ישיבת ועדה של הכנסת ה-23 מתאריך 09/09/2020

הפגיעה הכלכלית במורי הדרך בשל משבר הקורונה, מצוקת מורי הדרך בחברה הערבית

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-ושלוש

הכנסת



10
ועדת הכלכלה
09/09/2020


מושב ראשון



פרוטוקול מס' 63
מישיבת ועדת הכלכלה
יום רביעי, כ' באלול התש"ף (09 בספטמבר 2020), שעה 9:00
סדר היום
הפגיעה הכלכלית במורי הדרך בשל משבר הקורונה
מצוקת מורי הדרך בחברה הערבית
נכחו
חברי הוועדה: יעקב מרגי – יו"ר הוועדה
אימאן ח'טיב יאסין – מ"מ היו"ר
קרן ברק
תמר זנדברג
בועז טופורובסקי
יבגני סובה
אנטאנס שחאדה
חברי הכנסת
יוסף ג'בארין
מאיר כהן
ג'אבר עסאקלה
מוזמנים
פיני שני - סמנכ"ל חווית התייר, משרד התיירות

אליהו מילוא - יו"ר, אגודת מורי הדרך

מורסי היגא - מורה דרך, נציגי מורי דרך בחברה הערבית

נסראללה ראאד - מורה דרך

יונתן שפירא
מוזמנים באמצעים מקוונים
עומרי בן-חורין

רפרנט תקשורת ותיירות, אגף התקציבים, משרד האוצר


אבו אלעסל מונא

מורה דרך

אלנה דרובצ'בסקי

מנהלת מאהל המחאה, "מורשת דרך" העמותה לתיירות נכנסת לישראל
מנהלת הוועדה
עידית חנוכה
רשמת פרלמנטרית
שרון רפאלי




הפגיעה הכלכלית במורי הדרך בשל משבר הקורונה
מצוקת מורי הדרך בחברה הערבית
היו"ר אימאן ח'טיב יאסין
בוקר טוב, עליכום ג'מיאן. הכבוד הוא לי לפתוח את הדיון הזה. זהו דיון חשוב מאוד ורציני מאוד שמשקף בעיה חשובה מאוד שמעלה צרכים יסודיים של שכבה, של פלח רציני מהעובדים שנפלו, בעיניי, בין הכיסאות. הם לא ממש עצמאיים ואין להם הכנסות גדולות, ואין להם גם שכירים לשלם להם, והם בעצמם קשורים לענף הראשון שנפגע. וכנראה, יש סיכוי שיתרומם מהמקום שהוא נמצא בו. כל עוד אין לנו אפשרות לתיירות חוץ, לפחות שנוכל לנצל את המשאב שייטיב עם כולם, גם עם מורי הדרך, גם עם בעלי העסקים הקטנים שקשורים לענף התיירות וגם עם האזרחים באופן כללי.

אני מברכת את חברי בוועדה, ד"ר אנטאנס שחאדה, שיזם את הדיון החשוב הזה ונותנת לו ולחברי ג'אבר להציג את הדברים.
אנטאנס שחאדה (הרשימה המשותפת)
בוקר טוב, תודה, רפיק אל-עאפיה. למען האמת אני מעדיף לקצר כדי להשאיר מספיק זמן לאורחים שלנו לדבר ולהציג א הבעיה כי הזמן שלנו מאוד מוגבל. כבר כשהתחילה הבעיה של הקורונה היה ברור לנו שענף התיירות יהיה הענף שספג מכה קשה מאוד. אנחנו אמרנו שהתיירות בכל העונה השנה חוסלה כמעט לגמרי. כפי שאמרה אימאן, זהו הענף הראשון שנכנס למשבר, וכנראה, הוא האחרון שיצא, ואי אפשר לדעת ואין לנו עדיין סימנים מתי זה יקרה אף על פי שמתחילים קצת לחזור, לפתוח את השמיים ולהחזיר את הטיסות.

בין היתר, כמו שאר הענף, מורי הדרך ספגו מהלומה אנושה. רוב משרדי הנסיעות נסגרו, רוב תיירות הפנים נחסמה ונסגרה לגמרי. הם נשארו בלי פרנסה, ויש להם בעיות ייחודיות באופן כללי, ועל אחת כמה וכמה מורי הדרך בחברה הערבית. כי חלק ניכר ממורי הדרך עובדים בחצי משרה או עובדים בעבודה חלקית או עובדים כפרילנסרים במשרדי נסיעות. ואני יודע שגם ההכנסות שלהם לא היו באותה רמה לפי הממוצע הארצי בגלל כל מיני בעיות שצריך לפתור בחברה הערבית או במשרדי התיירות.

נתקלנו ונחשפנו לבעיה הזו מכיוון שיש כ-800 מורים ומורות דרך שמושבתים לגמרי, רובם ללא הכנסות וללא פיצויים. הבנתי שחלק קיבלו פיצוי של כ-800 שקל, 1,000 שקל או 3,000 שקל כפיצוי, אבל אלו סכומים מזעריים ביותר שאי אפשר להתקיים מהם. אפילו אדם בודד לא יכול לחיות מזה. חלק מהם בגלל שהם חדשים בתחום ולא צברו שנה כמועסקים שכירים אז הם לא זכאים לא לחל"ת ולא לאבטלה; חלק מהם לא יכול לעשות הסבה מקצועית. זאת אומרת יש פה בעיה שמצריכה טיפול של משרד התיירות ומשרד האוצר והארגון.

אני שמח מאוד שמורי הדרך הערבים הצליחו להתארגן בתוך הארגון הכללי. אבי עושה עבודה יפה מאוד בארגון וגם מורסי עושים מאמצים גדולים. אני רוצה שנשמע את הבעיה אבל גם שנציע פתרון. אני מצפה ודורש ממשרד התיירות, ממשרד האוצר ומשרד הכלכלה שייתנו מענה למצוקה החמורה של פלח אוכלוסייה זו שאף על פי שהוא פלח קטן הוא סובל סבל רב בתקופה הזאת. תודה רבה, גברתי היושבת הראש.
היו"ר אימאן ח'טיב יאסין
ג'אבר, אתה רוצה להציג משהו? ממש בקצרה, שניתן לאורחים זמן.
ג'אבר עסאקלה (הרשימה המשותפת)
בוקר טוב לכולם, אני מברך על הדיון החשוב הזה, אני מברך את חברי אנטאנס שיזם את הדיון.
אנטאנס שחאדה (הרשימה המשותפת)
סליחה, ג'אבר, אנחנו מטפלים בעניין שלושתנו: אני, ג'אבר ויוסף. רק אחד יכול להגיש את הבקשה לדיון, אבל כל הרשימה המשותפת מטפלת בתחום הזה.
ג'אבר עסאקלה (הרשימה המשותפת)
זה בא בעקבות פגישה שערכנו, יוסף, אנטאנס ואני, עם נציגות מורי הדרך בנצרת. הייתה פגישה משמעותית מאוד. נחשפנו בה לעומק הבעיה שהם נמצאים בה, ונראה לי שאין צורך להרבות בדברים על מצב ענף התיירות בכלל, אבל מצב מורי הדרך הערבים הוא בכי רע ממש. הם לא רק נשכחו ולא רק נפלו בין הכיסאות, אלא אנחנו מדברים על מאות מובטלים ללא כל הכנסה משמעותית. הגיע הזמן שנדחף לכיוון פתרון מכבד להם. כמובן, אני מקווה, שמהר מאוד נוכל גם לדבר על חזרה לעבודה נורמלית בקרוב.
היו"ר אימאן ח'טיב יאסין
תודה רבה, חבריי. אין ספק, הבעיה של הפרנסה היא חשובה מאוד, אבל הבעיה היא גם הרווחה הנפשית של כלל האזרחית במקום הזה.

אליהו מילוא, יושב ראש אגודת מורי הדרך, ייתן לנו תמונה כדי שנבין מה בדיוק המצב וכדי ללמוד קצת על אפשרויות לפתרון. בבקשה, מר אליהו.
אליהו מילוא
גברתי היושבת ראש, שלום, אני יושב ראש אגודת מורי הדרך. האיגוד המקצועי שלנו מטפל בכלל מורי הדרך בישראל. החברים באיגוד שהם מורי הדרך מהחברה הערבית אכן סובלים יחסית הרבה יותר קשה ממורי הדרך - -
היו"ר אימאן ח'טיב יאסין
כמה מורי דרך ערבים יש?
אליהו מילוא
יש כ-600 ורי דרך רשומים שעברו הכשרות וקיבלו תעודת מורה דרך מוסמך. בצפון יש קבוצה של כ-350 מורי דרך פעילים; בנגב יש עוד קבוצה של מורי דרך פעילים ויש גם מורי דרך פעילים בירושלים.
אימאן ח'טיב יאסין (הרשימה המשותפת)
תוכל להגיד מה המעמד התעסוקתי שלהם? עצמאים, שכירים, פרילנסרים?
אליהו מילוא
זה מחולק. אלו שעבדו בתיירות נכנסת ועבדו כשכירי יום, זאת אומרת, עלו על אוטובוסים והדריכו – הם קיבלו תלוש משכורת, ומכיוון שהם שכירי יום ביטוח לאומי טיפל בהם. אבל ביטוח לאומי טיפל בהם על פי ההכנסות שלהם, לפי הזמן שהם היו פעילים. אני רוצה לסבר את האוזן: תיירות נכנסת היא תיירות עונתית. לא כל השנה יש לנו תיירות נכנסת. עיקר התיירות – אם זה תיירות צליינית – נעה בתקופת החגים הצליינים; חלק מהתיירות היא תיירות להכרת הארץ, הכרת האוכלוסייה בארץ, והיא מתחלקת לאורך כל השנה. אבל רובה ככולה היא תיירות V.I.P או F.I.T – קבוצות עצמאיים לחלוטין, שחלק מהן מקבל מענה דרך מורי דרך עצמאיים. בחברה הערבית יש גם מורי דרך עצמאיים, שעבדו עם חשבוניות. מעצם היותם פרילנסרים וגם בהתאם לזמן שהם היו פרילנסרים ביטוח לאומי נותן להם שכר זעום של 1,000 שקל, 3,000 שקל כי הוא נותן 60% מהשכר, על פי החוק. זה גורם להם למצבים קשים. אני יכול להגיד לך שיש מורי דרך במצוקה שהאגודה וגוף נוסף דואגים להם להכנסה, לחבילות מזון. הם ממש במצוקה. יש כ-300 מורי דרך שמקבלים חבילות מזון, שזה כשלעצמו משהו חריג מאוד וקיצוני. עשינו מאמץ מול משרד החינוך לעשות הסבה אז חלק ממורי הדרך נכנסו לכל מיני קפסולות, של מה שנקרא, מורי דרך "תומכי חינוך".
ג'אבר עסאקלה (הרשימה המשותפת)
אבל זה מספרים קטנים.
אליהו מילוא
זה מספרים זעומים. בוא נגיד את האמת – אלו מספרים זניחים. מתוך 300 שביקשו בקשות, בפועל עובדים אולי 100 מורי דרך.
היו"ר אימאן ח'טיב יאסין
יש תכנית מיוחדת במשרד התיירות? קיבלתם משהו בנושא הזה? יש מתווה? יש משהו באופק?
אליהו מילוא
משרד התיירות עשה סקר בין כלל מורי הדרך, ומהסקר 600 מורי דרך נענו לבקשה לעשות הסבה. אבל אני לא מדבר על הסבה, אני מדבר על - -
היו"ר אימאן ח'טיב יאסין
אז אולי נפנה לפיני שני, סמנכ"ל משרד התיירות, שייתן לנו תמונה על המצב הקיים, בבקשה.
פיני שני
בוקר טוב, אנחנו דנים בתעשיית התיירות הנכנסת, וכמו שתיארתם תעשיית התיירות היוצאת והנכנסת נפגעה קשות ממשבר הקורונה וכנראה שהתיירות הנכנסת תהיה גם האחרונה שתתאושש. תעשיית התיירות היוצאת תתאושש קצת יותר מהר. אנחנו כבר רואים קצת התאוששות שלה.

הפגיעה בתעשיית התיירות הנכנסת היא בכל העוסקים בה: מורי דרך שבהם אנחנו דנים עכשיו ורבים אחרים: סוכני נסיעות והעובדים בסוכני הנסיעות, מלונות רבים שנתנו שירות בעיקר לתעשייה הנכנסת, אטרקציות, נהגי הסעות וכולי.

אין ספק שיש פגיעה במורי הדרך. אנחנו במשרד עשינו כמה דברים על מנת לנסות ולהקל את המצב.
היו"ר אימאן ח'טיב יאסין
כמו מה?
פיני שני
אני אתאר: ראשית דובר על התוכנית של קליטת עוזרי הוראה. בהמשך, בשבועות הקרובים, לאחר מיון תהיה גם תכנית של הסבה להוראה במימון של משרד החינוך ומשרד התיירות. מי שייבחר שם יוכל להמשיך לקבל את הקצבאות שלו וללמוד, ובסוף השנה יוכל להיות מורה מן המניין. מדובר על 100 מורי דרך. אנחנו עושים את זה בלב כבד, כי בסופו של דבר כמי שהכשיר את האנשים האלה ורוצה לראות אותם בתעשיית התיירות – אנחנו לא רוצים לראות אותם עוברים לעבוד במערכת החינוך. אנחנו מבינים את המצוקה.
היו"ר אימאן ח'טיב יאסין
כך שאין מקום לאלה שכבר יש להם הכשרות במערכת החינוך.
פיני שני
לא הבנתי.
היו"ר אימאן ח'טיב יאסין
יש הרבה מורים מובטלים שאין להם אפשרות לעבוד. להכשיר אנשים ולהכניס אותם למערכת החינוך זה גם פתרון לטווח ארוך. אנחנו מצפים לפתרון מידי.
פיני שני
אני לא מנהל את מערכת החינוך. מערכת החינוך בקשר הדוק איתנו, ואני מניח שהם בוחרים את האנשים שהם יכולים להעסיק כבר עתה. חסרים להם אנשים. שאלות למערכת החינוך – אני מציע לשאול אותם.
היו"ר אימאן ח'טיב יאסין
זאת הייתה הערה.
אנטאנס שחאדה (הרשימה המשותפת)
היא מתכוונת שזה לא פתרון.
יעקב מרגי (יו"ר ועדת הכלכלה)
ברשותך, אתה מייצג את משרד התיירות. אתה מציג את הפעולות שנקטתם כדי להקל את המצוקה של מורי הדרך. אתה שם כמעט את כל כובד המשקל של הפתרונות שלך על הסבה מקצועית לעוזרי הוראה, וזה מבורך - -
פיני שני
עוד לא סיימתי.
יעקב מרגי (יו"ר ועדת הכלכלה)
בסדר. היא אומרת בצדק – אם אנחנו מדברים על הפלח הגדול של מורי הדרך באזור הצפון – לידיעתך, באזור הצפון יש מעל 10,000 מורים מובטלים. אני הורדתי את המספר כי אני יוצא מתוך הנחה, שבגלל הקורונה חלק השתלבו כעוזרי הוראה.
היו"ר אימאן ח'טיב יאסין
יש בין 12,000 ל-14,0000.
יעקב מרגי (יו"ר ועדת הכלכלה)
זה פתרון טוב, אבל זה חלקי - -
היו"ר אימאן ח'טיב יאסין
ולטווח ארוך.
יעקב מרגי (יו"ר ועדת הכלכלה)
- - וזה לא מתאים לכולם. לכן ההערה שלה הייתה במקום.
פיני שני
חס וחלילה לי להעיר אם ההערה במקום או לא. אני כבר אומר: הפתרונות שאנחנו מציעים, אין בהם כדי לתת מענה כולל לבעיה. הבעיה היא חמורה, כמו בהרבה מגזרים במשק. הלוואי שהייתי יודע להגיד פה מחר בבוקר שאנחנו מעסיקים את כל מורי הדרך ואת כל תעשיית התיירות.

במקביל כבר במהלך הקיץ, בחודשים יולי ואוגוסט, בתקציב המוגבל שיש לנו – כי להזכירכם לא אושר תקציב למדינה – יזמנו יחד עם רשות הטבע והגנים במימון שלנו סיורים שבהם הועסקו אך ורק מורי דרך. הצענו סיורים חינם לקהל הרחב, ומורי דרך עבדו בהם. אני יודע שזה פתרון חלקי ומוגבל, אבל זה התקציב שעומד לרשותנו.
אימאן ח'טיב יאסין
יש נתונים באחוזים?
ג'אבר עסאקלה (הרשימה המשותפת)
אתה יודע כמה מורי דרך ערבים השתמשו באופציה הזו?
פיני שני
אני לא יודע להבדיל בין ערבים ליהודים.
אנטאנס שחאדה (הרשימה המשותפת)
בדוק עכשיו עם מורסי.
היו"ר אימאן ח'טיב יאסין
אבל זה הנושא.
פיני שני
אני יכול להגיד, שכמובן, לא בחרנו אותם על סמך דתם. אנחנו לא בחרנו אותם – רשות הטבע והגנים בחרה אותם. נעשה מאמץ להעסיק את כולם. מעבר למה שתיאר פה אלי בנוגע לסיוע או הגמלאות והקצבאות של ביטוח לאומי, אנחנו עובדים בימים אלה על מתווים שיאפשרו להעיר את התעשייה מחדש. יש לנו כבר סיכום עם משרד הבריאות ואנחנו מחכים לשינוי התקנה שתאפשר כניסת זרים לישראל. ואז יוכלו להגיע לכאן תיירים בקבוצות ממדינות ירוקות. המתווה הזה מוכן ומאושר. אנחנו מחכים לאישור סופי של שר הבריאות, וכמובן לאישור הקבינט שיאפשר כניסת זרים. זה יהיה הפתרון הטוב יותר למחלה הזאת, שנאפשר לאנשים לעבוד ולהתפרנס ולא כל מיני סוגים של קצבאות או עבודות יזומות.

מתווה נוסף שמתגבש ואמור להיות מאושר עוד לפני מתווה הקבוצות הוא המתווה לכניסת אנשי עסקים שגם חלקם יעסיקו מורי דרך. זה פחות ממוקד במורי הדרך, אבל יגידו פה חבריי מורי הדרך שגם איתם הם עוסקים. וכמובן, אנחנו נערכים להחזרת פעולת השיווק בחו"ל כדי להביא לפה את התיירים. ברגע שזה יתאפשר, להערכתנו נצטרך למצוא את הפתרון של אנשים זרים שנכנסים למדינת ישראל על אף מגפת הקורונה.
ג'אבר עסאקלה (הרשימה המשותפת)
סלח לי, אדוני, שאני מתפרץ, אני מתנצל. אתה אומר: "אני מקווה" ו"אולי יקרה". אבל עד אז – מחודש מרץ ועד שזה ייגמר, מה האנשים האלה יעשו? יש לכם תכנית לתמוך בהם? יש לכם תכנית להסב מקצוע? יש לכם משהו להציע להם?
היו"ר אימאן ח'טיב יאסין
הוא כבר דיבר על הסבה מקצועית, אבל אנחנו מתכוונים לפתרונות מיידים.
פיני שני
בתקציב שעומד לרשות משרד התיירות, נכון להיום, שנת "האין-תקציב", אין לנו יכולות להסב למקצועות אחרים. מה גם שאני לא בטוח שבמקצועות אחרים יש בהכרח ביקוש לזה. לצערי, המגפה הזאת גובה מחיר כבד מאוד, ולא בהכרח יש לי פתרון למצוא תעסוקה למאה אחוז - - -
ג'אבר עסאקלה (הרשימה המשותפת)
אז למי יפנו, לאו"ם?
פיני שני
אנחנו מוכנים בהחלט לשמוע.
היו"ר אימאן ח'טיב יאסין
המסר הועבר, והתמונה ברורה.

ברשותכם, נשמע מנציג מורי הדרך מר מורסי בשתי דקות מה הדרישות, ואיך אתם חושבים שאפשר לעזור לכם? תציג את עצמך בפני כולם.
מורסי היגא
אני מורסי היגא, נציג פורום מורי הדרך הערבים. אני גם חבר הנהלה באגודת מורי הדרך. אני נציג פה של כל מורי דרך מהחברה הערבית. אני שוב מברך את אלי מלול ויש גם חבריי בזום.
היו"ר אימאן ח'טיב יאסין
מורסי, יש לך שתי דקות.
מורסי היגא
אני עובר מיד על הנקודות. ישבנו וחיברנו נקודות מדויקות איך פותרים את הבעיה שלנו: פיצוי מלא לכל מורי הדרך המובטלים, כי העבודה שלנו בתחום התיירות היא עונתית ולא יציבה. ב', העצמה מקצועית ולא הסבה מקצועית; העצמה מקצועית לכלל מורי הדרך, שבינתיים ילמדו משהו ויכינו את עצמם עד שהתיירות תחזור לארץ במקצועות, כמו: שפות או כל מיני דברים שאפשר ללמוד ולהכין את עצמם. זה יהיה כמו ההסבה המקצועית של הביטוח הלאומי; ג', ארצנו יפה מאוד. יש בה מלא מקומות, והיא עשירה בהיסטוריה, ואפשר לטייל וליהנות מכל אזוריה. מכאן אני קורא לעידוד תיירות הפנים שייעשה במימון ממשלתי. הממשלה תסבסד את מערך ההדרכה והנסיעה ובכך אנחנו מניעים את גלגלי הכלכלה. אנחנו מפעילים את הנהגים, את האוטובוסים, את העסקים, את החנויות, את שמורות הטבע וכך אנחנו יכולים להוציא הרבה אנשים מאבטלה.
היו"ר אימאן ח'טיב יאסין
זה בדיוק מה שרציתי, ששר התיירות ידבר על זה. אנחנו לקראת חגים ואו-טו-טו גם חג המולד והרבה אנשים עוסקים סביב זה.
מורסי היגא
שלחנו את המכתב וביקשנו במדויק שנצרת תהיה גם מרכז של תיירות. אנחנו קיבלנו מכל התכנית הזו בנצרת 40 סיורים מודרכים, ומהחברה הערבית הייתה רק מורת דרך אחת.
היו"ר אימאן ח'טיב יאסין
תודה, מר מורסי. ניתן למר יונתן שפירא להציג את המצגת על המצב ומה אפשר לעשות, בקצרה.
יונתן שפירא
תודה רבה לכבוד היושבת ראש ותודה רבה ליושב ראש הוועדה, חבר הכנסת מרגי - -
היו"ר יעקב מרגי
תודה גם ליוזמים, זה יותר חשוב.
אנטאנס שחאדה (הרשימה המשותפת)
לצערי, זה קורה הרבה פעמים, שכאשר הנושא נוגע לחברה הערבית כמעט רק חברי כנסת ערבים משתתפים בדיון.
היו"ר אימאן ח'טיב יאסין
נכון. תודה, הנה גם יבגני הגיע.
אנטאנס שחאדה (הרשימה המשותפת)
חוץ מהיושב ראש. אה, סליחה.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
אני כבר שומע הרבה דברים, תאמין לי.
אנטאנס שחאדה (הרשימה המשותפת)
מתי הגעת? בוקר טוב. רק תציג את עצמך, מי כבודו?
יונתן שפירא
אני יוני שפירא, אני יושב ראש אגודת "מורשת דרך" שזוהי אגודת מורי דרך שעוסקת אך ורק בתיירות נכנסת. אנחנו, כמובן, נפגענו באופן הקשה ביותר.

אני רוצה, קודם כול, להגיד תודה לקולגה שלי באגודת מורי הדרך אלי מלול, שהציג את המצב הקשה שמתאפיין בחוסר הכנסות מדמי אבטלה וביטוח לאומי – מעט מאוד קיבלו; וגם חוסר ובעיה במיצוב ואופק תעסוקתי. ואנחנו רוצים גם לבוא עם פתרון.

יש לי פה מצגת קצרה. ננסה לעבור עליה במהירות. תוכלי לעבור לשקף הראשון.
היו"ר אימאן ח'טיב יאסין
נעבור על הדברים החשובים ביותר. שמענו את הסקירה – נעבור על הדברים הענייניים מפאת קוצר הזמן.
יונתן שפירא
יש כ-8,000 מורי דרך, רק כמחציתם עובדים. אני רוצה לציין שהשותפים שלנו מורי הדרך מהחברה הערבית החברים באיגודים למיניהם – אנחנו הסקטור היחידי שיש בו יהודים, מוסלמים, נוצרים, דרוזים ואחרים, יש גם חרדים - -
ג'אבר עסאקלה (הרשימה המשותפת)
יש ערבים ויהודים.
יונתן שפירא
יהודים, ערבים ונוצרים.
היו"ר אימאן ח'טיב יאסין
מכל הקשת של אזרחי ישראל. זה עדיף.
יונתן שפירא
מכל הקשת הפוליטית. אין אצלנו שום הבחנה בין אישה לגבר ושום הבחנה בגיל. כלומר, לי עם 40 שנות ותק יש אותה הכנסה כמו למי שיש שנתיים ותק. לדעתי, זה לזכותנו. אנחנו הסקטור היחידי שמכסה את כולם.

אנחנו ייחודיים ואת זה אתם גם ראיתם, אנחנו לא בחל"ת - -
היו"ר אימאן ח'טיב יאסין
אדוני, תנסה לגשת לדברים הנחוצים מפאת קוצר הזמן כי את הסקירה יש לכולנו, וכבר שמענו את הבעיות. מהן הדרישות?
יונתן שפירא
מה אנחנו דורשים? אנחנו דורשים תקציב וקרן לאומית לשיווק ולהתנעת התיירות. זה לאו דווקא רק מורי דרך – אנחנו בראש הפירמידה. ציין את זה חברנו פה, משה: ברגע שאנחנו מתחילים להדריך, אז האוטובוס נוסע, ואתרי התיירות עובדים, הגלריות, המסעדות והלינה. כלומר אנחנו בראש הפירמידה. יפעילו אותנו - -
יעקב מרגי (יו"ר ועדת הכלכלה)
אתה מחטיא את המטרה.
יונתן שפירא
סליחה?
יעקב מרגי (יו"ר ועדת הכלכלה)
התחלת טוב ופנית ל"אנחנו". צריך להתניע את תיירות הפנים. ברגע שתהיה תיירות פנים אז אתה תעבוד, האוטובוס יעבוד וכולם יעבדו.
יונתן שפירא
בדיוק. על זה מדובר.
יעקב מרגי (יו"ר ועדת הכלכלה)
לא. אל תוריד את זה ממשרד התיירות – צריך להתניע את תיירות הפנים.
יונתן שפירא
צריך להתניע את תיירות הפנים. בתיירות הפנים אנחנו יכולים לחולל - -
אנטאנס שחאדה (הרשימה המשותפת)
בתנאי שלא יהיה סגר.
יונתן שפירא
- - פי שלושה וחצי הכנסות בתיירות על כל סובסידיה לאוטובוס ולמורה דרך. יש לנו פה מתווה כלכלי. אוטובוס ומורה דרך ייצאו – תהיה השקעה של 150 שקל – נקבל 450 שקל הוצאות תיירות. זה יתניע את התיירות, ויכולים להחזיר 10,000 איש למעגל העבודה אם יתניעו את התיירות. לזה צריך קרן. למה אנחנו דורשים קרן? יגידו: קיבלו אחרים קרנות. יש 25,000 עסקים תיירותיים זעירים, בעיקר בפריפריה, שיש בהם בין אחד לחמישה עובדים. זה כולל הצימרים, האטרקציות, ההפעלות, הריינג'רים והג'יפים והמסעדות והגלריות – כל אלה שקופים לממשלה.

לצערנו, מי שקיבל כסף הם המלונות, הסוכנים וחברות התעופה, שהם בעלי ההון והם נפגעו קשה כלכלית. אבל הם לא הסיבה לתיירות. תיירות הפנים יוצאת בגלל החוויה, התיירות הנכנסת באה בגלל החוויה. מי שמחולל את החוויה זה דרך מורי הדרך: כל האטרקציות, כל הפעילויות. תייר לא מגיע על כיסא במטוס, תייר לא מגיע לחדר במלון. הוא מגיע בשביל לחוות את ארץ הקודש, להסתובב בנצרת, להסתובב בירושלים, לחוות את המקומות הקדושים. את זה מורה הדרך עוזר לחולל, ולכן צריך להתניע את התיירות של ה-25,000 עסקים שאנחנו חלק מהם. כל מורה דרך זה כל אחד לעצמו.

בתוך הדבר הזה יש לנו פה איזושהי גיבנת שאני חייב להציג אותה פה. כביכול ניתן לנו פתרון לפני שבוע: הייתה החרגה בצו סיווג מעסיקים – שאנחנו כולנו עובדים כשכירי יום – שמי שבעל רכב אשכול רכב תיירות אינו זכאי לאבטלה. בסך הכול מדובר על מדובר על 600-550 איש. לשמחתי, אני חייב לציין שמר מאיר שפיגלר, מנכ"ל הביטוח הלאומי, יחד עם השר איציק שמולי, הצליחו לשנות את זה ולהוציא את ההחרגה הזו. כלומר גם בעלי רכב אשכול זכאים. האוצר חישק אותם ואמר: לא – זה מ-1 בספטמבר, אבל אתם יכולים רק עכשיו להתחיל לרכוש אכשרה, כלומר, רק בעוד חצי שנה תתחילו להגיש אבטלה. אז אנחנו נהיה מובטלים שנה לפני שאפשר יהיה להגיש. מה יקרה אם יבוא תייר בעוד חצי שנה? פתאום יגידו: יש לכם עבודה, אתם לא יכולים לקבל דמי אבטלה. יש פה בעיה שביטוח לאומי מתמודד איתה ולא יודע איך לפתור אותה. הפתרון הוא בידי האוצר ושר האוצר.
היו"ר אימאן ח'טיב יאסין
התמונה ברורה. אנחנו נפנה לנציג האוצר עומרי בן-חורין. אולי הישועה תבוא משם. לפני כן אני רוצה להעלות את הדרישה לפטור מאגרת הרישוי לשנה הבאה כיוון שהשנה כל מורי הדרך כמעט לא עבדו.
אנטאנס שחאדה (הרשימה המשותפת)
אולי יש לכם עוד דרישות ספציפיות מהאוצר?
פיני שני
הדרישה פה היא לא מהאוצר. הנושא הזה מטופל ויגיע לשולחן הוועדה.
היו"ר אימאן ח'טיב יאסין
לא רק הדרישה הזאת. זאת דרישה אחת, אז אני שמחה כי אתה אומר שהדרישה של הרישיונות טופלה ויש אישור?
פיני שני
לא אמרתי שהיא טופלה, אמרתי שהיא מטופלת. זה בתהליך, זה יגיע, זה תקנות. זה צריך להיות מוסכם פה בוועדה.
אנטאנס שחאדה (הרשימה המשותפת)
אנחנו מדברים גם על החל"ת, גם על הפיצוי – על כל מרכיבי הפיצוי, לא רק האגרה.
היו"ר אימאן ח'טיב יאסין
מר עומרי איתנו בזום?
עומרי בן-חורין
שלום, בוקר טוב, אני מודה על הדיון. לפעמים אנחנו עוסקים ברמת המקרו גם ברוח ישיבת הממשלה שהייתה אתמול ותמשיך היום, אבל צריך לרדת לרמת המיקרו ולנושאים הפרטניים כי כשמסתכלים למעלה ועושים את ההסדרים הגדולים לא תמיד מכסים את כל החורים הקטנים ברשת.

אתחיל מהסוף, כי זה מתחבר למה שפיני אמר בנושא של האגרות. משרד התיירות פנה בימים האחרונים, ואני לא רואה סיבה שלא נעשה את מה שנדרש. זה תהליך בירוקרטי שצריך לקרות, ולדעתי, זה גם אמור להגיע לאישור הוועדה.
יעקב מרגי (יו"ר ועדת הכלכלה)
מתי זה אמור להגיע לוועדה? משרד התיירות, מתי זה אמור להגיע לכאן?
פיני שני
זה יגיע לפני הדרישה לחידוש הרישיון.
אנטאנס שחאדה (הרשימה המשותפת)
איזו ועדה? לוועדת הכלכלה?
פיני שני
לוועדת הכלכלה.
עומרי בן-חורין
זה צריך להגיע לוועדת הכלכלה, למיטב הבנתי.
יעקב מרגי (יו"ר ועדת הכלכלה)
אנטאנס, לפעמים השאלות הן מיותרות. חכה, סבלנות. כשאתה אומר "לפני דרישת האגרה" – זה תאריך קבוע לכולם?
פיני שני
כן. בסוף השנה מורי הדרך מתבקשים לחדש את הרישיון. אני מאוד מקווה שנגיע לזה.
עומרי בן-חורין
עד סוף השנה.
יעקב מרגי (יו"ר ועדת הכלכלה)
סוף השנה הקלנדרית, האזרחית?
פיני שני
כן.
יעקב מרגי (יו"ר ועדת הכלכלה)
תודה.
עומרי בן-חורין
משרד התיירות פנה בזמן כדי לוודא שלא נעשה את התיקון הזה בדיעבד או באופן שלא ייתן את המענה שאותו הוא רוצה. במובן הזה הפנייה שלהם הייתה, לשיפוטי, לפחות, בלוחות הזמנים הנכונים. הדבר השני לפני שאדבר על הדברים הכלליים, לגבי רכב אשכול והדבר שנאמר בסוף הדברים – האישור לתת מענקים או זכאות למי שיש לו רכב אשכול – הבעיה היא ממתי מתחילים לספור. במסגרת ההכנה לדיון קיבלתי את הטענה הזאת רק אתמול, אז אני עוד צריך לבדוק. אין לי תשובה למה ההסדר הזה נעשה כמו שהוא ואנחנו נחזור לוועדה עם תשובה לגבי הדבר הזה.
היו"ר יעקב מרגי
עמרי, בדיקתך ותשובתך גם לוועדת הכלכלה.
עומרי בן-חורין
ודאי. זה מה שהתכוונתי, שאני אחזור לוועדה כי אין לי כרגע תשובה. אתמול בהכנה לוועדה הבנתי שזאת בעיה אבל עדיין לא קיבלתי תשובה למה. כי ספציפית לא עסקתי בנושא המענקים.
יעקב מרגי (יו"ר ועדת הכלכלה)
באופן רוחבי, אם אני מתחבר קצת למה שפיני אמר, בסופו של דבר הפתרון יהיה להחזיר גם את תיירות החוץ וגם את תיירות הפנים. נאמר פה לפני כמה דקות – אני לא זוכר על-ידי מי – שבאוגוסט תיירות הפנים מחזירה את היקף ההשקעה בה. אני שם את זה בצד כרגע. ברגע שלאנשים הייתה אפשרות לטייל הם טיילו. באוגוסט ראינו מספר מאוד גבוה של מטיילים ואתרי תיירות שהיו פתוחים. נכון, לא הכול היה פתוח ולא כל המלונות היו פתוחים. מי שהיה פתוח נהנה מתפוסות ומהיקף תנועה מאוד רחב כי רצו את זה. זה שאנשים מעדיפים לטייל בצורה מסוימת זה בסדר ולגיטימי מבחינתם. זה אולי משרת פחות אוכלוסייה כזאת או אחרת אבל כשנתנו לאזרחי את האפשרות לטייל באוגוסט זה קרה. מה יקרה אחרי החגים זאת שאלה שאנחנו לא יודעים לענות עליה באופן מלא גם בגלל התחלואה וגם בגלל תיירות החוץ – אם היא תחזור או לא. אנחנו מקווים שהיא תחזור.
היו"ר אימאן ח'טיב יאסין
מקווים שהיא תחזור, אבל נסתכל בחיוב ונשאל, האם משרד האוצר מתכוון להשקיע במתווה מסוים בתקופת החגים? נקווה שבתקופת החגים תהיה אפשרות לתיירות פנים.
עומרי בן-חורין
את תקופת החגים אפשר להקביל לתקופת אוגוסט: אם אנשים בחופשה והם יכולים לטייל הם עושים את זה, כמו שראינו באוגוסט - -
היו"ר אימאן ח'טיב יאסין
הם עושים את זה. מה משרד האוצר מוכן לעשות למען זה?
עומרי בן-חורין
- - בעיקר כי אין להם אופציה אחרת – לטייל בחו"ל, או לפחות האופציה הזאת מאוד מצומצמת. לכן אם מישהו צריך להיות מוטרד זה לאו דווקא מתקופת החגים אלא אולי מהתקופה שאחריה שאז אנשים אמורים לחזור לעבודה, והסבירות שהם יטיילו היא נמוכה יותר.
היו"ר יעקב מרגי
עומרי, מה שמעניין אותי כחבר ועדה זה האם משרד התיירות הגיש לכם תכנית שדרוש מימון לצורך עידוד תיירות הפנים במשבר הקורונה? זה מה שצריך לדעת, מבחינתי.
עומרי בן-חורין
יש דיונים גם במסגרת אישור התוספת לתקציב, והיו הסכמות עם משרד התיירות. אני מניח שמשרד התיירות יציג את זה לא בדיון הזה. ניתנו תוספות תקציביות - -
היו"ר אימאן ח'טיב יאסין
אז אנחנו צריכים דיון נוסף בשביל זה.
עומרי בן-חורין
יכול להיות שמה שמשרד התיירות יחליט לעשות עם התקציב – בין סיורים של מורי דרך ובין שיווק – אני מניח שזה גם ייגזר מהמצב בפועל. אם הוא יראה לנכון שאפשר ויש דרך לשיווק כדי להביא ישראלים, אז הוא יעשה את זה.
היו"ר יעקב מרגי
עומרי, אני רוצה לדייק, ברשותך. אתה עונה לי תשובה סטנדרטית של דיוני תקציב. זה מקובל עליי ואני מבין אותך וזה לגיטימי שמשרד התיירות קובע את סדרי העדיפות. אני שאלתי שאלה ממוקדת: מאז פרוץ המשבר – גל ראשון, גל שני – האם משרד התיירות ביקש מימון או תקציב לתכניות עידוד תיירות הפנים בעת המשבר?
עומרי בן-חורין
משרד התיירות ואנחנו מנהלים שיח שוטף עבור מגוון של פעולות שמשרד התיירות סבר שצריך לעשות. כמו כל משרד אחר בסוף יש תעדופים, יש הסכמות בין שרים וגם יש מה שאפשר לעשות. בסוף יש גם תקציב מוגבל, לצערנו. בחלק מהדברים ניתנו במסגרת תכנית האצה שאושרה בממשלה, וחלק מהדברים, אני מניח, שמשרד התיירות יעשה מכאן והלאה בהתאם לדרך שבה מצב התחלואה מתפתח. אם יהיה עדיף בתקציבים שיינתנו לעבוד על תיירות פנים אז אני מניח שלשם זה יכוון. אם לא יהיה ערך בשיווק בחו"ל כי אף אחד לא יכול להגיע, אני מניח שתקציבים לא יופנו לשם. לכן קשה לי להגיד בדיוק מה הם יעשו ולאיזה מקום הם יכוונו את זה. בחלק מהמקומות היו שינויים – כן קמפיין תיירות פנים, לא קמפיין תיירות פנים. ראינו שבאוגוסט אנשים יצאו לא בגלל קמפיין או לא, אלא כי פשוט הייתה להם האופציה. מה יקרה באוקטובר? צריך לחכות ולראות.

אני רוצה לגעת בחלק שאיתו התחלתם כי זאת נקודה חשובה. רשת הביטחון הכלכלית ששר האוצר הציג וועדת הכספים אישרה נועדה לתת מענה רחב, מקיף ומתכלל גם לעסקים, גם לעצמאים וגם לשכירים. ניסו לתת שם פתרון לכל החורים. חלק מהאנשים שיושבים כאן בדיון – ראיתי בדיונים את יוסי פתאל – ניתן להם מענה גם בדיונים כדי לסגור חורים שהיו אולי בהתחלה. ואם יש חורים שעדיין נשארו – אני לא יודע אם אפשר לפתור אותם עדיין, אבל אפשר לעשות מאמץ כדי לנסות לראות איך. בסוף הכללים הם ברורים: זה שלא מקבלים 100% זה היה תמיד נכון גם לשכירים וגם לעצמאים. אבל אם יש הטיה כלפי מטה, והיא סיסטמתית אז אולי יש בעיה כללים אז אנחנו - - -
היו"ר אימאן ח'טיב יאסין
תודה, מר עומרי.
ג'אבר עסאקלה (הרשימה המשותפת)
אני חייב להגיד שלא קיבלנו אפילו תשובה אחת.
היו"ר אימאן ח'טיב יאסין
כלום, אין תשובות. לכן התשובה העיקרית צריכה לבוא מכיוון משרד התיירות. אנחנו רוצים שמר פיני יגיד לנו מה בדיוק מתכוונים לעשות בצעדים קונקרטיים כדי לתת פתרון במצב הזה. אנחנו הולכים סחור-סחור. מה ששמענו פה זה רק את התמונה, לא משהו אחר. את התמונה אנחנו כבר יודעים. ברשותכם, אני רוצה לשמוע שוב ממשרד התיירות מה הוא חושב לעשות נקודתית כדי לתת פתרון ולא לטווח ארוך. הטווח הארוך מאוד חשוב אבל בינתיים אנשים צריכים גם להתקיים ולחיות בכבוד.
פיני שני
כאמור, תקציב המדינה שאתמול נדונו חלקים ממנו מעובד בימים אלה. שאיפתנו תהיה, כמובן, לתת מענה החמור מאוד שהולך להיות פה אחרי חג הסוכות, בין השאר בהנעה לטייל של השוק המוסדי בישראל וועדי עובדים, וכנראה, גם בקמפיינים לקידום תיירות הפנים לכלל האזרחים.
יעקב מרגי (יו"ר ועדת הכלכלה)
אם אני מבין, אתה מודיע פה לוועדה שמשרד התיירות עובד על תכנית שתהיה מגובה באותה תוספת של 11 מיליארד לתקציב המדינה לעידוד תיירות הפנים.
אנטאנס שחאדה (הרשימה המשותפת)
המוסדית. זה חשוב.
מאיר כהן (יש עתיד-תל"ם)
אתה תבוא לוועד עובדים ותגיד לו: אני אשפה אותך ביום טיול כשהמדריכים הם מדריכי פנים?
פיני שני
אני לא בטוח.
מאיר כהן (יש עתיד-תל"ם)
ועדי עובדים לא ייקחו טיולי פנים. ועדי עובדים ייסעו לאילת ולבתי מלון. אם אתה משפה אותם זה יקרה, אם אתה לא משפה אותם זה לא יקרה.
פיני שני
אני לא בטוח שכל ועדי העובדים – אני לא אמרתי - -
מאיר כהן (יש עתיד-תל"ם)
אני מבין קצת בוועדי עובדים. אני לא מכיר ועד עובדים שירצה לטפס לארבל או לכנסיה – נו, באמת.
פיני שני
התשובה היא: לא מדויק.
מאיר כהן (יש עתיד-תל"ם)
טוב.
פיני שני
אני אענה. אתה שואל אותי ולא נותן לי הזדמנות להשיב. אתה צודק שחלק מוועדי העובדים ייסעו לאילת ואין שום פסול. אני מגנה את מה שאמר פה יוני שפירא, שלצערנו רק בתי המלון קיבלו סיוע. בתי המלון הם כלי חשוב שמעסיק עשרות אלפי עובדים. לא צריך לפסול אף אחד.
מאיר כהן (יש עתיד-תל"ם)
רק שיורידו קצת את המחירים.
פיני שני
אני לא נכנס לעניין של מחיר, זה לא תפקידה של הממשלה. מחיר זה אינדיקציה לביקוש. בתי המלון היו מלאים. כנראה, היה מי שמוכן לשלם עבור זה. ראינו מה קרה אתמול כשהיה איום לסגור את אילת ואיזה חשש היה לכלכלת העיר אילת - -
מאיר כהן (יש עתיד-תל"ם)
אדוני, אתה יכול לחזור לתשובה.
פיני שני
אני חוזר לתשובה. אני בהחלט חושב שחלק מוועדי העובדים יצטרכו לקבל סיוע כלכלי וחלק יצטרכו דחיפה מורלית של כולם: של השרים, של משרדי הממשלה ושל חברי הכנסת כדי לעודד - - - ולא בהכרח גם כל העובדים ירצו להתכנס באילת או בים המלח במקום סגור.
היו"ר אימאן ח'טיב יאסין
תודה.
יונתן שפירא
גברתי, אפשר להגיד משהו בקצרה?
היו"ר אימאן ח'טיב יאסין
ממש בקצרה כי אנחנו לקראת סיום וצריך להספיק עוד משהו: הגברת של מאהל המחאה והסיכום.
יונתן שפירא
הכנו מתווה מההיגיון שאומר שהאוצר משלם 40 מיליון שקל אבטלה לענף התיירות. אם הוא ייקח ב-40 מיליון שקל ויסבסד בכסף הזה אוטובוס, מדריך, כניסה לאתר, ואת השאר ישלם אותו משתתף מחיר סמלי של 40 שקל אנחנו מזיזים מיליון תושבים מהמדינה ב-40 מיליון שקל בחודש. הכסף קיים.
יעקב מרגי (יו"ר ועדת הכלכלה)
מכובדי, אולי אתה לא מבין, זה מה שאנחנו מנסים פה לסחוט – לסחוט את הלימון ולחלוב את הפרה. המשרד האחראי שאמור לעשות מה שאתה אומר זה משרד התיירות. אם משרד התיירות יראה לנכון ויאמר שזאת הבשורה ויידע להעריך את זה ולתמחר את זה ויבוא להנהלת משרד האוצר ויבקש את השיפוי, זה יקרה. אם מר פיני לא יבקש זאת בתכנית העבודה – זה לא יהיה. אל תנסה למצוא את מקורות המימון במקום אבטלה או לא. לא מטפלים בעוולה ביצירת עוולה אחרת. לא פוגעים לא בבתי המלון ולא בשום דבר – אנחנו צריכים את כולם. זה לא בא על חשבון אף אחד אחר. הפתרון הוא שהמשרד הייעודי מבין את המצוקה, מכין תכנית עבודה וחותר למגע עם האוצר ועם מי שצריך כדי לקיים אותה. פיני גם יכול לבוא ולומר: יש לי צרות גדולות יותר, מורי הדרך לא - - - העבודה שלי.
פיני שני
אני אענה. זה בהחלט מבחן העבודה. מה שאתה מתאר קרה. כמו שגם אמר עומרי אנחנו בשיחות בנושאים שונים, בין השאר גם על הנושאים האלה. כשנבין במדויק מה הנתח התקציבי שהוקצה לנו לשנת 2020 נדע לתעל את זה גם לפי סדרי עדיפות.
יעקב מרגי (יו"ר ועדת הכלכלה)
צריך לומר את זה. למה לחלוב?
היו"ר אימאן ח'טיב יאסין
תוכל לתת לנו תאריך משוער?
פיני שני
לא. את יודעת להגיד מתי התקציב יגיע אלינו? אני לא יודע. כשיהיה תקציב תהיה תכנית.
יעקב מרגי (יו"ר ועדת הכלכלה)
אבל יש פה אמירה. לצערי הרב, לקח קצת לחץ פיזי מתון לסחוט. יש פה אמירה שברגע שיהיה תקציב תהיה תכנית.
היו"ר אימאן ח'טיב יאסין
חשוב לנו גם לשמוע את קולן של הנשים שנמצאות בתוך הסערה הזאת. מורת הדרך מונא אבו אלעסל נמצאת איתנו בזום? תציגי את עצמך. לרשותך שתי דקות. תעלי את הדרישות. תפתחי את המיקרופון, בבקשה. המיקרופון לא עובד.

נעבור לאלנה דרובצ'בסקי, מנהלת מאהל המחאה. נשמע אותה ואחר כך נחזור למונא. אלנה נמצאת? יש לך שתי דקות להעלות דרישות ודברים קונקרטיים, בבקשה.
אלנה דרובצ'בסקי
אני אלנה דרובצ'בסקי, אני מורת דרך ועסקתי עד המשבר בתיירות נכנסת בעיקר. נכון להיום אני מנסה לעסוק בתיירות פנים. אבל, לצערי הרב, גיליתי שתיירות הפנים היום לא קיימת באמת. אנחנו מדברים על שוק שהוא ברובו מושבת עד כדי לא קיים כי הוא היה מבוסס על תיירות מאורגנת. נכון להיום כמו שנאמר פה, הדבר הזה לא קורה. תיירות ה-F.I.T שהזכיר נציג משרד האוצר היא לא תיירות שבאופייה מעסיקה את כל האנשים שמחזיקים את ענף התיירות. אם מדינת ישראל מעוניינת להחזיק את ענף התיירות היא צריכה למצוא דרך לייצר תכניות עבודה. תכניות עבודה כאלה הוגשו על-ידינו כמה פעמים לכמה משרדים, ביניהם משרד התיירות. הוגשו תכניות שכוללות בתוכן גם מרכיבים תקציביים, גם את הפירוט של - - -
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
קולות המחאה גוברים על הקול שלך. לא שומעים אותך.
אלנה דרובצ'בסקי
זה מה יש. אני אימא בכל זאת.
יעקב מרגי (יו"ר ועדת הכלכלה)
אלנה, הקולות נעימים, וזה בסדר גמור.
היו"ר אימאן ח'טיב יאסין
זה בסדר גמור.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
נעימים אבל לא שומעים.
אלנה דרובצ'בסקי
הינה, מה זה לשמוע קול של נשים? כאימא לילד מתחת לגיל 3 - -
היו"ר אימאן ח'טיב יאסין
בדיוק.
אלנה דרובצ'בסקי
אני לא יכולה להרשות לעצמי להיכנס לעבודה חלקית כי יש הוצאות - -
יעקב מרגי (יו"ר ועדת הכלכלה)
לא היית צריך להעיר.

אלנה, מאה אחוז.
אלנה דרובצ'בסקי
- - אז אנחנו מבקשים ממשרד האוצר - -
יעקב מרגי (יו"ר ועדת הכלכלה)
אלנה, ברשותך, אני מבקש לקבל אלינו למייל של הוועדה את התכניות שהגשתם.
אלנה דרובצ'בסקי
בסדר גמור.
היו"ר אימאן ח'טיב יאסין
תודה רבה, אלנה.

מונא, את יכולה לדבר עכשיו? אם לא נעבור לחברי הכנסת. חבר הכנסת יבגני ביקש להגיד דברים, ואנחנו אמורים להתכוונן לקראת סיכום.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
שמעתם את האורחים מנצרת?
היו"ר אימאן ח'טיב יאסין
ניתן גם לראאד. שמענו ממורסי כשלא היית.

חבר כנסת סובה, בבקשה.
יעקב מרגי (יו"ר ועדת הכלכלה)
יש לנו גם חבר כנסת מורה דרך, מאיר כהן. אם תרצה אחר כך גם לדבר.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
תודה רבה על הדיון החשוב הזה. אני מצטרף גם לדרישות למשרד התיירות. אני זוכר אדוני היושב-ראש וגברתי היושבת-ראש, שאנחנו קיימנו דיון עם שר התיירות אסף זמיר, והייתה התלהבות וכולנו צחקנו: איך אתה נכנס לתפקיד שר התיירות כשאין תיירות. אז עברו כמעט שלושה חודשים וחצי, ואנחנו מצפים ממשרד התיירות לתכניות פעולה. כשאני מסתכל על תפקודה של הממשלה אני רוצה שיהיה חזון, לא רק תכנית אופרטיבית ושיח עם משרד האוצר – שיהיה חזון. אנחנו נקלענו לסיטואציה לא פשוטה של קורונה ולא שמעתי שמישהו מציג חזון לקחת 4,000 מורי דרך ולשלב אותם במערכת החינוך. לא שמעתי את זה עד עכשיו, וזה מפריע לי. לכן כשאתה לוקח מסה של אנשים ומנסה לפתור את הבעיה אז תגדיר את החזון שלך. אני קורא לשר התיירות שיציג בוועדה הזאת. הוא התלהב בפעם הראשונה, שיתלהב גם בפעם השנייה פה בוועדה.

שנית, סיפור קצר – אני לא יכול בלי סיפורים – ב-2014 הייתי ראש השלוחה של ערוץ בינלאומי RTVI ששודר ב-60 מדינות בעולם. לארץ הגיע מפיק הוליוודי מוכר מאוד ממוצא רוסי ששמו טימור בקממבטו. הוא עשה סרטים עם אנג'לינה ג'ולי ועם בראד פיט. הוא בא לארץ לחוש את האווירה לפני שעשה סרט על בן-חור. הוא לקח שני מורי דרך והסתובב איתם בירושלים במקומות מהמאה הראשונה לפני הספירה. הוא הגיע לתכנית שלי לאחר מכן, וסיפר לי כמה דברים מדהימים. הוא אמר לי: אתם הישראלים לא מנצלים את העובדה שיש לכם 24 אזורי אקלים. מה זה אזורי אקלים? כשאתה עושה קולנוע ישראל ובשבוע אחד אתה רוצה לעשות חורף, קיץ, מדבר – ישראל הכי מתאימה לדבר הזה. ואז שאלתי אותו: למה אתה חושב שאנחנו לא מנצלים? מכל הסיבות: גם בירוקרטיה, גם מחיר, גם הניסיון לשלב את ההפקות בעולם – וזה קשה. מעדיפים לעשות את זה במצרים, בירדן, בטורקיה ולא בישראל. אבל ישראל הכי מתאימה. אני התרשמתי מהמקצוענות שלו – הבן אדם לא עשה צעד אחד בלי מורה דרך. הוא לקח אנשים ושאל על כל דבר: מה זה היה לפני 2,000 שנה, ומה זה פה וכדומה. הייתה תחושה שהוא בא לארץ הקודש, ואנחנו באמת ארץ הקודש. אני לא יודע אם הסרט הצליח או לא הצליח אבל אני ראיתי שהבן אדם מעריך את העבודה שלכם יותר ממה שאנחנו מעריכים את העבודה שלכם. והוא מפיק הוליוודי.
היו"ר אימאן ח'טיב יאסין
תודה רבה.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
משפט אחרון. אני רוצה להגיד שמשרד התיירות צריך להעריך את העבודה שלכם, וברגע שהוא יעריך את העבודה שלכם יהיה למשרד התיירות קל גם לבנות את החזון וגם לשלב אתכם בתוך התעשייה גם עכשיו בתקופת הקורונה שמערכת החינוך זקוקה לכם ומערכות שונות, כמו אנשים שיושבים בבית וצריכים לצאת החוצה גם לנפש ולהרגיש שהם לא סגורים בבית. בואו נזמין את שר התיירות לכאן.
היו"ר אימאן ח'טיב יאסין
תודה, יבגני. נעשה ניסיון אחרון לשמוע את גב' מונא, מורת דרך מנצרת. בבקשה, דקה, מונא.

שוב יש בעיה.
יעקב מרגי (יו"ר ועדת הכלכלה)
יש אצלה תקלה.
אנטאנס שחאדה (הרשימה המשותפת)
היא יכולה לשמוע אותנו.
היו"ר אימאן ח'טיב יאסין
אבל אנחנו לא יכולים לשמוע אותה. זאת הבעיה.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
יש גם נציגים כאן.
היו"ר אימאן ח'טיב יאסין
הם דיברו. אני רציתי לשמוע את הקול של האישה הערבייה שעושה את העבודה הבלתי רגילה, ומעלה את הצרכים, כמו אלנה שהעלתה צרכים.

ניתן לראאד מנצרת את רשות הדיבור. בבקשה, מר ראאד נסראללה, תציג את עצמך.
נסראללה ראאד
אני ראאד נסראללה מנצרת, מורה דרך, לשעבר גם עובד כנסת.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
- - - של חבר הכנסת חנא סוויד.
נסראללה ראאד
אני רציתי להגיד שנבצר ממונא להשתתף בישיבה כי היא אימא לארבעה ילדים, והם מושבתים בבית בגלל הסגר בנצרת.
היו"ר אימאן ח'טיב יאסין
כל נצרת בבית.
נסראללה ראאד
מונא לא מקבלת יותר מ-2,500 שקל דמי אבטלה. היא עובדת יחידה בבית. זאת דוגמה מייצגת של מצב מורי הדרך בכלל.

אני רק רוצה להעלות נקודה אחת על היום שלאחר הקורונה, לאחר המצב הקיים – מה אנחנו מקווים שיהיה. אנחנו יודעים ש-14,000 מורי דרך רשומים - -
פיני שני
לא רשומים 14,000.
נסראללה ראאד
נרשמו.
פיני שני
לא נרשמו. ל-8,000 יש רישיון.
יעקב מרגי (יו"ר ועדת הכלכלה)
פיני, תן לו לומר את הדברים.
היו"ר אימאן ח'טיב יאסין
יש לנו מעט זמן. בואו ננצל אותו ביעילות, בבקשה.
נסראללה ראאד
היסטורית נרשמו 14,000 בערך, מהם רשומים דה-פקטו 8,000. רק 4,000 מורי דרך עובדים בפועל. אם המצב ימשיך להתקיים אנחנו נהיה עדים לנשירה מסיבית של מורי הדרך. יום לאחר הקורונה לא יהיו מורי דרך.
היו"ר אימאן ח'טיב יאסין
המון תודות, מר ראאד. חברתי חברת הכנסת תמר זנדברג, ביקשת דקה, בבקשה.
תמר זנדברג (מרצ)
תודה. אני מצטרפת לכל הדברים. אני רוצה להוסיף נושא לעניין התיירות הפנימית. באופן כללי היא נחשפה בקורונה אבל זה נכון כל הזמן. אני גם מצטרפת לבקשה להזמין לכאן את שר התיירות. כרגע משרד התיירות מתייחס לתפקיד של התיירות כלינה – צימרים, בתי מלון - -
קרן ברק (הליכוד)
לא. בתור כניסת תיירים לארץ.
תמר זנדברג (מרצ)
כניסת תיירים לארץ, אבל בתיירות פנים זה צריך להיות כרוך בלינה. אבל כשהתיירות היא פנימית בישראל, והארץ היא קטנה, יש המון דברים שהם בגדר פעילויות: סיורים, ביקורים, הפקות. אני נחשפתי לא מזמן לנושא התיירות הכפרית ביישובים הערביים. זה שטח שלא מוכר כמעט לציבור היהודי, שהוא רוב המדינה – לילות רמדאן, אירוח, סיורים, היסטוריה – מכל הסוגים, והוא נופל בין הכיסאות, אין לו אבא במשרדי הממשלה. בוודאי ובוודאי, מה שמשבר הקורונה חשף זה שהתיירות הפנימית זה לא רק לנסוע לצימרים או לאילת, אלא זה המון פעילויות – אטרקציות, סיורים, פעילויות בכל רחבי הארץ. לדעתי, כדאי שהוועדה תזמין לכאן את שר התיירות כדי שנשמע אותו ואולי נציע לו, ואולי קצת נדחף לו – סליחה על המילה הבוטה – את התחום הזה שהוא תיירותי לכל הדעות.
היו"ר אימאן ח'טיב יאסין
המון תודות, תמר.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
איזה היסטוריה? לפני שנת 1996 היו פה רק תפוזים. איזו היסטוריה? על מה את מדברת?
היו"ר אימאן ח'טיב יאסין
תודה. מונא, כדרכן של נשים – מתעקשות להשמיע את קולן. ניתן הזדמנות אחרונה. מונא, את יכולה?
אבו אלעסל מונא
בוקר טוב לכולם. שומעים אותי עכשיו?
יעקב מרגי (יו"ר ועדת הכלכלה)
מברוק.
אבו אלעסל מונא
אני מונא אבו אלעסל אריסטובולוס, אני מורת דרך, אני אם לארבעה ילדים קטנים מאוד.
היו"ר אימאן ח'טיב יאסין
זאת לא בעיה. זאת ברכה.
אבו אלעסל מונא
- - - ילד בן 7, שנתיים וחצי ואחד עדיין בחיתולים. אני המפרנסת היחידה בבית. היה לי מאוד קשה. אני העמדתי את הבית כל הזמן ועבדתי תשעה חודשים בעבודה היפה הזאת שמייצגת את הארץ ואת המדינה, ופתאום אתה מוצא את עצמך בין הכיסאות, אין לך פיצוי, אין לך כלום. אני קיבלתי בסוף מביטוח לאומי על תשעה חודשים רק 3,000 שקל עם דמי שכירות על הבית של 2,500 שקל וכל מיני הוצאות שאני צריכה להוציא. זה עשה לי נזק גדול מאוד בחיים. איך אפשר לשרוד עם 3,000 שקל? אין לי זמן לחשוב עכשיו על הסבה, אני מבקשת פיצוי מלא, משהו שיעזור לנו עד שיפתחו את התיירות. היום אין לי בעיה עם קורונה היום. זה יותר טוב לי מלמות מרעב – אני והילדים שלי; או שייתנו לנו פיצוי מלא.
היו"ר אימאן ח'טיב יאסין
מונא, תודה רבה. הקול שלך נשמע. אין ספק, זאת מצוקה אמיתית. אין כמו נשים שיכולות להעביר את המצוקה ואת המציאות. נקווה לפתרונות מהירים.
קרן ברק (הליכוד)
יש לי שאלה טכנית: מורי הדרך - -
היו"ר אימאן ח'טיב יאסין
אני מבינה את השאלה – הם מחולקים – גם השכירים, גם העצמאיים, גם פרילנסרים, והם נופלים בין הכיסאות. גם השעתיים. הם נפלו בין הכיסאות בסוגיה של המעמד שלהם.
קרן ברק (הליכוד)
מה ההבדל ביניהם לבין זמר?
ג'אבר עסאקלה (הרשימה המשותפת)
זמר הוא עצמאי.
יעקב מרגי (יו"ר ועדת כלכלה)
אני אענה באופן כללי. בעיקרון אם נאמר מה ההבדל בין הענף הזה לבין הענף הזה - -
קרן ברק (הליכוד)
לא ענף. עוסק מורשה.
יעקב מרגי (יו"ר ועדת הכלכלה)
את באת באיחור. הענף הזה הוא מגוון. חלקם היו שכירים, חלקם היו פרילנסרים, התיירות היא עונתית. הם נופלים בין הכיסאות. ברגע שאת מדברת על עצמאים לפי מחזור – יכול להיות שברבעון שרשות המיסים מודדת זה היה נמוך, וזה לא משקף את המציאות. יש מציאות קשה. הדיון פה הוא על כל מגוון הבעיות. כרגע מורי הדרך הם הראשונים שנפגעו בצורה קשה.
קרן ברק (הליכוד)
אבל הם מקבלים משהו. נכון?
יעקב מרגי (יו"ר ועדת הכלכלה)
הם מקבלים משהו, אבל זה מעוות כמו הרבה עיוותים.
אנטאנס שחאדה (הרשימה המשותפת)
בגלל חלוקת הקבוצה השנתית זה מעוות את הפיצוי.
היו"ר אימאן ח'טיב יאסין
חבר הכנסת מאיר כהן, בבקשה.
מאיר כהן (יש עתיד-תל"ם)
רציתי להגיד בקיצור – אני מתחבר לדבריה של גברתי היושבת-ראש – אני מתחבר למה שאמר חבר הכנסת מרגי – זה הפתרון: לצאת מכאן בהחלטה שמשרד התיירות, משרד האוצר ונציגי מורי הדרך יישבו יחד. לדעתי, זאת בקשה לגיטימית ומכובדת של הוועדה. שיישבו ויגיעו בעוד שבועיים-שלושה מהיום עם מתווה שעליו אנחנו יכולים להילחם בוועדת הכספים.
יעקב מרגי (יו"ר ועדת הכלכלה)
זה כבר כתוב בסיכום.
מאיר כהן (יש עתיד-תל"ם)
- -כי בסופו של דבר הם גוף שנופל בין הכיסאות. אני פוגש מדריכי טיולים שהגיעו לפת לחם. הם לא מקבלים כלום משום דבר. אגב, היכולות שלהם לאלתר לעומת זמרים הן הרבה יותר מורכבות. הרעיון שעלה כאן לסבסד ימי טיול דרך הוועדים יכול להיות רעיון שיכול להושיע.
היו"ר אימאן ח'טיב יאסין
תודה. ניתן את רשות הדיבור לד"ר יוסף ג'בארין כאחד היוזמים והחושבים בצורה מעמיקה על הנושא, להציג דברים לקראת הסוף.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
תודה, כבוד היושב-ראש וכבוד היושבת-ראש החליפית, אפשר לומר. אם להתחיל מהדברים האחרונים שאמר חבר הכנסת מאיר כהן, זה שאתם מוצאים כאן שמונה חברי כנסת זה לא מובן מאליו. זה אומר שיש כאן באמת מחויבות לנושא וההרגשה שהדרישות כאן הן צודקות וצריך פשוט להיענות להן.

אנחנו עשינו עבודת הכנה. נפגשנו עם נציגי מורי הדרך, יהודים וערבים, בנצרת. זה היה מפגש של שעתיים כדי ללמוד את הנושא. למדנו את הנושא והכאב הוא גדול. זה לא הזדהות אישית, ואני יכול להזדהות אישית כי בין מורי הדרך יש גם המורה שלי לשעבר לגאוגרפיה, מר פאוזי, והמנטור שלי במפלגה לשעבר נסראללה.
אנטאנס שחאדה (הרשימה המשותפת)
המורה שלנו.
יעקב מרגי (יו"ר ועדת הכלכלה)
הוא המנטור שלך במפלגה?
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
כן.
יעקב מרגי (יו"ר ועדת הכלכלה)
יש לך חשבון ארוך איתך.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
גם - - - שלי.

תבין, נציג משרד התיירות, הדרישות שמוצגות זה לא דרישות בשמים. אלה דרישות שאפשר להגיע לעמק השווה ולבוא לקראתן, וחלק מהשינויים שהם דורשים גם מאוד מתבקשים. נניח, כמה קילומטרים צריך להיות הקריטריון כדי לקבל שיפוי או סיוע – אלה דברים שצריך להבין מהשטח מה הם דורשים ואיך אפשר להתאים את המתווה גם של משרד התיירות ושל משרד האוצר. לכן אני פונה אליכם: גם אליך במשרד התיירות וגם במשרד האוצר – אנחנו מבינים שיש כאן דרישה מאוד צודקת. אנחנו יודעים שזה מחייב גם תקציבים, אבל לא מדובר בתקציבים גדולים. אתם יכולים לעשות את זה. יש גם מתווה מאוד הגיוני. מאוד התרשמנו מהעבודה המקצועית שהם עשו גם לקראת הכנת המתווה והגיע הזמן להוציא את הענף הזה מהמצוקה ולהציל אותו, וכמובן, את המשפחות שזקוקות מאוד לסיוע של כולנו.
היו"ר אימאן ח'טיב יאסין
תודה. משפט אחרון ליוזם, חבר הכנסת ד"ר אנטאנס שחאדה.
אנטאנס שחאדה (הרשימה המשותפת)
אני רוצה להודות לחברי הוועדה, ליושב-ראש הוועדה וליושבת-ראש הוועדה החליפית. היה דיון מאוד חשוב. אנחנו רוצים לעזור ולהעצים אותם. הם היו אובדי עצות, וזה השילוב בין עבודת השטח לבין העבודה הפרלמנטרית. כבוד היושב-ראש, אני מאוד מעריך את ההיענות של הוועדה ואת הטיפול באופן כללי בבעיות ספציפיות שאנחנו מעלים ועל ניהול הישיבה היום של כבוד היושבת-ראש.
היו"ר אימאן ח'טיב יאסין
תודה.
ג'אבר עסאקלה (הרשימה המשותפת)
אני מבקש לומר משפט.
היו"ר אימאן ח'טיב יאסין
משפט אחד, בבקשה.
ג'אבר עסאקלה (הרשימה המשותפת)
אני מצפה שבעקבות הישיבה הזאת משרד התיירות יישב, יבוא עם תכנית - -
היו"ר אימאן ח'טיב יאסין
זה מה שיש כאן בדיוק.
ג'אבר עסאקלה (הרשימה המשותפת)
- - ולא להשאיר את הדברים באוויר. אני מציע שמשרד התיירות יתחייב על מועד שבו הוא יביא את התכנית. תודה.
היו"ר אימאן ח'טיב יאסין
תודה רבה, חברים וחברות על הדיון החשוב הזה, תודה ליושב-ראש שנתן לי את הזכות לנהל את הישיבה. אין ספק שזהו נושא חשוב. אני צוללת מיד לסיכום: הוועדה שמעה על המצוקה של מורי הדרך בתקופה זאת ובפרט על מצוקתם של מורי הדרך הערביים, ומודה לחבר הכנסת אנטאנס שחאדה על היוזמה לדיון החשוב הזה.

הוועדה קוראת למשרד התיירות לנקוט פעילות לעידוד תיירות פנים ולהגיש לוועדה את התכנית שהיא מגבשת לשם כך עד יום 1 בנובמבר 2020.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
זה לא ארוך מדי?
יעקב מרגי (יו"ר ועדת הכלכלה)
אתה רוצה שזה יתקיים?
היו"ר אימאן ח'טיב יאסין
זה היה יותר ארוך וקיצרתי בחודש.
יעקב מרגי (יו"ר ועדת הכלכלה)
אין לי בעיה גם בשבוע הבא.
היו"ר אימאן ח'טיב יאסין
אנחנו כבר רואים מהתגובות מה המציאות.

אני ממשיכה: הוועדה תובעת ממשרד האוצר לקדם תוספת תקציב למשרד התיירות לצורך עידוד תיירות הפנים עוד לפני סיום הדיונים על התקציב.

הוועדה מבקשת ממשרד האוצר לפעול בהקדם לביטול ההחרגה של בעלי רכב אשכול מתוכניות הסיוע. הוועדה מבקשת ממשרד האוצר לדווח לוועדה על כך עד יום 1 באוקטובר 2020.

הוועדה מבקשת ממשרד התיירות להעביר לאישורה עד יום 1 בנובמבר 2020 את תקנות שירותי התיירות (מורי דרך) שמטרתן לבטל את הדרישה לתשלום אגרה בעת חידוש הרישיון.
היו"ר יעקב מרגי
בהוראת שעה.
היו"ר אימאן ח'טיב יאסין
הוועדה קוראת למשרד התיירות ליזום ולקדם מול המשרדים האחרים הכשרות מקצועיות והעשרה מקצועית למורי הדרך.

הוועדה קוראת לנציגות העובדים במגזר הציבורי לקחת חלק בעידוד תיירות הפנים ולהוציא את נציגי העובדים לפעילות ולסיורים ברחבי הארץ בשיתוף עם מורי הדרך.

הוועדה מבקשת גם מהאיגוד ומוועד עובדי מורי הדרך להגיש את התכניות שלו לשולחן הוועדה בתקופה הכי קרובה שאפשר.

אנחנו מבקשים דיון משותף בין שלושת הגורמים הרלוונטיים: משרד התיירות, משרד האוצר ונציגי מורי הדרך לגיבוש תכנית משותפת ומוסכמת על שלושתם עד 1 באוקטובר. תודה רבה.


הישיבה ננעלה בשעה 10:10.

קוד המקור של הנתונים