ישיבת ועדה של הכנסת ה-23 מתאריך 07/09/2020

תקנות סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה) (הגבלת פעילות) (תיקון מס' 4) (תיקון), התש"ף-2020, תקנות סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה) (הגבלת פעילות) (תיקון מס' 4), התש"ף-2020

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה


הכנסת



3
ועדת החוקה, חוק ומשפט
07/09/2020


הכנסת
הכנסת העשרים-ושלוש

מושב ראשון


פרוטוקול מס' 101
מישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט
יום שני, י"ח באלול התש"ף (07 בספטמבר 2020), שעה 9:00
סדר היום
1. הצעת תקנות סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה) (הגבלת פעילות) (תיקון מס' 4), התש"ף-2020
2. הצעת תקנות סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה) (הגבלת פעילות ) (תיקון מספר 4) (תיקון), התש"ף-2020
נכחו
חברי הוועדה: יעקב אשר – היו"ר
אלי אבידר
קארין אלהרר
מיכל וונש
עופר כסיף
אוסנת הילה מארק
מיכאל מלכיאלי
יואב סגלוביץ'
אוסאמה סעדי
גדעון סער
תהלה פרידמן
מוזמנים
רותי גרוס - ראש תחום בריאות הציבור, משרד הבריאות
ד"ר אמיליה אניס - מנהלת האגף לאפידמיולוגיה, משרד הבריאות
עו"ד נינא כהן קרן - ייעוץ משפטי, משרד הבריאות
מוזמנים באמצעים מקוונים
איל זנדברג - ראש תחום משפט ציבורי, משרד המשפטים

שי סומך - מחלקת ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

לילך וגנר - מחלקת ייעוץ וחקיקה פלילי, משרד המשפטים

גאל אזריאל - ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

הדר ביינארט - סטודנטית, משרד המשפטים

איילה ויינשטיין - עוזרת יועמ"ש, המשרד לביטחון פנים

נתנאל לפידות - מנהל אגף בכיר תכנון אסטרטגי ומדיניות, משרד הבינוי והשיכון

לירון אביד - סטודנט, אגף בכיר תכנון אסטרטגי ומדיניות, משרד הבינוי והשיכון

דליה שילי-יריחובר - מנהלת מחלקה בכירה, לשכה משפטית, זרוע העבודה, משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים

חוה מונדרוביץ - ראש אגף בכיר רישוי עסקים, משרד הפנים

איתי פלומבו ויסמן - סגן מנהל אגף בכיר תאגידים עירוניים, משרד הפנים

מירה סלומון - ראש מינהל משפט וכנסת, מרכז השלטון המקומי

חגי לוין - יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור, הר"י, ההסתדרות הרפואית בישראל

אלעד גודינגר - ראש תחום מדיניות ציבורית, הר"י, ההסתדרות הרפואית בישראל

ישי פולק - עו"ד, נשיאות המגזר העסקי

יעל גויסקי - עו"ד, להב - לשכת ארגוני העצמאים והעסקים בישראל

אביב חצבני - מנהל מרחב דרום וסגן ראש אגף כלכלה, התאחדות התעשיינים

פנינה בן דוד - מנהלת המחלקה הכלכלית, התאחדות המלונות

אבירם אלון - מנכ"ל, התאחדות בעלי האולמות וגני האירועים

ניר שפר - סגן יו"ר, התאחדות בעלי האולמות וגני האירועים

ישראל גפנר - התאחדות בעלי האולמות וגני האירועים

דניאל אייזנברג צדיקים - עו"ד במחלקה המשפטית, איגוד לשכות המסחר

קרן חן סופר - מנהלת המחלקה המשפטית, איגוד לשכות המסחר

דדי ריזל - יו"ר התאגדות רשתות המסחר, האופנה וההסעדה

קרן שתוי - מנכ"לית הולמס פלייס

רווית גרוס - מנכ"ל, התאחדות המלאכה והתעשייה

שירה קפלן - מלווה עסקים קטנים ובינוניים, משרד הכלכלה
ייעוץ משפטי
גור בליי
מנהל הוועדה
אסף פרידמן
רישום פרלמנטרי
סיגל גורדון



הצעת תקנות סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה) (הגבלת פעילות ) (תיקון מספר 4) (תיקון), התש"ף-2020
היו"ר יעקב אשר
בוקר טוב לכולם, בוקר טוב לחברי הוועדה, לצוות, אני רוצה לומר כמה מילים לפתיחת היום. קודם כל, לתקן את הדברים שנשמעים בתקשורת כי מה שראיתי, הרבה כותרות, כנראה שכותרות לא חייבות להתכתב עם המציאות אבל הכותרות שכולנו ראינו היום בהרבה מקומות, בעצם במקום סגר מלא בשמונה רשויות, עשו חלופה, במקום שמונה רשויות סגר מלא, הולכים על 40 רשויות עם סגר לילי. זאת אומרת, אדם רגיל מבין, שלא היה אמור להיות אצלו סגר לילי, רק בגלל שהורידו שמונה רשויות מסגר מלא, עושים סגר לילי ל-40 רשויות. אני רוצה לתקן את הדבר הזה כי כולנו היינו פה בוועדה וכולנו גם יודעים מה היה סדר היום. מה שקרה היה בדיוק הפוך, היו אמורות להיות 35-38 – אני לא זוכר כמה, זה משתנה כל הזמן, הרמזור מהבהב כל הזמן – היה צריך עוד 38 רשויות אדומות, מישהו החליט ששמונה מתוכן יהיו בסגר מלא והשאר יהיו סגרים לילים. כולנו ראינו, גם אתמול, כאן, בשידור חי בוועדה, שבעצם כל הדבר הזה הסתמך על משהו חדש, המצאה חדשה כי בפנינו נמצאים ארבעה צבעים: אדום, כתום, צהוב, ירוק, ואתמול התעוררנו לבוקר חדש עם חמישה צבעים: אדום בוהק ואדום פחות בוהק. מישהו החליט, בגלל איזה חצי נקודה, שאגב, לא הייתה בפני השרים כשהחליטו את ההחלטות בסבב הקודם, מישהו החליט להוסיף חצי נקודה ששינתה את החלוקה, ששמונה יהיו בסגר מלא והשאר יהיו בסגר לילי.

אני אומר לכל הרשויות שעומדות להיכנס הלילה לסגר לילי, כל מה שראיתן בכותרות הוא שקר וכזב בגלל שזה מה שהיה אמור להיות בכל מקרה. מה שכן עשינו, מנענו עוול גדול ממאות אלפי תושבים - במקרה, חרדים וערבים, אבל מחר זה יכול להיות על כל עיר אחרת – מנענו עוול של סגירה מוחלטת לילית, של סגר, של תדמית, משהו שאי אפשר לחיות אתו. כי כשמדינה שלמה עובדת ואתה סגור, אין הרגשה רעה וקשה יותר מהעניין הזה. לכן אני שמח שמנענו את העוול הזה, אני שמח שכאן בוועדה הנושא עלה ולאחר מכן, בשעת ההפסקה, בצוהוריים, שוחחתי עם ראש הממשלה בעניין הזה, העמדתי אותו על טעותו, לא דיברנו פוליטיקה, לא איימתי ואני לא מאיים, הסברתי לו את הסיפור של הנקודה וחצי נקודה, שהוא כמובן לא ידע מזה. הסברתי לו את הצבע החדש שנולד לנו תוך כדי תנועה. לאחר מכן, בישיבה עם השרים, שרים נוספים שהתערבו בעניין הזה, ההיגיון ניצח ומה שייקרה מהערב, יהיו רשויות שיהיה להן עוצר לילי וגם זה לא נעים.

אני פונה מכאן לתושבי הערים הללו, לא ניתן שתהיה שרירות לב בהחלטות, אבל מצד שני, החלטות צריך לקיים, צריך להשתדל לקחת על עצמנו אחריות כי בסופו של דבר זאת הבריאות שלנו, הבריאות של ילדינו ובמיוחד הבריאות של הורינו, האנשים המבוגרים בחברה. לכן אני פונה לכל האזרחים לשתף פעולה עם העניין הזה, לרשויות המקומיות לשתף פעולה.

לפני שאני מסיים אני רוצה לומר לכם משהו, אמרתי אותו אתמול – להגיד אמרתי, צרחתי ככרוחיה, אני עושה את זה כבר חודש בעניין הזה, גם חבריי, כל אחד בשפה שלו, בוא נאמר, כשסגלוביץ' לוחש, זה נשמע כמו שאני צועק – הבוקר בדרכי לכאן אני שומע את ראשת עיריית בית שמש, שמספרת, שעד רגע זה אף אחד לא דיבר אתה, אף אחד לא הודיע לה מה הולך לקרות אצלה בעיר. עזבו עכשיו את הכבוד להודיע לראש העיר, בוא נשים את כבודם של ראשי העיר כרגע בצד, אבל לא יעלה על הדעת, שאנחנו נתעסק פה עם תקנות ועם רמזורים ודבר אחד לא קורה, השטח. מי שצריך ליישם את זה, מי שצריך לעמוד מול התושבים, מי שצריך לעמוד מול מצוקתם, שסוגרים בלילה או שסוגרים ביום. ואני כבר מדבר על זה, לא רק אני, עשרות פעמים: חייב להיות מטה מסודר שמורכב ממשרד הבריאות, מפיקוד העורף, מהמל"ל, קוראים לזה משל"ט, מרוב שמות אני כבר לא יודע, חייב להיות צמוד לראשי הערים, שראשי העיר חייבים לדעת שעומד להיות אצלם סגר היום. מעבר לשימוע שאתמול כן נעשה, אגב, גם זה נעשה רק בזכות ההחלטות שלנו כאן בוועדה, וזה שינה הרבה מאוד.

לכן שוב אני אומר, אני מודה לראש הממשלה על ההחלטה שלו, אבל אני גם שולח לו מכאן רמזור אדום: תדאג שיהיו אנשים בשטח, לא רק על הדיאגרמות, לא רק על הגרפים, לא רק אנשי מקצוע שמסתובבים במסיבות עיתונאים, אני רוצה לראות אותם בשטח, הם צריכים להיות עם העם, להסביר לעם את החשיבות וככה אולי נצליח לבלום את הקורונה.

תודה רבה לכם על ההקשבה ואני פותח את הדיון.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
אפשר הצעה לסדר?
היו"ר יעקב אשר
אפשר, אני רק אגיד מה הנושא שאנחנו דנים בו: הצעת תקנות סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה), (הגבלת פעילות) (תיקון מס' 4), המשך הישיבה שלנו מאתמול. שוב, מה שנמצא אצלנו כרגע זה נושא הרמזור, לא קשור לסגרים. לגבי הסגרים, אם תהיה היום החלטה, נוכל לדון בה, אם נרצה. מה שחשוב לנו בדיון היום, מה שהתחלנו לעשות אתמול, לראות דברים שצריך לתקן אותם, לראות דברים שאולי צריך לשנות אותם. אנחנו נמצאים כבר בשיטת עבודה מול משרדי הממשלה, גם טעויות שקרו להם תוך כדי הלחץ של הכנת הדברים וגם דברים שלא מתכתבים עם המציאות. אנחנו נעבור על כל הדברים, בתקווה שיתוקנו בנגלה הבאה, או שנחליט שאנחנו לא מאשרים/כן מאשרים דבר מסוים, או שנחליט לקצר לוח זמנים של התקנות כדי לגרום לממשלה לשבת עוד פעם, לתקן ולחזור אלינו שוב. מה שנקרא, אנחנו הולכים להמשיך לבלות יחדיו עוד תקופה ארוכה כנראה.

הצעות לסדר, יואב, בבקשה.
גור בליי
רק לפני כן, מבחינה פורמאלית אנחנו דנים בשני קבצי תקנות כרגע, בתיקון מס' 4, ובתיקון לתיקון מס' 4, שהוא כולל את רשימת היישובים. כלומר, שני קבצים שהוועדה צריכה לדון.
היו"ר יעקב אשר
לכן היה כתוב נוסח משולב.
גור בליי
לא, נוסח משולב זה בלי קשר, גיבשנו את זה על התקנות.
היו"ר יעקב אשר
יואב, בבקשה.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
אדוני היושב-ראש, אתה אומר שאתמול מנענו עוול, אבל אני רק רוצה לתקן אותך, שגם שלשום וגם לפני שבוע וגם לפני שבועיים מנענו, וזה לא בא משמיים, דרך קבלת ההחלטות של הממשלה היא מופקרת, מופרעת וחסרת אחריות, זאת תמונת המצב. אז הפעם זה נגע בנקודה אחת. היושב-ראש, אני יכול להגיד, שאם הייתי צריך למצוא ביטוי, לא אומרים שאקדח מהמערכה הראשונה יורה בשלישית, אבח אתמול זה היה אחד הימים היותר שקטים שהייתי כאן. ישבתי, הקשבתי כמו צופה מן הצד כי ראיתי את האקדח שיוצא ממך במערכה הראשונה, הייתה הופעה משובחת של ראש העיר אלעד.
היו"ר יעקב אשר
שאגב, הוא ראש עיר מצוין.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
מעולה. הוא מעולה, גם אמר דברי טעם, רק חבל שהם לא נשמעים. דרך אגב, אני מבין גם למה כי ראיתי גם את המכתב שהוא הוציא טרם הופעתו לכאן ואז הוא הגיע והאקדח הגיע, אדוני יושב פה, עוד הוא יושב פה, מגיעים ליצמן ודרעי, לשיחה דחופה ושינו את קבלת ההחלטות. אין לי בעיה עם איכות ההחלטה, אני בכלל לא מדבר על איכות ההחלטה, אני לא מדבר על טיבה, אני מדבר על דרך קבלת ההחלטות, היא קלוקלת, היא שלומיאלית, היא מסוכנת. יותר מזה שהיא מסוכנת אני אגיד לך עוד משהו, ראש הממשלה אוהב להשתמש בביטויים ביטחוניים: אנחנו נמצאים במאבק, במגפה, במלחמה. ככה מקבלים החלטות? האם באמת מדובר בחיי אדם בהתנהגות הזאת? מישהו היה נותן לזה יד? אין ישיבות ממשלה, אין כלום. יש פה סרטונים של לפני, סרטונים של אחרי, אקדחים שבאמצע ואנחנו בתוך הסרט המוטרף הזה. אז עכשיו אנחנו נטפל ברמזור. אמר חברי – מלכיאלי לא פה, הוא נתן איזה בדיחה לא טובה אתמול – אמר, מגיע הרמזור והמאפיין של הרמזור, שכולם מצפצפים. אז אני באתי היום בשביל הצפצופים, האולם כמעט ריק לעומת הנוכחות המסיבית של אתמול, הם כנראה יגיעו כשייקראו לדגל כי זאת השיטה היום: קוראים לדגל, לא קוראים את החומר.
היו"ר יעקב אשר
תודה. עוד מישהו מבין חברי הכנסת? אוסאמה, בבקשה.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
בוקר טוב, כבוד היושב-ראש, חבריי חברי הכנסת, צאבח אלח'יר. אני חושב שהמשפט שאמרת הוא חצי משפט נכון, שאתמול מנענו עוול קשה להרבה יישובים שהיה אמור להיות מוטל עליהם סגר מלא אבל ההחלטה שהתקבלה אתמול - הייתי משתמש במילים של גמזו עצמו, שחזר בו לאחר מכן – היא מעין פיגוע המוני בחברה הערבית. אנחנו מדברים על יותר מ-30 יישובים שייכנסו לעוצר החל מהלילה. אנחנו מדברים על כמעט חצי מיליון אנשים, אזרחים. אנחנו מדברים על רוב הערים והיישובים הערביים. אנחנו מדברים על ערים כמו נצרת, טייבה, טירה, כפר קאסם, שפרעם, אומרים אולי סכנין, הרשימה שפורסמה חלקה אדומה, חלק אדום בוהק, חלק כתום.
היו"ר יעקב אשר
עכשיו מורידים את חצי הנקודה, זה משנה את הרשימה.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אתמול ראש הממשלה אמר, שרק בתוך יממה נוספו עשרה יישובים ליישובים האדומים. זה מה שאמרתי, בתוכנית הרמזור הזאת, כל יום יש ניוד, חלק נכנס לאדום, חלק לכתום, אנחנו כנראה רק בכיוון של עלייה, לא בכיוון של ירידה. לכן, אי האמון בין החברה הערבית לבין הממשלה, התהום הולכת וגדלה, תהום פעורה בינינו לבין הממשלה הזאת שמקבלת החלטות בצורה כזאת, בלי להתחשב במצב הכלכלי הקשה של החברה הערבית, של העסקים הערביים. מה אתם מצפים? היום הודיעו הסוחרים באום אל-פחם, אולי בעוד יישובים, שהם לא יצייתו להוראות של הממשלה. מה דינו ומה אמור לעשות בעל עסק נורמטיבי שמציית לתו הסגול, שאין אצלו שום הדבקה, למה הוא צריך לסגור את העסק שלו בשעה שבע? העסק שלו עובד משבע, המסעדות עובדות בערב ואתה עכשיו אומר לו תסגור. מי יפצה אותו? למה? כלום.

היום שמעתי את ראש עיריית נצרת שאומר, החופים מלאים, אחד על השני. זה לא מדביק? חתונות, בסדר, אנחנו יודעים שיש לנו בעיה עם החתונות. אז במקום שהממשלה והמשטרה תבוא ותאכוף את החוק, עושים סגר לילי. אם מישהו רוצה לקיים חתונה עם 100 איש, מותר. הכי קל לסגור באופן הרמטי ולסגור את הערבים בתוך הכלובים שלהם. למה אתם מצפים? בגלל שיש 30 יישובים ערביים בתוך הרשימה, זה קל לקבינט לקבל את זה. אם היו 20 יישובים חרדים, זה לא היה קורה.
היו"ר יעקב אשר
אה.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
זה לא היה, אני אומר לך. כל העניין הזה נדחה בגלל הלחץ שלכם ויש לכם כוח בממשלה.
היו"ר יעקב אשר
היית אתי כאן יחד בלחץ הזה.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
נכון, אבל שם, בממשלה, אין לנו נציגות. בממשלה אין לנו נציגות.
היו"ר יעקב אשר
נכון. תצטרפו לממשלה.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
באו השרים דרעי וליצמן ואמרו, כנראה השלטים: שלום ביבי, ברוך הבא בנט, כנראה שזה ישר עבד, ראש הממשלה, אם ההחלטות פוליטיות - - -
היו"ר יעקב אשר
רגע, בנט הגיע גם אצלכם לסיור?
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
לא, זה אצלכם.
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
בנט אמר שהוא לוקח אותם בחשבון.
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
בסדר. אם ההחלטות פוליטיות, תגידו לנו. חבל על כל הדיונים המקצועיים, סו קולד, שאנחנו מקיימים פה כי אנחנו מקיימים דיונים כאילו מקצועיים, שומעים פה את משרד המשפטים, את משרד הבריאות, באים, נותנים לנו סקירה ונתונים אבל בסוף ההחלטות פוליטיות. ההחלטות הן פוליטיות כרגיל: נגד הציבור הערבי ונגד החברה הערבית. לא יעלה על הדעת ולא יתקבל, שחצי מיליון איש, אזרחים ערביים במדינה הזאת, שרובם ככולם נורמטיביים, שומרי חוק, מצייתים לחוק, בסוף באים ואומרים להם, היום בשעה שבע יש לכם עוצר, סגר לילי. זה לא מתקבל.
היו"ר יעקב אשר
תודה רבה. אני רק רוצה לומר דבר אחד, קודם כל, אני מסכים אתך ומבין את הדברים שאתה אומר, מי כמוני גם יכול להבין את זה, לצערי הרב. אבל אני כן רוצה להיות הוגן והגון, לפחות בדבר אחד, אתמול חלק מהדברים שאנחנו אמרנו ואתה הובלת אותם, יחד עם אחמד טיבי, שהיה פה, דיברתם על כך שאתם מבקשים שלא יהיו הסגרים מלאים, דיברת גם בשם ראשי רשויות, שראשי רשויות אמרו, מוכנים לסגרים מקומיים יותר, לסגרים ליליים.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
הגבלות ספציפיות, חתונות, כן. אבל לסגור הרמטית 30 יישובים? 30 ערים? חצי מיליון איש? אם היו עושים את זה לכל סקטור אחר, אתה יודע מה היה קורה.
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
אוסאמה, מה ההצעה?
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
מה ההצעה? יש משטרה, שתבוא ותאכוף את החוק הזה. אוסנת, יש משטרה, שתבוא ליישובים, במקום שיש חתונה, שתסגור את החתונה, שייתנו קנסות. מה הבעיה, משטרה לא יכולה לאכוף את החוק?
היו"ר יעקב אשר
אוסאמה, ידידי, אני רוצה לומר לך רק דבר אחד, אנחנו כנראה עוד נעבור כל מיני גלגולים במהלך התקופה הזאת ויהיו לנו עוד דברים מהסוג הזה או אחר. אמרתי אתמול ואני עומד מאחורי הדברים, אני קורא לתושבים לשתף פעולה וגם לרשויות, אמרנו כאן, שהתוכנית הייתה 20 רשויות שילכו לסגר לילי ושמונה רשויות לסגר מלא. את הדבר הזה של סגר מלא הורדנו, שם היו לפחות שלושה או ארבעה יישובים ערביים, חלקם גדולים, חלקם פחות. מבחינת כמות האנשים, רק בני ברק לבד היא 210,000 נפש, תוסיף את אלעד, תוסיף את ביתר, אז יש כמה מאות אלפי אנשים, אזרחים ערבים, אזרחים חרדים ואזרחים שאינם חרדים. אגב, בבני ברק עדיין גרים אנשים שהם לא חרדים. לכן אני אומר שוב, אני מסכים עם הזעקה, מסכים עם הדברים הללו, אבל אני אומר, צריך ללכת עם קו מסוים. אם הלכנו עם הקו הזה, אז אני מודה על כך ששינו את ההחלטה. נשמח לשרת אתכם בקואליציה, הלאה, אוסאמה, ולהיות הנציגים שלכם, כי יש שיתוף פעולה גדול בינינו, לא מהיום, לא מאתמול, עוד שגפני וטיבי היו עם שיער שחור לגמרי.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
אתה יכול לייצג גם אותי קצת?
היו"ר יעקב אשר
אני מפחד מהפריימריז כי אני לא יודע על איזה צד אני אפול.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
בדיוק כמו אצלכם.
היו"ר יעקב אשר
אוסנת מארק, בבקשה.
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
בוקר טוב, בהמשך למה שאמר פה חברי, אוסאמה, אני חייבת לומר, שאתמול התקיים כאן דיון רציני ואני חושבת שהיושב-ראש ניהל את הדיון בצורה שנתן לכולם לדבר, גם לאנשי המקצוע. שמענו את הדעות לכאן ולכאן. אבל אני חושבת, שאילו נלך בשיטה שאומר פה אוסאמה, אז זה לא לעשות עוצר לילי, לא לעשות סגר כללי, לא לסגור חתונות, אז מצב התחלואה יהיה פה קטסטרופה.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
מישהו אמר שלא לסגור חתונות? שמעת אותי אומר? אני כל הזמן מדבר על לסגור חתונות.
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
רגע, לא הפרעתי לך.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אבל את אומרת שכאילו אני אמרתי לסגור חתונות.
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
בסוף צריכה להיות כאן איזה שהיא אמירה ואיזשהו מעשה על מנת לעצור את התחלואה. אי אפשר לעצור את התחלואה בפנטומימה, צריך לעצור את התחלואה במעשים והמעשים האלה - - -
היו"ר יעקב אשר
נכון.
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
אתמול, פרופ' גמזו, הפרויקטור, הגיע לכאן עם כוונה לעשות סגר כללי, ובסוף, בעקבות הדיון המעמיק שהתקיים בוועדה, הגענו לעוצר בערים מסוימות, בשעות מסוימות, ובסוף אנחנו מגיעים למצב שמרקם החיים בתוך הערים האלה לא ייפגע בצורה משמעותית. אני חושבת שעל זה מגיעה תודה לכל החברים פה שעשו עבודה מצוינת, ובסוף הפרויקטור היה קשוב להצעות שלנו.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
הפרויקטור קשוב? בטח שהיה קשוב, אנסו אותו במירכאות. תפסיקי, שמענו את הדעה שלו. תגידי, ביבי נכנע ללחצים של החרדים, מה הבעיה?
היו"ר יעקב אשר
הוא חזר בתשובה.
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
תפסיק עם כל הסיסמאות.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
זאת האמת לאמיתה.
היו"ר יעקב אשר
אוסנת, בבקשה, לסיים.
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
אני חוזרת ואומרת, בסוף היה צריך להגיע לאיזשהו מעשה אקטיבי והמעשה האקטיבי שהגענו אליו כרגע, לטעמי הוא מעשה אקטיבי נכון, עם מינון נכון שאפשר לחיות אתו ושמרקם החיים בתוך הערים לא ייפגע, כולל העסקים. לגבי החתונות, אתה אומר לאסור חתונות. הרי ראינו שלשום בטלוויזיה, שיש חתונות, גם במגזר הערבי וגם במגזר היהודי, שצריך לפזר אותן עם יריות כדי שאנשים יתפזרו. אנחנו חיים בתוך עמנו, אנחנו עם חם, כולם רוצים להתחבק, להתנשק ולהמשיך להגיע לחתונות. אבל מה לעשות, הנגיף משתולל וצריך לתת איזשהו מענה.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
אתמול היית בעד חתונות, אולי תחליטי?
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
צריך לתת איזשהו מענה, והמענה שנתנו פה בוועדה ואחר כך ראש הממשלה קיבל אותו, אני חושבת שהוא מענה מדויק, נכון גם לתקופה הזאת.
היו"ר יעקב אשר
תודה רבה. תהלה פרידמן, בבקשה.
תהלה פרידמן (כחול לבן)
אני מבקשת למחות על הביטוי: נגד ערבים או נגד חרדים. כשישב פה אתמול פרופ' גמזו, הוא לא נגד אף אחד, הוא רק בעד. אפשר לחשוב שהוא מרוויח כסף על עיר שהוא מכניס לסגר. אפשר לחשוב שיש לו איזה אינטרס. המצב הוא אבסורדי, יש פה מאמץ אדיר להגן על חיים של אנשים, זה בעד ערבים, רק בעדם. זה בעד חרדים, רק בעדם. אני לא מצליחה להבין את ההתנהלות הזאת. אם היינו מדברים על חמץ בפסח, לא היו לוקחים קצה קצהו של סיכון, אבל כשמדובר על חיי אדם, ואללה, כבר שכחנו את התמונות מברוקלין בין פורים לפסח, עם מאות אנשים שנקברו בקהילה החרדית, זה קשור לרמת קהילתיות וצפיפות. מה שפרופ' גמזו הציג אתמול, הוא רק בעד חרדים.
היו"ר יעקב אשר
הייתה לו טעות קטנה והוא תיקן אותה. גמזו לטובה.
עופר כסיף (הרשימה המשותפת)
גם זו לטובה, תרתי משמע.
היו"ר יעקב אשר
מה חשבת, שאני מדבר חד משמע?
תהלה פרידמן (כחול לבן)
הנרטיב הזה שיש פה איזה גזרות וצריך לעשות שטיקים, להתחמק מהם, בחיפה, אדמו"ר מתכנן חתונה בתוך אצטדיון בחזות של הפגנה. את מי דופקים? דופקים את הציבור ובסוף מדובר בחיי אדם. אז זה לא נגד ערבים ולא נגד חרדים, זה רק בעדם.
היו"ר יעקב אשר
תודה רבה. עופר כסיף, בבקשה. לאחר מכן – קארין אלהרר.
עופר כסיף (הרשימה המשותפת)
קודם כל אני רוצה להגיד, אתמול באמת התקיים פה דיון רציני מאוד וטוב שכך. אני מקווה שדיונים מהסוג הזה יימשכו ויהיו השיטה הרווחת בוועדה ובוועדות בכלל. אבל ההחלטה שהתקבלה אתמול היא החלטה פוליטית, כמו תמיד. וחלק מבין חברי הכנסת שדיברו אתמול, לא דיברו לעניין למרות מה שאמרתי בתחילת דבריי, כי מה שעניין אותם זה לדבר פוליטיקה ואני אתן שתי דוגמאות פשוטות וזה גם קשור להחלטה שהתקבלה בסופו של דבר, שכמובן אני שולל אותה לגמרי. דבר ראשון, אתמול הצגתי פה את העצומה של כמה וכמה רופאים, שרובם ככולם, או חלקם לפחות, מומחים בנושא האפידמיולוגי והם אומרים, אני מצטט מתוך העצומה שלהם: צריך להוריד את הנושא של סגר משולחן הדיונים, לא רק סגר כללי, גם סגר חלקי, זה לא פתרון. והם גם הסבירו למה, יש לזה הסבר מדעי, לא מדובר פה על הסבר שהוא פוליטי או סוציולוגי אפילו, אלא הסבר מדעי. אז מה עושה אתמול הממשלה או בשמה? עושה בדיוק ההפך. כלומר, לא מקבלת את הסגר כמו שבהתחלה חשבו עליו מסיבות פוליטיות. מה שמניע את ראש הממשלה זה לא בריאות הציבור.
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
אבל אם היו עושים סגר, היו אומרים: דופקים את הכלכלה.
היו"ר יעקב אשר
עופר, אם לא היינו עושים את מה שעשינו אתמול, בשעות אלה כפר קאסם הייתה סגורה על מנעול ובריח ועוד ערים אחרות.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
כפר קאסם זה לא חרדים, אדוני. הם לא פראיירים כמוכם.
עופר כסיף (הרשימה המשותפת)
אדוני, אני אומר עוד פעם, המניע של הממשלה ובעיקר של העומד בראשה, כמו בכל דבר - ושמענו גם אתמול דברים דומים מכמה חברי כנסת לגבי ההפגנות - למרות שהצגתי פה מסמך של פרופ' לאפידמיולוגיה שאומר, אין הדבקה בהפגנות, אבל זה לא מעניין אף אחד. למה זה לא מעניין אף אחד? כי מה שחשוב זה להגן על הנאשם מבלפור.
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
אה, אתה העברת ליפעת שאשא את המסמך?
עופר כסיף (הרשימה המשותפת)
כדי להגן על הנאשם מבלפור צריך למנוע הפגנות, גם אם יש את כל ההוכחות שבעולם על בסיס מדעי, אני לא מדבר על מה אני חושב, אני מדבר על מה אתמול הצגתי מסמך, מסמך שאציג אותו שוב, אם מישהו רוצה, של פרופ' לאפידמיולוגיה – שלחתי לך – שאומר, אין הדבקה בהפגנות.
היו"ר יעקב אשר
אתה שלחת מכתב מפרופ' לפרופ' של הוועדה.
עופר כסיף (הרשימה המשותפת)
זה לא היה מכוון, זה לא נשלח אליו, אבל אני מניח שהוא גם קיבל את זה. זה שאיש מקצוע אומר - - -
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
יעקב, זאת שעת בוקר, הם לא יורדים לחידודי ההומור שלך, זה קשה. דבר אליי, אני אבין.
עופר כסיף (הרשימה המשותפת)
אין הדבקה בהפגנות. האם זה ימנע ממישהו פה להגיד שבכל זאת צריך למנוע את ההפגנות בגלל שיש הדבקה? לא, למה? כי זה ממניע פוליטי.
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
הם לא נדבקו בהפגנה, הם לא כיבו את הטלפון.
עופר כסיף (הרשימה המשותפת)
דבר שני שקשור גם לזה, אמרתי את זה אתמול ולפני כמה דקות ואני חוזר על זה שוב, לטובת ידידי, מלכיאלי, שנכנס עכשיו. אותה עצומה של הרופאים מדברת על כך, שסגר לא רק שלא ימנע את ההדבקה אלא הוא יגדיל אותה, הוא יחמיר את המצב, כך אומרים רופאים.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
תשאלו את ראשי המועצות שלכם.
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
אז לא סגר, לא עוצר, לא נעשה כלום, יאללה, כולם תידבקו.
עופר כסיף (הרשימה המשותפת)
ומה מקבלים? בסופו של דבר מקבלים החלטה, תשמע באידיש, אחד מהדברים שאני זוכר מסבתי, עליה השלום: נישט דא און נישט דארט: לא פה ולא שם. זאת אומרת, מצד אחד לא סגר כללי, וטוב שכך לטעמי, למה? אמר חבר הכנסת אבידר, לחצים פוליטיים. לא בריאות, לא ציבור, לא מעניין אותו, רק לחצים פוליטיים איך נשארים על הכיסא. אז זה הניט דא און. הנישט דארט הוא, שגם לא נעשה משהו שהוא בכלל בלי סגר כי זה לא ייראה טוב. פופוליזם זול ועלוב שמסכן את הציבור, לא נותן מענה. המענה צריך להיות כפי שאומרים אנשי המקצוע, לא גחמות פוליטיות של נאשם.
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
אז אדוני היושב-ראש, אולי בסוף חבר הכנסת עופר כסיף, ייתן לנו פתרון איך מתגברים על הקורונה? בוא נשמע.
היו"ר יעקב אשר
בשביל זה יש את אלי אבידר.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
אני מציע שהיא תחליף אותך.
היו"ר יעקב אשר
אני רוצה לומר לנציגי הממשלה, אתם עובדים כל-כך קשה בשבועות האחרונים ונמצאים פה כל-כך הרבה שעות, אנחנו נותנים לכם שעה להשתחרר, מה שנקרא מופע תרבות לפי הרמזור.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
יעקב, הלוואי וזה היה מצחיק.
היו"ר יעקב אשר
מיד אני נותן לך את רשות הדיבור ועכשיו תגידי את מה שאת רוצה להגיד. זה באמת לא מצחיק אבל לפעמים צריך לצחוק.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
גם אתנחתות קומיות, צריך שיהיו במקום. המצב רחוק מלהצחיק. יש פה אירוע שלא מנוהל מהיום הראשון. אתמול זה באמת היה השיא. הביאו פרויקטור, נתנו לו את ההזדמנות להביא משהו, המליץ המלצות, בפעם המי יודע כמה אומרים לו, יופי, שים בצד, קודם נעשה לפי הפוליטיקה, אחרי זה נעשה לפי האפידמיולוגיה. זה דבר שהוא בלתי נסבל. כל החלטה שהתקבלה היא לא נגד הוועדה, היא לא נגד קארין אלהרר, היא לא נגד יעקב אשר, היא נגד הציבור. כי מה חושב לעצמו אזרח במדינת ישראל שרואה את הזגזוגים האלה? שבסוף הכול עניין של לחץ. האם אתה חושב שהדבר הזה יעודד את אמון הציבור? התשובה היא לא ולא. האם צריך לשפר - - -
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
גם ההפגנות בבלפור - - -
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
לא הפרעתי לך, אל תפריע לי.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
לא דיברתי בשביל שתפריעו לי.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
אז כשתדבר אני אפריע לך. כשתדבר, אני מבטיחה, אני אפריע לך.

אדוני היושב-ראש, אני אומרת לך, אי אפשר להתנהל ככה. מדינה שרוצה להיות חפצת חיים וחפצת שמירה על הסדר, לא יכולה להתנהל ככה. מה נגיד? מה נספר? מה קרה בין שמונה בבוקר לשלוש אחר הצוהוריים?
היו"ר יעקב אשר
שהייתה טעות קשה של אנשי מקצוע והם תיקנו אותה.
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
לא. שהייתה ועדה, שהוועדות הן אלה שמפקחות על עבודת הממשלה.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
אוסנת, תודה רבה.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
אמרתם שאין משילות, צעקתם.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
יושבים אנשי מקצוע, לא אתה, לא אני, לא אחרים, אנחנו לא רופאים. יש לנו השגות - - -
היו"ר יעקב אשר
אל תזלזלי בכוחנו. את יודעת כמה דברים את הוספת בחקיקה, ואנחנו הוספנו בחקיקה. עם כל הכבוד, יש גם טעויות של אנשי מקצוע.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
יש לי יכולת לשנות בחקיקה אבל לא היה פה שינוי חקיקה, היה פה שינוי מדיניות. זה שינוי מדיניות, יעקב, אתה יכול לעשות לא עם הראש 1,000 פעם.
היו"ר יעקב אשר
רגע, לך זה נראה נורמאלי, שיש 30 ערים אדומות, 8 אדום כזה ו-22 אדום אחר.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
אני אגיד לך מה נראה לי נורמאלי. נראה לי נורמאלי שאם יש מתווה - - -
היו"ר יעקב אשר
מתווה, אנחנו פה.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
לא, זה לא המתווה.
היו"ר יעקב אשר
זה המתווה, הנה הוא.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
לא, יעקב, זה לא המתווה. אם יש מתווה, אנחנו בודקים אותו, אם יש מה לשפר, משפרים. זה לא שיפור, זה שינוי מהיסוד. אני מצרה על כך. גם מתווסף לזה שאין ישיבות ממשלה, אין ועדות ואין ניהול. אין ניהול. יש מישהו שיושב שם למעלה וחושב שעל פיו יישק דבר.
היו"ר יעקב אשר
תודה רבה. אלי אבידר, בבקשה.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
תודה רבה, אדוני. לפעמים שואלים, אז מה כן? אתם כל הזמן אומרים מה לא. א. אמרנו מה כן, גם בוועדה הזאת, מספר רב של פעמים, מה לעשות, לא מקשיבים. בוא נגיד כמה דברים. קודם כל, ראיתי אתמול שהשר דרעי, המציא פתרון מדהים, במקום שיסגרו שמונה ערים חרדיות או שמונה ערים כאלה, אמר, צריך ללכת לסגר כללי.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
זה לא דרעי אמר את זה, גורמי מקצוע אמרו את זה. גמזו לא הכחיש את זה אתמול.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
מלכיאלי, תרשה לי. השר דרעי אמר את זה בטלוויזיה ואני רוצה להגיד את הדבר הבא. סגר אינו מונע תחלואה, סגר מעצים תחלואה. אתה לוקח משפחה של כמה נפשות, מכניס אותם לדירה, כולם יוצאים פוזיטיביים מהדירה הזאת בסוף הסגר. גם הנתונים של ראשי המועצות החרדיות, היה פה אדם אחד, כאשר הוא בדק אחרי הסגר הראשון, רמת התחלואה אצלו בעיר עלתה פלאים. יש לזה הסבר מדעי, כאשר אתה סוגר אנשים בדירות לאורך זמן, כולם נדבקים.

הדבר השני, מתחילת המשבר הזה, מה שמפריע לראש הממשלה, הנושא של ההפגנות, זה מפריע לו. ולכן ניתנות כל מיני תפיסות שאני לא מבין אותן: אסור לצאת לים, אסור לצאת לטבע. נמאס לי להגיד את זה 20 פעם, אגיד את זה בפעם ה-21. עברתי מחלה דומה, לא מגפה כמו זו, קראו לה סארס, אחוז התמותה שם היה הרבה יותר גדול. הדבר הראשון שכל המומחים בהונג-קונג אמרו לציבור: צאו לטבע, אל תישארו בבתים, אווררו את הבתים, תפתחו חלונות. תצאו לטבע, לכו תנשמו אוויר צח, בטבע לא מדביקים. לכן, התפיסה הזאת להגיד לאזרחים לא לצאת לים היא לא ברורה, או לא לצאת לטיולים, היא לא ברורה ולכן יש פה כוונת מכוון והכוונה היא נושא ההפגנות.

לחברתי אוסנת מארק, אני רוצה להגיד את הדבר הבא, אני רוצה לעדכן אותך בטכנולוגיה של השב"כ, שתדעי, גם כשהטלפון סגור, השב"כ יודע שאת נמצאת.
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
אם משאירים אותו בבית - - -
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
גברתי, תאמיני לי, אף אחד לא משאיר טלפון בבית.
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
די, נו, דיברו על זה.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
אני בכל זאת רוצה לחזור, אני רק רוצה למנוע את המבוכה. רק כשהטלפון סגור, השב"כ יודע איפה את. האיכונים של השב"כ שהם הדבר הכי לא מדויק בעולם, הם מאוכנים גם כשהטלפון סגור. אני לא רוצה להסביר לך - - -
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
אבל גם אם משאירים אותו בבית, הוא לא יכול לדעת שהוא היה בבלפור, תפסיק כבר.
עופר כסיף (הרשימה המשותפת)
מי משאיר את הטלפון בבית? מאיפה את כל-כך יודעת?
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
איך יכול להיות שבמשך כמה שבועות לא נדבק אדם אחד? אחד לא נדבק בהפגנה, אפס נדבקים.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
הסיבה שאני לא מסביר לך יותר - - -
היו"ר יעקב אשר
סיעתא דשמיא יש להם.
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
סיעתא דשמיא גדולה מאוד.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
אני רוצה להגיד לך את הדבר הבא, הסיבה שאני לא מסביר לך יותר, כיוון שאני לא רוצה שכל מחבל יבין, כי גם כשהטלפון אתך אפשר לגרום שלא יאכנו אבל לא נסביר למה. הדבר המשמעותי שחשוב לי להגיד לחברי הכנסת החרדיים, אי אפשר לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה. אי אפשר להתחיל להילחם לצאת לאומן, ומצד שני להגיד, אסור. אני אומר לכם בכנות, אני נגד סגירת בתי כנסת, נגד סגירת אולמות אירועים, נגד סגירה, נקודה, לא בגלל שאני איזה צדיק גדול, אלא בגלל שהרופאים לא יודעים. הם יודעים רק דבר אחד, ריחוק חברתי, שים מסכה, שגם זה מוטל בספק, שמור על ריחוק, אתה לא מרגיש טוב, אל תצא, על הכיפאק, אבל הם לא יודעים, אין יותר ידע. אז מה סוגרים? מה אתם סוגרים בדיוק? אסור לסגור בתי כנסת, אסור לסגור ישיבות, אסור לסגור אולמות ובוודאי לא אולמות תרבות. מה הבעיה לעשות מופעים בטבע, למה להגביל את זה ל-20? האוויר בחוץ עושה הבדלה אם יש 20 או 300? זה לא הגיוני והמוטיבציה שם אחרי הדברים היא הפגנות.

לסיום אני רוצה לומר, זה לא יעזור לכם, אנחנו לא נפסיק להפגין, נקודה.
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
תמשיך.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
לא יעזור לכם, מה שלא תעשו. מי שלא היה בבלפור לא ראה מראה כזה מימיו, של מישהי תופסת מיקרופון - - -
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
ברור, הוא לא ראה ציצים, הוא לא ראה כלום, מה הוא ראה בבלפור?
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
תכבדי גברתי, תנסי לכבד את המגדר שממנו את מגיעה. תנסי לכבד את המגדר.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
לא, היא איבדה את זה.
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
למה איבדתי את זה, מה, זה לא היה?
היו"ר יעקב אשר
די, די, חבר'ה.
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
מי שלא היה בבלפור לא ראה מחזות מעולם.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
אני מבינה שהיית.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
אוקי גברתי, אני הייתי חוזר בי ממה שאמרת, אבל תהיי בריאה. מי שלא ראה 50,000 איש חוזרים אחרי קריאה של מישהי במיקרופון: ביבי הביתה, ו-50,000 איש צועקים לו בחזרה, ביבי הביתה, לא ראה מראה יפה כזה מימיו. אוסנת, לא מאוחר להתנצל על מה שאמרת.
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
על מה להתנצל, שיקפתי משהו שלא היה?
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
את מחפיצה את המגדר שממנו את מגיעה.
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
ממש מעניין אותך המגדר שלי.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
מאוד מעניין, יותר ממך, כנראה. כנראה יותר ממך.
היו"ר יעקב אשר
אלי, אלי, עכשיו אתה מפריע.
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
לא שמעתי אותך יוצא נגד - - -
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
תתביישי לך. יותר ממך מעניין אותי.
היו"ר יעקב אשר
תודה רבה. מלכיאלי, בבקשה.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
אדוני היושב-ראש, בגלל מה שנאמר כאן על איך התנגדנו לסגרים על בני ברק וכדומה, חברת הכנסת קארין אלהרר, בדיוק השנייה קיבלתי מייל שהייתי רוצה לשתף בו אותך ואת הוועדה. כותבת ככה אישה חרדית – כתוב פה את השם והתפקיד שלה, תפקיד בכיר – אני לא מכיר את האישה: אני אישה חרדית המתגוררת בבני-ברק, מקום עבודתי בתל-אביב. הבוקר, כאשר כף רגלי הנגועה דרכה במפתן המשרד, התנפלו עליי כל עובדות המחלקה ודרשו ממני לשים מסכה ולא להתקרב. הסתכלתי עליהן, חברות לעבודה, עד אתמול צחקנו וכו', והתשובה הייתה, את מבני-ברק, את חולה, את מפיצה את המחלה - - -
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
גם אני רוצה לשתף הודעה שקיבלתי מאדם מבני-ברק.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
אבל אתם אשמים, מלכיאלי.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
זאת הודעה אחת שקיבלתי מיני רבות. רבותיי, בשבועות האחרונים, לציבור החרדי, שפעם אחר פעם מגיעים לעבודה גם נשים וגם גברים, וישר שמים עליהם תווית של הנה מפיצי המחלות, זה אחד הדברים שגרם לנו אתמול לא להסכים עם מה שגמזו עשה.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
אני גם רוצה להקריא את מה שקיבלתי מבחור מבני ברק.
היו"ר יעקב אשר
אבל יכולת לנצל את הזמן שלך. אי אפשר, אין פעמיים.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
למה לא?
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
אני הבטחתי לקצר ואני אומר עוד הפעם, כשבאו והטילו סגרים שבסוף הם מצטיירים נקודתיים נגד מגזר מסוים, זה התוצאות והתוצאות האלה יכולות להוביל גם לדברים לא טובים, יש נשים שלא מתקבלות לעבודה בגלל זה או רוצים שילכו לעבוד ויפרנסו וזה לא קורה. זאת הסיבה, קארין, שהתנגדנו.
היו"ר יעקב אשר
תודה רבה.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
אפשר גם להקריא?
היו"ר יעקב אשר
לא.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
בדיוק אתמול קיבלתי הודעה מאדם מבני-ברק, שאמר שאתם - - -
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
שביקר אצל ראש העיר אתמול? מי זה האיש שהיה בבני ברק, מי שביקר אצל ראש העיר?
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
אני לא יודעת אם הוא ביקר אצל ראש העיר.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
עפר שלח, הוא גם - - -
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
אני לא צריכה הודעה מעפר שלח, אני מדברת אתו, אני לא צריכה הודעה ממנו.
היו"ר יעקב אשר
השעה עשר וארבע דקות, אנחנו נמשיך את הדיון, אם את רוצה להקריא, מחר בתחילת הישיבה.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
למה מחר? אפשר היום. מאוחר? מה קרה, אתם לא רוצים לשמוע ביקורת?
היו"ר יעקב אשר
היו הרבה הצעות לסדר.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
אתם לא רוצים לשמוע ביקורת?
היו"ר יעקב אשר
אה, ביקורת עלינו, זה העניין? יש לי 1,000 כאלה וטוב שיש. אצלנו יש פריימריז. אה, גם אצלכם הולך להיות, זה מעניין.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
אצלך הפריימריז, חבל על הזמן.
היו"ר יעקב אשר
מה זה, חברי מועצת גדולי התורה.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
גדולי התורה גדולים בפריימריז.
היו"ר יעקב אשר
אצלכם היה גדול אחד עד היום.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
יעקב, לזה יש לך זמן לדבר, נכון? תן לה כבר להקריא ונגמור.
היו"ר יעקב אשר
טוב, חברים, היועץ המשפטי, איפה אנחנו נמצאים? נעצרנו בסעיף 4. אולי נתחיל אתו.
גור בליי
התחלנו להקריא, דיברנו על כמה מהסוגיות העקרוניות שעלו, חלק מהן גם יעלו בהמשך בתקנות הספציפיות. אני מפנה אתכם לנוסח המשולב בעמוד 3, שם נעצרנו לגבי הגבלת ההתקהלות הכללית. אני מזכיר, שבמהלך הדיון עלו ארבע נקודות שבהן נציגי הממשלה התבקשו על ידי הוועדה לתת את הדעת עליהן ולבדוק אותן, חלק מהן גם יעלו בהמשך. נקודה אחת, הנושא של הקריטריונים. עלו שאלות גם לגבי התוספת של חצי נקודה בקריטריונים, גם לגבי הנושא של הצוות הבינמשרדי, שמעביר רשויות מצבע לצבע, לגבי הקריטריונים שמנחים את הצוות הבינמשרדי ולגבי האופן שאפשר להסיג על ההחלטות בהקשר הזה. זה הנושא של הקריטריונים. דבר שני, עלה הנושא סביב ההגדרה של שטח סגור – שנמחקה – עלה הנושא שגם יעלה בהמשך לגבי החללים הנפרדים. זאת אומרת, בהקשרים מסוימים אנחנו נדבר על זה גם בהמשך כשנגיע לתקנות הספציפיות, אבל עלתה השאלה, האם המגבלות שקשורות בחישוב תפוסה לפי מספר כניסות, זה יכול להיות באולמות תרבות, יכול להיות בבתי כנסת, יכול להיות בסיטואציות מסוימות גם במסעדות, האם כשמדובר בחללים נפרדים, בקומות נפרדות, באיזה מידה אפשר --
היו"ר יעקב אשר
עם כניסות נפרדות.
גור בליי
--כן, קומות נפרדות עם כניסות נפרדות, איך מתייחסים לזה. אני חושב שמה שעלה מהוועדה, שצריך להתייחס לזה בנפרד. זאת אומרת, אם יש לך קומפלקס של אולמות, השאלה אם לא כל אולם הוא בנפרד או קומות נפרדות בהקשרים אחרים? זו הנקודה השנייה, חללים נפרדים. נקודה שלישית שעלתה, גם נציגים שדיברו בזום, הנושא של חנויות גדולות.
היו"ר יעקב אשר
מה שהעלו כאן, חנויות שהן לא בתוך קניונים, חנות גדולה. בפעם הקודמת המגבלה הייתה עד 7 מטר, בהתחשב במקום, זה בעצם היה הסף העליון. עכשיו קבעו איזשהו סף ותוקעים אותם, אם זה חנויות ביגוד ודברים כאלה.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
מה זאת אומרת, אתה יכול לחדד את זה?
גור בליי
אנחנו נגיע לזה, אולי בתקנה הספציפית.
היו"ר יעקב אשר
אפילו עד 100 איש, בלי קשר לגודל.
גור בליי
מה שיש כרגע בהסדר הנוכחי שחל ברוב המקרים, שיש לך לפי צבעים אדום, צהוב, כתום וירוק, מגבלה לפי רישיון עסק או לפי 4 מטר רבוע לאדם, אבל יש איזה קייפ שחותך את זה. אז בחנויות קטנות, ממילא לפי השטח שלך אתה לא מגיע לקייפ. אבל בחנות מאוד גדולה, למשל אם יש לך 1,000 מטר רבוע וזה לפי 4 מטר רבוע לאדם, תיאורטית אתה יכול להכניס 250 איש באותה חנות, אבל לפי ההוראות פה אתה בעצם נחתך ב-100 באזור ירוק.
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
למה? יותר.
גור בליי
כך קבוע בתקנות.
גדעון סער (הליכוד)
אתמול שאלתי את הפרויקטור והוא אמר שיש זיקה לגודל.
גור בליי
יש זיקה עד נקודה מסוימת. זאת אומרת, עד שאתה מגיע לקייפ, ככל שזה יותר גדול יכולים להיכנס יותר אבל אז זה נחתך - - -
גדעון סער (הליכוד)
איך אנשי משרד הבריאות מסבירים את הקייפ?
נינא כהן קרן
גור, אולי כדאי שנקריא את תקנה 8, כי אנחנו כל הזמן מדברים על תקנה 8 בתקנה 4.
גור בליי
בסדר, בואו נתקדם, פשוט הדברים עלו תוך כדי.
היו"ר יעקב אשר
הדבר הזה צריך להיות מתוקן. אפילו משרד הבריאות מהנהן בראשו.
גור בליי
כן, זה גם עלה מהדברים של פרופ' גרוטו, אתמול.
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
גם כשגדעון שאל אותו אתמול, הוא אמר לו שהגודל כן משפיע.
גור בליי
אז אמשיך לפי הסדר. 4(א), כשהקראנו את התיקון שמוצע על ידי הממשלה, זה בעצם למחוק את מה שהיה שם, אני אקריא אותו שוב, שיהיה הקשר לדיון:

4. (א): "מבלי לגרוע מהאמור בתקנה 2, לא יקיים אדם ולא ישתתף בהתקהלות, כולל תפילה או טקס דתי, שמספר האנשים בה עולה על המפורט להלן, לעניין כל אזור מהאזורים המפורטים בתוספת הרביעית:

(1) באזור אדום – 10 אנשים במבנה ו-20 בשטח פתוח.
(2) באזור כתום – 25 אנשים במבנה ו-50 אנשים בשטח פתוח.
(3) באזור צהוב – 50 אנשים במבנה ו-100 אנשים בשטח פתוח.
(4) באזור ירוק – 100 אנשים במבנה ו-250 אנשים בשטח פתוח".

זאת המגבלה הכללית שהתחלנו לדבר עליה, יש בה את החלוקה לצבעים שדובר עליה אתמול באריכות. מה שלא היה התייחסות על בסיס מה המספרים האלה התקבלו? כלומר, מה היה הבסיס.
היו"ר יעקב אשר
הניקוד, שיטת הניקוד.
גור בליי
לא. יש איזה שהם קריטריונים שהובילו בהגבלת ההתקהלות הכללית למספרים הספציפיים האלה.
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
אתה מדבר על מה שכתוב באזור אדום, באזור כתום?
גור בליי
כן.
עופר כסיף (הרשימה המשותפת)
יעקב, זה לא רק שיטת הניקוד. מה הקשר - - -
היו"ר יעקב אשר
הוא שואל על המספרים, למה 10 ולא 12? אבל אין סוף לדבר. אני מאוד לא אוהב את ה-10 באזורים אדומים. אני חושב שגם באזורים אחרים היה צריך להיות קצת יותר. לדעתי אין לנו אפשרות לשנות את זה כרגע.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
למה זה עושה לך יותר טוב אם רמת השרון גם תוכרז אדום? למה זה משנה? הרי ממילא אתה תיסגר, זה לא משנה אם בעוד עשר ערים יהיו.
היו"ר יעקב אשר
אותי זה לא מפחיד, יש לי לב חלש בעניינים האלה. אני מדבר על תקופה שבה אף אחד לא יודע איזה עיר זה יהיה. אבל אני אומר, אזור אדום, עשרה זה מוגזם. משרד הבריאות עומד כרגע על דעתו בעניין הזה, אנחנו עוד נתנהל וננהל. כרגע זאת ההצעה. למה 10 ולא 20, או למה זה 25 ולא 35? משרד הבריאות, בבקשה.
אמיליה אניס
בוקר טוב, אני ד"ר אמיליה אניס, אני מנהלת האגף לאפידמיולוגיה בשירותי בריאות הציבור. המספרים האלה התקבלו תוך התחשבות של ניהול סיכונים, כמובן שאם יהיו מספרים גדולים יותר, אזי הסיכון להתקהלות הנו גדול יותר. כפי שכולנו יודעים, המטרה שלנו זה להימנע מהתקהלות מיותרת שיכולה להוות סיכון להדבקה. לכן נקבעו המספרים הללו.
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
יש לי שאלה, האם המספרים האלה הם נכונים גם באזורים אדומים, גם לגבי העסקים או שלגבי העסקים יש לכם מתווה אחר? אולי תקרא את תקנה 8?
גור בליי
תיכף נגיע לתקנה 8. בעקבות ההערה של הוועדה אני מדלג לתיקון הבא. לגבי תשאול של אנשים, נוסף ב-7(4)(א): המחזיק או המפעיל של המקום, או מי מטעמו, ישאל את הנכנסים, למעט עובדי המקום, את השאלות. לעניין קטין נוסף: לרבות את האחראי על הקטין.

בנוסף, בפסקה 6, גם פה נעשו התאמות, לבקשת הוועדה, לגבי החובה לפעול מחזיק או המפעיל של מקום ציבורי עסקי: "המחזיק או המפעיל של המקום יפעל ככל האפשר לשמירת מרחק של 2 מטרים לפחות בין אנשים שאינם גרים באותו מקום, לרבות בתורים, וכן יפעל ככל האפשר למניעת הצטופפות של השוהים במקום מסוים, לרבות הצטופפות בכניסה למקום.
היו"ר יעקב אשר
נוסח מרוכך יותר.
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
אבל האם מדובר פה במפעיל עסקי וציבורי? הם מדברים גם על חנויות, כל-בו?
היו"ר יעקב אשר
כן, זה על חנויות.
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
ומה עם בתי קולנוע, אולמות אירועים?
היו"ר יעקב אשר
בוודאי, שם יש חובת רישום.
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
עזוב את חובת הרישום, אני מדברת על המספור, כמה אנשים יכולים להיות שם? אם יש שם את הסיפור של הגודל? אנשי המקצוע, אתם אתנו?
רותי גרוס
את יכולה לחזור על השאלה?
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
אני שואלת, יש פה נוסחה לערים אדומות, כתומות וכו'. קבעו שבגודל כזה יהיו 10 אנשים, 20 איש, 30 איש. כאנשי המקצוע, איך אתם מתייחסים לכל בו? לדוגמה, המשביר לצרכן, יש בו שלוש קומות, פה בירושלים הוא גדול מאוד, מה, גם שם יהיו רק עשרה אנשים בתוך הכל-בו? איך אתם מתייחסים לזה? על אותו עיקרון גם בית קולנוע. אותו עיקרון תיאטרון, אולם אירועים. יש גני אירועים שיש להם שבעה, שמונה ועשרה דונם, הם לא יכולים לעשות אירועים. תנו לזה איזשהו מתווה. אם היא אומרת לנו, שסעיף 8 נותן לזה ביטוי, אולי כדאי לקרוא את סעיף 8 ונבין על מה אנחנו מדברים.
גור בליי
אולי אני אשלים ומיד אנחנו מגיעים ל-8. הדבר האחרון שלפני 8, התוספת של (7)(11).

(7) (11) "המחזיק או המפעיל של המקום, לא יגיש מזון ולא יאפשר הגשת מזון לצריכה במקום, למעט שתייה; הוראה זו לא תחול על מקום שהוא בית אוכל, בר, פאב או גן אירועים ועל עסק המצוי במקום דרך קבע שעיקר עיסוקו הגשה של מזון לצריכה במקום".

כאן השאלה, אם יש מקום שהוא מגיש מזון בתוך מקום גדול יותר שלא מגיש מזון, לא יחול עליו האיסור הזה, נכון? זאת אומרת, אם יש לך איזשהו קיוסק בתוך מקום עבודה, קיוסק בתוך שמורת טבע, אז הקיוסק הזה ייכנס פה בחריג, נכון?
רותי גרוס
בדיוק, זאת הכוונה.
גור בליי
טוב, אנחנו נגיע לסעיף 8. זה בעצם התיקון הכי משמעותי פה. מה שהממשלה מציעה, למחוק את מה שהיה ב-8(א), במקום זה לכתוב כך:

8. (א) "במקום ציבורי או עסקי, המחזיק או המפעיל של המקום יקבע ויפעיל מנגנון לוויסות כניסת האנשים למקום, למעט עובדי המקום, ובכלל זה באמצעות תיאום הגעה מראש כך שבכל עת לא ישהו במקום אנשים במספר העולה על התפוסה המרבית המותרת; בתקנה זו, "התפוסה המרבית המותרת" – בהתאם לאזור המפורט בתוספת הרביעית שבו מצוי המקום הציבורי או העסקי, ולפי המפורט להלן לצד כל אזור;

(1) באזור אדום – עד 10 אנשים במבנה ועד 20 אנשים בשטח פתוח ובלבד ששטח המקום מאפשר שמירת מרחק של 2 מטרים בן אדם לאדם;

(2) באוזר כתום – במקום שהוא עסק טעון רישוי שקבועה לו תפוסה מירבית ברישיון – במבנה – 20% מהתפוסה, ובשטח פתוח – 40% מהתפוסה, ואם אינו עסק כאמור – לא יותר מאדם ל-4 מטרים רבועים, והכול עד 25 אנשים במבנה ועד 50 אנשים בשטח פתוח לכל היותר, ולא פחות מהאמור בפסקה (1).

(3) באזור צהוב – במקום שהוא עסק טעון רישוי, שקבועה לו תפוסה מירבית ברישיון – במבנה – 40% מהתפוסה, ובשטח פתוח – 60% מהתפוסה, ואם אינו עסק כאמור - לא יותר מאדם ל- 4 מטרים רבועים, והכל עד 50 אנשים במבנה ועד 100 אנשים בשטח פתוח, לכל היותר, ולא פחות מהאמור בפסקה (1).

(4) באזור ירוק- במקום שהוא עסק טעון רישוי שקבועה לו תפוסה מירבית ברישיון – במבנה – 60% מהתפוסה, ובשטח פתוח – 80% מהתפוסה, ואם אינו עסק כאמור – לא יותר מאדם ל-4 מטרים רבועים, והכל עד 100 אנשים במבנה ועד 250 אנשים בשטח פתוח, לכל היותר, ולא פחות מהאמור בפסקה (1).

לעניין תקנה זו, שטח המקום יחושב לפי האזור הפתוח לקהל מתוך שטח המקום, ולמעט שטחי חניון, מחסנים שטחי תפעול וכיוצא בזה".
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
הפכנו את בעלי העסקים מתחילים לחשב את הנוסחאות שלהם.
עופר כסיף (הרשימה המשותפת)
גם אתמול העליתי את השאלה ואני מעלה אותה שוב. יש פה לכאורה סתירה בין שלוש קטגוריות, לפחות כשמדובר על אזור צהוב, בעצם מכתום והלאה. יש גם אחוז, גם האנשים וגם המטראז'. הדברים האלה לאו דווקא עולים בקנה אחד.
היו"ר יעקב אשר
תסבירו את הנוסחה בבקשה.
עופר כסיף (הרשימה המשותפת)
ומה קורה במקרה של סגירה? מה שאני הצעתי אתמול בהמשך, זה גם מופיע בסעיף 8, מה גובר על מה?
רותי גרוס
אין פה סתירה, בעינינו. יש פה תנאים ובסופו של דבר מגבלה, אילוץ שאנחנו צריכים להתמודד אתו. קודם כל, אם יש רישיון עסק, זה הולך לפי תפוסה. אם אין לך אז הולכים לפי אדם ל-4 מטר רבוע. בכל מקרה יש מגבלת תקרה.
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
התקרה שאת מדברת עליה זה 250 איש בגג, בחוץ.
רותי גרוס
באזור ירוק. זה בכל מקרה האילוץ העליון.
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
לא יכול להיות מצב שאנחנו נמצא חתונות של 500 איש, כלומר, באישור.
רותי גרוס
לא.
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
זאת אומרת, שהגג הוא 350.
רותי גרוס
חתונות, ספציפית, אפשר רק בגני אירועים עד 100 אנשים.
היו"ר יעקב אשר
גם על זה דיברנו.
רותי גרוס
דיברנו על זה, זאת פעילות בעלת פוטנציאל גבוה לסיכון, חתונות באופן ספציפי, התכנסות וכנראה שיהיו ריקודים, אמרנו שזה אחד הקריטריונים שעולה למתווה ארצי.
גור בליי
אבל מי שעושה את זה בגינה שלו הוא יכול עד 250.
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
ברור, מה זה הדבר הזה? למה? אדוני היושב-ראש, בגינה של הבית שלך אתה יכול לעשות עד 250 איש.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
ככה עוקפים את ההוראות.
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
מה קורה? אנחנו דופקים פעמיים את האזרחים, פעם אחת כשזרקנו לכלבים את כל בעלי האירועים, האולמות והמסעדות הגדולות שעורכות אירועים - - -
היו"ר יעקב אשר
הבעיה שאת מעלה עכשיו, אתמול דיברו נציגי בעלי האולמות, הם טענו שיוצא אבסורד שחתונות מתקיימות במסעדות. זאת אומרת, אולם חתונה לא יכול לקיים חתונה, אבל מסעדה גדולה, כן.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
קח את הרחוב שליד הבית שלי, בכל כפר ובכל יישוב עושים את זה ברחוב או בחצר בית הספר עם 250 איש, מה הבעיה? ככה עוקפים את זה. במקום שאנחנו נאפשר להם לקיים את זה באולם עם 150 או 200 או 250, כאשר יש אולמות שהתפוסה שלהם היא 1,000, מגבילים אותם ל-100. ביישובים אדומים וכתומים אסור בכלל לעשות את זה.

אוסנת, שאלת אותי מה לעשות, סגר לילי לא יעזור, יתחילו לעשות ביישוב אחר, אם זה בסכנין, יבואו לשם ויקיימו את החתונה. תנו לאנשים לחיות. אמרתי מהרגע הראשון, יש תקנות ויש גזירות שהציבור לא יכול לעמוד בהן, את זה משרד הבריאות צריך להבין.
היו"ר יעקב אשר
לכן העלינו אתמול באריכות את הנושא של אולמות. בעלי האולמות אמרו, שהם מוכנים לקחת שוטר בשכר או פקח בשכר שיהיה צמוד לכל אירוע. זה דבר שחייב להיות כדי להסדיר בתקנות קשיחות וברורות.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
לא הבנתי את האירוע הזה, בעל אולם ייקח שוטר בשכר? מה הדבר הזה?
היו"ר יעקב אשר
סיפרתי לכם, כשאני הייתי ראש עיר והיינו מקיימים אירועים, יש מושג שנקרא שוטר בשכר, הוא לא נהיה עובד של הרשות, גם בכדורגל.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
אני רק מזכיר לכולם, אנחנו לא בממשלה, את התקנות האלה צריך לאשר.
היו"ר יעקב אשר
אנחנו מדברים אתם על זה.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
זה כבר עלה. אני מביא משהו כללי לגבי מה שנאמר אתמול כי נאמרו הרבה דברים בלהט הישיבה.
היו"ר יעקב אשר
אנחנו מדברים על סוגית האולמות.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
אני מדבר על סוגית האולמות, שעובדים בשכר אך ורק לאירועים ציבוריים שגם להם יש היתרים ספציפיים מה כן ומה לא. זה לא יהיה לחתונות - - -
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
זה לא יכול להיות לאירוע פרטי.
היו"ר יעקב אשר
צריך לבדוק את זה. אני חושב - - -
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
אני רוצה להגיד עוד משפט ולמצוא פתרון שיש בו היגיון.
היו"ר יעקב אשר
אין פתרון. מאבטחים זה לא פתרון כי הם עובדים אצל הבן אדם.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
אני מחפש את ההיגיון. תקנות שיש בהן היגיון פנימי, הציבור יכבד אותן. תקנות שאין בהן היגיון, כנראה לא יכובדו. אנחנו נמצאים בעידן של אי כיבוד של כלום כי הכול זה הפוך על הפוך. דרך אגב, יותר נכון לעשות כאשר אומרים לאנשים, כן, אבל, מאשר להגיד להם לא, רק. ולכן אני אומר לגבי החתונות, תלכו לעמדה של כן, אבל. זו ההצעה המקצועית שלי אליכם, תגבילו את זה למספר שהוא נכון, לא צריך שוטרים ולא שום דבר, מה שצריך זה אחריות של בעלי האולמות.
היו"ר יעקב אשר
יואב, אני אגיד לך איפה הבעיה מתחילה, בתוך עמנו אנחנו יושבים. קשה מאוד בחתונה לא לגרום לכך שבסוף פוצחים בריקוד. לכן הצעתי את ההצעה, ברור דבר אחד, לרשויות מקומיות אין 200 פקחים לכל אירוע – קודם כל דיברו על נקודה נוספת, שתהיה הרתעה לבעל האולם. כי בעצם מה טוענים בעלי האולמות ובצדק? הם אומרים, פה אנחנו אחראים. כשעושים בחצרות, אף אחד לא אחראי, כשעושים פיראטי, אף אחד לא אחראי, פה אנחנו אחראים. נדמה לי שמשרד המשפטים העלה, יכול להיות שיצטרכו להביא תיקון חקיקה ולהעלות את הקנס לבעל אולם שיפר את הכללים. אבל רק כדי לעזור לבעל האולם, הוא צריך מישהו אצלו שגם יכול לתת דוחות.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
יעקב, אנחנו מכירים את הדבר הזה, כשבעל אולם יודע שהוא יכול לעשות 150 במקום 100 או שלא יהיה לו בכלל, הוא ילך על המתווה. אני אגיד לך יותר מזה, מעולם לא ניסו את הדבר הכי פשוט, להסביר לאנשים ולהגיד להם, זה הכלל, לא שמים גזירה שהציבור לא יכול לעמוד בה.
היו"ר יעקב אשר
זה נכון, מצד שני, בפני עיוור לא תיתן מכשול.
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
אדוני היושב-ראש, המתווה הזה שאנחנו מדברים עליו בסעיף 8, ויש את ההגבלות לפי גודל וכו', היא אומרת שזה לא קשור לאירועים.
רותי גרוס
לא קשור, אירועים זה מתווה ארצי.
גור בליי
אולי נאפשר להם להציג בצורה מסודרת.
נינא כהן קרן
יש את המגבלה המספרית, היא חלה לפי אזורים שונים. לצורך העניין, אזור ירוק, שטח פתוח – 250. זה חל גם על התקהלות.
היו"ר יעקב אשר
אבל מה סוג הפעילות? איזה סוג פעילות?
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
עכשיו אני רוצה לעשות הרמת כוסית, אני יכולה לעשות 250 איש באזור פתוח?
נינא כהן קרן
בשטח ציבורי, התקהלות, כן, את יכולה לעשות.
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
לא הבנתי, אני רוצה לעשות כנס עם 250 איש, במקום פתוח באזור ירוק, אני יכולה?
נינא כהן קרן
כן, את יכולה. שימי לב, שבמקום ציבורי יש גם את ההגבלה על הגשת מזון.
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
וחתונה אנחנו לא יכולים.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
למה לא? למה לא? אני מזמין אנשים, עם שולחנות, בלי אוכל, על שפת הים ביפו.
נינא כהן קרן
אתה יכול.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
זה לא רציני, לכן האנשים והציבור מאבדים אמון בכל ההוראות האלה של משרד הבריאות. עם כל הכבוד, במקום שתבואו, תיקחו אולם מסודר, עם פקחים, עם בעל המקום שיחתום על התחייבות, יש לכם כתובת, אתם אומרים להם, יאללה - - -
נינא כהן קרן
אני רוצה להסביר, 250 איש באזור ירוק, זה איזשהו קייפ שתקף גם לפעילות של מקום ציבורי במקום ירוק, כמובן בכפוף לזה שזה עד 80% מהתפוסה, גם להתקהלות. יש גם את הסעיף של אירועים, זאת אומרת, אירוע בתוך מסעדה, גם אם תיאורטית היא מסעדה שהייתה יכולה להכיל 500 איש, אירוע אחד יכול להיות עד 250 היכן שהוא לא מתקיים, אם זה בכפר, אם זה בבית - - -
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
ובמסעדה זה בסדר?
נינא כהן קרן
בתוך מסעדה גם עד 250, בתנאי שזה עומד - - -
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
למה באולם לא?
רותי גרוס
מסעדה זה לא חתונה, זה אופי פעילות אחר.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
מה ההבדל בין מסעדה לאולם, במסעדה אין אוכל?
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
זה לא אותו הדבר.
רותי גרוס
כי בחתונה כולם מתנשקים ומתחבקים ורוקדים - - -
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
ובמסעדה כשבאים 250 איש הם לא מתחבקים ומתנשקים?
אמיליה אניס
במסעדה זה אנשים שאינם מכירים אחד את השני. לעומת זאת, באירוע זה אנשים שמכירים אחד את השני אז האינטראקציה יותר גבוהה.
נינא כהן קרן
אני מזכירה שוב את מה שציין אתמול פרופ' גרוטו, במצגת שלו, יש כמה נושאים, זה יכול להיות או בגלל שיש להם הגבלות על המשק, או בגלל שהם מתאפיינים בסיכון הרבה יותר גבוה, הם נסגרו באופן רוחבי. ואחד החריגים – יש מעט יוצאי דופן כאלה – הם אולמות האירועים. בגלל שמבחינתנו זו אולי הפעילות הכי מסוכנת ותקופה מאוד ארוכה הם היו סגורים לחלוטין, הוחלט להחריג אותם, הייתה גם התלבטות מאוד גדולה במשרד אם זה בכלל נכון לפתוח אותם. בגלל שאפשרנו היום בתיקון החדש לקיים אירועים עם כמות גדולה יותר - - -
היו"ר יעקב אשר
לא הבנתי.
נינא כהן קרן
בגלל שהמתווה החדש של הרמזור מקיים אירועים בצורה יותר משמעותית ממה שהיה בעבר, מצד שני, אנחנו מבינים את הטענה לגבי חתונות פיראטיות, החלטנו באיזשהו מתווה מצומצם שנבחן אותו.
היו"ר יעקב אשר
זה לא מה שנמצא פה.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
זה לא קשור לפה.
נינא כהן קרן
מה שנמצא כאן.
היו"ר יעקב אשר
אני רוצה לסכם כרגע את העניין. אתם שומעים את דעתם של חברי הוועדה וכל אחד מבין שזה לא הגיוני. צריך להגיע לאיזשהו מתווה נכון, עם ניהול סיכונים נכון. לא יכול להיות שדווקא מקום שאדם בנה אותו לאולם שמחות, לא יוכל לעשות, ומי שבנה מסעדה כן יכול לעשות. עכשיו הוא צריך להחליף את הרישיון למסעדה כדי שיוכל לקבל, אין בזה היגיון.
נינא כהן קרן
אני לא יודע לכמה מסעדות יש שטח פתוח, ש-80% מהתפוסה מגיע - - -
גור בליי
אולי בשביל ההקשר אני אקריא את תקנה 11 - - -
היו"ר יעקב אשר
רגע, לפני שאתה מקריא אני רוצה לומר, נאמר בדיון פה אתמול גם על ידי פרופ' גרוטו, הוא לא הבטיח הבטחות, אבל הוא אמר, אנחנו יושבים ומנסים לבנות איזשהו מתווה, אי אפשר לעצור חתונות שנים. יש ציבור שלא עוצר חתונות, גם ציבור אחר לא רוצה לעצור חתונות, צריך למצוא מתווה, אני לא אומר בכל תנאי ובכל מחיר. לכן נתתי דוגמה קיצונית, שיכול להיות שצריך להיות מישהו שיכול לתת דוחות.

אני מבקש, תעבירי לפרופ' גרוטו ולכל הצוות, שאנחנו מבקשים שתוגש לנו תוכנית עד לתקנות הבאות, שיהיה פתרון בתוך התקנות הללו, גם בנושא של אולמות, עם מתווה. אנחנו אמורים לקבל עוד סדרה, מה אנחנו עושים עכשיו?
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אנחנו אמורים לאשר או לא לאשר.
היו"ר יעקב אשר
יפה. ואלה תקנות של 28 יום, יכול להיות שנקצר, נדבר אחר כך.
רותי גרוס
אני הייתי בדיונים האלה, חבר הכנסת יואב סגלוביץ', אמר, תגידו מה כן. אני רוצה להגיד, ש-100 איש בגני אירועים, זה הכן, אנחנו היינו בדיונים מאוד ארוכים - - -
גור בליי
רגע, אני אקריא את 11ב. שיידעו על מה מדובר. סעיף 11ב. בעמוד 16, אומר כך:

11ב. "בלי לגרוע מאחריות מחזיק או מפעיל של גן אירועים לפי תקנות 7 ו-9, מחזיק או מפעיל של גן אירועים באזור צהוב או באזור ירוק יפעילו בהתאם להוראות שלהלן ובכפוף להוראות המנהל:
(1) לא יקיים אירועים בהשתתפות של מעל ל-100 אנשים, למעט עובדי גן האירועים ונותני שירותים.
(2) יקיים אירועים בשטח פתוח בלבד, בהושבה בלבד וללא ריקודים".
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אולי תסגרו את זה וזהו.
גור בליי
השאלה שעולה פה, הקושי, שבעצם אם אני עושה את זה בחצר של הבית שלי, יש יותר סיכוי שהיא תהיה יותר צפופה מגן אירועים של כמה דונם, אין לי את המגבלה של הושבה, אין לי את המגבלה של ללא ריקודים ורוב הסיכויים שהשטח הוא יותר קטן ומותר לי 250. זה יוצר אנומליה מבחינה של הדבקה דווקא.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
זה ישראבלוף של חתונה, הושבה, בלי ריקודים, בחוץ. יסגרו את הענף הזה. שהממשלה תיתן פיצוי לאולמות.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
האמת, עדיף לסגור.
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
עדיף לסגור מאשר לקיים מתווה שבעלי אולמות לא יוכלו לקבל אותו. את נותנת פה מתווה שבעלי האולמות לא יוכלו לחיות אתו.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
לא רק בעלי אולמות.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
אני פונה אליכם כדי שתעבירו את זה כי בסוף יגיעו תקנות של הממשלה. המטרה של התקנות האלה בסוף זה למנוע תחלואה. כדי למנוע תחלואה צריך שהציבור יהיה ממושמע. הציבור לא יהיה ממושמע עם תקנות שאין בהן היגיון, אין בהן שכל ויצביע ברגליים. אני רק מזכיר את הדיון של אתמול, אתמול היה איום מפורש של ראשי רשויות, של סרבנות. אני לא חושב שזה לא נכון להשתמש בביטוי הזה מצד אחד, אבל לא צריך להגיע לזה. אנשים, צריך לתת להם משהו שאפשר לחיות אתו. אני חושב שאפשר למצוא פתרון. אני מציע שתעבירו את המסר. אני נגד הדבר הזה, אני אצביע נגד וכנראה גם עוד מחבריי. אנחנו רוצים לאשר את התקנות, אנחנו רוצים שתהיה פעילות, אנחנו רוצים שתהיה אפשרות להפעיל את מתווה הרמזור, אבל בסוף אי אפשר לעשות דברים לא הגיוניים שאין בהם שכל. לכן אני פונה אליכם, הסעיף הזה לא עובר, אותי הוא לא ישכנע כי הוא נוגד שכל ישר והיגיון והתנהגות של אנשים.
מיכל וונש
אני רק רוצה להוסיף, מתחילת הדיונים אנחנו מדברים עוד על חוק הקורונה הגדול. ההכרח באמון הציבור הולך וגובר. מה שראינו אתמול, ואני מתחברת מאוד למה שאמר עכשיו חבר הכנסת סגלוביץ', זה ההכרח שאנחנו נרתום את אמון הציבור ולצורך זה צריך שיהיה היגיון מסדר, שאנחנו מבינים אותו ויכולים להסביר אותו והוא בא לידי ביטוי. גם ההיגיון המסדר, כשהוא משתנה, אנחנו צריכים יכולת להסביר אותו, ופה אין היגיון מסדר, זה לא עושה שכל. לצורך כך זה מגיע לוועדה הזאת. כשאין היגיון מסדר ואין שקיפות, אנחנו רק פוגעים באמון הציבור, בסוף אני מתחברת למה שנאמר פה, אנחנו פוגעים בבריאות הציבור שיצאנו לדרך להגן על בריאות הציבור.

אני אגיד מהכיוון שאני רואה מה קורה עם בני הנוער, בוועדה בראשותי, ההתמודדות עם סמים ואלכוהול. מה שקורה, שום דבר לא פתוח, לא תנועות נוער ואז יש לנו בני נוער שמסתובבים ללא שום פיקוח, ואותו דבר בנושא החתונות, חתונות של 1,000 איש ללא שום בקרה. בסוף הפגיעה הכי חמורה פה היא באמון הציבור. אמון הציבור הופך יותר קריטי לו ואנחנו פוגעים בו כל הזמן.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
אני רוצה להגיד משהו מאוד לא פופולארי אבל מאוד אמיתי. אם המטרה שלנו היא למגר את המגפה, לא להפחית, לא ליד, אלא למגר, ואנחנו מבינים מנתוני הדבקה, שבאולמות אירועים המצב קטסטרופה, צריך בצער גדול כרגע להגיד, ניתן פיצוי הולם לבעלי האולמות ולא נאפשר את זה.
היו"ר יעקב אשר
מה תגידי לציבור, לא להתחתן?
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
מה שמציעים כאן, ואני מבינה שזה המקסימום שהם יכלו לתת, היא תשובה לא טובה. אני באמת לא יודעת להסביר את האפשרות לקיים בבית, כפי יכולתך, ובאולם לשים שומרים. אני מנסה לדמיין בעיני רוחי את המאבטח או השוטר, מתזז כל הערב שלא יתקרבו אחד לשני: רגע, רגע, לא להתחבק, רגע, אתה קרוב מדי. אוסנת, אני רוצה להגיד, את צודקת שכל אדם צריך להיות אחראי אבל הממשלה מתנהלת בצורה מופקרת והציבור יתנהל בהתאם.
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
אני חושבת שמשרד הבריאות צריך לקחת בחשבון, מעבר לאחוזי התחלואה, יש תחלואה כלכלית מאוד גדולה בתוך הענף. אם אתם רוצים להגיד, אין חתונות, אז אין חתונות בבתים, אין חתונות בחצרות, אין חתונות בשום מקום. אתם לא יכולים לקחת ענף מסוים, לרסק אותו עד הסוף ובסוף לאפשר בבית או בווילה ששוכרים אותה ב-30,000 ומקיימים שם חתונה של 500 איש. זו האחריות שלכם, אם אתם תעשו לזה סייגים, אנחנו נגיע לסיטואציה, שאולמות אירועים שיש בהם כוח לפיקוח הם כן יפקחו ולא יהיו שם הדבקות, ולא כמו שאנשים עושים את זה בפיראטי.
היו"ר יעקב אשר
תודה. אני רוצה לאפשר לפרופ' חגי לוין, בזום.
חגי לוין
תודה לך, יושב-ראש הוועדה. אני שומע את הדברים ואני אומר, אנחנו במצב קשה, כל העולם במצב קשה, איך נותנים הנחיות ואיך מיישמים אותן כך שנצליח לצמצם את ההדבקה. יש נקודה מאוד חשובה שאנחנו לא נותנים עליה מספיק את הדעת, ואני ממש מפציר בך ובוועדה לתת על זה את הדעת. לא משנה איזה הנחיות יהיו, יהיו הנחיות כאלה ואחרות, המבחן שלנו הוא ביישום שלהן. הדרך לדאוג ליישום בכל נקודת קצה היא על ידי שילוב של גישת קידום בריאות. אכיפה זה חשוב, אבל לא רק אכיפה. אני רוצה להיות קונקרטי, אנחנו מדברים על מינוי ממונה קורונה בכל מקום. צריך לצקת תוכן לדבר הזה וצריך שכל מקום, אם זה אולם אירועים ואם זה מוסד תרבות ואם זה בית כנסת, יודע מה הכתובת שלו להתייעצות, לשאלות, איך הוא מונע הדבקה, גם מעבר להנחיות. הוא לא יודע אם טוב לשים מחיצה ככה, טוב לשמור מרחק כזה, הוא לא יודע. אני בעצמי מסתובב, הייתי בבית מלון, הייתי בבית כנסת, נפגשתי עם אנשים, אנשים לא יודעים. לכן, חיוני בתוך התקנות, לבנות את המנגנון ולגייס עכשיו מאות ואלפים אנשים עם שכל ישר – זה לא צריך להיות אנשי מקצוע, מקדמי בריאות מדופלמים – שיידעו להיות הכתובת לכל מקום, לקבל את השאלות, לפנות אם צריך לגורם מקצועי יותר בכיר ולחזור עם תשובות, לבוא פיזית למקום, לבחון אותו, לראות איך מתאימים את המקום לסיכון מינימאלי שהוא מעבר להנחיות. כי אנחנו לא נוכל לקבוע הנחיות שייתנו את המענה לכל מקום ומקום במדינת ישראל, זה בלתי אפשרי. אבל אנחנו כן נוכל, אם נרד לפרטים הקטנים, לפעול ביחד עם המקומות. אף אחד לא רוצה שתהיה אצלו מדגרת קורונה, אף אחד לא רוצה שאנשים יידבקו אצלו. לפעול ביחד עם העסקים, ביחד עם האנשים, בעבודת שטח. לצערי היום יש נתק, ההנחיות שם, הציבור כאן ואין חיבור. לכן צריך תוכן לתפקיד ממונה הקורונה במקום ושהוא יהיה בקשר עם גורם מקצועי קבוע, שהוא יודע למי הוא פונה, שהוא נמצא פיזית במקום מעת לעת, מוודא שההנחיות ייושמו כי אחרת כל מה שאני מדבר עכשיו זה לא מה שייקרה בסוף בשטח וחבל מאוד.
היו"ר יעקב אשר
תודה. ניר שפר, דיברת אתמול אבל אתן לך עוד דקה אחת. ניר שפר, התאחדות האולמות, 60 שניות, בבקשה.
ניר שפר
תודה רבה ליושב-ראש, אתה פתחת את דבריך בעובדה שאתה הולך לתקן היום עוולות ואתם עושים עוולה מטורפת, אתם מעודדים כרגע אירועים פיראטיים. לא ייתכן שמסעדה או בית מלון יכולים לעשות אירוע לפי הרמזור, ואולמות אירועים מוגבלים בכמות שהיא דרמטית שונה מהם. יותר מזה, אתמול שמעתם מהיועץ המשפטי של רשות האכיפה, אני אבקש ממנו שידבר אחריי, שיסביר את הסוגיה, לא ייתכן שכרגע אתם מאשרים את ההעברה של כל האירועים מאולמות האירועים לבתים הפרטיים, שם מותר לעשות הכול, עושים בכמויות גדולות. אצלנו הכול אסור. בראש וראשונה תתנו לנו לעבוד כמו המסעדות. היום יש מצב שכל זוג שרוצה להתחתן, הולך למסעדה, עושה את האירוע בכמויות הרבה יותר גדולות ורק מאולמות האירועים אתם מונעים לעשות את העבודה שלהם. מה קרה פה? זה טירוף הדעת.
היו"ר יעקב אשר
תודה.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
מה שקורה כאן, אנחנו עושים ביי-פס, עוקפים את העניין הזה. כל מסעדה תגיד אני מסעדה - - -
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
אוסאמה, אולמות אירועים מקבלים רישיונות למסעדה ושם הם מקיימים את האירועים.
היו"ר יעקב אשר
משרד הבריאות, בבקשה. לאחר מכן נסכם את הנושא עם שיעורי בית.
נינא כהן קרן
שוב, אירועים מוגבלים ל-250 איש. אם יש בעל אולם שמוציא רישיון למסעדה אבל עושה אירוע של 500, הוא לא עומד בכללים וזאת גם עבירה פלילית.
היו"ר יעקב אשר
את לא שומעת את הקאץ'. בעל אולם שרוצה לעשות חתונה ל-250 איש, במסעדה הוא כן יכול לעשות את זה, בווילה בקיסריה הוא גם יכול לעשות את זה בלי שום פיקוח, זה דבר שהוא לא הגיוני. אז או שתיקחו החלטה אמיצה ותודיעו, לא יודע מה, או שתמצאו את ההסדרה הנכונה. הסתירות הללו בחיים עצמם הן בלתי אפשריות, נקודה.
נינא כהן קרן
זאת בדיוק הנקודה שרצינו להתייחס אליה. אנחנו מבינים את זה, על הנייר אין הבדל בין חתונה של 250 איש בשטח פרטי של בן אדם לבין 250 בחתונה. אבל זה על הנייר כי פתחתנו אולמות אירועים וראינו בפועל – וזה מאוד קשה לאכוף את זה, יש המון אירועים, אתמול עלה נציג של מנהלת האכיפה והוא טען שלמשטרה אין יכולת להעמיד שוטר בכל אירוע, אני גם לא יודעת אם לרשויות המקומיות יש את זה. אנחנו יכולים לבחון את הדברים האלה, אני לא פוסלת על הסף כמובן.

מניסיון העבר שלנו, ההתפרצויות הגדולות שהיו בעקבות חתונות, זה לא בגלל חתונות של 50 איש, שאנשים עמדו בכללים, בפועל אנשים לא - - -
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
ובבית יש לך דרך לאכוף את זה?
נינא כהן קרן
אני מכירה הרבה אנשים שבאמת לא עושים חתונה בווילה - - -
היו"ר יעקב אשר
אבל אנחנו מכירים הרבה שכן עושים.
נינא כהן קרן
מנגנון הפיקוח הזה, לתת כלים לרשויות המקומיות, כמו שמפקחים על המזון, כמו שמפקחים על כל דבר אחר, אנחנו יודעים לעשות את זה ואנחנו פה עם משבר מתגלגל, אנחנו ממשיכים לחיות אתו.
היו"ר יעקב אשר
ולכן ביקשתי אתמול מפרופ' גרוטו ואני מבקש מכם, לשבת ולהכין איזה שהיא תוכנית, גם אם התוכנית הזאת צריכה להביא לשינוי חקיקה בכנסות כדי שתהיה הרתעה יותר גדולה על בעלי האולמות, הם מסכימים עם זה.
רותי גרוס
אנחנו בוחנים את זה. אנחנו לא הסכמנו, אנחנו בוחנים את המתווה.
היו"ר יעקב אשר
לא אמרתי שהסכמתם, אבל אמרנו שאם יצטרכו בשביל זה הליך חקיקה, אני כמחוקק אומר, למרות שאנחנו לא אוהבים להעלות את הקנסות, אבל אם זה הדבר שייתן איזון, יכול להיות שנסכים לאשר את זה. אתם כמובן תצטרכו להכין את זה, אם זה יעבור את הכלים המשפטיים.

אני מציע, כרגע אין לנו מה להוסיף בעניין הזה, הדברים מאוד ברורים, אנחנו חלילה לא בעד שתהיה הפקרות, הפוך, אנחנו רוצים למנוע את ההפקרות שנעשית תחת החוק כביכול, ואלה שתחת החוק באמת, עומדים סתם, לא רק הם, גם הציבור. האם אנחנו מלמדים את הציבור לאכול פטנטנים - - -
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
והזילות שזה גורם לחוק.
היו"ר יעקב אשר
אני יודע שזאת סוגיה קשה, אני רואה את חוסר האונים בשפת הגוף שלכם, אבל אני כן מבקש להרים את הכפפה הזאת ואנחנו מצפים כוועדה שזה יגיע בתיקון בתקנות הבאות. אנחנו נחליט עד מתי יהיו התקנות הללו. תיקון, אני לא אומר לכם מה לעשות, האחריות שלכם, בסוף אתם אחראים, אבל תביאו משהו שמתכתב עם המציאות ואין לו סתירה עם דברים אחרים שבסופו של דבר זה מה שקורה.
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
פרמטר נוסף שהם צריכים לקחת במתווה שהם יביאו, אוטוטו אנחנו נכנסים לחורף, אי אפשר לעשות אירועים בחוץ, ואז מה נגיד? חבר'ה, אוטוטו, אירועים בירושלים באמצע אוקטובר כבר אי אפשר לעשות.
היו"ר יעקב אשר
חברים, אני רוצה להגיד את סדר היום הלאה.
גור בליי
יש עוד כמה דברים.
היו"ר יעקב אשר
אנחנו לא נספיק עכשיו, באחת עשרה יש לנו דיון נוסף וצריך לתת להם זמן גם לשיעורי בית. בכל מקרה נקיים דיון המשך מחר, נקבע את הדיון למחר בבוקר.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
אני רוצה להגיד הערה לקראת הדיון מחר. אני מקבל פה כמה הודעות מאנשים לגבי הנושא של עסקים גדולים. עסקים גדולים לא יחזיקו מעמד, אנשים מתמוטטים.
היו"ר יעקב אשר
זה לא עסקים, צריך להגדיר את זה, חנויות גדולות שלא בקניונים.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
לא רק חנויות, גם עסקים, עסקים גדולים. אם אנחנו מגבילים אותם ל-25 קליינטים, זה לא ישלם להם את הגומייה של ברז המים.
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
חבר הכנסת אבידר, אתה מדבר גם על חדרי הכושר הגדולים.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
נכון, גברתי.
גור בליי
יש שתי התייחסויות נוספות. הרי סעיף 8א, הדיון יתמקד עכשיו באולמות אירועים ובעובדה שאנשים מקיימים אירועים במסעדות או בבתים פרטיים במקום אולמות אירועים. אבל בסופו של דבר, 8א הוא פן מאוד מצומצם מתוכו. הסעיף בעצם מתעסק עם כל ההיבט של עסקים באופן כללי ומקומות פתוחים לציבור, לא רק עסקים. בהקשר הזה עולות פה כמה שאלות, אחת מהן עלתה בפעם שעברה – הזכרתי אותה בתחילת הדיון, חבר הכנסת אבידר, התייחס אליה – מקומות עם מטראז' מאוד גדול, בין אם זה חנויות, בין אם זה חדרי כושר ומקומות אחרים. בגלל העובדה שהכול מתחם מלמעלה, במובן הזה זאת הרעה מול התקנות הגבלות הפעילות הקודמות, שאם יש לך מקום מאוד מאוד גדול, אפילו באזור צהוב, 40% מהתפוסה או 4 מטר רבוע לאדם מביא אותך אולי ל-100 איש או 150 איש, אבל תוחמים אותך ל-50 אנשים במבנה. כנ"ל אפילו באזור ירוק תוחמים אותך ל-100, בהתעלם מהגודל של המקום. אני חושב שגם פרופ' גרוטו התייחס לזה אתמול.
היו"ר יעקב אשר
משרד הבריאות אמר שיתקנו את זה. הבעיה היא פה בקייפ.
גור בליי
נקודה שנייה שעולה פה – העלינו אותה גם בנייר שלנו – אני מבין את הנוחות היישומית בללכת על אחוזים מהתפוסה המרבית ברישיון, אבל השאלה, האם הדבר הזה נכון מבחינת התכליות של העניין, זה מבחינה אפידמיולוגית. כלומר, השאלה, איך הוא מחושב והאם הוא מחושב על פי אותו קנה מידה. כי אם אתם הגעתם למסקנה ש-4 מטר רבוע לאדם זה הקנה המידה, אז ללכת דרך הרישיון זו אולי דרך עקיפה שבסוף אתה מגיע לתוצאה שהיא לא מדויקת, אולי לפעמים היא גבוהה מדי, אולי לפעמים היא נמוכה מדי. השאלה, למה לא להישאר על 4 מטר רבוע ואז אתה יותר שומר על אותו קנה מידה רפואי שאתם קבעתם שהוא קנה המידה הנכון במקום ללכת על איזה שהיא דרך עקיפה שעלולה ליצור טעויות לשני הכיוונים, לפעמים יותר מדי אנשים, לפעמים פחות מדי אנשים.
היו"ר יעקב אשר
להשלים עוד דבר בעניין הזה, תיקחו חנויות גדולות של 3,000 מטר באזורים, למשל ביתלי באזור בני ברק, רמת גן, תל אביב, נמצא באזור אדום, מה דינו? הרי זה אזורי, איפה הוא נופל ברמזור? צריך לתת את הדעת על חנויות גדולות שהן כלל אזוריות, לדעתי צריך לקחת בחשבון את העניין הזה.
גור בליי
כמו שעשו בקניונים, הוציאו את הקניונים - - -
היו"ר יעקב אשר
אל תתנו לי תשובה. אני לא יודע איך זה נחשב קניון. אם קניון עזריאלי היה בנוי עוד 100 מטר מעבר לכביש, בששת הימים, הוא היה נכנס לאדום.
גור בליי
הקניונים הם בחוץ, הקניונים זה 7 מטר רבוע לאדם, בלי קשר לשאלה באיזה אזור בגלל שהם על אזוריים.
היו"ר יעקב אשר
זה מה שמנסה לומר היושב-ראש, שצריך להתייחס לחנויות מעל 3,000 מטר, כמו הרשתות הגדולות - - -
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
כמו המשביר לדוגמה.
היו"ר יעקב אשר
דברים מהסוג הזה. אל תתנו לי תשובה עכשיו, לא יהיה זמן לתשובות. חברים, אני אבקש ממשרד הבריאות – אדבר גם עם פרופ' גרוטו בעניין – צריך לבוא איזשהו שינוי, אני רוצה שתתנו לנו מחר כיוונים.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
דבר עם ראש הממשלה.
היו"ר יעקב אשר
אם לא תהיה ברירה, נלך לראש הממשלה. אני לא עושה את זה כל יום, יואב.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
למה? זה עובד לך.
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
אני חושבת שכדאי להזמין לישיבה מחר את הצוות המקצועי, שיביא איזשהו מתווה, ושגם פרופ' גרוטו יהיה פה.
היו"ר יעקב אשר
כן, אמרתי, שיבוא גם פרופ' גרוטו. אני מבקש ממנהל הוועדה, שמחר יגיע גם פרופ' גרוטו, תנסו להגיע לכיוונים, אפילו חשיבה בעניין. אנחנו מצפים לשינויים מסוימים, שכליים, חכמים, שגם ימנעו פרצות אבל מצד שני גם ייתנו את דרך המלך, איך לאכוף ומה לאכוף, אנחנו פתוחים לכל דבר כדי לעזור בעניין הזה. יותר מזה אני לא יודע לסכם את זה.

נצא לכמה דקות הפסקה, הישיבה הבאה בשעה 11:10, דיון של יואב סגלוביץ'. אני מודה לכולם, הישיבה נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 10:59.

קוד המקור של הנתונים