ישיבת ועדה של הכנסת ה-23 מתאריך 12/10/2020

מסגרות יום לפעוטות - מתווה חזרה לפעילות - ישיבה משותפת עם הוועדה המיוחדת לזכויות הילד

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה


הכנסת




2
ישיבה משותפת של הוועדה המיוחדת לזכויות הילד והוועדה לעניין נגיף הקורונה החדש
ולבחינת היערכות המדינה למגפות ולרעידות אדמה
12/10/2020




הכנסת העשרים-ושלוש





הכנסת





מושב שני

פרוטוקול מס' 33
מישיבת הוועדה המיוחדת לזכויות הילד
פרוטוקול מס' 66
מישיבת הוועדה לעניין נגיף הקורונה החדש ולבחינת היערכות המדינה למגפות ולרעידות אדמה
יום שני, כ"ד בתשרי התשפ"א (12 באוקטובר 2020), שעה 10:00
סדר היום
מסגרות יום לפעוטות- מתווה חזרה לפעילות, בשיתוף עם הוועדה המיוחדת לעניין נגיף הקורונה החדש ולבחינת היערכות המדינה למגפות ולרעידות אדמה.
נכחו
חברי הוועדה: יוסף ג'בארין – יו"ר הוועדה המיוחדת לזכויות הילד
יפעת שאשא ביטון – יו"ר הוועדה לעניין נגיף הקורונה החדש
קארין אלהרר
תמר זנדברג
אימאן ח'טיב יאסין
יוליה מלינובסקי-קונין
יבגני סובה
חברי הכנסת
וואליד טאהא
אנדרי קוז'ינוב
מוזמנים
מריה רבינוביץ' - חוקרת במרכז המחקר והמידע, הכנסת
משתתפים (באמצעים מקוונים)
ד"ר דינה רחל צימרמן - מנהלת המחלקה לאם וילד, משרד הבריאות

ד"ר הדר ירדני - מנהלת המחלקה להתפתחות הילד ושיקומו, משרד הבריאות

חגי פורגס - מנהל תחום מטה מעונות יום ומשפחתונים, משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים

אביעד שוורץ - רפרנט תעסוק באג"ת, משרד האוצר

ציפי ברנד - סגנית ראש העיר, עיריית תל אביב-יפו

קרן איוס - עו"ד, יושב-ראש חיבה

ד"ר זאב פלדמן - יושב-ראש ארגון רופאי המדינה

פרופ' חגי לוין - יושב-ראש איגוד רופאי בריאות הציבור

יניב בר אור - יושב-ראש התאחדות גני הילדים הפרטיים

חנן דגן - מנכ"ל התאחדות גני הילדים

ענבל זרקון - סמנכ"ל מינהל ופדגוגיה סחלבים במודיעין

פרופ' רונית קלדרון - האוניברסיטה העברית, ירושלים
מנהלת הוועדה
תמי ברנע – מנהלת הוועדה המיוחדת לזכויות הילד.
לאה גופר – מנהלת הוועדה המיוחדת לעניין נגיף הקורונה.
רישום פרלמנטרי
מאיר פרץ
מסגרות יום לפעוטות - מתווה חזרה לפעילות
היו"ר יוסף ג'בארין
בוקר טוב לכולם. היום יום שני כ"ד בתשרי התשפ"א ,12 באוקטובר 2020, אני מתכבד לפתוח את ישיבת הוועדה בנושא "מסגרות יום לפעוטות - מתווה חזרה לפעילות". זו ישיבה משותפת לוועדה שלנו ולוועדה לעניין נגיף הקורונה החדש ולבחינת היערכות המדינה למגפות ולרעידות אדמה בראשות חברת הכנסת יפעת שאשא-ביטון.

אנחנו דנים באחת הסוגיות המורכבות והקשות מבחינת האזרחים בעניין ההתייחסות והמתווים – שקיימים או שלא קיימים – לגילאי לידה עד שלוש. יכול להיות שהגיע הזמן, כשאנחנו לקראת יציאה מהסגר השני, אני מקווה, הגיע הזמן לעשות סדר במדיניות ההתמודדות עם הקורונה ככל שהיא נוגעת למעונות היום. עולה השאלה האם לא ניתן להגדיר את מעונות היום כמסגרות חיוניות, כך לא נצטרך כל פעם שיש החלטה על סגר, והחלטה על הגבלות – שהמסגרות הללו על מאות אלפי הילדים שבהן ישלמו את המחיר. מדובר במחיר נפשי, בריאותי, מצב של "להיות ולא להיות" עם כל קשיי ההסתגלות שמוכרים לנו.

הקושי הוא גם עבור ההורים. הורים שעובדים בעבודה חיונית מתקשים לצאת לעבודה כשאין מסגרות עבור ילדים בגיל זה. וגם הרבה אנשים שהוחרגו מהסגר יש להם ילדים בבית. אני מקבל כל הזמן פניות של הורים גם בעניין הקשיים הנפשיים והפסיכולוגיים של הילדים, של הפעוטות שלהם. בנוסף, הם לא מצליחים לעבוד מהבית כשהילדים מסביב.

יש גם את ההצדקה האובייקטיבית של ההחלטה לא להפעיל את המסגרות הללו. כמובן שזה כל מה שמתקשר לסוגיה של רמת התחלואה אם בכלל היא קיימת. מה עם הנתונים? אני מקווה שנציגי משרדי הבריאות והרווחה יוכלו להגיד לנו מהם נתוני התחלואה לפחות לגילאי 0–3. כמה הדבקות היו במעונות היום, האם הייתה בכלל הצדקה לסגור את מעונות היום בהתחשב בנזק העצום שנגרם לילדים וגם להורים. חשוב לנו, כמובן, שתהיה תקופת הסתגלות להורים עם הפתיחה הצפויה. זה נושא קריטי עבור הילדים אבל גם עבור ההורים שרוצים להיכנס בקפסולות. יש לאפשר להם תקופה של הסתגלות.

חשוב לנו לשמוע ממשרד האוצר כיצד הם מטפלים בסוגית המעונות הפרטיים. אנחנו מקבלים כל הזמן פניות מהשטח על מצוקה כלכלית איומה, כמובן שזה נמשך מתחילת המשבר. אני רוצה להגיד שאני מקווה שכשתהיה החלטה על חזרה של גילאי 0–3 למסגרות נוכל לראות שיש מסגרות שיכולות לתפקד. אני חושש לעתידן וגורלן של המסגרות הללו.

חברתי, חברת הכנסת שאשא-ביטון, יושבת-ראש הוועדה המיוחדת לענייני נגיף הקורונה, בבקשה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תודה רבה, כבוד היושב-ראש, אני מצטרפת לדבריך ולא אחזור עליהם. אני רק אומר שאנחנו יודעים ממחקרים שמגיעים לאחרונה שהנזק בסגירת מערכת החינוך לגיל הרך עולה בעשרות מונים על התועלת. יש גם מסמך של האוניברסיטה העברית שמתייחס לכך שצריך להחזיר באופן מידי את המסגרות לגיל הרך. אנחנו נתמקד כאן בגילאי 0–3 אבל בהחלט אפשר לכלול בכך גם את הגנים. הילדים, על פי המחקרים הנזכרים, מדביקים פחות ונדבקים פחות בצורה משמעותית. אין שום היגיון אפידמיולוגי להשארתם בבית. מה גם שאנחנו מרבים לדבר על שגרת חיים לצד הקורונה, נגיף שהולך להישאר כאן לא מעט זמן. לא נוכל להשאיר את ההורים בבית ואת הכלכלה סגורה במשך כל כך הרבה זמן.

אנחנו נדרוש שהמערכות תיפתחנה לאלתר. אנחנו גם נבקש שההחלטות לא יגררו עד לרגע האחרון. יש נטייה בניהול המשבר הזה לחכות עם כל ההחלטות עד ערב לפני הפתיחה או עד הבוקר של הפתיחה. אנחנו מבקשים שהדברים ייסגרו כבר עכשיו. אתמול שמענו את ראש שירותי בריאות הציבור אומרת שלא בטוח שהמערכות תיפתחנה בשבוע הבא, מה שמאוד מטריד אותי ועוד הורים רבים. אני מבקשת שנציגי משרד הבריאות יבקשו מנציג משרד שיכול לתת את ההסברים האפידמיולוגיים למה אנחנו לא יכולים לראות את המערכות פתוחות. אשמח שנשמע בצורה מפורטת מה הסיבה שהילדים שלנו שלא תורמים שום דבר לעלייה בתחלואה, אבל השארתם בבית גורמת נזק אדיר לכלכלה, למה אנחנו לא יכולים לפתוח את המסגרות עבורם.
היו"ר יוסף ג'בארין
בהחלט שאלות נוקבות ומהותיות לדיון הזה. נפתח עם חברי הכנסת. חברת הכנסת קארין אלהרר, בבקשה.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
שלום לכולם ותודה עבור עריכת הדיון החשוב. מעבר לעובדה שהמשק מפסיד, תמיד אפשר להגיד שהפסדים כלכליים לא גוברים על שיקול של חיים. אבל אני לא מכירה נתוני הדבקה משמעותיים בגילאי 0–3, ומעבר לזה חשוב לי שנדבר על השוק השחור שנוצר. הורים שעובדים לא יכולים לומר לבוס שאין להם מה לעשות עם הילד, זה לא תופס. בימים של משבר כלכלי אם אתה לא רוצה לעבוד אז יש ארבעה שמחכים להחליף אותך. כתוצאה מכך נוצר שוק שחור שלא מקפיד על תו סגול, שלא בודק נתוני הדבקה. האם אנחנו רוצים באמת לשמור על הסדר ולדאוג שלא תהיה הדבקה או שמה שחשוב לנו יותר זה פשוט לגזור גזרות שהציבור כבר לא עומד בהן. זה לרוחב כל החיים שלנו, בתעסוקה, בהפגנות, כל דבר שהממשלה הזאת מחוקקת הוא ללא חשיבה האם הציבור יכול לעמוד בגזירה.

ההורים לא יכולים לעמוד בדבר הזה. אני חושבת גם על הילדים: אין להם חברים, הם תקועים בבית, אלו לא גילאים שיכולים ללכת לפגוש חברים מתחת לבית. מאוד הצטערתי לשמוע אתמול את פרופסור אלרועי, אני חושבת שזה משגה חמור, לא המשגה הראשון שהממשלה תעשה. אני קוראת לממשלה לוותר על המשגה הזה. יש גבול למה שיטילו על הציבור, תודה רבה.
היו"ר יוסף ג'בארין
תודה, חברת הכנסת אלהרר. חבר הכנסת אנדרי קוז'ינוב, בבקשה.
אנדרי קוז'ינוב (יש עתיד-תל"ם)
תודה רבה, אדוני היושב-ראש, אני באופן עקבי התנגדתי לסגירת מערכת החינוך לגיל הרך, לכל גילאי 0–6. יש נתונים לגילאי 3–5 אבל אני מניח שהנתונים לגילאי 0–3 נמוכים עוד יותר. בחישוב גס מדובר בהדבקה של 0.025% לפי כל מחוז ומחוז והילדים שנמצאים בו עד גיל 6. זה לא מספרים שמצדיקים את שיתוק המשק. מלבד זאת, מלכתחילה, חודשים אנחנו מדברים על זה שאם אנחנו נכנסים לסגר אנחנו צריכים לראות איך מפצים את הגנים ואת ההורים. המדינה די נטרלה את עצמה וזרקה את האחריות על בעלי הפעוטונים ועל ההורים. מי משלם? מי מחזיר את הכסף? על מי האחריות? משרד המשפטים הציג מתווה שאומר בדיוק את זה – שהמדינה מתנערת מאחריות.

בנוסף, כרגע, עם כל הסגר והרצון של הממשלה לאפשר עבודת עובדים חיוניים, פיתחו שיטה של שמרטפיות. זרקו את האחריות לשלטון המקומי. עם כל הרצון וכל הניסיון האדיר של השלטון המקומי לתת פתרונות, הפתרון של שמרטפיות פשוט לא עובד. אתן לדוגמה את בית החולים שיבא: יש להם שמרטפייה עבור ילדי עובדים חיוניים. השמרטפייה יכולה לטפל ב-30 ילדים, הילדים שנכנסים לשם נכנסים על סמך הגרלה בין העובדים. מה עם כל שאר הילדים?

השלטון המקומי לא יכול ליצור מערכת לימודית חילופית למערכות המדינה. אנחנו צריכים לראות איך פותחים את זה מידית, באמת שאין הצדקה אפידמיולוגית להשאיר את המערכת סגורה. בסבב הראשון נסגרו 2,000 גנים מתוך 10,000. איך אנחנו מקלים עליהם, בסבב הראשון דיברו על הורדת הארנונה ועכשיו אנחנו כבר לא שומעים על זה.

אנחנו עומדים בפתחה של מציאות בעייתית, מדובר בשוק שחור של גני ילדים, זה לא דבר שמתקבל על הדעת והמדינה לא יכולה להתנער מטיפול בסוגיה זו. בנוסף, יש להתייחס לסוגיה שאנחנו דנים בה כבר חצי שנה, איך מתייחסים למערכת זו לא כעסק אלא כמערכת חינוך אינטגרלית לכל דבר ועניין. תודה רבה.
היו"ר יוסף ג'בארין
תודה. חבר הכנסת וואליד טאהא, בבקשה.
ווליד טאהא (הרשימה המשותפת)
תודה רבה, אדוני היושב-ראש, אני חושב שאנחנו נמצאים מול סיטואציה שכל-כולה אבסורד. מצב אחד אנחנו משאירים את הילדים מגיל לידה ועד בכלל בבתים, מצד שני כל האימהות יוצאות לעבודה כאילו אין ילדים בבתים. יש מצב של סגר במדינה שחל רק על הילדים מגיל לידה ועד כל גיל אחר וכל האימהות שצריכות לצאת לעבודה, ולא משנה מה הגדרת העבודה שלהן – רופאות, מורות בחינוך מיוחד שפועל תמיד, כל עבודה אחרת – צריכות לצאת לעבוד ומי ידאג לילדים? מי ידאג לביטחונם בבתים?

אנחנו במצב של סגר רק על הילדים וכל המבוגרים מסתובבים חופשי. אנחנו מסתובבים ונתקלים בפקקי תנועה כאילו אין סגר. בנוסף, תחום גילאי לידה עד שלוש מתנהל עכשיו כולו בתוך שוק שחור. הגיע הזמן, אדוני היושב-ראש וגבירתי יושבת-ראש ועדת הקורונה, שהגיל הזה יהיה כפוף לאחריות משרד החינוך. חינוך מתחיל בגיל לידה, לא מתחילים את החינוך בגיל שלוש. על כן, הגיע הזמן שכולם ילחצו שהאחריות על הילדים צריכים להתחיל עם גיל הלידה.

יש מצב אבסורדי ויש מצב של התעמרות באימהות העובדות. צריך לפעול באופן מידי להחזרת הלימודים אולי עד כיתה ו'. לא הוכח שהגילאים הללו מהווים סכנה לאף אחד, למה צריך להעניש את ההורים ולהשאיר את כל הילדים בבית בזמן שאין מענה בטיחותי להישארותם בבית. צריך להתחיל לפעול מהר ככל האפשר. לוח הזמנים להחזרת הילדים למסגרות הוא לוח זמנים שאינו מטיב עם האימהות והמשפחות, יש לפעול מידית להחזיר את הילדים והתלמידים למסגרות, תודה לכם.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תודה לחבר הכנסת טאהא, אני רוצה לומר: שמת את כל מה שאנחנו רוצים לטפל בו בסל אחד. אני מציעה שנתחיל צעד-צעד כי גם כך זה מורכב. לגבי הערתך על החזרת בתי הספר – לטעמי יש לשחרר עוד הרבה דברים שאין שום היגיון לסגור אותם. בשולחן הזה נתמקד בעניין של המעונות והגיל הרך.
היו"ר יוסף ג'בארין
חברת הכנסת אימן ח'טיב יאסין, בבקשה.
יוליה מלינובסקי קונין (ישראל ביתנו)
אתה לא רואה אותי.
היו"ר יוסף ג'בארין
אני מתנצל, גבירתי, בבקשה.
יוליה מלינובסקי קונין (ישראל ביתנו)
טוב, זה מאוד סימבולי שהדיון הזה מתקיים בוועדה לזכויות הילד. מה שקורה פה זה פגיעה בזכויות הילדים, זכויות בסיסיות לחינוך, לחברים, לפנאי, להתפתחות, לבריאות וכן הלאה. הפגיעה היא גם בהורים. יש אימהות שעובדות והאב שומר על הילדים במקום לעבוד, כך עושה בעלי ברגע זה. זה לא פשוט כי תוך כדי הוא גם כן עובד. כל המדינה נמצאת עכשיו בסיטואציה הזו.

אנחנו רואים את הנתונים וכבר אי-אפשר להסתיר, אחת הבעיות היא שכל פעם מפחידים ועושים דברים מתחת לשטיח אבל האמת תמיד יוצאת. יש מחקרים בינלאומיים ויש מחקרים בארץ והמומחים מתחילים לדבר. ברור שצריך לפתוח בחוכמה וברור שצריך לתת מענה לצוותים החינוכיים. מישהי שהיא גננת או סייעת או מורה בקבוצת סיכון – צריך לתת לזה מענה. אנחנו חייבים להגיע למתווים הללו בהידברות עם אנשי המקצוע ולא לעשות זאת במחשכים, לסגור דילים וטריקים.

אנחנו מדברים על הגיל הרך, ילדי כבר עברו גיל זה, הילדה הקטנה שלי בכיתה ג' והילד הגדול שלי בין 13. ברור שהבעיה הכי קשה זה הגיל הרך, אתה לא יכול להשאיר אותם לבד. אמש ישבתי עם הבת שלי בת השמונה על מערכת השעות לשבוע החדש. רציתי שנתכונן ונבין איך היא לומדת. היא הסתכלה עלי במבט שהוא מתוסכל ומבוגר. היא אומרת: "אמא, אני רוצה ללכת לבית הספר". זה משהו שנדיר לשמוע מילד קטן בשגרה. זה מתסכל את הילדים.
היו"ר יוסף ג'בארין
היא הספיקה ללמוד קצת בספטמבר?
יוליה מלינובסקי קונין (ישראל ביתנו)
קצת.
היו"ר יוסף ג'בארין
בערים האדומות שנת הלימודים כלל לא נפתחה.
יוליה מלינובסקי קונין (ישראל ביתנו)
מאוד קל לסגור הכול ולהוריד את התחלואה. אגב, בדרך לכנסת שמעתי מבזקי חדשות וגיליתי שבביתר עילית מערכת החינוך נפתחה. אם מישהו חושב שמדינת ישראל היא מדינה אחת לכל אזרחיה – לא כך. בביתר עילית מערכת החינוך נפתחה ומשטרת ישראל מתעלמת מזה, הכול בסדר שם. אנחנו חייבים לתת את הדעת על כך.

אגב, ילדים בני 13, נערים, חווים המון תסכול.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
חברת הכנסת מלינובסקי, בואו ננסה להתמקד בגיל הרך.
יוליה מלינובסקי קונין (ישראל ביתנו)
אנחנו ננסה אבל דבר גורר דבר. אנחנו משאירים אותם לבד ולא יודעים מה עובר עליהם, לא יודעים מה הם עושים ובמה הם מתעסקים יום שלם. אני דיברתי עם פסיכולוגית ילדים, היא אומרת שהיא מפוצצת בעבודה. אם הקטנים עוד לא יכולים להתבטא, הגדולים סובלים מדיכאונות, בעיות נפשיות. היא אשת מקצוע 20 שנים ועוד לא עבדה כה קשה כפי שהיא עובדת בתקופה זו. אנחנו חייבים כמובן בדיון לתת את הדעת על הגיל הרך. ברור שיהיה שוק שחור, כשמשהו נעשה בלא שכל אז אנשים תמיד ימצאו פתרונות. אז יהיה בשחור, יהיו מספרות בשחור, ימכרו בגדים בשחור, יהיה מסחר בשחור. אני מודה לשני מנהלי הדיון על קיומו, אנחנו חייבים לתת את הדעת גם על הנערים כי הגיל הזה בו נבנית אישיותם וזה יכול להשפיע לטווח הארוך, תודה רבה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תודה לחברת הכנסת מלינובסקי, אני רק אומר לכם שתוך כדי שאנחנו מדברים כאן פרופסור גרוטו הכריז שביום ראשון יחזרו ללימודים סדירים. אני מקווה שאכן זה יהיה כך. נחכה שיעלו נציג של משרד הבריאות כדי שנוכל לברר זאת.
היו"ר יוסף ג'בארין
נשמע קודם את נציגת משרד הבריאות ואז חברי הכנסת יוכלו להפנות אליה שאלות. דוקטור הדר ירדני, בבקשה.
הדר ירדני
שלום לכולם, נמצאת פה גם דוקטור דינה צימרמן שהיא מבריאות הציבור והיא מוכנה לתת לכם את הנתונים שביקשתם קודם. אני יכולה לספר לכם מה קורה עם מעונות יום שיקומיים שמעולם לא הפסיקו לפעול.
היו"ר יוסף ג'בארין
דוקטור צימרמן היא מנהלת המחלקה לאם ולילד במשרד הבריאות. בבקשה.
דינה רחל צימרמן
אני לא יכולה להתייחס להכרזה המדוברת כי בדיוק שמעתי את זה יחד איתכם. אתייחס לאמירות לגבי הדבקה של ילדים בגיל הנדון. יש 5,650 מקרים של הדבקה שקרו בגילאי 0–3, אז אי-אפשר להגיד שילדים בגיל הזה לא נדבקים.
היו"ר יוסף ג'בארין
חיזרי שוב על הנתון, בבקשה.
דינה רחל צימרמן
העניין הוא לא האחוז של הילדים - - -
אימאן ח'טיב יאסין (הרשימה המשותפת)
זה כן חשוב.
דינה רחל צימרמן
אני אסביר. המספר הוא 5,650 מתחילת המגיפה ועד לסגירת המעונות בספטמבר 2020. אז ילדים יכולים להידבק.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מה שמדהים במשרד הבריאות זה שכשנוח להם זה באחוזים וכשנוח להם זה במספרים.
דינה רחל צימרמן
ילדים יכולים גם להדביק.
יוליה מלינובסקי קונין (ישראל ביתנו)
מתוך כמה, גבירתי. מתוך כמה ילדים בסך הכול נובע המספר שנקבת?
היו"ר יוסף ג'בארין
המספר הזה הוא ממרץ 2020 עד ספטמבר 2020 לגילאי לידה עד שלוש?
דינה רחל צימרמן
כן, ילדים שנדבקו בגילאי 0–3. היו טענות שילדים בגיל הזה לא יכולים להידבק.
היו"ר יוסף ג'בארין
דינה, בצדק מבקשים חברי הכנסת להבין יותר את הנתונים. קודם כל, את מדברת על מקרים של 0–3?
דינה רחל צימרמן
נכון, זה הגיל של מעונות.
היו"ר יוסף ג'בארין
והמספר שנקבת, מתוך כמה הוא בסך-הכול?
דינה רחל צימרמן
אני רוצה להדגיש לא את האחוז - - -
היו"ר יוסף ג'בארין
מדובר במאות אלפים, נכון?
דינה רחל צימרמן
האחוז השתנה אבל צריך לזכור שכל - - -
אנדרי קוז'ינוב (יש עתיד-תל"ם)
גם אדם אחד שחוזר לביתו יכול להדביק, מה זה רלוונטי? על אדם אחד שחוזר ומדביק סוגרים עכשיו את כל המדינה?
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
כמה ילדים במעונות?
דינה רחל צימרמן
אנחנו מדברים כעת על הניסיון להוריד את רמת התחלואה בכל המדינה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
דינה, ברשותך, אני יודעת שיש לכם אג'נדה ברורה ואת רוצה להציג אותה, אנחנו נאפשר לך זאת. אבל, ישנן גם שאלות של חברי הוועדה שהן שאלות ענייניות.
דינה רחל צימרמן
אבל אני לא שומעת אותן כי כולם מדברים יחדיו.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
נעשה סדר גם בזה. נשאל את שאלותינו ונאפשר לך גם להציג את תפיסתך. אני אעיר שזה קצת תמוה שמשרד הבריאות כשנוח לו עובד באחוזים וכשנוח לו הוא עובד נומינלית. הכול משתנה בהתאם לאג'נדה המשתנה.

על מנת שכולנו נדבר את אותה השפה, נתייחס רגע לשאלות שעלו כאן. את אומרת שהמספר שנקבת מתייחס לגילאי לידה עד שלוש מחודש מרץ ועד סוף ספטמבר?
דינה רחל צימרמן
עד ה-24 בספטמבר. אני מדברת על התשובות החיוביות בתוך בדיקות. יש לי גם את האחוזים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אנחנו נשמח לשמוע גם את האחוז למרות שברור לנו שהוא אחוז קטן. אתם סופרים את זה מסך כל הילדים במעונות? כמה ילדים מתוך המאומתים הם במעונות?
דינה רחל צימרמן
אני מדברת כאן על הגיל של מעונות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אתם יודעים כמה מתוך הילדים הללו היו במעונות בפועל? אם לא אז האחוז עוד יותר קטן.
דינה רחל צימרמן
המקור של ההדבקה לא תמיד ברור. אין לי את הנתונים על כמה שהיו בכל התקופה כי חסר הרבה מידע אודות מקום ההדבקה. אתן דוגמה של מה שקרה בתוך שבוע מפתיחת המעונות בסוף אוגוסט עד ה-6 בספטמבר: היו 103 מקרים שקרו במעונות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
דינה, זה לא מדויק, ילד לא הגיע לגן, תוך יום הוא נדבק, יכול להיות שהוא נדבק לפני כן. אם אנחנו רוצים להשוות, אנחנו יכולים לראות כמה ילדים בגיל הזה נדבקו לפני שהיו מעונות ולהבין אם באמת יש הבדל ואם המעון - - -
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
יש בסך הכול 350,000 ילדים עד גיל שלוש. כמה יש במסגרות, זו השאלה שצריך לשאול. כמה יש במסגרות וכמה נדבקו. זה בזבוז זמן, תסדרי מולה את המספרים, מדובר בסך הכול באחוז וחצי, כמה מהם בתוך המסגרות?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
יבגני, מיד תרד לסוף דעתי. בקיצור, אנחנו לא באמת יודעים כמה נדבקו בתוך המעונות.
דינה רחל צימרמן
זה לא נכון. אני רוצה להגיד שיש להבדיל בין האחוזים של בדיקות חיוביות לפי הגיל, שאז לא תמיד יודעים איפה הוא נדבק. אם אני אומרת לך שהיו 103 מקרים בתוך שבוע, אני מתכוונת שבחקירה האפידמיולוגית בדקו מאיפה הילד נדבק וזה היה ברור שזה היה במעונות. אין שום הדבקות - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אנחנו יודעים להשוות את מספר הילדים שנדבקו באותו השבוע או באותה תקופה של המעונות לילדים שנדבקו כשלא היו במעונות?
שאלה שנייה
לפי מה שאת אומרת, אנחנו יכולים לקחת את המספר של 5,000 נדבקים ולהתייחס אליו ביחס לכל אוכלוסיית הילדים - - -
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
אחוז וחצי בסך הכול מכלל הילדים עד גיל שלוש.
אנדרי קוז'ינוב (יש עתיד-תל"ם)
אנחנו גם צריכים לראות - - -
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
- - - ל-5%, זו השאלה.
אנדרי קוז'ינוב (יש עתיד-תל"ם)
אנחנו גם צריכים לראות דיפרנציאלי. האם רוב ההדבקות היו ברשויות האדומות או בירוקות.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
זה השלב הבא.
אנדרי קוז'ינוב (יש עתיד-תל"ם)
זה לא שלב הבא, צריך לראות איפה הריכוז של - - -
יוליה מלינובסקי קונין (ישראל ביתנו)
ברור שבערים האדומות.
היו"ר יוסף ג'בארין
זו גם שאלה חשובה.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
אתה עושה - - - לפחות - - - על שאלה פשוטה. 5,000 מתוך 350,000 זה אחוז וחצי, מפה מגיעים שלב של לשאול כמה נדבקו בתוך המעונות.
היו"ר יוסף ג'בארין
דינה, מה הנתון שיש לגבי שכבת הגיל מלידה ועד שלוש בכל הארץ.
דינה רחל צימרמן
אני נתתי לכם את המספרים.
היו"ר יוסף ג'בארין
לא, לגבי כל הילדים בגיל הזה.
דינה רחל צימרמן
- - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
חברים, אי-אפשר לשמוע כך.
דינה רחל צימרמן
תסתכלו על התחלואה - - - אחרי הפתיחה. אנחנו רואים שיש עלייה בתחלואה בקרב הילדים הללו מאז שנפתחה המערכת של המעונות. האחוז במעונות הוא פחות מאשר בגילאים גדולים יותר, ולכן לפי כל מתווה המקום שיחזור הראשון זה יהיה המעונות. על זה אין שום מחלוקת. חשוב מאוד להבין שכל זמן שהתחלואה היא כל כך גבוהה - - -
יוליה מלינובסקי קונין (ישראל ביתנו)
אבל אנחנו בירידה, דינה. תתאפסו על עצמכם. אנחנו שומעים כל יום שאנחנו בירידה אלא שמשהו לא מסתדר פה. התחלואה כבר לא גבוהה, אנחנו נצחנו כבר.
דינה רחל צימרמן
אבל זה לא נכון. אם שמעתם את ההצגה אמש של פרופסור אלרועי אז שמעתם שמבחינת המספרים שצריך לרדת אליהם על מנת להיות במספרים שהמערכת יכולה להתמודד עם זה. אין ספק שאנחנו בשלבים של למידה. - - - שנגיע למספרים הנכונים די מהר. להגיד שהכול בסדר זה לא נכון.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
דוקטור צימרמן, אנחנו סוטים מנושא הדיון. יש לי הרבה מה לומר על דבריה של פרופסור אלרועי אמש. היא לא כאן אז לא אפתח את זה. אני מבקשת להתייחס לתחלואה בגילאי לידה עד שלוש. אנחנו רוצים להבין למה אנחנו נמצאים בנקודת זמן כשהם סגורים והם כבר היו צריכים להיפתח. אני רוצה לוודא שלכל המאוחר ביום ראשון הקרוב הם נפתחים. אנשים צריכים להתארגן, המערכות צריכות להתארגן, גם ההורים צריכים להתארגן. חוסר הוודאות הזה הוא בלתי-נסבל, חצינו מזמן את הקו האדום שאנחנו יכולים להכיל.
יוליה מלינובסקי קונין (ישראל ביתנו)
אנחנו לא שמענו מספר כמה ילדים יש לנו בגילאי 0–3.
דינה רחל צימרמן
5,000.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כמה ילדים בכלל בקבוצת הגיל, בלי קשר לכמות הנדבקים.
אנדרי קוז'ינוב (יש עתיד-תל"ם)
כמה במסגרות.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
חברים, לא כל הילדים במסגרות. אתם עושים עוול.
דינה רחל צימרמן
בשכבת גיל זו יש 5,500 ילדים שנדבקו. אז הטענה שלא נדבקים בגיל הזה - - -
יוליה מלינובסקי קונין (ישראל ביתנו)
מתוך כמה, דינה, מתוך כמה? נדבקו 5,600 מתוך כמה, מתוך 0, מתוך 10,000, מתוך מיליון, מתוך כמה?
דינה רחל צימרמן
האוכלוסייה זה 50,000 בערך.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מה פתאום.
דינה רחל צימרמן
- - - הזה, של 0–2, לפי הסנסור של 2018 - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
טוב, חברים.
היו"ר יוסף ג'בארין
מריה ממחלקת המחקר תציג לנו נתונים מעודכנים.
יוליה מלינובסקי קונין (ישראל ביתנו)
אתם צוחקים עלינו בפרצוף ועושים עוול לאזרחי ישראל.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מטריד אותי שמשרד הבריאות מקבל החלטות ואין לו מושג לגבי הנתונים.
יוליה מלינובסקי קונין (ישראל ביתנו)
מתוך כמה? רבאק, זה הדבר הבסיסי.
דינה רחל צימרמן
זה יוצא - - - בסביבות האחוז האחד.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אז זה 500,000.
דינה רחל צימרמן
אני מנסה להדגיש שזה לא רק העניין של אחוזים. מדובר גם בהשלכות - - - הילד מביא את המחלה הביתה והדבקה של ילד אחד במעון יכולה להדביק עוד כשבעה אנשים. יש שרשראות של הדבקה שמראות איך התחלה במסגרת חינוך התפשטה לכל מיני שכבות גיל וגם לכל מיני - - -
יוליה מלינובסקי קונין (ישראל ביתנו)
אני לא רופאה, אבל למדתי פעם ביולוגיה. כל וירוס יכול להתפשט, זה טיבעו של וירוס. אולי תתייחסי - - -
תמר זנדברג (מרצ)
רק אם נתייחס ברצינות למחלה נוכל לשלב בין הנתונים שצריך. אם נגיד שזה - - -
יוליה מלינובסקי קונין (ישראל ביתנו)
תמר, תמר, אני לא זקוקה לעזרה.
תמר זנדברג (מרצ)
- - - אין הדבקה - - - גם ככה אי-אפשר לנהל דיון רציני.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בואו ננהל את הדיון מולה כדי שנוכל להבין עד הסוף.
יוליה מלינובסקי קונין (ישראל ביתנו)
אבל אלו אמירות, תקשיבי טוב גבירתי, תקשיבי טוב, את מתפרצת תוך כדי דיון ואת לא יודעת על מה מדובר. מתברר עכשיו פה שבכל התקופה של הקורונה, שבעה חודשים, נדבקו במערכת החינוך של גילי 0–3 5,600 ילדים שזה אחוז אחד מתוך - - - שבעה חודשים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
חברת הכנסת מלינובסקי, בואו נבין מה מאחורי המספרים - - -
יוליה מלינובסקי קונין (ישראל ביתנו)
שבעה חודשים, ועכשיו - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
חברת הכנסת מלינובסקי, אני קוראת אותך לסדר בפעם הראשונה.
יוליה מלינובסקי קונין (ישראל ביתנו)
- - - לא יכולה לעבוד.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני קוראת אותך לסדר בפעם השנייה.
יוליה מלינובסקי קונין (ישראל ביתנו)
- - - אי-אפשר - - -הגדרות - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני קוראת אותך לסדר בפעם השלישית. אוקיי, נרגע.
יוליה מלינובסקי קונין (ישראל ביתנו)
לקרוא לסדר זה הוא, לא את.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
זה אני, אני. אנחנו במשותף. חברים, אי-אפשר לנהל ככה את הדיון. יש אורחים שממתינים בזום, הדיון הולך לאיבוד ואנחנו לא מצליחים לקבל נתון אחד בצורה שלימה. ברור לגמרי שאנחנו מדברים על אחוז קטן. ברור לגמרי, דוקטור צימרמן, שיש לזה השלכות כי כל אחד שנדבק יש שרשרת הדבקה אחר כך, אף על פי שכל המחקרים כולל מה שאתם מביאים מראים שהילדים הללו מדביקים בצורה זניחה.

זה לא שונה מכל שרשרת הדבקה של ילדים במקומות אחרים או של הורים שנמצאים במקומות העבודה.
תמר זנדברג (מרצ)
מה זה "זניחה"? זה שהיא נמוכה לא אומר שהיא זניחה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
היא נמוכה מאוד, נמוכה מאוד, מאוד, מאוד.
תמר זנדברג (מרצ)
אני חייבת לומר כאימא לתינוקת שהייתי בבידוד ועשיתי בדיקת קורונה לי ולבת הגדולה שלי, לתינוקת לא עשיתי כי רופא המשפחה המליץ לא לעשות לה את הבדיקה כשהיא ממילא בבידוד איתנו, אלא רק אם יהיו תסמינים. מאוד יכול להיות שילדים בגיל הרך פחות נבדקים מפני שאם יש סכנה אז הם בבידוד ביחד עם ההורים וממילא הם לא יכולים להיות בבידוד לבד.
דינה רחל צימרמן
נכון.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא חולקים על זה - -
דינה רחל צימרמן
לפי הבדיקות הסרולוגיות - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
- - חברת הכנסת זנדברג, להיפך, אנחנו צריכים לתת פתרונות - - -
דינה רחל צימרמן
- - -בערך פי שלוש מהילדים הם באמת היה להם את המחלה ולא ידענו על זה.
תמר זנדברג (מרצ)
כי ילדים הם א-סימפטומטיים, הם פחות נבדקים - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
חברת הכנסת זנדברג - - -
תמר זנדברג (מרצ)
עד כמה שידוע עד עכשיו הם פחות מדבקים, אני לא יודעת שזה זניח במובן שזה לא קיים. אני יודעת שזה פחות. אבל, מכיוון שהמגיפה הזו יש לה העברה בין דורית, ויש סכנה שזה יגיע בתוך המשפחה גם לדורות המבוגרים - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
צריך לשמור על המבוגרים, בשביל זה אנחנו צריכים לראות איך מתנהלים נכון.
תמר זנדברג (מרצ)
יפה, אבל לנהוג נכון זה לצאת כמו שאתם ממליצים מהנתונים המלאים כפי שהם.
היו"ר יוסף ג'בארין
עדיין לא הבנו את הנתונים. אנחנו ביקשנו - - -
תמר זנדברג (מרצ)
- - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אין פה ויכוח על העניין של ההדבקה.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
- - - לקבל, זה בדיוק הוויכוח.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
- - - המחלה, ואם הם נדבקו פי שלוש כפי שאומרת דוקטור צימרמן, אבל הם לא הדביקו פי שלוש כי אנחנו לא יודעים מה ההשלכות שהיו אחר כך, אז כנראה שהם באמת מדביקים הרבה פחות. לפחות לפי מה שכתוב פה במחקר של האוניברסיטה העברית.
תמר זנדברג (מרצ)
- - -
דינה רחל צימרמן
אז משפט הבא הו א - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
- - לא עדכן אותו. השאלה היא איך אנחנו עושים - -
תמר זנדברג (מרצ)
מאה אחוז, יפה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
- - את זה נכון לנוכח הנתונים האלה כשברור לנו, וגם משרד הבריאות אומר, שהם הראשונים בשרשרת החזרה.
תמר זנדברג (מרצ)
אז השאלה היא איך נכון מתוך הסתמכות על מה שידוע לנו ועל סכנת ההדבקה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
ביקשנו סקירה של מריה ממרכז המחקר של הכנסת. יש שני מעגלי נתונים: הראשון הוא לגבי ילדים בתוך המסגרות והנתון השני הוא לגבי כל שכבת הגיל הנדונה. אני מבין מהנתונים של דוקטור צימרמן שהנתון של 5,600 זה נוגע, אין להם נתונים מדויקים כמה בתוך המסגרות וכמה מחוץ למסגרות. האם יש לך את שני הנתונים הללו.
דינה רחל צימרמן
אז זה מה שניסית להגיד, אני לא נותנת לך את כל התקופה. - - - התקופה שפתחנו בספטמבר, ואז אנחנו מדברים על כ-150 מקרים שברור שזה התחיל במעון.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקיי. מריה רבינוביץ', מה הנתונים של מרכז המחקר לגבי שכבת הגיל באופן כללי ולגבי פעוטות בתוך המסגרות.
מריה רבינוביץ'
אז מבחינת שכבת הגיל, ילדים מגיל לידה עד גיל שלוש יש במדינת ישראל כ-540,000 ילדים. אני אומרת עכשיו בערך, אין לי נתון מדויק של הלמ"ס, 180,000 נולדים מדי שנה, אז יש לנו בסה"כ כ-540,000. מבחינת המעונות, הנתון המדויק הוא לגבי מעונות יום מוכרים של משרד העבודה והרווחה, שם יש כ-120,000 ילדים בכל שנה. במעונות הפרטיים הטווח הוא 250,000–300,000.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
יש גם המעונות השיקומיים.
מריה רבינוביץ'
המעונות השיקומיים זה בסביבות 2,000 ילדים.
היו"ר יוסף ג'בארין
אז מהי ההערכה הכללית?
מריה רבינוביץ'
ההערכה היא שזה סביב 400,000–450,000 ילדים ותינוקות במסגרות.
היו"ר יוסף ג'בארין
שזה כמעט 80% משכבת הגיל.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
ילדים מגיל שישה חודשים, כי עד גיל שישה חודשים הם לא הולכים למסגרות. צריך לקחת גיל שישה חודשים עד שלוש שנים. זה פחות או יותר השנתיים וחצי, ואנחנו מגיעים למספר, רבע שעה אנחנו מנסים לקבל תשובה כמה ילדים יש בסך הכול בשביל להבין מהו האחוז של 5,600 נדבקים. אז הנה, תודה רבה למרכז המחקר שנתנו את התשובה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
הוסיפה דוקטור צימרמן שיש 130 ילדים של מקרי הדבקה במעונות. נניח שכולם נדבקו במעון, אנחנו מדברים על 0.028% אחוזים. בואו נסכם את הקטע הזה של הדיון, ברור לכולנו שאת המסגרות הללו אפשר להחזיר לפעולה בצורה נכונה ובטוחה בנקודת הזמן בה אנחנו נמצאים. אני מניחה שעל זה אין לנו ויכוח. נכון, דוקטור צימרמן?
תמר זנדברג (מרצ)
אולי נדבר על מה זה "צורה נכונה ובטוחה", זו מהות הדיון. זה שהם הראשונים לחזור זה ברור, זה שזה צריך להיות בצורה בטוחה וראויה כמו שאמרת, זה ברור. מה זה אומר "צורה בטוחה וראויה" לגיל זה? הרי אם נפתח אז זו שרשרת, משם זה יגיע לכיתות - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אבל זה עדיין בניהול סיכונים.
תמר זנדברג (מרצ)
מאה אחוז, אני שואלת, הווירוס הזה הולך להיות איתנו כל שנת הלימודים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
נכון.
תמר זנדברג (מרצ)
מה זה נקרא "צורה ראויה ובטוחה" - - - אצל האחיין שלי שהוא בכיתה ב' הקפסולות מעורבבות - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
- - - הגנים, ששם גם אפשר להחזיר אותם כמו שזה עכשיו. אני לא הייתי סומכת על זה שנשפוך אותם בחזרה למערכת. דיברו על בדיקות סקר שניתן לבצע במטפלות - - -
תמר זנדברג (מרצ)
יפה, אז בואו נדבר על הצעדים הללו. מה זה "צורה בטוחה לחזרה למסגרות".
דינה רחל צימרמן
הפרשנות שנתת למספרים שנתתי היא לא מדויקת. יש להפריד בין ילדים בגיל הזה שנבדקו, מילדים בגיל הזה שאנחנו יודעים שהם היו מקור הדבקה. אנחנו לוקחים בחשבון של גורמי ההדבקה לא ידוע. בגלל שילדים הם א-סימפטומטיים במשך כמעט חצי מהזמן - - -
אימאן ח'טיב יאסין (הרשימה המשותפת)
כבר אי-אפשר להבין כלום, באמת.
דינה רחל צימרמן
יש גם נתונים מהסקר הסרולוגי, המספרים האלו הם הרבה פחות ממה שיש באמת. אחוז הילדים שנדבקו הוא בערך 5% מכלל האוכלוסייה בגיל הזה. אז ילדים יכולים להידבק ולהדביק אנשים אחרים.
היו"ר יוסף ג'בארין
אז זו הנחת העבודה של המשרד - - -
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
אני חושבת שדוקטור צימרמן בכלל לא יודעת למה היא משתתפת בדיון. אנחנו שאלנו שאלה לגבי מתווה, מה המתווה שמכין משרד הבריאות. זו השאלה, עזבי אותנו ממספרים ותגיעי בחזרה לפעוטונים.
דינה רחל צימרמן
אז יש לי תשובה.
היו"ר יוסף ג'בארין
הנחת העבודה של המשרד היא ששיעור התחלואה הוא 5%. אנחנו יכולים להתווכח עם זה.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
זה לא נכון - - - זה לא נכון 5%. - - - המספרים.
דינה רחל צימרמן
כל אחד מסכים שמתי שתהיה החלטת ממשלה להחזרת המערכות, המעונות יהיו הראשונים לחזור. המתווה שהם יחזרו תחתיו יהיה דומה למה שהיה לפני הסגר בגלל שבמתווה הזה כבר הייתה חלוקה לקבוצות קטנות, וייתכן שהאחוז הקטן יחסית בגיל הזה של הדבקות בתוך המסגרת זה קשור לזה שכן היה מתווה של חלוקה לקבוצות קטנות. אז לא מצפים לשינויים מאוד גדולים.
תמר זנדברג (מרצ)
באיזה מרחב פיזי - - - ישבו?
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
אפשר לדבר בצורה ברורה?
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
דוקטור צימרמן, מהו המתווה לפתיחת מערכת החינוך עד גיל שלוש. הסבירי לנו בבקשה בשלבים. הממשלה מקבלת החלטות מחר ואתם צריכים לבצע. מה אתם מתכננים, זו שאלה שאנחנו שואלים פה כבר חצי שעה.
דינה רחל צימרמן
המעונות יחזרו למתווה שהיה לפני הסגר שזה אומר שיש שינויים בין שכבות גיל בתוך המעון, שיש את המספרים של התינוקות – 18 – המספרים של הפעוטות – 27 – והמספרים של הבוגרים – 35. אבל - - -
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
רגע, בגל הראשון לא היו קפסולות, זה לא חשוב. חזרו עד גיל שלוש בלי קפסולות. עכשיו את אומרת שיהיו קפסולות. אני לא מצליח להבין.
דינה רחל צימרמן
המתווה עם קפסולות. המתווה מחולק לקבוצות קטנות באופן טבעי, כך שיש שלוש קבוצות בכל שכבת גיל, זה יוצא משהו בסביבות שש בקבוצה, תשע בקבוצה. הכול בתוך אותו החדר, אבל מחלקים את החדר ודואגים שאין יותר מדי התערבבות. - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
דוקטור צימרמן, בואי, תעצרו שנייה.
דינה רחל צימרמן
- - - פשוט חוזרים למה שהיה אחר כך.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
דוקטור צימרמן מדברת על המבנה של מעונות יום. לא המצאנו את הגלגל, מעונות היום בנויים כך שהחלל מחולק לפי שישה ילדים לכל מטפלת. היא התייחסה פה לתקינה, מתוקף התקינה כל מטפלת צמודה לקבוצת ילדים בניסיון שלא יתערבבו יותר מדי. אני מציעה ככה - - -
דינה רחל צימרמן
בדיוק, ובגלל שהיה הרבה שיתוף פעולה בין המשרד - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
חבר'ה זה לא עובד, עזבו - - -
אנדרי קוז'ינוב (יש עתיד-תל"ם)
זה גם עניין של עלויות, מי מממן את העלויות האלה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני מציעה דבר כזה, כבוד היושב-ראש, שנשמע רגע את ההמלצות של ארגון רופאי בריאות הציבור. נבקש לשמוע נציגי רשויות מקומיות שיציגו יוזמות שלהם. כבר למדנו שהשלטון המקומי הרבה פעמים מטפל טוב יותר מאשר השלטון המרכזי, אני אומרת את זה בכאב. אולי ננסה לשמוע אותם ומשם להתקדם בדיון. את הנתונים שמענו, הבנו באיזו זירה אנחנו נמצאים. זה לא משהו שבגללו אנחנו צריכים לדחות את הפתיחה.
היו"ר יוסף ג'בארין
חשוב אולי לפני כן שנדבר עם אמיר מדינה, כי הנושאים כמובן באחריותו כנציג משרד הרווחה. אמיר איתנו?
חגי פורגס
חגי כאן, אמיר בדיון בוועדה אחרת.
היו"ר יוסף ג'בארין
חגי פורגס, מנהל תחום אגף מעונות היום.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
הוא לא חולק על המספרים שהעלתה דוקטור צימרמן?
היו"ר יוסף ג'בארין
הקשבת לדיון שהיה קודם?
חגי פורגס
כן, ודאי.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
האם אתה מסכים עם המספרים הכלליים שהציגה הדוקטור צימרמן? אנחנו מבולבלים, במשך חצי שעה אנחנו מנסים להבין את כמות הילדים הכללית בגילאי לידה עד שלוש, כמה מהם במסגרות וכמה הם חלק מהסיכון. אנחנו קיבלנו מספרים שאיננו מצליחים לחבר מבחינה מתמטית. היא אומרת 5% הדבקה ולפי החישובים שלנו מדובר ב-1.5%.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא, היא אומרת שיש 5% הדבקה על פי הסקר הסרולוגי, שיש הרבה מה לומר על הסקר הזה, הוא לא בדיוק מייצג.
יוליה מלינובסקי קונין (ישראל ביתנו)
כן, זה משהו אחר. אף אחד לא יודע את המתודולוגיה של הסקר הזה.
היו"ר יוסף ג'בארין
אז נשמח להתייחסותך, חגי, הן לעניין הנתונים והן לעניין החזרה.
חגי פורגס
הנתונים שיש אצלנו הם שונים, השונות נובעת משלוש סיבות מרכזיות שאין להקל בהן ראש. הראשונה היה שאנחנו מטפלים רק במסגרות המוכרות, כמו שמריה ציינה, מדובר ב-120,000 ילדים. משרד הבריאות לעומת זאת אוסף נתונים כלל ארציים.

הסיבה השנייה לשונות היא שאנחנו מקבלים דיווחים מהמסגרות על ילדים ואנשי צוות שנדבקו. יכול להיות בהחלט מצב שבו מסגרת לא מדווחת לנו למרות שיש שם ילד חולה, ומשרד הבריאות יודע עליו ואנחנו לא.

הסיבה השלישית היא שהנתונים שלנו אינם מצטברים אלא משקפים הקפאת מצב. דינה נתנה כאן מספרים מצטברים, אנחנו כל פעם בודקים BLUE PRINT על המועד שבו אנחנו רוצים לבדוק. זאת ההקדמה.

אנחנו מדברים על נתון מלפני החגים, הנתון שנאסף על ידי מעונות היום דיבר על כ-35 ילדים שנדבקו וכ-30 אנשי צוות ששהו במעונות ונדבקו.
היו"ר יוסף ג'בארין
זה נתון של ששת החודשים?
חגי פורגס
לא, כפי שאמרתי הנתון אינו מצטבר. דוקטור צימרמן דיברה על נתונים מצטברים. שלא ישתמע, חלילה, שאנחנו במחלוקת עם משרד הבריאות, אנחנו אוספים נתונים בכלים המוגבלים שלנו, משרד הבריאות אוסף נתונים בדרך שונה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
חגי, איך חוזרים ביום ראשון לגנים?
חגי פורגס
עמדת משרדנו, לאור הנתונים, היא שהמערכת חיונית למשק וגם פחות נדבקת ומדביקה. אני לא אומר את זה כאיש מקצוע אבל זו ההתרשמות שלנו. כמובן שמשרד הבריאות הוא הגורם המקצועי שמוסמך ומכריע. מבחינתנו השאיפה היא לפתוח כרגיל בליווי ההגבלות של שמירת מרחק, חיטוי, ועבודה בקבוצות קטנות. מבחינת הקיבולת אפשר לחזור לטיפול במספר ילדים רגיל. אנחנו מבינים שמשרד הבריאות רואה את הדברים איתנו עין בעין, לפחות בהקשר הזה. כאשר תהיה חזרה, היא תהיה שגרתית בכל מה שנוגע למספר הילדים. כמובן, אני מדגיש, שנצטרך לשמור על כל ההנחיות. זה עבד טוב בחודשים האחרונים של שנת הלימודים הקודמת - - -
היו"ר יוסף ג'בארין
אתה מאשר שביום ראשון חוזרים בגילאים אלו?
חגי פורגס
אני ודאי לא יכול לאשר. זו לא החלטה שלנו.
תמר זנדברג (מרצ)
מה זה משנה, אם לא יחזרו בראשון הזה אז יחזרו בראשון הבא. מה המתווה?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
הוא אמר לך.
היו"ר יוסף ג'בארין
חוזרים על פי המתווה שהיה קודם.
תמר זנדברג (מרצ)
- - -
אנדרי קוז'ינוב (יש עתיד-תל"ם)
- - - לא עבד, כל הקפסולות האלה לא עבדו.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
חגי, את מדבר על 120,000 ילדים במסגרות המוכרות. יש בערך עוד 250,000 במסגרות פרטיות. אתם אמורים לפקח גם עליהם. מה אתה יכול להגיד לגבי המסגרות הפרטיות ומה אתה יכול להגיד לגבי הפיצוי. המסגרות הללו נפגעו, הם צריכים להתארגן בשביל להחזיר את הפעוטון הפרטי לפעילות. מה אתה יכול להגיד לנו על הפיצוי הפרטי וגם על הפיקוח - - -
היו"ר יוסף ג'בארין
יש גם שאלה של חברת הכנסת אלהרר.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
חגי, יש פה גנים פרטיים שרוצים לעמוד בתקן ורוצים לעשות את הדבר הנכון. אני לא מקבלת את זה שבעצם המדינה אומרת "תעשו מה שעשיתם קודם". נראה שמה שעשיתם קודם לא עבד. אתם מדברים על מצב שאתם רוצים לשנות את הנתיב, אז איך זה מסתדר?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
למה הוא לא עבד, חברת הכנסת אלהרר.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
אני אגיד - - -
תמר זנדברג (מרצ)
איך הגענו לסגר הזה, סתם?
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
שנייה, תמר.
יוליה מלינובסקי קונין (ישראל ביתנו)
כן, בדיוק כן.
אנדרי קוז'ינוב (יש עתיד-תל"ם)
בגלל הגנים? נו.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא הגענו אליו בגלל מעונות היום.
תמר זנדברג (מרצ)
אבל אתם לא מבינים, אחרי מעונות היום - - -
יוליה מלינובסקי קונין (ישראל ביתנו)
- - -
תמר זנדברג (מרצ)
- - -
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
אבל חברים, אי-אפשר ככה. שאלנו שתי שאלות - - -
יוליה מלינובסקי קונין (ישראל ביתנו)
- - - כי הממשלה לא רצתה להסתכסך עם החרדים ולהפעיל רמזור, בגלל זה הגענו לסגר הזה, לא בגלל הסיפור הזה - - - בעצמו. אז בואו נשים דברים על השולחן.
תמר זנדברג (מרצ)
- - - שידוע לנו - - -
יוליה מלינובסקי קונין (ישראל ביתנו)
הסגר הזה הוא סגר פוליטי לחלוטין, תמר, היום שר בממשלה אמר זאת, שהם לא רצו להסתכסך עם החרדים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
חברת הכנסת קארין אלהרר, המשיכי את שאלתך.
היו"ר יוסף ג'בארין
היא האחרונה שתגן על הסגר, אז בואו ננהל את הדיון בענייניות.
תמר זנדברג (מרצ)
אני חושבת שאנחנו צריכים להתחיל מהנחת יסוד האם אנחנו חושבים שצריכים לפתוח את הכול כמו שהיה לפני הקורונה, למה הגבלות, זה הכול פוליטי, למה הגבלות בכלל? או שאנחנו רוצים מתווה אמיתי שישמור על בריאות הציבור, של הילדים והמשפחות - - -
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
שאלנו את חגי, תני לו להשיב. שאלנו את נציג משרד הרווחה, בואו ניתן לו להשיב.
תמר זנדברג (מרצ)
- - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני אומרת לכם, מי שלא מסוגל לתת לאחרים לדבר יוצא החוצה. אי-אפשר להילחם כך שעה שלימה.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
משיחות שלי גם עם מנהלות פעוטונים עולה שהן רוצות לעמוד בסטנדרט שלא יגרום לזה שמחר בבוקר יכבו אותם שוב. הנשים הללו מנהלות עסקים קטנים שחלקם לא יחזרו. רוצים לדאוג גם לעסקים וגם לבריאות של הילדים ושל המשפחות, אני מצפה ממשרד הבריאות וממשרד הרווחה שאמון על הדבר הזה שיישבו ויגידו בדיוק מה הם רוצים. אל תגידו אחר כך "הציבור לא פעל נכון ולכן אנחנו נסגור" כי זה לא יקרה עוד פעם, תודה.
חגי פורגס
אתייחס לשאלה איך חוזרים: ההנחיות של הפעלת המסגרת מתואמות עם משרד הבריאות, כיום הן כתובות בתקנות של הגבלת פעילות במוסדות חינוך ואני מניח שהן תישארנה כך עם הפעלת המעונות. כל הנושא של הגשת מזון, שמירה על צוות קבוע, הפרדה בין חללי פעילות וכדומה. בהקשר הזה הפעילות זהה למה שהיה בחודשים האחרונים של שנת הלימודים הקודמת. ההתרשמות שלנו שזה עבד בצורה טובה.
היו"ר יוסף ג'בארין
אני מניח שזה כולל גם תקופת הסתגלות לאחר כחודש של השבתה.
חגי פורגס
זו שאלה שנידונה רבות לפני תחילת שנת הלימודים. היו כמה מתווים ששונו, חלק מזה בעקבות דברים שנאמרו בוועדה זו. אני חושב שהגענו למנגנון נכון שנותן מענים בשיתוף עם משרד הבריאות. אם יהיה צורך, אנחנו נשקול את הדברים האלה מבחינה מקצועית.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
שאלתי לגבי פיצויים למעונות הפרטיים.
היו"ר יוסף ג'בארין
לגבי ההסתגלות אנחנו רואים שיש צורך, הרי הילדים בקושי חזרו ושוב נסגרו המערכות. אדרבא, עכשיו צריך עוד יותר לתת מקום להסתגלות.
חגי פורגס
זו החלטה שנצטרך לקבל, זה תלוי מן הסתם מתי יחזרו. יש עניינים שהם יותר מקצועיים של חינוך וטיפול. אנחנו נדון בדברים הללו ונבחן אותם. במובן מסוים יש תוכנית מדריגה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
חגי, למה הכול קשה, למה אתם מחכים לראות מתי יחזרו כדי להכין תוכנית לחזרה, למה לא נערכים כבר משלשום? הייתם יכולים כבר להציג היום איך חוזרים, מה מותר, מה אסור, איך מבצעים את תקופת ההסתגלות. למה לחכות?
חגי פורגס
התוכנית קיימת, צריך רק להפעיל אותה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אז הוחלט שחוזרים ביום ראשון, מה קורה אז.
תמר זנדברג (מרצ)
הוא אמר שחוזרים באותו מתווה שהיה קודם.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
אני מבקש לחדד את השאלה לגבי פיצוי למעונות הפרטיים.
היו"ר יוסף ג'בארין
זו השאלה השנייה שהוא לא התייחס אליה, הוא תכף יתייחס.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
אתה מדבר על מעונות ציבוריים – נעמ"ת, וי"צו – שם סוגרים ופותחים. אני מדבר על עסק פרטי ואם אתה סוגר אותם בפעם השלישית אז נגמר הסיפור. יש תופעה שנתקלתי בה בגל הראשון: אנשים מקבלים שכר מאוד נמוך, אתה שולח אנשים לחל"ת, נותן להם שכר שקרוב לשכר הרגיל שלהם, ואז הם לא רוצים לחזור לעבוד. במקום זה הם מטפלים בילדים בשחור ומגיעים לאותה הכנסה. אנחנו הגענו למצב אבסורדי שאנשים לא רוצים לחזור למקומות עבודה בשכר נמוך.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אבל יש חשיבות לשמור על מקום העבודה לאורך זמן.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
זה טירוף, הגן הפרטי נפגע פעמיים. אין לו את הבסיס הכלכלי שהמדינה מעניקה לנעמ"ת.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
הנושא ברור, חגי יענה ונעבור לעוד דוברים.
חגי פורגס
כל נושא הפיצויים והמענקים הכספיים למסגרות הפרטיות טופל בתקופה הקודמת על ידי משרד האוצר, אני חושב שניתן לנציג האוצר לדבר על זה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בסדר גמור, נעבור רגע לשמוע נציגים של רופאי בריאות הציבור.
אנדרי קוז'ינוב (יש עתיד-תל"ם)
שאלת למה מתווה הקפסולות לא עבד בפעם הקודמת. הוא - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני לא שאלתי.
אנדרי קוז'ינוב (יש עתיד-תל"ם)
התחושה שלי שיחזירו בקפסולות. אם אנחנו כבר מדברים על זה - - -
תמר זנדברג (מרצ)
לא היו קפסולות עד גיל שש בפעם הקודמת.
היו"ר יוסף ג'בארין
הייתה התקינה הרגילה של המעונות.
אנדרי קוז'ינוב (יש עתיד-תל"ם)
עד גיל שש עשו קפסולות.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
לא נכון.
תמר זנדברג (מרצ)
איזה קפסולות?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
יש חלוקה מלאכותית כביכול בתוך הגן על מנת שלא תהיה אינטראקציה.
אנדרי קוז'ינוב (יש עתיד-תל"ם)
זה נעלם מעצמו כביכול.
תמר זנדברג (מרצ)
בדיוק, אז מה הם מתכננים לעשות עכשיו?
אנדרי קוז'ינוב (יש עתיד-תל"ם)
אם אין מספיק גננות לקפסולות אז זה שוב לא יעבוד.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
חברים, בואו נשמע נציגים רופאים שיגידו לנו אם אנחנו לא מתווכחים לחינם. יש איתנו את דוקטור אסנת קידר מארגון רופאי בריאות הציבור או את חגי לוין?
יוליה מלינובסקי קונין (ישראל ביתנו)
כאילו, השיטה של הנתונים, משרד הבריאות אוסף בסך הכול ואלו לפי תקופות. איך הם מדברים ביניהם? זה הבסיס, אדוני היושב-ראש.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אסנת קידר וחגי לוין לא נמצאים.
יוליה מלינובסקי קונין (ישראל ביתנו)
שני משרדי ממשלה מדברים בשתי שפות שונות. אין מתודולוגיה של נתונים, אנחנו חוזרים על זה כל הזמן.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בסדר, נטפל בזה בוועדה אצלנו, יש לי הרבה מה להגיד על זה.
היו"ר יוסף ג'בארין
ציפי ברנד, סגנית ראש העיר תל אביב יפו.
ציפי ברנד
שלום לכולם. תודה שאתם מאפשרים לי לדבר, אני מתחברת לכלל הדברים שנאמרו ובעיקר לאמירה שהדיון הוא לא האם לפתוח אלא כיצד אנחנו מייצרים פתיחה בטוחה של המסגרות הללו. חשוב שנתמקד ואני רוצה להציג את מודל "פתוח בטוח", מודל שגיבשתי עם צוות מומחים בשביל שההחלטות לא תיגררנה לרגע האחרון. מערכת החינוך חייבת להיפתח, המחיר שאנחנו משלמים כהורים וכמשק הוא מחיר גבוה מדי ואני לא חושבת שיש בכך הגיון, בעיקר לאור נתוני ההדבקה ששמענו כאן. מודל "פתוח בטוח" שאני אשמח שתאמצו אותו מדבר על הצבה של כיתות בטוחות לילדים צעירים. אנחנו מדברים על גילאי 0–6. לצד הגיל הרך צריך לחשוב איך פותחים את הגנים העירוניים עצמם. מדובר על כיתות בטוחות ועיקרון שלא מאפשר תחלופה של אנשי צוות. אני חושבת שלמדנו מהשטח, הייתה הרבה תנודה ותחלופה בין אנשי צוות, מצאנו סייעות מחליפות שהיו דוגמות שש כיתות גן, אני חושבת שהסיטואציה הזו לא יכולה להתקיים יותר. אם אנחנו מפעילים את הקפסולות בתוך הכיתה בכמות ילדים קבועה על ידי גננת וסייעת שאינן מתחלפות, יכול להיות שיהיה לזה מחיר של ביטול הלימודים בימי שישי. זה מחיר שאני חושבת שאנחנו כמשק שנדרש להפעלה בשגרת קורונה, וברור שאנחנו מסתכלים על כל שנת הלימודים הזו. אם לא יהיה יום שישי זו בעיה אבל זה יעזור לנו לשמור על עקרון הרצף.

אנחנו מדברים על יצירת מרחבים נפרדים שאינם מאפשרים מעבר בין הכיתות, גם לא בהפסקות ובזמן ההגעה לבית הספר. המרחבים צריכים להיות ברורים, הצוותים קבועים, גם במחיר של יום שישי. אנחנו נחיה עם זה, אני אומרת את זה כאם לארבעה ילדים וגם כסגנית ראש עירייה שמובילה את מערכת החינוך לגיל הרך. לצד זה כמובן כל סוגיית הצהרון, שמעתי שהיא עלתה פה קודם. אנחנו מדברים על צהרונים בקבוצות אורגניות. מה שקרה בחודשים מאי–יוני זה שהיה ערבוב בין הכיתות ואנחנו לא יכולים שזה יקרה שוב. אנחנו רוצים לייצר כיתות בטוחות עד סוף שנת הלימודים הנוכחית.

אני חושבת שצריך לשקול את הכנסת מדריכי הצהרונים כחלק ממערך החינוך הכולל גם משעות הבוקר. שוחחתי עם מפקדת המשל"ט של פיקוד העורף בתל אביב, אתמול למשל הגיעו הרבה מאוד חיילים של פיקוד העורף רק כדי להסביר לתושבים. יש את המשאב הזה לצבא, יש את המשאבים האלה לפיקוד העורף. צריכה להיות דרישה של חברי הכנסת לעבות את מערכת החינוך. אנחנו בשגרת קורונה ואני חושבת שגם הציבור מוכן לקבל תוספת של אנשי צוות גם אם אין להם הכשרה מושלמת. יש כ-4,000 תלמידי מכינות קדם-צבאיות שרק מחכים לקריאה לסיוע במאמץ הזה. הנחיה שלכם יכולה לעזור גם בנושא זה.

לצד כל זה צריך שתהיה דגימה פעם בשבוע של כל אנשי הצוות לצורך גילוי הקורונה. יש לנו בעיר כמה עמדות בידוק חופשי, צריך להרחיב את זה על מנת לסייע במיגור התחלואה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
ציפי, אתם מציעים תוכנית שנותנת פתרון. אתם יודעים ליישם אותה? אם המדינה הייתה נותנת לכם לנהל את הסיטואציה, אתם מסוגלים ליישם את זה?
ציפי ברנד
חד-משמעית כן. עם הכנסת המשאבים. אנחנו צריכים מהמדינה תוספת של כוח אדם, בין מהצבא ובין מהמכינות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
יש בנות שירות לאומי שלא נמצאות בשום מקום מכיוון שהמשק מושבת. אפשר להיעזר גם בהן. פנו אלי בנות כאלה והציעו לעזור.
ציפי ברנד
הסיטואציה היא שאין תכלול של הכוחות שקיימים היום. יצאתי לפני הפגישה ושוחחתי עם אחראית על המשל"ט שלנו. הכוחות קיימים, צריכה להיות החלטה מסודרת וצריך להסתכל על כל שנת הלימודים הנוכחית כחטיבה אחת ולייצר את המתווה הבטוח כדי להפעיל אותה.
היו"ר יוסף ג'בארין
ציפי, האם לכם יש הערכה לגבי גובה התחלואה במעונות היום והאם יש לכם דעה אם זה מוצדק לסגור?
ציפי ברנד
אין לי את הנתון שאתה מבקש. אני נסמכת על נתונים ששאבתי משיחות עם רופאים רבים. ראיתם גם את המחקר שעשו בהדסה עין כרם. שוחחתי עם פרופסור ברבש ועם לא מעט רופאים. כנראה שנתוני התחלואה לא כאלו גבוהים ואחוזי ההדבקה יורדים ב-50%. בסופו של דבר, ככל הנראה, נתוני ההדבקה של גילאי לידה עד שש הם נתונים נמוכים משל ילדים בוגרים יותר. אני חושבת שהנזק למשק, מניתי צעדים לא מורכבים ולא מסובכים, אם אנחנו נלך על מתווה כזה בחשיבה קדימה, אני חושבת שאנחנו נרוויח יותר מאשר אם נמשיך עם ההשבתה של המשק. הורים גם לא יכולים לשלם, התעסקתי בזה לא מעט בסגר האחרון. משרד הבריאות הודיע שאפשר לפתוח גנים לעובדים חיוניים, אבל תבינו, לא היה גורם מתכלל אחד שעשה ונתן הוראות ברורות מה אפשר לעשות. נוצר מצב שכל מיני גנים פרטיים פתחו בצורה חצי מאפשרת, הרבה מאוד הורים נתקעו עם הילדים בבית, גם רופאים. לחילופין נדרשו הורים לשלם באופן פרטי בלי שום השתתפות של המדינה, לעיתים זה מגיע גם ל-4,000 שקלים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בסיום הדיון נפנה לנציג האוצר כדי שייתן את ההתייחסות לכל ההיבטים הכלכליים. אנחנו גם נשמע את נציגי הגנים הפרטיים, אולי הם יוסיפו מידע. תודה לציפי. קרן איוס, בבקשה.
קרן איוס
שלום לכולם ותודה עבור הדיון החשוב הזה וההזדמנות להציל משהו מתוך הנזק המצטבר להורים ולילדים. יפעת, תודה רבה על הלך הרוח שמבקש לנסות כך או אחרת. הקורונה פה כדי להישאר ואנחנו אפילו לא בטוחים אם לא יהיה סבב ג' ו-ד' של סגרים. אני מבינה מהשיח בוועדה שלאף אחד אין נתונים מדויקים שיכולים להגיד מי נדבק, איפה נדבק, איך נדבק ומה המשמעות וההשלכות. הדרך היחידה תהיה פשוט לחזור לעבוד בסדר מסוים. היה וכשלנו, ננסה שוב ושוב, עד שימצא פתרון לקורונה במתכונת חיסון או התנהגות סביבתית. אז תודה רבה על הקריאה להחזיר את המשק לפעולה – אין דרך אחרת.

אנחנו הגענו לנקודת השיא. היו ניסיונות מול משרד האוצר לייצר מתווה לפיצוי אבל ככל שהזמן עבר הגענו לישורת אחרונה ואנחנו כבר 30 יום בסגר. זה אומר שהמדינה חייבת לטפל בפיצוי. פיצוי צריך להינתן מראש, טרם החזרה. אם אנחנו לא יודעים לקראת מה אנחנו חוזרים אז אנחנו וההורים לא נדע איך לפעול. אנחנו לא רוצים לפתוח חזית נוספת שתיצור מחנאות. חברת הכנסת קארין אלהרר ואחרים ציינו שקיימות מסגרות פירטיות שמאלצות את ההורים לשלם להן. זה מתווסף על התשלום לגן והתשלום למעסיק, וימי החופשה שנגמרים. יש כאן יותר מדי שיוצא מכיסו של הציבור במקום שיצא מהמדינה אל הציבור.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
קרן, היום ההורים לא משלמים לכם?
קרן איוס
ההורים אמורים להשתתף בחלק יחסי, 10% תשלום לגנים. מיום שבת אנחנו עוברים את היום ה-30 לסגר והמדינה צריכה לשאת בפיצוי. בסגר הקודם משרד האוצר יצר איתנו מודל לפיצוי סקטוריאלי שסכומו היה 200 מיליון שקלים, אני ציינתי את זה בדיון הקודם. אנחנו השתמשנו בכמעט 30, זה אומר שמחוץ למה שמקצה האוצר לסבב הזה, לנו יש בקופה כ-170 מיליון שקלים וכל מה שאנחנו מבקשים זה להשתמש באותו הכסף.
היו"ר יוסף ג'בארין
למה זה קרה, לא הבנתי.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
למה התקציב לא יושם?
קרן איוס
לתקציב יש דד-ליין שהוא ה-31 באוקטובר 2020. בתאריך זה הכסף הזה חוזר מהרשות לעסקים קטנים ובינוניים בחזרה אל תקציב המדינה. אנחנו מבקשים שהתקציב הזה יישאר ברשות לעסקים קטנים ובינוניים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
למה הוא לא יושם, כי לא הייתם זקוקים או כי לא הצלחתם לקחת את הכסף?
קרן איוס
הקצב של הגשת הבקשות והניירת, והיכולת של הגנים לעמוד מול משרד העבודה והרווחה לאישור ראשוני, הוא לא אותו קצב של מתן המענק. לצערי, המדינה לא עומדת בהתחייבויותיה. המדינה אמרה שמי שיגיש בקשה לאישור שני יוכל להגיש בקשה למענק. לא כך הם פני הדברים. היום רק מי שקיבל אישור ראשוני יכול לקבל את המענק. אנחנו מבקשים גם זמן להגשה וגם את התקציב. התקציב הזה קיים, ואם המדינה העריכה שבסגר א' גנים לא יוכלו לחזור לעבוד, בסגר ב' המצב הרבה יותר חמור. אני לא מבקשת שיאפשרו לנו להגיש בקשה נוספת, אנחנו במצב קטסטרופלי. תחילת שנה זה התאריך שבו גן ילדים זקוק להכי הרבה משאבים להסתגלות, לכוח אדם ועוד. אנחנו באמת מבקשים פה עזרה כדי להיות ביום ראשון בגנים. אני גם מחזקת את האמירה של יפעת שאנחנו זקוקים למתן הודעה מוקדמת מספקת כדי לשחרר צוותים מחל"ת, לנקות את הגנים, לסדר אותם, לייצר ימי הסתגלות ולאפשר להורים ולילדים נחיתה רכה.
היו"ר יוסף ג'בארין
מה זה אומר "הסתגלות", כשבוע ימים?
קרן איוס
יספיקו לנו יומיים או שלושה. אבל בזמן זה אנחנו מבקשים לדעת איך חוזרים ומה נותן משרד האוצר כדי לתת לנו את היכולת לשרוד כלכלית ולא ליפול שוב על ההורים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תודה, קרן. יניב בר אור, בבקשה.
יניב בר אור
אנחנו מדברים כל הזמן על איך אנחנו הולכים לחזור ואנחנו שוכחים שהמעונות קורסים. אנחנו כל הזמן מקבלים עוד ועוד הודעות אודות מעונות שנסגרים, אנחנו מנסים לקבוע פגישות עם משרד האוצר שמתעלם מאיתנו ולא יושב לדון עמנו בנושא של הפיצוי. אני רוצה לשאול עוד דבר: לאחר שנחזור, מה קורה במצב של בידוד? מי ישלם על הוצאות הבידוד כשגן שלם הולך להיסגר כתוצאה מהדבקה? מי הולך לשלם עבור תוספת כוח האדם שנדרשת כדי לקבל את הילדים. אנחנו כבר שילמנו בספטמבר את הדברים הללו ונצטרך לעשות זאת שוב. אין לנו עדיין את התשובות הללו והמעונות קורסים. אנחנו נמצאים במצב מאוד קשה וזקוקים לעזרת המדינה.
היו"ר יוסף ג'בארין
יניב, אנחנו מבינים שנוצלו רק 30 מיליון מתוך 200 מיליון. מה המניעה המרכזית, שלא הושלם ההליך של אישורים ראשוניים?
יניב בר אור
הייתה הבטחה שכל מי שיגיש בקשה יקבל מיד את המענק. ההבטחה הזו לא מיושמת. הם דורשים שאנשים ישלימו את התהליך ויקבלו את האישור בפועל ולכן הרבה מאוד כספים תקועים עד שיתקבל האישור הראשוני.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
זו שערורייה.
יניב בר אור
בנוסף לזה יש לנו הרבה מעונות - - - 2019 ואלה לא זכאים בכלל לפיצוי.
קרן איוס
כמובן שחשוב להזכיר את המשפחתונים והצהרונים שלא היו זכאים גם בסבב א'.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
חנן דגן, בבקשה.
חנן דגן
כל הנושא שמשרד הבריאות כופה הליך חזרה בלי לרדת לשטח ולראות מה קורה בתוך הגנים הפרטיים. יש הרבה דברים שהיינו רוצים להחמיר בהם. אתן דוגמה: כל אם שהיום נמצאת בבידוד שולחת את הילד לגן. אם ישבו איתנו יוכלו למנוע את ההידבקות. אנחנו יודעים הרבה דברים אבל משרד הבריאות לא מדבר איתנו. כשמדברים על מעונות היום הגדולים אז יש דברים ברורים. מנגד, אצלנו החללים שונים, התנאים שונים, אבל אף אחד לא יודע מה קורה ולא יושב איתנו. אנחנו דורשים שישבו איתנו ויראו איפה אנחנו חושבים שיש להקל ואיפה אנחנו חושבים שיש להחמיר, הכול בהתאם לדרישות משרד הבריאות ולמציאות בשטח. אם לא נקבע את המציאות בשטח לא נוכל להילחם במחלה.

הדבר השני, ופה אני אתן לכם קצת נתונים: כמות הגנים שנסגרים היום היא 5,000 בקירוב. אנחנו לא יודעים איך הם יצליחו להתמודד אם לא יהיה הפיצוי הנכון. הם לא יצליחו לשרוד. גם הפיצוי שיבוא צריך לבוא מהר. בפעם הקודמת המתנו הרבה זמן וגנים לא שרדו עד להגעת הפיצוי. אנחנו חייבים לשים את הפתרון התזרימי מהר מאוד על השולחן ולראות איך מונעים את התפשטות המחלה בתוך הגנים כיום. אפשר לעצור ולהקטין גם את האחוזים הקטנים שישנם.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תודה, חנן. חבר הכנסת קוזי'נוב, בבקשה.
אנדרי קוז'ינוב (יש עתיד-תל"ם)
תודה. ראיתי גם נתון שרוב ההדבקה לאו דווקא עוברת בין מבוגרים לילדים אלא בין אנשי הצוות באותם המוסדות. כך הדבר גם בבתי הספר. אם כבר, אפשר לפעול בעזרת סקר של כל אנשי הצוות פעם בשבועיים, זה יפתור הרבה בעיות. מבחינת כמות הבדיקות המוגבלת: אפשר לעשות זאת בצורה דיפרנציאלית לפי הערים ולפי השכונות. כך זה לא ידרוש מאיתנו גל נוסף. זה לא עכשיו לסגור את כל המערכות או לפתוח אותן בצורה קטנה. יש להיערך לפי בדיקות בצורה דיפרנציאלית.
יוליה מלינובסקי קונין (ישראל ביתנו)
הייתה פה הערה מאוד חשובה ואני מקווה שמשרד הבריאות שמעו את זה: אמא או אבא שנמצאים בבידוד שולחים את הילד הקטן לגן. באמת, יש דברים שלא חשבו עליהם. ברור מאיליו שלא צריך לשלוח ילד כזה לגן. אני מקווה שההערה הזו נשמעה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
רגע. יש סיטואציה שבה אחד ההורים נמצא בבידוד ובן הזוג מטפל בילד, מה הבעיה לשלוח אז את הילד למסגרת? אם ההורה שבבידוד בא במגע עם התינוק אז זה סיפור אחר.
יוליה מלינובסקי קונין (ישראל ביתנו)
יש פה משהו שאנחנו מפספסים. 5,600 ילדים עד גיל שלוש נדבקו. אבל אנחנו כבר מבינים, יודעים, אי-אפשר להסתיר את זה יותר. לא כל אזור בארץ זה אותו דבר. ברור לי שכאשר יש 50% חיוביים בבני ברק או בביתר עילית אז סביר להניח שגם הילדים שם חולים יותר. אני דורשת שגם המתווה של החזרת המעונות יהיה דיפרנציאלי ולא מקשה אחת. אם בקרית שמונה יש התפרצות אז זה לא קשור לאילת, אלא אם כן כל קרית שמונה עברה לאילת. אנחנו חייבים לפעול פה בשכל וזו נקודה חשובה.
היו"ר יוסף ג'בארין
חבר הכנסת סובה, בבקשה.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
במסגרת המוכרת אמרנו שיש כ-120,000 ילדים. במסגרת הפרטית שבה שבעה ילדים ומעלה – 140,000. נמצאים במסגרת הפרטית פחות משבעה ילדים – זה 215,000. בסף הכול יש לנו 480,400 ילדים. כשאנחנו עושים את החישוב הפשוט ומסתכלים על המספר של 5,650 מתוך הסך הכללי, אנחנו מגיעים לקצת יותר מ-1.2%.
אנדרי קוז'ינוב (יש עתיד-תל"ם)
וזה לאורך כל התקופה.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
ולאורך כל התקופה. זו נקודה שצריך לחזור עליה כל הזמן. כשאנחנו מקבלים תמונה ואומרים לנו שמדובר ב-5% הדבקה, בדיקות סרולוגיות, הנה יש לנו נתון – 5,650 מתוך 480,000. אנחנו מגיעים לפחות מ-1.2% בתוך שבעה חודשים, זה כל הסיפור של מעונות היום.
אנדרי קוז'ינוב (יש עתיד-תל"ם)
זה הולך להיפתח ביום ראשון לפי משרד הבריאות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
זאת הנקודה שעמדה בבסיס הדיון הזה. כבר מתחילת הדיון דרשנו להחזיר את הילדים למסגרות. אגב, הם מכירים כולם את הנתונים, זה לא שחידשנו משהו למישהו.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
אגב, יפעת, ההכרזה על מפעל חיוני כי בגל הראשון היה נהוג להכריז על ענף כחיוני. אפשר להכריז על הגנים כחיוניים ואז נגמר הסיפור.
היו"ר יוסף ג'בארין
זו אכן הדרישה שלנו.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
אז למה לא עושים את זה? אם אנחנו רוצים להניע את החזרת המשק לפעילות עלינו להכריז על ענף הגנים כחיוני. זה גם יפתור את סוגיית הפיצויים לגנים הפרטיים, הם יוכלו לקבל אופק ופיצוי.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
הנקודה ברורה, תודה רבה. ענבל זרקון ממרכז השלטון המקומי, בבקשה.
ענבל זרקון
שלום.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
נשמח לשמוע את ההתייחסות שלכם, במיוחד לנוכח העובדה שכולנו יודעים שצריך להתחיל להעביר את הסמכויות לשלטון המקומי ולאפשר לכם לנהל את היישובים שלכם.
ענבל זרקון
לידה–שלוש ברשויות הוא קצת יותר - - - טיפול של משרד העבודה והרווחה תחת חוק הפיקוח. יש שני דברים: שמענו על השארת הילדים במקשה אחת לא מתחלפת ואנחנו תומכים בזה. כל מה שקשור לגנים פרטיים ולפיצוי, כאן נכנס משרד האוצר. צריך לחשוב על פיצוי, מה קורה בימים שהגן סגור, מה קורה מבחינת מדיניות החזר לתושבים. האם יהיה משהו אחיד? כל רשות בנפרד?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא הבנתי את שאלתך.
יוליה מלינובסקי קונין (ישראל ביתנו)
אם מישהו יצא לבידוד במסגרת עירונית, מי משלם על זה? אזרחים לא רוצים לשלם אז בכל רשות ורשות צריך לקבוע מה עושים. ענבל, הבנתי אותך נכון?
ענבל זרקון
הבנת אותי מצוין.
יוליה מלינובסקי קונין (ישראל ביתנו)
תראי, זה לא הנושא כרגע. צריך לבדוק - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
זו החלטה כללית. צריך להחליט מה המנגנון.
יוליה מלינובסקי קונין (ישראל ביתנו)
זה משהו שצריך להיות בתוכניות כלכליות גם לגבי מסגרות שהן עירוניות. ובמיוחד במסגרות הפרטיות, שם זו בכלל בעיה כשמישהו יוצא לבידוד אז מי נושא בהוצאות. כרגע אנחנו רוצים להבין האם השלטון המקומי יכול לקחת אחריות ולנהל את פתיחת המסגרות מ-0–3 ובהמשך גם את המסגרות האחרות. האם אתם ערוכים?
ענבל זרקון
משרד העבודה והרווחה אחראי על המעונות והוא זה שצריך לקחת את האחריות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אנחנו בכלל לא דנים בשאלה מי לוקח אחריות. אני לא שואלת, אני אומרת שהרעיון הוא שיהיו יותר ויותר סמכויות כדי שהוא יוכל לנהל את ההתמודדות עם הנגיף בתוך היישוב שלו. זה נכון גם לגבי המעונות ביישובים. ראינו דוגמות רבות לכך ושם אנחנו רואים הצלחה. אני שומעת יותר ויותר ראשי רשויות שהחליטו לנתק את עצמם מהשלטון הכללי והם מנהלים את הסיטואציה ביישובם.
ענבל זרקון
אני לא רואה שוני בגילאי לידה עד שלוש.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא אמרתי שיש שוני.
יוליה מלינובסקי קונין (ישראל ביתנו)
אתם עשיתם עבודת מטה? חשבתם על סוגי המתווים השונים לפי הגילאים או שאתם חושבים שהמערכת תהיה סגורה.
ענבל זרקון
- - - בלי קפסולות לגילאים האלו.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקיי, זו עמדת השלטון המקומי.
יוליה מלינובסקי קונין (ישראל ביתנו)
עד גיל שלוש בלי קפסולות, בסדר.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תודה לענבל. פרופסור רונית קלדרון מרגלית ממחברי המסמך של האוניברסיטה העברית בירושלים, זקקי עבורנו את ההמלצות שלכם לגילאי לידה–שלוש.
רונית קלדרון מרגלית
לפחות העדויות בספרות מפרידות בין 0–1 כי גיל זה הוא בסיכון גבוה יותר מגילאים שמעל. אני לא אתייחס ל-0–1 אלא לגילאי שנה ומעלה. הסתכלנו על גילאי 1–10, אנחנו רואים שהתחלואה אצלם נמוכה יותר. כמה שאנחנו יודעים ממערכת החינוך בירושלים שמתחיל מטרום חובה, אנחנו רואים שם הדבקות נמוכות. התחלואה בילדים קטנים נמוכה אבל הם פחות נבדקים. יש בעיה באיתור תחלואה בילדים מאוד קטנים שאצלם שיעורי התחלואה המזוהה הם נמוכים. עד כה אנחנו לא רואים אצלם תחלואה מסוכנת, אשפוזים רבים, ולא רואים השלכות ארוכות טווח.

רוב תשומת הלב שלנו היית לגילאי מערכת החינוך, לגביהם יש יותר נתונים. אין הרבה נתונים על ילדים מאוד רכים, ובדרך כלל לוקחים אותם פחות להיבדק.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מה ההמלצות?
רונית קלדרון מרגלית
ההמלצות שלנו הן להחזיר ילדים בגילאי 1–10 בוודאות. אנחנו חושבים שרצוי שזה יקרה בקפסולות קטנות, בעיקר בגלל העניין של בידודים שנגזרים מזה. אנחנו חושבים שנדרשת קבוצת מטפלים קבועה לכל יחידת לימוד, כאלו שלא יעברו בין יחידות לימוד.
היו"ר יוסף ג'בארין
זה דומה לדרישה שהעלו מטעם עיריית תל אביב.
רונית קלדרון מרגלית
ככל שניתן לצמצם - - -
יוליה מלינובסקי קונין (ישראל ביתנו)
רונית, מה קורה בעולם? בטח עשיתם סקר השוואתי.
רונית קלדרון מרגלית
תלוי איפה בעולם. מערכת החינוך בעולם המערבי הרבה פחות צפופה מאשר בישראל אז אנחנו מראש מתייחסים אליהם אחרת. בכל המדינות הסקנדינביות וכן בהולנד חזרו כבר ללימודים. בהולנד הם הסירו את כל המגבלות אבל מערכות החינוך שם הן שונות משלנו באופן מהותי.
יוליה מלינובסקי קונין (ישראל ביתנו)
הבנתי שיש שוני, אבל מבחינת הסקרים ואחוזי ההדבקה. אם הילדים היו יותר נדבקים אז סביר להניח שהיינו רואים את זה במספרים. עזבי כרגע את השוני, מדובר בגוף אדם זהה. בדקתם? הסתכלתם?
רונית קלדרון מרגלית
לא התמקדנו בפעוטונים. אני חושבת שגם בהרבה מהמדינות האלה ילדים הם בבית עד גיל שלוש. כל המסגרת הזו - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
נכון, לא לכולם יש מסגרות כאלו. אנחנו מפותחים בנושא הזה.
היו"ר יוסף ג'בארין
תודה, רונית. האם לילא בסול ממכללת סכנין נמצאת בזום? לא.
יוליה מלינובסקי קונין (ישראל ביתנו)
אדוני היושב-ראש, אני אתן דוגמה לכמה האבסורד חוגג: אצלנו בבית הספר חילקו ילדים לקפסולות אבל המורות הסתובבו בין הקפסולות. בסוף כל בית הספר - - - בבית ספר אחר באותה שכונה התנהגו אחרת. הם לא חילקו לקפסולות, הם הפכו כל כיתה לקפסולה ובכל כיתה היה מורה קבוע. משרד החינוך עד עכשיו לא יצר מתווה מסודר לכל העניין הזה. כל בית ספר עושה מה שבא לו.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תשאירי משהו לדיון עם ועדת החינוך.
היו"ר יוסף ג'בארין
דוקטור זאב פלדמן, ארגון רופאי המדינה, בבקשה.
זאב פלדמן
אני שמח שאתם מאפשרים לי לדבר, אמקד את דבריי בנושא של ילדי עובדים חיוניים, בעיקר ילדים של עובדי צוותים רפואיים. המצב האבסורדי היום הוא שבהרבה מאוד מהמקומות רופאים, אחיות, ושאר הצוותים החיוניים נדרשים להוציא כסף מכיסם כדי ללכת לעבוד ולמלא את תפקידם. יש פעולות מקומיות בהרבה מבתי החולים. אני עובד בשיבא, אצלנו קיימת מסגרת חינוכית למעל 250 ילדים, בפעוטון מ-0–3 המסגרת קיימת עבור 50 ילדים. הפעוטון מופעל על ידי צוות של עיריית רמת גן שהתגייסה לכך, ואני מודה להם. המסגרת החינוכית מופעלת על ידי אנשי שיבא שנלקחים מתפקידם הרגיל בשיבא בבית חולים שיש בו כרגע עומס כבד. גם לטפל בחולי קורונה וגם לטפל בחולים רגילים. אנחנו מצליחים לעמוד במשימה והפעולה הזו היא טובה. חבל רק שהפעולה פירטית וחבל שצריך להמציא את הגלגל בכל אחד מבתי החולים. אנחנו פנינו לכל ראשי הרשויות שבתחומן מתגוררים אנשי צוותים רפואיים. דרשנו שיפתחו מסגרות לאותם הילדים. הסנונית הראשונה היא עיריית רמת גן, החל מהיום נפתחו מסגרות לילדי עובדים חיוניים בעיריית רמת גן. המחיר הוא 125 ליום עבור כל ילד.
היו"ר יוסף ג'בארין
מדובר בילדים שהיו במסגרות?
זאב פלדמן
לא. זו יוזמה מבורכת של עיריית רמת גן, סגן ראש העיר אילני וראש העיר כרמל שאמה פותחים באופן מיוחד ופותחים מסגרות בקפסולות לילדים של עובדים חיוניים. אתה צריך להוכיח שאתה עובד חיוני ואז אתה יכול להירשם. זה נמצא במספר מוקדים בעיר וזה מבוצע. אנחנו אולי רואים את הקצה של הסבב הזה, אבל לפי התנהלות אני לא חושב שזה יהיה הסגר האחרון, לצערי.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוי ואבוי.
זאב פלדמן
נורא חשוב שהוועדה הזו תטיל על מישהו בתקנות חירום שפורסמו על ידי ראש ממשלה ב-16 לספטמבר, שם בסעיף 26 נכתב שצריכות לקום מסגרות לימוד לילדים של עובדים חיוניים. סעיף זה גם מנחה איך הן צריכות להיווצר. רק לא מוגדר מי אחראי על ההפעלה שלהם. אני מבקש שהוועדה תודיע מי אחראי עם מימוש ההוראה שבתקנות, משרד העבודה, רשויות מקומיות, הכול כדי שאנשי צוותים רפואיים לא יצטרכו לשלם כדי לבוא לעבוד ולמלא את תפקידם.
יוליה מלינובסקי קונין (ישראל ביתנו)
125 שקלים ליום עבור ילד?
זאב פלדמן
כן.
יוליה מלינובסקי קונין (ישראל ביתנו)
זאת אומרת שאם יש לי שני ילדים השבוע יעלה לי כ-1,000 שקלים.
זאב פלדמן
נכון, אני לא רוצה להגיד לך מה ערך יום של עבודת רופא. אני רוצה להגיד לך שזה סכום מאוד סביר כי במקומות אחרים שהפעילו פעוטונים, ברמב"ם ובאיכילוב, הסכום היומי היה 183 שקלים ליום. הנטל הכלכלי מוטל על הצוותים הרפואיים שמצד אחד רוצים - - -
יוליה מלינובסקי קונין (ישראל ביתנו)
זה הזוי.
זאב פלדמן
רוצים מצד אחד לטפל בחולים ומצד שני לא יכולים כי יש להם אחריות על הילדים שלהם.
יוליה מלינובסקי קונין (ישראל ביתנו)
פשוט בושה וחרפה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקיי, תודה לדוקטור פלדמן. אנחנו רוצים לשמוע את נציג האוצר.
זאב פלדמן
תודה, דוקטור פלדמן, אנחנו באמת ניקח את זה לתשומת לבנו.
היו"ר יוסף ג'בארין
אביעד שוורץ ממשרד האוצר.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
שלום אביעד, אתחיל מהסיפא של הדברים, דוקטור פלדמן דיבר על עובדים חיוניים שצריכים למצוא פתרון לילדים הרכים. אולי אפילו מבחינה כלכלית שווה למדינה להכריז על הענף הזה כענף חיוני ולסגור אחת ולתמיד את הסיפור הזה שאנחנו כל פעם נלחמים עליהם מחדש. זו הנקודה הראשונה. אם משרד האוצר יביא את זה לדיון בממשלה יש סיכוי גבוה שזה יקרה. תעשו את זה יחד עם משרד העבודה והרווחה ואני בטוחה שתצליחו.
נקודה שנייה
איך אתם מנהלים את הפיצוי למעונות היום הפרטיים, אם הם ייסגרו אנחנו נהיה בבעיה גדולה גם לאחר החזרה לשגרה, פשוט לא תהיינה מסגרות עבור הילדים הקטנים ואנחנו נחזור אחורה.
נושא שלישי
אנחנו ביקשנו בדיון הקודם שכל גן שמגיש בקשה או אפילו להתנות את זה, כל גן כזה יקבל את המענק או הסיוע ולא להגיד שרק מי שקיבל מראש את האישור הראשוני. אני חושבת שאנחנו פוגעים בגנים וגם בעצמנו. אם הגנים הללו לא ישרדו אז כולנו נצטרך למצוא פתרונות.

הדבר הנוסף זה הצהרונים והמשפחתונים שבכלל נשארו מחוץ לתוכנית הסיוע. אנחנו נשמח לקבל התייחסות גם לזה. ומי משלם עכשיו לצהרונים אם הגנים לא פועלים, אנחנו לא רוצים שההורים ישלמו עבור שירותים שלא מקבלים.
יוליה מלינובסקי קונין (ישראל ביתנו)
זה מתסכל, אנחנו כל הזמן סביב אותן השאלות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
דברים כל כך ברורים.
היו"ר יוסף ג'בארין
אביעד נעלם לנו מהזום.
יוליה מלינובסקי קונין (ישראל ביתנו)
מוחאים כפיים לצוותים הרפואיים אבל בסוף האחות צריכה לשלם מכיסה עבור המסגרת לילד, והיא לא יכולה לא לבוא לעבודה. ואנחנו עוד לא שאלנו איפה ריכוזי ההדבקה בתוך 5,600 החולים. כל הסגר הזה - - -
היו"ר יוסף ג'בארין
צריך את הנתונים הללו. אם זה בעיקר במקומות שהיו אדומים אז זה אומר שאין הצדקה לפגוע במקומות אחרים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
הטיפול צריך להיות דיפרנציאלי, נקודה. אני אפילו לא הייתי חוזרת אחורה. מפה קדימה הוא חייב להיות דיפרנציאלי. זה לא רק הסיפור, אנחנו יודעים כמה נדבקו, היא נתנה 120 ילדים מאז התקופה שפתחו את שנת הלימודים. בתקופה שלא היו פתוחים המעונות כמה נדבקים היו, ואז אתה יכול להבין אם זה יושב על המעון או על דברים אחרים.
יוליה מלינובסקי קונין (ישראל ביתנו)
אפילו אם אני לוקחת עכשיו 5,600 ומחלקת לשבעת החודשים של המשבר זה יוצא 800 נדבקים בחודש מתוך 480,000. זה לא נכנס לשום פרופורציה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אביעד שוורץ שוב איתנו.
היו"ר יוסף ג'בארין
חשבנו שהשאלות היו יותר מדי קשות.
אביעד שוורץ
זה אכן היה תזמון רע אבל ממש לא מתוכנן, נגמרה לי הסוללה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני רק הוספתי שתתייחס לנושא של תשלומי הורים כי הם לא צריכים לשלם עבור שירות שהם לא מקבלים ואז יוצא שהגנים לא מקבלים כסף.
אביעד שוורץ
אתחיל מהשאלה לגבי הכרזה על מעונות יום כמקום עבודה חיוני: הגדרת מקום עבודה מתייחסת לעובדים, זה שהפעילות עצמה אסורה זו הבעיה שלנו, זה שהעובדים לא יכולים להגיע לעבודה - - - עם הילדים כי יש שם הרבה ילדים במסגרת כמו בכל מסגרות החינוך האחרות בעצם. הבעיה היא לא אם המורים יגיעו לעבודה אלא האם לילדים זאת הבעיה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא הבנתי, אביעד, בוא לא נחפש עכשיו איך לסדר את זה יפה. אני יודעת שדיברו עכשיו על הפיצוי סביב העניין של האישור הראשוני. אל תהפוך את זה למורכב. כרגע אין מעונות ולא משנה בגלל מי.
אביעד שוורץ
גם אני היית שמח שיהיו מעונות, אני חושב שההחלטה הבריאותית פה של משרד הבריאות בצו בריאות העם, שמתייחסת בנפרד למוסדות חינוך, זה העניין. לא סתם יש התייחסות נפרדת למוסדות חינוך ולמקומות עבודה אחרים.
היו"ר יוסף ג'בארין
אביעד, מוסדות לגילאי לידה–שלוש אינם דומים לשאר מוסדות החינוך. אם המגבלה הכללית קובעת עשרה אנשים בחדר אז לכאורה מעונות היום יכולים לקיים זאת.
אביעד שוורץ
לא בהכרח עשרה אנשים בחדר, יש גם קבוצות של יותר מעשרה אנשים. כרגע, כמו שאתם יודעים, גם ההגבלה של עשרה אנשים היא בגדר משהו כללי. אנחנו תומכים בפתיחה של מעונות היום אבל הגורם האמון על זה הוא משרד הבריאות וזה כרוך בהחלטת ממשלה.
לגבי נושא הפיצוי
הדרישה לאישור ראשוני, אני חושב שאת יכולה להבין למה היינו רוצים שלמעונות יום יהיה אישור ראשוני. זה נראה לי ברור מאליו, אני אפילו לא צריך להרחיב בזה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני לא רוצה שתעשו בזה שימוש ציני כדי לא לתת למעונות את התקציב שלהם.
אביעד שוורץ
אנחנו רוצים שהמעונות ישיגו אישור ראשוני ואנחנו מודעים לבעיות. מה שאמרנו, וזה בסיכום עם משרד העבודה, אנחנו לא רוצים שתהליך בירוקרטי הוא זה שיעכב את קבלת המענק ולכן אמרנו שאם הסטטוס יהיה של המתנה לאישור האגף זה יספיק לקבלת המענק למעונות ולא צריך את האישור הסופי. הרשות לעסקים קטנים ובינוניים תוכל לאשר זאת.
היו"ר יוסף ג'בארין
סטטוס "ממתין לאישור האגף" יכול לקחת שבועות.
אביעד שוורץ
אבל ברגע שהם בסטטוס זה הם זכאים לקבל את המענק מהרשות לעסקים קטנים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אביעד, אני מכירה את הפרוצדורה שם לעומק, אני מאוד מבקשת, ואמרנו את זה גם בדיון הקודם. אני רוצה שנרוויח שתי ציפורים במכה, גם את זה שהם יקבלו את הסיוע וגם את זה שאנחנו מאלצים אותם להגיש בקשה. אני מציע שכל מי שמגיש בקשה ומקבל אישור על כך שהוא הגיש בקשה והתחיל את התהליך, כי הוא נכנס למערכת וכך אנחנו יודעים עליו וזה טוב. מבחינתנו כל מי שמגיש את הבקשה יוכל להתחיל את התהליך של קבלת הפיצוי. אל תשחקו את המשחק של סטטוס ממתין, כי אני יודעת מהי הבירוקרטיה שהם יצטרכו לעבור על שיקבלו את הסטטוס.

יש לך את הסמכות להגיד לנו שזה מה שיהיה, שכל אחד שמגיש בקשה ומקבל אישור על כך שהוא הגיש את הבקשה והתחיל את התהליך, יקבל את הפיצוי.
אביעד שוורץ
אשמח לשמוע את עמדת משרד העבודה בנושא, לדעתי הסיכום היה שההגשה נעשית, וברגע שהוא ממתין לאישור האגף זה יהיה המצב שהוא כבר זכאי למענק. יש פה גם נציגה של הרשות לעסקים קטנים והיא יכולה להגיד שזה המצב. כל שאר המענקים לא תלויים באישור הראשוני, רק המענק מהרשות לעסקים קטנים שנועד לתקופה שבה פתיחת מעונות היום הייתה בצורה שונה מהרגיל באופן מהותי. היה שם את כל ההגבלה על מספר הילדים, זו תקופה שעלתה לכדי שבוע ימים. למקרה זה נועד המענק שהוא דרך הסוכנות לעסקים קטנים. כל המענקים על סגירה של מעון הם בעצם מענקים שקיימים: מענק הוצאות קבועות, מעונות יום זכאיים, מענק סוציאלי במקרה של עצמאיים, הקלות בארנונה. כל הדברים האלה הם זכאים בלי שום קשר לאישור הראשוני.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אז למה שם החרגתם? גם דיברו איתנו על הבעיה של ניצול חלקי מאוד של התקציב זה כמו במשל השועל והחסידה – מביאים את האוכל ולא יכולים לאכול.
אביעד שוורץ
כל מעון שהגיש זכאי לפי הכללים שנקבעו יחד עם המעונות הפרטיים והם מכירים אותם. זה לא שמעון קיבל רק חלקים מהסכום. לפי ההגשות של הבקשות זה מה שניתן, היו הערכות שונות לגבי גובה הסכום שישולם בסופו של דבר, אנחנו כל הזמן עושים הערכות כאלה, קשה לחזות את כל הדברים כי אין לנו מידע אמין לגבי מעונות יום פרטיים. לא יהיה לנו קל להגיד כמה מעונות פרטיים יקבלו לעומת מעונות בעלי סמל ששם אנחנו מכירים את המערכת לגמרי, יודעים בדיוק כמה מעונות יש. פה המצב הוא בערפל מבחינת הנתונים.
היו"ר יוסף ג'בארין
יש גם בעיה של כוח אדם. לא מספיקים במשרד הרווחה לטפל בכל הבקשות הללו, אפילו לאשר שהם הגישו את כל המסמכים – זה כשלעצמו מעכב.
אביעד שוורץ
לא מכיר את זה, אשמח לשמוע התייחסות של משרד העבודה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אביעד, אם משרד העבודה יאשר שכל מי שהגיש בקשה לאישור ראשוני יוכל לקבל את הפיצוי אנחנו נוכל לראות את הסיפור הזה כסגור?
אביעד שוורץ
כדאי לוודא שאין בעיה משמעותית. צריך לוודא שהוא ממלא את כל הפרטים בבקשה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אף אחד לא מגיש בקשה בלי למלא את כל הפרטים.
אביעד שוורץ
נניח שהוא כותב רק כמה משפטים ואז אין לי מספיק פרטים בשביל רישום פלילי של המטפלות. הדברים הבסיסיים צריך שיהיה - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מה זה קשור לרישום פלילי? אתם צריכים לתת את הפיצוי ומשרד העבודה צריך לתת את הרישום הפלילי. למה אתם מערבבים את הסמכויות.
אביעד שוורץ
אני רוצה לוודא שההגשה מאפשרת את כל הדברים האלה. אם כן, מבחינתנו אין בעיה. לכן אמרתי מראש שסטטוס של ממתין לאישור האגף זה מספיק. אפשר לשאול גם את הסוכנות לעסקים קטנים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אנחנו תכף נסגור את זה עם משרד העבודה. הנושא של פיצוי בגין שכר לימוד, הרי ההורים לא ישלמו עכשיו. קרן איוס הסבירה שכל מה שניתן זה ל-30 ימים וביום שבת אנחנו כבר מגיעים ל-30 ימים. מה קורה עם זה, מי משלם את שכר הלימוד של ההורים.
אביעד שוורץ
יש הסדר עם משרד המשפטים לגבי תשלומי הורים. משרד המשפטים פרסם מתווה שבו הוא מציע איך לעשות את החלוקה שתלויה במספר הימים שבהם המעון סגור, חלוקה שקובעת מה הסכום שההורים ישלמו. גם למעון נחסכות הרבה עלויות, בפרט כאשר העובדים נמצאים בחל"ת. ברגע שזה קורה אז העלויות יורדות. המדינה נותנת פיצויים מקבילים על הדברים הללו שתלויים באחוז הפגיעה. הכול פה הוא תלוי אחוזים ורשות המסים עושה זאת באופן רוחבי. אם מעון היום יספוג פגיעה של 70% הוא יקבל פיצוי בהתאם.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
היה ואנחנו עוברים את ה-30 יום, האם תהיה הארכה אוטומטית או שאתה עוזר לנו ללחוץ על זה שביום ראשון תם הטקס ומעונות היום נפתחים.
אביעד שוורץ
אנחנו רוצים ולוחצים שביום ראשון יחזרו לפעילות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מה לגבי הצהרונים והמשפחתונים.
אביעד שוורץ
כמו כל מקום רגיל, המתווה המיוחד למעונות היום שניתן בפעם הקודמת היה עקב מגבלות. פה המשפחתונים הם מתחת לתחום הזה. ברגע שהפעילות תתאפשר, בגלל שהם נמצאים בפחות מעשרה ילדים, הם יוכלו לחזור ישר לפעילות מליאה והם זכאים - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אביעד, זה לא נכון, אני אומר לך למה: היום מותר בחלל סגור עד עשרה אנשים אם זה משפחה אורגנית. אני למשל לא יכולה להכניס חברים של הבת שלי הביתה, למשל. גם אם זה רק היא ועוד שני חברים. זה לא באמת תלוי כרגע במספר הילדים. אם ישחררו את המגבלות האלה אז משפחתונים יוכלו אולי - - -
אביעד שוורץ
בהנחה שישוחררו המגבלות. המתווה המיוחד למעונות היום נובע עקב מספר הילדים היותר גדול ומגבלות שהוטלו על מספר הילדים, שלא היו רלוונטיות למשפחתונים. בעלות משפחתונים יכולות לקבל את המענק מרשות המסים כמו כולם, אין פה פער.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מה לגבי הצהרונים, שם זה יותר מעשרה ילדים.
אביעד שוורץ
איני מכיר את הסוגיה הזו. זו מערכת נפרדת ממעונות היום. אולי יש לבדוק מול משרד החינוך שמפעיל אותם.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אז בוא נסכם כך מול חגי פורגס. חגי, מקובל עליך - - -
חגי פורגס
שמעתי את דבריו של אביעד ואת שאלתך. שוב, אביעד גם דיבר על זה, אני יכול להגיד לכם מה התהליך, בסוף זה ניהול סיכונים של מנגנון הפיצויים. התהליך הוא שמעון מגיש בקשה, אנחנו עושים בדיקה של הרישום הפלילי. מגיש הבקשה מצהיר כל מיני הצהרות שקשורות בהכשרות שונות וכשהוא מסיים את זה אנחנו עושים את בדיקת הרישום הפלילי. אם הוא לא עשה הכשרה של עזרה ראשונה אז הוא לא יכול בכלל להגיד את הבקשה וכפתור ה-SEND צבוע באפור.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מה זה קשור לפיצוי?
חגי פורגס
יכול להיות שיש חשש, זה ניהול סיכונים תקציבי של מי שמפעיל את המנגנון – משרד האוצר והסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
חגי, חסרה לכם עבודה שאתם מתעסקים במנגנון פיצוי שלהם? הוא מתערב ברישום הפלילי, אתה מתערב במנגנון הפיצוי שלהם. נתנו שם כסף, אני שואלת עניינית: מפעיל מגיש בקשה לאישור ראשוני, הוא מגיש את כל הפרטים ומצהיר את כל ההצהרות. מה הבעיה שברגע שהוא מקבל אישור שהבקשה שלו נקלטה במערכת ועוד לא נבדקה – הוא יוכל לקבל את הפיצוי? אם מישהו יצהיר הצהרות שווא אז שזה יהיה פלילי ותקנסו אותו, אני לא יודעת, תמצאו דרך. לא יכול להיות שכל-כך הרבה אנשים שקורסים היום, ואתה יודע טוב כמוני שאם אנחנו נאבד את המסגרות האלה לא יהיו לנו מסגרות, אנחנו בחוסר גם כך. איך אנחנו - - -
היו"ר יוסף ג'בארין
חגי, הנתונים מדברים בעד עצמם. אם הוקצו 200 מיליון ונוצלו רק 30 מיליון מתוכם, זה אומר הרבה על חוסר היעילות של המערכת.
חגי פורגס
אני חוזר ואומר: כשמנגנון הפיצוי למסגרות הפרטיות גובש בפעם הקודמת, היה שיח בין האוצר והסוכנות לעסקים קטנים כמפעילי המנגנון וביננו לגבי התהליך להגשת אישור ראשוני. נתנו להם את המידע והם החליטו בסוף על פי מנגנון ניהול סיכונים של נותני השיפוי. אם שואלים אותי כאזרח, אם מישהו מצהיר שהוא מפעיל מעון ומצרף רשימת ת.ז של המטפלות, סביר להניח שיש שם מעון ולא דוכן פלאפל.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
זה לא מה שאמרנו. אמרנו שאדם שעושה את התהליך מולכם ומכניס את כל ההצהרות, מקבל אישור שהחומר נקלט ואז מאותו רגע הוא יכול לקבל את הפיצוי. בתחושה שלי יצרו מנגנון שיגרום לכמה שפחות אנשים לקבל את הפיצוי.
חגי פורגס
מי שמחליט מהם תנאי הסף לקבלת הפיצוי זה לא האגף למעונות יום. אנחנו מספקים למשרד האוצר ולסוכנות לעסקים קטנים את המידע לגבי מי הגיש, באיזה סטטוס הבקשה, ההחלטה בסוף היא - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אז מי אחראי? בסוף בעלי המעונות לא מקבלים את הכסף.
חגי פורגס
היה שיח עם משרד האוצר בנושא זה בפעם הקודמת. אנחנו יכולים לתת את כל המידע, התהליך והסיכונים. בסוף ההחלטה למי לתת פיצוי, מהם תנאי הסף, ואם עושים את זה בפעימות או לא, ומה תהיינה הסנקציות – היא לא החלטה שלנו.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תודה רבה על התשובה, אני חושבת שזה עוזר לנו מספיק. אני רוצה לדבר שוב עם אביעד. אביעד, שמעת את חגי, הוא אמר שאתם מחליטים. מבחינתי אם אתם ממשיכים לכדרר את זה אז אתם עושים הכול כדי שכמה שפחות אנשים יוכלו להיכנס תחת מטריית הפיצוי. אני בטוח שלא לזה אתם מתכוונים. אני שומעת את ההצהרות שלכם ויודעת כמה שאתם עובדים קשה, בסוף, אנחנו רוצים שאנשים לא יקרסו כאן. בטח לא בתחום חיוני שאנחנו נשלם בגינו מחיר עוד הרבה קדימה. אני מבקשת מאוד שברגע שיש לכם עדכון על כך שמפעיל מסוים מגיש בקשה לאישור ראשוני – משם הוא יהיה זכאי לפיצוי. אם מישהו הגיש בקשה פיקטיבית, מבחינתי תתבעו אותו. אני מבינה שגם מתוקף ההצהרה הוא מתחייב לדיווח אמת. אבל שלא יהיה מצב שאתם מממשים כל כך מעט מהתקציב בגלל שאתם לא מאפשרים לאנשים לקבל את הכסף שלהם. מבחינתי הנקודה הזו סגורה, מבחינתי זה חונה אצלכם.

הנושא של הגשת אישור ראשוני יזכה באופן מידי מבחינת הפיצוי. אנחנו מבקשים שגם הנושא של הצהרונים יטופל, אמרת שתיתן לנו תשובה בהמשך כי לא הגעתם לזה ולא ידעתם שזה יהיה בדיון. אנחנו מבקשים שתפעלו לכך שהנושא של מעונות היום יהיה מפעל חיוני. כמו שעשינו בבנייה ובתחומים נוספים. גם זה יוגדר כמפעל חיוני וזה יפתור הרבה מאוד בעיות בעתיד.
אביעד שוורץ
בסדר גמור.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תודה רבה, אביעד. הפרופסור חגי לוין, בבקשה.
חגי לוין
גם בסוגית המקרו וגם בסוגיה שעכשיו דנתם בה עולה בעצם השאלה מהי ברירת המחדל. ברירת המחדל היא שזכותו של ילד לחינוך ולכן צריך לפתוח מיד וכל יום שעובר הוא אסון. יש לפתוח ולהקפיד על כל הכללים למניעת הדבקה. אותו דבר בסוגיה האחרונה שדנתם בה, קודם לשלם ואז לראות איפה יש חריגים שלא זכאים. ברירת המחדל צריכה להיות לטובת הציבור. עומד בפניכם נייר עמדה מפורט שלנו שמסביר למה צריך "חנוך לנער על פי דרכו" גם בתקופת קורונה, תודה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תודה לחגי לוין. כבוד היושב-ראש, ברשותך אסכם. הוועדה דורשת פתיחה מידית של המערכת לגיל הרך, לידה–3 ו-3–5. אנחנו ראינו ושמענו כאן שהנזק רב ועולה על התועלת במניעת התחלואה. לכן, אנחנו מבקשים פתיחה זו. אנחנו מבקשים שהמערכת לגיל הרך תוגדר כמפעל חיוני בהמשך, אנחנו רוצים שהממשלה תכריז מידי כי אי-אפשר כל הזמן להמשיך עם הדפוס הזה של המתנה לרגע האחרון ובסוף להחליט על מה שכולנו ידענו שצריך לעשות. גם המערכות צריכות להתארגן וגם ההורים. אנחנו מבקשים שכל סוגית הפיצוי, כפי שמניתי בפני נציג האוצר, תטופל. אנחנו ממליצים על בדיקות סקר, בעיקר לצוותים במעונות היום ובגני הילדים כפי שעושים במסגרות לגיל השלישי. כל זה כדי לבלום את התחלואה כמה שיותר מוקדם במקרה של התפרצות. אם יש רעיונות נוספים לצוותים המקצועיים איך לעשות זאת בצורה בטוחה ויעילה אז אנחנו כמובן נשמח לשמוע. המסקנה היא אחת: המערכת לגיל הרך צריכה להיפתח באופן מידי.
היו"ר יוסף ג'בארין
אני אוסיף ששוב בדיון הזה לא הוכחה בפנינו שום תשתית עובדתית לגבי נתוני תחלואה שהיו מצדיקים באמת החלטה עניינית על סגירת המסגרות מלידה עד שלוש. זה רק מחזק את הדרישה שלנו שהמסגרות הללו יוגדרו כמסגרות חיוניות. אני מקווה של נזדקק לעוד סגר אבל בכל החלטה בעתיד יוחרגו המסגרות הללו.

אנחנו מאוד מודאגים מהיעדר פיצוי ראוי והסחבת שננקטת בעניין הזה. צריך לתת מענה באופן מידי ולאפשר גם תקופת הסתגלות לילדים ולצוותים עם החזרה בפעם השנייה, לפי כל ההמלצות הרפואיות והפסיכולוגיות שקיבלנו מאנשי המקצוע. תודה רבה, הישיבה נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 12:20.

קוד המקור של הנתונים