פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-ושלוש

הכנסת



6
ועדת הכספים
26/08/2020


מושב ראשון



פרוטוקול מס' 125
מישיבת ועדת הכספים
יום רביעי, ו' באלול התש"ף (26 באוגוסט 2020), שעה 10:49
סדר היום
הצעת חוק לתיקון פקודת מס הכנסה (הטבות מס ליישובים), התש"ף-2020, של ח"כ מיכל שיר סגמן
נכחו
חברי הוועדה: יצחק פינדרוס – מ"מ היו"ר
ינון אזולאי
רם בן ברק
ניר ברקת
אופיר כץ
מיקי לוי
מיכאל מלכיאלי
אלכס קושניר
שלמה קרעי
קטי קטרין שטרית
הילה שי וזאן
מיכל שיר סגמן
חברי הכנסת
גדעון סער
מוזמנים
גיא גולדמן - עו"ד, ממונה חקיקה, רשות המסים, משרד האוצר

לירון נעים - עו"ד, ייעוץ וחקיקה, כלכלי פיסקלי, משרד המשפטים
ייעוץ משפטי
שגית אפיק
שיר שפר להד
מנהל הוועדה
טמיר כהן
רישום פרלמנטרי
אהובה שרון, חבר תרגומים



הצעת חוק לתיקון פקודת מס הכנסה (הטבות מס ליישובים), התש"ף-2020, פ/545/23
היו"ר יצחק פינדרוס
עד שוועדת הכנסת תתכנס לדון בנושא חדש, אנחנו מקיימים את הדיון בהצעת חוק לתיקון פקודת מס הכנסה (הטבות מס ליישובים), התש"ף-2020. אנחנו לא יכולים לקיים דיון.
שגית אפיק
הוא לא יכול לקיים דיון.
מיכל שיר סגמן (הליכוד)
לצורך הדיון יש נציגות של רשות המסים ומשרד המשפטים.
היו"ר יצחק פינדרוס
כן. נוכחים כאן גם נציג רשות המסים ונציגת משרד המשפטים.
מיכל שיר סגמן (הליכוד)
את מייצגת את משרד המשפטים לגבי עכו?
לירון נעים
כן.
היו"ר יצחק פינדרוס
מיכל, תציגי את ההצעה.
מיכל שיר סגמן (הליכוד)
אדוני היושב ראש, בדיוק כפי שאנחנו מדברים כאן כבר תקופה מאוד מאוד ארוכה על תיקון עוול של הטבות המס לעיר עכו, הקרבה לעיר נהריה שנהנית היום מ-12 אחוזי מס, דבר שגרם לנטישה של העיר עכו ברגע שהטבות המס של עכו הופסקו כאשר כ-3,600 משפחות כבר נטשו את העיר עכו כאשר חדשות לא נכנסות אליה ברגע שיש עיר שנמצאת במרחק של חמש דקות נסיעה ואוכלוסייה חזקה יכולה לבחור היכן היא גרה. אנחנו רואים מגמה מאוד מאוד ברורה או של נטישת עיר או של אי כניסה מלכתחילה לטובת העיר נהריה.

בוועדת הכספים נעשה העוול הזה ועל כן באנו לתקן אותו כעת. הבנו שיש כמה הסתייגויות לגבי ההצעה הראשונה שהעלינו ולכן אחרי הרבה שיחות הגענו לאיזשהו מתווה. אני אתן לשגית לפרט את השינויים שנעשו.

אני מבקשת מחברי הוועדה לאשר את הצעת החוק לקריאה ראשונה. כל תושבי עכו צופים בנו, כל תושבי עכו יושבים ומחכים שנתקן את העוול הזה במהרה. זה בנפשם.
שגית אפיק
התיקונים שעשינו בהצעה לא משנים את העיקרון עליו התבססה ההצעה במקור וזה עיקרון של הכנסת קריטריון חדש להצעת חוק הטבות במס, קריטריון שלא מבוסס בסופו של דבר על מדד חברתי כלכלי, ממד פריפריאלי או שיקול ביטחוני אלא הוא קריטריון שעדיין מגדיר ישוב עירוני מעורב כקריטריון חיצוני.

יחד עם זאת, הקריטריון הזה כן מייצר קשר גם למדד החברתי כלכלי וגם לנושא הוראת השעה שפקעה ושעכו הייתה זכאית לה והיא כבר לא זכאית לה. הוראת שעה שהייתה של הטבה של שני אחוזים שפחתו מעכו. לפי העיקרון הזה תהיה הגדרה של קריטריון חדש של ישוב עירוני מעורב שמורכב משתי אוכלוסיות כאשר אחת מהן היא האוכלוסייה היהודית ואוכלוסייה נוספת. מי שהיה תושב במשך כל שנת המס בישוב עירוני מעורב יהיה זכאי לתוספת של חמישה אחוזים להכנסתו כהטבת מס ובלבד שסך כל ההטבה – כיוון שמדובר כאן בסוג של בונוס, כיוון הוא מעט חיצוני מיתר הקריטריונים – לא תעלה על 12 אחוזים בסופו של דבר. זה קבוע כאן כהוראת שעה. זו הוראת שעה, במקור הצענו לשנתיים וכאן זה מופיע בנוסח לזמן קצת יותר ארוך כיוון שצריך לספור שנים מלאות. מופיע כאן עד 31 בדצמבר 2022.

שר האוצר, באישור הוועדה יהיה רשאי להאריך את התקופות אם הוא באמת שוכנע שיש שיקולים דמוגרפיים, חברתיים, כלכליים או שיקולים של עדיפות לאומית או שיקולים אחרים שקבעה הממשלה ביחס לישוב מעורב שמאפשרים את אותה הארכה.

בנוסף, נקבע כאן שבתקופת הוראת השעה הממשלה תבחן את הקריטריון הזה משתי סיבות. הסיבה הראשונה היא שנדמה לי שקריטריון של ישוב מעורב הוא קריטריון שמבטא אג'נדה, מדיניות כלכלית, חברתית, פוליטית ולאומית של הממשלה ולכן על הממשלה יהיה לבחון במהלך השנתיים האלה של הוראת השעה את הקריטריון הזה, האם היא חושבת שזה קריטריון שאכן ראוי שיימשך, שאכן ראוי שייכנס למפת הטבות המס ובמסגרת הזאת היא תוכל לבחון גם את הנושא של הגירה שלילית כפי שנאמר כאן, גם את הנושא תכנון פריסה וצמצום פערים בין עיר מעורבת לעיר ששוכנת לידה.

זה פחות או יותר ההסבר. הוא נובע בין היתר גם מכך שעדיין הוועדה לא קיבלה תשובות ביחס לפקיעת הוראות השעה ולכן יש כאן גם איזה סוג של ניסיון לכל פחות ביחס לעכו לצמצם את הפגיעה שנוצרה בשל כך.
גיא גולדמן
יש לי הערה אחת בהקשר הזה אדוני. הוועדה כמובן לא חייבת להקשיב להמלצות גורמי המקצוע בממשלה כשהיא מחוקקת חוקים, זה לא במחלוקת. גורמי המקצוע בממשלה כבר הביעו את הסתייגויותיהם המקצועיות מהאפקטיביות של ההטבות האלה ולכן לא ברור למה צריך להמשיך לבחון אותן בעתיד ולדווח כאשר כבר עכשיו הצביעו על בעיות בהצעה בהיבט המקצועי שלה.
שגית אפיק
לא הבנתי.
היו"ר יצחק פינדרוס
אני יכול לענות לך על מה ששאלת עכשיו. היא תענה לך ברמה המקצועית אבל אני אענה לך ברמה הציבורית, כאיש ציבור.
קטי קטרין שטרית (הליכוד)
אני מציעה שנגיע להצבעה.
היו"ר יצחק פינדרוס
אני רוצה להתייחס ברמה הציבורית. העלתה חברת הכנסת מיכל שיר הצעה מאוד מאוד פשוטה. הבעיה זועקת לשמים. יש לך שני ישובים, אחד ליד השני, האחד יורד והשני עולה. אם היית בא היום ואומר שבחנתם את האפקטיביות וביטלת את נהריה, לצורך העניין, הייתי אומר שאני שומע את מה שאתה אומר. הממשלה בחנה וביטלתם את נהריה. היינו מקיימים על זה דיון. אני לא יודע אם היינו אומרים כן או לא אבל היינו מקיימים דיון. אתה אומר שהעוול שנוצר יישאר, ולמה. כי אנחנו בכלל בודקים את האפקטיביות של זה.

לכן אנחנו אומרים בהוראת שעה, תנו את זה לשנתיים, תבחנו את המשמעויות משני הצדדים. יכול להיות שתגיעו למסקנה שצריך לתת.
מיכל שיר סגמן (הליכוד)
המשמעות כרגע היא שעכו חזרה 30 שנים אחורה.
היו"ר יצחק פינדרוס
אני אומר שמותר לדון אבל אני אומר ברמה הציבורית שזה ההיגיון.
קטי קטרין שטרית (הליכוד)
אני אומרת שניגש להצבה.
לירון נעים
בוקר טוב אדוני. אני אתייחס מאוד בקצרה להצעה המתוקנת. הצעה תוקנה כך שכרגע בעצם נקבע קריטריון חדש של ישוב מעורב. הקריטריון הזה הוא קריטריון כללי ושקוף אבל מצד שני הוא קריטריון שלא הוצגה בפנינו ההצדקה לו, גם לא בדיונים הקודמים. לכן כל עוד לא מוצגת הצדקה לקריטריון הזה, התוצאה עלולה להיות שאנחנו בעצם מיטיבים עם ישובים מעורבים, נותנים להם הטבת מס נוספת למרות שלא הוכח שהם זקוקים להטבה הזאת. כל עוד לא מצביעים על צורך, כל הקריטריונים שהוועדה הזאת קבעה להטבות מס, הם קריטריונים שקשורים לצורך למעמד חברתי כלכלי, לפריפריאליות, לקרבה לגבול. כל עוד לא מראים איזשהו צורך עלול להיווצר קושי משפטי אל מול ישובים לא מעורבים.

הקריטריון הזה נדון כאן לפני שנתיים בדיון שהתקיים כאן ב-16 ביולי 2018 והוועדה סירבה לקבוע את הקריטריון הזה. היא קבעה שהשיקולים האלה הם שיקולים שמתאימים יותר לעולם של עדיפות לאומית. לכן אני מציעה שבוועדה תוצג ההצדקה לקריטריון הזה.

הערה שנייה לגבי השיקולים שמורים לנו לשקול לצורך הארכת הוראת השעה. יש כאן שיקולי עדיפות לאומית, שיקולים על פי סעיף קטן (ב). אנחנו חושבים ששיקולי עדיפות לאומית, מקומם בחקיקה הייעודית לעדיפות לאומית ולא בהטבות מס. זה לא שיקול רלוונטי להארכת הוראת השעה.

הערה שלישית לגבי הבחינה שהממשלה צריכה לעשות לפי סעיף 2(ב). גם כאן נכללו שיקולים שאנחנו לא יודעים למה הם רלוונטיים להטבות מס ובוודאי לא מבינים למה הם רלוונטיים דווקא לישובים מעורבים. למשל חוסן כלכלי חברתי, תכנון הפריסה של האוכלוסייה – לא ברור לנו מה זה אומר, צמצום פערים בין ישוב אחד לבין הישובים האחרים בסביבתו ומה הן הטבות הולמות. כל הדברים האלה לא ברורים לנו ונראה לי שלגבי שיקולים שלא רלוונטיים לעולם הטבות המס, הוועדה הזו קבעה מה רלוונטי ומה לא.

הערה אחרונה לגבי הנוסח. בכל הטבות המס הנוספות שקבועות בסעיף 11(ב)(3)(א) ואילך מופיעה התיבה "מי שהיה במשך כל שנת המס תושב בישוב וכולי".
שגית אפיק
זה צריך להיות "מי שהיה במשך כל שנת המס". זה ייכנס. זאת טעות.
לירון נעים
אלה הערותיי.
גיא גולדמן
אדוני, רק לומר את העלות התקציבית.
שגית אפיק
אני אקריא את הנוסח ואז תגיד עלות תקציבית.



1. תיקון סעיף 11

1. בפקודת מס הכנסה, בסעיף 11 –

(1) בסעיף קטן (א), אחרי ההגדרה "ישוב עירוני בנגב" יבוא:

""ישוב עירוני מעורב" - עירייה או מועצה מקומית, למעט מועצה אזורית ששיעור תושביה היהודים – אני מתקנת ממה שמופיע לכם – בין 50 אחוזים ל-80 אחוזים וכל תושביה לפי פרסומי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה".

גיא, אתה רוצה לומר עלות תקציבית?
גיא גולדמן
עלות תקציבית, 92 מיליון שקלים.
מיכל שיר סגמן (הליכוד)
שנתית? מה פתאום? מאיפה אתה מביא את המספרים האלה? מדובר בעלות תקציבית של שמונה מיליון שקלים.
היו"ר יצחק פינדרוס
לאור הניסיון שלנו מהדיון הקודם, לא נפתח את זה לדיון. שמענו.
שגית אפיק
(2) בסעיף קטן (ב)(3א) אחרי פסקת משנה (ג) יבוא (ד):

"(ד) מי שהיה במשך כל שנת המס תושב בישוב מוטב שהוא ישוב עירוני מעורב, ייווסף לזיכוי ממס שהוא זכאי לו לפי פסקאות (1) עד (3), לפי העניין, שיעור של חמישה אחוזים הכנסתו החייבת מיגיעה אישית ולתקרת ההכנסה ייווסף סכום נוסף על הסכום הקבוע בפסקאות (1) עד (3) לפי העניין, של 72,000 שקלים חדשים ובלבד שסך שיעור הזיכוי ממס לתושב בישוב מוטב שהוא ישוב עירוני מעורב לפי חוק זה, לא יעלה על 12 אחוזים מהכנסתו החייבת מיגיעה אישית.

הוראות פסקת משנה זו וההגדרה "ישוב עירוני מעורב" יחולו בתקופה שמיום 17 ביוני 2020 ועד יום 31 בדצמבר 2022.

2. הארכת תוקף ודיווח לכנסת

(1) שר האוצר, באישור ועדת הכספים של הכנסת, רשאי בצו להאריך את התקופה האמורה בסעיף 11(ב)(3א)(ד) לפקודת מס הכנסה כנוסחו בחוק זה, כך שתחול לגבי שנות מס נוספות משיקולים דמוגרפיים, חברתיים, כלכליים, משיקולים של עדיפות לאומית וכן משיקולים נוספים שמצאה הממשלה כאמור בסעיף קטן (ב).

(2) בתקופת הוראת השעה תבחן הממשלה את השפעתה של הטבת המס האמורה בסעיף 11(ב)(3א)(ד) לפקודת מס הכנסה כנוסחו בחוק זה על ישוב עירוני מעורב לעניין חוסנו הכלכלי, החברתי, תכנון הפריסה של האוכלוסייה בו וכן צמצום פערים בינו לבין ישובים אחרים בסביבתו. כמו כן תבחן הממשלה מה הן ההטבות ההולמות לישוב עירוני מעורב ובכלל זה הטבות מכוח חוק זה. הממשלה תדווח על הבחינה כאמור ועל מסקנותיה לוועדת הכספים של הכנסת לפני תום תקופת הוראת השעה כאמור.
היו"ר יצחק פינדרוס
סיימנו את ההקראה.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אדוני, יש לוועדה אישור להמשיך בעבודתה.
היו"ר יצחק פינדרוס
כן. קיבלנו אישור עד 11:15.
גיא גולדמן
עלות 93 מיליון שקלים. למיטב הבנתי זה צריך לחזור לוועדת שרים.
מיכל שיר סגמן (הליכוד)
אתה מבין שאין מספיק תושבים בעכו למספרים שאתה אומר. אין תושבים בעיר בשביל הסכומים עליהם הוא מדבר.
היו"ר יצחק פינדרוס
הבנו. כל אחד אמר את עמדתו. נעבור להצבעה.
גיא גולדמן
חוץ מעכו, יש ישובים רבים שנכנסים.
מיכל שיר סגמן (הליכוד)
כמו מי?
גיא גולדמן
הזמן קצר. רוב ההסתייגויות עלו בפעם הקודמת לרבות זה שההצעה מיטיבה עם בעלי הכנסות גבוהות ולדעתי יעלו גם אחרי קריאה ראשונה.
היו"ר יצחק פינדרוס
מי בעד הצעה כפי שהקריאה היועצת המשפטית עם התיקונים? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה

אושר
היו"ר יצחק פינדרוס
הצעת החוק אושרה פה אחד.
גיא גולדמן
כמובן העלות התקציבית, מגבלות חוק יסודות התקציב.
היו"ר יצחק פינדרוס
תודה רבה. אם נקבל אישור, נכנס היום שוב את הוועדה. אם לא, לא נכנס אותה.


הישיבה ננעלה בשעה 11:04.

קוד המקור של הנתונים