ישיבת ועדה של הכנסת ה-23 מתאריך 19/10/2020

תמיכת משרדי הממשלה באמנים עולים

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-ושלוש

הכנסת



15
ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות
19/10/2020


מושב שני



פרוטוקול מס' 65
מישיבת ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות
יום שני, א' בחשון התשפ"א (19 באוקטובר 2020), שעה 11:34
סדר היום
תמיכת משרדי הממשלה באמנים עולים - בקשה לדיון של חברת הכנסת טלי פלוסקוב
נכחו
חברי הוועדה: דוד ביטן – היו"ר
טלי פלוסקוב
מיכל קוטלר וונש
אלכס קושניר
מוזמנים
משתתפים באמצעים מקוונים: קלאודיה כץ - מנהלת אגף א', תעסוקה, משרד העלייה והקליטה

קטרינה בלן - צלמת

אלאונור פלוטקין - מנהלת פרויקטים, מוזיקה

יפים גלמן - מלחין, מנהל פרויקטים

מרינה שלסט - מבקרת אמנות ואמנית

דימטרי לובצוב



זמר, סולן באופרה תל אביב
משתתפים באמצעים מקוונים
ימימה שוורץ - אגף החשב הכללי, משרד האוצר

חנן ארליך - עו"ד, ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים
ייעוץ משפטי
מרב תורג'מן
מנהלת הוועדה
שלומית אבינח
רישום פרלמנטרי
אהובה שרון, חבר תרגומים


תמיכת משרדי הממשלה באמנים עולים
בקשה לדיון של חברת הכנסת טלי פלוסקוב
היו"ר דוד ביטן
אני פותח את ישיבת ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות. על סדר היום תמיכת משרדי הממשלה באמנים עולים. הדיון מתקיים לבקשת חברת הכנסת טלי פלוסקוב, חברת הוועדה.

משרד הקליטה משלב אמנים עולים בעולם התרבות של מדינת ישראל לאפשר להם להתפרנס בכבוד במקצועם בשנת 2019 בסיוע המשרד התקיימו 182 אירועי תרבות בהם הופיעו 1,254 אמנים. משרד העלייה והקליטה הפעיל את המרכז לקליטת אמנים עולים במטרה לחשוף את האמנים העולים לשוק העבודה הישראלי ודרך זה לאפשר את שילובם בתעסוקה בתחום אמנותם. המשרד תומך במענק אישי באמנים לפי קריטריונים ונהלים הקבועים במשרד. כמו כן הפעיל באמצעות המרכז העסקת אמנים במרכז האמנים בהשתתפותם בפרויקטים רבים, בתערוכות וכולי.

תקציב התמיכה, הסיוע משתנה מעת לעת בהתאם לאישור תקציב המדינה בנושא זה. היו שנים שתקציב המרכז עמד על 10 מיליון שקלים והיו שנים, כמו 2019, אז התקציב היה סביב ארבעה מיליון שקלים. ב-18 באוגוסט 2020 פרסם משרד הקליטה הודעה כי סיוע המרכז לקליטת אמנים עולים הוקפא עד להודעה חדשה. הסיבה לכך נעוצה בהיעדר תקציב מדינה. פנה משרד הקליטה לוועדת החריגים במשרד האוצר בבקשה לאשר התקשרות עם חברת טלדור, זכיין שמפעיל את המרכז בגלל שהסכם התקשרות עם החברה המפעילה עמד להסתיים ב-30 ביוני 2020. משרד האוצר התנגד לבקשה מבלי לנמק למה. משרד הקליטה פנה בשנית למשרד האוצר ושוב נענה בשלילה. משרד האוצר הורה לבטל את ההתקשרות עם חברת טלדור ולהודיע להם על כך באופן מיידי. המפעיל פיטר את כל העובדים.

אחרי ראש השנה התקבל תקציב העודפים למשרד הקליטה. משרד הקליטה פנה לחברת טלדור בבקשה לנסות ולהפעיל את המרכז שוב אך נענה כי אין עובדים להפעיל את המרכז מחדש כי הם כולם פוטרו או משכו את הפיצויים. לפיכך משרד הקליטה צריך לצאת עכשיו למכרז חדש להקמת מרכז חדש והדבר ייקח זמן ממושך וכרוך בבירוקרטיה מיותרת ממנה סובלים האמנים העולים. בינתיים אין תעסוקה לאמנים העולים. חשוב לציין כי בעידן הקורונה כלל האמנים סובלים ויחד עם זאת הסבל של העולים החדשים פי כמה וכמה.
טלי פלוסקוב (הליכוד)
אדוני היושב ראש, אני כמובן רוצה להודות לך על קיום הדיון. בדיון נמצאים אמנים מכל הסוגים, אנשים נפלאים שדווקא בפרויקט הזה הייתה להם הזדמנות למצות את עצמם. אני רוצה לומר לך שפרויקט שקיים יותר מ-20 שנים, לקחת ולהרוג אותו. להרוג זה מאוד מהר אבל לבנות זה הרבה יותר קשה. ושוב אני רואה כאן שהבירוקרטיה חוגגת ושוב היא מעל השכל הישר. זאת לא בעיה תקציבית. בשיחה האישית שלנו, דוד, עת נפגשת עם האמנים, דיברנו על מיליונים. אז לא. זאת לא בעיה של כסף אלא זו בעיה שזה לא מסכים, זה לא חוקי וכולי. ההחלטה לפטר את האנשים, ההחלטה לצאת למכרז, היועצת המשפטית עכשיו אומרת לי שזה לוקח שבועיים. אנחנו מכירים את זה. זה אלי צריך לקחת שבועיים, אבל זה ייקח חצי שנה עד שהפרויקט ייכנס שוב לעבודה והאנשים האלה ללא פרנסה ואין להם אבטלה ואין להם חל"ת. אין להם שום דבר.

מי שמכיר ויודע מה זה הלב של האמן, הוא לא יכול לעצור. זה משהו שחייב כל הזמן תמיכה וכל הזמן רוח טובה ולדעת שמישהו דואג להם. אני חייבת לומר לכם שמתוך הפרויקט הזה יצאו לא מעט אמנים לבמות בין-לאומיות וזה בזכות כך שהמדינה דאגה להם. המדינה תמכה בהם. את זה אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו להרוג היום.

אדוני היושב ראש, ביקשתי שאתה תנהל את הדיון היום כי אני מכירה את היכולות שלך. אני רוצה שמהדיון הזה נצא בבשורה לפיה הפרויקט ממשיך עכשיו. אין שום סיבה, בגלל חודשיים כאלה או אחרים, לא להפעיל. משכו פיצויים? אז תיקחו עובדים אחרים. אני מבינה למה זה, כי אז הם צריכים לשלם להם רטרואקטיבית את השכר שהם לא עבדו. קחו עובדים אחרים ותפעילו את הפרויקט. תנו לאמנים האלה, לאנשים המדהימים והנפלאים האלה וחבל שהיום אנחנו לא יכולים כאן בחדר לעשות הצגת העבודות שלהם כי אם היינו עושים זאת, באמת היה לנו במה להתגאות, לנו, לכנסת ולמדינת ישראל. אני רוצה שיפעילו את הפרויקט הזה.
היו"ר דוד ביטן
את מדברת על ארבעה מיליון שקלים?
טלי פלוסקוב (הליכוד)
לא. מדובר על 400,000 שקלים. זה לא כסף. יש כסף בקליטה. הנה, קלאודיה כאן ועוד מעט אתה תקבל ממנה תשובה. כתוב לך במסמך שאין בעיית כסף נכון להיום אבל יש בעיה משפטית, כמו שטוענים היועצים המשפטיים, שצריך לצאת שוב למכרז. אני אומרת שזה אומר לעצור את הפרויקט למשך חצי שנה ואת זה אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו, במיוחד בתקופת הקורונה. האנשים האלה חיים מזה.
היו"ר דוד ביטן
משרד הקליטה, יש תקציב? כל הבעיה היא המכרז?
קלאודיה כץ
בגלל שהזכיין לא ממשיך, אתה לא יכול להשמיש אף אחד אחר אלא אתה צריך לצאת למכרז. במכרז, אנחנו מכירים את התהליכים. זה מאוד מאוד בעייתי. זה אומר שתהיה הפסקה ארוכה.
טלי פלוסקוב (הליכוד)
למה לא ממשיך? הוא לא ממשיך כי הוא אומר שאין לו עובדים.
קלאודיה כץ
הזכיין הקיים קיבל הודעה על הפסקה מהיום להיום ופיטר את העובדים והעובדים משכו פיצויים. אנחנו פנינו לזכיין הקיים והוא אמר שהוא לא מוכן ולא מעוניין להמשיך לטפל בפרויקט והוא לא יכול לגייס אנשים חדשים.

יש כאן היבט תקציבי. אילו היה תקציב, לא הייתה כל בעיה והיינו ממשיכים.
טלי פלוסקוב (הליכוד)
בגלל ההפסקה, עד שאישרנו את התקציב.
קלאודיה כץ
זה מכרז שפורסם ב-2018 והוא תקף לחמש שנים. אין בעיה. אבל בגלל שלא היה והאוצר הפסיק לנו באמצע. בכלל, כל הסיוע לאמנים זה דבר נורא.
היו"ר דוד ביטן
אמנות לעם, זו חברה ממשלתית, הוא לא פטורה ממכרז?
קלאודיה כץ
אני לא יודעת.
מיכל קוטלר וונש (כחול לבן)
אדוני היושב ראש, אני רוצה לחדד. יש אנשים שכבר אושר להם והובטח להם שהם זכאים לקבל את התמיכה הזאת והם לא מקבלים אותה בגלל מה שמתואר לנו כאן באיזשהו כשל טכני בירוקרטי.
קלאודיה כץ
אלה שקיבלו אישורים ואמורים לסיים פרויקטים והגישו דוחות, המשרד שכר שירותי רואה חשבון שאמור להיכנס לעבודה במיידית והוא יבדוק ויאשר. זאת לא בדיקה כמו שהייתה עושה החברה המפעילה אבל לזה קיבלנו אישור.
היו"ר דוד ביטן
מי שאושרו פרויקטים, אין בעיה.
קלאודיה כץ
מי שאושרו לו פרויקטים, אין שום בעיה.
היו"ר דוד ביטן
זה פותר חלק מבעיה. נכון?
קלאודיה כץ
זה פותר לגבי מה שהיה. בשנת 2020 לא אישרנו אף פרויקט. ב-2020 לא שילמנו מענק חד פעמי לעולה חדש שהגיע ארצה. לא קיבלנו אישור לכך. באנו בתחילת השנה למשרד האוצר וביקשנו לאשר. בגלל שאין תקציב, הלכנו לוועדת חריגים עם כל סעיפי הפעילות. גם לא קיבלנו אישור לשלם אגרות בחינה ודברים אחרים אבל אמנים?
היו"ר דוד ביטן
מי עושה את הבעיות, האוצר?
קלאודיה כץ
הנזק כבר נגרם.
טלי פלוסקוב (הליכוד)
שייתנו עוד 300,000 שקלים ושייתנו גם לאמנים האלה. לא מדובר כאן במיליוני שקלים.
היו"ר דוד ביטן
הבעיה היא שאין למי לתת את הכסף. יש כאן תקציב.
קלאודיה כץ
נכון. יש לי 700,000 שקלים.ף
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
קלאודיה, את יכולה להסביר מה תפקידו של הזכיין?
קלאודיה כץ
להפעיל את מרכז אמנים עולים? לקבל את הפרויקטים, לבדוק אותם מקצועית, לבדוק אותם חשבית, לבדוק אותם על ידי רואה חשבון, לבדוק זכאות של אמנים עולים, ללוות את הגופים שקולטים אמנים עולים, לשווק אמנים עולים לפרויקטים, ללוות באופן אישי את המצטיינים. יש תפקידים ברורים.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
אני יודע אבל אני יודע למה אני שואל.
קלאודיה כץ
לאחר מכן זה מגיע לוועדה במשרד.
היו"ר דוד ביטן
קושניר היה מנכ"ל משרד הקליטה. בואו נשמע, אולי יש לו מה לומר.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
הזכיין אכן לא יכול להמשיך מכיוון שהופסק התקציב אבל אולי אפשר ללכת למהלך חריג של הקמת ועדה ציבורית שיכולה לבחון את הסוגיות האלה ולאשר את האמנים, כולל העברת כספים והמשרד יכול לעשות את החלק החישובי. לא צריך לחכות למכרז ולא צריך כלום. פשוט להקים ועדה ציבורית שקמה.
טלי פלוסקוב (הליכוד)
ועדה ציבורית בתוך המשרד?
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
לא. ועדה ציבורית שכוללת גם עובדים של המשרד וגם נציגי ציבור.
היו"ר דוד ביטן
מי מקום את הוועדה הציבורית?
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
המשרד. אני אתן לכם דוגמה. למשל, יש ועדה במשרד שנותנת כל מיני סוגים של פרסים. ועדה שמורכבת מאנשים וגם יודעת לעשות את הבחינה. בסוף זה מגיע לשולחנו של מנכ"ל המשרד ואחר כך המשרד עושה את כל החישובים הטכניים. המשרד מסוגל לעשות את החישובים הטכניים. אני מסכים שברגע שיש זכיין שיודע לעבוד, זה נעשה בצורה הרבה יותר מקצועית והרבה יותר טובה אבל לצאת למכרז, כולנו מכירים את התהליך הזה, ייקח עכשיו אני לא יודע כמה זמן, ובזמן הזה האמנים סובלים.
מרב תורג'מן
ועדה ציבורית שצריכה לקבוע את סדרי עבודתה וצריכה לקבל כתב מינוי ואחר כך גם צריכה לקבוע את הקריטריונים לחלוקת אותם כספים, זה לוקח זמן.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
יש קריטריונים.
מרב תורג'מן
אני חושבת שזה יותר זמן מאשר לצאת במכרז.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
כאחד שעשה מכרז או שניים, לא.
טלי פלוסקוב (הליכוד)
אם לדוגמה אנחנו יוצאים למכרז, יש מישהו שמיידית נכנס? מכירים?
קלאודיה כץ
התהליך של יציאה למכרז, נניח אנחנו הכנו מכרז ומפרסמים אותו מחר, יש 41 ימים להגיש את ההצעות. לאחר מכן יש חודשיים של בדיקה.
טלי פלוסקוב (הליכוד)
אומרת היועצת המשפטית שיש תהליכים מקוצרים.
קלאודיה כץ
41 ימים, אבל אז את צריכה להגיש בקשה ולקבל את זה, אלה בדיוק אותם שבועיים כדי לענות. כבר היינו בזה הרבה פעמים.
מרב תורג'מן
בחודש וחצי אפשר לסיים.
קלאודיה כץ
חודש וחצי, אלה 41 ימים.
היו"ר דוד ביטן
הבעיה היחידה תהיה אם תהיה בעיה משפטית ואז ילכו לבית המשפט. מעבר לזה, אני לא רואה בעיה. אז חכו 40 ימים.
קלאודיה כץ
40 ימים זה רק לפרסום. זה ייקח זמן.
מרב תורג'מן
אני יודעת שיש הליכים מקוצרים למכרזים. זה לא בהכרח חובת פרסום ל-41 ימים. יכול להיות שזה נופל לקריטריונים האלה. צריך לבדוק את זה.
היו"ר דוד ביטן
אני מבקש שתבדקי עם הייעוץ המשפטי שלך, כל עוד אנחנו מדברים, אם אמנות לעם יכולה לקבל פטור ממכרז. אני חושב שזאת חברה ממשלתית. לא? היא נסמכת למשרד החינוך.
מרב תורג'מן
אני לא בטוחה.
היו"ר דוד ביטן
החברה למתנ"סים יכולה לעשות את זה.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
לחברה למתנ"סים יש פטור ממכרז לתחומים מסוימים. בזמנו בדקנו את זה.
מיכל קוטלר וונש (כחול לבן)
זה גם נשמע כמו פלסטר.
היו"ר דוד ביטן
אפשר למצוא חברה שנסמכת ולתת לה פטור מיוחד זמני לשנה ונגמר הסיפור.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
התקציב הוא 400,000 שקלים?
קלאודיה כץ
כן.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
לשנה?
קלאודיה כץ
ל-10 חודשים. יש כסף. שריינו את הכסף.
היו"ר דוד ביטן
הבעיה היא בעיה משפטית. אני חושב שאמנות לעם או החברה למתנ"סים יכולים לקחת את העבודה הזאת בפטור ממכרז למשך שנה באופן זמני.
קלאודיה כץ
אמנות לעם אף פעם לא תמכו.
היו"ר דוד ביטן
ימימה, יש לך בשורה אלינו? תנסי לפתור את הבעיה. מדובר בהרבה אמנים, גם אמנים מבוגרים, עולים חדשים. אנחנו רוצים פתרון זמני. תפרסמו מכרז לשנה הבאה. פתרון זמני בלי מכרז.
ימימה שוורץ
בהכשרתי אני לא יועצת משפטית. לגבי פטור לחברה ממשלתית, חשוב לי לומר שמההיכרות שלי לפחות זה דורש שיהיה הסכם מסגרת חתום בין משרד ממשלתי עם אותה חברה ממשלתית. אני לא בטוחה שזה המקרה. אני לא מספיק מכירה את אמנות לעם ולא את החברה למתנ"סים.
היו"ר דוד ביטן
אם אתם חותמים הסכם מסגרת עם החברה למתנ"סים.
ימימה שוורץ
הרבה יותר מהיר לצאת למכרז. הסכם מסגרת הוא אירוע אחר.
טלי פלוסקוב (הליכוד)
מה זה מכרז מקוצר? את יכולה לתת לנו אופציה לצאת למכרז שתוך חודש הוא ייכנס לתוקף?
ימימה שוורץ
קודם כל, אני לא יודעת לעשות מכרזים במקום המשרד. המשרד יודע לעשות מכרזים. אני יודעת שהיו מכרזים שהמשרד עשה אותם מאוד מאוד מהר. להגיד לך האם זה חודש או חודשיים או חודשיים וחצי, אני לא יודעת. אני לא בטוחה שהשבועיים לכאן או לשם, זה מה שישנה.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
יש לי שאלה. יש זכיין.
היו"ר דוד ביטן
הוא לא רוצה. לא שמעת?
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
מה זה לא רוצה?
טלי פלוסקוב (הליכוד)
הוא לא רוצה.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
מדובר בחברת טלדור. זו חברה שעובדת עם הממשלה בכל כך הרבה מקומות ובכל כך הרבה דברים. נעלה אותם ל-זום ונשאל אותם.
שלומית אבינח
הם לא הסכימו להשתתף בדיון. ניסינו להזמין אותם.
היו"ר דוד ביטן
אולי זה לא משתלם להם. אני לא יודע.
שלומית אבינח
הם אמרו שהם לא מוכנים להשתתף בדיון.
היו"ר דוד ביטן
גם משרד המשפטים לא כאן. ביום רביעי נקיים ישיבה.
שלומית אבינח
ביום רביעי יש לך ישיבה של שעתיים. אפשר לקיים את הדיון ב-8:30 בבוקר.
היו"ר דוד ביטן
בסדר. ב-8:30 בבוקר. אנחנו רוצים שתבררי לנו עד ליום רביעי אם אפשר לצאת בתהליך מכרז מקוצר. אלה שכבר יש להם התחייבויות, פתרתם להם את הבעיה ואין בעיה. כאן מדובר על התחייבויות חדשות. אתם מסוגלים לסיים את העניין ב-45 ימים? לדעתי זה מספיק. תבדקו האם אפשר ללכת עם גוף נסמך, יחידת סמך ממשלתי אחר כמו החברה למתנ"סים לשנת 2021-2020 ואז לפרסם מכרז בצורה מסודרת.
שלומית אבינח
או אמנות לעם.
היו"ר דוד ביטן
היא אומרת שזה התפרק.
מרב תורג'מן
לפי מה שמופיע.
טלי פלוסקוב (הליכוד)
הם כבר לא קיימים.
היו"ר דוד ביטן
תתייעצו עם משרד המשפטים. שמשרד המשפטים יהיה ב-זום בישיבה הבאה ונפתור את הבעיה כי כסף יש.
טלי פלוסקוב (הליכוד)
האם יש חברות שיוכלו לעשות את העבודה הזאת, חוץ מטלדור?
היו"ר דוד ביטן
אבל את לא יכולה לתת להן.
טלי פלוסקוב (הליכוד)
ברור. שישתתפו במכרז. זה יקצר לנו את המכרז. אם אין חברות, זאת בעיה.
קלאודיה כץ
בזמן היציאה למכרז היו הרבה מציעים.
היו"ר דוד ביטן
אם לא מגישים, לפי הכללים אפשר ללכת למשא ומתן.
קלאודיה כץ
היו מציעים.
היו"ר דוד ביטן
תמצאו איזו עמותה שאפשר לתת לה. אולי משרד המשפטים יאשר את זה באופן זמני.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
בגלל הקורונה.
טלי פלוסקוב (הליכוד)
נכון. אולי החרגה בגלל הקורונה.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
הרי היה מכרז. במכרז יש עוד מציעים. ברגע שטלדור כזוכה לא מוכן להשתתף במכרז, יש מישהו אחר.
היו"ר דוד ביטן
המכרז היה לפני כשלוש שנים.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
לא משנה. בוא נפנה למציע השני. למה לא?
טלי פלוסקוב (הליכוד)
קלאודיה, תרשמי את השאלה.
היו"ר דוד ביטן
זה נכון מה שאתה אומר אבל אם עברו שלוש-ארבע שנים, לדעתי זו בעיה.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
מתי יצא המכרז?
קלאודיה כץ
2018.
היו"ר דוד ביטן
העלינו את משרד המשפטים.
טלי פלוסקוב (הליכוד)
אדוני היושב ראש, עד שאנחנו מעלים את משרד המשפטים, אולי תאפשר לאחד האמנים לדבר?
היו"ר דוד ביטן
זה לא מקדם לנו את הדיון.
טלי פלוסקוב (הליכוד)
בגלל שממתינים למשרד המשפטים.
היו"ר דוד ביטן
בסדר. בבקשה.
אלאונור פלוטקין
שמעתי את הדברים ואני יכולה להגיד לכם ששנים רבות, כל השנים שאני בארץ ואני פועלת בעניין הזה של קליטת אמנים עולים, והקמנו המון מופעים, קונצרטים, תיאטראות, אופרה ותערוכות, כמה שפניתי לאמנות לעם, לא קיבלתי אגורה אחת מהם.
טלי פלוסקוב (הליכוד)
אם אנחנו ניתן להם כסף צבוע לפרויקט שלכם, הלוואי שזה יהיה אבל אנחנו לא יכולים.
אלאונור פלוטקין
רק לתת להם כסף כי קונצרט דרך אמנות לעם עולה 300 שקלים ומה אפשר לעשות בסכום הזה?

הדבר השני הוא המתנ"סים אבל היום הם כמו עכברים בעיר. אין להם כסף.
טלי פלוסקוב (הליכוד)
לא. אנחנו לא אומרים את זה. אנחנו רוצים להעביר כסף. מה שאנחנו צריכים זה את המקור לשם נעביר את הכסף.
אלאונור פלוטקין
הפרויקט שתמך בנו, הוא תמך בנו יותר מ-30 שנים.
קלאודיה כץ
זה מה שהיושב ראש עושה. הוא פותר בעיה.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
אדוני, שיבדקו גם את המציע השני.
היו"ר דוד ביטן
כן. תבדקו גם את המציע השני.
טלי פלוסקוב (הליכוד)
אנחנו חוזרים לדיון נוסף ביום רביעי ב-8:30?
היו"ר דוד ביטן
כן. תבדקו גם את העניין של המציע השני. תיעזרי בעניין הזה במשרד הקליטה. אולי גם תדברי עם משרד המשפטים
מרב תורג'מן
יש לנו בלשכה מומחית לדיני מכרזים אבל במקביל צריך לבדוק מה תנאי המכרז שהוציא משרד העלייה והקליטה.
היו"ר דוד ביטן
זה לא קשור לתנאי המכרז. בדרך כלל זה אפשרי.
קלאודיה כץ
היה זכיין מספר 2 בתנאי המכרז.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
עד 50,000 שקלים אפשר לקבל. לכן אולי כדאי לפנות לחשב הכללי.
היו"ר דוד ביטן
אתה יודע כמה זמן ייקח כדי לקבל תשובה מהחשב הכללי?
קלאודיה כץ
את זה עשיתי. איך קיבלתי בדיקת רואה חשבון לגבי מה שקרה?
היו"ר דוד ביטן
עדיף לצאת למכרז מיד וזהו.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
הם יכולים לענות מהר.
טלי פלוסקוב (הליכוד)
ניקח את כל הפרטים. ביום רביעי נקבל תשובות ונראה איך מתקדמים.
היו"ר דוד ביטן
ביום רביעי אני רוצה גם את נציג החשב הכללי.
שלומית אבינח
ימימה נציגת החשב הכללי.
ימימה שוורץ
אני מהחשב הכללי.
היו"ר דוד ביטן
אז תבדקי לנו את העניין הזה.
ימימה שוורץ
אני רק אחדד. את תנאי המכרז משרד הקליטה צריך לבדוק מה כתוב במכרז. זה לא משהו שאני יודעת.
היו"ר דוד ביטן
הם יחזרו אליך בעניין הזה ותראי איך את יכולה לסייע. כאן מדובר על סיוע חד פעמי רק לשנה זאת.
ימימה שוורץ
אני רק אומר שפרוצדורלית ללכת לפטור ממכרז לחודש כשאפשר באותה תקופה לצאת למכרז, אני לא בטוחה שהוועדה תשתכנע שזה הדבר הנכון.
היו"ר דוד ביטן
אם כל הסיפור יסתיים ב-45 ימים, אין בעיה.
קלאודיה כץ
לא יסתיים ב-45 ימים.
היו"ר דוד ביטן
אם זה תהליך יותר מסובך, תחשבו על פתרון של פטור ממכרז לגבי 2021-2020 וב-200 כבר יצא המכרז. זו בעיה פתירה. אם לא היה תקציב, היינו צריכים לרוץ ולהביא כסף אבל כאן הבעיה פתירה.
שלומית אבינח
יש לנו את חנן ארליך ממשרד המשפטים.
היו"ר דוד ביטן
נראה לי יותר נושא של החשב הכללי ופחות של משרד המשפטים.
חנן ארליך
אני מתנצל.
היו"ר דוד ביטן
לא שמעת את הדיון.
חנן ארליך
אני מתנצל על האיחור. לא נשלח אלי קישור ולכן רק עכשיו אני מצטרף.
היו"ר דוד ביטן
הבעיה שלנו היא פשוטה. יש תקציב ואין בעיה של תקציב אלא שהבעיה היא שהזכיין שהיה במשרד הקליטה וטיפל בכל הנושא של אמנים עולים, הודיעו לו שהוא מפסיק את העבודה מכיוון שצריך לצאת למכרז חדש, ניסו לשכנע אותו עכשיו להמשיך עוד קצת אבל הוא לא מסכים. נוצר מצב שיש תקציב אבל אי אפשר לתת לעולים את המענק הזה כדי שיוכלו להמשיך, במיוחד בתקופת הקורונה כאשר לעולים אין עבודה. אנחנו מחפשים פתרון מהיר על מנת שמישהו אחר יעשה את העבודה במקום הזכיין והם יוכלו לקבל את התקציבים הדרושים.

אני חשבתי שאולי אפשר לתת את זה באופן זמני לחברת סמך ממשלתית כמו החברה למתנ"סים, כי היא עובדת עם המדינה והיא מקבלת תקציבים והיא יכולה לעשות את העבודה הזאת או לאמנות לעם אבל אומרים לי שאמנות לעם נסגרה.
חנן ארליך
הממשלה לא עובדת באמצעות סוכני משנה בחלוקת תמיכות.
היו"ר דוד ביטן
או לתת לזכיין מספר שתיים. למציע מספר שתיים במכרז ל-2018. אנחנו נבקש איזשהו סיוע שלך כדי לפתור את הבעיה. הבעיה היא רק משפטית ולא יותר מזה.
מיכל קוטלר וונש (כחול לבן)
יותר ביצועית.
חנן ארליך
מי הגורם שחילק עד כה את הכספים?
היו"ר דוד ביטן
משרד העלייה והקליטה.
קלאודיה כץ
באמצעות טלדור.
חנן ארליך
אני לא מבין למה המשרד בעצמו לא יכול לחלק את זה.
מיכל קוטלר וונש (כחול לבן)
זה היה באמצעות חברת טלדור ולחברת טלדור הודיעו שהיא לא יכולה להמשיך כי לא היה כסף.
טלי פלוסקוב (הליכוד)
עכשיו הכסף הגיע והם אומרים שהם לא רוצים להמשיך כי הם פיטרו את העובדים ושילמו להם פיצויים.
היו"ר דוד ביטן
אומרים שזכיין מיספר שתיים לא יכול לקבל.
מרב תורג'מן
בהתאם לתשובת היועצת המשפטית למינהל הכנסת שהיא מומחית לדיני מכרזים, היא אמרה שבעיקרון תלוי מה תקופת הכשירות של הזוכה השני כפי שנקבע במכרז ואם לא נקבעה תקופת הכשירות, הפסיקה קבעה שמשך הזמן הוא חצי שה. בהסכמת הצדדים אפשר יותר מחצי שנה אבל עדיין שלוש שנים ככל הנראה זה זמן ארוך מדי.
היו"ר דוד ביטן
האם אפשר לקצר את הזמן?
טלי פלוסקוב (הליכוד)
מה עם מכרז מקוצר?
חנן ארליך
זה לא רציני מצדי. התקשרות של משרד מסוים, המשרד מכיר את הכללים והוא מכיר את ההתקשרות. אני לא יכול להיכנס לתוך ההתקשרות ואני לא יודע מה התנאים. היועץ המשפטי של המשרד מכיר את ההתקשרות ויכול לבחון אותה.
מיכל קוטלר וונש (כחול לבן)
הייעוץ המשפטי של עלייה וקליטה כאן?
שלומית אבינח
הם לא מגיעים לדיונים.
טלי פלוסקוב (הליכוד)
נבקש שביום רביעי היועץ המשפטי של משרד העלייה והקליטה יתייצב כאן. מה זה לא מתייצב? מה זאת אומרת יועץ משפטי של המשרד לא מתייצב בדיון כאשר הדיון קשור אליהם?
היו"ר דוד ביטן
לא נעביר ביקורת. תעזבו עכשיו את הביקורת. עכשיו אנחנו צריכים את האנשים. לעשות מכרז מקוצר, לוחות זמנים, זה דבר שלפי דעתך הוא כן אפשרי?
חנן ארליך
שוב אני אומר שהכול צריך להיות כפוף למה שיאמר היועץ המשפטי של משרד העלייה והקליטה. מה זה מכרז מקוצר? אפשר לצאת למכרז, צריך להכין את המכרז ולצאת. יש כללים, יש את תקנות המכרזים.
טלי פלוסקוב (הליכוד)
האם אנחנו חייבים להמתין 45 ימים?
קלאודיה כץ
את יכולה 21 ימים.
טלי פלוסקוב (הליכוד)
אפשר לקצר ל-21 ימים?
קלאודיה כץ
את פונה בבקשה לקצר.
חנן ארליך
אני לא יכול לשלוף תשובה. צריך לראות בתקנות. יש מקרים של פטור ממכרז, מקרים דחופים ומיוחדים. אני לא חושב שהמקרה הזה נמנה עליהם. יש מועדים שקשורים בתקנות ובהוראות התק"ם וצריך לראות מה אפשר לעשות לפי הוראות. בכל מקרה תידרש כאן בחינה של הייעוץ המשפטי של המשרד.
היו"ר דוד ביטן
תודה רבה. אני מצטער שקראתי לך מעכשיו לעכשיו.

משרד הקליטה, הבנת מה צריך לעשות?
קלאודיה כץ
כן.
היו"ר דוד ביטן
עד יום רביעי תני לנו תשובה.
שלומית אבינח
ושגם יבוא היועץ המשפטי.
היו"ר דוד ביטן
אם התשובה של היועץ המשפטי של המשרד תהיה שלילית, אז נביא אותו. היא תדבר אתו. מרב, כנסי לתמונה ותראי מה את יכולה לעשות.

תודה רבה. אנחנו הבנו את הבעיה ונשתדל לעזור.
טלי פלוסקוב (הליכוד)
תודה אדוני על הדיון.
היו"ר דוד ביטן
הישיבה נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 12:04.

קוד המקור של הנתונים