פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-ושלוש

הכנסת



2
ועדת הכספים
23/08/2020


מושב ראשון


פרוטוקול מס' 117
מישיבת ועדת הכספים
יום ראשון, ג' באלול התש"ף (23 באוגוסט 2020), שעה 13:30
סדר היום
הצעת חוק-יסוד: הכנסת (תיקון מס' 50 - הוראת שעה) (התפזרות בשל אי-קבלת חוק תקציב), של ח"כ צבי האוזר
נכחו
חברי הוועדה: יצחק פינדרוס – מ"מ היו"ר
ינון אזולאי
רם בן ברק
קרן ברק
אחמד טיבי
אופיר כץ
מיקי לוי
בצלאל סמוטריץ'
אוסאמה סעדי
אלכס קושניר
שלמה קרעי
אנטאנס שחאדה
קטי קטרין שטרית
הילה שי וזאן
מיכל שיר סגמן
רם שפע
עאידה תומא סלימאן
חברי הכנסת
צביקה האוזר
מיקי מכלוף זוהר
מוזמנים
רוני חזקיהו - החשב הכללי, משרד האוצר

אלי ביתן - סגן בכיר לחשב הכללי, משרד האוצר

שאול מרידור - הממונה על התקציבים במשרד האוצר, משרד האוצר

אסי מסינג - היועץ המשפטי במשרד האוצר, משרד האוצר

שני אורן - נציגות מנהיגות אזרחית, ארגון מנהיגות אזרחית
ייעוץ משפטי
שגית אפיק
אייל לב-ארי
מנהל הוועדה
טמיר כהן
רישום פרלמנטרי
יפעת קדם
הצעת חוק-יסוד
הכנסת (תיקון מס' 50 - הוראת שעה) (התפזרות בשל אי-קבלת חוק תקציב), פ/1741/23 כ/847
היו"ר יצחק פינדרוס
שלום חברים, צוהריים טובים. האמת שקיוויתי שהעיכוב מ-09:30 עד עכשיו יעזור להגיע להסכמה בין כמה מפלגות בבית, אבל זה לא קרה. אנחנו מקיימים היום את הדיון בהמשך לדיון שקיימנו ביום רביעי ויצאנו ממנו להפסקה בגלל אי הסכמות. אנחנו נמצאים כרגע ללא הסכמות. הייתי רוצה שבין חברי הוועדה נגיע היום להסכמה, על אף שיש בחוץ כל מיני גופים שעוד לא הגיעו להסכמה.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
לא הבנתי מה זה שווה אם הכל כפוף בסוף להסכמות בין - -
היו"ר יצחק פינדרוס
אנחנו נכין את החוק להצבעה. אם ירצו, יביאו אותו לקריאה שנייה ושלישית במליאה. אם לא ירצו, לא יביאו. נשתדל להגיע להסכמה.
שלמה קרעי (הליכוד)
יש הסכמה על איך החוק יהיה אם תהיה הסכמה?
היו"ר יצחק פינדרוס
הצענו הצעה. אני חושב שזאת אחריותנו בשביל למנוע בחירות ולמנוע כאוס.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
המושג "פשרת האוזר" זה איזה שהוא ישראבלוף שככל הנראה הולך לגזור עלינו עוד כמה חודשים של שיתוק, בלי תקציב, בלי יכולת של המדינה להתנהל כמו שצריך מול אתגרי הקורונה. הפשרה דוחה את המשבר ואולי את הבחירות לעוד כמה חודשים. זה טוב לחבר הכנסת האוזר שכנראה עדיין אין לו מסגרת פוליטית לרוץ בה, זה טוב לכחול-לבן שמאבדת חצי מהמנדטים בסקרים, וזה גם טוב לליכוד שנחלש כי אנחנו מתחזקים. דוחים את כל העניין בכמה חודשים רק בגלל כל מיני שיקולים אישיים. טוב למדינה לא ייצא מזה. יש אינטרס אחד שנשכח, וזה האינטרס של מדינת ישראל ואזרחיה.
היו"ר יצחק פינדרוס
בשביל זה הכנסנו סעיף ביום חמישי שמדבר על איך המדינה מתנהגת בשנת 2020.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
בסוף השבוע התפרסם התקציב שמשרד האוצר מצא כדי לפתור כמה מהבעיות הבוערות. אני מבקש לדעת מה כלול בזה, מה לא כלול בזה. אני מבקש לדעת מה כלול בנוסחה של קצב גידול האוכלוסייה פלוס מדד. חבר הכנסת האוזר העלה את הספרייה הלאומית, את תנועות הנוער, את הגרעינים התורניים, את תקציבי החמד, את תקציב הישיבות, את תקציב החינוך המיוחד במוכר שאינו רשמי. חברת הכנסת עאידה תומא סלימאן העלתה בשבוע שעבר את המעונות לנשים מוכות. אני רוצה לוודא שבחצי שנה הזאת כל מה שחשוב יכול לתפקד. הצעתי נוסחה שאומרת שכל מה שתוקצב ב-2019 יתוקצב השנה באותו היקף.
היו"ר יצחק פינדרוס
איפה זה חסר לך בנוסח?
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
פה זה לא כתוב. פה כתוב שמגדילים את האחד חלקי 12 בקצב גידול האוכלוסייה. אם תהיה אמירה שכל מה שפעל ב-2019 ימשיך לפעול ב-2020, וכמובן נצטרך להוסיף לזה גם את החינוך המיוחד במוכר שאינו רשמי שהייתה התחייבות של משרד האוצר על 20 מיליון שקל כאן בוועדה - אני מוכן לחיות עם זה.
היו"ר יצחק פינדרוס
זה מה שאמור להיות בסעיף הזה. אני אוודא עם היועצת המשפטית ועם אנשי האוצר שזה נמצא בסעיף הזה, שאת כל מה שבוצע ב-2019 אפשר יהיה לבצע ב-2020.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
באותו היקף.
היו"ר יצחק פינדרוס
זה מה שצריך להיות פה בפנים.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
זה לא מה שכתוב כאן.
היו"ר יצחק פינדרוס
אל תכניסו בסיפור הזה התחייבויות של האוצר. אני מציע שבדיון נפרד יהיה כל מה שמעבר ל-2019. אני מכיר את המלחמה של שלמה קרעי על החינוך המיוחד, אבל אם נערבב פה דברים לא נצא מזה.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
כולל תנועות הנוער.
היו"ר יצחק פינדרוס
אם תנועות הנוער, למשל, קיבלו 200 שקל ב-2019, אני רוצה לוודא שב-2020 הם מקבלים 200 שקל מינוס שמונה אחוז על חודש דצמבר.
אסי מסינג
ההצעה הזאת כלל לא תואמה עם הממשלה, היא לא עברה ועדת שרים בהתאם למקובל. זה מסוג הדברים שאמורים לבוא כהצעת חוק ממשלתית.
היו"ר יצחק פינדרוס
היית בדיון ביום רביעי?
אסי מסינג
נציגי היה פה.
היו"ר יצחק פינדרוס
נציגך לא העביר לך את מה שנאמר פה בדיון. הסיכום של הדיון ביום רביעי היה שתשבו ותגיעו לנוסחה. האם ישבתם?
אסי מסינג
ההצעה קובעת שעד 3 בדצמבר 2020 הממשלה יכולה לפעול לפי אחת משתי דרכים. הדרך הראשונה היא להגדיל את התקציב ההמשכי הקיים לפי קצב גידול האוכלוסייה.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
כמה זה באחוזים?
אסי מסינג
האלטרנטיבה אומרת שהממשלה תגיש הצעת תקציב לממשלה ותפעל על פיה, בין אם היא אושרה בכנסת, בין אם לאו.
היו"ר יצחק פינדרוס
זה לא מה שכתוב פה.
אסי מסינג
זאת הפסקה השנייה שכתובה כאן. הדבר הזה מנוגד לעיקרון שקיים בסעיף 3 לחוק היסוד, לאותו חוק יסוד שאנחנו מבקשים לתקן, שאומר שתקציב המדינה ייקבע בחוק תקציב שמאושר על ידי הכנסת, ויכלול את ההוצאות הצפויות והמתוכננות של הממשלה. עוקפים כאן את הדבר הזה באמצעות יצירת מנגנון חדש - מנגנון שמדבר על תכנית מפורטת שיביאו לאישור ועדת הכספים של הכנסת, לא לאישור המליאה. באופן הזה מייצרים מתכונת של אישור תקציב.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
הבעיה שלך היא עם הפסקה השנייה. אני מציע להצמיד את זה למה שהיה ב-2019, שכל מה שעבד ב-2019 ימשיך לעבוד ב-2020. הבעיה שלך היא עם הסעיף השני.
אסי מסינג
ההצעה שאומרת לקחת את תקציב 2019 ולבצע אותוas is מנוגדת לסעיף 3(ב) של חוק היסוד ולאופן שבו מנוהל תקציב ממשלתי באופן רגיל. יש גם הנחיית היועץ המשפטי לממשלה בכל מה שקשור להסכמים פוליטיים-תקציביים, בכל מה שקשור ליישום הסכמים קואליציוניים. בכל פורמט שהוא יצטרכו ליישם את הנחיית היועץ שכוללת את האופן שבו מוצגים הסכמים קואליציוניים והסכמים פוליטיים-תקציביים, איפה הם מוצגים, כתנאי למה.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
מה פה קואליציוני? אם אנחנו מגיעים להסכמה בין הקואליציה לאופוזיציה, שום דבר הוא לא קואליציוני.
היו"ר יצחק פינדרוס
כל מה שהיה ב-2019 זה פיילוט קואליציוני שהצליח. זה מה שחברי הכנסת רוצים.
שגית אפיק
מספר פעמים כבר היינו בתקציב של אחד חלקי 12 לתקופה שעולה על חצי שנה. הוועדה קיימה לגבי העניין הזה חמישה דיונים לפחות. בישיבות האלו עלו כל מיני פתרונות של קבע למצבים האלה. אחת ההצעות שעלתה היא ההצעה שמופיעה כאן בפניכם: שכאשר המדינה מתנהלת עם תקציב של אחד חלק 12 לתקופה ארוכה, החשב הכללי יפעל לפי סדרי העדיפויות שמופיעים בחוק, וביתרת הסכום הוא יכול להתייחס לשינויים תקציביים. ההצעה מבחינה בין שני מצבים: מצב אחד, עד לאישורה של הצעת תקציב על ידי הממשלה. עד אישורה של הצעת תקציב על ידי הממשלה תוגדל המסגרת שלפיה תחושב המנה של האחד חלקי 12 מידי חודש, בין אוגוסט לדצמבר. ההגדלה שמוצעת כאן היא הגדלה של שניים וחצי אחוז. ההגדלה מורכבת מהגדלה של מדד המחירים לצרכן, פלוס מדד גידול האוכלוסייה. מדד גידול האוכלוסייה הוא מדד רלוונטי מאוד.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
שניים וחצי אחוז על כל השנה?
שגית אפיק
על כל השנה.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
כמה זה בכסף?
היו"ר יצחק פינדרוס
תשעה מיליארד.
שגית אפיק
עד הגשת הצעת חוק תקציב יש הגדלה חודשית של האחד חלקי 12. אין פה שינוי בסדרי החלוקה, החשב הכללי ימשיך לעבוד כפי שעבד עד כה. מה שקרה בזמנו, למיטב זכרוני, זה שהחשבת הכללית שינתה את סדרי העדיפויות של האחד חלקי 12 בהתאם להצעת חוק תקציב שאושרה בממשלה.
צבי האוזר (דרך ארץ)
זה היה שיקול דעת של החשבת הכללית.
שגית אפיק
זה נעשה בלי שזה נקבע בחוק. מי שנפגע מהעובדה שהממשלה עוברת לעבוד לפי סדרי עדיפויות של הצעת תקציב שאושרה רק אצלה, עדיין לא בכנסת, זו הכנסת, זו לא הממשלה, זה לא משרד האוצר.
צבי האוזר (דרך ארץ)
אם החשבת נהגה כך, מדוע צריך להכניס את זה עכשיו בחוק?
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
אם אנחנו מכניסים את זה בחוק, זה אומר שאנחנו עכשיו קובעים שברגע שהממשלה אישרה את הצעת חוק התקציב אצלה לא צריך להביא אותה לכנסת. מה שחשוב זה החלק הראשון שמגדיל את סך כל המסגרת. עוד לא שמענו אם הכסף הזה ישמש למה שאבד בתקנות מסוימות ב-2019.
שגית אפיק
אני מציעה שהממשלה תאשר תכנית מפורטת בה תיקבע החלוקה של הסכומים, ושהתכנית תובא לאישורה של ועדת הכספים. אתם יכולים להוסיף שכל שינוי וכל חריגה ב-15% מהתכנית יובאו לאישורה של ועדת הכספים. באופן הזה תהיה לכם שליטה טובה יותר על הדברים, יהיה פיקוח פרלמנטרי מסוים.
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
השניים וחצי אחוז כוללים את העודפים שיועברו משנת 2019 לשנה הזו?
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
מאחר ועוד לא באמת עובר תקציב מדינה בצורה מסודרת, אני מציע שהאישור בוועדה יהיה בהסכמה של שני שליש מחברי הוועדה, שזה דבר שידרוש מכולנו להגיע להסכמות.
רוני חזקיהו
המצב כיום שונה מהמצב שהיה ב-2015. מה שהיה ב-2015, מעבר לעובדה שכבר היה תקציב שהוגש ועוד לא אושר, זה שהיה עודף לחשבת הכללית של כמה מיליארדים לעומת הצרכים. התקציב השנה, של 2020, הוא קצר בלפחות עשרה מיליארד מהטייסים האוטומטיים שישנם בהסכמים. יש לנו 400 מיליארד לעומת צרכים שמסתכמים סביב ה-415 מיליארד.
ינון אזולאי (ש"ס)
אתה אומר שהבעיה כרגע היא טכנית, היא לא משפטית.
רוני חזקיהו
לא טכנית. בחוק יש את הסעיפים שאומרים איך מותר לך לשלם, מה סדרי העדיפויות. בסיפה של החוק כתוב: "ככל שנותר לך". פה לא נותר. אם לא נותר, אין מה לחלק.
שגית אפיק
אם תהיה הגדלה, לא תגיע לסיפה של הסעיף?
רוני חזקיהו
אני לא יודע מה ההגדלה. לפי איך שאני קורא את ההצעה שמונחת על השולחן, התוספת על הגידול של האוכלוסייה תהיה רק לחודשים שנותרו.
שגית אפיק
הכוונה היא מתחילת השנה.
רוני חזקיהו
אם זאת הכוונה, מדובר בסדר גודל של שבעה מיליארד. אנחנו הבנו שמדובר בסדר גודל של שלושה מיליארד.
היו"ר יצחק פינדרוס
אנחנו מדברים על שמונה מיליארד.
רוני חזקיהו
אנחנו נמצאים במצב שאנחנו מקצצים למשרדים על מנת להתכנס ל-400. אם נגדל במידה כזו או אחרת, אולי נפחית את הקיצוצים. לבוא ולהגיד שניקח את כל הסכום היום וניתן לממשלה להחליט איך לחלק אותו, זה לא בהכרח תואם את החוק ואת איך שאנחנו מבינים את החוק.
צבי האוזר (דרך ארץ)
האם החלת הקצב האוטומטי היא האופציה היחידה? יש היגיון בעובדה שאוכלוסייה גדלה.
רוני חזקיהו
אנחנו מוכנים לכל תרחיש. אנחנו נדע לסגור את השנה ב-400, אבל יהיה קשה מאוד. אם תהיה הגדלה של עוד כמה מיליארדים, נדע להתכנס לפי הכללים שקיימים בחוק. אנחנו לא לוקחים את יתרת התקציב מעכשיו ועד סוף השנה ואומרים לממשלה: אם תביאי החלטה, נחלק אותם. עם זה יש לי בעיה.
צבי האוזר (דרך ארץ)
בזה אני מסכים איתך. אנחנו צריכים לעשות הסדר ביניים בין הטייס האוטומטי לקצב האוטומטי.
שלמה קרעי (הליכוד)
בשביל מה אנחנו צריכים תקציב 2020? למה שבחוק הזה לא נקבע שזה התקציב של 2020?
היו"ר יצחק פינדרוס
אתה לא מצפה שאני אענה לך.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
במידה וההגדלה הזאת מאושרת, מה יהיה המקור של הכסף? מאיפה אתם הולכים להביא את הכסף הזה? מאיפה מביאים עוד שבעה, שמונה, עשרה מיליארד שקלים לצורך ההוצאה הזאת? איך תתנהגו עם העודפים של שנה שעברה?
היו"ר יצחק פינדרוס
מגדילים את הגירעון.
שאול מרידור
תקציב המשכי אומר שעד שהריבון לא נתן לממשלה את הסכמתו, הממשלה מתנהגת במשורה ובזהירות בכל מה שהיא מוציאה. אנחנו מנסים למצוא היום כל מיני פתרונות לבעיות אחרות, אבל המהות של החוק היא זאת. הדבר הנכון לעשות הוא להרחיב את החוק במידה המינימאלית. הדבר שצריך לקרות הוא הגשת תקציב מדינה, אין איך לברוח מזה, זו הדרך הנכונה, זו דרך המלך. יש הרבה מאוד תלאות שהכסף יצטרך לעבור עד שהוא ייצא. הרעיון מאחורי החוק אומר שמוציאים רק את מה שחייבים להוציא.
היו"ר יצחק פינדרוס
אם תצליח לשכנע את השר שלך להביא לממשלה תקציב, נשמח לדון על זה פה. כל זמן שזה לא קורה ועדת הכספים צריכה לקחת אחריות על הכאוס שקורה במדינה.
שאול מרידור
אני לא בא בטענות לאף אחד - לא לשר שלי, לא לממשלה, לא לכנסת, אני רק אומר מה התהליך הנכון, מה החוק כיוון אליו. תקציב המשכי הוא תקציב שמתבסס על מזומן בלבד, בעוד שתקציב מדינה רגיל מדבר גם על התחייבויות. עודפים בהקשר של תקציב המשכי זה דבר לא טריוויאלי, כי החוק אומר לחשב הכללי: יש לך גג, אל תעבור את הסכום הזה. העניין של מזומן בתקציב המשכי הוא יותר רלוונטי.
היו"ר יצחק פינדרוס
מה שאתה אומר לנו זה שאם אנחנו רוצים שהעודפים ייכנסו, שלא נגדיר רק 2.4%, שנגדיר 2.4% פלוס 2% מהעודפים.
שאול מרידור
כל שנה אני מנצל עודפים של שנה קודמת ואני מייצר עודפים לשנה הבאה. ההוצאה שלי, אם אתם מסתכלים על המספרים בשנים האחרונות, היא סביב ה-100%. קצב ייצור העודפים שלי כמעט זהה לקצב הניצול.

חבר הכנסת סמוטריץ', אי אפשר לקחת את תקציב 2019 ולעשות קופי פייסט, ואני אתן דוגמה. בשנה שעברה נתנו מענק לאינטל שלא ניתן אותו השנה, ואילו על פרויקט תחבורתי ששר התחבורה קידם מאוד מהר צריך להוציא יותר ממה שהוציאו עליו בשנה שעברה. כל תקציב נבנה על בסיס מה שהיה בשנה הקודמת ועל בסיס הרבה מאוד צרכים שנובעים מההתנהלות השוטפת של הממשלה.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
איזו נוסחה אתה רוצה להציע?
שאול מרידור
המדרג שבו נוציא יהיה קודם חוק ואמנה, אחר כך שכר, אחר כך חוזה, ורק בסוף על סדרי עדיפויות שאינם הדברים האלה.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
האם 15 מיליארד יספיקו לכל הדברים?
שאול מרידור
הרבה פחות. 15 מיליארד היו חסרים כשהתחלנו את השנה. אם לא היינו עושים את העבודה שלנו, היו חסרים עכשיו 15 מיליארד. הרבה מאוד דברים, לאור המנגנונים, לאור זה שהמדינה מאוד נזהרה בהוצאות, ירדו מההוצאות במהלך השנה.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
צריך להבין מה זה אומר. כשאתה אומר שחסכתם בהוצאות, זה אומר שלא תקצבתם תנועות וארגוני נוער, שלא תקצבתם - -
היו"ר יצחק פינדרוס
כל הנושא של התמיכות, שזה ארגוני הנוער, מעונות לנשים מוכות, ישיבות, ספרייה הלאומית, לא יהיה מבחינתך ב-2020. תגיד לי בכמה כסף מדובר אם זה כן יהיה.
שאול מרידור
אין ספק שהעלאה של הסכום תיתן פתרון לכל הדברים האלה, אבל היא לא תיתן פתרון להרבה דברים אחרים. לא ייצאו, למשל, פרויקטים חדשים בתחבורה.
היו"ר יצחק פינדרוס
לא דיברתי על פרויקטים חדשים.
שאול מרידור
ברור שאם הסכום הזה יותר גבוה, כמות הדברים שאפשר לפתור היא יותר גדולה. אתה שואל שאלה פרטנית על המנגנון. המנגנון לא משתנה בחוק. המנגנון בחוק אומר: היות ומדובר בתקציב המשכי בממשלה שלא קיבלה אישור על תקציב, החשב הכללי יצטרך קודם כל לשקול מה חוק, מה אמנה, מה הסכם, ורק בסוף יישארו הדברים האחרים שלגביהם יהיו שיקולים כמו בשנה רגילה. את המנגנון עצמו, כל עוד נשארים עם תקציב המשכי, לא שיניתם.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
למעט הסעיף השני שכן משנה.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
איך אתם הולכים לממן את ההגדלה?
שאול מרידור
אנחנו נמצאים בגירעון די גבוה. אני מניח שהגירעון הזה, ככל שיוחלט להגדיל, יגדל. אין לממשלה כוונה להעלות כרגע מיסים.
רם בן ברק (יש עתיד-תל"ם)
הדילמה הזאת היא לא ייחודית לישראל.
שאול מרידור
היא נכונה לתקציב רגיל כמו לתקציב המשכי.
שני אורן
אנחנו מטפלים באלפי ארגונים. אם אמר פה קודם ראש אגף תקציבים שהם עוסקים רק בדברים חיוניים, אז שיגיד מה הם הדברים החיוניים. חלוקת מזון, סיוע לזקנים, טיפול בנשים מוכות, נוער בסיכון – אלה דברים חיוניים מאוד שהממשלה מעבירה לגורמים של החברה האזרחית כדי שיפעילו אותם. חלק מהגורמים האלה מקבלים תמיכות והתקשרויות מהמדינה. הגורמים האלה קיבלו רק 40% מהתמיכות. אנחנו אלה שצריכים לשלם שכר לאנשים ולהפעיל את הפרויקטים בתזרים גרעוני. עכשיו העסק נעצר, אין לנו כסף לשלם, הארגונים קורסים לגמרי, כי החשב הכללי הגביל את ההוצאה ל-70%. בתקנות התקציביות שלנו לפני שנה היה 100%. צריך להגיע ל-100% כדי להפעיל את הפרויקטים החיוניים שהממשלה מטילה עלינו. הכסף שקיבלנו ב-2020 על 2019 זה כסף שהיינו זכאים לו, זה חובות של המדינה לארגונים, למלכ"רים. הכסף הזה נגרע מתקציבנו ב-2020. זה מוריד סדר גודל של כמעט מיליארד שקל מכל הארגונים השונים. הכסף היה תקוע ב-2019 בגלל החלטה מינהלית. אין שום בעיה שיעבירו את הכסף הזה. אין בעיה שייקחו את המקדמות וישימו אותן על 100%. אין שום בעיה שיחריגו את זה מהמסגרת התקציבית כמו שהחריגו דברים אחרים.
רם שפע (כחול לבן)
אף אחד לא התייחס עד עכשיו לשאלה של המקדמות שהן כרגע ב-70%. הם צריכים את ה-100%. גם ככה הם חיים בלי התוספת.
רוני חזקיהו
המקדמות יכולות להגיע עד 70%. למרות הבעיה בתקציב ההמשכי, נתנו הוראה להפעיל את ה70% האלה, וזה על בסיס ההנחה שעם הזמן נתקדם ויהיה לנו תקציב. להעביר את ה-70% ל-100% זו אחת הדרכים שכנראה נצטרך לעשות, אבל זה מתוך הנחה שיהיו לנו מכסות במסגרת אותם הסדרים שמדברים על הגדלה. צריך להבין שהמשמעות של ההגדלה של המקדמות מ-70% ל-100% היא כשלושה מיליארד שקלים. ככל שנבין איזה סכום עומד בפנינו כרגע, איזה סכום תאשר הממשלה, הוועדה והכנסת, ניקח את הדבר הזה ונרצה לקדם אותו קדימה.
רם שפע (כחול לבן)
מה קורה אם אנחנו לא מגיעים לסיכום?
רוני חזקיהו
אם התוספת תהיה מיליארד שקל, לא אוכל להגיע לדברים.
ינון אזולאי (ש"ס)
אם אנחנו מגדילים ב-2.5%, השלושה מיליארד כלולים בפנים?
רם בן ברק (יש עתיד-תל"ם)
למה 2.5%?
ינון אזולאי (ש"ס)
זה לא בא מהאוויר, זה בא בגלל הגידול באוכלוסייה, בגלל המדד.
רם בן ברק (יש עתיד-תל"ם)
אנחנו נמצאים במשבר הכי גדול מאז שקמה המדינה הזאת.
רוני חזקיהו
בהנחה שהכל נשאר כמו שהיה, קרי, שאנחנו עובדים לפי החוק הקיים, שאנחנו עובדים לפי מה שהחשב הכללי מתעדף ואף אחד לא מנחית עליו תעדופים - אנחנו נשתדל לעמוד בדבר הזה.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
מה עם תקציבי החמד שהם לא בתמיכות אלא בהרשאות שלאורך השנים תמיד היו?
רוני חזקיהו
אני לא יודע לענות פרטנית על כל דבר ודבר, אבל נושא חמד נדון, אנחנו יודעים את הסכומים שצריכים שם. ככל שיתפתח פה מהלך על הגדלת הסכומים שעומדים לרשותנו, גם הנושא הזה יהיה על סדר היום.
היו"ר יצחק פינדרוס
כמה כסף חסר לך אם אנחנו רוצים לעמוד בתכניות של 2019?
רוני חזקיהו
אני לא יודע. צריך לזכור שהקורונה תוקצבה בסכומים גדולים מאוד. חלק מהתקציבים התפנו בגלל הקורונה, חלק נוספו. אנחנו יודעים שהצרכים לא השתנו, הם עומדים על סדר גודל של 413,414,415. אנחנו רוצים להתכנס ל-400.
היו"ר יצחק פינדרוס
אם הוועדה תגדיל את התקציב ל-415, זה ייתן לך את הכלי לעמוד בפרויקטים קיימים?
רוני חזקיהו
פחות או יותר.
הילה שי וזאן (כחול לבן)
צריך, בלי קשר לאחוז שיינתן, שהמקדמות יוגדלו מ70% ל-100%. אסור שזה ייגזר מהשניים וחצי.
אסי מסינג
יש ערבוב בין השאלה של המקדמה לשאלה של תקציב שמוקצה לתמיכה. אלה שני דברים שלא בהכרח צריכים להיות זהים. את עניין המקדמה אפשר להפוך להיות תשלום מלא.
היו"ר יצחק פינדרוס
מה צריך לעשות בשביל שהמקדמות יגדלו מ-70% ל-100%?
רוני חזקיהו
החשב הכללי צריך לאשר את מבחני התמיכה, כאשר זה כפוף לתקציב.
אסי מסינג
המעבר מ-70% ל-100% תמיכות זה המעבר מתקציב המשכי לתקציב מדינה מלא.
היו"ר יצחק פינדרוס
מה קורה בהינתן שלא עובר תקציב מדינה עד ה-3 בדצמבר?
אסי מסינג
מה שאתם מבקשים כרגע זה לדון בשאלה: איך מקצים את מלוא התמיכות במסגרת התקציב ההמשכי לפי התקציב שהיה שנה שעברה. המשמעות כרוכה בהגדלת התקציב ההמשכי.
היו"ר יצחק פינדרוס
איך עושים שזה לא יהיה 70% אלא 100%?
אסי מסינג
חלק מהכסף שמוקצה למבחני תמיכות נעוץ בהסכמים קואליציוניים, בהסכמים פוליטיים-תקציביים.
היו"ר יצחק פינדרוס
הוא לא קואליציוני.
אסי מסינג
כדי להגדיל את הסכום בחלק ממבחני התמיכה, תצטרכו לקבל החלטות ממשלה בהתאם להנחיית היועץ המשפטי לממשלה בדבר יישום הסכמים קואליציוניים ופוליטיים.
היו"ר יצחק פינדרוס
לא היה הסכם קואליציוני. אם ב-2010 הנושא של מניעת אלימות במשפחה היה קואליציוני, גם ב-2020 הוא קואליציוני?
אסי מסינג
מה המשמעות של הסכם קואליציוני?
היו"ר יצחק פינדרוס
אני מדבר על להעתיק את 2019. הגענו להסכמה להעתיק את 2019.
הילה שי וזאן (כחול לבן)
בסמכותו של החשב הכללי להורות על תשלום 100% מקדמות.
צבי האוזר (דרך ארץ)
70% זה נוהל שר האוצר.
היו"ר יצחק פינדרוס
זה נוהל שיאיר לפיד עשה כשלא היה תקציב ב-2015. שם גם היה תיאום קואליציוני? חבר'ה, אתם סתם זורים חול בעיני אנשים.
צבי האוזר (דרך ארץ)
בהחלטה על 70% יש סבירות בימים רגילים. אותו שר אוצר יכול לבוא ולהגיד: אני לא נותן 100%, אני נותן 95%.
אסי מסינג
השאלה מה גובה התקציב שמוקצה למבחני תמיכה מסוימים.
היו"ר יצחק פינדרוס
מה שהיה ב-2019.
אסי מסינג
להגיד שמה שהיה ב-2019 הוא מה שיהיה ב-2020 - לא ניתן ליישום.
היו"ר יצחק פינדרוס
למה ב-2015 האוצר הסכים להעלות מ-40% ל-70%?
אסי מסינג
הליך התקציב הוא הליך של קביעת סדרי עדיפויות שהממשלה קובעת והכנסת מאשרת. זה ההליך המשמעותי והכי גדול במהלך השנה. אפילו הפסיקה קובעת עד כמה חשוב שיהיה תקציב אחת לשנה. עכשיו אתם מבקשים להחליף את שיקול הדעת - -
היו"ר יצחק פינדרוס
אני רוצה שמה שהיה ב-2019 יהיה עד ה-3 בדצמבר לפחות.
אסי מסינג
אתה רוצה לעקוף מספר דברים שנמצאים בבסיס הדיון החוקתי, שאלה סדרי העדיפויות שנקבעים בממשלה ומאושרים בכנסת. חלק מסדרי עדיפויות זה עצם הקצאת הכספים הקואליציוניים.
היו"ר יצחק פינדרוס
אין תקציב קואליציוני השנה.
אסי מסינג
אין דבר כזה שאין.
היו"ר יצחק פינדרוס
הרי הקואליציה מורכבת ממפלגות שלא היו בפעם הקודמת.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
אם מדובר בתקציב על שינויו, אז תקציב על שינויו כולל בתוכו סדרי עדיפויות של הקואליציה הקודמת. מה שאנחנו עושים פה זה מורידים את הלחץ מהממשלה הכושלת הזאת מלקבל תקציב. אני מבקש שנפעיל לחץ על הממשלה לקדם תקציב, לא להתעסק בלהגדיל באחוז וחצי או בשניים וחצי אחוז.
רם בן ברק (יש עתיד-תל"ם)
מה שאנחנו עושים פה, במידה ונצביע על השינוי הזה, זה קובעים שלמדינת ישראל לא יהיה תקציב במשך שנה לפחות. צריך לתת לממשלה שבועיים מקסימום כדי להציג תקציב. אם היא לא מסוגלת להציג תקציב בעוד שבועיים, צריך לפזר את הכנסת.
רם שפע (כחול לבן)
אנחנו בוחרים בין בחירות גרועות, לא בין אידיאות. כשאתה בוחר בין בחירות גרועות, אתה צריך להחליט מה הכי פחות גרוע. האם יש מניעה משפטית להחליט מחר בבוקר שמשנים את גובה המקדמות מ-70 ל-97?
אסי מסינג
השאלה היא לא גובה המקדמה, השאלה מה גובה התקציב.
רם שפע (כחול לבן)
אם אין תקציב.
אסי מסינג
אלו שתי שאלות נפרדות. את גובה המקדמה אפשר לשנות, אבל זו לא השאלה עכשיו.
הילה שי וזאן (כחול לבן)
למה זו לא השאלה?
אסי מסינג
השאלה מה גובה התקציב שמוקצה.
הילה שי וזאן (כחול לבן)
אין בעיה להעלות את המקדמות מ-70 ל-100. יש מניעה משפטית?
אסי מסינג
לא.
שגית אפיק
למה זה לא נעשה עד עכשיו? למה המקדמות לא הוגדלו עד כה?
אנטאנס שחאדה (הרשימה המשותפת)
אם הכסף נמצא, אפשר להעביר.
הילה שי וזאן (כחול לבן)
זו לא בעיה, שר האוצר יכול להורות.
ינון אזולאי (ש"ס)
כמה נוצל עד עכשיו באחד חלקי 12?
רוני חזקיהו
נכון לסוף יולי, ואולי גם נכון לסוף אוגוסט, אנחנו נמצאים במצב שחסכנו מהתקציב של אחד חלקי 12 כחמישה מיליארד שקלים שאותו אנחנו אמורים לשלם בדצמבר. חודש דצמבר הוא חודש עתיר הוצאות. יחסר לי בדצמבר פחות מאשר 10 מיליארד או 11 מיליארד שהיו אמורים להיות חסרים לי אילו הייתי משלם כל חודש את האחד חלקי 12 מלא.
ינון אזולאי (ש"ס)
כמה תקציב המדינה?
אלי ביתן
תקציב המדינה ב-2019 היה 397.4 מיליארד. אם מדד המחירים לצרכן הוא 0.6%, זה מביא אותנו ל-400 מיליארד שקל. אם נחלק 400 מיליארד שקל ל-12 חודשים, יוצא 33.3 מיליארד שקל לחודש. בחודש דצמבר ההוצאה היא פי אחד וחצי מחודש רגיל, מה שאומר שאנחנו צריכים לייצר תוך כדי השנה יתרה לחודש דצמבר. היתרה שלנו כיום היא חמישה, שישה מיליארד שקל.
ינון אזולאי (ש"ס)
מאיפה הבאת את החמישה-שישה מיליארד האלה?
רוני חזקיהו
נתנו פחות מכסות. בדיון הזה אנחנו לא מתייחסים לסיפור החוב. ההוצאה שלנו היא של עוד שלושים ומשהו מיליארד עבור ריבית וחוב. אנחנו נמצאים במצב שבו נטרלנו את החוב. החוב זה משהו שיכול לשנות את כל ההתנהלות. הוא הקשה עלינו מאוד במהלך השנה הנוראית הזאת. הוא יכול ליצור לך עודפים או חסרים שאתה לא יכול להשתלט עליהם. אני מציע להוציא את סיפור החוב מהדיון, הוא לא קשור.
היו"ר יצחק פינדרוס
אנחנו נתכנס להצבעות סופיות, על פי בקשת יושב-ראש הכנסת, בשעה 21:00. והיה והגיעו להסכמה כחול-לבן והליכוד, זאת תהיה הצבעה בהסכמה. והיה ולא הגיעו, ההצבעות יהיו ללא הסכמה ואולי נודיע לעם ישראל שהולכים לבחירות. אם החוק עובר בקריאה שנייה ושלישית, אנחנו נמצאים עד ה-3 בדצמבר בלי תקציב. אנחנו מבקשים שבשלושת החודשים האלה ההתנהלות תהיה כמו שהייתה ב-2019.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
אני מציע שאם אין תקציב יותר מחצי שנה, יהיה המנגנון של הטייס האוטומטי.
היו"ר יצחק פינדרוס
זה כתוב בסעיף הראשון.
שגית אפיק
זה מופיע כהוראת קבע.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
והוא לא רק עד ה-3 בדצמבר.
היו"ר יצחק פינדרוס
תקבעו נוהל.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
אני מציע שאופן החלוקה של התוספת, של השניים וחצי אחוז, יבוא לאישור ועדת הכספים. אני רוצה לבקש שזה יהיה כאן באיזה שהוא רוב גדול.
היו"ר יצחק פינדרוס
שר האוצר מתנגד שזה יגיע לוועדת כספים.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
אני חושב שזה חייב להגיע לוועדת הכספים.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
רק אחרי אישור מליאת הממשלה.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
אני מציע לוותר על הסעיף השני. אם אתה אומר שמרגע שהממשלה אישרה הצעת תקציב מתנהלים על פיו, אז לא צריך להביא את התקציב לכנסת, זה מיותר.
היו"ר יצחק פינדרוס
היועצת המשפטית אומרת שמבחינתה אפשר להוריד את זה.
שגית אפיק
הוא אמר שהוא לא ישתמש בסמכותו.
הילה שי וזאן (כחול לבן)
האם זה משנה אם נעלה את המקדמות מ-70 ל-85, רק אחר כך ל-100, או שזה לא משנה?
אסי מסינג
אגף החשב הכללי הודיע לפני 10 ימים שאפשר לדון באופן סופי בחלוקת התמיכות לפי כל מבחן תמיכות שאושר, ובלבד שהתקציב עומד על 70%. נשארנו עם השאלה: מה גובה התקציב שמוקצה.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
יש המון תקנות שמוקצה להן 20%, 30%, אפס.
אסי מסינג
אין אחידות לגבי כל מבחני התמיכות. ציינתי את הנחיות היועץ המשפטי לממשלה בדבר הסכמים קואליציוניים והסכמים פוליטיים-תקציביים שיש לעמוד בהם ברגע שמאשרים גידול בתקציב שמוקצה לתמיכות.
הילה שי וזאן (כחול לבן)
שר האוצר יכול להורות על העלאת המקדמות ל-100.
אסי מסינג
המקדמות קבועות בנוהל שר אוצר. לאור המצב שבו אנחנו נמצאים, ולאור העובדה שממילא צריך להקצות חלק מהמבחנים, אישר החשב הכללי לחלק את המבחנים עצמם על בסיס התקציב ההמשכי שהוקצה לצורך מבחני התמיכה.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
שהוא נמוך מאוד.
אסי מסינג
ולכן המקדמה מיותרת. הנושא של המקדמות קיים בנוהל שר אוצר כל זמן שזו מקדמה.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
הבעיה לא נפתרה, כי התקציב שהוקצה בתקציב ההמשכי הוא מאוד נמוך.
היו"ר יצחק פינדרוס
אנחנו נתכנס בשעה 21:00. תודה רבה.


הישיבה ננעלה בשעה 15:30.

קוד המקור של הנתונים