ישיבת ועדה של הכנסת ה-23 מתאריך 13/10/2020

עליה בשימוש בסיגריות אלקטרוניות בקרב בני נוער וצעירים

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-ושלוש

הכנסת



14
ההועדה המיוחדת להתמודדות עם סמים ואלכוהול
13/10/2020


מושב שני



פרוטוקול מס' 19
מישיבת ההועדה המיוחדת להתמודדות עם סמים ואלכוהול
יום שלישי, כ"ה בתשרי התשפ"א (13 באוקטובר 2020), שעה 9:30
סדר היום
עליה בשימוש בסיגריות אלקטרוניות בקרב בני נוער וצעירים
נכחו
חברי הוועדה: מיכל וונש – היו"ר
מוזמנים
אפי שפר - סגן מנהל האגף לאכיפה ופיקוח, משרד הבריאות

אפרת אפללו - מנהלת המחלקה לחינוך ולקידום הבריאות, משרד הבריאות

קרן רוט איטח - ממונה מניעת שימוש בסמים ואלכוהול, משרד החינוך

אורית שפירו - מנהלת תחום בכירה אגף מניעה, המשרד לחיזוק וקידום קהילתי

קובי בוזו - מנהל תחום בכיר תכנון וכלכלה, רשות המסים, משרד האוצר

נילי פינקלשטיין - משפטנית - יעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

שלמה שטיין - סגן מנהל אגף הפיקוח העירוני בעיריית תל אביב, מרכז השלטון המקומי

חגי לוין - יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור, ההסתדרות הרפואית בישראל

שירה כסלו - מנכ"לית, המיזם הרב מגזרי למיגור העישון

דנה פרוסט - מקדמת בריאות, האגודה למלחמה בסרטן

דביר בן זאב - יושב ראש המחוז ההתיישבותי, מועצת התלמידים והנוער הארצית

שני שילה - מנכ"ל העמותה הישראלית לסרטן ריאה
מנהלת הוועדה
בת שבע פנחסוב
רישום פרלמנטרי
אורי פנסירר



עליה בשימוש בסיגריות אלקטרוניות בקרב בני נוער וצעירים
היו"ר מיכל וונש
בוקר טוב לכולם ולכולן. תודה שהצטרפתם אלינו. הוועדה חוזרת אחרי איזושהי פגרה קצרה. אנחנו עוברים נושא-נושא בניסיון לקדם פה איזשהו שיח הוליסטי, איזשהם מהלכים יותר הוליסטיים. אולי להשתמש במשבר הקורונה כהזדמנות להעלות גם לשיח הציבורי וגם לשיח הפרלמנטרי שמשתמש בכלים שיש פה איתנו.

אני מודה לכולם שהצטרפתם אלינו. מגפת הקורונה, משבר הקורונה, הביאו איתם השלכות בריאותיות ונפשיות שחשוב מאוד לוועדה הזאת להאיר עליהם את הזרקור. יש להן כמובן גם השלכות נוספות, בהקשרים הכלליים יותר, אבל דרך הפריזמה של הוועדה הזו ההשלכות הבריאותיות-נפשיות לצד הכלכליות והבריאותיות, כמובן, פיזיות והמשבר החברתי הגדול שמתמודדת החברה הישראלית כולה. ואני אומר: בני הנוער בפרט כשיקוף של מה שקורה בחברה הישראלית. אנחנו נחשפים לזה שוב ושוב. השינויים במסגרות החינוכיות או חוסר במסגרות החינוכיות וכמי שיש לה שניים כאלה בבית – אני אומרת: מחסור גדול. אפס שגרה יומיומית שמוביל רבים מבני הנוער למצוקות שונות. מה שמדאיג ביותר בעיני זה שגם אף אחד לא יודע שהם במצוקות הללו. יש לכך הרבה מאוד השלכות וזה כולל – בני נוער כמו בני נוער – התנסויות במה שאני רואה כחומרים ממכרים כולם.

היום אמנם אנחנו עוסקים רק באחד מהם בסיגריות האלקטרוניות, אבל אני פחות מאבחנת ביניהם כי בעיני זה פחות משנה מהו החומר הממכר הראשוני שנחשף אליו בן או בת הנוער. בסופו של דבר אנחנו מובילים אותם להתמכרויות. למכה של התמכרויות. ולדור שנחשף ברמה ומתחת לרדאר בכלל, אולי אנחנו לא יודעים, גם לעישון וגם לצריכת סמים ואלכוהול וחומרים ממכרים נוספים.

כפי שאמרתי, ההתנהגויות הללו של בני הנוער הם שיקוף של המצוקה של כלל החברה הישראלית ללא הבדלי מגזר, אין פה אף אחד שזה נחסך ממנו. אני ממש לא רוצה שאפילו לרגע לא ייווצר הרושם שמדובר בבני נוער מסוג מסוים או בנות נוער ממגזר מסוים. לכן התכנסנו כאן שוב כדי לדון בסכנה החדשה-ישנה שפוגשת את בני הנוער של כולנו ללא הבדלים, והיא רלוונטית עכשיו ביתר שאת. כמובן שהנושא של סיגריות אלקטרוניות כמו גם נרגילות, גם מגדיל את הסיכוי משמעותית גם לחלות בקורונה כשהן עוברות כך מפה לפה. נדבר גם על זה.

הנתונים למיטב הבנתי עד כה, ובבקשה אני מבקשת מגורמי המקצוע שיתקנו גם אותי – סיגריות אלקטרוניות המבוססות על אידוי שמדמה את פעולות העישון ומשמש תחליף לעישון רגיל מכילות: ניקוטין, חומרי טעם, מים ומספר רב של חומרים רעילים וחומרים מסרטנים. הן מגיעות בטעמים שונים שזה בעיני משהו שצריך לתת עליו את הדעת כיוון שזה מושך את הצעירים וזה הרבה יותר קל לחוות את חווית העישון הראשונית, מה שנקרא: יורד יותר בקלות ויותר טעים בגרון. המוצר זול בשוק ורכישה של ארבע קפסולות למילוי של ג'ול עולות 70 שקלים. הן מקבילות מבחינת שאיפות לארבע חפיסות סיגריה. זאת אומרת שהפכנו את זה לזול יותר ולקל יותר לצריכה.

היקף הנזקים הבריאותיים בשימוש בסיגריות אלקטרוניות עדיין אינו ברור במלואו כיוון שהמוצר יחסית חדש ועדיין אין לנו נתונים ממחקרים ארוכי טווח. מחקרים מצביעים על עלייה בעישון סיגריות אלקטרוניות בשנים האחרונות בקרב בני נוער. נכון לשנת 2019 – בבקשה תתקנו אותי אם יש נתונים יותר מעודכנים – 19% מבני הנוער מעשנים, 26% מהם מעשנים סיגריות אלקטרוניות, 33% מבני הנוער שמעשנים בגילאים 12 עד 15 התחילו לעשן באמצעות סיגריות אלקטרוניות. בשנת 2020 כ-23% בקרב בני הנוער בגילאי 15 עד 17 התנסו בסיגריות אלקטרוניות – אנחנו יודעים שההתנסויות הראשונות בגילאים הללו, כמובן, מובילים להתמכרות מאוחר יותר – לעומת 18.8% בשנת 2019; זאת אומרת – עלייה.

כ-20% מבני הנוער בגילאי 15 עד 17 התנסו בסיגריה אלקטרונית כמוצר עישון ראשון. האחוז הגבוה ביותר לאחר סיגריות רגילות בגילאים הללו. בני נוער שמעשנים הם בעלי סיכון גבוה יותר, כפי שאמרתי, להידבק בנגיף הקורונה: פי חמש לעומת לא מעשנים. שימוש בסיגריה אלקטרונית עלול להתפתח להתמכרות, בעיקר בגילאים האלה שהם הגילאים המועדים בכל מקרה לפורענות.

שכחתי ודילגתי על הסרטון. נעשה הפסקה בדברי הפתיחה לסרטון ונעבור אליכם לדברי המשתתפים.

(מוצג סרטון)
היו"ר מיכל וונש
זה היה כדי להכניס אותנו לאווירה ובעצם לאחריות העצומה. אני רואה שעוד אנשים הצטרפו אלינו לזום. בוקר טוב לכולם, למי שהצטרף אלינו ולא שמע את הפתיחה. אנחנו נתחיל לשמוע מכם, שירה כסלו מהמיזם הרב מגזרי למיגור העישון ואחריה פרופ' חגי לוין. שירה, בוקר טוב.
שירה כסלו
בוקר אור, אני מודה מאוד על קיום הדיון החשוב הזה. יש פה חשיבה ארוכת טווח שלא להרפות מהנושא הזה. אשמח אם תוכלו להעלות את המצגת כדי שאוכל לעבור עליה.
היו"ר מיכל וונש
יש לנו את המצגת.
שירה כסלו
בינתיים אחדד לגבי המצגת. היא מורכבת משתי קבוצות של נתונים: קבוצה אחת הם סקרים ארוכי טווח שהמיזם למיגור העישון עושה בקרב בני נוער ומבוגרים. הקבוצה השנייה שנדבר עליה יותר מאוחר בחלק השני של מצגת – זו עבודה ביחד עם אוניברסיטת תל אביב, הבית ספר לבריאות הציבור, ראיתי שפרופ' דיאן לוין נמצאת פה. היא ואני הנחנו ביחד סטודנטיות בנושא של סקר תצפיות בחנויות.

נתחיל בנתונים, איפה אנחנו נמצאים. הדבר הראשון שאנחנו בודקים הוא: "מהו המוצר הראשון שניסינו". במשך הרבה שנים אנחנו רגילים להגיד: הסיגריה הראשונה שלי, אפרופו בני נוער ועם מה הם מתחילים. פה אתם רואים את כל הגילאים, אפילו עד גיל 65 ומעלה, המוצר הראשון הבולט מאוד שהרבה אנשים במשך שנים התחילו איתו היה סיגריה. לצערי הרב, אם נלך לעמודה מצד שמאל, גילאי 15 עד 17 בשנה-שנתיים האחרונות יש כבר חמישה מוצרים שונים שאיתם הם מתחילים, שהוא המוצר הראשון שלהם. מה שאתם רואים בכחול – זה הסיגריות, מעל זה בצהוב זה הנרגילה ואתם רואים אותה לאורך השנים כמוצר התחלה, והירוק אלה הסיגריות האלקטרוניות. זה המוצר החדש שאיתו בני הנוער שלנו מתחילים כמוצר ראשון. אנחנו נמצאים כבר על 20%. כשאנחנו מדברים מול תעשיית הטבק שאומרת לנו: זו החלופה למעשנים בגירים – התוצאות בסופו של דבר מראות משהו אחר.

נעבור לשקף הבא, אתם רואים באופן כללי התנסות, זאת אומרת, במה בני הנוער בני ה-15 עד 17 התנסו מבחינת מוצרי עישון. ואתם רואים ארבעה מוצרים מובילים: סיגריות, סיגריות אלקטרוניות, טבק לגלגול ונרגילה. תשימו לב שיש פה השוואה בין 2019 ל-2020, שני המוצרים שבהם יש עלייה הן סיגריות וסיגריות אלקטרוניות. אני זוכרת את פרופ' חגי לוין עוד ב-2018 כשסיגריות אלקטרוניות – וג'ול בעיקר – נכנסו, הוא אמר: תקשיבו, כל הקטגוריה הזו הולכת לנרמל את תופעת העישון במדינת ישראל, ולמה? כי עד אז דיברנו על "סיגריה זה מגעיל אותי". אבל מה לגבי סיגריה אלקטרונית? וכמו שאתם רואים שתי הקטגוריות שעולות הן סיגריה וסיגריה אלקטרונית.

אני ממשיכה הלאה. סיגריות אלקטרוניות קיימות במדינת ישראל או הניסיון למכור אותם קיים כבר מ-2009. במשך השנים הנושא הזה דשדש וזה בסדר גמור. כשאנחנו מסתכלים על בני הנוער, אנחנו רואים פתאום עלייה. מתי נכנסת העלייה הזו? בסביבות אפריל 2018, כשג'ול נכנס לארץ עם קמפיין אגרסיבי מאוד וממומן היטב – מה שנקרא – ומהנקודה הזו ואילך, כמו שאתם רואים, יש עלייה בהתנסות של בני נוער בסיגריות אלקטרוניות. דרך אגב, מי שמכיר את הנתונים מארה"ב, בארה"ב היו שיעורי עישון נמוכים מאוד והתנסות נמוכים מאוד של סיגריות. אבל, ג'ול בעצם נרמלו בחזרה את הקטגוריה. בישראל אנחנו מתמודדים גם וגם: גם עם התנסויות בסיגריות ובמקביל נוסף גם עם הסיגריות האלקטרוניות.

שקף הבא, מה שקרה במדינת ישראל ב-2018 לאורך כל השנה היו דיונים מרתוניים בוועדת כלכלה על חוק איסור פרסום שכלל בתוכו הרבה מאוד מרכיבים. וכמו שאתם רואים, החוק אושר בסוף 2018 – קודם כל הוא הגדיר את הסיגריות האלקטרוניות כחלק ממוצרי העישון שכל הרגולציה תקפה גם לגביהם. יש איסור פרסום; יש הגבלה של התכולה בריכוז הניקוטין ל-20 מיליגרם; יש איסור מכירה לקטינים; חובת חפיסות אחידות והשכרה בחנויות וכמובן דיווח על התכולה.

שקף הבא, כמו שהזכרתי, ביצענו יחד עם אוניברסיטת תל אביב סקר חנויות. זה סקר מאוד מקיף, בחנו 60 חנויות שונות. ואני רוצה לשים את הדגש ספציפית על החנויות הייעודיות למוצרי העישון שבהן נמכרות הסיגריות האלקטרוניות. אם תסתכלו מצד ימין של השקף אתם תראו את החנויות הרגילות: מכולות, סופרמרקטים. שם אתם תראו שהחפיסות האחידות בהחלט תפסו, זאת אומרת: הסיגריות והטבק לגלגול מופיע בחפיסות אחידות. נעבור לצד שמאל, ואתם תראו שבחנויות הייעודיות שרק ב-8% מהחנויות מופיעות הסיגריות האלקטרוניות באריזות אחידות. זאת אומרת, מרבית שוק הסיגריות האלקטרוניות ומוצרי האידוי למיניהם לא עברו לחפיסות אחידות.

אם אתם רוצים לראות את זה בעין בצורה ברורה מאוד – למי מכם שהספיק מינואר עד מרץ השנה להיות בדיוטי פרי – כך נראית חנות שעומדת בחוק: היא מוסתרת וצריך להיכנס אליה במיוחד ואז כשנכנסים רואים את הכול. רואים, זה לא מוסתר, זה בסדר, מותר, אבל בחפיסות אחידות. תיכנסו בבקשה לחנויות ייעודיות כיום ותראו את הפער שמושך את בני הנוער שלנו להיכנס.

שקף אחרון – הדבר הבא שמסבך אותנו עוד יותר הוא שהחנויות עצמן לא מצייתות לנושא של שילוט. שני שלטים אמורים להיות: אחד, בחנויות הייעודיות – איסור כניסה לקטינים. שלט שני – כשאתה נכנס לתוך החנות אמור להיות שלט איסור מכירה לקטינים. השלט הזה אמור להזכיר למוכר שהוא לא אמור למכור לקטינים. אסור לו על פי חוק. ולבן נוער שהוא לא אמור להיות שם בכלל. בסקר תצפיות שלנו ב-70% מהחנויות לא הופיעו שני השלטים האלה.

לסכם את המצב כרגע, יש שלושה דברים עיקריים שאנחנו ממליצים לעשות: 1. לייצר את מנגנוני האכיפה לחוק המצוין שעבר כאן. 2. אין מס על המוצר שנקרא סיגריות אלקטרוניות, מה שהופך את המוצר הזה למוצר הזול ביותר. 3. כפי שהזכרת בצדק, בהצעת החוק היה סעיף שעסק באיסור טעמים. מטעמים שונים הוא ירד וכעת משרד הבריאות צריך להעלות אותו חזרה ולאסור טעמים של המוצר הזה.

תודה רבה.
היו"ר מיכל וונש
תודה רבה, שירה. אני רוצה לבקש מחגי לוין – אני אוספת את השאלות שיש לי למשרד הבריאות בינתיים ואשמח גם אם משרד הבריאות יתייחס להרבה מאוד מהדברים ששירה העלתה – להוסיף לנו נתונים נוספים כדי שנעשה את זה באופן הכי מרוכז שניתן מבחינת תשובות משרד הבריאות. חגי, בבקשה.
חגי לוין
תודה לך יושבת-ראש הוועדה, זה דיון חשוב. ,אני רוצה להציג נתונים שמשלימים את מה שהציגה שירה. ראשית, עשינו מחקרים ביחד עם ד"ר יעל בר זאב, בחנו את השיווק בנקודות המכירה. אנחנו יודעים ורואים בישראל שאין אכיפה מספקת גם של האיסורים הקיימים שגם הם לא מספקים, אבל אין אכיפה מספקת של האיסורים. לכן, בעיקר הילדים שלנו חשופים למוצרי טבק ועישון, לרבות גם סיגריות, אבל גם סיגריות אלקטרוניות ומוצרים אחרים.

בעבודת מחקר של דניאל אלבז – סטודנט שלי לרופאה ובריאות הציבור בבית הספר לבריאות הציבור של האוניברסיטה העברית בהדסה – בדקנו על פי נתוני החברות עצמם שמפורסמים באתרים שלהם, בדקנו את הנגישות של סיגריות אייקוס וסיגריית ג'ול לילדים בישראל מבחינת המרחק בין נקודות המכירה לבין בתי הספר. אז קודם כל הנתונים: מצאנו שבמרחק 1,000 מטר – שכולנו היום מרגישים בעצמנו מה המשמעות של מרחק 1,000 מטר, זה הסביבה הקרובה למקום שבו אנחנו נמצאים – מבתי הספר מצאנו בממוצע 8.7 נקודות מכירה של סיגריית אייקוס ו-5.2 נקודות מכירה של סיגריית ג'ול. אלה נתונים שאני חושף כאן לראשונה, אלה נתונים מדהימים, זה אומר שהנגישות היא עצומה, וזאת כאשר למעשה ל-86% מבתי הספר הייתה נקודת מכירה של סיגריית אייקוס במרחק של פחות מ-1,000 מטר. אגב, גם לרבים במרחק של פחות מ-400 מטר. ו-74% של סיגריית ג'ול.

מה שזה אומר לנו הוא שהיום בישראל הילדים שלנו מופקרים, פשוטו כמשמעו, לשיווק של מוצרים שאנחנו יודעים שאין אכיפה והקפדה בישראל על איסור המכירה מתחת לגיל 18. אנחנו יודעים שבמדינות רבות בעולם. למשל, בארצות הברית יותר מ-50% מהאוכלוסייה נמצאת באזורים שבהם איסור המכירה הועלה ל-21. אומה שבה החירות היא ערך עליון מצאה לנכון להעלות לגיל 21 וגם בישראל יש תמיכה רחבה - - -
היו"ר מיכל וונש
הפוך – מתוך מחויבות לשמור על בריאות הציבור היא העלתה.
חגי לוין
מתוך מחויבות לשמור על בריאות הציבור. מתוך הבנה שהרבה פעמים מי שקונה עבור בני ה-17, במדינה שבה אוכפים את איסור המכירה, מי שקונה עבור בני ה-17 אלה החברים שלהם בני ה-19. מחקרים מוכיחים שכאשר אתה מעלה לגיל 21 אתה מפחית משמעותית את התחלת העישון בגילאי 15 עד 18. ולכן זה קריטי שיעשה בישראל. אבל יותר מזה: מה שקורה במדינות שיש בהם רגולציה אמיתית, יש רישוי נקודות מכירה. משרד הבריאות או כל גוף רגולטורי אחר, יודע בדיוק מה הם נקודות המכירה והוא יודע לפקח שההחלטות שלו אכן מיושמות, והוא יודע – במקרה שיש בעל עסק, לצורך העניין רוב בעלי העסקים הם ישרים ושומרים על החוק – שכשיש בעל עסק שמפר את החוק ומוכר לקטינים וממכר אותם, ובעצם ממכר אותם למוצר שהורג אחד מכל שני משתמשים – אז אותו עסק מאבד את הרישיון שלו למכור.

בנוסף, יש מקומות בעולם שאוסרים את המכירה ברדיוס מסוים מסביב לבתי ספר. כדי להגן על הילדים מפני שיווק ומפני מכירה של מוצרים ממכרים ומסוכנים. ולכן אנחנו קוראים, יושבת-ראש הוועדה ולחברי הכנסת לחוקק חוק במדינת ישראל שמחייב רישוי נקודות המכירה ובתוכו גם להכניס איסור מכירה בסמוך לגני ילדים ובתי ספר או כל מקום שאנחנו נחליט כפי שמקובל בעולם. להעלות את איסור המכירה לגיל 21.

אם ננקוט בצעדים הללו, אנחנו נוכל להתמודד הרבה יותר טוב עם הנתונים היוצאים מן הכלל והמדאיגים ביותר ששירה הציגה – ואנחנו רואים את העלייה הדרמטית בהתחלת עישון במוצרים הללו בקרב בני נוער בישראל. רק אגיד נקודה נוספת: אחד מאמצעי השיווק זה שיווק של סיגריות אלקטרוניות בטעמים. בכנסת ה-20 בא מנכ"ל משרד הבריאות בר סימן טוב ובדחילו ורחימו ביקש מהכנסת לאסור את המכירה בטעמים. ראינו גם את המגפה של המחלה שקשורה לריאות בארה"ב מסיגריות אלקטרוניות. ובגלל עניין בירוקרטי לחלוטין של חברת הכנסת מארק העלתה טענה שזה נושא חדש, למרות שהייתה הסכמה גורפת של חברי הכנסת, הנושא של איסור הטעמים לא נכנס. אני חושב שאנחנו בשעה של משבר הקורונה, ואנחנו רואים שחברות הטבק והסיגריות האלקטרוניות ממשיכות לשווק ספציפית לבני הנוער בישראל. אנחנו צריכים עכשיו להעביר גם את איסור הטעמים. תודה רבה.
היו"ר מיכל וונש
תודה רבה, פרופ' לוין. קודם כל אומר שההצעה להעלות לגיל 21 כבר הוגשה, בתקווה שגם נקדם אותה. את הקריאה לתקן את החוק כך שאיסור הטעמים ייכלל – אני לוקחת על עצמי להוביל באופן מיידי.

לפני שאני נותנת למשרד הבריאות לדבר – אומר שהמשבר אשר לצדו הזדמנויות, משבר הקורונה, מאיר את הזרקור על כל מה שמבעבע כבר זמן רב מתחת לפני השטח ורק הוצף אל מעל פני השטח. המשבר מהווה את ההזדמנות. מבחינתי אני רואה אחריות מאוד גדולה, בתקופה שבה מדברים על תהליך הלגליזציה. אני כורכת את הנושאים יחדיו כיוון שאני חושבת שיהיה בלתי אחראי לא לטפל במה שאנחנו כבר יודעים שהוזנח והופקר לפני שעוברים לדבר הבא שהוא שינוי מעמד של עוד נושא שמקדם הלאה, לכאורה מתקדם, אבל בלי שטיפלנו במה שעד כה הוזנח. ואני מחויבת בכל דרך אפשרית לקדם את הנושאים הללו.

אשמח אם משרד הבריאות יתייחס לשאלות הנקודתיות מאוד שעלו פה. גם לנתונים שעלו; גם לנושא של היעדר האכיפה; גם לנושא של רישוי נקודות המכירה – פיקוח והיעדר פיקוח בקרבה לבית ספר. האם יש איזשהו מעקב של משרד הבריאות? ומהו מבחינתכם או מה אתם צריכים גם מהכנסת כדי שתוכלו לבצע ולמלא את חובתכם לאכיפה והקפדה על החוקים, שחלקם אולי כרגע בהיעדר סמכות. אני מעבירה את זה למשרד הבריאות. אני לא יודעת בדיוק את החלוקה של מי מכם שתוכל לענות על השאלות הללו, אני משאירה את זה בינכם; לד"ר אפרת אפללו, שנמצאת איתנו וגם אפי שפר. אפרת, תהי ראשונה ותוכלי לענות על התחומים שעליהם את - - -
אפרת אפללו
הנושא של האכיפה והפיקוח אתן לאפי להתייחס. קודם כל לגבי כול הדברים שנאמרו פה – תודה למיכל ותודה לכולם. כול הדברים שנאמרו פה הם בהחלט חמורים. אנחנו מודעים לכל מה שקורה, אנחנו מודעים לנתונים, מודעים לתופעה וכל מה שצוין פה. הכניסה של ג'ול וכוליי, הכניסה האגרסיבית עשתה פה באמת מהפך בעניין הזה.

אנחנו נוקטים במספר דברים, אמרתי את זה גם בוועדה הקודמת, ולצערי אין לי חדש בעניין של השוואת מיסוי של סיגריות אלקטרוניות. נייר העמדה מונח מולי, הנושא על שולחנו של המנכ"ל, על שולחנו של השר ואני מקווה שזה יצא לדרך בימים הקרובים ויגיע לשולחנו של - - -
היו"ר מיכל וונש
מה זה דורש כדי שזה יצא לדרך? שלא רק נקווה.
אפרת אפללו
כולם מסכימים. צריך אישור והפניות לכך לצערי קצת נמוכה. אנחנו באמת מנסים - - -
היו"ר מיכל וונש
הייתי אומרת שזה הפוך, שאנחנו במצב של דחיפות, לא של פניות. המצב הוא אקוטי וקשור למצב הבריאותי של הקורונה וכולי.
אפרת אפללו
מיכל, אני איתך. ואני "על זה", אני מנסה מאוד לקדם.
היו"ר מיכל וונש
אוקיי. אני מבקשת להתעדכן, ממש להתעדכן, כי אם לא אני אוציא מכתב למשרד הבריאות, לשר הבריאות, למנכ"ל. לבקש לטפל בכך מיידית. אני לא יודעת כמה זה יעזור, אבל מבקשת להתעדכן בימים הקרובים. אני חושבת שהדחיפות חייבת להיות מונגשת להם.
אפרת אפללו
בסדר, אני מסכימה. החומר המקצועי מוכן מזה זמן רב והוא מונח על שולחנם, ואנחנו מטפלים בזה. אנחנו יודעים שהחסם הזה הוא מאוד משמעותי, הנושא של המחיר ובהחלט זה אחד הדברים שחייב להיות על השולחן.
היו"ר מיכל וונש
הוועדה מבקשת בשבוע הבא שתעדכני אותה. שבוע, זה הרבה זמן. ביום שני הבא אני מבקשת עדכון אם זה התקדם.
אפרת אפללו
בסדר.
היו"ר מיכל וונש
תודה.
אפרת אפללו
חשוב מאוד גם הנושא של ההסברה בקרב בני נוער. ויש פה איזושהי עבודה שהתחילה לפני מספר שנים, יחד עם משרד החינוך, בנושא של הסברה. אנחנו נמשיך לקדם את זה ולחזק את זה.
היו"ר מיכל וונש
אפרת, יש לי שאלה בנושא הזה. הסברה דווקא בעידן הזה שבני הנוער נמצאים בסוג של אי-קשב לכל דבר אחר חוץ מאשר למחשבים ולזומים השונים. אנחנו נערכים לא מלפני מספר שנים, אנחנו נערכים עכשיו בהתחשב במציאות החדשה הזאת שהם צורכים כל הזמן טכנולוגיה למעין קמפיין הסברתי ממוקד בבני הנוער, ממוקד לנושאים הללו, דווקא בעת הזאת, דווקא במשבר הקורונה שמשדר את הדחיפות הזו?
אפרת אפללו
אני מתחילה לקדם ביחד עם מחלקת ההסברה שלנו את העברת המסרים לבני נוער במקומות שבהם הם נמצאים. שוב, אלו תהליכים וזה צורך משאבים: גם של זמן וגם של תקציב. אנחנו מתחילים עם זה. אנחנו מודעים לדחיפות של העניין הזה, בהחלט.
היו"ר מיכל וונש
אוקיי. תודה. את יודעת שזה לא אישי, אני משדרת את הדחיפות הזו כי אני חשה ואני חושבת שהמשבר הזה יהווה הזדמנות אך ורק אם נזהה ונמצה את ההזדמנויות הללו. פה יש לנו אחריות מוגברת כלפי בני נוער שהולכים לנו לאיבוד. דור שלם שהולך לנו לאיבוד. אנחנו צריכים לפעול בדחיפות מתוך המצב הזה כפי שאנחנו רואים אותו. הנושאים שאנחנו מדברים עליו בוועדה הם רק סממנים, הם רק סימפטומים. הם לא הטיפול.

אפי, אולי תשלים את נושא האכיפה. לגבי שאלותיו של פרופ' חגי לוין וגם בכלל.
בוקר טוב, אפי.
אפי שפר
בשמחה, תודה רבה על המצגת היפה והמעניינת. אנחנו מדברים פה על שני חוקים עיקריים כשאנחנו מתייחסים לתחום הזה של מניעת עישון. החוק של מניעת עישון במקומות ציבוריים והגבלת הפרסום והשיווק של מוצרי טבק ומוצרי עישון. לשני החוקים האלה יש מנגנוני אכיפה שונים, למשל, אם אנחנו מדברים על חוק למניעת עישון במקומות ציבוריים – הסמכות לאכיפה ניתנת לרשות המקומית. והכסף שנכנס בסופו של דבר מהקנסות נכנס לקופה שלהן בתור תמריץ לביצוע האכיפה. בנושא של הגבלת פרסום ושיווק, כאן מדובר על הצגה של מוצרים בנקודות מכירה וכדומה – לצערי אין למשרד הבריאות סמכות אכיפה בנושא. למי שיש פה סמכות אכיפה הן הרשויות המקומיות ולמשטרה. אנחנו משתפים פעולה עם הרשויות המקומיות ובמידת הצורך ואם צריך – גם פונים למשטרה ומטפלים בפניות ציבור. אנחנו עושים את זה דרך הצינורות המקובלים שזה הרשויות המקומיות והמשטרה.
היו"ר מיכל וונש
אז אנחנו נשמע עוד מעט מהרשויות המקומיות והמשטרה. אני מקווה שהמשטרה גם איתנו. לגבי הפיקוח: אני כן אשמח לשמוע ממך מה קורה מבחינת הפיקוח על נקודות המכירה בקרבת בתי ספר. האם בעקבות הנתונים המדאיגים הללו, אני חושבת שיש מקום למשרד הבריאות ליטול אולי אחריות נוספת.
אפי שפר
בוודאי. אני חושב שאנחנו צריכים לפקח יותר על הנקודות הללו שקרובות למוסדות חינוך ולמקומות כאלו.
היו"ר מיכל וונש
ויש כזה פיקוח כיום?
אפי שפר
כיום אנחנו לא יכולים לבצע את הפיקוח הזה, כמו שהזכרתי קודם, אין לנו את הסמכויות לכך בחוק.
היו"ר מיכל וונש
אוקיי.
אפי שפר
אנחנו נכונים לשתף פעולה עם כל גורם בעל סמכות כדי לקדם את הנושא הזה.
היו"ר מיכל וונש
הבנתי, מצוין, בסדר. אני רוצה לשמוע את ההשלמה לדברים בנושא הפיקוח.

מהרשויות המקומיות, נמצא איתנו שלמה שטיין.
שלמה שטיין
שלום לכולם, בוקר טוב לכולם.
היו"ר מיכל וונש
שלמה, בוקר טוב.
שלמה שטיין
אני שלומי שטיין, סגן מנהל אגף הפיקוח בעיריית תל אביב-יפו. מבחינת האכיפה – וכמובן אני לא מתייחס לעובדה שהעסקים ממילא לא פעילים בתקופה האחרונה – בעיריית תל אביב אנחנו מבצעים אכיפה שוטפת בעסקים בשיתוף פעולה מלא עם אפי שפר והצוות שלו. שיתפנו פעולה גם עם שירה בוועדה. אנחנו לומדים המון מכל הדברים האלה ואנחנו מנסים, מה שנקרא, לשכלל את הפעילות שלנו בכל מיני תחומים, בכל האכיפה האפשרית.

חלק מהדברים שביקשנו וביצעו מבחינת הרישוי, זה להכניס לתוך רישיונות העסק ,למשל, את התנאי שאוסר לפרסם מוצרי עישון בבקשות לאירועים חד פעמיים שקורים בעיר. אנחנו יודעים שבעבר היה איזשהו אירוע שחברת פיליפ מוריס פרסמו – ממש הכניסו דוכן של מכירת סיגריות לתוך אירוע המוני בתל אביב. מאז למדנו וזה לא קורה וזה גם לא יקרה. העברנו הנחיות בהתאם. דברים בסגנון הזה.

עוד דברים שאנחנו מנסים לדחוף אליהם, דרך אגב, ולא עובדים כל כך – זה הנושא של להגדיר את העישון בתור אחד מתנאי רישיון עסק שבאחריות משרד הבריאות. לדוגמה, אנחנו מבקשים שעסק שבו אנחנו מגלים עבירות של אי מניעת עישון באופן רצוף – מעבר ל-5,000 שקלים דוח שבעל עסק מקבל וזה דוח שהוא די כבד, גם אם אתה בעל דיסקוטק או דברים כאלה – רצינו להחיל גם את הנושא של ביטול רישיון עסק עקב עבירה מתמשכת על עישון במקומות ציבוריים. מכיוון שזה לא אחת ממטרות החוק על פי משרד הבריאות, זה לא קורה. היינו שמחים שדבר כזה יקודם. - - - את המשמעויות של עסק שיכולים לעשן בו כל יום וכל היום. משרד הבריאות יכול לאכוף תנאי תברואה נאותים בבתי אוכל למיניהם, אבל אם מעשנים שם מבחינת משרד הבריאות – נכון לעכשיו לפחות – זה כנראה לא מהווה הפרה על תנאי רישיון עסק.
היו"ר מיכל וונש
זה חשוב מאוד. זה חשוב מאוד שחסרה בעצם סמכות.
שלמה שטיין
- - - אנחנו יודעים מניסיון. כשאנחנו מזמינים בעלי עסקים לשימוע לפני ביטול רישיון בגלל עבירות מסוימות או הפרות תנאים מסוימים. זה טריגר קשוח מאוד לבעלי עסקים לחזור בהם מהעבירות ולהימנע מביטולי רישיון ולהגיע לקנסות ובתי משפט וצווי סגירה.
היו"ר מיכל וונש
זה תיקון חשוב מאוד. הוועדה בהחלט תקדם את זה. תודה שאתה מעלה את זה.
שלמה שטיין
- - - הוועדה והנוכחים יקדמו את הנושאים האלה. מבחינת אכיפה של סיגריות אלקטרוניות שזה הנושא, אני יודע שמחר מדברים על הנרגילות, אנחנו לא נערבב בשר וחלב.
היו"ר מיכל וונש
הפרדנו את זה כי אמרנו שכל אחד מספיק חמור.
שלמה שטיין
מבחינתנו זה ברור שסיגריה אלקטרונית היא ברת אכיפה. הגשנו משנת 2019 עד היום מעל 3,000 דוחות על עישון במקומות ציבוריים. אין לנו דוחות על עישון של סיגריות אלקטרוניות. יכול להיות, כמו שגם שירה הזכירה במצגת מכיוון שמדובר בבני נוער והם ממילא לא נכנסים למועדונים ודיסקוטקים ששם אנחנו אוכפים – כנראה שהקהל שמעשן את הסיגריות הוא לא הקהל שאנחנו פוגשים במועדונים והברים. בוא נגיד את זה בעדינות, אין דוחות על הנושא הזה. למרות שברור שזה בר אכיפה.
היו"ר מיכל וונש
אז מי יכול לאכוף את זה? אלה מקומות מעט אחרים.
שלמה שטיין
ברגע שפקח נכנס לעסק ורואה אדם מעשן סיגריה אלקטרונית – האדם ייאכף. אנחנו ללא אכיפה כי כנראה לא נתקלו במעשני סיגריות אלקטרוניות במועדונים וברים. זאת לעומת מעל 3,000 מעשנים של סיגריות רגילות שנאכפו.
היו"ר מיכל וונש
טוב. תודה רבה. אני מבינה שמהמשטרה אין איתנו גורם שמטפל לפי מה שאנחנו מכירים, אז אין איתנו בכלל נציג של המשטרה. אולי זה גם מעיד על אחד האתגרים שלנו.

נעבור למשרד החינוך, אשמח לשמוע בהמשך, גם לשיחה שהייתה עם משרד הבריאות, מה משרד החינוך בפרט בעת הזאת מציע. תוך זיהוי ההכרח להיערך למשבר מתמשך שבו בני הנוער נמצאים במקום שאפשר דווקא אולי להעביר חלק גדול מאוד מהמסרים שחשובים לנו שאנחנו מדברים עליהם פה בוועדה בצורה יצירתית באמצעים הטכנולוגיים ששם נמצאים היום בני הנוער.

קרן ממשרד החינוך, בוקר טוב.
קרן רוט איטח
בוקר טוב, אני מברכת על הדיון החשוב מאוד. הנתונים האלה מוכרים לנו ואנו בשיתופי פעולה עם כול הגורמים שעוסקים בעישון, כולל עם שירה מהמיזם למיגור העישון. טיפול בעישון, גם של סיגריות, גם של נרגילות – שנדבר עליהם מחר – וגם של סיגריות אלקטרוניות, מבחינתנו זה חלק מהתנהגויות סיכון אליהם אנחנו מתייחסים. ברגע שהתוודענו לנתונים על עלייה בשיעורי העישון ושימוש בסיגריות אלקטרוניות – נקטנו בפעולות של הגברת המודעות של צוותים חינוכיים ושל כל אנשי החינוך שפועלים בתחום וגם של התלמידים.
היו"ר מיכל וונש
כיצד זה מונגש לתלמידים?
קרן רוט איטח
שיעורים, חומרי מידע. אני מדברת על העת שלפני הקורונה. שיעורים שבהם הגברנו את המידע והמודעות להשפעות של הסיגריות האלקטרוניות. לגבי העת הזו, אנחנו שוקדים ונעזרים בקבוצת תלמידים כדי למקד ולראות איזה מסרים יעברו בצורה הטובה ביותר באמצעים טכנולוגיים. אנחנו כרגע פועלים לפיתוח חומרים כאלה. מחר אנחנו מקיימים דיון בין-משרדי כולל שותפים ממשרד הבריאות, הרשות למלחמה בסמים, כדי לחשוב על פעולות של הסברה בקרב מבוגרים, הורים ותלמידים.
היו"ר מיכל וונש
אז קודם כל אני אשמח מאוד לעדכון לגבי מסקנות הצוות הבין-משרדי. אם יש איזשהי תוכנית עבודה, אם הוועדה תוכל לראות אותה – אני מבקשת מאוד. נמצא איתנו דביר, יו"ר מועצת התלמידים. אני חושבת ומקווה, קרן, שכוללים גם את הקולות הללו בתוך השיקולים של הצוות הבין-משרדי, כי כדי להבטיח שנגיע לבני הנוער, כדאי - - -
קרן רוט איטח
היום יש לנו פגישה איתם כדי לחשוב גם על הדברים האלה.
היו"ר מיכל וונש
מצוין. דביר, תספר לנו גם מראות עינך וממה שאתה שומע וחשוב שאנחנו נהיה מודעים לו כוועדה. וגם כיצד הוועדה יכולה לסייע מבחינת בני הנוער, בפיקוח שלה על מה שקורה מולכם.
דביר בן זאב
בוקר טוב לכולם.
היו"ר מיכל וונש
בוקר טוב, דביר.
דביר בן זאב
קיימנו דיון עם קרן. אתחיל בכך שאני רוצה לברך אותך יושבת-ראש הוועדה, מיכל, וגם את הוועדה שמתעסקת בנוער ובנושאים הכול כך חשובים האלה גם בזמן הזה. כמו שאת אמרת, יש פה דור שיוצא חבוט מכל עבר בכל כך הרבה נושאים וצריך גם לשים לב לעניין הזה.

אני יכול לספר לכם שאני זוכר אי שם ב-2018, שזה נכנס לישראל. אני זוכר את התסיסה שהייתה בכיתה על הסיפור הזה: זה מין שילוב של נרגילה עם סיגריה; זה לא מפעיל גלאי עשן כי זה מעלה אדים; זה לא ממכר ויש טעמים. היו כל כך הרבה שמועות. וזה התפשט בבית הספר בשנייה. ממש לקח לו שבוע עד שזה דובר בכל בית הספר. אגב, זה היה ממש על הג'ול שהגיע. ראינו עלייה חדה מאוד, ראו את זה בארצות הברית וראו את זה גם אצלנו, בשימוש באופן כללי בניקוטין בקרב בני נוער. משהו שלא היה לפני זה.

צריך להבין שבגיל הזה, כמו שידוע לוועדה, לניקוטין יש השפעה ישירה על ההתפתחות של המוח ועל הלמידה, הזיכרון והקשב של התלמיד. אחד הדברים הכי נוראיים בסיגריות האלקטרוניות הוא שהם מגבירות את הסיכון להתמכרויות עתידות. ככל שהנער יתחיל בגיל יותר צעיר לעשן, כך הסיכוי שהוא יתמכר לחומרים מסוכנים בהמשך, גבוהים משמעותית.
היו"ר מיכל וונש
אני חושבת שיש לנו פרזנטור לקמפיין.
דביר בן זאב
עוד נקודה שלא באמת - - - סיגריה מודעים לעישון הפסיבי, בסיגריה האלקטרונית פחות מודעים לעישון הפסיבי. אבל גם שם קיים פשוט - - - שמשחרר מתכות רעילות לאוויר, ומשחרר הרבה חלקיקי ניקוטין לאוויר הנקי שלנו. מה שגורם להתמכרויות גם אם אתה לא - - -
היו"ר מיכל וונש
דביר, אני לא רוצה לקטוע אותך. היות וכל הגורמים שנמצאים בזום מכירים היטב את הנתונים הללו ואנחנו משכנעים את המשוכנעים. אני כן רוצה לשמוע מהפרספקטיבה של בני הנוער – מה אתם צריכים מכל הגורמים שנמצאים פה כדי שנוכל דווקא בעת הזו להגיע אליכם? יופי שהתחיל שיח מול משרד החינוך ואני מקווה להתעדכן בקרוב שיוצא קמפיין כזה. אם יש דברים שאתה חושב שחשוב שהוועדה תדע לעקוב אחריהם אל מול בני הנוער, מכל המגזרים, מכלל הגילאים שדיברנו עליהם. מאוד חשוב לי לשמוע את זה, אם תוכל להתמקד בזה.
דביר בן זאב
אגע בפן הפרקטי. איזושהי התייחסות שלא הייתה פה, במיוחד עם הקורונה עכשיו לבני נוער יש זמן עודף במיוחד ברשתות החברתיות שאין עליו שום פיקוח. החוק היבש אוסר על פרסום של החברות ברשתות החברתיות. אבל, כוכבי הרשת והגורמים שמשפיעים על הסביבה שבה גדלים בני הנוער – בין אם במכוון, בין אם במודע – מקדמים את הדיבור של סיגריות אלקטרוניות ושל חומרים מסוכנים ששם אין איזשהו פיקוח. בהחלט צריך לראות איך מטפלים בזה, במיוחד בתקופה של היום שבני הנוער נמצאים המון המון ברשתות החברתיות. אין איזושהי התייחסות לעניין הזה. אמור לזרום שם מידע חופשי, אבל זורם שם מידע שמניע את בני הנוער ומשפיע עליהם, גם אם לא במודע, על התנהגויות מסוכנות כמו העישון של הסיגריה האלקטרונית. לכן אני כן מעלה את זה כאן לוועדה לראות מה אפשר לעשות עם זה. אני כמובן תומך בכל החוקים שפרופ' חגי לוין הציע. זה נשמע לי קצת אבסורדי שהורים יכולים לשלוח את הילדים לבתי הספר שלהם והם יכולים לחתום על איזשהו אישור שהם יודעים שהיציאה מהבית ספר בגלל הכביש מסוכנת – אבל ההורים אמרו: אין בעיה , כביש מסוכן אבל יכול להיות שמיד אחרי הכביש יש חנות שמתמקדת בבני הנוער שהמטרה שלה זה למכור. גם אם לא אומרים, זה פשוט הפקרה של בני הנוער.
היו"ר מיכל וונש
תודה רבה, דביר. אחזור על מה שאמרתי בפעם הקודמת שהיית פה בוועדה, ואמשיך בקצב הזה להזמין אותך כי אתה מפיח הרבה מאוד תקווה בזה שאשריך ישראל שאלה הם בנותייך ובניך. אני מעריכה מאוד שתמיד אתה כאן, עם באמת האחריות שלנו כלפי הדור שלכם. אין לי ספק כשההגה יהיה בידיים שלכם אתם תובילו אותנו למקומות נכונים וטובים יותר. עכשיו האחריות היא שלנו במשמרת הזו ואני מודה לך שאתה משתתף בצורה הזו. בהחלט אני לוקחת על עצמי באופן כללי גם להתייחס לנושא הזה של מה שקורה ברשתות החברתיות. זה בכל מקרה מטריד הרבה מאוד מפעולתי בהקשרים אחרים וגם בהקשר הזה. טוב שהעלית את הנושא הזה. צריך בהחלט לתת על כך את הדעת.

אשמח לשמוע מהמשרד לחיזוק וקידום קהילתי בהנחה שאתם חלק מהדיון בצוות הבין-משרדי. נמצאת איתנו אורית מהמשרד לחיזוק וקידום קהילתי.
אורית שפירו
בוקר טוב. אני רוצה לשים דגש על העבודה שלנו עם ההורים, כהשלמה לעבודה שציינה קרן. יש לנו כ-250 מנהלי ישובים בפריסה ארצית. ויש לנו עבודה מאוד ממוקדת עם ההורים. כמו שקרן ציינה, מדובר כאן בהתנהגויות סיכון. הן מתווספות לכול הנושא של עישון סמים; קנאביס; אלכוהול, התנהגות מינית שאינה מותאמת לגיל. זה מארז של מספר התנהגויות סיכון. הערב, למשל, אני נותנת הרצאה לאיזשהו ישוב להורים וכשאני מדברת - - -
היו"ר מיכל וונש
מצטערת שאני קוטעת אותך, אורית. התכוונתי להגיד את זה גם קודם כשקרן דיברה על זה. אולי זה אני ואני שמה לב לשפה, אולי כי אני משפטנית. ברגע שאנחנו קוראים לזה התנהגויות סיכון, אנחנו כבר מרחיקים את בני הנוער כיוון שהם לא התנהגויות סיכון – הם ההתנהגויות. נקודה. אנחנו שמים את התווית שלנו, זה גם משהו שהוועדה מתעסקת איתו מאוד בנושא של התמכרויות באופן כללי, להפיך את הסטיגמות האלה. הן מונעות מאיתנו את ההתקדמות. כשאנחנו אומרים, עוד פעם ועוד פעם: התנהגויות סיכון זה התנהגויות של מישהו אחר – אנחנו מדברים על כל בני הנוער. על כלל בני הנוער. הם כולם אם כבר, אז הם נוער בסיכוי, ולא נוער בסיכון. כולם.

אני הייתי מציעה לשנות אפילו את הצורה המילולית שאנחנו מתייחסים לנושא. זה לא מאבק ב-, זה לא מלחמה ב-. ההתנהגויות נכון שיש בהן סיכון.
אורית שפירו
אני מקבלת את דבריך היושבת-ראש, אם כי אני אומר: גם פה בנתונים יש לנו עדיין 80% שלא משתמשים. אנחנו חייבים לחזק את אותם קבוצות, את הפיתוח של החוסן שלהם מול אתגרים שיש בהם לחץ חברתי. לא ניכנס לזה כאן.
היו"ר מיכל וונש
כן. לא נפתור את זה פה. זה מעיין שינוי תודעתי שאני חושבת שחשוב שנעבור אותו.
אורית שפירו
בדיוק. ואני שמה את הדגש על העבודה שלנו שאנחנו מדברים איתם, עם ההורים. אנחנו מדברים שהם מהווים דוגמה אישית, על היכולת שלהם והצורך לדבר עם הילדים באספקט של מתן יחס חם ומכבד. ובעיקר כל הנושא של גבולות וחוקים. ובתוך זה אנחנו מדברים הרבה על הנושא ועל ההדגשה של ניטור ובקרה. ובמקום שבו בתוך המערך המשפחתי, מגיל מאוד צעיר, ההורים לומדים לנהל את השיח עם בני הנוער. לדעת לאיפה הם הולכים ומי החברים ומה מפריע להם ומה האתגרים – הם יכולים להתחיל לנהל את השיח למול אותם ההתנהגויות שמאפיינות את חלק מבני הנוער באותה קבוצה.

הנושא הזה הוא בהחלט נושא שנכנס – אני מציינת בזכותך, בהובלה שלך האינטנסיבית מאוד בוועדה הזאת – ואני מעבירה כל שבוע הרצאות והדרכות להורים ברחבי הארץ. אני מכניסה היום יותר ויותר מכלול של נושאים ודוגמאות עם הנתונים שאנחנו מתוודעים להם פה בוועדה. לידיעת ההורים. והמקום שאנחנו אומרים להורים זה: תדעו מה בני הנוער עושים; מה מעסיק אותם; תדעו איך לנהל את השיחה מולם, על היכולת שלהם לעמוד מול לחץ קבוצתי; על איך לעמוד מול התנגדויות; למי לדווח אם יש איזשהו קושי וכיוצא בזה. אסיים את דברי ואומר שיש מקום משמעותי מאוד בעבודה עם ההורים בכדי לחזק את הנוער שלנו.
היו"ר מיכל וונש
בהחלט, חשוב מאוד. וחשוב מאוד שלהורים יהיו הכלים לקיים את השיח הזה. העלית נושא שמטריד אותי מאוד וזה הנושא של מסד הנתונים שמתעדכן כל הזמן. אנחנו עדיין צריכים לפצח איך באופן מאוד מאוד מתכלל אנחנו אוספים את כל הנתונים הללו ויכולים להנגיש אותם לכלל המשרדים. כל אחד שעוסק מכיוונו, בהורים, בנוער, בהשלכות וכולי. אני שמחה לשמוע שאתם מנצלים את התקופה הזו להעביר ולהמשיך לעבוד גם עם ההורים. שוב, ההזדמנות שלצד המשבר זה שיש גם את ההכרח, אבל גם את ההזדמנות וגם את הזמינות הרבה פעמים – כיוון שאנשים נמצאים אל מול המסכים. ואולי צריך להתחיל לפלח לפי גילאים, לאיזה הורים אתם מגיעים, אני לא יודעת אם את זה אתם עושים. אשמח קצת יותר להעמיק, אבל לא בהזדמנות הזאת.

נמצא איתנו ממשרד האוצר, קובי. אשמח לשמוע קצת לגבי ההתמודדות של משרד האוצר עם נושא המיסוי של הסיגריות האלקטרוניות ומה שקצת נחשפנו אליו. בוקר טוב, קובי.
קובי בוזו
בוקר טוב לכולם. רשות המיסים עוקבת בעיקר אחרי נתוני היבוא של הסיגריה האלקטרונית. מה שעשינו זה שיצאנו בפרס מיוחד - - - גם הסיגריות עצמן האלקטרוניות וגם המיכלים או המחסניות של הסיגריות האלקטרוניות כי רצינו לראות את המגמה של היבוא של הסיגריות האלקטרוניות והמחסניות והנוזל בעצם.
היו"ר מיכל וונש
קובי, ממה נובע העובדה שהסיגריות האלקטרוניות הרבה יותר זולות?
קובי בוזו
כרגע אין מס על הסיגריות האלקטרוניות.
היו"ר מיכל וונש
זה מה שאני רוצה לשמוע ממך.
קובי בוזו
אמרו את זה כאן בדיון, ואנחנו נמצאים בקשר עם משרד הבריאות בנושא המיסוי.
היו"ר מיכל וונש
חייבים לתקן את הדבר הזה, למסות אותם.
קובי בוזו
כרגע אין מס קנייה, בניגוד למוצרי טבק אחרים, למשל כמו סיגריות או טבק לגלגול או טבק לנרגילה שיש עליהם מיסוי מיוחד.
היו"ר מיכל וונש
אתה יודע לומר לי מה מנע את החלת המיסוי הזה – כדי שנדע לצלוח את החלת המס? אתה יודע לומר לי מה בעבר מנע את החלת המיסוי גם על סיגריות האלקטרוניות?
קובי בוזו
בהתחלה בכלל לא היה פרט מכס לסיגריות אלקטרוניות וגם מדובר במוצר שהוא לא קיים שנים כמו סיגריות או טבק ונרגילה. זה היה מוצר שפחות ויותר מקובל. לפי הנתונים שראינו הייתה לפני כמה שנים עלייה ביבוא של הסיגריות האלקטרוניות, אחרי זה ירד ואחרי זה שוב פעם זה עלה בשנים 2018 ו-2019 . כמו סינוס כזה – עולה ויורד מבחינת נתוני היבוא.
היו"ר מיכל וונש
אני מניחה שזה הקמפיינים של החברות שמזהות שיש פה פרצה והם רוכבים עליהם. אבל בסדר.
קובי בוזו
כן. יכול להיות. למשל, בשנה הזאת דווקא אנחנו רואים צניחה משמעותית בנתוני היבוא, גם של הסיגריות עצמם, של הכלי עצמו, וגם לגבי המחסניות. יש ממש צניחה מטורפת, אנחנו רואים אפילו ירידה של 80%, 90% בנתוני היבוא בהשוואה לשנת 2019. עדיין, למרות הירידה בנתוני היבוא. עדיין אנחנו נמצאים בקשר עם משרד הבריאות לגבי - - -
היו"ר מיכל וונש
קובי, הקשר נותק. אמרת שאתם נמצאים בקשר עם משרד הבריאות ואז קפאת.
קובי בוזו
אני חוזר: אנחנו בקשר עם משרד הבריאות לגבי אפשרות למסות את המחסניות, למשל, של הסיגריות האלקטרוניות. צריך רק לקחת כמה אלמנטים בחשבון שמדובר כאן בנוזל לעומת סיגריות רגילות. מדובר גם על תופעה של הברחות שיכולה להיווצר. כול זה נמצא כרגע בבחינה של הגורמים המקצועיים בשיתוף עם משרד הבריאות.
היו"ר מיכל וונש
אוקיי. תודה, אשמח להתעדכן אם יש איזשהם מסקנות מהבדיקות הללו. אנחנו בכל אופן נפעל בכלים שלנו כדי לקדם את האפשרות למסות אותם ככול חומר לעישון אחר.
נילי פינקלשטיין
סליחה, כבוד היושבת-ראש, אני נציגת משרד המשפטים.
היו"ר מיכל וונש
לא כתוב לי שאת פה, אני מתנצלת. נמצאת איתנו נילי פינקלשטיין ממשרד המשפטים. אני אשמח מאוד להתייחסות שלך לנושא של האכיפה, היא חסרה לי. בוקר טוב.
נילי פינקלשטיין
בוקר טוב. אני קודם כל רוצה לעדכן לגבי המצב החוקי הקיים בחוק איסור פרסום ושיווק מוצרי עישון וטבק. החוק קובע עבירות פליליות רלוונטיות לדיון היום, כמו למשל, על מכירה של סיגריות ובכלל זה סיגריות אלקטרוניות לקטינים. למרות שקבועות בחוק עבירות פליליות, אנחנו לומדים שמאז שנקבעו העבירות שיש קושי בתחום האכיפה. התקיים דיון לפני כמה חודשים בוועדת כלכלה, סוכם בקריאה של ועדת כלכלה לתיקון חקיקה שיקנה סמכויות אכיפה למשרד הבריאות. סמכויות שלא קיימות היום.
היו"ר מיכל וונש
צריך לבדוק איפה זה עומד. אתם יודעים איפה זה עומד, נילי? את יודעת לומר לי?
נילי פינקלשטיין
לא. אעדכן את הוועדה בעניין הזה.
היו"ר מיכל וונש
אז אני מבקשת השבוע לעדכן את הוועדה. בסדר?
נילי פינקלשטיין
בסדר גמור. רק אבהיר שזה לא תיקון שמשרד המשפטים מוביל, אבל אברר איפה זה עומד.
היו"ר מיכל וונש
תודה.
נילי פינקלשטיין
אני כן רוצה לפרט שבכל זאת גם היום במסגרת החוק שקיים, למשל, בנוגע להצבת שלטים שאוסרים על מכירה לקטינים, האיסור הזה נקבע כתנאי – מי שמפר אותו, זה נחשב כהפרה של תנאי הרישיון. ולכן יש כלי אכיפה רלוונטיים שקיימים כבר.
היו"ר מיכל וונש
השלטון המקומי אומר שאין אפשרות לביטול רישיון עסק. נילי, אם תוכלי לחדד, כי הבנתי מהשלטון המקומי שאין אפשרות לבטל רישיון עסק על בסיס הפרה כזו. את אומרת לי שיש.
נילי פינקלשטיין
לא. אני לא אומרת שיש ממש אפשרות לביטול רישיון עסק. זה משהו שהרשויות המקומיות יכולות לעשות בו שימוש. הבנתי גם שמשרד הבריאות, בחודשים האחרונים, עובד על איזשהו תיקון לצו של חוק רישוי העסקים שאמור לאפשר את האכיפה בצורה מיטבית יותר.
היו"ר מיכל וונש
אם אני רוצה עדכון לגבי זה, זה מהייעוץ המשפטי של משרד הבריאות?
נילי פינקלשטיין
כן.
היו"ר מיכל וונש
אוקיי. אנחנו נעשה בירור עם מי שנמצא ממשרד הבריאות, עם אפי, שיוכל לברר את זה אל מול הייעוץ המשפטי. אודה על כך, אפי.
אפי שפר
אין בעיה, אברר על זה.
היו"ר מיכל וונש
תודה רבה, אפי.

כן נילי, סליחה שקטעתי אותך.
נילי פינקלשטיין
בעיקר היה לי חשוב לעדכן לגבי הדיון שהתקיים בוועדת כלכלה לפני כמה חודשים ושהחוק הזה של איסור, פרסום ושיווק הוא חוק שנמצא בעבודה.
היו"ר מיכל וונש
אוקיי. אני ממתינה לעדכון בשבוע הקרוב ממך. איפה זה עומד ועם מי אני צריכה לעשות מעקב אם זה לא במשרד המשפטים.
נילי פינקלשטיין
בסדר גמור.
היו"ר מיכל וונש
תודה רבה, אני שמחה שאת פה איתנו. האגודה למלחמה בסרטן – נמצאת איתנו דנה.
דנה פרוסט
שלום.
היו"ר מיכל וונש
בוקר טוב, דנה.
דנה פרוסט
בוקר טוב, תודה רבה על הדיון החשוב ועל ההזדמנות לדבר. נאמרו הרבה דברים חשובים והזמן קצר. אני רוצה להתייחס לשלוש נקודות שהועלו: בנוגע לדוחות שהתייחסו – אני לא בטוחה שהסיבה שלא ניתנו דוחות בגלל שאנשים לא נכנסים עם סיגריות אלקטרוניות למקומות בילוי. השאלה שבאמת צריכה להיות היא למה לא ניתנו דוחות על סיגריות אלקטרוניות - - -
היו"ר מיכל וונש
זה מה שניסיתי לברר.
דנה פרוסט
אולי בגלל שיותר קל להחביא אותם, כי הריח לא קיים או כי פשוט לא ניתנים דוחות – זו גם סיבה.
היו"ר מיכל וונש
אבל עדיין יש פער: 3,000 דוחות ניתנו על עישון סיגריות ואפס על סיגריות אלקטרוניות.
דנה פרוסט
זה סימן שאלה מאוד גדול. עוד נושא שהייתי רוצה להזכיר: אנחנו כל הזמן דנים בסיגריות אלקטרוניות, אבל כשמדברים על סיגריות אלקטרוניות בקרב בני נוער, הם לא תמיד מכנים אותם סיגריות אלקטרוניות. יש שמות שונים. אני יודעת שהרבה בני נוער קוראים לסיגריות אלקטרוניות בכלל וויפ. כשמדברים איתם על סיגריות אלקטרוניות, זה כמו לדבר על איזה מילת שבת שהם בכלל לא יודעים במה מדובר. גם את זה צריך לקחת בחשבון, שהטרמינולוגיה שונה מאוד ומשתנה.
היו"ר מיכל וונש
חשוב מאוד. אני מקווה שאת בצוות הבין-משרדי שעוסק בשאלה איך מנגישים את הנושא הזה.
דנה פרוסט
אשמח מאוד, אשוחח עם קרן בהמשך.
היו"ר מיכל וונש
אני גם אשמח. ואשמח שתעדכני אותי שאת שם.
דנה פרוסט
בשמחה. נושא נוסף שהייתי רוצה לגעת בו הוא העובדה שחברות הטבק לא שוקטות על השמרים. בעודנו מדברים כאן על סיגריות אלקטרוניות שכבר פשטו בישראל ובני נוער משתמשים בהם – יש מוצרי עישון חדשים שכל הזמן יוצאים לשוק.
היו"ר מיכל וונש
כל הזמן, כל הזמן.
דנה פרוסט
אנחנו כול הזמן רואים גם הפרות במסגרת הפרסומות המותרות של מוצרי עישון חדשים. עם כל מיני קופונים למיניהם. עם כל מיני טריקים. ואני בטוחה שבני הנוער גם ככה עם העיניים, וזה מגיע, ויש כל מיני אסמכתאות שונות ומשונות. חשוב לי לציין: סיגריות אלקטרוניות נמצאות כרגע בשוק. אנחנו צריכים לוודא שכל מוצרי העישון החדשים לא יגיעו לשוק כמו שהסיגריות האלקטרוניות הגיעו בשנתיים האחרונות. את זה אנחנו יכולים עדיין לעצור.
היו"ר מיכל וונש
זאת אמירה חשובה מאוד. אני מודה מאוד על הקריאה הזו. האחריות שלנו היא ביתר שאת – ושוב, ההזדמנות שלצד המשבר. אני חושבת שדביר גם התייחס לפרסומות שהן מוצאות את דרכן, דרך כול מיני פרצות ובני הנוער מיודעים למוצרים חדשים. זה בשנייה מתפשט, זה לא לוקח הרבה יותר מזה. אני מקבלת את הקריאה שלך ואני מקווה מאוד שאת גם תהיי חלק מהחשיבה של הצוות הבין-משרדי הזה בנושא הנגשת המידע לבני הנוער.

אבקש ממש בקצרה כי אנחנו מסיימים את הפגישה. רציתי לאפשר לפרופ' לאה רוזן ממש בדקתיים. ולד"ר שני שילה. ממש בדקתיים על מה שלא נאמר עד כה. אם יש משהו להוסיף שחשוב שניקח בחשבון ואז נסכם.

ד"ר שני שילה, נמצאת איתנו?
שני שילה
אני כאן. קודם כל תודה רבה, הוועדה מצוינת. שמי שני שילה ואני המייסדת ומנכ"ל העמותה הישראלית לסרטן ריאה. אני מברכת על הוועדה ועל הנתונים המדאיגים מאוד. מה שמדאיג אותנו שאנחנו מגדלים פה דור חדש של מכורים לניקוטין. אני רוצה לציין כמה דברים שלא ציינו: דבר אחד – אני לא משפטנית, לא עורכת דין, לא חברת כנסת, אני לא בדברים האלה – אני מרגישה את השטח. אני לא מבינה למה דיברו על מיסוי, ואני לא מבינה למה לא כל דבר שמכיל ניקוטין אמור להיות עם מיסוי אוטומטית. כלומר, למה יש פה בכלל שאלה? אמרו: הגיעו סיגריות אלקטרוניות ולא ידעו מה זה וזה. ניקוטין שווה מיסוי. זה דבר ראשון כי זה ברור שכל שימוש במוצר ניקוטין יביא להתמכרות.

דבר שני, דיברו על איסור פרסום ושיווק. כשג'ול נכנסו לארץ, הם נכנסו בצורה מאוד, מאוד אגרסיבית. אני זוכרת שהייתי ממש בשוק – אני נוסעת לאורך שדרות ראשיות של ערים והיו שלטי ענק של פרסום ג'ול, כולל כל דף שני בידיעות אחרונות, דף ענק, עם פרסום של סיגריה אלקטרונית. כשפרסמתי והעליתי את האבסורד הזה בדף הפייסבוק של העמותה – מיד יצרו איתי קשר מג'ול ומיד נזעקו. ביקשו לדבר ואמרו שהדבר הזה, הסיגריה האלקטרונית, עוזרת מאוד להיגמל.
היו"ר מיכל וונש
כן. צריכים למכור אותם בבית מרקחת.
שני שילה
בדיוק. הם לא מטרגטים את הנוער, אבל כמובן שהם טירגטו את הנוער. הם היו מאוד אגרסיביים. ואני שואלת פה: אם מוצרים עם ניקוטין, אם הטענה היא לעזרה לגמילה מעישון בגלל שאפשר לשלוט פה על כמות הניקוטין ואפשר לרדת עם כמות הניקוטין. אז בואו נהפוך את זה למוצר רפואי שדורש מרשם. זה פשוט מאוד. ובטח בלי טעמים וכולי.

עוד דבר, אנחנו תמיד שומעים המון על אכיפה טובה של אלכוהול. איפה האכיפה על העישון? כשצעירים קונים אלכוהול בפיצוציות או במכולות וכולי – ההרגשה היא ששם יש יותר אכיפה לעומת קניית סיגריות, קניית מוצרי עישון. זה נראה משהו כזה – אנחנו סלחניים כלפי עישון והתמכרות בגיל צעיר. אנחנו חייבים לשים לב לאכיפה. שוב, אני חושבת שעם כל העבודה הנהדרת של הגופים פה, אני שומעת פה אנשים ואת הלהט והדברים החשובים. אני מרגישה שיש ניתוק בין מה שאנחנו מדברים כאן לבין המציאות בשטח. איך אנחנו מגשרים על הניתוק הזה של הנוער?
היו"ר מיכל וונש
בהחלט. תודה רבה שני, זאת באמת השאלה. אנחנו מקיימים את הדיונים הללו בוועדה עם אנשים מדהימים. כל מי שנמצא סביב השולחן, גם רתום וגם מחויב.
שני שילה
אשמח להצטרף גם - - -
היו"ר מיכל וונש
בשמחה, תודה רבה שני, בהחלט. אני רוצה לסכם את מה שעלה פה מהדיון. להודות לכל מי שנמצא פה, גם על עבודת הקודש שאתם עושים וגם בעצם במילוי חובותינו, כולנו יחד. בתקופה הזאת ביתר שאת, אחזור על האמירה הזו שלצד משבר הקורונה ישנם הזדמנויות רבות ובהקשר הזה של המחויבות שלנו כלפי בני הנוער ובכלל כלפי כל מי שנמצאים וחווים את המשבר הזה גם במובנים של משבר נפשי.

בסופו של דבר, אנחנו יודעים שהקשר בין התמכרויות לבין המשברים האישיים שאנשים חווים הם מאוד מאוד גדולים. לא בכדי אנחנו נמצאים בעליה גדולה מאוד של הצריכה בחומרים הממכרים הללו. כולל הסיגריות האלקטרוניות שבהם דנו היום. אני שמחה מאוד שקיימנו דיון נפרד בזה כיוון שאני חושבת שעלו פה סוגיות ממוקדות בסיגריות האלקטרוניות. הוועדה מבחינתה תמשיך במעקב הזה. אני מבקשת מכל הגורמים שביקשתי מהם לעדכן אותנו בתוך שבוע לעשות את זה. אנחנו נקדם את הנושא החקיקתי. קודם כל את הנושא של המס על הסיגריות האלקטרוניות. העובדה שהיא כרגע המוצר הזול בשוק – פשוט לא מתקבלת על הדעת. אנחנו חייבים להפסיק להיות בעמדה תגובתית שכל הזמן מגיבה למוצרים החדשים. החברות, כפי שכבר נאמר פה, לא שוקטות על השמרים. הן כל הזמן מזהות את ההזדמנויות, גם שלצד המשבר. והוועדה מחויבת להמשיך ולהוביל, כפי שאמרתי, גם את הבליץ החקיקתי, שלושה חוקים כבר הוגשו. אנחנו נמשיך לעסוק בכך כדי שנוכל גם לזהות וגם למצות את ההזדמנויות בצורה ההוליסטית ביותר דרך הזווית של ההכרח להתמודד עם אתגר ההתמכרויות במדינת ישראל. דרך הדבר שמקשר בין כל הנושאים שעולים פה בוועדה וזה הנושא של ההתמכרויות. כמובן שהנושא של הטעמים גם הוא יטופל ולא יהיה מנוס מלטפל בו, להערכתי, בצורה של חקיקה. גם הנושאים של הקרבה לבתי הספר וכולי.
אני מודה לכולם על ההשתתפות. אני מבקשת להתעדכן ושתשלחו את הנתונים שביקשתי מכל אחד כדי שנוכל להתקדם הלאה. את חלקכם אראה מחר בוקר. שוב, תודה רבה ולהתראות.


הישיבה ננעלה בשעה 10:40.

קוד המקור של הנתונים