ישיבת ועדה של הכנסת ה-23 מתאריך 14/09/2020

תקנות סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה) (הגבלות על הפעלת שדות תעופה וטיסות) (תיקון מס' 2), התש"ף-2020

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-ושלוש

הכנסת



12
ועדת הכלכלה
14/09/2020


מושב ראשון



פרוטוקול מס' 65
מישיבת ועדת הכלכלה
יום שני, כ"ה באלול התש"ף (14 בספטמבר 2020), שעה 8:30
סדר היום
הצעת תקנות סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה) (הגבלות על הפעלת שדות תעופה וטיסות) (תיקון מס' 2), התש"ף-2020
נכחו
חברי הוועדה: יעקב מרגי – היו"ר
אימאן ח'טיב יאסין
מוזמנים
דורין ארטשיק - ייעוץ וחקיקה משרד המשפטים

רננה שחר - יועצת משפטית, רשות שדות התעופה

טל פוקס - יועצת משפטית, משרד הבריאות

אודי קלינר - סגן ראש שירותי בריאות הציבור, משרד הבריאות

רון חלפון - יועץ משפטי, רשות שדות התעופה

יורם שפירא - סמנכ"ל מסחר ופיתוח, רשות שדות התעופה.
ייעוץ משפטי
איתי עצמון
מנהלת הוועדה
עידית חנוכה
רישום פרלמנטרי
איה לינצ'בסקי



הצעת תקנות סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה) (הגבלות על הפעלת שדות תעופה וטיסות) (תיקון מס' 2), התש"ף-2020
היו"ר יעקב מרגי
בוקר טוב לכולם. אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת הכלכלה של הכנסת. היום ה-14 בספטמבר 22020 כ"ה באלול התש"ף. על סדר היום הצעת תקנות סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה) (הגבלות על הפעלת שדות תעופה וטיסות) (תיקון מס' 2), התש"ף-2020.

אם הבנתי נכון, ב-13 לאוגוסט 2020 הממשלה אישרה תקנות סמכויות מיוחדות שהיו בתוקף 28 ימים. אני לא אכנס למכניזם של זה, ועדת הכנסת וועדת הכלכלה צריכה לאשר אותם מכיוון ש-28 הימים הסתיימו והממשלה מבקשת להאריך את תוקפם בעוד 28 ימים בהכנסת שינויים נוספים.
איתי עצמון
גם בעקבות הערות שנשמעו כאן בוועדה.
היו"ר יעקב מרגי
היועצת המשפטית, תאמרי לנו מה מהות התיקונים בבקשה.
רננה שחר
רננה שחר, יועצת משפטית רשות לתעופה אזרחית. התיקונים שאנחנו מבקשים, קודם כל הארכת תוקף ב-28 ימים נוספים. מבחינת תיקון תקנה 3, מדובר באפשרות פתיחת מתחם המזון המשותף בשדה התעופה על פי הוראות קונקרטיות שייתן משרד הבריאות. רשת בקשו את זכות הדיבור בזום אם אדוני יאפשר להם.
היו"ר יעקב מרגי
אני מציע שנתחיל לקרוא את הסעיפים.
רננה שחר
"תקנות סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה) (הגבלות על הפעלת שדות תעופה וטיסות) (תיקון מס' 2), התש"ף-2020.

בתוקף סמכותה לפי סעיפים 4. 8. 12 ו-23 עד 25 לחוק סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה), התש"ף-2020 (להלן – החוק) ולאחר שהתקיים האמור בסעיף 4(ד)(2) לחוק, מתקינה הממשלה תקנות אלה:

תיקון תקנה 3.

1. בתקנה 3 לתקנות סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה) (הגבלות על הפעלת שדות תעופה וטיסות), התש"ף-2020 (להלן – התקנות העיקריות), אחרי פסקה (2) יבוא:

"(3) על אף האמור בתקנה 9(ב)(1) לתקנות הגבלת הפעילות, המנהל רשאי להתיר למפעיל שדה תעופה להציב שולחנות וכיסאות במתחם אכילה משותף בשדה תעופה ולאפשר ישיבה לצורך אכילה בו, בתנאים שיורה עליהם לשם צמצום הסיכון להדבקות בנגיף הקורונה. לעניין מיקומם ומספרם של השולחנות והכיסאות והמרחק ביניהם ולעניין הניקיון וההיגיינה במתחם זה".

זה הסעיף שמאפשר פתיחה של מתחם מזון משותף בשדה תעופה. בדברי ההסבר נכתבו המאפיינים הייחודיים של שדה תעופה, שהוא לא כמו כל קניון שבגללו נכון לאפשר את הדבר הזה, בין מבחינת גודל השטח וכמות האנשים, בין בבחינת זה שאנשים חייבים להיות שם, אין להם אפשרות בחירה, הם נמצאים במשך שעות ארוכות במקום הזה וגם צריכים אחר כך לעלות לטיסה שלעיתים תיקח זמן רב, לכן יש לאפשר את האכילה והשתייה שלהם בצורה נוחה.
היו"ר יעקב מרגי
אני שמח שהקשבתם לנו ולדוברים שהיו בדיון הקודם.
רננה שחר
זה מנוסח כהיתר קונקרטי משום שכרגע משרד הבריאות עוד לא הגיע לנוסחה שאפשר היה לשים אותה על הנייר ולומר כמה מטרים.
היו"ר יעקב מרגי
אבל לפחות התקנות מסמיכות. מכירות בצורך.
איתי עצמון
יש כבר היתרים כאלה?
טל פוקס
שמי טל, מהלשכה המשפטית של משרד הבריאות. נמצא אתנו גם אודי קלינר סגן ראש שירותי בריאות הציבור, אולי יוכל לספר קצת יותר על השאלה.
אודי קלינר
בוקר טוב. ד"ר אודי קלינר, סגן ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות. שבוע שעבר הייתי בסיור בנתב"ג ובין השאר הלכנו לראות את האזור המדובר. כבר תואר פה הקושי למצוא את המודל שמתאים בנתב"ג, כי זה לא בדיוק קניון ולא בדיוק מסעדה ומצריך מודל שהוא מאוד מיוחד. העקרונות שאני חושב, כאיש מקצוע - זה עוד לא הגיע למנכ"ל ואני חייב לסייג את זה, זה צריך עוד להגיע לאישור המנכ"ל - אבל העיקרון הבסיסי הוא יחס של כמות אנשים לשטח. הבנתי מנתב"ג שיש שם כ-1,300 ממטר מרובע, סביר להניח שיהיה אפשר לאפשר שם כמה עשרות שולחנות מהבחינה המקצועית, אבל כמובן זה עוד דורש אישור מנכ"ל. אני מאמין שנמצא פתרון ששני הצדדים יוכלו לחיות אתו.
היו"ר יעקב מרגי
אני אומר לך בכנות שנוסח כזה, בימים כתיקונם, זה כמעט מריחה. אבל מאחר ואני יודע שניפגש בצומת בעוד 28 ימים - - -
אודי קמינר
זו לא מריחה, הייתי שם פיזית כדי לראות את זה.
היו"ר יעקב מרגי
בזה שאני מאשר אמירה, עדיין לא אישרתי את קיום האפשרות להסעדה בצורה מבוקרת וכמובן שומרת על שלום הציבור. אמנם זה קצב איטי מהדיון הקודם לעכשיו יש הכרה בצורך, עד הדיון הבא יהיה המתווה. חבל שלא באתם כבר עם המתווה מוכן לדיון הזה. להחמיר בבריאות זה תירוץ מתקבל על הדעת וסביר בדרך כלל, שלא בשם החומרה, נאמר שלא ולא יהיה בסוף.
אודי קמינר
אבל הנה, שמעת אותי אומר שכן.
היו"ר יעקב מרגי
שזה יובא? סייגת את זה שזה קשור לאישור המנכ"ל ובצדק.
אודי קמינר
מבחינתי כאיש מקצוע, זה יהיה.
היו"ר יעקב מרגי
אוקיי, תודה.
רון חלפון
בוקר טוב אדוני. כמו שציינת, התקנות נדונו כבר לפני כחודש וגם אז הובטח שיוצג מתווה. אמנם התקיים ביקור והתנהלו מגעים, אבל ההצעות שהציעו מבחינתנו אינן סבירות כלל. הם מדברים על הצבה של 20 שולחנות בשטח עצום של מעל 1,000 מטרים רבועים. זה אומר מרחק של בין 20 ל-30 מטרים בין שולחן לשולחן. אני חושב שזה לא הסדר סביר.
היו"ר יעקב מרגי
לא ניסית לשווק להם את המודל של מחנה יהודה?
רון חלפון
מה ההסדר שם?
היו"ר יעקב מרגי
קיסם בין יושב ליושב.
רון חלפון
20 או 30 מטרים בין שולחן לשולחן. אני חושב שאין מישהו, מבלי להיות אחראי על בריאות הציבור, שחושב שזה סביר. לכן אדוני, מה שנבקש, שייקבע מנגנון בתקנות, תקבע נוסחה שתאמר כמה שולחנות לכמה מטרים? מה המרחק בין שולחן לשולחן? יגידו 2,3,4,5, שיקבעו משהו, לא שזה יהיה על סמך החלטה, שאני מצטער להגיד, אבל שרירותית. אם קובעים 20 מטרים בין שולחן לשולחן, לטעמי אין בזה סבירות ולכן נבקש שהמנגנון יקבע בתקנות ולא יהיה נתון לשיקול דעת, שכמו שאתה רואה מתעכב והחלטות לא ניתנו אני לא חושב שתוך חודש ימים אפשר להגיע למתווה שהוא סדור.

נקודה נוספת שרצינו להעיר ולא באה בפני הוועדה עד כה, שנצטרך לקבוע בתקנות בסבב הבא חובה של התייצבות של 4 שעות, או זמן ארוך יותר לפני הטיסה. נכון לעכשיו על פי חוק שירותי תעופה הזמן הקבוע הוא 3 שעות. כמובן שבתהליכים שמתקיימים היום בנתב"ג זה זמן שלא מספק ונצטרך שזה יכנס לתקנות כדי שלנוסעים ולחברות התעופה ולחברות שירותי הקרקע יהיה ברור מה הם
מתבקשים לעשות בתקופה הזאת.
היו"ר יעקב מרגי
תפרט בבקשה מה הבעיה שיש לכם עם זמן ההגעה?
רון חלפון
מכיוון שהתהליכים בתקופת הקורונה ארוכים יותר, נדרשים מרווחים בין טיסות.
היו"ר יעקב מרגי
ראיתי תמונות של עיר רפאים בשדה התעופה. 4 שעות לא מספיק?
רון חלפון
4 שעות מספיק. 3 שעות כפי שהיה בעבר, לא מספיק.
היו"ר יעקב מרגי
אנחנו עדין בעידן הקורונה, לדעתי 4 שעות בעידן הקורונה זה מעל ומעבר, במיוחד שאין לו הרבה מה לעשות שם. אני חושב שלא צריך להוסיף זמן.
רון חלפון
אני מסכים, אבל העניין הוא שעדיין לא נקבע בתקנות אופן מפורש מגבלת 4 השעות. כתוב שנוסע לא יוכל להיכנס אם אין בידו כרטיס ליותר מ-4 שעות הקרובות. אבל אין חובת התייצבות תוך 4 שעות וגם מבחינת חברות התעופה, 3 שעות זה הקו וכמו שאמרת, 3 שעות בעידן קורונה זה לא מספיק וצריך 4 שעות.
רננה שחר
זה עדיין לא הגיע אלינו לבחינה אז אני לא יכולה להתייחס. זה ברור שהתקנות יצטרכו תיקון. עכשיו זה כמו שרון אמר, צריך להראות כרטיס שתוך 4 שעות, זה אומר שכל המטוס יתייצב ביחד, אין לי מושג איך יהיה. כשזה יגיע, נבחן את זה.
היו"ר יעקב מרגי
כדי לטוס ליוון לא צריך 8 שעות היערכות. לדעתי זה סביר.
רננה שחר
ברגע שהסוגיה תעלה נבחן אותה.
היו"ר יעקב מרגי
נתחיל להתמודד עם פתיחת השמים ואחר כך נדבר אם מספיק או לא מספיק. אני פה, אני לא הולך לחופשה ביוון.
רון חלפון
רק נבקש שיצא מסר מהוועדה למשרד הבריאות, שחייבים להציג הסדר שייקבע בתקנות.
היו"ר יעקב מרגי
האם לא הייתי מספיק ברור? יורם שפירא בבקשה.
יורם שפירא
היינו בסיור בשבוע שעבר גם עם הפרויקטור וגם עם אודי וד"ר שרון. הסברנו להם את הנושא של מתחם המזון. כרגע חציו סגור לגמרי ופועלת שם רק מסעדה אחת. לכן אנחנו מבקשים שכבר היום תתקבל החלטה כדי שנוכל להתארגן לקראת הטיסות של החגים, בתקווה שיתקיימו, לפתוח את האזור הזה ולפזר את הקהל. בסופו של דבר צריך לזכור שבסך הכול יש בסך הכול כ-10 טיסות יוצאות מנתב"ג ולכן עדיף כמה שיותר מהר. דברנו על בין 40 ל-50 שולחנות ואני מאוד מבקש שההחלטה של משרד הבריאות תתקבל עוד היום.
היו"ר יעקב מרגי
אני שמח שהדגשת ממשרד הבריאות, חששתי שאתה דורש ממני לקבל החלטה.
יורם שפירא
אני לא רוצה לשים אקדח לראשו של - - -
היו"ר יעקב מרגי
אומר לך שאולי זו נחמה פורטה, לא כדאי לך היום כי כל הדיונים היום הולכים לדון על היערכות שדות התעופה ופתיחת השמיים, חכו עם ההסעדה יומיים שלושה, שלבם של כל מי שהולך להיפגע מהסגר הזה קצת יירגע. האמירה שלנו נאמרה כבר בתחילת הדיון, שהמתווה היה צריך להגיע היום לוועדה, משלא הגיע, אנחנו מבקשים לגבש אותו בהקדם.
יורם שפירא
אני רק מבקש שיהיה הגיוני ופיזור הקהל יהיה כמה שיותר גדול.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. אם אין התייחסות, נעלה להצבעה את תקנה 1 כפי שהוקראה.

הצבעה

אושר
היו"ר יעקב מרגי
התקנה אושרה פה אחד.
רננה שחר
"2. תיקון תקנה 22.

האמור בתקנה 22 לתקנות העיקריות יסומן (א) ואחריה יבוא:

(ב) תקנת משנה (א) לא תחול אם כלי הטיס ממריא משדה תעופה שבכניסה אליו מבוצעת לנוסעים מדידת חום ונמנעת כניסתו של נוסע שחום גופו 38 מעלות צלזיוס ומעלה".

כזכור היום יש חובת מדידת חום גם בכניסה לטרמינל הנוסעים ואחר כך גם בכניסה למטוס. גם רש"א וגם חברות התעופה הגישו פניות מגובות בעובדות שזה יוצר לפי דעתן עומס יתר ועיכובים שלא לצורך ושכמו בקניון או בשוק שמי שנכנס לא צריך אחר כך למדוד שוב את החום בכניסה לכל חנות, אלא מסתפקים במדידת החום בכניסה הראשית.
היו"ר יעקב מרגי
פעם שעברה התפארנו שזה גם בכניסה וגם בכניסה למטוס.
רננה שחר
רק בשדות שבהם לא מודדים את החום אז צריך למדוד בכניסה למטוס.
היו"ר יעקב מרגי
אנחנו מזמינים נוסע לפחות ל-4 שעות. בשגרה האדישים מגיעים שעתיים, הלחוצים 3 ועכשיו בקורונה אנחנו מבקשים לפחות 4 שעות. עדין, מהכניסה לעלייה למטוס יכולים להתפתח שינוים, אתם לא חוששים? משרד הבריאות, אם אתם משוכנעים, אל אחמיר יותר מכם, אני פשוט חייב לשאול.
אודי קלינר
אתה צודק, החשש משותף. אבל בסוף אנחנו לא חיים בעולם של אפס סיכונים ויש את המנגנון בשדה עצמו, שאם מישהו מפתח חום, או בכלל לא מרגיש טוב בשמן השהות שלו בשדה, יש לו כתובת ויש לו למי לפנות ואז אפר למדוד אותו באופן ספציפי. עלתה בקשה ושקלנו אותה בכובד ראש, בסוף הסכמנו לקבל אותה בגלל הקושי היישומי של העניין, שמקשה מאוד ומעכב מאוד את הנוסעים.
היו"ר יעקב מרגי
אדם חולם להגיע למדינת היעד מסוימת, לקח פעמיים אקמול והוריד חום.
אודי קלינר
אתה צודק, אבל אז גם 4 מדידות לא יעזרו לי.
היו"ר יעקב מרגי
אני חושב שב-4 שעות ההשפעה מתחילה לפוג. אני לא רופא אבל הפרקטיקה מנצחת.
אודי קלינר
אפשר לקחת אקמול כל 4 שעות. נורופן עובד גם ל-8 שעות. מי שרוצה לשקר, ישקר, אתו אין לי מה לעשות.
היו"ר יעקב מרגי
אז אתה אומר שאתה לוקח סיכון מבוקר.
אודי קלינר
יש עדיין את המענה לאדם הספציפי שהוא אדם ישר, שאם הוא לא מרגיש טוב הוא יפנה ונוכל לטפל בו ולמדוד שוב את החום.
רננה שחר
אני אומר שבפרוטוקול האירופאי מוגדר שלא מחייבים מדידת חום, רק מדינות שרוצות, אבל ככל שזה קיים, זה רק בכניסה לשדה ולא בעליה למטוס.
היו"ר יעקב מרגי
אם אין עוד התייחסויות נצביע על תקנה 2. מי בעד אישור תקנה 2, שאומרת שאנחנו מסתפקים במדידת חום רק בכניסה לשדה התעופה ולא בעלייה למטוס.

הצבעה

אושר
היו"ר יעקב מרגי
אין מתנגדים ואין נמנעים, אושרה פה אחד. נעבור לתקנה 3.
רננה שחר
"3. תיקון תקנה 35.
בתקנה 35 לתקנות העיקריות –

(1) בפסקה (2), בסופה יבוא "בניגוד להוראות תקנה 6(ב)"
(2) בפסקה (3), בסופה יבוא "בניגוד להוראות תקנה 6(ב)"
(3) אחרי פסקה (11) יבוא:

"11(א) מפעיל אווירי שלא הסדיר נהלים לפעולת אנשי הצוות למקרה שבו איש צוות חש בתסמינים תוך כדי טיסה כמפורט בתקנה 28(א), הניגוד להוראות אותה תקנה".

התיקון הזה הוא קודם כל הערת הייעוץ המשפטי של הוועדה עוד מהדיון הקודם, שלא הספקנו לטפל בזה בקבוע הזמן של היומיים שהיו אז. אני מתייחסת להוספת (11א), הייעוץ המשפטי אמר, אתם הפללתם, עברתם עבירות פליליות את הדברים שהם בליבת הסיכון. אחד הדברים בליבת הסיכון זה כשנוסע או איש צוות חש בתסמינים תוך כדי טיסה, שאנחנו יודעים שאי אפשר לעצור בדרך.

המפעיל האווירי צריך לטפל בזה כך שיש לו נהלים למקרה הזה והנהלים כוללים איך מבודדים את הבן אדם, איפה, איך מסייעים לו, איך נותנים לנוסעים אחרים לפנות את האזור. את הטיפול בנושא הפללנו, כלומר את חובת המפעיל האווירי לקבוע נהלים ולהסדיר את זה, הפללנו. לעומת זאת, את חובת המפעיל האווירי לקבוע נהלים כאשר איש צוות חש בתסמינים, לא הפללנו וביקשו מאתנו לעשות השוואת מצב. הסכמנו עם ההערה וכעת אנחנו מפלילים גם את חובת המפעיל האווירי לקבוע נהלים למקרה שבו איש צוות חש בתסמינים בכלי הטיס.
היו"ר יעקב מרגי
אם אין התייחסויות נעבור להצבעה על אישור תקנה 3. מי בעד?

הצבעה

אושר
היו"ר יעקב מרגי
אין מתנגדים ואין נמנעים, תקנה 3 אושרה.
רננה שחר
"4. תיקון תקנה 36.

בטבלה בתקנה 36(א) לתקנות העיקריות, אחרי שורה (9) יבוא:

"(9א) 35(11א) 5,000 2,000"

זה בעצם הופך את העבירה שדיברנו עליה קודם, אתה רואה אותה כשהיא מסומנת (11א), מפעיל אווירי שלא הסדיר נהלים כאלה, אנחנו קובעים אותה כעבירה מנהלית שהקנס עליה במקרה שמפעיל אווירי לא קובע נהלים לעניין הזה, המפעיל שמפעיל כלים מעל 30 מושבי נוסעים, הקנס יהיה 5,000 ₪. מפעיל שמפעיל כלי טיס עם 30 מושבים ומטה הקנס יהיה 2,000 ₪ וזה אותו קנס כמו אם לא הסדרת נהלים לפעולת אנשי הצוות במקרה שנוסע חש בתסמינים. זה המשך של הדבר הקודם.
היו"ר יעקב מרגי
דנו בסיבוב הקודם בגובה הקנסות. קנס לא מרתיע אם הוא לא פוגע ברווחיות. 2,000 שקלים לא פוגעים.
רננה שחר
אני אגיד באופן כללי, הקנס המנהלי בחוק המסגרת עצמו, המקסימאלי הוא 5,000 שקל. הגישה של האכיפה בתחום הקורונה היא שכולנו כאזרחים רוצים לקיים את זה, זה מה שאני מבינה ומאמינה. 2,000 שקל זה לא מעט לחברת תעופה קטנה.
היו"ר יעקב מרגי
משרד הבריאות סובר שחלק גדול מהדוחות באים משמחות ובאולמות וגני אירועים. בעלי האולמות לוקחים את הסיכון. בהכנסה של 50,000-60,000 שקלים הוא מוכן להסתכן ב-5,000 שקלים. אבל אם הקנס היה 50,000 שקל על סיכון בריאות הציבור או להישלח לשנתיים מאסר, הוא היה חושב 20 פעם אם לעשות את האירוע.
רננה שחר
יש קנסות שיכולים להצטבר כמו מפעיל אווירי שנותן לאדם לעלות בלי הצהרת בריאות.
היו"ר יעקב מרגי
אני לא מתעקש כי במקור הקנס המנהלי הוא סכום כזה, אין ספק שצריך לחשוב על זה. אני מקווה שלא נצטרך להחמיר עם הענישה, שאנשים יגלו סולידריות ויפסיקו להזיק אחד לשני. יש התייחסות לתקנה 4?
אימאן ח'טיב יאסין (הרשימה המשותפת)
לדעתי צריך בכל זאת לשים משהו לגבי גובה הקנס.
היו"ר יעקב מרגי
אבל מסתמכים על הקנס המנהלי בחוק העיקרי, זה הסכום המקסימאלי.
אימאן ח'טיב יאסין (הרשימה המשותפת)
נותנים לאנשים ברחוב בסכום כזה.
היו"ר יעקב מרגי
יש תפיסה לגבי גובה קנסות מנהליים. נעבור להצבעה על אישור תקנה 4.

הצבעה

אושר
היו"ר יעקב מרגי
אין מתנגדים, נמנעת אחת, תקנה 4 אושרה. נעבור לתקנה 5.
רננה שחר
"5. תיקון תקנה 41.

בתקנה 41 לתקנות העיקריות, במקום "28 ימים מיום תחילתן" יבוא "עד ליום י"ט בתשרי תשפ"א (7 באוקטובר 2020)."

זו הארכה של 28 ימים נוספים. המדיניות כרגע היא לכתוב תאריך ספציפי ולא שאנשים יצטרכו לחשב. אכן אדוני בוודאי רואה שזה יוצא בחול המועד. לא קבלנו הנחיות מתי נאריך.
היו"ר יעקב מרגי
זה ייכנס לתוקף ואחרי חול המועד, בטווח ה-14 ימים נאריך. למדתם אותנו משהו. בעצם יושבת-ראש ועדת הקורונה יפעת שאשא ביטון למדה אתכם ואותנו משהו. מי בעד אישור תקנה 5?

הצבעה

אושר
היו"ר יעקב מרגי
אין מתנגדים ואין נמנעים, תקנה 5 אושרה.
איתי עצמון
אני מבקש להעיר לפני שהוועדה תסיים את הדיון בתקנות, לגבי ההערה שלנו, שנשמעה בוועדה ביחס לשמירת הדינים. אני מזכיר שבתקנות העיקריות שעכשיו הוארך תוקפן יש הוראה שאומרת ש"אין בהוראות תקנות אלה כדי לגרוע מהוראות המנהל, שזה מנכ"ל משרד הבריאות, שניתנו לפי סעיף 20 לפקודת בריאות העם כפי שפורסמו באתר האינטרנט של משרד הבריאות".

הערנו בדיון הקודם שיש קושי עם התקנה הזו כאשר אני מתייחס להוראות חוק המסגרת שקובע שאין בהוראות חוק המסגרת לגרוע מהוראות לפי סעיף 20 לפקודת העם ובלבד שההוראות לפי הפקודה לא יסתרו את ההוראות לפי חוק זה.

יוצא שיש כאן שתי הוראות שיוצרות בלבול. מעבר לכך, גם הנוסח מבלבל וגם ברמה המהותית, אם יש הוראות שאתם חושבים שראוי אולי לשלב אותן בתקנות, אני מציע שתביאו הצעה כזו. אבל להשאיר את המצב כך, אחרי שנשמעו ההערות האלה ולא להתייחס לזה בכלל, אני חשוב שזה מאוד בעייתי.
היו"ר יעקב מרגי
אנחנו מבקשים בהארכה הבאה, אם תקרה, אולי יתחולל נס ולא נצטרך להאריך את התקנות, להתייחס לזה בבקשה.
טל פוקס
אין בעיה. אני גם אזכיר את מה שאמרתי גם בפעם הקודמת, אמרנו שזה כמובן לא יכול לסתור את התקנות ואני גם אוסיף שאחת הדוגמאות להוראות מנהל שאנחנו רוצים להוסיף זה הנושא הזה של איך יתנהל מתחם המזון המשותף הזה.
איתי עצמון
אבל יש פתרון לכך בחוק. החוק בסעיף 45 אומר שאין בהוראות החוק כדי לגרוע לפי הוראות סעיף 20 לפקודת בריאות העם כל עוד אין סתירה. הקושי של היחס בין הוראות חוק המסגרת לבין הוראות המנהל לפי פקודת בריאות העם, הקושי הזה כבר ניתן לו מענה, לא מיטבי, אבל ניתן לו מענה בסעיף 45 ג' לחוק. אתם פשוט חוזרים על ההוראה הזאת והופכים אותה באופן די מבלבל לדעתי.
היו"ר יעקב מרגי
הנביא בתוכחתו אומר, הדבק טוב, הוא אבל הוא מחזק אותו במסמרים.
דורין ארטשיק
אני רק אוסיף שזה נמצא עדיין בשיח פנים ממשלתי והעניין יוסדר ותהיה החלטה סופית מוסכמת על כולם אם אנחנו מעוניינים בתקנה הזו או לא.
היו"ר יעקב מרגי
דיון פנים ממשלתי? סך הכול זו פרקטיקה של כתיבת תקנות, בקושי משפטי.
היו"ר יעקב מרגי
מאחר וכל כך הרבה מדברים על עבודת משרד המשפטים, אני לא רוצה להוסיף משלי, אבל אני אומר לכם לגבי ה סוגיה הזו של לקבל תקנות בדקה ה-99.9 ולהלחיץ את כל המערכות. אם יש דיון פנים ממשלתי, תסמיכו את היועצים המשפטיים של המשרדים לסכם תקנות, לא תלוי בכם, תשחררו את הבירוקרטיה הזו בחקיקת המשנה שתוקעת כמעט כל דבר שהממשלה רוצה לעשות.
דורין ארטשיק
אני אדגיש שהשיקול פחות משפטי, העניין שזה מופיע בעוד סטים של תקנות. הסוגיה היא לשמור על אחידות בין התקנות.
היו"ר יעקב מרגי
נעשה כך, לא נכריע את זה בדיון עכשיו, אבל כן נרצה התייחסות. אם תקנתם, מה טוב. אם לא, לפחות התייחסות משכנעת למה זה חוזר על עצמו.
איתי עצמון
אני מזכיר גם שלוועדה הזאת יש סמכות לא להאריך את תוקפה של התקנה בפעם הבאה, אם הנוסח שלה יישאר כך. זו סמכות שיש לוועדה. דבר נוסף שאני מבקש לשאול זה לגבי יישום סעיף 5 לחוק המסגרת שקובע את חובת הממשלה ליידע את הציבור על ההגבלות החדשות. האם נקטתם בפעולות כדי להביא לידיעת ציבור הנוסעים את התוכן של המתווה.
רננה שחר
הכינו לי הסבר איך אנחנו עושים את זה. יש מכלול תעופה במשרד הבריאות, יש את משל"ט קורונה שבתוכו שי מכלול התעופה. יש אתר אינטרנט ייעודי של משרד הבריאות בארבע שפות: עברית, אנגלית, ערבית ורוסית שמונגש לאנשים עם מוגבלויות. שם יש את עיקרי התקנות ואת כל ההסברים, בעיקר מה שרלוונטי לנוסעים עצמם. יש את מוקד כל הבריאות 24 שעות ביממה.
קריאה
זה רק מי שנכנס לאתר רואה. אין יידוע.
רננה שחר
אני יכולה להגיד שאני אישית מקבלת הודעות כל הזמן האם אתה רוצה לדעת על מתווה הטיסות, פועלים גם במשלוח הודעות.
אימאן ח'טיב יאסין (הרשימה המשותפת)
את זה שולחים לך ספציפית.
היו"ר יעקב מרגי
אני לא קבלתי אף פעם.
רננה שחר
יש הסברה בתקשורת, יש מפגשי הסברה לחברות תעופה וסוכני נסיעות. יש הנגשה על ידי רש"א.
היו"ר יעקב מרגי
חוץ מהפרסומת של לבנת פורן שמשכנעת אותי כמעט להיות חולה סוכרת, שום דבר לא מחלחל.
רננה שחר
יש גם באתר רת"א את התקנות ואת ההסברים.
קריאה
בקיצור, יצאו מידי חובה.
היו"ר יעקב מרגי
לא, זה לא יצאו מידי חובה. בזמן כזה שהפעילות נמוכה ומי שרוצה לצאת לחו"ל שיבדוק, הוא צריך לבדוק ואנחנו רוצים שתהיה לו האחריות לבדוק. ברגע שזה מופיע בכל אתר דיגיטלי אני לא יכול לבוא בטענות. זה גם בכל השפות הנדרשות על פי חוק. תודה רבה לכולם, הישיבה נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 09:00.

קוד המקור של הנתונים