פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

;הכנסת העשרים-ושלוש

הכנסת



243
ועדת הכספים
23/08/2020


מושב ראשון



פרוטוקול מס' 118
מישיבת ועדת הכספים
יום ראשון, ג' באלול התש"ף (23 באוגוסט 2020), שעה 21:53
סדר היום
הצעת חוק-יסוד: הכנסת (תיקון מס' 50 - הוראת שעה) (התפזרות בשל אי-קבלת חוק תקציב)
נכחו
חברי הוועדה: יצחק פינדרוס – היו"ר
ינון אזולאי – מ"מ היו"ר
רם בן ברק
קרן ברק
ניר ברקת
אחמד טיבי
אופיר כץ
מיקי לוי
בצלאל סמוטריץ'
אלכס קושניר
שלמה קרעי
קטי קטרין שטרית
הילה שי וזאן
רם שפע
אנטאנס שחאדה
עאידה תומא סלימאן
חברי הכנסת
צבי האוזר
מיקי מכלוף זוהר
מוזמנים
שר האוצר ישראל כץ
רונן פרץ - מנכ"ל משרד רה"מ

רוני חזקיהו - החשב הכללי, משרד האוצר

שירה עמיאל - רכזת תקציב תרבות וספורט באג"ת, משרד האוצר

אסי מסינג - היועץ המשפטי במשרד האוצר, משרד האוצר

יוגב גרדוס - סגן הממונה על התקציבים, משרד האוצר

אלי ביתן - חשב מטה אגף החשב הכללי, משרד האוצר

שאול מרידור - הממונה על התקציבים במשרד האוצר, משרד האוצר

אסתי פלדמן - עו"ד בלשכה המשפטית, משרד האוצר

שרית פלבר - משפטנית, משרד המשפטים

מאיר לוין - משנה ליועץ המשפטי לממשלה משפט כלכלי, משרד המשפטים

איל זנדברג - ראש תחום משפט ציבורי, משרד המשפטים

ליאור פינקל-פרל - מנכ"לית מנהיגות אזרחית, ארגון מנהיגות אזרחית

שני אורן - נציגות מנהיגות אזרחית, ארגון מנהיגות אזרחית

תומר נאור - היועץ המשפטי, התנועה למען איכות השלטון בישראל

הידי נגב - מנהל מחלקת מדיניות וחקיקה, התנועה למען איכות השלטון בישראל

מיקה שפיר - רכזת המחלקה למדיניות וחקיקה, התנועה למען איכות השלטון בישראל

דוד שרפר - נציג גני חינוך מיוחד

יחיאל גולדבלט - קשרי ממשל, משרד הפנים
ייעוץ משפטי
שגית אפיק
אייל לב ארי
שיר שפר (עוזרת משפטית)
מנהל הוועדה
טמיר כהן
רישום פרלמנטרי
רמי בן שמעון;
אור שושני;
רונית יצחק
הצעת חוק-יסוד
הכנסת (תיקון מס' 50 - הוראת שעה) (התפזרות בשל אי-קבלת חוק תקציב), פ/1741/23 כ/847, הצעת ח"כ צבי האוזר
היו"ר יצחק פינדרוס
כפי שכולכם שמעתם יחד איתי במסיבת העיתונאים, כנראה שיש הבנות שאנחנו עוד לא הולכים לבחירות ואנחנו, בעזרת השם, הולכים לסיים את השנה טוב וכנראה טוב יותר ממה שהתחלנו אותה. הגמרא בראש השנה אומרת: כל שנה שרשה בתחילתה, אבל בסוף - - -
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
מתעשרת בסופה.
היו"ר יצחק פינדרוס
יפה. אז אנחנו כנראה הולכים לסיים את השנה יותר טוב ממה שהתחלנו אותה. הגיע לכאן שר האוצר שידבר על המתווה שנראה סביר. כפי שאמרתי, יש כאן שני חלקים. חלק אחד על דחיית החוק והחלק השני, עליו הוועדה עמדה ואני שמח שהעמדה הזאת התקבלה על דעת כולם, הוא למצוא דרך – נראה אם זה הוסכם על כולם, אני מקווה שכן – להתנהל ב-100 הימים הקרובים או עד שיובא תקציב בתאריך שדובר עליו. אדוני שר האוצר, בבקשה.
שר האוצר ישראל כץ
ערב טוב לכם. אנחנו נפגשים שוב. בפעם שעברה זה הסתיים פה אחד כאן.
היו"ר יצחק פינדרוס
גם הפעם. אדוני, יש לי תחושה שגם הלילה אנחנו נסיים פה אחד, אלא אם כן יש למישהו אינטרס סתם לעשות. אני חושב שההבנות טובות לכל הדברים שדיברנו עליהם.
שר האוצר ישראל כץ
מי שמתעקש על בחירות, אנחנו לא יכולים לשכנע אותו. כרגע אנחנו כאן תוך כדי ניסיון סביב הצעת חוק פרטית שבאה לדחות את המועד האחרון להגשת תקציב מדינה. מאחר ויש רצון לקדם את זה, אז כבר נכנסים מרכיבים נוספים לעניין, בעיקר סביב הצורך לעבות את התקציב הקיים.

זה לא סוד שאני חשבתי וחושב שהיה טוב מאוד אם היו מאפשרים להביא תקציב לשנת 2020. הכנו תקציב, הכנו חוקי הסדרים. הייתי שמח לראות את הכנסת נכנסת לדיונים מהירים בנושא הזה, לא רק בתקציב אלא גם בחוקי ההסדרים.

אבל מאחר ונעשתה כאן פשרה פוליטית ולא ניתן להביא תקציב ל-2020, השאלה היא באיזו דרך נרחיב את האפשרות לתקצב תחומים דחופים במשק ובכל מיני נושאים על בסיס תקציב 2019 שהוא נוהג גם ב-2020.

נמצא כאן החשב הכללי? הוא היה פה וצריך להגיע. החשב הכללי הוא ממונה על הפעלת אחד חלקי 12 בתקציב הקיים, כמובן, בשיתוף אגף התקציבים, תוך כדי בדיקת המקורות ושאר הדברים. לא מעט דברים פתרנו במאמץ משותף. הדבר האחרון זה נושא החינוך המשלים. לקראת פתיחת שנת הלימודים, יש גופים חשובים ויקרים מאוד שבגלל העובדה שאין תקציב לשנת 2020, הם נשארו במצוקה משמעותית עם חשש כבד שלא יוכלו להיפתח ולתפקד השנה.

אי-אפשר להשתמש בתקציב קורונה. תקציב קורונה, 4.2 מיליארד, אושר בממשלה והובא לפני הכנסת כדי שיאושר, הוא מאפשר מוגנות לכל התלמידים בנושא הקורונה, כולל תוספת מורים, סידורים, מחשבים, דיגיטציה. אבל הוא לא מאפשר לקחת ממנו לתקציב השוטף.

לכן נוצר פער עצום בין ההיערכות הזאת לבין היכולת לתקצב את אותם גופים. כאן נעשה מאמץ שהוביל אותו החשב הכללי עם הצוות שלו, בשיתוף אנשי אגף תקציבים שממונים על הקשר עם משרד החינוך, גם אני ואחרים היינו מעורבים, גם שר החינוך ומצאנו פתרון לאפשרות להפעיל את זה.
היום הגיע מרכז השלטון המקומי וחידד בנושא כיתות לימוד ומחייב אישור של הממשלה. את נושא כיתות הלימוד מנסים לפתור. זו הדרך שמתנהל תקציב המשכי של אחד חלקי 12. כרגע זה במצוקה גדולה, החשב יסביר מהן המגבלות שהוא לוקח על עצמו כעת, נדמה לי 50% יכולת להוציא מה-400 מיליארד, לא מתקציבים נוספים. מוגבל מאוד לתחומים שמגיע להם כסף לפי התקציב ולפי כל ההחלטות.

ברגע שיתקבל כאן התיקון של תוספת לפי מגבלת ההוצאה אם היה תקציב – אבל זה לא קשור, אין תקציב – אבל מגבלת ההוצאה, אני אומר מה שאמרו לי הגורמים המקצועיים, בחברות הדירוג הבין-לאומיות מקובל כמדד. תקרת ההוצאה היא 13-12 מיליארד שקלים על ה-400, וזה מאפשר תוספת לביטחון שראש הממשלה אמר בדיון שעשינו שזה חריג זה וחייבים לתת את זה.

אבל התברר שאי-אפשר לתת את זה כי זה לא קורונה ולא היה מספיק מתוך המקורות הקיימים. העסק הזה לא הסתדר ויש עוד לא מעט תחומים אחרים וביניהם בני הישיבות וגורמים אחרים, לא כמועדפים על אחרים אלא כמקבלים את מה שמגיע להם, גם בביטחון, גם בני הישיבות וגם הרבה משרדי ממשלה אחרים. מי שמנהל את זה הוא החשב הכללי לפי חוק.

אני מייצג את משרד האוצר מול הצעת חוק פרטית. אני מייצג את עמדת הממשלה וראש הממשלה. ככל שאני יודע, גם תוך כדי הדברות עם כחול לבן וכל שאר הגורמים במסגרת ההבנות הכלליות שיש עכשיו. מאחר ואני לא קובע לכמה זמן זה יידחה, אני לא הייתי מעורב – אלה סיכומים שעושים. אבל הקטע הזה שנוגע ישירות לתפקודי כשר אוצר וליכולת לעמוד בצורך לתגבר ולפעול בתנאים האלה שהם לא אופטימליים, הייתי מעדיף שהיה תקציב. אבל אין תקציב, אז אי-אפשר להגיד אין תקציב אבל יש איזשהו סוג של תקציב. אין תקציב.

אין תקציב, לכן צריך לקבוע כאת את האפשרות המוסכמת להגדיל, להמשיך באותה דרך של אחד חלקי 12. מי שממונה על השיקול ועל הביצוע באופן מקצועי זה החשב והחשבות הכללית, זה תפקידם. יש ועדת חריגים ויש דברים אחרים.

ברגע שתעבור ההחלטה בחוק, אזי הוא יכול – אני מציע לתת לו להסביר את הדברים – לשחרר את כל ה-400 מיליארד, מה שהוא לא יכול לעשות היום. הכסף קיים – הוא לא יכול לשחרר אותו. הוא יכול לשחרר ולגם להפעיל שיקול דעת לגבי סדר העדיפויות לגבי התוספות. כל חקיקה אחרת שתתחייב להביא קופסת תקציב לממשלה ולוועדת הכספים, היא פשוט הפוך לגמרי מהנוהל הזה. אין דבר כזה, אי –אפשר להגביל את שיקול דעתו ואי-אפשר להגביל את הכללים שבגללם הוא כיום מנהל את הדברים. זו פשרה שהיא לא הדבר המיטבי, הייתי מעדיף שיהיה תקציב ושייקבע סדר עדיפות חדש.

למשל, הייתי בטוח שאם נגיש תקציב לממשלה, אז אני אוכל לאלץ את ההסתדרות גם להתפשר ולאפשר למגזר הציבורי לשאת בנטל, והייתה הידברות. אני לא יכול לעשות את זה בלי תקציב. אין מה להיאבק ואין מה לשכנע מול מקום שאין בו נקודת משען אחת.

הבאת התקציב הייתה מאפשרת לייצר סדר עדיפות יותר מעודכן, כמו שצריך, וגם את אותו גידול של עד מגבלת ההוצאה. לצערי, זה לא קורה בגלל הוויכוח הפוליטי. זה לא טוב מבחינתי כשר אוצר וכל ביקורת שתימתח על זה, יש בה לגיטימיות.

אבל בגלל העיקרון של הפשרה בשביל לאפשר את קיום הממשלה ולעסוק בדברים העיקריים, אלה הדברים שנקבעו. אין תקציב – יש החלטה של הגדלת האחד חלקי 12 עד לקריטריון של מגבלת ההוצאה והמשך הביצוע. כמו שמתבצע היום, בלי להביא את זה לממשלה ובלי להביא את זה לכנסת.

אני יודע שזה מאוד מפתה כל חבר כאן בוועדת הכספים שיביאו לנו. אבל כשמביאים תקציב, הוא מאושר פעם אחת בממשלה ובכנסת אחרי דיונים, ומי שממונה על הביצוע זה משרד האוצר על כל אגפיו. אם זה נקלע לאחד חלקי 12 כבר 3 פעמים, אז החשב הכללי ממונה ואנחנו נמצאים בזה. אנחנו לא נמצאים במצב האופטימלי.
כל פרשנות שינסו לתת
אין תקציב אבל יש דמוי תקציב, ואם יש דמוי תקציב – נביא אותו לממשלה, לכנסת. זה פשוט לא נכון. זה לא עניין של פרשנות. המציאות ברורה מאוד וזו המציאות שאני יודע לתפקד מולה.

יש כאן הצעת חוק פרטית. יש כאן מעורבות ממשלתית קואליציונית בעניין של איך להוסיף תוספת כדי לתת לתחומים חשובים – מניתי רק חלק מהם – יש הרבה תחומים אחרים. אבל זה צריך להתבצע בדרך שזה מתבצע היום. אי אפשר עכשיו לבצע את זה בדרך אחרת של חלוקה פוליטית בממשלה או בכל מקום אחר.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
אדוני השר, אבל היועץ המשפטי של המשרד אמר כאן בדיון הקודם בבוקר שהתוצאה תהיה שסכומים שהוגדרו בעבר קואליציוניים, החשב לא יוכל להפנות אותם לייעודם מבלי שתהיה החלטת ממשלה בוועדת כספים בהתאם לנוהל היועץ על כספים קואליציוניים.

שלא ניצור מצב בסוף שהגדלנו את המסגרת ואז משפטנים אומרים לאדוני השר – אני סומך, אני יודע שתביאו את זה לדברים הנכונים - - -
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אבל זה לא יקרה, אדוני השר, יש בעיות חוקתיות קשות. שלחתי היום מכתבים ליועץ המשפטי לממשלה וביקשתי לשלוח את הנציג שלו. יש כאן עירוב של מין בשאינו מינו. אם הייתם נשארים בלשון החוק 100 ימים, יכול להיות שהיינו בולעים. אבל התוספות המטורפות שמגיעות כאן שהיועצים המשפטיים מגדירים אותם - - -
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
מיקי, אבל דווקא לזה כולם כאן הסכימו שאם דוחים, אתה חייב - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
מיקי, גם אתה בדיון ביום רביעי הסכמת. אני מזכיר לך, מיקי, גם אתה בדיון ביום רביעי ביקשת את זה.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
- - - לא דיברתי על הכסף. אמרתי: אתם רוצים 100 ימים? תביאו 400 מיליון – הנה עדי – במסגרת תקציב ה-1.75 של החיוב. אני אמרתי, אני לא אומר שלא. אבל מה שעשיתם פה זו חוכא ואטלולא.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
לא, מיקי. זה אמור לפתור את - - - וכנפיים של קרמבו, תנועות הנוער - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
נכון. על זה דיברנו. מיקי, אתה ביקשת.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
- - - והישיבות. זה אמור לתת מענה - - -
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אבל אומר היועץ המשפטי: לא זאת ועוד, 2.5% בנוסף ל-אחד חלקי 12. חברים, מאיפה? אני יודע מה יקרה - - - קיצוץ רוחבי של 8% - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
מיקי, הבנו. יענו היועצים המשפטיים. לשאלה ששאל בצלאל, השר רוצה להתייחס.
שר האוצר ישראל כץ
חד וחלק וחד-משמעית, שאלתי את החשב הכללי 5 פעמים, כולל היום כמה פעמים, בהינתן הגידול הזה והאפשרות שלו לשחרר את כספי התמיכות, האם הוא יודע להגיד חד-משמעית שהוא יודע לתקצב את הדברים האלה. תשובתו הייתה חד-משמעית כן. את כל התמיכות. זה גם תמיכות של 2 מיליארד שקל בערך. כל פעם נתפסים על מגזר אחד או שניים.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
בשירות הלאומי, החמ"ד – כל מה שאנחנו מכירים.
שר האוצר ישראל כץ
כן. יש עוד תמיכות אחרות לגמרי שלא - - -
קטי קטרין שטרית (הליכוד)
גם קרן קָרֵב, היל"ה - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
ארגוני הנוער - - -
שר האוצר ישראל כץ
החשב הכללי הוא הממונה על הביצוע. מוזר בעיניי שאנשים שעובדים במשרד האוצר, באים לייצג אג'נדות אחרות. הערתי להם ואני עוד אעיר וגם אטפל בעניין הזה, ולא חשוב מה הגדרת תפקידו של אותו אדם. אני אטפל עם הגורמים המתאימים בכל הדבר הזה של לנסות לבוא ולתפור כאן תקציב בתוך תקציב שהם יכינו אותו ויעשו את הדברים עם כל מיני פרשנויות מוזמנות. אני לא רוצה להתייחס לזה.

החשב הכללי הוא ממונה על ביצוע אחד חלקי 12, אף אחד לא חולק על זה. אלה היו העמדות שאני דאגתי שיבררו וישמעו גם בלשכת היועץ המשפטי וזה היה התנאי אפילו לעשות את זה, שהחשב הכללי יוביל את זה לפי השיקול המקצועי. וכל הגידול והדברים שצריכים – הוא יעשה לפי השיקול המקצועי ההמשכי של הדברים האלה והכול יהיה בהתאם לחוק. וחד וחלק, אם יש כאן ספק, אני אומר, יושב-ראש הוועדה - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
ממלא מקום. אני מבקש לשמור על כבודו של יושב-ראש הוועדה. אני ממלא מקומו.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
יושב-ראש הישיבה.
שר האוצר ישראל כץ
כשאני נואם בכנסת ויושב מישהו בראש הישיבה, אני קורא לה גברתי היושבת-ראש או אדוני היושב-ראש בלי לגרוע כהוא זה מזכויותיו הרבות של היושב-ראש המיתולוגי של הוועדה. אנחנו מאחלים לו גם בריאות רבה ושיחזור עם הרבה כוח.

אם יש ספק למישהו – לא לי – לגבי התמיכות, שיצוין שזה כולל גם את התמיכות. ציינו את הדברים. בשביל זה הכנסת באה ומעבירה את הדברים. אין כאן שום עניין לשנות את התוואי שעובדים לפיו בהגינות. אני אומר את זה עוד פעם חד וחלק.

הבעיות צצות כל הזמן. אמרתי לכם, היום בא השלטון המקומי – כבר פתרנו את בעיית הגופי מהחינוך המשלים – וחידד את נושא הכיתות וישבו איתו מאגף התקציבים והחשב ומי שצריך כדי למצוא גם לזה פתרונות.

ברור, חבר הכנסת מיקי לוי, אתה ידוע בעיניי בהגינותך. אני לא יכול לחייב אותך לתמוך בכל דבר. אני בכלל לא מחייב אותך, אתה עושה את זה מרצונך. זכותך כאופוזיציה, כך או אחרת. זה בסדר גמור. אבל אני חושב שהתוספת הזאת שהיא במסגרת פרמטרים מקצועיים, באה לאפשר לחשב הכללי לנהל את המדינה באופן נורמלי במצב שהוא הרבה פחות נורמלי.

זה לא מצב רגיל שלא נותנים להעביר תקציב. יש סבך כאן ומנסים לפתור אותו כדי לאפשר לממשלה להמשיך לתפקד. אבל שיהיה ברור לגבי התמיכות, אני מציע שיתאפשר לחשב הכללי לומר את דבריו, הוא הגורם המוסמך. אני עצמי שמעתי את הפרשנויות האלה. שיתנו גם את התוספת בכך שהוא ינהל אותה לפי הפרמטרים המקצועיים. כן, מאיר, ממך שמעתי את זה ומאחרים שדיברו איתך.
מאיר לוין
אני אתייחס בתורי.
שר האוצר ישראל כץ
שהחשב הכללי ינהל את זה באופן מקצועי לפי המנדט שלו, לפי הצרכים ולפי עקרונות התקציב של 2019 שאומצו ונקבעו. זו הדרך. זה לא שאני כשר אוצר אגיד לו: קח עכשיו את כל הסעיפים האלה ותעביר לפה ולשם. אני לא עושה את זה, אני מאפשר לו לעבוד בשיתוף כל הגורמים המקצועיים במשרד האוצר.

כל הפרשנות שזה כן תקציב ולא תקציב, עם כל הכבוד, זו כבר כניסה לתחום הפוליטי וגם ככה המצב הפוליטי מספיק מסובך. גם אני עוסק רק בחלק ממנו. אני לא עוסק במכלול הגדול אלא בקטע הזה שיהיה מצב שהתקציב של 2019 עם הגידול, ינוהל באופן מקצועי לפי הצרכים שנקבעו ולפי הנושאים.

לכן אני מבקש, אדוני היושב-ראש, לתמוך בזה. אני אומר עוד פעם, אני מבקש שהחשב הכללי יישאל ויאמר את דעתו.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אדוני היושב-ראש, נודע שחברת הכנסת פנינה תמנו שטה נדבקה בקורונה. הם שהו בגיבוש, כל אנשי כחול לבן, אני מבקש להוציא אותם לזום. הם מסכנים אותנו.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אתה רופא אפידמיולוג?
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אני מבקש פה כרגע את מפקד המשמר. הם מסכנים - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
מיקי, תפנה ליושב-ראש הכנסת. לא אליי או ליושב-ראש - - -
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
- - - מה אומר לי - - -
איתן גינזבורג (כחול לבן)
תגיד לי, אתה - - -
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
זה עניין - - - אני לא מדבר איתך. שתוק. אני אומר לך, אדוני, אני מבקש - - - כל שנייה הוא מפריע לי.
היו"ר יצחק פינדרוס
מיקי, אני מבין ללבך שסחבתי אותך מהצפון בשעה 21:00 בערב, אבל בוא, מיקי, בוא תחזור - - -
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אדוני היושב-ראש, יש כאן בעיה בריאותית - - -
איתן גינזבורג (כחול לבן)
תכבד את עצמך, לא אותי.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
יש כאן בעיה בריאותית. אני שואל אתכם - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
מיקי, תפנה ליושב-ראש הכנסת, יש את משמר הכנסת – אני לא אחראי על הבריאות פה. יש יושב-ראש לכנסת ויש משמר לכנסת – תפנה אליהם.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
יש לך מושג איפה היינו?
היו"ר יצחק פינדרוס
חברת הכנסת הילה רוצה לשאול אותך שאלה, אדוני השר.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
אגב, זאת לא הבעיה הבריאותית היחידה שיש בכנסת. יש אספקטים שונים.
היו"ר יצחק פינדרוס
חברת הכנסת, בבקשה.
הילה שי וזאן (כחול לבן)
תודה רבה, כבוד השר שהגעת לכאן להסביר וזה באמת מאוד חשוב. רציתי לבקש שמעבר לאחד חלקי 12, שתממש את סמכותך בנוהל התמיכות של סעיף 32 ותאשר את הגדלת התמיכות - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
השר אמר שזה בדיוק מה שהולך לקרות. אמר את זה השר. הוא אמר שהוא מפרסם מיד מבחני תמיכה באישור החשב הכללי והוא יוציא את זה. זה מה שאומר השר. זו היית התחלת דברי השר. הוא התחיל עם הדבר הזה. השר התחיל בדיוק עם זה – הילה, שאני לא אומר דבר לא נכון – השר אמר שהוא מוציא מיד מבחני תמיכה שזה הופך להיות לתמיכה ולא למקדמות.
הילה שי וזאן (כחול לבן)
החשב מוציא ולא השר.
שר האוצר ישראל כץ
החשב מוציא ולפי מיטב ידיעתי הוא כבר הוציא.
הילה שי וזאן (כחול לבן)
העיקר שזה ייפתר כך או אחרת. תודה.
היו"ר יצחק פינדרוס
החשב הכללי לא נמצא. אשמח לשמוע אותו. אני רוצה שנתחיל להקריא ולהתקדם. לא נעשה פה עכשיו דיון מחדש. זה כבר הדיון השלישי, אני מזכיר לכולם. אני מציע לא לפתוח דיון מחדש אלא נתקדם.
אסי מסינג
אדוני, אחרי שהחשב הכללי יתייחס, מאחר והייתה התייחסות לדברים שאמרתי בבוקר, אני אשלים אחרי שהחשב הכללי ידבר.
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
כבוד השר, בעניין התקציבים העודפים שהועברו מ-2019 - -
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
לא הועברו.
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
- - שיהיו בנוסף ל-2.5 או כלולות בתוך ה-2.5?
שר האוצר ישראל כץ
מה זה עודפים? החשב מגביל את עצמו בהוצאת ה-400 מיליארד. הוא לא מוציא אותם. אין עודפים. כרגע זה למצוא מקורות, ממש לחפש מקורות, לנושאים דחופים. ברגע שהחוק יעבור עם ההגדלה, אז הוא יפעל בהתאם לעקרונות שקיימים כבר בתקציב פלוס דברים דחופים.
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
יש עודפים ל-2019 שהמשרדים התחייבו עליהם והם עוד לא הוצאו והועברו מ-2019 ל-2020 ועדיין לא - - -
שר האוצר ישראל כץ
אני מציע שתיתן לחשב - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
השר הציע בצדק. שמעת את השר - - - החשב, תעבור ליד חבר הכנסת איתן גינזבורג.
רוני חזקיהו
שלום לכולם. החשב הכללי מנהל את התקציב ההמשכי במשך 8 החודשים האחרונים. אנחנו ערוכים לכל תרחיש. תרחיש אחד, אם יהיה צורך – אני מקווה שלא – גם להתכנס בסופו של דבר לאותם 400. זה יצריך מאיתנו פעולות קיצוץ נוספות בהמשך לפעולות שעשינו עד היום.

עד היום עשינו פעולות קיצוץ במסגרת תקציבי המשרדים השונים. היום אנחנו עומדים על כ-6 מיליארד שקל שחסכנו כדי לאפשר את התשלום של ארבע החודשים האחרונים ועיקרו של חודש דצמבר בסכומים קצת יותר גדולים מהסכום הזה.

כרגע אנחנו נדרשים לשתי סוגיות. סוגיה אחת היא סוגיית הסכום. ככל שיוחלט על סכום כזה או אחר, בהתאם לכך נדע לענות מעלה הארבעה. במסגרת הטייס האוטומטי, ההוצאה אמורה להיות בערך 415-415, כאילו היינו נותנים להוצאות להמשיך ולרוץ. מגבלת ההוצאה היא 412. אני מציע לא לעבור אותה. כל השאר, כל סכום שייקבע על-ידי הוועדה, הממשלה והכנסת, אנחנו נדע ליישם אותו לפי השיטה שאנחנו עובדים בה.

אנחנו עובדים לפי החוק. אנחנו משתמשים בסדרי העדיפות שקבע החוק. משלמים קודם כל מה שהחוק מחייב ואחר כך לפי הסכם - - - וכן הלאה. ככל שנשאר כסף, לאחר העניין הזה, אנחנו משלמים לפי עדיפות של התקציב של השנה הקודמת. בתוך זה, בעדיפות שנקבעה על ידי הממשלה.

אני מזכיר שבתחילת השנה נדרשנו כבר לעניין הזה. הממשלה קיבלה החלטה לשלם, אם אני לא טועה, סכום מסוים לטובת אשקלון - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
נהריה.
רוני חזקיהו
יכול להיות. - - - הממשלה קיבלה החלטה, זה - - - עדיפות - - -
ינון אזולאי (ש"ס)
בנהריה זה עבר? כי יש מקומות שהם זה לא עבר.
רוני חזקיהו
אל תתפוס אותי במילה. נתתי את זה כדוגמה - - -
ינון אזולאי (ש"ס)
הדוגמה לא טובה, אני חייב להגיד לך.
קטי קטרין שטרית (הליכוד)
הפרש של כסף שנצבר אבל לא עבר.
שלמה קרעי (הליכוד)
זה כמו הקרן לעסקים בסיכון, אדוני החשב.
רוני חזקיהו
- - - עובדה שאם הממשלה מחליטה, זה מקבל עדיפות בעינינו. זה נצבע ואנחנו נשם את זה. זאת אומרת, ככל שהממשלה תקבל החלטה בגין הוצאות כאלה ואחרות ואנחנו נבצע את כל התשלומים שאנחנו צריכים לבצע במסגרת המכסה שיש לנו פלוס מה שתתנו לנו, ככל שתישאר יתרה, אנחנו נבצע את החלטות הממשלה על-פי היתרה הזו.

נשאלתי בצוהריים ונשאלתי גם בעבר ואני אומר שוב: לגבי הסכום הרגיש שהובטח פה כמה וכמה פעמים, אותו סכום של המקדמות של ה-70% וכן הלאה, אם יהיה לנו את התקציב המתאים, ואני מדבר ברמות שדיברתי עליהן, עד מגבלת ההוצאה, אז אנחנו נדע לשלם 100% מהתמיכות האלה שדיברנו עליהן רוחבית לכל המערכת.
היו"ר יצחק פינדרוס
על איזה סכום אתה מדבר, אדוני החשב? חשוב לנו לדעת.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
זה אומר שצריך - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
שנייה, בצלאל. על איזה סכום אתה מדבר? זה אחד. שניים, אנחנו מדברים על 2 מיליארד שקל שנמצאים בסעיפי התמיכות למיניהם. את זה אנחנו רוצים לדעת.
רוני חזקיהו
אמרתי גם בצוהריים, סדר גודל של מיליארד.
רם שפע (כחול לבן)
אמרת עד 3 מיליארד.
רוני חזקיהו
3 מיליארד זה כל התמיכות.
היו"ר יצחק פינדרוס
2 מיליארד שלק לתמיכות.
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
עד 30%.
היו"ר יצחק פינדרוס
מיליארד יצא ונשאר עוד מיליארד.
רם שפע (כחול לבן)
2 מיליארד - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
וחסר עוד? זה ה-75%?
רוני חזקיהו
- - - לאשר את - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
אני בכוונה מחדד את זה – אם אנחנו מאשרים, כמה כסף היום בוועדה בשביל שאתה תוכל לעמוד בהתחייבויות האלה?
רוני חזקיהו
אני לא יודע להגיד - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
שאלנו את זה גם היום בבוקר.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
אדוני יושב הראש, החשב אמר דבר ברור. כדי להתמודד עם האמירה המשפטית של היועץ המשפטי, שכל מה שמקורו בעבר – השר, מה שבתקציב הצל, אין לך היום בתקנות 100%, אתה תהיה חייב להביא החלטת ממשלה גם אם לא תקרא לזה קואליציוני. החלטת הממשלה תהפוך את זה לגבוה בסדרי העדיפויות, אחרי כל מה שבא - - -
שר האוצר ישראל כץ
הוא אומר לך שהוא יודע לשלם את זה.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
זאת אומרת שאם תרצה עכשיו להביא תקציב תנועות הנוער ולחמ"ד ולספריה הלאומית ואפילו תקנות החמ"ד הבסיסיות ולהיל"ה וכו', כל דבר כזה שלא נמצא היום בבסיס, אתה תצטרך לגביו החלטת ממשלה, אדוני השר. אז זה בעצם סוג של מסלול עוקף.
קריאות
- - -
איתן גינזבורג (כחול לבן)
- - - החלטת ממשלה.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
המשמעות היא שכל שקל שאתה רוצה להוציא, תקציב הישיבות וכולי, יהיה חייב לקבל החלטת ממשלה ואז מבחינת החשב, החלטת הממשלה קידמה את זה למעלה בסדרי העדיפויות ואם יישאר לו כסף הוא ישלם את זה לפני דברים אחרים.
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
אבל אנחנו גם - - -
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
אבל המשמעות היא שעכשיו בוועדה אין לנו שום ודאות. כל דבר כזה צריך החלטת ממשלה - - -
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
- - - איזה החלטות מחויבות לפי הסדר שהלכת לפיו. יכול להיות - - - היושב-ראש - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
אדוני החשב, אתה אומר שהנושא של התמיכות - - -
שר האוצר ישראל כץ
הוא אומר שמה שהיה ב-2019 הוא יכול לשלם - - - יש דברים נוספים - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
הוא יקבל נזיפה משפטית. אדוני החשב - - -
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
אני רק אומר לחברי האופוזיציה שהמשמעות היא שעל כל דבר צריך החלטת ממשלה. לנו אין טיפת השפעה.
שר האוצר ישראל כץ
אני מבקש מכולם לאפשר לחשב הכללי לומר את דעתו.
אסי מסינג
אם יורשה לי בכל זאת, יש שני כיוונים - - -
שר האוצר ישראל כץ
לאפשר לחשב לומר את דעתו בשקט. עכשיו השקט הושג, אז בבקשה. סיימת, רוני?
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
היו שאלות.
שר האוצר ישראל כץ
אם יש שאלות לחשב, הוא יענה. הוא הגורם המוסמך, כדאי לשאול.
רוני חזקיהו
על-פי סדרי העדיפויות שהיו לנו על-פי החוק נהגנו במשך 8 החודשים וגם צמצמנו את המשרדים וחסכנו כסף. על הבסיס הזה יש לי יסוד להניח שברגע שיאושר לנו סכום – לא מיליארד או שניים אלא יותר – אז נדע לעמוד בסכום הזה של התמיכות. מה מעבר לזה – אני לא יודע. מעבר לזה יש עוד דרישות.
שלמה קרעי (הליכוד)
אבל תצטרך החלטת ממשלה בשביל לאשר את התמיכות האלה?
רוני חזקיהו
כן.
היו"ר יצחק פינדרוס
אתה אומר שיצטרכו החלטת ממשלה לדעתך?
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
מעבר לזה, יש החלטות ממשלה שלא מומשו עדיין בגלל הקיצוצים. כלומר, אנחנו לא יודעים מהחלטות הממשלה שיהיו בסדר עדיפות גבוה, שכבר התקבלו בעבר, כמה הן יהיו מתוך 2.5% מהתוספת שאתם מקבלים.
שר האוצר ישראל כץ
זה לא 2.5, מדובר על מגבלת אוצר.
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
כלומר, אם תתנו תמיכות והתחייבויות קודמות או דברים שהיו בסדר עדיפות גבוה של הממשלה, יישאר משהו לתוכניות שאמרנו שהן חשובות לנו כמו היל"ה וכמו אחרות?
שלמה קרעי (הליכוד)
על זה תהיה החלטת ממשלה. זה מה שהוא אומר.
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
אז סליחה, אתם מבקשים מאיתנו לתת לכם צ'ק פתוח והממשלה תחליט על הכול.
שלמה קרעי (הליכוד)
מה את מעדיפה, צ'ק פתוח או לקרוע את הצ'ק לגמרי?
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
אני מעדיפה שתהיה דרך אמצע, אם כבר.
קריאות
- - -
רם שפע (כחול לבן)
בכל מקרה זה בא לפה אחר כך, עאידה.
היו"ר יצחק פינדרוס
אני אציע נוסחה עוד מעט. אני מבין את מה שאתם אומרים. אני אנסה להציע נוסחה שתעבוד בזה. חבר הכנסת קרעי, אני אנסה להציע עוד מעט, אנחנו רוצים להתכנס להחלטה. היועץ המשפטי של משרד האוצר ולאחר מכן – היועץ המשפטי של משרד המשפטים.
אנטאנס שחאדה (הרשימה המשותפת)
אם אפשר, אני רוצה תשובה על החלטות ממשלה קיימות. אדוני שר האוצר והפקידי האוצר הבכירים, אם אפשר לקבל גם תשובה על הכספים שהיו מיועדים לתוכנית 922 ולא הועברו עד כה. האם יועברו בחודשים הבאים? הרי יש תקציבים ויש הקצאה אבל לא הועברו בפועל ומחכים להעברת התקציבים האלה. האם בתוך שנת הכספים הם יועברו לרשויות המקומיות או לאן שצריך לעבור הכסף הזה?
רוני חזקיהו
אני לא יודע להגיד לך. אין את התשובה לעניין הזה.
אנטאנס שחאדה (הרשימה המשותפת)
יש כסף לתחבורה, יש תוכניות שאושרו ב-922 - - -
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
זה מה שאני אומרת. יש החלטות קודמות שלא הועבר להן תקציב – האם הן יהיו בסדר עדיפות לפני הדברים שהעלינו עכשיו שקוצצו והם אמורים להיות בתקציב? מי יודע?
היו"ר יצחק פינדרוס
אני רוצה לשמוע את אסי ואת משרד המשפטים ואני רוצה להתכנס להחלטות ולתת למיקי להתיש אותנו בהחלטות.
אסי מסינג
כפי שציינתי בבוקר, אני אחזור ואחדד, יש חוק יסוד: משק המדינה סעיף 3(ב) – התקציב ההמשכי קובע אמות המידה שבהן מקצים כסף בהעדר תקציב. החשב הכללי התייחס לאמות המידה. מדברים לפי החוק, לאחר מכן – יישום של חוזים ואמנות, לאחר מכן פעולות דחופות ובסוף פעולות שנכללו בתקציב הקודם ואפשר לכלול אותן ואפשר שלא לכלול אותן.

ככל שאנחנו עולים במעלה התקציב, אנחנו יותר מגיעים לכיוון של סדרי העדיפויות ופחות לסדר הקשיח שחייבים לבצע אותו לפי חוק. כמובן שככל שאנחנו מתקדמים בשנה, כך זה העניין. אם עולה הצעה, כמו ששר האוצר הציע כרגע, להגיע לתקרת ההוצאה, זו ממש הקצאת תקציב באופן מלא.

הנחיית היועץ המשפטי לממשלה בדבר יישום הסכמים פוליטיים בעלי משמעות תקציבית אליה התייחסתי הבוקר – דרך אגב, הוא לא מתייחסת ולא נותנת שום ציון לשאלה. הסכמים פוליטיים, תקציבים והסכמים קואליציוניים הם לא מגונים, אפשר ליישם אותם וההנחיה גם מדברת על - - - זו פשוט הקצאה של סדרי עדיפויות. היא קובעת איך עושים את זה ומתי עושים את זה. אם, נניח לצורך העניין, היה עכשיו הסכם פוליטי תקציבי - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
אם היה – אבל אין.
אסי מסינג
רגע. לסיעה מסוימת אגב התמיכה שלה בהצעת החוק הזו, היה מבטיח לה עכשיו חלק מהתקציב, אז אותו בוודאי החשב הכללי לא יכול היה ליישם בלי השיקוף של הדבר הזה ובוודאי בלי השיקוף של העניין הזה בפני הוועדה כבר עכשיו, כמו שעשינו לא מעט פעמים בהקשרים אחרים, יש לנו נוהל ברור וידוע לפני העברת תקציב.

לכן כל מה שציינתי בבוקר ואני לא חושב שמאז הבוקר השתנה דבר, לא בהנחיית היועץ, שהנחיית היועץ קובעת את האופן שבו מקבלים החלטות בדבר - - - כספים פוליטיים תקציביים וקואליציוניים.
היו"ר יצחק פינדרוס
אבל אם אין תקציב קואליציוני, מה אתה אומר?
אסי מסינג
למשל, הכסף שניתן בתור דוגמה, שחבר הכנסת סמוטריץ ציין חלק מהדברים, יש כספים שהם לא נמצאים בבסיס התקציב - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
נכון. למה הוא קואליציוני? הוא היה ב-2019. כשאתה מדבר על תקציב פוליטי - - -
אסי מסינג
הם סוכמו בשנה הקודמת - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
אבל סמוטריץ' וקושניר, שניהם לא חברי קואליציה וזה לא תקציב קואליציוני. כשהם היו בקואליציה, נכון, אושרו אולפנים לעולים. כרגע אני רוצה להמשיך לא לסגור אף אולפן – למה זה הופך להיות קואליציוני?
אסי מסינג
ההחלטה אם להקצות כסף שהוקצה בממשלה הקודמת, בשנה הקודמת - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
אז גם עכשיו הוא חייב להיות קואליציוני?
אסי מסינג
- - - ההחלטה להקצות אותו עכשיו היא בטח לא החלטה מקצועית.
היו"ר יצחק פינדרוס
למה לא? היא לא לסגור פרויקט שפתחו לעולים - -
אסי מסינג
היא החלטה בסדרי עדיפויות - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
- - על אף שלצערנו הרב קושניר הוא לא חלק מהקואליציה - - -
אסי מסינג
- - - שהיה בפעם הקודמת. דרך אגב, זה לא מוסך מאוד. אפשר לעשות החלטות כאלה, הממשלה תתכבד ותקבל אותן ויוקצה כסף.
היו"ר יצחק פינדרוס
יש לי עוד שאלה אחת לי אליך. היה ויעבור החוק היום שאומר שגם פעולות ותמיכות כלולות בתוספת הזאת של אותם 400 מיליארד פלוס התוספת שיחליט משרד האוצר – בשביל זה יושב פה שר האוצר – אני לא מחליט כמה כסף מדינת ישראל יכולה להיכנס לגירעון - - -
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
תחליט. 10 מיליארד - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
מיקי יגיד את הערותיו כאופוזיציה – הכול בסדר. מחר בבוקר הממשלה רוצה להקצות אותם מיליארד שקל של תמיכות כי זה מה שמטריד את כל השולחן הזה. הוא צריך להביא את זה להחלטת ממשלה, הבנתי. הוא יכול להביא את זה להחלטת ממשלה ולאשר את זה?
אסי מסינג
לפי הנחיית היועץ - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
לטעמך כן? הוא יכול להביא את זה להחלטת ממשלה לאשר את זה.
אסי מסינג
- - - הנחיית היועץ. אני רק מזכיר - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
הוא מביא את זה להחלטת ממשלה. צריך לאשר את זה בסוף.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
היושב-ראש, אתם לוקחים – מחילה. אני מבין אותם ולא בא אליהם בטענות אני רוצה לפתור גם להם את הבעיה. מה שאתם מציעים עכשיו זה נורא ואיום. נניח שבעוד שבוע יש משבר והולכים לבחירות בכל זאת, באותו רגע אומר היועץ: סליחה, בחירות, אסור להביא החלטות ממשלה, זה שוחד פוליטי. אנחנו ניתקע. אני מציע דבר פשוט: נוסיף את ה-2.5%, נקבע בגוף החוק שאחרי שהחשב ישלם - - -
שר האוצר ישראל כץ
זה לא 2.5% אלא מגבלת ההוצאה.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
כמה שתגידו. המנגנון על טייס אוטומטי. ואנחנו נכתוב – שגית, את תנסחי את זה, ברשותך – אחרי שהחשב משלם את כל מה שהוא חייב לפי החוק הקיים היום, את היתרה לפי החלטת שר האוצר.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
מה פתאום? לא סומך - - -
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
לא ממשלה, לא ועדת כספים - - - זה החוק זה לא קואליציוני - - - איך לך ברירה, אחרת אין לך שום ודאות - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
אני רוצה להציע נוסח. בצלאל, במסגרת הרעיון שלך אני רוצה להציע נוסח שלא היה בטיוטה.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
- - - לא, אני סומך - - -
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
- - - אני סומך עליו – לא סומך על ראש הממשלה.
היו"ר יצחק פינדרוס
מיקי – אני רוצה להציע, בצלאל – אני רואה שמיקי בא קרבי היום, הוא הולך להתיש אותי היום. זה בסדר, אני אוהב כאלה דברים. אני אשתה קפה והכול בסדר. בצלאל, בגלל שאתה מנסה להיות ענייני, אני רוצה להציע הצעה, ייכתב בחוק כדלקמן: כל התוספת, כמו שכתבנו בסעיף – אני מתייחס לסעיף שעברנו –תהיה רשאית - - - בכל חודש סכום השווה לחלק השנים-עשר - - - תוספת הצמדה - - - למחירים - - - בשנה האחרונה שקדמה - - - ושלגביה פרסמה הלשכה - - - הגידול כאמור - - - תקבע תכנית פעולות ותמיכות מפורטת בהתאם למה שהיה בשנת 2019.

הבנת את מה שאמרתי? בחוק אני כותב: פעולות ותמיכות בהתאם למה שהיה ב-2019. אז אני מכניס את הדבר – אני אומר - - - עזבו הכול - - -
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
על שינוייו.
היו"ר יצחק פינדרוס
על שינוייו, בדיוק.
קריאות
- - -
היו"ר יצחק פינדרוס
אני לא הולך לנעול. אני - - - את מה שבצלאל אמר, יקפצו לי פתאום ויגידו לי שזה הסכם פוליטי – סליחה שאני משתמש בזה, הוא פשוט יושב מולי – שהיה עם ישראל ביתנו. אין כרגע הסכם כי לא חתמו על הסכם, אז אנחנו לא יודעים את זה הסכם זה. חבר'ה, היה את האולפן ב-2019, זה היה במבחני התמיכה ב-2019. היה את אותו מעון יום. זה מה שאני רוצה, אל תספרו לי סיפורים.

תאמין לי, אם הבעיה היא רק ישיבות, היינו פותרים את זה בהרבה פחות מ-13 מיליארד. שנינו יודעים את זה. עזוב אותך. אני באמת אומר לך, אני לא יכול לראות כל בוקר שכל תנועות הנוער, כל התוכניות האלה. די, זה כבר יצא לנו מכל החורים ובצדק. אתה יודע את זה. אתה יודע שאני שותף איתך בעניין הזה. את ה-400 מיליון של הישיבות, אל תדאג.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
אדוני השר, אני רוצה לשאול אותך שאלה, ברשותך. הגעתם לסיכום בנוגע להעלאת קצבאות נכים, הפעימה שהייתה אמורה להיות ב-2020. כתבתם שם שזה רק אם יאושר תקציב 2020. מה קורה עם זה עכשיו בעקבות העובדה שאין לנו תקציב. ב-3 חודשים האלה צריך לעשות משהו.
שר האוצר ישראל כץ
חלק מהתשלום הכבד – ישבתי עם ציבור הנכים לא מעט. דבר אחד מהסיכום על העלאת הדיסריגרד, יכולת ההשתכרות, כבר הכנסנו לתוך החקיקה כאן והם כבר יכולים לעבוד בלי שייקחו להם מס מהקצבה. הבטחתי להם שהכול יסוכם איתם וכל מה שיש בחוק - - - כולל הרטרו והדברים האחרים.

אבל כדי להכניס דבר כזה שהוא קבוע לבסיס התקציב, אתה חייב תקציב. חלק מהמחיר שמשלמים על זה שאין תקציב זה גם אי-היכולת כרגע. זה לא שצריך לתת להם מענק חד-פעמי או משהו כזה, אלא צריך להכניס את זה לבסיס התקציב.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
אני מציע שאני אעלה את זה כהסתייגות לחוק ותקבלו את זה.
שר האוצר ישראל כץ
כרגע הביאו כאן הערכה ובתוכה מביאים הגדלה מסוימת. אם הכנסת תרצה לתקצב באופן נפרד את החוק לגבי הנכים – אז זה כמו כל חוק שמגישים. אגב, יש חוק, אבל צריך להכניס אותו לבסיס התקציב.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
יש חוק – צריך לקיים אותו. זה הכול.
שר האוצר ישראל כץ
חלק מהמחיר על זה שאין תקציב 2020 זה אי-היכולת לעדכן את התקציב במחויבויות או בסדרי עדיפויות. זה חלק מהמחיר ממש. אתה מבין את העניין?
אנטאנס שחאדה (הרשימה המשותפת)
אבל עכשיו מציגים את התקציב ל-2020.
שר האוצר ישראל כץ
זה לא תקציב ל-2020.
אנטאנס שחאדה (הרשימה המשותפת)
נכון. אבל אם יהיה תקציב - - -
שר האוצר ישראל כץ
זה תקציב 2019 עם עדכון. זה המשך תקציב 2019 עם עדכון והוא יתנהל באותה דרך.
אנטאנס שחאדה (הרשימה המשותפת)
אדוני השר, אני מבקש גם שתהיה התחייבות ממשרד האוצר לגבי התקציבים שנשארו ל-922. הוקצו תקציבים לתוכנית 922 שלא מומשו עד כה בשנת הכספים. אני מבקש שגם את זה לקיים ולהבטיח שהתקציב יעבור.
שר האוצר ישראל כץ
אם זה היה ב-2019 וזה מתוקצב ב-400 מיליארד, אז היה צריך לבצע את זה. אם בגלל חוסר תקציב זה לא בוצע – זה יבוצע. זו הכוונה. אני לא יכול להגיד לחשב הכללי: עכשיו תוריד את זה ותוסיף את זה.
אנטאנס שחאדה (הרשימה המשותפת)
מה שתוקצב ולא בוצע – שיבוצע. לדוגמה, בתחבורה יש 280 מיליון שלא בוצע.
שלמה קרעי (הליכוד)
אדוני השר, לפני כן אמר החשב שאם יש מחויבות של משרד ממשלתי למשהו, אז היא נכנסת, הוא יכול לשם אותה.
שר האוצר ישראל כץ
מחויבות של הממשלה לפי התקציב, כמו החלטות ממשלה. הוא אמר שהוא מחויב לעקרונות התקציב - - - ועכשיו יש יכולת, כולל בתמיכות, לבצע. אם הממשלה תקבל החלטה על משהו, הוא יצטרך לתת לזה עדיפות על פני התוספות של ביצוע הדברים - - -
שלמה קרעי (הליכוד)
זאת אומרת, להחלטת ממשלה יש עדיפות. אנחנו כאן בוועדת הכספים, לפני שנה בדיוק קיבלנו כאן מסמך חתום של משרדי החינוך והאוצר שבא לתקן אפליה שקיימת בגני הילדים של החינוך המיוחד המוכר שאינו רשמי. העריכו את העלות ב-80 מיליון שקל לשנה. זו אפליה שקיימת כלפי 7,000-6,000 ילדים בכל הארץ, ערבים וחרדים ועוד. גני ילדים של החינוך המיוחד.

הייתה התחייבות שכבר בשנת תש"ף הדבר יסתדר בחלקו ובתשפ"א זה כבר יסתדר באופן מושלם. לצערנו, גררו אותנו פעם אחר פעם וזה עדיין נשאר בלי שום דבר. אפילו את המעט מזער שהבטיחו להם לתש"ף לא שילמו, 20 מיליון שקל.

דיברתי איתך בנושא הזה, אמרת שתבדוק ותבחן את העניין. אם יש מחויבות כזו, אם יש מסמך חתום שך החינוך והאוצר, איפה זה נכנס בתוך העניין של החוק הזה שאנחנו נאשר?
שר האוצר ישראל כץ
אני חייב לבדוק את זה. אני לא מכיר את הנושא באופן אישי, לא דנתי בו, אחרת הייתי זוכר. יכולים לעלות כל מיני דברים כרגע, זה לא יהיה ממש רציני שאני אתן תשובה. אני מוכן לבדוק את זה.
שלמה קרעי (הליכוד)
זה נושא שחתמו עליו - - -
קריאות
- - -
היו"ר יצחק פינדרוס
שלמה, אחרי שהעלית את הנושא של החינוך המיוחד, אני חושב שסיימנו העלאת נושאים היום. אין יותר נושאים. לא עולים יותר נושאים. חבר'ה, די. הבנו, נתחיל בדיון בחוק.
שלמה קרעי (הליכוד)
אדוני יושב הראש, למה אתה כל-כך מתנגד לדבר הכול-כך בסיסי הזה? אנחנו רוצים לשמוע תשובה.
היו"ר יצחק פינדרוס
כי יש לי רשימה של כמה דברים שאני רוצה לטפל בהם.
שלמה קרעי (הליכוד)
בסדר. אנחנו פה כל הלילה.
היו"ר יצחק פינדרוס
כרגע זה טוב לי פחות.
שלמה קרעי (הליכוד)
אפשר להעלות נושא שהוא חשוב גם לנו.
שר האוצר ישראל כץ
שלמה, אני אבדוק את זה. תגיש לי אותו מסודר.
קרן ברק (הליכוד)
תענו לשלמה קודם. שמישהו פה יענה לשלמה.
שלמה קרעי (הליכוד)
אסי, אתם חתמתם.
קרן ברק (הליכוד)
אתם התחייבתם.
שלמה קרעי (הליכוד)
משרדי החינוך והאוצר חתמו. אם היושב-ראש גפני היה כאן, הוא היה אומר - - -
קרן ברק (הליכוד)
שנה שלמה אנחנו דנים פה בוועדה. אתם הייתם חלק מהוועדה.
שלמה קרעי (הליכוד)
כל חברי הוועדה.
קרן ברק (הליכוד)
אמנם השר לא היה פה אז, אבל אתם הייתם פה. הוא לא היה, ואתם הייתם פה והצגתם יפה – עכשיו תענו לו
הילה שי וזאן (כחול לבן)
ההורים האלה הגיעו לפה כל יום. כל יום. אנחנו מכירים אותם ואת הילדים שלהם. הם עברו לגור פה בוועדה. זה שהוא לא יודע, זה בסדר, הוא חדש בתפקיד. אבל אתם ישבתם איתנו כאן. ההורים נמצאים פה בחוץ, הם נמצאים פה מהבוקר. הם בסך הכול רוצים תשובות. זה לא משהו שאי-אפשר לתת להם עכשיו.
קרן ברק (הליכוד)
אסי, אתה לא יודע? זו פעם ראשונה שאתה שומע את זה? כן?
שלמה קרעי (הליכוד)
מדהים.
קרן ברק (הליכוד)
באמת? פעם ראשונה שהוא שומע את זה?
רם שפע (כחול לבן)
כולנו דנו בזה חודשים ארוכים. זה לא רציני. תגיד שאין תשובה.
קרן ברק (הליכוד)
שאול, יש לך תשובה?
שאול מרידור
לא. אני מנסה לברר.
הילה שי וזאן (כחול לבן)
אדוני היושב-ראש, אנחנו מבקשים שיחזרו אלינו עם תשובה עוד הערב.
אופיר כץ (הליכוד)
הם לא נותנים לך תשובה – יש לנו את שר האוצר - - -
קרן ברק (הליכוד)
לא נותנים תשובה ומסתכלים על הקיר. יש גבול לכל תעלול.
אופיר כץ (הליכוד)
עזבי את זה. קרן, יש לנו את שר האוצר ואנחנו סומכים עליו ועל המילה שלו. הוא אמר שהוא יבדוק ויבחן איך אנחנו מכניסים אותם בקדימות כמו שאר הנושאים. אני סומך עליו שיימצא לזה פתרון.
קרן ברק (הליכוד)
מאה אחוז. עדיין אני רוצה תשובה משאול.
שלמה קרעי (הליכוד)
אדוני השר, אתה ומרכז הקואליציה כאן, אנחנו סומכים שאתם לוקחים את זה בעדיפות ראשונה.
שר האוצר ישראל כץ
שלמה, נאמר במקורותינו: שליחו של אדם כמותו. לא?
שלמה קרעי (הליכוד)
אני מוכן לצאת מהעניין, רק שזה ייפתר.
שר האוצר ישראל כץ
בסדר. אתה בעניין - - -
שלמה קרעי (הליכוד)
זה משהו שגם היושב-ראש גפני אמר כאן שלא יהיה תקציב אם זה לא - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
נכון, אין עוד תקציב. אולי תדאג שתביאו תקציב? אולי תדאג שתביאו תקציב, כל חברי הליכוד שצועקים פה?
שר האוצר ישראל כץ
- - - אני אבדוק את זה. אני אנסה לטפל בזה.
היו"ר יצחק פינדרוס
תביאו תקציב – יש הרבה דברים שצריך לעשות - - -
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אנחנו? אתה בממשלה.
קרן ברק (הליכוד)
הטענות לא באות נגדכם, אתם עוד לא הייתם כאן. אנחנו אלה - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
אני הייתי פה. תביאו תקציב.
מאיר לוין
אדוני יושב הראש, עמדת הייעוץ המשפטי לממשלה ביחס להצעה שהוועדה הניחה על שולחן הכנסת היא אומרת את הדבר המובן מאליו: דרך המלך בניהול תקציב על פני תקופה כל-כך ארוכה היא כמובן העברה של חוק התקציב כפי ששר האוצר ציין.
חוק יסוד
משק המדינה מתייחס לסיטואציה שאין תקציב. הוא מזכיר 2 אפשרויות: אפשרות אחת, תקציב המשכי שהולך בהמשך לתקציב האחרון שקיבל אישור הכנסת ולוקח את אותו תקציב ומיישם אותו על-פי הכללים שנקבעו בחוק היסוד של תשלום הסכומים שחייבים לשלם ואחר-כך הסכומים שחיוני לשלם כי יש דחיפות לשלם אותם.

המסלול השני, הוא לא הוזכר פה אבל אני מרגיש שחובה להתייחס אליו הוא חלופה של תקציב ביניים. חוק יסוד: משק המדינה לוקח בחשבון שישנם מצבים שבהם הממשלה והכנסת לא מצליחות או יכולות או חושבות שלא נכון להביא תקציב לכל השנה, בנסיבות די דומות למה שקורה כאן. אז היא אומרת שאפשר לאפשר תקציב ביניים. קרי, תקציב שהוא לא מגיע עד סוף תקופת השנה אלא לחלק מהתקופה.

סברנו שבנסיבות שנוצרו, אם אנחנו מדברים על דרך המלך אם לא הולכים על תקציב מדינה, אם הולכים בעקבות חוק היסוד אז הדרך הנכונה היא לאשר תקציב ביניים. היינו, הממשלה תכין תקציב ביניים לתקופה של עד תום 100 הימים האלה ולמעשה תביא לאישור הכנסת בשלוש קריאות חוק תקציב של תקציב ביניים.
המשמעות היא שעדיין לא אושר התקציב המלא לכל השנה. המשמעות היא שגם מבחינת הסכום יהיה צריך להותיר סכום לתקופה שתקציב הביניים לא יכסה. זו להבנתנו דרך המלך בנסיבות שנוצרו. מה שמבוקש לעשות כאן זה לא ללכת בדרך של תקציב הביניים אלא ללכת במסלול של תקציב המשכי אבל למתוח אותו עד קצה הגבול בשני הווקטורים: גם בווקטור הזמן, היינו למשוך אותו כמעט עד סוף השנה ואולי ממש עד סוף השנה; השני, גם בהיקף התקציבי שלו. להגדיל את ההיקף התקציבי עד כדי תקציב רגיל.

הנקודה הזו, הוועדה הפיצה היום נוסח שמתייחס לסיטואציה הזאת. מציעים, אמנם, לא ללכת במשעול תקציב הביניים אלא ללכת למשהו דומה לו במובן שיש החלטת ממשלה שמאשרת את התקציב ומאשרת את התוכנית המפורטת – זה לא תקציב – ומביאה את זה לאישור ועדת הכספים במקום אישור מלא בשלוש קריאות במסגרת הצעות חוק התקציב.

כפי שאמרתי, אנחנו סבורים שדרך המלך היא תקציב ביניים. זו הדרך הנכונה ללכת בה בנסיבות שנוצרו. אבל אנחנו חושבים שעקרון בסיס בדמוקרטיה הוא שבית נבחרים קובע את המדיניות של סדרי העדיפויות באמצעות הנציגים שלו והממשלה היא מוציאה לפועל את המדיניות הזאת.

לכן בנסיבות שנוצרו של תקציב שנמשך על פני כמעט כל השנה, מבחינת הגידול שמבקשים להכניס הו, זה למעשה כמעט כל התקציב ואולי כולו – תקרת - - -, תקרת ההוצאה – צריך לנסות כדי להקטין את הקושי המשפטי וייוותר על כנו הקושי המשפטי גם אחרי שנעשה את התיקון. כדי להקטין את הקושי המשפטי, לנסות להבטיח לפחות פן מסוים של פיקוח פרלמנטרי וגם החלטת ממשלה לסדרי העדיפות.

הצורך בפיקוח פרלמנטרי והצורך בהחלטת ממשלה בקביעת סדרי עדיפויות הצורך הזה הולך וגדל כפונקציה של משך הזמן של התקציב ההמשכי והסכום של התקציב ההמשכי מתייחס אליו. לכן אנחנו סברנו שההצעה שהונחה על-ידי הוועדה היא הצעה שיש בה קשיים משפטיים כי היא לא תקציב ביניים, אבל היא ממתנת את הקושי המשפטי באמצעות החלטת הממשלה וגם הבאה לאישור ועדת הכספים.

כיוון שיש רכיבים שנבחנים במסגרת התקציב המתוכנן שהם יהיו כספים קואליציוניים, הרכיבים האלה, בוודאי שאי-אפשר יהיה לעקוף את הנחיית היועץ כי התכלית הייתה לתת שקיפות ולהביא להחלטת הממשלה את אותם כספים קואליציוניים. לא יעלה על הדעת שבאמצעות מנגנון של תקציב המשכי נעקוף את הרציונל של - - -
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
אבל לא ענית לשאלה למה זה קואליציוני אם אין הסכמים קואליציוניים.
מאיר לוין
התשובה היא שלא יכול להיות שבגלל שאנחנו נמצאים בעולם בלי תקציב, אז אתה אומר שנעלם הרציונל של הכספים הקואליציוניים. כולנו יודעים מה מקורם - - -. כמו שאמר אסי, אין שום פסול בכספים האלה, רק שנקבעה דרך פעולה לגבי האישור הזה.

אני חושב שלא צריכה להיות התנגדות להביא תוכנית או ביחס לאותם כספים קואליציוניים באותו אופן שהם פועלים במסגרתם בשנה רגילה. אז ככל שמנסים לדמות את מה שאנחנו עושים פה לעולם של תקציב, אז נכון להתייחס גם לכספים הקואליציוניים האלה באותה התייחסות כמו בעולם של תקציב.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
נהדר. אז אולי נשאיר את החוק של האוזר כפי שהוא הגיע מלכתחילה.
קריאות
- - -
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
זה אומר שכל החוק הוא לא חוקי. זה מה שאומר היועץ המשפטי. כל החוק הוא לא חוקי - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
חבר הכנסת רם שפע, בבקשה, אחר כך שר האוצר ואנחנו נתכנס.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
איזה להתקדם? זה לא חוקי.
היו"ר יצחק פינדרוס
אנחנו נתכנס ללא חוקי. כן.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
רגע, פינדרוס, אני לא מבין, היועץ המשפטי - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
אני אתן לך לדבר.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
- - - חוות דעתו. אתם רוצים לדחות את הבחירות? תביאו את החוק של האוזר.
היו"ר יצחק פינדרוס
אני מבטיח לך שיהיה לך מספיק זמן לומר את זה.
רם שפע (כחול לבן)
לא ראיתי שסיכמנו פה בדיוק את ה-3%, 2.5% – עלו פה כל מיני מספרים, נראה לי ששווה לסגור אותם בצורה ברורה. דבר נוסף, אני לא בטוח לגבי משך הזמן שאנחנו מתכוונים לדחות את ההחלטה, השר כץ, אשמח להתייחסות שלך לעניין הזה , 100, 120 יום?
שר האוצר ישראל כץ
דובר על 120 יום.
רם שפע (כחול לבן)
זה גם מה שאני מבין.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
אני בעד 30 יום. תביאו תקציב מלא - - - מה אנחנו צריכים 120 יום? מה שלא תעשו ב-30 לא תעשו גם ב-120.
שר האוצר ישראל כץ
כל מילת ביקורת שתאמר כאן, אני לא אוכל להתנגד לה.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
אני אגיש הסתייגויות על זה.
רם שפע (כחול לבן)
דבר נוסף, אחרי שזה יעבור את אישור הממשלה, כמובן שזה צריך לחזור לוועדת הכספים. חלק ממה שאנחנו צריכים לעשות פה כריבון זה - - -
שר האוצר ישראל כץ
זה לא הסיכום. אפשר ללכת לבחירות, אין שום בעיה, זה אותו דבר.
רם שפע (כחול לבן)
זה הסיכום כמו שאני מכיר אותו.
שר האוצר ישראל כץ
מה שאתה אומר עכשיו זה אותו דבר – ללכת לבחירות. אין שום בעיה, יש סיכום - - -
רם שפע (כחול לבן)
זה הסיכום שאני מכיר אותו. אני אומר שזה גם מה שכתוב בחוק.
שר האוצר ישראל כץ
הסיכום הוא שלא חוזרים לממשלה ולא חוזרים לוועדת הכספים אלא מנהלים תקציב כמו שמנהלים תקציב. לא קיפחנו עד היום אף אחד - - -
שלמה קרעי (הליכוד)
רם, אם אתם רוצים לבוא לוועדת הכספים, בואו נכתוב בחוק שה התקציב - - -
קריאות
- - -
היו"ר יצחק פינדרוס
חבר הכנסת קרעי, תודה. רם שפע, תאמר את דברך וניתן לשר להתייחס, ונשמע את מיקי גם, כמובן.
רם שפע (כחול לבן)
דבר אחרון, אם הולכים ל-120 יום, זה אומר שאנחנו מגיעים ל-23 בדצמבר. אשמח להבין איך אנחנו מעבירים עד לשם את התקציב ל-2021 מכיוון שזה יהיה הדבר היחיד הריאלי. האם זה אפשרי? אני לא רואה אופציה אחרת.
שר האוצר ישראל כץ
כל הדברים האלה נדונים במסגרת משא ומתן שמתקיים - - -
רם שפע (כחול לבן)
בסדר, אבל איזה תקציב אפשר להביא - - -
שר האוצר ישראל כץ
אחד הדברים הברורים בו זה שתקציב מתנהל כמו שמתנהל תקציב ולא משנים את זה. עושים תוספת כדי לתת לביטחון, לתת לתמיכות ולכל הדברים שהיום צריך לתת. זה טיקט מקצועי היום וכך זה עתיד להתנהל גם הלאה.
לגבי דברי המשנה שאני מכבד אותו מאוד, זו החלטה פוליטית. כאן זה לא ענין משפטי. זה שהוועדה ניסחה – לכן אני נמצא כאן עכשיו, כדי שתנסח אחרת. זה לא קשור, זו לא אסמכתה. אני חושב שבסך הכול, גם התובנות תוך כדי הדברים. מצד אחד שנינו מסכימים שצריך להיות תקציב, אבל גם בזה לא שואלים אותך מבחינה משפטית ואותי מבחינה פוליטית. שנינו ידנו על התחתונה. אני לא הצלחתי לשכנע פוליטית; ואתה, זה לא עניין משפטי. זה עניין של הסדרה.

אי-אפשר להגיד שאין תקציב, אז בואו נעשה משהו שיהיה הכי דומה לתקציב. אין דבר כזה – או שיש תקציב או שממשיכים בתקציב ההמשכי. מאחר וכחול לבן מאוד מקפידים שהדבר לא יהיה דומה לתקציב, זה חלק מהדגל שהם מניפים, על זה הם נאבקים. לכן אין תקציב. אנחנו נמצאים במצב של תקציב ביניים.

להגיד שנושא של מגבלת ההוצאה הוא מזכיר שאולי אם היה תקציב ב-2020, אז זו הייתה המגבלה – מה זה קשור? את המושג הזה למדתי מהחשב הכללי. החשב הכללי הוא מייצג את ישראל מול חברת הדירוג והוא אמר שהמקום שאפשר להגיע עד אליו בלי לשבור את הכללים ותוך שמירת הכללים והיכולת להסביר, זה המושג הזה ברמה בין-לאומית של ההסבר של מגבלת ההוצאה.

אני אומר בכנות. ככל שהסכום יהיה יותר קרוב למגבלת ההוצאה, כך מדינת ישראל, למרות שהיא לא מביאה תקציב בניגוד לעמדתי, היא תוכל לטפל יותר טוב גם בהחלטה 922, גם בתמיכות, גם בביטחון וגם בשאר הדברים. זה לפחות המינימום שאנחנו חייבים לציבור בשעה שאנחנו לא יכולים להביא תקציב כפי שהיה צריך להביא.

רק כדי לא לקרב את זה בכלל לאיזה ויכוח משפטי, אם מגבלת ההוצאה מביאה את זה ל-14-13 מיליארד? אז נגיד שזה מיליארד? אז נגיד שזה מיליארד. אבל אני אומר בכנות, מאיר, אנחנו מכירים, זה יפגע בנושאים. זה לא פוליטיקה, זה יפגע בנושאים ופשוט חבל.

היה צריך להיות תקציב, היה צריך להיות שינוי סדר העדיפויות, תוספות והורדות – זו החלטה ציבורית פוליטית, היא לא משפטית באמת כי אין לנו כאן תקציב. ב-82' היה פעם תקציב ביניים, ראיתי בחומר, זה לא תקציב ביניים, זה לא תקציב. זה תקציב המשכי, בעייתי ביותר, לפי עקרונות 2019. ומה שהציע היושב-ראש, התוספת הזו, היא באה להבהיר דבר כדי שלא יהיה בוויכוח.

אדוני היושב-ראש, אתה עומד להציע את – אתה לא עונה למילה יושב-ראש – חבר הכנסת פינדרוס, לזה אתה עונה, תראה כמה שאתה שומר על כבודו של גפני.

אדוני היושב-ראש, הצעת איזושהי תוספת כדי להסיר ספק. אני אדאג לדבר הזה. אם יכולת להתעלם בצורה שתפתור את כל המחלוקות, זה בסדר. עכשיו אני אומר קטגורית, מאיר, ההחלטה אם להביא את זה לממשלה או לוועדה היא פוליטית. אני לא רוצה בהחלטה הפוליטית הזאת. אני לא רוצה במגבלות האלה על משרד האוצר. צריך לאפשר לו לנהל את התקציב כמו שהוא עשה וימשיך לעשות באופן מקצועי.

אבל בכל מקרה, כל מה שיידרש תוך כדי ההתנהלות, יצטרכו להביא דברים לממשלה – נביא דברים לממשלה. אבל זה לא קשור לחקיקה הזו. בשוטף, אתה יודע שאנחנו תמיד ממלאים את ההנחיות של היועץ המשפטי, אם זה מגיע לכדי כך. אין כאן בכלל שאלה ואין ספק.

לכן אני אומר, למרות שאני לא חושב שזה משפטי, אבל אם ההתקרבות למגבלת ההוצאה – שהיא בכלל מונח מקצועי והיא מונח בזירה הבין-לאומית שאפשר להסביר אותו – אם במקום 14-13 התוספת תהיה 10 מיליארד – אז שתהיה 10 מיליארד. אני אומר עוד פעם, אדוני המשנה, תשקול את זה כי זה יאפשר לביטחון 3 מיליארד, ואם אני מדבר על דברים אחרים, נגיע במהירות לקצה הזה שיכול לגרום לחשב להתחיל לשקול שוב בין סדרי העדיפויות.

אם זה מקל, זה 10 מיליארד. אם כמו שאני מציע, אין לזה משמעות, אני מציע להשאיר את מגבלת ההוצאה - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
מיקי, אני אתן לך את זכות הדיבור מיד כשהשר יסיים.
שר האוצר ישראל כץ
- - - אין בחיים את הלוקסוס של גם וגם. בחיים מקבלים החלטות, אתה יודע, היית גם באגודת הסטודנטים וכולי. יש הסכם – עומדים בו.
רם שפע (כחול לבן)
לא נראה לי שכדאי לך לדבר על הסכמים שעומדים בהם.
שר האוצר ישראל כץ
החוק לא צריך לחזור, התקציב לא צריך לחזור לממשלה או לא צריך לחזור לוועדת הכספים כי הוא לא תקציב. הוא תוספות על התקציב הקיים לפי העקרונות שהחשב הכללי צריך להוביל ולקיים תחת פיקוח על כל ההערות ועם כל מה שיצטרכו לעשות
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אדוני, האם אפשר עד דצמבר אפשר להעביר את תקציב 2021?
שר האוצר ישראל כץ
- - - כי זה חלק - - -
רם שפע (כחול לבן)
ברור לכולנו שזה הדבר היחיד - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
הדבר היחידי הריאלי.
שר האוצר ישראל כץ
לא כתבו את הדבר הזה - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
מיקי, אני רוצה לתת לך את זכות הדיבור, ולאחר מכן, אם לא תצליח לשכנע אותנו – להתחיל לקיים הצבעות. אם לא תצליח לשכנע אותי באי-חוקיות ההצבעה, אנחנו נקיים הצבעות. אני פתוח לשכנוע. על ההסתייגויות שלך אני רוצה להצביע. מיקי, תתחיל לשכנע אותי.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
לא סתם, אדוני השר ואדוני היושב-ראש, שלחתי מספר מיילים וגם לפני שבוע ליועץ המשפטי לממשלה שאני מבקש שהנציג שלו יהיה כאן. היה ברור לי שיש קשיים משפטיים לא פשוטים והוועדה הזו לא יכולה להתעלם מחוות דעתו של היועץ המשפטי לממשלה שאומר לכם, בנוסף ליועץ המשפטי של משרד האוצר, בנוסף ליועצת המשפטית של הכנסת, שיש כאן קשיים משפטיים רציניים מאוד.

אני מציע שתפתרו קודם את הקשיים המשפטיים, אחרת זה עלול ללכת לבג"ץ. אני אומר לכם, זה לא צחוק לשחק בעניין הזה. כל פעם משנים חוק יסוד: משק המדינה כראות עיניכם. החשב יסדר, רוני תחת לחץ ואסי ייתן חוות דעת ככה מתחמקות ופתלתלות.

אומר לך הנציג של היועץ המשפטי לממשלה מנדלבליט שהוא סבור כי בהתאם לחוק משק המדינה, כפי שנוצר, יש ללכת לתקציב ביניים. נתנו לכם פה המלצה ופתרון. אבל אתם תלכו לאין כניסה, מה אכפת לכם החוק? ממילא שיניתם כבר את כל חוקי היסוד כדי לבצר את מבצרו של זה, את זה לבצר את מבצרו של זה, זה שומר על אורוותו של זה וזה שומר על אורוותו של זה כדי שהחמורים יברחו.
רם בן ברק (יש עתיד-תל"ם)
והסוסים בורחים.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
כולם בורחים. החמורים – איזה סוסים? הלוואי סוסים. ואני אומר, אדוני, לכו לתקציב ביניים, אל תשחקו עם החוק. אל תהיו עבריינים. מה שאתם הולכים לעשות עכשיו זו פשוט עבירה על חוק משק המדינה.

זאת דרך המלך. ההצעה שמונחת לפנינו איננה חוקי. אני מצטט את אסי מהבוקר למרות שלא הייתי פה.
שלמה קרעי (הליכוד)
מי קובע מה זה עבירה על החוק?
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אני, אני. יש לך יועצים משפטיים שאומרים לך שזו עבירה.
שלמה קרעי (הליכוד)
אנחנו משנים את החוק.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אומר לך לא שדעתו לא נחה - - -
קריאה
מבחינתם זו המלצה, מיקי. חוק זה המלצה.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אין ספק שההצעה שמונחת לפנינו אינה חוקית וזו דרך לעקוף את הכנסת. אתם, במו ידכם, מרוקנים את הכנסת מתוכן. אין לכנסת שום יכולת כבר לפקח על עבודת הממשלה. מה אומרים? עזבו, חבר'ה, רוני יוציא כבר, הוא יסתדר, עם תקרת ההוצאה הוא יודע להסתדר. רוני, זה לא אישי. בגלל זה רוני רוצה ללכת הביתה, כי קשה לו לחיות במצב הזה. אני מתנצל, רוני.
קטי קטרין שטרית (הליכוד)
די, נו מיקי, די. כמה צעקות, בחייך. אפשר גם להגיד את זה בנחת.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
קטי, את לא מבינה שזה לא האופי שלי.
קטי קטרין שטרית (הליכוד)
אם הייתי צועקת היו אומרים לי ברברית. אבל אתה נאור.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
למה, אני ברבר. זה האופי שלי, אני קופצני, אני עצבני, הפיוז שלי קצר. זה האופי שלי, אני לא יכול לשנות את עורי, מה אעשה?
היו"ר יצחק פינדרוס
כן.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
איך תחליט אם לא שמעת?
היו"ר יצחק פינדרוס
שמעתי. ציטטת את המיילים שלך על הבעיות החוקתיות הקשות ושאתה רוצה לראות הסדר על החוק יחד עם היועץ המשפטי לממשלה
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אבל חבר הכנסת גינזבורג מפריע לך.
היו"ר יצחק פינדרוס
דברים כאלה טובים ויפים – לא לגמרי שכנעו אותי, אבל הם דברים יפים וטובים.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אני חייב להודות שמי שלומד משנה, חלוקת הקשב שלו יותר טובה משלנו.
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
לא, לא. הצד הנשי.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אדוני היושב-ראש, המתכונת שמוצעת בחוק היא בעייתית משפטית ועוקפת כנסת וכוללת בתוכה הסכמים קואליציוניים. איך אמר נציגו של היועץ המשפטי לממשלה וגם אסי: בתוך עמנו אנו חיים - - -
אנטאנס שחאדה (הרשימה המשותפת)
בואו נלך לבחירות, חבר'ה. תעזבו אתכם, בואו נלך לבחירות. מיקי, תשכנע אותם ללכת לבחירות. יותר קל מכל הסיפור הזה - - -
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
פחדנים, בחייך.
אנטאנס שחאדה (הרשימה המשותפת)
אתה מספר לי?
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
- - - לא נשאר להם שום חוט שדרה. אדוני היושב-ראש, המתכונת הזאת עוקפת כנסת היא בעייתית, היא כוללת - - -
שלמה קרעי (הליכוד)
מיקי, מה אתה רוצה? בחירות?
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
לא. אני רוצה שתביאו את החוק של האוזר. יעשו תקציב ביניים ואל תהיו עבריינים.
שלמה קרעי (הליכוד)
אבל מה זה תקציב ביניים? זה לא לפתוח את שנת הלימודים - - -
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
זה לא נכון - - -
שלמה קרעי (הליכוד)
- - - צריך לעבור אישור ממשלה, אישור ועדת הכספים - - -
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
- - - יש תקציב של 1.75 של קופסה שמונח פה כדי לתת סטרט לפתיחת שנת הלימודים.
שלמה קרעי (הליכוד)
אין שום דבר כזה. זה צריך לעבור אישור ממשלה, זה צריך לעבור אישור ועדת הכספים.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
תשאל אותו. דנו בזה בוועדת הכספים.
שלמה קרעי (הליכוד)
איפה נתת אישור לתקציב ביניים בוועדת הכספים?
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
לא דיברתי על ביניים. דיברתי על הקופסה של 1.75. זו עבריינות לשמה. תעשה תקציב ביניים. אומר לך היועץ המשפטי לממשלה תעשה תקציב ביניים.
שלמה קרעי (הליכוד)
הוא אומר שזו אופציה אחת.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
לא. הוא אומר שזו דרך המלך. זו הדרך החוקית.
שלמה קרעי (הליכוד)
בסדר. זו דעתו.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אתה מכניס את כל בעלי המקצוע למגננה.
שלמה קרעי (הליכוד)
זה לא נכון. אתה שמעת את החשב הכללי, מיקי. אתה לא סומך על החשב בכללי?
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
החשב הכללי אומר: כל מה שתטילו עליי, אני אעשה. הוא איש מוכשר, הוא יעשה. גם שאול מרידור יעשה. השאלה לאן אתם לוקחים אותנו. עוד פעם הכול פרוץ.
שלמה קרעי (הליכוד)
לא הבנתי מה הלוגיקה שלך.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
הלוגיקה שלי – אני מבקש תקציב, לא שליפות. אומר לך שבהעדר תקציב יש סכנה שיורידו את דירוג האשראי של מדינת ישראל.
שלמה קרעי (הליכוד)
הוא אומר לך שלא.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
תשלם ריבית. לא שמעתי אותו לא.
היו"ר יצחק פינדרוס
החשב הכללי אמר את זה בדיו גם היום בבוקר וגם עכשיו.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
רוני, אין סיכוי שיורידו את דירוג האשראי? אמר סגן האוצר במליאה, אתה צודק.
שלמה קרעי (הליכוד)
מה זה קשור להורדת דירוג האשראי? הוא הולך - - -
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
כשאין לך תקציב מסודר - - - אתה צריך לדעת דברים כאלה, קרעי, אני מתפלא עליך.
היו"ר יצחק פינדרוס
השר רוצה להתייחס למה שאמרת, מיקי.
שר האוצר ישראל כץ
מיקי, בהקשר לדבריך ובהקשר לדבריו של המשנה ליועץ, אנחנו צריכים עכשיו לפרש אותו, האדם חי ונמצא כאן, יושב איתנו. הוא אמר שלדעתו, מטבע הדברים, היה יותר הגיוני והיה צריך להביא תקציב ביניים. אני אמרתי יותר מזה, היה להביא בכלל תקציב.

אבל אין תקציב. ותקציב ביניים, בעיניי הפרטנרים שלנו, הוא דומה מדי וקרוב מדי לתקציב, לכן אי-אפשר להביא את זה. המשנה חזר חזרה לנושא של תקציב ההמשכי. הוא לא שלל תקציב המשכי. עכשיו הוא העיר את מה שהוא אמר על מגבלת ההוצאה במובן הזה שהופך את זה דומה לתקציב. אז באיזשהו היבט זה יכול לדחוף לכיוון של להביא לממשלה ולכנסת.

אמרתי ואני אומר גם עכשיו, אני לא עושה ויכוח משפטי כי אני לא משפטן, אני מוכן להוריד את זה ל-10 מיליארד כדי שזה לא יהיה דומה. בגלל זה אנחנו חוזרים חזרה לתקציב ביניים כמו שנוהל על-ידי החשב הכללי. אם המשנה יסכים לקבל את הטיעון שלי במובן לא המשפטי אלא במובן המעשי לאפשר עוד 4-3 מיליארד, אני אודה על זה. אם לא – ההצעה היא 10 מיליארד.
מאיר לוין
אדוני השר, אני לא מחליט אם תקציבו 13 מיליארד או 10 מיליארד. זו החלטה של היושבים סביב השולחן הזה. שיקפתי את הפן המשפטי. בהיבט המשפטי, ככל שמאריכים את התקופה והופכים אותה להיות 120 יום – 120 יום יביאו אותנו ל-23 בדצמבר – וככל שמגדילים את הסכום, אני מזכיר, אנחנו עושים פה שני דברים: שולחים גם את הממשלה ואת הכנסת לאשר תקציב ל-2020 - - -
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אתם הזויים. לא הבנתי.
היו"ר יצחק פינדרוס
מיקי, תן לו לדבר.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
נולד פה מספר חדש: 120 יום.
היו"ר יצחק פינדרוס
הייתה הצעה שעלתה.
מאיר לוין
הכנסת עושה מהלך כפול. מצד אחד, מאשרת תקציב המשכי גם בתקופה וגם בסכום; מצד שני, מורה לממשלה להכין תקציב ל-2020. הקושי הוא מה אמורה הממשלה לעשות בתקציב ל-7 ימים. זו העצם המשמעות. התקציב ההמשכי יהיה עד ל-23 בדצמבר - - - ובמקביל הממשלה צריכה להכין תקציב ל-2020.
שר האוצר ישראל כץ
אני לא קובע את ה-120 יום. זה הסכם פוליטי. הוא לא הסכם תקציבי, הוא לא לאחר ניתוח של מה הדבר הכלכלי היותר טוב. אני אומר מראש, המצב לא סביר מבחינתי בהיבט של ניהול הכלכלה. כרגע זה הסכם שנועד להקנות יציבות, לאפשר לממשלה להמשיך לתפקד אם החוק יעבור. יכול להיות שהוא לא יעבור. יכול להיות שחבר הכנסת שפע רוצה שהחוק לא יעבור. או שהוא עובר כמו שמגבשים אותו או שהוא לא עובר.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אדוני השר, זה לא מה שהוא אמר.
קריאות
- - -
שר האוצר ישראל כץ
מה זה עניינכם להתערב לי בניהול התקציב? אתה תגיד לי איפה להביא וחזרה? מה זה עניינכם?
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אנחנו אמרנו לך לאיפה להביא? לא הבנתי.
שר האוצר ישראל כץ
לא. מה שהוא אמר, יביאו חזרה לוועדה. אני אומר לא.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אומר לך היועץ המשפטי - - -
שר האוצר ישראל כץ
זה לא עניין משפטי. מבחינת דרך ניהול התקציב, עוד להוסיף על זה שאין תקציב - - - ולהביא אותו לממשלה ועוד דיון ופשרות ועוד לוועדת הכספים – זה כבר באמת חוכא ואטלולא.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
זו לא חוכא ואטלולא. יש תוכנית מפורטת שגם אותה צריך לאשר.
שר האוצר ישראל כץ
אתם רוצים לדחות?
איתן גינזבורג (כחול לבן)
לא. אנחנו רוצים, אדוני השר, תקציב של 2021. אתם לא מעוניינים בכך. זו האמת. לכן אמרנו שנגיע - - -
שר האוצר ישראל כץ
אני לא מתווכח. אני אומר שכרגע יש אפשרות להביא תקציב 2020 - - -
שלמה קרעי (הליכוד)
איתן, אם אתם רוצים אישור ועדת - - - וממשלה, בואו נכתוב שזה התקציב וזהו.
שר האוצר ישראל כץ
- - - אפשר להביא תקציב לממשלה ולכנסת - - - יש תקציב מוכן, תקציב 2020. אין 2021. ייקח חודשים להכין אותו. עשו כאן פשרה כבר, לא מביאים את תקציב 2020 שהוא מוכן עם חוק הסדרים אלא דוחים. אז אם דוחים ועושים תוספת, עם כל הכבוד, אני רוצה כשר אוצר לנהל את זה כמו שאני מנהל את כל עניין התקציב עם החשב ועם כל הצוות במשרד האוצר. זה מה שאני יודע. אתם רוצים לנהל את משרד האוצר באותה הזדמנות?
איתן גינזבורג (כחול לבן)
חס וחלילה.
שר האוצר ישראל כץ
אז זה מה שאתם מנסים לעשות.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
לא נכון.
שר האוצר ישראל כץ
במקום לעשות תקציב המשכי - - - שמנותקת בכלל ממה שיצטרכו לעשות ואני כל פעם לעדכן אותה. אני לא מבין על מה אתם מדברים. מה זה נוגע בכלל לעניין הזה, לפשרה? את הפשרה קובעים בלעדיי, אני רוצה תקציב אבל זה לא מתאפשר לי - - -
איתן גינזבורג (כחול לבן)
את הפשרה להוסיף את הסכום הזה, לא עשו את זה בלעדיך - - -
שר האוצר ישראל כץ
הפשרה, באופן לגיטימי - - -
איתן גינזבורג (כחול לבן)
הציע פה בצלאל סמוטריץ' ביום רביעי אחרי שמיקי זוהר עשה את מה שהוא עשה ואמר את מה שהוא אמר. זה היה בסיס הפשרה הזאת - - - מופיע בטיוטה שנמצאת בפניך, שזה קשור לממשלה - - -
רם שפע (כחול לבן)
צריך להגיד שבטיוטת הצעת החוק זה מה שרשום. אנחנו לא עושים שום שינוי.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אתם עכשיו לוקחים את - - -
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
נראה לכם שהם מנהלים את המלחמות בתוך הקואליציה פה בוועדה - - -
שר האוצר ישראל כץ
היה חשש של חלק מחברי הוועדה שאם לא יביאו עוד פעם - - -
קריאות
- - -
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
- - - לכו לכפר המכביה, תעשו שם משא ומתן - - -
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
- - - תקציב להיל"ה, לספריה הלאומית – כן או לא?

(היו"ר ינון אזולאי, 23:13)
היו"ר ינון אזולאי
מיקי, עוד לא סיימת?
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אני רוצה לשאול את השר ואת החשב הכללי באוצר - - -
היו"ר ינון אזולאי
מיקי, שב. שומעים אותך.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
לא אדביק אף אחד - - -
שלמה קרעי (הליכוד)
ועוד ישבת לפני כן ליד רם שפע שהיה - - -
היו"ר ינון אזולאי
מיקי, שתהיה רגוע. גם רם שפע וגם איתן, ברוך השם, הכול בסדר איתם.
רם שפע (כחול לבן)
גם אני וגם איתן הרגע עשינו חקירה אפידמיולוגית ויצאנו - - - שוחחנו עם משרד הבריאות - - -
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
האם התקציב הזה יאפשר להיל"ה, לילדים בסיכון, לספריה הלאומית, לתנועות הנוער - - -
קטי קטרין שטרית (הליכוד)
אתה יודע שכן - - -
קריאות
- - -
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אין בעיה, אז יצביעו בעד ההסתייגויות שלי - - -
קטי קטרין שטרית (הליכוד)
- - - די להצגות האלה.
קריאות
- - -
היו"ר ינון אזולאי
השר אמר בפתח דבריו שזה ילך להיל"ה ולכל התוכניות שלא היו כי זה חלק מהתוכניות שלו.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
קטי, איזה מזל שאני עובד אצלך.
קטי קטרין שטרית (הליכוד)
הצלחת להכעיס אותי - - -
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
מצוין. אני שמח.
היו"ר ינון אזולאי
קטי, אני קורא לך לסדר בפעם הראשונה. קטי, די.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
איך אתם מרגישים חרא - - -
היו"ר ינון אזולאי
מיקי, לא מכובד הביטוי שאתה אומר. די.

רוני חזקיהו, אני מבקש לשאול שאלה שאולי נשאלה בצוהריים. יש את העודפים, יש משרדים שאנחנו יודעים שרוב התקציב שלהם בסופו של דבר בסוף השנה היה עם עודפים. מה יהיה ב-2.5% שאתה מוסיף עכשיו - - -
שר האוצר ישראל כץ
זה או מגבלת ההוצאה 14-13 או אם אין ברירה, 10 מיליארד.
אופיר כץ (הליכוד)
- - - עוד לא הבנו אם יש מניעה משפטית או לא. אני עוד לא הצלחתי להבין.
היו"ר ינון אזולאי
אני רוצה לדעת מה יקרה. יש משרדים שלפחות שליש מהתקציב שלהם התנהל מעודפים. מה יהיה איתם? איך תתקצב אותם? הרי אנחנו לא רוצים לשתק אותם וזה הפתרון בשביל לא לשתק אותם. אולי תסביר לנו.
רוני חזקיהו
נצטרך לפתור גם את בעיית העודפים. יש 50% עודפים משוחררים. אנחנו לא יכולים לשחרר יתרת עודפים כשאין לנו תקציב כי חלק מהעודפים האלה צריכים להיות משולמים בסוף. לכן ככל שנפתור את בעיית התקציב, נוכל בהתאם גם לטפל בעניין של העודפים.
היו"ר ינון אזולאי
אתה אומר שמשרדים שיש להם שליש או יותר מעודפים, אין לך פתרון עבורם.
אסי מסינג
אחד הקשיים שיש במתכונת המוצעת כאן היא העובדה שאין הלימה בין תקציב המזומן שעליו מדברים בחוק יסוד: משק המדינה, לבין התחייבויות. הם באים לידי ביטוי גם במה שהתייחסתי אליו קודם לכן לעניין העודפים. יש את העודפים של 2019, יהיו את העודפים של 2020. העובדה שהכנסת לא מאשרת תקציב, לא מביאה את האפשרות להחיל את חוק יסוד: התקציב כרגע ולנהוג כמו תקציב שמועבר עודפים, זה מוביל עוד קושי – להשתמש בעודפים, להעביר את מלוא העודפים. הפתרון הזה שמוצע כאן הוא רק אחת מהבעיות שנוצרות ושניתן היה לפתור אותן בדרכים אחרות - - -
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
לא הבנתי, מה הבעיה להעביר תקציב עודפים? כל עוד זה בתוך המסגרת, עודף הוא מקור.
אסי מסינג
יש בעיה בהעברת עודפים - - -
היו"ר ינון אזולאי
אתה לא פורץ את מסגרת התקציב.
אסי מסינג
- - - מכיוון שהיא רוכבת על תקציב.
היו"ר ינון אזולאי
אבל אתה לא פורץ עם העודפים את מסגרת התקציב. אז תביא אותם בסוף שנה.
אסי מסינג
ההגדרה של עודפים היא לפי חוק יסודות התקציב רק לאחר שיש תקציב. אין כאן תקציב, לכן העניין הזה הוא בעייתי. הוא יהיה בעייתי גם לעניין התחייבויות והעברת עודפים ל-2021, ככל שלא יאושר תקציב. אלה חלק מהבעיות שהפתרון הזה של הגדלת התקציב ההמשכי ימשיך לייצר.
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
אז אחרי - - - איך תפתרו את הבעיות האלה?
שר האוצר ישראל כץ
הייתי שמח לתקציב, שמח לתקציב ביניים. אבל נראה לי שהפרטנרים שלנו לא מוכנים לתקציב ביניים בשלוש קריאות בכנסת. זו הכוונה לתקציב ביניים. אין בעיה, אם היה זמן, הייתם אומרים והיינו מכינים תקציב ביניים. הפתרון הכי דומה לתקציב.

ההסכמה הפוליטית לא קיימת לכן אנחנו מדברים תקציב המשכי עם ניסיון לעשות התאמה מסוימת – לא התאמה - - - כדי לאפשר לטפל בתחומים שהם קריטיים מאוד. זה כל ההבדל: זה תקציב המשכי עם תוספת מסוימת שאתם הגיתם אותה, לא אני.

(היו"ר יצחק פינדרוס, 23:19)
איתן גינזבורג (כחול לבן)
נכון.
שר האוצר ישראל כץ
לא יודע איך בכל השיח הזה של המשפטנים לא הגו את האפשרות שדווקא שזה יהיה דומה לתקציב ההמשכי בניהול החשב ואז אפשר להגדיל את הסכום ולא לעשות קופסה.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
חלק מההגות היה - - -
שר האוצר ישראל כץ
אני בעד תקציב ביניים שהיה מאפשר כבר עכשיו לקבוע סדר עדיפות. אתם מוכנים לתקציב ביניים, חבר הכנסת גינזבורג, עם 3 קריאות בכנסת? אם כן, אנחנו ממש נמצאים - - -
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אתה מוכן לתקציב 2021?
שר האוצר ישראל כץ
זה כבר בוויכוח. אומר המשנה שהיה עדיף שיהיה תקציב ביניים ולא המשכי - - - אני אומר עוד פעם, כדי שלא תהיה איזושהי מחשבה שההגדלה הזאת - - -
ינון אזולאי (ש"ס)
כבוד השר, מה זה תקציב - - -
שר האוצר ישראל כץ
אז אני מגביל את זה ל-10 מיליארד שקלים ולא מתקרב למגבלת ההוצאה שזה עוד 4-3 מיליארד שקלים. עד כדי כך אני לא רוצה בכלל להתקרב. אבל זה התקציב היחידי שאפשר להעביר, תקציב המשכי, לא תקציב רגיל שאנחנו הכנו ולא תקציב ביניים.
ינון אזולאי (ש"ס)
מה זה אומר תקציב ביניים? זה לא יהיה אחד חלקי 12. בשבילכם זה יותר טוב.
קריאות
- - -
איתן גינזבורג (כחול לבן)
- - - במועד הזה - - - שר האוצר היה יושב פה ומסביר איך הוא מביא עכשיו תקציב לשנה הבאה. זו ממשלה רגילה. אנחנו לא הולכים לעשות את זה עכשיו - - -
שר האוצר ישראל כץ
חוץ מהאמירה זאת, אין לנו ויכוח. אני רוצה תקציב, אבל אי-אפשר - - -
איתן גינזבורג (כחול לבן)
בסדר, אבל להפיל את זה עליי - - -
שר האוצר ישראל כץ
אני מוכן תקציב ביניים, אבל גם אי-אפשר כי זה יותר מדי דומה לתקציב ואתם לא מעוניינים בזה.
היו"ר יצחק פינדרוס
אני רוצה להמשיך את הדיון. מכיוון שעלו פה שאלות משפטיות – איתן, אתה יודע שבסוף ההסכמות בין כחול לבן לליכוד לא יהיו פה בוועדה. בוא נהיה אמיתיים. מיקי כמעט שכנע אותי בבעיות המשפטיות. אני רוצה לשמוע את היועצת המשפטית ש הוועדה על הבעיות המשפטיות שהעלו כולם ובפרט, מיקי, דבריך החכמים והנכוחים. אולי שכנעת אותי.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
- - - הציע כאן הצעה לארג'ית: בואו נלך לפי מה שאמר היועץ המשפטי לממשלה על תקציב ביניים. אם - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
מיקי, זה היה קורה אם לא הייתם נפרדים מכחול לבן ומצטרפים - - -
קריאות
- - -
היו"ר יצחק פינדרוס
מיקי, תרשה לי לנחש שאם הייתם מצטרפים עם כחול לבן לממשלה, היינו היום אחרי תקציב. גברתי היועצת המשפטית של הכנסת ושל הוועדה, שמענו פה דברים מאוד חכמים מהרבה חברי כנסת מנוסים וותיקים, נשמח לשמוע את עמדתך על הנושאים שהועלו. רבותיי, אני מבקש שתתנו ליועצת המשפטית לדבר.
שגית אפיק
אין ספק שבזמן שנשאר לנו להעביר תקציב – אפשר לקרוא לזה תקציב ביניים, אני לא בטוחה שסעיף של תקציב ביניים מתיישב פה בדיוק כי הסעיף של תקציב ביניים אומר: נראה לממשלה כי חוק התקציב לא יתקבל לפני תחילת שנת הכספים, ראשית היא להגיש הצעת חוק תקציב ביניים. אנחנו כבר הרבה אחרי תחילת שנת הכספים 2020, אנחנו לקראת סופה. אז תקציב ביניים של חוק היסוד לא מתיישב פה בדיוק.

אבל אין ספק שהעברת סוג של תקציב בכנסת בשלוש קריאות זה הדבר הנכון ביותר מבחינה משטרית, מבחינה דמוקרטית, מכל הבחינות. זה יאפשר גם לממשלה לשקול את סדרי עדיפויותיה לתקופה שנותרה, זה יאפשר גם לכנסת להעביר בשלוש קריאות ולוועדה הזאת לקבל החלטות מושכלות ביחס לכל סעיפי התקציב. זה הצד האחד של המשוואה.

בצד הקיצוני השני נמצאת ההצעה שעלתה כאן, להמשיך בתקציב המשכי של 1 ל-12. תקציב שמתקיים עד היום. שוחחנו על זה רבות בדיונים האחרונים. הוועדה הזאת, כפי שציינתי גם הבוקר, דנה בשאלה הזאת, כמה זמן אפשר להשתמש באותה חלוקה של 1 ל-12, האם באמת אפשר לעשות שנה שלמה כך לפי סדרי העדיפויות שקבועים בחוק.

אני חושבת שזה דבר לא פשוט, כפיש אמרו חבריי גם בייעוץ המשפטי למשרד האוצר וגם בייעוץ המשפטי למשרד המשפטים. להמשיך עם חלוקה של 1 ל-12, המשמעות שלה היא שלכנסת אין יכולת לפקח. החלוקה תמשיך להיעשות באמצעות ועדות חריגים, החלוקה תיעשה על-ידי החשב הכללי בהתאם לסדרי העדיפויות הקבועים בחוק.

סדרי העדיפויות שנאמרו כאן כבר פעמים רבות, אני רק אזכיר שכיוון שהם קבועים בחוק, אז כל תוספת שתוסיפו, גם היא תחולק לפי אותם סדרי עדיפויות. כך שבסוף דובר כאן רבות על זה שרוצים לחלק דברים שנמצאים בשינויים התקציביים, אז צריך להבין שמבחינת החוק השינויים התקציביים נמצאים רק אחרי שעברנו את כל יתר סדרי העדיפויות, הגענו ליתרת הכספים ורק אז אפשר לחלק גם את השינויים התקציביים. זה ייעשה על-ידי החשב הכללי.

בסופו של דבר, יש פה בעיניי פגיעה בכנסת וגם פגיעה בוועדה שלא תוכל לפקח על הסכומים האלה. אני מזכירה לכם שאפילו בקופסאות הקורונה שהעברתם לאחרונה, נדמה לי 5 או 4 תיקונים של חוק יסוד: משק המדינה, כולם בסכומים אולי נמוכים יותר מהסכומים שמוצעים כרגע. שר האוצר הגיש לאישור הממשלה וזה הובא לאישורה של ועדת הכספים וגם שינויים תקציביים היו אמורים להגיע לאישורה של ועדת הכספים לפי כל אותם ניסוחים.

נראה לי שאם על קופסאות קורונה השיטה הזאת טובה, אז זאת אמורה להיות שיטה בוודאי שנכונה ביחס ליתרת התקציב של שנת 2020. זו עמדתי, לכן הנוסח שאנחנו במקור חשבנו שהוא נוסח ביניים בסופו של דבר כי הוא נמצא בין קצה אחד של "בואו נעביר תקציב בשלוש קריאות שהממשלה תכין אותו" והוא יגיע לכנסת ולוועדה הזאת, לבין הצד השני שנמשיך בתקציב של 1 ל-12. אני חושבת שהפשרה שנמצאת בדיוק באמצע, אמר המשנה ליועץ המשפטי לממשלה שגם בעיניו בה יש קשיים משפטיים, אבל זו פשרה שאני חושבת שאפשר להסביר אותה, אפשר להצדיק אותה. היא פשרה שמאפשרת לוועדה הזאת לשקול את סדרי העדיפויות ולהיות מסוגלת גם לפקח עליהם.
שלמה קרעי (הליכוד)
במה זה שונה ממה שפעלו עד היום? מה ההבדל בין מה שפעלו עד סוף אוגוסט לבין איך שאת רוצה שיפעלו ב-3 החודשים הבאים? הרי גם עכשיו החלטות ממשלה יצטרכו לבוא לוועדה.
שגית אפיק
שני עניינים שונים, ואני חושבת שהסביר את זה מאוד יפה המשנה ליועץ המשפטי לממשלה. שני עניינים שונים. האחד, ברגע שאנחנו מאריכים את התקופה ל-120 ימים, אנחנו למעשה מתקרבים לסוף שנת התקציב.
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
למה 120?
שגית אפיק
דובר כאן על 120.
היו"ר יצחק פינדרוס
עלתה הצעה להאריך את זה ל-120. עוד לא דיברנו עליה. אנחנו צריכים לדבר עליה.
שגית אפיק
ככל שאנחנו מאריכים את המועדים, אנחנו מתקרבים לסופה של שנת 2020 והמשמעות היא שבסופו של דבר, כל החלוקה של התקציב של 2020 תיעשה על-ידי החשב הכללי בלי פיקוח של הכנסת באמצעות ועדות חריגים. זה השינוי האחד.

השינוי השני, אתם מבקשים כאן הגדלה. לא בכדי הסעיף שמדבר על 1ל-12 בסופו של דבר הוא סעיף שמעט חונק את המשרדים כי המטרה המקורית הייתה ש-1 ל-12 יימשך לתקופה קצובה מסוימת. ככל שאנחנו מתרחקים מהתקופה הקצובה הזאת ומתחילים להתקרב לסוף השנה ובנוסף גם מגדילים את הסכומים, אני חושבת שזה שוני משמעותי נוסף.

ככל שמדברים על סכום גבוה של להגיע לתקרת ההוצאה, אז אנחנו אומרים שאנחנו רוצים להגיע לסכום הגבוה ביותר של התקציב שאפשר היה להעביר במועד.
שלמה קרעי (הליכוד)
ועדיין, לא תהיה משמעות לתקציב כשיעבירו אותו כשיגיע הזמן? לא יוכלו להשתמש בו בינואר, פברואר? לא יהיה משה ושייקבעו בו?
שגית אפיק
אנחנו מדברים על שנת 2020.
שלמה קרעי (הליכוד)
אבל גם אחד חלקי 12 עם ה"טייס האוטומטי" הזה הוא עדיין לא כל התקציב באמת, אם היה תקציב.
שגית אפיק
אני לא יודעת. אפשר לשאול את השר, אפשר לשאול את נציגי החשב הכללי, האם ב-23 בדצמבר אפשר יהיה להעביר תקציב ל-2020 ולהשתמש בו ל-2020. מה שהוא שואל אותי, אני לא יודעת לענות על זה, זו לא שאלה משפטית אלא שאלה תקציבית. אולי משרד האוצר יידעו לענות על זה.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
מתי הממשלה מתכוונת להעביר תקציב 2021?
היו"ר יצחק פינדרוס
עד ינואר 2021. לפני תחילת השנה. אני חושב שהעמדה המשפטית נשמעה גם מהיועץ המשפטי לממשלה וגם מהיועצת המשפטית לוועדה. אבל השר מבקש, אני מבקש לכבד את זה, לשמוע את התייחסות החשב הכללי.
רוני חזקיהו
הממשלה משלמת בשוטף פלוס 45 בערך. כבר היום התקציב שלי סגור כי צריך להזרים את הכסף כדי שישלמו למשהו כמו סוף אוקטובר. אנחנו יושבים פה ודנים במשך הרבה זמן על תקציב שנתי ל-2020 כשבעצם אתם מדברים איתי על תקציב של נובמבר-דצמבר, פחות או יותר. אם נגיע רק עד 3 בדצמבר ולא 120 יום, אז בעצם אתם מדברים על תקציב של חודש. אתם רוצים לבנות תקציב ביניים של חודש.

בסופו של דבר, את הכסף, כבר התחייבתי עליו. אתם לא יכולים להשפיע על החלוקה שלו, היא נעשית על-פי חוק, היא נעשית על-פי סדרי עדיפויות שכתובים בחוק. על בסיס זה אני מביא אתכם כבר לכמעט סוף אוקטובר. עכשיו אנחנו נשב ונקבל החלטה מה נוכל לתת יותר. בגדול, זה לא בדיוק תקציב כי התקציב הוא נמוך כאן.

אני רוצה לדייק. בכל הדיון שנעשה פה אנחנו יושבים ומכינים תקציב שנתי או תקציב ביניים שנתי – לא יודע מה. עם ההתחייבות אנחנו כבר בחוץ.
קריאה
ישראבלוף.
רוני חזקיהו
אנחנו רק צריכים לתת את מכסות המזומן כדי שיוציאו אותו. זה מה שאנחנו עושים מדי חודש בחודשו. גם אם נחליט היום על משהו, אנחנו כבר עשינו את ההתחייבויות בגין המכסות שאני אתן כי כבר יש - - -
ינון אזולאי (ש"ס)
מלבד ה-2.5% שאתה מוסיף ומלבד ה-5 מיליארד שיש לך אותם כרגע בעודפים מהתקציב של האחד חלקי 12.
רוני חזקיהו
אני מחלק מכסות, לא עודפים.
ינון אזולאי (ש"ס)
אין בעיה, לא עודפים. נקרא לזה 5 מיליארד שבצוהריים אמרת שיש לך כרגע מאחד חלקי 12 ואתה שומר אותם לדצמבר. יש לך את האחד חלקי 12 עד סוף השנה ואת ה-2.5% – זה כבר מביא אותך ליותר. אתה לא יכול להגיד שאתה נשאר בל כלום. אתה נשאר עם אחד חלקי 12 פלוס 2.5% מתחילת השנה ועוד 5 מיליארד. יש לך כ-13 מיליארד מלבדר האחד חלקי 12.
רוני חזקיהו
ועדיין אנחנו נוציא רק מה שמותר על-פי חוק.
ינון אזולאי (ש"ס)
אני לא אומר לך להוציא שלא על-פי חוק, אבל 13 מיליארד זה מה שאמרת לנו קודם - - - זה מה שחסר אם אנחנו רוצים להגיע - - -
רוני חזקיהו
אין לנו ויכוח.
שלמה קרעי (הליכוד)
הוא אומר שאין טעם להביא לאישור הממשלה ולאישור ועדת הכספים כי הכול - - -
ינון אזולאי (ש"ס)
אבל הוא אמר - - - אין לי בעיה, אל תביא לאישור הממשלה, אבל אני רוצה לדעת איך אתה מסתדר עם זה שהוא אמר קודם שצריך להביא לאישור הממשלה וגם הם אמרו שצריך – אז איך אנחנו מסתדרים?
רוני חזקיהו
- - - נכנס איתכם לפרופורציות של - - -
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
אתה בעצם אומר: בואו נתחיל לדון בתקציב 2021.
שלמה קרעי (הליכוד)
אפשר להכניס בחוק שזה חלק התקציב ונגמור.
שר האוצר ישראל כץ
החשב לא התייחס להיבט הזה - - - החשב הכללי אומר כאן את מה שאני ניסיתי להגיד עוד ועוד פעמים. התקציב מתנהל כמו שהוא מתנהל. ואני אומר שוב, אם היה תקציב, אז היינו משנים עכשיו סדרי עדיפויות והיינו יודעים גם לגייס כספים.

האפשרות השנייה, כמו שאומר המשנה ליועץ, תקציב ביניים – בוודאי מועדפת עליי. יכול להיות שיכולנו בתקציב ביניים או לשנות חלק מהדברים ואולי החשב היה אומר שעל זה הוא התחייב באלף אחוז, אולי בדבר הזה. הוא היה צריך לציית להחלטות הממשלה ואולי לבטל התקשרויות והתחייבויות.

החשב אומר שאין כבר תקציב ביניים בעצם – יש תקציב המשכי. הוא מסביר איך הוא מנהל אותו. אין תקציב ביניים, אין החלטת ממשלה שמשנה עכשיו רטרואקטיבית את הדברים ולכן הוא צריך לנהל כמו שהוא צריך לנהל.

הוויכוח הגדול מסתיים בשרות. אמר ראש הממשלה שהוא לא רוצה בחירות והוא מקבל את הפשרה של חבר הכנסת האוזר. אני באתי אליכם כשר אוצר, אני חושב שהייתי כאן בוועדה והבאתי את מה שהיה צריך להביא; מה שהיה צריך לבצע, עשיתי. אני מוביל את הדברים עם הצוותים המקצועיים בדרך הנכונה.

לבוא עכשיו, תוך כדי הדיונים על הדברים הגדולים, ולהיכנס לתוך תפקידי זה דבר שלא סביר בעיניי. אני מכבד את הוועדה - - -
שלמה קרעי (הליכוד)
אף אחד לא עושה את זה.
שר האוצר ישראל כץ
כי עכשיו לבוא ולהגיד לי שאני צריך לשבת עכשיו ולגבש תקציב שיעבור את הממשלה ויעבור את ועדת הכספים עם דיונים שיהיו כאן לכל מיני דברים, זה דבר שאני לא מעוניין בו והוא גם לא נכון. הוא לא נכון לניהול המדינה במצב מורכב - - -
איתן גינזבורג (כחול לבן)
- - -
שר האוצר ישראל כץ
עם כל הכבוד, אם אתה רוצה לרומם עכשיו דברים שהם טריוויאליים ולא רלוונטיים, אתה יכול. אתה יכול להתווכח - - -
איתן גינזבורג (כחול לבן)
לא הבנתי מה אמרת אפילו.
שר האוצר ישראל כץ
אני אסביר.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
מה אני רוצה לרומם זה דברים טריוויאליים - - -
שר האוצר ישראל כץ
הדרישה שאני אבוא לוועדת הכספים ולהסביר למה היא לא נכונה או לממשלה, אז ודאי שזה נגד הנטייה הטבעית של אנשים שיושבים. אני חושב שעשיתי את זה והסברתי – זה לא דבר טכני. לגבש עכשיו דבר בניגוד לרוב ההתחייבויות של החשב הכללי, זה מה שאתם בעצם מבקשים עכשיו.

מבחינה משפטית טהורה או פרשנות של משפטים, זה יכול להיות. אגב, אם לא היו חכמי הדור בהסכם הקואליציוני כותבים 25 באוגוסט, מקדימים את מועד העברת התקציב, אז נדמה לי שה היה מגיע - - -
איתן גינזבורג (כחול לבן)
מה זאת אומרת? זה לא נכון. אדוני השר, אתה טועה - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
- - - זה החוק.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אדוני השר, אתה טועה.
היו"ר יצחק פינדרוס
כן. 100 יום מהבחירות. זה החוק.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אתה אומר את זה בכל הראיונות שלך ברדיו. אתה אומר שאנחנו דרשנו את זה. זה לא נכון, זה קבוע בחוק מקדמת דנא. הסיפור של 100 יום - - -
קריאות
- - -
שלמה קרעי (הליכוד)
העובדות הן שתקציב חד-שנתי מוכן - - -
שר האוצר ישראל כץ
יש תאריך מצוין ב-100 ימים שאי-אפשר ליישם אותו. אתה יכול להעביר עד מחר את החוק. לכן כרגע האלטרנטיבה היא לא תקציב כי לא אפשרתם את זה תקופה ארוכה משיקולים שלכם, אני לא מתווכח עכשיו. אין תקציב שהוכן. הוכן תקציב, יכולנו להניח אותו בממשלה ב-7 ביולי, אחרי זה ב-12 ביולי וזה לא התאפשר וזה התגלגל והתגלגל עד שהגענו והכנו חוקי הסדרים, הצגנו אותם בפני יו"ר הכנסת כבר, לפני שר המשפטים, לפני יו"ר סיעת - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
אדוני השר, אני רוצה - - -
שר האוצר ישראל כץ
אני רק לא מבין. כרגע אין לנו תקציב, לצערי אין לנו תקציב ביניים בעיקרה בגלל העיתוי. יש התחייבויות של החשב שהוא הולך לנהל אותן - - -
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
לא נעים לי להיכנס למלחמות בין אבא לאימא, אני - - - אם אתם רוצים תקציב - - -
קריאות
- - -
שר האוצר ישראל כץ
- - - היא דרישה שפוגעת בעבודתי. לכן היא לא סבירה והיא לא קשורה לקביעה הגדולה של המועד.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
היא קשורה לקביעה של התוספת התקציבית.
שר האוצר ישראל כץ
מי שמקשיב לחשב הכללי עוד פעם ועוד פעם, לבהירות של דבריו, הוא האיש אחראי, עם כל הכבוד מבין שהעסק גמור, שתהיה תוספת שתעזור לביטחון לתקן חריגות והתחייבויות. מה זה שאומרים לו: תמלא עכשיו את ה-400?

אגב, יהיה עכשיו ויכוח בין החשב לבין מערכת הביטחון האם צריך לתת מיליארד-מיליארד וחצי או 3.3, כמו שראש הממשלה ושר הביטחון ואני קבענו בדיון. זה בדיוק יהיה תפקידו. זה לא שיש 400 ובזה ייגמר הכול, גם התוספות - - -
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אז אנחנו מדברים על התוספת - - -
שר האוצר ישראל כץ
גם התוספות זה כדי להשלים - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
העמדות של היועצים המשפטיים נשמעו - - -
שר האוצר ישראל כץ
אני לא רוצה תהליך שאני צריך לייצר כאן תקציב מלאכותי, לא נכון במקום לפתור בעיות שצצות בדרך. כל הנושא של התמיכות, כל דבר אתם ממליצים על החרדים - - -
איתן גינזבורג (כחול לבן)
לא, לא נכון.
היו"ר יצחק פינדרוס
יודעים שלא כולם.
שר האוצר ישראל כץ
החשב נתן הוראה לקבוע קריטריונים לתמיכות והתהליך הזה צריך להתנהל. כל התוספת הכספית כאן, אני לא יכול לשנות את המתווה של תקציב המשכי. אתם רוצים תקציב? אוקיי. אתם רוצים תקציב ביניים? אין את זה. כרגע יש תקציב המשכי שרובו חויב או שיש התחייבויות לגביו. יש בעיות - - -
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אדוני השר, אנחנו מדברים על התוספת. על התוספת שאין לך - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
איתן, הבנו. העמדה של כולם הובנה, הרי הדיון הזה לא - - - ינון, רצית לשאול.
ינון אזולאי (ש"ס)
דווקא בגלל ששמעתי מהחשב הכללי – זה החשש הגדול שלי – הוא אומר שהכול בנוי, הכול מסודר ואין לנו ממה לחשוש. איך אני מבטיח – אולי הוא יגיד לנו שגם התמיכות שאנחנו מדברים עליהן יהיו בפנים. אני סומך על השר.
שר האוצר ישראל כץ
זה כבר נאמר והציע היושב-ראש להוסיף פסקה וקיבלתי את זה.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
- - - זו הנקודה, בשביל התמיכות - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
אני אסביר לך למה. בהמשכי זה אחרון.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
זה לא עובד ככה. אי-אפשר, אדוני השר, זו בדיוק הנקודה. בשביל התמיכות הסכמת להכניס סעיף בחוק - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
לא. איתן, אני אסביר לך בדיוק - - -
איתן גינזבורג (כחול לבן)
- - -
שלמה קרעי (הליכוד)
אבל זה מה שאתה רוצה, איתן, להביא לוועדה. הוועדה מחליטה על זה עכשיו. לא מבין, גם כשהוועדה מחליטה זה לא בסדר?
ינון אזולאי (ש"ס)
אני שואל שאלה ואני רוצה תשובה לפרוטוקול. כבוד החשב, זה פותר לנו את הבעיה של התמיכות או לא פותר את הבעיה של תמיכות?
קריאה
הוא אמר לך 5 פעמים.
רוני חזקיהו
ככל שתתקבל החלטה - - -
ינון אזולאי (ש"ס)
מה החלטה? איזו החלטה?
קריאות
- - -
איתן גינזבורג (כחול לבן)
- - - הוא לא רוצה החלטת ממשלה.
ינון אזולאי (ש"ס)
בסדר. אם הוא אומר לי שזה לא פותר, אני לא רגוע.
קריאות
- - -
היו"ר יצחק פינדרוס
- - - יש פה נוסח. צריך החלטת ממשלה. הבנו את זה. יש את הנוסח שמונח בפני הוועדה וזה מה שהיועצת המשפטית מציעה. כרגע אנחנו דנים בזה. אם יהיה שינוי בנוסח, נדון.
ינון אזולאי (ש"ס)
יש בעיה שאם ייצאו לבחירות, אני חושב שגם הם יסכימו שלא תהיה החלטת ממשלה. אז ניתן את הסמכות לשר האוצר להחליט.
היו"ר יצחק פינדרוס
ההחלטה הזו היא שלא יוצאים לבחירות. זה לא דבר והיפוכו.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אין דבר כזה - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
שמעתי את מה - - - אומר דבר והיפוכו. אם החוק עובר – ינון, ממה נפשך, אם יוצאים - - -
איתן גינזבורג (כחול לבן)
- - - הממשלה צריכה לכהן.
היו"ר יצחק פינדרוס
ינון, אמרת דבר והיפוכו. יש שני מצבים: אם החוק עובר, אז אין בחירות. אם החוק לא עובר – אז יש בחירות.
ינון אזולאי (ש"ס)
אני שמח שאתה אופטימי.
היו"ר יצחק פינדרוס
אם החוק לא עובר, אז לא יעזור לך מה שתכניס בסעיף. אם החוק עובר, אז ממה אתה מפחד? שמעתי מסמוטריץ' – זה פלפול - - -
ינון אזולאי (ש"ס)
אני יכול להסביר לך אחר כך ,בגלל בלבול איך זה יכול לקרות.
היו"ר יצחק פינדרוס
אין שום בעיה. מיקי, אני רק רוצה לדעת אם נרגעת אחרי עמדת של היועצת המשפטית של הוועדה?
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
לא. חכה, יש לי לילה ארוך.
היו"ר יצחק פינדרוס
שאלתי על העיקרון של הדיון. עכשיו נתחיל לדון בהסתייגויות. אחרי שסיימת נתחיל לדון בהסתייגויות.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
- - - לדעת האם הכנסתם 120 יום כבר?
היו"ר יצחק פינדרוס
עלתה הצעה – עוד לא דיברנו עליה – של נציגים של סיעות מסוימות להעלות את זה ל-120 יום. אנחנו נעלה את זה להצבעה פה אם החבר'ה רוצים 100. ראיתי שחלק מההסתייגויות שלך הן שזה יהיה 95 יום ו-93 יום, אולי נעלה הצעה שזה יהיה 120 יום. אני אעלה הצעה כזאת אולי.

במסגרת הדיונים בין מיקי זוהר לשר האוצר, יכול להיות שנגיע למסקנה ש-120 יום עדיף כי אז יש לנו עוד 20 יום לדון על תקציב 2021.
קרן ברק (הליכוד)
127 יום.
היו"ר יצחק פינדרוס
היא מציעה 127 – בכלל התקדמנו, מיקי. תכין נאום חדש ל-120, יש לך את הזמן להכין את הנאום. אני רוצה להתחיל להתכנס לדיון.
אסי מסינג
אני רוצה להתייחס להצעה שעלתה כאן עכשיו. אני מזכיר את הפריים שבו אנחנו נמצאים. אנחנו נמצאים בתיקון לחוק יסוד בהוראה קובעה שהוצעה כאן על-ידי הוועדה. ההצעה הראשונה הייתה הצמדה לפי הגידול הדמוגרפי. לפני כחצי שעה עלתה הצעה להעלות למגבלת ההוצאה. אני מניח שהכוונה לא הייתה שזו תהיה הוראה קבועה אלא הוראת שעה לשנת 2020.
היו"ר יצחק פינדרוס
נכון.
אסי מסינג
אני מניח, למרות שלא התחדד העניין. עכשיו עולה הצעה שבמסגרת הגדלת ההוצאה בתקציב ההמשכי, תהיה קופסת תמיכות.
היו"ר יצחק פינדרוס
לא, לא. אני אסביר את מה שאמרנו. התשובה היא לא.
אסי מסינג
אני אחדד. מוצע כרגע לקבוע ייעוד בתוך תקציב של 412 מיליארד או 410 מיליארד, שבמסגרתו יגידו לחשב הכללי שכל ההוצאה של תקציב התמיכות שהיה בשנה שעברה - -
איתן גינזבורג (כחול לבן)
לא נכון. זה לא נאמר.
אסי מסינג
- - יעמוד על 100% מהתקציב שהיה. זה מה שהוצע כרגע.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
זה לא מה שנאמר.
היו"ר יצחק פינדרוס
זה לא מה שהוצע. כשתוצע הצעה כזאת, אנחנו נתייעץ איתך שוב.
אסי מסינג
אני מחדד את הקושי הקיים בהצעה הזו - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
אבל לא הוצעה הצעה כזאת. הבנת לא נכון. אני אחדד את מה שהוצע, אם אתה רוצה לגעת מה הוצע ועל מה דובר. חברת הכנסת הילה שי שאלה את החשב הכללי ושר האוצר אם נגיע לסכום מסוים במסגרת, האם לדעתו ולטעמו 100% מהתמיכות יוכלו לצאת השנה במסגרת חוקית: החלטת ממשלה על-פי היועץ המשפטי לממשלה, החלטת ועדת כספים על-פי המלצת היועצת המשפטית של הכנסת. האם המגבלה שאמרו לנו עד היום, ואתה הבהרת כבר בבוקר שאם יוצע נוהל תמיכות ולא מקדמות – זה יהיה בסדר.

הדבר היחידי שביקשנו להכניס להצעת החוק היה שכשאנחנו כותבים אחד חלקי 12, ייכתב: הפעולות והתמיכות שהיו ב-2019 בפועל אחד חלקי 12. סדרי העדיפויות יישארו כמו שהיו קודם.
אסי מסינג
לא הבנתי את ההצעה.
היו"ר יצחק פינדרוס
ההצעה הייתה שייכתב במפורש - - -
אסי מסינג
החוק קובע במפורש. חוק יסוד: משק המדינה ללא - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
אתה אומר שזה מיותר. אז אנחנו קוראים לזה יהודה ועוד לִקְרָא. אתה צודק. עמדתך נשמעה.
אסי מסינג
אני לא הבנתי את - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
אני אגיד לך. עמדתך נשמעה. אתה אומר שלא צריך, זה נמצא בחוק היסוד. אני אומר שאנחנו רוצים יהודה ועוד לִקְרָא בשביל להיות רגועים.
אסי מסינג
אבל מה היא תגיד?
היו"ר יצחק פינדרוס
היא תגיד שההוצאה אחד חלקי 12 שמוצעת על-פי החוק שהוחלט – דרך אגב, אם הייעוץ המשפטי יקבלו את ההצעה שלכם, אני לא בטוח שזה בכלל החשב הכלי, זה עבר לפאזה אחד. אבל זה עוד כשיסתדרו שר האוצר והיועצת המשפטית של הוועדה.

אם ייצא אחד חלקי 12, פעולות הממשלה והתמיכות על בסיס התקציב הפועל ב-2019. ברור? כמו שאמרת, אם זה מצריך החלטת ממשלה בגלל שזה קואליציוני והשקיפות, זה יהיה על אף שאני חולק על זה ואני חושב שזה לא קואליציוני.

אבל אני בטוח שעמדתך תגבר, כי מי שקובע במדינת ישראל זה הפקדים המשפטיים ולא אנחנו. אני בטוח שעמדתך תגבר ובסופו של דבר זה יבוא לממשלה – ברור לכולם הדבר הזה ואמר את זה גם שר האוצר.

אבל אנחנו רוצים שיהיה ברור בחוק על אף שאין צורך, שהפעולות – חברי הוועדה לא רגועים, לא ישנים טוב בלילה על אף ההצהרות שהיו פה, כולל שלך היום בבוקר וכולל של החשב הכללי שגם התמיכות יהיו במאה אחוז.
שלמה קרעי (הליכוד)
החשב אמר שאם זה מופיע בחוק, יכול להיות שזה שווה להחלטת ממשלה. צריך לשאול אותם. ככה אמר החשב קודם.
אסי מסינג
אחד חלקי 12 הוא בגובה 100% מהתמיכות שהיו בשנה שעברה. אז זה בדיוק מה שאמרתי. זה אומר שיש כאן הבטחה של קופסת תמיכות שלכל הפחות התמיכות, כפי שהיו בשנה שעברה, ימשיכו להיות גם - - -
שלמה קרעי (הליכוד)
תגיד כן.
אסי מסינג
זה בדיוק קופסת תמיכות. זה אומר שיהיה חלק מהתקציב שיועד בתוך חוק יסוד: משק המדינה לתמיכות והוא במדרג הפעולות הכי לפי שיקול דעת של הממשלה. הוא שיקול דעת של תקציב של הגובה, של המבחן. הוא הכי נמוך ברמה הנורמטיבית וכרגע מעלים אותו לחוק יסוד, מקבעים אותו וקובעים - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
אתה מבקש שזה יהיה רק בהוראת שעה ולא בהוראה קבועה?
אסי מסינג
זו סתירה חזיתית לחוק היסוד ולעקרון החוקתי שאתה כרגע משנה את אמות המידה של 3(ב), קובע בצורה מפורשת שיהיה תקציב, קודם כל לתמיכות ולאחר מכן לביטחון, רווחה, בריאות וכולי. זו סתירה וזו בדיוק קופה והיא קופה בדיוק לדבר של עושים אותו בתיקון של הוראת שעה.
היו"ר יצחק פינדרוס
אתה מציע לשים את זה בהוראת שעה ולא בהוראה קבועה.
אסי מסינג
זה בוודאי לא יכול להיות בהוראה קבועה. אני חושב שגם בהוראת שעה יש בו קושי גדול מאוד. הוא מסוג הקשיים - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
בסדר. נתייעץ עם היועצת המשפטית של הוועדה ועל-פי זה נקבל החלטה. אני רק רוצה לומר לך במאמר מוסגר שאתה מזכיר לי את התקופה שהסתובבתי פה בכנסת כיושב-ראש פורום הרשויות המקומיות החרדיות כדי לקדם את חוק נהרי שהוא חוק לא טוב, אבל אתה יודע ממה הא נולד? מבעל של מישהי שעובדת בפרקליטות המדינה שהיה יועץ משפטי בעירייה מסוימת ודאג שלא יהיה נייר טואלט לילדים.

אז כשהולכים לקיצוניות מסוימת, התוצאה היא לפעמים לא הכי טובה. זה לא נולד בחלל ריק. אתה יודע שההוראה הזאת לא נולדה בחלל ריק כי אם מסתובבים פה מורים וארגוני נוער ואנשים ללא פתרון בגלל כל מיני תקנות כאלה ואחרות, אל יתפלאו אותם יועצים משפטיים שהכנסת עושה כיפוף ידיים לצד השני.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
עזוב רגע שאתם באמת מעוותים את כל השיטה, אתם גם מסתכלים במשהו צר מאוד. נכון שהתמיכות חשובות כי יש הרבה מאוד ארגונים - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
אמרתי גם פעולות.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
אני יכול לתת לך דוגמה מהמשרד שפעם ניהלתי. יש הרבה מאוד דברים שנכנסים תחת הגדרה של תשלומי פרט, שנמצאים בתקציב. אני יכול לתת לך דוגמה ממשרד הקליטה, איפה שאני הייתי: סטודנטים עולים, זה תשלומי פרט שלא קיים פה; תשלום לחיילים בודדים זה תשלומי פרט, הם גם לא קיימים פה. -אתם מסתכלים על משהו צר וחושבים שאתם מביאים פה פתרון - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
חבר הכנסת קושניר, אם אתה מכיר נושאים שלדעתך לא נענים בחוק הזה - - -
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
תשלומי פרט, אני אומר לך. וזו רק דוגמה מהמשרד שלי.
היו"ר יצחק פינדרוס
אמרנו כל פעולות הממשלה. אנחנו אומרים פעולות – תשלומי פרט נכללים בפעולות. למה אתה אומר שלא?
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
גם תמיכות זה פעולות. זה אותו דבר.
היו"ר יצחק פינדרוס
אני לא יועץ משפטי, אבל אנחנו אומרים "פעולות הממשלה שהיו ב-2019, על התוספות".
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
האם נושא התמיכות יהיה מבחינת החשב הכללי לפני תשלומי פרט?
היו"ר יצחק פינדרוס
התשובה היא לא.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
התשובה היא כן?
היו"ר יצחק פינדרוס
נמצא את הפתרון. נדבר עם היועצת המשפטית ונמצא פתרון.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
אתם מסתכלים על דבר חשוב מאוד, אבל מאוד מאוד צר.
היו"ר יצחק פינדרוס
אנחנו מחפשים דבר אחד: שזה לא יהיה פחות. מה קורה היום? אמרו את זה בהגינות ובצורה הכי ברורה היועץ המשפטי של המשרד והמשנה ליועץ המשפטי לממשלה: מבחינתנו אנחנו מסיימים הכול, כולל הגידול הטבעי שיש לנו בסעיפים אחרים, עד לתמיכות. אז כל הסעיפים שיש בתמיכות מארגוני הנוער, נשארים אחרונים. מבחינתנו, שם אנחנו רוצים 70%.
אנחנו רוצים לאפשר לו – אנחנו לא רוצים לחייב אותו – להוציא 100% בשביל שלא יהיה את התירוץ הזה. לא רק שאנחנו רוצים לאפשר לו ברמה החוקית, אנחנו רוצים עוד משהו, שאלנו את החשב והיית פה בבוקר: תגיד לנו איזה סכום אתה לא תגיד לנו כל הזמן "אין לי בתקציב על פעולות שהיו ב-2019". כשאני אומר פעולות, זה: פרט, תמיכות - - -
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
השאלה אם הוא חושב אותו דבר.
היו"ר יצחק פינדרוס
זה מה שהוא אמר. שאלתי אותו, הוא אמר. הוא אמר סדרי גודל של 12 מיליארד שקל.
שאול מרידור
חבר הכנסת פינדרוס, אני חייב להעיר, הרצון הזה לחשוב שאפשר עכשיו להטיח לכם דבר כזה, לא משנה מה יהיה הסכום, אני אומר לכם, הוא לא - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
לא ביקשתי סכומים ולא ביקשתי להבטיח. ביקשתי להבטיח את האפשרות של הממשלה לבצע.
שאול מרידור
אין יכולת להבטיח. אמר לכם פה שר האוצר שיש החלטה של ראש הממשלה, שלו ושל שר הביטחון על 3.3 מיליארד שקל למערכת הביטחון, יש עוד דברים. יש דברים שהיו ב-2019 שאולי הפעם יהיו פחות חשובים מדברים אחרים שעלו, למשל, יש עכשיו תוספת לשוטרים שצריך שלם, יש בג"ץ על העיוורים שצריך לשלם. כל מיני דברים.

היכולת שלנו עכשיו להגיד בצורה חד-משמעית שלא יהיו שינויים במהלך השנה, לא קיימת. זה לא משנה. אתם צריכים להבין את זה. אין יכולת להגיד דבר כזה על כל הוצאה שהייתה בתקציב. אין. זו האמת.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
בדיוק לזה התכוונתי. אתם מסתכלים על משהו מאוד צר ואתם חושבים שאתם מביאים פה גאולה לעולם. זה לא ככה.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
- - - תביאו את התוספת הזאת לאישור ממשלה שתקבע את סדרי העדיפויות ואת זה תביאו לוועדה. אי-אפשר ששר יביא את זה איך שהוא רוצה וזהו.
היו"ר יצחק פינדרוס
בסדר. זו גם עמדתה של היועצת המשפטית של הוועדה. אמרתי שאנחנו דנים כרגע על העמה של היועצת המשפטית של הוועדה.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
לא הבנתי. אתם מבקשים - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
אנחנו מדברים בהצעה הקיימת כרגע. יש פה בלבול. יש פה את ההצעה של שר האוצר, כרגע הוא צריך לשכנע את המערכת המשפטית שתסכים איתו. כרגע אנחנו דנים בהצעה שיש פה על השולחן, זה מגיע לוועדת הכספים ואישור ממשלה.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
הפשרה הזאת נולדה בהתחלה כדיל לאפשר לממשלה דחייה של 100 יום כדי לקבל תקציב. בסוף זה עבר למצב שאנחנו מאפשרים לממשלה בכלל לא לקבל תקציב. כלום. אין פה תקציב ל-2020.
היו"ר יצחק פינדרוס
כשדחיתי ל-3 בדצמבר, עוד לפני שהגעתי ל-23 בדצמבר, אפשרתי לממשלה לסיים את השנה בלי תקציב. מינוס 20 יום, בסדר, ברבו. לכן הגיע הסעיף הזה ולכן כשמיקי שאל אותי בשבוע שעבר וצעק לי נושא חדש, אמרתי לו: תקשיב, זה לא נושא חדש כי כשאני בא ואומר לממשלה שאני נותן לכם עד סוף השנה, אני חייב לקבוע איזשהם כללים איך לעבוד בשלושה החודשים הקרובים. אם לא, זה חוסר אחריות מצדי. לכן הוספנו את הסעיף הזה.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
בסעיף 1(א) כתוב פה שהממשלה צריכה להביא את כל מה שהיא צריכה להביא עד ל-3 בדצמבר. אתה מתקן את זה - - - אני לא יודע כמה בדצמבר.
היו"ר יצחק פינדרוס
נכון, ל-23 בדצמבר.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
אז הם צריכים להביא תקציב לאיזו שנה?
היו"ר יצחק פינדרוס
ל-2020. זה החוק. אתה נמצא - - -
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
ל-7 ימים?
היו"ר יצחק פינדרוס
נכון. בהתבסס על מה שהיה כל השנה.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
אתם מגחיכים את כל מי שיושב פה. מביאים תקציב ל-7 ימים.
קרן ברק (הליכוד)
ל-127 ימים - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
אני אגיד לך מה הוא עושה. הוא עושה שיהיה לך תקציב המשכי ל-2021. בנימה רצינית, חבר הכנסת קושניר, הוא מאפשר לך תקציב 2020 בשביל שב-2021 יהיה לך המשך.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
- - - כדי שיעשו תקציב לשבוע. אתם מבינים מה אתם עושים?
היו"ר יצחק פינדרוס
הוא הסביר לך למה: בשביל שיהיה לך על מה להתבסס ב-2021 בדרך של אחד חלקי 12.
היו"ר יצחק פינדרוס
בכלל לא מעניין אותי למה. תבין את הגיחוך – 120 יום בשביל - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
אני מסביר לך ואתה לא מקשיב לי. נתתי לך תשובה: כדי שיהיה לי על מה להתבסס אחד חלקי 12 בשנת 2021.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
- - - 120 יום בשביל תקציב ליום - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
הבנתי. מיקי זוהר ביקש לומר משהו אחרי שהוא יצא עם השר.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אנחנו נכנסים פה לכל מיני ויכוחים על ניואנסים משפטיים - -
היו"ר יצחק פינדרוס
אין ויכוחים פה. ועדה בלי ויכוחים, מיקי.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
- - על מה יהיה הניסוח המשפטי ומה ההשלכות של הניסוח המשפטי. לא יעלה על הדעת ששר האוצר לא יוכל להביא לוועדה את ההצעות אלא אגף תקציבים או לא יודע מי. יש פה שר אוצר שיכול להביא את ההחלטות לאישור ועדת הכספים. ועדת הכספים תאשר או לא תאשר את הנושאים התקציביים, כולל עניין התמיכות שיכול להיות שלגבי העניין הזה אפשר לשקול איזושהי החמרה אפילו, נניח ללכת - -
היו"ר יצחק פינדרוס
הוא חייב החלטת ממשלה.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
- - לכיוון של החלטת ממשלה בעניין התמיכות בלבד. אבל ביתר הדברים, בפעילות השוטפת של שר האוצר, אי-אפשר להגביל אותו בכל דבר בהחלטות ממשלה - -
איתן גינזבורג (כחול לבן)
זו בר לא פעילות שוטפת של שר האוצר. זו תוספת שהוא מקבל על מה שיש.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
- - בעיצוב אגף התקציבים. זו לא השיטה שאפשר לעבוד בה ושר האוצר לא אמור להיענות לדרישה הזו. לכן אני רוצה לשאול את היועצת המשפטית של הוועדה האם סביר שנעביר היום בהצעת החוק שכל עניין שיביא שר האוצר לאישור ועדת הכספים יוכל להפוך להיות תקציב בר שימוש או בר מימוש.
היו"ר יצחק פינדרוס
זה מה שכתוב בהצעה.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
זה לא מה שכתוב. כתוב משהו אחר.
רם שפע (כחול לבן)
בואו נעשה סדר. חבר הכנסת מיקי זוהר, אני מכבד אותך מאוד וכמובן גם את השר כץ, אבל מה שאתה מציע הוא בניגוד למה שכתוב בהצעה, אני מזמין אותך לקרוא אותה.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אני מכיר אותה.
רם שפע (כחול לבן)
בנוסף, זה בניגוד לכל מה שאומרים פה הצוותים המקצועיים והצוות המשפטי שאומרים את המובן מאליו שכשיש תוספת תקציב היא צריכה, ראשית, להגיע לממשלה ואחר כך להגיע לוועדת הכנסת. זה מאוד פשוט. לשר כץ יש הרבה מאוד אפשרויות לתמרן את התקציב. אנחנו מסכימים?
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אני רוצה לשמוע את עמדת הייעוץ המשפטי.
שלמה קרעי (הליכוד)
רם, אנחנו מוכנים את מה שאתם רוצים, אבל רק לכתוב כאן שזה במקום תקציב 2020. לא נצטרך תקציב 2020. אם אתה רוצה ממשלה וועדת כספים – זה תקציב.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אדוני היושב-ראש, תיקון קל לבקשתי. אשמח לשמוע את עמדת היועץ המשפטי של משרד האוצר, את עמדת היועץ המשפטי של משרד המשפטים - - -
איתן גינזבורג (כחול לבן)
הם כבר אמרו את עמדתם.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
ואת עמדת היועצת המשפטית של הוועדה. אשמח להתייחסות שלך.
אסי מסינג
כל אחד עושה בממשלה את תפקידיו שלו. אם מציגים תקציב או פירוט של תקציב, יש גורם שמוסמך להצגה, וכמובן שהשר הממונה הוא שר האוצר והכול מבוצע. אם יש עניינים אחרים, כמו למשל כשמאשרים פטור ממכרזים, החשב הכללי הוא המוסמך ושר האוצר לא יכול להחליף אותו ולכן זה מבוצע על-ידי החשב הכללי. אם היועץ המשפטי של משרד האוצר צריך להגיש חוות דעת משפטית, שר האוצר לא יכול להחליף אותו והיועץ המשפטי של משרד האוצר צריך להגיש חוות דעת.

יש כלים מאוד קיצוניים שאפשר להשתמש בהם במקרים בהם רוצים לעשות דברים אחרים. אבל יש גורמים מוסדיים שזה התפקיד שלהם וכל אחד והתפקיד שלו במאטריה והוא עושה אותו. עד היום הדברים נעשו בדיוק לפי סדרי עדיפויות שהממשלה קבעה, שהשר קבע ואני לא רואה צורך בכלל להידרש לשאלות האלה במסגרת הדין כרגע ולדבר עליהן אגב השאלה של תיקון חוק היסוד, איך התפקוד של הפקידים מתבצע בתוך משרד האוצר. נדמה שזו שאלה שלא צריכה להידון, לא לגבי אגף תקציבים, לא לגבי אגף חשב כללי, לא הייעוץ המשפטי במשרד האוצר וכולי אפשר להמשיך, יש גם כלכלנית ראשית שיש לה תפקידים. לכל אחד יש את התפקידים שלו במשרד – לא זה המקום לדבר בהם, ובטח לא אגב תיקון לחוק יסוד בהוראת שעה של השאלה איך נפעל במקרה שבו לא יהיה תקציב. זה די ברור לכל מי - - - לפחות עד מהלך דצמבר ויש צורך לפעול לגבי התקציב, החשב הכללי יתייחס למשמעויות של זה, הממונה על התקציבים התייחס לזה בבוקר, אני התייחסתי לכך. על זה אנחנו מדברים.

לכן הוצעה חלופה על-ידי היועצת המשפטית של הוועדה והמשנה ליועץ המשפטי לממשלה התייחס קודם לכן למשמעויות של ההצעה עצמה. זו המסגרת שנראה שנותנת מענה לכל הקשיים שדיברנו עליהם ואני עוד הזכרתי קודם לכן את בעיית העודפים שלא נפתרת בהקשר הזה וההתחייבויות על בסיס המזומן וההלימה מול תקציב ההתחייבויות שיצטרכו ללוות אותנו כי נצטרך להתייחס לזה בהמשך.

לא ניתן, למשל, להתחייב לתקציב הביטחון שייצא בשנת 2021 בפועל בלי להבין שיש העברת עודפים מכיוון שאם אין העברת עודפים אז אי-אפשר גם להתחייב. לכן אני אומר שלכל הדברים הללו צריך לתת את המענה באמצעות איזשהו פתרון שמסתדר עם המסגרת הנורמטיבית.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
עכשיו, אם אפשר אדוני, לענות לשאלתי. תוכל לענות לשאלתי?
אסי מסינג
כן. עניתי. אני חושב שעניתי לשאלה.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
לא. אני רוצה תשובה ברורה: האם אפשר לקבוע בסעיף החוק ששר האוצר יביא לאישור ועדת הכספים? האם אפשרי לקבוע את זה בחוק?
אסי מסינג
ללא אישור של הממשלה?
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
ללא אישור של הממשלה.
אסי מסינג
אני חושב שבמסגרת היחסים מול הממשלה, זה יהיה תקדים שלא נעשה עד היום.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
האם זה אפשרי או לא? זה מה ששאלתי.
אסי מסינג
עד היום כל אישור - -
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
לא שאלתי אותך על ההיסטוריה.
אסי מסינג
- - של הקצאות תקציב נעשה - - -
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אדוני היועמ"ש, שאלתי אותך - - -
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
אם זה קבוע בחוק, אז מה הבעיה מיקי? מה אתה שואל שאלות קיטבג?
אסי מסינג
- - - מאחר ומדובר בסדרי עדיפויות - -
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אני שואל, קודם כל, את אסי מסינג - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
מיקי, הוא אמר את העמדה - - -
אסי מסינג
- - שמתייחסים לכל משרדי הממשלה השונים, אני חושב שמבחינת ההתנהלות של הממשלה הדבר לא נכון ולא מידתי. לא נכון, לא מיטבי ולא יהיה בקנה אחד עם יתר הקצאות התקציב שנעשות היום מהקופסאות דרך תקציב - - - דרך כל הדברים האחרים.
היו"ר יצחק פינדרוס
גברתי היועצת המשפטית לוועדה, עכשיו העמידו אותנו במבחן ממשלה מול הכנסת.
מאיר לוין
התייחסתי קודם למשמעות של המהלך שלמעשה - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
אמרת בלי פיקוח פרלמנטרי. הוא מציע עם פיקוח פרלמנטרי.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אני שאלתי שאלה אחרת.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אבל קיבלת תשובה ברורה.
מאיר לוין
חבר הכנסת זוהר, אני מבטיח להשיב בדיוק לשאלתך. התייחסתי קודם למשמעות של המהלך שנעשה פה שלמעשה במידה רבה, ככל שמאריכים את תקופת הזמן של התקציב ההמשכי ומגדילים את הסכום של התקציב ההמשכי, ככה במהות אנחנו מתרחקים מעולם של תקציב המשכי ומתקרבים לעולם של תקציב של ממש.

הסברתי על הקושי שכשעושים מהלך מהסוג הזה להתרחק מהמנגנונים שחוק היסוד מסדיר איך מאשרים תקציב. חוק היסוד קובע שתקציב מאשרים באמצעות ממשלה שמביא לאישור הכנסת בשלוש קריאות חוק תקציב.

לכן התשובה שלי לשאלה שלך היא שכיוון שבמהות אנחנו מתקרבים מאוד למהלך של תקציב, הכנסת צריכה לנסות לדמות את המהלך שנעשה פה כמה שיותר להצעה של תקציב. לכן דרך המלך היא אישור הממשלה והבאה לכנסת.

לגבי מה שאפשר לכתוב – אני לא בטוח שזה מופיע - - - לתקציב – שזה יהיה על-פי הצעת שר האוצר. מי שיביא את הצעת התקציב לממשלה יהיה שר האוצר. זו ההצעה שאני מציע, שלא ייכתב רק שהממשלה תביא לאישור הכנסת אלא: הממשלה, על-פי הצעת שר האוצר, תניח על שולחן הכנסת.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
תן לי לבדוק את זה.
ינון אזולאי (ש"ס)
זה כמו כל תקציב. כל תקציב מביא שר האוצר.
שלמה קרעי (הליכוד)
מאיר, עד כמה יש קושי בעינייך - - -
רם שפע (כחול לבן)
שלמה קרעי, אומר לך פה כל יועץ משפטי שאתה - - -
שלמה קרעי (הליכוד)
רם, אז מה? היו פה יועצים משפטיים שאמרו - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
הם יצאו להתייעצות. זה בסדר.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
ממשלה לא יכולה לברוח מאחריות, חברים.
קריאות
- - -
היו"ר יצחק פינדרוס
הכול ברור. שלמה קרעי, כיוון שיש פה שאלה משפטית וכיוון שאתה רואה חשבון, אני רוצה לשמוע את היועצת המשפטית של הוועדה ואחר כך אני אשמע אותך.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
יש הסכמה על-פי הסכמת שר האוצר. הממשלה תביא על-פי הצעת שר האוצר - - -
מאיר לוין
הממשלה והכנסת.
היו"ר יצחק פינדרוס
הממשלה תביא?
קריאות
- - -
היו"ר יצחק פינדרוס
על-פי הצעת שר האוצר.
קריאות
- - -
מאיר לוין
השר יביא לפני הממשלה הצעה - - -
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
- - - אם לא ימצא חן בעיניו, יוכל למשוך את הצעתו - - -
מאיר לוין
או שהממשלה תוכל - - -
שלמה קרעי (הליכוד)
או שהממשלה תוכל לעשות שינויים.
היו"ר יצחק פינדרוס
רבותיי, יש גם התכנסות לסופיות של דיון.
ינון אזולאי (ש"ס)
לא פתרנו בעיה של עודפים שיש משרדים שמשלמים את ההתחייבויות שלהם בעודפים - - - אולי אפשר - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
ברגע שזה מגיע לוועדת כספים, הכול נפתר לך. נגמר. זה מגיע לפה. מה השתנה מתחילת הדיון? אנחנו עומדים באותה הצעה.
שר האוצר ישראל כץ
עד איזה סכום אני יכול?
מאיר לוין
אני לא יכול להשיב על השאלה של עד איזה סכום. ככל שהתקציב הוא משמעותי יותר - - -
שר האוצר ישראל כץ
אז מה, 11-10?
מאיר לוין
- - - במקביל הכנסת מבקשת לאשר הצעת חוק תקציב.
שר האוצר ישראל כץ
11 זה בסדר?
שגית אפיק
"הצעת חוק-יסוד: הכנסת (תיקון מס' 50 - הוראת שעה) (התפזרות בשל אי-קבלת חוק תקציב)

תיקון סעיף 36א

1. בחוק-יסוד: הכנסת‏ , בסעיף 36א, אחרי סעיף קטן (ב) יבוא:

"(ב1) על אף האמור בסעיף קטן (ב)" – שלמעשה קבע את 25 באוגוסט כמועד להתפזרות בשל אי-אישורו של תקציב – "עד יום ח' בטבת התשפ"א (23 בדצמבר 2020)".

אתם רוצים להשאיר את זה?
היו"ר יצחק פינדרוס
ההצעה ל-23 בדצמבר.
שגית אפיק
אז עד יום 23 בדצמבר.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
רגע, הוספת 20 יום עכשיו?
היו"ר יצחק פינדרוס
כן.
אנטאנס שחאדה (הרשימה המשותפת)
נושא חדש.
היו"ר יצחק פינדרוס
נושא חדש?
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
לא. החוק - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
אני אוריד לך 600 הסתייגויות. חיכיתי שתגיד נושא חדש ואז הייתי מעיף לך 600 הסתייגויות ככה ברגע.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אתה יודע כמה כאלה יש לי?
היו"ר יצחק פינדרוס
חיכיתי שתגיד את זה. הלאה, תמשיכי. תן לה להקריא אחר כך תצביעו על ההסתייגויות. תקריאי בבקשה.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
23 בדצמבר זה שבת.
היו"ר יצחק פינדרוס
בגלל שהיא לא נבחרת, אני מבקש לכבד אותה. אם היא הייתה נבחרת ציבור, הייתם – תנו לה לסיים.
שגית אפיק
"יחולו הוראות סעיף קטן (ב) בשינוי זה: במקום הסיפה החל במילים "שלושה חודשים" יבוא "23 בדצמבר 2020".
תיקון חוק יסוד
משק המדינה – הוראת שעה

2. בתקופה שמיום תחילתו של חוק זה עד יום 23 בדצמבר 2020, ח' בטבת התשפ"א, יקראו את חוק-יסוד: משק המדינה , כך שבסעיף 3(ב), אחרי פסקה (1) יבוא:

"(1א) על אף האמור בפסקה (1), לעניין תקציב המדינה לשנת 2020 – הממשלה תניח את הצעת חוק התקציב על שולחן הכנסת לא יאוחר מיום".

היו על זה דיונים רבים איך לחלק - - -
איתן גינזבורג (כחול לבן)
מה כתוב בחוק המקורי? 55 ימים?
היו"ר יצחק פינדרוס
אני מקבל את ההצעה – עכשיו זה 60 ו-60, בסדר? המשמעות היא שהממשלה צריכה תוך 60 יום להביא הצעה.
קריאה
ואם היא לא מביאה?
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
לא קורה כלום. אם היא לא מביאה, אז היא עבריינית, כמו שהיא גם עכשיו.
אסי מסינג
אני מציע גם לתקן - - - תקציב 2021 מכיוון שתקציב 2021, המועד הקבוע כאן להניח את התקציב בכנסת הוא ה-1 בנובמבר שיוצא בערך אותו מועד.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
הוא רוצה לפתור את הפלונטר הפוליטי באיזו עצה של יועץ משפטי. זה לא רע.
אסי מסינג
זה גם מה - - - שעד ה-23 בדצמבר - - -
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אנחנו בעד 2021 - - -
אסי מסינג
- - - איזו עוד אפשרות יש?
היו"ר יצחק פינדרוס
היא מציעה לפצל את הסעיף הזה ולדון בו בהמשך כדי לראות מה אנחנו עושים עם זה כדי שלא תראה סתירה מוזרה בחוק.
שגית אפיק
אני מציעה לפצל את זה בהמשך וכשתגיע להצבעה, נצביע על פיצול ובהמשך נראה גם מה עושים לגבי 2020 וגם לגבי 2021 לעניין ההנחה. ככל שאנחנו לא מניחים את זה, אז יש לנו את המועד שקבוע ממילא בחוק שזה 55 ימים שקבועים ממילא.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
לא, לא.
שגית אפיק
75, 45 – זה מה שיישאר.
היו"ר יצחק פינדרוס
אם לא יהיה דיון, זה יישאר כמו בחוק המקורי.
שגית אפיק
אם לא נדון בסעיף שאנחנו מפתלים בו – בגלל שאסי מציע שנעשה גם תיקון ל-2021 ואני לא חושבת שאתם בשלים לזה כרגע - - -
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אנחנו בשלים לגמרי.
רם שפע (כחול לבן)
אתם אולי לא בשלים - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
אני בטוח שמיקי יטען שזה נושא חדש ולכן אני לא בטוח שכדאי לדון בזה.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
לא. הוא ישמח לתקציב 2021.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אני יכול לקבל תאריך במקום - - -
שגית אפיק
23 בדצמבר. אני אמרתי. זה התאריך.

תיקון חוק
יסוד: משק המדינה

3.
בחוק יסוד
משק המדינה, בסעיף 3ב(א), בסופו יבוא "ובתוספת שיעור גידול האוכלוסייה בישראל בשנה האחרונה שקדמה לאותה שנת כספים ושלגביה פרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה את שיעור הגידול כאמור.".



זו הוראת קבע שתחול מעתה ואילך ביחס לתקציב של אחד חלקי 12. בנוסף למדד המחירים לצרכן תתווסף תוספת שיעור גידול האוכלוסייה בישראל בשנה האחרונה שלגביה היה פרסום כזה. זו הוראת קבע שלמעשה תחול כל פעם שיהיה אחד חלקי 12.
אסי מסינג
לא הבנתי, הוראת הקבע תהיה לפי גידול האוכלוסייה אבל הוראת השעה תהיה אחרת?
שגית אפיק
הוראת הקבע לפי מדד המחירים לצרכן בתוספת שיעור גידול האוכלוסייה בישראל.
אסי מסינג
והוראת השעה תהיה לפי שיעור אחר?
שגית אפיק
אני לא יודעת מה תהיה הוראת השעה, כי לא אמרו איזה סיכום הם רוצים.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
רק צריך לומר של-2021 זה רע, כי המדד ב-2020 שלילי. זה אומר שזה מוריד את התקציב.
שגית אפיק
התחילה של הוראת הקבע היא ב-1 בינואר 2021, והוראת הקבע לא תחול בשנת 2020, שלגביה אתם רוצים הוראת שעה אחרת.
היו"ר יצחק פינדרוס
נכון.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אבל ב-2021 המדד יהיה שלילי.
היו"ר יצחק פינדרוס
אבל יהיה גידול באוכלוסייה.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אבל זה יוריד לך את הבסיס.
שגית אפיק
אז אתם רוצים לכתוב "שלא יפחת מ-"?
איתן גינזבורג (כחול לבן)
לא יודע, אבל שלא יוריד את הסכום.
היו"ר יצחק פינדרוס
"לא יפחת מגידול האוכלוסייה".
קריאות
לא, לא.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
שגית, היום יש רק מדד, נכון? הוא מוריד אותנו ממילא. השאלה אם אנחנו רוצים להסתכל במבט צופה פני עתיד מתוך הנחה שלא יהיה תקציב ב-2021 כנראה, כי הם לא יצליחו להסדיר. אני בכל מקרה חושב שזאת טעות לעשות את הוראת הקבע כמו שעושים אותה עכשיו, כי אם אנחנו מדברים על מצב נורמלי של שלושה חודשים, ינואר עד מרץ, המצב הנוכחי צריך להישאר כדי לתמרץ ממשלה להביא תקציב. הצענו ביום רביעי לקבוע בהוראת קבע שאם יש מצב של יותר מחצי שנה בלי תקציב – במצב כזה להוסיף את קצב גידול האוכלוסייה, ולא מהיום הראשון - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
לא אוטומטית.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
בהתחלה נשארים במצב נורמלי, אחרת אין יותר רציונל של אחד חלקי 12, את בעצם עושה תקציב מדינה חדש ורק נותנת לחשכ"ל לנהל אותו, בלי סדרי עדיפויות של ממשלה.
שגית אפיק
אני מגדילה לחשכ"ל את הסכום שהוא יכול לחלק - - -
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
אני חושב שזה לא נכון להגדיל. אני מציע ככה: עד חצי שנה, שיתנהל כמו היום, ואם עברנו שישה חודשים בלי תקציב, אז אפשר להוסיף את הטייס האוטומטי.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אבל המדד הוא שלילי.
היו"ר יצחק פינדרוס
משרד האוצר, יש לכם עמדה בסעיף הזה?
אסי מסינג
אם ממילא התיקון של הוראת השעה יהיה שונה מההוראה הקבועה וממילא ההוראה הקבועה בסימן שאלה אם היא בכלל תחול – כי אם לא יאושר תקציב אז ההוראה הזאת אינה חלה, כי היא נדבקת לתקציב השנתי הקודם שאושר – במצב הדברים הזה אני מציע לא לעשות הוראה קבועה ולתקן רק את הוראת השעה.
היו"ר יצחק פינדרוס
לא, לא, אבל בצלאל הציע אחרת, צופה פני עתיד. נניח מצב היפותטי, 2027 - - -
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
לא, אני מדבר על מה יהיה ב-2021 אם אין תקציב ב-2020.
היו"ר יצחק פינדרוס
לא, אסי אמר משהו נכון, שאין לך תקציב 2020.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
אז אני שואל מה כן יהיה. מה יהיה בתקציב 2021 אם אין תקציב 2020?
היו"ר יצחק פינדרוס
בצלאל, עדיף שלא תשאל.
קריאות
- - -
היו"ר יצחק פינדרוס
בצלאל מציע הצעה אחרת, להכניס בהוראת קבע שאם אחרי שישה חודשים לא עבר תקציב, רק אז מתחילים לעשות התאמות. אבל עד אז, שיישאר באותו מצב. משרד המשפטים, מה עמדתכם?
אסי מסינג
- - - לסבך את העניין. כמו שעכשיו מוצע, היה מוצע לעשות תיקון רטרואקטיבי ולהגיד שבחודש ינואר אפשר היה להוציא תקציב יותר גדול. אנחנו יודעים שבחודש ינואר אי אפשר להוציא תקציב יותר גדול - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
לכן אמרנו רק מחודש אוגוסט. סליחה, מיולי.
אסי מסינג
השילוב הזה יוצר שתי שיטות הצמדה שהן פשוט יעשו סתם בלגן. אני מציע לא להיכנס לדבר הזה, שלא נעשתה עליו חשיבה. אני חושב שאפשר להשאיר בצד את ההוראה הקבועה ולעשות אותה בנחת, הרי יהיו עוד הזדמנויות לתקן את חוק יסוד: משק המדינה. דרך אגב, יש הצעת חוק שנמצאת על שולחן הוועדה, שעוד לא עלתה, בקשר לתיקון לקופסת החינוך, ואפשר יהיה לעשות את התיקון שם. אם ממילא לא רוצים להשתמש בהוראה הקבועה אלא להגדיל את ההוצה בשיעור אחר לגמרי אז לא כדאי - - -
צבי האוזר (דרך ארץ)
אבל אסי, יש הרי היגיון שנכון לאו דווקא לשנה הזאת. השנה הזאת היא הוכחה קונקרטית לסיטואציה הלא נורמלית שאם תקציב אחד חלקי 12 נמשך כל כך הרבה זמן, הוא מייצר בסופו של דבר עיוות. הדבר הזה נדון כאן, והעיוות עכשיו הוא ברור ונהיר. העובדה שאתה מתקן בהוראת שעה מבלי לתקן את הסדר הקבע, מבלי לקבע את אותו היגיון, מייצרת סימן שאלה - - -
אסי מסינג
אבל לא מוצע כרגע לתקן את תקציב 2020 בהתאם להוראה הקבועה, מוצע להגדיל את זה יותר. ולכן אני אומר - - -
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
למה? איפה אתה רואה שמוצע להגדיל יותר?
אסי מסינג
דיברו על עשרה מיליארד - - -
קריאות
- - -
ינון אזולאי (ש"ס)
היועצת המשפטית, אפשר לעשות את זה ל-2021 שיהיה או 2.5% או לפי גידול האוכלוסייה - - -
שגית אפיק
אבל - - - מציע שכל פעם שהמדד יהיה שלילי לא יספרו - - -
ינון אזולאי (ש"ס)
אז אני אומר או 2.5% או לפי גידול האוכלוסייה, הגבוה מביניהם.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
אדוני היושב-ראש, שגית, קצת לא נוח לי לתת לכם עצות טובות כי אני אמור להתנגד לחוק הזה. אבל בכל זאת. התיקון של הוראת הקבע הוא חשוב מאוד, כמו שאמר חבר הכנסת האוזר, כדי שגם התיקון שאתם מעבירים יעבור גם מבחן בג"ץ אחר כך. אני חושב שלא נכון לדבר על עשרה מיליארד, אתם טועים. אם אתה הולך לתיקון קבע של טייס אוטומטי, לך עליו גם השנה. אם אתה רוצה הוראות מיוחדות לגבי השנה – ממשלה, ועדת כספים וכו – אני לא נכנס לזה, זה יותר בשוליים. אבל עצם ההגדלה של תקרת ההוצאה של השנה – ככל שאתה תהיה בהוראת קבע, הסיכוי שלך לצלוח את בג"ץ בהוראת שעה שיש בה שינוי מינורי הוא יותר גבוה. אבל אם לא תסביר את הרציונל - - -
קריאות
- - -
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
אני אסביר לפרוטוקול. מה שאמרנו כאן ביום רביעי זה שכשהמחוקק דיבר על אחד חלקי 12 כפי שהוא, בלי שום שינויים למעט אולי המדד, הוא העלה בדעתו שלושה חודשים. כי במצב נורמלי מעבירים תקציב עד 31 במרץ, אחרת הכנסת מתפזרת. מה נעשה מינואר עד מרץ? יהיה לנו אחד חלקי 12. לא חשבו שאתה הולך לנהל שישה, שבעה, שמונה, תשעה ועשרה חודשים בלתי תקציב.
שאול מרידור
לא, לא, שנייה. קחו את הארבעה האחרונים. אם אתה לא מעביר תקציב במרץ, הכנסת מתפזרת. 90 יום בחירות יוצא יוני. הקמת הממשלה תצא באוגוסט, התקציב יוצא בנובמבר. אלה לוחות הזמנים לתקציב המשכי בהינתן שהממשלה לא מעבירה תקציב. אני מסכים איתך שלא התכוונו שנגמור שנה בהמשכי, על זה הסכמנו. אבל בכל התקציבים ההמשכיים שאני מכיר, מ-2002, תמיד הגענו או לאוקטובר או לנובמבר, אולי היה איזה אחד בספטמבר. זאת המציאות שחווינו - - -
צבי האוזר (דרך ארץ)
אבל זה חלום רטוב של האוצר - - -
שאול מרידור
לא, הפוך.
היו"ר יצחק פינדרוס
שאול, הבנתי. אנחנו משאירים את הוראת הקבע בנוסח שהוצע, רק צריך למצוא פתרון למדד. נכתוב אולי ממוצע של שלוש שנות מדד. רבותיי, תנו ליועצת להמשיך להקריא.
שגית אפיק
אני מציעה שבהוראת הקבע זה יהיה בתוספת מדד ובתוספת שיעור גידול האוכלוסייה, ובלבד שמדד המחירים לצרכן הוא מעל אפס.
שאול מרידור
אנחנו מתנגדים - - -
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
אבל מהיום הראשון או רק אחרי חצי שנה?
היו"ר יצחק פינדרוס
לא, מהיום הראשון, כי אומר בצדק שאול שאין דבר כזה, כי אם לא עבר עד מרץ אז בעצם יש בחירות וזה כבר ילך לפחות לאוקטובר. אז בוא נדע את זה מהיום הראשון ונפסיק לשחק עם עצמנו.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
ככה אתה לא בונה רציונל - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
בסדר, על החצי חודש הזה לא נלך לבית משפט. הוא אומר שפרקטית הוא מקבל את זה. הלאה.
צבי האוזר (דרך ארץ)
ואם אתה ב-31 במרץ מעביר תקציב?
שאול מרידור
אני לא מדבר על הסכום, אני מדבר על הוראת הקבע, לא על הוראת השעה. לגבי הוראת השעה השר אמר מה הוא מבקש, ואני מניח שזה מה שאתם תעשו. אבל לגבי הקבע, ככל שאתם - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
יש לך ניחושים טובים.
שאול מרידור
אני לא משוכנע שעכשיו כדאי לגעת בקבע, אבל ככל שכן נוגעים, אי אפשר לשים גם מדד וגם אוכלוסייה. אני אסביר. בשנים שהמדד נורמלי זה יהיה גבוה מגג ההוצאה שמותרת על פי חוק, ופה בטח אין היגיון של חוק המשכי.
צבי האוזר (דרך ארץ)
תגיד עוד פעם.
שאול מרידור
בשנה רגילה יש מדד שהוא סביב 2% וגידול האוכלוסייה בישראל הוא סביב 2%, וביחד זה יוצא 4% גידול, שזה יותר מהגידול שמותר בגג ההוצאה ב-2020 למשל.
צבי האוזר (דרך ארץ)
אתה מתכוון, יותר ממה שמותר בטייס האוטומטי הרגיל.
שאול מרידור
נכון.
היו"ר יצחק פינדרוס
מה הטייס האוטומטי אצלכם?
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
שאול, אז תכתוב ש - - - לתקרת האוצר - - -
איתן גינזבורג (כחול לבן)
חבר'ה, תנו לו להשלים משפט.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
גידול האוכלוסייה פלוס מדד, בתנאי שהוא לא שלילי, אבל עד לתקרת ההוצאה.
שאול מרידור
אני ממש ממליץ לכם לא לעשות את השינויים הדרמטיים האלה קדימה בלי שנחשוב עליהם קצת יותר. יש הבדל בין המצב שחייבים לגמור את זה עכשיו, היום, אחרת הכנסת מתפזרת, לבין החלטה עכשיו להחליט קדימה - - -
צבי האוזר (דרך ארץ)
אתה יודע מה, הוא שכנע אותי.
היו"ר יצחק פינדרוס
אבל זה מסוג הדברים שאם לא נדון בהם בעת משבר לא נדון בהם מעולם.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
החוק הזה נולד בחטא ואתה עוד רוצה להכניס דברים כאלה קיצוניים בלי מחשבה ובלי לבדוק את זה. בחייך, יש גבול.
היו"ר יצחק פינדרוס
לא, מיקי, אני רוצה לקדש את החוק הזה, אני רוצה לקדש אותו.
שאול מרידור
- - - בלי חטא, אני רק מציע - - -
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אני אומר: בחטא. לי מותר, שאול.
צבי האוזר (דרך ארץ)
ראש אגף תקציבים אמר כאן דברי טעם. מיקי, אל תיקח את זה לצד הקיצוני. צריך לזכור שאם אנחנו עיוורים לעיוותים שהקצב האוטומטי הזה עושה אנחנו פוגעים באינטרס הציבורי לא פחות מהפגיעה - - -
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
איך אתה יודע? בחנת את זה לעומק? עשית ועדת מומחים? הספקת להבין את זה בחמש דקות דיון באמצע הלילה?
צבי האוזר (דרך ארץ)
אני מבין את מה שאומר ראש אגף תקציבים ואני חושב שהוועדה צריכה לרשום לפניה לגעת בנושא.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
מה זה "לגעת"?
צבי האוזר (דרך ארץ)
אני מציע שהאוצר יציע הצעה מאוזנת - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
לא, צביקה, אני חושב שזאת הזדמנות לתקן משהו שכולנו חשנו על בשרנו בשנה האחרונה בגלל המצב הפוליטי. כולנו חשנו את זה על בשרנו, כל אחד במערכת שלו, את המשמעות של היעדר תקציב ואי-נתינת מספיק כלים לחשב הכללי להתמודד עם זה. למה אני מתכוון? אם הייתי מאשר במסגרת תקציב, זה נכון, אני מאשר מסגרת שהחשב יכול לפעול בה. ואמר בצדק החשב, אני לא יכול... כי הרי החשב הכללי לוקח עוד שיקולים; הוא גם לוקח לא לעבור את התקרה של מה שיכול להיות הגידול של המסגרת התקציבית. ואמר החשב בצדק: לא נתת לי לחרוג מ-400 וגם הייתי צריך לקחת את הסיכונים, אז ירדתי מתחת לזה. אנחנו צריכים לתת לו אפשרות בסיטואציה הזאת – ואני מאחל שזה לא יקרה למדינת ישראל עד 2027 – כלים להתמודד. הכלים להתמודד זה לתת מינימום של דברים שהם טייס אוטומטי, שזה: גידול אוכלוסייה ומדד. זה עושה שכל.
קריאה
לא, לא "ו-".
צבי האוזר (דרך ארץ)
להוראת השעה אנחנו מסכימים וגם ייתכן שיהיה פה מספר שמתכתב עם המשבר הנוכחי הקונקרטי החריג, אבל - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
נכון, את זה נעשה בהוראת שעה.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
עוד פעם, פינדרוס, אתה לא יכול לקבל כזה שינוי מהותי בחמש דקות.
היו"ר יצחק פינדרוס
זה לא בחמש דקות, זה כבר הוגש בקריאה ראשונה. מיקי, מיקי, זה היה בקריאה ראשונה.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
לא. גם גידול באוכלוסייה וגם מדד? תעשה לי טובה, זה לא היה.
צבי האוזר (דרך ארץ)
שגית, אפשר - - - ?
שגית אפיק
אפשר לפצל את זה.
צבי האוזר (דרך ארץ)
אז כמי שהציע את החוק המקורי - - -
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
זה היה בקריאה הראשונה?
היו"ר יצחק פינדרוס
היה. למיטב זיכרוני זה היה בראשונה.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
בחייך, אתה הצעת 100 יום נטו, עזוב אותך, לא הצעת את השאר.
צבי האוזר (דרך ארץ)
בוא נפצל - - -
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
אם זה לא היה בראשונה אתה לא יכול לפצל.
שגית אפיק
אי אפשר לפצל, זה לא היה בקריאה הראשונה.
אסי מסינג
- - - יכול להיות שלא יעבור התקציב ונתחיל להיכנס לשאלת העודפים - - -
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
- - - אפשר להגיד "ובתנאי שהוא לא שלילי - - -
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אה, כשטוב לך אז זה טוב, אבל כשרע לך אז לא.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
אתה לא יכול לפצל אם זה לא היה בראשונה.
צבי האוזר (דרך ארץ)
אומרת היועצת שאפשר לפצל.
שגית אפיק
לא, לא, זה לא היה בקריאה הראשונה.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
אם זה לא היה בראשונה אז אי אפשר לפצל.
אסי מסינג
הממשלה תוכל להגיש הצעה. היא ממילא תצטרך לעשות. אני אומר שוב, אם לא יאושר תקציב לשנת 2020 יצטרכו לעשות תיקון לחוק היסוד שוב, לא יהיה מנוס - - -
קריאה
תקציב לשנת 2020 כנראה לא יהיה.
אסי מסינג
אז אם לא יהיה - - -
צבי האוזר (דרך ארץ)
לא, אבל אם יעשו דו-שנתי - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
בואו נתקדם. הבנו, בואו נשאיר את זה לסוף הדיון. צביקה, אני לא רוצה להתעכב - - -
צבי האוזר (דרך ארץ)
- - - חייב לעשות תיקון - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
חבר הכנסת האוזר, מכיוון שאני רוצה להתקדם עם ההצעה שלך נשאיר את זה לסוף הדיון. היועצת המשפטית, תמשיכי להקריא.
שגית אפיק
תיקון חוק יסוד: משק המדינה (תיקון מס' 10 והוראת שעה לשנת 2020)
4.
בחוק יסוד
משק המדינה (תיקון מס' 10 והוראת שעה לשנת 2020), בסעיף 1 –



(1) ברישה, במקום "בתקופה שמיום תחילתו של חוק-יסוד זה" יבוא "בתקופה שמיום ד' בטבת התש"ף (1 בינואר 2020)";



(2) בפסקה (1), אחרי סעיף קטן (א2) המובא בו, יבוא:




"(א3) על אף האמור בסעיף קטן (א), הממשלה תהיה רשאית להוציא בכל חודש סכום השווה לחלק השנים-עשר מהתקציב השנתי הקודם עם תוספת תקציב שתורכב מאלה: תוספת הצמדה למדד המחירים לצרכן ושיעור גידול האוכלוסייה בישראל בשנה האחרונה שקדמה לאותה שנת כספים ושלגביה פרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה את שיעור הגידול כאמור (להלן: תוספת תקציב 2020), ובלבד שהממשלה, על פי הצעת שר האוצר, תביא לאישורה של ועדת הכספים תוכנית פעולות מפורטת לשימוש בהוצאה הממשלתית המותרת...



צריך פה "לחודשים אוגוסט עד דצמבר", אסי?
אסי מסינג
לעניין הנוסח של ההגשה אני מציע להיצמד למה שנמצא בחוק היסוד בתוכנית המפורטת, שנמצא גם בחוק יסודות התקציב.
שגית אפיק
אבל עלתה כאן הצעה אחרת. ההצעה הייתה "הממשלה, על פי הצעת שר האוצר, תביא לאישורה של ועדת הכספים".
אסי מסינג
ההצעה היא שמי שמגיש לממשלה זה שר האוצר, והממשלה מאשרת וזה מובא לכנסת. זאת ההצעה.
שגית אפיק
אבל אני לא יודעת אם זה מה שביקשו כאן.
אופיר כץ (הליכוד)
אבל זה מה שהיא הציעה, "על פי הצעת שר האוצר".
אסי מסינג
לא, זה לא מה שהיא הקריאה.
קריאות
- - -
רם שפע (כחול לבן)
חבר'ה, בוא נסביר מה היה פה. מיקי זוהר נכנס לפה ביחד עם ישראל כץ והציע הצעה לדלג - - -
ינון אזולאי (ש"ס)
לא, אבל לא - - - סיכמנו את זה.
רם שפע (כחול לבן)
זה מה שאני אומר. אני עושה סדר.
היו"ר יצחק פינדרוס
הבנו, אנחנו נדון על זה, תנו לה לסיים את ההקראה. חבר'ה, אתם מבלבלים את כולם, כולל אותי. תנו לה לסיים להקריא.
שגית אפיק
"ובלבד שהממשלה, על פי הצעת שר האוצר, תביא לאישורה של ועדת הכספים - - -
מאיר לוין
לא, אנחנו מציעים ככה: "הממשלה תאשר, לפי הצעת שר האוצר, תוכנית מפורטת - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
לא, לא.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
למה לא?
היו"ר יצחק פינדרוס
כי שר האוצר הציע את הנוסח שקראנו.
רם שפע (כחול לבן)
חבר'ה, זה אותו דבר - - -
איתן גינזבורג (כחול לבן)
לפי ההצעה - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
הבנו. זאת ההצעה שלכם, אבל שר האוצר הציע הצעה אחרת.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
"לפי הצעת שר האוצר" - - -
הילה שי וזאן (כחול לבן)
מה הוא ביקש?
מאיר לוין
אנחנו ביקשנו שיהיה ברור שהממשלה מאשרת.
שגית אפיק
אם הממשלה מביאה לאישורה של ועדת הכספים - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
תנהלו אתם את הממשלה, אנחנו ננהל את ועדת הכספים.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
זה לא נכון בעיניי - - -
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
חבר'ה, מה, אתם פוחדים שהממשלה תברח מאחריות?
היו"ר יצחק פינדרוס
איתן, אין בעיה, תתנגד. זה היה הסיכום ואתה יכול להתנגד.
שגית אפיק
אם הממשלה צריכה להביא משהו בפני ועדת הכספים, אז אני מבינה שכדי להביא אותו היא צריכה לקבל החלטה שהיא מעבירה.
היו"ר יצחק פינדרוס
אני לא מבין, אני מתערב בהחלטות הממשלה? שר האוצר מביא לוועדת הכספים.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אופיר, אתה מכיר כאלה שחותמים - - - בהסכם? היא משפטנית, הוא משפטן וגם אני משפטן, ואני אומר לך שכדי שדברים יהיו ברורים צריך לכתוב ולא להגיד "ככה אני מבינה".
היו"ר יצחק פינדרוס
גברתי היועצת המשפטית, תסיימי את ההקראה.
שגית אפיק
"תוכנית פעולות מפורטת לשימוש בהוצאה הממשלתית המותרת". אני מבינה שזה לחודשים אוגוסט עד דצמבר 2020?
היו"ר יצחק פינדרוס
כן.
שגית אפיק
"כל עוד לא אישרה ועדת הכספים את תוכנית הפעולות המפורטת לא תהיה רשאית הממשלה להוציא את תוספת התקציב 2020; הממשלה תביא לאישור הוועדה את התוכנית המפורטת...

אתם רוצים לקבוע לזה לוחות זמנים? לא יאוחר מכמה?
היו"ר יצחק פינדרוס
נציגי החשב הכללי, הממשלה, כמה זמן ייקח לכם להביא את התוכנית המפורטת?
אסי מסינג
הנוסח הזה לא נותן את מה ששר האוצר ביקש, להגדיל את התקציב בסכום גדול יותר.
היו"ר יצחק פינדרוס
זה חסר פה, אני ראיתי.
שגית אפיק
למה? הרי מופיע לך פה - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
המדד והאוכלוסייה זה פחות מה-13 מיליארד שהוא ביקש.
שגית אפיק
אין בעיה, לגבי הסכום תגידו מה אתם מציעים, תגידו איך אתם מגיעים ל-11 מיליארד.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אדוני היושב-ראש, אני מבקש שידפיסו לנו את זה, אני רוצה לראות את זה בעיניים. אי אפשר לעקוב אחרי כל כך הרבה מלל רגיש - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
לא, לא, היה רק תיקון אחד.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
לא היה רק תיקון אחד.
היו"ר יצחק פינדרוס
הינה, קח את זה, אין פה שום - - -
שגית אפיק
איתן, השינוי הוא רק - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
איתן, אתה יכול לעשות מה שאתה רוצה, אבל אלה העובדות, לא היה שום תיקון חוץ מ - - -
רם שפע (כחול לבן)
מה שהוא הוספה של שר האוצר לא הובא - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
בשביל זה מקריאים את זה בוועדה, הרי זה לא אוטומטי.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אתה עוקב אחרי מה ש - - - ?
אופיר כץ (הליכוד)
אבל יש תיקון אחד.
היו"ר יצחק פינדרוס
איתן, זה ממש לא נכון, יש פה תיקון אחד.
רם שפע (כחול לבן)
בסדר, אבל אנחנו רוצים לראות את זה - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
תקבל את זה מודפס, אין בעיה.
שגית אפיק
לא, אין צורך במודפס, זה בסך הכול תיקון של משפט אחד שאנחנו - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
משפט אחד שאתה יודע בדיוק מהו.
שגית אפיק
תגידו לי מה אתם רוצים.
היו"ר יצחק פינדרוס
אני מבין שיש לכם ויכוח עם שר האוצר על זה, אבל אני לא הולך לפתור לכם אותו.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
הבעיה היא לגבי המילים "באישור הממשלה".
שגית אפיק
איתן, אחרי המילים "להלן תוספת תקציב 2020" מופיע לך "ובלבד שהממשלה, באישור ועדת הכספים של הכנסת, תקבע". אני מוחקת את המילים "ובלבד שהממשלה, באישור ועדת הכספים של הכנסת, תקבע" - - -
איתן גינזבורג (כחול לבן)
זה הטקסט?
שגית אפיק
לא, זה לא הטקסט. אני לא יודעת מה נתנו לך, אבל זה לא הטקסט. איתן, תגיד לי כשאתה איתי. אני בעמוד השני, ב-(א)(3). רגע נחזור למקום לפני זה. אני מבינה שאתם רוצים להוסיף סכום גבוה יותר.
היו"ר יצחק פינדרוס
הציע החשב הכללי לשר האוצר 12 מיליארד.
שגית אפיק
אני מבינה שדיברתם על 11 מיליארד, זה הסכום?
היו"ר יצחק פינדרוס
על 12 מיליארד שקל, זה מה שהציע פה שר האוצר. אבל החשב הכללי לא פה להגיד שזאת המסגרת.
אופיר כץ (הליכוד)
לא, הוא אמר לך שמבחינתו, לפי הניתוח שהוא עשה, אין בעיה שזה יהיה גם 13.
שגית אפיק
מאיר ואסי, הסכומים היא שאלה שהיא יותר שלכם. תגידו מה הסכום ש... תבדקו עם השר וגם תגידו לנו איך אתם רוצים לנסח את זה.
שלמה קרעי (הליכוד)
השר אמר 11 מיליארד.
צבי האוזר (דרך ארץ)
רגע, אבל זה כולל את החמישה-שישה מיליון - - - ?
מאיר לוין
הדבר הנכון זה לעשות - - -
צבי האוזר (דרך ארץ)
נכון.
מאיר לוין
- - - ואחר כך נבדוק.
היו"ר יצחק פינדרוס
בסדר גמור.
שגית אפיק
אז נחזור לזה. אז אנחנו עכשיו אחרי המילים "להלן התוספת של 2020". מופיע לך שם "ובלבד שהממשלה, באישור ועדת הכספים של הכנסת, תקבע". תמחק את המילים האלה, ומה שאני מציעה זה ככה: "ובלבד שהממשלה, על פי הצעת שר האוצר, תביא לאישורה של ועדת הכספים - - -
רם שפע (כחול לבן)
אבל אז הממשלה לא מאשרת.
אופיר כץ (הליכוד)
בטח שכן.
רם שפע (כחול לבן)
לא שמעתי. זאת עברית די פשוטה. אם הוא מביא והממשלה לא צריכה לאשר אלא היא מביאה לוועדת הכספים - - -
שלמה קרעי (הליכוד)
בגלל זה אי אפשר להתקדם לשום מקום, רם, על כל דבר אתם מתווכחים. חאלס, נו. הממשלה תביא ותאשר.
רם שפע (כחול לבן)
אני מבין שאתה אוהב לדלג על כל ההסתייגויות - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
שמענו, העמדה שלכם נשמעה היטב. תמשיכי להקריא.
מאיר לוין
שגית, אני הצעתי שייכתב באופן מפורש "אישור הממשלה". אני רוצה להבין האם בהצעה שמובאת בנוסח שהבאת - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
ההבנה שלה היא שהממשלה תצטרך לאשר.
מאיר לוין
האם ההבנה שלך היא שהממשלה תצטרך לאשר?
שגית אפיק
מאיר, יש עשרות חוקים שבהם הממשלה מביאה בפני הכנסת משהו. הדרך היחידה שבה הממשלה יכולה להביא דבר בפני הכנסת הוא באמצעות החלטת ממשלה. אפשר להוסיף על זה את המילים, אבל זה הניסוח שקיים בחקיקה.
מאיר לוין
אבל דווקא מכיוון שהסוגיה התחדדה ומכיוון שיש הסכמה שבדיוק לכך הכוונה, אז השאלה היא למה לא לרשום?
היו"ר יצחק פינדרוס
כי זה מה שהשר ביקש.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
אפשר להוסיף את המילה, נכון.
היו"ר יצחק פינדרוס
זה מה שהשר ביקש. הלאה.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
מה הבעיה לכתוב שהממשלה מאשרת - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
לא, זה לא הנוסח שהשר ביקש.
שגית אפיק
אני אציע כך: ובלבד שהממשלה תאשר על פי הצעת שר האוצר - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
השאלה אם זה מקובל על השר.
שגית אפיק
תבדקו.
קריאות
כן, בטח.
היו"ר יצחק פינדרוס
לא, אני לא יודע אם זה מקובל על השר. אני משאיר את הנוסח שאושר על ידי השר. אני מבקש להשאיר את הנוסח הזה.
צבי האוזר (דרך ארץ)
אבל אדוני, בין "תביא" לבין "תאשר" אין בעיה - - -
קריאות
- - -
צבי האוזר (דרך ארץ)
אני אומר לך כמזכיר ממשלה שאין הבדל - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
אדוני מזכיר הממשלה לשעבר, חבר הכנסת ומציע החוק, בעל הביצה שעוד לא נולדה – השר עמד על הרגליים האחוריות לגבי הניסוח הזה, ואני לא בטוח שהסיבה היא שהוא לא רוצה להביא את זה לאישור הממשלה, יכול להיות שיש לו סיבות אחרות לזה. אם היועצת המשפטית אומרת שאין לה בעיה עם הניסוח הזה אני הייתי ממליץ לקבל אותו, על אף שאני שומע את איתן בצליל הקול שלו שהוא נגד לקבל את זה.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
מה שאמר שר האוצר ושהייתה לגביו הסכמה זה שהממשלה תאשר על פי הצעת שר האוצר. אבל היה חשוב לו שההצעה תהיה שלו, ולכן אני חושב שהסיפור של "תביא" או "תאשר" הוא אותו דבר מבחינה משפטית - - -
צבי האוזר (דרך ארץ)
כל עוד זו הצעה של השר.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
בדיוק. זאת לא הצעה של הממשלה, זאת הצעה של השר.
היו"ר יצחק פינדרוס
אם אתה חושב שזאת הכוונה אז בשביל מה אתה צריך להכניס את "הממשלה תאשר"? אנחנו סתם נכנסים פה לסיפור באמצע הלילה, בואו נתקדם הלאה.
שלמה קרעי (הליכוד)
ככה לא בונים אמון, צביקה. לא מתווכחים על כל מילה, היועצת המשפטית אומרת לך שזה אותו דבר, אז מה העניין? מה חוסר האמון הקיצוני הזה?
צבי האוזר (דרך ארץ)
- - -
שלמה קרעי (הליכוד)
כזה חוסר אמון קיצוני, איך אפשר להתקדם ככה? כל הלילה נשב פה כשאתם לא מאמינים למילה של השר?
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אתה יושב פה על מקום של כחול לבן, אנחנו מאמינים שאתה משרת את - - -
שלמה קרעי (הליכוד)
אז תחליף אותי, אתה יושב-ראש ועדת הכנסת, תן לי ללכת לישון.
רם בן ברק (יש עתיד-תל"ם)
לפחות בדבר אחד ראש הממשלה אמר אמת היום – שיש כאן ממשלה בתוך ממשלה.
היו"ר יצחק פינדרוס
שנייה, אנחנו מסיימים את ההקראה ונתחיל בהסתייגויות, כולל הוראת שעה והוראת קבע. אני כן נוטה לקבל את הצעתו של חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' – כי אני רוצה להזדהות גם עם האופוזיציה – וכן להכניס הוראת קבע היום בחוק.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
אם אתה רוצה להזדהות עם האופוזיציה אתה רק צריך איזה שני מיליארד שקל, לא הוראת קבע ולא כלום. אבל שהפרוטוקול יקלוט את הציניות.
היו"ר יצחק פינדרוס
אני עוד לא שמעתי מחמאות ממיקי לוי, רק תלונות. אבל הכנסתי את השני מיליארד שקל שביקשתם.

מייד מתחילים בהסתייגויות.
קריאות
- - -
שגית אפיק
זה תמיד "הממשלה תביא לאישור ועדת הכספים", ככה זה בכל החוקים.
ינון אזולאי (ש"ס)
אם זה ככה אז תשאירו "הממשלה תביא לאישור ועדת הכספים". אבל אני רוצה לוודא משהו לגבי העודפים.
שגית אפיק
רגע, נתחיל קודם עם התמיכות.
היו"ר יצחק פינדרוס
תמשיכי בהקראה.
שגית אפיק
אז אמרנו "ובלבד שהממשלה תאשר", או לא "תאשר", מה שתחליטו, "על פי הצעת שר האוצר ותביא לאישורה של ועדת הכספים תוכנית פעולות - - -
אסי מסינג
יש לי הערה. ההצעה עצמה היא עדיין במונחים של אחד חלקי 12 אחורה. בהנחה שמדברים על תוספת של שבעה מיליארד שקל - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
לא, הוא מדבר על 13.
שגית אפיק
הוא דיבר על 12-11.
אסי מסינג
נניח ששבעה.
היו"ר יצחק פינדרוס
זה לא שבעה. 2.3 זה גם לא שבעה, הרגתם אותי. 400 מיליון כפול 2.3 – איך זה הופך ל-7?
שאול מרידור
- - - 397 - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
397. הצלחת לבלבל אותי. 397 כפול 2.3 – איך זה 7?
שאול מרידור
אני אסביר לך. יש כבר היום - - -, שזה מביא ל-400. התוספת היא רק שבעה מיליארד, זה הכול.
היו"ר יצחק פינדרוס
למה? אבל 2.3 זה שמונה.
צבי האוזר (דרך ארץ)
הוא אמר 11 מיליארד - - -
קריאה
למה אף אחד מכם לא דיבר? למה עכשיו אתם מדברים?
שאול מרידור
לא, לא - - -
קריאה
לא, זה לא מה שהוא אומר.
שאול מרידור
מה שהשר אומר זה מה שיהיה. רק הסברנו לו שזה מתחיל ממקום אחר - - -
אסי מסינג
אני הערתי הערה ואתם קפצתם הצידה. אמרנו שהסכום שמוסיפים כאן – אם זה שבעה מיליארד ואם זה עשרה מיליארד – המשמעות האופרטיבית של להגיד עכשיו שמורידים אותו למנת מימון מתחילת השנה וגוררים את מה שלא נוצל... זה סתם לעשות פיקציה וסתם מסבך את הנוסח ולא ברור מה אומרים כאן. אם רוצים להוסיף עכשיו עשרה מיליארד אפשר להגיד, כמו שעשינו בקופסאות הנוספות, שבתקופה שמיום חקיקתו של החוק ועד סוף השנה כל זמן שאין תקציב אפשר להגדיל בסכום מסוים ולשלב אותו, זה הכול. ותהיה עליו תוכנית מפורטת.
היו"ר יצחק פינדרוס
לא הבנתי, אבל אם היועצת המשפטית הבינה אותך אז זה בסדר, ואם לא גם לא נורא.
אסי מסינג
לא, אבל זו המסגרת - - -
צבי האוזר (דרך ארץ)
אני לא מבין, יש שתי עמדות לאוצר. קודם כול אמרתם שזה צריך להיות לא כמספר אלא כעיקרון - - -
שגית אפיק
אם עושים את זה בשיטה שהצעת אז מבחינתי - - -
צבי האוזר (דרך ארץ)
הרי אסי, זה מתכונת למהומה ומבולקה, כולל בג"ץ.
שגית אפיק
אסי, בעיניי זה צריך להיות אחד משניים - - -
קריאות
- - -
היו"ר יצחק פינדרוס
חבר'ה, אתם מפריעים. בלי דיבורים. אסי, אתה רוצה לשמוע תשובה או שאתה לא רוצה? אני לא הבנתי מה אמרת, אני ביקשתי משגית שתסביר לי מה אמרת.
שגית אפיק
אני אסביר לך, בין אם יקשיבו ובין אם לאו.
היו"ר יצחק פינדרוס
לא, לא, אותי זה לא מעניין, אני לא מקבל את זה.
שגית אפיק
אני מסבירה. במקור אמרנו שאנחנו נציע נוסחה. הנוסחה תהיה מורכבת ממדדים רלוונטיים. מדד גידול האוכלוסייה הוא מדד רלוונטי. ולכן אמרנו שנעשה את זה גם להוראת קבע וגם להוראת שעה, כי אנחנו חושבים שצריך ללכת על נוסח.
היו"ר יצחק פינדרוס
נכון.
צבי האוזר (דרך ארץ)
אבל תשימי עוד שני - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
רגע, צביקה, תן לה לסיים, כי אנחנו לא מבינים.
שגית אפיק
אם הולכים על נוסחה ואנחנו עושים גם הוראת קבע וגם הוראת שעה, ואם אתם רוצים גם להוסיף לה סכום, כי אחנו נמצאים בתקופה משברית קשה ובמצב חריג, אז אפשר להוסיף לה איזשהו סכום. אומר היועץ המשפטי של משרד האוצר: "אין צורך ללכת על נוסחה, אנחנו מוותרים על הנוסחה. אתם רוצים 11 מיליארד? תכתבו שזה יהיה בתוספת 11 מיליארד". השיטה הזאת של התוספת היא בלי נוסחה והיא גם בלי הוראת קבע כי היא בעצם רק נותנת פתרון לרגע הזה. ואלה שתי האופציות שעומדות על השולחן בפניכם.
היו"ר יצחק פינדרוס
לא רלוונטי. הלאה, קיבלנו את האופציה הראשונה, הלאה.
צבי האוזר (דרך ארץ)
לא, לא, לא, יש לי הערה אחת, פינדרוס. שני שסתומים: אחד, שנחריג מדד שלילי; והשני, מה שאמר - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
בסדר, צביקה, אנחנו נגיע לזה, התחייבתי שנגיע לזה.
צבי האוזר (דרך ארץ)
אבל למען הסר ספק, כמו שאמר ראש אגף תקציבים, שבכל מקרה זה לא יחרוג מתקרת ההוצאה - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
בסדר, קיבלנו את זה, זה מה שיהיה בהוראת הקבע.
שגית אפיק
זה צריך להיות אפילו פחות, כי אחרת תמיד יהיה אינטרס - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
ברור, ברור, ברור, תודה. הבנו, קיבלנו, הלאה.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
משישה חודשים.
היו"ר יצחק פינדרוס
רבותיי - - -
שאול מרידור
רגע, רגע. כמו שאמר השר - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
לא, לא, לא, אנחנו לא רוצים. אנחנו רוצים שזה יהיה חלק מנוסחה. שאול, יש לנו אינטרס שזה יהיה חלק מנוסחה.
שאול מרידור
לגבי נוסחת הקבע אני ממש ממליץ לך לא לדבר על שני הדברים. תבחר אחד מהם, או מדד או גידול האוכלוסייה. ב-2021 יש מדד שלילי ולכן לא כדאי לפי מדד.
ינון אזולאי (ש"ס)
אז אנחנו מורידים את המדד כשהוא שלילי.
שאול מרידור
אבל ברגע ש - - -
ינון אזולאי (ש"ס)
לא, הבנו את זה, מורידים את השלילי.
שאול מרידור
- - - הכוונה היא לעיקרון בסיסי של הריסון של הממשלה - - -
צבי האוזר (דרך ארץ)
אז תן את גג ההוצאה מינוס 15%. תן איזה משהו.
שאול מרידור
- - -
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
אם רוצים נוסחה גם השנה אז - - - את גידול האוכלוסייה כפול איזושהי נוסחה - - -
שלמה קרעי (הליכוד)
כפול 1.3.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
כן, כפול נוסחה. הרי בכל הקריטריונים המציאו נוסחאות כדי להגיע למספרים שרצו בסוף.
שלמה קרעי (הליכוד)
מה האחוז של הגידול באוכלוסייה? 2%?
היו"ר יצחק פינדרוס
חבר'ה, תנו לנו להתקדם. שאול, אנחנו אוהבים דיונים ליליים, אבל יש כמה חברים שלא. אנחנו נסיים את ההקראה ואז מיקי באוטוסטרודה.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אני לא עצרתי אותנו בהקראה - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
כן, הם עצרו, הם התחילו פה דיון פילוסופי.
שגית אפיק
"ותביא לאישורה של ועדת הכספים - - -
קריאות
- - -
היו"ר יצחק פינדרוס
שקט, חבר'ה, עוד תיקון אחד. אני רוצה, איתן, שתהיה איתי עוד תיקון אחד.
קריאה
אני רוצה לציין שהיועמ"שים עושים הכי הרבה רעש.
שגית אפיק
"ותביא לאישורה של ועדת הכספים תוכנית פעולות מפורטת לשימוש בהוצאה הממשלתית המותרת". לכאן אני מבינה שאתם רוצים להכניס תמיכות - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
"כולל פעולות של פרט ופעולות של תמיכות". או: "פעולות הממשלה לסוגיהן, כולל תמיכות".
שגית אפיק
"תוכנית פעולות מפורטת לשימוש בהוצאה הממשלתית המותרת", ואני מוסיפה פה גם "שתכלול גם פעולות ותמיכות".
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
אבל מה זה "פעולות"?
צבי האוזר (דרך ארץ)
"לרבות פעולות ותמיכות".
היו"ר יצחק פינדרוס
אני רוצה לכתוב "פעולות פרט ופעולות תמיכות".
איתן גינזבורג (כחול לבן)
מה זה "פעולות פרט"?
שגית אפיק
מה זה "פעולות פרט"?
היו"ר יצחק פינדרוס
איתן, אני רוצה להסביר מה הרציונל. הרציונל הוא פשוט מאוד. אני רוצה לכלול את כל הפעולות שהממשלה ביצעה ואני לא רוצה לתת עדיפות. אומרת היועצת המשפטית של הוועדה, אני לא נותן עדיפות, אני נותן את זה רק כשזה נמצא בפנים. אבל מה שאני רוצה זה דבר אחד: שיהיה ברור שכששר האוצר מביא תוכנית... אני אומר לשר האוצר: אדוני שר האוצר, כשאתה הולך להביא תוכנית לוועדה, תביא את הכול, אל תגיד לנו "את מה שקושניר רוצה אני לא יכול כי אני לא יודע איך לעשות את זה" או "את מה שסמוטריץ' רוצה אני גם לא יודע, כי זה היה הסכם קואליציוני" וכו'. פשוט תביא הכול, כולל הכול.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אדוני, במה שהקריאה היועצת המשפטית כתוב "פעולות ותמיכות", אני לא מכיר את המונח הזה "פעולות פרט", אין דבר כזה.
היו"ר יצחק פינדרוס
אני אתן דוגמה - - -
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אל תיתן דוגמה, יש מונחים מקצועיים.
היו"ר יצחק פינדרוס
הוא אומר שב"פעולות פרט" מונחת גם המילה "פעולות".
הילה שי וזאן (כחול לבן)
המילה "פרט" מיותרת פה.
היו"ר יצחק פינדרוס
בסדר, אני מסכים, אין בעיה, שיהיה "פעולות ותמיכות".
מאיר לוין
אני חושב שאנחנו מסתבכים פה - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
שמענו את עמדתך.
מאיר לוין
רגע, אני אומר - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
אבל כבר אמרת את זה. דיברת על קופסה, קופסה של תמיכה - - -
מאיר לוין
לא, את זה אסי אמר. אני אגיד משהו אחר.
היו"ר יצחק פינדרוס
יש קוליגיאליות בין היועצים המשפטיים. תאמין לי, אני בוגר חביליו ואישתו. עשר שנים על בשרי.
צבי האוזר (דרך ארץ)
אישתו גם?
היו"ר יצחק פינדרוס
למה הפרקליטות הייתה מאיימת עלינו כל הזמן? כי אישתו עבדה בפרקליטות.
מאיר לוין
אדוני היושב-ראש, הקושי הוא קודם כול שאנחנו לא מבינים מה המשמעות של "פעולות ותמיכות".
שגית אפיק
הכוונה היא לתמיכות לפי סעיף 3א לחוק יסודות התקציב, מאיר.
מאיר לוין
"תמיכות" אני יודע מה זה, "פעולות" אני פחות מבין.
שגית אפיק
זה יעזור לכם אם נאמר "תוכניות"?
מאיר לוין
שגית, אם הכוונה היא לייחד ולומר אך ורק ביחס לתמיכות - - -
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
לא - - -
מאיר לוין
רגע. הרי אתה מתייחס לכל רכיבי התקציב שהיו ב-2019.
היו"ר יצחק פינדרוס
אני כן.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
אין לך עניין לסלול מחדש כביש שכבר סללת ב-2019.
מאיר לוין
לא, אי אפשר לומר, כי הרי יגיד לך החשב הכללי שהלך, ואולי גם שאול מרידור, שיש רכיבים שאתה לא תביא באופן מלא השנה. אפילו מעצם העובדה שכבר חלפו שמונה חודשים ולא הכול מומש - - -
צבי האוזר (דרך ארץ)
אבל זה על פי הצעת השר, זה לא טייס אוטומטי.
מאיר לוין
אבל ללכת ולומר שאני רוצה שכל מה שיצא ב-2019 - - -
צבי האוזר (דרך ארץ)
לא, "פעולות ותוכניות" זה על פי הצעת השר.
שגית אפיק
אני רוצה לענות למאיר - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
מאיר, הבנתי. אני רוצה להסביר את הרציונל. מכיוון שלא היועצת המשפטית הציעה את זה אלא אני הצעתי את זה והיא לא שלחה לך את זה קודם, אני רוצה להגיד לך את הרציונל שעומד מאחורי זה במשפט פשוט מאוד, וכבר אמרתי את זה ליועץ המשפטי של משרד האוצר. לכל תהליך שאתה מנסה לעשות יש מחיר. מכיוון שכל חברי הכנסת - - -
אסי מסינג
אבל התיקון הזה - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
מכיוון שכל חברי הכנסת שנמצאים כאן - - -
אסי מסינג
אבל אני אסביר למה הוא קובע - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
שנייה. מכיוון שכל חברי הכנסת שנמצאים כאן עברו בחודשים האחרונים שבעה מדורי גיהינום של תשובות לקוניות רשמיות... לדוגמה, אזרח ישראלי שיש לו מורה שמסייע לו – הוא לא יודע שאותו מורה לא מתוקצב במסגרת שכר אלא במסגרת תוכנית או במסגרת הסדר כזה או אחר. הוא יודע שיש לילד שלו מורה. ואותו דבר כשהוא עובד במתנ"ס. אתם לא רוצים לתת לו להיות עובד מדינה, אז הוא עובד דרך המתנ"ס, ואז המתנ"ס הופך להיות "פעולה" ואז אתה שולח אותו הביתה. או לדוגמה, מה שכולם אוהבים לשמוע, אברך כולל ששר האוצר קרץ בזמנו "עזבו את זה, אל תכניסו את זה בבסיס התקציב, בואו נכניס את זה בקואליציוני ונסתדר, נגדיל לכם את הקואליציוני". ואז אותו אברך כולל, שאין לו מושג, הוא לא יודע שהוא "תמיכה" והוא לא יודע שהוא תקציב פוליטי, הוא יודע שהוא מגיע לכולל כבר 30 שנה ומקבל את אותם 800 שקל. עכשיו אני מסביר לו, תקשיב, יש בעיה לקונית בחוק: מכיוון שאתה מוגדר כתמיכות, פעולות, מתנ"ס, ארגון נוער או מה שלא יהיה, אתה לא הולך להיות בפנים.

לכן אנחנו רוצים להבהיר לשר האוצר/החשב הכללי/ראש אגף תקציבים כך: קיבלתם עשרה, 12 או 13 מיליארד שקל? – כמה ששר האוצר החליט – אל תתעללו בפעולות שקרו. אני לא מדבר איתך על תמיכות שהן לא רלוונטיות, אני מדבר על פעולות שקרו. עכשיו, מבחינתי - - -
מאיר לוין
אבל - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
אני רוצה לומר לך משהו. לולא דמסתפינא מהיועצים המשפטיים הייתי אומר לכם שזה אפילו לא תמיכות, זה שכר לכל דבר ועניין. זה שאותו מורה מופעל באמצעות מתנ"ס והמתנ"ס הוא בעצם גוף שלישי של המדינה ואתה ברחת מאחריות – בסוף הוא עדיין עובד שלך, הוא עובד מדינה לכל דבר ועניין. אבל מכיוון שאני לא הולך לעשות את זה, אז אני אומר, על דעת כל חברי הוועדה, חבר'ה, תנו לי לפחות את האפשרות לשלם להם, זה הכול. ומכיוון שמשכו את זה לקיצוניות אחת, הוועדה מבקשת למשוך למקום אחר.
אסי מסינג
אבל יו"ר הוועדה, בסוף התיקון הזה נסמך על ההוראות הקבועות של חוק יסוד: משק המדינה, ולייצר כרגע גם בהסדר הקבוע מינוחים שלא נעשה בהם שימוש... אף אחד לא חולק על כך שבמסגרת ההגדרה של הפעולות שנכללו בחוק התקציב הקודם נכלל כל מה שאמרת קודם – גם תמיכות וגם את הפעולות שאתה ציינת, גם תשלומי שכר וכל דבר אחר. ולכן אם עכשיו תחדד בתיקון מונח אחר, לכאורה תעלה השאלה האם הוא נכלל במונח הקבוע.
צבי האוזר (דרך ארץ)
רגע, יש לי פשרה. הרי אנחנו כתבנו "לרבות". זאת אומרת שהקבוצה היא קבוצה פתוחה - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
נכון, נכון. ככה אם יהיה פלפול שאומר לא, אז - - -
שאול מרידור
צביקה, אתם מכניסים מילים מיותרות שסתם מסבכות - - -
אסי מסינג
אם משרד האוצר לא היה מאשר תמיכות בכלל אז הייתה עולה השאלה הזאת. אבל היא קיימת.
היו"ר יצחק פינדרוס
אבל מה לעשות שחברי הוועדה לא רגועים. אני עושה את זה להרגעתם. אם אתה שואל אותי, אז כמו שאמרתי, לא היה צריך את זה מלכתחילה, כי גם לא היה צריך להתנות את זה אלא היה צריך למצוא פתרון קודם.
קריאות
- - -
היו"ר יצחק פינדרוס
צודקת חברת הכנסת קטי שטרית, צריך לצמצם - - -
צבי האוזר (דרך ארץ)
אסי, בוא נגיד שנקטנו בלשון שאיננה אופטימלית. איפה הסכנה בזה? הרי פה אני מציע - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
יפה, יפה, יהיה "לרבות". צביקה, הבנו. שגית, תסיימי את ההקראה.
קריאות
- - -
מאיר לוין
חבר הכנסת האוזר, עד היום התקציב ההמשכי נוהל אך ורק באוצר. השוני המהותי שאנחנו מביאים כאן הוא שיהיה אישור ממשלה וגם אישור של ועדת הכספים. זאת אומרת, אם יחשבו שהתוכנית לא כוללת את אותם רכיבים שהממשלה או הכנסת רוצים אז לא יאשרו את זה. זה עולם אחר ממה שדיברנו עד היום - - -
קריאות
- - -
היו"ר יצחק פינדרוס
גברתי היועצת המשפטית, תמשיכי את ההקראה, אנחנו מתקדמים. אמרנו "לרבות", הלאה.
שגית אפיק
לרבות מה?
היו"ר יצחק פינדרוס
לרבות פעולות ותמיכות.
שגית אפיק
טוב.
צבי האוזר (דרך ארץ)
אפשר "תמיכות". בלי "פעולות".
היו"ר יצחק פינדרוס
לא, לא, אני רוצה "פעולות", אני עושה את זה להרגעת חברי הוועדה. להרגעת קושניר.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
לא, אני לא אמרתי "פעולות", אדוני.
היו"ר יצחק פינדרוס
פעולות של פרט זה "פעולות".
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
המושג שהשתמשתי בו זה "תשלומי פרט", ואני יודע למה אני אומר את זה.
היו"ר יצחק פינדרוס
טוב, הלאה. שגית, תמשיכי להקריא.
שלמה קרעי (הליכוד)
אדוני היושב-ראש - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
אחר כך אני אשמע אותך, שלמה, אני רוצה קודם לגמור את ההקראה.
שלמה קרעי (הליכוד)
חשוב לומר שכל זה פחות רלוונטי כשזה מגיע בכל מקרה לאישור ועדת הכספים.
היו"ר יצחק פינדרוס
ואחרי זה נדבר גם על החינוך המיוחד. אבל אחרי ההצבעה.
שלמה קרעי (הליכוד)
לא, גם החינוך המיוחד - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
לא, זה לא. אבל נדבר על זה אחרי ההצבעה. זה לא בתוספת, זה צריך להיות בבסיס שלהם, לכן אתה טועה. הלאה.
שגית אפיק
"תוכנית פעולות מפורטת לשימוש בהוצאה הממשלתית המותרת, לרבות פעולות ותמיכות, לחודשים אוגוסט עד דצמבר 2020". אני מבינה שהתוכנית שתביאו לאישורה של ועדת הכספים היא לא תוכנית מתחילת השנה, כי את זה, כפי שהסביר כאן החשב הכללי, הוא כבר חילק - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
מינוס חמישה מיליארד. אז הוא יביא את התוספת פלוס חמישה מיליארד.
אסי מסינג
הסכום ששר האוצר מבקש הוא 410 מיליארד בסך הכול. כלומר, על הבסיס עצמו, שעומד על 397, יצטרכו להוסיף 13.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
השאלה אם הוא צריך להביא את כל ה-410 לוועדה או רק את העשרה?
היו"ר יצחק פינדרוס
412 לפי מה ששר האוצר אמר.
אסי מסינג
אפשר פשוט לכתוב את המספר.
שלמה קרעי (הליכוד)
זה הגידול באוכלוסייה כפול 1.4. זה נותן לך בול את ה-11 מיליארד.
היו"ר יצחק פינדרוס
לא, לא, לא, הגידול באוכלוסייה כפול 1 זה שמונה מיליארד, דיברנו על זה.
שלמה קרעי (הליכוד)
לא, הגידול באוכלוסייה כפול 1.4 כפול 397 זה 11 מיליארד.
היו"ר יצחק פינדרוס
מה זה 1.4? למה לא 1.6?
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
כדי שתהיה נוסחה.
שלמה קרעי (הליכוד)
זה כדי להגיע ל-11 מיליארד...
היו"ר יצחק פינדרוס
הבנתי. מזל שלא למדתי ראיית חשבון.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
אפשר לעשות נוסחה מתוחכמת כמו של אגף תקציבים; ועוד חמש, פחות 2, חלקי 13...
שלמה קרעי (הליכוד)
היושב-ראש, זאת משוואה בנעלם אחד.
היו"ר יצחק פינדרוס
כמה זה?
אסי מסינג
שלושה מיליארד - - -
שגית אפיק
מה ההבדל בין 13 מיליארד לתקרת ההוצאה? אני שואלת כדי שנדע מה אנחנו מאשרים.
שלמה קרעי (הליכוד)
אדוני היושב-ראש, אם אנחנו יודעים שאחוז הגידול הוא 2 ואנחנו רוצים להגיע ל-11 מיליארד אז יש לנו משוואה בנעלם אחד, שהפתרון הוא 1.4.
היו"ר יצחק פינדרוס
איפה נציג השר?
שלמה קרעי (הליכוד)
אדוני היושב-ראש, השר אמר לפני כן שלא אכפת לו מה הנוסחה, העיקר שזה יגיע ל-11 מיליארד.
שגית אפיק
אבל עכשיו הם אומרים שהוא רוצה 13. על זה ההתלבטות.
שלמה קרעי (הליכוד)
אני שמעתי אותו בחוץ אומר 11.
היו"ר יצחק פינדרוס
11? אז אנחנו מדברים על 411.
אסי מסינג
לא, הוא כתב לי עכשיו 410.
היו"ר יצחק פינדרוס
השר כתב?
אסי מסינג
השר.
היו"ר יצחק פינדרוס
אם השר כתב 410 אז זה 410, נקודה.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
הוא גם אמר 410.
קריאות
- - -
היו"ר יצחק פינדרוס
411 או 410? הוא כותב 410.
אסי מסינג
עלה ל-411.
היו"ר יצחק פינדרוס
מה הסכום הסופי? תבדוק עם השר מה הסכום.
שגית אפיק
11 מיליארד.
אסי מסינג
עכשיו הוא שלח 11.
שגית אפיק
11 מיליארד, אוקיי.
היו"ר יצחק פינדרוס
11 מיליארד מעל מה? מעל 400 או מעל 397?
אסי מסינג
411 בסך הכול.
היו"ר יצחק פינדרוס
בסדר, 411, הבנו. שלמה ינסח את הנוסחה יחד עם היועצת המשפטית.
שלמה קרעי (הליכוד)
הגידול באוכלוסייה כפול - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
לא, לא, שלמה, אני לא רוצה לשמוע, תעשו את זה בלעדיי, תודה. סיימנו את ההקראה? תודה.
שגית אפיק
לא סיימנו. שוב אני שואלת את נציגי הממשלה: התוכנית שתביאו לממשלה ולוועדה - - -
שאול מרידור
שנה שלמה.
שגית אפיק
תביאו תוכנית של שנה שלמה, כולל מה שהחשב הכללי כבר חילק?
שאול מרידור
ברור, כי - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
לא, לא, אני חושב שאנחנו סתם עושים צחוק מעצמנו.
שאול מרידור
אין משמעות אחרת - - -
ינון אזולאי (ש"ס)
- - -
היו"ר יצחק פינדרוס
מה, יביאו את כל השנה? לכן אני אומר שיביאו את השלושה חודשים.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
בקיצור, מביאים תקציב חד-שנתי לכל האירוע.
שאול מרידור
אתה מביא את כל התשלום כולו, לא את מה שנשאר לך לשלם, כי אחרת אתה לא יודע מה שילמת כבר - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
שאול, אני מבקש בחוק את מה שאני מוסיף כרגע, שזה להביא לשלושה חודשים. אם תרצו להראות לי את כל השנה, אין לי בעיה, אבל אני מדבר על שלושה חודשים.
שאול מרידור
אבל אתה אומר 411 - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
אני מדבר על התוספת של התקציב. אמר החשב הכללי שהוא הוציא מינוס חמישה מיליארד באופן יחסי. תביאו את הכסף הזה שלא הוצאתם.
שאול מרידור
תקציב קורונה או כללי?
היו"ר יצחק פינדרוס
תביאו את הכסף שלא הוצאתם. מה שאתם הולכים להוציא בשלושה חודשים.
ינון אזולאי (ש"ס)
אבל אתה רוצה פירוט.
היו"ר יצחק פינדרוס
הוא יביא תוכנית מה הוא רוצה בשלושת החודשים הקרובים.
ינון אזולאי (ש"ס)
אבל אתה צריך פירוט - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
אתה מבין שהמשמעות של מה שאתה מציע היא שאתה נותן לו עוד חודשיים - - -
ינון אזולאי (ש"ס)
לא, לא, אני אומר שה-2.5% הם מתחילת - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
אבל אתה כוועדה רוצה לדעת מה הוא עושה עם התוספת. 11 פלוס 5, זה מה שאתה רוצה לדעת, ואת זה תקבל. ולא מעניין אותי כל שאר השנה.
שאול מרידור
תקשיבו רגע. יושב-ראש הוועדה, אתם מחליטים פה החלטות על ימין ועל שמאל בלי להכיר את המערכת. יש לנו לא מעט סעיפים תקציביים שלוקח זמן לראות את הביצוע בהם, הם לא מהיום למחר. אתם מבקשים משהו שאנחנו לא יודעים לבצע. אנחנו יודעים לשים סכום שנתי; כמה יצא קודם וכמה יצא אחר כך זה פחות משנה. הרי מה אתם רוצים לדעת? שלישיבות יש כך וכך, שלתנועות הנוער יש כך וכך, זה מה שמעניין אתכם, אז מה זה חשוב כמה היה קודם וכמה היה אחר כך? אתה רוצה לראות ששנתית נתנו את מה שאתה רוצה.
היו"ר יצחק פינדרוס
תשאירי את הנוסח כמו שהצענו בהצעה. הבנו.
שאול מרידור
לא, אבל אתה מבקש משהו שאנחנו לא יכולים לעשות.
היו"ר יצחק פינדרוס
מה אתה לא יכול לעשות?
שאול מרידור
אתה מבקש בחוק שאני אתן תוכנית לכמה חודשים. אני לא יכול לעשות את זה.
היו"ר יצחק פינדרוס
מה אתה לא יכול לעשות? תביא לי תוכנית מה אתה הולך לעשות עם הכסף.
שאול מרידור
אבל לא תוכנית לחודשים אלא תוכנית שנתית.
צבי האוזר (דרך ארץ)
אתם מדברים על אותו דבר.
היו"ר יצחק פינדרוס
תציג לי את זה איך שאתה רוצה.
שאול מרידור
מה כתוב בנוסח?
היו"ר יצחק פינדרוס
בנוסח כתוב כדלקמן: שר האוצר יביא למי שהוא רוצה... ובסוף ועדת כספים תקבע תוכנית פעולה מפורטת לשימוש בהוצאה הממשלתית המותרת לחודשים אוגוסט עד דצמבר.
שאול מרידור
אז תמחק את "לחודשים" ותכתוב "עד דצמבר".
היו"ר יצחק פינדרוס
לא, אבל החוק הוא ל-120 יום. זה החוק.
צבי האוזר (דרך ארץ)
אבל ההסתכלות היא מינואר.
היו"ר יצחק פינדרוס
אבל הוא צריך להביא לי תוכנית.
הילה שי וזאן (כחול לבן)
מה הבעיה שזה יהיה שנתי?
היו"ר יצחק פינדרוס
הוא יכול להביא איך שהוא רוצה, אני רוצה לפחות את שלושת החודשים.
הילה שי וזאן (כחול לבן)
שאול, הוא רוצה לפחות את זה, אבל אתה יכול להביא שנתי. מה הבעיה?
שאול מרידור
כשאני אבוא לפה ואני אגיד את זה, חלק מהח"כים יגידו "למה לא הבאת את מה שביקשתי?".
צבי האוזר (דרך ארץ)
שאול, רגע. מה לגבי תוכנית מפורטת - - -
שאול מרידור
אי אפשר, אתם מבלבלים בין מנות מימון לתקציב. הסתכלות חודשית זה לא מעניין, מה שמעניין זה שבסוף תנועות הנוער יקבלו - - -
צבי האוזר (דרך ארץ)
"מפורטת".
שאול מרידור
"מפורטת", זה מה שאמרתי. אבל תמחקו את החודשים. זה חוק, זה לא - - -
הילה שי וזאן (כחול לבן)
כבוד היושב-ראש, בוא נמחק את הסוגריים.
היו"ר יצחק פינדרוס
שנייה, שנייה, אני רוצה להבין מה ההבדל. טוב, אני מציע ככה: מכיוון שיש לנו מספיק הסתייגויות בואו ניצמד לנוסח של הוועדה, ואם ירצו במשרד האוצר להביא את זה במסגרת שנתית אין לי בעיה עם זה.
צבי האוזר (דרך ארץ)
לא, אבל אדוני היושב-ראש, ברגע שאתה כותב "תוכנית מפורטת" יש לך את הגמישות לבקש את הפירוט.
היו"ר יצחק פינדרוס
נכון.
צבי האוזר (דרך ארץ)
ולכן אל תכתוב "מפורטת לחודשים", כי אולי תרצה מפורטת לימים, אולי מפורטת - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
לא, אני יודע מה אני רוצה. יש עוד 16 מיליארד שקל, אני רוצה לדעת לאן הוא הולך.
שאול מרידור
אבל מה הבסיס שעליו אתה נותן?
היו"ר יצחק פינדרוס
אתה תגיד לי מה הבסיס. אתה תבוא, תעשה לי מצגת יפהפיה, תעשה לי יום עיון. אני אדבר עם מנכ"ל הכנסת, אתה תעשה לי מצגת על הכול. אבל בסוף אני רוצה לדעת מה עשית ב-16 המיליארד? אני אבוא בסוף המצגת, רק לשמוע מה עשית עם ה-16 מיליארד.
שאול מרידור
חכה רגע. לביטחון הולכים 3.3, נכון?
היו"ר יצחק פינדרוס
כן.
שאול מרידור
אבל מעבר למה? מעבר למה?
היו"ר יצחק פינדרוס
אתה תסביר לנו. אני סומך עליך שתסביר.
שגית אפיק
שאול, יש פה שתי שאלות. שאלה אחת היא "מעבר למה?". ברור שזה מתחילת השנה. השאלה השנייה היא האם אתה מביא את החלוקה ביחס לכל השנה או ביחס לחודשים אוגוסט עד דצמבר. לכאורה לקורא התמים זה נראה הגיוני יותר שאתה תביא חלוקה מאוגוסט עד דצמבר ולא מתחילת השנה, זה הכול.
שאול מרידור
אבל תוסיפו גם התחייבויות. אם התחייבתי למשל לתוכנית היל"ה באוגוסט, אבל התקציב הוא ספטמבר, אוקטובר, נובמבר, דצמבר – זה בפנים או לא? כמה ממנו בפנים? הוא חלק מזה או לא חלק מזה?

אתם סתם מסבכים. תקציב מגיע ברמה שנתית, זה המצב. הקטע החודשי הוא מימוני. ועכשיו אתם מבקשים תקציב עד 23 בדצמבר. אתם רוצים פחות שבעה ימים? אין בעיה. אבל במהות אתם מבקשים תקציב שנתי, זה מה שאתם אומרים. אז מה אתם מצפים? שאני אביא לכם - - -

(היו"ר ינון אזולאי)
היו"ר ינון אזולאי
אגב, התקציב השנתי כבר מוכן ממזמן. כל הזמן שר האוצר אמר שהתקציב השנתי מוכן. תתמודד עם זה. יש לך את התקציב מוכן, ואתה רק צריך להראות לי עכשיו על התוספת מה עשית ומה לא עשית.
שאול מרידור
תודה, אז זה בדיוק מה שאני רוצה, להביא את זה שנתי. סיכמנו. רק תמחקו את החודשים מהחוק.
הילה שי וזאן (כחול לבן)
הוא לא יכול לגזור את זה.
היו"ר ינון אזולאי
תאמיני לי שהם כן יכולים לגזור את זה.
הילה שי וזאן (כחול לבן)
רק בפירוט הוא יכול.
שאול מרידור
אתם רוצים לכתוב בחוק מילים שאנחנו לא יודעים לעשות?
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
הם לא מבינים מהחיים שלהם, הם מחפשים סולם.

(היו"ר יצחק פינדרוס)
היו"ר יצחק פינדרוס
היועצת המשפטית, בבקשה.
שגית אפיק
אני ממשיכה להקריא. "כל עוד לא אישרה ועדת הכספים את תוכנית הפעולות המפורטת, לא תהיה רשאית הממשלה להוציא את תוספת התקציב 2020; הממשלה תביא לאישור הוועדה את התוכנית המפורטת לא יאוחר מיום - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
משרד האוצר, כמה זמן ייקח לכם להביא את התוכנית המפורטת?
שגית אפיק
7 בספטמבר מתאים לכם?
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
ומה קורה אם לא?
שאול מרידור
- - -
שגית אפיק
נעשה לכל השנה, תירגע.
היו"ר יצחק פינדרוס
לא, לא לכל השנה, אני רוצה לשלושת החודשים האלה.

7 בספטמבר? בסדר, 7 בספטמבר. כשאני הייתי מנהל הייתה מחלקה אחת שאמרה "אני לא יודעת לעשות, תלך למחלקה השנייה". אתם יודעים להביא את זה ב-7 ספבטמבר? שר האוצר ימצא דרך להתמודד עם זה.
הילה שי וזאן (כחול לבן)
שגית, הוא הסכים על 7 בספטמבר.
היו"ר יצחק פינדרוס
7 בספטמבר, כן.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
מה קורה אם לא?
היו"ר יצחק פינדרוס
אנחנו ממנים את איווט ליברמן לראש הממשלה ואותך לשר האוצר.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
בחורי הישיבות ילכו לישון רעבים.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אם לא, החשב הכללי באוצר עוצר את הכסף. אני מבקש להכניס את ההסתייגות הזאת.
שרית פלבר
הנוסח כרגע אומר שהסכום הנוסף, ההגדלה של 2020, כולל את המדד, שהוא גם ככה כבר בתקציב ההמשכי. אני לא בטוחה שלכך התכוונתם. התכוונתם שרק את הגידול שנובע מהדיון היום בוועדה אתם רוצים להקפיא במקרה שהכנסת לא אישרה.
שגית אפיק
לא, התוספת היא - - -
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
את מדברת על הוראת הקבע או הוראת השעה?
שרית פלבר
הוראת השעה. היא כוללת כאן גם את מדד המחירים לצרכן וגם את מדד הגידול הדמוגרפי כשני הדברים שמוקפאים אם הכנסת לא מאשרת, בעוד שמדד המחירים לצרכן הוא לא מותנה - - -
שגית אפיק
הוא כבר היה ממילא. את צודקת. זה יהיה רק - - -
אסי מסינג
אבל אני עדיין לא מבין מה ההצעה בהוראת השעה.
היו"ר יצחק פינדרוס
הוראת השעה היא 11 מיליארד שקל על פי הצעתו של שר האוצר בעקבות המצב המיוחד.
שגית אפיק
מה שאני מציעה לוועדה זה שבהוראת הקבע יהיה רק שיעור גידול האוכלוסייה בישראל, בלי מדד המחירים לצרכן, ובהוראת השעה יהיה 1.5 כפול שיעור גידול האוכלוסייה בישראל, בלי המדד, מה שמביא אתכם לסכום.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
וזה פותר גם את הבעיה הזאת. בסדר.
היו"ר יצחק פינדרוס
בסדר גמור. תמשיכי בהקראה ואז נתחיל בהסתייגויות.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
רגע, אני רוצה לשאול לגבי הוראת הקבע. זה נורא נחמד ל-2021 שהמדד שלילי ב-2020, אבל מה יהיה ב-2027? הרי אתה עושה הוראת קבע בחוק יסוד.
שגית אפיק
עדיין יש לך את שיעור גידול האוכלוסייה.
היו"ר יצחק פינדרוס
יש לך את שיעור גידול האוכלוסייה.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
אבל זה מתקזז.
היו"ר יצחק פינדרוס
אבל ביקשתי בקשה, בצלאל: את הוראת הקבע שמנו רגע בצד, נדון עליה, אבל לא כרגע.
שגית אפיק
"תחילתו של חוק יסוד זה ביום קבלתו בכנסת". החוק צריך לעבור במליאת הכנסת עד מחר בחצות, כדי שלא נתפזר ונהפוך לדלעת. ולכן התחילה שלו תהיה ביום קבלתו.

"על אף האמור בסעיף קטן (א), תחילתו של סעיף 3 ביום י"ז בטבת התשפ"א (1 בינואר 2021)". זו התחילה של הוראת הקבע. היא תתחיל רק ב-2021. "תחילתו של סעיף 4 ביום ד' בטבת התש"ף (1 בינואר 2020)". זו הוראת השעה לשנת 2020.

יש דברים שהשארת פתוחים. אתה רוצה לחזור אליהם?
היו"ר יצחק פינדרוס
כן, יש שני דברים שהשארנו פתוחים.
שגית אפיק
השארנו פתוח את ההוראה הקבועה ואת העניין של אוגוסט עד דצמבר למיטב הבנתי.
היו"ר יצחק פינדרוס
לא, את העניין של אוגוסט עד דצמבר תשאירי כמו שזה, אוגוסט עד דצמבר, אני לא הולך לפתוח את זה. את הוראת הקבע נשאיר לאחר כך.
שגית אפיק
רגע, מה אתה רוצה לעשות בהוראת הקבע?
היו"ר יצחק פינדרוס
אני רוצה להשאיר את זה. להשאיר את שיעור גידול האוכלוסייה, ולכתוב "בהינתן שלא עבר תקציב במשך שישה חודשים", כמו שהציע בצלאל. בצלאל, אתה מתעקש על ההצעה שלך שזה יחול רק אם התקציב לא אושר אחרי שישה חודשים, על אף ההערה הנכונה של שאול?
ינון אזולאי (ש"ס)
לא, לא, למה אתה צריך את זה, למה?
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
תן לי דקה, אני רוצה להסביר למה זה נכון.
היו"ר יצחק פינדרוס
שאול, תן לו להסביר, למרות שהטענה שלך היא חזקה ואני מסכים איתך. אבל אולי בצלאל ישכנע אותי אחרת.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
קודם כול, הרעיון של לעשות הוראת קבע הוא נכון והוא גם יעזור לנו לצלוח את הוראת השעה הזאת במבחנים משפטיים שהיא תעבור. לגבי הוראת השעה, אם אנחנו מורידים את המדד, כמו שהציעה היועצת המשפטית, ומשאירים רק את גידול האוכלוסייה, לא עשית כלום בקבע, כי זה שני אחוז וגם זה שני אחוז. לכן לא עשית כלום, החלפת פרה בחמור. לכן אני מציע שזה יהיה גם המדד וגם הגידול, ובתנאי שהמדד לא שלילי, והכול כפוף לתקרת ההוצאה. ולמה אני אומר משישה חודשים והלאה? - - -
צבי האוזר (דרך ארץ)
מינוס איקס.
היו"ר יצחק פינדרוס
לא, הוא מציע שהמינוס יהיה על ידי תקרת ההוצאה.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
שנייה. למה אני מציע משישה חודשים? כי אנחנו הרי רוצים לתמרץ את הממשלה להביא תקציב, אחרת יהיה לה מאוד נוח לא להביא תקציב ולהתנהל באחד חלקי 12. לכן אני טוען שמאפס עד חצי שנה תשאיר את המנגנון הנוכחי, שהוא לא נוח, הוא מגביל, הוא מרסן את הממשלה. ואחרי חצי שנה אתה יכול להתקרב לתקרת ההוצאה, שלא תעניש את אזרחי ישראל על כך שהממשלה שלנו לא מתפקדת, כמו זאת הנוכחית.
קריאות
- - -
צבי האוזר (דרך ארץ)
צריך בכל זאת מוטיבציה להגיע לתקציב אמיתי ולתקרת ההוצאה.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
אז מה אתה רוצה? להוריד חצי אחוז?
צבי האוזר (דרך ארץ)
לא הייתי מוריד חצי אחוז, הייתי מוריד נגיד 15% מהאחוז של הדלתא.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
אתה מוריד חצי אחוז.
צבי האוזר (דרך ארץ)
אם יש לך למשל 4% אז אתה מוריד מזה 0.6%.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
כמו חצי אחוז, בסדר, אני מקבל.
שלמה קרעי (הליכוד)
גברתי היועצת המשפטית, המשנה ליועמ"ש אומר שהוא מעדיף פשוט שזה יהיה 2.8% כפול התקציב הקודם, במקום נוסחה שהוא לא יכול להסביר אותה.
קריאה
אמרנו את זה לפני שלוש שעות.
היו"ר יצחק פינדרוס
אנחנו רוצים להתחיל בדיונים על ההסתייגויות.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
שלמה, למה לא להכפיל בחמש? זה יותר טוב.
שלמה קרעי (הליכוד)
לא משנה מה תיתן, העיקר שיצא 11 מיליארד. אבל תן נוסחה.
ינון אזולאי (ש"ס)
אני רוצה להכניס בתוך החוק שהעודפים יהיו בבסיס.
היו"ר יצחק פינדרוס
תסביר לי למה אתה מתכוון. החשב הכללי כבר לא פה, אז אין דיון.
ינון אזולאי (ש"ס)
לפי החשב הכללי זה אחד חלקי 12. אבל יש משרדים שאם אין להם עודפים הם נמצאים בחוב.
היו"ר יצחק פינדרוס
ינון, אני לא מצליח להבין. אתה שמעת מה החשב אמר על זה היום בבוקר? מה הוא אמר?
ינון אזולאי (ש"ס)
שאין עודפים.
היו"ר יצחק פינדרוס
לא, הוא אומר, ממה נפשך? העודפים נכנסו לתוך ה-411, הם בתוך ה-411, ככה שאתה לא יכול לאשר 411 פלוס עודפים, כי הם כבר בתוך ה-411.
ינון אזולאי (ש"ס)
אבל יש לך משרדים שמ-2019 אין להם - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
אבל הוא אומר שבפועל ההוצאה הממשלתית, ה-411, כוללת עודפים.
ינון אזולאי (ש"ס)
אבל תביאו פתרון, הוא בגירעון. אני מסביר לך. ב-2019 משכו להם עודפים של 2018, נתנו להם רק 50%, והם נשארו בעצם בחוק, כי זה לא הספיק להם. המשרד נמצא על 400 מיליון ו-150 מיליון זה העודפים שלו. העודפים האלה מחולקים גם לשנת 2020.
היו"ר יצחק פינדרוס
נכון.
ינון אזולאי (ש"ס)
עכשיו, כשאתה בא ונותן לו את זה, אתה מסתכל על ה-400 מיליון, אבל יש לו עוד 150 מיליון במחויבים.
היו"ר יצחק פינדרוס
שאול, ינון שואל שאלה. נניח שאישרתי את ה-411. למשרד התיירות יש בתקציב 2019 200 מיליון פלוס עודפים. איפה העודפים האלה של 2019 נמצאים?
שאול מרידור
אין קשר בין העודפים לבין תקציב המשכי.
ינון אזולאי (ש"ס)
הבנתי, אבל תן לי פתרון בשביל אותו משרד שיש לו תקציב - - -
שאול מרידור
שהממשלה תקצה לו כסף.
ינון אזולאי (ש"ס)
מאיפה היא תקצה לו כסף?
היו"ר יצחק פינדרוס
מתוך ה-11 מיליארד.
שאול מרידור
תקשיבו רגע, העודפים לא קשורים לתקציב ההמשכי, בסדר?
ינון אזולאי (ש"ס)
מובן.
שאול מרידור
היות שהם לא קשורים אז לדבר עליהם זה נחמד אבל זה לא עוזר. הרעיון בעודפים הוא הקשר בין ההתחייבויות לבין המזומן, שפה הוא ניתק, כי הממשלה לא מאשרת תקציב. הפתרון לזה עובר דרך זה שהגדלתם עכשיו את המסגרת. אם יש יותר מסגרת לחלק אז במקומות שיותר נסמכים על עודפים יפתרו את זה דרך לתת כסף. זה די פשוט. אבל השאלה אם רוצים את זה.
ינון אזולאי (ש"ס)
אתה הבנת את הבעיה? זה לא סתם עודפים, זה עודפים שמחויבים - - -
שאול מרידור
אני מבין.
ינון אזולאי (ש"ס)
אבל אני צריך פתרון בשביל זה. מה אתה בעצם אומר לי? יש כסף, לך תתמודד עם זה. לכל המשרדים זה פותר את הבעיה, שני מיליארד מתוך 60 זה פותר את הבעיה. אבל להביא, מתוך 550 מיליון, 150 מיליון שזה עודפים – זה לא פותר את הבעיה. והמשרד גם מחויב על זה והוא גם סוחב את זה איתו מ-2018.
שאול מרידור
על איזה משרד אתה מדבר?
ינון אזולאי (ש"ס)
המשרד לשירותי דת.
שאול מרידור
אבל הבעיה שלנו היא בכלל לא העודפים כמו הקואליציוני. זה ייפתר דרך החלטת ממשלה.
ינון אזולאי (ש"ס)
תשאל את מאיר לוין, הוא יודע את זה, הוא יודע שב-2018 נתנו לו ל-2019 אישור רק על 50% מהעודפים, והוא גורר את עצמו משם - - -
שאול מרידור
מה זה קשור? זה הסכם קואליציוני - - -
ינון אזולאי (ש"ס)
זה לא הסכם קואליציוני, הוא מחויב על זה עכשיו, מה הוא עושה? הוא מחויב על זה. תן לי פתרון.
שאול מרידור
אבל השאלה של העברת עודפים שמחויבים בהסכמים קואליציוניים, שעל זה אתה מדבר, היא לא קשורה לתקציב המשכי. זאת שאלה מורכבת אבל היא לא קשורה לפה. מה שלא יקצו בהסכם קואליציוני - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
ינון, בקיצור, אתה לא יכול לחייב יותר מ-11 מיליארד מתוך ה-411. הוא אומר שמה שיקצו לך ב-411 פה בוועדה זה מה שיהיה, לא יעזור לך כלום. אתה לא יכול להחריג את העודפים שהזכרת, אחרת אתה לא תסיים עם זה. בסוף אתה חייב להתכנס ל-411. בתוך ה-411 תגיד לו להביא את זה לוועדה.
ינון אזולאי (ש"ס)
אז תגדיל את ה-411 ל-411 ו-200.
היו"ר יצחק פינדרוס
לא, הוא אומר, תביא את זה לוועדה מתוך ה-411. יאללה, רבותיי, סיימנו את ההקראה, נכון?
צבי האוזר (דרך ארץ)
כן, סיימנו.
הילה שי וזאן (כחול לבן)
הסתייגויות.
היו"ר יצחק פינדרוס
הסתייגויות.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אני מתחיל. סעיף 1: לכנס את ועדת הכנסת לתקופה שמיום תחילת חוק יסוד זה ועד יום - - -
אייל לב-ארי
רק רגע, מיקי.
היו"ר יצחק פינדרוס
בהוראת הקבע הצענו את ההצעה שהציע בצלאל. אנחנו נכניס שם גם את המדד וגם את גידול האוכלוסייה, ובתנאי שהמדד לא יהיה שלילי, וזאת אם הממשלה לא אישרה תקציב בתוך שישה חודשים. בסדר? יופי.
צבי האוזר (דרך ארץ)
מינוס דלתא.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
מינוס חצי אחוז.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אדוני היושב-ראש, אני טוען לנושא חדש.
היו"ר יצחק פינדרוס
על מה?
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
יש לך שבעה סעיפים שהם נושא חדש. אני רוצה כינוס של הוועדה אחד-אחד. תביא את היועצת המשפטית. רק תשווה את מה שביקשת למה - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
שמעתי. מה עוד?
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
לא, אני מקריא רק את הסעיף הראשון, אני לא מקריא את הכול:

"בתקופה שמיום תחילת חוק יסוד זה ועד יום י"ז בכסלו (3 בדצמבר 2020)" – זה שינוי בחוק. בבקשה לכנס את ועדת הכנסת.
היו"ר יצחק פינדרוס
תחזור היועצת המשפטית ותתייחס לזה.
צבי האוזר (דרך ארץ)
זה לא שינוי.
שלמה קרעי (הליכוד)
אדוני היושב-ראש, שגית - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
שלמה, לא ביקשתי שאתה - - -
שלמה קרעי (הליכוד)
תגיד שאתה רוצה נושא חדש על כל החוק.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
לא, אני לא רוצה נושא חדש על כל החוק, אני רוצה סעיף-סעיף, אתה אל תבלבל לי במוח.
היו"ר יצחק פינדרוס
שלמה, אני לא מתכוון לנהל פה פינג-פונג פוליטי, את כל התצלומים לפייסבוק אפשר לעשות בחוץ, לא פה הערב בוועדה. די, הבנו, מיצינו.
שלמה קרעי (הליכוד)
אדוני היושב-ראש, אני מבקש נושא חדש על כל החוק.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
לי הייתה זכות דיבור ואני התחלתי, אתה לא יכול לעבור הלאה.
היו"ר יצחק פינדרוס
אני לא עברתי, אמרתי לו שאני לא נותן לו. מיקי, דבר.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
קרעי, תאמין לי, אני יכול להתחכם.
שלמה קרעי (הליכוד)
מיקי, תן לנו לישון בלילה.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
לא, אין לישון הלילה.
היו"ר יצחק פינדרוס
מיקי, ההערות שלך נרשמו. תגיע היועצת המשפטית ותתייחס לזה. תמשיך. דבר, מיקי. זכות הדיבור שלך.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
מתי אתה מכנס את ועדת הכנסת?
היו"ר יצחק פינדרוס
אם היועצת המשפטית תגיד לכנס, נכנס. אם היא תגיד לא לכנס, לא נכנס. היא יצאה רגע, היא תחזור והיא תגיד לנו אם זה נושא חדש. אני חושב שזה לא נושא חדש.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אייל, זה נושא חדש או לא?
היו"ר יצחק פינדרוס
כבר טענת את זה לפני שלושה ימים, די, הבנו.
צבי האוזר (דרך ארץ)
טענה ישנה.
היו"ר יצחק פינדרוס
כן, כבר הייתה ביום רביעי החלטה על זה, ואתה יודע על זה, היית שותף להחלטה. הלאה.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
לא, כנראה שאתה לא... סליחה, אני לא רוצה לפגוע בך ברמה האישית. אני מבקש, זה נושא חדש לחלוטין, זה תאריך חדש, זה לא הופיע בגוף החוק.
היו"ר יצחק פינדרוס
אני ראיתי שבהסתייגויות שלך יש הרבה תאריכים כאלה. אז אם זה נושא חדש אז אי אפשר לדון בהסתייגויות שלך הערב. אם מכנסים את ועדת הכנסת אז כל התאריכים ששמת בהסתייגויות יוצאים מהן, כי הם נושא חדש.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
זה חוק חדש שאתה מביא, זה לא קיים מה שאמרת עכשיו.
היו"ר יצחק פינדרוס
למה? תסביר לי את ההיגיון.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
לא, זה לא היגיון.
היו"ר יצחק פינדרוס
למה? אם הוועדה לא יכולה - - -
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אדוני היושב-ראש, נושא חדש אינו שייך להסתייגויות, עם כל הכבוד לך.
שלמה קרעי (הליכוד)
רק אם מקבלים הסתייגות אתה יכול לומר נושא חדש.
היו"ר יצחק פינדרוס
אני רוצה להתקדם, נו, הלאה.
אייל לב-ארי
מיקי, על איזה תאריכים אתה מדבר?
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
היושב-ראש, מתי אתה רוצה לכנס את ועדת הכנסת?
היו"ר יצחק פינדרוס
אם היועצת המשפטית תגיד לי אני אבקש לכנס את ועדת הכנסת - - -
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אבל הינה, יש יועץ משפטי.
היו"ר יצחק פינדרוס
אבל היועצת המשפטית לא כאן. מיקי, תמשיך בדבריך.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
טוב, אני משאיר את הנושא חדש - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
השארנו את זה עד לחזרתה של היועצת המשפטית. תמשיך.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אני הגשתי את כל ההסתייגויות שלי, ויש גם הסתייגות שנולדה תוך כדי, ואני אוסיף אותה. הסתייגות אחת.

"בשם הצעת החוק, במקום המילים "בשל אי-קבלת תקציב" יבואו המילים "בשל ניסיון לשפר עמדות לקראת הבחירות במארס 2021"".
אייל לב-ארי
מיקי, אין הסתייגויות לשם חוק שמתקן חוק.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אייל, אני לא מבין מה אתה אומר.
היו"ר יצחק פינדרוס
בחוק שמתקן חוק אחר לא יכולה להיות הסתייגות לשם החוק.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אני רוצה לשנות את השם של החוק.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אין אפשרות.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אפשר.
אייל לב-ארי
אין הסתייגויות לשם החוק.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
ההסתייגות הבאה: "בשם הצעת החוק, במקום המילים "אי-קבלת תקציב" יבואו המילים - - -
שלמה קרעי (הליכוד)
אי אפשר הסתייגות על השם של החוק, מיקי. דלג.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
לא על השם, ההצעה. אני מציע, אני מציע.
היו"ר יצחק פינדרוס
מיקי, הצעתך בבקשה.
קריאות
דלג לדף הבא.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
הסתייגות 6: סעיף 1 להצעת החוק יימחק.
היו"ר יצחק פינדרוס
ידידיי וחבריי באוצר, קצת שקט, תקיימו אולי את הדיון בחוץ. אנחנו כרגע בהסתייגויות. אם יהיה צורך בהתייעצות עם האוצר במסגרת ההסתייגויות, נקרא לכם. מיקי, תקריא.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
אדוני היושב-ראש, אני לא מבין את הסדר. יש סעיף 1 לחוק, לסעיף הזה הרבה מאוד סיעות הגישו הסתייגויות. היועצת המשפטית או היועץ המשפטי צריכים להקריא את ההסתייגויות וצריכים להצביע.
היו"ר יצחק פינדרוס
מיקי מקריא, אני נותן לו להקריא.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
אבל הוא לא יכול להקריא את ההסתייגויות שלי.
היו"ר יצחק פינדרוס
את ההסתייגויות שלך הוא לא יקריא, אתה תקריא את ההסתייגויות שלך, חבר הכנסת קושניר.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אני כבר מודיע שאני מבקש רוויזיה על כל ההסתייגויות שלי, אתה תיתן לי לקרוא את הכול מהתחלה.
היו"ר יצחק פינדרוס
הלאה, תקרא, נו.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
לסעיף 1 להצעת החוק: סעיף 1 להצעת החוק יימחק.
היו"ר יצחק פינדרוס
מי בעד ההסתייגות של מיקי? מי נגד?
היו"ר יצחק פינדרוס
ההסתייגות לא התקבלה. הלאה.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
הכנת תקציב 2020 תבוצע עד 1 בנובמבר 2020; במידה שלא יוגש, הכנסת תתפזר.
היו"ר יצחק פינדרוס
מי בעד ההסתייגות של מיקי? מי נגד?
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
רגע, מי סופר?
היו"ר יצחק פינדרוס
מנהל הוועדה.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
בסעיף 1 להצעת החוק, לפני המילה "יחולו" תבוא המילה "לא".
היו"ר יצחק פינדרוס
מי בעד ההסתייגות של מיקי? מי נגד?
צבי האוזר (דרך ארץ)
נדחה. לא חייבים לספור, חברים.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
חייבים לספור, אדוני, יש כאן הוראות.
היו"ר יצחק פינדרוס
יש הוראות, אנחנו לא נתבלבל.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
לאחר סעיף 2 להצעת החוק יבוא סעיף 3; תחולת הסעיף עם יישום החלטת הממשלה, החלטה מס' 3398 של הממשלה מיום 11 בינואר 2018.
היו"ר יצחק פינדרוס
מי בעד ההצעה של מיקי? מי נגד? לא עבר.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
רגע, אדוני היושב-ראש, לא שאלת מי נמנע. אני רוצה להימנע. לא שאלת מי נמנע.
היו"ר יצחק פינדרוס
מי נמנע?
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
9: לאחר סעיף 2 להצעת החוק... רגע, הגיעה היועצת המשפטית, אולי נדון בעניין של נושא חדש.
היו"ר יצחק פינדרוס
הוא טען נושא חדש. אמרתי שאנחנו ממתינים ליועצת המשפטית שתבוא ותגיד אם יש נושא חדש.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
איך אפשר להצביע אם יש נושא חדש?
שגית אפיק
קודם כול, אני רוצה לומר לך, חבר הכנסת מיקי לוי, שזה לא נושא חדש. אומנם אפשר לטעון נושא חדש גם כשאני אומרת שזה לא נושא חדש, אבל זה ממש לא נושא חדש לשנות תאריך בהצעת חוק מהסוג הזה.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אבל התאריכים השתנו.
שגית אפיק
אנחנו מדברים עכשיו רק על סעיף 1, נכון?
היו"ר יצחק פינדרוס
נכון.
שגית אפיק
נכון, התאריך השתנה. אז מה?
היו"ר יצחק פינדרוס
זה נושא חדש, הוא רוצה ועדת כנסת.
שגית אפיק
אז צריך ועדת כנסת.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אני אמרתי את זה, לא שמעו אותי.
שגית אפיק
אם הוא מבקש נושא חדש אי אפשר להצביע על ההסתייגויות שלו.
היו"ר יצחק פינדרוס
הבנתי.
צבי האוזר (דרך ארץ)
בוא נריץ את ההסתייגויות, פינדרוס - - -
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
לא, הוא חייב לכנס את ועדת הכנסת, אל תמציא חוקים. בוועדת החוץ והביטחון תמציא חוקים.
צבי האוזר (דרך ארץ)
- - - היועצת המשפטית תיתן חוות דעת, ובינתיים אפשר - - -
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
לא, לא, לא, היא חייבת לכנס את ועדת הכנסת.
צבי האוזר (דרך ארץ)
לא, אי אפשר ככה - - -
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
לא, לא, הוא לא ימציא דבר חדש - - -
קריאה
זה לא התקנון.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
זה לא התקנון? התקנון קובע. הוא יכול בוועדה שלו לעשות מה שהוא רוצה, אבל יש תקנון של הכנסת ואנחנו צריכים לנהוג על פיו.
צבי האוזר (דרך ארץ)
היועצת המשפטית תיתן דעתה - - -
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
צביקה, אתה לא יכול להצביע.
צבי האוזר (דרך ארץ)
עובדה שאפשרת להצביע - - -
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
צביקה, מה שהוא עשה עכשיו זה נוהג חוקתי - - -
צבי האוזר (דרך ארץ)
- - -
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
הוא רצה לחכות לה, הוא לא ידע מה לעשות.
היו"ר יצחק פינדרוס
מיקי, כל ההצבעות שהיו בזמן שטענת נושא חדש, אנחנו עוצרים אותן. היועצת המשפטית אומרת שעוד לא סיימנו את ההקראה, כי הרי השארנו בחוץ את הנושא של החוק הקבוע. היועצת המשפטית תסיים את ההקראה ואז אנחנו נדון גם על הבקשה של נושא חדש וגם נדון שוב על שלוש ההסתייגויות שלך, בסדר?
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אני עושה מה שהיועצת המשפטית אומרת.
היו"ר יצחק פינדרוס
גברתי היועצת המשפטית, את מסיימת את ההקראה?
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
אדוני היושב-ראש, אתה בעצם צריך לצאת לשעה וחצי הפסקה.
היו"ר יצחק פינדרוס
אני מבקש שתסיימי את ההקראה.
שגית אפיק
סיימתי את ההקראה, עכשיו צריך לקבל הכרעה.
היו"ר יצחק פינדרוס
על איזה נושא?
שגית אפיק
אני עוברת איתך סעיף-סעיף, תהיה איתי דקה. בסעיף 1 אנחנו משנים ל-23 בדצמבר. זה הסעיף שחבר הכנסת מיקי לוי טוען לגביו נושא חדש. בסעיף 2 יש שני חלקים. למעשה אמרנו שאת סעיף 2 אנחנו כרגע מפצלים. אתה רוצה להצביע על פיצול?
היו"ר יצחק פינדרוס
על מה?
שגית אפיק
אמרנו שאנחנו מפצלים אותו. אתה רוצה להצביע על פיצול?
היו"ר יצחק פינדרוס
כן.
שגית אפיק
אז צריך להצביע על הפיצול של סעיף 2, כדי שנוכל להודיע במליאה שסעיף 2 מפוצל. זה הסעיף שקובע את המועד להנחת הצעת חוק - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
מי בעד הפיצול - - -
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
רגע, לא הבנתי - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
מי בעד הפיצול של סעיף 2?
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
שנייה. מה ברירת המחדל אם לא מחוקקים את הסעיף הזה?
שגית אפיק
75, 45. 75 לממשלה ו-45 לכנסת.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
מכוח איזה סעיף בחוק הקיים יש ברירת מחדל כזאת? הרי הסעיף לא קובע שבכל פעם שיש לממשלה 100 יום זאת החלוקה.
צבי האוזר (דרך ארץ)
לא, הוא קובע רק 45 יום לכנסת.
היו"ר יצחק פינדרוס
הוא קובע את החלוקה ב-100 הימים.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
הוא קובע רק ל-100 הימים הראשוני.
צבי האוזר (דרך ארץ)
הוא קובע רק את הימים המינימליים לכנסת.
היו"ר יצחק פינדרוס
נכון. וזאת ברירת המחדל.
שגית אפיק
אנחנו מפצלים את זה ולא תהיה כרגע ברירת מחדל. הוועדה תראה בהמשך איך היא נדרשת לזה.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
אז את אומרת שלא תהיה ברירת מחדל?
שגית אפיק
אין כרגע ברירת מחדל, כי ברירת המחדל מתייחס ל-100 ימים.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
זאת אומרת שהממשלה יכולה למשוך עד 22 בדצמבר, ואז להשאיר יום אחד לכנסת. נראה לכם שאפשר להעביר חוק כזה?
שגית אפיק
בגלל זה אנחנו משאירים את זה על שולחן הוועדה. כדי לקבל החלטה בעניין הזה.
היו"ר יצחק פינדרוס
מי בעד הפיצול?
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
אתה לא יכול להצביע. מיקי, אפשר להצביע?
היו"ר יצחק פינדרוס
מי נגד?
שלמה קרעי (הליכוד)
רק שנייה, לא שמעתי.
היו"ר יצחק פינדרוס
לפצל את התאריך שבו הממשלה צריכה להביא תקציב. להשאיר את זה על שולחן הוועדה, כדי שנוכל להמשיך את הדיון על זה. מי בעד הפיצול? מי נגד? מי נמנע?


הצבעה

אושר.
היו"ר יצחק פינדרוס
תודה. פוצל. מה עוד נשאר לנו?
שגית אפיק
צריך להניח הודעת פיצול במליאה. עכשיו אנחנו בסעיף 3. סעיף 3 הוא הוראת הקבע. אתם קיבלתם החלטה לגבי הוראת הקבע?
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
כן. אנחנו רוצים ככה: אחרי שישה חודשים; גידול פלוס מדד בתנאי שהוא לא שלילי; וכפוף לתקרת ההוצאה פחות חצי אחוז. חצי אחוז מכל ה-100%.
צבי האוזר (דרך ארץ)
אתה לא רוצה 15% מתוך הדלתא?
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
לא כדאי.
צבי האוזר (דרך ארץ)
אתה הרי לא יודע מה יהיה גידול האוכלוסייה - - -
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
הרי הגידול הוא ה-100%. היה לך 400 - - -
צבי האוזר (דרך ארץ)
לא, אבל גידול האוכלוסייה הוא די קשיח, השינויים שלו הם מינוריים, אלא אם כן יש לך בייבי בום. על זה אתה לא מוסיף את המדד. אם אתה מוסיף, אז חצי אחוז הוא לעיתים הרבה ולעיתים מעט.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
לא, אתה מגיע עד התקרה פחות חצי אחוז. זה יתמרץ את הממשלה בחצי אחוז להביא תקציב - - -
שאול מרידור
בעינינו זאת טעות. - - - את התקציב ההמשכי לא נכון.
קריאות
- - -
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אדוני, אני מגיש רוויזיה על הפיצול. תרשמו בבקשה.
קריאות
- - -
שגית אפיק
הדיון כאן מתחיל להיות כזה... כשאנחנו מדברים על הוראת קבע בחוק יסוד... המודל משתנה כאן מדי כמה שניות, ואני חושבת שאם זה ככה... אם הוועדה הייתה אומרת שהיא רוצה להוסיף איזהשהו מנגנון הצמדה שונה - - -
קריאות
- - -
היו"ר יצחק פינדרוס
חבר'ה, כולם לשבת, כולם לשבת.
קריאות
- - -
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
- - - אין סעיף 98.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אתה נותן לי התחייבות שאני עושה פיליבסטר עד שעה שתים עשרה ודקה?
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אין סעיף 98, אתה יכול להפיל את החוק.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
בינתיים הפעלתם את 98 20 פעם, אז תתביישו לכם, לפחות על תדברו איתי על זה.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
בשביל מה אתה מגיש רוויזיות? מה, אתה מרביץ למישהו?
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
תגיד, אני עובד אצלך, חבר הכנסת זוהר? עזוב את הרשימה, תמלאו את החובה שלכם. אתם עושים כאן שינויים מהותיים, מבצרים אחד את המעמד של השני, משנים חוקי יסוד, ואתם עוד רוצים שאני אתחשב בכם?
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
את סעיף 3 אפשר להוציא מהחוק?
שגית אפיק
התשובה היא כן.
רם שפע (כחול לבן)
רגע, מה המשמעות של זה?
שגית אפיק
סעיף 3 הוא סעיף שקבע הוראה קבועה לגבי שנה של אחד חלקי 12. במקור הוועדה הזאת סברה שאחרי שלושה תקציבים של אחד חלקי 12 אולי הגיע הזמן לעשות תיקון קבוע. התיקון הקבוע שהוצע כאן הוא לשנות את מנגנון ההצמדה כך שבמקום מנגנון של מדד המחירים לצרכן, שהפך את האחד חלקי 12 לסכום רזה יחסית, זה יהיה מדד המחירים לצרכן פלוס שיעור הגידול באוכלוסייה. מכיוון שהמדד לשנת 2021 יהיה שלילי, עלו פה רעיונות אחרים, שאולי עדיף שההוראה הקבועה, בגלל 2021, תהיה רק שיעור הגידול באוכלוסייה. אבל הדיון הלך והתפתח, ואני חושבת שככל שהמנגנון הופך להיות יותר פלואידי אז אולי נכון שהוועדה תנסה לדון בהוראת הקבע בהזדמנות אחרת. גם אומרים כאן מהממשלה שבכוונתם ממילא להביא איזושהי הצעה אחרת - - -
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
רק לקחת בחשבון שזה מגדיל את הסיכון של הוראת השעה בבג"ץ. אני אופוזיציה שנותנת עצה בחינם, אופוזיציה אחראית.
היו"ר יצחק פינדרוס
מיקי, קח בחשבון את מה שאומר בצלאל.
שגית אפיק
אני רוצה לענות לחבר הכנסת סמוטריץ'.
קריאות
- - -
היו"ר יצחק פינדרוס
בצלאל, היועצת המשפטית רוצה לענות לך.
צבי האוזר (דרך ארץ)
צריך לציין לפרוטוקול, חבר הכנסת סמוטריץ', שההיגיון ברור ומקובל על הוועדה - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
צביקה, אני מבקש לתת ליועצת המשפטית לענות.
שגית אפיק
אתה צודק במצב שבו ישנה הוראת קבע ברורה ונגזרת ממנה הוראת שעה דומה לה, זהה לה או שונה ממנה במעט. אבל ככל שאנחנו מתחילים להתרחק וככל שגם הוראת השעה הופכת להיות ייחודית וחריגה בגלל הנסיבות שאנחנו נמצאים בהן – ואנחנו אכן נמצאים בנסיבות מיוחדות שבהן גם משרד המשפטים אישר כבר מספר תיקוני הוראת שעה בחוק יסוד – אני לא בטוחה שאם נעשה הוראת קבע, שאנחנו גם לא סגורים כרגע על המודל שלה עד הסוף, זה מה שיבטח את הוראת השעה. אני אשמח לשמוע גם את משרד המשפטים.
היו"ר יצחק פינדרוס
אני יכול לפצל את זה ולעשות את זה יחד - - -
צבי האוזר (דרך ארץ)
לפצל.
שגית אפיק
לא לפצל, להוריד. אם תרצה הממשלה להביא הצעה, היא תביא הצעה בחוק ממשלתי.
היו"ר יצחק פינדרוס
אין בעיה. אנחנו מבקשים ממשרד המשפטים: במסגרת החוק שאתם הולכים להביא במסגרת תקציב 2021 להביא גם תיקון לחוק הזה. הלאה.
צבי האוזר (דרך ארץ)
אז יש לי הצעה אחרת - - -
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אדוני היושב-ראש, אני מבקש להצהיר על איזה תקציב אנחנו מתחייבים בהמשך. אנחנו מתחייבים להעביר תקציב בהמשך, אנחנו לא מתחייבים איזה תקציב – זה יכול להיות 2020 וזה יכול להיות 2020 ו-2021. הסוגיה הזאת נשארה פתוחה והיא טרם נקבעה.
היו"ר יצחק פינדרוס
מיקי, עם כל הכבוד לא על זה דיברנו - - -
צבי האוזר (דרך ארץ)
אבל יש לי הערה - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
חבר'ה, מיקי, די.
שגית אפיק
את סעיף 2 פיצלנו, את סעיף 3 מחקנו. אנחנו ממשיכים - - -
צבי האוזר (דרך ארץ)
לפני שאת עוברת לסעיף 3 אני בכל זאת רוצה לומר הודעה לפרוטוקול. הוועדה רושמת את הצורך להתאים את ההסדר הקבוע למצב שבו אחד חלקי 12 יהיה חריג מעבר לשישה חודשים, כי ההסדר הקיים לא נותן את המענה המלא מנקודת מבטו של האינטרס הציבורי הכולל. בשל העובדה שהדברים בערב זה העלו מורכבות שאין לנו את הזמן לדון בה לעומקה, אנחנו נשאיר את זה לדיון לאחר מכן, בראייה פוזיטיבית של תיקון החקיקה.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
אנחנו מבקשים מהלשכה המשפטית של הכנסת להשתמש בחלק הזה של הפרוטוקול בתשובתה לבג"ץ.
היו"ר יצחק פינדרוס
בצלאל, חבר'ה, אנחנו עוד צריכים להצביע על הרוויזיה של מיקי וגם ללכת לוועדת הכנסת, שאיתן עוד לא הודיע לי מתי הוא יכנס אותה. הלאה.
שגית אפיק
בסעיף 4 התיקונים שהוכנסו הם לגבי האישור על ידי הממשלה - - -
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אני רוצה ברשותך לחדד, גברתי היועצת המשפטית. הנוסח שאנחנו רוצים להציע הוא שעד לאישור התקציב התקציב ימשיך להתנהל באחד חלקי 12 בתוספת 11 מיליארד ש"ח. "שר האוצר, בהתייעצות עם החשב הכללי, יביא לממשלה הצעה לתוספת התקציב, וזאת תובא לאישור ועדת הכספים של הכנסת".
רם שפע (כחול לבן)
מיקי, לא הצלחת מקודם אז עכשיו אתה מנסה בדרך אחרת? די, כבר החלטנו על זה מקודם, שעה דיברנו על זה, הייתה פה הסכמה - - -
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
זה שינוי מהותי.
רם שפע (כחול לבן)
אבל האמת, היצירתיות מרשימה.
הילה שי וזאן (כחול לבן)
די עם העיזים האלה, די.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
חבר הכנסת זוהר, אתם לא צריכים אותי בעניין נושא חדש, את מטרללים את עצמכם לבד.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אני חוזר על הסעיף ואני אשמח שתגידו לי מדוע הסעיף לא מוצא חן בעיניכם.
צבי האוזר (דרך ארץ)
כי דיברנו על תוספת אחוזית.
ינון אזולאי (ש"ס)
מיקי, כי יש שינוי. יאללה, באמת, אי אפשר ככה.
צבי האוזר (דרך ארץ)
התוצאה היא אותה תוצאה, מיקי.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
לא בהכרח.

"עד לאישור התקציב התקציב ימשיך להתנהל באחד חלקי 12 בתוספת 11 מיליארד ש"ח". זה החלק שבו דיברנו על התוספת התקציבית, עיגנו את זה והבהרנו את זה. "שר האוצר, בהתייעצות עם החשב הכללי, יביא לממשלה" – זה אומר שהוא יביא לאישורה – "הצעה לתוספת תקציב, וזאת תובא לאישור ועדת הכספים של הכנסת".
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
בנוסף ל-11? אני לא הבנתי מה אתה רוצה.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
זה אומר שגם לחשב הכללי יביא שר האוצר הצעה, גם הממשלה תאשר את זה, ולאחר מכן גם ועדת כספים תאשר את זה. לכן אני לא מבין מה פשר ההתנגדות.
הילה שי וזאן (כחול לבן)
איתן, מה הוא שינה פה?
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אדוני היושב-ראש, מה שחבר הכנסת זוהר רוצה זה להביא תקציב נוסף חוץ מה-11.
היו"ר יצחק פינדרוס
לא, לא, לא.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
זה מה שאני הבנתי.
היו"ר יצחק פינדרוס
לא, ממש לא. תשאיר את הנוסח שהיא הקריאה בוועדה. מה חסר לכם פה? איך אני מגשר בין הנוסח הזה לבין מה שכתוב פה?
מאיר לוין
אדוני היושב-ראש, אני רוצה להתייחס להצעה. לא מקובל לכתוב... בעצם השר מגיש תוכנית מפורטת על פי הצעה שלו לממשלה. כאן מה שמבוקש לעשות זה להגדיר עם מי לשר האוצר מותר ועם מי אסור לו להתייעץ, וזה כולל גורמים בתוך המשרד שלו.
רם שפע (כחול לבן)
חבר'ה, אין מה לדון בזה בכלל, יאללה, חאלס.
מאיר לוין
ממתי אנחנו מגדירים לשר עם מי הוא רשאי ועם מי הוא לא רשאי להתייעץ? הוא יתייעץ עם מי שהוא רוצה בתוך המשרד שלו שרלוונטי להגשת תקציב.
אסי מסינג
ועוד בחוק יסוד, שלא מתייחס בכלל נושא משרה ספציפית.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אדוני היושב-ראש, אני מציע להישאר עם אותו נוסח שקבענו. היה פה דיון ארוך וממצה, הייתה פה הסכמה של כולם - - -
קריאות
- - -
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אדוני היושב-ראש - - -
רם שפע (כחול לבן)
- - -
היו"ר יצחק פינדרוס
למה זה עסק שלך? למה זה עסק של כחול לבן? אתה יודע מה, הם צודקים, אי אפשר לעשות איתכם קואליציה. אם זה המצב, אי אפשר לעשות איתכם קואליציה, זה נכון. מה זה עסק שלכם? מה אתם מתערבים בזה בכלל, אני לא מצליח להבין אותך, מה אתם מתערבים בזה? הרגתם אותי, באמת, מה אתם מתערבים בזה? אני התערבתי לניסנקורן אם הוא מתייעץ עם מנדלבליט או לא?
רם שפע (כחול לבן)
מה זה קשור?
היו"ר יצחק פינדרוס
מה זה עסק שלכם?
איתן גינזבורג (כחול לבן)
מה קרה לך? זה חוק יסוד.
רם שפע (כחול לבן)
שלוש שעות הם לא היו פה, באו, הביאו את כל השינויים - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
אלוקים אדירים, אני יכול להבין את הבעיה? מה זה עסק של כחול לבן?
רם שפע (כחול לבן)
שמעת מה הוא אמר לך?
היו"ר יצחק פינדרוס
אמיתי, אני מנסה להבין אתכם? מה זה עסק שלכם?

שגית, מה ההבדל בין הנוסח הזה לבין מה שהצענו קודם? זה שונה לגמרי, נכון? אני רוצה להבין מה שונה ומה לא.
שגית אפיק
זה לא שונה לגמרי. השוני היחיד שאני מזהה כאן זה ההתייעצות עם החשב הכללי.
היו"ר יצחק פינדרוס
מבקש שר האוצר שהוא רוצה להתייעץ עם החשב הכללי לפני שהוא מביא לממשלה, למה זה מפריע לכם? מה זה מפריע לכם?
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אתה צריך לקבוע את זה בחוק?
היו"ר יצחק פינדרוס
אבל מה זה מפריע לך?
קטי קטרין שטרית (הליכוד)
אבל מה זה מפריע לך, איתן, באמת, מה זה מפריע לך?
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
מה הבעיה בזה?
היו"ר יצחק פינדרוס
תגיד, אנחנו נקבע לכם בחוק עם מי יתייעץ שר המשפטים?
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אין כאן שום בעיה - - -
קריאות
- - -
איתן גינזבורג (כחול לבן)
היינו פה שלוש שעות. איפה הוא היה עד עכשיו? אל תבלבלו את המוח, שלוש שעות אנחנו סביב הדבר הזה.
קטי קטרין שטרית (הליכוד)
תשמע, אתה כל שתי דקות מדבר עם אבי ניסנקורן ועם כל העולם. מותר לו לצאת, מה, אתה תגיד לו גם עם מי להתייעץ?
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
מיקי, אפשר לקרוא שוב את הנוסח?
היו"ר יצחק פינדרוס
המילה היחידה שהוא מוסיף פה זה שהוא יתייעץ עם החשב הכללי.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
אפשר לקרוא את הנוסח שוב?
קטי קטרין שטרית (הליכוד)
לא הגיוני הדבר הזה, יגידו לשר עם מי להתייעץ.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
מי אומר לשר? את קובעת עכשיו - - -
הילה שי וזאן (כחול לבן)
זה בדיוק העניין, שאנחנו לא רוצים לקבוע לו עם מי להתייעץ.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
תנו רגע למיקי לקרוא שוב.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
זה חוק יסוד - - -
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
איתן, תנו לו רגע להקריא שוב.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אני חוזר על הסעיף.
היו"ר יצחק פינדרוס
רגע, מיקי, אני רוצה שזה יהיה חלק מהסעיף פה.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
אדוני היושב-ראש, תן לו רגע להקריא.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אני חוזר על הסעיף: עד אישור התקציב - - -
צבי האוזר (דרך ארץ)
במקום מה זה בא? במקום סעיף 3?
היו"ר יצחק פינדרוס
לא. מיקי, אתה צריך להכניס את זה - - -
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אתם תכניסו.

עד לאישור התקציב התקציב ימשיך להתנהל באחד חלקי 12 בתוספת 11 מיליארד ש"ח, או לחלופין 2.8%, לא יודע, מה שתחליטו, העיקר שזה יבוא לידי - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
1.5 וגידול האוכלוסייה.
שלמה קרעי (הליכוד)
חשוב להדגיש לגבי זה ש - - -
שגית אפיק
עד לכאן זה בדיוק - - -
צבי האוזר (דרך ארץ)
זה סעיף 3 - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
חברי הוועדה, קודם כול בואו נבין על מה אנחנו מדברים.
שגית אפיק
"הממשלה תהיה רשאית להוציא בכל חודש סכום השווה לחלק ה-12 מהתקציב השנתי הקודם, בתוספת 11 מיליארד". זה אומר את מה שרצית, הלאה, נמשיך.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אפשר להתקדם?
שגית אפיק
כן, עד כאן זה אותו דבר.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
"שר האוצר, בהתייעצות עם החשב הכללי, יביא לממשלה הצעה לתוספת - - -
רם שפע (כחול לבן)
הוא חייב להתייעץ איתו?
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
רם, אל תפריע.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
כן, החוק קובע שהוא חייב להתייעץ איתו. החוק קובע ששר האוצר חייב להתייעץ עם החשב הכללי?
הילה שי וזאן (כחול לבן)
ורק איתו?
רם שפע (כחול לבן)
זה מקובל על שר האוצר? זה בתיאום עם שר האוצר?
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
תתפלא, אבל כן.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
רם, נו, אתה מפספס את הנקודה.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
"שר האוצר, בהתייעצות עם החשב הכללי, יביא לממשלה הצעה לתוספת התקציב, וזו תובא לאישור ועדת הכספים של הכנסת".
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
אני מבקש שיהיה בהסכמת החשב הכללי.
מאיר לוין
חבר הכנסת זוהר, מה קורה אם - - -
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
"שר האוצר יתייעץ עם החשב הכללי".
מאיר לוין
השאלה שלי היא: על פי ההצעה שלך מה קורה עד השלב שבו הממשלה מאשרת או לא מאשרת את התוכנית המפורטת שאחר כך תובא לוועדת הכספים? האם הכוונה שגם בלי האישור שלה כבר יש את ההגדלה של ה-11 מיליארד?
היו"ר יצחק פינדרוס
לא, זה אמרנו במפורש שלא.
מאיר לוין
זה עולה מהנוסח הזה.
שגית אפיק
אנחנו נחבר את זה לנוסח ה - - -
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
הנוסח הזה בעצם מעגן את זכותו של שר האוצר להביא את התקציב לממשלה אחרי שהוא עשה היוועצות עם החשב הכללי ותו לא. ברור?
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
אז מה זה שונה מהנוסח שיש לפנינו?
קריאות
- - -
היו"ר יצחק פינדרוס
שום דבר חוץ מהמילה "החשב הכללי".
איתן גינזבורג (כחול לבן)
היה נוסח ששר האוצר ביקש אותו, כולם הסכימו לנוסח הזה, ואתה בא ברגע ההצבעה עם נוסח אחר - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
הוא לא שינה שום דבר בנוסח.
קריאות
- - -
איתן גינזבורג (כחול לבן)
- - -
היו"ר יצחק פינדרוס
הכול בסדר, הלאה. לא השתנה כלום, שגית, תמשיכי הלאה. שגית, תמשיכי הלאה, הדרמה הזאת סתם מיותר. הדרמה הייתה מיותרת. שגית תסיים את ההקראה.
קריאות
- - -
היו"ר יצחק פינדרוס
חברת הכנסת קטי שטרית, נא לא להפריע ליועצת המשפטית.
שלמה קרעי (הליכוד)
אדוני היושב-ראש, יש לי הבהרה לגבי הסכום.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
זה בהתייעצות רק עם החשב הכללי או גם עם החשב הכללי? רק עם החשב הכללי? לא הבנתי, אסור לו להתייעץ איתך ואיתי? עם האופוזיציה מותר לו?
היו"ר יצחק פינדרוס
ההקשבה של חברי הכנסת לאחר השעה שתיים בלילה מתחילה להתמסמס, אני מבקש ממך להקריא.
אסי מסינג
אני רוצה להתייחס. למיטב הבנתי בתיקון הזה מנסים להפוך את מושכלות היסוד של איך משרד האוצר עובד. משרד האוצר, כמו כל משרד ממשלתי אחר, כשהוא מגיש הצעה לממשלה הוא עושה את זה על בסיס עבודה של הדרג המקצועי. קביעת העובדה - - -
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
הבנתם למה אנחנו רוצים את זה? בגלל אסי מסינג אנחנו רוצים את זה.
אסי מסינג
קביעת העובדה שכדי להכין תוכנית מפורטת השר צריך להתייעץ עם גורם מקצועי במשרד זה להפוך את העניין. דרך אגב, ל - - -
צבי האוזר (דרך ארץ)
אסי, למה? תחדד.
אסי מסינג
מכיוון שזה הולך הפוך. הדרג המקצועי מביא לשר האוצר, והשר - - -
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אסי, אתה לא תאמין, אבל הרבה מאוד אנשים הצביעו בעבורנו ונתנו לנו את האפשרות להחליט ולהכריע, גם אם זה לא תואם את עמדתך.
קטי קטרין שטרית (הליכוד)
זה לא ייאמן, זה פשוט לא ייאמן.
אסי מסינג
זה הורדה של הרמה של השר עצמו - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
מיקי, מיקי, מכיוון שבאת רענן ואנחנו בדיון מעשר בבוקר – אני לא יודע איפה בילית, אנחנו היינו פה – אני מבקש ממך, ביחד עם קטי, חברתך למפלגה, לתת לנו להמשיך לנהל - - -
איתן גינזבורג (כחול לבן)
- - -
היו"ר יצחק פינדרוס
איתן, מבחינתי כרגע הדבר היחיד שקורה זה שהיועצת המשפטית מקריאה.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
הבנת את התשובה עכשיו? הבנת למה אנחנו רוצים את זה? מבחינת אסי מסינג אנחנו צריכים - - -
שלמה קרעי (הליכוד)
אדוני היושב-ראש, יש לי הבהרה - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
אחר כך.
שלמה קרעי (הליכוד)
אני מחכה בסבלנות. אתה נותן לדבר רק למי שצועק.
היו"ר יצחק פינדרוס
קודם תסיים היועצת המשפטית - - -
שלמה קרעי (הליכוד)
יש לי הבהרה חשובה לגבי הסכום, אדוני היושב-ראש.
היו"ר יצחק פינדרוס
רק אחרי שהיועצת המשפטית תסיים להקריא.
שלמה קרעי (הליכוד)
אדוני היושב-ראש, הבהרה חשובה לגבי הסכום.
היו"ר יצחק פינדרוס
בשעה 02:00 היועצת המשפטית תקריא. כן.
שלמה קרעי (הליכוד)
שגית, הבהרה חשובה לגבי הסכום.
היו"ר יצחק פינדרוס
חבר הכנסת קרעי, לא.
שגית אפיק
אני מקריאה את מה שאמר חבר הכנסת - - -
שלמה קרעי (הליכוד)
אחר כך שר האוצר יבוא אליך ויגיד לך, למה החסרת לי שלושה מיליארד. מיקי בחישוב שלו לא לקח את ההצמדה למדד.
היו"ר יצחק פינדרוס
אתה מפריע לדיון. די.
צבי האוזר (דרך ארץ)
למה - - -
שלמה קרעי (הליכוד)
הוא ראש אגף תקציבים, הוא יגיד לך מה שר האוצר רוצה. זה טעות.
היו"ר יצחק פינדרוס
תמשיכי להקריא, למה את מתייחסת לכל המפריעים? גברתי היועצת המשפטית, תמשיכי להקריא.
שגית אפיק
"על אף האמור בסעיף קטן (א) הממשלה תהיה רשאית להוציא בכל חודש סכום השווה לחלק ה-12 מהתקציב השנתי הקודם, בתוספת 11 מיליארד ש"ח, ובלבד ששר האוצר, בהתייעצות עם החשב הכללי - -
שאול מרידור
ואגף התקציבים.
היו"ר יצחק פינדרוס
שקט.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
למה שקט? עוקפים את אגף התקציבים - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
אתה צודק, אבל היא מקריאה את ההצעה של שר האוצר. הלאה.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אדוני היועץ המשפטי - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
תמשיכי.
שגית אפיק
" - - יביא לממשלה הצעה לחלוקת התוספת של ה-11 מיליארד, וההצעה תובא לאישורה של ועדת הכספים".
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אהלן וסהלן. מזל וברכה.
היו"ר יצחק פינדרוס
סיימנו את ההקראה?
מאיר לוין
שגית, חסר ההמשך.
רם שפע (כחול לבן)
זה סעיף שמגיע בשתיים בלילה, אחרי שלוש שעות של - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
סיימת את ההקראה?
שגית אפיק
לא.
היו"ר יצחק פינדרוס
אז תיתנו לה לדבר.
קריאה
אני לא הבנתי איך האחוזים הפכו ל-11 מיליארד.
רם שפע (כחול לבן)
הבנת. זאת בדיוק הבעיה.
שגית אפיק
כי הורדנו את הנוסחה מהוראת הקבע - - - הוראת שעה פשוטה.
ינון אזולאי (ש"ס)
פינדרוס, יש לי פשרה - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
לא רוצה לשמוע אף אחד חוץ מהיועצת המשפטית.
ינון אזולאי (ש"ס)
מיקי, במקום התייעצות עם החשכ"ל התייעצות עם ניר ברקת. מה אתה אומר?
רם שפע (כחול לבן)
אולי בלי התייעצות. למה להתייעץ?
היו"ר יצחק פינדרוס
היועצת המשפטית, תמשיכי בהקראה.
צבי האוזר (דרך ארץ)
אני רוצה לשאול את היועצת המשפטית האם חובת ההתייעצות עם החשב הכללי אומרת שעמדה של השר בניגוד לחשב הכללי תהיה בלתי סבירה.
שלמה קרעי (הליכוד)
פינדרוס, זה יפה מאוד שאתה נותן לדבר למי שמתחשק לך.
היו"ר יצחק פינדרוס
לא נתתי לאף אחד חוץ מליועצת המשפטית. נתפלל שהיושב-ראש הקבוע יחזור וייתן לכולם לדבר. הלאה.
שגית אפיק
אני מקריאה את זה שוב: ובלבד ששר האוצר, בהתייעצות עם החשב הכללי, יביא לממשלה תוכנית פעולות מפורטת, לרבות פעולות ותמיכות לשימוש בהוצאה הממשלתית המותרת ביחס ל-11 המיליארד, והתוכנית תובא לאישורה של ועדת הכספים.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
לא, "תאושר". צריך לוודא שהאישור בוועדה הוא גם כן תנאי לאישורה.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אז כתוב "תובא לאישורה".
היו"ר יצחק פינדרוס
שלמה קרעי העיר לגבי ה-11 מיליארד, שלא כתוב מעל מה הוא; האם הוא כלול במדד או לא כלול.
שגית אפיק
- - - היא תהיה רשאית להוציא בכל חודש סכום השווה לחלק ה-12 מהתקציב השנתי הקודם בתוספת 11 מיליארד.
שלמה קרעי (הליכוד)
אבל זה לא מה ששר האוצר מבקש, שגית.
שגית אפיק
זה מה שאמרו כאן.
היו"ר יצחק פינדרוס
לא, הוא הוסיף עוד שלושה מיליארד - - -
שלמה קרעי (הליכוד)
זה למעשה 13.6 מיליארד.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
יש הסכמה בקרב חברי הוועדה ליותר מ-11 מיליארד? אתם מסכימים ליותר? איתן ורם, אתם מסכימים ליותר?
היו"ר יצחק פינדרוס
אמרו את זה קודם. יש חלק שהתווסף, כמעט שלושה מיליארד שקל, וגם דיברו על 11 מעל. זה מה שהציב את זה על 411.
שלמה קרעי (הליכוד)
13.6 מיליארד בסך הכול.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אם הם יסכימו יותר, נשים יותר.
היו"ר יצחק פינדרוס
יש שלושה מיליארד - - -
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אבל הם אומרים שלא.
היו"ר יצחק פינדרוס
לא, הם אומרים שכן.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אתה יכול לוודא את זה?
היו"ר יצחק פינדרוס
כן, תשאל את נציגי משרד האוצר. אמר את זה קודם - - -
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
שגית, יש לי שאלה. בסעיף 1 מתי זה יבוא, 3 בצדמבר או 23 בדצמבר?
שגית אפיק
23 בדצמבר.
אסי מסינג
אני חוזר ואומר ואני אחזור שוב - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
עוד משהו להקריא, שגית?
שגית אפיק
רגע, אני כותבת את זה כדי להקריא את זה.
היו"ר יצחק פינדרוס
שנייה, תנו לה דקה לכתוב.
אסי מסינג
אני חוזר ואומר כי אולי לא הובנתי נכון: אתם משנים עכשיו את האופן שבו הממשלה אמורה לקבל החלטה. אתם מתנים את זה בהתייעצות עם פקיד בממשלה, זה לא דבר לא מקובל, הוא לא נעשה, ועוד בחוק יסוד, וכנראה שכל מטרתו היא אולי להדיר פקיד כזה או אחר מהתהליך.
קריאה
לא אולי.
אסי מסינג
זה בוודאי לא תהליך שעושים אותו בתיקון לחוק יסוד - - -
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
אבל אני לא מבין למה שר האוצר צריך את זה, ניר. אם שר האוצר לא רוצה להתייעץ עם מישהו, שיתייעץ איתך. למה לכתוב את זה בחוק חוץ מאשר להשפיל?
קטי קטרין שטרית (הליכוד)
מה פה משפיל?
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
אתם עושים צחוק מחוק יסוד, זה הכול. תכתבו "שר האוצר יביא לממשלה" וזהו. שיתייעץ עם מי שהוא רוצה.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
שר האוצר במשרדו לא ישאל אף אחד מכם. להכניס בחוק יסוד את האמירה עם מי הוא מתייעץ זה טמטום, לא יותר מכך. הוא לא שואל אתכם במשרד שלו עם מי להתייעץ. אני הייתי שם ואני יודע. הוא יקרא לראש אגף התקציבים, הוא יקרא ליועץ המשפטי, הוא יקרא למי שהוא רוצה. מה, זה שאתם כותבים משהו זה יכתיב לו?
איתן גינזבורג (כחול לבן)
הוא לא חייב להתייעץ היום עם אף אחד, הוא יכול להגיש וזהו. פה אתה מחייב אותו להתייעץ.
צבי האוזר (דרך ארץ)
אדוני היושב-ראש, מה היה מימים ימימה? 72 שנים שר האוצר היה מתייעץ עם הדרג המקצועי ובסופו של דבר יש לו את האחריות הכוללת.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
מתייעץ עם מי שבא לו. אל תקבע לו בחוק.
צבי האוזר (דרך ארץ)
ברגע שאתה, בחוק יסוד, בחוקה הישראלית, מכניס הוראה של חובת היוועצות עם אותו פקיד אתה מייצר תלות בחוות דעתו של אותו פקיד, שמצמצמת מהותית את גמישות שיקול הדעת של השר. לשר יש שיקול דעת מלא, מכיוון שלשר יש את האחריות המלאה - - -
קריאות
- - -
צבי האוזר (דרך ארץ)
מנסים להוריד גרביים בלי להוריד נעליים.
היו"ר יצחק פינדרוס
מיקי, יש לי שאלה: אם אני מוריד את המילה "החשב הכללי", אתה מוריד את כל ההסתייגויות והרוויזיות?
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אני רק מוכן לעשות הנחה ברוויזיה.
היו"ר יצחק פינדרוס
מה זה הנחה? מ-500 ל-350?
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
לא, אדוני היושב-ראש, זה לא קשור. חבר הכנסת האוזר צודק, הדבר הזה רק פוגע בשיקול הדעת של שר האוצר, וזה בניגוד מוחלט לתפיסה המשילותית. שר האוצר יתייעץ עם מי שהוא רוצה, אל תקבעו לו בחוק.
היו"ר יצחק פינדרוס
זאת לא הייתה הצעה שלי, זאת הייתה הצעה של השר האוצר.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
זאת הייתה הצעה של מיקי זוהר.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
אחר כך הליכוד יבוא בטענות לבג"ץ כשהוא יכריח את השר להתייעץ עם החשב הכללי ויאסור עליו לקבל החלטה - - -
הילה שי וזאן (כחול לבן)
בואו נצביע.
צבי האוזר (דרך ארץ)
זה חוסר הבנה מוחלט של - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
שגית, את מודיעה לי מתי את מוכנה - - -
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
איתן, תעלה את הסכום ל-13 ואני אוריד את החשב הכללי, מתאים לך? מתאים לך?
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
זה בזאר טורקי.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
תעלו קצת את הסכום ואני אוריד את המילה "החשב הכללי".
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
איתן, תגיד לו "אני מפסיד עליך". זה בזאר טורקי.
צבי האוזר (דרך ארץ)
אדוני היושב-ראש, במקום שבו חוטבים עצים ניתזים שבבים, אבל מה שקורה פה זה: במקום שבו חוטבים שבבים ניתזים עצים. זה מה שהם עושים עכשיו. והם לא מבינים. מיקי, אתה לא מבין מה אתם עושים.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
מה אנחנו עושים?
צבי האוזר (דרך ארץ)
אתה כובל את שיקול דעתו של השר, אתה לוקח דרג נבחר, שכל האחריות היא עליו, ובעצם עכשיו הוא יכול להפעיל שיקול דעת באופן הרבה יותר מצומצם בגלל ההיוועצות עם אותו חשב כללי.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אסי, תביא את שר האוצר ותשאל אותו.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
צביקה, אני מוכן לקבל את עמדתך, אבל בוא נגדיל את הסכום.
היו"ר יצחק פינדרוס
הגדלנו.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
אבל מה זה קשור?
היו"ר יצחק פינדרוס
אנחנו ב-411.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אז בוא נעשה 413.
היו"ר יצחק פינדרוס
לא, אנחנו ב-3 פלוס 11.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
מיקי, מיקי, אתה לא רציני. מיקי, אם היית ימני באמת היית עושה פה עכשיו התניה כזאת: נוותר על החשב הכללי אבל נחיל ריבונות ביהודה ושומרון. תהיה רציני, אם כבר יש לך מנוף כזה גדול על כחול לבן אז פעם אחת תשתמש בו לטובת האידיאלים שבשמם נבחרת. תוותר על החשכ"ל ובוא נחיל ריבונות. על זה אני מצביע איתך.
היו"ר יצחק פינדרוס
בצלאל, הם גיבורים בלהחיל ריבונות על שאול מרידור. שיחילו על יהודה ושומרון, לא על שאול מרידור.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
תאמין לי, סלאח שבתי קטן על מה שהולך פה.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
בצלאל, אתה יודע מה הבעיה שלך? שאם היית - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
מיקי, מכיוון שאמרתי שברגע שהיא מסיימת והיא מוכנה להקראה אנחנו מפסיקים - - -
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
בצלאל, אם אתה היית נוהג כשר בממשלה כמו שאתה נוהג היום, יכול להיות שהייתה ריבונות. אבל כשהיית שר בממשלה היית אילם, לא דיברת, לא צייצת - - -
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
אני התנגדתי לתוכנית טראמפ ואני מתנגד לה גם היום. אני בעד ריבונות, אני נגד מדינה פלסטינית שרציתם להביא. אני שמח מאוד שזה ירד מהפרק.
היו"ר יצחק פינדרוס
רבותיי, זה על חשבון הפיצות שלכם. היא מסיימת את ההקראה, מיקי יגיד מה הוא חושב שנכלל במסגרת נושא חדש, יוצאים להפסקה ואז פיצה. אז חבר'ה, תנו לה לסיים.
קריאות
- - -
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
פינדרוס, שר האוצר צלצל ואמר שהוא מבקש להוריד את זה.
היו"ר יצחק פינדרוס
מצוין. בואו ניתן לה לסיים את ההקראה. יאללה, תמשיכי.
שגית אפיק
על אף האמור בסעיף קטן (א) הממשלה תהיה רשאית להוציא בכל חודש סכום השווה לחלק ה-12 מהתקציב השנתי הקודם, בתוספת 11 מיליארד - - -
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
13.
שגית אפיק
אתם רוצים שזה יהיה התקציב השנתי הקודם בתוספת מדד המחירים לצרכן - - - ?
היו"ר יצחק פינדרוס
כן, ובתוספת של 11.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
כן.
שגית אפיק
אז: בתוספת מדד המחירים לצרכן ובתוספת 11 מיליארד ש"ח, ובלבד ששר האוצר יביא לממשלה תוכנית פעולות מפורטת, לרבות פעולות ותמיכות, לשימוש בהוצאה המשלתית המותרת; כל עוד לא אישרה ועדת הכספים של הכנסת את תוכנית הפעולות המפורטת, לא תהיה הממשלה רשאית להוציא את 11 מיליארד השקלים; הממשלה תביא לאישור ועדת הכספים את התוכנית המפורטת לא יאוחר מיום 7 בפסטמבר 2020.
היו"ר יצחק פינדרוס
יפה מאוד. עוד משהו?
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
מה זה ה-7 בספטמבר הזה?
היו"ר יצחק פינדרוס
עוד רגע, תכף נענה על כל השאלות.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
למה 7 בפסטמבר?
שגית אפיק
כדי להשתמש ב-11 המיליארד אתה צריך - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
תביאו תוכנית לכסף, מה קרה?
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
למה 7 בספטמבר?
הילה שי וזאן (כחול לבן)
כי שאול מרידור אמר שהוא יוכל להביא תוך שלושה שבועות.
היו"ר יצחק פינדרוס
סליחה, מיקי, אתה צודק, שיהיה ב-1 בספטמבר. הוא יכול להביא את זה מחר, מה הבעיה. הלאה, 7 בספטמבר. יש פה תוכניות גמורות, אין שום סיבה לעכב אותן.
קריאות
- - -
היו"ר יצחק פינדרוס
שגית, תמשיכי בהקראה, אני רוצה לדעת מה עוד חסר לנו.
שגית אפיק
שאלה נוספת שעלתה: אם יהיה שינוי של מעל 15%, כפי שעשינו בחוקי היסוד הקודמים - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
איזה 15%? תסבירי.
שגית אפיק
אם יהיה שינוי תקציבי של מעל 15% באותה תוכנית מפורטת, האם 11 ועוד מדד המחירים לצרכן - - -
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
לא, היה מדד שלילי.
היו"ר יצחק פינדרוס
לא, שנה הבאה הוא שלילי.
רם שפע (כחול לבן)
די, דיברנו על זה שעה.
הילה שי וזאן (כחול לבן)
מיקי, דיברנו על זה שלוש שעות.
רם שפע (כחול לבן)
מרכז הקואליציה, אתה יכול להיסגר רגע על הפרטים?
איתן גינזבורג (כחול לבן)
ועדת הכספים דנה באופן רציף מתשע ועד שתיים בלילה, דנה ומסכימה. בשתיים בלילה נכנס מיקי זוהר ומשנה את כל מה שסוכם.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אני שיניתי? אני חידדתי.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אז מה החשיבות של הישיבה הזאת? מה החשיבות של הוויכוחים האלה?
צבי האוזר (דרך ארץ)
סמינר רעיוני. תרגיל בניסוח.
היו"ר יצחק פינדרוס
שינוי תקציבי מעל 15% מתוך ה-11 מיליארד צריך לבוא לוועדה.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
למה?
היו"ר יצחק פינדרוס
למה אתה צריך בכלל להביא לוועדה?
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
זה כל הקטע של דמוקרטיה. אתה רוצה, אולי נדבר על זה רגע.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
כרגע אין לך שינוי תקציבי.
צבי האוזר (דרך ארץ)
אני מציע שכל פעם שחבר הכנסת זוהר יוצא הדיון ייפסק.
היו"ר יצחק פינדרוס
שגית, אין צורך להכניס את זה.
אסי מסינג
לא, אבל ללא התיקון לא ניתן יהיה לעשות שינויים. בוודאי שצריך להכניס מנגנון שינויים, כי אחרת לא ניתן יהיה לעשות שינויים בתוכנית.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אז מנגנון השינויים יהיה כמו עד היום, ששינוי של עד 15% - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
נכון, זה מה שנאמר פה.
שגית אפיק
מיקי, שינוי מעל - - -
קריאות
- - -
היו"ר יצחק פינדרוס
שינוי מעל 15% מגיע לוועדה.
שגית אפיק
שינוי מעל 15% יובא לאישור הוועדה.
היו"ר יצחק פינדרוס
וסיכום עם מעייני הישועה שגפני חוזר, כי מיקי איתי לא מסתדר, והוא צודק. הלאה.
אסי מסינג
שהסעיפים יהיו מפורטים בחוק-היסוד.
שגית אפיק
וכאן אין לך תוכניות? איך תביא את זה?
אסי מסינג
אז אפשר להגיד: שינוי ברכיבי התוכנית שהוא מעל 15% מכל רכיב, או משהו כזה.
שגית אפיק
מה זה רכיבי התוכנית? תביא את זה בדרך של תוכניות? איך תביא את זה?
אסי מסינג
כמו שנביא את התוכנית המפורטת, אותו דבר.
שגית אפיק
את זה אתה תביא כמו תקציב.
אסי מסינג
זאת לא הבעיה, הבעיה היא איך לצבוע את זה. איך לציין את המעבר זה פשוט.
שגית אפיק
אז מה אתה מציע?
היו"ר יצחק פינדרוס
יש הסכמה?
שגית אפיק
לא יודעת, הם לא - - -
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
מה זה לא? זהו, גמרנו.
היו"ר יצחק פינדרוס
תשאירי, שינוי מעל 15% יובא לאישור הוועדה, זה האישור. אנחנו נסחפים בזה.
שגית אפיק
יוגב, יוגב.
קריאה
השעה שתיים וחצי בלילה, סגרתם, אז בואו נשב ביחד.
שגית אפיק
יוגב, אם אתם מביאים את זה בדרך של תוכניות כמו חוק תקציב רגיל אז זה 15% מתוכנית, לא? אני טועה? תענו.
היו"ר יצחק פינדרוס
מצוין, הם בעד. הנה אני רואה אצל אסי חיוך כבר. בסדר גמור.
אסי מסינג
- - -
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
כל הכבוד, יוגב, אחלה תשובה, אני בעדך.
היו"ר יצחק פינדרוס
תרשמי 15%.
שגית אפיק
אז זה 15% מתוכנית שבתוכנית המקורית.
היו"ר יצחק פינדרוס
שתובא לאישור הוועדה. יש לנו עוד משהו בהקראה? כי אני רוצה לשחרר אותם לאכול פיצות אחרי שהוא יבקש את הנושאים החדשים.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
לא אוכלים עד שלא גומרים את החוק.
שגית אפיק
מה החלטתם לגבי המועד? אתם לא רוצים לרשום מועד להבאת התוכנית המפורטת?
היו"ר יצחק פינדרוס
אני רוצה לרשום.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אנחנו רוצים לרשום מועד, שלא יאוחר מה-30 בספטמבר.
היו"ר יצחק פינדרוס
מה 30 בספטמבר? אתה יודע מה זה 30 בספטמבר?
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אמרתי לא יאוחר, זה יכול להיות קודם.
היו"ר יצחק פינדרוס
תגיד לי, מה, עכשיו לגבי כל התוכניות נגיד לכל עם ישראל לחכות עד ה-30 בספטמבר? מספיק נתנו להם - - -
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אני לא יכול להיות תחת לוחות זמנים.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
אין מצב. אין מצב לדחות.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
לא יאוחר.
היו"ר יצחק פינדרוס
15 בספטמבר. אתה יודע מה, מוכן לזוז ל-15 בספטמבר, לא יותר. לא יותר מ-15 בספטמבר.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
אתה מוכן שעד אוקטובר הישיבות לא יקבלו תקציב?
היו"ר יצחק פינדרוס
זה מה שאמרתי, אני לא מוכן, אז עד 15 בספטמבר.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
אז גם לא 15. אני אומר לך שאל תסכים גם ל-15, כי מה שיאושר ב-15 פה יאושר ב-20, ייתנו לך את זה באוקטובר.
היו"ר יצחק פינדרוס
נכון, הוא צודק. 7 בספטמבר.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
7, אל תדחה ביום אחד.
היו"ר יצחק פינדרוס
כן, אתה צודק, אני מסכים איתך.
קריאה
אם שאול אמר לך אל תצביע, הוא יודע מה הוא אומר לך.
היו"ר יצחק פינדרוס
מקסימום אני אוכל להתפשר עוד שבעה ימים.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
תיכנס לראש השנה בלי תקציב.
היו"ר יצחק פינדרוס
הבעיה שאין להם ממשלה שמתכנסת.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
אני רק אומר לך שאתה תיכנס לראש השנה בלי תקציב.
היו"ר יצחק פינדרוס
אתה צודק. אני מסכים איתך, 7 בספטמבר. בסדר? הלאה. 7 בספטמבר שהיה במקורי. יש לנו עוד משהו להקריא?
שגית אפיק
לא.
היו"ר יצחק פינדרוס
מיקי, למי שיש טענות לנושא חדש, אני רוצה לדעת האם צריך לכנס את ועדת הכנסת.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
לי יש הסתייגויות.
היו"ר יצחק פינדרוס
תגיד לי איפה הטענות שלך לנושא חדש כדי שנוכל לדון בוועדת הכנסת.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
כתבתי לך, סעיף 1.
היו"ר יצחק פינדרוס
סעיף אחד, זהו? כל השאר לא נושא חדש.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
לא, לפי הסדר. היא תקריא ואני אגיד.
היו"ר יצחק פינדרוס
היא אמרה, היא הקריאה את הכול.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
לא.
היו"ר יצחק פינדרוס
היא הקריאה.
קריאה
אל תלך כמה פעמים, פעם אחת.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
לא.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
היועצת המשפטית, אני כל פעם אטען לנושא חדש בזמני החופשי.
היו"ר יצחק פינדרוס
לא, לא.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
כן, כן, כן.
היו"ר יצחק פינדרוס
היא גמרה להקריא.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
זה הפרוטוקול.
היו"ר יצחק פינדרוס
היא סיימה להקריא.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
פינדרוס, 20 בספטמבר, יאללה.
היו"ר יצחק פינדרוס
לא, 20 בספטמבר זה אחרי החגים. הוא צודק, אני לא הולך לשמור על התקציב עד אחרי החגים.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
מה אתה שואל אותו? מה, הוא קובע?
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
מתי זה ראש השנה?
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
יש יועצת משפטית. אני טוען כל פעם לנושא חדש, אתה תכנס את ועדת הכנסת כל פעם מחדש.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אפשר בפעם אחת, מיקי, הייתי יושב-ראש ועדת הכנסת.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
לא, אתה תעשה את זה ולא תכתיב לי מה להגיד.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אנחנו לא נכתיב לך וגם לא נשאל אותך, נעשה מה שאנחנו רוצים.
קריאה
18.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
18, יאללה, מזל וברכה, מס' טוב.
קריאה
18 זה ראש השנה.
היו"ר יצחק פינדרוס
18 זה ראש השנה. תגיד לי, מה, ניכנס לחגים בלי תקציב?
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
אתה לא יכול.
היו"ר יצחק פינדרוס
עד ה-15. או 7 או 15.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
אתה לא יכול. 7. אין יום אחד. אם אתה רוצה לפני ראש השנה כל העמותות מקבלות את הכסף, כולם מקבלים.
ינון אזולאי (ש"ס)
רונן, לא יהיה יותר מ-7. לא יהיה יותר מ-7, נגמר.
היו"ר יצחק פינדרוס
הנה, לא יותר מ-7. אף אחד לא פה לא מוכן לשמוע על יותר מ-7.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
אי-אפשר להיכנס לראש השנה בלי שהתקציב כבר הגיע לגופים.
היו"ר יצחק פינדרוס
כן, הוא צודק. אף אחד פה לא מוכן יותר מ-7, אף אחד פה לא מוכן לשמוע את זה. הלאה.
קריאה
מיקי, יש לו עד ה-7 להתייעץ עם החשב.
היו"ר יצחק פינדרוס
מיקי, יש פה שאלה. הוא יכול לטעון בכל סעיף בנפרד נושא חדש או שעל כל הסעיפים?
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
לא, הוא יכול לטעון ועושים דיון אחד על הכול.
שגית אפיק
הוא יטען על מה שהוא רוצה לטעון.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
שיטען מה שהוא רוצה וזהו.
היו"ר יצחק פינדרוס
הוא אומר: אני הולך לטעון על כל סעיף בנפרד, תצאו לוועדת הכנסת ותחזרו.
שגית אפיק
אז בואו נעבור על הסעיפים. בסעיף 1 היה תיקון ל-23 בדצמבר.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
נושא חדש.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
סיכמנו, אנחנו טוענים על הכול נושא חדש.
שגית אפיק
בסדר, אני יכולה להגיד לו מה - - -
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אני טוען, אני טוען על הכול נושא חדש.
שגית אפיק
על מה אתה טוען?
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
על כל הסעיפים. בסדר, אני טוען ונצביע עליהם בוועדה.
ינון אזולאי (ש"ס)
אבל שנייה, תן לה להגיד, אני לא מבין.
שגית אפיק
אז תכנסו את ועדת הכנסת.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
נכנס.
שגית אפיק
אז תעשו דיון מתי לכנס.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אין בעיה. אתה גם טוען? אתה מצטרף לטענות שלי, מיקי? אני טענתי טענות נושא חדש על כל הסעיפים, אתה טוען איתי גם?
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
לא.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אתה לא טוען? יופי.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אני טוען על כל סעיף בנפרד.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אמרתי לך, על כל סעיף בנפרד טענתי טענת נושא חדש.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
לא.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אתה מצטרף לטענות?
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
כל פעם תכנס את ועדת הכנסת מחדש.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אני אומר לך שטענתי על כל הסעיפים. טענתי על כל סעיף בנפרד, אתה מצטרף לטענות?
היו"ר יצחק פינדרוס
אורי, אני חייב לסיים את הסיפור הזה על נושא חדש.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אתה מצטרף לטענות שלי על כל סעיף בנפרד? כן או לא? טענתי על כל סעיף בנפרד נושא חדש.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
על כל סעיף 1?
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
על כל סעיף בנפרד, אתה מצטרף לטענות שלי?
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
על כל סעיף בנפרד.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
כל סעיף בנפרד, כן. אתה מצטרף לטענות שלי?
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
בזמנו לא. לא תעשה לי ישיבה אחת, אתה תעשה כל - - -
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
מי שואל אותך מה לעשות? תגיד לי, אתה קובע פה משהו?
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
לא, אני אומר לך מה אני רוצה.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
תבוא תצביע. מי שואל אותך? אתה לא תעשה לי ישיבה אחת. תגיד לי, אתה בכלל יכול להכתיב פה משהו? אתה באופוזיציה, תתרגל.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
בטח, תתפלא לשמוע.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
יאללה, נו, בואו נתקדם.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
תתפלא לשמוע שאני אכתיב.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
פינדרוס, אתה יודע שיש הסתייגויות.
היו"ר יצחק פינדרוס
כן, ברור לי, אין לי ספק.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
אבל אני מבין שהמשמעות היא שיש הפסקה של שעה וחצי.
היו"ר יצחק פינדרוס
מיקי, אומרת היועצת המשפטית שאם היא הקריאה לך את הכול – היא הרי הקריאה את הכול סעיף סעיף, שמענו אותה ברוב קשב – אם יש לך טענות על אחד הסעיפים שהוא נושא חדש תגיד אותם, אבל אתה לא תטרלל אותנו לוועדת הכנסת שבע פעמים.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אבל כך זה נהוג.
היו"ר יצחק פינדרוס
אומרת היועצת המשפטית שלא.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
לכן אמרתי לך מראש שאני רוצה נושא חדש על הכול.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
בקיצור, שעה וחצי הפסקה, זאת המשמעות עכשיו, נו.
היו"ר יצחק פינדרוס
לא, הוא רוצה שתצא, תחזור ותצא.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
הבנתי. עזוב, מיקי ישאל על הכול. יש לך שעה וחצי הפסקה עכשיו, חצי שעה לזמן את ועדת הכנסת, יהיה דיון, הצבעה, רוויזיה ולחזור. שעה וחצי הפסקה, נו, נלך לישון.
היו"ר יצחק פינדרוס
אני רוצה להבין מי צודק פה, הייעוץ המשפטי, אומר פה מיקי: אני הולך לטרלל אתכם, תחזרו לוועדת הכנסת.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
הוא יכול להגיד מה שהוא רוצה. אדוני יושב-ראש הוועדה, תקבע את הדיון.
היו"ר יצחק פינדרוס
איתן, אני מבין שאתה לא רוצה את הדיון הערב. אני מבין שאתה רוצה לבטל את הדיון הערב. טוען מיקי שהוא יכול לטעון נושא חדש וכל פעם מחדש לטרלל אותנו חזרה לוועדת הכנסת.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
ממש לא.
שגית אפיק
לא.
היו"ר יצחק פינדרוס
יפה. הוא מנצל את התמימות שלי שאני חדש פה לטעון טענה כזאת, לכן אני צריך את עזרתך.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
שגית, המשך הנמקת ההסתייגויות תהיה אחרי הנושא החדש?
שגית אפיק
כן.
היו"ר יצחק פינדרוס
בסדר גמור.
שגית אפיק
אני אסביר את שיטת ההצבעות שאני חושבת שצריכה להיות.
היו"ר יצחק פינדרוס
איתן, עכשיו לא, שב, תן לה לסיים את הדיון הזה.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
נעשה את זה ככה, נשאיר את ועדת הכנסת לסוף.
היו"ר יצחק פינדרוס
חבר'ה, לתת ליועצת המשפטית לדבר.
שגית אפיק
יש פה חמישה סעיפים שנשארו לנו מהם למעשה שלושה סעיפים, ואלו סעיפים 1, 4 ו-5. סעיפים 1 ו-4 הם סעיפים ששונו לעומת הנוסח הכחול. האמת שאפשר לומר שגם סעיף 5 שונה לפי הנוסח הכחול. אז אתם טוענים, חבר הכנסת מיקי זוהר, חבר הכנסת מיקי לוי, ואם יש נוספים, אתם טוענים לנושא חדש בכל אחד מהסעיפים האלה.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אכן כן.
שגית אפיק
ולכן, אני מציעה כך, אפשר לכנס את ועדת הכנסת ולפתור את שאלת הנושא החדש. כיוון שהנושא החדש מתייחס כרגע לכל הצעת החוק, אז אנחנו לא יכולים להתקדם עם שום דבר אחר. יחד עם זאת, אחרי שייפתר, ואם ייפתר הנושא החדש בוועדת הכנסת, נעבור להסתייגויות. בהסתייגויות אין לך טענת נושא חדש, אלא אם כן הסתייגות מסוימת תתקבל. יש לך רוויזיות שאתה מכיר בהסתייגויות, אבל מרגע שתיפתר טענת נושא חדש בוועדת הכנסת אתה לא תוכל לטעון אותה עוד. זהו. אני ממליצה שנלך לוועדת הכנסת, שיקבלו הכרעה לגבי נושא חדש, ונמשיך עם החוק.
היו"ר יצחק פינדרוס
יש לכם חמש דקות פיצות וועדת הכנסת.

(הישיבה נפסקה בשעה 02:39 ונתחדשה בשעה 03:20.)
היו"ר יצחק פינדרוס
אני פותח את הישיבה וממשיך אותה. ידידיי, יקיריי חברי הוועדה, כולל העוזר של הבוס שלי לשעבר, מר ניר ברקת, אני מבקש לפחות מחברי הקואליציה, מינימום שאני יכול לבקש זה לא להפריע ליועצת המשפטית להקריא את ההסתייגויות. גברתי היועצת המשפטית, המיקרופון שלך, ואוי ואבוי למי שינסה להפריע.
שגית אפיק
אנחנו מדברים על סעיף 1. סיעת יש עתיד-תל"ם וסיעת הרשימה המשותפת, סעיף 1 יימחק, לא צריך להצביע כיוון שנצביע על הסעיף. המילים "בחוק יסוד-הכנסת" יימחקו, תצביע.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
מי בעד? נו, אדוני היושב-ראש.
היו"ר יצחק פינדרוס
מי בעד ההסתייגות?
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
תצביעי, יופי, תצביעי.
היו"ר יצחק פינדרוס
מי נגד?
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
מי נגד? נגד. איתן, יש לכם רק חבר אחד?
קריאה
שניים.
הילה שי וזאן (כחול לבן)
כי לקחת לנו אחד.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אני לא לקחתי.

הצבעה מס' 1

ההסתייגות של קבוצת סיעת יש עתיד-תל"ם וסיעת הרשימה המשותפת לא אושרה.
היו"ר יצחק פינדרוס
הלאה.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
איפה הליכודניקים, הלו, לימור, מה קורה?
שגית אפיק
אומרים לי שהוציאו הודעה שנתכנס בשלוש ועשרים וחמש.
היו"ר יצחק פינדרוס
אז נחכה לשלוש ועשרים וחמש? אמר לי מיקי שזה שלוש ועשרים.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
מה אמרתם?
היו"ר יצחק פינדרוס
אומרים שעל שלוש ועשרים וחמש הייתה ההודעה.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
לא, אמרנו שלוש ועשרים.
קריאות
- - -
היו"ר יצחק פינדרוס
מיקי, מוסכם עליך שנסכים לדון על ההסתייגויות שלך ארבע דקות לפני שהודענו?
שגית אפיק
לא, תחכה.
היו"ר יצחק פינדרוס
לחכות? אני ממתין. חבר'ה, לבקש מינון אזולאי להתחיל את הסליחות, אנחנו אחרי חצות, והוא יכול להתחיל את הסליחות.

(הישיבה נפסקה בשעה 03:21 ונתחדשה בשעה 03:25.)
היו"ר יצחק פינדרוס
אני פותח את הישיבה.
שגית אפיק
אנחנו מתחילים הצבעה על הסתייגויות.
קטי קטרין שטרית (הליכוד)
מיקי, באמת, זה לא יאומן. באמת, לא יאומן.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
מיקי, מה יהיה איתך? תפסיק להיות נודניק, נו. יאללה, תני לו עוד הסתייגויות.
קטי קטרין שטרית (הליכוד)
כאילו שאתה בונה את העולם. הרי זה יעבור, זה עניין של עוד חצי שעה.
קריאה
קטי, אבל אולי הוא יגיש הסתייגות שתרצי להציע ועדה. קחי בחשבון, כל הסתייגות את שוקלת.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אפשר, גברתי היועמ"שית? בוא נקריא.
היו"ר יצחק פינדרוס
גברתי היועצת המשפטית.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
סמוטריץ', בצלאל, כמה הסתייגויות יש לך?
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
שלוש.
היו"ר יצחק פינדרוס
אני צריך עוד פעם את ראש המטה של שר האוצר שיעשה לי סדר עם משרד האוצר.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אני מבקש ממך לשחרר את אנשי אגף התקציבים.
היו"ר יצחק פינדרוס
הם משוחררים. מי מפריע להם? משו-ח-ר-רים.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אנשי אגף התקציבים, אתם משוחררים, אבל - - - שהחוק יהיה בדיוק כמו שהוא היה.
היו"ר יצחק פינדרוס
שגית, השאלה שנשאלת פה על ידי חברי הוועדה, האם יש צורך בלהחזיק פה את אנשי אגף התקציבים או שיכולים לשחרר אותם להתפלל שחרית?
הילה שי וזאן (כחול לבן)
לא נראה לי שהם סומכים עליכם בשביל ללכת, הם לא יודעים מה יקרה בבוקר.
שגית אפיק
צריך להחזיק פה, בגלל שהם עוברים על הנוסח, ואם תרצו - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
הבנתי, בסדר גמור. אנחנו מתחילים בקריאת ההסתייגויות. תודה רבה, חברים, נתחיל בקריאת ההסתייגויות.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
יאללה, הולכים להצבעה.
שגית אפיק
סיעת יש עתיד-תל"ם וסיעת הרשימה המשותפת, סעיף 1 יימחק, לא צריך להצביע על זה. המילים "בחוק יסוד-הכנסת" יימחקו.
היו"ר יצחק פינדרוס
מי בעד ההסתייגות? מי נגד?

הצבעה מס' 2

ההסתייגות של קבוצת סיעת יש עתיד-תל"ם וסיעת הרשימה המשותפת לא אושרה.
היו"ר יצחק פינדרוס
יופי.
שגית אפיק
המילים "על אף האמור" יימחקו.
היו"ר יצחק פינדרוס
מי בעד? מי נגד?

הצבעה מס' 3

ההסתייגות של קבוצת סיעת יש עתיד-תל"ם וסיעת הרשימה המשותפת לא אושרה.
היו"ר יצחק פינדרוס
ההסתייגות ירדה.
שגית אפיק
במקום "יחולו" יבוא "לא יחולו".
היו"ר יצחק פינדרוס
מי בעד? נגד?

הצבעה מס' 4

ההסתייגות של קבוצת סיעת יש עתיד-תל"ם וסיעת הרשימה המשותפת לא אושרה.
היו"ר יצחק פינדרוס
ההסתייגות נמחקה.
קריאה
יש רוויזיה על התיקון.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
שיירשמו רוויזיות על הכול.
היו"ר יצחק פינדרוס
בסדר.
שגית אפיק
בסדר, עוד לא הגענו לזה. הסתייגויות ל-1 – במקום "23 בדצמבר 2020" יבוא "עד למועד שבו נתניהו יחליט שהוא רוצה בחירות".
היו"ר יצחק פינדרוס
מי בעד? נגד?

הצבעה מס' 5

ההסתייגות של קבוצת סיעת יש עתיד-תל"ם וסיעת הרשימה המשותפת לא אושרה.
היו"ר יצחק פינדרוס
ההסתייגות נמחקה. על אף שאני עקרונית בעד. הלאה.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
לא נמחקה, לא התקבלה. היא לא תימחק לעולם.
היו"ר יצחק פינדרוס
לא התקבלה.
רם שפע (כחול לבן)
אחלה הסתייגות.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
שלא הייתם מצביעים בעד בטעות.
היו"ר יצחק פינדרוס
ששש, מיקי, סיכמנו שלא מפריעים לה.
שגית אפיק
מיקי, אתה עומד על ההסתייגויות שלך?
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
לא.
שגית אפיק
להוריד אותן?
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
כן.
שגית אפיק
אז כל ההסתייגויות של מיקי זוהר יורדות.
קריאה
מה?
היו"ר יצחק פינדרוס
ואוו, לא יאומן. תתחשב, מיקי, תראה.
הילה שי וזאן (כחול לבן)
הנה, למה אתה סתם אומר עליו?
שגית אפיק
עכשיו של ישראל ביתנו.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
הם לא פה בכלל.
אופיר כץ (הליכוד)
שגית, הם לא נמצאים.
קריאות
- - -
שגית אפיק
ירדו. שימי להם רשות דיבור.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
בינתיים תתחילי את שלי, הם יגיעו.
שגית אפיק
אני מגיעה אליך. סיעת יש עתיד-תל"ם וסיעת הרשימה המשותפת, במקום "23 בדצמבר" יבוא "13 בספטמבר 2020".
היו"ר יצחק פינדרוס
מי בעד? מי נגד?

הצבעה מס' 6

ההסתייגות של קבוצת סיעת יש עתיד-תל"ם וסיעת הרשימה המשותפת לא אושרה.
היו"ר יצחק פינדרוס
ההסתייגות ירדה.
שגית אפיק
יש פה עכשיו סדרה של ארבע הסתייגויות, נצביע על הראשונה ועל האחרונה. במקום "23 בדצמבר" יבוא "18 באוקטובר", זה הראשון. תצביע.
היו"ר יצחק פינדרוס
מי בעד? מי נגד?

הצבעה מס' 7

ההסתייגות של קבוצת סיעת יש עתיד-תל"ם וסיעת הרשימה המשותפת לא אושרה.
שגית אפיק
האחרונה שבהן זה "במקום 23 בדצמבר" יבוא "10 בנובמבר 2020".
היו"ר יצחק פינדרוס
מי בעד? מי נגד?

הצבעה מס' 8

ההסתייגות של קבוצת סיעת יש עתיד-תל"ם וסיעת הרשימה המשותפת לא אושרה.
היו"ר יצחק פינדרוס
ההסתייגות ירדה.
שגית אפיק
סיעת הרשימה המשותפת, אתה משאיר את ההסתייגויות שלך? התאריכים?
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
מוריד.
היו"ר יצחק פינדרוס
מורידים. תודה רבה לך. תוכל ללכת להתפלל עכשיו בעלות השחר.
שגית אפיק
סיעת יש עתיד-תל"ם וסיעת הרשימה המשותפת, אחרי "23 בדצמבר" יבוא "הממשלה תקצה את התקציבים הנדרשים לתוכנית קרב, תוכנית היל"ה ותנועות הנוער לטובת המשך פעילותן בשנת הלימודים התשפ"א, וכן הקצאת 17 מיליון - -
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
כולם להצביע בעד.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
כולם תצביעו בעד, נראה שזה ייכנס לתקציב.
שגית אפיק
- - שקלים חדשים לחינוך החרדי עם כניסת חוק זה לתוקף".
היו"ר יצחק פינדרוס
מי בעד? מי נגד?

הצבעה מס' 9

ההסתייגות של קבוצת סיעת יש עתיד-תל"ם וסיעת הרשימה המשותפת לא אושרה.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אני לא מבין, הרי זה - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
הכנסנו את זה, אתה יודע, בנוסח שלנו כשהגענו להסכם עם האוצר. הלאה.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
נראה אתכם.
היו"ר יצחק פינדרוס
חבל על הדיון.
קריאות
- - -
היו"ר יצחק פינדרוס
אופיר, אתה רוצה לסיים היום? כן. הלאה.
שגית אפיק
לחלופין, אחרי ה-"23 בדצמבר" יבוא "הממשלה תקצה את התקציבים הנדרשים לתוכנית קרב, תוכנית, היל"ה ותנועות הנוער לטובת המשך פעילותן התוכנית הלימודים התשפ"א עם כניסת חוק זה לתוקף".
היו"ר יצחק פינדרוס
מי בעד? מי נגד?

הצבעה מס' 10

ההסתייגות של קבוצת סיעת יש עתיד-תל"ם וסיעת הרשימה המשותפת לא אושרה.
היו"ר יצחק פינדרוס
ההסתייגות ירדה.
שגית אפיק
אתה יכול להצביע על סעיף 1. חבריי בממשלה, הוא מצביע על סעיף 1, הנוסח, אתם רואים אותו? מקובל עליכם?
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
רגע, לי יש הסתייגויות.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
גם לי יש הסתייגויות.
היו"ר יצחק פינדרוס
על סעיף 1?
שגית אפיק
סעיף 1.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
יש לי הסתייגות על 1.
שגית אפיק
איפה היא? לא הגשת לי.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
אמרתי מקודם שאני מבקש לומר את זה בעל פה, אלו שלוש הסתייגויות, לא כל כך הרבה, נורא פשוט.
שגית אפיק
בבקשה.
היו"ר יצחק פינדרוס
בסדר.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
מה שאני מבקש זה ככה, אני רוצה את זה לחלופין, אני מוכן להצביע פעם אחת. אני מבקש שתשימו לחלופין, בעצם תתרגמו את זה לתאריך, מ-30 יום כל עשרה ימים. הגעתם ל-120, אני רוצה 30, 10, 50, בסדר? כל עשרה שתהיה הסתייגות, זה של כל סיעת ימינה. אני מוכן להצביע על הכול פעם אחת, אבל שההסתייגויות יופיעו לחלופין.
היו"ר יצחק פינדרוס
בסדר.
שגית אפיק
זאת אומרת שאתה רוצה במקום 23 בדצמבר, מה?
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
אני אומר שתתחילי 30 יום מהיום, כמה זה?
קריאה
3 בינואר.
שגית אפיק
אה, אתה רוצה - - -
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
הוא רוצה נקודות ביקורת.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
אני חושב שהממשלה צריכה להביא את התקציב תוך 30 יום ולא תוך 120 יום, אז אני רוצה 30 יום, 40 יום, 50 יום, 60 יום, אם אתם בתאריכים אז צריך לתרגם את זה.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
בעד.
שגית אפיק
אז אתה אומר 23 בספטמבר, 23 באוקטובר.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
לא. 3 באוקטובר, 13 באוקטובר, כל עשרה ימים, 23 באוקטובר, 2 בנובמבר.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אז כל עשרה ימים נצטרך לבוא לכאן?
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
לא.
ינון אזולאי (ש"ס)
לא תגיע כי ההסתייגות תיפול, אל תדאג.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
זאת הסתייגות לחלופין. אני רוצה שהממשלה תביא תוך 30 יום מהיום. לא תקבלו את זה עכשיו, 40; לא תקבלו, 50. אני אומר שאני מוכן להצביע על זה ביחד.
היו"ר יצחק פינדרוס
אני מעלה להצבעה את ההסתייגות.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
אני מבקש. זאת כל סיעת ימינה.
היו"ר יצחק פינדרוס
אני מעלה את ההסתייגות של סיעת ימינה להצבעה – מי בעד ההסתייגות של סיעת ימינה? מי נגד?

הצבעה מס' 11

ההסתייגות של קבוצת סיעת ימינה לא אושרה.
היו"ר יצחק פינדרוס
לא התקבלה. צר לי בשבילך, בצלאל, הייתי שמח שהיא הייתה מתקבלת, אבל היא לא התקבלה.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
בסדר. עכשיו יש לי עוד אחת לסעיף הזה.
היו"ר יצחק פינדרוס
עוד הסתייגות, כן.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
שומעת, שגית?
שגית אפיק
כן.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
אחרי סעיף 36א1 יבוא סעיף 36א2 – והתיקון הזה, תקשיבו טוב, איפה חבר הכנסת האוזר? נועד לחסן את התיקון הזה מביקורת של בג"ץ. אני מבקש שיהיה כתוב כך: זה הנוסח של פסקת ההתגברות מחוק-יסוד חופש העיסוק – הוראת חוק בחוק זה, על אף שהיא נוגדת הוראות אחרות בחוק-יסוד זה, תהיה תקפה אם נכללה בחוק שנאמר בו במפורש שהוא תקף על אף האמור בחוק-יסוד זה. ואני מסביר לכם שכאן הרי כתוב סעיף ב(1) "על אף האמור בסעיף קטן (ב)".
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
בצלאל, הבנו.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
תוקפו של החוק האמור יפקע בתום ארבע שנים, אבל זאת הוראת שעה, אז לא צריך. אז רק מה שהקראתי עכשיו. זאת פסקת ההתגברות שמחסנת את התיקון הזה שלנו אם בג"ץ ירצה לפסול אותו. אני חושב, מיקי, שאתם צריכים להצביע בעד. הרי מה יגיד בג"ץ? שזה נוגד את חוק-היסוד: הוראת שעה, וחוק-יסוד וכו', אז נתנו פסקת התגברות שמחסנת.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
נעביר לך תשובה במייל.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
בסדר. אני אבקש להצביע על זה. פסקת התגברות לחוק-יסוד: הכנסת, שמאפשרת לכנסת לחוקק סעיפים בו למרות שהם פוטרים. אם מישהו יחשוב שהם פוטרים את הוראות חוק-היסוד.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
יאללה.
היו"ר יצחק פינדרוס
מי בעד ההסתייגות של חבר הכנסת סמוטריץ'? מי נגד?

הצבעה מס' 12

ההסתייגות של קבוצת סיעת ימינה לא אושרה.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אבל אתה לא יכול להמציא את ההסתייגויות - - -
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
בסדר, מיקי זוהר נגד פסקת התגברות.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
תראו מה זה, אנחנו מצביעים עם הממשלה, לא יאומן. אנחנו נגד פסקת ההתגברות, הנה, מה יש פה לדבר?
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
עזוב, עכשיו אנחנו יכולים להגיד שוב שהפלנו את פסקת ההתגברות.
היו"ר יצחק פינדרוס
אני בעד פסקת ההתגברות, ואני מחכה ליום שבג"ץ יעשה לכחול לבן ולהאוזר את מה שהוא עושה לנו, והם כולם יצטרפו אלינו. הלאה. ואתה יכול לרשום את זה בפרוטוקול, זה מוקלט.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
תקליט גם את זה, אל תבנה על זה.
היו"ר יצחק פינדרוס
מנכ"ל משרד ראש הממשלה, אנחנו מצביעים על סעיף 1?
רונן פרץ
כן.
היו"ר יצחק פינדרוס
מצביעים על סעיף 1, גב' היועצת המשפטית?
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
רגע, תכף נדבר על סעיף 2, יש איזה משהו שאני צריך לעשות.
היו"ר יצחק פינדרוס
שנייה, עוד לא סעיף 2. אנחנו מצביעים על סעיף 1?
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
חבר'ה, למה אתם עוד פה? חשבתי שהממשלה הלכה.
הילה שי וזאן (כחול לבן)
הם לא סומכים עליך, מיקי.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אין לי איזה שינוי רדיקלי, משהו קטן, סמנטיקה.
קריאות
- - -
היו"ר יצחק פינדרוס
בינתיים קרו שני דברים, שגית. הגיע חבר הכנסת קושניר ואומר שלא הצביעו על ההסתייגויות שלו.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
נו, מי בעד? נו, תצביע. על סעיף 1 אפשר להצביע?
שגית אפיק
ההסתייגויות לסעיף 1? בסעיף 1 יש לך שתי הסתייגויות שאותן מחקנו כי לא היית, אתה עומד עליהן? נחזור אליהן? אני אגיד אותן?
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
כן.
היו"ר יצחק פינדרוס
מיקי, בואו, בשביל לקצר את ההליך, במקום לנהל דיון האם ננהל עליו דיון, פשוט נצביע עליו.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
נו, יאללה, בוא נצביע.
שגית אפיק
במקום "23 בדצמבר" יבוא "3 בספטמבר".
היו"ר יצחק פינדרוס
מי בעד ההסתייגות של חבר הכנסת קושניר? מי נגד?

הצבעה מס' 13

ההסתייגות של חבר הכנסת קושניר לא אושרה.
היו"ר יצחק פינדרוס
ההסתייגות ירדה.
שגית אפיק
במקום "23 בדצמבר" יבוא "3 באוקטובר 2020".
היו"ר יצחק פינדרוס
מי בעד ההסתייגות של חבר הכנסת קושניר? מי נגד?

הצבעה מס' 14

ההסתייגות של חבר הכנסת קושניר לא אושרה.
היו"ר יצחק פינדרוס
ההסתייגות ירדה.
שגית אפיק
ראיתם את הנוסח של סעיף 1? מקובל עליכם? מאיר? איל? אסי? אני איתכם. לפני שהוא מצביע.
אסי מסינג
יש שם בעיה.
שגית אפיק
מה הבעיה?
אסי מסינג
הבעיה היא שההפניה מתעלמת מהתיקון בהוראת השעה שנמצא ב-3ב(א1)(2)(א), שהוא כבר כולל את האחד חלקי 12 מוצמד מדד לשנת 2019, זה (א), בסדר? אתם רואים את הוראת השעה הקיימת? עכשיו אנחנו עוקבים על זה ומוסיפים עוד 11 מיליארד, זה למעשה מה שיש כאן.
שגית אפיק
אני מדברת על סעיף 1 כרגע שמתייחס אך ורק לתאריך. תהיה איתי רגע, כי עוד לא הגענו. אני יודעת שאתה מדבר על סעיף 4. אני עכשיו בסעיף 1, אסי. הוועדה סיימה להצביע על הסתייגויות לסעיף 1.
אסי מסינג
עם 1 אין בעיה.
שגית אפיק
הנוסח של סעיף 1 מוחק את הסיפה, ומשנה ל-23 בדצמבר.
אסי מסינג
זה בסדר.
שגית אפיק
זה בסדר. המשמעות של הסעיף הזה היא שאם עד 23 בדצמבר הכנסת לא מאשרת תקציב היא מתפזרת ב-23 בדצמבר בחצות.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אין ספק שמדובר באתגר רציני, אנחנו נעשה כל מאמץ.
קריאה
- - -
היו"ר יצחק פינדרוס
לא הבנתי. מה השאלה?
שגית אפיק
זהו, לאחר שהוצבע, הוקרא, אתה יכול להצביע על סעיף 1.
היו"ר יצחק פינדרוס
אני מעלה את סעיף 1 להצבעה – מי בעד סעיף 1 כפי שמונח כאן? מי נגד?

הצבעה מס' 15

סעיף 1 נתקבל.
היו"ר יצחק פינדרוס
הסעיף עבר.
שגית אפיק
אנחנו עוברים להסתייגויות לסעיף 2.
היו"ר יצחק פינדרוס
הרמת את ידך, מיקי, ראיתי, ואחרי זה השענת, אבל זה בסדר גמור.
שגית אפיק
אחרי סעיף 1, הסתייגויות, סיעת יש עתיד-תל"ם וסיעת הרשימה המשותפת, הכנת, הצעת תקציב לשנים 2020 עד 2021.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
נו, מה אמרתם שלוש-ארבע הסתייגויות, ספרתי כבר שמונה.
שגית אפיק
תונח על שולחן הכנסת עד יום 1 בנובמבר 2020. ואם לא תונח עד למועד זה תפוזר הכנסת.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
אתם צריכים להיות בעד, כחול לבן.
היו"ר יצחק פינדרוס
מי בעד ההסתייגות? מי נגד?

הצבעה מס' 16

ההסתייגות של קבוצת סיעת יש עתיד-תל"ם וסיעת הרשימה המשותפת לא אושרה.
היו"ר יצחק פינדרוס
ההסתייגות ירדה.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
רגע, עברה. איתן הצביע איתנו.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אני לא חבר ועדה.
היו"ר יצחק פינדרוס
אחד-אפס אחרי הרמת היד, מיקי, יפה.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
איתן, אני חייב להגיד שלמדת משהו.
רם שפע (כחול לבן)
הוא הצביע באופן סמלי.
ינון אזולאי (ש"ס)
הוא מתחזה, מיקי.
רם שפע (כחול לבן)
הצביע בשמי.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
הוא יכול להחליף מישהו.
היו"ר יצחק פינדרוס
הוא החליף כי ההוא הצביע פה, החבר הקבוע הצביע.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
שני החברים הצביעו.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
כמה אתם? שני נציגים?
קריאה
- - -
הילה שי וזאן (כחול לבן)
אני ורם.
קריאה
לא, שלושה.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
שלושה.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
קרעי.
קריאות
- - -
היו"ר יצחק פינדרוס
עוד לא הבנתי, קרעי על חשבון אלי ישי או על חשבון – הוא אמר שהוא על חשבון אלי ישי בכלל.
ינון אזולאי (ש"ס)
אנחנו לא מכירים כבר את השם הזה.
היו"ר יצחק פינדרוס
אה, אתה לא מכיר את השם, הבנתי. אנחנו איתך.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אתם עכשיו בסעיף 2?
שגית אפיק
סעיף 2.
קריאה
2 הישן.
שגית אפיק
יש לך רוויזיה על הפיצול של סעיף 2 המקורי.
היו"ר יצחק פינדרוס
מי בעד הרוויזיה?
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
רגע, מי הגיש אותה?
שגית אפיק
מיקי לוי.
היו"ר יצחק פינדרוס
הגיש אותה מיקי. מי בעד הרוויזיה? מי נגד?

הצבעה מס' 17

הרוויזיה של חבר הכנסת מיקי לוי לא אושרה.
היו"ר יצחק פינדרוס
הרוויזיה נדחתה.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
הרוויזיה נפלה. זהו? שגית, אפשר להתקדם בסעיפים.
היו"ר יצחק פינדרוס
היועצת המשפטית, הרוויזיה נדחתה.
שגית אפיק
אנחנו עכשיו עוברים לסעיף 2 החדש, שבעצם מתייחס להוראת השעה. יש הסתייגות אחת של חבר הכנסת ינון אזולאי בסעיף (א)(3) המוצע. אחרי "לחלק ה-12 מהתקציב השנתי הקודם" יבוא "לרבות עודפים משנת 2019".
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
בטח שאנחנו בעד. של ינון אזולאי, לא?
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
נו, מי בעד? תצביע.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
נו, מי בעד? תשאל.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
ינון, מה אתה עושה? למה אתה עושה את זה?
ינון אזולאי (ש"ס)
רק לך מותר - - - חצי שעה ולזרוק לנו פה דברים?
היו"ר יצחק פינדרוס
מי בעד? מי נגד?

הצבעה מס' 18

ההסתייגות של חבר הכנסת ינון אזולאי לא אושרה.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אחת, שתיים, שלוש, ארבע חמש – הפסדתם.
הילה שי וזאן (כחול לבן)
איך הפסדנו? איך ספרת שהפסדנו?
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
לא חשוב, אמרתי שהפסדתם, מה יכול להיות?
היו"ר יצחק פינדרוס
ההסתייגות נדחתה.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
אני מבקש להצטרף להסתייגות הזאת, תרשמו אותי.
היו"ר יצחק פינדרוס
בסדר. ההסתייגות נדחתה.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
תגיד, יש לי איזה שאלה.
היו"ר יצחק פינדרוס
אני מאוד מכבד את ינון, בצלאל, אבל לפי מה שהסבירו פה מקודם ההסתייגות לא במקומה. אמרתי לו את זה גם, אבל בסדר, אני מבין את הטענה. הטיעון שלו נכון, אבל ההסתייגות לא במקומה. אם סיכמנו על מסגרת של 411 זה כולל.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
לסעיף 2, חבר'ה, יש איזה חידוד שאני רוצה לחדד לפרוטוקול, ברשותכם.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
אללה יוסטור.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
לסעיף 2(2).
רם שפע (כחול לבן)
רגע, תן לאיתן לקרוא שנדע לראות ולזהות את ההתחלה.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
בפסקה (1) אחרי סעיף קטן (א)(2) המובא פה יבוא: (א)(3) על אף האמור בסעיף קטן (א) הממשלה תהיה רשאית להוציא בכל חודש סכום השווה לחלק ה-12 מהתקציב השנתי הקודם - -
היו"ר יצחק פינדרוס
נכון.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
- - בתוספת הצמדה למדד המחירים לצרכן שמפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, ובתוספת 11 מיליארד שקלים, ובלבד ששר האוצר יביא לאישור הממשלה. למה אני שואל את השאלה? האם שר האוצר צריך להביא לאישור הממשלה גם את החלוקה של האחד חלקי 12, או שמא את זה הוא לא צריך להביא לאישור הממשלה? אלא מה שהוא צריך להביא לאישור הממשלה זה רק את ענייני התוספת של ה-11 מיליארד שקלים. וברשותכם, ארצה שהוועדה תבהיר כי השר אינו נדרש להביא את החלוקה של האחד חלקי 12, אלא אך ורק את ענייני התוספת של ה-11 מיליארד שקלים. איזה חדות.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
לפי הנוסח הוא צריך להביא הכול, כי כתוב פה: ההוצאה הממשלתית המותרת. זה הכול.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אני רוצה לדעת האם ההסתייגות של מיקי זוהר הוגשה עד שלשום בשעה תשע וחצי בבוקר, אחרת אין אפשרות לדון בה.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
זאת לא הסתייגות, אני רק רוצה חידוד, זה הכול.
קריאות
הוא רוצה הבהרה.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
הוא ביקש להכניס אותה בפנים.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אני רוצה לחדד שהאחד חלקי 12 לא צריך לבוא. אסי, האם אתה מקבל את החידוד?
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
מיקי, הוא צריך להביא הכול, ואין לו אפשרות אחרת.
שגית אפיק
להבנתי זה רק ה-11 מיליארד.
היו"ר יצחק פינדרוס
אמר את זה גם היועץ המשפטי למשרד האוצר.
קריאות
- - -
שגית אפיק
שר האוצר יביא לאישור הממשלה תוכנית פעולות מפורטת ל-11 המיליארד האמורים, בסדר?
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
בנוסח הנוכחי הוא צריך לפרט הכול. כתוב שהוא צריך לתת תוכנית לשימוש ההוצאה הממשלתית המותרת.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
ל-11 מיליארד האמורים בלבד, כדי שלא יהיה ספק.
קריאה
לא לפרט הכול, לא להביא לאישור הכול.
שגית אפיק
אני אקרא לזה "סכום התוספת".
היו"ר יצחק פינדרוס
אני לא משפטן, אני לא מבין למה צריך להבהיר את זה, זה די ברור.
שגית אפיק
לא צריך להבהיר את זה, זה ברור גם בלי ההבהרה.
היו"ר יצחק פינדרוס
זה ברור מאליו, גם אמרו את זה, בואו, חבר'ה.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
שגית, עברנו את זה, אל תיגעו בנוסח עכשיו.
שגית אפיק
נכון, זה ברור גם בלי ההבהרה.
היו"ר יצחק פינדרוס
בסדר גמור.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
יש בעיה? שיהיה כתוב במפורש.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
הכול בסדר, הנוסח יישאר.
היו"ר יצחק פינדרוס
שגית, מיקי, אני מציע שבמקום לפתוח את הנוסח מחדש, ותגיד אם זה מקובל עליך ועל מנכ"ל ראש הממשלה - - -
איתן גינזבורג (כחול לבן)
פינדרוס, אי-אפשר לפתוח - - -
קריאות
- - -
שגית אפיק
כשנגיע לזה נדבר.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
לא צריך, סע.
היו"ר יצחק פינדרוס
אם כולם מעבירים את זה למה להתחיל עכשיו לערבב את כל הסדר מחדש? אתה רוצה לכתוב את זה?
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אפשר לחדד את זה, מה הבעיה?
היו"ר יצחק פינדרוס
אמרו שהסכימו, גם היועץ המשפטי של משרד האוצר אמר: זה מה שהתכוונתי.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
מה הבעיה להוסיף לנוסח?
היו"ר יצחק פינדרוס
אתה רוצה להתחיל לשנות את הנוסח מחדש, ונושא חדש, ורוויזיה, והכול?
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
פינדרוס, זה לא נושא חדש.
שגית אפיק
אני מוסיפה את זה.
היו"ר יצחק פינדרוס
אומר את זה היועץ המשפטי למשרד האוצר.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
יאללה, בואו נתקדם.
ינון אזולאי (ש"ס)
אומרת את זה גם היועצת המשפטית של הוועדה.
שלמה קרעי (הליכוד)
שגית, זה כתוב במפורש בסוף הסעיף.
היו"ר יצחק פינדרוס
ייכנס, הם אומרים שזה מפורש. הלאה. הבנו. שגית, תמשיכי.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
יאללה, אפשר להצביע.
שגית אפיק
אחרי סעיף 2, סיעת הרשימה המשותפת מציעה, אחרי הסעיף יבוא "תכנון ובנייה במגזר הערבי – תוקפא הריסת מבנים במגזר הערבי, וכן יוקצה סכום של מיליארד שקלים חדשים לצורך תכנון ובנייה במגזר הערבי". תצביע.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
זה חשוב.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אבל זה חוק קמיניץ.
היו"ר יצחק פינדרוס
מי בעד ההסתייגות של חבר הכנסת טיבי והרשימה המשותפת?
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
דקה, דקה.
שגית אפיק
הוא יכול לנמק.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
הוא רוצה לנמק.
היו"ר יצחק פינדרוס
אתה בעד?
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
לנמק.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
זה נושא חשוב, תכף נפיל את זה.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
מיקי לפני הבחירות ישב בדיוק פה ואמר שאנחנו תומכים בהקפאת קמיניץ.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
רגע, אבל זה היה לפני הבחירות.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
חבר הכנסת טיבי, נראה לי שאתה רוצה להקפיא את חוק קמיניץ, לא את קמיניץ הבן אדם עצמו.
היו"ר יצחק פינדרוס
איתן, בוא, אני מבקש בשביל למצות את הדיון לתת לאחמד טיבי לנמק, כי ככה ביקש יושב-ראש הקואליציה ואני מכבד את זה. בזכות מיקי זוהר אני נותן לך לנמק, יאללה, נו, אחמד.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
בעיית התכנון והריסת בתים זאת אחת הבעיות הקשות ביותר. הממשלה מקפידה בנושא התכנון, ומחמירה והורסת ומדברת אלינו בדחפורים. מטרת הסעיף הזה, ההסתייגות הזאת להפוך את זה, ללכת יותר על תכנון עתידי ולהפסיק את ההריסות.
היו"ר יצחק פינדרוס
מי בעד ההסתייגות של חבר הכנסת טיבי והרשימה המשותפת? מי נגד?

הצבעה מס' 19

ההסתייגות של חבר הכנסת אחמד טיבי והרשימה המשותפת לא אושרה.
היו"ר יצחק פינדרוס
ההסתייגות נדחתה.
שגית אפיק
אחרי סעיף 2 יבוא "העברת עודפים מהחלטת ממשלה 4922 – סכומים שנקבעו בהחלטת ממשלה מס' 922 מיום 30 בדצמבר 2015 – שעניינה פעילות הממשלה לפיתוח כלכלי ואוכלוסיית המיעוטים בשנים 2016 עד 2020, אשר לא נוצלו בשנת 2019 יועברו לשנת 2020".
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
או, פינדרוס, זה מה שסיפרתי לך.
היו"ר יצחק פינדרוס
מי בעד ההסתייגות? מי נגד?

הצבעה מס' 20

ההסתייגות של חבר הכנסת ינון אזולאי לא אושרה.
היו"ר יצחק פינדרוס
ההסתייגות נדחתה. אני אומר למנכ"ל משרד ראש הממשלה, על אף שדחינו את ההסתייגות אנחנו כן חושבים שזה נכון בתוך המסגרת של 11 מיליארד שקל, יש החלטת ממשלה 922 שעשתה שינוי במגזר הערבי. אם יש בעיה בגלל שאלו כספים לטווח ארוך, שזה עבר משנה לשנה, בדיוק כמו שהעלה חבר הכנסת ינון אזולאי, אנחנו מבקשים שבתוכנית תתחשבו בעניין הזה. תודה. הלאה.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
הוא אמר "אנחנו" סתם כי חרדים רגילים לדבר בלשון רבים, לא כי זה מייצג את כולם פה.
היו"ר יצחק פינדרוס
לא, לגבי עודפים, גם אתה רוצה את זה. כשאתה רוצה ריבונות ביהודה ושומרון אתה רוצה גם ריבונות במשולש.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
אז בוא נצביע ריבונות, נו.
היו"ר יצחק פינדרוס
בסדר, אבל אתה רוצה גם ריבונות במשולש, אז אתה באותה דעה כמוני. הלאה.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
יש עוד הרבה הסתייגויות?
היו"ר יצחק פינדרוס
כן. תמשיכי.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
מה כן?
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
מיקי, אתה רוצה את כל ההסתייגויות האלה?
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
בטח.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
מה בטח? אמרת שלוש-ארבע.
היו"ר יצחק פינדרוס
אמרת שאתה מוריד אותן.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אני אמרתי? תראו לי הקלטה.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
ככה אמרת.
היו"ר יצחק פינדרוס
אני אראה לך הקלטה, תשמע את זה.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
חשבתי שאצלכם ברשימה מילה זו מילה.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
בבקשה, גברתי.
שגית אפיק
סיעת יש עתיד-תל"ם וסיעת הרשימה המשותפת מציעות: אחרי הסעיף יבוא "על מנת לתמוך במאמצי הממשלה בביצוע התאמות לשם התכנסות למסגרות התקציב לשנת 2019 ולשם עמידה במסגרות הפיסקליות הקבועות בחוק הפחתת הגירעון והגבלת ההוצאה התקציבית התשנ"ב–1992, מיום כינונה של הממשלה הבאה מס' משרדי הממשלה יצומצם ל-17 משרדים בלבד".
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
זה חשוב.
היו"ר יצחק פינדרוס
מי בעד ההסתייגות של מיקי לוי? מי מתנגד?

הצבעה מס' 21

ההסתייגות של חבר הכנסת מיקי לוי לא אושרה.
היו"ר יצחק פינדרוס
ההסתייגות נדחתה.
קריאה
- - -
היו"ר יצחק פינדרוס
עזוב אותי, אני נהנה מכל רגע, אבל למה שגית צריכה לסבול?
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
גם אני נהנה.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
יאללה, מיקי.
היו"ר יצחק פינדרוס
שגית, את מקריאה לנו ואנחנו ממשיכים.
שגית אפיק
אחרי הסעיף יבוא "יוקם צוות משרדי בו יהיו חברים מנכ"ל משרד ראש הממשלה, הממונה על התקציבים במשרד האוצר ונציג שירות המדינה, להלן – הצוות. הצוות יגבש נהלים אופרטיביים להכנת התשתית וקביעת דרך צמצום מס' משרדי הממשלה. החלטת הצוות תפורסם בתוך 90 ימים ממועד החלטה זאת".
היו"ר יצחק פינדרוס
מי בעד ההסתייגות? מי נגד?

הצבעה מס' 22

ההסתייגות של חבר הכנסת מיקי לוי לא אושרה.
היו"ר יצחק פינדרוס
ההסתייגות נדחתה.
שגית אפיק
אחרי הסעיף יבוא: "בשנים 2020 עד 2022 הממשלה תפחית מבסיס התקציב של משרדי הממשלה ויחידות הסמך שלהן את הסכומים הבאים: בשנת התקציב 2020 – 300 מיליון שקלים חדשים; בשנת התקציב 2021 – 300 מיליון שקלים חדשים; בשנת התקציב 2022 – 200 מיליון שקלים חדשים".
היו"ר יצחק פינדרוס
מי בעד ההסתייגות? מי נגד?

הצבעה מס' 23

ההסתייגות של חבר הכנסת מיקי לוי לא אושרה.
היו"ר יצחק פינדרוס
מתברר שאתם לא חושבים שלפיד בכלל הולך להיות ראש ממשלה באיזשהו שלב בשלוש שנים הקרובות, אבל בסדר. הלאה.
שגית אפיק
זכאות לגמלה – הממשלה תפעל לקדם זכאות לגמלה למי שמצוי בהכשרה מקצועית.
היו"ר יצחק פינדרוס
מי בעד ההסתייגות? מי נגד?

הצבעה מס' 24

ההסתייגות של חבר הכנסת מיקי לוי לא אושרה.
היו"ר יצחק פינדרוס
ההסתייגות נדחתה.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
למה אנחנו צריכים להקריא כל הסתייגות?
שגית אפיק
הממשלה תפעל להארכת תקופת הזכאות לדמי אבטלה לצעירים.
היו"ר יצחק פינדרוס
מי בעד ההסתייגות? מי נגד?

הצבעה מס' 25

ההסתייגות של חבר הכנסת מיקי לוי לא אושרה.
היו"ר יצחק פינדרוס
ההסתייגות נדחתה.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אפשר להקריא רק את הסעיף.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
לא.
שגית אפיק
אחרי הסעיף יבוא: הממשלה תפעל לקדם קצבת אזרח ותיק ראויה.
היו"ר יצחק פינדרוס
מי בעד ההסתייגות? מי נגד?

הצבעה מס' 26

ההסתייגות של חבר הכנסת מיקי לוי לא אושרה.
היו"ר יצחק פינדרוס
ההסתייגות נדחתה.
שגית אפיק
קצבת נכה – הממשלה תשלים את סכום קצבת אזרח ותיק לנכה.
היו"ר יצחק פינדרוס
מי בעד ההסתייגות? מי נגד?

הצבעה מס' 27

ההסתייגות של חבר הכנסת מיקי לוי לא אושרה.
היו"ר יצחק פינדרוס
ההסתייגות נדחתה.
שגית אפיק
שכר חיילי מילואים – הממשלה תקדם שכר הוגן לחיילי מילואים שעובדים במשרה חלקית.
היו"ר יצחק פינדרוס
מי בעד ההסתייגות? מי נגד?

הצבעה מס' 28

ההסתייגות של חבר הכנסת מיקי לוי לא אושרה.
היו"ר יצחק פינדרוס
ההסתייגות נדחתה. רם, אתה איתנו?
שגית אפיק
קצבת אזרח ותיק – הממשלה תקצה תקציב לטובת קצבה יחסית לאזרח ותיק.
היו"ר יצחק פינדרוס
מי בעד ההסתייגות? מי נגד?

הצבעה מס' 29

ההסתייגות של חבר הכנסת מיקי לוי לא אושרה.
היו"ר יצחק פינדרוס
ההסתייגות נדחתה.
שגית אפיק
סל שירותי בריאות – החל מתקציב 2020 הממשלה תקצה תוספת קבועה לסל שירותי הבריאות לעדכון טכנולוגיות רפואיות חדשות, תרופות, מכשור ושיטות טיפול.
קריאה
היא עושה את זה, מיקי.
היו"ר יצחק פינדרוס
מי בעד ההסתייגות? מי נגד?

הצבעה מס' 30

ההסתייגות של חבר הכנסת מיקי לוי לא אושרה.
היו"ר יצחק פינדרוס
ההסתייגות נדחתה.
שגית אפיק
החל מתקציב 2020 הממשלה תצמיד את קצבת אזרח ותיק לשכר הממוצע במשק.
היו"ר יצחק פינדרוס
מי בעד ההסתייגות? מי נגד?

הצבעה מס' 31

ההסתייגות של חבר הכנסת מיקי לוי לא אושרה.
היו"ר יצחק פינדרוס
ההסתייגות נדחתה.
שגית אפיק
הממשלה תשלם פיצויים ומקדמות לנפגעי התפרצות נגיף הקורונה החדש מקרן מס רכוש.
היו"ר יצחק פינדרוס
מי בעד ההסתייגות? מי נגד?

הצבעה מס' 32

ההסתייגות של חבר הכנסת מיקי לוי לא אושרה.
היו"ר יצחק פינדרוס
ההסתייגות נדחתה.
שגית אפיק
תקצוב חינוך מיוחד חרדי – עם כניסת חוק זה לתוקף הממשלה תקצה 17 מיליון שקלים חדשים לגני החינוך המיוחד החרדי.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
זה מה שמגיע להם, ינון.
ינון אזולאי (ש"ס)
אני בעד.
היו"ר יצחק פינדרוס
מי בעד ההסתייגות? מי נגד?

הצבעה מס' 33

ההסתייגות של חבר הכנסת מיקי לוי לא אושרה.
היו"ר יצחק פינדרוס
ספרת? ההסתייגות נדחתה.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
זה מה שמגיע להם, אז תיתנו להם, תצביעו בעד.
קריאות
- - -
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
פינדרוס, עבר.
היו"ר יצחק פינדרוס
מנהל הוועדה אמר שנדחתה, מיקי.
רם שפע (כחול לבן)
השר כץ גם בעד זה.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
איך ספרת, טמיר? הוא הצביע איתנו.
היו"ר יצחק פינדרוס
הוא הצביע איתכם, הוא אחד. מה זה?
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
גם שלמה.
שלמה קרעי (הליכוד)
אני גם הצבעתי בעד.
היו"ר יצחק פינדרוס
אני הצבעתי נגד.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
גם שלמה הצביע בעד.
היו"ר יצחק פינדרוס
רק שלמה. סליחה, רק שלמה, בוא.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
תעשה את ההצבעה הזאת עוד פעם.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אני מציע לעשות את זה עוד פעם, היא הייתה מבולגנת.
היו"ר יצחק פינדרוס
אין בעיה. בוא, מיקי. מי בעד ההסתייגות?
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
החינוך המיוחד, תחלקו לנו 17 מיליון שקל, יושב-ראש, שאול.
קריאות
- - -
היו"ר יצחק פינדרוס
מיקי. מי בעד ההסתייגות?
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
תצביעו, מה? 17 מיליון שקל לחינוך המיוחד החרדי. איזו בושה.
היו"ר יצחק פינדרוס
אין בעיה. מי נגד?
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
הלוא, אתם רוצים ליפול?
קריאה
ישראל היה עם זה.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
איזו בושה, לאן הגעתם. אין לי מילה טובה להגיד עליכם.
קריאה
מיקי, מיקי.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
לא מתנגד לזה. לא יכול להצביע.

הצבעה מס' 34

בעד ההסתייגות – 5
נגד – 6
נמנעים – אין
ההסתייגות של חבר הכנסת מיקי לוי לא אושרה.
היו"ר יצחק פינדרוס
תודה. ההסתייגות נדחתה. הלאה.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
זה הבחור שהתפרץ פה הערב, על המצפון שלכם.
שגית אפיק
סבסוד ספרי לימוד – עם כניסת חוק זה לתוקף הממשלה תקצה 400 מיליון שקלים חדשים לסבסוד ספרי לימוד לאוכלוסיות מוחלשות.
היו"ר יצחק פינדרוס
מי בעד ההסתייגות? מי נגד?

הצבעה מס' 35

ההסתייגות של חבר הכנסת מיקי לוי לא אושרה.
היו"ר יצחק פינדרוס
ההסתייגות ירדה.
ינון אזולאי (ש"ס)
תתביישו לכם, זה ספרי לימוד למשפחות מוחלשות.
שגית אפיק
הממשלה תקצה מיליארד שקלים חדשים לטובת דמי אבטלה לעצמאים ועד סוף השנה תקדם חקיקה בנושא.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
זה נכנס בתוך התקציב.
היו"ר יצחק פינדרוס
מי בעד ההסתייגות? מי נגד?

הצבעה מס' 36

ההסתייגות של חבר הכנסת מיקי לוי לא אושרה.
היו"ר יצחק פינדרוס
ההסתייגות נדחתה.
שגית אפיק
הממשלה תגביל את מס' השרים ל-18 בלבד.
היו"ר יצחק פינדרוס
מי בעד ההסתייגות? מי נגד?

הצבעה מס' 37

ההסתייגות של חבר הכנסת מיקי לוי לא אושרה.
היו"ר יצחק פינדרוס
ההסתייגות נדחתה.
שגית אפיק
עם כניסת חוק זה לתוקף תוגבל כהונת ראש הממשלה לשתי קדנציות.
היו"ר יצחק פינדרוס
מי בעד ההסתייגות?
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
נו, מה, זה חשוב.
היו"ר יצחק פינדרוס
משהו.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
מה עם החליפי? מיקי, אתה מוכן שתי קדנציות החל מעכשיו?
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אני רוצה שתי קדנציות גם הרזרבי וגם הרגיל.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
יש סיכוי שאני אתמוך בזה, שתי קדנציות החל מעכשיו.
היו"ר יצחק פינדרוס
מי נגד? שלמה, למה אתה לא מצטרף הפעם להסתייגות?

הצבעה מס' 38

ההסתייגות של חבר הכנסת מיקי לוי לא אושרה.
היו"ר יצחק פינדרוס
הפשרה הולכת להתקבל. שגית, תמשיכי.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אין בעיה, אבל כולל זאת.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אתה יודע מה, יש מצב שאפילו כולל זאת.
שגית אפיק
כהונת ראש הממשלה תוגבל לשתי קדנציות.
היו"ר יצחק פינדרוס
עשינו את זה, לא? זה אותו דבר?
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
שש שנים, ביבי, נראה לי בסדר. נגמור עוד שנתיים.
שגית אפיק
אה, סליחה. הממשלה תקצה תקציב למימון שכר לימוד.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
מיקי, אם אתה רוצה לסגור עוד שש שנים, אני יכול לגמור את הוועדה.
היו"ר יצחק פינדרוס
מי בעד ההסתייגות? מי נגד? שלמה, אתה נגד שכר לימוד? לא מתאים. הלאה.

הצבעה מס' 39

ההסתייגות של חבר הכנסת מיקי לוי לא אושרה.
שגית אפיק
הממשלה תעביר תקציב לכיסוי הגירעון בבתי החולים הממשלתיים.
היו"ר יצחק פינדרוס
מי בעד? מי נגד?

הצבעה מס' 40

ההסתייגות של חבר הכנסת מיקי לוי לא אושרה.
היו"ר יצחק פינדרוס
ההסתייגות נדחתה.
שגית אפיק
הממשלה תקצה מקור תקציבי ותקצה לסעיף התקציבי תקציב למימון 2,000 תקנים לאחיות ו-400 תקנים לרופאים מתמחים.
היו"ר יצחק פינדרוס
מי בעד ההסתייגות? מי נגד? אתה בעד או נגד, רם? רם, אתה בעד?
רם שפע (כחול לבן)
אני נגד, אני איתך.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
מסינג, לא הצבעת.

הצבעה מס' 41

ההסתייגות של חבר הכנסת מיקי לוי לא אושרה.
היו"ר יצחק פינדרוס
בסדר, הלאה.
שגית אפיק
תקודם תוכנית לאומית להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש ועם העלייה הצפויה בתחלואה עד חודש מאי 2021.
היו"ר יצחק פינדרוס
מי בעד ההסתייגות?
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
תגיד, הסתייגות לא יפה?
היו"ר יצחק פינדרוס
מי נגד? חבל על הזמן.

הצבעה מס' 42

ההסתייגות של חבר הכנסת מיקי לוי לא אושרה.
היו"ר יצחק פינדרוס
ההסתייגות ירדה. חבל על הזמן, היום, אני חייב להגיד לך, יצירתיות. הלאה.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
יש עוד הרבה?
היו"ר יצחק פינדרוס
על חצי מהם הייתי הולך בעד.
שגית אפיק
הממשלה תקדם תשלום דמי מחלה לעובד עצמאי.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
נו, מה זה, לעובדים עצמאים.
היו"ר יצחק פינדרוס
מי בעד ההסתייגות? מי נגד?

הצבעה מס' 43

ההסתייגות של חבר הכנסת מיקי לוי לא אושרה.
היו"ר יצחק פינדרוס
ההסתייגות נדחתה.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
כמה עוד יש?
שגית אפיק
ישונה המתווה להעברת תשלומים לעסקים.
היו"ר יצחק פינדרוס
מי בעד ההסתייגות? מי נגד?

הצבעה מס' 44

ההסתייגות של חבר הכנסת מיקי לוי לא אושרה.
היו"ר יצחק פינדרוס
הלאה, ההסתייגות ירדה.
שלמה קרעי (הליכוד)
חברת הכנסת וזאן, את צריכה להיות בעד הסתייגות כזאת, הבטחת לזוגות הצעירים להחזיר להם את המקדמות.
הילה שי וזאן (כחול לבן)
אל תדאג, הם יקבלו.
שלמה קרעי (הליכוד)
אה, כן?
היו"ר יצחק פינדרוס
הלאה, הלאה.
הילה שי וזאן (כחול לבן)
אל תדאגו. עובדה שהם סומכים עליי ולא עליך.
היו"ר יצחק פינדרוס
הלאה.
שלמה קרעי (הליכוד)
בוא נראה.
היו"ר יצחק פינדרוס
שלמה, שלמה, אחרי זה אתה שואל למה אני לא נותן לך לדבר.
הילה שי וזאן (כחול לבן)
- - - מחר בבוקר זה מתוקצב.
שלמה קרעי (הליכוד)
הרבה רעש - - - אבל שום דבר - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
שלמה, אחרי זה אתה שואל למה אני לא נותן לך לדבר, אתה אמור להיות קואליציה ולעזור, ואתה במקום - - -
הילה שי וזאן (כחול לבן)
- - - כן, תחכה ותראה.
שלמה קרעי (הליכוד)
אדוני יושב-הראש, לא אני ביקשתי את הישיבה הזאת בארבע לפנות בוקר, אני ביקשתי להתחיל אותה בשש בבוקר.
היו"ר יצחק פינדרוס
הבנתי.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
רם, אתה רוצה שנעשה רוויזיה או נשחרר את - - -
שלמה קרעי (הליכוד)
אז לפחות בשעה ארבע תן לנו להשחיל איזו מילה פה ושם.
היו"ר יצחק פינדרוס
הבנתי, תודה.
הילה שי וזאן (כחול לבן)
רק חבל, כדאי שזה יהיה מהותי ולא קטרוג סתם.
היו"ר יצחק פינדרוס
חשבתי שדאגת לחינוך המיוחד, רצית את זה מוקדם.
הילה שי וזאן (כחול לבן)
- - - תפרגן קצת, זה טוב לבריאות, לעור הפנים, זה עוזר.
שלמה קרעי (הליכוד)
אה, באמת? מי השיכור שעשה את זה? זה ממש אחלה פרגון.
הילה שי וזאן (כחול לבן)
זה עוזר.
שלמה קרעי (הליכוד)
כן, חברת הכנסת וזאן, מפרגנת.
הילה שי וזאן (כחול לבן)
שי וזאן בשבילך.
היו"ר יצחק פינדרוס
יושב-ראש הקואליציה, יש לך בעיות בחיים שאתה בא לפתור אותם?
שלמה קרעי (הליכוד)
מפרגנת למופת, את וכל חברי כחול לבן שלך.
הילה שי וזאן (כחול לבן)
קדימה.
היו"ר יצחק פינדרוס
תמשיכי להקריא.
שגית אפיק
מתווה תשלומי ההורים שקבעה ועדת החינוך של הכנסת ביום 17 באוגוסט 2020 יחול מיום כניסת החוק לתוקף.
קריאות
לא אישרנו עדיין כלום.
היו"ר יצחק פינדרוס
מי בעד ההסתייגות?
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
הופה.
היו"ר יצחק פינדרוס
מי נגד?

הצבעה מס' 45

ההסתייגות של חבר הכנסת מיקי לוי לא אושרה.
היו"ר יצחק פינדרוס
ההסתייגות ירדה.
ינון אזולאי (ש"ס)
איפה האוזר? דפק אותנו והלך?
קריאות
- - -
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
איך יראו את הצפרדע שבלעו - - - ההסתייגויות אם אני לא - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
מיקי את מיקי, בבקשה.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
איך אתה אומר את זה? הנה הגיע ראש הממשלה.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
בבקשה, גברתי.
היו"ר יצחק פינדרוס
מיקי, מיקי. עוד שני נציגים.
שגית אפיק
מי שהוגש נגדו כתב אישום בחשד לעבירות מרמה והפרת אמונים יימנע ממנו לכהן כראש ממשלה עם כניסתו של חוק זה לתוקף.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אתה רואה, אני רציני. מי בעד? כולם.
היו"ר יצחק פינדרוס
מי בעד? מי נגד?

הצבעה מס' 46

ההסתייגות של חבר הכנסת מיקי לוי לא אושרה.
היו"ר יצחק פינדרוס
ההסתייגות נדחתה.
שגית אפיק
הממשלה תאשר את המתווה לשוויון בנטל בנוסח שאושר בממשלה בשנת 2013.
היו"ר יצחק פינדרוס
מי בעד? לא, אתה לא בעד. אחמד, לזה אתה נגד. מי נגד? פה אתה נגד.

הצבעה מס' 47

ההסתייגות של חבר הכנסת מיקי לוי לא אושרה.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
על מה זה?
היו"ר יצחק פינדרוס
שוויון בנטל.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
רגע, לאיזה מס' הגעת, גברתי?
שגית אפיק
43.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
זה אפילו לא הגיע לחצי, בבקשה להמשיך.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
למה? כמה יש? 100?
היו"ר יצחק פינדרוס
הלאה. נו, נו, חבר'ה, חבל על הזמן.
קריאה
90 וכמה יש?
היו"ר יצחק פינדרוס
מיקי, איתך עסקים אני לא עושה, הורדתי לך את החשב הכללי ואתה לא זה.
שגית אפיק
כהונה של ראש ממשלה או סגן שר תיפסק בשל הגשת כתב אישום.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אתם מוכנים להוריד ל-9 מיליארד שקל?
רם שפע (כחול לבן)
אנחנו מוכנים.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אין לכם אומץ, הא?
היו"ר יצחק פינדרוס
מי בעד? מי נגד?

הצבעה מס' 48

ההסתייגות של חבר הכנסת מיקי לוי לא אושרה.
היו"ר יצחק פינדרוס
ההסתייגות נדחתה.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
9 מיליארד שקל, אתם מוכנים?
היו"ר יצחק פינדרוס
מיקי, אתם יכולים בחוץ לעשות התייעצות סיעתית, כחול לבן לשעבר.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
19, יאללה, מתאים, אתה רוצה ללכת על 19?
ינון אזולאי (ש"ס)
מיקי, תוריד להם 2 מיליארד ממשרד המשפטים.
היו"ר יצחק פינדרוס
נו, בואו, חבר'ה, מצב הרוח שלכם בסדר.
קריאות
- - -
שגית אפיק
הממשלה תעשה רוטציה בין ראש הממשלה המכהן בנימין נתניהו לבין ראש הממשלה החליפי בנימין גנץ בהתאם להסכמים הקואליציוניים שנחתמו ערב הקמת הממשלה השלושים וחמש.
היו"ר יצחק פינדרוס
מי בעד ההסתייגות? מי נגד?

הצבעה מס' 49

ההסתייגות של חבר הכנסת מיקי לוי לא אושרה.
היו"ר יצחק פינדרוס
ההסתייגות ירדה.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
בהקשר להסתייגות הזאת יש לי הסתייגות דומה, אני רוצה להציג אותה עכשיו.
היו"ר יצחק פינדרוס
נו.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אני מוכן להוריד את כל ההסתייגויות אם - - -
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
דקה, מיקי, אני רוצה להציג הסתייגות בקשר לזה. ההסתייגות אומרת ככה: הרוטציה בין ראש הממשלה לראש הממשלה החליפי תכובד.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אני חייב להצביע בעד.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
אני רוצה לראות איך כל אחד - - -
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
גדול.
קריאות
- - -
היו"ר יצחק פינדרוס
מעניין למה כל חברי הוועדה על הרצפה מצחוק.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אנחנו הקואליציה נגד ההסתייגות הזאת.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
נו, פינדרוס, תצביע.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
אני מבקש להצביע.
היו"ר יצחק פינדרוס
מי בעד ההסתייגות? אתה מאפשר להצביע בעד, יושב-ראש הקואליציה?
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
להרים יד. כחול לבן, אין לכם אומץ.
ינון אזולאי (ש"ס)
רגע, איתן, אני אתקזז איתך.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
איתן הצביע בעד.
רם שפע (כחול לבן)
אנחנו בעד.
היו"ר יצחק פינדרוס
אתה מוכן לתת לי גם להצביע בעד?
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
תצביע, תצביע.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
מה קורה אם זה יתקבל? לא יקרה לכם כלום.
היו"ר יצחק פינדרוס
מיקי, אני יכול גם להצביע בעד?
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
מי נגד?
היו"ר יצחק פינדרוס
מי נגד?
הילה שי וזאן (כחול לבן)
מיקי, מיקי. אני לא יכולה להצביע על זה.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
נגד. הילה, נגד. מה זה לא רוצה? לא יהיה חוק.
רם שפע (כחול לבן)
אין לזה משמעות.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
נגד.
הילה שי וזאן (כחול לבן)
מגיע לך, אני בשבילכם עושה את זה.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
רגע, רגע, אני רוצה לספור.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
זה שסופרים פה נגד זה לא משחק.
רם שפע (כחול לבן)
אני לא יודע איך לספר לך את זה, אבל זה כבר בתוך ההסכם.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
זה התקבל, יש לנו רוב.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
הפסדתם.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
אחמד, לא הצבעתי. אחמד, אני לא הצבעתי איתך על ההסתייגות הזאת.
ינון אזולאי (ש"ס)
כי אתה לא יודע מה יותר גרוע.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
אני לא רוצה שהרוטציה הזאת תכובד.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
אני רוצה להבין אותם, מה, קושניר?

הצבעה מס' 50

ההסתייגות של חבר הכנסת אחמד טיבי לא אושרה.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
לא התקבלה.
היו"ר יצחק פינדרוס
ההסתייגות הבאה.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
שפע, הצבעת? אתה נמנע?
רם שפע (כחול לבן)
אני בעד.
היו"ר יצחק פינדרוס
ההסתייגות הבאה.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
אז תצביע בעד.
רם שפע (כחול לבן)
לא הצבעתי.
היו"ר יצחק פינדרוס
הדקה לחבר'ה.
קריאה
דקה על קומיקס.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
לא קומיקס.
היו"ר יצחק פינדרוס
הקומיקס הסתיים.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
ראית את הקואליציה הזאת במערומיה.
קריאות
- - -
היו"ר יצחק פינדרוס
הבנתי. תודה רבה. תמשיכי.
קריאה
הקואליציה פשוט מאוחדת.
היו"ר יצחק פינדרוס
אני מודה לך על ההפסקה שנתת לשגית מההקראה, עכשיו אני חוזר.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
נראה לי שאולי באווירה הזו אני אעלה הסתייגות נוספת, שקובעת: שר המשפטים יפוטר. מיקי, שומע?
היו"ר יצחק פינדרוס
בצלאל, בצלאל.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
מיקי, שר המשפטים יפוטר.
היו"ר יצחק פינדרוס
בצלאל, בצלאל. בצלאל, יש תור, אנשים צריכים להגיע - - -
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
שר המשפטים יפוטר, מי בעד? אני מבקש להצביע, אדוני.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אתם יודעים שהחרדים התחייבו לחינוך המיוחד?
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
לא הבנתם מה הכוונה של ההסתייגות שלי, אני פשוט רוצה את מירי רגב שרת חוץ.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
בוא נראה איך מיקי מצביע על תפקידו של שר המשפטים. שר המשפטים יפוטר, מי בעד?
היו"ר יצחק פינדרוס
תמשיכי להקריא.
שגית אפיק
שוהה בבידוד יראו אותו כחולה בנגיף הקורונה והוא יהיה זכאי לעלות הוצאות הבידוד.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
ניסנקורן.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
מה ההסתייגות הזאת?
רם שפע (כחול לבן)
הזוי, מה זה?
היו"ר יצחק פינדרוס
מי בעד ההסתייגות? מי נגד?

הצבעה מס' 51

ההסתייגות של חבר הכנסת מיקי לוי לא אושרה.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
פינדרוס.
היו"ר יצחק פינדרוס
הלאה, הלאה.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
הנה, יושב כאן ראש אגף התקציבים, אני רציני, שנייה.
היו"ר יצחק פינדרוס
נו?
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אני מוכן להוריד הכול. יש 17 מיליון שקל, קרעי איתי בעניין הזה.
היו"ר יצחק פינדרוס
אבל התחייבו על זה כבר.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
שנייה אחת, לחינוך החרדי המיוחד.
היו"ר יצחק פינדרוס
האוצר התחייב על זה.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
לא, הם לא נתנו את זה, הם רוצים שהם יחתמו שאין להם תביעות. למה שיחתמו? שיתמודדו איתם אחר כך.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
מיקי, לפני קרעי זה היה שלי ושלך - - -
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
נכון, כי גם ערבים יש שם.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
נכון.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
כולה 17 מיליון שקל.
קריאה
ורק על תש"ף. תשפ"א זה דיון - - -
איתן גינזבורג (כחול לבן)
ואז אתה מסיר את כל ההסתייגויות?
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
כן.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
כן, כן, תגיד כן.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אני אומר כן.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
17 מיליון, זה הכול.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
זה 17.5 לדעתי, והעיקר שלא יהיו את התנאים של משרד החינוך, הם דורשים עכשיו סוף תביעות.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
התחייבתם לתת להם. התחייבתם. שאול, אפילו צלצלתי אליך.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
שאול, אתה זוכר מה אמרת אז?
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אמרת שתעשה איתם ישיבה.
שאול מרידור
אני רק אזכיר לכם, הראה לי גם חבר הכנסת קרעי את הסיכום. יש סיכום בין משרד החינוך לבין משרד האוצר שאומר שבדיוני תקציב 2020, שטרם הגיעו, עד ה-23 בדצמבר אני מניח שהם יגיעו - -
קריאה
לא יגיעו.
שאול מרידור
- - יידון הנושא הזה. זה מה שכתוב.
שלמה קרעי (הליכוד)
לא, זה ייכנס.
שאול מרידור
תקריא, אתה יכול להקריא.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
הנה, אני אראה לך.
שאול מרידור
תקריא. אז כשיהיו דיונים על תקציב 2020 נשב על זה.
רם בן ברק (יש עתיד-תל"ם)
אתה תתמוך בזה?
שאול מרידור
את זה כתבה העובדת שלי, אני עוד לא – ברגע שמתחייבים אני מסיים שם.
היו"ר יצחק פינדרוס
מיקי, לצערי הרב שאול לא קיבל את ההצעה שלך, הוא מוכן להישאר ער עוד שעה בשביל להחזיק חודשיים בבנק עוד 17 מיליון, שהוא יודע שבסוף יצאו.
שאול מרידור
אני כבר ער, התחלתי את היום שלמוחרת.
רם שפע (כחול לבן)
קרעי, אני לא יודע אם שמת לב, אבל הסיפור של דיוני תקציב 2020 נגמר, אין כזה דבר יותר. זהו, הלך, קפוט, לא קיים.
היו"ר יצחק פינדרוס
שגית, תמשיכי להקריא. אם תחליט להשתכנע תגיד לנו.
קריאות
- - -
היו"ר יצחק פינדרוס
מי בעד ההסתייגות על יום הבידוד כיום מחלה? מי נגד?

הצבעה מס' 52

ההסתייגות של חבר הכנסת מיקי לוי לא אושרה.
היו"ר יצחק פינדרוס
לא התקבל. הלאה.
שגית אפיק
יראו דמי אבטלה כנכללים בחישוב השכר המוסכם.
היו"ר יצחק פינדרוס
מי בעד ההסתייגות? מי נגד?

הצבעה מס' 53

ההסתייגות של חבר הכנסת מיקי לוי לא אושרה.
היו"ר יצחק פינדרוס
לא התקבלה.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
אני מבקש רוויזיה על הרוטציה בין נתניהו לגנץ, רוויזיה על ההצבעה.
היו"ר יצחק פינדרוס
תהיה רוויזיה. הבנתי. חשוב. הלאה.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
הוא נתן לי הצבעה מורלית.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
אני רוצה לתת לו ולה הזדמנות לחזור.
היו"ר יצחק פינדרוס
אחמד, התקדמנו. הלאה.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
אבל רשמת את הרוויזיה?
הילה שי וזאן (כחול לבן)
אני עולה להשבעה במליאה.
שגית אפיק
לבעלי עסקים קטנים תהיה זכות קדימה בהליכי פירוק.
היו"ר יצחק פינדרוס
מי בעד ההסתייגות? מי נגד? מי נגד? הילה?

הצבעה מס' 54

ההסתייגות של חבר הכנסת מיקי לוי לא אושרה.
היו"ר יצחק פינדרוס
יופי, ההסתייגות נדחתה. הלאה.
שגית אפיק
משרד הביטחון וועדת החוץ והביטחון יגבירו את הפיקוח על מצרכים ושירותים, ובפרט בכל הנוגע לציוד צבאי.
היו"ר יצחק פינדרוס
מי בעד ההסתייגות? לא נראה לי שאתה בעד. מי נגד? בוא, קושניר, אתה לא בעד ההסתייגות הזאת.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
למה לא?
היו"ר יצחק פינדרוס
משרד הביטחון יגביר את הפיקוח על האמצעים הביטחוניים שהוא רוכש?
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
למה לא?

הצבעה מס' 55

ההסתייגות של חבר הכנסת מיקי לוי לא אושרה.
היו"ר יצחק פינדרוס
הלאה. ההסתייגות נדחתה.
קריאות
- - -
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
מה, כחוק-יסוד?
איתן גינזבורג (כחול לבן)
מה? כן.
היו"ר יצחק פינדרוס
איתן, אתה רוצה לכנס את ועדת הכנסת אתה יכול, אבל בינתיים תן לה להקריא.
שגית אפיק
הפטור ממס על תשלומים ושירותים לראש הממשלה יבוטל.
היו"ר יצחק פינדרוס
מי בעד ההסתייגות? מי נגד?

הצבעה מס' 56

ההסתייגות של חבר הכנסת מיקי לוי לא אושרה.
היו"ר יצחק פינדרוס
ההסתייגות נדחתה.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
בני גנץ רואה עכשיו.
הילה שי וזאן (כחול לבן)
איך אתה דואג לו, כל הכבוד.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
יאללה, מיקי, נו.
היו"ר יצחק פינדרוס
זה לא פרסונלי, יאללה.
שגית אפיק
הממשלה תחייב את בעלי אולמות אירועים להחזיר מקדמות בשל אירוע שבוטל כתוצאה מהגבלת הפעילות.
הילה שי וזאן (כחול לבן)
מי הגיש את זה?
ינון אזולאי (ש"ס)
מיקי לוי.
היו"ר יצחק פינדרוס
מי בעד ההסתייגות? מי נגד?

הצבעה מס' 57

ההסתייגות של חבר הכנסת מיקי לוי לא אושרה.
היו"ר יצחק פינדרוס
ההסתייגות נדחתה.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
איזה מס' את, גברתי?
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
איזה מס' הסתייגות?
שגית אפיק
51.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
וכמה יש לי שם? 80 ו-?
היו"ר יצחק פינדרוס
חבל על הדיון, הדיון הזה יותר ארוך מאשר ההסתייגויות. תאמין לי, תראה איפה אנחנו נמצאים.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
זהו, הוא מוריד, נו.
היו"ר יצחק פינדרוס
אנחנו רצים קדימה.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
מיקי, תוריד. 50 ומשהו, ויש לך 80 ומשהו.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
יש לי 87?
קריאה
87.
הילה שי וזאן (כחול לבן)
יאללה, לקחת את הרוב.
שגית אפיק
הממשלה תקבע מתווה לחזרה מלאה ללימודים של תלמידי כיתות ה' ו-ו'.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
מיקי, אין לך אופי אם - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
מי בעד? מי נגד?
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אני מבקש, גברתי, להצביע הצבעה כוללת עם כל ההסתייגויות בזמן דיבור במליאה.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
בסדר. כאילו לא נפעיל את סעיף 98.
טמיר כהן
הוא מסיר. תגידו לו שאם הוא גם מסיר את כל - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
מה פתאום.
שגית אפיק
אני לא יכולה לעשות דבר כזה.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
הוא רוצה שתצביע עכשיו על הכול, מהסתייגות 54 עד הסתייגות 87 בהצבעה אחת.
היו"ר יצחק פינדרוס
מה אתה אומר? לקבל את ההצעה הזו? כן?
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
מה הבעיה?
היו"ר יצחק פינדרוס
בעלי הניסיון אומרים לקבל את זה.
רם שפע (כחול לבן)
לא צריך 98, זה לא הרבה.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
מה זה לא הרבה? יש לו לדבר.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
שגית, את ההמצאה הזאת המצאתי בחוקה וכולם אכלו אותה.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
כל אחד מהם ידבר, שפע.
קריאות
- - -
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אז תמשיכי ואני אוותר לכם על הרוויזיה.
היו"ר יצחק פינדרוס
בסדר, נו, תמשיכי, ההצעה הוגנת.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אבל אמרת שאתה מוריד.
היו"ר יצחק פינדרוס
מיקי, הוגן, ההצעה הוגנת.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אבל מה אתה רוצה, היא אמרה שאי-אפשר.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
רגע. שגית, מה הבעיה?
היו"ר יצחק פינדרוס
עזוב, אנחנו בסוף, אתה סתם.
שגית אפיק
- - -
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אז תאשרי לו.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אדוני היושב-ראש, אני מתחייב לוותר על הרוויזיה.
היו"ר יצחק פינדרוס
מיקי, תן לי לסיים את הדיון.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אז תוותר על - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
מיקי, אני מבקש ממך, בבקשה, אני לא מתערב לך בקואליציה, תן לי לסיים את הדיון.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
בסדר. אני - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
מיקי, עזוב, חבל על הזמן. תקריאי.
שגית אפיק
חוק זה מותנה ביישום ההסכמים הקואליציוניים במלואם - - - שפורסמו ערב השבעת הממשלה ה-35, ולעניין מינוי בכירים בשירות הציבורי.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
ארבע בבוקר.
היו"ר יצחק פינדרוס
מי בעד? מי נגד?

הצבעה מס' 58

ההסתייגות של חבר הכנסת מיקי לוי לא אושרה.
היו"ר יצחק פינדרוס
הרוויזיה נדחתה. הלאה. עד שהוא יגמור לדבר איתו אנחנו נסיים.
שגית אפיק
סיעת ישראל ביתנו.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
תפילי, אין בעיה.
שגית אפיק
חבר הכנסת קושניר.
היו"ר יצחק פינדרוס
חבר הכנסת קושניר עכשיו בכל מקרה. את מקריאה?
שגית אפיק
תקציב נוסף – לא יאושר תקציב נוסף בתקופה האמורה לנושאים ייחודיים.
היו"ר יצחק פינדרוס
מי בעד ההסתייגות? מי נגד? נגד. אז תרימי את היד. מה זה להרים ככה? אה, יופי.

הצבעה מס' 59

ההסתייגות של חבר הכנסת אלכס קושניר לא אושרה.
היו"ר יצחק פינדרוס
אמרת לי פעם שיש לך פה סיעה, אני לא רואה, אני רואה אותך לבד. היא לא מצביעה איתך, אתה הרמת בעד והיא לא הצביעה בעד. הלאה.
שגית אפיק
כל תקציב ייחודי שיאושר כתוספת לתקציב יאושר ברוב של 80 חברי כנסת לפחות.
היו"ר יצחק פינדרוס
מי בעד? מי נגד?

הצבעה מס' 60

ההסתייגות של חבר הכנסת אלכס קושניר לא אושרה.
היו"ר יצחק פינדרוס
ההסתייגות נדחתה.
שגית אפיק
יוקצו 400 מיליון שקלים חדשים ליישום מתווה דמי אבטלה לעצמאים.
היו"ר יצחק פינדרוס
מי בעד? מי נגד?

הצבעה מס' 61

ההסתייגות של חבר הכנסת אלכס קושניר לא אושרה.
היו"ר יצחק פינדרוס
ההסתייגות נדחתה.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
יש לי עוד, שגית, יש לי הסתייגויות שנפלו בסעיף 2 שפיצלתם.
היו"ר יצחק פינדרוס
הוא ירד, הורדנו את סעיף 2.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
אז אני מוסיף את זה עכשיו לסעיף הזה, מה זה משנה?
היו"ר יצחק פינדרוס
טוב. אתה רואה שהוא סתם, מה אתה מתחיל? עזוב.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
במקום שהיא תקריא אני אקריא, מה זה משנה? שגית, אני יכול להקריא את ההסתייגויות שלי?
שגית אפיק
יש לך פה עוד – יוקצו 400 מיליון שקלים חדשים להכרה בשווי שימוש רכב עבודה בשיעור של 100%.
קריאה
חשוב מאוד.
היו"ר יצחק פינדרוס
מי בעד? הצטרפתי להצעת חוק בעניין הזה, דרך אגב. מי נגד?

הצבעה מס' 62

ההסתייגות של חבר הכנסת אלכס קושניר לא אושרה.
שגית אפיק
יוקצו 100 מיליון שקלים חדשים להגדלת מענקים לחיילים משוחררים בשנת 2020.
היו"ר יצחק פינדרוס
מי בעד ההסתייגות? מי נגד?

הצבעה מס' 63

ההסתייגות של חבר הכנסת אלכס קושניר לא אושרה.
היו"ר יצחק פינדרוס
ההסתייגות ירדה.
שגית אפיק
הממשלה תפעל לביטול הפחתת גובה דמי האבטלה לצעירים מתחת לגיל 28.
היו"ר יצחק פינדרוס
מי בעד? מי נגד?

הצבעה מס' 64

ההסתייגות של חבר הכנסת אלכס קושניר לא אושרה.
היו"ר יצחק פינדרוס
ההסתייגות ירדה.
שגית אפיק
יוקצו 800 מיליון שקלים חדשים למתווה למען אזרחים שטרם חלפו 12 חודשים מהיום בו הפכו להיות עולים, לפיו יהיו זכאים לדמי אבטלה ללא תקופת הכשרה ועד התקופה שמיום 1 בספטמבר 2020 ועד תום התקופה הקובעת.
היו"ר יצחק פינדרוס
מי בעד ההסתייגות? מי נגד?

הצבעה מס' 65

ההסתייגות של חבר הכנסת אלכס קושניר לא אושרה.
היו"ר יצחק פינדרוס
ההסתייגות ירדה.
שגית אפיק
רצית להקריא הסתייגויות נוספות?
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
כן. יוקצו 70 מיליון שקלים חדשים למתווה סיוע לעולים יחידניים מובטלים.
היו"ר יצחק פינדרוס
מי בעד ההסתייגות? מי נגד?

הצבעה מס' 66

ההסתייגות של חבר הכנסת אלכס קושניר לא אושרה.
היו"ר יצחק פינדרוס
ההסתייגות ירדה.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
יוקצו 13 מיליון שקלים חדשים לפרויקטורים במשרד העלייה והקליטה.
היו"ר יצחק פינדרוס
מי בעד ההסתייגות? מי נגד?

הצבעה מס' 67

ההסתייגות של חבר הכנסת אלכס קושניר לא אושרה.
היו"ר יצחק פינדרוס
ההסתייגות ירדה.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
יש גם נגד מינוי של שרה.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
יוקצו 11 מיליון שקלים למשרד החינוך ולמשרד העלייה והקליטה לתוכניות חינוך פל"א ויע"ל.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
חשוב מאוד.
היו"ר יצחק פינדרוס
מי בעד ההסתייגות? מי נגד?

הצבעה מס' 68

ההסתייגות של חבר הכנסת אלכס קושניר לא אושרה.
היו"ר יצחק פינדרוס
ההסתייגות ירדה.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
יוקצו 33 מיליון שקלים חדשים למינהל הסטודנטים העולים במשרד העלייה והקליטה.
שלמה קרעי (הליכוד)
אין לך איזו הסתייגות לטובת החרדים?
היו"ר יצחק פינדרוס
מי בעד ההסתייגות? מי נגד?

הצבעה מס' 69

ההסתייגות של חבר הכנסת אלכס קושניר לא אושרה.
היו"ר יצחק פינדרוס
ההסתייגות ירדה.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
אני מוכן להצטרף להסתייגות שלך בנושא חינוך מיוחד, אבל אני רציני. וההסתייגות האחרונה – הממשלה תקיים את חוק העלאת קצבאות הנכים בפעימה כפי שהובטח על ידי שר האוצר במסגרת הדיונים עם נציגי הנכים.
היו"ר יצחק פינדרוס
מי בעד ההסתייגות? מי נגד?

הצבעה מס' 70

ההסתייגות של חבר הכנסת אלכס קושניר לא אושרה.
היו"ר יצחק פינדרוס
ההסתייגות ירדה.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
עכשיו אני. יש לי שתי הסתייגויות. אחת, שוב, מאחר שאנחנו בחוק-יסוד אחר, אז גם אותו צריך להגן מפני פסילת בג"ץ באמצעות התגברות.
רם שפע (כחול לבן)
זה כל פעם חצי מנדט.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
ולכן לאחר סעיף 2(2) יבואו סעיפים – אני מקריא.
היו"ר יצחק פינדרוס
אנחנו מקשיבים.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
מקשיבים?
קריאה
בתשומת לב אנחנו מקשיבים.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
סעיף הפוגע בסעיף אחר לפי חוק-יסוד זה יהיה תקף אם נכלל בחוק שהוא הוראת שעה ושנאמר בו במפורש שהוא תקף על אף האמור בחוק-יסוד זה. זאת ההסתייגות.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אבל מה הבנו? כלום.
היו"ר יצחק פינדרוס
הוא חוזר על הקודם, ואתה יכול להצביע איתו, זה בסדר.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
זאת פסקת התגברות.
הילה שי וזאן (כחול לבן)
זאת התגברות.
היו"ר יצחק פינדרוס
מי בעד ההסתייגות? מי נגד?

הצבעה מס' 71

ההסתייגות של חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' לא אושרה.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
אחר כך אל תבואו בטענות שזה ייפסל בבג"ץ.
הילה שי וזאן (כחול לבן)
טוב.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
עכשיו אני מבקש הסתייגות נוספת לאחר כל הסעיפים. מקשיבים?
היו"ר יצחק פינדרוס
כן.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
מיקי, אתה מקשיב? שלמה, אתה מקשיב? ככה, על אף האמור בכל דין, בתקופת הקורונה יוגבלו ההפגנות מול מעון ראש הממשלה הרשמי בהתאם לתנאים האמורים בבג"ץ 6658/93 כדלקמן: הבקשה תידון ותאושר בתנאים שייקבעו – 500 איש מבין משתתפי האסיפה יתכנסו מול מעונו של ראש הממשלה במתחם רח' עזה עד רח' בן מימון; תוקם במה ליד הבית ברח' בן מימון מס' 6; משך האסיפה יהיה בין השעות 17:30 עד 19:00; ניתן יהיה להשתמש ברמקולים כפי הנדרש להגברת – שלמה, אתה רוצה לקרוא?
שלמה קרעי (הליכוד)
צריך לשאול פה את המנכ"ל.
היו"ר יצחק פינדרוס
בוא הנה, שלמה, למה אתה מקריא לו את ההסתייגות?
איתן גינזבורג (כחול לבן)
הוא פשוט בהלם שהוא מצטט את בג"ץ.
ינון אזולאי (ש"ס)
אולי תדפיס את זה ותחלק את זה לכולנו.
היו"ר יצחק פינדרוס
האמת היא שאיתן צודק.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
זה פסק דין של אהרון ברק.
היו"ר יצחק פינדרוס
אתה בהלם. אבל איך אתה מקריא פסק דין של החבורה הזאת, תגיד לי? איך אתה עומד בזה בכלל?
איתן גינזבורג (כחול לבן)
הוא לא מאמין על עצמו.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
בקיצור, תהיה הגברה שתוגבר - - -
הילה שי וזאן (כחול לבן)
יאללה, נו, בצלאל.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
מי בעד? יאללה.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
להגברת קולו של - - -
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
בצלאל, אני חושב שאתה צריך להקריא מחדש, איבדתי את ההקשר.
היו"ר יצחק פינדרוס
הוא קיים עכשיו את הגמרא המפורשת שאומרת כל ליצנותא אסירא, בר מליצנותא דעבודה זרה.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
מי בעד?
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
רגע, לא סיימתי.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
הוא חושב על אהרון ברק.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
אני אחשוב על ההסתייגות של אחמד. מארגני האסיפה ימנו סדרנים אשר יפקחו על כך שמס' המשתתפים באסיפה - - -
שלמה קרעי (הליכוד)
המשטרה גם ככה לא יכולה לאכוף את זה.
רם בן ברק (יש עתיד-תל"ם)
בצלאל, ושתהיה הפרדה בין נשים לגברים.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
לא, זה לא כתוב בפסק הדין, רק מה שבג"ץ אמר.
שלמה קרעי (הליכוד)
זה פסק דין של בג"ץ, שכשהם רוצים הם פוסקים.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
בקיצור, הסדרנים יפקחו על כך שמס' המשתתפים באסיפה ליד מעון - - -
הילה שי וזאן (כחול לבן)
די, נו, בצלאל, מספיק.
קריאה
יאללה, תצביע.
היו"ר יצחק פינדרוס
מי בעד ההסתייגות?
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
מי בעד?
היו"ר יצחק פינדרוס
בצלאל, אנחנו מצביעים עליה. מי בעד ההסתייגות? מי נגד? אני מתנגד לכל מה שבג"ץ אומר, לכן אני מצביע נגד, בצלאל, שתדע.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
ביבי צופה עכשיו בשידור.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
אני נמנע.
היו"ר יצחק פינדרוס
אני מצביע נגד כל מה שבג"ץ אומר.

הצבעה מס' 72

ההסתייגות של חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' לא אושרה.
היו"ר יצחק פינדרוס
ההסתייגות ירדה. יש לנו עוד הסתייגויות?
קריאה
לא.
הילה שי וזאן (כחול לבן)
או את קרן ברק.
היו"ר יצחק פינדרוס
כמה הסתייגויות נשארו לנו?
שגית אפיק
שלוש. אני אנסה לקצר. סיעת יש עתיד-תל"ם וסיעת הרשימה המשותפת מציעות: תחילתו של חוק זה עם יישום החלטת ממשלה 3398 מיום 11 בינואר 2018 בנושא מבנה הממשלה.
היו"ר יצחק פינדרוס
מי בעד ההסתייגות? מי נגד?

הצבעה מס' 73

ההסתייגות של קבוצת סיעת יש עתיד-תל"ם וסיעת הרשימה המשותפת לא אושרה.
היו"ר יצחק פינדרוס
ההסתייגות נדחתה.
שגית אפיק
עכשיו יש פה מס' סעיפים שהם חליפיים לעניין התחילה, אני אגיד את כולם, אתה יכול להצביע עליהם בפעם אחת.

התחילה תהיה לאחר הקצאת תקציב לתוכניות היל"ה, קרב, חינוך מיוחד חרדי, תוכנית ממשלתית כוללת לפיתוח תשתיות, להכשרות מקצועיות, לצמצום תשלומי הורים, להפחתת שכר לימוד לסטודנטים, לאישור תקנון הממשלה הקובע את עבודת הממשלה באופן פריטטי, עם הקפאת פטור ממס שניתן לראש הממשלה עבור הוצאותיו במעונו הפרטי; לאחר הקצאת התקציב הנדרש לפעילות תוכנית רעים; לאחר תקציב הנדרש להמשך פעילותו של אגף המחקר במשרד החינוך; לאחר הקצאת התקציב הנדרש; לאחר יישום התחייבויות משרד החינוך לשוויון מלא לחינוך מיוחד - - -; לאחר העברה מיידית של 20 מיליון שקלים חדשים על ידי משרד החינוך לחינוך מיוחד מוכשר; לאחר הנחת מסקנות על שולחנה של הכנסת בסוגיית ההסכמה של ראש הממשלה לאפשר מכירת מטוסים 35F לאיחוד האמירויות; לאחר חזרתם של השרים ליצמן ושמולי בהצהרתם להגדיל משמעותית את מכסת עובדי הבניין הפלסטינים והזרים בישראל.
היו"ר יצחק פינדרוס
מי בעד ההקראה הנכבדה מאוד, ההסתייגויות שהקריאה היועצת המשפטית? מי נגד?

הצבעה מס' 74

ההסתייגות של קבוצת סיעת יש עתיד-תל"ם וסיעת הרשימה המשותפת לא אושרה.
היו"ר יצחק פינדרוס
ההסתייגויות נדחתו. רשימת ההסתייגויות שרובן כבר היו קודם, אבל חזרו על עצמן וזה בסדר גמור, נדחו.
שגית אפיק
יש לך תיקונים לסעיף 2?
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
את רוצה אולי את ההסתייגות שלא הצלחתי לקרוא?
שגית אפיק
איזו הסתייגות?
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
האחרונה שצחקתי.
קריאה
תשלח לה.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
לשלוח לך בכתב?
קריאה
שלח לה במייל.
היו"ר יצחק פינדרוס
בכתב. ואנחנו מצביעים על סעיף 2?
שגית אפיק
כן, אבל אני מבינה שתיקנתם את הניסוחים.
היו"ר יצחק פינדרוס
היה לכם כל כך הרבה זמן. תארו לעצמכם שמיקי היה מצליח להוריד את ההסתייגויות, בכלל לא היינו מצביעים היום על החוק, לפי דבריכם. חבר'ה, נו, תביאו לנו את התיקונים.
קריאה
אנחנו יכולים להקריא את ההסתייגויות?
היו"ר יצחק פינדרוס
אני מחכה להנחיות, היועצת המשפטית. חזקה עליי מנהג הוועדה שפה היועצת המשפטית קובעת, כך מנהג הוועדה.
ינון אזולאי (ש"ס)
אבל אי-אפשר להצביע, יש לו רוויזיה.
שגית אפיק
למי יש רוויזיה?
ינון אזולאי (ש"ס)
לאחמד טיבי על ראש הממשלה.
היו"ר יצחק פינדרוס
הם ביקשו רוויזיה על ההסתייגויות.
שגית אפיק
על מה עשית רוויזיה?
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
על בני גנץ.
היו"ר יצחק פינדרוס
אה, הוא אמר שהוא מוותר על הרוויזיה.
ינון אזולאי (ש"ס)
לאחמד טיבי יש רוויזיה, אי-אפשר להצביע.
שגית אפיק
באיזה שעה זה? 36 היה? באיזה שעה הרוויזיה?
קריאה
ארבע ושש דקות.
שגית אפיק
הייתה בארבע ושש דקות.
היו"ר יצחק פינדרוס
אז בארבע שלושים ושש נדון על הרוויזיה של אחמד טיבי.
קריאה
אבל הוא מוכן למשוך אותה. אם רם שפע יתחייב - - - אז זה יובא למליאה.
היו"ר יצחק פינדרוס
מיקי, אמרת שאתה מוותר על הרוויזיות.
שגית אפיק
אחת.
היו"ר יצחק פינדרוס
בארבע שלושים ושש הרוויזיה. סיימנו?
הילה שי וזאן (כחול לבן)
אני לא הצבעתי.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
זאת הבעיה.
רם שפע (כחול לבן)
טיבי, אתה היית פעם מועמד לראשות ממשלה גם באחת - - - , לא?
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
נכון.
הילה שי וזאן (כחול לבן)
טוב, בואו נצביע.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
מי המועמד שלך מחר?
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
מרצ.
קריאות
- - -
שגית אפיק
תסבירו בבקשה את השינוי בנוסח שאתם רוצים.
היו"ר יצחק פינדרוס
נציגי הממשלה, ביקשתם שינוי בנוסח, נא להסביר אותו.
שגית אפיק
אני לא בטוחה שאני מבינה אותו.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
לא הבנתי. איזה שינוי בנוסח?
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
עאידה הגישה בכתב.
היו"ר יצחק פינדרוס
עאידה הגישה בכתב רוויזיה והיא אומרת שלא הקריאו אותה.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
עאידה הגישה בכתב שלוש הסתייגויות.
שגית אפיק
עאידה הגישה שלוש הסתייגויות שלא הוקראו? הם נכנסו ברשימה המשותפת, לא?
איתן גינזבורג (כחול לבן)
כן, הביאו אותם עם תל"ם ביחד.
היו"ר יצחק פינדרוס
היא הגישה.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
היום הוגשו חדשות חוץ מזה.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
מה היום? איך היום?
היו"ר יצחק פינדרוס
בבוקר.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
היום, לא?
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
היום? כבר לא יודעת. היום, כן.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
איך אפשר להגיש היום?
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
היום בארבע.
היו"ר יצחק פינדרוס
לא היה, ברגע ששינו את הנוסח יכלו להגיש.
ינון אזולאי (ש"ס)
אתמול היא מתכוונת, כבר שש בבוקר.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
לא הבנתי.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
הכוונה לאתמול.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
אחמד, בשבוע שעבר החוק שלכם לזכויות המיעוט הערבי נפל, לא?
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
כן.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
אז אין לכם. נו, מה אתה מתפלא? נפל.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
נגד זכויות אחרות.
אייל לב-ארי
הוספנו את ההסתייגויות שסיכמנו איתך הבוקר. הגשת לנו שלוש, הוספנו שתיים.
היו"ר יצחק פינדרוס
איפה הן?
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
הגשתי.
אייל לב-ארי
הוספנו.
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
הוספתם אותן למה? למה שהוא הקריא?
אייל לב-ארי
כל מה שהוקרא כולל גם את מה שהוכנס.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
אז זה היה כולל.
אייל לב-ארי
כן.
היו"ר יצחק פינדרוס
בסדר.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
איזה שינוי יש עכשיו?
היו"ר יצחק פינדרוס
אנחנו רואים לשמוע.
שגית אפיק
אני לא יודעת, נציגי הממשלה ביקשו שינוי ואני לא כל כך מבינה אותו.
היו"ר יצחק פינדרוס
נציגי הממשלה, מישהו מכם יכול להקריא ולהסביר את השינוי?
שגית אפיק
את השינוי במספרים. נדמה לי שה-11 מיליארד היה הרעיון שלכם להכניס בצורה של מס', אז אני לא מבינה מה אתם רוצים.
אסי מסינג
אסביר את השינוי. התיקון פה בנוסח שמוצע בפניכם הוא תיקון נפרד שמתגבר על סעיף א' בסעיף 3(ב) לחוק-היסוד. העניין הוא שבמסגרת הוראות השעה, בהוראת השעה הראשונה הופרד הקרן מהחוב. לקחו את סדר הגודל של ה-480 מיליארד, שזה המסגרת הכוללת שמוצמדת מדד, עשו הפרדה בין החוב, בין הקרן לבין היתרה, והיתרה סומנה בפסקה הראשונה של 3(ב)(א)(1), שזה סכום ההוצאה הממשלתית הצמוד לשנת 2019, שאלו אותם 400 שדיברנו עליהם קודם לכן. על ה-400 האלה אנחנו מוסיפים עוד את ה-11 מיליארד, שזה מה שסוכם בוועדה.
היו"ר יצחק פינדרוס
ואת המדד.
אסי מסינג
ה-400 כוללים את המדד.
היו"ר יצחק פינדרוס
כולל המדד, נכון. נו, אז מה הבעיה?
אסי מסינג
ולכן מה שמוצע זה פשוט לתקן את סעיף קטן (א), להוסיף את פסקה (א)(1), ולהגיד שבנוסף לחלק ה-12 של ה-400 יבוא 11 חלקי 12.
היו"ר יצחק פינדרוס
בסדר, הבנתי. בסדר גמור.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
לא, זה נושא חדש.
היו"ר יצחק פינדרוס
מיקי, הבנת מה שהם עושים?
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
זה נושא חדש, בטח.
היו"ר יצחק פינדרוס
זה לא נכון. הוא אומר לך שהוא כותב את תוספת המדד, שהוא מביא אותך ל-400 במילים, הוא כותב את זה "ארבע מאות". זה לא נושא חדש, למה אתה סתם?
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
בטח שזה נושא חדש.
קריאות
- - -
שגית אפיק
אם אפשר שתקריא את זה לוועדה, בבקשה.
היו"ר יצחק פינדרוס
תקריא לוועדה. זה לא נושא חדש. אותם 411 שדיברנו עליהם לפני הדיון בוועדה, תקריא.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
אתה יודע מה, אם הם יסכימו ל-17 מיליון שקל.
הילה שי וזאן (כחול לבן)
די, נו.
היו"ר יצחק פינדרוס
הבנתי.
ינון אזולאי (ש"ס)
תקריא, יאללה.
אסי מסינג
אחרי סעיף (א1)(2)(א), 3ב(א1)(2)(א) יבוא (א1) קטן.
היו"ר יצחק פינדרוס
אני לא מצליח לעקוב אחריך, אני חייב לומר לך את האמת.
שלמה קרעי (הליכוד)
איפה זה? אסי, איפה זה?
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אין מס' 3.
היו"ר יצחק פינדרוס
אבל אם היועצת המשפטית מצליחה אז אני רגוע. את מצליחה לראות מה הם רוצים?
קריאות
- - -
אסי מסינג
3ב(א1).
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אין לי 3(א1).
היו"ר יצחק פינדרוס
אין פה 3ב(א1).
אסי מסינג
בחוק-היסוד.
שגית אפיק
בחוק-היסוד.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
חבר'ה, אי-אפשר ככה.
אסי מסינג
אקריא את הסעיף, המיקום שלו פחות - - -
קריאות
- - -
היו"ר יצחק פינדרוס
מה הם רוצים?
שגית אפיק
לא יודעת, אמרת שהבנת. אני לא הבנתי. אני לא יודעת איך הם מחלקים אותו, אני לא מצליחה להבין.
היו"ר יצחק פינדרוס
יש לך את הנוסח החדש שהם הביאו? אין לי את הנוסח החדש שהם הביאו.
אסי מסינג
אתה לא מחזיק את החוק עצמו, אתה מחזיק רק את התיקון.
היו"ר יצחק פינדרוס
אני חייב לומר לכם שאני עכשיו רואה את הנוסח, אני לא מבין מה אתם רוצים. בכנות, לא מבין מה אתם רוצים. מה חילקתם על כל חודש?
אסי מסינג
אני קורא את החוק. האפליה בחוק-היסוד, בסעיף - -
קריאה
הוא חוזר לחוק.
אסי מסינג
- - 3ב(א1)(2), אחרי פסקה (א) יבוא (א1) והוא יגיד: כל חודש מחודש ספטמבר סכום השווה לחלק ה-12 מ-11 מיליארד ש"ח, ובחודש ספטמבר סכום נוסף של 7.33 מיליארד ש"ח, שזאת התוספת מינואר עד אוגוסט. בסדר? שמונה חודשים.
היו"ר יצחק פינדרוס
הבנתי.
אסי מסינג
בסך הכול זה מסתכם ל-11 מיליארד שקל, בסדר? ו-(א2) יגיד: שר האוצר יביא לאישור הממשלה תוכנית פעולה מפורטת הכוללת בין השאר פעולות ותמיכות לשימוש בסכום ההוצאה הממשלתית הצמוד, שזה ה-400 מיליארד, ובסכום האמור בסעיף קטן (א)(2), להלן, התוכנית המפורטת לסכום ההוצאה המותרת. הממשלה תביא לאישור ועדת הכספים של הכנסת את התוכנית המפורטת לסכום ההוצאה המותרת לא יאוחר - - -
ינון אזולאי (ש"ס)
למה אתה מחלק בין ה-400 ל-11 - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
כדי שיהיה ברור – בגלל שחילקו. הבנתי, זה לא סיפור. תקרא את זה.
קריאות
- - -
אסי מסינג
זה ביחד, זה פשוט מופיע בשתי פסקאות.
שלמה קרעי (הליכוד)
אבל זה כתוב כאן, שאול, לא - - -
אסי מסינג
לא יאוחר מיום י"ח באלול התש"ף, 7 בספטמבר 2020. כל עוד לא אישרה ועדת הכספים את התוכנית המפורטת לסכום ההוצאה המותרת לא תהיה הממשלה רשאית להוציא את הסכומים כאמור בסעיף קטן (א1), שאלו אותם 11 מיליארד שקלים.
ינון אזולאי (ש"ס)
7.
קריאה
סיכמנו על ה-15.
היו"ר יצחק פינדרוס
הוא מתעקש. הגעת להסדר עם מנכ"ל משרד רוה"מ? הגעת עם רונן פרץ להסדר?
ינון אזולאי (ש"ס)
לא סגרתי.
קריאות
- - -
היו"ר יצחק פינדרוס
תגיעו להסדר עם הממשלה, עזוב, בוא.
קריאה
אי-אפשר, לא יספיקו - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
עזוב, אני על השבוע הזה לא הולך להפיל את החוק, עם כל הכבוד.
קריאות
- - -
ינון אזולאי (ש"ס)
אם שאול מרידור אמר לך שאפשר ב-7 אז נגמר.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
לא.
ינון אזולאי (ש"ס)
תשמע מה שאני אומר לך, פעם אחת תסמוך עליי. כל הזמן אני סומך עליך, תסתכל מה יצא. פעם אחת תסמוך עליי ותראה מה ייצא.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
לא יכול.
קריאות
- - -
היו"ר יצחק פינדרוס
איתן, זאת לא התייעצות סיעתית. אתם מוכנים להסביר מה עשיתם פה, מה שיניתם פה שלא היה קודם? מה היה רע בנוסח שמונח בפני הוועדה שהחלטתם לעשות את זה עם סעיפים קטנים? אני רואה שלא שיניתם כלום, את זה ראיתי, אבל אני מנסה להבין מה הרציונל בפסיקים באל"פים.
אסי מסינג
אסביר שוב. אחזור. בנוסח שהוצע בפני הוועדה הייתה התייחסות לסעיף קטן (א) בחוק-היסוד לפני תיקוני הקורונה.
היו"ר יצחק פינדרוס
נכון.
אסי מסינג
אבל בתיקוני הקורונה, בתיקון הראשון לקחנו את הבסיס של ה-400 מיליארד שקל וכתבנו אותו במפורש חלקי 12. אני מתלבש על ה-400 חלקי 12 ומוסיף את ה-11, זה הכול.
היו"ר יצחק פינדרוס
הבנתי. אז תשאיר את זה. כשאתה כותב בתקציב השנתי הקודם תכתוב מה-400. למה אתה מוצא לי עכשיו עוד חמישה סעיפים?
אסי מסינג
כי אלו הגדרות. יש בחוק הגדרות שאנחנו מוסיפים להם.
קריאה
זה הנחיות להגדרות, זה טכני, אין שם משהו מהותי.
אסי מסינג
זאת פסקה שאנחנו מתקנים בנוסף אליה, זה הכול.
היו"ר יצחק פינדרוס
שגית, את שלמה עם מה שהם אומרים?
שגית אפיק
אתה שלם עם זה? אני לא - - -
אייל לב-ארי
כן, זה מוגדר.
היו"ר יצחק פינדרוס
זה מה?
אייל לב-ארי
הם מתלבשים על ההגדרה הקיימת של סכום ההוצאה הממשלתית, זה צמוד ל-2019.
אסי מסינג
מה זה מתלבשים? זה מה - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
זה מה שביקשנו.
אייל לב-ארי
בדיוק, אז זה בעצם אומר שמתווסף על - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
וזה פלוס המדד ופלוס זה.
אייל לב-ארי
בדיוק.
היו"ר יצחק פינדרוס
אבל זה פלוס המדד.
קריאה
כן.
קריאה
פינדרוס, תשנה את התאריך.
היו"ר יצחק פינדרוס
אז תקריאו את זה לפחות, כי אם לא אנחנו לא יכולים להצביע.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
אדוני היושב-ראש, אתה בטוח שאין כאן נושא חדש?
היו"ר יצחק פינדרוס
לא.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
אנחנו צריכים התייעצות סיעתית לפני ההצבעה, לחשוב אם זה נושא חדש או לא.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
התייעצות בין סיעתית.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
מזמן אמרתי לך שאני באותה סיעה עם קושניר.
היו"ר יצחק פינדרוס
נושא חדש – הבאתם אותו נוסח, אתם עושים סתם אירוע. עזוב, הם אומרים שיותר נוח להם, לי אין שום אינטרס בזה, וליועצת המשפטית של הוועדה ולחברי הוועדה אין. הם אומרים שיותר קל להם בניסוח, אז לי אין בעיה.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
פינדרוס, תשנה את ה-7 בחודש.
היו"ר יצחק פינדרוס
אה, יש רק נושא אחד שאותו מנכ"ל ראש הממשלה ביקש, שהוא לא יכול לעמוד בתאריך של ה-7, אלא ב-15, הם ביקשו סוף החודש, הגענו לפשרה ב-15 בספטמבר. במקום ב-7 בספטמבר, 15 בספטמבר. הוא אומר שהוא לא מסוגל לעמוד בעשרה ימים.
ינון אזולאי (ש"ס)
מה זה לא מסוגל? אבל האוצר יביאו לו. אם שאול מרידור אומר לי שהוא יכול אז מה זה לא מסוגל?
איתן גינזבורג (כחול לבן)
זה שלושה שבועות, על מה הוא מדבר?
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
כאילו שאם הוא לא יעמוד יקרה משהו.
היו"ר יצחק פינדרוס
אם אני הולך עד ה-15 זה עד שלושה שבועות. אתה צודק, מעכשיו, היום כבר 24. זה לא שלושה שבועות, כבר פחות. אנחנו כבר פחות משלושה שבועות.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
היושב-ראש, לא יהיה לישיבות כסף לפני ראש השנה, באחריות.
קריאה
מה אומר ראש אגף תקציבים?
ינון אזולאי (ש"ס)
תגלגל את זה עד אחרי החגים, עזוב אותך.
קריאה
מה מרידור אומר על זה?
היו"ר יצחק פינדרוס
שגית, שאלה לי אליך. רונן פרץ אומר שהוא לא מסוגל לעמוד בזה לפני ה-15, הוא צריך להביא את זה לממשלה ולהביא את זה לפה אחרי הממשלה.
שגית אפיק
- - -
היו"ר יצחק פינדרוס
הוא צריך להביא את זה לפה עד ה-15 אחרי ממשלה. הוא אומר עד שתגיעו לוועדה, ומתי הממשלה מתכנסת, אני לא יודע כמה זמן ייקח. כמה זמן ייקח רק להגיע לוועדה ומתי הממשלה מתכנסת. גם זה ייקח זמן. אני חייב פה להגיע להבנה.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
ינון, אם זה ב-15 ישיבות לא יקבלו לפני ראש השנה.
ינון אזולאי (ש"ס)
אמרתי לו את זה. אמרתי לך את זה, ב-7 נגמר.
היו"ר יצחק פינדרוס
אני מסכים איתך, אבל מה אתה רוצה שאני אגיד?
ינון אזולאי (ש"ס)
אם ב-7 תהיה בעיה, שיבואו אלינו. תצביע על ה-7, נגמר.
היו"ר יצחק פינדרוס
אדוני יושב-ראש הקואליציה, מה אתה רוצה?
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
ב-15.
היו"ר יצחק פינדרוס
אתה רוצה עכשיו לפוצץ לי את זה בישיבות?
ינון אזולאי (ש"ס)
אז אני גם עשיתי לך פשרה, ופעם אחת מותר לך גם לסמוך. תסמוך. 7, אני יודע מה אני אומר. יש לו בעיה, שיבוא, נפתור לו את הבעיה ב-7.
קריאות
- - -
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
אני מציע שתכתבו 7, הרי אם הוא לא מביא אין פה שום סנקציה, זה מה שאמרתי על אבא של הרשל'ה. שלפחות יצטרכו להתאמץ. אם הוא יביא את זה ב-9 אף אחד לא יהרוג אותו.
היו"ר יצחק פינדרוס
אדוני היושב-ראש, אתה רואה.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
מה אתה רוצה שאני אעשה? אז אתה רוצה לעשות משהו בניגוד לעמדת הממשלה?
קריאות
- - -
ינון אזולאי (ש"ס)
מה הסיפור? אני לא מבין.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
שלוש שעות להכין ועוד שבוע לבדוק.
היו"ר יצחק פינדרוס
תשאיר את ההסתייגות למליאה, ונראה איך נפתור את זה. אני לא יכול להגיד לממשלה – אם הוא היה מבקש משהו לא הגיוני – כשהוא ביקש 31 אמרתי לו תעוף לי מהעיניים.
ינון אזולאי (ש"ס)
לא, אבל זה סתם.
היו"ר יצחק פינדרוס
יש משהו, אתה יודע שהוא לא יכול לכנס ממשלה עד שהם יגיעו להבנה, אז הם לא עושים סדר-יום אלה, זה שבועיים, הוא לא יכול להספיק. הוא צריך להביא את זה לפה אחרי ממשלה.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
ב-15 אי-אפשר. ראש השנה זה ב-18.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
אבל אתה מבין את המשמעות של זה, פינדרוס? בגלל שהם לא מסוגלים לכנס ממשלה, עד כדי כך חוסר תפקוד, אנחנו כבר כאילו השלמנו עם זה שאין תקציב ועושים פה ישראבלוף, אז עכשיו להגיע להסכמות סביב – החרגתם שאתם מרחיבים ב-11 מיליארד, תתכנסו, תסכמו על מה הכסף ותעבירו אותו לאזרחים.
קריאה
איתן, נו, חאלס.
היו"ר יצחק פינדרוס
עד ה-15.
ינון אזולאי (ש"ס)
פינדרוס, יביאו לך את זה ב-15, מה תעשה? לא תכנס את זה עד אחרי ראש השנה, אתה נכנס כבר אחרי ראש השנה לעשרת ימי תשובה, תראה שאתה מגיע לחגים ונגמר הסיפור. מה, נו באמת? שישימו את זה ב-7. יש להם בעיה שבוע? שיבואו לבקש מאיתנו.
היו"ר יצחק פינדרוס
מיקי, מה עושים? אבל אתה שומע? אין להם אפילו לדון. תן להם 12 לפחות שיוכלו לדון. מתי זה? יום ראשון. ראש השנה בשבת. מתי יום ראשון לפני ראש השנה? יום ראשון זאת ישיבת ממשלה. מתי ראש השנה? פשרה.
קריאה
ב-18.
היו"ר יצחק פינדרוס
מה יום הראשון שלפני ה-18? עזוב, שיוכלו לדון באותו שבוע, בוא נהיה פרקטיים. מה יום ראשון לפני ראש השנה?
איתן גינזבורג (כחול לבן)
13.
היו"ר יצחק פינדרוס
עד ה-13.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
אז תעשה עד ה-14, יום שני.
היו"ר יצחק פינדרוס
לא, יום ראשון שהממשלה צריכה לדון, אמרנו שנהיה הגיוניים. אני מסכים 7, אין ממשלה, בואו נהיה פרקטיים. יום ראשון לפני כן. ינון, זאת לא ישיבת ממשלה.
ינון אזולאי (ש"ס)
אתה יושב-ראש, תעשה מה שאתה רוצה, אני לא אחראי.
היו"ר יצחק פינדרוס
אני שואל אותך.
ינון אזולאי (ש"ס)
אגיד לך למה, כי אני לא מסכים לדבר הזה. פעם אחת שגם הם יסמכו עלינו, לא הכול בידיים שלהם, עם כל הכבוד. יש להם בעיה, יבואו ב-7 ויגידו: תשמע, לא הספקתי. אנחנו נגיד שאנחנו מוותרים להם עוד יומיים-שלושה, זהו. למה שזה יהיה בידיים שלהם ולא בידיים שלנו?
היו"ר יצחק פינדרוס
אני מציע ב-13.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
צריך להבין, אדוני היושב-ראש פינדרוס, אני רק אומר לך שגם כשזה עובר פה, הרי יום ראשון זה ה-13 בממשלה.
היו"ר יצחק פינדרוס
נכון.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
זה יגיע לפה ביום שני 14.
היו"ר יצחק פינדרוס
לא, זה יגיע באותו היום.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
זה לא יגיע באותו יום.
ינון אזולאי (ש"ס)
בסדר, אבל זה לא יהיה כאן.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
זה לא עובד ככה, אתה לא יכול לזמן סדר-יום של פה לפני שזה עבר בממשלה.
היו"ר יצחק פינדרוס
אבל זה לא צריך לעבור מליאה. זה צריך לעבור ועדה, לא מליאה.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
אבל גם הוועדה צריכה לקבל את זה 24 שעות מראש, יש פה תקנון לוועדה, כי צריך לעבור על זה.
היו"ר יצחק פינדרוס
נכון.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
ייקח יום שני. ואז אחר כך עוד החשב הכללי צריך להעביר את זה למשרד החינוך, וצריך להעביר את זה לאגף הישיבות, וצריך להעביר את זה לישיבות, וצריך להעביר את זה לאברכים. תבין את המשמעות.
קריאה
אתה רוצה לדחות לאחרי ראש השנה?
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
לא, אני רוצה שתתאמצו להביא את זה בשבוע שלפני.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
ה-7 היה מאוד הגיוני.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
וגם לא נעשה לכם חיים קלים בקטע הזה, זה בטוח.
שגית אפיק
שהוא יקריא את הסעיף הזה.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
תראה כמה זמן אתה מתעכב על תאריך.
קריאה
- - -
איתן גינזבורג (כחול לבן)
הבנו, אבל זה ראש השנה.
היו"ר יצחק פינדרוס
אסי, אני מציע שתקריא את הסעיף, אני מציע לחברי הוועדה להיות קשובים לסעיף הזה. והיה ואם זה נושא חדש אני לא הולך לדון על זה. אם זה לא נושא חדש - - -
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
מה אני צריך שהוא יקריא לי? זה נושא חדש.
היו"ר יצחק פינדרוס
לא שמעת. איך אתה יודע שזה נושא חדש?
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אני יודע. תקריא.
היו"ר יצחק פינדרוס
אסי, תנסה לשכנע את מיקי, כי אם לא אנחנו מצביעים על הסעיף כמות שהוא וסיימנו. הלאה.
אסי מסינג
כל חודש מחודש ספטמבר סכום השווה לחלק ה-12 מ-11 מיליארד ש"ח, ובחודש ספטמבר סכום נוסף של 7.33 מיליארד ש"ח. (א2) שר האוצר יביא לאישור הממשלה תוכנית פעולה מפורטת הכוללת בין השאר פעולות ותמיכות לשימוש בסכום ההוצאה הממשלתית הצמוד, ובסכום האמור בסעיף קטן (א)(2). להלן, התוכנית המפורטת לסכום ההוצאה המותרת. הממשלה תביא לאישור ועדת הכספים של הכנסת את התוכנית המפורטת לסכום ההוצאה המותרת לא יאוחר מיום י"ח באלול התש"ף, 7 בספטמבר 2020.
היו"ר יצחק פינדרוס
מיום ה-12 בספטמבר 2020.
אסי מסינג
מה אמרתי? אה, נפל.
היו"ר יצחק פינדרוס
13, סליחה.
אסי מסינג
הממשלה תביא לפי הצעת שר האוצר לאישור ועדת הכספים של הכנסת את התוכנית המפורטת.
היו"ר יצחק פינדרוס
לא יאוחר מהיום ה-13 בספטמבר.
אסי מסינג
לא יאוחר מיום זה וזה. כל עוד לא אישרה ועדת הכספים את התוכנית המפורטת לסכום ההוצאה המותרת לא תהיה הממשלה רשאית להוציא את הסכומים כאמור בסעיף קטן (א1).
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
יש לי הערות לסעיפים, הסעיפים לא טובים.
היו"ר יצחק פינדרוס
למה?
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
בסעיף הראשון אמרת 7 נקודה משהו מיליארד שקל.
היו"ר יצחק פינדרוס
אסביר לך מה זה.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
לא רוצה. אני רוצה שיהיה כתוב 11.
היו"ר יצחק פינדרוס
כתוב 11, תקרא את הנוסח.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
11 אני רוצה.
היו"ר יצחק פינדרוס
כתוב 11
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
הוא אמר 7 נקודה משהו.
קריאות
- - -
היו"ר יצחק פינדרוס
אסביר לך מה שהוא כתב. תקשיב, אתה יודע, לקח לי גם כמה דקות להבין מה הוא אומר. הוא אומר דבר פשוט מאוד, אנחנו לוקחים אחד חלקי 12 פלוס 11. הוא אומר: ממה ה-11 מחולקים? 7 מתחילת שנה עד סוף אוגוסט, ועוד 5 מאוגוסט עד סוף השנה, יחד יוצא 11. אתה איתי?
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
12.
קריאות
- - -
היו"ר יצחק פינדרוס
סליחה, 4. הבנת? ניסיתי להסביר לו. זה כל מה שהוא אמר לך. הבנת? זה מה שהוא כתב?
אייל לב-ארי
כן.
היו"ר יצחק פינדרוס
הוא כתב 11, הוא לא משחק לך. עזוב, אם היה משחק, תאמין לי שהייתי קופץ לפניך. לא משחק עם ה-11. לא רק שהוא לא משחק עם ה-11, הוא אומר: לפני כן יש לי 400, אל תיגע לי בו, בסדר? זה הכול.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
אדוני היושב-ראש, יש לי הסתייגות לגבי הסעיף הזה.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אתה רואה שזה נושא חדש?
היו"ר יצחק פינדרוס
אז אני מציע לכם הצעה, נוריד את זה לדברי ההסבר, כי בין כה וכה זה נמצא פה בסעיף. הם סתם - - - פה את הסיפור.
שגית אפיק
אין דברי הסבר לחוק הזה.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
אני לא מבקש נושא חדש, אני מבקש רק הסתייגות.
היו"ר יצחק פינדרוס
הסתייגות אחת לא אכפת לי, אבל אם זה נושא חדש אני לא דן בו.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אבל זה נושא חדש.
היו"ר יצחק פינדרוס
נושא חדש זה מיקי. חבר'ה, סליחה, מתנצל. אין לי מה לעשות, הוא לא מתקדם.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
משכתי את הרוויזיה.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
מיקי, אתה פוגע בשומרי הסף, תפסיק.
היו"ר יצחק פינדרוס
אני כבר דן ברוויזיה שלך.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אני לא רוצה לפגוע בשומרי הסף, אני מושך את העניין.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
הוא משך.
היו"ר יצחק פינדרוס
משרד המשפטים ומשרד האוצר.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
מה שהמשפטנים אומרים פה.
היו"ר יצחק פינדרוס
משכת. אז רק את ההסתייגות שלך, ונצביע על הסעיף.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
אני רוצה להוסיף לסעיף הזה ככה: במידה שהממשלה לא מביאה את התוכנית הפורטת לאישור הממשלה עד 12 בספטמבר 2020 תכובד הרוטציה שביקש חבר הכנסת טיבי.
היו"ר יצחק פינדרוס
מי בעד ההסתייגות של - - -
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
טיבי, זה כבר שכלול.
היו"ר יצחק פינדרוס
כבר שכלול. מי נגד?
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
נגד. קואליציה נגד.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
כחול לבן, זה בשבילכם.
רם שפע (כחול לבן)
מעריך את זה. מעריך את זה מאוד.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
מעריך ולא מצביע.
היו"ר יצחק פינדרוס
קואליציה נגד. יופי. תודה.

הצבעה מס' 75

ההסתייגות של חבר הכנסת אלכס קושניר לא אושרה.
היו"ר יצחק פינדרוס
ההסתייגות נדחתה. אני מצביע עכשיו, לפני שאני מצביע על הסעיף, על הרוויזיה של חבר הכנסת אחמד טיבי בנושא כיבוד הרוטציה.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
אני רוצה להסביר את הרוויזיה, מדובר ברוויזיה חשובה.
היו"ר יצחק פינדרוס
מאוד, אני חייב לומר לך, חבר הכנסת טיבי, מאוד.
רם שפע (כחול לבן)
בני עלה בזום והוא צופה בך עכשיו גאה. גנץ צופה בו עכשיו, מתרשם.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
אני יודע, קיבלתי ווטסאפ. אני חושב שהרוויזיה הזאת מטרתה לחזק את שלטון החוק, לכבד הסכמים, ולבדוק את עמוד השדרה של חברי כחול לבן.
ינון אזולאי (ש"ס)
סמוטריץ', תראה איך מציגים הסתייגות בלי לצחוק.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
ומצד שני את ההיצמדות בכיבוד ההסכמים של הליכוד, במיוחד של זה שיושב לימיני. ולכן אני חוזר על הניסוח שהיה של הרוויזיה, כי יכול להיות – בבקשה, חבר הכנסת שפע, אתה אחד הנמענים.
רם שפע (כחול לבן)
לאור הכבוד הרב שאני רוחש לבני גנץ ויודע כמה חשוב לו לכבד הסכמים אני מכבד את ההסכמה הקואליציונית פה. אתה מבין? כי זה רוחו של בני גנץ.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
לא. אני מביא סעיף הסתייגות שעונה - - -
רם שפע (כחול לבן)
לעומת זאת, מיקי אמור להפר את ההסכם הקואליציוני ולהצביע בעד.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
שפע, אני מביא סעיף הסתייגות המופיע בתוך ההסכם הקואליציוני ומבקש מכם להצביע עליו.
ינון אזולאי (ש"ס)
- - - שמקיימים הסכמים קואליציוניים.
היו"ר יצחק פינדרוס
מי בעד הרוויזיה?
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
פינדרוס, רגע, תסביר לו מה זה נשבע על לקיים את מה שכתוב בתורה בתחילת נדרי.
היו"ר יצחק פינדרוס
מי בעד הרוויזיה של חבר הכנסת טיבי? מי מתנגד לרוויזיה של חבר הכנסת טיבי?
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
הילה נרדמה.

הצבעה מס' 76

הרוויזיה של חבר הכנסת טיבי לא אושרה.
היו"ר יצחק פינדרוס
הרוויזיה נדחתה.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
בכוחותיי הדלים.
הילה שי וזאן (כחול לבן)
כל הכבוד.
היו"ר יצחק פינדרוס
אני מצביע על סעיף 2, כפי שהקריא היועץ הפעם לשם שינוי בניגוד להנחיות שקיבלתי, הקריא את זה היועץ המשפטי של משרד האוצר, מי בעד אישור הסעיף כפי שהוא הקריא אותו? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה מס' 77

סעיף 2 אושר.
היו"ר יצחק פינדרוס
נמנע אחד.
קריאה
שניים נמנעים.
היו"ר יצחק פינדרוס
שניים? מי היו? מי היה השני? לא היו עוד נמנעים.
שגית אפיק
תצביע על סעיף 3.
היו"ר יצחק פינדרוס
סעיף 3, מי בעד התחילה כמו שהקריאה היועצת המשפטית של הוועדה? מי בעד? מי נגד?

הצבעה מס' 78

סעיף 3 אושר.
היו"ר יצחק פינדרוס
שלושה מתנגדים. הסעיף אושר.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
רוויזיה. ס-ת-ם.
היו"ר יצחק פינדרוס
הוא משך את הרוויזיה. החוק אושר בוועדה פה אחד כמעט.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
אנחנו נגד.
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
נגד.
היו"ר יצחק פינדרוס
אה, הייתם נגד?
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
כן.
היו"ר יצחק פינדרוס
כן.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
ארבעה נגד.
היו"ר יצחק פינדרוס
ארבעה נגד. תודה.
מאיר לוין
אדוני יושב-הראש, רק הערה אחת, ברשותך, אני רוצה להפנות את תשומת הלב להנחיית היועץ המשפטי לממשלה בנושא של יישום הסכמים פוליטיים בעלי משמעות תקציבית.
היו"ר יצחק פינדרוס
אמרת את זה היום חמש פעמים, אתה יכול לחזור על זה פעם שישית.
מאיר לוין
יש לזה משמעות אופרטיבית. בעצם אנחנו נמצאים עכשיו בחקיקה שככל שיש הסכמים פוליטיים תקציביים שנוגעים לאישור הצעת החוק שאושרה הערב, אז הם כפופים לחלק ד' בהנחיית היועץ. ולכן, אם יש נציג של שר או נציג ממשלה שמודעים להסכם פוליטי הם צריכים להציג אותו הערב בוועדה או מחר במליאה. לתשומת לבכם.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אנחנו מבקשים את כל ההסכמים הפוליטיים מחר, אם לא, יש פעולת תגמול.
היו"ר יצחק פינדרוס
שום בעיה.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
תג מחיר.
היו"ר יצחק פינדרוס
למיטב ידיעתי לפחות לא היו שום הסכמים.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
גם למיטב ידיעתי לא היו.
היו"ר יצחק פינדרוס
לא היו שום הסכמים. אולי הרב גפני לפני שיצא לבית חולים עשה הסכמים, לא נראה לי. תודה רבה. להתראות מחר בוועדות. בעוד שלוש שעות יש לנו פה ועדות. תודה רבה לכולם. הישיבה נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 06:00.

קוד המקור של הנתונים