פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-ושלוש

הכנסת



26
ועדת הכספים
25/08/2020


מושב ראשון

פרוטוקול מס' 121
מישיבת ועדת הכספים
יום שלישי, ה' באלול התש"ף (25 באוגוסט 2020), שעה 10:00
סדר היום
דיון מהיר בנושא: חשש לקריסת מעונות היום, של חה"כ אוריאל בוסו, חה"כ איתן גינזבורג, חה"כ אורלי פרומן, חה"כ עאידה תומא סלימאן, חה"כ יצחק פינדרוס
נכחו
חברי הוועדה: יצחק פינדרוס – מ"מ היו"ר
ינון אזולאי
אחמד טיבי
אופיר כץ
מיקי לוי
אנטאנס שחאדה
הילה שי וזאן
עאידה תומא סלימאן
חברי הכנסת
אוריאל בוסו
איתן גינזבורג
יוסף טייב
אורלי פרומן
מוזמנים
איתמר גזלה - מרכז בכיר מימון, הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים, משרד הכלכלה

דינה צימרמן - מנהלת המחלקה לאם ולילד בבריאות הציבור, משרד הבריאות

אביעד שוורץ - רפרנט תעסוקה, אגף התקציבים, משרד האוצר

ליאורה מינקה - יו"ר אמונה, אמונה

חנן דגן - מנכ"ל איחוד גני הילדים

יניב בר אור - מנכ"ל התאחדות מעונות היום הפרטיים בישראל

קרן איוס - יו"ר חיבה, איגוד הגנים הפרטיים

ניר קלינר - שדלן/ית, מייצג/ת את התאחדות מעונות היום הפרטיים בישראל
משתתפים באמצעים מקוונים
מרדכי אלישע - הממונה על זרוע העבודה, משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים
ייעוץ משפטי
שני ארזי
לין ביצ'אצ'י – מתמחה
מנהל הוועדה
טמיר כהן
רישום פרלמנטרי
ס.ל., חבר תרגומים
דיון מהיר בנושא
חשש לקריסת מעונות היום, של ח"כ אורלי פרומן, יצחק פינדרוס, אוריאל בוסו, עאידה תומא סלימאן, איתן גינזבורג.
היו"ר יצחק פינדרוס
בוקר טוב, אני מתכבד לפתוח את הישיבה. נושא מעונות היום, שאני הייתי חלק מההצעה שלו. נושא מעונות היום הוא נושא שיש בו המון פרטים. הייתה לי שיחה בעת הכנת ההצעה עם חבר הכנסת אוריאל בוסו ואני מציע שאנחנו ניכנס לפחות לשלושה-ארבעה נושאים. המילה קריסה היא מילה כללית, אבל אחד המקומות היותר בעייתיים כרגע לקראת ה-1 בספטמבר, הוא פחות מקבל פוקוס, כי אין ועדת חינוך, עוד לא החילו את החינוך לגיל הרך וועדת החינוך כרגע מטפלת בתשלומי הורים בעל יסודי יותר מאשר מעונות היום.

הנושא של מעונות היום מפריע להמון המון ממשקי בית והמון המון מכוח העבודה. אי הוודאות שהם נמצאים בו, והם נמצאים באי ודאות גדולה מאוד, ואני מבקש להתחיל עם אוריאל שיציג את הנושא ונשמע את שאר החברים, כי אני חושב שהנושא הוא באמת קריטי ובוער.
אוריאל בוסו (ש"ס)
אדוני היושב ראש, קודם כל אני מודה לכם באמת על הדיון החשוב הזה כשלמעשה 1 בספטמבר, אנחנו יודעים שהמעונות הם לא רק ב-1 בספטמבר שעומד לפתחנו ואנחנו נמצאים במצב שאני מאמין שבהמשך יעלו גם כן הארגונים הנוספים ויסבירו לנו עד כמה אנחנו נמצאים בפני שוקת שבורה.

בשתי מילים, כפי שהיושב ראש ציין, מעונות יום, כשאנחנו מדברים על חזרה לשגרה, מדברים על עזרה וסיוע וטיפול, חינוך לכל דבר, רק שמשרד החינוך עדיין לא מכיל את הגיל הזה, מעונות יום זה אחד מהדברים היותר חיוניים כי אמא או אבא לא יכולים לצאת לעבודה בסופו של יום אם הילדים יהיו בבית. כל עוד מדינת ישראל לא לקחה על עצמה את הטיפול בגיל הרך ישנם המעונות והארגונים שלקחו את זה על עצמם.

מדובר במאות אלפי ילדים, מדובר באלפי מעונות. אם אנחנו מדברים על המעונות המפוקחים שנמצאים בארגונים, מפוקחים, מסובסדים, ויש את התאחדות המעונות, גם המעונות הפרטיים, מאות אלפי ילדים, אלפי מעונות, מאות גם פרטיים, שאם אנחנו לא נהיה להם לעזר ולאחיסמך הם פשוט יסגרו, יפשטו רגל והכול יבוא לפתחנו בריבי ריבית.

אני אגע תיכף בשתיים שלוש נקודות, אבל רק נאמר את הרקע. בגל הראשון אכן התנהלו מול משרד האוצר גם חבר ועדת הכספים, חבר הכנסת ינון אזולאי, עמד ביחד איתם מול האוצר, עמדו במספר הסכמים שסייעו להם לעבור את הגל הראשון. אני קודם כל אתן ככותרת, משרד האוצר במילים אחרות אומר להם, סיימנו, חזרנו לשגרה, אז גם אם עשינו טיפול מסוים בגל הראשון זה לא רלוונטי לגל השני, כשכולנו יודעים שלא חזרנו לשגרה, ולהיפך.

גם בגל הראשון מספר התחייבויות שהיו להם מול משרד האוצר, מתברר שהם לא עמדו בו. אפשר לנגוע בכמה נקודות, אני מקבל טלפונים, למשל, מהורים שהילדים שלהם נמצאים בבידוד, 14 יום, 20 יום, באים לרשת המפעילה, אומרים להם: אדוני, תן לי בבקשה אם אפשר את הכסף חזרה, הם אומרים: אני רוצה להביא לך את הכסף, אבל אין אף אחד שמשפה אותי ומגבה אותי. הרבה הורים שנמצאים בחל"ת, להחזיק מעון עם 50 ילדים אין רווחיות ואי אפשר בזה ללכת אחורה, אני לא מדבר על שכירויות וכוח אדם וכו', אנשים שנמצאים בחל"ת פשוט לא שולחים את הילדים, מאות ילדים שנשארים בבתים והתקנים שלהם נמצאים במצב שהוא פשוט ירוד.

התקנים שמשרד הבריאות מחייב אותם, הקטנת כיתות, לא חזרו לגמרי, אי אפשר בסוף להחזיק את אותו גודל כיתה, והתוספות שהם צריכים להוסיף לתגבור בגלל הקורונה. איך אמרת בוועדה אחרת, בוועדת החינוך? הוסיפו מיליארדים למערכת החינוך לפתוח את השנה בגלל המגבלות, בגלל התוספות, ופה מפילים את זה לפתחם וצעד אחר צעד הם נפגעים.

תיכף גם יעלו כאן את הנקודות המקצועיות ושחשוב לשפות אותם למול משרד האוצר. אני יודע שמשרד האוצר מתנהל מולם ונקבעה פגישה נוספת, אבל מראש אני רוצה להגיד גם לאוצר, והיושב ראש גם יגיד להם, לעדכן אותנו שיש פגישה זה לא עוזר בשביל שהם יוכלו לבוא עם בשורה לילדים ולהורים ולגופים שעוד יומיים זה נמצא מאחורינו, ה-1 בספטמבר, אז פגישות לשם פגישות, אין בהן טעם, צריך להגיע בסופו של יום לפתרון.

לכן ביקשתי את הדיון הדחוף הזה ואני רואה שהחברים מכל סיעות הבית מבינים שמעונות יום זה דבר שמפעיל ומסייע בידי החברה לחזור לשגרה בעבודה ובכל עזרה אחרת. זה דבר שהוא מצריך – כדאי לשמוע גם את האוצר ואת אגף המעונות ואת הגופים. דיברתי אתמול גם עם שר הרווחה, השר איציק שמולי, והוא גם במפורש, כנראה שהוא גם יעלה בזום, הוא ביקש להגיד את חלקו בנושא, הוא תומך, הוא מבין את הנקודה, יודע את הבעיה. משרד האוצר צריך להבין שכחלק מהעזרה במנה שהם נותנים לפתיחת השנה, פתיחת מערכת החינוך ולעזרה ולכלכלה, וכשנתנו את התזרים, אם לא יסתכלו על מעונות יום כחלק כל כך חשוב אנחנו נמצא את עצמנו בפני שוקת שבורה.

אני מדבר בפני אנשים שתמיד דיברו על המעונות כגוף מרוויח וכו' ופתאום הם מצאו את עצמם בפשיטות רגל קטסטרופליות, שכירויות במאות אלפי שקלים שמשלמים, טיפולים, עובדות שהם הוציאו לחל"ת, או שהם רוצים לשלם להן ולהחזיר אותן ואין להם את היכולות. אלה הנקודות שצריך להעלות ולהציג בפניהם, אז אנחנו נשמח לשמוע את הנקודות ולצאת עם החלטות אופרטיביות.
היו"ר יצחק פינדרוס
ממציעות ההצעה, חברת הכנסת תומא סלימאן.
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
תודה רבה. אני חושבת שחבר הכנסת בוסו דיבר בצורה מאוד ברורה על המצב. הייתי רוצה להוסיף שזה לא מתקבל על הדעת שדווקא בימים האלה, בימים שאנחנו מדברים על איך לתכנן את החזרה לשגרה ולצאת שוב לשוק העבודה ולאפשר יותר ויותר שאנשים ישתקמו לאחר המשבר הכלכלי שעדיין לא הסתיים יש מי שבא ובאמת, בעיניי, מכה בצורה חזקה מאוד באחד מהכלים שיאפשרו גם להורים וגם לנו להחזיר את המשק לשגרה הרגילה.

נכון שצריך להתמקד בעובדה שמעונות הן מסגרות חינוכיות והן בעיקר באות כדי לטפל בתינוקות ובילדים, אבל אי אפשר בימים כאלה להתעלם מהעובדה שאחד מהכלים שיעזרו לנו לחזור לשגרה זה המעונות. המעונות נכנסו למשבר הזה במצב לא טוב, הייתה ועדה שהוקמה ואמרו שתדון ותבדוק את המצב ב-2019.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
כלאם פאדי.
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
כלאם פאדי, כולנו יודעים שוועדות בדרך כלל מקימים כדי לקבור נושא מסוים, אבל גם אי אפשר להתעלם שהם נכנסו למשבר כבר במצב לא טוב. אני מודאגת מאוד כאשר אני שומעת שארגונים גדולים כמו למשל נעמ"ת סוגרים מעונות כיום, למה? כי הם לא מצליחים לתחזק אותם.

השיפוי שדובר עליו בזמן הקורונה, אפילו השיפוי המועט שדובר עליו אז, עוד לא שולם למעונות ולמעונות אומרים שחזרו לשגרה. איזה שגרה? 10% מהילדים שהגיעו לפני הקורונה למעון היום לא מגיעים ויש ירידה בהרשמה כי הרבה מההורים שוקלים אם הם יכולים לשלם ועכשיו מנחיתים עוד גרזן על הראש של המעונות כאשר מדברים באוצר שהם רוצים לעשות קיצוץ נוסף בתקציבים, מה שנקרא פלאט. כל פעם שרוצים לעשות משהו מאוד רע נותנים לו כזה שם נחמד, פלאט. בעצם מקצצים תקציב, בעצם גורמים להורים לשלם יותר על החינוך ועל המסגרות של הילדים שלהם בזמן שהורים לא מוצאים מקום עבודה, בזמן שהם מקבלים חל"תים, כלומר ירדו ל-60% או 50% מההכנסה הרגילה שהייתה להם וממילא זו הייתה מעמסה לשלוח תינוק או שניים למעונות יום ועכשיו באים ואומרים להם במצב החדש הזה: אתם עוד תשלמו יותר כסף כדי להכניס את התינוקות שלכם למעונות.

זו שערורייה. במקום שהמדינה תדון על איך להקל על המשפחות האלה שהילדים שלהם יהיו במעונות ואיך תקל על המעונות שימשיכו לתפקד אם המטרה שלכם באמת היא להחזיר את המשק לפעול ולהחזיר את האנשים למקומות העבודה. זה לא מתקבל על הדעת. הצעדים האלה כאילו באים בניגוד אינטרסים מובהק להצהרות שהממשלה אומרת. איך יכול להיות שמעמיסים על המשפחות עוד אולי אלפי שקלים. תארו לעצמכם משפחה, זוג צעיר, שיש לו שלושה ילדים. אני חושבת על הבת שלי שיש לה תאומים והם צריכים להיות במעון יום ועכשיו מוסיפים לה על החל"ת שהיא נמצאת בו, עם בן הזוג שלה, עוד 3,000-2,000 שקל שנתי. זה לא מתקבל על הדעת.

מצד אחד צריך לשפות את מעונות היום ופעם אחת ולתמיד לגרום להם לחזור לתפקד ולא שיהיו במצב כזה שאם חס וחלילה יצטרכו לסגור את המעון בגלל בידוד – אני ראיתי את הבהלה כאשר הודיעו שאני נכנסת לבידוד. מהמעון התחילו להתקשר לשאול אותי מתי פגשתי את הנכדים שלי בפעם האחרונה כי חשבו שעכשיו כולם נכנסים לבידוד. אתם מבינים מה זה להכניס את כל הגננות, את כל הסייעות, את כולם לבידוד ועוד לשלם להם?

אני חושבת שצריך תוכנית מאוד ברורה, איך לתחזק את המעונות, איך לתת להם אורך חיים ולא להגיע למצב שיתחילו להיסגר. מצד שני, שערורייה שהאוצר רוצה לקצץ בסבסוד. זה אמור להיות חלק מהתוכנית הכלכלית החדשה, דווקא להעלות את הסבסוד כדי לתת להורים לצאת לעבודה. במקום לחשוב על להשתמש בכסף של התוכנית הכלכלית לחזק את המעונות ולחזק את ההורים כדי שיוכלו לצאת לעבוד חושבים איך לקצץ להם, זו שערורייה שאי אפשר לעבור עליה בשקט ואני מבקשת, כבוד היושב ראש, שאכן הוועדה תדרוש מהאוצר להפסיק את המחשבה הזו על להוריד בסבסוד.
היו"ר יצחק פינדרוס
על קיצוץ במעונות של הילדים. כן. חבר הכנסת מיקי לוי.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אני אהיה קצת יותר בוטה אולי מחבריי לדרוש ממשרד האוצר, משרד האוצר יקשיב מה הולך לקרות כאן והוועדה תעביר בבקשה ואני אבקש אתכם, חבריי, חבר הכנסת טיבי, בבקשה. בשנת 2019, אדוני היושב ראש, אישרה הוועדה הזו, הוועדה הזו, את הקיצוצים ואני כמובן התנגדתי והזהרתי מהצעד הזה. ארבעה קיצוצי ענק רוחביים, כי נוח לעשות קיצוץ רוחבי ולא על פי משימות. הם פגעו בכל משרדי הממשלה, אני לא מטיל ספק בכך, קיצצו תקנים ותקציבים ותוכניות במשרד העבודה והרווחה, אחד הקיצוצים נפל על סבסוד מעונות היום.

כתוצאה מכך היום האוכלוסיות הכי מוחלשות, הכי מוחלשות, שאין להן יכולת לשאת במימון מלא של מעונות היום ושיש חשיבות גדולה לפעילות מעונות היום עבור ילדיהם כי הם לא יכולים לצאת לעבודה מאחר שזה החסם המרכזי שמונע מהם להשתלב בשוק התעסוקה, בדגש על המגזר הערבי והחרדי. אני לא מתבייש להגיד את זה - - -
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
לא צריך להתבייש.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
זה מה שיש, זה הנתון. כשנחתה עלינו הקורונה הממשלה, בתמיכת הוועדה הזו, ידעו להחריג את משרד הבריאות, בצדק, ותקציבים חשובים נוספים מהקיצוץ הזה. פה הדבר לא קרה ופה הקיצוץ מתקיים ואת זה צריך לעצור. לא מדובר בקיצוץ גדול, חברים, מדובר פשוט בביטול הקיצוץ הרוחבי בבסיס תקציב 2019.

אני הזהרתי בעבר שזו תהיה התוצאה, אבל אנחנו לא באים להתעסק בעבר אלא קודם כל פתרונות כעת, עכשיו. לא ועדה ולא מחר. עכשיו, היום. אני אומר לכם את זה, אם לא יימצא פתרון בהצעת החוק, אדוני היושב ראש, הצעת החוק הבאה שתגיע לכאן להגדלת גירעון, אני יכול להגיש 80, 100, 1,000 הסתייגויות, אין בעיה, אני יכול לעכב את הכול, ואני מתכוון לעכב את הכול, במקום שמונה שאני הכנתי, השאלה אם זה מה שנדרש כדי להביא את הפתרון למעונות היום.

אני קורא לחברים פה, אופוזיציה קואליציה, אלה הילדים של כולנו, אין כאן אופוזיציה וקואליציה, להצטרף יחד למגמה לא לאשר את ה-1.75, נראה מי ירים את היד לאישור העניין הזה אם לא יהיה כאן היום פתרון. פתרון, לא תשובות של נבדוק, נקים ועדה. פתרון למעונות היום. אני מפציר בכם, חבריי, אין קואליציה, אין אופוזיציה, אין פוליטיקה. זה כסף קטן על הכספים ששפכנו בחודשים האחרונים וזה כסף שיוציא משפחות שלמות לשוק העבודה ודווקא אותן משפחות שהן קשות יום. תצטרפו אליי, אם לא, אני מגיש סדר גודל של 800-700 הסתייגויות. תודה רבה.
היו"ר יצחק פינדרוס
תודה רבה, מיקי. איתן, מיוזמי ההצעה, על אף שאני גם אחד מהיוזמים, אבל אני אדבר אחריך.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
לא, יהיו הסתייגויות, תביאו פתרון למעונות היום.
היו"ר יצחק פינדרוס
מיקי, נתתי לך שעתיים לדיון של ההסתייגויות וחצי שעה לדיון הזה, אז בוא ננסה לעמוד בלוח הזמנים. תאמין לי שיש לי גם מה לומר בעניין הזה.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
מה, שעתיים? 800. שם ויתרתי לך על רביזיה. אתה יודע כמה זה 800 כפול פעמיים? זה שלושה ימים.
היו"ר יצחק פינדרוס
לא ויתרת, עשית את הרביזיה בסוף, אנחנו הצבענו עליה.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
תודה רבה, אדוני היושב ראש, חבריי חברי הכנסת. עניין מעונות היום, כפי שהציגו קודם חבריי, הוא עניין מורכב. הוא מורכב בבסיס, שזו המסגרת היחידה שנותנת מענה לפעוטות שרק נולדו, מאפס עד גיל שלוש, אלה מעונות שהמדינה לא לוקחת עליהם אחריות בשום דרך ובשום צורה וזה מענה גם למשק, מאפשר להורים, וראינו בסגר כמה זה משמעותי, להורים לצאת לעבוד, בתקופה הזאת זה חשוב כפליים, בתקופה כל כך קשה של משבר כלכלי. כשמעון היום סגור, כשאין מסגרת לילדים, ההורים לא יוצאים לעבוד, המשק לא מתפקד. אם המשק לא פועל אנחנו צוללים לתוך משבר עמוק עוד יותר.

לכן במצב שבו אנחנו רואים שמעונות היום, גם המפוקחים, שלהם יש צרה בפני עצמה, אבל לא פחות מזה מעונות יום וגני ילדים פרטיים, מגיל לידה ועד שלוש, שהם לא מפוקחים, הם לא מסובסדים, אין להם שום פיקוח מצד אף גורם, לא הממשלה ולא רשות מקומית, אלה מקומות שנמצאים מתחת לרדאר ואם הם לא יפעלו כמו שצריך, אדוני, והם יקרסו והם ייסגרו, לא יהיו פה מנועי צמיחה לאנשים, אנשים לא יצאו לעבוד. לכן צריך לשים את הדבר הזה על סדר היום.

ועכשיו אנחנו גם שומעים שהסבסוד שסבסדו להורים למעונות היום מבוטל. משרד האוצר החליט שהוא לא מסבסד בכמה מאות שקלים למשפחה, לילד, את מעונות היום כמו שהיה נהוג עד לפני שנה. אתם מבינים שהדבר הזה גורם למשפחות לא לצאת לעבוד.

אני גם קורא מפה עכשיו למשרד האוצר, הרי במקרה הזה המעונות - - - אבל זה פוגע בהורים, זה פוגע במשפחות, זה פוגע בילדים. אנחנו רואים שיש ביטולים במעונות היום, ילדים לא מגיעים למעונות היום כי אין כסף להורים, חייבים לסבסד את הדבר הזה כמו שהיה בשנים הקודמות. לכן אני קורא לך, אדוני היושב ראש, לקרוא פה למשרד האוצר ונציג האוצר היה פה, לראות איך אנחנו גם מחזירים את הכסף שהבטיחו למעונות היום, גם מחזירים את הסבסוד שהיה כל השנים להורים למעונות היום וגם נותנים מענה למסגרות שאינן מפוקחות. לא רק מסגרות מפוקחות של נעמ"ת, ויצ"ו, אמונה וכו', גם מסגרות שלא מפוקחות, גני ילדים פרטיים.

אדוני, לי יש שני ילדים קטנים, הם עוד לא בני שלוש, הם הולכים לגן פרטי, אני לא רוצה להגיד לך כמה עולה הגן הפרטי הזה, זה שכר לימוד של מכללה פרטית בישראל לשנה לשני ילדים קטנים, 64,000 שקלים בשנה. זה מה שאנחנו משלמים לגן הילדים כי אין לי סבסוד מהמדינה. אם הגן הזה ייסגר אנחנו לא יכולים לשלוח אותם, אין מסגרות, צריך להיות איתם. כמוני יש הרבה מאוד משפחות שגם לא מסוגלות להגיע לסכומים האלה.

לכן אני אומר לך, אדוני, זה דבר שהוא בנפשנו, מדובר בילדים שלנו, מדובר בתקופה הכי חשובה של החיים שלהם, התקופה שבה מעצבים את חייו של האדם וכבר הוכח בכל מיני מחקרים שהחינוך של פעוטות, הגיל הרך, זה החינוך החשוב ביותר בעיצובו של אדם. תודה רבה, אדוני.
היו"ר יצחק פינדרוס
אחמד, אני אתן לך לדבר, אני רק רוצה עכשיו כאחד היוזמים לומר כמה מילים ולנסות למקד את הדיון בשלושה סעיפים נפרדים שהם התבלבלו פה. דרך אגב, היה לי ויכוח עם מגיש ההצעה בהתחלה לאיזה ועדה להגיש את זה. יש פה שלושה סעיפים מאוד מרכזיים. אנחנו עומדים לפני ה-1 בספטמבר, אבל לא רק לפני ה-1 בספטמבר, כי מעונות היום אמורים להתחיל קודם והתחילו קודם בחלקם.

יש לנו שלושה אתגרים ובעיות מרכזיות בסיפור הזה. האחד זה השיפוי של הקורונה. הסיפור של השיפוי של כל הבעיות שהעלו חברי הכנסת כולם נמצא במסמך של מעונות היום המפוקחים שאני מעריך שהגיע לרובכם, התנהל משא ומתן, אמורים לשבת ביום חמישי שוב עם האוצר, התחושה היא שכסף לא הגיע. הוא אושר, מגיע, יש משא ומתן, הולכים לשבת, בתכלס כל הבעיות שהיו עם מעונות היום מהתחלה, לא מגיע וזה יוצר המון בעיות. זה יוצר להם בעיות בתפעול, זה יוצר להם בעיות שהם לא יוכלו לפתוח את תחילת השנה. אני מדבר על המוסדות כרגע, ואני בכוונה מחלק בין הבעיות, הבעיות של קריסת מעונות היום, זאת אומרת הבעיות של המוסדות. העלויות הנוספות שיש להם, הדרישה שאנחנו מקבלים מהורים שאמורים לשלם גם אם המעון סגור או גם אם לא שלחו את הילדים למעון.

זה יוצר אי ודאות. כל זמן שאין הסכם ואין הסדרה ברורה מי מפצה את המעונות ומי משפה את המעונות אז זה ג'ונגל, מעון יום אחד דורש כסף, מעון יום שני לא יודע, מנסה, מחתים את ההורה על שיפוי, ליהודים הייתה אורה. ואין להם גם מושג איך הם יפתחו את השנה בגלל הבעיה הכלכלית שהעליתם. זאת בעיה אחת.

יש בעיה שנייה, שהיא לא פחות בעייתית. מכיוון שהרישום למעונות היום במקום במאי התחילו לפני שבועיים ואף אחד לא יודע מה הדרגה שלו ומה הדירוג שלו וכמה הוא הולך לשלם וכמו שאמרת, חבר הכנסת איתן, בצדק, חלקם בלי סבסוד, משלמים סדרי גודל של לא 64,000 שקל בשנה, אבל כנראה התכוונת לשני ילדים, אלא 30,000 שקל בשנה לילד.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
יש תאומים.
היו"ר יצחק פינדרוס
לשני ילדים. יפה. אז תדע, גם במעון יום מפוקח העלות ללא סבסוד הוא 30,000 שקל לילד. אני מתאר לעצמי שכל חברי הוועדה מבינים, וגם אנשי האוצר מבינים, שרוב אזרחי מדינת ישראל לא יכולים לשלם שכר לימוד של 30,000 שקל בשנה עבור ילד בן שנה ואם זה שני ילדים זה 60,000 שקל, זה לא מציאותי. ומכיוון שאנחנו התחלנו את השנה בצורה הזאת, אין לאנשים דירוג ודרגה, הם לא יודעים איך להיכנס. ובאותו עניין גם מסתובבות שמועות, מעלים את כמות שעות העבודה שצריכות להיות וכל מי שעובד הוראה בגני ילדים הופך להיות ללא מוכר כעובד, ג'ונגל שלם. זה החלק השני.

החלק השלישי עולה על כולנה, מה שמיקי לוי העלה. מיקי, אני רוצה שתשמע אותי. החלק השלישי הוא החלק שאתה העלית, שזה כבר בכלל מטורף. קיצצו ב-2018, עברנו את 2019, לא השיתו את הקיצוץ על מעונות היום כמו שלא השיתו על חינוך ועל כל מיני סעיפים כאלה ואחרים או במערכת הבריאות כי הבינו שזה חריג, נזכרו עכשיו, בתקופה הכי טובה למדינת ישראל ולהורים ולכוח העובדים להשית את אותו קיצוץ עכשיו על מעונות היום.

מהאוצר, הם יצאו לרגע, אני צריך תשובות לשלושת הסעיפים. שלא נתבלבל, כי אם עונים על סעיף אחד זה לא עונה על הסעיף השני. אם אתה עונה על איך מעונות היום לא קורסים זה לא עונה על איך ההורים מתחילים את השנה בלא לדעת מה הסבסוד שלהם, או האם הם צריכים לשים צ'ק של 2,500 שקל בחודש על תחילת השנה בגלל שהרגולטור עוד לא סיים לעשות את עבודתו.
הילה שי וזאן (כחול לבן)
כרגע הם צריכים לשלם.
היו"ר יצחק פינדרוס
והחלק השלישי זה הרעיון ההזוי הזה שבדיוק עכשיו, כשהמשק צומח והשכר הממוצע כנראה עלה ב-20% בחודש האחרון, ולא ידענו על זה, עכשיו משיתים קיצוץ על מעונות היום. מישהו פה, מה שקרוי בעל הבית, השתגע. אני ארצה תשובות על שלושת הדברים האלה.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אבל אדוני היושב ראש, הנקודה הרביעית שחייבים להתייחס אליה זה מי שנופל בין הכיסאות וזה גני הילדים הפרטיים, כי אלה מעונות יום לכל דבר ועניין, לא מאוגדים תחת ארגון כמו ויצ"ו, אמונה וכו', הם לא מסובסדים, הם לא מתוקצבים, הם לא מפוקחים והם פשוט מופקרים לחלוטין. עליהם המדינה לא לוקחת אחריות. ולספר לך מה? יש שם יותר מכל מעונות-היום במדינה. יש יותר ילדים בגנים הפרטיים מאשר בכל מעונות היום במדינה.
אוריאל בוסו (ש"ס)
זה עוד ענף שצריך להתייחס אליו.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
חייבים להתייחס אליו.
היו"ר יצחק פינדרוס
חבר הכנסת טיבי והילה ואנחנו לאוצר וננסה להתכנס לאיזה שהוא - - -
אופיר כץ (הליכוד)
אבל אני חושב שמה שאתה אומר זה חשוב, שבכלל את כל העניין הזה צריך להעביר למשרד החינוך, אבל כדאי להתמקד בדיון כרגע של הביטול של הסבסוד, כי מה שאתה אומר זה אירוע הרבה יותר גדול.
היו"ר יצחק פינדרוס
זה לא הביטול, גם בלי הביטול הזה. אמרתי, יש ארבעה דברים, לא להתבלבל.
אופיר כץ (הליכוד)
לא, אבל זה אירוע הרבה יותר גדול, להתייחס לכל הלא מסובסדים, אנחנו כרגע מדברים על הסבסוד שבוטל.
היו"ר יצחק פינדרוס
אופיר, אני אחדד, בוטל פעמיים. כרגע אף אחד לא יודע מה הסבסוד שלו בכלל.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אופיר, אבל אנחנו תמיד מדברים על מי שמוכר, על מי שהמדינה אחראית עליו, אבל מי שהמדינה לא אחראית עליו אף פעם לא מדברים עליו.
היו"ר יצחק פינדרוס
אתה יודע, זה החלק הכי טוב במלחמה, לירות לכל הכיוונים ואף אחד לא יודע על מה יורים, לכן אמרתי, לא לבלבל בין שני הדברים, אופיר. יש פה ארבעה סעיפים, שכל אחד מהם בעצם הוא בלם לתחילת שנה נורמלית וסבירה, הוא בלם לא פשוט.
אופיר כץ (הליכוד)
לא, לא מטפלים, על כל מעונות היום, זה משהו שלא היה לפני.
היו"ר יצחק פינדרוס
כן. אחמד.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
כן, בקצרה. אני חושב שהפלאט, הקיצוץ הרוחבי, שמתכוונים לגבי הסבסוד שמקבלים הורים ששולחים את ההורים שלהם למעונות יום מהווה פגיעה קשה גם בילדים וגם בהורים, גם במשפחות האלה. לא סוד שרוב המשפחות הנפגעות הם ערבים וחרדים ומוחלשים. זה עול בלתי רגיל, זה יכול להגיע לאלפי שקלים בשנה. בעבר זה הוחרג ויש משרדים שמוחרגים מהפלאט, מהקיצוצים, ולכן החובה שלנו לעמוד נגד הכוונה הזאת לעשות את הקיצוץ הרוחבי שיפגע במעונות היום.

אני, בניגוד לאחרים, מצטרף למה שאמר חברי איתן לגבי הצורך להתייחס גם לגני הילדים שהם סוג של מעונות יום והמספר שלהם הוא מספר גדול. צריך לקחת אחריות וגם שם הפגיעה תתרחש אם הדבר הזה יקרה. תודה רבה.
היו"ר יצחק פינדרוס
חברת הכנסת הילה.
הילה שי וזאן (כחול לבן)
אני לא אחזור על דברים שנאמרו, אבל אני כן רוצה לסגור קצת את העניין. לגבי הקיצוץ הרוחבי, פשוט צריך להחליט שמחריגים את זה. עשו את זה בעבר, ודאי שהוצאה שמוטלת על ההורים בעת כזו, במשבר כזה, צריך להחליט שמחריגים. אני מבינה את הצורך, אגב בקיצוץ רוחבי, אני לא מדברת על הכלי עצמו אם כדאי אותו או אחרים, אבל אין ספק שהוצאה כזו צריכה להיות מוחרגת ולא יכול להיות הוצאה של אלפי שקלים בעת הזו ובכלל.

דבר שני, לגבי תשלום על חודשים שניתן כשיש גנים או אין גנים. כמו שאמרנו בזוגות המתחתנים, אני חושבת שגם פה אפשר לומר את אותו הכלל, אנחנו צריכים לדאוג, אנחנו, נבחרי הציבור, המטרה שלנו זה לוודא שהציבור לא משלם על שירות שהוא לא קיבל בפועל. זה כלל בסיס והוא צריך להתקיים באופן רוחבי בכל הענפים. גם כאן, הורים שהיו צריכים להישאר בבית, או לצאת לחל"ת, או לקחת ימי חופש, או לעשות דברים אחרים כדי להישאר עם הילדים שלהם בבית לא יכולים לשלם על השירות הזה. זה לא הגיוני. זה לא הגיוני בוודאי במעונות המפוקחים שאנחנו קיבלנו נתונים שההורים שילמו גם על תקופות שהילדים היו בבית במעונות מפוקחים וזה גם לא הגיוני בגנים הפרטיים.

אני רוצה להוסיף מילה אחת על מה שאמר פה חברי חבר הכנסת איתן גינזבורג. אנחנו אולי לא נידרש לזה באופן רחב ומעמיק על הגנים הפרטיים, אבל אין ספק שמה שהוא אומר זו בעיה מאוד מאוד גדולה והבעיה הזאת מגיעה גם לפיקוח, היא מגיעה גם לחוק המצלמות, אני רוצה להזכיר, חברים, שנכנס ב-1.9. אני מגיעה מהשלטון המקומי, אני לא מדברת על זה שמשרד הרווחה לא ערוך להחיל את החוק הזה, הרשויות המקומיות אומרים לי שהם בכלל לא יודעים איזה גנים פועלים בעיר. מכיוון שאין פיקוח ואין חובת דיווח חוץ מאשר שימוש חורג הרשות המקומית בכלל לא יודעת - - -
אופיר כץ (הליכוד)
הפוך, אם היו מערבים את השלטון המקומי אז היינו יודעים כמה מעונות יום יש.
הילה שי וזאן (כחול לבן)
בדיוק, זה מה שאני אומרת.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
השלטון המקומי פה הוא הפתרון, לא הבעיה.
הילה שי וזאן (כחול לבן)
מכיוון שאין פיקוח ומכיוון שלא ניתן לשלטון המקומי הכלים השלטון המקומי, הרשויות המקומיות בכלל לא יודעות כמה גנים פועלים בשביל לפקח עליהם, בשביל לבדוק אותם בכלל. זה נכון מה שאופיר אומר, זה דיון גדול שצריך להתייחס אליו בנפרד, אבל אין ספק שאנחנו רואים פה נגיעה שהיא טיפה בים.

אני חושבת שצריך לדאוג, כמו שאמרתי וכך אסיים, גם להחריג את הקיצוץ הרוחבי ממה שנאמר פה וגם לוודא באמת שההורים לא משלמים על שירות שהם לא קיבלו. תודה.
היו"ר יצחק פינדרוס
חברי הכנסת, מכיוון שאנחנו במסגרת של דיון מהיר והוקצבה לו חצי שעה, אני מבקש, אני לא רוצה שנתפזר. לגבי מה שאמרו אחמד טיבי ומיקי לוי, יש לי תחושה הבוקר שאנחנו בסיפור העז. זאת אומרת אנחנו צריכים לפתוח שנה עם מעונות היום, לא פתרו את הבעיה של משבר הקורונה, לא פתרו את הבעיה של הרישום שאין דרגות, לא פתרו את הבעיה של רמת הסבסוד, ואז מגיעים אלינו הבוקר עם איזה סיפור שנזכרו שהקיצוץ של 2018 צריך לחול היום ואז כולנו נצעק על האוצר, האוצר יגיד שהם הולכים לבדוק את הקיצוץ, ואולי מיקי לוי אפילו יצליח ואז אנחנו נישאר מאחורה עם כל הסיפור הזה.

יש לנו פה שלושה נושאים מרכזיים, בואו נתמקד בהם ולא ניפול באחד מהם. כל אחד מהם יכול להפיל פה את הפירמידה. זה לא שאם נפתור אחד אפשר לפתוח את השנה, יש פה שלושה נושאים שאי אפשר לפתוח איתם את השנה, אי אפשר לעבור עליהם לסדר היום, ואני מאוד מקווה שקיצוץ הפלאט הוא לא איזה סיפור של עז שהכניסו לנו פה עכשיו, נפתור אותו ואז כולנו נלך הביתה לישון.
אנטאנס שחאדה (הרשימה המשותפת)
אני מסכים איתך שהסוגיה צריכה להיות כל הסוגיות שצריכות להיות מחוברות ביחד, אבל אני רוצה להוסיף עוד נקודה מאוד חשובה לגבי מעונות יום. הרי זה התבצע אחרי מאבק של שנים והשגה ו - - - נשים ערביות, ראינו לפני יומיים את הדוח של שירות התעסוקה שהאוכלוסייה הערבית נפגעת הכי הרבה באבטלה ובהשתתפות בכוח העבודה ויש מאמצים להגביר או להעלות את השתתפות הנשים בכוח העבודה. כל פגיעה במעונות היום זו פגיעה בתעסוקת הנשים וכל ההישגים שהיו בשנים האחרונות, זה יפגע בהם. זה היבט נוסף, זה פוגע בכלכלה, פוגע בהכנסה ובסופו של דבר פוגע בכלכלה הערבית. לכן אסור שהקיצוץ הזה יעבור ואני מסכים איתך שזה צריך להיות מחובר עם שאר הנושאים. תודה רבה.
היו"ר יצחק פינדרוס
חבר הכנסת אזולאי.
ינון אזולאי (ש"ס)
קודם כל תודה רבה לחברי אוריאל בוסו שהעלה ויזם את הדיון הזה, זה דיון חשוב. תמיד אני מתחיל ואומר, גילוי נאות, אשתי מנהלת מעון ובמשפחה אצלי, במעגל השני, יש גם כאלה שיש להם מעון בבעלותם, אבל דווקא מהמקום הזה אני מדבר כי אני יודע את הצרכים של המעונות, אני מכיר אותם גם מהצד של הילדים וגם מהצד של ההורים וגם מהצד של ההנהלה. לכולנו היה ילד במעון או שיש לנו.

אני חושב שחברת הכנסת עאידה תומא סלימאן, שהייתה בוועדת העבודה והרווחה, בוועדה הזמנית, היא עשתה שם עבודה טובה ובאמת לולא זה שהיא אז העלתה את כל הנושא הזה לא היינו מצליחים להגיע להסכם עם האוצר והיינו איתם פשוט מהתחלה עד הסוף, עד שהגיע ההסכם לגבי הפיצויים שלהם של הקורונה. אבל חשוב שכולם יידעו פה שהיה הסכם על פיצוי קורונה על חודש שלישי, חמישי ושישי, ברביעי דילגו, פסח, נתנו במקום זה פיצוי אחר, ובחודש שישי, תקשיב, הם החתימו את מעונות היום שהם לא יכולים לקבל פיצוי משום נוהל אחר שהאוצר מפרסם. אמרו בסדר, מוכנים גם לזה. בחודש שישי שולחים ממשרד האוצר מכתב למעונות היום שהם לא מקבלים את הפיצוי שמגיע להם על חודש שישי של 600 שקל.
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
כי הם התחילו כבר לעבוד.
ינון אזולאי (ש"ס)
כלומר האוצר בא ומפר באופן חד צדדי את ההסכם איתם. כשאתה שואל את האוצר הם אומרים לך, לא, הם פשוט חזרו במאי לעבודה. אתם הסתובבתם במעונות, ראיתם שחזרו לעבודה? ביקשתם פלט? אני אומר לך, ואני בקשר עם הגורמים במשרד הרווחה, אני בקשר עם מנהל אגף מעונות יום, אמיר מדינה, הייתי בקשר עם השר, הייתי בקשר עם המעונות עצמם, לא רק שלא חזרו, יותר מזה, גם כאלה שבגלל החל"ת המשיכו להחזיק את הילדים שלהם וגם מעונות יום נסגרו בגלל הבידודים שילד אחד במעון היה חולה ונסגרו מעונות יום או שמטפלת הייתה חולה, ובקיצור זה גלגל שלם שאין עליו מענה. אין עליו מענה.

כבוד היושב ראש פינדרוס, אנחנו היינו ביחד גם בוועדה לפניות הציבור על הנושא של סבסוד המעונות. ביקשנו שם שיעשו העתק-הדבק משנה שעברה, בא אליי כבוד השר איציק שמולי, ישבתי איתו אחר כך ביחד עם חבר הכנסת טסלר, שגם הוביל את המאבק הזה, ישבנו איתו והוא אומר: משנה שעברה לשנה ילדים - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
הוא אמר לי את אותו דבר. הרי באותו יום הייתי אצלו, אמר לי את אותו דבר, העתק-הדבק. לא קרה.
ינון אזולאי (ש"ס)
אני אומר לכם שזה יהיה, אותה הנחה תהיה. עכשיו פתאום מקבלים שההנחה הזאת לא תהיה. כלומר אתה מבין שיש פה יד אחת שאומרת כן ו - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
דרגה זמנית. אני אומר את מה שאתה אומר, לא תהיה הנחה, תהיה דרגה זמנית על בסיס מה שהיה בשנה קודמת וזה פותר, לפי בדיקה שלו, 80% מהבעיה, והוא ימצא פתרון ל-20% הנוספים.
ינון אזולאי (ש"ס)
כן, זה המשך של ילד שהיה. אין שום סיבה שילד שהיה בשנה שעברה, ההורים בדרך כלל לא מיטיבים את מצבם במצב קורונה, אלא רק - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
לא, אם הוא יודע הוא גם יודע שהוא שינה את מקום העבודה או משהו.
ינון אזולאי (ש"ס)
לא, אני אומר, הורה שבשנה שעברה הייתה לו דרגה איקס, בדרך כלל הוא ממשיך באותה דרגה, במיוחד בקורונה, אלא אם כן גם זרקו אותו לאבטלה ואז המצב שלו יותר גרוע. וכמובן הנושא של תשלומי ההורים בזמן הבידודים. אני מדבר עם המעונות, לא יכול להיות שמעונות יכולים לבוא להורים ולהגיד להם שיחתמו להם שאם הילד בבידוד או שיש 20 יום שהם נמצאים, עד 21 יום אתם תמשיכו לשלם רגיל, מעבר לזה תבואו לדבר איתנו.
הילה שי וזאן (כחול לבן)
וזה מה שקורה.
היו"ר יצחק פינדרוס
נכון, זה מה שהעליתי מקודם שמחתימים את ההורים על כל מיני מסמכים.
ינון אזולאי (ש"ס)
אבל גם על הדברים האלה, אני מצטרף למה שאמרת, הדברים האלה פלוס הפיצוי הזה. אני חושב שאנחנו צריכים להתמקד בזה ולשמוע תשובות מהאוצר. אגב, אני גם יכול להגיד לך את התשובות מהאוצר, בדרך כלל זה לא תשובות, זה תירוצים. אני יכול להגיד לך אותם, אם תרצה, כדי לקצר את הדיון, אבל יש פה את נציג האוצר שגם היה בוועדה לפניות הציבור, שאני מעריך אותו מאוד, אין לי חס ושלום שום דבר כלפיך, אנחנו מדברים בכלליות על המערכת, אנחנו מכירים את זה, אתם עושים עבודה טובה, אבל לא מוצאת חן בעינינו, מה נעשה? תודה.
היו"ר יצחק פינדרוס
טוב, חברת הכנסת אורלי פרומן שיצאה עכשיו חזרה.
אורלי פרומן (יש עתיד-תל"ם)
תודה רבה. אני מצטערת שהגעתי עכשיו, אבל בוועדת החינוך באותו - - -
ינון אזולאי (ש"ס)
את רואה שחיכינו לך.
היו"ר יצחק פינדרוס
אמרתי, סיפרתי, שהיה לי ויכוח עם אוריאל בוסו האם להעלות את זה פה או בוועדת העבודה והרווחה או החינוך.
אורלי פרומן (יש עתיד-תל"ם)
רווחה, חינוך.
ינון אזולאי (ש"ס)
זה טייל בכל הוועדות.
היו"ר יצחק פינדרוס
לא, אני אכן חושב שהדיון בטח לא יכול למצות את עצמו פה, זה כרגע בדיון מהיר.
אוריאל בוסו (ש"ס)
האוצר צריך לתת תשובות.
היו"ר יצחק פינדרוס
הוא ייתן תשובה, אמר לך ינון, הוא כבר אמר לך מה תהיה התשובה.
אוריאל בוסו (ש"ס)
חוץ מהדרגות, האוצר צריך לתת תשובות על ה - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
הוא ייתן לך תשובה. תשאל את ינון, הוא יסביר לך מה התשובה שתהיה.
אורלי פרומן (יש עתיד-תל"ם)
אדוני יושב ראש הוועדה, אני רוצה לתת תשובה לסוגיה דווקא שהעלית. אני מצטרפת לכל מה שנאמר לגבי הסוגיה התקציבית, שחייבים לקבל. אנחנו פחות משבוע לפתיחת שנת הלימודים ומדינת ישראל לא יכולה להתקיים, המשק לא ישתקם אם מעונות היום לא יפעלו כמו שצריך.

אבל לשאלה ולסוגיה שאתה העלית הפתרון הוא הרבה יותר רחב כי כל הנושא של חינוך הפעוטות מגילאי לידה עד שלוש לא מוסדר במדינה. קודם כל זו מערכת חינוך, היא חייבת כולה להיות באגף מיוחד שצריך לקום במשרד החינוך מלידה עד שלוש, כל ילדי מדינת ישראל זכאים לחוק חינוך חינם מגיל לידה או מתום חופשת הלידה עד גיל שלוש על ידי צוותים שהם צוותים מקצועיים שהוכשרו לכך, שיש תוכניות לימוד ויש פיקוח מסודר. אני לא רוצה שנזכיר את מה שעברנו בשבועות האחרונים ובשנה האחרונה עם המקרים המזעזעים בגנים הלא מפוקחים.
אופיר כץ (הליכוד)
ובשנים האחרונות.
אורלי פרומן (יש עתיד-תל"ם)
ובשנים האחרונות. לכן הפתרון לא כל כך ארוך טווח, לדעתי הוא צריך להיכנס כבר לחוק ההסדרים הקרוב, להחליט על הקמת יחידה כזו במשרד החינוך, אפשר לעשות תוכנית רב שנתית. זה ייתן כמה דברים, א', חינוך שוויוני לכל פעוטות מדינת ישראל. ב', יאפשר להורים לצאת לעבודה. חצי מהילדים לא נמצאים במסגרות האלה וכשההורים לא יוצאים לעבודה בדרך כלל זו האמא שלא יוצאת לעבודה והיא מעכבת את הקריירה שלה. והדבר האחרון זה הנטל התקציבי המאוד כבד שיושב היום על ההורים בנושא של חינוך בגנים הפרטיים או במעונות היום.

אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו במדינת ישראל של 2020, 2021, שרוצה לשאוף קדימה ולהתקדם, שם מתחיל החינוך האמיתי, שם נפערים הפערים האמיתיים, לא בהמשך הדרך, בין ילדים שנמצאים במעונות וגנים מסודרים, איכותיים, עם אנשי מקצוע, לבין אלה שלא נמצאים בשום מסגרת. אם אנחנו רוצים לדבר על קידום האוכלוסייה וצמצום הפערים צריך להתחיל מתום חופשת הלידה ולקחת אחריות מלאה של המדינה על זה.

בנושא המעונות צריך לעשות הכול עכשיו כדי לקבל תשובה מהאוצר. חייבים כל המעונות להיפתח, אנחנו רוצים את כל הילדים חוזרים למעונות כי יש אחוזים מסוימים שלא חזרו בעקבות האבטלה, בעקבות החל"תים, בעקבות הרבה מאוד סיבות, לרבות סיבות בריאותיות, של חשש ופחד. צריך להבטיח גם לצוותים וגם לילדים חיים בטוחים במעונות היום ובכלל בגנים.
היו"ר יצחק פינדרוס
אוריאל, אנחנו בדיון מהיר כבר שלושת רבעי שעה, חרגנו רבע שעה מהדיון, ולצערי הרב, אורלי, את הוספת על זה. זה דיון בערך של שלוש שעות מה שאת העלית עכשיו. זה מה שביקשתי בתחילת הדיון ופחדתי שזה מה שיקרה, התפזרנו לגמרי, אני כבר לא מדבר על זה שאף אחד מהמוזמנים לא יוכלו לדבר כי אנחנו הולכים לסיים את הדיון בדקות הקרובות, אין לנו ברירה, אנחנו כבר באיחור של חצי שעה בלוח הזמנים. אז תוסיף ואנחנו נצטרך לקבוע דיון המשך, אבל בכנות הנושאים שעלו פה הם נושאים של ארבעה ימי דיונים.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
לא יעבור התקציב ב - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
מיקי, עלו פה חמישה נושאים ולכן אנחנו צריכים להתמקד באחד.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אני מדבר על הקיצוץ הרוחבי במעונות היום.
היו"ר יצחק פינדרוס
אתה מדבר על זה, יפה.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
זהו, זה כרגע הכי דחוף.
הילה שי וזאן (כחול לבן)
אולי נשמע את משרד האוצר, זה הכי חשוב.
היו"ר יצחק פינדרוס
מיקי, אני חושב שלא, כי גם אם הוא יוותר על הקיצוץ הרוחבי אין לכם תחילת שנה. אתם לא שמים לב למה שעשו לכם, אמרתי את זה מיד, אתם עושים סיפור העז. חבר'ה, גם אם האוצר יוותר כרגע על הקיצוץ הרוחבי נכון לאתמול - - -
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אבל הכי דחוף לבטל את הקיצוץ הרוחבי, זה הרבה כסף.
הילה שי וזאן (כחול לבן)
נפתור משהו אחד.
היו"ר יצחק פינדרוס
הוא לא פתר כלום, אין שנה.
הילה שי וזאן (כחול לבן)
אבל בואו נשמע.
היו"ר יצחק פינדרוס
אין תחילת שנה. אוריאל, אם אתה רוצה להתעסק רק בנושא הזה אין שום בעיה. תקבל תשובה על זה, פתרנו את הסיפור, עבדנו על עצמנו ואין תחילת שנה.
אוריאל בוסו (ש"ס)
משפט אחד שאני רוצה רק להגיד.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אבל אם יוותרו על הקיצוץ הרוחבי - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
לא, לא קורה כלום. אבא מגיע מחר בבוקר למעון יום, יש לו דרגה או אין לו דרגה? אחת. שתיים, אני אשאל אותך, מיקי - - -
אופיר כץ (הליכוד)
אבל הקיצוץ הרוחבי זה חלק.
היו"ר יצחק פינדרוס
מיקי, תהיה איתי רגע.
אוריאל בוסו (ש"ס)
אבל גם אם יש לו דרגה אם לא יהיה שיפוי למעון לא ייפתח המעון.
היו"ר יצחק פינדרוס
שתיים, מעונות היום לא פתחו להם את ה – אתם מדברים על 80 שקל, אתם לא שמים לב, אתם נופלים פה בפח.
אוריאל בוסו (ש"ס)
אבל חוץ מהדרגה, היושב ראש - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
חבר'ה, תפתרו את ה-80 שקל האלה, ברחתם.
הילה שי וזאן (כחול לבן)
מי אמר שנסתפק בזה? שיפתרו את זה ונטפל אחרי זה בשאר הדברים.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אני מבקש להעלות את שר הרווחה בזום, אולי הוועדה תבדוק. לשתי דקות, שיגיד מה הבעיה שלו. אי אפשר כך.
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
הבעיה של השר?
אוריאל בוסו (ש"ס)
רגע, בהמשך למה שאמר חברי חבר הכנסת ינון אזולאי - - -
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
הבעיה אצלם, באוצר.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
לא, שיגיד למה הוא זקוק. אני הבנתי ש - - - במעונות היום זה הדבר החשוב ביותר כרגע.
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
כן, אני יודעת.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אפשר להכניס מיליון דברים.
אוריאל בוסו (ש"ס)
היושב ראש, בהמשך למה שאמר חבר הכנסת ינון אזולאי אני גם אומר בגילוי נאות שקרוב משפחתי הוא בהנהלה של אחת מהרשתות, אבל הפניות שקיבלתי הן מהגופים הפרטיים, מאנשים שמבקשים לקבל את הכסף חזרה, והעניין הוא כל כך רוחבי וגדול. אז במסגרת הגילוי הנאות אני אמרתי את זה ואומר, אבל ללא ספק אנחנו רואים כאן שהבעיה רוחבית ולא משהו נקודתי כי מדובר במאות אלפי ילדים.

ודווקא אני רוצה לחלוק על מה שאמר הרב פינדרוס מסיבה אחת, מעבר לדרגה הזאת, אם ייתנו להם דרגה זמנית או לא, אנחנו עומדים כרגע בפני מצב שמעדכנים אותנו הרשתות והגופים, גם הפרטיים, שהם פשוט לא יפתחו את השנה. אז אחרי שיפתחו נריב על הדרגות. זה אחת. דבר שני, אנחנו מבקשים מהאוצר בסך הכול את ההסדר שהוא התחייב בגל הראשון. א', שיעמוד בו, ב', שיבין שלא חזרו לשגרה וייתנו אותו גם עכשיו בגל השני כי הגל השני לפעמים הרבה יותר קשה כי הבנו שאחד הדברים כשחזרו בגל השני זה מערכת החינוך וזו הנקודה החשובה.

והחלק הכי חשוב, בגלל שעכשיו נושא הבידוד, אחרי האיכונים מאות ואלפי ילדים והורים נמצאים בבידוד והם משלמים את הכסף של הילדים במעון, אי אפשר להחזיר להם, אנחנו חייבים לצאת עם בשורה ולהגיד לגופים ולבעלים שהם יקבלו את הכסף ויחזירו את שכר הלימוד לילדים. זו הנקודה החשובה. וזה כן שייך דווקא לוועדת הכספים.
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
אני חושבת שאנחנו - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
הנושא הוא הקיצוץ הרוחבי, את חושבת? את גם חושבת כמו מיקי?
אוריאל בוסו (ש"ס)
לא, אנחנו מדברים על שיפוי פשוט, שזה שייך לוועדת כספים.
היו"ר יצחק פינדרוס
אוריאל, אתה צועק שיפוי, מיקי צועק קיצוץ רוחבי. חבר'ה אני אתכם. הילה באה וצועקת קיצוץ רוחבי ואני אומר שבסוף מכל המוסדות האלה יש גם הורים, ההורים לא יכולים להגיע למעון בכלל.
אוריאל בוסו (ש"ס)
אבל, הרב פינדרוס, ההורים זה אחרי שיפתחו את המעונות יהיה דיון על הדרגה, אבל לא יפתחו בכלל.
יוסף טייב (ש"ס)
נפתח את המעון, נריב על הדרגות.
היו"ר יצחק פינדרוס
הבנתי, אז תחליטו. חבר'ה, אתם מגישי ההצעה, יש לכם שתי דקות להחליט על מה אתם רוצים כרגע את הדיון. אני מסיים את הדיון. אני האוצר, על מה אתם רוצים תשובות?
אוריאל בוסו (ש"ס)
אז, בבקשה, תן לי הצעה, תגיד לי מה אתה אומר. אני מבקש שקודם כל - - -
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
עכשיו זה הקיצוץ הרוחבי, חייבים לגמור עם זה.
אוריאל בוסו (ש"ס)
רגע, אני מבקש שקודם כל – בסדר, אין בעיה, אני אציע את ההצעה שלי.
היו"ר יצחק פינדרוס
לכן הצעתי, חבר'ה, אל תתפזרו, בואו נתמקד.
אוריאל בוסו (ש"ס)
חבר הכנסת אזולאי הוביל את המאבק בגל הראשון ועל זה הוגש - - - אני א', מבקש שיעמדו בהסכם שדיברו עליו בגל הראשון, ב', שיבינו שחייבים להמשיך את ההסכם הזה כבר עכשיו. זה הכול, קודם כל.
היו"ר יצחק פינדרוס
אבל הזמן של הדיון הסתיים.
אוריאל בוסו (ש"ס)
והחזר של ההורים לכסף שלהם בבידוד.
היו"ר יצחק פינדרוס
חבר'ה, זה מסגרת של דיון מהיר.
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
אני רוצה שנתקדם, אנחנו בינינו לא נפתור את הבעיה.
הילה שי וזאן (כחול לבן)
אז עם מה יוצאים מפה?
היו"ר יצחק פינדרוס
כלום, מכיוון שמגישי ההצעה לא הגיעו להסכמה על מה הדיון.
הילה שי וזאן (כחול לבן)
אבל אתה עושה לו את החיים קלים.
היו"ר יצחק פינדרוס
אבל משרד הרווחה עוד לא עלה. חבר'ה, תנו לנהל את הדיון. משרד הרווחה, מוטי אלישע.
מרדכי אלישע
בוקר טוב. ראשית, אני רוצה לציין שאתמול הייתה ישיבה ש - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
מוטי, אני ארצה שתתייחס לארבעת הדברים.
מרדכי אלישע
כן, אני אתייחס. אתה צודק בכל מה שאתה אומר ואני אתייחס. ראשית אני רוצה להגיד שאתמול יזם השר שלנו, השר שמולי, ישיבה יחד עם משרד ראש הממשלה ואגף התקציבים וביקש מענה ואני מקווה שיהיו מענים לדבר הזה. אני חושב שאדוני, יושב ראש ועדת הכספים, צודק, יש להבדיל בין האם ייפתחו המעונות כן או לא, והחלק השני זה הקיצוץ. אני חושב שצריך להתמקד בשני הדברים כמובן כי בסוף יוקר המחיה או התעסוקה של ההורים זה גורם צמיחה, מבחינתנו אסור לדכא צמיחה, בטח שזה לא מתאים לפלאט, בדיוק כמו שזה לא מתאים למשרד החינוך זה לא מתאים אצלנו, כי כל המטרה שלנו, גם מבחינה כלכלית, שכן הורים ייצאו לעבוד ובאמת יהיה מענה לילדים האלה, בכלל בזה אין ספק.

יחד עם זאת צריך לתת מענה למעונות שבאמת לתפיסתם יש כרגע חוסר סנכרון בינם לבין האוצר וכרגע יש דו שיח ואני חושב שהדו שיח כן מתקדם ואני מקווה שב-1.9 המעונות כן ייפתחו. יש גם מגמה של האוצר מה שנקרא לדייק במספרים, הם פשוט בוחנים את הנתונים שהמעונות מביאים ואני מקווה שעד יום ראשון בהחלט יהיה מענה לדבר הזה.
אוריאל בוסו (ש"ס)
למה זה לוקח חודש - - -
מרדכי אלישע
לעניין של ה-88 מיליון שקלים, שזה הקיצוץ הרוחבי, אני חושב שזה באמת לא הזמן להעלות את התעריפים להורים, בטח כשאחד ההורים יכול להיות מובטל היום ובטח אם יש להורים יותר מילד אחד זה כבר אלפי שקלים בשנה.
היו"ר יצחק פינדרוס
עשרות אלפי שקלים.
מרדכי אלישע
יותר מזה אני אגיד, גם בפעם שעברה שהיה הקיצוץ הזה אז השרים לא רצו לאשר כי באמת גם אז זה לא היה העיתוי המתאים. אני חושב שצריך להחריג את זה, אני חושב שזה לא מתאים לפלאט. זה לא משהו כמו תיירות או דברים, זה יוקר מחיה, זה זוגות שהכי הכי צריכים את זה, זה הקו שאני אומר שאני הולך לעבוד או לא הולך לעבוד. אז אני חושב שחייבים לתת מענה לדבר הזה.
היו"ר יצחק פינדרוס
זה הבנו. השאלה השלישית שלי, היום כשמגיע הורה האם הוא משלם מקדמות על בסיס הזכאות שלו משנה קודמת או הוא משלם מקדמות מלאות. יש דרגה זמנית או אין דרגה זמנית? כי אנחנו לא יודעים.
מרדכי אלישע
ראשית, אני לא יודע איך זה עובד בפועל, אבל מה שאני יכול להגיד שהשר שלנו הורה לתת מקדמות להורים - -
היו"ר יצחק פינדרוס
מי אמור לדעת איך זה עובד בפועל? אם אתה לא יודע מי אמור לדעת?
מרדכי אלישע
- - כבר עכשיו על מנת שהם יוכלו לשלם למעונות.
היו"ר יצחק פינדרוס
יש דרגה זמנית או אין דרגה זמנית?
מרדכי אלישע
כן, אני מאמין שאנחנו ערוכים לכל הדרגות הזמניות בהחלט. זה דבר שאצלנו עובד בצורה די אוטומטית, יש מערכת שלמה. לא צריכה להיות בעיה עם זה. שוב, בסוף בסוף השאלה אם יהיה קיצוץ או לא יהיה קיצוץ.
אוריאל בוסו (ש"ס)
מה זה מאמין? במה זה יהיה שונה השנה מכל שנה?
היו"ר יצחק פינדרוס
לא, כל שנה אין בגלל שהרישום הוא קודם.
מרדכי אלישע
וגם איך ייעשה הקיצוץ.
היו"ר יצחק פינדרוס
זה לא נכון, זה לא דומה לכל שנה. כל שנה אין דרגה זמנית כי נרשמת במאי וב-1 בספטמבר יש לך דרגה. הפעם נרשמת באמצע אוגוסט, אז תהיה לך דרגה במאי אולי.
אוריאל בוסו (ש"ס)
אני יודע, דרגה זמנית.
היו"ר יצחק פינדרוס
אבל אין דרגה זמנית בשנה רגילה, לכן שאלתי, כרגע מה ההוראה של המשרד למעונות? מאשרים כרגע דרגות זמניות או לא? אז אם כן תבהירו את זה למעונות כי יש אי בהירות מהטלפונים שאנחנו מקבלים. אתה אומר שאתה ערוך לזה אז תודיעו את זה למעונות, זה הכול. מאוד פשוט. אז לפחות מתוך ארבע הבעיות - - -
מרדכי אלישע
אדוני היושב ראש, רק להבהיר, ברגע שהקיצוץ לא הוחלט איך הוא יהיה ואם יהיה, אז יש שתי אופציות לעשות, א', להגיד שכל הקיצוץ חל באופן רוחבי על כולם ואז החלשים נפגעים יותר - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
אתה עושה אותו דבר, אתה קופץ מנושא לנושא. אנחנו דיברנו על ארבעה סעיפים - - -
הילה שי וזאן (כחול לבן)
לא, הוא בכוונה מחבר. הוא בכוונה מחבר את זה.
מרדכי אלישע
או שאפשר לומר שאנחנו עושים את הקיצוץ כך שהחזקים יותר סופגים יותר והחלשים פחות. אנחנו רוצים קודם כל לקבל מענה שלא יהיה קיצוץ. בהנחה שלא יהיה קיצוץ אז אנחנו לא נשנה, אבל אם יהיה קיצוץ, ותלוי מה גודל הקיצוץ, אז אנחנו נחליט איך הוא יוחל.
אוריאל בוסו (ש"ס)
אדוני היושב ראש, הוא אומר לך, תעשה קיצוץ לא תקבל דרגה.
הילה שי וזאן (כחול לבן)
הוא מחבר בין הנושאים.
היו"ר יצחק פינדרוס
אני חייב לומר לך שאני ממש ממש ממש לא מקבל את זה כי, אמרתי, כמו סיפור העז, אסור לנו ליפול ברשת. גם אם מחייבים הורה לצורך העניין שבמקום 2,500 שקל משלם 900 שקל ובגלל קיצוץ הפלאט הוא ישלם 980 שקל, זה לא בסדר שהוא ישלם עוד 80 שקל, אבל עדיין יש לו דרגה זמנית, הוא לא משלם 2,500.

אני קודם כל רוצה להבין, בגלל המשבר, שלא נרשמו ממאי עד עכשיו, האם יש דרגות זמניות. זאת שאלה אחת. שאלה שנייה, שכולנו שותפים לה, שבמעונות היום לא צריך להיות קיצוץ הפלאט. מוטי, אתה עשית את שליחותך מהמשרד בסדר גמור, לא היה ויכוח, אנחנו רק שאלנו את השאלה הזאת. כולנו שותפים לעניין הזה. אני רק לא רוצה לצאת מהוועדה פה, ואין לי ספק שגם האוצר מבין שלא הולך להיות שם קיצוץ פלאט כי לא היה עד היום וזה לא יקרה עכשיו, אבל מצד שני יוכלו לפתוח את השנה עם שני הדברים שאמרנו, א', בגלל המשבר הפיצוי, מה שהיה בחודשים הקודמים, ב', הנושא של הדרגות הזמניות. אלה שני הנושאים הקריטיים של פתיחת השנה.

כבודו מסכים? טוב, אז נציג משרד האוצר, בבקשה. הוא מחכה פה בסבלנות עוד עם חברו מהתחבורה.
אביעד שוורץ
אני אתחיל מהתחלה.
היו"ר יצחק פינדרוס
אני מבקש לנסות לחלק, יש ארבעה נושאים, לא לערבב ביניהם. זו שיטה טובה בשביל שאנחנו נצא מבולבלים, אבל זה לא עוזר לעניין.
אביעד שוורץ
אין רצון לבלבל. קודם כל גם אנחנו אין לנו איזה רצון לפגוע במעונות היום, אלא להיפך, אנחנו רוצים שמעונות היום יפעלו כסדרם, זה באמת נושא שהוא חשוב, בפרט להורים עובדים ולילדים עצמם. מה שקרה מאז משבר הקורונה, בהתחלה המעונות נסגרו ולאחר מכן, בחודש מאי, הם נפתחו במתווה קפסולות שהיה בו בעצם ירידה במספר הילדים שיכלו להיכנס למעון היום ועקב כך זה יצר להם גידול משמעותי בעלויות שעליו עשינו איזה שהוא מתווה פיצוי למעונות היום.

עשינו גם קודם כל איזה שהוא פיצוי אחורה על התקופה של הסגירה וגם פיצוי קדימה בתקופה של פעולה במתווה של קפסולות שהמגבלה הייתה עד 17 ילדים בכיתה. המתווה הזה פעל במשך שבוע, לאחר מכן משרד הבריאות אפשר, מה שגם קיים היום בשנת הלימודים, לפתוח את מעונות היום בצורה מלאה, ולכן למרות שהמתווה הזה פעל במשך שבוע מעונות היום כן קיבלו פיצוי בגין כל החודש.
היו"ר יצחק פינדרוס
קיבלו? הכסף בחשבונות הבנק שלהם?
אביעד שוורץ
על חודש מאי - - -
ינון אזולאי (ש"ס)
על חודש מאי כן.
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
אנחנו מדברים על יוני.
אביעד שוורץ
על חודש מאי הגיע הכסף, שולם כבר סדר גודל של 130 מיליון גם אחורה וגם על חודש מאי למעונות היום. נקודה נוספת מומנה לרוב ה-, נקרא לזה מענקים או פיצויים מרשות המסים, מעונות היום לא הגישו, אבל כן את מענק עידוד תעסוקה הם גם קיבלו.
ינון אזולאי (ש"ס)
מה פירוש לא הגישו?
היו"ר יצחק פינדרוס
החתימו אותם לא להגיש.
ינון אזולאי (ש"ס)
החתימו אותם לא להגיש, כלומר זה היה הסכם.
אביעד שוורץ
נכון.
ינון אזולאי (ש"ס)
זה לא שהם לא הגישו כי הם היו עצלנים.
אביעד שוורץ
כי הם קיבלו אחורה מענק מיוחד על תקופת הסגירה.
ינון אזולאי (ש"ס)
אמרתי, היה הסכם ברור שלא יגישו.
אוריאל בוסו (ש"ס)
והחודש השישי?
אביעד שוורץ
שנייה, קודם כל קדימה. הם גם קיבלו מענק, את מענק עידוד תעסוקה, על החזרת המטפלות לעבודה הם כן קיבלו. הם הגישו, רובם קיבלו.
ינון אזולאי (ש"ס)
ברור, זה לא קשור, זה הוחרג להם, זה ברור.
אביעד שוורץ
אני אומר, אבל זה כן עוד פיצוי משמעותי שהם קיבלו.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אבל הם לא קיבלו את כל הכסף.
היו"ר יצחק פינדרוס
איתן, אנחנו רוצים להגיע לדיון הבא. איתן, אנחנו במסגרת דיון מהיר, אני מזכיר לכם.
אביעד שוורץ
לגבי חודש יוני, כיוון, שכמו שהצגתם קודם, המתווה וגם הבסיס, איך הגענו למספר 600 שקל לילד? זה לא שסתם ישבנו וזרקנו מספרים, אלא ישבנו ביחד עם מעונות היום ועשינו חישוב גם על בסיס העלויות במבנה החדש כשיש רק 17 ילדים בכיתה ולא יותר. המתווה הזה, בגלל שהוא לא קיים ולפי זה גם חושב, הוא ניתן לתקופה שבה המתווה הזה פעל.

מעונות היום באו אלינו לאחר מכן בטענה, מה שאנחנו יושבים איתם עכשיו בתקופה האחרונה, שלמרות שהם חזרו לפעילות רגילה מבחינת משרד הבריאות עדיין יש להם גידול בעלויות מכל מיני סיבות שונות שקשורות לקורונה. על זה אנחנו יושבים איתם.
ינון אזולאי (ש"ס)
כולל זה שלא חזרו ילדים או שהיו בבידוד.
אביעד שוורץ
לגבי חזרת הילדים, דיברו בהתחלה על 10%, בדקנו את זה מול משרד העבודה והרווחה, מדובר על שינוי הרבה יותר נמוך, סדר גודל של 4%-3% שלא חזרו ולכן אנחנו עושים את הבדיקה יחד עם מעונות היום על כל הנתונים. כל הסיבות שהם אומרים שמייקרות להם את העלויות, אנחנו בוחנים אותן יחד איתם. ישבנו איתם, אנחנו יושבים איתם גם השבוע שוב במטרה בדיוק לנסות להגיע לנקודה על מתווה מוסכם לדבר הזה ולפתור את זה. אין לנו שום רצון למרוח את הנושא הזה, אבל בכל זאת יש לנו גם אחריות לתת משהו שהוא מוצדק ולא מעבר לזה כי זה לא כסף שלנו.
ינון אזולאי (ש"ס)
זה שאני לא עונה זה לא שאני מסכים עם זה.
אורלי פרומן (יש עתיד-תל"ם)
יש לוח זמנים לסיום הדיונים האלה?
אוריאל בוסו (ש"ס)
בחודש שישי יש עזיבה של 10% בבדוק, זה ברור, אלה נתונים שכבר יש לכם ואתם עדיין דנים - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
אוריאל, אתה מציע שננעל את הדיון ונקבע דיון מעקב?
אוריאל בוסו (ש"ס)
לא, אבל הדיונים האחרונים - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
אתה צודק, נקבע דיון מעקב. בעשר וחצי היינו אמורים להתחיל דיון אחר. דיון מהיר נקבע לחצי שעה. בואו נעמוד במסגרת הדיון.
אוריאל בוסו (ש"ס)
זאת מריחה. אתה צריך לצאת מפה עם החלטה, לא יפתחו לך את המעונות.
היו"ר יצחק פינדרוס
לא ייצא. אתה מבין את הסיטואציה כרגע, עוד לא עלו בזום. אתם לא נותנים לו אפילו לסיים, אף אחד לא שמע את התשובות. גם אם הוא לא ייתן תשובות תנו לסיים את הדיון ונקבל החלטות.
אביעד שוורץ
עכשיו, לגבי הסוגיה של הקיצוץ הרוחבי. זאת לא החלטה של משרד האוצר, זו החלטה של הממשלה שהתקבלה. אנחנו רק - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
על מה, על הקיצוץ?
אביעד שוורץ
הקיצוץ הרוחבי זו החלטת ממשלה שהתקבלה ואנחנו מיישמים אותה.
היו"ר יצחק פינדרוס
מתי?
אביעד שוורץ
היא התקבלה יחד עם העברת תקציב 2019, בעצם בינואר 2018.
היו"ר יצחק פינדרוס
יבהיר לי, אדוני, לתייר שהגיע לכנסת לפני חודשיים, אולי חברי הכנסת פה מכירים את זה, התקבלה החלטה ב-2018, הוחרגו משרדי ממשלה מסוימים, כולנו מכירים את זה, נכון? במסגרת אותה החלטה גם משרד הרווחה היה דה פקטו, לא משרד הרווחה, מעונות יום היו מוחרגים עד לספטמבר 2020. מה קרה אתמול? זה שהשמים נסגרו? מה קרה אתמול?
אביעד שוורץ
לא, גם בשנה שעברה באותה מידה היו לנו פה דיונים בכנסת סביב הנושא הזה, היה גם בשנה שעברה - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
והיה קיצוץ שם?
אביעד שוורץ
היה שנה שעברה גם.
היו"ר יצחק פינדרוס
מה, קיצוץ במעונות היום?
אביעד שוורץ
לא, בסבסוד מעונות היום. היה שם אחרי זה תיקונים, אבל היה קיצוץ.
קריאה
לא, בואו אני אעשה - - -
אוריאל בוסו (ש"ס)
רגע, אני רוצה להבין, תן לו לסיים.
קריאה
לא, זה לא נכון.
היו"ר יצחק פינדרוס
אני רוצה להבין את העובדות. היה קיצוץ בשנה שעברה?
אביעד שוורץ
כן.
היו"ר יצחק פינדרוס
זה לא קיצוץ חדש של עכשיו?
אביעד שוורץ
לא, גם שם זה היה בהתאם להחלטות ממשלה שרלוונטיות כל שנה בהתאם להחלטות הממשלה, אבל - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
מעונות היום לא הוחרגו בשנה שעברה?
אביעד שוורץ
לא. היו לנו פה דיונים על זה בכנסת, אני לא זוכר אם בוועדת הכספים או בוועדה אחרת.
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
אני לא מבינה למה עדיין מתעקשים על - - - למרות שאתמול משרד ראש הממשלה אמר לכם שהוא מתנגד.
אביעד שוורץ
אני אומר, אנחנו מיישמים החלטת ממשלה. אנחנו עכשיו בוחנים ולכן – עוד לא סיימתי לדבר, שנייה רגע, תנו לי לסיים. זה משהו שהוא לא פעם ראשונה. אנחנו כן בוחנים השנה אם יש אפשרויות לנסות, לאור המצב, באמת לגייס ממקורות אחרים.
היו"ר יצחק פינדרוס
יש פה שאלה עובדתית, אתה אומר שב-2019 מעונות היום לא הוחרגו והיה שם קיצוץ פלאט?
אביעד שוורץ
כן. זה לא פעם ראשונה השנה. אפשר לשאול את משרד העבודה, אתם בקשר איתם, תשאלו אותם.
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
אבל השנה היא שנה ייחודית.
אביעד שוורץ
בסדר, לכן אנחנו בוחנים את זה.
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
דווקא היינו צריכים ל - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
חברת הכנסת, אני לא מתווכח. קודם כל שנדע את העובדות, אחר כך אנחנו יכולים - - -
אביעד שוורץ
לא, אני אומר, כמו שחברת הכנסת עאידה אמרה, אנחנו באמת בוחנים עכשיו לבחון האם יש אפשרות למצוא מקורות חלופיים.
היו"ר יצחק פינדרוס
הוועדה די מרגישה את מה שמיקי לוי אמר מקודם, בהינתן כל העובדות שדיברנו עליהן קודם וכל שלוש הבעיות, זה לא העיתוי הנכון לנהל דיון על קיצוץ בנושא כזה. זאת אומרת מבחינתנו כוועדה זה שזה לא במשרד החינוך, בטעות, וכולנו מסכימים על זה עם אורלי, לא שאנחנו נגד זה שזה יהיה תחתיך בזרוע העבודה, אבל זה שזה במשרד הרווחה בסוף אותו כלי שיש לנו במשרד החינוך הוא גם אותו כלי צמיחה למשק, הוא לא אמור להיות במסגרת קיצוץ פלאט. כשאנחנו נותנים קיצוץ פלאט בשירותים אנחנו מתכוונים לדברים אחרים ולא למנועי צמיחה. כך האוצר לפחות חושב וגם אני חושב, לא אמור להיות שם קיצוץ ולכן אנחנו לא חושבים שזה נכון.

אז אנחנו כן נשמח, לפחות לדיון הבא, כי מיקי, בצדק, הולך לעלות על בריקדות, שתודיעו לנו מה העמדה שלכם, מה העמדה שלכם המעשית. אנחנו נקיים דיון מעקב.

אני רוצה עוד נושא אחד, שלא יצא לי ברור, זה הנושא של הדרגות הזמניות. אתם מודעים לזה, לא מודעים? איפה אתם נמצאים בסיפור הזה?
אביעד שוורץ
עוד פעם, רוב הנושא הזה באמת הוא תחת משרד העבודה והרווחה, שהם אלה שמתפעלים ונותנים בפועל את הדרגות. אנחנו לא מתערבים באיך בדיוק מי שמגיש למערכת, זו פעולה של משרד העבודה והרווחה. אנחנו נהיה איתם גם בקשר לבדוק את הנושא של הדרגות הזמניות, אם צריך משהו חריג - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
בסדר. אני רוצה לסכם.
ינון אזולאי (ש"ס)
לגבי הפלאט, רק שתדע, ב-2019 באו עם הפלאט של 18' והיה ויכוח, אותו סיפור, בגלל הכסף שהולך ל - - - בא משרד האוצר ואמר שהוא לא בוחר איפה לעשות את הפלאט במשרד, המשרד צריך לעשות פלאט, זה שהוא הולך למעונות היום זו בעיה שלו. ואז באנו לפה עם הצעות ולהגיד להם שיורידו את זה מהבינוי, האוצר התנגד, אמר שהוא לא מוריד את זה מהבינוי.
אוריאל בוסו (ש"ס)
הוא לא הפעיל שיקול דעת שם.
ינון אזולאי (ש"ס)
אני רק אגיד לך את הכותרת, אתה תיכנס אחר כך תעשה את המתווה איך שאתה רוצה. ואז הם באו ואמרו שיש 7.6% לעשות את הקיצוץ, או לעשות אותו רוחבי לכולם או לעשות אותו על פי האוכלוסיות שם. בסופו של דבר היה, שורה תחתונה, שתשלומי הורים לא הורידו. גם היום במשרד הרווחה אומרים לך: תעשה בבינוי, תעשה שם פלאט, אין לי בעיה, אבל לא בתשלומי ההורים. כי כשאתה בא ואתה אומר שצריך להוריד 88 מיליון שקל מהתקציב של המיליארד, אתה משוגע? אתה רוצה להוריד לי? אין לי מקום אחר, זה הליבה שלי, ואתה אוטומטית מושך אותו לשם. לכן אסור לפגוע בהורים האלה, שזו האוכלוסייה החלשה.

זה בדיוק העניין וזה מה שקרה בשנה שעברה כשזה הגיע לפה. בוועדת הכספים זה הגיע בדיוק לפני שנה וזה מה שהיה ולא - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
ינון, אני רוצה לסכם את הדיון כיוון שאמרנו שזה דיון מהיר. אני רוצה לסכם את הדיון כדלקמן. אחת, גם היו בזום, גם הארגונים וגם המעונות, לא שמענו אותם אז אנחנו נקבע דיון המשך. אני מבקש ממנהל הוועדה לקבוע דיון המשך, כולנו תקווה שהרב גפני ינהל את דיון ההמשך. על כל ארבעת הסעיפים. זה אחת.

שתיים, הוועדה רוצה תשובות היום. אגב, זה הנושא היחידי שאנחנו רוצים תשובות היום, שאתם תעשו הכול, ואני מסכים עם מה שאמר חבר הכנסת ינון, אנחנו לא מתערבים, לא רק לא מתערבים, לא רוצים לקבוע עכשיו למשרד, כל משרד הוא חשוב, אל תעשו פלאט פה, אל תעשו פלאט פה, אבל כן, דבר כזה הוא נכון. אתם רוצים שתשבו עם הנהלת המשרד, תמצאו את הדרך איך כל מה שתעשו שם לא יפגעו בתשלומי ההורים בעיתוי הזה ואנחנו נשמח לקבל תשובה היום על העניין הזה לקראת הדיון הבא.
אופיר כץ (הליכוד)
לפני שאתה מסכם, נראה לי שזה עדיף.
היו"ר יצחק פינדרוס
שלוש, בנושא של הדרגות הזמניות, הוא כן תלוי אישור שלכם. מכיוון שאתם מעוניינים במנועי צמיחה תנו דחיפה למשרד שיפתור את זה, שלא תהיה סיטואציה שב-1 בספטמבר אנשים לא יילכו לעבודה כי אין להם פתרון לילדים. זה משהו שאנחנו לא יכולים לראות.

ארבע, וזה כן במסגרת דיון ההמשך, אני לא חושב שהוועדה צריכה לקרוא לכם, אבל זה בטח גם יהיה נכון, נסו לסיים את הדיון ביום חמישי בשביל ששנת הלימודים תיפתח כסדרה ותיפתח ואנחנו אכן נקבע דיון המשך.

אופיר, רצית להוסיף משהו.
אופיר כץ (הליכוד)
כן, שני משפטים. לגבי המעבר, שכולם מסכימים להעביר את מעונות היום למשרד החינוך, זה משהו שכבר דובר עליו לפני - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
הייתה החלטה, ראש הממשלה הודיע על זה כבר.
אופיר כץ (הליכוד)
אני יודע שגם ששר החינוך הוציא מכתב למזכיר הממשלה שהוא אומר לו להתחיל את המהלך בשביל באמת לעשות את המעבר הזה ועד כמה שאני יודע גם שר הרווחה התבטא שהוא בעד שזה צריך להיות במשרד החינוך. תוך כדי הדיון דיברתי עם - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
אנחנו מצטרפים לאין ספור החלטות בכנסת שתומכות במה שאמרת, אדוני מרכז הקואליציה בוועדה. אנחנו מצטרפים לאין ספור החלטות שכבר התקבלו בדיונים בכנסת בעניין הזה, אבל אנחנו מתמקדים בארבעה הסעיפים האלה, אחת, שאנחנו רוצים תשובה היום - - -
אופיר כץ (הליכוד)
אדוני היושב ראש, דבר נוסף, יצאתי, דיברתי עם משרד האוצר ושר האוצר התחייב לקיים דיון בראשותו לגבי הסבסוד של המעונות בהקדם האפשרי.
היו"ר יצחק פינדרוס
לפי מה שאמר, אני סומך על ינון, הוא יותר ותיק ממני, אני לא בטוח שצריך פה דיון של שר האוצר. עוד פעם, סיפור העז, אני חושב שהם יכולים במשרד למצוא איזה שהוא פתרון, להגיד לנו מהו, יורידו את זה. לא אמרתי בינוי, אני לא בטוח שבינוי הוא הפתרון, הם יודעים יותר טוב מאיתנו. אני חושב שגם האוצר, ולפי מה ששמעתי בצליל, מבינים שעכשיו לעשות בתשלומי הורים זה לא בדיוק, במסגרת כל מה שקורה עכשיו זה לא הדבר הכי נכון וחכם. אני לא אתפלא אם זה רעיון של איזה חשב במשרד, זה יכול להיות, אבל זה לא נכון. אנחנו נשמח לקבל תשובה בשעה-שעתיים הקרובות כי אנחנו נכנסים פה לדיון על הרבה מאוד כסף ויכול להיות שהאוצר ישמח לא לתת תשובה כי אז הוא יחסוך עוד איזה ארבעה מיליארד שקל.
אוריאל בוסו (ש"ס)
זה גם חלק, אבל משרד העבודה, שיספור לא רק את החולים, גם את המבודדים, וחייב לתת - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
יהיה דיון המשך.
אוריאל בוסו (ש"ס)
אני אומר, זה מה שהם צריכים, יכול להיות שעד דיון ההמשך, מה שאמר האוצר, שיישבו, שיגמרו את המשא ומתן - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
דיון ההמשך יהיה על כל הנושאים, זה חלק מהדיון של הפיצויים מיום חמישי, ביניהם למעונות היום. זה הדיון ביום חמישי, הם ייתנו לנו דיווח.
ינון אזולאי (ש"ס)
אולי לא לפתוח את השנה עד שיהיה דיון המשך.
היו"ר יצחק פינדרוס
נכון. תודה רבה.


הישיבה ננעלה בשעה 11:24.

קוד המקור של הנתונים