ישיבת ועדה של הכנסת ה-23 מתאריך 14/09/2020

השוואת תנאי משרתי השירות הלאומי האזרחי לתנאי החיילים הבודדים

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-ושלוש

הכנסת



2
ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות
14/09/2020


מושב ראשון



פרוטוקול מס' 54
מישיבת ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות
יום שני, כ"ה באלול התש"ף (14 בספטמבר 2020), שעה 10:30
סדר היום
השוואת תנאי משרתי השירות הלאומי האזרחי לתנאי החיילים הבודדים
נכחו
חברי הוועדה: דוד ביטן – היו"ר
מיכל וונש
יוסף טייב
חברי הכנסת
אלעזר שטרן
מוזמנים
ראובן פינסקי - מנכ"ל, רשות השירות הלאומי-אזרחי

רונן פוקסמן - מנהל חטיבת קשרי ממשלה ותעסוקה, ארגון 'נפש בנפש'
משתתפים באמצעים מקוונים
יעקב עמר - סמנכ"ל, רשות השירות הלאומי-אזרחי

יואב ארבל - יועמ"ש, רשות השירות הלאומי-אזרחי

מוטי אלמליח - מנהל אגף בכיר פיקוח ותקציב, רשות השירות הלאומי-אזרחי

עדי ספרבר - דוברת חיילים בודדים, משרד הביטחון

קרן וייס - רע"ן תרומות ופרט, אגף כ"א, משרד הביטחון

איציק דניאל - רפרנט, אגף התקציבים, משרד האוצר

שאול גיבנבר - מרכז חיילים עולים, משרד העלייה והקליטה

אימבל קוואס - ממונה תחום צעירים עולים וחיילים בודדים, הסוכנות היהודית

נטע כ"ץ - מנהל מחלקת קשרי ממשלה, ארגון 'נפש בנפש'

אסנת צדוק - מנהלת אגף, שלומית

עדי סעדה - ראש דסק כנסת, מכון על משמר הכנסת
מנהלת הוועדה
שלומית אבינח
רישום פרלמנטרי
ס.ל., חבר תרגומים



השוואת תנאי משרתי השירות הלאומי האזרחי לתנאי החיילים הבודדים
היו"ר דוד ביטן
אנחנו פותחים את הישיבה, הנושא על סדר היום הוא השוואת תנאי משרתי השירות הלאומי האזרחי לתנאי החיילים הבודדים. ישיבת המשך לדיון שהתקיים ב-12 באוגוסט 2020.

בדיון הקודם צוין כי 160 מתנדבות עולות בודדות ללא עורף משפחתי מתנדבות בארץ, כ-20% מהן ממשיכות לשנה שנייה. במסגרת הזאת ראינו שאין השוואת תנאים, ויותר גרוע מזה, מבחינת המגורים שלהן, הן חיות 12 בנות בדירה, שזה דבר שהוא לא ייתכן. ביקשנו לשפר את התנאים, ביקשנו עלות תקציבית, קיבלנו עלות תקציבים של 9.5 מיליון שקל לשנה. סך הכול בוא נגיד לתקופה הזאת, עד סוף 2020 מדובר במיליון שקל, לא יותר.

דיברתי עם שר האוצר, ביקשתי שיכניסו את זה לתקציב שהיה עכשיו, שאושר. האמת שאני לא יודע אם זה נכנס או לא. אמרו לי שזה נפתר, אבל תכלס – זה נפתר, הוא שם תקציב בצד לדברים האלה, אבל בגלל שלא היינו פה אז לא קיבלתי – היום אני אדע איך מתכוונים להעביר את התקציב הזה. אני מקווה שזה ייפתר ואז פתרנו את הבעיה.
אלעזר שטרן (יש עתיד-תל"ם)
מאיפה קבעת 20% ממשיכים? כתוב פה 35% ממשיכות לשנה שנייה.
היו"ר דוד ביטן
זה מה שכתבו לי.
שלומית אבינח
בדיון הקודם נאמר ומנתוני 'נפש בנפש' ש-20% ממשיכות לשנה שנייה.
אלעזר שטרן (יש עתיד-תל"ם)
כאן כתוב 35%.
היו"ר דוד ביטן
איפה כתוב?
אלעזר שטרן (יש עתיד-תל"ם)
בדף.
היו"ר דוד ביטן
בדף שלהם?
אלעזר שטרן (יש עתיד-תל"ם)
כן.
היו"ר דוד ביטן
אז אוקיי, מה שמנהלת הוועדה שלנו החליטה שזה 20%.
אלעזר שטרן (יש עתיד-תל"ם)
נראה לי, דרך אגב, הרבה יותר הגיוני.
היו"ר דוד ביטן
בסדר, יותר מזה אין לי מה להגיד.
אלעזר שטרן (יש עתיד-תל"ם)
לא, 20% הרבה יותר הגיוני.
שלומית אבינח
20% זה מה שאמרו.
היו"ר דוד ביטן
ולקראת הדיון התקבלה התייחסות רשות השירות הלאומי האזרחי, אחת, סך התוספות התקציביות עבור 250 עולים, שהיום יש רק 180, זה 3.5 מיליון שקל לשנה, כדי לעשות את השיפורים שרצינו. בימים אלה נכתב נוהל. עוד לא סיימתם את הנוהל? נוהל עולות בודדות שכתיבתו תסתיים לקראת אוקטובר. מה כל כך?
ראובן פינסקי
אני אסביר במה זה כרוך.
היו"ר דוד ביטן
דיברנו על זה בפעם שעברה.
ראובן פינסקי
לא בעיה לכתוב את הנוהל.
היו"ר דוד ביטן
הנוהל יכלול סעיף שמתייחס לדיור חלופי בתקופת שיפוצים, האחריות על הגוף המוכר וחובת אירוח בחגים באחריות הגוף המוכר, כולל דיווח למִנהלת, פעילות של העמותות והרכזות עם המתנדבות, תדירות הביקורים, פעמיים בשבועיים בעמינדב, האגודה להתנדבות ובת עמי, פעם אחת בחודש בדירה לשלומית. קביעת נוהל מגורים לשתי מיטות בכל חדר, הוספת ארון ארבע דלתות בכל חדר, ספה בסלון, מכונת כביסה בכל דירת עולות, השתתפות בעלות טיסה לחו"ל פעם אחת במשך שנתיים.

אין הגדרה חוקית של מתנדבת בודדה במשרד הביטחון, לפיכך הן לא זכאיות לסיוע בדיור ולפיכך לא קיבלו את שלושת מענקי הקורונה שקיבלו החיילים הבודדים. אני מבין שאת זה אתה מתקן עכשיו?
ראובן פינסקי
מנסים לתקן, כן.
היו"ר דוד ביטן
המִנהלת נענתה לבקשת הוועדה ותמנה ממונה עולות בודדות. תקנות בעניין הבודדים ללא התניית הצורך בעלייה לישראל ממתינות לחתימת השר ולהעברתן לוועדת העבודה, הרווחה והבריאות בכנסת. איזה שר, צחי הנגבי? טוב, בבקשה, אתה רוצה להגיד משהו?
ראובן פינסקי
קודם כל תודה שוב על הדיון והעלאת הנושא הזה לסדר היום, זה חשוב. תודה לך, אדוני היושב ראש ולחברי הוועדה, עצם זה שהכנסת מעלה דיון כזה מכניסה הרבה גורמים לטור, מאז גם חברת הכנסת מיכל קוטלר קבעה איתי פגישת מעקב תוך כדי ובאמת ניכר שהמטרה של הוועדה זה לסייע, אז תודה גדולה על העניין הזה.

הדברים שצריכים לקרות מורכבים ויש פה סדרה של כלים שלובים. רגע לפני שאני נוגע בנושאים שצריך לשנות אני רק אומר, גם אחרי הדיון הקודם וגם בכלל, אנחנו מרכזים רשימה שמית של כל בודדות עם הפתרונות שלהן לראש השנה, מוודאים שיש להן מקום להיות ואם אין להן מקום להיות יש להן או ארוחות, או תקציב לארוחות וציוד בדירה של פלטה ומיחם ושתי עמותות התקינו בשבועיים האחרונים גם תוספת מזגנים כי ידעו שהבנות יצטרכו להיות בחג בדירות ושיהיה להן. אז אנחנו ברמה של אקסל כזה, אנחנו לא שמים אותו פה בגלל צנעת הפרט, אבל עם שם של כל אחת מי הרכזת שלה ואיפה היא נמצאת, משפחה בהרצליה, חברים, נוסעת לבלגיה, אצל המנהלת שלה מהדסה וכו' וכו'.

אז אנחנו מקיימים מעקב. כיוון שאנחנו במחסור גדול מאוד של תקנים אז אחת היועצות אצלי, אחת העוזרות של המנכ"ל, זה התפקיד שלה יחד עם מנהלת השירות ברשות והיא אחראית על העבודה מול העולים הבודדים. אז זה לכל הדברים, כמובן וידאתי עם כל המנכ"לים שלקראת החג העסק מסודר, לכולן יש איפה להיות ונותנים תקציב מיוחד לעניין הזה, למרות, וצריך לומר את זה, לאורך כל השנים האלה העמותות נותנות הרבה יותר מהתעריף לעולות הבודדות והמדינה לא מתקצבת את זה. אנחנו כאילו באים אליהם בטענות, אבל אנחנו אמרנו שאנחנו רוצים, אנחנו מתקצבים תעריף, התעריף זה ממוצע של שמונה בנות.

לכן לאור זה עשינו כמה דברים. אחת, דיברתי לפני הוועדה דקה עם חבר הכנסת שטרן, כבר לפני שלושה שבועות קיימנו את הישיבה עם ראש מדור בודדים בצה"ל, למדנו את כל הנוהל, למדנו מה הם מקבלים ועשינו לזה אדפטציות לסיפור שלנו כשאצלנו, צריך לזכור, שני דברים משמעותיים בהקשר הזה, אחת, אין חובה אצלנו, זאת אומרת היא לא חייבת להיות שלוש שנים ולכן אנחנו מודדים פר שנה את כל הדברים של ימי חופשה וכו', ושתיים, אני לא מציב אותה בגוף מפעיל. גוף מפעיל, זאת אומרת בית ספר, תנועת נוער או הכנסת, יש פה גם בנות שירות, הוא בוחר את הבנות והבנות בוחרות להתנדב אצלו. אם יש לו בת שעולה לו פי שניים הוא פחות מתעניין, דבר שני, אם ניתן לה 30 ימי חופשה הוא יגיד שהוא לא רוצה, הוא רוצה רק בלי ימי חופשה. לכן יש פה פערים שאנחנו צריכים לגשר עליהם.
היו"ר דוד ביטן
מה זה בלי ימי חופשה? אפילו לחיילים יש 'רגילות'.
ראובן פינסקי
נכון, הם מקבלים, יש 21 ימי חופשה, יש חופשה מיוחדת בצבא של 30 יום, אבל בצבא יש גם שישי-שבת שהם נמצאים בבסיס. אצלנו אנחנו נותנים 15 יום וכל זה תוך איזון שאנחנו לא רוצים שאף אחד יגיד שהוא לא רוצה לקחת עולה בודדה כי: היא צרה בשבילי ולא סיוע בשבילי. ויש מקרים כאלה, צריך לדעת את זה. אז זה דבר אחד.

הדבר השני, חשוב מאוד שהמדינה, זאת אומרת הרשות, תממן את כל ההפרש בגין הבדידות לטובת העניין. אם יש תוספת של דמי כיס ותווי שי שהצבא נותן למזון, רק לסופרים 180 שקל בחודש, והשתתפות בטיסה, שהיא תלך לבקר בבית, וכו' וכו' וכו', אלה דברים שצריך שהמדינה תממן אחרת ניצור מצב שאנשים לא ירצו עולות כי זה עולה פי שניים.

לכן נערכנו בהקשר הזה, עשינו את העבודה הכלכלית ומה שצריך לעשות עכשיו בעצם זה לתאם את זה עם הגורמים השונים באוצר, זה אגף התקציבים והחשב הכללי, יש לנו ועדת תעריף.
שלומית אבינח
הם כאן בדיון.
ראובן פינסקי
מאה אחוז. אנחנו עשינו רק תחשיב, מה שהצגנו לך זה עוד לא סוכם איתם כשבתחשיב הבאנו בחשבון את התוספות שצריך לתת. לדוגמה הורדנו את היחס, אדוני היושב ראש, לבקשתך משמונה בנות לדירה - - -
היו"ר דוד ביטן
מ-12, למה אתה אומר שמונה?
ראובן פינסקי
לא, שמונה.
היו"ר דוד ביטן
אני שמעתי בישיבה הקודמת 12, לא יודע על מה אתה מדבר.
ראובן פינסקי
אני אגיד לך על מה אני מדבר.
היו"ר דוד ביטן
שמונה לא היו. אולי בתקן שלכם זה שמונה, אבל בפועל היו 12.
ראובן פינסקי
לא בתקן, גם בפועל.
היו"ר דוד ביטן
הבנות שהיו פה אמרו שהיו 12.
ראובן פינסקי
שמענו וגם בדקנו אחרי זה. יש ממוצע של שמונה בנות בדירה בכל השירות הלאומי.
היו"ר דוד ביטן
מה זה ממוצע? זאת אומרת בדירה אחת 12 ובדירה אחת ארבע?
יוסף טייב (ש"ס)
יש כאלה עם 14 ויש כאלה עם שתיים.
היו"ר דוד ביטן
או כשבאות בנות מחו"ל?
ראובן פינסקי
אז אני אומר, אנחנו מתקצבים פר שמונה מתנדבות לדירה וזה גם מה שקורה בפועל. עכשיו, לבקשתך ולבקשת הוועדה, אנחנו משנים את התחשיב לשש, זאת אומרת מפתח של שש פלוס ציוד אחר בדירה, לא ארון כתר שיש לך, זה דבר אחד, אלא ארון ארבע דלתות בדירה כזאת, יותר מקום אחסון וכו' וכו'. וכשאני אומר שש בנות זה שש בנות, אבל רק שתיים בחדר, לא יותר מזה. זה התיקון שאנחנו עושים.
היו"ר דוד ביטן
אבל אמרנו שהסלון לא יהיה חדר. דיברנו על דירות ארבעה חדרים.
ראובן פינסקי
נכון, ולכן בדירה של ארבעה חדרים זה שש בנות.
היו"ר דוד ביטן
נכון, לא דירות שלושה חדרים.
ראובן פינסקי
לא, אפשר דירות שלושה חדרים, אבל ארבע בנות.
היו"ר דוד ביטן
הם צריכים חדר כללי.
ראובן פינסקי
אגב, לא נתייחס למה שהיה פה בפעם הקודמת, לדברים שאמרו הבנות, אבל זה התקצוב וככה גם נפקח. צריך לזכור שבהרבה מאוד מהמקרים, וגם זו, אני חושב, המטרה של כולנו, שאין רק דירות של בודדות, הן מתערבבות עם ישראליות. התעריף, אין לי דירה רק של אמריקאיות או רק של צרפתיות, יש לפעמים, אבל בהרבה מאוד מהמקרים זה מעורבב, וטוב שכך, זה מסייע לאינטגרציה ולעידוד העלייה. לכן צריך לזכור שבסוף אני מתקצב אחת לשש עבור כל בת בודדה וכשיש בת בודדה היא צריכה לקבל ארון ו-wi fi ומכונת כביסה - - -
מיכל וונש (כחול לבן)
ראובן, אם אני יכולה רק להיכנס לנקודה האחרונה ולשאול, כל עוד שיש לבנות הישראליות לאן ללכת כשנדרשים לפנות לדירות, מה שנחשפנו אליו, ולא משנה, לא אנקדוטלי, אבל כל עוד יש לבנות הבודדות לאן ללכת כשאין להן לאן ללכת בעצם.
ראובן פינסקי
אני אתייחס לפינוי של הדירות, אבל ברגע שגמרנו את התעריף הזה צריך לאשר אותו עם אגף התקציבים והחשב הכללי ואז לייצר מצב, על פי החוק אנחנו לא יכולים לתת תמיכה לבת. בעבר בת בודדה, הייתי מתקצב אותה, יש לה תקן, היא הולכת לכל מקום, אז כולם אומרים: אני מרוויח תקן חדש. היום בחוק שעבר, בחוק השירות האזרחי, אי אפשר לעשות את זה יותר ובעצם מה שנעשה זה נבנה שיטה שאנחנו מממנים רק את רכיב הבדידות, זאת אומרת התוספת בין בת שירות רגילה שגרה בדירה לבין בת שירות שהיא עולה בודדה הוא כ-1,200 שקל בחודש, אנחנו נממן את כל ההפרש הזה וזה בעצם ה-3.5 מיליון. ברגע שאנחנו נממן נפתור את הבעיה הזו שאנשים לא ירצו את הבנות הבודדות.
שלומית אבינח
יש לי שאלה, בת עולה בודדה, מגיע לה ארון, לבת שירות לאומי חסרת עורף משפחתי, לא בקשר עם המשפחה, לא מגיע לה ארון?
ראובן פינסקי
חסרת עורף משפחתי מתוקצבת בתוכנית אחרת, מתוקצבת הרבה יותר מהדבר הזה, מקבלת גם מביטוח לאומי, גם הבטחת הכנסה, גם דברים אחרים. יש לנו תוכנית מיוחדת עם משרד הרווחה, אלה תוכניות שאנחנו מממנים את כל התקנים שלהם בעלות מאוד מאוד גבוהה, זה גם הוחרג בחוק.
אלעזר שטרן (יש עתיד-תל"ם)
בצה"ל חסרי עורף מוגדרים חיילים בודדים.
מיכל וונש (כחול לבן)
כן, בצה"ל, אבל לא בנות השירות.
ראובן פינסקי
אצלנו זה סוג אחר של בדידות, מטופל טוב מאוד. אם תרצו פעם לדבר על זה אפשר, אבל שם התקצוב הוא אחר לגמרי.
שלומית אבינח
לא, אבל שאלתי טכנית, הן גרות בדירה, אני מדברת מבחינת בנות שהן בנות 19-18, אחת היא עולה בודדה - - -
ראובן פינסקי
אבל הנערות בסיכון אצלנו זה דירות נפרדות.
שלומית אבינח
לא, אני מדברת על בת שירות לאומי שגרה באותה דירה, אחת עולה בודדה ואחת גרה כי אין לה איפה לגור, אז זאת מגיע לה ארון וזאת לא מגיע לה ארון?
ראובן פינסקי
לא, לכולן מגיע. אז אני אומר, מי ש - - -
היו"ר דוד ביטן
לא, אנחנו מתייחסים לעולות. לא נכנסנו לפרטים האחרים.
ראובן פינסקי
גודל הארון, אם אתם בפרטים האלה, זה עניין של גודל הארון. הבת שלי הייתה עם עולה בודדה בשירות לאומי בקרית ארבע, היו שני ארונות כתר בדירה, לבת שלי היה מדף אחד וכל השאר היה לבודדת.
שלומית אבינח
שלא לגרום למתחים בין השוהות בדירה.
ראובן פינסקי
ברור, מצד אחד. מצד שני הבודדה צריכה הרבה יותר מקום עם המזוודות שלה, עם הדברים שלה. העליתם את זה פה וזה נכון, וזה חלק בתוך המענה בתוך התעריף, זה ברמה שאנחנו מתמחרים ארון ארבע דלתות, סלון כולל שולחן, מכונת כביסה, כל הדברים. זה ברמת השקל פר ראש, בסוף צריך לתקצב את זה בצורה הזאת. כל זה נעשה, ברגע שזה יאושר, אז אחת זה לאשר את זה בוועדת התעריף ואחרי זה למצוא את שיטת התשלום שכנראה תהיה בפטור ממכרז דרך הגופים המוכרים.
שלומית אבינח
מתי זה ייכנס לתוקף?
ראובן פינסקי
אנחנו נדע לעדכן אתכם מיד אחרי הסיכום עם אגף התקציבים והחשב הכללי. אני מניח שהם בדיון, נקבע זמנים ונעדכן אתכם.

לגבי הדיור החלופי, ביקשתם שאני אתייחס. ברשותך, עוד כמה דברים. אחת, לגבי הדיור החלופי, מטופל כבר כיום. גם לבת שהייתה פה הוצעה דירה חלופית, זאת שהציגה, והיא פשוט לא רצתה. אין דבר כזה שבת נזרקת לרחוב בזמן שמשפצים, תמיד בודקים איתה קודם כל אם יש לה סידור, משפחה, ואם לא, מסדרים לה סידור, או בדירה אחרת, או באכסניה.
היו"ר דוד ביטן
לא, שמעת שלא.
ראובן פינסקי
שמעתי שלא ודיברתי איתה אחרי זה - - -
היו"ר דוד ביטן
אז תגיעו להסכם אולי, למה אי אפשר עם האגודה למען החייל? אני לא מבין.
ראובן פינסקי
האגודה למען החייל זה - - -
היו"ר דוד ביטן
שבאופן זמני הם יגורו שם.
ראובן פינסקי
יש לנו פתרונות אחרים.
היו"ר דוד ביטן
יש לכם בית?
ראובן פינסקי
אנחנו נפתור את זה בתוך התעריף. הם נמצאים ויש לנו פתרונות להקשר הזה. הסדרת מעמד הבודדת, שזה דבר מאוד משמעותי. צריך לקרות בתקנות שעוברות בוועדת העבודה והרווחה. ברגע שהיא תוגדר כבודדת וזה בתוך תקנות התעריף, ברגע שזה יוגדר הן יוכלו להיות זכאיות לכל הדברים של חייל משוחרר בודד, גם בת משוחררת בודדה תקבל. זה בהקשר הזה.

ושני דברים אחרונים. אחת, החלטנו יחד עם הארגונים, 'נפש בנפש', קעליטה, הבסיס של מייקל לוין ואחרים, לקבע אצלנו שולחן עגול קבוע, אחת לרבעון, קצת לפני החגים, חודש לפני החגים, לשמוע את כל הדברים שצריך ואת כל המענים שצריך לתת. זה יהיה לתמיד, זה לא חד פעמי.

והנושא של שירות ללא עלייה, כמו שאמרת, יגיע לוועדה המקבילה, ועדת העבודה והרווחה, השר כבר אישר עקרונית - - -
היו"ר דוד ביטן
מתי זה יהיה מוכן, באוקטובר? הנוהל שיאושר, יאושר באוקטובר?
ראובן פינסקי
התקנות, עכשיו מוגש לכנסת, השר אישר את זה בשבוע שעבר, מוגש עכשיו לוועדה בכנסת, זה לפי הלו"ז של הוועדה, זה פחות קשור אלינו.
היו"ר דוד ביטן
טוב. אני מבקש שתודיע לנו שהחברים יוכלו להיות בוועדה עצמה לדיון הזה. שטרן, רצית לומר משהו?
אלעזר שטרן (יש עתיד-תל"ם)
כן. אני רציתי להגיד קודם כל שכל הכבוד למתנדבות ואני חושב שצריך לתת להן כמה שאפשר, אבל אני חושב שאסור להשוות אותן לחיילים או לחיילות בודדות. תראה, גם כאן, לא משנה אם זה 35% או 20%, אני הקשבתי טוב למה שראובן אמר, ואני כמובן מכיר את זה, יש הבדלים מהותיים, לא רק בהיבט שדיברנו קודם, בהיבט של שמירת השירות הצבאי מעל לכל הדברים האחרים, מעל כל השירותים האחרים, שאנחנו בוודאי מעודדים אותם, אבל בת שירות לאומי, ראינו פה או 20% או 35% שעושות שנה שנייה.
ראובן פינסקי
רק 20% מהבודדות, 35% מכלל הבנות, זה ההבדל בין הנתונים.
אלעזר שטרן (יש עתיד-תל"ם)
כן, זה אני מכיר. אוקיי, אז בסדר גמור. יושב ראש הוועדה, במקרה הגבוה 35% עושים שירות לאומי שנה שנייה, כשחיילת, לא שואלים אותה בכלל. זאת אומרת בת שירות לאומי רוצה להפסיק באמצע, ללכת, היא הולכת, חיילת לא. הדבר השני, שמעת גם כאן את מה שאנחנו יודעים, שבת שירות לאומי בוחרת איפה היא תהיה.
היו"ר דוד ביטן
לא, אבל תרשה לי רגע. אנחנו מדברים על אלה שבאות מחו"ל, אלה שבאות מחו"ל לא צריכות לעשות צבא בכלל. אתה מערבב בין אלה שעושות שירות לאומי מול החיילות.
אלעזר שטרן (יש עתיד-תל"ם)
לא, אני לא מערבב.
היו"ר דוד ביטן
זה לא רלוונטי לגבי הבודדות שבאות מחו"ל.
אלעזר שטרן (יש עתיד-תל"ם)
אז תן לי להגיד לך למה אני לא מערבב. בגלל שאתה רוצה להשוות בודדים לבודדים או בודדות לבודדות.
היו"ר דוד ביטן
אז ככל שהתנאים שלהן יהיו טובים יותר הן יישארו.
אלעזר שטרן (יש עתיד-תל"ם)
אני בעד. תן להם, מבחינתי שיהיה להם יותר מחיילות, בסדר? אני אומר לך אל תשווה. אני חושב שההכנסה לתקנות, לא משנה למה, יש בה בעיה.
היו"ר דוד ביטן
למה יש בה בעיה?
אלעזר שטרן (יש עתיד-תל"ם)
בגלל שאתה צריך לייתר, לא רק לייחד, את השירות הצבאי. בשירות הצבאי, כשבאה מישהי היא לא בוחרת איפה להיות.
היו"ר דוד ביטן
כן, אבל הן נותנות לנו פה שנתיים, בין שנה לשנתיים סיוע. הבנות האלה שמגיעות מחו"ל - - -
אלעזר שטרן (יש עתיד-תל"ם)
דוד, אני מבקש שתבין מה אני אומר לך.
היו"ר דוד ביטן
אני הבנתי מה אתה אומר. אתה אומר, אל תשווה כי בצבא הרבה יותר קשה.
אלעזר שטרן (יש עתיד-תל"ם)
אל תשווה. אתה רוצה, בשביל הנימוקים של ראש הרשות, זו ההגדרה, ראש הרשות שהוא דואג, ובצדק, להגדיל את המספר. דרך אגב, הדאגה לתנאים שלהן, אנחנו מקווים שהיא גם תגדיל את המספר של המתנדבות, נישא אותן על כפיים, בסוף הן עוזבות משפחות, אני רק רוצה להגיד שיש סכנה בהשוואה הקבועה שמנסים לעשות כאן, לא רק בוועדה הזאת.
היו"ר דוד ביטן
אבל ההשוואה היחידה זה בין בודדת לבודדת, זה כל ההשוואה, לא לגבי כל החיילים בצבא.
אלעזר שטרן (יש עתיד-תל"ם)
לא, ההשוואה היא בין שירות לאומי לשירות צבאי.
רונן פוקסמן
ההשוואה היא בתנאים.
אלעזר שטרן (יש עתיד-תל"ם)
אני יודע, אני יודע.
רונן פוקסמן
לא במהות.
אלעזר שטרן (יש עתיד-תל"ם)
לא, מה שאני אומר, תוציאו מהדיון הזה – אתה רוצה? תיתן את רשימת התנאים שאתה מבקש, ארוניות, חדרים, שכר, כל מה שאתה רוצה אני בעד, אני אומר לך שאני בעד.
היו"ר דוד ביטן
אתה אומר לא להגיד השוואה.
אלעזר שטרן (יש עתיד-תל"ם)
בדיוק, אני חושב שאסור.
היו"ר דוד ביטן
האמת שאין לי בעיה עם זה בגדול. אתם כבר גמרתם את התקנות?
רונן פוקסמן
כן, אבל לא כתוב שם השוואה, כתוב שם התנאים - - -
אלעזר שטרן (יש עתיד-תל"ם)
מצוין, אז אני בעד.
רונן פוקסמן
הדבר היחיד שכתוב השוואה זה בחוק - - -
היו"ר דוד ביטן
אתה אומר שזה עניין עקרוני.
אלעזר שטרן (יש עתיד-תל"ם)
נכון.
היו"ר דוד ביטן
הבנתי, אין לי בעיה. מבחינתי העיקר שהם יקבלו תנאים, זה הכול. אין לי בעיה עם זה.
אלעזר שטרן (יש עתיד-תל"ם)
אוקיי, גם לי לא.
היו"ר דוד ביטן
בבקשה, טייב, רצית להגיד משהו?
יוסף טייב (ש"ס)
אני רוצה להתייחס, ודיברתי עם ראובן בתחילת הדיון וככה עכשיו, בד בבד, כיוון שבת שירות נמצאת אצלי בבית - - -
היו"ר דוד ביטן
אל תשכח שנכון לעכשיו מה שראינו שהנושא הזה מטופל, כי מטפלים בזה, אבל בצורה – אין תקציב לכלום.
אלעזר שטרן (יש עתיד-תל"ם)
אני אגלה לך, גם אין תקציב אפילו לשנת שירות שנייה, או בנות שרוצות, חלקן גם לא יכולות בגלל שזה גם תקנים, כמו בצבא.
היו"ר דוד ביטן
לא, אתה רואה שמה שהוא עשה, הוא הגדיל את זה ליותר בנות.
אלעזר שטרן (יש עתיד-תל"ם)
אבל הוא יודע, תקן אותי אם אני טועה, ראובן - - -
היו"ר דוד ביטן
אם הוא יקבל את ה-3.5 מיליון אז יהיה לו.
ראובן פינסקי
זה היום לא חסם.
אלעזר שטרן (יש עתיד-תל"ם)
אין חסם של מגבלה של כמויות?
ראובן פינסקי
לא, כי בשנים האחרונות פתחנו המון המון תקנים מאוד איכותיים במשרדי הממשלה. יש כמעט 7,000 ביקושים יותר ממשרתים בפועל. זאת אומרת יש הרבה יותר תקנים שרוצים בנות.
אלעזר שטרן (יש עתיד-תל"ם)
הבנתי. אוקיי.
היו"ר דוד ביטן
אין לך תקציב, אתה צריך להגדיל את התקציב.
ראובן פינסקי
לא, יש גם תקציב לזה. לא לבודדות, אני מדבר כללי. בתי חולים משוועים לעוד ידיים, משרדי ממשלה רוצים עוד.
היו"ר דוד ביטן
תשמע, מי שיכול לקבל ולא לוקח הוא טמבל. אני לא מבין מה הם רוצים, אתה מקבל בחינם בחורה לשנה שלמה, מה רע?
אלעזר שטרן (יש עתיד-תל"ם)
בסדר, עכשיו תסתכל על מה שראובן אומר לך, מה הוא אומר? אני רוצה הרבה יותר, בשפה שלי, שיעשו שנה שנייה מאשר עושות.
ראובן פינסקי
ברור.
היו"ר דוד ביטן
אין שום בעיה, אבל אנחנו בוועדה לא מטפלים בכל ה - - -
אלעזר שטרן (יש עתיד-תל"ם)
נכון, נכון, נכון.
היו"ר דוד ביטן
אז אני לא לוקח על דבר שאני – מה שאנחנו מטפלים זה יותר בבודדות שמגיעות מחו"ל ויש להן פוטנציאל לעלייה.
אלעזר שטרן (יש עתיד-תל"ם)
אני הבנתי.
היו"ר דוד ביטן
זה הכול. מעבר לזה אין לי מה לעשות.
אלעזר שטרן (יש עתיד-תל"ם)
גם אם לא הן, הילדים שלהן.
היו"ר דוד ביטן
אבל צריכים לטפל בזה בוועדות אחרות. לאיזה ועדה פנית עם זה?
ראובן פינסקי
ועדת העבודה והרווחה.
היו"ר דוד ביטן
אז הם צריכים לטפל בזה. נקווה שיטפלו בזה.
שלומית אבינח
טייב היה בזכות דיבור.
יוסף טייב (ש"ס)
טוב, קודם כל אני שמח - - -
היו"ר דוד ביטן
אתה בטח תשאל אותי כמה צרפתיות יש בזה?
יוסף טייב (ש"ס)
לא, אני יודע את הפרטים.
שלומית אבינח
יש אגודה שהרוב שם צרפתיות.
היו"ר דוד ביטן
לא, זו שאלה מתבקשת אצלך, איך זה יכול להיות? מה, אתה עושה צחוק?
יוסף טייב (ש"ס)
לא, אני באמת רוצה להתייחס לנושא שהוא חשוב, דיברתי על זה עם ראובן בתחילת הדיון ומדבריך, ראובן, אני מבין שיש איזה סוג של אווירה שאנחנו עושים את הכול והבנות הן אלה שלא – ככה זה היה נשמע מדבריך, שאותן בנות שהיו פה הן לא בדיוק אמרו את מה שהיה בפועל ובדקתם.
היו"ר דוד ביטן
לא, הן התלוננו, מהלב.
יוסף טייב (ש"ס)
אני לא רוצה לדבר על המקרה הספציפי, אני חושב שיש - - -
היו"ר דוד ביטן
בטח נתתם להן על הראש, כאילו למה התלוננו.
ראובן פינסקי
ממש לא. אתה מכיר אותי, דוד.
היו"ר דוד ביטן
לא אתה, האגודות נתנו להן בראש. לא אתה.
יוסף טייב (ש"ס)
לא, דוד, אני רוצה להעלות את הנושא הזה כי הוא חשוב.
ראובן פינסקי
דווקא היא זומנה אליי ללשכת מנכ"ל לפגישה אישית ואז היא לא יכלה להגיע, לבקשתה. הן מוזמנות. להיפך, מי שמתלונן, יש סיבה למה הוא מתלונן.
שלומית אבינח
החשבונאות באגודות. גם אנחנו שמענו על זה.
יוסף טייב (ש"ס)
יש פה תופעה, אני התחלתי לספר לך את הסיפור ואני חושב שחשוב שחברי הוועדה ישמעו. אני מקבל טלפון ביום שישי בבוקר, יותר נכון בצהריים, באחת בצהריים, שיש בת שירות שעושה את השירות שלה בבית ספר חורב בירושלים, נמצאת בדירה וכרגע מבקשים ממנה לעזוב את הדירה. היא מתקשרת בבכי לאמא שלה בצרפת שאין לה מושג לאיפה היא צריכה ללכת.
ראובן פינסקי
מה זה לעזוב את הדירה?
יוסף טייב (ש"ס)
לעזוב את הדירה, לעשות בידוד במקום אחר.
ראובן פינסקי
בידוד, לא אמרת בידוד. לא ביקשו ממנה לעזוב את הדירה, היא צריכה להיכנס לבידוד.
יוסף טייב (ש"ס)
נכון, נכון, בעקבות חשיפה שלה לחולה מאומת ביקשו ממנה ללכת לעשות בידוד, איפה היא צריכה לעשות בידוד? היא לא יודעת. היא מתקשרת למשפחה שלה, כנראה הדירות של המשפחה שלה קטנות, היא לא מצליחה למצוא מקום, חצי שעה לפני שבת הילדה ברחוב, כן? בלית ברירה אמרתי לה, תשמעי, חצי שעה לפני שבת, תבואי הביתה. היא נמצאת כרגע, עד הרגע הזה, אצלי בבית בחדר שיש לו כניסה חיצונית.
היו"ר דוד ביטן
קודם כל כל הכבוד.
יוסף טייב (ש"ס)
זה לא העניין. העניין הוא כזה, שבעצם למזלה היא נפלה על מישהו שאיכשהו יכול היה לארח אותה. אם אני לא הייתי נותן לה מענה זה היה ברור שהיא הייתה עושה שבת בחוץ. עכשיו, בעקבות אותה תקרית - - -
היו"ר דוד ביטן
מה אתם עושים באמת עם אלה ש - - -
שלומית אבינח
טוב שהיא ידעה להגיע אליך.
יוסף טייב (ש"ס)
והיא ידעה להגיע אלינו.
ראובן פינסקי
חבר'ה, אתם עוקבים גם על הצ'ט של הזום? כי הרכזת שלה כותבת שהוצעה לבחורה הזאת מלונית.
יוסף טייב (ש"ס)
אז לאותה בחורה שנמצאת כרגע אצלי בבית - - -
אלעזר שטרן (יש עתיד-תל"ם)
בבית אצלו יותר טוב.
יוסף טייב (ש"ס)
כן, ודאי שיותר טוב.
היו"ר דוד ביטן
למה לא?
ראובן פינסקי
אבל הוצע לה משהו? הוצעה לה מלונית או שהיא הייתה ברחוב?
יוסף טייב (ש"ס)
לא, אמרו לה - - -
ראובן פינסקי
הוציאו אותה מהבית ואמרו לה: תהיי ברחוב?
יוסף טייב (ש"ס)
לא, אז אני אומר לך, ראובן, היא אצלי - - -
ראובן פינסקי
אתה אומר שזרקו אותה לרחוב.
יוסף טייב (ש"ס)
אז אני אומר לך, אמרו לה שיארגנו לה מלונית, חצי שעה לפני שבת לא ארגנו לה מלונית.
ראובן פינסקי
אולי היא לא רצתה.
יוסף טייב (ש"ס)
לא, אני לא חושב שהיא לא רצתה, כי בוא, בן אדם לא נשאר חצי שעה – אבל זה לא, אני בכוונה לא רוצה - - -
ראובן פינסקי
לא הייתה אף בת שירות חצי שעה לפני שבת ברחוב. סליחה שאני – היא לא הייתה ברחוב. אולי לא היה פתרון - - -
יוסף טייב (ש"ס)
אז אני אומר לך חצי שעה, אתה יודע מה? היא הגיעה אפילו בצפירה, אצלנו יש צפירה, היא הגיעה - - -
היו"ר דוד ביטן
אולי הייתה איזה אי הבנה.
יוסף טייב (ש"ס)
זה לא העניין, ראובן, אני לא בא לדבר על המקרה הקונקרטי ולא על מקרה ספציפי מסוים, לא על השתיים שהיו לפני כן ולא זאת שנמצאת אצלי בבית.
היו"ר דוד ביטן
טייב, למה לא צלצלת לראובן?
יוסף טייב (ש"ס)
כי זאת שנמצאת אצלי בבית היא כרגע אצלי בבית. התופעה היא יותר גרועה, שבעקבות כך אותה ילדה החליטה לחזור לצרפת בחגים בפחד שלא יהיה לה איפה להיות. על זה הוסיפו חטא על פשע, על זה אומרים לה שעל 12 יום הבידוד, שהיא כבר עשתה בכניסתה לארץ לפני שהיא התחילה את השירות, כבר 12 ימי מחלה הלכו לה, עכשיו יש לה עוד 12 ימים על הבידוד שהיא עשתה עכשיו, היא תחזור מצרפת, יש לה עוד 12 ימי בידוד, הווה אומר שימי המחלה שלה הלכו. אני חושב שעל הדבר הזה אנחנו צריכים לחשוב איך אנחנו נותנים מענה לאותן בנות שמגיעות מחו"ל ומצורך כלשהו צריכות לחזור וללכת וימי המחלה הולכים להם על פארש.
ראובן פינסקי
יש לזה פתרון אצלנו בנוהל, זה נקרא חופשה מיוחדת קורונה שהמנכ"ל רשאי לאשר ימי חופשה עודפים. היא רק שבועיים בשירות הלאומי.
יוסף טייב (ש"ס)
נכון.
ראובן פינסקי
בסבב הקודם של הקורונה לא אישרנו לאף אחת לצאת.
היו"ר דוד ביטן
מה זה ימי המחלה הזה? מה זה העניין הזה? היא לא עובדת אצלך.
ראובן פינסקי
היא לא עובדת, אבל היא בשירות לאומי ויש מכסה של ימי מחלה. אם היא חולה, חס וחלילה, אז יש ועדה רפואית עד 90 יום.
היו"ר דוד ביטן
אז אם היא חולה יותר, מה עושים? מורידים לה מה-500 שקל שאתם נותנים לה?
ראובן פינסקי
לא, מה פתאום? יש ועדה רפואית, אם היא חולה - - -
היו"ר דוד ביטן
נגיד שהיא חולה יותר מימי מחלה, מה התוצאה של זה?
ראובן פינסקי
אז היא מקבלת עד 90 יום אישור.
היו"ר דוד ביטן
נגיד שלא, מה פה העניין? איזה סנקציה יש נגדה?
ראובן פינסקי
אין שום סנקציה.
היו"ר דוד ביטן
היא לא עובדת אצלכם.
ראובן פינסקי
בצבא מישהי שחולה יותר מ-X ימים הוא משחרר אותה, אצלנו אנחנו יכולים לתת עד 90 יום ועדה רפואית, ואנחנו עושים את זה, יש פתרון.
היו"ר דוד ביטן
אבל היא לא חולה, היא רק נכנסה לבידוד.
ראובן פינסקי
אז אני אומר, בהקשר הזה יש חופשה מיוחדת שאנחנו יודעים לתת. אין שום בעיה, רק צריך לפנות. לא פנו עדיין. אגב, גם תוך כדי הדיון אני מקבל שהסיפור היה ביום חמישי והוצעה לה מלונית כבר ביום חמישי, אבל אחרי זה נבדוק את הפרטים.
יוסף טייב (ש"ס)
אוקיי.
היו"ר דוד ביטן
בסדר, תבדקו, זה סתם נפל בין הכיסאות. אולי היא רצתה להיות אצלך, אני יודע מה?
יוסף טייב (ש"ס)
בשמחה, היא יכולה להיות כל השנה אצלי, אין לי בעיה, רק היא לא היחידה, אין לי מלונית.
היו"ר דוד ביטן
כמה חדרים יש לך בבית?
יוסף טייב (ש"ס)
אם הייתה לי מלונית, הייתי בשמחה, אבל אין.
ראובן פינסקי
עשרות בנות בודדות נכנסו לבידוד ואנחנו בכל המקרים האלה מטפלים ישירות, אנחנו מול העמותות.
היו"ר דוד ביטן
חבל שלא צלצלת אליו ישירות ביום שישי.
יוסף טייב (ש"ס)
האמת - - -
ראובן פינסקי
הוא רצה שהיא תהיה אצלו בשבת.
היו"ר דוד ביטן
לא, ברצינות, היית מצלצל ואני מאמין שהבעיה הייתה נפתרת.
יוסף טייב (ש"ס)
האמת שלא היה לי את הטלפון ויום שישי, אתה יודע, היה עמוס. אני הייתי בסיור ביום שישי.
היו"ר דוד ביטן
היית צריך לצלצל למנהלת שלנו והמנהלת שלנו הייתה פותרת לך את הבעיה.
יוסף טייב (ש"ס)
בסדר, נפלנו. היא הייתה אצלי, הכול בסדר.
ראובן פינסקי
שלומית, אני כבר במועדפים שלה. יש לך מנהלת ועדה - - -
היו"ר דוד ביטן
אתה מספר לי? אתה לא רואה שאנחנו עובדים כל היום בגללה?
ראובן פינסקי
מדהים.
שלומית אבינח
בזכותה, לא בגללה.
היו"ר דוד ביטן
את מי אנחנו מעלים בזום?
שלומית אבינח
את האוצר, איציק דניאל.
היו"ר דוד ביטן
כן. אני רוצה להעלות את משרד האוצר. איציק, בוקר טוב.
איציק דניאל
בוקר טוב.
היו"ר דוד ביטן
כן, מה אתה יכול לדווח לנו? אני דיברתי עם שר האוצר, מה שביקשתי זה מיליון שקל עד סוף השנה כדי לסיים את 2020 לקראת התקציב הבא. תכלס, אני לא יודע מה יצא כי הם ישבו ביום חמישי בערב, נכון? מתי זה אושר?
שלומית אבינח
בעשירי לחודש.
היו"ר דוד ביטן
אמרו לי שהנושא נפתר, בתקציב כזה מיוחד, אבל עוד לא קיבלתי מידע, אתה יודע מזה משהו?
איציק דניאל
אז אני בדקתי לפני הישיבה עם הגורמים הרלוונטיים אצלנו וככל הידוע לי כרגע במסגרת המענה שניתן, ה-11 מיליארד שקלים, לא נמצא מענה לסוגיה הזאת ולא הוקצו התקציבים האמורים. אנחנו כן עובדים ביחד עם הרשות למצוא מענה במסגרת היטל ביצוע של השירות ואולי הסטות תקציביות מתוך התקציב הקיים ולראות איך נותנים לזה מענה, אבל זה משהו שעדיין לא קיבל פתרון. זה במישור האחד. במישור השני, כמו שדווח לכנסת וגם לוועדה הרלוונטית, אנחנו כבר מתחילים לעבוד על תקציב 2021 ואנחנו מקווים שבמסגרת תקציב 2021 יימצא המענה הנדרש לסוגיה הזאת. ככל הידוע לי, לשאלתך, אני מכיר שכרגע לא נמצא המענה, המקור התקציבי.
היו"ר דוד ביטן
איציק, כמובן שהנושא הזה חייב לבוא לידי מענה, הנושא של הבנות שמתנדבות ולא מקבלות תנאים הוא בלתי אפשרי, גם לנו כמדינה, וגם כאנשים. לא יכול להיות שהן יבואו לחו"ל, יתנדבו אצלך ובסופו של דבר הן לא מקבלות את התנאים הדרושים. אני חושב שזה הדבר המינימלי שאנחנו יכולים לסייע לבנות האלה.
איציק דניאל
אני מסכים איתך לחלוטין. אני יכול להגיד לך שיושב ראש הרשות העלה את זה בפנינו ואנחנו עושים את מרב המאמצים כדי שיינתן מענה תקציבי לסוגיה.
היו"ר דוד ביטן
אני מאמין שכן כי אני חושב שגם אתה מבין שזה נושא שצריך למצוא לו פתרון.
איציק דניאל
לחלוטין.
היו"ר דוד ביטן
אנחנו תיכף חוזרים אליך. יש עוד מי?
שלומית אבינח
יש הרבה בזום, כל הארגונים, יש גם את הצבא, השאלה את מי אתה רוצה.
היו"ר דוד ביטן
טוב, מה שאני מבקש זה חמש דקות הפסקה. אני עוצר את הישיבה לחמש דקות.



(הישיבה נפסקה בשעה 11:13 ונתחדשה בשעה 11:32.)
שלומית אבינח
מחדשים. אתה רוצה את איציק דניאל עוד פעם?
היו"ר דוד ביטן
תביאי לי אותו רגע.
איציק דניאל
אני איתכם.
היו"ר דוד ביטן
איציק, מה אתה יכול להגיד לנו?
איציק דניאל
אני כרגע שוחחתי עם עידן, ראש המטה של השר, והוא אומר שהוא צריך לעשות כמה בדיקות בנושא ואני מקווה שהוא יחזור אליי בהקדם עם איזה שהיא תשובה.
היו"ר דוד ביטן
מתי תשובה?
איציק דניאל
אני ממתין לו, שוחחנו ממש לפני איזה חמש או עשר דקות, הוא מקווה ש - - -
היו"ר דוד ביטן
בסדר, טוב, אז אנחנו ננעל את הישיבה ונמתין לך לתשובה שתיתן למנהלת הוועדה, אוקיי?
איציק דניאל
אין שום בעיה.
היו"ר דוד ביטן
תודה. אוקיי, אז אפשר לסיים את הישיבה הזאת, אנחנו נדווח לך, לפי זה תמשיך הלאה. אני חושב שהבעיה תיפתר. הישיבה נעולה.



הישיבה ננעלה בשעה 11:33.

קוד המקור של הנתונים