ישיבת ועדה של הכנסת ה-23 מתאריך 20/10/2020

מדיניות בדיקות הקורונה - עלות בדיקות קורונה - ביוזמת ח"כ יואל רזבוזוב, בדיקות קורונה ללא הפניה, בדיקות קורונה בחברה הערבית - ביוזמת ח"כ אימאן ח'טיב יאסין

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-ושלוש

הכנסת



2
הוועדה המיוחדת לעניין נגיף הקורונה החדש ולבחינת היערכות המדינה למגפות ולרעידות אדמה
20/10/2020


מושב שני



פרוטוקול מס' 71
מישיבת הוועדה המיוחדת לעניין נגיף הקורונה החדש ולבחינת היערכות המדינה
למגפות ולרעידות אדמה
יום שלישי, ב' בחשון התשפ"א (20 באוקטובר 2020), שעה 12:00
סדר היום
מדיניות בדיקות הקורונה - עלות בדיקות קורונה - ביוזמת ח"כ יואל רזבוזוב, בדיקות קורונה ללא הפניה, בדיקות קורונה בחברה הערבית - ביוזמת ח"כ אימאן ח'טיב יאסין
נכחו
חברי הוועדה: יפעת שאשא ביטון – היו"ר
אימאן ח'טיב יאסין
יוראי להב הרצנו
יוליה מלינובסקי קונין
יואל רזבוזוב
חברי הכנסת
תמר זנדברג
אנדרי קוז'ינוב
משתתפים
דב מייזל - סמנכ"ל, איחוד הצלה
משתתפים באמצעים מקוונים
ד"ר אמיליה אניס - ראש אגף אפידמיולוגיה, משרד הבריאות

ד"ר רות ישי - מנהלת המחלקה למעבדות, משרד הבריאות

ד"ר אריק האס - אפידמיולוג במחלקה לבריאות הציבור, משרד הבריאות

חיים עופר - מנהל אגף כלכלה, משרד הבריאות

פרופ' חגי לוין - יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור, ההסתדרות הרפואית בישראל

אחמד שייח מוחמד - מנכ"ל אגודת הגליל, הוועד הערבי לחירום
ייעוץ משפטי
נירה לאמעי רכלבסקי
מנהלת הוועדה
לאה גופר
רישום פרלמנטרי
מוריה אביגד



מדיניות בדיקות הקורונה - עלות בדיקות קורונה - ביוזמת ח"כ יואל רזבוזוב, בדיקות קורונה ללא הפניה, בדיקות קורונה בחברה הערבית - ביוזמת ח"כ אימאן ח'טיב יאסין
היו"ר יפעת שאשא ביטון
צהריים טובים לכולם, אני מתכבדת לפתוח את דיון הוועדה בנושא מדיניות בדיקות הקורונה ועלות בדיקות קורונה, בשיתוף עם ח"כ יואל רזבוזוב, שמעלה את נושא בדיקות הקורונה ללא הפנייה, ובשיתוף ח"כ אימאן ח'טיב יאסין, שמעלה את נושא בדיקות קורונה בחברה הערבית. הדיון הזה יתרכז בכל נושא המדיניות הכוללת של הבדיקות לאורך התקופה. אנחנו יודעים שבסופו של דבר נתוני התחלואה הם אלה שמכתיבים את צעדי הממשלה, או לפחות מגבים את צעדי הממשלה, ולכן מאוד חשוב לנו להבין מה המדיניות שעומדת מאחוריהם, האם יש איזושהי אחידות מבחינת היקפי הבדיקות, מיקומי הבדיקות, האם מדובר במדגמים מייצגים, כן או לא, ואיך אנחנו בכלל יכולים להשוות את הנתונים של יום אחד ליום אחר. אנחנו כמובן נעלה את כל השאלות. ביקשנו ממשרד הבריאות להביא נתונים מאוד מסוימים כדי שנוכל להבין את המגמות השונות.

אנחנו נפתח בקצרה עם חברי הכנסת ואחר כך נעבור למשרד הבריאות כדי שנוכל לשמוע את הדברים בנחת. נתחיל אתך, ח"כ יואל רזבוזוב. בבקשה.
יואל רזבוזוב (יש עתיד-תל"ם)
תודה, יושבת-הראש, אני חושב שהדיון חשוב כי כמות הבדיקות, רמת הבדיקות ותוצאות הבדיקות משפיעות על כל המשק ועל כל המשבר, גם בפן הבריאותי וגם בפן הכלכלי, ואפשר לעשות הרבה מניפולציות עם זה, אז אנחנו רוצים לצלול לתוך הנושא. מה שהדליק אצלי נורה אדומה הוא דווקא תמחור הבדיקות. מבדיקות שאני עשיתי, המדינה מתקצבת את מי שעושה את הבדיקות עד כמעט 300 ש"ח – 290 ש"ח, 285 ש"ח, מספרים דומים – ופתאום ראיתי במכרז למעבדה בנתב"ג שהחברה שזכתה תעשה את הבדיקות האלה בעלות של 45 ש"ח לבדיקה. זאת אומרת שיש פה פער שהוא פי שבעה, פי שמונה, לא 10%-20%, אלא באמת פער עצום.

התחלתי לבדוק מה המחירים בעולם. בעולם עלות הבדיקה נעה בין 10 ל-20-30 דולר ללקוח קצה. לדוגמה, לקוח שעושה בדיקה בשדה התעופה באיסטנבול משלם 16 דולר לפי מה שראיתי. אז למה כאן אנחנו עדיין מתקצבים את זה כמדינה בסכום הזה? לשם ההשוואה: בממוצע 50,000 בדיקות ביום, אם היינו יכולים לעשות אותן ב-40-50 ש"ח אנחנו מגיעים ל-2-2.5 מיליון ש"ח ביום, ואם אנחנו מתקצבים את זה כמדינה בכ-300 שקל לבדיקה, 50,000 בדיקות זה 15 מיליון ש"ח. יש לנו פער של מעל 10 מיליון שקלים ביום, אז איפה הכסף? לאיפה הכסף הולך? 10 מיליון שקלים זה 300 מיליון ש"ח בחודש. יכול להיות שבזבזנו כבר מעל מיליארד ש"ח על משהו שיכולנו לשלם עליו פחות. אני רוצה לשמוע מה תמחור הבדיקות, בכמה המדינה מתקצבת ואיפה הכסף, לאיפה הולך הכסף. זו השאלה המרכזית כי מדובר בהרבה כסף ואנחנו יכולים לעשות בו הרבה דברים. תודה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תודה רבה, ח"כ רזבוזוב. ח"כ אימאן, אחת מהיוזמים, בבקשה.
אימאן ח'טיב יאסין (הרשימה המשותפת)
צהריים טובים לכולם. תודה, כבוד יושבת-הראש, על ההיענות לבקשה. נושא נחוץ וחשוב. אני רוצה להתמקד במה שקורה בתוך החברה הערבית. שותפים גם לפנייה מעמותת "סיכוי", הם נמצאים אתנו בזום וחשוב גם שהם ישמיעו את קולם כי הם עושים עבודה כוללת, מקיפה ומעמיקה בחברה הערבית.

נושא הבדיקות בחברה הערבית והמדיניות שיושבת מאחורי זה – אני לא יודעת אם יש מדיניות או אין מדיניות כי ממה שאנחנו רואים הדברים נעשים בצורה פתאומית, לא מתוכננת, וכשעושים את הבדיקות אין תוכנית כוללת מעמיקה אחר כך שמראה את ההשתלשלות האפידמיולוגית. בקיצור, הטיפול בחברה בצד הבדיקות, תוצאותיהן ואופן הטיפול הוא טיפול מאוד לוקה בחסר. חסרים גם שיתופי פעולה בין הגורמים הרלוונטיים לדבר, אם זה משרד הבריאות מבחינת נושא ההסברה והפרסומות שהם עושים כדי לעודד את האנשים לשמור על הבריאות ועל כללי ההיגיינה, ואם זה בשיתוף הפעולה בין פיקוד העורף ליישובים הערביים. זה נושא מאוד רגיש אבל הוא מאוד חשוב וצריך להתייחס אליו ברגישות, בעיון רב, כדי שתתאפשר עבודה מיטבית שתיתן את התוצאה הרצויה. תודה רבה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תודה רבה, ח"כ אימאן ח'טיב. ח"כ מלינובסקי, בבקשה.
יוליה מלינובסקי קונין (ישראל ביתנו)
תודה רבה, גברתי יושבת-הראש. כפי שאמרו ח"כ רזבוזוב וח"כ אימאן, הנושא מורכב. זה מעורר הרבה מאוד שאלות. רק אתמול פורסם בערוץ 11: בלוף הנתונים החיוביים, ניסיון לבדוק באופן יזום בחורי ישיבות, נתון על ירידה של 30% מהבדיקות באזורים האדומים, וזה מגיע לקבינט קורונה. תראו מה אנחנו ראינו. לפני הסגר, כשרצו להוכיח שאנחנו חייבים להיכנס לסגר ושכולנו נשתכנע שיהיו לנו ממש גופות ברחוב, חס וחלילה, היו 70,000 בדיקות ביום, ואז שאלתי: היכן אתם עושים את הבדיקות? היום זה כבר ברור לכולם שיש אזורי תחלואה, יש אזורי התפרצות. האזורים האלה נמצאים – כן, צריך להגיד את זה – בחברה החרדית. אגב, גם היו בחברה הערבית ובזמן האחרון אני מקבלת הרבה טענות שבחברה הערבית לא עושים בדיקות. הממונה על החברה הערבית במשרד הבריאות מתריע ואומר: לא מקצים לשם בדיקות, כמעט ולא עושים בדיקות. זה אומר שאין חולים או שפשוט לא עושים בדיקות?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
את אומרת שמה שלא יודעים לא כואב.
אימאן ח'טיב יאסין (הרשימה המשותפת)
ואנשים מתים, הרבה מתים בחברה הערבית.
יוליה מלינובסקי קונין (ישראל ביתנו)
לפני הסגר היו 70,000 בדיקות היום. עד היום אני לא מצליחה להבין מהי המדיניות. אחרי הסגר, שרצו להראות שהכול כבר גן עדן, כמות הבדיקות ירדה פלאים ועד עכשיו אני לא מצליחה להבין – ואף אחד מאתנו בעצם לא מבין – מה המדיניות, איך דוגמים, מה דוגמים. ברור לכולנו שאם נעשה את רוב הבדיקות בחברה החילונית התוצאה תהיה אחרת ואם נלך לחברה החרדית התוצאה תהיה שונה לחלוטין.

אני כבר כמה חודשים, גם בדיוני הוועדה, שואלת את משרד הבריאות מה המדיניות, איך אתם קובעים איפה לבדוק, איך לבדוק, את מי לבדוק, כי זה בעצם נותן לנו סקירה כוללת. גם השאלה של בדיקות ראשוניות ובדיקות חוזרות היא שאלה מאוד מורכבת. אם נעשה יותר בדיקות חוזרות על אנשים שכבר מאומתים התוצאה תהיה שונה לחלוטין. אז הדיון הזה, לדעתי, צריך להתמקד גם בשאלות שהעלו פה חבריי חברי הכנסת, אבל השאלה המרכזית היא – וזה מה שביקשנו מפרופ' גרוטו – מה המדיניות.

לפני שבוע היו אמורים לשבת במשרד הבריאות עם פיקוד העורף ולקבוע. זה נשמע לי תמוה. אנחנו כבר שבעה חודשים בתוך האירוע. זה, אגב, אמון הציבור. אם אני, כחברת כנסת שיושבת בדיונים של ועדת הקורונה, עד עכשיו לא הצלחתי להבין את המודל ומה שעומד מאחוריו, כפי שאמר ח"כ רזבוזוב, זה מקום לשחק עם נתונים. כך זה נראה. בשפה פשוטה, מה שנראה כמו ברווז ומתנהג כמו ברווז זה כנראה ברווז. אין מה לעשות. זה נראה שעושים לנו מניפולציה מתוחכמת עם הנתונים. אני חושבת שצריך לשים לזה סוף.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בואי נבדוק. אנחנו נשאל את משרד הבריאות ונבחן את זה.
יוליה מלינובסקי קונין (ישראל ביתנו)
משרד הבריאות חייב, חייב כבר לתת תשובות מאוד ברורות ולהפסיק לעבוד עלינו. אם מה שפורסם אתמול בערוץ 11 הוא אמת וזה במוקדי ההתפרצות, אז איך היום הם מוציאים ערים שלמות מאזורי ההגבלות? איך?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תודה רבה לך, ח"כ מלינובסקי. אני רק אומרת שאנחנו לא נתייחס למגזרים שונים כי הסיפור הוא לא באמת מגזרי וחברתי. גם צריך להפסיק את הקיטוב הזה. אנחנו נדבר על מוקדי תחלואה ומקומות שהם לא מוקדי תחלואה כי זה יכול להיות בכל יישוב. זו הערה כללית.
יוליה מלינובסקי קונין (ישראל ביתנו)
אין מה לעשות, זה מה שיש לנו, לטוב ולרע. אי אפשר להתכחש לזה.
אימאן ח'טיב יאסין (הרשימה המשותפת)
זה לא עניין מגזרי, כבוד היו"ר, אבל כשחברה שלמה סובלת כנראה ממדיניות מתוכננת לא לעשות שם בדיקות – אני לא יודעת מה עומד מאחורי זה – אז חייבים להתייחס לזה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
זה סיפור אחר. אני מתייחסת לאמירה: אם נבדוק בחברה מסוימת יהיו יותר חולים ובחברה אחרת פחות חולים. אני לא רוצה לשים תווית על אף אחד. אנחנו מדברים על מוקדי תחלואה ועל מקומות שהם לא מוקדי תחלואה.
יוליה מלינובסקי קונין (ישראל ביתנו)
אם נבדוק במוקד תחלואה התוצאות יהיו אחרות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
יהיו אחרות לגמרי, כן, זה הסיפור. אני בכוונה מחדדת. ח"כ קוז'ינוב, בבקשה.
אנדרי קוז'ינוב (יש עתיד-תל"ם)
תודה רבה, גברתי יושבת-הראש. אני רק רוצה להוסיף על מה שנאמר כאן, אתמול פורסם מטעם המומחים של פרופ' גמזו שאמינות הנתונים הנמוכים מוטלת בספק לאחרונה כי יש באמת ירידה בכמות הבדיקות במוקדי התחלואה, כפי שאמרת, וזה מעלה שאלות נוספות בהמשך לשאלות שיואל העלה לגבי התקצוב. הרי יש פער שהוא לא ברור בין הבדיקות בהפניה לבדיקות רוחב. אם בן אדם נכנס לבידוד והוא מנסה לקבל בדיקות מקופת חולים – אם אין לו תסמינים הוא לא יקבל הפניה, הוא יצטרך להשלים את הבידוד. מצד שני, ראשי רשויות – שזה, אגב, מבורך – פותחים את הדרייב-אינים ומזמינים את כולם להיבדק. כלומר, הכסף עדיין מגיע, בין אם זה דרך קופת חולים, בין אם זה דרך בדיקה כללית, אבל בסופו של דבר סטטיסטית זה לא יתכן.

זה נורא מוזר שתוך חודשיים נתוני התחלואה ירדו כל כך ויכול להיות שבאמת יש פה משחק מסוים, כי רק בכניסה לסגר, בדוח אמ"ן צוין שעל מנת להוריד את התחלואה מרמה של 2,000 נבדקים ביום לרמה של 400 נדבקים ביום, אנחנו נדרשים ל-90 יום – אז איך יכול להיות שתוך חודש הכפלנו את הקצב? אנשים מבריאים יותר מהר? או שנדבקים פחות? זה באמת לא ברור.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מחלקות קורונה נסגרות.
אנדרי קוז'ינוב (יש עתיד-תל"ם)
דבר נוסף, יש גם פער בין הבדיקות לכלל האזרחים לבין הצוותים הרפואיים. אצל הצוותים הרפואיים מספיק לעבור שתי בדיקות שליליות וזה מקצר את הבידוד ומשחררים אותם לעבודה. ברור מה הצורך.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בסדר, טוב מאוד - - -
אנדרי קוז'ינוב (יש עתיד-תל"ם)
ברור מה הצורך. השאלה היא למה בסופו של דבר בדיקות שליליות – אמנם פרופ' גמזו אתמול אמר שיקצרו את תהליך הבידוד ל-12 יום במקום 14 יום – זה לא מספיק לכל שאר האנשים?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
זו כבר סוגיית מדיניות אחרת.
אנדרי קוז'ינוב (יש עתיד-תל"ם)
אבל זה נכנס לתוך המדיניות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני רוצה להתייחס לבדיקות כבדיקות מהסיבות שמניתם כאן. אני חושבת שמיותר לציין שבסוף המספרים האלה הם המספרים שקובעים את גורלם של אזרחים רבים במדינת ישראל. המדינה נכנסת לסגר או יוצאת מסגר לפי הנתונים האלה ולכן הם אמורים להיות מאוד-מאוד מדויקים. אני מוכרחה לומר שכל מספרי הברזל שהחזקנו בהם הם כבר לא מספרי ברזל והם כבר לא מספרים קדושים. בהתחלה דיברנו על מספרים מוחלטים, אמרו שלא צריך להסתכל על מספרים מוחלטים, צריך להסתכל על האחוז, על שיעור המאומתים, היום כבר ברור לנו: שיעור מאומתים מאיפה – מאלה שנבדקים במוקדי תחלואה או אלה שנבדקים בדיקות סקר? ברור שיש השפעה לכל דבר כזה.

היום חזרו לדבר אתנו על מספרים מוחלטים, מדברים אתנו על 2,000 מאומתים ואנחנו שואלים שאלה פשוטה: אם ידגמו יותר, האם המספר הזה ישתנה? התשובה היא כן. אז אם התשובה היא כן אז אין שום משמעות לאותו מספר של 2,000. לכן מאוד חשוב לנו לשמוע את משרד הבריאות, כדי לעשות קצת סדר בכל המידע הזה ולהבין על פי מה נקבעות ההחלטות במדינת ישראל, על פי איזו מדיניות בדיקות זה מתבצע. בבקשה, אמיליה אניס.
אמיליה אניס
צהריים טובים. יש לנו מצגת שרצינו שתראו עם נתונים לגבי הערים וגם אפשר לדבר על ההתוויות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אמיליה, אם את מתחילה עם המדיניות אני רוצה רגע לדייק כדי שלא נצטרך להפריע לך באמצע. אנחנו רוצים לדעת את היקפי הבדיקות. ביקשתי שתביאו נתונים כבר שבועיים לפני הסגר ועד היום כדי שנבין מה ההיקפים של הבדיקות, היכן היו הבדיקות, לפי פילוח של אזורים, מקומות, בדיקות חדשות אל מול בדיקות חוזרות, בדיקות סקר אל מול בדיקות של פוטנציאליים לקורונה, שזה אומר כאלה ששהו בקרבת חולה מאומת או כאלה שהיו נדרשים לבידוד וכו'. יש עוד שאלה אחת שנשאיר להמשך כי היא יותר קשורה בבדיקה עצמה ופחות במדיניות. בבקשה.
אמיליה אניס
אני אציין את ההתוויות שהיו קיימות וגם את ההתוויות שעדכנו. ההתוויות שהיו קיימות: מטופל עם תסמינים, אדם ללא תסמינים שבא במגע עם חולה מאומת, שחרור מוקדם מבידוד לאחר חשיפה לחולה מאומת, סיקורי אוכלוסיות, סיקור מקדים, למשל סיקור לפני פרוצדורה רפואית כלשהי או סיקור לפני נסיעה לחו"ל, שיקול דעת של רופא, בדיקות החלמה וצורך בביצוע הבדיקה, למשל אם הבדיקה הקודמת הייתה פסולה או גבולית-חיובית או שנמצא בדיקה חיובית בסקר סרולוגי ללא PCR חיובי בעבר. אנחנו הוספנו שתי התוויות - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
ואז חישבתם אותם כמאומתי קורונה, אם בבדיקה הסרולוגית היו - - -?
אמיליה אניס
אלה היו ההתוויות. מי שהייתה לו בדיקה סרולוגית חיובית ללא בדיקת PCR – שיעשה גם PCR. אנחנו הוספנו שתי התוויות נוספות שחשוב לי להדגיש אותן: ההתוויה הראשונה היא בדיקה של אדם שמתגורר בעיר עם תחלואה גבוהה, עיר אדומה, והוספת התוויה לסקר עובדי הוראה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
זה בעצם מי זכאי, את מתייחסת למי זכאי לבדיקה.
אמיליה אניס
אלה היו ההתוויות שלנו לבדיקות, כן.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקיי. אנחנו רוצים להבין ביחס בין מספר המאומתים שקיבלנו אל מול מספר הבדיקות שהתקיימו, איפה היו הבדיקות. איך אנחנו יכולים להשוות את היום לאתמול ללפני חודש? הרי אם אין לנו מדגם מייצג ואנחנו לא יודעים שאנחנו דוגמים בצורה דומה במשך כל אחד מהימים, אז אנחנו לא יכולים להשוות הרי תפוח למלפפון, אנחנו רוצים להשוות תפוח לתפוח. אם אנחנו מדברים על מגמות תחלואה אנחנו לא יכולים להשוות ימים שבהם יש סקר כללי לכל מי שחפץ לבוא להיבדק אל מול ימים שנכנסנו למוקדי תחלואה ומיקדנו את כל הבדיקות שם.

מה שחשוב לי שתגידו בהצגת הנתונים שלכם הוא היכן היו הבדיקות שבועיים לפני הסגר ואילך –מבחינתי גם אפשר קצת לפני כן – אל מול מה שקורה היום, או ברגע שהתחלנו לצאת מהסגר. חוץ מזה שהיקפי הבדיקות ירדו בצורה מדהימה, כן? אנחנו מגיעים ל-13,000 בדיקות, ל-20,000 בדיקות, ל-35,000 במקרה הטוב. זאת אומרת, אנחנו רואים שיש תזוזה גם מבחינת היקפי הבדיקות כי היינו ב-72,000, אז בואו תעשו לנו סדר במספרים האלה.
אמיליה אניס
בואי תראי את החומר שהכנו ואחר כך תוכלי לשאול שאלות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מאה אחוז, תודה.
אריק האס
קודם כל, אתם יכולים לראות במבט קל שבסך הכול במהלך חודש ספטמבר בוצעו 1,270 מיליון בדיקות ובמהלך חצי חודש אוקטובר, עד ה-17, בוצעו כמעט 700,000. אז אני לא בטוח שאנחנו יכולים להגיד שיש ירידה דרסטית במספר הבדיקות. זה חצי חודש וזה חודש מלא אבל המספרים דומים.
יוליה מלינובסקי קונין (ישראל ביתנו)
רגע, לא הצלחתי להבין: סך הכול בוצעו 1,300 מיליון, נכון?
אריק האס
סך הכול בחודש ספטמבר בוצעו 1,270 מיליון בדיקות. סך הכול לכל החודש. זה מספר המאומתים בחודש וזה אחוז המאומתים מתוך הבדיקות שבוצעו – 10.3%.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
ומה קורה היום?
אריק האס
פה זה חודש אוקטובר, זה עד ה-17 – התקופה שהתבקשתי להכין – יש 688,000 בדיקות, מתוכן זה מספר המאומתים וזה אחוז המאומתים, זה חלקי זה.
יואל רזבוזוב (יש עתיד-תל"ם)
זה בדיוק באותם האזורים?
אריק האס
פה יש לכם ניתוח לפי מחוז. זה לא אותו דבר בכל מחוז.
יואל רזבוזוב (יש עתיד-תל"ם)
מחוז מרכז זה מחוז גדול. אני יכול במחוז מרכז לשחק עם הרצלייה, נתניה, בני ברק.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בוא ניתן לו להציג את המצגת כי יכול להיות שיש בה את הנתונים.
אריק האס
פה יש הכול. כל הבדיקות וכל המאומתים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
חברים, בשקף הזה אין הכול. אגב, למה לא שלחו לנו את המצגת כדי שנוכל לראות את הדברים בעיניים?
אריק האס
זה היה מוכן ביום ראשון ושלחתי.
יוליה מלינובסקי קונין (ישראל ביתנו)
בשקף הקודם, גברתי יושבת-הראש: כמה בדיקות היו עד ה-17 לחודש?
אנדרי קוז'ינוב (יש עתיד-תל"ם)
688,000.
אריק האס
יש לי ניתוח לפי תאריך, אם זה עוזר לכם.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כן.
אריק האס
אז אתם רוצים שבועיים לפני הסגר? זו נקודת ההתחלה?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כן.
אריק האס
אוקיי, אני לוקח את ה-4. עכשיו זה מסונן רק לבדיקות שנעשו בדיוק שבועיים לפני הסגר.
יואל רזבוזוב (יש עתיד-תל"ם)
זה כולל את בדיקות הסקר?
אריק האס
זה סך כל הבדיקות שבוצעו. זה ביום אחד – ב-4 בספטמבר.
יוליה מלינובסקי קונין (ישראל ביתנו)
אני רוצה לשאול אותך: אם ביום הזה אחוז המאומתים הוא 8.3, בחודש ספטמבר עשינו 1,300 מיליון, אחוז החיוביים היה 10%, ואחר כך, בחצי חודש אוקטובר, עשינו כ-700,000 בדיקות – אז מה הסגר עשה, ירידה של 2%? זה מה שקרה? מ-10.3% ירדנו ל-8.1%.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אתם יושבים כל כך הרבה בממשלה, אני יודעת גם איך ראש הממשלה אוהב שמציגים לו את הדברים ואני גם רואה את השקפים שלכם. אנחנו רוצים לדעת פירוט לפי ימים בצורה מאוד-מאוד ברורה. כמה דגמו לצורך העניין ב-7 באוקטובר, ב-8 באוקטובר וב-9 באוקטובר. את אותו דבר רציתי לגבי השבועיים שלפני הסגר. אגב, אני מוצאת את זה ב-3 דקות כי יש לי פה את כל השקפים. אני יכולה לקחת אפילו רק שבוע אחד מתוך התקופה שלפני הסגר אל מול מה שקורה היום ורואים שמספר הבדיקות יורד באופן דרסטי.

כדי שאנחנו נבין את המשמעות של שיעור המאומתים חשוב לי לדעת בכל אחד מהימים איפה התקיימו הבדיקות. האם כשהיינו באותו שבוע שלפני הסגר, בגלל שהיו לנו את ההשפעות של הפתיחה בא' באלול וכל העלייה בתחלואה במגזר החרדי ובמגזר הערבי, אולי שם דגמו יותר? זה לא אולי, אנחנו יודעים שכן, ולכן ראינו אחוזי תחלואה מאוד-מאוד גבוהים אל מול הנתונים היום, כשיש לנו הרבה מאוד דרייב-אינים בכל מיני יישובים, בדיקות סקר כוללות לאוכלוסייה ואז מן הסתם הסיכוי שבן אדם בריא שיבוא להיבדק יהיה חיובי נמוך יותר מבן אדם שמגיע עם תסמינים. זה מה שאנחנו רוצים לדעת. אני רוצה לדעת בסופו של דבר איך אנחנו משווים יום אחד ליום אחר ובודקים לפי זה את מגמת התחלואה, כשברור לנו לחלוטין שאנחנו לא בודקים את אותו דבר.
אריק האס
הדיגום הוא יומי. אתם יכולים לראות את הנתונים על בסיס יומי ועל בסיס כל יישוב שאתם רוצים. יותר מזה, אפשר גם לקבץ את זה לפי מספר משתנים. למשל, לפי סוג יישוב – יהודי, לא יהודי, מעורב – לפי חודש, לפי מחוז ולפי ערים.
יואל רזבוזוב (יש עתיד-תל"ם)
מתי היה הסגר?
אימאן ח'טיב יאסין (הרשימה המשותפת)
ב-18 בספטמבר עד 14 באוקטובר.
יוליה מלינובסקי קונין (ישראל ביתנו)
יש פה את הנתונים של הבדיקות עד ה-17 לאוקטובר, כשהסגר היה עד ה-14. אפשר לראות שאנחנו ירדנו לפני הסגר ואחרי הסגר ב-2%. זה הסגר. אז אני לא מצליחה להבין מאיפה הנתונים האחרים. לפי מה שאתם מציגים עכשיו בשקף הזה, הנתון של ספטמבר הוא 1.3 מיליון עם 10% מאומתים ועד 17 באוקטובר זה 700,000 כמעט עם 8.3% אחוז מאומתים – אז מה? וזה כבר כשהיינו עמוק-עמוק בסגר. אז מה קרה כשיצאנו מהסגר? אני הקראתי – יכול להיות שלא שמעתם אותי – שאתמול פורסם בערוץ 11, הערוץ הממלכתי, שיש ירידה של 30% בבדיקות בערים האדומות. בגלל זה אנחנו מבקשים להבין מה מדיניות הבדיקות – כי אנחנו יודעים שלפני הסגר רוב הבדיקות היו במגזרים מסוימים. יש גם הבדל בין בדיקה ראשונית לבדיקה חוזרת.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בואי נשאל לגבי יום מסוים. אני פותחת עכשיו את הנתונים.
אמיליה אניס
הטבלה שהכין ד"ר האס נועדה לתת מענה לכל שאלה שתעלו. זה לא שאני הכנתי פה תאריכים, 11, 12, 13, אלא הטבלה מאפשרות לכם לבדוק כל תאריך שתרצו ולהשוות אותו לכל תאריך אחר. אתם יכולים להגיד לי את שם היישוב - - -
יואל רזבוזוב (יש עתיד-תל"ם)
שבוע לפני הסגר ושבוע אחרי הסגר.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני אתן להם תאריכים.
אמיליה אניס
תגידו מה אתם רוצים לראות, מה מעניין אתכם, ואפשר יהיה לפי שם היישוב ולפי התאריך לבדוק.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני ביקשתי מראש לקבל את מגמות הבדיקות, היכן נעשו הבדיקות באופן ספציפי באותם ימים מסוימים. אני יכולה להקריא לכם מהשקפים שלכם מבחינת מספרי הבדיקות. היינו ב-48,000 בדיקות, 43,000, 30,000, 34,000, 47,000, 57,00, ככל שהתקדמנו בספטמבר עלה מספר הבדיקות, הגענו ל-53,000. אני כבר אפתח פה שקף נוסף ואני אגיד לכם בדיוק איזה יום אנחנו מבקשים.
אמיליה אניס
אבל זה שקף אחר. המצגת שלנו נועדה להראות לך לפי יישובים. את יכולה לראות שהיו 53,000 בדיקות אבל כאן את יכולה לבדוק היכן הבדיקות האלה בוצעו.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
יפה, זה מה שאני מבקשת שיהיה. למשל, ב-30 בספטמבר כבר הגענו ל-69,000 בדיקות - - -
יואל רזבוזוב (יש עתיד-תל"ם)
יושבת-הראש, אני מציע שנבין בהתחלה את מה שח"כ מלינובסקי אומרת, את הפער. אומרים שירדנו משמעותית. אמרו לנו ששבוע לפני הסגר היו 14% מאומתים, 15% אפילו, ושבוע אחרי הסגר ירדנו משמעותית, ל-5% - האם זה נכון? את זה אנחנו רוצים לראות קודם כל, לראות שבאמת הסגר השפיע. כי לפי הטבלה שהראית בהתחלה הייתה ירידה של 2% וזה לא תואם את מה שאמרו לנו – שזה היה 15% ובעקבות הסגר ירדנו ל-5%. לוקחים שבוע לפני הסגר, שבוע לפני ה-15-16 בספטמבר, ושבוע אחרי הסגר, שזה באוקטובר. אפשר לבדוק את זה?
אנדרי קוז'ינוב (יש עתיד-תל"ם)
זה בכלל לא תואם. השאלה הראשונית היא: אם נאמר לנו בתחילת ספטמבר שיש 15% מאומתים ופה זה 10%, אז איפה הפער הזה של 5%? זה פער מלכתחילה של 5%.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בואו נעשה את זה רגע מסודר. ד"ר האס, בוא ניקח תאריכים ייצוגיים כדי שנבין על מה אנחנו מדברים ונעשה קצת סדר בדיון.
אריק האס
אין שום בעיה, רק תגידו.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
ב-30 בספטמבר נדגמו 70,000 בדיקות, כשלפני כן, אגב, היו: 34,000, 14,000, 25,000, 46,000 - - -
אריק האס
תראו שזה אחרי יום כיפור, סוף שבוע ארוך, אז זה לא יום מייצג.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
יש שם אחוז מאומתים יחסית גבוה. גם, אגב, ביום שלפני. אנחנו רוצים לדעת איפה עיקר הבדיקות שהיו בימים האלה.
אריק האס
יום לפני זה היה יום כיפור, שבכלל לא דגמו. זה ימים חריגים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אז בוא תעשה לנו סדר איך זה עובד כי אנחנו כל הזמן בוחנים את זה יום מול יום.
אריק האס
אנחנו לא דוגמים אף מטופל, למיטב הבנתי, בכוח. זאת אומרת שבן אדם צריך להגיע למקום הדיגום ולעבור את התהליך. ביום כיפור לא דוגמים כי אנשים לא באים אז אי אפשר לדבר על המספר.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני לא שאלתי לגבי זה שלא באו לדגום, אני מדברת על אותם 70,000. אני שאלתי לגבי ה-30 בספטמבר. יש לנו פה נתון של הרבה מאוד בדיקות עם אחוז מאומתים יחסית גבוה. חשוב לנו לדעת איפה היו הבדיקות האלה. יש לנו פה אחר כך, אגב, מספר נמוך של בדיקות שבוצעו והיו שם 25% מאומתים. אנחנו רוצים לדעת איפה זה היה. אני רוצה לדעת כשאני משווה יום אחד ליום אחר, על סמך מה? על איזה בסיס אני יוצרת את ההשוואה הזו? מה שונה לפני הסגר אל מול היום?

היום אנחנו יודעים שאנחנו כמעט לא דוגמים במוקדי תחלואה ויש לנו בעיקר דגימות סקר – אם אני טועה, תתקנו אותי, כל מה שאני אומרת עכשיו נאמר עם סימן שאלה – יש לנו פחות בדיקות חדשות מאשר בדיקות חוזרות של כאלה שצריכים לצאת מבידוד ולכן זה משנה בעצם את כל היכולת שלי להשוות בין המספרים שאני מקבלת היום לבין מה שהיה לנו רגע לפני שנכנסנו לסגר.
יואל רזבוזוב (יש עתיד-תל"ם)
אפשר לתת לנו תשובות?
אריק האס
לא שמעתי שאלה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא שמעת את כל השאלה שלי?
אריק האס
תמקדו מעט. אתם שואלים איפה היו בדיקות ב-30 בספטמבר?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
גם. ד"ר האס, בוא תעשה לנו רגע את החיים פשוטים. תהיה אתי רגע, אני מוכנה לחזור בקצרה על מה שאמרתי, וגם אמרתי שכל מה שאני אומרת הוא בסימן שאלה, תקנו אותי אם אני טועה ותשיבו בהתאם למה שקורה. הבדיקות שנעשות היום, שהן ברובן בדיקות סקר או בדיקות בדרייב-אין - - -
אריק האס
אני לא חושב שזה נכון. רוב הבדיקות הן בדיקות סקר?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
יש גם הרבה בדיקות פרטיות שאנשים ניגשים לעשותן בגלל נסיעה לחו"ל, אל מול בדיקות במוקדי תחלואה. אני רוצה שתערכו לי השוואה בין המקומות שבהם אנחנו דוגמים היום לבין המקומות שנדגמו באותם ימים שלפני הסגר. זו שאלה מאוד פשוטה.
אריק האס
זו שאלה פשוטה אבל לא מה שנתבקשתי להכין, לא פילחתי את זה לפי אזורי התפשטות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
זה בדיוק מה שביקשנו להכין.
אריק האס
אם אתם רוצים שניקח יישוב מסוים אפשר, אין שום בעיה, אבל לא עשיתי את זה לפי הפנייה לבדיקה. לא עשינו את זה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני רוצה לדעת איפה היו המאומתים. הם לא רוצים לענות.
יואל רזבוזוב (יש עתיד-תל"ם)
אני רואה שבמחוז ירושלים היו 17.5% באותו יום. זה מספר גבוה. מה קורה אצלנו היום, או קרה לפני כמה ימים, כשיצאנו מהסגר, במחוז ירושלים? אנחנו רוצים להבין בכלל האם הירידה היא אמיתית.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תיקחו יישובים. אני אגיד לכם את זה ברחל בתך הקטנה. אני רוצה לדעת כמה מהבדיקות שנדגמו רגע לפני הסגר היו במגזר החרדי ובמגזר הערבי אל מול כמה היום. מאוד פשוט. כמה בדיקות היו יזומות בתוך מוקדי תחלואה – כי אנחנו יודעים שהכניסו לשם בדיקות יזומות, וזה חשוב וזה מבורך, שלרגע לא יישמע שלא – אל מול כמה היום.
אריק האס
אתם יכולים לתת לי שם של יישוב שמעניין אתכם?
יואל רזבוזוב (יש עתיד-תל"ם)
בני ברק.
אימאן ח'טיב יאסין (הרשימה המשותפת)
אום אל פחם.
יואל רזבוזוב (יש עתיד-תל"ם)
כמה בדיקות נעשו לפני הסגר ואחרי הסגר.
אריק האס
בני ברק. שבועיים לפני הסגר, בעיר בני ברק, זה היה יום שישי – בוצעו 1,338 בדיקות, מתוכן 186 היו חיוביים.
יואל רזבוזוב (יש עתיד-תל"ם)
14% חיוביים.
אריק האס
אתם רוצים לראות את היום של הסגר, ה-18?
יוליה מלינובסקי קונין (ישראל ביתנו)
כן, בבקשה. יש לנו את זה במצגת?
אריק האס
זה קובץ שאנחנו יכולים להסתכל לפי איזו עיר ואיזה תאריך שאתם רוצים. ב-18 בספטמבר בוצעו 1,149 בדיקות, מתוכן 220 היו חיוביים.
יוליה מלינובסקי קונין (ישראל ביתנו)
19%.
אריק האס
מה התאריך הבא?
יואל רזבוזוב (יש עתיד-תל"ם)
אחרי הסגר.
יוליה מלינובסקי קונין (ישראל ביתנו)
15 באוקטובר.
אריק האס
בוצעו 1,189, מתוכן 127 חיוביים – 10.7%.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אז יש ירידה ב-9%.
אימאן ח'טיב יאסין (הרשימה המשותפת)
שיראה לנו באום אל פחם, יישוב ערבי.
אריק האס
אין שום בעיה. ציפינו לכך שתשאלו הרבה שאלות, בגלל זה בנינו את הקובץ שנותן את התשובות עליהן.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
הכול בסדר, עשיתם עבודה יפה.
יואל רזבוזוב (יש עתיד-תל"ם)
אתם בסדר גמור.
אריק האס
כי אני יכול להכין את היישובים שאני חשבתי שתרצו אבל אתם יכולים להגיד: לא, לא אותם, אז שמנו את הכול. זו הייתה המטרה. פה אנחנו באום אל פחם. ב-4 בספטמבר בוצעו 298 בדיקות, מתוכן 36 חיוביים, זה 12.1%. עכשיו אנחנו עוברים ליום לפני הסגר, ב-18 בספטמבר, בוצעו 291 בדיקות ומתוכן 47 היו חיוביים, 16%.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
רק שימו לב שבמגזרים האלה האחוזים מאוד-מאוד גבוהים. זה בהחלט מתחבר גם למה שאמר גמזו ואמרו אנשי המקצוע שם, שהיה אפשר ללכת ולטפל בצורה ממוקדת. אני רצה על האחוזים פה, יש פה 20% וכדו'.
יוליה מלינובסקי קונין (ישראל ביתנו)
אז איך פתחו שם את מערכת החינוך אחרי הסגר? עדיין המספרים מאוד גבוהים.
יואל רזבוזוב (יש עתיד-תל"ם)
אנחנו חייבים לקבל וללמוד את הנתונים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
פה אתם כבר רואים שמספר הבדיקות נחתך בפחות מחצי.
יואל רזבוזוב (יש עתיד-תל"ם)
ב-18 באוקטובר 15,594 בדיקות, 2.9% מאומתים. זה מספר מאוד נמוך. איפה עשיתם את הבדיקות ב-18 באוקטובר שזה ירד ל-2.9%? זה באמת משמעותי, זו ירידה דרסטית מ-15% שהיינו לפני הסגר.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
שימו לב שמספר הבדיקות יורד ל-30 שם.
אריק האס
לא, זה נתונים חלקיים כי עשיתי את הקובץ ב-18 בערב, זה לא יום שלם. הוא מעודכן ל-17.
יואל רזבוזוב (יש עתיד-תל"ם)
אז בואו נבדוק ב-17.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
גם שם יש 25 בדיקות.
אריק האס
אל תשכחו שזה היה יום שבת אז זה דיגומים של יום שישי.
יואל רזבוזוב (יש עתיד-תל"ם)
אז בואו נלך ל-15 באוקטובר.
אמיליה אניס
הערה כללית. רק תשימו לב שכל סופ"ש מספר הדיגומים יורד, זה פשוט בגלל הסופ"ש, וגם שימו לב שהיו לנו הרבה מאוד חגים וגם בחגים מספר הדיגומים יורד.
אימאן ח'טיב יאסין (הרשימה המשותפת)
אצל הערבים לא היו חגים.
אריק האס
והם המשיכו להיבדק. הערבים המשיכו להיבדק גם בחגים.
אימאן ח'טיב יאסין (הרשימה המשותפת)
אני חייבת להגיד כאן משהו, ברשותך. אני חושבת שהבעיה במספר הבדיקות הנמוך בחברה הערבית זה שעושים את זה בצורה פתאומית, בלי הכנה, בלי הסברה. פתאום מחליטים לעשות דרייב-אין, אנשים לא יודעים על כך וזו התוצאה שאנחנו מקבלים. אנשים ממשיכים לחלות ולמות ואף אחד לא רוצה לקחת אחריות ולעשות משהו.
אמיליה אניס
בערים עם תחלואה גבוהה אפשר ללכת להיבדק חופשי, בלי שום מגבלה, בלי שום הפניה, אז מה שאת אומרת לא מדויק.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אמיליה, ביישובים עם תחלואה גבוהה, עם יד על הלב, מה היקף הבדיקות היום אל מול היקף הבדיקות רגע לפני שהיה צריך להחליט על סגר? אנחנו ראינו שם אינפלציה בבדיקות כי אנחנו יודעים, וגם דווח על כך בתקשורת, שנכנסו הרבה מאוד בדיקות לתוך המוקדים האלה אל מול מה שקורה היום.
שאלה נוספת
כמה מהבדיקות שנעשות בימים אלה הן בדיקות סקר ובדיקות אקראיות אל מול כמה בדיקות הן במוקדי תחלואה? תעזבו רגע את הקובץ, אני עושה זום-אאוט מתוך הדבר הזה, אני אשב ואנתח אותו אחר כך. אני רוצה שתגידו לי אתם ברמה הכללית, מתוך ההיכרות שלכם והידע שלכם, איך אני יכולה באמת להשוות בין מה שנבדק היום לבין מה שנבדק לפני כחודש.
אריק האס
אני לא חושב שזה נכון להגיד שרוב הבדיקות היו בדיקות סקר.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא אמרתי שהרוב, שאלתי שאלה: כמה בדיקות סקר היום אל מול מה שהיה לפני הסגר?
אריק האס
לא הכנתי את זה אבל בדיקות סקר זה תמיד מיעוט הבדיקות, לא הרוב.
יוליה מלינובסקי קונין (ישראל ביתנו)
יכול להיות שנתונים נמוכים באזורי תחלואה תלויים בכך שאנשים לא עושים עוד בדיקות באותם מקומות? זה מה שפורסם אתמול בערוץ 11, שיש ירידה של 30% בבדיקות במוקדי התחלואה. אי אפשר להתכחש לזה.
אריק האס
אם הם לא באים להיבדק אין בדיקה, ברור.
אמיליה אניס
מדי יום אנחנו מפלחים מתוך סך הבדיקות כמה זה סקרים, שזה כולל את "מגן אבות", גננות וישיבות, וכמה זה ללא סקרים. אם אתם מבקשים מאתנו את הנתון הזה אין בעיה לתת לכם אותו, אנחנו נכין אותו ונעביר ליושבת-ראש הוועדה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
זה גם מה שביקשנו. אני ביקשתי לקבל פילוחים של כל יום.
אמיליה אניס
אנחנו עשינו כמיטב יכולתנו וכפי הבנתנו בשביל לענות על השאלות שלכם. עכשיו הבנו שזה מה שאתם מבקשים, אנחנו נכין לכם את זה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אמיליה, בואו תענו לי בכן ולא כי אני מנסה לפשט את הדיון, הוא גם כך מורכב. היום נעשות יותר בדיקות סקר ויותר בדיקות אקראיות – בדיקות אקראיות זה כל מי שרוצה להיבדק – מאשר בדיקות במוקדי תחלואה? אנחנו רואים ירידה בבדיקות במוקדי תחלואה, אם זה במגזר הערבי ובמגזר החרדי, ביחס למה שהיה לפני כחודש? יש ירידה?
אמיליה אניס
אתם יכולים לראות את המספרים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לפי המספרים, כן.
אמיליה אניס
כמו שראיתם בבני ברק אתם יכולים לבחור עיר אחרת.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקי, זה אומר שבמוקדי התחלואה – זה לא רק בני ברק, יש עוד יישובים – היום נבדקים פחות ממה שנבדקו לפי כחודש וחודש ושבוע, נכון?
אמיליה אניס
אני צריכה לבדוק. יש לי את המספרים המדויקים, אני רק צריכה להכין לך. אין שום בעיה, אנחנו נכין לך את זה לפי מה שביקשת עכשיו.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקיי, אז אני אחכה בסבלנות ותכינו לנו. אנחנו נשמח לקבל את זה בכל יום השבוע. אני רוצה לדעת – והנה, אני שואלת את זה בצורה מדויקת ושזה יירשם גם בפרוטוקול – כמה נבדקים ומה אחוז הנבדקים שיש היום באזורי תחלואה אל מול בדיקות כלליות, ואני מדגישה שבדיקות כלליות זה בדיקות של אנשים שבאים באופן וולונטרי להיבדק, לא כי הם היו ליד חולה מאומת ולא כי הם צריכים על פי כל ההתוויות שלכם, אלא כי יש דרייב-אין והוא פתוח לכולם. אני רוצה שתשוו את הנתונים האלה היום אל מול הנתונים שהיו לפני כחודש, חודש ושבוע.
אמיליה אניס
רק כדי שאני אכוון למה שהתכוונת: את רוצה שניקח את הערים האדומות שיש לנו היום - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
ושהיו גם לפני חודש, לפני הסגר.
אמיליה אניס
וכמה בדיקות יש היום לעומת לפני חודש.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לפני הסגר, כן. תדגמו את כל ה-72,000, 60,000, כל המספרים האסטרונומיים האלה. אני רוצה לדעת כמה מהם היו בערים אדומות, כמה ביישובים אחרים, אל מול היום, כמה נדגמים בערים אדומות וכמה לא.
אמיליה אניס
ומה כוונתך בבדיקות כלליות? יש לנו התוויות. בואי ניקח את יתר הבדיקות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
יש בדיקות עם הפניות. יש אנשים ששהו בקרבת חולה מאומת ונמצאים בבידוד או שיש להם סימפטומים - - -
אמיליה אניס
ויש מגעים ביתיים ויש פנימיים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כן. הפוטנציאל שלהם להיות חולים גדול יותר מאנשים שבאים להידבק בדרייב-אין רק כי שמו את זה במקום מסוים ואמרו לאנשים שכל מי שרוצה מוזמן להיבדק. אלה שתי אוכלוסיות שונות לחלוטין. האם היקף הבדיקות שניתנו לכל מי שרוצה להיבדק בלי קשר להתוויה גדול יותר היום ממה שהיה לפני הסגר? זו צריכה להיות תשובה פשוטה של כן או לא.
אריק האס
זה נתון מסובך, אני לא חושב שנכון להגדיר את זה כשאלה של כן ולא.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מה מסובך בזה? אם יש לי היום יותר בדיקות דרייב-אין שנפתחו לכלל הציבור - - -
אמיליה אניס
אבל לדרייב-אין באים גם כתוצאה ממגעים עם חולים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
ואין לכם דרך למפות את זה?
אמיליה אניס
זה בעייתי.
אריק האס
זה מורכב. אני לא אומר שזה בלתי אפשרי, זה מורכב.
אמיליה אניס
אנחנו נעשה כמיטב יכולתנו לפי ההתוויה שאת מבקשת.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כמה בדיקות אפשרתם לפני הסגר ללא הפניות אל מול כמה אתם מאפשרים היום? היום יש יותר אפשרות כזו. פתחו בדיקות כאלה בהרבה מאוד יישובים. האם זה היה נפוץ גם לפני הסגר? תבדקו. אני רוצה לדעת כמה באמת נעשו במוקדי תחלואה אל מול כמה נעשו היום. דבר נוסף שרציתי לבקש זה כמה בדיקות חדשות אל מול כמה בדיקות חוזרות.
אריק האס
אין הרבה בדיקות חוזרות. את זה אפשר לדעת.
אמיליה אניס
כמעט ואין, יש מעט מאוד בדיקות חוזרות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקיי, נשמח לראות את זה בנתונים.
יואל רזבוזוב (יש עתיד-תל"ם)
ד"ר האס, אמרת שזה מורכב, אנחנו מבינים שזה מורכב, אבל בסוף אני חושב שעתיד המדינה, הכלכלה והבריאות תלוי במורכבות הזו, אז חשוב שתבין מה החשש שלנו. החשש שלנו הוא שבערים האדומות עשו יותר בדיקות לפני שהכניסו אותנו לסגר, שעשו מניפולציה עם המספרים האלה. בהתחלה עשו הרבה-הרבה בדיקות בערים האדומות, אמרו שיש 15% מאומתים כל שישי, סכנה לכולם, הכניסו אותנו לסגר. אחרי הסגר אמרו: ירדנו ל-5%, יופי, עשינו עבודה מצוינת. אבל אפשר לשחק עם זה, לעשות פחות בדיקות בערים האדומות.
אריק האס
אבל הרוב המכריע של הבדיקות נעשו רק לפי אינדיקציות, לפי ההתוויות. ההרחבה לכל מי שרוצה לבוא נעשתה רק בסוף השבוע האחרון, אז זה לא יכול להיות הסבר לשינויים בבדיקות.
אמיליה אניס
זה לא יכול להסביר את כל התקופה שאנחנו מראים לכם בעצם.
אריק האס
זה צריך להיות ברור שגם אם יש ירידה בתחלואה תהיה ירידה בבדיקות, כי אנשים לא פונים כי הם לא חולים.
אמיליה אניס
כשיש ירידה בתחלואה יש פחות מגעים שצריכים להיבדק אז ברור שפחות - - -
יוליה מלינובסקי קונין (ישראל ביתנו)
ד"ר אמיליה, לפני הסגר נכנסתם בערים האדומות לישיבות – אז אולי הערים עוד לא היו אדומות, או שכן – דגמתם ישיבות שלמות ואנשים אסימפטומטיים נכנסו כחולים, כנדבקים. ראינו את הנתונים של הגילים וש-90% ומשהו מכול הדגימות היו בכלל של אנשים אסימפטומטיים. עכשיו את אומרת לי שכשאנשים פחות חולים יש פחות נבדקים.
אמיליה אניס
אבל אסימפטומטי יכול להדביק.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
זה ברור, זה לא הוויכוח.
יוליה מלינובסקי קונין (ישראל ביתנו)
לפני הסגר אני זוכרת איך זה היה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
הייתה אינפלציה של בדיקות. אי אפשר להגיד שאז נבדקו והיום פשוט לא באים להיבדק.
יוליה מלינובסקי קונין (ישראל ביתנו)
אז הם גם כן לא באו, אתם עשיתם בדיקות בכוח. משרד הבריאות היה מאוד-מאוד אנרגטי בנושא הזה ואני זוכרת שלפני הסגר עשיתם בדיקות בכמויות במקומות ספציפיים. כולנו ראינו את התמונות האלה בטלוויזיה.
אריק האס
אבל אז המוסדות היו פתוחים, עכשיו הם לא פתוחים.
יוליה מלינובסקי קונין (ישראל ביתנו)
יופי, אז המוסדות היו פתוחים, נכנסתם לשם, עשיתם דגימות, אחוז החיוביים עלה ו-90% ומשהו מהם היו אסימפטומטיים. עכשיו המוסדות סגורים – למרות שכולנו יודעים שהם לא סגורים – אתם לא עושים שם בדיקות ולכאורה יש לנו ירידה בתחלואה. אתם מבינים שזו עבודה בעיניים? אנחנו עובדים על עצמנו. אנחנו משקרים לעצמנו. ד"ר אמיליה, אני באמת רוצה לפנות אליך, יכול להיות שאצלי זה הטראומות של ברית המועצות לשעבר, כמו אצלך, השלטון הוא תמיד יותר חזק, השלטון נמצא בהגה, מנהל את המדיניות. לא עוזבת אותי ההרגשה – ואני אומרת באמת ומתוך כאב לב – שאנחנו חזרנו לימים האלו במדינה אחרת שהשלטון משחק עם הדברים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
ח"כ מלינובסקי, בואי נשאל שאלות עם עובדות ויתנו לנו את זה.
יוליה מלינובסקי קונין (ישראל ביתנו)
השאלה היא מאוד פשוטה: את כרופאה, כאחראית על התחום, יכולה להגיד היום עם יד על הלב, עם הבדיקות שאתם עושים ואיך שאתם עושים, שבאמת באותן ערים אדומות או באזורי התחלואה הגבוהים יש ירידה בתחלואה, או שזה פשוט חוסר בדיקות, חוסר יכולת לבצע את הבדיקות או חוסר רצון לבצע את הבדיקות?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
זה מה שביקשנו מהם, אנחנו נקבל את זה במספרים ואנחנו נוכל לנתח את זה.
יוליה מלינובסקי קונין (ישראל ביתנו)
אני יכולה להיות רגועה שזה לא כך? שהיום הממשלה משחררת אזורים שלמים על סמך הנתונים האלו כשלכולנו ברור שהמוסדות היו פתוחים ועכשיו גם לא עושים בדיקות?
אריק האס
אנחנו בתוך האירוע כמה חודשים ואני רוצה להגיד שכל שבוע יש לנו ירידה במספר הבדיקות בגלל סופי שבוע.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא, אבל במהלך כל השבוע - - -
אריק האס
לא משנה, אבל בסוף שבוע יש ירידה.
יוראי להב הרצנו (יש עתיד-תל"ם)
גם לפני חודש היו סופי שבוע, מה הקשר?
יואל רזבוזוב (יש עתיד-תל"ם)
ד"ר האס, אני שמעתי שאמרת שאנשים לא באים להיבדק - - -
אמיליה אניס
אנחנו שמענו אתכם, אנחנו נכין את הנתונים שיש בידינו, זה נראה לי הכי נכון, מעבר לנתונים שהצגנו היום. הבנו מה שאתם מבקשים, אנחנו נכין לכם נתונים בשתי נקודות זמן, לפני הסגר והיום.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אמיליה, 7 ימים לפני הסגר וב-7 ימים האחרונים מעכשיו כדי שנהיה מאוד מדויקים. שימו את זה אחד מול השני – את מספרי הבדיקות, את אחוזי המאומתים, ערים אדומות שבהן זה נבדק בכל אותם ימים אל מול האזורים של היום וכמה בדיקות חדשות וכמה בדיקות חוזרות – כדי שהדברים יהיו לנו מול העיניים ונוכל באמת לנתח אותם בצורה טובה.

ח"כ רזבוזוב, בבקשה.
יואל רזבוזוב (יש עתיד-תל"ם)
בסופו של דבר שמעתי פה אמירה שאנשים לא באים להיבדק ואנחנו גם שמענו על הוראות לא ללכת להיבדק. אז למה אנחנו חוגגים ניצחון ומדברים על מספרים נמוכים כשאנשים באזורי תחלואה גבוהה לא באים להיבדק? אין לנו פה שום הישג ושום ניצחון, ויכול להיות שאנחנו חוזרים לאותו מצב בצעדי ענק. דבר שני, איך שאני מבין, אתם לא קובעי המדיניות, אתם מציגים לנו את הנתונים כאנאליסטים – מי קובע את המדיניות עצמה, איפה עושים, איך עושים וכמה בדיקות?
אמיליה אניס
אני רוצה רק להגיד לך שבערים האדומות המסר החד-משמעי שלנו הוא: בואו להיבדק, כל מי שרוצה שיבוא. זה המסר החד-משמעי.
יואל רזבוזוב (יש עתיד-תל"ם)
אבל הם לא באים.
אנדרי קוז'ינוב (יש עתיד-תל"ם)
הם לא באים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
ח"כ יוראי להב, בבקשה.
יוראי להב הרצנו (יש עתיד-תל"ם)
אני רוצה לשאול, ד"ר אמיליה, שאלה לגבי מדיניות הבדיקות. אני מצטרף לדבריו של ח"כ רזבוזוב, לא ברור לי מה המדיניות שלכם, מי צריך להיבדק, כי יש לי הרבה מאוד מכרים שנחשפו לחולה קורונה, הם לא היו סימפטומטיים ולפי נהלי משרד הבריאות הם לא זכאים להיבדק. כפי שאת יודעת טוב מאוד, ד"ר אמיליה, הם מדבקים בדיוק כמו חולים סימפטומטיים או נשאים סימפטומטיים. לכן השאלה שלי היא למה אתם לא מנחים מיד לבדוק אנשים שנחשפו לחולי קורונה והם לא סימפטומטיים? למה הם צריכים להתעקש ובמקרים רבים לוותר על הבדיקה שלהם?
אמיליה אניס
המדיניות שלנו לגבי מגעים היא קודם כל בן בית של חולה מאומת, בין אם הוא תסמיני ובין אם הוא א-תסמיני. שניים, אדם שהוגדר בחקירה אפידמיולוגית על ידי החוקר האפידמיולוגי כמגע בהחלט יכול להיבדק. זו התוויה של מגע, דיגום בהוראת משרד הבריאות.
יוראי להב הרצנו (יש עתיד-תל"ם)
גם אם הוא אסימפטומטי?
תמר זנדברג (מרצ)
זה חדש. ממתי זה העניין של המגע כשהוא לא של בן בית?
אנדרי קוז'ינוב (יש עתיד-תל"ם)
זה חדש.
יוראי להב הרצנו (יש עתיד-תל"ם)
זה חדש.
אמיליה אניס
אז אי אפשר לבוא ולהגיד שאנחנו לא דוגמים מגעים.
תמר זנדברג (מרצ)
ממתי ההוראה הזו?
אמיליה אניס
ההוראה הזו היא מזמן. מה שהוספנו לאחרונה זה את הערים האדומות ואת הסקר של עובדי ההוראה.
תמר זנדברג (מרצ)
אני אספר לך מקרה אישי: אני הייתי בבידוד בגלל מגע עם בן בית מאומת. בן זוגי היה מאומת, לא סימפטומטי. איך ידענו שבן זוגי מאומת? הוא לא היה סימפטומטי, הוא היה במגע עם חולה אחר. בגלל שהוא היה במגע עם חולה אחר, מגע בלבד – אגב, מגע מסוכן, בחדר סגור, בלי מסכה, למשל שעה, באולפן טלוויזיה, דרך אגב, לכולכם שיושבים באולפנים ומורידים את המסכות וחושבים שזה בסדר – היינו צריכים להתעקש על הבדיקה כי משרד הבריאות וקופת החולים טענו בתוקף שזה לא בהתוויה, רק בן בית.
יוראי להב הרצנו (יש עתיד-תל"ם)
זה גם מה שאני מכיר, ח"כ זנדברג.
אנדרי קוז'ינוב (יש עתיד-תל"ם)
זה גם מה שאני מכיר.
אמיליה אניס
אני אשמח להעביר לך את ההנחיות שלנו. יש לנו הנחיות כתובות שמחייבות את כולם. אני יותר מאשמח להעביר לכם אותן.
תמר זנדברג (מרצ)
תחשבי שהייתי בכנסת, הסתובבתי והייתי במקומות – בסוף הייתי שלילית אבל הייתי גם יכולה להיות חיובית בלי לדעת שהייתי במגע עם חולה מאומת כי החולה המאומת לא היה זכאי לבדיקה.
אמיליה אניס
אני אעביר לכם את ההתוויות, זה ייתן מענה לכל מה שאתם שואלים לגבי ההתוויות. זה כתוב, זה מופץ, אלה ההנחיות.
תמר זנדברג (מרצ)
אנחנו מביאים לך ניסיון מהשטח, גם כי פונים אלינו וגם כי לנו יש. אנחנו מאמינים לך שזה כתוב אבל אנחנו משקפים לך בחזרה שהכתוב לא מבוצע. אז יכול להיות שדווקא אתם צריכים לעשות ריענון עם קופות החולים, עם המוקדים שלכם.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
ח"כ זנדברג, זה רק מחדד את מה שפתחנו אתו את הדיון לגבי מי אלה שנבדקים היום, אני אומר לך למה. את מתארת פה סיטואציה של אנשים שהיו במגע עם חולים מאומתים ולא אפשרו להם להיבדק – ואני מכירה את זה כי הגיעו אלינו הרבה מאוד פניות וניסינו בדרך לא דרך לסייע למשפחות – דגמו ממש בצורה מאוד מדויקת רק מי שהוא בפוטנציאל אמיתי להיות חולה וראינו נתונים מסוימים. היום כל אחד מן היישוב יכול להגיע להיבדק. בלי קשר, אגב, אם הוא היה בקרבת חולה מאומת. סתם בן אדם פרנואיד עכשיו רוצה לבוא להיבדק, יש דרייב-אין בהרבה מאוד יישובים, אנשים גם יכולים לנסוע מיישוב ליישוב ולהגיע להיבדק, ואלה התוצאות של מה שאנחנו מקבלים היום.
תמר זנדברג (מרצ)
אבל היא אומרת שההנחיה שלהם שמגע עם חולה מאומת כן זכאי לבדיקה הייתה קיימת לאורך כל הזמן.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
נכון והם לא השתמשו בה.
קריאה
היא לא יושמה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
היום כל אחד יכול להיבדק וזה מעלה לי הרבה מאוד שאלות לגבי התוצאות הטובות שאנחנו מקבלים היום.
אמיליה אניס
אני מציעה שאנחנו נכין לכם את מה שביקשתם, נעביר לכם ותוכלו להתרשם מהמספרים. נראה לי שזה הכי פשוט והכי נכון.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מאה אחוז. פרופ' אמיליה, יש לי שתי שאלות נוספות.
יוראי להב הרצנו (יש עתיד-תל"ם)
הנתונים שיש לנו הם רק מי שוולונטרית רוצה להיבדק?
יוליה מלינובסקי קונין (ישראל ביתנו)
לא, אנחנו לא יודעים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא, כולם.
יוראי להב הרצנו (יש עתיד-תל"ם)
מה שמוצג, הנתונים שהם מפיקים, הם רק אנשים שהתנדבו להיבדק?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא, כולם, כל מי שנבדק, לא משנה מי.
אמיליה אניס
כל מי שנבדק במעבדה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
יש לנו היום נתונים, אומרים לנו: 300 מאומתים, 800 מאומתים, על "איקס" בדיקות. אם יעלה מספר הבדיקות, גם אם אותו אחוז יישאר, אנחנו נקבל יותר מאומתים?
אמיליה אניס
אם זה אותו אחוז, אותו אחוז מ-100, אותו אחוז מ-200, כשאת הופכת את זה למספר מוחלט.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
זה אומר שיהיו לנו יותר מאומתים, נכון? ה-N שלנו יגדל. חברים, אם יש לי היום מספר בדיקות מסוים שממנו יש אחוז מאומתים מסוים.
אמיליה אניס
נניח 5%. מתוך 100 נבדקים, 5% מאומתים – יש לך 5 חיוביים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
יופי. אם נגדיל את מספר הבדיקות, ה-N שלנו יגדל? התשובה היא כן, נכון?
אמיליה אניס
תלוי אם אחוז המאומתים בקרב ה-100 הנוספים יהיה אותו אחוז.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
ה-N יגדל אפילו במאומת או שניים? חברים, ה-N יגדל?
אמיליה אניס
אם תוסיפי עוד 100 נבדקים, האם אחוז המאומתים בקרבם - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא, אני שואלת האם ה-N יגדל. ה-N, המספר האבסולוטי, יגדל? התשובה היא כן.
אנדרי קוז'ינוב (יש עתיד-תל"ם)
לא.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
למה לא?
אנדרי קוז'ינוב (יש עתיד-תל"ם)
מה שהיא אומרת עכשיו, גברתי יושבת-הראש, שזה תלוי במקום שבו זה נבדק. אם ב-100 הנוספים האחוז הוא יותר גבוה - - -
אמיליה אניס
לא במקום, זה תלוי בנבדקים.
אנדרי קוז'ינוב (יש עתיד-תל"ם)
ד"ר אמיליה, מה שאת אומרת הוא שזה דיפרנציאלי. כשיש לך 100 ראשונים - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
חבר'ה, שאלתי שאלה היפותטית, לקחתם אותה יותר מדי לעומק. אם אני דוגמת 400 אנשים ה-N שלי מסוים, ואם אני דוגמת 800 אנשים ה-N שלי יגדל. גם אם הוא לא יגדל באותו שיעור אבל הוא יגדל, נכון?
אמיליה אניס
סביר להניח, כן.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
יפה. זה אומר שאין שום משמעות ל-N שמציגים לנו היום, שאומרים לנו: מתחת ל-2,000 או מעל ל-2,000 כי ה-2,000 האלה יכולים להשתנות, תלוי בהיקף הדגימה ותלוי איפה אני דוגמת. זה דבר אחד.
אמיליה אניס
אבל יש לך עניין של מגמה.
אנדרי קוז'ינוב (יש עתיד-תל"ם)
אה, עכשיו זה מגמה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אבל איך אני יכולה לבדוק את המגמה אם אני ביום שלישי דוגמת תפוח, ביום רביעי אני דוגמת מלפפון וביום חמישי אני דוגמת עוגה?
תמר זנדברג (מרצ)
זה לא מדויק. זה לא שזה כל יום משתנה. יש מגמה - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
זה משתנה במקומות שבהם אנחנו דוגמים. אנחנו ביקשנו, אגב, את הנתונים, ונוכל לנתח אותם. אנחנו רוצים להבין באיזה מקומות נדגמו, בכמה ערים אדומות דגמו לצורך העניין שבוע לפני הסגר וכמה דוגמים היום בתוך ערים אדומות.
תמר זנדברג (מרצ)
מאה אחוז, אבל את רואה שגם ערים אדומות זה דבר דינמי. הנה, רכסים יצאה, בני ברק יוצאת.
יוליה מלינובסקי קונין (ישראל ביתנו)
על סמך מה?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כן, אבל אין שם הרבה בדיקות.
יוליה מלינובסקי קונין (ישראל ביתנו)
פשוט אין שם בדיקות.
יואל רזבוזוב (יש עתיד-תל"ם)
הרבנים אמרו לא להיבדק – הם לא נבדקים.
אמיליה אניס
כמו שהצעתי, אנחנו נכין לכם את הנתונים ואני מציעה שנקיים את הדיון הזה על סמך נתונים שיהיו לפניכם. אני מבטיחה שהנתונים יגיעו אליכם לפני הדיון.
יוליה מלינובסקי קונין (ישראל ביתנו)
ד"ר אמיליה, עכשיו כתוב: "כל האזורים האדומים בירושלים למעט שכונת רמת שלמה צפויים להשתחרר מהסגר". אני לא מבינה על סמך איזה נתונים? כי אם אתם פשוט לא עושים שם בדיקות, או שאנשים לא באים שם להיבדק, אז נתוני התחלואה ירדו.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
זה מה שקרה לפחות בכמה יישובים שאני מכירה כי הם דיברו אתי.
יוליה מלינובסקי קונין (ישראל ביתנו)
הם השתחררו באמת בגלל שאין שם חולים מאומתים, או שפשוט לא עושים שם בדיקות? כי זו דרך לסגר שלישי. ד"ר, אני מדברת אתך מתוך כאב.
אמיליה אניס
אני מבינה ולכן אני מציעה שנביא לכם את הנתונים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אז בואו נוסיף על מה ששאלנו קודם גם את עניין הימים האחרונים לגבי הערים האדומות, מה מספר הבדיקות שנעשה בערים האדומות של עכשיו, של היום, בשבוע האחרון, אל מול אותן פעמים שהן נקבעו כאדומות. מהרגע שהן נקבעו כאדומות, כמה בדיקות היו אז, כמה בדיקות היו בימים האחרונים שבגללן הן יוצאות מהסגר. אגב, יש שני יישובים כאלה שפנו אלי, כמעט עם אפס בדיקות, ברור שיש כמעט אפס מאומתים, וזה ברור שהם הופכים להיות ירוקים. האם זו השיטה? אני לא בטוחה שזה מה שאנחנו רוצים.

אני רוצה להתקדם לשאלה הנוספת שבעיניי היא לא פחות חשובה והיא השאלה שכולם עסוקים בה במשך תקופה ארוכה. על פי איזה CT בדיקות ה-PCR נדגמות כאן במדינת ישראל מבחינת מחזוריות הבדיקה? האם השתנה הקריטריון אל מול מה שהיה? אנחנו עדיין נמצאים על 37 סיבובים או שאנחנו נמצאים במקום אחר?
אמיליה אניס
לא ידוע לי שהשתנה.
אריק האס
רותי ישי הייתה על הקו קודם.
אמיליה אניס
כן, מנהלת מחלקת המעבדות הייתה על הקו, זו באמת שאלה אליה. אם היא לא נמצאת כרגע אני אכתוב לכם יחד עם הנתונים שנביא גם את התשובה לשאלה הזו.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני אשמח אם עד סוף הדיון היא תוכל לתת לנו תשובה כדי לדעת אם היה שינוי בבדיקה מבחינת מחזוריות הבדיקה. אני רק מזכירה לכולם שהנושא הזה משמעותי לא רק בשבילנו כאן פנימה, אלא גם באיך שאנחנו משודרים כלפי חוץ במקרים שבהם יש אנשים שהם חולים במדינת ישראל אבל היו בריאים במקומות אחרים. אז גם הצבע שלנו ביחס לעולם הוא מאוד משנה כי זה אומר שמדיניות החוץ שלנו משתנה, הטיסות שלנו משתנות, נושא הבידוד שלנו משתנה וכו'. אני אשמח לקבל עדכון עד סוף הדיון. תודה רבה לשניכם. אני רק אומר שאם יש שאלות תוך כדי תנועה כשאתם מכינים את הדברים הנייד שלי פתח בפניכם. עדיף שנעשה את זה מדויק ונכון לפעם הבאה, מאשר שעוד פעם ניפגש ונתגלגל מדיון לדיון. תודה רבה.
אמיליה אניס
תודה רבה. ד"ר ישי על הקו, את רוצה לשמוע לגבי הבדיקות?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כן.
אמיליה אניס
הייתה פה שאלה האם מספר ה-CT השתנה כדי להגדיר מישהו כחיובי.
רות ישי
לא, לא השתנה. אותן בדיקות PCR וערכי ה-cut-off של ה-CT הם אותם ערכי CT. אנחנו לא שינינו. אגב, צריך מאוד להיזהר בקביעות שהיו בעבר, גם בטלוויזיה, לגבי CT מעל 30. במדינות בעולם משחררים אנשים עם CT סביב ה-30-32. אנחנו עדיין לא יודעים אם ב-CT כזה הבן אדם מדבק או לא אז אנחנו צריכים להיות מאוד זהירים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אנחנו עדיין על CT 37?
רות ישי
אנחנו הגדרנו תוצאת PCR חיובי-חלש בין CT 35 עד 40.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
עד 40.
רות ישי
כן.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אנחנו מגדירים עד 40?
רות ישי
כן, תוצאת PCR חיובי-חלש בין 35 עד 40. אני לא יודעת מי קבע 37, לא אנחנו.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
זה מסביר למה הרבה מאוד מקבלים חיובי-חלש, יומיים אחר כך הם שליליים והם נספרים בתוך המאומתים. אגב, זה מסביר גם למה יש לנו הרבה מאוד אסימפטומטיים. את בטוחה שזה 35 ל-40?
רות ישי
כן, כן.
תמר זנדברג (מרצ)
מה זה "חיובי חלש"? כשמתקשרים לבן אדם ואומרים לו: אתה חיובי-גבולי, תחזור על הבדיקה. כמה זה? מה הממצא הזה?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בין 35 ל-40.
תמר זנדברג (מרצ)
לא, זה חיובי. יש מצבים שבהם אדם מקבל באפליקציה תוצאה חיובית ואחרי כמה זמן מתקשרים אליו ממשרד הבריאות ואומרים לו: החיובי שיצא לך זה חיובי-גבולי, תחזור על הבדיקה. זה מה שאמרת?
אמיליה אניס
נכון.
רות ישי
כן, כי בתהליך ההחלמה אנחנו עדים לכך שאנשים לאט-לאט מעלים את ה-CT. כלומר, היום, אם מישהו בתהליך החלמה, הוא יושב סביב ה-33-35, תוך יום-יומיים זה יכול לעלות לכיוון 40, עד שהוא עובר את הסף והוא שלילי.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני רוצה לחדד את זה כי זו נקודה חשובה. אנחנו מדברים על כמה מחזורים שלפיהם אנחנו קובעים, כמו ששאלה תמר, אם בן אדם חיובי או חיובי-גבולי, חיובי-חלש. בן אדם במדינת ישראל שיוצא בין 35 ל-40 סיבובים נחשב חיובי במדינת ישראל?
רות ישי
כן.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כשבעולם הוא בעצם ייחשב שלילי?
רות ישי
חיובי-גבולי וחיובי זה אותו דבר.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כשבעולם הוא בעצם ייחשב שלילי?
רות ישי
לא, מי אמר את זה? למה קבעתם שבעולם הוא שלילי? אני באמת שואלת. על סמך מה? על תוכנית בטלוויזיה?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא, ארגון הבריאות העולמי הגדיר מקסימום של 34, אמת או לא?
רות ישי
לא נכון.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא? אוקיי. מה מקובל בעולם מבחינת הסיבובים? לא בטלוויזיה, את תגידי לי. כמה את יודעת שמוגדר בעולם? אמרת קודם בין 30 ל-32. יש מדינות נוספות בעולם שבודקים בהן CT של 35 עד 40?
רות ישי
בוודאי. תראו, המכשור והערכות שנפוצים במדינת ישראל הם הנפוצים בעולם ולפי הקריטריונים המקובלים בעולם.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מה הקריטריונים המקובלים בעולם?
רות ישי
קודם כל, לא בדקתי את כל המדינות בעולם, אבל במדינות המתקדמות, גם באירופה - - -
יואל רזבוזוב (יש עתיד-תל"ם)
מה ההנחיה של ה-WHO?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
יש מדינות נוספות בעולם שהולכות על CT 40?
יוליה מלינובסקי קונין (ישראל ביתנו)
מדינה אחת, רותי. לא בדקת את כל המדינות, מדינה אחת.
רות ישי
אם אתם רוצים את זה ככלל עולמי - - -
יואל רזבוזוב (יש עתיד-תל"ם)
כלל עולמי, מה הכלל העולמי?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כן, כן.
רות ישי
לא בדקנו, אבל תקשיבו - - -
יואל רזבוזוב (יש עתיד-תל"ם)
מה לא בדקתם? יש את ארגון הבריאות העולמי, הוא אמור לתת את המתווה איך בודקים ומה הגבול.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אנחנו מבקשים לקבל סקירה לגבי ה-CT המקובל במדינות שונות בעולם אל מול מדינת ישראל, אנחנו מבקשים לקבל את זה כמסמך כתוב.
תמר זנדברג (מרצ)
ועוד דבר: באחד הדיונים פרופ' גרוטו, נדמה לי, אמר שאין גם אחידות בין המעבדות אפילו בתוך הארץ, לא רק בין מדינות בעולם. אז גם אם תוכלו - - -
יוליה מלינובסקי קונין (ישראל ביתנו)
מה סטיית התקן והאם יש בקרת איכות?
תמר זנדברג (מרצ)
אם זו סטייה. אם יש איזושהי הנחיה של משרד הבריאות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אחרי הדיון ההוא דיברתי עם רופאים ואחיות והם אמרו שזה אסון אם יש דבר כזה, כי הרי בן אדם לא יכול להיות – עזבו רגע את הקורונה, קחו מחלה אחרת, לא משנה איזו – חיובי במעבדה אחת ושלילי במקום אחר.
אנדרי קוז'ינוב (יש עתיד-תל"ם)
הוא יכול, זה בדיוק מה שפרופ' גרוטו אז אמר.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בקורונה הוא יכול.
אנדרי קוז'ינוב (יש עתיד-תל"ם)
בקורונה הוא יכול.
רות ישי
אני מאוד מבקשת להיות זהירים בקביעות האלה - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני לא קובעת כלום, אני שואלת.
תמר זנדברג (מרצ)
אנחנו לא קובעים, אנחנו שואלים.
רות ישי
קודם כל, המעבדות מבוקרות ועובדות בצורה אחידה. יש להן מערך של בקרת איכות פנימית וגם חיצונית מאוד הדוק. יחד עם זאת אנחנו יודעים שאיכות הדיגום – אם אתה לוקח עכשיו בן אדם אחד ודוגם אותו בשעה 10:00 ואחר הצהריים תדגום אותו על ידי בן אדם אחר יכול להיות שיהיה שוני כלשהו.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מה זה "שוני כלשהו"? השאלה אם הוא הופך מחיובי לשלילי.
רות ישי
אם התוצאה שלו היא חיובית גבולית מאוד ואחר כך אתה דוגם אותו שוב בצורה לא הכי מקצועית, אתה לא חודר מספיק עמוק עם המטוש לתוך הנחיר – כן, יכול להיות שכמות הווירוסים שדגמת בפעם השנייה הייתה קצת יותר נמוכה ואז זה יוצא שלילי.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בקיצור, אנחנו מקבלים החלטות על בסיס משהו שהוא ארעי.
תמר זנדברג (מרצ)
בכל זאת, גם בימים חלשים מתבצעות כמה עשרות-אלפי בדיקות ליום במשך חודשים ארוכים כבר.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כמה אלפי בדיקות. אנחנו כבר ירדנו ל-13,000.
תמר זנדברג (מרצ)
בסדר, 13,000 זה המינימום, אבל זה 25,000 פלוס עד 40,000 ביום בממוצע. זה פחות או יותר מה שאני רואה כל יום בעדכון. יש לנו בכל זאת כמות מאוד-מאוד גדולה שמצטברת כבר לאורך זמן ונשאלת השאלה כמה מהן, לפי מיטב הבדיקות שלכם, הן כאלה. אם זה לא שולי אני מאוד אתפלא.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
שאלה מצוינת.
אנדרי קוז'ינוב (יש עתיד-תל"ם)
אנחנו מדברים בפועל על false positive and false negative. יש על זה מחקרים בעולם. מדברים על כך שיש כ-5% של false positive ופרופ' גרוטו אמר אז באותו דיון: אותו אדם שנבדק באותו יום והתוצאות נשלחות לשתי מעבדות שונות, יכול לצאת עם תוצאה שונה בשתי המעבדות האלה בגלל השוני גם בין המספרים במעבדות וגם בעיות דיגום.
תמר זנדברג (מרצ)
בסדר, אבל אם זה עד 5% זה שיעור סטייה בכל סטטיסטיקה. לימדו אותנו את זה בשיעורי סטטיסטיקה.
אנדרי קוז'ינוב (יש עתיד-תל"ם)
יש לא מעט מקרים כאלה, ואני אישית נתקלתי במקרה שאדם שאובחן כחיובי ביום רביעי, אובחן כשלילי ביום חמישי ולאחר מכן ביום שני שוב פעם הוא - - -
רות ישי
בדקת את ערכי ה-CT ביום מסוים ולמחרת עוד פעם? צריך לבדוק לגופו של עניין את ערכי ה-CT.
אנדרי קוז'ינוב (יש עתיד-תל"ם)
כן, זה בדיוק מה שקרה. יומיים רצוף בן אדם נבחן ויצאו לו תוצאות שונות.
רות ישי
האם אתה יודע את ערכי ה-CT? כי אם הוא היה גבולי, היה ב-CT 38-39, נדגם למחרת בצורה אחרת וה-CT היה 40-41, אז הוא הופך לשלילי, זה לא אומר אבל שזה פיקטיבי.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
ד"ר רותי, שני דברים: אחד, הם מדברים על אותה בדיקה, אותה בדיקה. לא שהיום הוא נדגם בדיקה אחת ומחר בדיקה אחרת שיכולה לצאת שונה בשתי מעבדות שונות. זו בעיה. צריך לראות מה ההיקפים של זה וזה צריך לעורר שאלות. אני שמה את זה רגע בצד.

השאלה האחרת היא האם אנחנו קובעים בדיקות חיוביות ב-CT 40 – תקראי לזה "חיובי חלש", "חיובי גבולי", "חיובי"? ואני רוצה לדעת אם יש עוד מדינות בעולם שקובעות על פי CT כזה, כי ממה שאנחנו קיבלנו כאן בוועדה בדיונים הקודמים דיברו אתנו על כך שיש איזשהו רף של 34, שכך קבע ארגון הבריאות העולמי, ונאמר לנו שאנחנו דוגמים 37 כי אנחנו נוקטים במשנה זהירות. מה שאני רוצה ממך חוץ מהטבלה ההיא, וכמו שח"כ זנדברג שאלה, כמה אנשים יש לנו שהוגדרו חיוביים והם בין CT של 34 ל-CT של 40. זה מה שאנחנו רוצים.
רות ישי
אין בעיה, אני מבקשת אבל להתייחס לעוד נקודה מאוד חשובה. זה תלוי אם האדם נדגם בתחילת המחלה. הוא יכול להיות עם CT גבוה כי הוא מתחיל להיות חולה, עם CT 35-37, ותוך 12 שעות, 16 שעות, ה- CTשלו ירד כי הוא מפתח את המחלה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
והוא גם יכול שלא. אנחנו רוצים, רותי, לדעת כמה מהבדיקות שנעשו במדינת ישראל התוצאה שלהן הייתה בין 34 ל-40. אני מבטיחה לך לפרוטוקול וליד כל חברי הוועדה שאנחנו נביא את הנתונים אחר כך גם לכאן, נסתכל עליהם ביחד ואני אאפשר לכם להסביר אותם. לנו כוועדה חשוב לקבל עד סוף השבוע כמה בדיקות במדינת ישראל הן חיוביות על בסיס CT של 34 עד 40 בבדיקה ראשונה.
יוליה מלינובסקי קונין (ישראל ביתנו)
בדיקה ראשונה, לא מחלימים.
רות ישי
את צריכה שוב להתייחס לנקודה האם הבן אדם בפאזה של החלמה או בתחילת המחלה ולא תמיד אנחנו יכולים לדעת את זה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני לא מחליטה כלום. כשאני הולכת להיבדק בדיקת דלקת כלשהי אומרים לי אם אני חולה או לא חולה בדלקת, לא אומרים לי: אולי בעוד יומיים תהיי חולה, אולי חלית ואת עכשיו מחלימה.
יוליה מלינובסקי קונין (ישראל ביתנו)
בדיקה ראשונית.
אמיליה אניס
לא כל חיובי-גבולי בסופו של דבר מוגדר כחיובי, חשוב מאוד להדגיש.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
נכון.
רות ישי
נכון.
אמיליה אניס
אנחנו מסתכלים על הקליניקה, אנחנו חוזרים על הבדיקה. יש לנו תהליך שלם שאנחנו עושים - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
ד"ר אמיליה, את אומרת בדיוק את מה שאנחנו אומרים, שהם לא בהכרח חיוביים אבל אנחנו סופרים אותם כחיוביים - - -
אמיליה אניס
לא, לא, חד-משמעית לא. זה מה שאני מנסה להגיד לך. הם לא נספרים כחיוביים עד שאנחנו חוזרים על הבדיקה, מסתכלים על הקליניקה. אחרת הם לא נחשבים כחיוביים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אז אני אשאל את זה אחרת: מי שקיבל תוצאה על סמך CT של 34 עד 40, לא נכלל בתוך המאומתים שאתם כותבים?
יואל רזבוזוב (יש עתיד-תל"ם)
בטח נכלל.
רות ישי
לא, כי זה יכול להיות בדיקה חוזרת.
אמיליה אניס
רק אם הוא חזר על הבדיקה והבדיקה הנוספת הייתה חיובית-גבולית או חיובית.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
איפה הוא נספר בינתיים, בשליליים?
אמיליה אניס
הוא בינתיים נמצא בבידוד עד שהוא חוזר על הבדיקה. הוא לא מוגדר חיובי, חד-משמעית.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא רלוונטי לי הבידוד כרגע, רלוונטי לי איפה אני סופרת אותו, לאיפה הוא נכנס לי בתוך העמודות.
אמיליה אניס
על סמך בדיקה אחת של חיובי-גבולי את עוד לא סופרת אותו בשום מקום. הוא חוזר על הבדיקה ורק אז הוא נספר לכאן או לכאן.
יוליה מלינובסקי קונין (ישראל ביתנו)
ואם הוא שוב פעם יצא חיובי-גבולי?
תמר זנדברג (מרצ)
אני חושבת שחשוב לדעת על איזה היקף תופעה מדובר.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
נכון. זה מה שביקשנו.
תמר זנדברג (מרצ)
אם זה בגבול 5% - בשיעור ראשון בסטטיסטיקה לומדים טעות אלפא, טעות ביתא, false positive, false negative.
יוליה מלינובסקי קונין (ישראל ביתנו)
תמר, זה כמו להיות בחצי הריון. היום את בהריון, מחר את לא.
רות ישי
סליחה, זה לא הריון או לא הריון. בן אדם שהוא חולה במעקב, עושים לו מספר בדיקות PCR למעקב, סופרים אותו פעם אחת כחיובי, לא סופרים אותו כל יום עוד פעם ועוד פעם ועוד פעם. זה מעקב של חולה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כן, זה ברור.
רות ישי
לא, זה לא ברור. כנראה זה לא ברור.
תמר זנדברג (מרצ)
מי שעשתה אי פעם בדיקת הריון יודעת שגם שם אם החלבון עדיין לא הגיע לרמה מסוימת יהיה לך פס אחד ופס שני חלש, ואם תחזרי עליה עוד יומיים, ההורמון עולה כל יום, זה יהיה. זה בסדר, זה סך הכול טכנולוגיה, אבל השאלה היא על איזה היקף מדובר.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
חברים, בואו נסכם את זה. קודם כל, תודה רבה, רותי, שעלית. אנחנו מבקשים להוסיף על הנתונים שביקשנו קודם את מספר האנשים ואחוז האנשים מסך כל הבדיקות שהוגדרו ב-CT של 34 עד 40 כדי להבין את היקף התופעה, כפי שאמרה גם ח"כ זנדברג. תודה רבה לכם.

פרופ' חגי לוין מבקש להתייחס.
חגי לוין
רציתי להגיד שתי נקודות. אחת, שמעתי את הדיון, וטוב שנחשפת העבודה המעולה של האגף לאפידמיולוגיה במשרד הבריאות. למה אנחנו לא רואים את הנתונים האלה כל יום? יש עכשיו גיליון אקסל מעולה שמאפשר לראות ברמת היישוב את ההתפתחות לאורך ציר הזמן. אלה נתונים שצריכים להיות זמינים לנגד הציבור, ראשי הערים, האפידמיולוגים בישראל, כל הזמן, ואני באמת קורא למשרד הבריאות, כפי שהוא עושה עבודה טובה בהנגשת הנתונים, לאפשר לציבור ולאנשי המקצוע גם מחוץ למשרד – אני יודע שזה לא תלוי באגף לאפידמיולוגיה – נגישות לנתונים החשובים הללו. אז אפשר יהיה באמת להסתכל בצורה הרבה יותר מדויקת על הנתונים כל הזמן. זו נקודה אחת.

נקודה שנייה היא שאני מקבל דיווחים מהשטח שהחליפו את המערכת של הדיווח, מערכת הקורונה הארצית שנקראת XRM. אני מקבל הרבה מאוד דיווחים מהשטח שיש בעיות עם המערכת החדשה ולוקח זמן עד שלומדים איך לעבוד אתה, אז כרגע זה הרבה יותר צולע. אני מציע פשוט לבדוק את העניין הזה. אפשר גם אולי לשאול כרגע או יותר מאוחר את משרד הבריאות על כך כי כנראה שיש קשיים בהחלפת מערכת הדיווח הזו.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
זה אומר שאם ידענו פחות אז, עכשיו אנחנו יודעים עוד פחות.
חגי לוין
לפעמים צריך לעשות שינויים, יש קשיים טכנולוגיים, אבל אני אומר שהדברים צריכים להיות גלויים, בדוקים ומחוברים לצוותים בשטח כדי לא להיות מנותקים ממה שקורה, אז כדאי לבדוק את הנושא הזה של החלפת המערכת.
יוליה מלינובסקי קונין (ישראל ביתנו)
פרופ' חגי לוין, תעשה לי קצת סדר, אני באמת מאוד מודאגת. אני רואה שמשחררים עכשיו ערים אדומות מהסגר על סמך נתונים שמראים שלכאורה ירדה שם ההדבקה. מצד שני, כבר עכשיו אנחנו רואים שפשוט אין שם בדיקות. איך אתה מעריך מהצד האפידמיולוגי-מקצועי את רמת התחלואה והאם זה לא יתפוצץ לנו בפנים אוטוטו?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
זה ספקולטיבי כי ביקשנו מהם את הנתונים. משרד הבריאות יעביר לנו את הנתונים, נוכל לשפוט. לא צריך למחזר עכשיו את הדיון.
חגי לוין
אני אשמח להתייחס, יושבת-ראש הוועדה, זה חשוב.
יוליה מלינובסקי קונין (ישראל ביתנו)
יש לי שאלה נוספת שלא נותנת לי מנוחה ואני שואלת אותה כבר כמה פעמים במהלך כמה ימי דיונים. התקבלה החלטה לפתוח את מערכת החינוך בגילים 0-6 בערים האדומות ואני שומעת שמצד אחד משרד הבריאות אומר שזו הייתה ההמלצה המקצועית שלו, מצד שני אני שומעת שזה לא כל כך היה כך. תגיד לי אתה, שאתה לא בממשלה ולא במשרד הבריאות, מה ההערכה שלך לגבי ההחלטה הזו ומה ההשלכות של זה.
חגי לוין
מה שקורה כאשר אנחנו לא בודקים במקום מסוים, גם כי התחלואה ירדה, אנחנו לא יודעים באמת מה קורה שם ובהחלט תיתכן העברה קהילתית, אפילו נרחבת, שאנחנו לא יודעים עליה. אני חייב להגיד שהנוסחה של הערים האדומות והירוקות היא נוסחה כזו שכאשר יש מגמת ירידה אז הערים מהר הופכות להיות ירוקות אבל זו למעשה אשליה. יש בהחלט אפשרות שתוך שבוע-שבועיים נראה חזרה של חלק מהערים למצב פחות טוב מירוק ולכן אסור עכשיו להיות באשליה כאילו אנחנו באמת תחלואה נורא נמוכה, הכול בסדר, אפשר לפתוח. זה לא נכון. זה גם עניין זמני.

כפי שטענו האפידמיולוגים, שלא צריך לפחד מהמספרים הגבוהים יותר מדי, גם מהמספרים הנמוכים לא צריך להיכנס לשאננות. יש העברה כרגע בישראל. צריך להנגיש את הבדיקות לשכונות. היום הולכים ברחובות לשכונת קריית משה, ששם לרוב התושבים אין רכב והם לא יכולים לנסוע למקומות מחוץ לשכונה, ומביאים להם את הבדיקות. כך צריך לעשות. להנגיש את הבדיקות לשכונות, במיוחד השכונות במצב סוציו-אקונומי נמוך. לא להיות באשליה שאנחנו עכשיו ברמת תחלואה נמוכה אז אפשר לפתוח בקלות, אלא לנסות לייצר סטטוס-קוו, לפתוח את מה שבסיכון נמוך, לא לפתוח דברים כמו חתונות, שהם בסיכון מאוד גבוה.
יוליה מלינובסקי קונין (ישראל ביתנו)
לא התייחסת להחלטה לפתוח את המערכת החינוך בערים האדומות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
את לא רוצה להשתחרר מהשאלה הזו?
יוליה מלינובסקי קונין (ישראל ביתנו)
לא, כי השאלה הזו מטרידה אותי.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
די, נו. תגידי "פוליטיקה". די, זהו. תתקדמי מהשאלה הזו.
יוליה מלינובסקי קונין (ישראל ביתנו)
זה כמו להכניס ראש לפה של הטיגריס. את ביודעין מתאבדת. כולם בורחים מזה, זה כאילו לא פוליטיקלי קורקט. טוב, בסדר.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
פרופ' חגי לוין, תודה רבה, אתה רק מחדד את זה שאנחנו לא באמת יודעים איפה אנחנו נמצאים. שאננים אסור לנו להיות וזה ברור שיש רק דרך אחת לטפל בכל הסיפור הזה – זה מתכתב עם הדיונים הקודמים – להתחיל לעבוד דיפרנציאלית, לתת לראשי הרשויות לעשות את העבודה כמו שצריך, כל אחד בתוך הרשות שלו, ואולי משם אנחנו נצא מחוזקים. תודה רבה לך.

דב מייזל, איחוד והצלה, מבקש להתייחס. בבקשה.
דב מייזל
תודה רבה. כבוד יושבת-הראש, חברי וחברות הכנסת, זו הזדמנות לעלות כמה נקודות, במיוחד עם הנושא שח"כ רזבוזוב דיבר עליו, נושא התמחור. אני חושב שזה מתקשר לאיזושהי תמונה רחבה יותר שאנחנו לפחות, כ"איחוד הצלה" – אני מייצג 6,000 אנשי רפואה, רופאים, פרמדיקים, אחיות וחובשים שמתחילת משבר הקורונה, הגל הראשון, לא שולבו בכלל כמשאב בטיפול, ועם חילוף השלטון במשרד הבריאות באמת באו לכדי ביטוי היכולות של ניצול המשאב הזה, של "איחוד הצלה".

הייתי רוצה להתייחס בהיבט של החברה הערבית והחברה החרדית, שבין השאר לשם כך התכנסה הוועדה היום. שם יש אחיזה מאוד טובה של מתנדבים בתוך הארגון הזה לבוא ולסייע הן במערך הדגימות והן במערך ההסברה שמתקיים היום בצורה יזומה על הארגון, אבל צריך להבין שיש פה משאבים שלא מנוצלים נכון במנגנון קבלת ההחלטות הלאומי. זאת אומרת שאם אנחנו מדברים על בדיקות, וחבר הכנסת דיבר על התמחור, אז תמחור זה רק נדבך אחד אבל אנחנו זוכרים - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
דבר אתנו קונקרטית. אמרת הרבה מאוד – מודה, לא הבנתי כלום. דבר איתי תכלס.
דב מייזל
יפה. אני אתן דוגמה מצוינת. אם אנחנו מדברים על הדוגמה המצוינת של תמחור הבדיקות, אז גם אנחנו לאורך הזמן אמרנו שיש דרך להוזיל את הבדיקות ולייעל מבחינת קיצור זמן ההגעה אל אותם אנשים בקהילה והדגימה שלהם, בין אם זה בדרייב-אין או בבדיקות. אפשר להשליך ולראות מה עשינו בתחום העברות חולי הקורונה אל המלוניות, שבגל הראשון היו ממתינים ארבעה-חמישה ימים להעברה ובינתיים מדביקים את כל הקהילה סביבם, ועכשיו, בגל השני, כאשר כן נכנסנו, "איחוד הצלה", העברנו מעל 10,000 חולים עבור פיקוד העורף במערך הזה בתוך שעות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מה בעניין הבדיקות? מה הסיפור של התמחור?
דב מייזל
אני אגיד את הסיפור של התמחור מההיבט של "איחוד הצלה". בגל הראשון אמרנו שאנחנו רוצים לקחת חלק ולסייע כי העומס היה אדיר, אנשים המתינו ימים, לא הייתה התייחסות. ניגשנו בשלב השני למכרז שהיה של משרד הבריאות לנושא "מגן אבות ואימהות", לבדיקות בבתי אבות. אמנם אנחנו לא זכינו במכרז, חברה אחרת זכתה במכרז, אבל במחירים הרבה-הרבה יותר נמוכים, הרבה יותר נמוכים מהמחירים שהיו לפני כן. גם כן למכרז של רש"ת הגשנו יחד עם חברה נוספת והמחירים דרמטית יותר נמוכים.
יוליה מלינובסקי קונין (ישראל ביתנו)
כמה?
דב מייזל
לנקוב במחירים המדויקים של מה שזכה במכרז - - -
יואל רזבוזוב (יש עתיד-תל"ם)
זה עשרות ומאות שקלים.
דב מייזל
במכרז של רש"ת זה היה 45 שקלים בערך.
יוליה מלינובסקי קונין (ישראל ביתנו)
ועדיין בדיקה יעילה?
דב מייזל
עומדים בדרישות. אני לא המעבדה אבל כן, בהחלט.
יואל רזבוזוב (יש עתיד-תל"ם)
אחד לאחד.
דב מייזל
אותו דבר בפרויקט "מגן אבות ואימהות", בבתי אבות. המחירים שזכו החברות הפרטיות בהחלט הוזילו את זה משמעותית. זאת אומרת, יש קבלת החלטות בנושא הזה - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אז אני לא מבינה מה הבעיה, יש לנו בעיה עם זה שהבדיקות זולות?
דב מייזל
לא, אדרבה. אני אומר הפוך, צריך להרחיב את מעגל הבדיקות. אם אני יכול להגדיל את מעגל הבדיקות בחברה הערבית, שאנחנו רואים את המספרים הנמוכים בה, לי יש יכולת לעשות, ועשיתי פרויקטים של הסברה בנצרת, במזרח ירושלים, באזור המשולש, פרויקטים של הסברה בקהילה, בכלל במודעות, אולי גם הסברה בנושא הדגימות, לבוא ולפתוח שני מתחמים - - -
יוליה מלינובסקי קונין (ישראל ביתנו)
אבל למה בבתי חולים בדיקה עולה 300 שקל?
יואל רזבוזוב (יש עתיד-תל"ם)
האוצר צריך לענות בכלל בכמה הוא מתקצב ואז מישהו צריך לענות למה זה עולה 300. זו בדיוק השאלה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תכף נשמע את האוצר.
יוליה מלינובסקי קונין (ישראל ביתנו)
זאת אומרת, אנחנו יודעים עכשיו שעלות הבדיקה בשבילם במכרז – שהם עוד מרוויחים מזה, נכון?
דב מייזל
נכון.
יוליה מלינובסקי קונין (ישראל ביתנו)
היא 46 שקלים.
דב מייזל
לא אנחנו במכרז הזה אבל מי שזכה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
למרות שלא כואב לי על שום שקל שנכנס לבתי החולים.
יוליה מלינובסקי קונין (ישראל ביתנו)
זה בסדר אבל צריך להגיד את זה.
דב מייזל
זה גם הכסף אבל גם רמת השירות.
יואל רזבוזוב (יש עתיד-תל"ם)
וגם חברות פרטיות, למשל MyHeritage, יש הרבה, עושים פה קופות. 10 מיליון ביום על פי החישוב שלי.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תודה רבה לכם, תכף נשאל את האוצר לגבי תמחור הבדיקות והתקציבים שעוברים. אחמד שייח מוחמד, מנכ"ל אגודת הגליל, בבקשה.
אחמד שייח מוחמד
טוב שקיבלתי את ההזדמנות להגיד משהו על החברה הערבית. אני אחמד שייח, מנכ"ל אגודת הגליל, ארגון ותיק וגדול בחברה הערבית שמעסיק ומנהל חדר מצב בחברה ערבית במשך התקופה הראשונה וגם עכשיו. נאמרו כמה דברים פה ורציתי להתייחס ולתת קודם כל כמה מספרים. יש לנו כ-40,000 מאומתים, סך הכול 300,000, מהווים כמעט 13.3%.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
יש לכם 40,000 מאומתים היום?
אחמד שייח מוחמד
אני אתן לך נכון ל-17 באוקטובר. יש לנו 40,316 מאומתים בחברה הערבית, זה לא כולל ערים מעורבות, זה רק יישובים ערביים. אי אפשר לקחת את הנתון מערים מעורבות. מהסך הכול, 302,770, אנחנו מהווים 13.3%. בנושא הבדיקות, נעשו בחברה הערבית 533,947, אנחנו מהווים רק 12.8% מכלל הבדיקות בישראל.

כשאנחנו מסתכלים על אחוז הבדיקות החיוביות בתוך החברה אנחנו מעל הממוצע בישראל. הממוצע בישראל הוא 7.3%, בחברה הערבית הוא 7.6%. אם אנחנו מסתכלים על מספר המתים מקורונה: נכון ל-17 לחודש הוא 2,190, 281 מהחברה הערבית. זה מהווה יותר מ-12.8%, למרות שהרכב האוכלוסייה שלנו שונה מהאוכלוסייה היהודית, אנחנו אוכלוסייה צעירה יותר אבל כנראה שהקורונה אלימה יותר בתוך החברה הערבית.
אנדרי קוז'ינוב (יש עתיד-תל"ם)
הנתונים כוללים גם את החברה הבדואית?
אחמד שייח מוחמד
את הכול. אני מדבר על כל החברה ללא ערים מעורבות. שאלתם על הבדיקות ומה קרה לפני ואחרי הסגר, יש לנו ירידה של מעל 50% במספר הבדיקות בחברה הערבית מהשבוע לפני הסגר עד סיום הסגר. עלינו בכמעט 48,000 בדיקות בשבוע מה-6 עד ה-12 בספטמבר וירדנו מ-11 עד 17 באוקטובר ל-22,200. ירידה של יותר מ-50% בבדיקות.
יואל רזבוזוב (יש עתיד-תל"ם)
זה מסביר את התוצאות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
זה מה שביקשנו ממשרד הבריאות לעשות לגבי החברה הערבית, לגבי החברה החרדית, לגבי ערים שהיו אדומות בחברה הכללית.
יוליה מלינובסקי קונין (ישראל ביתנו)
מכך את יכולה להגיע למסקנה שהנתון דומה גם בחברה - - -
יואל רזבוזוב (יש עתיד-תל"ם)
זה לא כזה מורכב. הנה, הם עשו את זה. אומרים לנו שזה מאוד מורכב.
אחמד שייח מוחמד
אני מסכים עם פרופ' לוין שאמר שהמידע שהוצב ממשרד הבריאות הוא טוב ומועיל לנו, אבל משרד הבריאות מסרב לתת לנו את הנתונים. אין לנו אפשרות, לוועד החירום הערבי ואגודת הגליל, את הנתונים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אז איך יש לך את המספרים?
אחמד שייח מוחמד
עד 17 לחודש קיבלתי את הנתונים בדרך עקיפה, אבל עכשיו הם הודיעו לי שאי אפשר לתת לי את הנתונים, אמרו לי: תסתכל באפליקציה שפיתחנו, ואני אומר לך, משם אי אפשר להגיד ולקחת נתונים. אתה צריך דוקטורט כדי להוציא נתונים והנתונים יהיו חסרים מכיוון שיש לך יישובים מתחת ל-15 ושם אין מידע אז הכול בלתי אפשרי.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בקיצור, חוסר שקיפות אפילו כלפיהם.
אחמד שייח מוחמד
לגבי ימי בידוד, בדיקות והירידה במספר הבדיקות, חלק מזה תלוי במדינה ובמשרד הבריאות ומצד שני גם למה שקורה בתוך החברה. אנשים הולכים פחות לעשות את הבדיקות. צריך לשאול את עצמנו למה, מה מניע אותם לא לעשות את הבדיקות. המצב הכלכלי וההפסד של אב בית את מקור הפרנסה שלו במשך שבועיים כשאין מי שיפצה אותו על כך.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אבל זו לא סיבה. אני חייבת להגיד פה משהו. קודם כל, זה נכון, ואמרנו את זה גם בדיון אתמול, אם המדינה הייתה נותנת את הפיצוי לאותם אנשים באופן ריאלי היינו מוצאים פחות תופעות כאלה. אבל מצד שני לבוא ולהגיד: בגלל שלא מפצים אותי אני מוכן להרוג את אבא שלי, אימא שלי, סבא שלי, סבתא שלי, זה חוסר אחריות מוחלט. צריך גם להגיד את הדברים האלה.
אחמד שייח מוחמד
נכון, את צודקת.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בסוף בלי שכל אחד ישמור על עצמו אנחנו לעולם לא נצא מהמעגל הזה.
אחמד שייח מוחמד
נכון, את צודקת ואני אמרתי שבנוסף למה שקיים יש גם את הסיבה הזו שמקטינה את המוכנות ללכת לבדיקות. עכשיו אנחנו דורשים שקיפות במידע. המידע הוא בסיס חשוב לנו כדי לנהל את המערך. בגל הראשון היו לנו 1,064 מקרים בחברה הערבית וניהלנו את זה טוב מאוד, עכשיו יש לנו כמעט 39,000 ומשרד הבריאות מסרב לתת לנו את הנתונים כדי לנהל את המערך. אין לנו אפשרות להוציא מידע על ערים אדומות בכלל, בכל האפליקציות של משרד הבריאות. הם שולחים את המידע לרשות המקומית ומעבר לזה אין שקיפות במידע.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
הנקודה ברורה, תודה רבה.
אנדרי קוז'ינוב (יש עתיד-תל"ם)
אם אפשר לצטט את יושבת-ראש הסתדרות עובדי המעבדות – כרגע זה יצא, היא התראיינה ברדיו - "כולם שאננים, המעבדים עומדות ערוכות ומוכנות ואנחנו לא מקבלים דגימות. ככל שמשחררים חשוב לבצע יותר ויותר בדיקות כדי לקטוע את השרשרת ואנחנו חוזרים על הטעות שעשינו במאי". זה אומר הכול.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תודה רבה. חיים עופר, לגבי נושא עלויות הבדיקות, בבקשה.
חיים עופר
שלום לכולם. חיים עופר, מנהל אגף כלכלה, משרד הבריאות. אני אנסה להתייחס במהירות לכל מיני טענות שנאמרו. באמת בתחילת הדרך המחירים של ריאגנטים היו מחירים גבוהים בגלל שכל העולם רדף אחר אותם ריאגנטים, אבל במהלך החודשים האחרונים המשרד מנהל משא ומתן קשוח מול ספקי הריאגנטים ויש ירידה משמעותית במחירי הריאגנט, ירידה של 30% ו-20%. זו ירידה מאוד משמעותית. במקביל, יש מכרזים של מעבדות, כמו שציינתם, שמשרד הבריאות מוציא. יש מכרז של MyHeritage שכולם מכירים. דיברו קודם על מכרז של שתי מעבדות נוספות שגם מוריד את המחירים בעשרות אחוזים ממה שזה היה לפני חודשיים ושלושה. מישהו קודם אמר שבדיקה עולה 10 דולר לאזרח בקצה – אני לא מכיר בעולם בדיקת PCR שעולה 10 דולר.
יואל רזבוזוב (יש עתיד-תל"ם)
אני אחרי זה אשלח לך את זה. בשדה התעופה באיסטנבול זה 16 דולר.
חיים עופר
אני אתייחס למכרז של רשות שדות התעופה. רשות שדות התעופה אמנם עושה PCR אבל היא עושה PCR בפולינג, זאת אומרת שהיא לוקחת כמה דגימות במקביל וזה אפשרי כאשר מגיעים 8-12 איש ביחד. זו לא אותה טכנולוגיה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בוא תגיד לנו מה התמחור. כמה משלמים על בדיקה ב-MyHeritage, כמה משלמים בקופות חולים, כמה משלמים בבתי חולים, כמה משלמים במעבדות החדשות, תעשה לנו איזושהי סקירה מהירה.
חיים עופר
במעבדות חדשות אין לי את המחירים הסופיים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
למה? למה אתם מגיעים אלי לדיונים לא מוכנים? אני לא מבינה את זה.
יואל רזבוזוב (יש עתיד-תל"ם)
זו גם העבודה שלכם. אתה מתמחר, אתה ממונה על התחום, אתה זה שמנהל את הכסף. זו קופה ציבורית, זה כסף של המדינה.
חיים עופר
אני אענה על כל השאלות ואני לא אסתיר אף פעם מידע. זו פעם 20 שאני בוועדה הזו, אף פעם לא אמרתי משהו שהוא לא - - -
יואל רזבוזוב (יש עתיד-תל"ם)
מעולה, אז תגיד לנו כמה.
חיים עופר
MyHeritage. אנחנו מפרקים: יש מחיר של הריאגנט - - -
יואל רזבוזוב (יש עתיד-תל"ם)
הכול, כמה עולה בדיקה אחת. עזוב, אל תחלק. אל תסבך אותנו. תנסה לתת מחיר, כמה אתה מתמחר.
חיים עופר
אם רוצים להפוך את הכול לפשטני אז אתם תשאלו עוד שאלות. יש הבדל בין הבדיקה הראשונה לבין מעל 10,000 בדיקות. אנחנו מדברים על בין 100 ל-130 שקלים לבדיקה. זה גם מה שיוצא במכרזים החדשים, בין 90 ל-120 שקלים לבדיקה. זה כולל - - -
יואל רזבוזוב (יש עתיד-תל"ם)
עד עכשיו? מה שילמנו עד עכשיו?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
שנייה, בואו נעשה את זה מסודר. ב-MyHeritage, על הבדיקות הראשונות מקבלים בין 100 ל-130?
חיים עופר
זה סדרי-גודל, כן.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
ומעל 10,000 בדיקות ראשונות?
חיים עופר
אם אני זוכר נכון, זה 180 שקל בבדיקה הראשונה ו-120 שקל בבדיקה הגבוהה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
180 שקלים ועד 120.
חיים עופר
אנחנו יכולים להעביר לוועדה באופן מסודר בדיוק את המחירים של כל הדברים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אז אני אשמח מאוד שתעביר לנו את זה אבל כדי שלא יהיו אי הבנות עוד פעם, כי יש נטייה כזו שאנחנו מקבלים חלקי נתונים, אנחנו רוצים לדעת כמה בפילוח של הבדיקות הראשונות אל מול הבדיקות שאחר כך ב-MyHeritage, אנחנו רוצים לדעת כמה קופות חולים מקבלות, כמה בתי החולים מקבלים וכמה המעבדות החדשות מקבלות.
חיים עופר
בואו נפריד כדי שלא נחזור. את אומרת שאת לא רוצה שנשלח נתונים לא נכונים. יש את מחירי המעבדות שמשרד הבריאות נמצא אתן בהתקשרות ישירה, שזה MyHeritage ושתי מעבדות חדשות שמוקמות בימים אלה ובהן יש מחירי מכרז.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מהם המחירים? דבר אתנו במספרים.
חיים עופר
אמרתי את סדרי הגודל של המחירים, אמרת שאת רוצה בדיוק לדעת מה המדרגה הראשונה ומה המדרגה האחרונה, אין לי את זה מול העיניים, יש לי את סדרי הגודל, אני יכול להשיג את זה תוך 10 דקות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא, זה בסדר, 180 עד 130 גם ז- MyHeritageוגם במעבדות החדשות.
חיים עופר
לא, במעבדות במכרז השני המחירים יותר זולים, בסביבות 100 עד 130. מעבר לזה, קופות החולים עושות במעבדות שלהן. משרד הבריאות נותן להן פיצוי במבחן תמיכה שכולל גם את הדיגום, שעליו דיבר נציג "איחוד הצלה" קודם – המכרז שהוא דיבר הוא לא מכרז למעבדות, הוא מכרז לדיגום ומאוד-מאוד חשוב לשים לב לזה. אכן היה מכרז לדיגום והוא באמת הוריד את המחירים בצורה דרמטית. מ-80 שקלים חתך את המחירים בחצי.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מה זאת אומרת? מ-180 או מ-90?
חיים עופר
המכרז היה בבית משפט אז אני לא יודע כמה אנחנו יכולים בדיוק לפרט את המחיר אבל המחירים הם דרמטית – ביותר מ-50% – נמוכים מהמחירים שהמדינה שילמה לפני.
יואל רזבוזוב (יש עתיד-תל"ם)
מ-180 או מ-90?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא משנה, 50% פחות. נתנו סדרי-גודל.
חיים עופר
שוב אני מדגיש: זה מחירי דיגום. זה דיגום. זה הבן אדם שמגיע עם המטוש אליך הביתה, מכניס לך את המטוש לנחיר ולפה. זה דיגום.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כמה המדינה משלמת על הבדיקה?
חיים עופר
זה מה שהסברתי. ב- MyHeritageובשתי מעבדות נוספות זה בין 100 ל-130 שקלים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
שם כבר היינו. למי עוד משלמים על הבדיקות?
חיים עופר
קופות החולים מקבלות פיצוי במבחן תמיכה בהתאם להיכן שנעשית הבדיקה. למה הכוונה? הן עושות את הדיגום בעצמן, או שהן מתקשרות עם חברות קצה שעושות בשבילן את הדיגום, והמדינה נותנת להן פיצוי בהתאם להיכן שהדיגום הזה קרה. מבחן התמיכה מפורסם באתר משרד הבריאות, אפשר לראות אותו בצורה מסודר. הוא יכול להיות 230 שקלים, אם זה קורה בבית, 320 שקלים אם זה קורה בפריפריה, זו פונקציה איפה קורה הדיגום. אם הקופה צריכה להגיע לבן אדם הביתה כי הוא לא יכול לצאת, הוא מוגבל בתנועה בגלל שאין לו תחבורה ציבורית או שאין לו רכב והוא לא יכול להגיע לדרייב-אין, אז הקופה נותנת פיצוי על הבדיקה, בסביבות ה-150 שקלים, וגם על הדיגום שלה. זה לא עלויות כמו עלויות של MyHeritage כי הן עושות את זה על בסיס כוח האדם שנמצא אצלן והמעבדות שהן פתחו.

בבתי החולים יש כרגע מחיר מקסימום שוועדת המחירים קבעה שהוא מחיר של 150 שקלים עבור בדיקות שקורות במערכת הציבורית. למה אני מתכוון? לא בדיקות של טסים לחו"ל. יש כרגע דיונים של ועדת המחירים מה יהיה המחיר המעודכן לאור זה שהמחיר הזה נקבע לפני כמעט ארבעה חודשים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני מבינה ש- MyHeritageמקבלים הכי הרבה.
חיים עופר
לא, לא. המחירים בבתי החולים והמחירים בקופות החולים שאנחנו מעבירים לא כוללים ריאגנט שהמדינה קנתה. כדי למנוע מצב של קניבליזם ועליית מחירי הריאגנטים המדינה קנתה ריאגנטים ומחלקת אותם לקופות החולים ולבתי החולים - - -
יואל רזבוזוב (יש עתיד-תל"ם)
חיים, אתה והקולגות שלך בסופו של דבר יושבים על הקופה הציבורית. אנחנו לוקחים ממוצע – שמעתי שיש 300 אבל בסדר, אני לא לוקח את הקצה, למרות שמבחינת לוגיסטיקה אם אתה לוקח הרבה מבחנות פעם אחת אתה מוריד את זה לאגורות או שקלים בודדים – אבל קח ממוצע 150 ש"ח. אתם בדקתם בעולם כמה זה עולה? אתם יודעים מה עלות הבדיקה? אני בדקתי, אני יודע מהי עלות הבדיקה. אני גם יודע מה עלות הבדיקה הגנטית לדוגמה ב-MyHeritage. אנחנו לא מתקרבים לסכומים האלה. בסוף זה כסף ציבורי. אתם אומרים שאתם הולכים להוציא מכרזים בעתיד, למה לא לעשות את זה אתמול? אנחנו בדקנו - - -
חיים עופר
יש מכרזים. ח"כ רזבוזוב, אני אדייק, יש מכרזים, אנחנו אחרי המכרזים.
יואל רזבוזוב (יש עתיד-תל"ם)
אני קצת מבין במספרים. אם אני אשב ואעשה אתך חישוב של כל הבדיקות ומהי העלות אני אראה לך שזרקנו מאות-מיליוני שקלים לפח. זה היה יכול להיות הרבה יותר זול לפני חודשים - - -
חיים עופר
ח"כ רזבוזוב, פתחתי ואמרתי שהמחירים באמת היו בעבר גבוהים. הם היו גבוהים.
יואל רזבוזוב (יש עתיד-תל"ם)
אם הם היו בעבר, למה לא לשנות את זה אתמול?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אנחנו חייבים לסיים את הדיון כי אנחנו חייבים לפנות את החדר לקשרי חוץ. חיים, אני מבקשת לקבל את הדברים, לא לשלוח אותי לאתר משרד הבריאות - - -
חיים עופר
יושבת-ראש הוועדה, את מבקשת ממני כל פעם משהו חדש, תמיד את מקבלת. אני לא אשלח אותך לאתר.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מאה אחוז, אני רק מבקשת שתסדרו לי את זה בטבלה מסודרת כדי שאנחנו נוכל לראות את הדברים. הדיון הזה רחוק מלהסתיים. אנחנו אמנם יושבים כאן שעתיים אבל אני מרגישה שלא הצלחנו לקבל – לא ממך, אני מדברת ברמה הכללית של הדיון – שום דבר באופן אמיתי. בשפה שלי עם הסטודנטים שלי – מי שישמע אותי בטח ישר יזהה – גם מה שמשרד הבריאות הביא, אמנם עשה עבודת נמלים, אבל הם הביאו לי את האוכל עם כל הקליפות שלו ואנחנו היינו צריכים לדלות. לא מגישים לאורחים את הקליפות לארוחת הערב, מביאים להם את האוכל מעובד. לא קיבלנו את זה מעובד.

אני מבקשת שלדיון הבא אנחנו נקבל את הדברים מראש. אני רוצה לראות לפני הדיון שקיבלנו את מה שביקשנו כדי שעל בסיס זה נוכל לקיים את הדיונים הבאים. ממך, חיים, אני מבקשת לקבל את פירוט התמחור, כולל כל החלוקה לדיגום, לבדיקה עצמה וכל מה שזה כולל לפי המעבדות השונות כדי שאנחנו נוכל להתייחס גם לזה בצורה רצינית. אגב, הדבר היחידי שאני יוצאת ממנו מתוסכלת הוא שאם חשבנו שיש CT של 37 פה במדינת ישראל, שהוא מחמיר, היום שמענו שהוא 40. אני חושבת שזה צריך לעורר הרבה מאוד שאלות ואנחנו נבדוק מה היקף התופעה הזו. תודה רבה, הדיון נעול.


הישיבה ננעלה בשעה 14:00.

קוד המקור של הנתונים