ישיבת ועדה של הכנסת ה-23 מתאריך 07/09/2020

תקנות הטלגרף האלחוטי (רישיונות, תעודות ואגרות) (תיקון מס' 2), התש"ף-2020

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-ושלוש

הכנסת



4
ועדת הכלכלה
07/09/2020


מושב ראשון



פרוטוקול מס' 61
מישיבת ועדת הכלכלה
יום שני, י"ח באלול התש"ף (07 בספטמבר 2020), שעה 11:30
סדר היום
הצעת תקנות הטלגרף האלחוטי (רישיונות, תעודות ואגרות) (תיקון מס' 2), התש"ף-2020
נכחו
חברי הוועדה: יעקב מרגי – היו"ר
מוזמנים
רועי ברית - מנהל מחלקה בכיר ייעוץ משפטי, משרד התקשורת

יסכה קליין - מתמחה, לשכת היועצת המשפטית., משרד התקשורת

נתי שוברט - סגן מנהל מינהל הנדסה, משרד התקשורת

מימון שמילה - המשנה למנכ"ל משרד התקשורת
ייעוץ משפטי
נעמה דניאל
מנהל/ת הוועדה
עידית חנוכה
רישום פרלמנטרי
איה לינצ'בסקי


הצעת תקנות הטלגרף האלחוטי (רישיונות, תעודות ואגרות) (תיקון מס' 2), התש"ף-2020
היו"ר יעקב מרגי
שלום לכולם, אני מתכבד לפתוח את ישיבת הכלכלה של הכנסת. הנושא שעל סדר היום הצעת תקנות הטלגרף האלחוטי (רישיונות, תעודות ואגרות) (תיקון מס' 2), התש"ף-2020. נתחיל עם משרד התקשורת, בבקשה.
רועי ברית
שלום, שמי רועי ברית מהמחלקה המשפטית במשרד התקשורת. נמצאים אתנו בזום מימון שמילה ונתי שוברט שהם המשנה למנכ"ל וסגן מנהל מינהל הנדסה במשרד התקשורת. התקנות שהבאנו לאישור הוועדה הן תקנות הטלגרף האלחוטי. למעשה אנחנו מבקשים את אישור הוועדה בשני תחומים לתיקון מאוד גדול. נקרא רק את הסעיפים שנביא לאישור הוועדה, סעיפים 4(2) ו-11(2).

פקודת הטלגרף האלחוטי זה החוק שמסדיר את השימוש במכשירים אלחוטיים ואת השימוש בתדרי רדיו. תקנות הטלגרף האלחוטי, שעכשיו אנחנו מבקשים לתקן, קובעות את ההסדרים של הרישוי, תעודות ותשלום אגרום.

בשנת 2018, במסגרת חוק ההסדרים האחרון עשינו תיקון מאוד גדול לפקודת הטלגרף האלחוטי. כתבנו אותו מחדש כחוק מודרני, לרבות עניין הסדרי הרישוי. תחום חושב שעשינו היה גם תנאי פיקוח ואכיפה מנהלית כגון עיצומים כספיים במקום האכיפה הכללית שהייתה קבועה קודם לכן בפקודה.

התיקון שאנחנו עושים עכשיו בתקנות, לרבות התיקון שאנחנו מבקשים בו את אישור הוועדה, זה התאמה של התקנות משנת 87 והנוסח החדש של החוק משנת 2018. מרבית התיקונים שאנחנו עושים בתקנות נוגעים לביטול הסדרים שהתייתרו, או שלא עולים יותר בקנה אחד עם החוק. בנוסף נוסיף שני תיקונים שאנחנו מבקשים את אישור הוועדה.

מרבית הרישיונות היום לפי פקודת הטלגרף האלחוטי, אין בהם דרישה לעניין היעדר רישום פלילי. דרישה כזו קיימת היום רק ביחס לשלושה סוגי רישיונות: רישיון סחר – מי שסוחר במכשירים אלחוטיים או מפתח מכשירים אלחוטיים. מי שמפעיל תחנת אלחוט בכלי שיט, למשל יכטה או כלי שיט בצי הסוחר וחובבי רדיו.

מצאנו שהדבר הזה כבר לא נדרש ב-2020, זה גם מתקשר לתיקון הגדול של הפקודה שהעביר את המשקל לאסופה מנהלית, חלף אכיפה פלילית. מהניסיון שנצבר במשרד לא ראינו שגורמים עבריינים מנסים לחדור לתחום הזה ולבקש לקבל רישיון סחר במכשירים אלחוטיים. יש פה נטל על הציבור, כל מי שמבקש רישיון צריך לבוא ולהמציא למשרד כתב הסכמה לעיין במרשם הפלילי. לא מצאנו שזה נדרש וגם לא עולה בקנה אחד עם החלטות הממשלה לגבי התקנות ברגולציה.

דבר נוסף, לפני שלוש שנים ביטלנו תנאי דומה ביחס למי שסוחר במכשירי טלפון סלולרי ומייבא אותם לישראל ובעצם אנחנו מבקשים עכשיו את אישור הוועדה למחיקת התנאי הזה של היעדר רישום פלילי, גם ביחס לרישיונות סחר וגם ביחס למי שמפעיל מכשיר אלחוטי בכלי שיט או חובב רדיו.
היו"ר יעקב מרגי
זה לא חושף את כל הענף לסכנה?
רועי ברית
ממה שאנחנו מצאנו, מכל הבקשות עד כה ברבות השנים, לא מצאנו שיש עבירות רלוונטיות ולא היה צורך בבדיקה הלכה למעשה. ככל שנגלה שמסתמן גורם בעייתי, יש למשרד על פי פקודת הטלגרף האלחוטי סמכויות גם לאכוף את הדין, להטיל עיצום כספי במקרה של הפרה או ביטול הרישיון במקרה של הפרה חמורה.
היו"ר יעקב מרגי
זה 4(2)?
רועי ברית
זה קבוע בפקודה. 4(2) זה מה שאנחנו מבקשים למחוק ברישיון סחר. אני אקרא את שני התיקונים הרלוונטיים שאנחנו מבקשים בהם את אישור הוועדה, יש עוד כמה תיקונים טכניים לנוסח בעקבות הערות טובות שקיבלנו מהייעוץ המשפטי של הוועדה.

"בתוקף סמכותי לפי סעיפים 4ג(ב), 4ו, ו-13 לפקודת הטלגרף האלחוטי (נוסח חדש), התשל"ב-1972 (להלן – הפקודה), ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת לעניין תקנות 4(1) ו-11(2) אני מתקין תקנות אלה:"

תיקון התקנה מתקן את תקנה 5 שקובעת את תנאי הכשירות לרישיון היום בתקנות הטלגרף האלחוטי. בתקנה 5(א) יש פסקה שמתייחסת לדרישת היעדר רישום פלילי ביחס למי שמבקש רישיון סחר ואת פסקה 3 אנחנו מבקשים למחוק באישור ועדת הכלכלה.
היו"ר יעקב מרגי
יש מישהו שרוצה להתייחס? אם אין, נצביע.
נעמה דניאל
הוועדה מצביעה על אישור ביטול תקנה 5 (א)(3).
היו"ר יעקב מרגי
מי בעד אישור ביטול תקנה 5(א)(3)?
הצבעה

אושר
רועי ברית
התקנה הבאה שאנחנו מביאים לאישור הוועדה היא תקנה 11 בנוסח שנשלח לוועדה. כמו שאמרתי, היה תיקון טכני בנוסח בעקבות ההערות של הייעוץ המשפטי. אנחנו מבקשים: בתקנה 13 לתקנות העיקריות הקיימות היום, אותן מוצע לתקן, תקנה שקובעת את תנאי הכשירות למי שמבקש תעודת הפעלה של תחנה בכלי שיט או כלי טיס או חובב רדיו. אנחנו מבקשים לקבוע בסוף פסקה (2) בתקנה 13 שהוראות פסקה זו לא יחולו על תעודת הפעלה בתחנת קשר בכלי שיט ועל תעודת חובב רדיו. זאת אומרת מי שיבקש תעודת חובב רדיו או תעודת הפעלה לתחנת קשר בכלי שיט לא יידרש להמציא הסכמה לבדיקת הרישום הפלילי.
היו"ר יעקב מרגי
נתקלנו במקרים שבהם חובבי רדיו חדרו לתדרים של כלי טיס.
רועי ברית
חובבי רדיו מקבלים אישור להשתמש במכשיר אלחוטי שפועל בתדרים שהוקצו לחובבי רדיו. למיטב ידיעתי התקשורת היא ביניהם ועם חובבי רדיו בעולם והם לא יכולים להאזין לכלי טיס. אבל גורמי המקצוע אצלנו יוכלו להתייחס לשאלה הזו אם תבקש.

אני אחדד, היום התקנות חלות גם על מי שמבקש תעודה להפעיל מכשיר אלחוטי בכלי טיס. מאז תיקון הפקודה בשנת 2018 הסמכות לקבוע הוראות בעניין הזה נתונה לשר התחבורה. לכן אנחנו לא יכולים לשנות את זה. כשאנחנו מפרידים תחנת קשר בכלי שיט ותעודת חובב רדיו, מה שנותר זה תחנת קשר בכלי טיס, שם משרד התחבורה עדין בוחן את המרשם הפלילי, בשל חשיבות הנושא. אם הם יחשבו שזה לא נדרש הם יביאו לוועדה תיקון דומה. אנחנו מבקשים את אישור הוועדה לתיקון בפסקה 13 (2) בתקנות העיקריות.
היו"ר יעקב מרגי
אם אין התייחסויות ניגש להצבעה. מי בעד תיקון סעיף 13(2)?

הצבעה

אושר
היו"ר יעקב מרגי
התיקון אושר, גם בקשתכם זו נענתה. תודה רבה לכולם, הישיבה נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 11:50.

קוד המקור של הנתונים