחי חבושה
ההטבה שניתנת כאן בתיקון החקיקה מסתיימת כאשר אנחנו חוזרים לתנועת נוסעים של שנת 2019, ל-24 מיליון נוסעים.
מלי סיטון
"(2) בסעיף קטן (ד), לפני ההגדרה "ההכנסה החייבת השנתית" יבוא:

""החזר קרן מילוות מותר בניכוי" – החזר קרן שנתי בשל מילוות ואגרות חוב שנטלה הרשות לפי סעיף 41(ב), כפי שנקבע בדוחות הכספיים כאמור בסעיף 38א;".

סעיף 2 – תיקון סעיף 41 – הוראת שעה

בסעיף 41 לחוק העיקרי, האמור בו יסומן כסעיף קטן (א) ואחריו יבוא:

"(ב) על אף הוראות סעיף קטן (א), בתקופה שמיום תחילתו של חוק רשות שדות התעופה (מילוות ואגרות חוב למטרות פיתוח ולצורך מימון פעילות שוטפת – הוראות שעה), התשפ"א-2020, עד יום א' בתמוז התשפ"ב (30 ביוני 2022),"
שלומית ארליך
למה ההתייחסות לתאריך הספציפי הזה? זו ההערכה של משבר הקורונה?
מלי סיטון
נכון.
שלומית ארליך
שוב, אם אנחנו מגיעים למצב שבו מחליטים להאריך את זה אז אתם תצטרכו לתקן את החוק.
מלי סיטון
אכן כך.

"רשאית הרשות, בכפוף לאמור בכל חוק, לקבל מילוות, הן למטרות פיתוח והן לצורך מימון הפעילות השוטפת של הרשות, ולהנפיק למטרות אלה איגרות חוב, ובלבד שהסכום הכולל של המילוות שתקבל הרשות בתקופה האמורה ושל איגרות החוב שתנפיק באותה תקופה לא יעלה על 3.1 מיליארד שקלים חדשים; המילוות ותנאיהם והנפקת איגרות החוב ותנאיהן טעונים אישור הממשלה; אישורים לפי סעיף קטן זה יינתנו לפי הצעת שרי התחבורה והאוצר, ובשים לב בין השאר למצבה הכספי של הרשות ולצפי לעניין יכולתה לעמוד בהתחייבויותיה לפי תנאי המילוות ואגרות החוב, וכן לצפי לעניין היקף הפעילות בענף התעופה.""
שלומית ארליך
עוד שאלה אחת. למה הוחלט לשנות פה בסיפה את המודל שנקבע בסעיף 41(א), שאומר שכאשר מקבלים מילוות למטרות פיתוח אז המילוות ותנאיהם טעונים אישור שרי התחבורה והאוצר ואילו הנפקת איגרות החוב ותנאיהן טעונים אישור הממשלה? למה שיניתם את האופי שבו צריך לאשר את זה?
מלי סיטון
זאת הייתה החלטת הממשלה כאשר הבאנו בפניה את הסעיף לאישור.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
אני מבקש למחוק את הצורך באישור הממשלה, מן הטעם הפשוט: הממשלה לא מתכנסת.
היו"ר משה גפני
בסדר.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
לא בסדר.
היו"ר משה גפני
זו ההצעה שלך. אז אנחנו נצביע נגד ההצעה הזאת.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
למה?
אופיר כץ (הליכוד)
יש החלטות שמתקבלות בטלפון.
היו"ר משה גפני
בסדר, בצלאל, הבנו.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
תקשיבו רגע. אני לא עושה פה עכשיו מאבק קואליציה-אופוזיציה.
היו"ר משה גפני
אתה כן עושה.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
לא נכון. תשמע את הצעתי. הרי הרשות צריכה את הכסף, היא צריכה את המילוות. אני מציע שזה יהיה לפי אישור שרי האוצר והתחבורה – וברור שהם לא יחליטו לבד – ובלי אישור ממשלה, כי פורום הממשלה לא מתכנס להצעת מחליטים. יש הצעות שקשורות לקורונה. במשך החודשיים האחרונים הממשלה לא התכנסה ולא העבירה אף החלטה.
היו"ר משה גפני
היא התכנסה אתמול.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
לענייני קורונה, לא לדברים כאלה.
היו"ר משה גפני
זה ממש ענייני קורונה.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
הוא יחכה עכשיו חודשיים עד שהממשלה תתכנס לאשר לו? מה אכפת לך שזה יהיה באישור שר האוצר ושר התחבורה?
אופיר כץ (הליכוד)
יש הרבה החלטות שהממשלה קיבלה בלי להתכנס, שלא קשורות לקורונה.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
אתה מוכן לבדוק עם שר האוצר? מה אכפת לך? אתה מרכז הקואליציה בוועדת הכספים. תבדוק אם שר האוצר מוכן, באישור שר האוצר ושר התחבורה ובלי אישור ממשלה. אם יש הסכמה עקרונית אז לשם מה צריך את הסכמת הממשלה?
היו"ר משה גפני
תודה רבה. יעקב גנות, מנכ"ל רשות שדות התעופה. שלום, יעקב. עברנו על הצעת החוק ודנו בה. אנחנו בדרך לאישור. האם יש לך מה להגיד בעניין הזה? אנחנו תומכים בך ואנחנו תומכים ברשות. מה אתה רוצה לומר בעניין?
יעקב גנות
אדוני, יש לי רק משפט אחד לומר: אני רוצה להודות לך מראש, מצד אחד. מצד שני, כואב לי שאחרי תשע שנים שהגענו למצב שבאמת הרשות החזיקה את עצמה, תכננה תוכניות פיתוח, נתנה מענה ל-24 מיליון נוסעים, חוזרים אחורה. אין לנו ברירה, אנחנו נעשה הכול כדי להגיע למצב שלא נצטרך הלוואות או טובות מאף גוף. אני מראש מודה לכולם על התמיכה. תודה לכולכם.
היו"ר משה גפני
תודה רבה, יעקב גנות.

אני מציע שנצביע על הצעת החוק. אני לא מסיים אותה. אופיר כץ בודק עם שר האוצר. אם לא, נשאיר את הניסוח כך: אם שר האוצר ושר התחבורה יסכימו והממשלה תסכים.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
אני בודק עם שר האוצר. תן לי חמש דקות התייעצות סיעתית.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
תבדוק עם שרת התחבורה, לא עם שר האוצר. עם משרד האוצר זה קל יותר.
היו"ר משה גפני
אנחנו נצביע בעוד חמש דקות.
נעם הרצוג
אני ממשרד המשפטים. אם אפשר להתייחס לשאלת אישור ממשלה לעומת אישור שרים.
היו"ר משה גפני
בבקשה.
נעם הרצוג
רציתי לציין שבדיון שבו הממשלה ביקשה שבמקרה הזה הוראת השעה תקבע שנדרש אישור ממשלה על האיגרות והמילוות ולא אישור שרים כבימים כתיקונם, הנימוק היה שכך נהוג בחברות הממשלתיות. ונימוק נוסף היה, אני מבקש להביא את זה לידיעת חברי הוועדה, שבמקרה הזה באופן תקדימי אנחנו מאפשרים לתאגיד סטטוטורי להתממן גם לצרכיו השוטפים באמצעות חוב. זה דבר רגיש שלא נעשה בעבר ולכן רצו לנקוט משנה זהירות ולהביא את הדברים למליאת הממשלה. רציתי ליידע.
היו"ר משה גפני
תודה רבה.
אופיר כץ (הליכוד)
גם שר האוצר רוצה שזה יהיה בהסכמת הממשלה.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
בצלאל, העניין גמור. יש גם חוות דעת משפטית וגם שר האוצר לא מסכים.
היו"ר משה גפני
רבותי, יש הסתייגות של חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ', שזה לא יהיה באישור הממשלה אלא באישור שר האוצר ושר התחבורה. מי בעד ההסתייגות? ירים את ידו. מי נגד? מי נמנע?

הצבעה

בעד – 1
נגד – רוב
נמנעים – אין
הצעת חבר הכנסת סמוטריץ' לא אושרה.
היו"ר משה גפני
ההסתייגות לא התקבלה.

הצעת חוק רשות שדות התעופה (מילוות ואגרות חוב למטרות פיתוח ולצורך מימון פעילות שוטפת – הוראות שעה), התשפ"א-2020, מי בעד אישור הצעת החוק כפי שהוקראה כאן? מי נ גד? מי נמנע?

הצבעה

בעד – פה אחד
הצעת חוק רשות שדות התעופה (מילוות ואגרות חוב למטרות פיתוח ולצורך מימון פעילות שוטפת – הוראות שעה), התש"ף-2020 אושרה.
היו"ר משה גפני
הצעת החוק אושרה פה אחד.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
אני מגיש רביזיה כדי שאם נרצה נוכל לפתוח את הדיון על הצעת החוק.
היו"ר משה גפני
אבל אתה עולה למליאה עם זה.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
מה אכפת לך? אין בעיה, אוכל למשוך את הרביזיה. בינתיים הגשתי רביזיה. בסדר?
היו"ר משה גפני
בסדר. אני מבקש שלא נצטרך לבוא להצבעה. תיקח את 20 הדקות האלה.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
אם השר יסכים אז נפתח את הרביזיה.
היו"ר משה גפני
בסדר גמור. אם השר לא יסכים - - -
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
אז אוריד את הרביזיה שלי.
צחי חבושה
אשמח מאוד אם תהיה קריאה מן הוועדה, אם זה אפשרי, להעלות את הצעת החוק לקריאה שנייה ושלישית מהר ככל הניתן, להאיץ את התהליכים.
היו"ר משה גפני
מהירה? אני לא יודע. אני איש אטי, אני לא איש מהיר. לאט-לאט. בסדר, נעשה את מה שצריך לעשות, לא נעכב שום דבר. אנחנו יודעים את הדחיפות של העניין. כשדיברו איתי על זה שמתי את זה בסדר היום בישיבה הראשונה של ועדת הכספים.

תודה רבה. הישיבה נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 12:10.

קוד המקור של הנתונים