ישיבת ועדה של הכנסת ה-23 מתאריך 08/09/2020

עלייה במקרי אלימות במשפחה ורצח נשים בתקופת הקורונה, הקמת ועדת משנה למעקב אחר ביצוע תקציבי של התכנית למניעת אלימות במשפחה, הוספת חברים לוועדת המשנה לנערות וצעירות בסיכון

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-ושלוש

הכנסת



2
הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי
08/09/2020


מושב ראשון



פרוטוקול מס' 34
מישיבת הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי
יום שלישי, י"ט באלול התש"ף (08 בספטמבר 2020), שעה 12:06
סדר היום
1. עלייה במקרי אלימות במשפחה ורצח נשים בתקופת הקורונה
2. הקמת ועדת משנה למעקב אחרי ביצוע תקציבי של התוכנית למניעת אלימות במשפחה
3. הוספת חברים לוועדת המשנה לנערות וצעירות בסיכון
נכחו
חברי הוועדה: עודד פורר – היו"ר
תמר זנדברג
תהלה פרידמן
עאידה תומא סלימאן
חברי הכנסת
סעיד אלחרומי
אימאן ח'טיב יאסין
מוזמנת
אבישג שחם חדד - מנהלת קשרי ממשל, ויצו
משתתפים באמצעים מקוונים
איריס פלורנטין - סמנכ"לית בכירה, ראש מינהל לשירותים אישיים וחברתיים, משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים

אסתר אשל - מנהלת האגף לשירותים חברתיים, עיריית אור יהודה, מרכז השלטון המקומי

רונית לב ארי - מנהלת מרכז ידע, בית רות

צילית יעקבסון - עו"ד, יו"ר עמותת בת מלך

מאיה הרצברג אלון - עו"ד, לשכת עורכי הדין

נאילה עואד - מנכ"לית עמותת נשים נגד אלימות
מנהלת הוועדה
דלית אזולאי
רישום פרלמנטרי
א.ב., חבר תרגומים

עלייה במקרי אלימות במשפחה ורצח נשים בתקופת הקורונה
היו"ר עודד פורר
טוב, אני רוצה לחדש את הדיון. נושא הדיון, עלייה במקרי אלימות במשפחה ורצח נשים בתקופת הקורונה. זה בעצם דיון שהוא דיון המשך כדיון מעקב שאנחנו ביקשנו אותו גם ממשרדי הממשלה, לדיון שהתקיים ב-27 ביולי על עלייה במספר מקרי אלימות במשפחה ורצח נשים בתקופת הקורונה. בסיכום הדיון גם פנינו למשרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים והמשרד לביטחון פנים ומשרד החינוך ליצור תוכנית היערכות קדימה לטיפול באלימות במשפחה ורצח נשים בתקופת הקורונה. מאז חלפו קרוב לחודשיים. אני אשמח לשמוע מנציגי המשרדים מה עלה בגורל וכיצד התקדמתם, באיזה תוכניות, וגם על ההתקדמות של התוכנית עצמה.

תמר, בבקשה.
תמר זנדברג (מרצ)
אני מצטרפת לבקשה. אנחנו ראינו שזה באמת תקופה שבה הדברים האלה עולים, ולברך אותך על זה שאתה עוקב כל הזמן גם בתוך התקופה הזאת, כדי שלא בסוף נשאל איפה היינו.
היו"ר עודד פורר
נתחיל עם איריס פלורנטין.
איריס פלורנטין
צוהריים טובים לכולם, אני שלחתי לכם מסמך. אני אצטט את מה שאנחנו בעצם עושים. אני רוצה לומר שמתחילת הקורונה אנחנו עובדים מאוד אינטנסיבי על הנושא של אלימות במשפחה כדי להעלות את רמת ההתערבויות ולהכניס התערבויות חדשות, ואני תיכף אפרט אותן.

אני רוצה לחזור ולומר שאנחנו ממשיכים להיפגש כוועדה בין-משרדית שמתכללת את הפעולה ונפגשת 12 משרדי ממשלה באופן קבוע. אני מובילה ועדה של כ-28 אנשים שעולים לכל מפגש באינטנסיביות, והרבה מהם נמצאים פה בזום, אני רואה אותם והם שותפים גם לחשיבה, גם לעשייה וגם לפיתוח.

אני רוצה לציין את הפעולות שנמצאות בשטח וממשיכות לעבוד בתקופת הקורונה. אנחנו נמצאים כרגע בתקציב של 50 מיליון שקלים שאיתו אנחנו עובדים, ועוד 10 מיליון שקלים נוספים שקיבלנו אותם בשבוע שעבר. אני רוצה להסביר גם למה קיבלנו אותם, והם מאפשרים לנו להרחיב את הפעילות ואת המענים בתקופת הקורונה.

אני רוצה להתחיל בנושא של המקלטים. אנחנו עבדנו במשך שנים רבות עם 14 מקלטים. בעקבות העלייה בגל האלימות בתקופת הקורונה והצורך לפתוח מענים יותר זמינים, וגם לרווח את המצב במקלטים, אנחנו פתחנו שני מקלטים נוספים שהם מקלטים שהתפקיד שלהם היה לאפשר בידוד מניעתי כדי שנשים ימשיכו להיקלט ויכנסו. מקלט אחד נמצא אי שם באיזשהו מקום בארץ והוא ממשיך לעבוד. לצערי אנחנו בתקופה האחרונה נתקלנו בנימב"י מאוד קשה של התושבים. אני מקווה שנוכל להתמודד עם זה.
קריאה
ערבי, לא ערבי?
איריס פלורנטין
זה לא ערבי.
היו"ר עודד פורר
ככל שיש בעיה עם הרשות המקומית, תפנו את זה אלינו.
איריס פלורנטין
אני אפנה את זה אליכם בערוץ פרטי. התושבים שם מנסים לתבוע אותנו. אנחנו לא מתכוונים לסגור כל כך בקלות. המקלט הזה עובד, הוא קולט את כל הנשים לתקופה הראשונה לבידוד המניעתי. היה לנו מקלט מניעתי נוסף שכרגע סגרנו אותו. אנחנו נמצא פתרונות במקומות אחרים.

יש לנו הסדר עם משרד הביטחון במלוניות הקיימות, עם נוהל מסודר של הפנייה של נשים שהן חולות. כבר הפנינו אישה ואנחנו כבר בתהליך מוסדר עם משרד הביטחון, אז גם זה סגור לנו ויש לנו פתרון. אנחנו בתהליך מאוד מתקדם לפתיחת שני מקלטים חדשים למגזר הערבי ולמגזר החרדי, ייפתחו בתקופה הקרובה מאוד, מה שמאפשר לנו באמת את הפתיחה ואת היכולת לקלוט נשים נוספות.

במסגרת התקציב החדש שקיבלנו כרגע, אנחנו הולכים לתקצב 300,000 שקל לכל מקלט כדי לתת תוספת לשיפוי שאנחנו כבר נותנים עכשיו למקלטים על הפעילות בתקופת הקורונה. זה בהחלט שדרוג.

נכנסנו לעבודה נושא תעסוקה באמצעות כלים דיגיטליים לנשים במקלטים, אבל לא רק. אנחנו במסגרת מיזם עם גוגל ישראל ועמותות נוספות, ואם יהיה צורך, אני הסכמתי לתקצב תקציב נוסף לזה, להנגיש לנשים, בעצם ללמד אותן הכשרות שונות דיגיטליות כדי לאפשר להן לצאת לעבודה. יופי של מיזם. כרגע גוגל מעניינים כמה עמותות. אני כרגע לא אגיד את השמות שלהן. ברגע שהיוזמה הזאת תיסגר, אני גם אתן כסף נוסף עבור זה.

גם המיזם עם גוגל ישראל הוא לא רק למקלטים. הוא יאפשר לנו גם לפנות לקהל יעד של נשים נוספות גם ברשויות המקומיות. זה מיזם בהתפתחות. אנחנו יוצאים לדרך עם תקצוב של 1,000 מחשבים לילדים של נשים בתוך המקלטים, ולא רק, כדי לאפשר להם גם ללמוד מרחוק וגם את הנושא של אוריינות דיגיטלית.

נושא הגברים, אנחנו בתהליך של פתיחה. אנחנו בתהליך מתקדם מאוד עם ארבע רשויות מקומיות לפתוח עבורנו מקום לגברים מורחקי בית. באמצעות התקציב הנוסף שקיבלנו כרגע אנחנו נאפשר גם תקצוב להצטיידות, מה שיאפשר לרשויות לצאת לדרך ולעשות את המהלך ברצון גדול יותר.

אנחנו בתוך תהליך של גיוס רשויות ועמותות למיזם של 24/7. אנחנו מתקשים לגייס רשויות שרוצות לצאת לדרך בגלל העניין של שיפוץ. במסגרת התקציב החדש אנחנו ניתן 800,000 שקל למי שיזכה במכרז או רשות מקומית שתהיה מוכנה להיכנס לתהליך. כרגע יש לנו את עכו על השולחן. אנחנו ניתן להם גם תקציב של 800,000 שקל לשיפוץ והצטיידות ואני מקווה שזה יפתור לנו את הגיוס של גורם שיסכים להיכנס לדרך ולעשות את זה.

נושא נוסף של גברים, אנחנו על השולחן עם מודל לעבודה של גברים, כך שכל גבר שמורחק בית או גבר שחוזר ממעצר או מאסר, אנחנו נדאג לזה שהוא יהיה בתוך תהליך של טיפול. אני מקווה שנוכל לעשות איזשהו שינוי חקיקה וגם לחייב את העניין של יציאה חזרה לקהילה תוך כדי טיפול. אני אשמח לעזרה מכם כדי לזרז את התהליך הזה ולצאת לחקיקה מאפשרת.

דיגיטציה - לינק שיאפשר לנשים ומשפחות לזהות את העובדה שהן נפגעות אלימות ולפנות גם ל-118 וגם למרכזי 24/7 כשהם יהיו ויעבדו, כדי שנוכל לקלוט את הפנייה ובאמת להגיב. אנחנו גם כרגע מפיצים את הלינק הזה. קצת תיקנו אותו ועשינו אותו יותר זמין. אנחנו נפיץ אותו גם דרך קופות החולים. יש כבר קופת חולים אחת שמעוניינת ואנחנו איתה בתהליך דרך משרד הבריאות, וגם אנחנו שולחים מכתבים להתאחדות התעשיינים, לעוד כל מיני דרכים וחברות כדי שיפיצו לנו את הלינק הזה באופן יותר רחב.

קמפיין תקשורתי - אנחנו הוספנו עכשיו 2.5 מיליון שקלים. גוגל ישראל הוסיפו לנו עוד 250,000 דולר ואנחנו בשלב מאוד מתקדם עם לשכת הפרסום הממשלתית להפיץ קמפיין שמיועד למשפחות. לפני רגע הייתי בזום עם מישהי שסיפרה לי שאת הבתים ביפן הם בונים קרוב אחת לשנייה כדי שישמעו אם גבר מכה את אשתו בבית, אז אנחנו לא שם. אנחנו רוצים להפיץ קמפיין שיעזור לקהילות ולחברה להבין ולדווח ולא להגיד שהם לא יודעים איך להתערב.

הרחבנו את קו 118 לקו שקט ועכשיו אנחנו מרחיבים לוואטסאפ. פתחנו קו לגברים ולאחרונה סגרנו את ההסכם על עובדים סוציאליים בשפות, אז זה כבר עולה לדרך.

יחידות ברשויות המקומיות - אנחנו הרחבנו את היחידות ברשויות המקומיות לעוד 60 יחידות, מה שהוריד את ההמתנה ביחידות האחרות ומאפשר ליותר קהלים להגיע ולקבל טיפול. אנחנו הרחבנו את - - - - במקומות שהם נמצאים כדי לגייס ולעשות את החיבור הזה.
היו"ר עודד פורר
תודה, איריס.

חברת הכנסת אימאן ח'טיב.
אימאן ח'טיב יאסין (הרשימה המשותפת)
באמת דיון חשוב ונחוץ בכל הזמנים, לצערנו הרב. אני לא יכולה להתחיל את הדיון לפני שאני מעלה כאן את האירוע האחרון של רצח המורה שריפה אבו עמאר מלוד, מקרה מצמרר. בטוחה שהיה אפשר למנוע גם את הרצח הזה.

במהלך תקופת הקורונה הנושא של אלימות כלפי נשים ואלימות בתוך הבתים עולה וגובר באחוזים גבוהים. שמחה שייפתחו בקרוב מקלטים וגם מקלטים בחברה הערבית, כי מהנתונים שאנחנו כל הזמן שומעים יש תפוסה מלאה בתוך המקלטים ויש דרישה וגם אין מקום. לפעמים התפוסה היא יותר בגלל הילדים, אז זה דברים שצריך באמת לזרז אותם כי המציאות כל הזמן דוחקת בנו.

כמה שאלות לגבי הנושא שהעלית לגבי ההסברה והדיגיטציה וכל הסיפור של הקמפיין. חשוב לנו מאוד לדעת כמה הנושא של הקמפיין הוא מונגש לכלל האוכלוסייה גם מבחינת שפות וגם מבחינת יכולות, גם שפת סימנים, כל מיני נגישויות שזה מאוד רלוונטי במקרה של נשים.

הנושא השני הוא בנושא של הדיגיטציה. אל לנו לשכוח שיש אחוז די רציני מהאוכלוסייה שאין לו בכלל נגישות לאינטרנט, אז מה אנחנו מדברים על דיגיטציה ועל לינקים? צריך לחשוב בצורה אחרת, יותר יעילה ומהירה ויזומה כדי להגן על אותן נשים.
היו"ר עודד פורר
תודה.

חברת הכנסת עאידה תומא סלימאן.
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
תודה. יש לי כמה שאלות שהייתי רוצה לדעת מקרוב איפה עומדים הדברים. כולנו יודעים שבתקופת הקורונה זה כל כך חשוב לדבר על תוכניות מיוחדות שהן לתקופת הקורונה. מה ששמענו עד עכשיו, זה לרוב את הדברים שהיו אמורים להתבצע לפי התוכנית הארצית למאבק באלימות נגד נשים.

כל פעם אנחנו שומעים שהתקדמנו יותר ובוצעו דברים. מה שידוע לי, שלפחות הקמת המקלטים החדשים, עדיין אין תשובה ברורה. עד כמה שידוע לי, זה עבר עכשיו לחשבות באוצר שצריך להחליט על הזכייה במכרז כדי שנוכל לפתוח את המקלט הזה.
אבישג שחם חדד
יש הארכה עד נובמבר.
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
טוב.
תמר זנדברג (מרצ)
בנובמבר לא יהיה קורונה ולא תהיה אלימות - - -
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
אומרים לנו, אוטוטו מקימים מקלט ואוטוטו פותחים מרכזים.
אימאן ח'טיב יאסין (הרשימה המשותפת)
שלושה חודשים.
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
מה זה שלושה חודשים? עוד מלפני שמעתי אוטוטו. הבעיה שהאוטוטו הזה, אף פעם לא יודעים כמה זמן זה. אני חושבת שהגיע הזמן באמת לתת לוחות זמנים יותר ברורים.

שלחתי מכתב בהול בעניין השיפוי למקלטים. אני שומעת שהשיפוי הקודם הוא פשוט בדיחה. זה היה מתאים לחודש השיפוי הזה, כשחשבנו שאפשר להיפתר מהקורונה תוך חודש-חודש וחצי. עכשיו אנחנו מגלים שאנחנו נחיה הרבה זמן עם הקורונה. השיפוי חייב להיות יותר גדול. עד לרגע זה, גם מה ששמעתי מאיריס, שמעלים את הפיצוי. בעצם עד עכשיו לא יודעים מה יקבלו המקלטים כשיפוי. הם צריכים לגייס עוד עובדים בתקופה הזו. יש להם עובדות שנכנסות לבידודים ואז צריך להביא ממלאות מקום. הילדים נשארים בתוך המקלטים, צריך לפתח להם תוכניות, כל הנושא של ציוד ההיגיינה. זה בלתי מתקבל על הדעת שעד עכשיו לא יודעים כמה כסף הם מקבלים עבור המקלטים האלה.

אני חושבת שכדאי לשמוע תשובות יותר ברורות מאשר נקים, נעשה, נתקדם. אני חושבת שהגיע הזמן לתת תשובות יותר ברורות.

בעניין של מרכזי הסיוע - מרכזי הסיוע, עד כמה שידוע לי, הם רק קיבלו מקדמות עד עכשיו והם חיים מהמקדמות, משהו כמו 20% מהתקציב שהם היו בדרך כלל מקבלים, מה עוד שצריך להוסיף להם את התמיכה, להעלות את התמיכה הרבה יותר כי הן מקבלות אין-סוף פניות חדשות.
היו"ר עודד פורר
חד משמעית.
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
הדבר האחרון שהייתי רוצה לדבר עליו, גם כן בעניין הרצח של שריפה. עד הרגע הזה, למרות שעבר שבוע שלם, אף אחד, לא משירותי הרווחה בעיר ולא מהשירותים הפסיכולוגיים, לא יצר קשר עם המשפחה, לא ניסה להגיש עזרה ולא ניסה לתמוך בילדים שאימא שלהם נרצחה להם מול העיניים, ולא לבן זוג ולא לאף אחד.
היו"ר עודד פורר
המשפחה ברמלה. איפה העירייה?
אימאן ח'טיב יאסין (הרשימה המשותפת)
הילדים שלה בלוד. אני הייתי בלוד אצל המשפחה של האימא - - -
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
לא חשוב איפה הילדים. מי שאחראי על התיק הזה זה שירותי הרווחה ברמלה. הרצח קרה שם. אף אחד לא ניגש למשפחה. שיסדרו בינם לבין הרווחה בלוד, רק שאנשי מקצוע יגישו את הסיוע ואת העזרה שהיא צריכה במקרה הזה.
היו"ר עודד פורר
אני אדבר היום עם ראש עיריית רמלה.

תהלה, בבקשה.
תהלה פרידמן (כחול לבן)
קודם כל אני רוצה להתנצל שאיחרתי, הייתי בוועדת חינוך.

אני רוצה להצטרף לכמה שאלות, אחת לגבי מרכז הסיוע, שלא ברור לי למה קיבלו רק מקדמה. המצב שם לגמרי לא ברור ואני הייתי שמחה לשמוע מה מתוכנן לגבי התקצוב שלהם.

ההיערכות בערים אדומות, זה כבר עלה פה? הנושא של היערכות לקראת סגר.
היו"ר עודד פורר
השאלה היא על איזו שעה אנחנו מדברים. בבוקר אנחנו נערכים לסגר, בערב אנחנו מבכים אותו. תלוי גם באיזה ערים. זה תלוי לפי ההרכב בקבינט הקורונה, איפה גרים השרים, כי אז אנחנו לפי זה יכולים לדעת.

להגיד תיערכו בעניין הזה, זה באמת חזון אחרית הימים כי הרי מחליטים על סגר ביום חמישי, מבטלים אותו למוחרת. זה פשוט בדיחה ההתנהלות של הממשלה פה מתחילתה ועד סופה, לצערי. אני מסכים איתך שצריך להיערך לזה. שימי את עצמך בנעליים של ראש רשות ותגיד לי איך את יודעת למה להיערך, למה שאומרים בשעה 13:00 בצוהריים או למה שאומרים ב-18:00 בערב או למה שאומרים ב-02:00 בלילה כשמכנסים את הקבינט ומבטלים את מה שאמרו ב-14:00 בצוהריים? למה ראש הרשות אמור להיערך? לאיזה מדיניות? אגב, זה מלמעלה עד למטה, כמו שבעלי עסקים לא יודעים, יפתחו את המסעדה, יסגרו את המסעדה, יפתחו את חדרי הכושר, יסגרו את חדרי הכושר.
תהלה פרידמן (כחול לבן)
אני רוצה להגיד שגם באופן כללי בתקופות חגים יש תמיד עלייה בפניות.
היו"ר עודד פורר
אני חייב לומר, תהלה, אני איתך לגמרי. אני מסכים שברמה העקרונית ממשלה מתפקדת שמקבלת החלטות הייתה מקבלת החלטה שהיא צופה פני עתיד, שנותנת גם יום, יומיים, שלושה ימים של היערכות, ובשלושת הימים האלה כחלק מההיערכות זה גם היערכות של גורמי הרווחה ברשות, מתוך הבנה שכשיש סגר, יש פה גם אירוע רווחה. זה לא רק אירוע בריאות. יש פה אירוע רווחה, יש פה אירוע שדורש התייחסות נוספת.
תהלה פרידמן (כחול לבן)
שמעתי בימים האחרונים כל הזמן דיונים על מה יהיה עם בתי הספר, מה יהיה עם העסקים, אבל הסיפור הזה של אירוע רווחה הוא פחות מדי בעיניי.

אני רוצה לשאול האם עלה פה, כי לא הייתי בכמה דיונים האחרונים. הרי הוועדה העלתה את השאלה של האם התוכנית הזו של מאבק באלימות, שהייתה אמורה להיות מתוקצבת ב-50, 100, 150, 200, אתם זוכרים את הדיון הזה שתמי פתאום עלתה על זה?
קריאה
זוכרים היטב.
תהלה פרידמן (כחול לבן)
איפה אנחנו עומדים עם הדבר הזה?
אימאן ח'טיב יאסין (הרשימה המשותפת)
באותו מקום.
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
אני רק רוצה להוסיף בעניין נשים מבקשות מקלט או נשים חסרות מעמד שנמצאות בארץ. העובדה שנסגרו בפניהן מרכזי הטיפול באלימות במשפחה, אני חושבת שעכשיו המצב הולך ומתדרדר, אפילו יותר עם הנשים האלה בגלל המצוקה גם הכלכלית והכלכלה הרווחת. אני מבקשת שלפחות שיפתחו בפניהן את האפשרות לגשת למרכזים ולבקש טיפול שם.
היו"ר עודד פורר
תודה.
תמר זנדברג (מרצ)
שלחתי מכתב בנושא גם המקלט למבקשות מקלט וגם ההנגשה של קו 118 לשפות, ביניהן שפות שדוברות אותן מבקשות המקלט.

אני רוצה גם לשאול שאלה מקדימה. דיברה איריס על המקלט שנפתח ואחד שנסגר וכו'. חסרים לנו עוד נתונים יותר תשתיתיים. אנחנו כל הזמן שומעים על עלייה של מאות אחוזים בפניות, אז איפה נמצאים כרגע המקלטים מבחינת ההיצע הקיים לפי אוכלוסיות? איריס קצת התייחסה לזה, אבל לא התייחסה אל מול הצורך. האם יש כרגע רשימת המתנה? של כמה? יש בקשות לקו החם? איך גם המקלטים וגם הקו החם וכו' עומדים אל מול העלייה בביקוש?
היו"ר עודד פורר
אוקיי. איריס.
איריס פלורנטין
קודם כל, הקמפיין מונגש. הוא לא מונגש לכל השפות. הוא מונגש גם לערבית, גם לאמהרית וגם לרוסית. הוא לא מונגש לעוד שפות. כרגע בונים קמפיין חדש שמתייחס לעניין של המשפחות והחברה שתגיב לתופעה של האלימות, ויקרה עם זה משהו ולא יעלימו עין.

בהחלט אנחנו מנגישים את זה בכל הכלים. בטלוויזיה, ואנחנו מעלים את זה באתרים שונים לאינטרנט, כך שהחשיפה תהיה בכל מקום ובעצם לכל הקהלים, ויש אפשרות לכל מי שרואה טלוויזיה, מקשיב לרדיו ונכנס לאינטרנט, להגיע לזה. זה כרגע בתכנון כמעט סופי של עשייה. זה לגבי הקמפיין.
תמר זנדברג (מרצ)
חסרות שפות. חסר תיגרינית.
איריס פלורנטין
אני יודעת שחסר. יחד עם זה, יש לנו את היכולת ברמת המוקדנים כן לתת את המענה ולהעביר את זה הלאה. אני אבדוק את זה שוב. אין לנו כרגע תיגרית.

לגבי העלייה בפניות, אנחנו עקבנו אחרי העלייה של פניות של אלימות במשפחה באמצעות קו 118. אנחנו מאתרים את המספרים שם ומעבירים את הטיפולים לרשויות המקומיות לבדיקה. אנחנו כל הזמן בודקים שהאנשים שפונים מגיעים בסוף לטיפול. זה המקום היחידי שאנחנו יכולים להגיד שיש עלייה שהיא מדווחת. יש גם עלייה שמדווחת בקווים החמים של הארגונים. אין לנו את המידע הזה אצלנו.

לגבי המקלטים, אנחנו מצליחים לקלוט את כל הנשים למקלטים. אני לא מדברת על רשימות המתנה קבועות. כשיש אישה שלא יכולה להיכנס, אנחנו מעבירים אותה גם למלונית. אנחנו לא משאירים אישה בבית, ולכן אנחנו פותחים את שני המקלטים החדשים.

לגבי האמירה לגבי שני המקלטים שהתהליך לא מתקדם, הוא כן מתקדם מהר. בואו נגיד שתהליך של מקלט הוא תהליך בדרך כלל או של הסכם בכלל או מכרז, הוא יכול להיות שנה וחצי. אנחנו בתוך התהליך הזה מספר בודד מאוד של חודשים ולפחות במקלט ב---, תיכף יתקנו אותי פה כי לא הבאתי את המידע, אנחנו כבר בשלב מאוד מאוד מתקדם, ובמקלט השני, החרדי, כבר יצאנו לראות את המבנה, כך שהתהליך הוא מאוד מהר. אם אני לא טועה, המקלט ב--- אמור להיפתח בנובמבר. אני יכולה לבדוק את התאריכים. התהליך הוא מאוד מהיר.

לגבי הארכת הסכמים למקלט החירומי, מה לעשות, אנחנו בתקופת קורונה וכל אישור כזה הוא אישור לזמן קצר ואנחנו מאריכים אותו. הוא לא ייסגר, וכל אישור כזה שאנחנו מאריכים אותו, אנחנו גם צריכים להגיע לתהליך של ועדת חריגים באוצר מכיוון שאין תקציב מדינה. זה התהליך, אבל אנחנו לא עצרנו את הפתיחה. אנחנו לא סגרנו אף פעם ואנחנו מעבירים את כל התהליך הזה ונעביר אותו הלאה. לא חסר כסף עבור זה.

לנושא השיפוי, כפי שאמרתי קודם לכן, השיפוי שניתן ימשיך להינתן. אנחנו כבר אישרנו 300,000 שקל שיפוי נוסף לכל מקלט. זה בתהליך של הוצאה לכל המקלטים. בתקופה הקרובה יקבלו הודעה. זה יכנס להם לחשבון הבנק, כך שאנחנו כן יודעים שאנחנו מכניסים 300,000 שקל.

מרכזי הסיוע - בתקופה של אין תקציב אנחנו יכולים להעביר רק אחוזים של מה שאושר בשנה שעברה. זה אומר שמה שאנחנו העברנו עד עכשיו זה אחוזים ממה שמרכזי הסיוע קיבלו ב-2019. עכשיו קיבלתי אישור להעביר להם יותר כסף, ואישרתי להם 9 מיליון בסיס.
תמר זנדברג (מרצ)
כמה אחוזים?
איריס פלורנטין
כרגע בתהליך מול האוצר להסדיר יותר אחוזים. זה יהיה ברור בשבועיים הקרובים.
תמר זנדברג (מרצ)
יש שיר שאומר, "דברי במספרים". כמה אחוזים עברו, כמה אחוזים קיבלת אישור וכמה זה ה-100%?
איריס פלורנטין
ה-100% הוא 8 מיליון. האחוזים שיעברו, כ-5 מיליון ומשהו. אנחנו עובדים על זה כרגע. האחוזים הנוספים שיעברו כמה שיותר מהר, הבסיס החדש שאנחנו נגיע אליו - - -
היו"ר עודד פורר
את יכולה לחזור על התקציב על המרכזים? כי השר אמר 9.
איריס פלורנטין
התקציב שהיה ב-2019 הוא 8 מיליון. התקציב שאנחנו עכשיו נתבסס עליו הוא 5 מיליון ומשהו. התקציב שאנחנו עובדים כלפיו הוא יהיה 9 מיליון.
תמר זנדברג (מרצ)
9 מיליון ל-2021?
איריס פלורנטין
ל-2020.
היו"ר עודד פורר
כשאתם נותנים להם את המקדמות, אתם נותנים לפי ה-5 נקודה - - - ?
איריס פלורנטין
כרגע אנחנו ניתן לפי 5 ומשהו ואנחנו עובדים על להרחיב את זה.
היו"ר עודד פורר
5.8 זה תקציב בסיס, לפיו אתם נותנים לו את המקדמות. כל זמן שלא עובר תקציב 2020, מה אתם עושים?
איריס פלורנטין
אנחנו כרגע פועלים כדי להעלות את זה עד 9 מיליון. אני מחר נפגשת עם חשב המשרד לראות איך אנחנו יכולים לפעול גם בתקציב יותר גבוה.
היו"ר עודד פורר
מה-5.8 כמה העברתם עד עכשיו?
איריס פלורנטין
אני צריכה לבדוק בדיוק את המספרים.
תהלה פרידמן (כחול לבן)
אנחנו יודעים כמה ביקשתם? הרי היום סוגרים את החלוקה של ה-11 מיליארד, אז כמה ביקשתם בכלל לתוכנית הלאומית?
איריס פלורנטין
בשנה שעברה היו 8 מיליון. בשנה הנוכחית, לאחר שהיה קיצוץ רוחב, אנחנו קיבלנו 6.172 מיליון לשנה הזאת לחלוקה, והוא לא היה מיועד רק למרכזי הסיוע. אני אומרת את זה ביושר רב. אנחנו החלטנו שאנחנו נייעד את כל התקציב הזה, ולאחרונה אני אישרתי עוד 3 מיליון כדי שהתקציב הזה יעמוד על 9 מיליון. אנחנו לא יכולים להעביר את כל התקציב המלא. אני מחר יושבת עם החשב על זה.
תהלה פרידמן (כחול לבן)
את הזכרת מקודם 60 מיליון שכבר עברו ב-2020 בכלל לאלימות במשפחה?
היו"ר עודד פורר
לא, לא. מקודם היא דיברה על זה שכל התקציב מבחינת התוכנית הוא 50 מיליון, והם קיבלו 10 מיליון נוספים כדי שזה יהיה 60 מיליון.
איריס פלורנטין
נוספים, חד פעמי.
תהלה פרידמן (כחול לבן)
מה שאני מנסה להבין, כל התקציב הוא 50 מיליון של 2020?
איריס פלורנטין
כן.
תהלה פרידמן (כחול לבן)
אוקיי. ביקשתם עוד 10 כדי שזה יהיה 60. כל ה-50 התקבלו ב-2020?
איריס פלורנטין
בוודאי.
תמר זנדברג (מרצ)
2020 עבד לפי 1 חלקי מ-2019.
איריס פלורנטין
יש לי את כל התקציב במשרד. אני עבדתי וחילקתי 50 מיליון.
תמר זנדברג (מרצ)
ולמה למרכזי סיוע לדוגמא לא התקבל כל התקציב של 2019?
איריס פלורנטין
זה סיפור אחר לגמרי.
היו"ר עודד פורר
מרכזי הסיוע הם לא חלק מתקציב - - -
תמר זנדברג (מרצ)
הם לא בבסיס?
היו"ר עודד פורר
זה לא שהם לא בבסיס.
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
הם בתמיכות.
היו"ר עודד פורר
יש תקציב שגם ככה היה בתוך המערכת, תקני אותי אם אני טועה פה, איריס. הם נמצאים בתוך תקציב התמיכות, לא בתוך התוכנית של הפרויקטים, שזה התוכנית הלאומית.
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
אני רק רוצה להגיד שהם קיבלו עד עכשיו רק 25% מהתמיכות שקיבלו ב-2019. בישיבה לפני שבועיים שר האוצר ישב מולנו בוועדת הכספים ואמר שהוא יעביר עד 90% מהתמיכות. למה זה לא קרה עד עכשיו?
היו"ר עודד פורר
שאלה טובה. אני בדיוק זוכר גם מה היה בדיון פה. אנחנו העלינו גם את האוצר. האוצר אמר, סליחה, לא קיבלנו פנייה מהחשב של משרד הרווחה. העלינו את משרד הרווחה אז. לדעתי זאת לא היית את, איריס, בדיון הזה. אמרתי, תעבירו בבקשה פנייה. אם אתם רוצים, אנחנו נעשה לכם את הסדר הזה. זה מופיע גם בסיכום הדיון שנשלח לשר.
איריס פלורנטין
לא צריך לעשות סדר. אנחנו עושים את זה כל הזמן. אנחנו עשינו את הפנייה הזאת. את הנגלה הראשונה, זה מה שקיבלנו באותו שלב להעביר. זה צריך היה לעבור ועדת חריגים וזה מה שאושר לנו. עכשיו אושר לנו להגיע עד 5 נקודה כמה מיליון. זה הדבר הבא, לכן אני אומרת את זה. מחר אני יושבת עם החשב לראות כמה אנחנו יכולים להעלות את זה להתקרב ל-9 מיליון.
היו"ר עודד פורר
תודה.

חבר הכנסת סעיד אלחרומי.
סעיד אלחרומי (הרשימה המשותפת)
תודה, אדוני היושב-ראש על הדיון החשוב הזה. אני רוצה להאיר פינה בתחילת הסוגיה עצמה או תחילת התעוררות הבעיה עצמה בין בעצם האישה המוכה שסובלת מאלימות בדרך כלל במשפחה, בדרך כלל זה הבעל, והקצה השני, אחרי המקלט.

בחלק הראשון, הבעל המכה והאיש שגרם לכל התסבוכת הזאת בבית, בעצם כאילו שהוא נמצא מחוץ למשחק. הייתי בקשר וטיפלתי בכמה סוגיות. כל מחלקת הרווחה ומי שמטפל, האישה היא במרכז, איפה נשים אותה, לאיזה מקלט ניקח אותה, והאדון בעצם כאילו שהוא מחוץ למשחק והוא לא מטופל. האיש הזה הופך להיות כאילו משקיף מהצד על מה שקורה, והאישה בעצם היא זאת שמשלמת את המחיר.

לטעמי, חשוב מאוד שהתוכנית תהיה מתוקצבת, אבל חשוב מאוד הניצול המיטבי של התקציב הזה, ובעיקר שהאיש הזה, האיש שגרם לסבל של האישה הזאת, לפירוק המשפחה, שגם הוא יהיה בתוכנית או דרך טיפול או דרך ענישה ואכיפה. מה שקורה היום לפחות באזור שאני מגיע ממנו, אני לא רואה את זה בשטח.

הנקודה השנייה היא בקצה השני. אישה מגיעה למקלט למספר חודשים. כשהיא יוצאת מהמקלט, לאן היא הולכת? אני מכיר מקרים ספציפיים שהאישה הזאת הגיעה למצב יותר גרוע מהמצב שהייתה בו לפני שהיא הגיעה למקלט, כי הפקירו אותה עם הילדים שלה, תלכי לחפש עבודה. בהתחלה עוזרים לה, אבל תוך שנה או כמה חודשים לאחר שהיא יצאה מהמקלט, מצבה היה בכי רע. לצערי הרב היו מקרים שהם היו מאוד מאוד קשים, שלא צריך להזכיר אותם כאן.
היו"ר עודד פורר
תודה.

אבישג שחם חדד, ויצו.
אבישג שחם חדד
רציתי רק לעדכן. ויצו בעצם מפעיל מקלט חירום. עד היום היו 85 משפחות שהו בו. הבנו שככל הנראה המכרז יוארך עד מחצית נובמבר. בעצם אין עדיין את אישור החשב הכללי.

גם אנחנו וגם העמותות שמפעילות את המקלטים, אנחנו עדיין נמצאות בפער תקציבי גדול בשל ההוצאות החריגות בתקופת הקורונה, והשיפוי שהועבר עד עכשיו הוא נמוך משמעתית. אני שמחה לשמוע שאיריס תעביר 300,000 שקל לכל מקלט. אני חושבת שזה מאוד יסייע, בלשון המעטה.

רציתי להתייחס למה שאמר חבר הכנסת אלחרומי.
היו"ר עודד פורר
אמר ועזב.
אבישג שחם חדד
אנחנו כתבנו גם למנכ"ל משרד הרווחה. באמת הבעיה היא גם לנשים יוצאות מקלט. אנחנו דיברנו על תוכנית של HealthWay שתסייע להן לשרוד את המציאות הכלכלית הקשה ולא לחזור לבית האלים לאחר תהליך משמעותי כדי להצליח ממעגל האלימות, וגם אנחנו רואות צורך לתקצב את זה. תודה רבה.
היו"ר עודד פורר
תודה.

רונית לב ארי.
רונית לב ארי
שלום לכולם, אני קודם כל מברכת על עבודת הוועדה ועל עבודת היושב-ראש וכל הוועדה. באמת הנושאים שעולים הם נושאים קריטיים.

אני רוצה להתחבר לנתונים שלאחרונה פורסמו על ידי הוועדה, והיושב-ראש פורר דיבר עליהם בתקשורת, לגבי הגברים האלימים שבחלקם הגדול לא נמצאים במסגרת טיפולית ויוצאים מהכלא וכו'. השאלה למה לסגור את הנשים ולמה שלא יסגרו את הגברים, היא לא רלוונטית.

אני רוצה להעלות שאלה שאני יודעת שהיא קיימת כבר הרבה מאוד שנים. יש שני ציבורים שלפי תקנון עבודה סוציאלית, אם הוא לא השתנה, של משרד הרווחה, לא יכולים להיות בתוך המקלטים, ציבור נשים פגועות נפש וציבור נשים בזנות, שתי קבוצות מאוד מוחלשות שלפי מה שאני שומעת בשטח, בלית ברירה מוצאות את עצמן בתוך המקלטים הרגילים. השאלה אם יש חשיבה ואפילו דחופה לתת מענה לשתי הקבוצות האלה על מנת לפנות את המקלטים הרגילים לנשים לא מהקבוצה הזו, על מנת באמת לענות על הצרכים האמיתיים של מגוון הנשים והילדים שצריכים את המענה.
היו"ר עודד פורר
תודה.

אסתר אשל, מנהלת האגף לשירותים חברתיים בעיריית אור יהודה, מרכז שלטון מקומי.
אסתר אשל
צוהריים טובים לכולם, קודם כל אני באמת מברכת על הגברה של התחום הזה. אני רק יכולה להגיד גם מאצלנו וגם ממקומות אחרים, מהקולגות שלי, שיש עלייה דרמטית בפניות בתוך הרשויות. מקלטים זה דבר מצוין שבאמת מרחיבים אותם ודואגים שיהיה לנו בעצם את האפשרות להגן על אותן נשים, אבל בתוך הרשויות עצמן יש עלייה דרמטית. אני יודעת שמשרד הרווחה תיגבר ברשויות שאין להן מרכזים ובעצם פתח להן את השירות הזה, שזה מבורך, אבל אני חייבת לציין שהשירותים הקיימים גם צריכים תיגבור, אז בתקציבים הבאים שיהיו, זה מצריך עוד תקציבים.

אני פונה גם לרשות וגם למשרד הרווחה לראות בהחלט את הצרכים של המרכזים הקיימים, כי צריך לקחת בחשבון שהמרכזים הקיימים הם כבר מבוססים בתוך היישוב, הם כבר מוכרים, כבר יש נגישות לאנשים. בתקופת הקורונה ולחץ שכזה הפניות הן רבות וזה באמת עלייה ממש דרמטית בפניות מכל סוג שהוא, כולל נושא של טיפול בילדים, כי הלחץ של הילדים והאלימות בתוך הבית, היא לא חייבת תמיד להיות אלימות פיזית. גם אלימות מילולית היא מאוד עזה וזה בא לידי ביטוי.
היו"ר עודד פורר
תודה.

צילית יעקובסון, עמותת בת מלך.
צילית יעקבסון
צוהריים טובים, אני מברכת על עבודת הוועדה. אנחנו נמצאים אכן בקשר רציף עם הרווחה, עם איריס.

דובר על קמפיין ודובר על סגר שיעלה שוב, לצערנו, פשוט מתוך ניסיון וידיעה כואבת, את רמת האלימות שרק תעלה, לא תרד, והצורך בהתייחסות במתן מענה מדויק גם למגזר החרדי. זה לא רק עניין של שפה, זה לא רק עניין של לכתוב את ההודעות בשפה אחרת, אלא יש צורך, ואנחנו התרענו וביקשנו ושלחנו מכתבים עוד בגל הראשון. זה דבר מאוד משמעותי כשאנחנו נאלצים לעשות אותו כעמותה שפועלת בתוך המגזר החרדי. המגזר עובר תהליכים ואנחנו עושים עבודה מאוד מאומצת ונכנסים גם לעיתונות חרדית, זאת אומרת, הדבר אפשרי.
היו"ר עודד פורר
חשוב.
צילית יעקבסון
הוא מאוד חשוב, ולא הגיוני שרק אנחנו כעמותה נצטרך לעבוד מתוך הקהילה מבפנים, בתוך ההרדקור של הקהילה, כאשר קמפיינים ממשלתיים, אני מניחה שהם חשובים ביותר כמו השאלות, לא יופצו לצורך כך בתוך הקהילות, אז אני אשמח לשיתוף פעולה. תודה.
היו"ר עודד פורר
תודה.

עו"ד מאיה הרצברג אלון, באמת בקצרה כי אנחנו לקראת סיכום.
מאיה הרצברג אלון
אני נציגת לשכת עורכי הדין. קודם כל גם אני מצטרפת לתודות לוועדה ולעומד בראשה.

ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד אבי חימי, שלח גם לאדוני וגם עוד לחבר הכנסת גלעד ארדן, השר לביטחון פנים דאז, בחודש מאי, מכתב שבעצם ביטא איזושהי המלצה שלנו בעקבות צוות חשיבה שאנחנו הקמנו לאור התגברות האלימות במשפחה בתקופת הקורונה.
היו"ר עודד פורר
אני בחודש מאי לא הייתי יושב-ראש הוועדה. גלעד ארדן נמצא בוושינגטון, אז אני מציע שתשלחו שוב את המכתב.
מאיה הרצברג אלון
נכון, אנחנו שלחנו שוב את המכתב לפני כמה שבועות גם לאדוני. אני מקווה שהוא ראה אותו ואם לא, אנחנו נשלח אותו שוב.
היו"ר עודד פורר
לא קיבלנו אותו.
מאיה הרצברג אלון
מה שכתוב במכתב זה בעצם ההצעה שלנו שהיא לא חדשה כל כך, אבל משום מה לא יושמה, להקים מטה לאומי שמקשר בין כל המשרדים הרלוונטיים לתופעה, מטה לאומי שיהיה בו גם משרד העבודה והרווחה וגם המשרד לביטחון פנים וגם משרד הבריאות וגם משרד החינוך, שבעצם ירכז, כי אני שומעת פה על המון יוזמות נקודתיות מאוד חשובות אבל איכשהו הדברים בדרך לא מתחברים.
היו"ר עודד פורר
תשלחו בבקשה שוב את המכתב ותוודאו קבלה מול הלשכה.
מאיה הרצברג אלון
אני רק אבקש להשלים עוד משפט אחד. אנחנו גם המלצנו להקים מוקד טלפוני כדוגמת מוקד 105 שמאוד הצליח. אני חושבת שיכול היה מאוד לעזור גם לנושא אלימות במשפחה.

הדבר האחרון שאני רוצה לומר, זה אנחנו כעורכי דין פוגשים נשים ממעמד סוציו אקונומי יחסית גבוה שהן נפגעות מאלימות במשפחה, המקלטים לא רלוונטיים אליהן והן לא יודעות לזהות נכון מתי הסימנים מדאיגים ומה עושים איתם. בתחום החינוך כאן, יפה שעה אחת קודם להתחיל להעביר מסרים וקמפיינים בציבור איך מזהים אלימות, מה עושים עם אלימות, ולתת מענה גם לנשים שמקלטים לא מתאימים להן. תודה רבה.
היו"ר עודד פורר
תודה.

נאילה עואד, מנכ"לית עמותת נשים נגד אלימות.
נאילה עואד
תודה על היוזמה. אני אתייחס לעניין המקלט כי אנחנו ניגשנו לקול קורא. נכון שקיבלנו מקלט וזה לא לנשים ערביות, זה מעורב, נשים ערביות ויהודיות. נכון שקיבלנו תשובה מהמשרד שעברנו את ועדת המכרזים וזה מחכה לאישור של האוצר.

השאלה שלי, כשנפגשו איתנו, זה היה ביוני. אנחנו החזקנו את הבניין. מהרגע הזה עד היום לא קיבלנו אישור. איך אנחנו נוכל להסתדר במובן הזה שזה לוקח חודשים אחרי חודשים ומצפים ממני, ועכשיו שואלים אותי אם אני יכולה לפתוח את המקלט ב-15 בנובמבר? עוד לא קיבלתי אישור. אני אתחיל לקנות את הציוד ואין מי שיפצה אותי? אני אתחיל לערוך את הראיונות עם הצוותים שצריכים להיות ולהבטיח להם עבודה ולא תהיה עבודה? אי אפשר להבטיח ולהתנהל בצורה כזאת עמומה כשעוד אין אישור רשמי ואין הסכם חתום, ואי אפשר להבטיח הבטחות. אני לא סומכת על הבטחות של האוצר ולא של הממשלה. זה חלק מאוד חשוב בהתנהלות שמקשה על ארגונים של החברה האזרחית.

בעניין של מרכזי הסיוע, עכשיו איריס דיווחה על 9 מיליון. לכמה מרכזי סיוע? אנחנו יודעות שיש עוד שישה מרכזי סיוע נוספים בנוסף ל-12 מרכזי הסיוע שניגשו לוועדת תמיכות. האם מגדילים את התקציב ואז מוסיפים עוד מרכזי סיוע? אני מדברת על מרכז סיוע ---. בקושי אנחנו מקבלות 300,000 בשנה, רק מקבלות על פגיעות מיניות ואף אחד לא מתעסק עם האלימות. מרכז הסיוע שלנו גם מטפל בעניין של אלימות כלפי נשים, לא רק פגיעות מיניות.

בעניין של "בעצמי", שזה ליווי לנשים יוצאות מקלטים לפי החלטת הממשלה, לסיוע לנשים נפגעות אלימות יוצאות מקלטים, חוץ מהמענקים, אנחנו מקבלות מארגון "בעצמי", שאין להם את כוח האדם המספיק שיוכלו לטפל בנשים שכרגע הן יוצאות מקלטים והן לא יודעות איך להסתדר, צריכות את הליווי, אז אנחנו מחזירות אותן לעוד מעגל של אלימות וניצול.

בעניין של נשים נפגעות סמים, מי שמשתמשת בסמים, אין לה מקום של מקלט, אז מה עושים? שירותי הרווחה מתנערים מאחריות. מקסימום שוכרים לה מלונית ואף אחד בתוך 14 יום לא שואל מה יהיה איתה, מי יסתדר איתה, מי ילווה אותה. הסכנה אחרי 14 יום מסתיימת כשנודע לנו שהיא גם משתמשת בסמים? אלו סוגיות שאנחנו כארגונים פמיניסטים מתמודדות איתם. אנחנו רק סומכות על תרומות של פרטיים ואנשי עסקים שיכולים לתרום ולהירתם לעזור לאישה, לתת לה אוכל בשעת חירום. הקורונה הזאת מאוד מגבירה את העניין העצוב הזה. הנשים נמצאות ברחובות, לצערי, ואין מענים. אי אפשר להתנהל בצורה כזאת.
היו"ר עודד פורר
תודה. אני רוצה להתייחס לדברים וגם לסכם. ראשית, לגבי מה שאמרת על תמיכות למרכזי סיוע, אימאן, זה ברמה החשבונאית, לא ברמה של מרכזי סיוע. ברמה העקרונית יש תקנות תמיכות. אם אתה עומד בהן, אתה נכנס לתוך הפול הזה עם ערך נקודה. אם חילקו 5.8 מיליון שקלים בהתאם לערכי הנקודה, זה מתחלק בין כל הארגונים שעמדו בקריטריונים. אם יוסיפו עוד שלושה, השלושה האלה יתחלקו בין כולם. אני לא יודע אם הארגון הזה ספציפית נמצא שם או לא נמצא שם, עומד בתוך התקנות.
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
בינתיים מוסיפים עוד מרכזים. הם הוסיפו את הסכום אבל עוד מרכזים יצטרפו. פעם חילקו בין שמונה, עכשיו בין 14.
היו"ר עודד פורר
זה חלק מהעניין. יכול להיות שהיום יש יותר שעומדים בקריטריונים. לכאורה, אם היום יהיו יותר מרכזים שעומדים בקריטריונים להיכנס, אז כל מרכז מקבל פחות.
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
כן, אבל לכאורה אנחנו מרגישים שהוסיפו את הסכומים אבל כל מרכז מקבל פחות.
היו"ר עודד פורר
גם התוספת של המרכזים, ואת זה צריכים להבין פה בממשלה, אם יכפילו את מספר המרכזים, זה לא אומר שבמרכזים הקיימים העבודה תרד. להיפך, זה פשוט יאפשר ליותר אנשים להגיע ולקבל סיוע, ולכן את זה צריך לקחת בחשבון.

אני לפני סיכום רוצה להוסיף ולהודיע לפרוטוקול, לפי סעיף 120/ד/2 לתקנון הכנסת, הפרטים לגבי מיקום או שמות מקלטים, ככל שנחשפו בטעות במהלך הדיון, יהיו חסויים בפרוטוקול כדי להגן על ביטחון הנשים שנמצאות שם. זה ברמה הפורמלית קודם כל.

אני מבקש ממשרד הרווחה, איריס פלורנטין, אנא תעבירי את כל הפרטים על התוכניות שביצעתם עכשיו, כולל לוחות זמנים. להגיד "נעשה", אני מקבל את מה שנאמר פה גם קודם. נעשה – מתי? חודש? חודשיים? שלושה? שבוע? שבועיים? שלושה? לשים לוחות זמנים בתוך התוכניות.

אנחנו מבקשים שלתוך התוכניות תכניסו חשיבה לקבוצות ייחודיות כפי שעלה פה, בין אם זה המגזר החרדי שעלה פה כנושא שבהחלט צריך לטפל בו ולא יכול ליפול כל כולו על המגזר השלישי, ובין אם זה מה שאמרה רונית לב ארי לגבי ספציפית אם יש נשים שהן פגועות נפש או יש נשים - - - . יש פה איזושהי חשיבה שצריך לתת לגבי המאפיינים הייחודיים לקבוצות כאלה או אחרות.

אני מבקש ממשרד הרווחה ובכלל ממי שעוסק בעניין, גם כאן זירוז האישורים למקלטים. מרגע שמישהו נכנס לתהליך, התהליך הזה חייב להיות מאוד מאוד מהיר, כולל אם אתם רוצים לתת איזשהו אישור ביניים, ובלבד שיושלמו פרטים. אי אפשר לצפות ממישהו לקבל את האישור באוקטובר ולפתוח את המקלט בנובמבר, אלא אם כן הוא לקח על עצמו את הסיכון של לשכור, של לטפל, של להכין. בעניין הזה אני מסכים לחלוטין. אתם חייבים לייצר פה איזשהו נוהל ברור, ואנחנו נעשה את זה בישיבת המעקב הבאה.

יחד עם זאת אני חייב לומר שגם כחלק מהדברים שעולים פה וגם כחלק מהדברים שעולים בשוטף, ברור לחלוטין שצריך מעקב מאוד מאוד צמוד גם על התוכניות וגם על ביצוע התקציב. זאת אחת הסיבות שאני ביקשתי להקים ועדת משנה למעקב אחר הביצוע התקציבי של התוכנית למניעת אלימות במשפחה, כדי לאפשר באמת עבודה יותר שוטפת. זה בהמשך גם להצעה לסדר שהייתה במליאה, של חברת הכנסת תמר זנדברג.










הקמת ועדת משנה למעקב אחרי ביצוע תקציבי של התוכנית למניעת אלימות במשפחה

אנחנו מבקשים לפי סעיף 109 לתקנון הכנסת, ואני עובר בעצם לסעיף הבא בסדר היום, להקים את ועדת המשנה למעקב אחר הביצוע התקציבי של התוכנית למניעת אלימות במשפחה, שסמכויותיה יהיו כדלקמן: בדיקת ביצוע התוכנית כנדרש על ידי משרד האוצר ואגף התקציבים. צריך להוסיף פה, וגם משרד הרווחה, כי משרד האוצר ואגף התקציבים מתקצבים, משרד הרווחה מבצע, ומעקב אחר הביצוע התקציבי של התוכנית, ניצול התקציב במלואו וניצול היתרות ככל שישנן.

ועדת המשנה תדווח ליושב-ראש הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי אחת לחודש על פעילותה. אני מצפה שוועדת המשנה תבצע את הישיבות, ואנחנו מעת לעת נקיים גם ישיבת מליאה בנושאים הנ"ל כדי לסכם ולראות איפה אנחנו עומדים, ולהבין גם שיהיה מעקב שוטף לוועדה על התקדמות התוכנית.

חברי הוועדה יהיו יושבת-ראש הוועדה, חברת הכנסת תמר זנדברג, וחברים בה, חברת הכנסת עאידה תומא סלימאן, חבר הכנסת משה ארבל וחברת הכנסת תהלה פרידמן.

מי בעד הקמת הוועדה? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה

ההצעה אושרה

אין נמנעים, אין מתנגדים. הקמת הוועדה אושרה פה אחד.


הוספת חברים לוועדת המשנה לנערות וצעירות בסיכון

בנוסף, אני מבקש להוסיף חברים לוועדת המשנה לנערות וצעירות בסיכון, את חברת הכנסת עאידה תומא סלימאן ואת חבר הכנסת משה ארבל, נוסף על חברת הכנסת קטי שטרית וחברת הכנסת ע'דיר כמאל מריח שכבר הצבענו עליה.

מי בעד? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה

ההצעה אושרה



אין מתנגדים, אין נמנעים. ההצעה אושרה.

תודה, חברים, הישיבה נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 12:59.

קוד המקור של הנתונים