ישיבת ועדה של הכנסת ה-23 מתאריך 11/10/2020

תקנות סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה) (הגבלות על הפעלת שדות תעופה וטיסות) (תיקון), התשפ"א-2020

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-ושלוש

הכנסת



2
ועדת הכלכלה
11/10/2020


מושב ראשון



פרוטוקול מס' 74
מישיבת ועדת הכלכלה
יום ראשון, כ"ג בתשרי התשפ"א (11 באוקטובר 2020), שעה 11:00
סדר היום
הצעת תקנות סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה)(הגבלות על הפעלת שדות תעופה וטיסות)(תיקון), התשפ"א-2020
נכחו
חברי הוועדה: יעקב מרגי – היו"ר
אימאן ח'טיב יאסין
בועז טופורובסקי
יבגני סובה
יצחק פינדרוס
עידן רול
חברי הכנסת
הילה שי וואזן
אחמד טיבי
מיקי לוי
אוסאמה סעדי
משתתפים (באמצעים מקוונים)
רננה שחר - יועצת משפטית, רשות התעופה האזרחית

אורי סירקיס - מנכל ישראייר, חברות תעופה

יוסי פתאל - מנכ"ל, לשכת מארגני התיירות נכנסת לישראל

דוד שפרכר - יו"ר וועדה, לשכת עורכי הדין

אריאל מוניץ - ראש המעבדה לקורונה, אוניברסיטת תל-אביב
ייעוץ משפטי
איתי עצמון
נעמה דניאל
מנהל/ת הוועדה
עידית חנוכה
רישום פרלמנטרי
אסתר מימון


הצעת תקנות סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה)(הגבלות על הפעלת שדות תעופה וטיסות)(תיקון), התשפ"א-2020
היו"ר יעקב מרגי
שלום לכולם, אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת הכלכלה. 11 באוקטובר 2020, כ"ג בתשרי התשפ"א. הנושא: הצעת תקנות סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה) (הגבלות על הפעלת שדות תעופה וטיסות) (תיקון), התשפ"א-2020. אומנם הן כבר נכנסו לתוקף מיום קבלת ההחלטה - - -
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
לפני שבועיים.
היו"ר יעקב מרגי
שבועיים. יש להן עוד שבועיים להיות בתוקף. נכון?
איתי עצמון
התקנות הגיעו לפני סוכות, והן אמורות לפקוע ב-14 באוקטובר. לנו, לוועדה, יש 14 יום לדון בהן לאחר מכן.
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
זאת אומרת, שלושה ימים.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
ביום רביעי זה פוקע. עכשיו נדון על מנת - - -
היו"ר יעקב מרגי
28 יום, כפי שרציתי לומר. אבל אני לא מתחיל את הדיון בתקנות בלי שאני אומר כמה דברים שישבו על ליבי, והתאפקתי בגלל החגים, בגלל הפגרה. הייתה לנו פגרה ארוכה לשם שינוי.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
איזה פגרה?
היו"ר יעקב מרגי
רשמית היינו בפגרה.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
שבוע.
היו"ר יעקב מרגי
שלושה ימי עבודה.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אדוני היושב-ראש, יש לי הצעה לסדר לפני שנדון בזה, אחרי הדברים המאלפים שלך.
היו"ר יעקב מרגי
מייד. הוועדה הזאת, כפי שאמרתי וחזרתי, עשתה כמעט מעשה שלא ייעשה. פעמיים תיקנו את מה שנקרא "חוק טיבי", חוק צרכני, שלכאורה פוגע בצרכנים, מתוך מחשבה שפה זה יהיה ווין-ווין, גם ווין לחברות התעופה, גם ללקוחות, שיוכלו לממש את כספם, ודחינו בפעם שנייה ל-1 באוקטובר.

אני מקבל פניות ותלונות רבות מאזרחים שחברות התעופה אפילו לא התחילו להשיב את הכספים. יכול להיות שאני מדבר בהקצנה. יכול להיות שיש מעט סנוניות שזכו והתחילו לקבל, אבל כנראה באופן מסיבי זה לא קורה, כי אנחנו מקבלים תלונות.

אני מודיע בפעם המי יודע כמה שארכה נוספת לא תהיה. היה ניסיון. היה ניסיון לפנות אליי בלילה שתיקנו את התקנות. קיבלתי טלפון מהממשלה ואמרתי: לא יקום ולא יהיה. שלא תעזו, אל תפנו אליי. הייתה הרמת קול. הם הבינו את הנחרצות שלי שוועדת הכלכלה לא תתכנס למתן דחייה נוספת.

די. הלקוחות לא יהיו חברות האשראי של המדינה או של חברות התעופה. אם המדינה חושבת שלא די בסעד שנתנו, וחברות התעופה זקוקות לעוד חמצן, שתעמיד אשראי מצדה. חוץ מזה, שמענו שההנפקה עם אל על, שזו המסה הקריטית – שמענו שההנפקה הצליחה, יש בעלים חדשים ועוד הלוואה, אני חושב שזה נותן שוליים רחבים לחברה להתחיל לעבוד.

יש תופעות לוואי, ששמענו עליהן בזמן החקיקה, אבל לא נתנו תשומת לב מספיקה לפתור את זה באותם רגעים, באותן נקודות. מה שקורה שידענו שלחברות התעופה אין קשר ישיר עם הרוכשים, והכול באמצעות הסוכנים.
איתי עצמון
בחלק מהמקרים.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
הם בני ערובה של החברות, הם בני ערובה כבר שבעה חודשים.
היו"ר יעקב מרגי
הרווחים של הסוכנויות זה מהעמלות. הם כבר טיפלו ברכישה. הם ביצעו את העבודה. נכון שיש מענה בתוכנית הסיוע של האוצר בקטע הזה של ירידת מחזור, אבל פה יש החזרה, פעולה נוספת שתיעשה על ידי הסוכנויות, ומי אמור לשלם על אותה עבודה. הם לא נתנו את הדעת, אבל אני חושב שלאוצר פתרונים. זה צריך לבוא, בוודאי לא על חשבון הלקוחות. אני זורק את זה באוויר.

אני קורא כאן קריאה חד-משמעית לחברות התעופה: לממש את החוק. לא להתחיל להחזיר, כבר להחזיר, להחזיר ללקוחות ביד. היה די והותר זמן להיערך לכך ואנחנו בעידן הטכנולוגיה. אני חושב שזה יכול להיעשות במסלקות בצורה מהירה, לכן אני אפילו לא מנסה לומר עד תאריך זה וזה, מיידית צריך להחזיר ללקוחות. אני חושב שדי זמן והותר הכסף של הלקוחות היה בידי חברות התעופה.

הנושא השני לפני התקנות, וזה קשור לתקנות. אני כיושב-ראש ועדה חושב שצריך לתת לחברות התעופה אופק. ולכן צריך לפתוח את השמים במידה ובמשורה. לא ייתכן שאנחנו נהיה יותר צדיקים מהאפיפיור – מושג מושאל – לא ייתכן שחברות תעופה אחרות זרות כן יכולות להיכנס ולהביא לכאן נוסעים, ואנחנו מכבידים כאן על חברות התעופה שלנו, הישראליות. אני חושב שצריך להתחיל לתת להן אופק, לפחות שיהיה להן אופק כלכלי לשרוד. המצב היום של חברות התעופה הוא קשה מאוד, ולכן צריך להתחיל לעבוד ואנחנו מייד ניכנס לתקנות. מי רצה הצעות לסדר לפני התקנות? בבקשה, אוסאמה.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אדוני היושב-ראש, אני מצטרף לכל מילה שאמרת בעניין "חוק טיבי", חברנו שנמצא כאן, וגם בעניין החזרת הכסף ללקוחות. לא יעלה על הדעת שאזרחים ששילמו ממיטב כספם, הכסף הזה שולם, אין שום תמורה ועד היום הכסף הזה לא חזר. זה בושה וחרפה שעד עכשיו הכסף הזה לא חזר.

אבל אני רוצה להתייחס, אדוני היושב-ראש, לשריפות שהיו ביומיים האחרונים באזורים שונים במדינה, במיוחד באזור נוף הגליל, אכסאל, דבורייה ועין מאהל, וגם באזור ואדי ערה, היו בערערה וגם באום אל-קוטוף וברטעה.

אני וחבריי סיירנו בחלק מהמקומות האלה, ראינו את הנזקים העצומים שנגרמו לבתים. היה מזל גם משמים וגם בגלל הצוותים והעבודה המאומצת והמבורכת של הצוותים של הכבאות וההצלה, וגם של מאות אזרחים ומתנדבים שעמלו וגרמו לכך שהשריפות לא יגרמו לנזק בנפש, אבל נזקים כספיים וכלכליים יש ויש.

עשרות בתים, אדוני היושב-ראש, נגרמו להם נזקים עצומים, ועשרות משפחות נאלצו לצאת מהבתים והן עכשיו נמצאות בבתי מלון.

כוועדת הכלכלה, אני קורא לך, אדוני היושב-ראש, שנפנה למשרד האוצר, לרשות המיסים, שלא להוסיף עוד נזק על נזק, שנגרם למשפחות האלה, ומייד לפצות אותן על מנת שיוכלו לשפץ את הבתים ולחזור כמה שיותר מהר.
היו"ר יעקב מרגי
להפיק לקחים משריפות קודמות. לעשות טיפול מהיר ולהקל מעט מהסבל. עוד הצעה לסדר?
אימאן ח'טיב יאסין (הרשימה המשותפת)
ברשותך, שני משפטים, כבודו.
היו"ר יעקב מרגי
בבקשה.
אימאן ח'טיב יאסין (הרשימה המשותפת)
תודה רבה. בוקר טוב לכולם. האמת, דיברת בהתחלה כאילו שהיינו בפגרה. שאלתי את עצמי איפה פגרה? איזה פגרה? ביומיים האחרונים ממש לילות כימים.
היו"ר יעקב מרגי
אם זה לא היה פגרה, מחר לא היינו זוכים בביקור של נשיאת בית המשפט העליון והנשיא.
אימאן ח'טיב יאסין (הרשימה המשותפת)
שיהיה בשעה טובה, אינשאללה, ובשורות טובות.

אני רוצה לחזק את מה שאמר חברי אוסאמה. המצב בל יתואר, מה שקורה שם בצפון בהרבה אזורים. הנזק שנגרם לתשתיות, כבודו, כבד מאוד. סיירתי במיוחד באזור נצרת עילית בנושא של תשתיות החשמל, בזק והדברים האלה. יש בתים שנשרפו כליל, וצריך להתייחס למקרה הזה כאל אסון טבע.
היו"ר יעקב מרגי
נקרא את זה בסיכום.
אימאן ח'טיב יאסין (הרשימה המשותפת)
גם הנושא של מטעי הזית. זו העונה, ומאות דונמים - - -
היו"ר יעקב מרגי
למרות שזה לא הנושא, אבל נאמר את זה בסיכום.
אימאן ח'טיב יאסין (הרשימה המשותפת)
זה לא הנושא, אבל צריך להתייחס. זה אסון טבע, שצריך להתייחס אליו - - -
היו"ר יעקב מרגי
הקשר היחיד לתקנות התעופה זה שהיו מטוסי כיבוי.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
השמים היו פתוחים שם...
היו"ר יעקב מרגי
זה חשוב ונקרא את זה בסיכום. אחמד טיבי – אחרון המציעים לסדר.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
תודה רבה, אדוני. אני חוזר ואומר: הישענות הממשלה דווקא על הצרכן ועל האזרח הפשוט כדי לעזור לחברות התעופה היא משגה.

נדחה תאריך השבת הכסף פעם ופעמיים. כמה עוד אפשר? כמה עוד אפשר להתעלל בחוק הצרכני הזה?
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
לא היית כאן, אבל הממשלה ביקשה מכבוד היושב-ראש לדחות את זה עוד פעם, הוא אמר שהיו צעקות, והוא מסרב בתוקף.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
להקליט את ההצעות להבא ולהעביר אותן אלינו.
היו"ר יעקב מרגי
אני מודיע שלא הקלטתי שיחת טלפון בחיים שלי.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
יש גבול. אם התנגדת, עשית את המעשה הנכון. אני מבקש, כיוזם החוק, להמשיך ולהתנגד. צריך להחזיר את הכסף, כספי הפיצויים - -
היו"ר יעקב מרגי
לאלתר.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
- - לאלתר לאזרחים.
היו"ר יעקב מרגי
תודה.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
חכה. הנקודה השנייה, אתמול היו שריפות נוראיות בכל הארץ, במשולש ובצפון בעיקר, בואדי ערה, בגליל, מסביב לנוף הגליל, אכסאל, עין מאהל, ברטעה, אום אל-קוטוף, כפר קרע. אנחנו שוחחנו עם רוב ראשי הרשויות. חבריי ברשימה המשותפת סיירו במקום.

צריך ללמוד משריפות הכרמל, ששם הייתה בעיה בפיצוי האזרחים, אבל הממשלה קיבלה החלטה. אתמול פניתי לשר האוצר ואמרו לי שהם בהחלט עובדים על החלטה לגבי האפשרות של פיצוי על פי מס רכוש. הם ענו לי שזה תלוי בחוות-דעת של שני אנשים, המפכ"ל ומפקד כיבוי אש.
היו"ר יעקב מרגי
יש יישוב בחבל מודיעין - - -
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אבל אין מפכ"ל. אתה כנראה לא מעודכן, אחמד.
היו"ר יעקב מרגי
למה באתי ואמרתי להפיק לקחים מטעויות של שריפות קודמות? כי פחדתי ממה שאתה הולך לומר. ליישוב מבוא מודיעין, אני חושב שעד היום לא מצאו מענה בגלל מחלוקת מה זה היה.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
אני לא יכול לסיים מול האסון הזה, אלא במילה טובה. מגיעה מילה טובה לאנשי מכבי האש שעשו עבודה מצוינת, אמיצה, ראויה להערכה, ולמתנדבים המקומיים, ובנוף הגליל יהודים וערבים גם יחד.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. מיקי לוי, בבקשה.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
תודה רבה, אדוני היושב-ראש. אני אומר שחלק מהפתרונות של מה שנקרא "חוק טיבי" – החזרת כספים ופתיחת השמים – ברגע שנצליח לשכנע את הממשלה לפתוח את השמים, האזרחים יוכלו להמיר את הפיצוי בקבלת כרטיסים חדשים. הרוב רוצה כרטיסים חדשים, הוא רוצה להתאוורר.

בעקבות פרסום בידיעות אחרונות שוחחתי עם פרופ' אבי ריבקין שהביא מחקר שהמסננים במטוסים יותר טובים מאשר בחדרי ניתוח. הסכנה ברכבת הקלה בירושלים ובתחבורה הציבורית הרבה הרבה יותר גדולה. יותר חמור שחברות התעופה בעולם ומדינות העולם אומרים שאנחנו מדינה קומוניסטית, כי הכללים החריגים, המטורפים, יותר גרועים מכל מדינה אחרת. זה מקור לדאגה, כי חברות התעופה הזרות מאיימות להפסיק את הטיסות לארץ. זה יהיה חמור מאוד בעניין הזה. יש כבר מכרז למעבדה בשדה. בזום הזמנתי כמה אחדים, ביניהם פרופ' אריאל מוניץ, שהוא אחראי על הקורונה באוניברסיטת תל אביב, ויש לו זמן עד השעה 11:30. אני מבקש בכל לשון של בקשה לתת לו, אדוני, שלוש דקות כשיתאפשר לך.
היו"ר יעקב מרגי
רננה שחר, רת"א – רשות שדות התעופה האזרחית. בבקשה, תאמרי לנו על רגל אחת תמצית קצרה לגבי התקנות, מה הן מכילות, ונתחיל להריץ אותן, אם הן יהיו לשביעות רצוננו כמובן.
רננה שחר
אדוני, אתה רוצה שאני אתייחס לחוק טיבי או לא?
היו"ר יעקב מרגי
לא. יש לנו עמדה חד-משמעית. אין סיכוי שהשולחן הזה יידרש שוב להארכה. זה לא פתוח אפילו לדיון או לשיחה.
רננה שחר
אתה רוצה הבהרות לגבי המצב המשפטי הקיים או שאין צורך?
היו"ר יעקב מרגי
כרגע לא. כרגע אני רוצה להיכנס לתקנות, אלא אם כן הדרישה שלי להשבה לאלתר לא עומדת במבחן משפטי.
רננה שחר
עומדת גם עומדת, אדוני.
היו"ר יעקב מרגי
לכן לא צריך התייחסות. לכן נתכנס לתקנות. תני לנו רקע לתקנות.
רננה שחר
התקנות שהובאו בפני הוועדה לאישור, יש להן שני רכיבים: האחד, הארכת תוקף של התקנות הכלליות בתחום הקורונה בתעופה, שזה תקנות של מגבלות מזעריות לכל תקופת הקורונה, ואני לא רואה בהן חידוש גדול. הדבר השני זה הוראת שעה - - -
היו"ר יעקב מרגי
אני מבקש לשפר את איכות הקו, כי אנחנו לא שומעים אותך היטב.
רננה שחר
בתקנות הגבלת השהייה במרחב הציבורי, שכבר אושרו על ידי ועדת החוקה, יש איסור על יציאה מבית המגורים למטרות טיסה, אלא בשלושה חריגים: האחד, כשהטיסה היא לפעולה או מטרה שפורטה כבר היום בתקנה 2 לתקנות הגבלת השהייה. למשל יציאה שהיא מותרת, יציאה לצרכים רפואיים, יציאה לצורכי עבודה, סטודנטים שחוזרים לחוץ-לארץ, מעבר ממקום שהייה אחד קבוע לשני וכו'; הדבר השני זה מי שקנה כרטיס עד ה-25 בספטמבר, שזה "נוסעים שיוצאים לנופש", נקרא לילד בשמו; והדבר השלישי הוא היתר חריגים הומניטריים או אישיים מיוחדים, שמנכ"ל משרד התחבורה מוסמך להתיר. זאת אומרת, אם אתה צריך לנסוע מחוץ לישראל למטרה שאינה מטרה שפורטה בתקנה 2, ולא קנית כרטיס טיסה עד ה-25 בספטמבר, עדיין אתה יכול לפנות למנכ"ל משרד התחבורה, ומטעמים אישיים מיוחדים ניתן יהיה לקבל לכך אישור.

התקנות שהבאנו בפני ועדת הכלכלה הן תקנות משלימות שקובעות שרש"ת – רשות שדות התעופה – כמפעילת שדות התעופה הבין-לאומיים תבדוק בכניסה של הנוסע לטרמינל הנוסעים את מטרת הטיסה. אם יש לו כרטיס טיסה עד ה-25 בספטמבר, טוב, אם הוא יוצא למטרה מותרת, הוא צריך לחתום על הצהרה שהוא יוצא למטרה מותרת, או אם יש לו אישור מנכ"ל משרד התחבורה. זה מנגנון פיקוח ובדיקה, כאשר התנאים המהותיים כבר נקבעו בתקנות הגבלת השהייה.
היו"ר יעקב מרגי
רננה, שאלה משלימה. לא יצויר שקבינט הקורונה והממשלה יתכנסו ויחליטו שהם עושים הקלות בסגר, ממילא התקנות שאישרנו קודם, נצטרך שוב לאשר מחדש לגבי התנהלות בשדות התעופה?
רננה שחר
התקנות הכלליות, אדוני, שנוסע צריך הצהרת בריאות, בודקים אותו בכניסה, מודדים את החום וכל החובות שחלות על המפעיל האווירי, לאוורר את הנוסעים, לעשות בורדינג איטי, לחלק מסכות בטיסה וכו' – הדברים האלה יישארו. מנגנון הבדיקה המיוחד למה יצאת, ברגע שנוכל לצאת מהבית לכל מטרה, גם מנגנון הבדיקה - - -
היו"ר יעקב מרגי
שמעת את הקריאה שלנו בתחילת הדיון. אנחנו חושבים שצריך להשאיר את השמיים פתוחים, ואפילו לחשוב קצת על הקלות יתר, כדי לאפשר פעילות לחברות התעופה. אני מקווה שאתם בקו אחד איתנו.
רננה שחר
אנחנו מאוד מאוד רוצים את זה, אדוני, אבל זה כפוף למדיניות הכוללת.
היו"ר יעקב מרגי
כמובן.
רננה שחר
משרד הבריאות נמצא פה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה, נתחיל עם התקנות.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
שאלת הבהרה על מה שהיא אמרה. מה שהיא אומרת זה בואו נבנה פיקציה. אם אני מתרגם את מה ששמעתי ממנה עכשיו, ואני קורא את התקנות, זה שאנחנו בונים פיקציה. אנחנו אומרים: אני לצורך העניין רוצה לנסוע לנופש בארצות-הברית עכשיו. אני צריך לבוא ולהצהיר שאני נוסע לצורך עבודה. בסוף אני אפגוש שם מישהו שקשור לעבודה. אני עכשיו בנופש ובזה סיימתי את העניין. למה אנחנו עושים את זה? אמיתי אני שואל.
היו"ר יעקב מרגי
היא תענה לך, אבל אני חושב שכל דבר שאתה עושה, אתה לא עושה אותו בידיעה שיש גנבים או שקרנים. קודם כול, יש החלטה על מי שרכש כרטיסים עד תאריך מסוים - - -
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אני מתייחס לפסקה (ג).
היו"ר יעקב מרגי
אם אתה מתייחס לסעיף ספציפי, נגיע אליו.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
בסוף זה הנושא. כשהיא הסבירה על מה התקנות, על זה אנחנו הולכים להצביע. מה שהולך להשתנות מהמצב החוקי הקיים למצב של אחרי ההצבעה שלך זה פסקה (ג), כי התקנה מתי קנית כרטיס קיימת גם בלי ההצבעה היום. אני מתייחס לפסקה (ג). למה שאנחנו נסכים?
היו"ר יעקב מרגי
הרי ממילא יש דיון אחרי הקראה. אני לא רוצה להקדים את המאוחר.
קריאות
- - -
היו"ר יעקב מרגי
רבותיי, אני מציע להתחיל את התקנות. אם יתעוררו עוד שאלות, שאר האורחים, מנכ"ל משרד התחבורה או מי שצריך ייתן לנו את התשובות. רננה, בבקשה לתקנות.
רננה שחר
תקנות סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה) (הגבלות על הפעלת שדות תעופה וטיסות) (תיקון), התשפ"א–2020



בתוקף סמכותה לפי סעיפים 4, 12 ו-23 עד 25 לחוק סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה), התש"ף–2020, ולאחר שהתקיים האמור בסעיף 4(ד)(2)(א) לחוק האמור, מתקינה הממשלה תקנות אלה:

הוראת שעה
1.
1. בתקופת תוקפה של תקנה זו, יראו כאילו בתקנות סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה) (הגבלות על הפעלת שדות תעופה וטיסות), התש"ף-2020 (להלן – התקנות העיקריות) –




1. בתקנה 6(א) –





1. בפסקה (2) –






1. בפסקת משנה (א)(1), בסופה בא "וכן אחד מאלה:


אדוני, זה מה שנוסע יוצא צריך להציג בשער של טרמינל הנוסעים, בשער הכניסה לטרמינל הנוסעים. בנוסף למה שהוא היה צריך להציג עד עכשיו, הוא יידרש גם אחד מאלה.







1. אישור בכתב על רכישת כרטיס הטיסה עד יום ז' בתשרי התשפ"א (25 בספטמבר 2020);







1. אישור בכתב מאת המנהל הכללי של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, כאמור בתקנה 2(א)(16)(ב) לתקנות סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה) (הגבלת השהייה במרחב הציבורי והגבלת פעילות), התש"ף-2020 (בתקנה זו ובתוספת הרביעית – תקנות הגבלת השהייה במרחב הציבורי);







1. הצהרה חתומה בידו, כי יצא ממקום המגורים או ממקום שהייה קבוע אחר לשדה התעופה למטרה או לפעולה שפורטה בתקנה 2 לתקנות הגבלת השהייה במרחב הציבורי, שמקום ביצועה הוא מחוץ ליישוב שבו נמצא מקום מגוריו או מקום שהייתו כאמור, או שלא ניתן לקיימה ביישוב כאמור, הכוללת את הפרטים כאמור בתוספת הרביעית; מפעיל שדה התעופה יעמיד לשימוש הנוסעים, בכניסה לטרמינל הנוסעים, טפסים למתן הצהרה כאמור;







1. דרכון חוץ דיפלומטי, דרכון שירות חוץ, דרכון של מדינת חוץ ובו אשרה דיפלומטית או אשרת שירות, תעודת מסע של ארגון האומות המאוחדות ובה אשרה דיפלומטית או אשרת שירות, או דרכון של מדינת חוץ ותעודה מאת משרד החוץ המעידה על כך שנושא הדרכון רשום במשרד החוץ כאיש סגל דיפלומטי או קונסולרי או כבעל תפקיד בארגון בין-לאומי כהגדרתו בחוק חסינויות וזכויות יתר (ארגונים בין-לאומיים ומשלחות מיוחדות), התשמ"ג-1983; לעניין פסקת משנה זו, "דרכון חוץ דיפלומטי", "דרכון שירות חוץ", "אשרה דיפלומטית" ו"אשרת שירות חוץ" – כמשמעותם בסעיף 17 לחוק הכניסה לישראל, התשי"ב–1952;";






1. בפסקת משנה (ב), במקום "תקנה 7(4)(ב) לתקנות הגבלת הפעילות" יבוא "תקנה 8(4)(ב) לתקנות הגבלת השהייה במרחב הציבורי";



פה, אדוני, יש התאמה בגלל תיקון התקנות האלה לעניין מדידת החום, אבל זו התאמה טכנית.





1. בפסקה (4), בסופה בא "וכן אישור, הצהרה או מסמך אחר כמפורט בתקנה 6(א)(2)(א)(1)(א) עד (ד)";



זה אומר שגם נוסעים בטיסות פנים-ארציות יצטרכו להראות אחד מהאישורים האלה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. נעשה עכשיו סבב התייחסויות. קודם כול, שאלה. האם יש התייחסות לפסקה (1)? יש התייחסות, טענות, שאלות, גם בזום, למישהו?
הילה שי וזאן (כחול לבן)
אם הבנתי נכון את פסקה (ג), כל בן אדם שמצהיר ללא כל סימוכין שהוא יוצא לאחת מהמטרות שנכתבו כאן, הוא יכול לצאת.
היו"ר יעקב מרגי
אם הוא עונה למטרות של הסגר. אם הוא לא חורג.
הילה שי וזאן (כחול לבן)
הוא צריך להציג סימוכין? מכתב מרופא?
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
זה מה שהוא אמר, שאנחנו לא נצא מנקודת הנחה שאזרחים משקרים. זה מה שאמר היושב-ראש.
הילה שי וזאן (כחול לבן)
הוא ממלא הצהרה?
היו"ר יעקב מרגי
כן. אין מה לעשות.
הילה שי וזאן (כחול לבן)
בסדר. אנחנו בעד שהשמים יישארו פתוחים. אני רק רוצה להבין.
היו"ר יעקב מרגי
לזה התייחסת גם אתה, נכון?
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
לא. אני רוצה להבין. זאת הייתה שאלת הבהרה.
היו"ר יעקב מרגי
תשאל את רננה.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
עוד לא נתתי נאום, שאלתי שאלת הבהרה. נאום אני אתן במליאה, בחקיקה. מה שאני מנסה להבין זה מה שונה המצב החוקי עכשיו, לפני שהוועדה מאשרת את התקנות, למצב אחרי שהוועדה תאשר את התקנות?
רננה שחר
אדוני, התקנות כבר בתוקף.
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
הן בתוקף לעוד שלושה ימים.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
זה אודות לחוק שהתקבל עוד לפני חודשיים, שלמעשה הכנסת איבדה סמכויות. אנחנו סתם יושבים פה כחותמת גומי. זה קרה בוועדת החוקה. זה אותו דבר.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
כרגע אני רוצה לשאול שאלה ספציפית. אני סמנכ"ל בקרן ירושלים – אני במקרה ירושלמי, אז אני מכיר את קרן ירושלים – אני צריך ללכת לגייס כסף בארצות-הברית עבור קרן ירושלים. הדרך היחידה שלי לגייס כסף בארצות-הברית, אם זה לא באמצעות זום, שזה תורמים ממש נדיבים, אני צריך לבוא אליהם הביתה, ללוס אנג'לס. אני מגיע. מה אני צריך לעשות בשדה התעופה? קניתי כרטיס כמובן אחרי ה-25 בספטמבר. מה אני צריך לעשות בשדה התעופה אחרי שאנחנו נאשר את התקנות וכרגע במצב שהתקנות קיימות?
היו"ר יעקב מרגי
אתה לא יכול. אתה צריך לפנות למנכ"ל משרד התחבורה.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
לא.
היו"ר יעקב מרגי
רננה, בבקשה.
רננה שחר
אם זאת מטרה שהיא מותרת בתקנות, כמו לצאת לנסיעת עבודה, מגיעים לטרמינל או תכתוב הצהרה - - -
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
מהניסיון שלכם בשבועיים האחרונים, איך זה עובד? זה עובד או שיש בעיות?
רננה שחר
אדוני, יש פה נציגים של רש"ת בשיחה, והם אוכפים את זה כבר - - -
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
ממה שאת יודעת. איך זה עובד? הם כמובן צריכים להצהיר שזה עובד. אני שואל ממה שאת יודעת.
היו"ר יעקב מרגי
זה עובד כנראה.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
זה עובד? אין בעיות עם זה?
רננה שחר
אני יודעת על בסיס הנתונים שרש"ת אמרה הבוקר, שהישראלים לא רמאים כמו שאנחנו חושבים, ושאנשים לא מרמים ובאים ועושים שימוש ישר בדבר הזה.
היו"ר יעקב מרגי
זקפת את קומתנו. תודה רבה לך.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
חברת ווייז אומרת ש-80% באזור המרכז נוסעים בדיוק כמו לפני הסגר, כנראה שעם ישראל עסוק מאוד.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אדוני, אני רוצה שתדע שבשבוע שעבר ביטלו 216 טיסות למדינה. תבינו, אנחנו הולכים להיות בסגר בפני העולם.
היו"ר יעקב מרגי
הינה, שתי דעות, האחת חושבת שישרים - - -
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
לא. אם יהיו טיסות, לא יצטרכו להחזיר כסף. הישראלים יבואו ויחליפו.
היו"ר יעקב מרגי
תודה, עזבו את זה. הבנו. תודה.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
הבנתי. תודה.
היו"ר יעקב מרגי
אנחנו ממשיכים עם התקנות, לאחר מכן אני מודיע לאורחים שלנו בזום שניתן להם להתייחס, אלה שביקשו. אין לנו פתרון טכני על כל שורה. ניתן לכם להתייחס גם לסעיפים אחרים.
איתי עצמון
זה תיקון קצר יחסית.
היו"ר יעקב מרגי
בבקשה, פסקה (2).
רננה שחר
1. אחרי התוספת השלישית לתקנות העיקריות בא:



"תוספת רביעית



(תקנה 6(א)(2)(א)(1)(ג))



פרטים שיש לכלול בטופס הצהרה על יציאה ממקום המגורים או ממקום שהייה קבוע אחר לשדה התעופה, למטרה או לפעולה שפורטה בתקנה 2 לתקנות הגבלת השהייה במרחב הציבורי:



1. שמו של הנוסע ומספר תעודת הזהות או הדרכון שלו;



1. הצהרת הנוסע שלפיה יצא ממקום מגוריו או ממקום שהיה קבוע אחר, לטיסה משדה התעופה, לשם פעולה או מטרה כאמור בתקנה 2 לתקנות הגבלת השהייה במרחב הציבורי, שמקום ביצועה הוא מחוץ ליישוב שבו נמצא מקום מגוריו או מקום שהייתו כאמור, או שלא ניתן לקיימה ביישוב כאמור;



1. חתימת הנוסע ותאריך החתימה;



1. רשימת המטרות והפעולות המנויות בתקנה 2 לתקנות הגבלת השהייה במרחב הציבורי, מביניהן יסמן הנוסע את המטרות או הפעולות הרלבנטיות לעניינו."



1. תקנה זו תעמוד בתוקפה למשך תקופת תוקפן של תקנות סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה) (הגבלת השהייה במרחב הציבורי והגבלת פעילות), התש"ף-2020, או למשך תקופת תוקפן של התקנות העיקריות, לפי הקצרה מביניהן.
איתי עצמון
שכרגע זה 14 באוקטובר.
רננה שחר
ניסינו להצמיד את זה לסגר. הכוונה היא כמובן להצמיד את זה. ברגע שיבוטלו ההגבלות על יציאה מבית המגורים לטובת טיסות - - -
היו"ר יעקב מרגי
ממילא זה בטל.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
השאלה לאיזה סגר זה מוצמד, של העסקים או של ההפגנות?
היו"ר יעקב מרגי
תמשיכי את ההקראה. נסיים אותה.
רננה שחר
תיקון תקנה 41
1.
בתקנה 41 לתקנות העיקריות, במקום "י"ט בתשרי התשפ"א (7 באוקטובר 2020)" יבוא "כ"ו בתשרי התשפ"א (14 באוקטובר 2020)".



זאת אומרת, תוקף התקנות הכוללות של הקורונה-תעופה כרגע עד יום ד' הקרוב.
היו"ר יעקב מרגי
אני פותח את זה לדיון. לפני כן התייחסות של היועץ המשפטי של הוועדה. בבקשה.
איתי עצמון
יש כאן שני נושאים: נושא אחד הוא נושא שנדון קודם לכן לעניין ההצהרות או המסמכים שנוסע יוצא נדרש למסור בכניסה לטרמינל והפיקוח על מסירת המסמכים האלה, הבדיקה שלהם, והנושא השני זה התקנה שקראת עכשיו, שהיא למעשה הארכת תוקף של התקנות הכלליות שקובעות את ההגבלות על הפעלת שדות תעופה וטיסות.

השאלה שלי, למה במקרה הזה הממשלה לא מיצתה את מלוא 28 הימים בהארכת התוקף? הרי ברור לכולנו שההגבלות האלה יימשכו למשך חודשים לא מעטים. מדוע למעשה ההארכה היא רק לשבוע, מה-7 באוקטובר עד ה-14 באוקטובר? אלה תקנות שלא קשורות לסגר. אלה תקנות כלליות שמדברות על איך שדות תעופה ומפעילים אוויריים אמורים לפעול בתקופת משבר הקורונה.
רננה שחר
זה נכון, אדוני. אני מציעה שטל פוקס ממשרד הבריאות, אני רואה שהיא פה, תענה. זו מדיניות רוחבית של הממשלה לעניין תקנות הסמכויות המיוחדות, ואין לי מה להגיד יותר מזה כאן.
היו"ר יעקב מרגי
הוא מעיר פה הערה שזה סתם להטריח אותנו.
אימאן ח'טיב יאסין (הרשימה המשותפת)
כל שבוע.
היו"ר יעקב מרגי
יכול להיות שתצטרכו להטריח אותנו בעוד שבוע. אם זה דברים שהם נכונים גם מעבר להחלטה הספציפית הזאת, צריך לתקן. יש לכם מה לומר בשלב החלטות הממשלה. אני מבקש להבא. אני חושב שההערה במקום.

חברי הכנסת, לפני שנפנה לאורחים, מישהו רוצה להתייחס?
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אני רוצה לתת את התור שלי לפרופ' מוניץ כבר עכשיו, כי הוא צריך לרדת, אדוני.
היו"ר יעקב מרגי
אני אתן לו עוד כמה דקות. הוא הראשון אצלי.
היו"ר יעקב מרגי
תודה רבה.
היו"ר יעקב מרגי
בבקשה.
הילה שי וזאן (כחול לבן)
תודה רבה, כבוד היושב-ראש, אני חושבת כמו שאמרת בפתיחת דבריך, שהמטרה שלנו בסופו של דבר זה לפתוח את השמים. שמענו מספיק גורמים רפואיים שאומרים בצורה ברורה שאין אינדיקציות להדבקות בטיסות כאלה, דווקא להפך, ובסופו של דבר עקרון השוויוניות הוא זה שגרם לסגירת השמים, ולא הענייניות שבהחלטה. וכחלק מזה אני חושבת שחשוב – גם אם אנחנו מעבירים עכשיו את התקנות, כי ככה אנחנו נדרשים באופן טכני – שזה מה שאנחנו נראה בהמשך.

רציתי לשאול את הגורמים שיעלו אחר כך, אם יעלו מרש"ת, לגבי ההתקהלויות שכל ההצהרות האלה יוצרות בכניסה. האם זה באמת מתבצע כמו שצריך? האם זה לא מעכב את היציאה? וגם לשאול על הבדיקות לקורונה בנתב"ג. חברת אומגה זכתה במכרז, והיא מאפשרת בדיקה מהירה של בדיקות קורונה ביציאה. אם כך הדברים, קודם כול להבין מתי תוקם המעבדה? וברגע שתוקם המעבדה, האם באמת נוכל לפתוח את השמים, וכמו שאמרו פה חבריי לא נצטרך לדון בהחזרות, או לפחות לדון בתופעה מצומצמת יותר של הטיסות שכבר בוטלו ולא על טיסות עתידיות? המטרה שלנו, כמו שאמרת, היא למנוע את כל הבלגן הזה, כדי שלא נצטרך ליצור דיוני המשך בנושא. תודה.
היו"ר יעקב מרגי
בבקשה, יבגני.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
תודה רבה, אדוני היושב-ראש. צר לי להגיד את זה, אבל מדינת ישראל הפכה באופן רשמי לבית כלא. זה המצב. אני לא זוכר אפילו מההיסטוריה של הקומוניזם, שהיו טיסות חוץ שאנשים היו צריכים לענות לשאלה למה אתה טס לחוץ-לארץ בצורה כזאת כמו שעושים פה. אנחנו תמיד התגאינו שמדינת ישראל היא הדמוקרטיה היחידה במזרח-התיכון. לפי מה שאנחנו שומעים בשלושץ השבועות האחרונים, ולפי מה שאנחנו שומעים מחברות התעופה – לא רק חברות התעופה הישראליות, אלא גם זרות, שמאיימות להפסיק את הטיסות לחלוטין לישראל – שהפכנו לאי-בודד. ואם מישהו מתגאה פה שאין שום צונאמי, הצונאמי יגיע. הצונאמי המדיני יגיע, כי ככה לא מנהלים את המדינה.

אני שומע פה דברים נוראיים. בן אדם רוצה לצאת לשלושה-ארבעה ימים ליוון להתאוורר, חל"ת, לא חל"ת, תעזבו, תנו לו להיות שם ביוון. אני מדבר כל יום עם אנשים שאומרים: אנחנו השתגענו. בשום מדינה שמתמודדת עם קורונה אין דבר כזה כמו בישראל. מתחקרים אותך לפני שאתה נכנס למונית לנתב"ג, שואלים אותך: מה מטרת הנסיעה שלך ליוון? אני רוצה להתאוורר, רוצה לצאת מהשיגעון הזה.

אדוני היושב-ראש, חבריי לקואליציה התלהבו גם בוועדת החוקה וגם במליאה בכנסת – התלהבו כשהכנסת חוקקה חוק שלמעשה היא לקחה את הסמכויות מעצמה. בשביל מה התכנסנו פה? בשביל מה אנחנו יושבים פה ודנים על משהו, כמו שאמרה עו"ד שחר, שכבר נכנס לתוקף? אני אצביע נגד כי אני חושב שזאת טעות אסטרטגית איומה. חבר'ה, תתעוררו. מה אנחנו עושים? להתמודד עם הקורונה אפשר בכלים הגיוניים, אבל זה פשוט לא הגיוני. אני כבר לא מדבר איתך על כל התהליך הזה, אנשים פשוט משתגעים במדינה הזאת.
היו"ר יעקב מרגי
זעקתך תובא גם בסיכום הדיון.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
אני רוצה עוד משפט אחד להגיד, למרות שהנושא של "חוק טיבי" הוא לא הנושא, אבל הסיטואציה הזאת והמצב שכרגע נוצר מחייב, אדוני היושב-ראש, אותך ואותנו לקיים דיון דחוף.
היו"ר יעקב מרגי
הקדמת את המאוחר, הודעתי ליושב-ראש ועדת המשנה – בסיכום הדיון אני אקרא שכל התלונות שהגיעו אליי ויגיעו – שיתקיים דיון מיוחד בוועדת המשנה סביב התמהמהות חברות התעופה בהשבת הכספים.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
זה לא רק לכרטיסי טיסה, זה גם בנוסף להתנהגות הצרכנית. אני יודע שבשבוע הבא תקים ועדת משנה לנושא הצרכנות. הילה שי ווזאן, נכון? את הולכת להיות - - -
היו"ר יעקב מרגי
היא כבר הוקמה.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
יופי. זה גם לא עניין של החזר כספי על הטיסות, ותכננו ודיברנו שחברות התעופה יתחילו לקבל תזרים מזומנים, ואז יוכלו להשיב את הכסף. מדובר על פגיעה ביחסים בין הלקוח לבין חברות התעופה, סוכני הנסיעות. חבר'ה, אנחנו הולכים לאבדון טוטלי בנושא הזה.
היו"ר יעקב מרגי
יבגני, תודה. הזעקה נשמעה.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
זה לא זעקה, זה כבר זעקות. אני מנסה להבין איך באטימות אנחנו הולכים לאבדון כלכלי.
היו"ר יעקב מרגי
הוועדה כולה תוציא סיכום שאנחנו קוראים לפתוח את השמים.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
זו המטרה, פתיחת השמים. אין בילתה. 230,000 משפחות, אדוני, כולל בתי המלון בארץ, כולל טייסים.
היו"ר יעקב מרגי
מיקי, הפרופסור, נפסיד אותו.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
סליחה. בבקשה, פרופ' מוניץ.
היו"ר יעקב מרגי
בועז טופורובסקי, בבקשה.
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
כשהחקיקה נהיית קיצונית כל כך, לא פלא שאנשים מפסיקים להקשיב לה וללכת אחריה. כשהמחוקקים עצמם לא פועלים כמו החוקים הקיצוניים שהם בעצמם לא מאמינים בהם, לא פלא שאנשים מפסיקים ללכת אחרי החוקים, בגלל זה יש את הנושא של "חוק טיבי". כבר שבועיים התקנות האלה בתוקף ורק עכשיו אנחנו באים לאשר לעוד שלושה ימים. אני כמובן אצביע נגד.
היו"ר יעקב מרגי
לא. מה שחוקקנו לגבי "חוק טיבי" - - -
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
"חוק טיבי" אני מבין, אני מדבר עכשיו על התקנות האלה.
היו"ר יעקב מרגי
פה התקנות באות להשלים - - -
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
שמתי את זה במאמר מוסגר כשהתייחסתי לתקנות האלה.
היו"ר יעקב מרגי
נשמע כאילו אני בא עכשיו לדחות.
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
אני יודע, אבל בינתיים עובדתית החברות לא מחזירות את הכסף. גם מסכנות החברות, הן הגישו תביעה על התקנות האלה. מה אומר להן בית המשפט? עוד לא הסתיים ההליך, כי ועדת הכלכלה לא אמרה את דעתה, אז בינתיים חכו. בינתיים עברו שבועיים, מפסידים מלא כסף, חברות זרות לא יודעות מה קורה כאן. אין אח ורע למה שקורה כאן לעומת מה שקורה בעולם. עשרות אלפים של עובדים לא עובדים, או בחל"ת, או מפוטרים, עצמאים פושטים את הרגל סביב העסקים האלה של חברות התעופה, וזה לא נגמר.

אני רוצה להזכיר. קודם כשישבנו כאן, למה רציתי את מנכ"ל משרד התחבורה? הוא הסביר לנו למה חייבים לאשר את הרכבת הקלה בירושלים, כי מסובך יהיה עכשיו לבדוק את כמות הנוסעים, ושם זה בסדר שאין הגבלה על כמות הנוסעים, אבל כאן, כשאנחנו מדברים על פגיעה מסיבית בעשרות אלפים, אין בעיה, בואו נסגור, נדבר אחר כך. בגלל זה אני רוצה להבין איך הוא חי בשלום עם ההשוואה הזאת בין הדברים, עם הצביעות הזאת, עם חוסר ההבנה הזה. לדעתי אנחנו חייבים להתנגד לתקנות האלה ומהר מאוד לפתוח את השמים בצורה בריאה ונכונה.
היו"ר יעקב מרגי
אני אומר. רציתי בסוף להתייחס לדברים שלכם. הזעקה שלכם במקום. זה שלא נאשר להם היום את התקנות, זה לא יועיל בשום דבר למה שאתה ואני רוצים להשיג בסוף. ההפך, נעשה בלגן. אנחנו לא רוצים בלגן. אנחנו בסיכום הדיון נאמר חד-משמעית – אני אומר, ואם תתנו לי את הסעד, זה יהיה ככה – גם אם הממשלה תביא תקנות תעופה אחרות, שיהיה בהן קו שונה ממה שהבענו פה של פתיחת השמים בצורה הרציונלית, אנחנו לא נאשר אותן. הינה הודעה. אני אומר לך, לא נאשר אותן. לא נאשר אותן. פה זה לא המצב. התקנות האלה זה לא הסוגיה שאנחנו מדברים עליה. הן משלימות את התקנות שכבר אושרו. אם לא נאשר אותן, נעשה צחוק מעצמנו, לכן צריך לתת אותן. זה סך הכול עוד 14 יום.
איתי עצמון
לא. 14 באוקטובר.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
הוועדה תקבל שוב את ההחלטה ובעוד שבוע יבואו אלינו.
היו"ר יעקב מרגי
לא יהיה. אם לא תהיה מדיניות של פתיחת השמים כמובן בצורה רציונלית, לא מופקרת, אנחנו לא נאשר להם את התקנות, עם כל הכבוד.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
למה מופקרת? אני לא הבנתי.
איתי עצמון
אני רוצה רק להשלים את הדברים בתשובה לחבר הכנסת טופורובסקי. התקנות האלה כוללות, כמו שאמרתי, שני חלקים: חלק אחד אכן קשור באופן הדוק להגבלות שחלות בתקופת הסגר. החלק השני, תקנה 2, זה הארכת תוקף של תקנות שפותחות את השמים. זה מתווה פתיחת השמים נוכח משבר הקורונה. אם הוועדה לא תאשר את הארכת התוקף, התקנות האלה יפקעו, ושדה התעופה והמפעילים האוויריים לא יוכלו לפעול באופן מותאם למשבר הקורונה. יש כאן שני חלקים.
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
יהיו כאן גם שתי הצבעות שונות?
איתי עצמון
איך שהיושב-ראש יחליט. הוא יכול להחליט על הצבעה על תקנה 1 ועל תקנה 2.
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
אנחנו רוצים לעבוד בהיגיון.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
איך אתה יכול להבטיח שהממשלה תקבל החלטה ב-14 באוקטובר, בהתחשב בהודעה שלך? הממשלה תקבל החלטה, אחרי שבועיים זה יבוא לוועדה, ומה עשינו בזה?
היו"ר יעקב מרגי
פה הסיטואציה שנפלה לנו פגרת החגים, אז נשארו שלושה ימים לדון. זה בתוך 24 שעות. אני יכול לא לאשר אותן.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
ב-14 באוקטובר תכנס את הוועדה ב-24 שעות?
היו"ר יעקב מרגי
אם הממשלה תמשיך בלי שום סיבה לסגור את השמים פה בישראל, את חברות התעופה הישראליות, אנחנו לא נאשר לה את זה.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
בגלל זה אתה רוצה לאשר עכשיו רטרואקטיבית את התקנות? זה לשלושה ימים בשביל לתת לממשלה עד ה-14? זו המטרה?
איתי עצמון
זה המנגנון של החוק. זה לא רטרואקטיבית. זה לפי המנגנון של החוק.
היו"ר יעקב מרגי
בבקשה.
אימאן ח'טיב יאסין (הרשימה המשותפת)
תודה רבה, כבוד היושב-ראש. אני רוצה להודות על הפתיחה שלך ועל היוזמה, ואני מקווה שבאמת זה יקרה בקרוב.
היו"ר יעקב מרגי
אני מקווה שאני לא אקנה לי אויבים ברשימה המשותפת.
אימאן ח'טיב יאסין (הרשימה המשותפת)
אנחנו איתך.

בקשר למה שמעלים כאן, הממשלה הרעיבה אותנו עד פת לחם, עד כדי כך שאנחנו לא חושבים על משהו אחר. אני אישית התעסקתי רבות בכל הנושא של חזרת הסטודנטים ללימודים, ולא הרשיתי לעצמי בכלל לחשוב על הצורך של האזרחים הרגילים לצאת לנפוש. יש כאלה שמתחתנים ויוצאים לירח דבש. כאלו שלא הייתה להם חתונה, ואני מדברת גם על משהו קרוב, אנחנו הרסנו להם הכול, אפילו לצאת ולנפוש הם לא יכולים. הגיע הזמן שפעם אחת ניתן פתרון לכל הסוגיה הזאת, וזכותם של האזרחים לחיות. הקורונה תישאר איתנו לעוד תקופה, וצריך להמשיך את החיים גם במקום הזה.

אנחנו מדברים על פתיחת השמים ועל היציאה מהארץ דרך מטוסים. מה עם פתיחת המעברים? יש עוד בעיות שלצערי הרב כנראה קשורות רק לפלח אחד באוכלוסייה, ולכן זה לא נלקח בחשבון. אני כן מדברת על הסטודנטים שצריכים לחזור ללימודים שלהם באוניברסיטה האמריקאית, והמעבר בג'למה סגור, ולמרות שהגשתי מכתב - - -
היו"ר יעקב מרגי
היום דיברנו על נושאים ששייכים לוועדת הפנים. סטודנטים זה ועדת החינוך. אני לא רוצה לקחת להם - - -
אימאן ח'טיב יאסין (הרשימה המשותפת)
זה מעברים ופתיחת מעברים. צריך להביא גם את זה בחשבון.
היו"ר יעקב מרגי
צריך לשלב ידיים ולזעוק, אין ספק. אם יש סטודנטים, הם צריכים לצאת.
אימאן ח'טיב יאסין (הרשימה המשותפת)
חוץ מזה יש לנו מקום שמישהו סוף-סוף יכול לשמוע ולהרים את הדברים, אז אנחנו שמים את הדברים. תודה.
היו"ר יעקב מרגי
בבקשה, פרופ' מוניץ.
אריאל מוניץ
צוהריים טובים. אני שומע פה בעיון ובקשב רב את כל מה שמדברים עליו, ומשהו אחד שרציתי להוסיף לדיון, ואני חושב שהוא חשוב ולא נגעו בו, זה העובדה שאנחנו נמצאים במצב שלהערכתנו אנחנו נחיה עם הנגיף הזה לאורך הרבה מאוד זמן. אין לנו פתרון באופק, בחודש או בחודשיים הקרובים.

אחד הדברים שצריך לשים אליו לב, שתוצאות אמפיריות ברחבי כל העולם מראות באופן ברור שההדבקה בנגיף מתנהגת שונה בין אוכלוסיות שונות, אבל משהו אחד לאורך תצפיות של מיליונים של אנשים מראה משהו אחד מאוד ברור, הנגיף מסוכן בהרבה לאוכלוסיות בסיכון מאשר לאוכלוסיות בריאות.

להערכתנו ולפי ההמלצה שלנו – לפי מודל שהתחלנו לפתח אנחנו ממליצים לנטר באופן מאוד מהיר וממוקד אוכלוסיות בסיכון ולאפשר לאוכלוסיות הבריאות לחיות הרבה יותר בקלות עם הרבה פחות מגבלות.
היו"ר יעקב מרגי
אתה מדבר על המודל השבדי?
אריאל מוניץ
לא המודל השבדי, המודל הישראלי. אנחנו לא שבדים אף אחד מאיתנו, אנחנו ישראלים. יש לנו הרבה יתרונות בתור ישראלים, יש לנו גיל חציוני המוך, יש לנו אוכלוסייה מבוגרת פרופורציונית קטנה, יש לנו הרבה אוכלוסייה צעירה. זה לא מודל שבדי, זה מודל שמתאים לישראל. אבל העניין הוא כזה שהנגיף מסוכן לאוכלוסיות בסיכון, אבל לאוכלוסיות שלא בסיכון הוא די זניח. לדוגמה ילד בן 15, הסיכוי שלו למות מקורונה הוא בערך פי 500 יותר קטן מאשר בגיל 75, אז כשבאים לפתוח את השמים או כשבאים לפתוח תחבורה ציבורית, אפשר וצריך למצוא מתווה שיגן על האוכלוסיות בסיכון. ואפשר לעשות את זה, זה לא בעיה. אתה בודק אותן, אתה נותן להן קדימויות בתורים, אתה מאפשר להן אפילו במחשבה יצירתית תחבורה ציבורית משלהן. יכול להיות הרבה יותר זול לממן להן תחבורה ציבורית משלהן, קווים שלהן, מאשר להתחיל עכשיו לשאול האם הן יכולות לצאת מהבית או לא לצאת מהבית, אפילו באוטובוסים קיימים או בקרונות רכבת קיימים אתה יכול לייעד להן קרונות.
היו"ר יעקב מרגי
זה לדיון בוועדת הקורונה או לקבינט הקורונה.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
זימנתי דיון גם לשם. מה אתה דואג?
היו"ר יעקב מרגי
אנחנו מכירים את התפיסה הזאת, פרופ' מוניץ, אבל מה לעשות.
אריאל מוניץ
התפיסה הזאת חייבת לעבור כחוט השני לאורך כל ועדה. אם מדברים על השמים - - -
היו"ר יעקב מרגי
אם זה לא מתחיל במשרד הבריאות ולא מחלחל שם, זה ודאי לא יחלחל לא לוועדות הכנסת ולא לאזרחים. לצערי הרב התפיסה - - -
אריאל מוניץ
בתור אופציה צריך לקחת את זה מאוד ברצינות, כי זו אופציה ישימה, עם המלצות מיידיות לביצוע. לא בשמים היא.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. פינדרוס, רצית להוסיף משהו?
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אני מצטרף לדברים שאמרו חבריי חברי הכנסת כולם, מהילה ועד מיקי. הנושא הזה של פתיחת השמים חייב לבוא כלחץ ברור של הוועדה - -
היו"ר יעקב מרגי
אני שמח.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
- - ואמירה ברורה של הוועדה של פתיחת השמים.
היו"ר יעקב מרגי
כשאמרתי בפתיח חשבתי שאני מתיימר לדבר בשם כל הוועדה.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
בשמים לא נוסעים במטוסים בצורה מופקרת והמטוסים מאווררים, והמערכות מאווררות, ואפשר לעשות בדיקות, אפשר לעשות בדיקות לפני הכניסה. בכלל בישרו לנו שבישראל יש כבר בדיקות בתוך רבע שעה.
היו"ר יעקב מרגי
אולי נכריז על שדות התעופה כבתי אבות, הם יקבלו את המכשיר החדש...
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
כן. אין ספק שהדבר הזה, לא רק שהוא לא גורם ליותר תחלואה, הוא מוריד תחלואה. צריך להוציא אנשים, צריך להבין שאנשים נמצאים במצב גם נפשי לא טוב, זה גם מזיק לכלכלה, לא רק לכלכלה הזאת, אלא עצם זה שאי-אפשר לנסוע, לקנות, למכור, לעשות עסקים. היום העולם הוא גלובלי. צריכה להיות אמירה ברורה של הוועדה, חד-משמעית: אנחנו נסייע לממשלה רק בתקנות שפותחות את השמים ולא בתקנות שסוגרות את השמים.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. יוסי פתאל, בבקשה.
יוסי פתאל
שלום, אדוני, תודה רבה. במסגרת הדיונים שהיו בוועדה קודם מתווה לכניסת תיירים בקבוצות, שנמצא על שולחנו של שר הבריאות, שהוא אמור לחתום עליו. בתקנות, כפי שהן כתובות היום ואושרו ונמצאות בתוקף אין התייחסות לתיירות נכנסת, שלהערכתי בתוך חודשיים תוכל להתחיל בקבוצות מסודרות ומאורגנות להגיע. הכול בעברית. אין שום טפסים באנגלית. ברגע שירצו להתחיל להניע את הכלכלות בערי הפריפריה, המערכות כפי שהוועדה אישרה בתקנות לא יאפשרו כניסה מבחינה אופרטיבית. אני מדבר עכשיו על הביורוקרטיה עצמה. אין התייחסות, לא בתקנות, לא בוועדה, בהנחיות, לגורמי המקצוע להתייחס לתיירים הנכנסים, וכרגע כל עוד אין תיירות, הדבר הזה יכול לעבוד נהדר.

אנחנו מקווים, לפי המתווה שעומד להיות מאושר, שברבעון הראשון אנחנו נוכל להתחיל לטפטף תיירות נכנסת לקראת הכריסמס בעיקר, כמו שהבנו זה בין שלב 4 לשלב 5. התקנות כפי שמאושרות היום מחדש מדי 28 יום אינן מנחות את הגורמים המקצועיים שנמצאים כאן בדיון לתת את הדעת על נושא של שפות והתייחסות לתיירות נכנסת בכלל, ואני מבקש, ככל שניתן, שהוועדה תנחה את הגורמים המקצועיים בהתאם. תודה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה רבה לך. אורי סירקיס.
אורי סירקיס
צוהריים טובים.
היו"ר יעקב מרגי
אני מקווה שלא איבדת את האופטימיות.
אורי סירקיס
לא. לא איבדתי את האופטימיות.
היו"ר יעקב מרגי
בבקשה, אדוני.
אורי סירקיס
קודם כול, תודה על העידוד. אני אנסה להיות מפוקס ולגעת במספר נקודות. קודם כול, הנקודה הראשונה היא נקודה טכנית. יצאה הצהרה מעט מבולבלת, אבל בסופו של דבר דיברו על כך שמי שמחזיק כרטיס טיסה עד ערב הסגר, קרי, 25 בספטמבר, יכול לטוס, והמגבלה הזאת היא עד ה-11 באוקטובר. הרבה מאוד אנשים קנו אצלנו כרטיסים ליום שאחרי הסגר, קרי, 11, 12, 13, 14. אנחנו מחזיקים אלפי הזמנות כאלה, ועכשיו כלאחר יד אומרים: זה רלוונטי עד ה-14, ובטח ב-14, בעקבות הישיבה שינהל ראש הממשלה היום או ביום שלישי, יאריכו את זה עד ה-17. אי-אפשר לנהל עסק ככה.

אתה מדבר על החזרים, אני רק רוצה לעדכן את אדוני היושב-ראש, שנוספו לנו סדר גודל של 2 מיליון דולר החזרים רק כתוצאה מהאנדרלמוסיה הזאת. זאת אומרת, אנחנו מחזירים כסף ללקוחות, מוכרים כרטיסים חדשים, ועכשיו אנחנו מחזירים את הכרטיסים החדשים שמכרנו. איך אפשר לנהל עסק ככה? איך אפשר לנהל תזרים ככה? זה מאוד מאוד מכביד. זה מאוד מאוד מקשה. חייבים לתת ודאות. עסק צריך ודאות. בלי ודאות הוא לא יכול להתקיים. זאת נקודה אחת.

נקודה שנייה, אנחנו הגשנו בג"ץ שביקש מהממשלה עד ה-13 בחודש לנמק מדוע היא אוסרת על אנשים לצאת מהמדינה. אני לא רוצה לחזור על דברים שנאמרו כאן. אפשר לראות את נתוני התחלואה באתר משרד הבריאות, לא באתר ישראייר. פחות מאדם אחד לכל 100 טיסות נמצא חולה בטיסות ישראייר. למה אתם לא נותנים לנו לטוס? לא ברור. אנחנו טסים רק למדינות ירוקות. לא ברור למה לא נותנים לנו לטוס.

והנקודה השלישית. כל הזמן מדברים על פתיחת השמים, והדיון הזה נפתח בהצהרה שלך, אדוני היושב-ראש, שחברות לא מחזירות כספים. השבנו כספים, השבנו הרבה מיליונים, השבנו את רובו המכריע - - -
היו"ר יעקב מרגי
אמרתי "בהקצנה". אמרתי שאני אומר את הדברים בהקצנה, כי אני מקבל תלונות.
אורי סירקיס
למה בהקצנה? למה? אנחנו החזרנו.
היו"ר יעקב מרגי
אם אזרחים מתלוננים, אני יוצא מתוך הנחה שזה לא תלונה.
אורי סירקיס
אזרחים מגיעים אליך, אדוני היושב-ראש, כמו שהם מגיעים אליי, כמו שהם מגיעים לחברי הכנסת, לעיתים בגלל בעיה טכנית.
היו"ר יעקב מרגי
אני שמח להודעה שלך.
אורי סירקיס
אנחנו החזרנו את הכספים הללו, אבל הייתי שמח אגב אם היית מפעיל לחץ והיית אומר שעד שלא ייפתחו השמים אתה מבקש לעצור את ההחזרים הללו, כי רק לחץ שיש על הרבה מצביעים פוטנציאליים יכול לעבוד, אחרת נעמוד פה ונפשוט רגל.
היו"ר יעקב מרגי
אז הינה, הודענו חד-משמעית שאם הממשלה תקבל כל החלטה שתקבל בסוגיית התעופה, והם יבואו אלינו בלי שהם מאפשרים את השמים פתוחים, כמובן בצורה מסודרת, לא יהיה להם סעד בוועדת הכלכלה. זה לא לחץ מספיק?
אורי סירקיס
מצוין. תודה רבה.

דבר אחרון שאני רוצה לציין כאן, שעברנו ועדת חריגים במשרד האוצר. ביקשנו להגדיל את ההלוואה שלנו, הם בחנו את הפרמטרים הכספיים שלנו, אישרו לנו את זה ואנחנו ממתינים.
היו"ר יעקב מרגי
למי?
אורי סירקיס
ממתינים כנראה לוועדת הכספים או לאיזה ועדה שתאשר את זה, כדי שנוכל למשוך את הכסף הזה. הכסף הזה נחוץ לנו. נגרם לנו נזק של עשרות מיליונים כתוצאה מהאנדרלמוסיה הזאת.
היו"ר יעקב מרגי
אתה לא יודע להגיד לי במה זה תלוי אם זה אושר לך באוצר?
אורי סירקיס
זה תלוי כרגע בוועדת הכספים, שהיא תחתום על נייר, שהאוצר יחתום אחר כך, כדי שהבנק שלנו יוכל להעביר לנו את הכסף.
היו"ר יעקב מרגי
יש פה חברי ועדת כספים. מיקי לוי, אתה כבר פנית לבדוק את זה?
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אין בעיה בכלל.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
פינדרוס הוא היושב-ראש.
היו"ר יעקב מרגי
פינדרוס, אתה מרים את הכפפה?
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
אולי יש כאן נציג אוצר.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אתה רוצה שאני אספר פה ליד כולם את התרגיל שהאוצר עשה בערב החג, שהוא עיכב להם הלוואות כי הוא רוצה דברים אחרים שם, להעביר עוד תקציב פוליטי?
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
למה לא? תספר.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אני מוכן לפרט את זה פה, אם אתה ממש תרצה.
היו"ר יעקב מרגי
לא. לא. אני לא רוצה. אני רוצה שתיתן סעד לחברות התעופה.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
יאושרו הערבויות כשמשרד האוצר יפסיק לעשות תרגילים. ומיקי, כחבר ותיק בוועדת הכספים, מכיר את סוג התרגילים הזה, שמתקשרים אליך ערב החג, הם צריכים להעביר עוד משהו, הם פתאום תוקעים לאנשים את ההלוואות. שימצאו פתרון לערבויות האלה, יש להם כמה מיליארדים, ומיקי מכיר את הנושא של הערבויות, הן לא צריכות להגיע לוועדת הכספים.
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
בינתיים חברות התעופה סובלות.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
הם לא מימשו את ההלוואות הקיימות.
היו"ר יעקב מרגי
מיקי, אנחנו לא יכולים להשתמש בכלים שאין לנו. הכלים שיש לכם זה להפעיל לחץ על האוצר כשהוא רוצה דברים אחרים.
אורי סירקיס
נקודה לסיום. יש לנו בקשות לתיירות נכנסת. אנחנו מפעילים בישראייר חברה לתיירות נכנסת, בין שלוש החברות הגדולות בענף. יש לנו בקשות לקבוצות מדובאי, יש לנו קבוצות מאבו דאבי, יש לנו בקשות לקבוצות מגרמניה. יש מתווה שנדון לתיירות בקפסולות.

עוד מעט יגיעו נובמבר, דצמבר, זה רבעון שערים שלמות, כמו טבריה, כמו נצרת וערים נוספות תלויות בתיירות הזאת. חבל לאבד את זה, חבל לא לתת תקווה - - -
היו"ר יעקב מרגי
תודה רבה. אנחנו נכניס ללו"ז שלנו, לתוכנית העבודה שלנו, בהקדם האפשרי דיון לגבי אותו מתווה.
אורי סירקיס
תודה רבה.
היו"ר יעקב מרגי
בבקשה.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
בעניין התיירות הנכנסת. שמענו באמצע אוגוסט מנציגים של משרד הבריאות בוועדת הקורונה וגם מפרופ' גרוטו שעד ה-31 באוגוסט המתווה הזה יוצג בפני הציבור.
היו"ר יעקב מרגי
הם לא חשבו על הגל השני.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
קודם כול, חשבו על הגל השני, כי קפסולה זה קפסולה, לא משנה מה הגל. אם אתה בקפסולה, זה בקפסולה.
היו"ר יעקב מרגי
הם נבהלו מהגל השני.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
עבדו במשרד הבריאות, השמיעו בוועדת הקורונה, צריך לפנות לנציג של משרד הבריאות ולדבר על תיירות נכנסת בקפסולות.
היו"ר יעקב מרגי
ברגע שאמרתי שאנחנו נקיים דיון בוועדה בנושא הזה, זה יתייתר. אתם צודקים, אנחנו נקיים דיון בנושא הזה. תודה, אורי. דוד שפרכר. לשכת עורכי הדין, בבקשה.
דוד שפרכר
בוקר טוב, אדוני, קודם כול הדיון ממש מעניין הבוקר, ואני מאוד מאוד מודה לך על כל התמיכה שלך בנושא של פתיחת השמים.

אני מופיע בעוד ועדות, כמו ועדת קורונה, וכבר תקופה מסוימת אני מנהל דו-שיח עם אנשי משרד הבריאות וגם עם אנשי תעופה, והייתי מאוד מאוד שמח לדעת מהם איפה אנחנו עומדים היום, מכיוון שאני מאוד מתקשה לקבל תשובה החלטית. יש כל מיני רעיונות שכל הזמן מועלים, ויש לי מין הרגשה שבכל פעם העניין איכשהו נעצר. העצירה הזאת לדעתי זה מה שגורם לסגירת השמים.

במיוחד עכשיו, כשעונת התיירות כמעט הסתיימה, והתנועה העיקרית תהיה תנועה של אנשי עסקים, הנושא של קיצור תקופת הבידוד הוא קריטי ביותר, מכיוון שאנשי עסקים לא יכולים לנסוע עם תקופת בידוד במדינות אדומות של 14 יום.

אני אסיים בזה שבמתווה שהגשתי, בשם שני מטות "הצלת התיירות" ו"עתיד התיירות", ציינתי שאין לעשות הבחנה בין מדינות ירוקות ואדומות. וההוכחה לכך היא שחלק מהמדינות שכרגע מוגדרות כירוקות או-טו-טו יכולות להפוך להיות אדומות, מכיוון שיש יותר ויותר תחלואה, בין היתר באירופה. לכן הצעתי כבר מזמן לעשות מתווה רוחבי.

הנושא של אנשי עסקים לדעתי מבחינת הכלכלה הוא מאוד מאוד קריטי.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. אנחנו מדברים על פתיחת השמים גם לא לעסקים, כל שכן לעסקים. תודה רבה.

חבריי, מאחר שחלקכם התלבטתם בהצבעה, אני אקדים את הסיכום, קודם כול כדי להפיס את דעתכם, ולאחר מכן אגש להצבעה לאישור התקנות.

הוועדה מודיעה נחרצות כי לא תאשר דחייה נוספת בחובה להשיב כספים ללקוחות שרכשו כרטיסי טיסה וטיסתם לא מומשה. למי שצריך הסברים, אנחנו לא נאפשר דחייה או תיקון נוסף ל"חוק טיבי". רק להזכיר שהוראת השעה לגבי "חוק טיבי" מסתיימת ב-24 באוקטובר.
איתי עצמון
24 באוקטובר, כל הוראת השעה.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
ההארכה כבר הסתיימה, עד ה-1 באוקטובר היו צריכים להחזיר.
איתי עצמון
זה המועד האחרון להשבת התמורה לחלק מהנוסעים.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
עברו כבר 120 יום.
איתי עצמון
יותר מ-90 יום, נכון.
היו"ר יעקב מרגי
הוועדה קוראת לחברות התעופה ליישם את חוק שירותי התעופה (פיצוי וסיוע בשל ביטול או שינוי בתנאיה) (נגיף הקורונה החדש – הוראת שעה - תיקון), תיקון ל"חוק טיבי", כלשונו, ולהחזיר כספים ללקוחות באופן מיידי.

הוועדה סבורה שככל שהממשלה סבורה שחברות התעופה זקוקות לאשראי נוסף כדי ליישם את החוק, עליה לסייע לחברות בכל דרך שתראה לנכון. אנחנו לא מתערבים לה, בשונה ממנה שהיא מתערבת לנו.

ועדת המשנה לצרכנות תקיים בהקדם ישיבה בנושא יישום החוק בדבר השבת כספים ללקוחות שרכשו כרטיסי טיסה וטיסתם לא מומשה.

הוועדה בדעה שיש לתת לחברות התעופה הישראליות אופק כלכלי ולצמצם את ההגבלות על פעילותן בתקופה זו – מה שנקרא "פתיחת השמים" – בפרט לאור זאת שחברות תעופה זרות ממשיכות לטוס לישראל.

הוועדה מודיעה כי לא תאשר תקנות תעופה נוספות שיוגשו לה, מבלי להתייחס לפתיחת השמים.

הוועדה תקיים דיון בעניין המתווה לתיירות נכנסת, כדי ללמוד אותו, לעקוב אם בכלל מתקדמים.

בקיצור, אנחנו מחויבים לנושא. אני מודיע שהוועדה מחויבת לנושא התעופה ולא תרפה מכך עד שנראה בעזרת השם ששדות התעופה בישראל שוקקי חיים. אין לנו בעיה עם זה אם כל המחקרים מראים שאפשר להתנהל, אפשר להפעיל שדות תעופה במינימום תחלואה, והמחקרים מראים שמספר הנדבקים מטיסות הוא זניח, כפי שהוצג כאן. חוץ מזה שהתקנות שתיקנו כאן בוועדה להתנהלות שדות התעופה במשבר הקורונה מאפשרות טיסה בטוחה, מאפשרות התנהלות בטוחה בתוך שדות התעופה.

לפני שאני מבי להצבעה, חברי הכנסת, אני רוצה לדעת - - -
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
אפשר לנמק ולהגיד למה כל אחד בעד או נגד?
היו"ר יעקב מרגי
נימקתם. השאלה, מה אתם הולכים לעשות?
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
אני לא יכול להצביע בעד.
היו"ר יעקב מרגי
גם לא להימנע?
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
קשה לי. תשמע, להימנע זה - - -
היו"ר יעקב מרגי
העיקר שתחליט, זכותך. לי אין בעיה.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
אני כרגע בעמדה של נגד. אני מאוד מעריך אותך, אדוני היושב-ראש.
היו"ר יעקב מרגי
לא. זה לא קשור. אני מעריך גם את הדעה שלך.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
אני מעריך את הנחישות שלך, אני איתך בעניין של ההודעה שלך. אתה יודע שאני תמיד אתמוך בך בעניין הזה. קשה לי להאמין כרגע שהממשלה תתחשב בוועדת הכלכלה, כי לפי ההתנהלות של הממשלה בחודשים האחרונים, לא רק כלפי הוועדה הזאת שאתה מנהל, כלפי ועדות אחרות, קשה לי לראות שהממשלה מתחשבת בכנסת - -
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אם נצביע נגד, נכריח את הממשלה לפתוח את השמים. זה הפתרון.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
- - לכן אני לא יכול לתת עכשיו עוד הזדמנות, כשאני יודע שבעוד שלושה-ארבעה ימים, כשהממשלה תתכנס, היא לא תתחשב בוועדת הכלכלה. אם לקואליציה זה כל כך חשוב, והיא צריכה לתמוך בך, שיגייסו אנשים שיצביעו בעד התקנות. אני אישית לא יכול להצביע בעד.
היו"ר יעקב מרגי
אין בעיה. בועז.
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
אני לא יכול להצביע בעד.
אימאן ח'טיב יאסין (הרשימה המשותפת)
אני חושבת שכדאי לעשות את המהלך פעם אחת ולא פעמיים.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אנחנו עכשיו בוועדת החוקה דנים בתקנות שהממשלה הביאה, וגם התוקף של התקנות האלה זה עד יום שלישי. זה לא אשמת האופוזיציה. הממשלה מביאה את זה בדקה ה-90. עם כל הכבוד, אנחנו נגד התקנות האלה.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
נראה לי שהזדמן לנו לאחוז בכלי מהותי כדי להכריח את הממשלה להתייחס ביתר רצינות לפתיחת השמים לתעופה, ולכן גם אני אצביע נגד, כדי לא לתת לממשלה עוד אפשרות להתחמק מדיון יסודי שצריך לעשות. תפתחו את השמים, זהו.
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
על תקנה 6 אנחנו יכולים להצביע.
היו"ר יעקב מרגי
לא. או הכול או לא כלום. רבותיי, אני אכריז על הפסקה עד השעה 13:00. תקבלו הודעה. נבדוק מה עמדת - - -
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אין לך סיכוי, אדוני היושב-ראש, להזעיק את אנשי הקואליציה.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
הוא יביא אותם מוועדת החוקה.
היו"ר יעקב מרגי
אני הולך לבדוק מה, מו. אם יהיה אפשרי, נביא להצבעה. יכול להיות שהממשלה תגיד: בשביל שלושה ימים, עזבו את זה ככה.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
נכון, קדימה. תפתחו את השמים. כל אלה שביטלו להם את הכרטיסים וצריכים לקבל כסף, יבקשו כרטיסים חדשים, תאמין לי.
היו"ר יעקב מרגי
אני חושב שהעמדה הנחרצת של הוועדה באמירות שלנו, אני חושב שזה יבוא לתשומת ליבה של הממשלה, וזו התרומה של הדיון. חשוב שזה ייאמר. הפסקה עד השעה 13:00.

(הישיבה נפסקה בשעה 12:15 ונתחדשה בשעה 13:01.)
היו"ר יעקב מרגי
אני מחדש את הישיבה ואני מודיע שההצבעה תידחה למחר, לישיבה מיוחדת לכך, ישיבת הצבעה, מחר בשעה 11:00. תודה רבה, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 13:03.

קוד המקור של הנתונים