ישיבת ועדה של הכנסת ה-23 מתאריך 26/08/2020

חוק התקנת מצלמות לשם הגנה על פעוטות במעונות יום לפעוטות, התשע"ט-2018 , חוק הפיקוח על מעונות יום לפעוטות, התשע"ט-2018

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-ושלוש

הכנסת



11
הוועדה המיוחדת לזכויות הילד
26/08/2020


מושב ראשון



פרוטוקול מס' 23
מישיבת הוועדה המיוחדת לזכויות הילד
יום רביעי, ו' באלול התש"ף (26 באוגוסט 2020), שעה 9:00
סדר היום
1. חוק התקנת מצלמות לשם הגנה על פעוטות במעונות יום לפעוטות, התשע"ט-2018
של חה"כ יפעת שאשא ביטון, חה"כ טלי פלוסקוב, חה"כ איילת נחמיאס ורבין, חה"כ איציק שמולי, חה"כ אורי מקלב, חה"כ רועי פולקמן, חה"כ מירב בן ארי, חה"כ יעל גרמן, חה"כ עאידה תומא סלימאן, חה"כ חנין זועבי, חה"כ אלעזר שטרן, חה"כ איתן ברושי, חה"כ איל בן ראובן, חה"כ מאיר כהן, חה"כ קארין אלהרר, חה"כ עליזה לביא, חה"כ מסעוד גנאים, חה"כ יעקב מרגי, חה"כ דוד ביטן, חה"כ אכרם חסון, חה"כ מיכאל מלכיאלי, חה"כ אלי אלאלוף, חה"כ יואב קיש, חה"כ רוברט אילטוב, חה"כ סתיו שפיר
2. חוק הפיקוח על מעונות יום לפעוטות, התשע"ט-2018
של ח"כ יפעת שאשא ביטון, חה"כ קארין אלהרר, חה"כ יעקב מרגי, חה"כ חיים ילין, חה"כ מיקי לוי, חה"כ עפר שלח, חה"כ יואל רזבוזוב, חה"כ יעל גרמן, חה"כ עליזה לביא, חה"כ תמר זנדברג, חה"כ מיכל רוזין, חה"כ איתן כבל, חה"כ דב חנין, חה"כ איציק שמולי, חה"כ מירב בן ארי, חה"כ נאוה בוקר, חה"כ איילת נחמיאס ורבין
נכחו
חברי הוועדה: יוסף ג'בארין – היו"ר
קארין אלהרר
יוסף טייב
יבגני סובה
חברי הכנסת
אוריאל בוסו
יפעת שאשא ביטון
הילה שי וזאן
מוזמנים
אמיר מדינה - מנהל אגף מעונות יום ומשפחתונים, משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים

שיר סגל - מנהלת מדיניות רגולציה, משרד ראש הממשלה

רעיה שטנר - ע' יועמ"ש, המשרד לבטחון פנים

נירה ראובני - ס' רמ"ד נפגעי עבירה ומשפחה, המשרד לבטחון פנים

ליאורה סולטן - קמ"ד חקירות, המשרד לבטחון פנים

נועה בן אריה - יועמ"ש, מרכז השלטון המקומי

ציפי ברנד - סגנית ראש העיר, עיריית תל אביב-יפו

צפנת יפת - מנהלת היחידה לפיקוח מעונות יום, עיריית פתח תקוה

יניב בר אור - מנכ"ל התאחדות מעונות היום הפרטיים

שולמית ביסמנובסקי - מנכ"לית ארגון גני הילדים הפרטיים

רותי יונה - יו"ר ארגון גני הילדים הפרטיים

נטע ליפשיץ - מזכירת הארגון, ארגון גני הילדים הפרטיים

קונסטנטין שוויביש - מנכ"ל איגוד מורים עולים

לוסי חדידה - מנכ"לית גנים ברמה אחרת

שירן יחיא - יו"ר תחום הגיל הרך, ארגון ההורים הירושלמי

נועה פורת חיים - פסיכולוגית, הסתדרות הפסיכולוגים

מור דקל - יו"ר העמותה הישראלית למען הילד בגיל הרך

רוני שניר - אמא, הורים למען אחריות מלידה

ורד וינדמן - עו"ד, מנכ"לית המועצה הלאומית לשלום הילד

גליה וולוך - מנכ"לית קרן ילדי ישראל

ד"ר יעל דיין - מרצה, האוניברסיטה העברית

יערה שילה - מומחית לגיל הרך

שלומית למדן - מנהלת פדגוגית של מעונות היום, החברה למתנ"סים

דניאל ביכלר חן - יו"ר עמותת דור איתן

רן כהן אהרונוב - איש חינוך

ג'וזיף אבו האני - חבר ועד עמותת אלזהראא

נעמה עצבה-פוריה - ראש המגמה לפסיכולוגיה התפתחותית, אוניברסיטת בן גוריון

ללי דרעי - מנהלת קידום מדיניות, עמותת 121-מנוע לשינוי חברתי
ייעוץ משפטי
שמרית גיטלין שקד
מנהלת הוועדה
תמי ברנע
רישום פרלמנטרי
ס.ל., חבר תרגומים



חוק הפיקוח על מעונות יום לפעוטות, התשע"ט-2018, מ/1250

חוק התקנת מצלמות לשם הגנה על פעוטות במעונות יום לפעוטות, התשע"ט-2018, פ/4025/20 כ/815
היו"ר יוסף ג'בארין
בוקר טוב לכולם, אני פותח את הישיבה של הוועדה לזכויות הילד. היום יום רביעי, 26 לחודש. זו ישיבת המשך בנושא אולי החשוב ביותר שמעסיק את הוועדה, לא רק בחודשיים האחרונים, אולי גם בשנים האחרונות, הפיקוח על מעונות יום ועל המסגרות לפעוטות.

התקבלו לפני כשנתיים שני חוקים מרכזיים שהוועדה הזו עסקה בהם במשך תקופה באמת רבה, בצורה רצינית, אפשר לומר גם מרשימה, כדי להגיע לחקיקה שתעניק הגנה לילדים של כולנו, לפעוטות ולגיל הרך במסגרות בכל הארץ. כפי שאתם יודעים, אנחנו מדברים על אלפי מסגרות, ההערכה היא שמדובר אולי בכ-10,000 מסגרות.

האירועים הקשים של השבועות האחרונים, גם בגן ברמלה וגם בגנים נוספים, חיזקו את הצורך ליישם את החקיקה הזו, ליישם את שני החוקים, חוק הפיקוח על מעונות יום לפעוטות וחוק התקנת מצלמות לשם הגנה על פעוטות במעונות יום.

אני רוצה להגיד לכם שלפי חוק הפיקוח התקנות היו אמורות להיות מוגשות לאישור הוועדה, הוועדה שלנו, לפני כשנה. לפי החוק, שנה מאז כניסת החוק לתוקף, זה היה אמור להיות אוקטובר 2019. אנחנו כמעט שנה לאחר מכן, הספקנו לקיים שלושה דיונים בוועדה הזו, שלשום היה כאן שר העבודה והרווחה איציק שמולי שהודיע שהיום, יום רביעי, יובאו התקנות לדיון לראשונה בוועדה הזו. הייתה הודעה חגיגית, אנחנו תיכף נשמע מנציגי המשרד את תשובתם והתייחסותם לעניין הבאת התקנות לדיון.

אני רוצה לומר לכם שהמטרה המאוד ברורה, המוצהרת, הכתובה בחוק של שני החוקים הללו זה להגן על שלומם ועל זכויותיהם של ילדינו, של הפעוטות במסגרות מעונות היום ואני חושב שהמצב כיום אינו סובל שום דיחוי נוסף. אני שומע גם את ראש הממשלה, גם שרי ממשלה, מדברים על כך ששני החוקים הללו נכנסים לתוקף ב-1 בספטמבר, שזה עוד כמה ימים, אבל בלי תקנות שהוועדה הזו מאשרת ובלי התקנת מצלמות מוסדרת לפי החוק אז אין כאן יישום. לכן כל העבודה הקשה שהייתה בוועדה הזו במשך שנים, שהסתיימה בחקיקה הזו, בלי התקנות הללו, העבודה הקשה הזו נשארת בעצם בלי שהיא קוטפת את הפירות החשובים לכולנו.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
אדוני, אפשר?
היו"ר יוסף ג'בארין
אני רוצה להדגיש שפעילות החקיקה של הוועדה לפני כשנתיים אז הייתה בהובלת חברת הכנסת יפעת שאשא ביטון וחברת הכנסת קארין אלהרר שהיום גם הגיעו לדיון הזה, אני חושב שגם הן מתוך ציפייה לראות את התקנות האלה ובעצם להתחיל את הדיון הציבורי סביבם כדי שנוכל גם לאשר אותן. אנחנו תיכף נשמע אותן. הצטרפו בינתיים גם חברי הכנסת יוסי טייב ויבגני סובה וחברת הכנסת הילה שי וזאן.

אני רוצה לתת לכם, אבל אני כבר אומר לכם שכנראה שההבטחה של השר משלשום להביא את התקנות לדיון כאן בוועדה, כנראה שההבטחה הזו לא מקוימת, אנחנו תיכף נשמע מאמיר, אבל כדי לחדד את הדברים אז אולי אני אשאל אותך, אמיר, בתור נציג המשרד - - -
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
אדוני, סליחה שאני קוטעת. אני ממש מבקשת, נציגי המשרד נשלחו לכאן כבשר תותחים. השר ישב כאן לפני יומיים. אני הייתי ממליצה להם פשוט לקום וללכת - -
היו"ר יוסף ג'בארין
בואו נשמע קודם.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
- - כי זו לא האחריות שלהם, זו האחריות של השר.
היו"ר יוסף ג'בארין
בואו נשמע קודם. אני לא רציתי שאני אכריז על מה שקורה. אמיר, השר היה כאן, אתה גם היית שלשום, הייתה הצהרה חגיגית שצריך לקדם את חקיקת התקנות ולכן ההבטחה הייתה שזה יובא היום בפעם הראשונה לדיון ובהמשך גם לאישור הוועדה. זו גם הציפייה שהייתה לנו בכנסת, הציפייה של ההורים, של המפעילים ושל כלל הציבור בישראל. האם אתם עומדים בהבטחה?
אמיר מדינה
לצערי לא, ואני אגיד, לבקשת השותפים, גם משרד רוה"מ וגם משרד האוצר, אנחנו ניקח לעצמנו עוד מספר ימים ללבן כמה סוגיות שלא הגענו לגביהן להסכמה.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
שערורייה.
אמיר מדינה
אני כולי תקווה שבימים הקרובים אנחנו כן נוכל להציג את טיוטת התקנות לוועדה ולציבור.
יפעת שאשא ביטון (הליכוד)
אמיר, אפשר להגיד איזה סוגיות עוד לא בליבון?
היו"ר יוסף ג'בארין
מאכזב מאוד.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
אין טעם בדיון. אפשר לסגור את הדיון.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
לא, אבל הם לא אשמים.
יפעת שאשא ביטון (הליכוד)
כן, זה ברור.
היו"ר יוסף ג'בארין
כפי שאתם יודעים, זה הדיון אולי הרביעי שאנחנו מקיימים בוועדה הזו תוך אולי שבועיים או שלושה. אני רוצה לשמוע התייחסות קצרה, כי יכול להיות שנצטרך לנעול את הדיון בהיעדר תקנות, גם בתור מחאה על הסחבת הזו.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
אדוני יושב הראש, אני רוצה לומר, ישב כאן השר לפני יומיים, אמר בקולו, לא באמצעות שליחים, לא עם מכתב בדואר, בקולו, התקנות יבואו. אמר, בנאום מלא בפאתוס, שהילדים בראש מעייניו. אני רוצה שתדע כל אמא ויידע כל אבא שהשר מפקיר את הילדים האלה, השר וממשלת ישראל. כי כמה עוד אפשר לחכות?

אני אגיד לך מה יקרה. יבוא המקרה הבא, כולם יצקצקו, יזילו דמעות ויגידו אוי אוי אוי, אבל מה עד אז? למה? התקנות האלה, אני בטוחה במיליון אחוז שיש נוסח שמוכן וטעון אישור, מה הבעיה לאשר את זה? במה הם עסוקים? מה יותר חשוב? ולמה, אדוני יושב ראש, ממשיכים לזלזל בכנסת? הכנסת חוקקה חוק עם הוראות מאוד ברורות, היה להם את עניין הבחירות, גמרנו. הם דחו את הבחירות.

אני באמת אומרת לך שהעובדה שהוא שלח את הפקידים מעידה על פחדנות. אין לך תקנות? תבוא לכאן, תתמודד עם ההורים. אנשים הגיעו מכל קצוות הארץ, הם יושבים גם בזום, נמצאים חלקם איתנו. מה, הם עובדים אצלו?
היו"ר יוסף ג'בארין
חברת הכנסת שאשא ביטון.
יפעת שאשא ביטון (הליכוד)
תודה רבה, אדוני היושב ראש. קודם כל אני מצטרפת לכל מילה.
היו"ר יוסף ג'בארין
לא דמיינת לעצמך לפני שנתיים שיעברו שנתיים והחוק עדיין לא בתוקף.
יפעת שאשא ביטון (הליכוד)
לא, וגם לא לפני שנה, וככל שעובר הזמן זה עוד יותר בלתי נתפס. אגב, אני מצטרפת לכל מילה שאמרה חברת הכנסת קארין אלהרר. תראו, במקרה גם מדובר בשר שגם בכנסת ה-20 זעק את זעקתם של הילדים, דיבר על הנושא של המצלמות, אמר כמה חשוב שהם אפילו יהיו במערכת החינוך.

אני מוכרחה לומר כאן במאמר מוסגר, אני שלחתי מכתב ופנייה רשמית לשר הרווחה שהנה יש לו את האפשרות והזכות להעביר את מעונות היום לחינוך כפי שהוא מאמין בזה ולצערי הרב עדיין לא קיבלתי תשובה, אני כבר לא מדברת על הצד הפרקטי. זה דבר אחד.

הדבר השני זה הנושא של התקנות שלצערי הרב לא מובאות בפעם המי יודע כמה, ואני אומרת לכם, לא רואה את זה קורה בקרוב. סליחה, אמיר, זה לא אישית אליך, אני פשוט מכירה קצת את המאבקים שם מאחורי הקלעים ואני אשמח אם אתה תוכל לשתף אותנו או לשתף את השולחן כדי שנוכל לעזור לכם לפחות בחלק מהדילמות כשאני יודעת שזה לא אתם אלה שבולמים את זה.

דבר נוסף זה הנושא של חוק המצלמות. חברים, ה-1 בספטמבר עוד רגע. זה לא כי הם החליטו שזה ייושם ב-1 בספטמבר, זה כי החוק קובע שזה ייושם ב-1 בספטמבר ואני שמחה שהם פשוט החליטו לא להפריע לזה לקרות, אבל הנושא של הסבסוד עוד לא בא לשולחן. ההנחיות של איך ומה ומי וכמה עוד לא הגיעו. אני מקבלת אין סוף פניות של בעלי מעונות במצוקה אמיתית, הם רוצים לעשות, אומרים: רק תגידו לי איך. הם לא יודעים. הם לא יודעים אם זה נכנס לתוקף, עם מי הם מדברים, למי הם פונים, שום דבר לא ברור. הדברים האלה חייבים לצאת בצורה מאוד מאוד ברורה לבעלי המעונות ולציבור כולו.

עכשיו, אני אומַר גם למה לציבור כולו, כי אנחנו צריכים את ההורים שותפים בסיפור הזה. ההורים גם כן צריכים לדעת מה כן ואיפה וכמה כדי שהדברים האלה יהיו ברורים, כדי שהם יוכלו לתווך לנו את העניין הזה בשטח.

הנושא של הרישוי. חברים, הרישוי נכנס לתוקף ב-1 בספטמבר, יש פה איזה שהיא אחיזת עיניים. יש כאלה שמנסים להגיד לא, אין תקנות, אז אנחנו לא צריכים להגיש. גם כאן אפשר לגייס את ההורים. שלחו לנו רשימה של 450 גנים שעדיין אין להם רישוי. הורים שלחו, לא מפקחים. הורים. זה אומר שהדבר הזה יכול לקרות באמת בקלות בשטח. בואו נשים את כל המשאבים והכוח שיש לנו כדי לראות איך אנחנו מתחילים להסדיר את המערכת הזו.

והדבר האחרון, אני חוזרת חזרה לעניין התקנות. אמיר, אני אומרת לך, באמת, קחו, אני יודעת שאתם עשיתם את זה, יש לכם את זה כתוב, תביאו את המשרדים לכאן. בואו, תבואו אתם לכאן עם התקנות כמו שהן, גם על מה שאתם לא מסכימים, בואו נתווכח בוועדה, כי אחרת, אני אומרת לך מניסיון קודם, אני מזכירה לכולם, גם אלה שנמצאים בזום והיו שותפים, כשאני הבאתי את חוק המצלמות, אגב גם השר איציק שמולי צעק עליי: את מפקירה את הילדים, את עושה את זה וולונטרי. אמרתי לו: בוא נביא את זה לוועדה, נריב בוועדה. היום זה חובה. היום זה חובה, אז תביאו את התקנות לוועדה, אנחנו נעזור לכם להילחם.
היו"ר יוסף ג'בארין
תודה.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
אולי טיפה פחות סיסמאות ויותר מעשים.
היו"ר יוסף ג'בארין
חבר הכנסת יוסף טייב.
יוסף טייב (ש"ס)
אני מצטרף לכל מילה ותודה על היוזמה לקדם את החוק הזה, אני חושב שהוא חוק חשוב, אבל יחד עם זאת, באמת, אמיר, אני מצטרף לדברים, תביאו לנו, תסבירו לנו איפה הדברים, איפה זה תקוע ואנחנו פה כדי לעזור לכם. אנחנו רוצים שהדבר הזה ייצא לפועל. זה אחת.

שתיים, מעבר לחוק המצלמות יש לנו תחושה שאנחנו שמים מצלמות כדי לראות, בואו, שלא יהיו לנו מקרים, שלא יהיה מישהי שתבוא, תרביץ, תפגע וכו'. מעבר לזה אני חושב שמחובתנו לדאוג שבתוך מעון יהיה גם איזה שהוא מהלך פדגוגי, הכשרה אמיתית לאותם הדברים.
יפעת שאשא ביטון (הליכוד)
זה התקנות.
יוסף טייב (ש"ס)
לכן אני חושב שהתקנות האלה הן חשובות. בעניין חוק המצלמות, אני מקבל אין ספור פניות של בעלי מעונות שלא חיכו לחוק המצלמות, מותקנות אצלם מצלמות כבר ארבע וחמש שנים והם אומרים שהכלי של המצלמות הוא כלי שנותן להם את האפשרות לפקח על העובדות שלהם, גם ברמה הפדגוגית, לראות שלא יושבת איזה מישהי שסך הכול מה שמבקשים ממנה זה לראות שיש לה דופק: אני רוצה מישהי שתהיה עם הילדים, שתפעל איתם ולא שיישבו מול קיר לבן. לצערנו כיום, אם אנחנו הולכים לכיוון הזה, הם לא יכולים, הם גם לא יכולים להקים מערכת במקביל למערכת הקיימת.

אני חושב שהדבר הזה הוא שערורייה. אמיר, באמת, בואו, תביאו לפה את השר, תביאו לפה את המשרדים הרלוונטיים, בוא נטפל בזה ונוציא את התקנות האלה לאור.
יפעת שאשא ביטון (הליכוד)
כבוד היושב ראש, אני רוצה להתייחס לסוגיה הזו, ברשותך, לענות על זה, כי זה חשוב, זה כבר מופיע בחוק. אלא אם כן אתה רוצה לענות.
היו"ר יוסף ג'בארין
אני אשמח לתת גם לחבריי חברי הכנסת כי, שוב, יכול להיות שאנחנו לא נקיים את הישיבה הזו.
יפעת שאשא ביטון (הליכוד)
לא, אבל חשוב לענות על העניין הזה של המצלמה.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
תודה רבה, אדוני היושב ראש. קודם כל בינינו פה יפעת הייתה בממשלה, אז בממשלה יש כלל, אם ראש הממשלה לא יודע שהממשלה תצביע בעד ויש לו רוב הוא פשוט לא מביא את זה לישיבת הממשלה. אם אתה ידעת שאין תקנות אז פשוט לא צריך לקיים ישיבה. אני קטונתי מלתת לך עצות, אבל בוועדות אחרות אם זו ההתנהגות של הפקידים וזו ההתנהגות של המשרדים פשוט נועלים את הישיבה ואומרים עד מחר, עד מחרתיים, עד שאתה לא מביא לא מקיימים את זה.

תפקידה של הכנסת זה לפקח ואין כזה דבר שאין זמן וכל מיני בעיות. זה התפקיד של המשרדים להכין את הדבר הזה, אני לא מצליח להבין. אני חדש בכנסת, שנה וחצי, בשנה וחצי למדתי כלל, אם אתם לא מצליחים להביא ולא מוכנים לדיון אל תבואו לדיון. זה חד וחלק. אני שומע את זה בתדהמה שאתה פעם רביעית מנסה לקיים דיון על התקנות. לא הבנתי את זה.
היו"ר יוסף ג'בארין
היה דיון מעקב ושלשום הובטח לנו על ידי השר שהתקנות יובאו היום.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
אם הובטח לך ולא קוים, אז מה הטעם בישיבה?
היו"ר יוסף ג'בארין
אלה תקנות שאמורות לדאוג לעניין התקינה, לעניין הבטיחות של המקום, של הכשרת הגננות.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
יבגני, זה לא כמו ועדת כספים.
היו"ר יוסף ג'בארין
גם כל מה שקשור להתקנת המצלמות.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
דרך אגב, אני שומע גם הרבה ביקורת כלפי החוק כי החוק לא מושלם. מה לעשות, צריך להגיד, בגלל זה התקנות האלה שצריכות להשלים את הדבר הזה, כי יש הרבה אנשים שהם מבולבלים, הם לא יודעים איך להתחיל את שנת הלימודים, הם לא יודעים אם המשטרה תיתן אישור או לא תיתן אישור. הם לא יודעים, מבולבלים. אגב, גם הגישה למצלמות.
יפעת שאשא ביטון (הליכוד)
למה המשטרה צריכה – אתם מערבבים פה את הכול.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
לא, אני מדבר על האישורים להעסקה של האנשים, כי זה גם מתייחס לחוק, ההעסקה של עובדי המעונות והרבה אנשים שואלים האם מספיק שאתה מביא ואז אפשר להעסיק, או שזה לא מספיק? אני, מה שאני מבקש ממך, אדוני היושב ראש, שאתה פשוט תבהיר פה וכולנו נבהיר את הנקודה הזאת, אם משרד הרווחה לא מצליח לעשות אז אל תבואו לדיון, זה הכול. לא אישי, אמיר, באמת.
אמיר מדינה
אני לא לוקח את זה אישית.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
לא, שום דבר לא אישי פה.
אוריאל בוסו (ש"ס)
אדוני היושב ראש, אני הגעתי לכאן כשראיתי את הדיון החשוב בנושא שלמעשה בימים האחרונים אנחנו מוצפים, ולצערי כל פעם זה קורה בגל מסוים של מקרים נוראיים. שוחחתי בסוף שבוע שעבר עם ערן, אבא של אריאל והראל, תאומים מהגן בחולון, בן אדם רציני, איש הייטק, שאתה מבין שהוא הספיק משהו בחיים שלו ואז אתה מדבר איתו והוא מתרסק לך בתוך שתי דקות כי הסרטונים, הוא שולח לי כל פעם עוד סרטון, ואני לא מצליח, אני לא יכול להסתכל בסרטונים הללו, כשהוא רואה את ההתעללות, הוא אומר לי: 300 מטר אווירי מהעבודה שלי הילדים שלי היו ואני רק חושב על זה שהילדים קיבלו מכות והתעללו בהם.

אנחנו צריכים לזכור שהמקרים האחרונים היו דווקא במקומות שהיו מצלמות והייתה אפילו גישה להורים למצלמות. בחלק היו מריבות, לא משנה.

אני מדבר בכובע אחר. עד שנכנסתי לתפקידי כחבר כנסת אני הייתי חבר מועצה לגיל הרך ואני חושב שדווקא בתפקיד שלך, בוועדה החשובה הזאת, צריך לקרוא לשר החינוך ביחד עם כל הגורמים להביא את החוק של הגיל הרך. עד היום זה מתברבר בפיקוח מאפס עד שש. המצלמות זה חלק חשוב, אבל הוא צריך לבוא עם חבילה נוספת, בדיוק כמו שאמר חברי, חבר הכנסת יוסי טייב, שלא נחשוב שגמרנו, שמנו את המצלמות ופתרנו את הבעיה, כי בכל המקרים האחרונים יש לנו תיעודים שלהם, זאת אומרת שיש מצלמות במקום והגננות יודעות שיש מצלמות במקום ובכל זאת הם עושים משהו.
יפעת שאשא ביטון (הליכוד)
אבל לא היית יודע מה קרה שם אם לא הייתה מצלמה. חברים, אתם כל הזמן מפספסים את הנקודה הזו.
אוריאל בוסו (ש"ס)
אבל מה זה - - -
היו"ר יוסף ג'בארין
אני אתן לך להתייחס, אני רק נותן לחבר הכנסת בוסו.
אוריאל בוסו (ש"ס)
לא, אז בהתחלה כשקרה המקרה בראש העין אמרתי שכנראה שמדובר במשהו נפשי, לא יכול להיות משהו אחר. אנחנו אומרים את זה כאבא לילדים, אבל לא יכול להיות משהו אחר, שגננת או מטפלת תתנהג ככה, ופתאום אתה רואה שזה מגמה, בגן אחד שש-שבע מטפלות, ואז אתה מבין שיש לנו בעיה מערכתית. כמו שאמר חבר הכנסת יבגני, יש כאן עניין של ההכשרה הבסיסית שאנחנו צריכים לטפל בזה, לעשות מעטפת כוללת עם המצלמות בשביל שזה לא יהיה רק, איך אומרים? לבנות גשר מתחת לבית חולים, אלא לבנות את כל המעטפת החינוכית למפוקחים וללא מפוקחים, שיהיה חוק אמיתי, בשביל שיבואו מהמועצה לגיל הרך, בשביל שנדע שאנחנו, גם אם לא מיסדנו ומימנו את אפס עד שש, אנחנו נפקח עליהם. כך אנחנו נמנע את המקרים הבאים. תודה רבה.
היו"ר יוסף ג'בארין
תודה, חבר הכנסת בוסו. רציתְּ להבהיר.
יפעת שאשא ביטון (הליכוד)
ברשותך, אדוני היושב ראש, רק להסביר את זה, כי גם פה סביב השולחן יש הרבה מאוד בלבול. אז קודם כל ניקח את חוק המצלמות. חוק המצלמות, אני רק מזכירה לכולם שאם לא הייתה מצלמה במקרים האלה לא היית יודע מה קרה שם. אלה ילדים שלא יודעים לדבר.
אוריאל בוסו (ש"ס)
אין ספק.
יפעת שאשא ביטון (הליכוד)
אז אנחנו אמנם את המקרה הראשון לא פתרנו, אבל הבאים אחריו אנחנו כן יכולים לפתור. ואני גם אזכיר לכל מי שלא היה כאן, במקרה של יסמין וינטה רצו לסגור את התיק ולכתוב מוות בעריסה. אם לא היו מגלים שיש שם מצלמה ולא היו פותחים אותה היא הייתה נשארת שם היום ומתעללת אולי גם בילדים אחרים. אז חשוב לסגור את הפינה הזו.

לגבי החוק עצמו. החוק עצמו היום מתיר פתיחה של המצלמה למפקחות, שזה גם אגב השגנו בהרבה מאוד מאמץ. זה לא היה בהתחלה, מפקחות שיכולות כחלק משגרה לבוא ולצפות במצלמות, וכמובן משטרה אם יש תלונה. אנחנו צריכים לדעת שהשיקול לתת להורים לראות את המצלמות ולתת לגננות לראות את המצלמות זאת דילמה אמיתית כי מצד אחד אנחנו אומרים כן, אנחנו רוצים שתהיה השגחה כל הזמן, ומצד שני רק במקרה האחרון ראינו שהגננות ניסו לשים יד על הצילומים ולמחוק אותם. זאת אומרת יש פה באמת חשש אמיתי משיבוש הליכי חקירה במקרים שנצטרך את זה.
יוסף טייב (ש"ס)
אז תיתנו אפשרות למי שרוצה להרכיב מערכת מקבילה, שתהיה לו אפשרות.
יפעת שאשא ביטון (הליכוד)
שנייה רגע. לכן מה שאני אומרת זה שיכול להיות שנצטרך להביא את זה שוב חזרה לדיון, אדוני היושב ראש, להביא את זה לשולחן הוועדה, אבל כרגע, החוק כפי שהוא זה רק המפקחות יכולות לצפות וכמובן משטרה.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
ביחד עם המשטרה או לבד?
היו"ר יוסף ג'בארין
לא, הן יכולות לבד. המפקחים.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
מפקחת יכולה לבד, אבל בנוכחות של מנהלת הגן.
יפעת שאשא ביטון (הליכוד)
מפקחת מגיעה, כחלק מעבודת הפיקוח היא יכולה לפתוח את המצלמות ולראות את הדברים.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
מפקחת יכולה לקחת לבד את החומרים ולצפות בהם?
יפעת שאשא ביטון (הליכוד)
היא יכולה. היא מגיעה לגן, היא עושה הליך של פיקוח. כן, לפי החוק היא יכולה לפתוח ולראות. זה דבר אחד. לצד זה, חברים, יש את חוק הפיקוח, חבר הכנסת בוסו. יש את חוק הפיקוח ששם נכנס כל העניין של ההכשרה. התקנות שאנחנו מדברים עליהן ומתעקשים שיבואו לשולחן בדיוק מדברות על הנושא של ההכשרה של הצוות, על נושא של בטיחות, מדברים על הנושא של תקינה, כל מה שאנחנו רוצים כדי לתת מעטפת של ביטחון ובטיחות הילדים.

הנושא של הרישוי, ושאף אחד לא ינסה לשחק בעניין של התקנות, הנושא של הרישוי נכנס לתוקף כבר בשנה שעברה, כולם צריכים להיות היום עם רישוי.
היו"ר יוסף ג'בארין
כן, ללא קשר לתקנות.
יפעת שאשא ביטון (הליכוד)
אמר חבר הכנסת סובה שיש הרבה מאוד גנים שלא יודעים מה הם צריכים לעשות, אם הם כן צריכים לפנות למשטרה, לא צריכים לפנות למשטרה, אז הם צריכים לפנות למשרד העבודה והרווחה. יש הליך מסודר, שייכנסו לאתר, הם חייבים ברישוי. שאף אחד לא יבוא ויגיד - - -
אוריאל בוסו (ש"ס)
אבל זה בגנים שאת מכירה, זה בגנים מפוקחים.
יפעת שאשא ביטון (הליכוד)
לא, בכולם.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
לא, יפעת, הטענה הייתה – אני אסביר את עצמי במשפט אחד.
יפעת שאשא ביטון (הליכוד)
חברים, כולם מפוקחים היום.
אוריאל בוסו (ש"ס)
למעונות ולגני ילדים. גם המעונות האחרים, הפרטיים, גם מעון פרטי שחוץ מרישוי - - -
יפעת שאשא ביטון (הליכוד)
כולם, כולם.
היו"ר יוסף ג'בארין
שוב, לגבי הרישוי, כולם חייבים ברישוי החל כמובן עוד מלפני שנה. יש תהליך של רישוי ראשוני וזמני וזה מחייב את כולם, יש את הדרישות.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
יש תקופת זמן לפני שאתה מגיש ולא תמיד יודעים מי יעבוד בגן מראשון בספטמבר ולכן זו הייתה ה - - -
יפעת שאשא ביטון (הליכוד)
שיגישו כל פעם את השמות החדשים.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
כן, אבל לא תמיד יודעים מי יעבוד.
היו"ר יוסף ג'בארין
חברים, אני רוצה להגיד לכם. אני כמובן מכבד רבות, קודם כל כמובן את חבריי חברי הכנסת שהגיעו לדיון החשוב, שהיה צריך להיות חשוב יותר עם הצגת התקנות. אני גם מודה לכל הנציגים, גם נציגי משרדי הממשלה, גם נציגי הארגונים והפעילים שהגיעו לכאן. אני כמובן מודה לכל אלה שמשתתפים, גם בזום, אבל אין ספק שבלי הצגת התקנות, מה שהיה אמור להיות הדבר העיקרי בדיון של היום, אי אפשר להתקדם.

אני חושב שהמצב הזה הוא מצב בלתי מתקבל על הדעת, זה לא רק עניין התקנות שצריכים לאשר, זה גם התקציבים שלא מועברים, זה גם עשרות תקנים של פיקוח, של מפקחים ומפקחות על מעונות היום, שלא קיימים. לכן גם אם יתקבלו התקנות עדיין צריך את התקציבים שיבטיחו את יישום החוק על ידי המפקחים והמפקחות. וזה גם עניין המצלמות שההסדרים של הסיוע למסגרות היו אמורים להיות מפורסמים לפני שנה.

עד היום יש סחבת כאן. אני אומר לכם, הסחבת הזו בכל האישורים הללו היא סחבת חמורה, היא לא מתקבלת על הדעת. אני אומר את זה באמת בכאב, אני שומע פטפטת של שרי הממשלה, של ראש הממשלה, של שר המשפטים, של שר העבודה והרווחה, של שר האוצר, על הנושאים הללו, בעקבות המקרים החמורים של השבועות האחרונים, אבל בפועל החקיקה לא מתקדמת.

לכן אני אומר לכם, ככה הוועדה לא תוכל להמשיך את דיוניה ואני אומר שכל עיכוב נוסף הוא ביזוי של החוק, הוא ביזוי של עבודת הכנסת, היינו אמורים לאשר את התקנות הללו, לרבות את הסיוע בהתקנת המצלמות, עוד לפני שנה, ויותר חמור מכך, זה פשוט זלזול בשלומם של אלפי ילדים והורים. אני בצער רב ובכאב נועל את הישיבה.


הישיבה ננעלה בשעה 09:30.

קוד המקור של הנתונים