ישיבת ועדה של הכנסת ה-23 מתאריך 18/08/2020

תקצוב ספורט נשים

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-ושלוש

הכנסת



5
הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי
18/08/2020


מושב ראשון



פרוטוקול מס' 28
מישיבת הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי
יום שלישי, כ"ח באב התש"פ (18 באוגוסט 2020), שעה 11:45
סדר היום
תקצוב בספורט נשים
נכחו
חברי הוועדה: עודד פורר – היו"ר
ע'דיר כמאל מריח
תהלה פרידמן
עאידה תומא סלימאן
חבר הכנסת
יואב סגלוביץ'
מוזמנים
דודו מלכא - סגן ראש מינהל הספורט, משרד התרבות והספורט

נורית שרביט - מפקחת, ספורט נשים וספורט עממי, משרד התרבות והספורט

ניר הרצל אלון - ראש חטיבת הספורט, הסתדרות המעו"ף

גלי עציון - עו"ד, מנהלת מחלקת ייעוץ וחקיקה, ארגון נעמת

נאדיה חמדאן - יו"ר נעמת, מרחב מרכז הגליל

יעל סיני - קשרי כנסת, שדולת נשים בישראל

ליאור גלוסקא - יו"ר עמותת כדורשת, ליגה לידידות

שלי שטרכר שלו - מנכ"לית, פורום ארגוני צעירות

יעל אלמור - מ"מ מנכ"ל, המועצה להסדר ההימורים בספורט

אורי כהנא - עו"ד, יועץ משפטי, מינהלת ליגת העל לנשים בכדורסל

הילה קניסטר בר דוד - יו"ר מינהלת, ליגת העל בכדורסל נשים

אביטל אורביטו - סמנכ"לית כספים, ההתאחדות לכדורגל

יערה יצחקי - יו"ר ארגון שחקניות הכדורסל

ענאן ז'רז'ורה - מאמן קבוצת נשים בליגת העל

עמירם הלוי - יו"ר איגוד הכדורסל

קארין סנדל - קפטנית נבחרת ישראל בכדורגל

אשרת עיני - שחקנית כדורסל

צפנת מור - ארגון השחקנים

אושרת אזולאי - שדלנית
מנהלת הוועדה
דלית אזולאי
רישום פרלמנטרי
א.ב., חבר תרגומים

תקצוב בספורט נשים
היו"ר עודד פורר
צוהריים טובים לכולם, אני מתכבד לחדש את ישיבת הוועדה למעמד האישה ושוויון מגדרי. הנושא הפעם זה תקצוב בספורט נשים. אנחנו נחשפים פעם אחר פעם שמבחינת התמיכות של המדינה, דווקא לנושא הזה משום מה המספרים הולכים ויורדים. הרבה פעמים אנחנו רואים גם בכל מיני תחומים שיש חסמים שהם לכאורה חסמים מבחינה תקנית, כאילו הם מייצרים איזשהו תקן לכולם אבל התקן הוא כזה שאף אחד לא יכול לעמוד בו. יש קריטריונים שברור לחלוטין שנשים לא יגיעו אליהם, אז פתרנו את הבעיה, יצרנו קריטריונים לכאורה שוויוניים. זה כמו שאני אגיד שמי שיקבל את התקצוב הוא רק מי שהוא מעל 2 מטר, אז ברור שהידרתי קבוצה גדולה מבחוץ. אנחנו רואים את זה גם במענקים לשחקנים, גם במענקים אחרים.

יש פה אלמנטים תקצוביים גם של הטוטו, איפה שהוא נותן כסף, בחלק מהדברים. בעצם היום כבר כל התקצוב בעקבות חוק ההסדרים, אגב, שאני התנגדתי לו, עבר למשרד ומאותו רגע בכלל נהיה בלגאן אחד גדול, אבל זה עניין לדיון אחר. עדיין נשאר סכום בטוטו וגם שם זה עדיין לא מחולק כראוי, אבל המהות היא קודם כל תהיה בהחלט משרד הספורט.

חברת הכנסת ע'דיר כמאל מריח.
ע'דיר כמאל מריח (יש עתיד-תל"ם)
בוקר טוב אדוני, כבוד יושב-ראש הוועדה, אני מודה ומתוודה, זה לא נושא שחקרתי לפני, אבל מהלמידה המעטה שעשינו לקראת הוועדה הזו, אני מבינה שכאן יש כשלים, שיש היעדר משאבים אמיתי שוויוני לנשים, וכפי שציינת, פרמטרים מפלים מגדרית, לא יודעת אם זה במכוון או לא, אבל זה דבר שאנחנו צריכים לבחון אותו, כי כשהפרמטרים הם מספריים ובוחנים מספר ספורטאים או הנבחרת, כלומר בדיעבד אתה כאן מפלה מגדרית בלי שתשים לב, אז חשוב לי שנבחן זאת יחד היום בוועדה הזו. תודה.
היו"ר עודד פורר
תודה רבה.

חברת הכנסת עאידה תומא סלימאן.
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
תודה כבוד היושב-ראש. אני שמחה שאתה מקיים את הדיון הזה. זה נושא שעסקנו בו בזמנו וניסינו לשפר את המצב.

אני מודה ומתוודה שאני לא כל כך חובבת ספורט. הופעתי לגלות את המצב בנושא הזה, את עצם העובדה של יחס שהוא יחס ברור, שלא מסתכלים על ספורט נשי כספורט שהוא גם מוערך ומכובד, ונותנים לו את התמיכה, וגם מצד שני הוא גם לא מסחרי מספיק. אחד הדברים שכל הזמן טענו, למה לא נותנים תקציבים באותה רמה, והתשובה הייתה, זה לא מביא קהל כל כך גדול וזה לא מפרסם כל כך גדול. אני חושבת שהגיע הזמן לטפל לא רק ברמה של המשרד אלא גם ברמה של המועצות המקומיות.

לפני שבועיים היו אצלי עמותה שמפעילה כמה קבוצות של נשים דווקא באוכלוסייה הערבית, ואחת מהקבוצות שם הגיעה, אני מאוד מקווה שאני לא עושה טעות, לליגה הארצית. השחקניות דיברו על העובדה שהן לא מקבלות שום תמיכה. הן בעצמן עובדות ומממנות את עצמן בעניין של הסעות וגם בזמן שהן צריכות בייביסיטר לילדים, והן לא מקבלות שום הכנסה מהמשחק. העמותה לא מקבלת שום תקציב. הנציג של העמותה והמאמן גם נמצא איתנו בזום. אני מאוד מבקשת לתת לו, לז'רז'ורה, לדבר ולהציג את זה. הוא יציג את זה הרבה יותר טוב ממני.

באמת תודה. אני מאוד מקווה שנעקוב צמוד כדי לאפשר יותר תקציבים. היה הישג מסוים בליגת כדורסל לנשים בזמנו בוועדה, ואני מקווה שנצליח להוציא עוד תקציבים.
היו"ר עודד פורר
בואו נשמע את יערה יצחקי, יושבת-ראש ארגון שחקניות הכדורסל.
יערה יצחקי
בוקר טוב לכולם, אני רוצה להתחיל ברשותכם במספר תאריכים. 14 באפריל 2003, 21 בדצמבר 2004, ה-3 ביולי 2006, ה-28 ביוני 2016 וה-19 ביולי 2016. אלה כל התאריכים בהם משנת 2000 התקיימו דיונים, ועדות בכנסת של קידום מעמד האישה שהתרכזו בספורט. לכל אותן ועדות קודמות הגיעו מכובדים רבים. התוצאה של כולן הייתה זהה. כולם הסכימו פה אחד שצריכים להשקיע יותר, לתקצב יותר את ספורט הנשים וכדורסל נשים בפרט. בפועל המסר היה לכל אותם גופים, כל אחד, בואו נעשה את המאמץ והמירב בחלקת האלוהים הקטנה שלו. לא הייתה איזושהי המשכיות.

אני היום יושבת פה בוועדה ומייצגת את כדורסל הנשים, ואני קצת מתביישת. אני קפטנית נבחרת ישראל בכדורסל, יושבת-ראש ארגון השחקניות, ואני מפצירה בכם, אל תסיימו את הוועדה הזאת. תמשיכו אותה. אם הטוטו יצטרך מאיתנו שנשחק כל יום, אנחנו נשחק כל יום. אם הוא יצטרך מאיתנו בשביל לתת לנו עוד תקציבים, לנחות לאולם ולצנוח, אנחנו נצנח, אבל אני רוצה שהוועדה הזאת תמשיך ותדון ותגיע עם התהליכים האלה לייצר שינוי אמיתי, כי היום אין שינוי אמיתי.
היו"ר עודד פורר
בואי תמקדי לנו בדיוק את הבעיות.
יערה יצחקי
אני חושבת שאם נתחיל, הן לא יגמרו. אני כן אמקד בבעיות הכי רציניות.
היו"ר עודד פורר
קחי את השלוש הרציניות ביותר.
יערה יצחקי
אני חושבת שכרגע ההסתכלות כולה על ענף כדורסל נשים בארץ היא לא נכונה. בעבר הענף הזה הוכיח את עצמו. היו פה הישגים כבירים. קבוצות היו באירופה וזה היה הכול עניין של תקציבים, לא רק תקציבים עירוניים אלא תקציבים ממש של משרד הספורט עצמו. כיום הטוטו מחלק את הכספים שלו. אתם דנים היום בוועדה, תציגו את הנתונים האלה.

העניין הוא שהטוטו הוא לא גוף ציבורי, הוא גם לא גוף פרטי, ויש לו את הזכות וזה לגיטימי לגמרי לתת לגופים שמהם הוא רואה יותר כסף. אני רוצה ממנו תשובות, מה הוא צריך ממני כענף כדורסל נשים כדי לתת לי עוד כסף. אם צריך עוד שידורים, שיהיו עוד שידורים. אם צריך שאנחנו נעשה דברים מסוימים בתקשורת, אנחנו נעשה כל מה שצריך. אם צריך לשחק עוד, אנחנו נשחק עוד. אני רוצה להאריך את הליגה שלנו. הליגה היום משחקת שישה חודשים. זה בושה. ליגות גברים משחקות עשרה חודשים, ככה זה בכל אירופה.
היו"ר עודד פורר
למה משחקים שישה חודשים?
יערה יצחקי
כי זה נוח. זה נוח לכל העוסקים בדבר, זה נוח לליגה עצמה, לא לאפשר כאן את הזרות שמגיעות, זה עולה כסף, לא להשכיר עוד דירות, זה עולה כסף. משחקים עולים כסף. הכול עולה כסף ובזה זה מסתכם ופה בדיוק נעוצה הבעיה, שהכול מסתכם בכסף.
היו"ר עודד פורר
מאיפה הקבוצות מקבלות תמיכה מעבר לטוטו?
יערה יצחקי
מהעיריות, משרד הספורט והטוטו.
היו"ר עודד פורר
כמה משרד הספורט למשל? ניקח את הענף הזה באמת כדוגמא.
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
הייתה תוספת עד כמה שזכור לי, בשנת 2017 או 2018, נכון, דלית?
דלית אזולאי
בבג"צ הייתה איזושהי הסכמה.
היו"ר עודד פורר
בכל הספורט נשים יש תמיכה של 2.5 - - -
יערה יצחקי
את היית בוועדה הזאת ודיברת מאוד יפה. אגב, תודה.
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
למרות שאני לא מבינה בספורט אבל אני מבינה בזכויות נשים.
יערה יצחקי
נכון.
היו"ר עודד פורר
קארין סנדל, כדורגל.
קארין סנדל
אהלן, אני יושבת-ראש ארגון השחקנים והשחקניות אצלנו בכדורגל, וקפטנית נבחרת ישראל.

תקציבים זה אולי החתיכה האחרונה בפאזל שקשור בבעיות שלנו. יש הרבה מכשולים והרבה חסמים שיש בפני ילדות ונערות. כן חשוב לי להגיד לפני הכול, צריך להבין שיש קשר מאוד ברור וחזק בין השקעה בספורט נשים לבין השגת שוויון מגדרי, וזה נתמך במחקרים בכל העולם. להשקיע בספורט נשים זה לזרוע את הזרעים להשגת שוויון מגדרי בעתיד, ואם אני אגע בבעיות שלנו הדחופות יותר, שתקציב זה אולי החתיכה שבעצם משקפת את האפליה גם הממסדית, אז אנחנו רואים שיש פערים מאוד גדולים.

בכדורגל יש 5 מיליון שקל בשנה לכדורגל נשים, ויש בכל מיני צינורות כאלה ואחרים 100 מיליון שקל לכדורגל גברים עם סעיפים כמו חיזוק מעמד השחקן ב-14 מיליון שקל בשנה, אפס לחיזוק מעמד השחקנית. הוצאות שיטור כאלה ואחרות של המדינה, עשרות מיליונים. נכון שבנשים אין לנו קהל ולא צריך הוצאות שיטור, אבל יש לנו צרכים אחרים שחשוב להשקיע גם בהם, וזה שבירת ההבניה המגדרית המאוד מאוד חזקה הזאת שכדורגל זה לגברים, כדורגל/כדורסל.

אם אנחנו מסתכלים עכשיו בתקופת הקורונה כשמשרד הספורט הבטיח 110 מיליון שקלים לכדורגל וכדורסל, שכחו לציין שזה לכדורגל וכדורסל גברים ולא הייתה שום התייחסות למה קורה בענפי הספורט של הנשים. כרגע אני יכולה להגיד לכם שאנחנו נמצאות באי-ודאות טוטאלית. אנחנו לא יודעות אם תיפתח הליגה, מתי תיפתח הליגה. יש איזשהו מתווה לא ברור כל כך שאולי זה יקרה בינואר. זה לא מעניין אף אחד, זאת התחושה, ואין באמת אנשים שאכפת להם לקדם את הדבר הזה.

לכדורגל נשים הייתה תביעה מול משרד הספורט בבג"צ, בדיוק על סעיפי התמיכה המפלים שחור על גבי לבן. יש סעיפים מסוימים לנשים ואין את אותן דרישות מהגברים. אנחנו עדיין מחכות להחלטה של בג"צ בנושא. אני חושבת שבסופו של דבר כל מי שנמצא כאן בחדר, שאכפת לו משוויון מגדרי, צריך להבין שהשקעה בספורט זה אחד ממנופי השינוי ואחד הזרעים הכי חשובים שיש לנו לדבר הזה.

לסיום אני אגיד לכם שבארצות הברית יש מחקרים שמראים ש-90% מהמנכ"ליות הבכירות במשק היו ספורטאיות בעברן, כי ספורט בסופו של דבר נותן לנו כלים. זה מעלה את תחושת הביטחון, תחושת המסוגלות. זה נותן לנו כלים להתמודד עם משברים, וחוסן מנטלי ועבודת צוות ועוד ועוד, וזה כלים שקיימים לילדים ולנערים ולגברים שלנו, ובפער משמעותי הרבה פחות עבור הנשים. תודה.
היו"ר עודד פורר
תודה.

הגברת הילה קניסטר בר דוד, יו"ר מינהלת ליגת העל בכדורסל נשים.
הילה קניסטר בר דוד
בוקר טוב כבוד יושב-ראש הוועדה, עודד, חברותיי לשולחן כולן, אני שמחה לראות פה גם את יעל מור, מנכ"לית הטוטו, גם את דודו מלכא, חבריי לשולחן. אתמול בדיוק קיימנו ישיבה חשיבתית משותפת. אני רואה סממנים של שינוי ואני מאוד שמחה על כך.

אני את תפקידי התחלתי לפני שמונה חודשים, עודד. סיפרתי לך על כך בפגישה שלנו, כיו"ר מינהלת ליגת העל לנשים בכדורסל. בחודש האחרון אנחנו מתהווים להיות גם מינהלת גדולה, מאוחדת לכל משחקי ענפי הכדור לנשים ובאמת לייצג מול הרשויות, מול הממשלה, מול הרגולציות את כל ענפי הכדור לנשים.

צר לי, אבל בספורט חוסר השוויון בולט יותר מכל. אתה כיו"ר הוועדה, אני קודם כל שמחה מאוד לראות גבר יושב בראש הוועדה. בניגוד לאנשים אחרים, אני מאוד שמחה שגם גברים יושבים סביב השולחן ורואים עין בעין את השוויון המגדרי, ואני חושבת שרק כך אפשר באמת להביא לשוויון.

אני רוצה לחלק את הבעייתיות לשלושה חלקים. החלק הראשון זו בעיה תקציבית-רוחבית, וגם התקציב פה מחולק לשלושה: תקציב מדינה, תקציב טוטו ותקציב אתנה, שעל אף הסיכומים, על אף הבג"צים, הכספים האלה מתמהמהים, לא מגיעים בזמן. ראו דוגמא, השנה אנחנו עדיין בפערים של כ-450,000 שקלים רק מאתנה שתקועים בשל ביורוקרטיות, והטוטו, שיעל חברתי שיושבת פה, יודעת מה אני חושבת, ואני אומרת את זה בקול רם, אני צועקת את זה. עד שלא יהיה שינוי בתמיכת הטוטו לכדורסל הנשים, כדורגל הנשים, כדורעף הנשים ובכלל לתחום הנשים בספורט, צריך להתאים את התקצוב מהטוטו בשונה מהגברים, ואני מסכימה עם מה שיערה ייצגה פה קודם וגם קארין. הבעייתיות נוגעת לכולם.

החלק השני חוץ מהתקציב, עודד, זה התנאים. האבסורד הנוראי שקורה בשטח זה שנשים מקבלות את הפרו-בונו כמו שנקרא, את האולמות החשוכים, האולמות הלא ראויים, ללא חדרי הלבשה, מגרשי כדורגל עם דשא סינתטי, כאשר גברים מקבלים את המגרשים החדשים, השעות הנוחות. פה יש פערים שהם לא רק כסף, הם התייחסות.

הפן השלישי זה באמת כל נושא התוכן האסטרטגי, השיווק האסטרטגי לכל ענפי הכדור לנשים. כדי שאנחנו נשנה את פני החברה, עודד וכל חברותיי וחבריי לשולחן, ונדבר באמת על שוויון, השוויון צריך לגעת בכל התחומים שציינתי ללא הבדלי דת, גזע ומין. כדי שאישה, נערה, תרצה לשאוף ולשחק כדורסל, היא תרצה לדעת שהשכר שלה יהיה שכר הוגן והולם והיא לא תצטרך לעבוד בשלוש עבודות במקביל על מנת להתכלכל.

אני רוצה לראות ילדות, נערות בתוך בתי הספר משחקות כדורגל וכדורסלץ דיברתי על זה עם השר גלנט לפני כשבועיים בפגישה. אמרתי לו, הנושא השיווקי, התוכני של ענפי הכדור לנשים צריך להיכנס כבר בבתי הספר. זה לא רק בנים משחקים כדורגל. אפשר לצד משחק כדורגל בנים בשיעורי הספורט לעשות גם קבוצות לבנות. יש בעייתיות רחבה. תקצוב זה הדבר הראשון כי זה בעצם נותן את הגושפנקא לכולם לפעול קדימה. יש לנו חלוקה תקציבית שדרשנו אותה השנה ממשרד הספורט וממשרד האוצר, שללא הסכום הזה אנחנו לא נוכל להתחיל את השנה.

חברת הכנסת עאידה, ציינת קודם את קודמתי בתפקיד, את איריס שהובילה את הבג"צ יחד עם אורי כהנא שנמצא גם פה בוועדה, היועץ המשפטי שלנו. אכן אני אומר גם כאן, אם אני הייתי יושבת אז בתפקיד, אני לא הייתי מתפשרת על הסכום שהוקצה לספורט לנשים, לכדורסל הנשים. זה לא מספיק. תודה, עודד.
היו"ר עודד פורר
תודה רבה.

עו"ד אורי כהנא.
אורי כהנא
בוקר טוב, אני יועץ משפטי של מינהלת ליגת העל לנשים בכדורסל. אני מייצג גם את קבוצות כדורגל הנשים בבג"צ שייצגנו, וגם ענפים נוספים, כדורשת הנשים.

אני מלווה את המאבק התקציבי הזה גם בבג"צ וגם ישירות מול הרשויות, חמש-שש שנים. אני יחסית חדש בנושא אבל משהו אחד ברור. כשאנחנו מדברים על הצורך באפליה מתקנת, בדרך כלל הנטייה שלנו היא לחשוב על איזשהו תיקון של עוולה היסטורית מימי הביניים, בנשים וגברים. פה אנחנו מדברים על עיוותים שקורים ממש בשנים האחרונות בחסות המדינה, וחלק מהם קורים עדיין היום. לדוגמא, רק לאחרונה בעקבות בג"צ שהגשנו בנושא כדורגל הנשים, התברר שבמשך שנים המדינה דרשה מנשים שלוש ליגות בשביל לקבל תקצוב מלא, ומגברים רק שתי ליגות, וכתוצאה מכך שמונה מתוך 12 ענפים קבוצתיים, הנשים קיבלו 50% מהגברים למרות שגם לגברים וגם לנשים היו רק שתי ליגות. בג"צ הנחה לתקן את זה רק ב-2019, ובאמת משרד הספורט פעם ראשונה ב-2019 השווה את התקציבים.
היו"ר עודד פורר
במקרה הזה, אגב, אחרי אפליה ברורה שהייתה לאורך שנים, הוא גם נותן איזשהו פיצוי הפעם? אם בגדתי בכדורגל לנשים בנושא הזה של התקצוב בגלל הליגות לאורך 70 שנה, האם עכשיו, אני לא משווה, אני צריך להחזיר עכשיו על ה-70 שנה אחרונה.
אורי כהנא
בדיוק, וזה אחריות של משרד האוצר ומשרד הספורט לפצות עכשיו. בג"צ אמר את זה באופן ברור. זה היה מפלה. משרד הספורט הודו שהייתה פה טעות ועכשיו אנחנו צריכים למצוא את הדרך לאזן את חזרה.

דוגמא נוספת שעדיין קורית זה הסיפור של הטוטו. בשנת 2000 הוציא מבקר המדינה דוח מאוד חמור על ההתנהלות של הטוטו שפשוט העביר מדי שנה 80 מיליון שקל להתאחדות לכדורגל רק לגברים בלי שום קריטריונים, בלי מכרז. מבקר המדינה כתב: "הדרך שבה המועצה העבירה את המענק הכספי המיוחד לקבוצות הכדורגל הייתה לקויה באופן חמור. למרות ההסברים השונים שניתנו, ממצאי הביקורת מעלים בבירור כי המועצה ראתה את עצמה נאלצת לשלם מענק זה נוכח אזהרת קבוצות הכדורגל וההתאחדות כי ישבשו את המשחקים אם לא תמלא את דרישתם לתשלום הנוסף. לא זו הדרך לנהוג בכספי ציבור". משרד מבקר המדינה ב-2001 קבע: "פרשת המענק השנתי המיוחד מציגה באור עגום את יחסי המועצה עם ענף הכדורגל ויש לעשות לתיקון המצב שתואר לעיל".

מה עשתה המועצה מאז? המועצה פשוט חתמה עם הסכם שיווק מסחרי עם ההתאחדות לכדורגל, באיזה סכום? באותו סכום, 80 מיליון שקל לשנה רק לגברים, בטענה שזה עבור שם הליגה. קראו לזה "ליגת ווינר" בזמנו והיה פרסומות במגרשים. גם את זה בג"צ פסל ואמר למדינה שזה סוג של תמיכה מוסווית ואי אפשר לעבוד על בג"צ . מה שהמדינה עשתה, היא חילקה את זה, 45 מיליון שקל לשיווק ואת שאר הכסף המדינה משלימה. איך היא משלימה? 50 מיליון שקל הולכים לסדרנות במגרשים, רק לגברים, 14 מיליון שקל לתמיכה במעמד השחקן הישראלי. מה עם השחקנית הישראלית? 0.75 מיליון, כלומר 750,000 שקל.
היו"ר עודד פורר
אלה מענקים דרך משרד הספורט או דרך הטוטו היום?
אורי כהנא
משרד הספורט.
היו"ר עודד פורר
בוא נעבור אולי לשמוע אותם.
אורי כהנא
מילה אחרונה. אדוני דיבר בתחילת הוועדה על הקריטריון של לתת רק למי שהוא 2 מטר. הסיפור של התמיכה בשחקן הישראלי הוא בדיוק ככה. קבעו שמתוך ה-14 מיליון שקל שמשרד הספורט הקצה, 80% יקבלו ענפים שיש להם חמש ליגות ומעלה. ענפים שיש להם ארבע ליגות ומעלה יקבלו רק 20%. במקרה ליגת הנשים, יש לה ארבע רמות ליגה, וליגת הגברים בכדורגל ובכדורסל, יש לה חמש ליגות, וזה בדיוק ה-2 מטר. אצלנו קוראים לזה במשפטים, לתפור מרכז, ואני יכול להשתמש גם בביטויים יותר חמורים. בסוף צריך להסתכל על העוגה מלמעלה. אם מסתכלים על העוגה מלמעלה, אז ה-110 מיליון שמשרד האוצר הוסיף ממש לפני כמה חודשים רק לכדורגל הגברים, מייצרים עוגה שהיא 96%–95% הולכת לספורט הקבוצתי לגברים ו-4%–5% לנשים, וזה התפקיד שלכם ביחד עם יו"ר הוועדה, ביחד עם החברים שלנו במשרד הספורט, שאף אחד לא רוצה לפגוע בכדורסל הנשים, אבל הם צריכים לעזור לנו לשנות את המצב הזה. תודה רבה.
היו"ר עודד פורר
תודה. דודו מלכא, סגן ראש מינהל הספורט במשרד התרבות והספורט.
דודו מלכא
לא הייתי רוצה להתחיל להגיב לנתון כזה או אחר.
היו"ר עודד פורר
לא, לא, תגיב. זה בדיוק מה שאנחנו רוצים.
דודו מלכא
אני רק רוצה להציג את הדברים כפי אנחנו מקיימים אותם עכשיו, ואני יכול להעיד על כך שאין שנה שאנחנו לא מחפשים דרך איך לשפר, לשדרג. אני בהחלט מתוודה שגם בגלל הדיונים שהיו בבג"צ אנחנו הגענו להבנות במיוחד עם הליגות הבכירות לנשים בכדי לתת מענה, אז אני קודם כל רוצה להתייחס לסכום שהילה אמרה שזה לא מספיק, אבל זה היה בהתייעצות יחד עם מי שאז ייצג את הבג"צ מטעם הנשים.

אנחנו בדקנו ואמרנו, מה הסכום שאתם חושבות שצריך לתת לקבוצות בליגת על? כשאנחנו מדברים על ליגות על זה כדורגל, כדורסל נשים, כדוריד וכדורעף. הסכום שהם נקבו, אנחנו עומדים בו. היום קבוצה מקבלת כולל השוטף שלה, למעלה מחצי מיליון שקל. אני מדבר רק על כספי התמיכות, אני לא מדבר על טוטו. אני מציע שכל מה שקשור לטוטו, מנכ"לית הטוטו, יעל, שגם כן נמצאת בדיון, שהיא תתייחס, כיוון שהכספים שהיום אנחנו מחלקים אחרי הרפורמה, הכול באחריות המדינה. הטוטו הוא בסך הכול מוציא לפועל. הוא משלם לאגודות את הכסף ואנחנו אלה שקובעים את המדיניות. לעומת זאת, הכסף שהטוטו משלם זה כל הסכמי השיווק שדרכם הם מעודדים את הציבור להמר. את הנושא הזה אני רוצה להשאיר ליעל שתשיב לגבי השיווק ומה השיקולים, למה נותנים כסף לגברים ולנשים לא או למה הסכמי השיווק עם גברים ולא עם נשים או שההסכמים לנשים הם קטנים מאוד. זה לאחר מכן כמובן יעל תשיב. אני קודם כל רוצה לסיים את הנושא הזה של ה-6 מיליון. ב-6 מיליון האלה אנחנו חשבנו שזה יוכל לעזור לאגודות בכדי שיוכלו לשלם שכר יותר סביר ולהביא זרות וכדומה.

דרך אגב, אין אח ורע שבתמיכות נותנים 300% ביחס לבסיס. נגיד שיש מקדם מסוים, בדרך כלל זה אחוזים בודדים, זה 1.1%, 1.2%. פה אנחנו מדברים על סכומים שהם מאוד גדולים. אם הילה חושבת, כמו שאתמול בדיון המקדים יחד איתה ועם המשרד, חושבת שזה לא מספיק, כמובן צריך להציג נתונים כלכליים, לקיים דיון, ויכול להיות. אנחנו צריכים תמיד לבחון ולראות.
היו"ר עודד פורר
בוא נשים רגע את המספרים ואת הכסף בצד. משרד התרבות והספורט, מה החזון שלכם מבחינת איך נראה ענף כדורגל הנשים וכדורסל הנשים? הרי ברור לחלוטין שהענפים האלה כרגע נמצאים במקום לא טוב, ויסלחו לי העוסקים בדבר, מבחינת המעמד שלהם בחברה הישראלית. מה היעדים שהצבתם לעצמכם, כמה ילדות יעסקו ויכנסו לתוך העולם הזה של כדורסל נשים? כמה ילדות אמורות להיכנס לתוך העולם של כדורגל נשים? מה החזון? שים בצד את הכסף.
תהלה פרידמן (כחול לבן)
אני יכולה שאלה?
היו"ר עודד פורר
כן, חברת הכנסת פרידמן.
תהלה פרידמן (כחול לבן)
אני רוצה ממש להמשיך את השאלה הזו כי זה נראה לי כיוון מחשבה מאוד נכון מה שאומר יו"ר הוועדה. אם אנחנו נישאר בבוא נתקצב פרופורציונאלית לפי הקיים או משהו כזה, אנחנו בלופ שאנחנו לא יוצאים ממנו. השאלה היא איך אנחנו דואגים לא לכמה כסף מקבלים, אלא שאחוז ההשתתפות של בנות בספורט יהיה או כמו שבנים - - - , כיוון שאנחנו יודעים שזה דבר נורא משמעותי לביטחון העצמי, להשתתפות החברתית.
היו"ר עודד פורר
ברור. בוא נדבר על היעדים.
דודו מלכא
בוא נדבר על היעדים. בוא נאמר שהיום אנחנו נמצאים ב-23% נשים והיתר, 77% גברים.
היו"ר עודד פורר
על איזה ענף אתה מדבר?
דודו מלכא
היום יש כ-120,000 ספורטאים. מתוך ה-120,000 ספורטאים יש ספורטאיות - - -
היו"ר עודד פורר
באיזה תחום?
דודו מלכא
בכל הענפים, זה לא משנה. אני רק אמר לך מבחינת היעד שאתנה הציבה לעצמה, שאנחנו מתקדמים מדי שנה והשאיפה היא להגיע ל-30% ואני יכול לומר לכם שאפילו אף יותר. ההתקדמות הזאת היא התקדמות מאוד איטית.
היו"ר עודד פורר
דודו, אתה לא עונה לי על השאלה. אני שם שנייה בצד את כל הנושא התקציבי. תקציב בסוף צריך לשקף מדיניות. משרד התרבות והספורט, אני הייתי מצפה שיבוא ויגיד, תשמע, אני לא יודע כמה נשים עוסקות בענף הכדורסל או כמה ילדות. נניח שעוסקות בזה 1,000 ילדות. לנו יש יעד תוך חמש שנים להגיע ל-10,000. אוקיי, מפה אני יודע להתחיל ולגזור תוכניות תקציביות, מה התקציב כדי להגיע ליעדים האלה. השאלה שלי היא מה היעדים שלכם, אם יש כאלה.
דודו מלכא
תראה, כל ענף וכל איגוד, הוא צריך לשים את היעדים שלו, מה הוא רוצה. היום באיגוד הכדורסל יש 4,000.
היו"ר עודד פורר
לא, לא, זה לא עובד ככה.
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
אתם קובעי המדיניות.
דודו מלכא
מבחינת מינהל הספורט, מבחינת משרד הספורט, היעד שלנו הוא יעד כלל-ענפי. היום בכל הענפים יש 23%. השאיפה שלנו היא להגיע ל-30% ואפילו בשלב יותר מאוחר להגיע - - -
היו"ר עודד פורר
תוך כמה זמן להגיע ל-30%?
דודו מלכא
זאת הנקודה. בכדי להגדיל את הכמות, אנחנו נקטנו בכל מיני שיטות בעבר.
היו"ר עודד פורר
לא, זה לא מה ששאלתי. אמרת, היום אנחנו על 23% השתתפות, אנחנו רוצים להגיע ל-30%. עזוב את זה שאני חושב שצריכה להיות כאן חלוקה ענפית, כי לא אותו דבר אם אתה מגיע לעלייה הזאת רק בענף הג'ודו ולא מגיע לעלייה הזו בענפים אחרים, אבל לא משנה, נשים את זה רגע בצד.

אתה רוצה לעלות מ-23% ל-30%. שאלתי שאלה אחת פשוטה, תוך כמה זמן, חמש, עשר, 20, 30 שנה? מה היעד שלכם אומר? יש יעד כזה או שאתה מעריך עכשיו?
דודו מלכא
אני שם את הכול על השולחן.
היו"ר עודד פורר
אני שואל שאלה, אתה לא עונה לי, דודו. אתה מספר לי סיפור. אני שואל שאלה מאוד פשוטה: יש יעד או אין? האם יש לך יעד שאתה אומר, אני רוצה להגיע בשנת 2022 ל-30%, או שאתה אומר, תשמע, יש לנו יעד להגיע ל-30%, מתי? אנחנו חושבים שנצליח לעשות את זה בכך וכך זמן.
דודו מלכא
היעד שלנו מדי שנה, עלייה של 1% עד 1.5%. כיוון שאנחנו מאוד ריאליים.
היו"ר עודד פורר
זה היעד שלכם באמת?
דודו מלכא
כן, כן. מבחינת המציאות היא כזו שאנחנו עשינו כמה ניסיונות. אמרנו, בואו נלך מאלפים לאלופים. מה זה אומר? זה אומר שבוא נפתח ונתגמל כמה שיותר פתיחה של קבוצות, וזה היה ניסיון של חמש-שש שנים. אני אומר לך שזה נחל כישלון.
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
העלייה של 1%, זאת אומרת, אתם תסגרו את הפער תוך 30 שנה?
דודו מלכא
למה? אם אנחנו ב-1.5% לשנה, אני חושב שתוך חמש שנים אנחנו יכולים להגיע ליעד הזה.
היו"ר עודד פורר
תגיע רק ל-30%. הרי בסוף היעד צריך להיות בערך כמו השוויון באוכלוסייה, כדי להגיע ל-50%.
דודו מלכא
אם אנחנו נמצאים ב-7% פער ל-30%, מן הסתם תחלקי את ה-7%, זה חמש שנים.
היו"ר עודד פורר
ה-30% עצמו הוא יעד מאוד מאוד צנוע. בסוף, אחוז הנשים באוכלוסייה הוא 51%, לכן אני גם אומר, יש הרבה מאוד ענפי ספורט והשאלה היא על איזה ענפים ועל התקצוב. למה אני גם אומר את זה? אם יש 120,000 ספורטאים פעילים, התקצוב הוא לא פר ספורטאי. זה לא שתקצוב נשים הוא פר ספורטאי ותקצוב גברים הוא פר ספורטאי. התקצוב הוא לפי ענפים. יש ענפים שמקבלים יותר, יש ענפים שמקבלים פחות, לכן החלוקה חייבת להיות חלוקה ענפית וחייבת להיות חלוקה שאומרת, בכדורסל אני נמצא באחוזים כאלה וכאלה. אני לא יודע מה הם. אין לי את הנתון הזה.
דודו מלכא
אני אתקן אותך. התקצוב הוא אכן פר ספורטאי. ערך הנקודה הוא דומה לכל הענפים. אין הבדל. אותו ספורטאי שנמצא בג'ודו או נמצא בכדורסל, הוא מקבל את אותו ערך נקודה.
היו"ר עודד פורר
אתה מדבר איתי על ערך הנקודה אבל בסוף את הכסף שאתם מחלקים, כשאתה מחלק 50 מיליון שקל להוצאות סדרנים ושיטור, ה-50 מיליון שקל האלה הולכים לספורטאים כי זה הולך לקבוצות מתחומים מסוימים.
דודו מלכא
הלכת כבר לסעיף אחר.
היו"ר עודד פורר
אני לא מדבר על סעיפים, זה העניין.
דודו מלכא
אני אתקן אותך, זה לא 50 מיליון, זה 29 מיליון, אז בוא נסדר את המספרים נכון.
היו"ר עודד פורר
דודו, בסוף כשאתה מתקצב ענף, אתה יודע את זה טוב כמוני, זה לא רק דרך התמיכות. תמיכות זה מקום אחד שאתה נותן כסף לספורט. אתה נותן לספורט כסף בהרבה מאוד מקומות אחרים שכל כולו בסוף מכיל את איך הספורט נראה. אתה נותן אותו במגרשים, אתה נותן אותו בהקצאת השעות של המגרשים. כשאתה קובע יעד, אתה אומר, אני כדי לעמוד ביעד הזה צריך לעשות כמה וכמה פעולות: אחד, אני צריך לעשות פעולה של שעות במגרשים. שניים, אני צריך לעשות פעולה של השקעה במתקנים. שלוש, אני צריך לעשות השקעה בקבוצות. ארבע, אני צריך לעשות השקעה בספורטאי.
דודו מלכא
תן לי לפרט לך מה אנחנו מתכוונים ל-2021, שינויים שאנחנו מתכוונים לעשות. הדבר הראשון שאנחנו מתכוונים, העלינו בצורה מאוד משמעותית את ערך הניקוד שאיגוד מקבל בגין נערה, אישה שעוסקת בספורט. אותו בחור שמקבל 6 נקודות, האיגוד מזוכה ב-6 נקודות. בגין אישה 10 נקודות, זאת אומרת, למעלה מפי 1.6. זה ניקוד מאוד גבוה שזה עידוד מספר 1. אנחנו ממשיכים לתת תוספת של 20% לכל קבוצת נשים ביחס לקבוצת גברים או נערות לעומת נערים. אנחנו פתחנו סעיף נפרד בתקנות שהוא אמור לטפל אך ורק בעידוד של מאמנות נשים, מנהלות נשים, ושם אנחנו הולכים להגדיר אחוז מסוים שנוכל לשלוט בו ולדעת כמה אנחנו רוצים להוסיף בקטע הזה.

עכשיו אני יכול לומר לך שיש בנושא החקיקה, אני לא יודע אם אתה מכיר אותו, עודד. אם אתה מכיר, סבבה. יש סעיף 13 לחוק הספורט. מה אומר סעיף 13 לחוק הספורט? שהתקנות אמורות להסדיר שימוש במתקני ספורט. הנה אני אומר לך שאם אנחנו נצליח, מאוד קשה בעידן הזה שממשלה נופלת, קמה וכן הלאה. אתה יודע כמה זה קשה. אם אנחנו נצליח להוציא לפועל את התקנות האלה, זה אומר ששם אנחנו רוצים לתת העדפה ברורה לנשים, זאת אומרת שאם יש שלוש קבוצות או ארבע קבוצות שאחת מהן - - -
היו"ר עודד פורר
על איזה תקנות אתה מדבר?
דודו מלכא
אני מדבר בחוק הספורט, שימוש במתקנים, סעיף 13 לחוק הספורט.
היו"ר עודד פורר
מתי אתם רוצים להביא את התקנות האלה לכנסת?
דודו מלכא
זה בדיוק מה שאני רוצה לומר לך. יש לנו היום נציגה בלשכת השרה, שמה הילה, שהיא מטפלת בנושא המשפטי. אמרתי לה שיש לנו סעיפים מסוימים שאנחנו חייבים לקדם אותם.
היו"ר עודד פורר
התקנות מוכנות?
דודו מלכא
אצלי הן מוכנות.
היו"ר עודד פורר
משרד המשפטים מפיץ אותן כבר?
דודו מלכא
עדיין לא. אני שם את זה על השולחן. אני כבר קיימתי דיון אצלנו במשרד ואנחנו מתכוונים לקדם את הסעיף הזה. זה סעיף מאוד משמעותי שיאלץ את הרשויות המקומיות לתת הקצאה לנשים לפני גברים, שלא יהיה מצב שאם זה קבוצת נשים, היא צריכה לחכות בתור עד שבכלל יתנו לה מקום. זה סעיף מאוד משמעותי.
היו"ר עודד פורר
סעיף חשוב.

לפני שאני עובר לדוברת הבאה שהיא תהיה מנכ"לית הטוטו, ה-14 מיליון שקל חיזוק שחקן שגברים קיבלו ואפס קיבלו נשים, וה-110 מיליון שקל לכדורגל וכדורסל.
דודו מלכא
אוקיי, אז בוא נתייחס אחד אחד. בוא נתייחס קודם ל-15 מיליון של מה שנקרא חיזוק השחקן הישראלי. אנחנו יודעים שלקראת השנה הבאה אנחנו מתכוונים לשדרג את המבחן הזה. אנחנו עדיין לא יודעים את הכיוון המלא אבל בוודאי שאנחנו נביא אותו גם להערות הציבור.
היו"ר עודד פורר
לא, אני מדבר על מה שנתתם השנה. ה-14 מיליון נתתם השנה, לא?
דודו מלכא
לא, זה מה שנתנו ב-2019. השנה עוד לא חילקנו את התקנה הזאת. אמורים לחלק כמובן גם ב-2021. לשנים האלה אנחנו מתכוונים לתקן את המבחן.
היו"ר עודד פורר
כבר לשנה הזו, כבר ל-2020.
דודו מלכא
לפני שאנחנו נחלק את 2020 אנחנו נתקן את המבחן.
היו"ר עודד פורר
מה התיקון אמור להיות?
דודו מלכא
זה ממש על השולחן ואנחנו מקווים לעשות את זה כמה שיותר מהר. כמובן שאנחנו ניתן לנשים להביע את עמדתן. אנחנו דיברנו עם הילה שהיא תהיה שותפה לכך ואין שום ספק שניקח את זה בחשבון.

עכשיו אני רוצה לדבר על ה-110 מיליון. תראו, ה-110 מיליון אמורים היו לפתור את הבעיה של המניעה מהקבוצות בליגת על במיוחד וגם בליגה הלאומית למכור כרטיסים, אם זה בכדורגל או כדורסל. זה התפקיד של ה-110 מיליון. הוא אמור לבוא לתת מענה לזה שאם הם לא יצליחו לקבל את הסכומים האלה, הם לא יוכלו לקיים את הליגה. אם הם לא מקיימים את הליגה, הנזק יהיה בהימורים לטוטו, הנזק יהיה בעשרות אלפים מועסקים שלא יוכלו להתקיים. זו הייתה ההחלטה של שר האוצר ושר התרבות והספורט להקים את התקנה הזאת, וזו תקנה ייחודית שבה אנחנו מביאים לידי ביטוי. כמובן שאנחנו נאפשר גם לנשים להגיש את הבקשות. אני מראש אומר שהסיכוי שם לקבל סכומים לקבוצות הנשים הוא קטן כי זה מיועד לאובדן הכנסה בגין מכירת מינויים וכרטיסים.
היו"ר עודד פורר
למה לא נתתם פיצוי גם במסגרת התקציב הזה, כזה שגם ספורט הנשים היה יכול לקבל ממנו תקציב, ולא לקבוע דווקא קריטריון שבו ברור לחלוטין שהן לא יכולות לקבל? הרי הספורט נשים גם נפגע בתקופה הזאת.
דודו מלכא
אנחנו יודעים שההיפגעות היא בעוד הרבה מישורים.
היו"ר עודד פורר
הרשו למשל לגברים לחזור לשחק ולנשים לא הרשו.
דודו מלכא
ההיפגעות של אותן קבוצות גברים זה לא רק במכירת כרטיסים. זה ספונסרים, זה עוד הרבה דברים.
היו"ר עודד פורר
אבל המענק הזה הוא על מכירת כרטיסים, אמרת, הוא לא על ספונסרים.
דודו מלכא
בדיוק. רשת הביטחון היא אך ורק בנושא של כרטיסים. לא גלשנו לשום סעיף אחר.
היו"ר עודד פורר
אז בסעיף שבו ענף אחד קיבל אישור לשחק, ענף גברים, והנשים לא קיבלו אישור לשחק, מה הפיצוי שנתתם?
דודו מלכא
לפי המתווה שיהיה אנחנו נאפשר לפתוח את כל הליגות. כולם יחזרו לשחק. אני רק אמרתי שההיפגעות היא לאו דווקא בענפי כדורגל וכדורסל. היפגעות בכלל בכל קבוצות הספורט בארץ, של חוסר יכולת גבייה מצעירים בקבוצות. זה הכנסה מאוד משמעותית שנפגעה.

יש לאוצר את הסעיפים האחרים שהוא נותן סיוע לנזקים כאלה ואחרים. בסעיף הזה מדובר אך ורק בהימנעות, בגלל שהם נמנעים למכור כרטיסים ומנויים. זה הפיצוי היחיד. זה הנקודה שעסק הסעיף הזה.
היו"ר עודד פורר
דודו, כשאני מסתכל על הניתוח של התקציב של הספורט, אז באמת איפה שיש אמות מידה בתמיכות, יחסית התנאים שווים, אבל בסוף אני מסתכל על מכלול התקציב. לפחות לפי הנתונים שבידיי, סדר גודל של 5 מיליון זה התמיכה לפי אמות מידה. 50 מיליון זה החזר הוצאות שיטור וסדרנות, שברור לחלוטין שזה הקצאה של סכום במקום שבו ספורט נשים לא יקבל שקל, והתוצאה היא שהוא מקבל אפס לעומת זה שכול הכסף הולך לגברים.

תמיכות חיזוק השחקן הישראלי, אתה אומר שתתקנו את המצב. לא יהיה מצב שבו רק 750,000 שקל מתוך 14 מיליון ילכו לשחקנים. ככה אמרת.
דודו מלכא
אני אמרתי שאנחנו נעשה תיקון. אני לא הצבעתי מה יהיה התיקון אבל אנחנו נעשה תיקון.
היו"ר עודד פורר
תיקון שישפר את מצבה של השחקנית שמופלית לרעה כרגע באירוע הזה.
דודו מלכא
אני רק יכול לקוות שכך יהיה. אני לא יכול להבטיח.
היו"ר עודד פורר
אתה לא יודע איזה עדכון אתם תעשו?
דודו מלכא
אני אמרתי שאנחנו צריכים לדון בזה. עדיין לא הגענו לדיון. אנחנו נדון בזה ותהיה אפשרות לעשות תיקונים.
היו"ר עודד פורר
מתי אמור להיות הדיון בעניין הזה?
דודו מלכא
להערכתי בפרק זמן של מקסימום עד סוף שבוע הבא.
היו"ר עודד פורר
יופי, אז אנחנו נקבע ספציפית על העניין הזה בספטמבר דיון מעקב.
דודו מלכא
אני רק רוצה, עודד, לתקן אותך. זה לא 50 מיליון לאבטחה ושיטור. השיטור שאנחנו מדברים עליו, בליגות על הוא 29 מיליון.
היו"ר עודד פורר
וגם בכספי השיווק אנחנו רואים את הפערים, 45 מיליון שמוקצה הפוך.

יעל אלמור, מנכ"לית הטוטו.
יעל אלמור
צוהריים טובים לכולם. אני אתחיל ואגיד שכמובן בטח אני באופן אישי בעד השגת שוויון מגדרי, בטח ובטח הטוטו כגוף שכפוף למשרד הספורט ומשרד האוצר, ואני חושבת שהסוגיה היא לא האם אנחנו בעד או לא. בוודאי שאנחנו בעד.

אני אתן איזשהו רקע מאוד קצר בהמשך לדברים שנאמרו עד עכשיו. באמת נעשתה רפורמה כפי שכולכם מכירים ואין צורך לחזור עליה, בעצם כל התקצוב, קביעת אמות מידה והקריטריונים הועברה כמו שדודו עמיתי אמר, למשרד הספורט. אנחנו בעצם רק גוף תפעולי שבאמצעות ועדת תמיכות מזרים את הכסף, ולכן שיקול הדעת בנושא הזה הוא לא אצלנו. כל מה שנשאר אצלנו הוא בעצם הסכמים שאנחנו קוראים להם שיווק תפעול. יש דרג מקצועי, זה מנכ"לית השיווק וסמנכ"ל המוצרים שאחראים ואמונים על כל הסכמי השיווק שלנו עם גופי הספורט השונים, ולבוא ולכמת את הערך השיווקי שלהם והתפעולי, זאת אומרת, אם הטוטו היום חותם הסכם מהסוג הזה, מה השווי, ובהתאם נקבעת הערכה והסכום שהטוטו מוכן לשלם בהתאם.

הוזכר פה דוח מבקר המדינה שקבע בצורה מאוד חמורה שהמועצה לא רשאית לעשות שימוש בכספי הרווחים שלו ובכספי הציבור שהיא מרוויחה לטובת תמיכות ולכן זה לא על הפרק. כמובן שכולנו ננהג לפי מינהל תקין, בטח ובטח אנחנו ובטח ובטח המשרדים האחראים עלינו. קשה לי להאמין שהם יורו לנו אחרת. אנחנו לא תמיכות ואסור לנו לפעול בהקשר הזה. קיימנו פגישה לא מזמן עם הילה בר דוד. אני מאוד ערה למצוקה ובטח ובטח אני באופן אישי בעד ספורט נשים וקידום ספורט הנשים. שמעתי פה בעצם את כל החברות לפאנל.

אנחנו בעצם חשבנו, מכיוון שכן הנושא הזה מאוד קרוב לליבנו, איך אפשר כן לקדם חקיקה שכיום אסורה לנו אבל כן שתוכל להותיר לטוטו לפעול בנושא אחריות תאגידית כמו גופים מקבילים לנו בעולם. הגשנו את הבקשה הזאת למשרד הספורט ומשרד האוצר לבחינה, והמטרה היא בעצם להקצות כספים מרווחי הטוטו לטובת פרויקטים בתחום הספורט שאנחנו מאמינים שיש להם ערך רב ושהטוטו היה רוצה להיות חלק מהם, ביניהם אני חייבת להגיד שקידום ספורט הנשים הוא בהחלט ענף שהיינו רוצים לפעול שם במידה אם הדבר יותר לנו ויתאפשר לנו.

אנחנו עד אז נמצאים כמובן ומתנהלים בקנאות בהתאם להמלצות של מבקר המדינה. בעבר, אגב, רואת חשבון איריס שטרק, קודמתה של הילה פנתה לבג"צ בנושא הזה ובג"צ חזר לדירקטוריון הטוטו ואמר, בואו, אתם תחליטו מה הסכום שאתם מקצים לכדורסל הנשים. הדירקטוריון בניגוד להמלצת השיווק-תפעול החליט על סכום של חצי מיליון שקל וכך בעצם פעלנו מאז. אני חייבת להגיד שגם אותו סכום, שוב, בניגוד לדרג המקצועי אצלנו, פועל בייצוג יתר ביחס לשאר כימות הערך שאנחנו מקבלים משאר ההסכמים השיווקיים.

אנחנו כמובן מאוד קשובים. בטח אני באופן אישי בעד ספורט נשים. בטח היינו רוצים שיתירו לנו לפעול בעולמות האלה.
היו"ר עודד פורר
אתם מתקצבים את אתנה במסגרת הסכמי השיווק?
יעל אלמור
לא, אין לנו התקשרות עם אתנה. אני יכולה להגיד אפילו בספירה על כף יד אחת: כדורסל, כדורגל, כדוריד, טניס, שליחים וזהו. זה התחומים שאנחנו פועלים איתם במסגרת הסכמי השיווק. אני אגיד שוב, הסכמי השיווק לא מכמתים ערך תמורת קיום הליגה, כמו, אגב, כשאנחנו מפעילים הימורים על ליגה ספרדית וליגה אנגלית, אנחנו לא משלמים להם עבור קיום הליגה. אנחנו בעצם באים ויודעים לשלם לליגות ישראליות, לגופי ספורט ישראלים בהתאם לערך שאנחנו יודעים לייצר לעצמנו מהסכמי שיווק, תמורה שיווקית ותפעולית בהקשר הזה. צריך להבין את זה.
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
זה להסתובב באותו מעגל. ברגע שאתם לא נותנים הסכמי פרסום, אף אחד לא רואה אותם ואז גם הערך הפרסומי נשאר אותו דבר. בלי לשבור את המעגל הזה ולתת לקבוצות האלה שיהיו מפורסמות קצת, אתם לא תשברו את המעגל הזה, אתם תישארו בעצם נותנים רק לספורט גברים.
היו"ר עודד פורר
לפי איזה קריטריונים אתם מחלקים את החלוקה בין הענפים בהסכמי השיווק?
יעל אלמור
אנחנו בעצם בוחנים כמו שאמרתי, בשני אספקטים על ידי שני סמנכ"לים מקצועיים פה בתוך הארגון, סמנכ"לית השיווק וסמנכ"ל המוצרים, ובאים ומכמתים לפי פרמטרים. במידה ותרצו, אפשר גם להציג בפניכם שמדברים על חשיפה, כמות משחקים, ימי משחקים, משודר/לא משודר. יש בעצם מגוון פרמטרים. זה לא נעשה כמובן אד הוק, זה נעשה לפי פרמטרים מאוד מוגדרים.
היו"ר עודד פורר
מה שאנחנו נבקש בנושא הזה, אנא תעבירי לנו את הפרמטרים כולל האחוזים והמשקל של כל פרמטר. אני חושב שזה יאפשר גם לליגות ולקבוצות ולאיגודים, הן בכדורסל נשים והן בכדורגל נשים, כי אם למשל הפרמטר הוא ימי משחקים, הן יכולות להוסיף ימי משחקים. אם הפרמטר הוא מספר משחקים, אז יכולים לבוא בטענות לאיגוד, תוסיפו בבקשה מספר משחקים, לכן מה שאני מבקש לדיון המעקב שאני כבר אמרתי שאנחנו נעשה אותו במהלך ספטמבר, את החומרים האלה. אנחנו רוצים את הפרמטרים לפיהם מחולקים הסכמי השיווק כולל המשקל של כל פרמטר. בסוף זאת אמורה להיות, לפחות כך אני מקווה, איזושהי נוסחה שעל פיה הכסף מתחלק.

חברת הכנסת עאידה תומא סלימאן.
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
כבוד היושב-ראש, הפרמטרים שבדרך כלל קובעים אותם, הם מחזקים את החזקים ומשאירים את החלשים באותו מקום.
היו"ר עודד פורר
לכן אני רוצה לראות את הפרמטרים.
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
אולי גם יש מקום לשקול להוסיף פרמטר שעושה איזשהו תיקון, פרמטר שייתן להם סוג של העדפה עם נקודות מסוימות.
היו"ר עודד פורר
יכול להיות שיש, אגב. כשנראה את הפרמטרים, נדע. תודה.

אשרת עיני בזום ואחר כך ניר הרצל אלון מהסתדרות המעו"ף.
אשרת עיני
שלום לכולם, תודה על ההזמנה, תודה ליושב-ראש הוועדה ולכל החברים והחברות.

אני שחקנית כדורגל וגם פרשנית כדורגל נשים וגברים, זאת אומרת, אני חווה את שני העולמות, אפשר להגיד. רציתי לתת איזושהי סקירה קצרה על מה שקורה היום בכדורגל הנשים.

דיבר מקודם דודו מלכא על רשת הביטחון שניתנה לכדורסל וכדורגל הגברים, והוא אמר שיינתן איזשהו פיצוי ואנחנו מוזמנות/מוזמנים להגיש איזושהי בקשה. לא הוזמנו אפילו לדיון. אין לנו מקום בשולחן כשמדברים על הדברים האלה, גם על הפסד של הכנסות צפויות וגם בכלל בכל מקום. אנחנו נמצאים בוועדה לקידום מעמד האישה, אין לנו מקום בשולחן לכדורגל נשים.

גם דובר על עניין של חיזוק המעמד של השחקן הישראלי בלי השחקנית הישראלית, וזה לא משנה תחת איזה סעיף אנחנו מדברים. זה לא משנה איזה כותרת ניתן, כי בכותרות כולנו בעד ספורט נשים, אבל בשורה התחתונה אם אנחנו מסתכלים על חלוקת התקציב, אז אנחנו רואים את חלוקת התקציב שהיא ממש לא שוויונית, חלוקת המגרשים והאולמות. אם אנחנו מדברים על ענפי ספורט אחרים, את חלוקת שעות השידור, ובערך כל פרמטר שניקח, בסופו של דבר זה הולך לכיוון מגדרי אחד.

אתן לכם לדוגמא את בנות נתניה בכדורגל נשים. הן נמצאות בליגת העל, הגישו עתירה נגד העירייה שלהן מכיוון ש-95% מהתקציב הולך לקבוצת הגברים, למכבי נתניה שגם כן נמצאת בליגת העל. אפילו בסעיף של אפליה מתקנת לנשים, הגברים קיבלו פי ארבע מקבוצת הנשים, אז בכותרות ובכל מה שאנחנו מדברים מסביב, אז כן, אנחנו רוצים לקדם ספורט נשים, אנחנו יודעים את החשיבות של ספורט לחברה כולה, אנחנו רוצים חברה שוויונית. בפועל כשמרדדים את זה, מגיעים ממש גם לקריטריונים כמו שנאמר וכמו שהוגש בבג"צ, וגם ליישום הדברים בפועל, אנחנו רואים באמת כיוון אחד.

אם נחזור לעניין הכדורגל, אז בקיץ שעבר הייתה חגיגת כדורגל עולמית עם מונדיאל הנשים, המונדיאל הכי מוצלח גם בארץ, גם בעולם. הייתה חגיגה אדירה גם מבחינה ספורטיבית וגם מבחינה שיווקית. המשחקים שודרו פה בארץ בפלטפורמות של "כאן" ואפילו הטוטו נהנה מזה. היו הימורים על המשחקים של הנשים והתגאו ברווחים שהתקבלו מההימורים על המשחקים האלה. כאן אני שואלת, למה אנחנו לא מופיעות בטופס הטוטו? לא הכדורסל, לא הכדורגל. אנחנו חלק מהמשחק הזה, זה בטוח. אנחנו יכולות להיות חלק מהמשחק הזה שגם מניב רווחים.

בסופו של דבר אני רוצה שילדה שמגיעה לשחק כדורגל, היא תגיע כי היא רואה דמויות לחיקוי, ויש המון דמויות לחיקוי, גם כדורגל, כדורסל, כדוריד, כדור עף. שיהיה להן מודל לחיקוי ויראו את המשחקים כמו שחברת הכנסת אמרה.
היו"ר עודד פורר
תודה.

אני רק רוצה לחזור שנייה ליעל אלמור מהטוטו. למה באמת הם לא מופיעים שם?
יעל אלמור
מדובר בעצם בשיקולי עבר מבחינת אטרקטיביות ההשקעה של הצעת הימורים ומה הערך שהם מסוגלים להביא. לדוגמא, נמצאת מולי הטבלה. בערך בעצם של מחזור ההימורים, אם אני חוזרת רגע לכדורסל נשים.
היו"ר עודד פורר
מתי הם היו?
יעל אלמור
אני כבר לא זוכרת באיזה שנה זה היה. לאחרונה זה לא היה.
היו"ר עודד פורר
יעל, אני אגיד לך מה הסיפור. לא צריך את כל ההסברים מסביב. הסיפור הוא מאוד פשוט. אם קובעים את זה כיעד אז באים ואומרים, אוקיי, אנחנו משקיעים בזה גם אפילו שבשנה הראשונה זה לא כלכלי. גם כשאתם נכנסים לתחומים חדשים, לענפים חדשים, לוקח זמן לבנות אותם. זה כמו שכל אחד מחכה שתרנגולת אחרת תטיל את הביצה הזאת. אין מה לעשות, כולם צריכים לתת את חלקם. משרד הספורט צריך לתת את חלקו בפרמטרים שצריכים לתעדף ולתת יותר כסף.
יעל אלמור
לא, אבל העניין פה הוא לא ההצעה. הצעה היא החלק הקל. בסוף אתה רוצה שתמורת ההצעה אנחנו נתקצב את הענף, ואני אומרת, תקצוב הענף, וואנס, כל עוד אנחנו שומרים על הסטטוס קוו של לתקצב אותו שיווקית ותפעולית, אז גם אם הצעתי אותו, שוב, אני אביא את הנתונים האלה בפגישה הבאה. וואנס, הצעתי אותו והוא לא מייצר הכנסות, אז היכולת שלי לתת עבורו - - -
היו"ר עודד פורר
לא הצעת אותו מעולם, לפחות לא בשנים האחרונות. זה פעם אחת. פעם שנייה, אם הצעת אותו ולא שיווקת אותו, אז ברור לחלוטין שהוא לא ייצר לך הכנסות, אבל אם הצעת אותו גם רק שנה אחת, זה לא פרמטר לבחינה. את צריכה לקחת ולהגיד, אוקיי, אנחנו כטוטו רוצים לקדם כדורגל וכדורסל נשים, אנחנו הולכים לתוכנית חמש שנתי. אנחנו חמש שנים נציג את זה, נייצר פה את התהליכים. אחרי חמש שנים תבואי ותגידי, תשמע, חמש שנים אנחנו עושים את זה, חמש שנים אנחנו משקיעים בעניין הזה ולא גדלנו בקצת, אז אפשר יהיה לדבר על זה, אבל ברור לחלוטין שענף שנמצא בחסר, שנמצא במקום רע, המשמעות של זה לכלל הספורט היא לאיפה ילדות ילכו לעסוק בספורט או לא. ההשלכות הן השלכות רחבות. ככל שאתם משאירים את המצב הקיים אז ברור לחלוטין שלא יהיה שינוי. זה בכלל לא נתון לדיון. בתוך תוכך את גם יודעת שאני צודק בנושא הזה.

אני רוצה לעבור לדובר הבא, ניר הרצל אלון.
ניר הרצל אלון
תודה רבה כבוד היושב-ראש. אני ראש חטיבת הספורט בהסתדרות ואנחנו מארגנים את כל קבוצות הנשים והגברים במסגרת ענפי הכדור בישראל. אני שמח להגיד לכם שיש לנו הנהלות של איגוד שחקני הכדורגל, איגוד שחקני הכדורסל והכדורעף. לכל הנהלה יש ייצוג הולם לנשים ואנחנו דאגנו יחד איתם להסכמים שוויוניים בנבחרות ישראל, לחוזה אחיד לכולם, תקנון משמעת אחיד לכולם וכמובן ליגה מקצוענית עם תקנון שיאפשר להיות מקצועניות.

דיברו פה דוברים לפניי על הרבה מאוד פרמטרים, על קריטריונים, לאן ענף הנשים הולך, ואני אומר לכם, צריכים להתעורר ומהר. דיברו על נושא של עידוד ילדות ונערות לשחק. בארצות הברית כששינו את החוק, קבעו שיש 9 מיליון ילדות שמשחקות כדורגל. אתם מבינים שכל ילדה כמעט הולכת לשחק כדורגל? זה צריך להיות חובה. צריך להתחיל עם זה כבר מעכשיו.

אנחנו פתחנו את העניין מול הסכמים ארוכי טווח, לעשות קריטריון שיהיה ברור מול משרד הספורט והטוטו, לתת אפשרות לשחק על פי קריטריונים שמעודדים שחקניות ישראליות על המגרש. בכדורסל אנחנו חווים גל של מתאזרחות ושל זרות שמגיעות.

דיברו פה קודם על 750,000 שקל שזורם כתוצאה מעידוד השחקנית הישראלית. זה מעט מאוד. לגברים היה סדר גודל של כמעט 6 מיליון שקל. צריכים להיות סכומים שווים גם בכדורסל נשים.

דיברו קודם על הטוטו. למה במונדיאל נשים היה טוטו והכניס יופי של הכנסות למדינה, ופה פתאום כשיש אפשרות לתת משחקים בגביע הטוטו של הנשים או בליגה של הנשים, אין אפשרות? זה מול העיניים שלנו, רק צריכים לקחת ולקטוף את זה.

יש את הנושא של ליצור איזשהו סיפור, איזה עניין. יערה יצחקי היא עכשיו חברת הנהלה. אני אומר לכם, בתקופה שהייתה אלומה גורן ודרייגור ואורלי קסטן ולימור מזרחי, היה עניין, היה סיפור. התקשורת תמכה והיו אולמות מלאים. הערוץ המשדר חייב לחזור ולתת את השידור כי ברגע שיש עניין ויוצרים סיפור, כבר יש זהות ויש לאן להתפתח.

זה דיון ראשון ולא אחרון. צריך שתהיה עקביות, שתהיה המשכיות ושנוכל לראות שבתקופה הקרובה יהיה שינוי. חייב להיות מתווה מסודר לחזרת ליגת הנשים. כמו שיש ליגה מקצוענית שחוזרת, חייב להיות גם ליגת נשים שחוזרת, כי ליגת נשים היא ליגה מקצוענית. אם לא, אנחנו נאלץ פה להפגין. לא נוותר בעניין הזה.
היו"ר עודד פורר
אני אספר לכם סוד קטן. אני בהכשרתי גם שופט כדורסל. לא עסקתי בזה 20 שנה בערך. הייתי שופט גם בליגה בין-לאומית שנים, אבל אז היא הייתה ליגה והיא הייתה פעילה והיא הייתה משמעותית ומשודרת.
ניר הרצל אלון
אתה צודק. שופט הוא מנהל משחק בסופו של דבר. אתה יודע את זה. בסופו של דבר השחקניות חוזרות למגרש וחוזרות לאורך זמן, לא לשישה-שבעה חודשים. שהליגה תהיה ארוכה, שיהיו מקצועניות ויעסקו רק בכדורסל כענף עיקרי, לא כדורגל, לא כדורעף.
היו"ר עודד פורר
תודה. ענאן ז'רזו'רה.
ענאן ז'רז'ורה
צוהריים טובים לכולם, אני יו"ר אגודת קבוצת - - - בכדורעף. יש לנו שתי קבוצות בליגת העל לנשים, קבוצת נשים שעוסקת בליגת העל, ויש לנו גם קבוצת נוער בנות שמשחקת בליגת העל. אנחנו עלינו לליגת העל לפני ארבע שנים. מאז שאני זוכר שעלינו לליגת העל, רק מקצצים לנו בתקציב.

כולם בכו פה על תקציבים ועל נשים ועל גברים, אז על אחת כמה וכמה אנחנו סובלים מזה. אנחנו בנצרת כמו שכולם יודעים, זה אשכול 4 ואין לנו את היכולת הכלכלית להעמיד קבוצה כל כך טובה בליגת העל. אנחנו סומכים על הכספים שאנחנו מקבלים גם מהטוטו, אז כשקיבלנו מהטוטו, עכשיו משרד האוצר רק מקצצים לנו. זה פוגע אנושות בקבוצה שלנו. מצד אחד מדברים על הזמן על מעמד האישה, על קידום ורוצים עוד ספורטאיות, מצד שני רק מקצצים.

אני חייב להגיד פה משהו. כשהקמנו את האגודה שלנו, אנחנו חרטנו על דגל הקבוצה שזה הרבה יותר מכדורעף. אנחנו תומכים בבנות והופכים אותן למנהיגות שפשוט ינהיגו את החברה הערבית בעתיד, ואנחנו רואים את הקושי קודם כל עכשיו למשוך את הבנות כי אין לנו כסף. אנחנו לא יכולים לתת כסף לבנות למרות שאנחנו קבוצה בליגת העל, והמצב נורא קשה.

דודו לפני זמן מה דיבר שהם עברו מאלפים לאלופים. אם זה הדגל שלהם עכשיו, אנחנו למשל, יש לנו קבוצת נוער בליגת העל. זה כמובן השיטה שלנו להמשיך עם המצוינות, אבל אין הבדל בין קבוצת נוער בנות שמשחקת בליגת העל לבין אחת שמשחקת בליגה מחוזית. אותי זה מקומם. ליגת העל זה הרבה יותר נסיעות, הרבה יותר משחקים, הרבה יותר אימונים ופשוט לא מתקצבים באופן ראוי. זה נקודה למחשבה. איך יתכן שקבוצה, גם על נוער אני מדבר, שמשחקת בליגת העל, תקבל את אותו תקציב כמו קבוצה שתשחק בליגה המחוזית? לנו זה קשה, אני אגיד לכם גם למה. בליגת העל למשל לנשים, יש את הקבוצות של רעננה, הוד השרון, כפר סבא, חדרה, שזה אחת ליד השנייה. אנחנו בשביל לנסוע להוד השרון לוקחים נסיעה שלוקחת לנו יותר מ-1,500 שקל לפעמים, כך שלדעתי גם בעניין של תקציב ליגת העל צריכים לתת את זה בהתאם, כי הנסיעה לאשדוד זה לא אותה נסיעה להוד השרון. זה קשה לנו ואי אפשר לעמוד בזה ואנחנו מרגישים חסרי אונים.
היו"ר עודד פורר
תודה רבה. ליאור גלוסקא, יו"ר עמותת כדורשת, ליגה לידידות.
ליאור גלוסקא
תודה רבה על רשות הדיבור, שלום לכולם. אני מנכ"לית הליגה לידידות בתרבות ובספורט. הליגה שלנו מתמקדת בחברה הערבית, דרוזית, צ'רקסית. המטרה שלנו זה להנחיל את תרבות הספורט מאפס אצל החברה שלדעתי יותר מעשר שנים אף אחד לא התעסק או שניסו ולא הצליחו.
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
למה את אומרת את זה? בדיוק לפנייך דיברו וסיפרו על קבוצות שמשחקות בליגת על ובליגות מחוזיות. למה אומרים אפס ולא הצליחו? הצליחו וקיימים.
ליאור גלוסקא
הצליחו אבל באחוזים מאוד קטנים. בכלל בספורט הנשים נורא חשוב להתחיל בספורט עממי ולחשוף את הילדות כמה שיותר מוקדם לספורט עממי של כייף והנאה בספורט, ותוך כדי לבנות לאט לאט בהדרגתית בספורט התחרותי. בכל אופן, הליגה לידידות לא מתעסקת בספורט אולימפי. כדורשת זה לא ספורט אולימפי למרות שזה הספורט לדעתי מספר 1 בארץ בתחום העממי, ובתחום התחרותי למרות שאנחנו לא אולימפי, זה מספר 3 אחרי כדורגל וכדורסל.

לא מזמן קיבלנו פרס מטעם ה-European Fair Play על הנושא של הגשר שאנחנו בונות בין החברה היהודית לערבית, ונבחרנו להיות מובילות בארגון ספורט עולמי של ספורט מקדם שלום, של 43 מדינות כולל ארצות ערב.

יש לנו המון בעיות של תקציבים. אני חושבת שעמותה כמו שלנו מאוד חשובה לחברה הישראלית, לערכים בספורט, למצוינות, אבל בעיקר לחברה משותפת. נורא חשוב להקציב תקציב. אנחנו בעצם כל הזמן מרגישות שאנחנו מתדפקות על דלתות ומבקשות תקציב וזה צריך להיות הפוך. המדינה צריכה לתמוך בעמותות כמונו שפועלות בתחום הזה. לא תחום שהוא ספורט אולימפי אבל יש לו ערכים לדעתי מאוד חשובים שכל אחד היה רוצה לתמוך. אנחנו נתמכים באמת על ידי ה-USAID העולמי ועל ידי השגרירות האמריקאית ואני מאוד רוצה שהמדינה שלנו והכנסת ומינהל הספורט יתמוך בתקציב.
היו"ר עודד פורר
הכנסת לא תומכת בתקציבים בשום דבר, זה רק חשוב לדעת. תודה.

עורכת הדין גלי עציון, נעמת.
גלי עציון
תודה. אני רוצה להסב רגע את תשומת הלב. אנחנו רוב הזמן מדברים פה על המצב כמו שהוא מלמעלה, זאת אומרת חלוקת התקציבים במצב הקיים, כשיש פה הרבה תקציבים שעוברים כאילו באופן שוויוני, ששוב, אנחנו רואים את השוויון הפורמלי לעומת השוויון המהותי, כל מיני קריטריונים שבעצם מעצם טיבם ילכו יותר לגברים ולא לקבוצות נשיות. בעצם צריך להתייחס לזה מלמטה או במקביל גם מלמטה.

אני חושבת שהחלום הרטוב של רוב מי שמתעסק בנושא זה מה שנקרא טייטל 9 האמריקאי שבעצם מחייב השקעה בכל מקום שיש השקעת כספים מדינתיים, להשקיע באופן שווה בנשים ובגברים, וזה באמת מה שיצר את הבסיס, שיש פה הרבה מאוד בנות שמחויבות לשחק. אנחנו רואים המון בנות בכדורגל, בכדורסל, בכל התחומים. זה בעצם מה שמייצר אחר כך את האפשרות שיהיו שחקניות, שהאחוזים ישתנו. אני חושבת שזה חלק מהדברים שצריך לחייב את אגודות הספורט ואת קבוצות הספורט.

כשיש איגוד מפואר כמו מכבי תל אביב שמשקיע כבר בילדים כדי לייצר לו שחקנים בשנים המתקדמות בקבוצות הבוגרים, אז הוא צריך להיות מחויב להשקיע בה במידה גם בילדות. אנחנו צריכים לייצר שוויון בבסיס, אחרת אנחנו כל הזמן נישאר באותה נקודה.

יש פה עוד עניין. יש עניין של מן ציפיות שמגשימות את עצמן. ברור שאם אומרים כל הזמן שספורט הגברים הוא יותר מעניין והוא מושך יותר קהל, אז זאת הגישה. הגישה צריכה להיות, ויש לה הוכחות בעצם בהיסטוריה הקרובה והרחוקה, כשמשווקים ומאפשרים גם לספורט הנשים להיות בקדמת הבמה, הוא לוקח מקום טוב ומפואר.

אני רוצה להזכיר לוועדה שיש לה סמכות מכוח סעיף א/9 רבתי לחוק הספורט, לקבל דיווחים מאגודות ספורט, ארגוני ספורט, התאחדות ואיגוד על האופן שבו הם נותנים ביטוי הולם לייצוג של נשים וסוגי המשרות השונים. גופי הספורט האלה חייבים לדווח לוועדה אחת לשנה והוועדה אמורה לדון בדוחות האלה, אז אני חושבת שכדאי מאוד שזה יקרה. אני חושבת, פה זה דורש תיקון, אבל כנ"ל צריך לעשות ביחס לתקנונים, כי אנחנו נתקלנו שוב ושוב במקרים של תקנונים ששוב היו לכאורה שוויוניים אבל היו שוויוניים במובן הפורמלי, והשורה התחתונה הייתה שנשים נפגעו.

אני ייצגתי את נעמי איתן. נעמי איתן הייתה שחקנית קריקט מצטיינת. למרבה הצער כמו בהרבה עניינים אחרים, לא קידמו בנות. לא הייתה לה קבוצה. היא ביקשה במכבייה להשתתף יחד עם קבוצת הבנים של המכבייה, קבוצת הנוער ולא אפשרו לה את זה. לצערי גם בית המשפט לא איפשר לנו את זה, אבל זו דוגמא. כשאין לך בסיס שבו יש נשים שמשחקות, אמרו, אנחנו נעבוד על זה שתהיה קבוצת בנות, מה שזה כמו לשלוח לרוח. תודה.
היו"ר עודד פורר
תודה רבה.

יעל סיני משדולת נשים, בבקשה.
יעל סיני
תודה. אני רוצה נקודה קטנה שקשורה למתקנים. בסוף אנחנו כל הזמן במן גלגל כזה בלי הקצאת מתקנים. אומרים שלא מצליחים להקים קבוצות. פורסם לפני שבועיים מבחן תמיכות של משרד התרבות והספורט לשיפוץ מתקנים. אין שם בתוך הסעיפים של מבחן התמיכות שום הקשר של פיקוח לחלוקה מגדרית של שימוש שוויוני במתקנים. זה לא דורש כסף, זה לא דורש התערבות דרמטית. פיקוח על הרשויות המקומיות שיאפשרו שימוש שווה ומשהו עכשיו שמשרד הספורט יכול להחליט שהוא עושה.
היו"ר עודד פורר
הערה חשובה. תודה.

יערה יצחקי.
יערה יצחקי
רציתי להתייחס לדברים שדודו מלכא אמר קודם לגבי העניין הזה שהם מנסים להיות ריאליים, ש-1% בשנה זה מספיק. ריאלי לפי מה שאני יודעת זה מציאותי. אני רק רוצה להגיד לך שזה לא מציאותי. אני כאמור, בגלל פציעה כזאת או אחרת כרגע גם מאמנת צעירות, ואני רוצה להגיד לך, דודו, שתוך כלום זמן הצלחנו להביא 30 בנות מאפס בנות, למחנה כדורסל שהתקיים עד לפני שבועיים, אז להגיד שזה מציאותי זה נחמד, זה יפה, זה נוח. זה לא המציאות.
היו"ר עודד פורר
אוקיי, תודה.

דודו מלכא.
דודו מלכא
שאלת משהו לגבי אתנה, אמרתי שאני אתייחס. אתנה כרגע נמצא אצלנו והוא אושר בחקיקה תחת מכון וינגייט, וכל הפעולות שמתבצעות, הן מתבצעות דרך המכון, להוציא מבחני תמיכה שהפעלנו אותם השנה וחילקנו מתוך ה-7 מיליון - 70%. זה מה שמותיר לנו החוק כשאין תקציב.

לגבי היתר, שזה בערך כ-6 מיליון, אנחנו מקווים להוציא את זה לפועל ברגע שתקציב המדינה יכנס לפועל וזה ייתן את המענה לשיווק שייעדנו מתוך ה-7 מיליון, כ-1.5 מיליון שיווק בכדורסל, כדורסל וכדורעף.
היו"ר עודד פורר
אתה יכול להתייחס למה שנאמר כאן לגבי מבחני התמיכה בקרן המתקנים?
דודו מלכא
אני ידעתי שהפיצו את המבחן. אני מוכן לבדוק מדוע זה לא קרה. אני מניח שהדוברת הקודמת אמרה שזה הופץ להערות הציבור, וכשמפיצים הערות לציבור מותר להעיר ואנחנו ניקח את זה בחשבון. דרך אגב, זה בדיוק מה שגם רציתי לומר לגבי ה-110 מיליון, שעדיין לא הפצנו להערות הציבור וברגע שאנחנו מפיצים, יש הערות ואנחנו בהחלט ניקח את זה בחשבון.
היו"ר עודד פורר
אוקיי. חבר הכנסת סגלוביץ'.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד)
אני אומר משהו כללי. כשכולם אומרים שהם בעד משהו, אז יש בעיה. אני מחפש תמיד בדיונים את זה שהוא נגד ואז אני אומר, יש סיכוי שיקרה משהו. פה כולם בעד, אנחנו בבעיה קשה. כל הזמן חיפשתי את המישהו שהוא נגד, ואני אומר שיש פה הרבה נגד, פשוט לא אומרים אותו. הנגד קיים במשהו שהוא נמצא, שהוא טבוע, שכן יש אפליה ויש מגדריות וזאת הבעיה, והשאלה איזה תוכנית עושים בשביל לשנות אותה, ואין פה שום תוכנית. בכל השאלות שנשאלו כאן ברור לגמרי.

כשהיה המונדיאל האחרון, אני זוכר שלא רצו לשדר את חצי הגמר או את הגמר. פנו אלי, כתבנו מכתבים, בסוף זה הסתדר, אבל עצם הרעיון הזה שבכלל לא חשבו לשדר את זה, פה הבעיה. מי שחשב על זה, זה לא אנשים שהם אנשים רעים. הם פשוט לא חשבו על זה וזאת הבעיה. פשוט לא חושבים על זה.

אני אגיד פה עוד משפט אחד שכן אפשר פה לעשות שינוי. בסך הכול הכוח של ספורט או חלק מהכוח שלו הוא לספר סיפור אנושי של אנשים, והזדהות. כוכבי כדורגל או מאמני כדורגל אפילו, אפילו המעשים בקבוצות העל, סלבים לצורך העניין. הסיפור הוא איך מספרים את הסיפור אחרת, ואפשר לספר אותו אחרת אם רוצים. אני חושב שפה בסיפור הזה, זה נכון, הביטוי של זה הוא תקציבי אבל קודם כל שיהיה פה ויכוח, זאת אומרת, שיבוא המישהו הזה ויגיד, ספורט נשים הוא לא חשוב, ואז נתחיל לנצח.

עודד, אני חושב שדווקא בוועדה שלנו אם יהיה את דיון ההמשך הזה בספטמבר, כי הרי מה רואים פה? אם ב-14 מיליון ששאלת שאלה, עוד הם צריכים לחשוב, על מה יש לחשוב בכלל? אין מה לחשוב. השאלה היא איפה נגמרת כוחה של הממשלה ומתחיל כוחה של הכנסת, ואני פה אמרתי לעאידה בצד, אולי בצורה לא מקצועית, אבל אם לא תהיה ברירה, נעשה משהו לא מקצועי. אנחנו נוציא פה איזו הצעת חוק משותפת שלנו ונחליט על איזשהו תקציב. שיבואו בטענות שעשינו תקציב מפלה מדי. כנראה שאז עדיין נהיה יותר ליברלים מהתקציבים שקיימים היום במשרד הספורט.
היו"ר עודד פורר
טוב, אני רוצה לסכם את הדיון.

ראשית, תודה לכל מי שלקח חלק. אני חושב שעלו פה כמה דברים מאוד חשובים. אני רק אגיד לך במענה למה שאתה אמרת. אני שמח שהם צריכים לחשוב, כי אחד הדברים שמעורר מחשבה כנראה זה הדיון שהתקיים כאן, והם גם יחשבו טוב לפני הדיון שהם יעשו כדיון מעקב, והם יעדיפו לבוא עם תוצאות אחרות ממה שלפחות היה עד עכשיו, כך אני מאמין ורוצה לקוות.

תראו, הדיון הזה, עניינו בתקציב. בסוף התקציב הוא בבואה של מדיניות. תקציב זאת מילה מאוד מסובכת וכשמתחילים לרדת למספרים, המספרים, התפקיד שלהם באמצעות התקציב היא להגשים את המדיניות של הממשלה, והתפקיד של הממשלה הוא לקבוע מדיניות. אף אחד לא יכול לספר סיפור אחר. הסיפור של התקציב הזה מראה שמדיניות הממשלה בעניין ספורט נשים היא מדיניות מפלה, ומבחינת הממשלה אין יעד לצמיחה ולהגעה להשתתפות נשים בספורט. חד משמעית. ראינו את זה גם בדברים שנאמרו כאן. זה הכול היה מן כזה משהו אמורפי. אי אפשר להתחיל בכלל את הדיון הזה בלי שיש הגדרה ברורה של יעדים ומדדים בספורט.

אני הייתי מצפה ממשרד הספורט שכשנשאלת השאלה הזו, באופן אוטומטי, אגב, לא רק לגבי הנושא הזה אלא לגבי כל נושא, לצערי זה נכון גם בנושאים אחרים, בעניין הזה לא מפלים את הנשים. בכל הנושאים אין לממשלה כמעט יעדים ומדדים ברורים מעבר לדברים המחויבים במה שהם מגישים, אם משרד ראש הממשלה עדיין עושה את הבקרה הזאת המפורסמת על אותן תוכניות, אבל בשורה התחתונה אני הייתי מצפה ממשרד הספורט שיבוא ויגיד, היום אנחנו נמצאים באחוזי השתתפות כאלה, היעד שלנו הוא תוך חמש שנים לגדול. לא יודעים לכמה זמן לגדול. הוא עכשיו העריך 1%, 1.5%. זה לא יעד. כרגע כשאתה אומר, אני מעריך, זאת אומרת שאין לך יעד. עכשיו אתה החלטת להעריך מה היעד שלך, ולכן הפנייה שלי לשר הספורט ואני אוציא גם בכתב אליו.

אני מצפה שבדיון הבא שאנחנו נקיים כאן בספטמבר, לפחות שר הספורט, יכול להיות שזאת עוד לא תהיה מדיניות הממשלה, אבל הוא כשר בהחלט יכול להגדיר את מדיניות המשרד שלו, להציג בפנינו את היעדים והמדדים שלו לשילוב נשים בספורט. היעדים האלה צריכים להיות מחולקים לא רק ברמת המקרו לגבי השתתפות ספורטאיות, אלא בחלוקה לכל ענף וענף ולכל איגוד ואיגוד.

אני רוצה לראות מסמך מסודר כזה שיוצג בתוכנית חמש שנתית, תוך חמש שנים כמה אתה צומח בכל שנה בכל אחד מהפרמטרים. אני חייב לומר בשיא הצניעות, דודו, 1.5% זה לא יעדים ומדדים. זה נומינלית אפילו לא התמיכה של האוכלוסייה. זה לגבי הנושא הזה. בעיניי, אגב, הוא החשוב ביותר כי ממנו יגזרו גם תוכניות הממשלה. כל יעד שישים השר חילי טרופר היום, מי שלא יבוא אחריו יהיה חייב כבר להתייחס לזה. הוא כבר לא יוכל לברוח מהעניין הזה. ממשלות מתחלפות כאן, ברוך השם, מדי פעם, אז אני מניח שנצטרך לייצר פה איזשהו בסיס.

בנוסף, אני מבקש בדיון בספטמבר שמשרד הספורט יציג את הפרמטרים לנושא התקציב לחיזוק השחקן הישראלי. אני שמח שהמשרד הצהיר כאן שהחלוקה היא לא כפי שאנחנו יודעים שהיא, ושהוא הולך לשנות אותה והולך לקבוע שם תבחינים כאלה שיתנו את הפרמטרים עם תקצוב יתר לספורט נשים. אני מצפה לראות כאן את הפרמטרים האלה מוצגים בחודש ספטמבר, כולל החלוקה בסוף כמה באמת מגיע לספורט נשים, כמה מגיע לספורט גברים. כנ"ל לגבי הטוטו.

אני מצפה מהטוטו להציג כאן את הפרמטרים להסכמי השיווק, כולל משקל לכל פרמטר. גם שם נברר האם יש משקלים לגבי הנושא של שילוב נשים בכל אחד מההסכמים האלה, בכל אחד מהמקומות שבהם המדינה, והטוטו מבחינתי זה זרוע ארוכה של המדינה בצורה כזו או אחרת, נותנת תקציב. היא צריכה לראות איך הפרמטרים האלה משרתים את המדיניות שלה לאותם יעדים ומדדים שהיא הייתה אמורה לקבוע ולא קבעה, אבל אולי נצליח לגרום לה לקבוע.

אני מבקש לדעת גם, וגם כאן אני שמח על מה שאמר דודו, שה-110 מיליון שקלים עדיין לא חולקו. אני קורא למשרד הספורט לבוא ולהכניס בתוך הפרמטרים שם גם את הנושא של פיצוי בגין הפסקת משחקים בליגות האלה שהופסקו המשחקים ולא חודשו בתקופה הזאת, ולראות איך בתוך ה-110 מיליון שקלים האלה גם ספורט הנשים מקבל תקציב.

באותו דיון שיתקיים בספטמבר, זה יהיה דיון עוקב. מייד אחר כך אנחנו נקיים דיון בנושא הייצוג ההולם כפי שעולה מסעיף - - - . אחר כך נוסיף את הסעיף בפרוטוקול.

לגבי הייצוג באגודות, שם אני אבקש נציג מההתאחדות לכדורגל, נציג מההתאחדות לכדורסל ומחמשת איגודי הספורט הגדולים הנוספים לבוא ולהציג את הנתונים כאן בוועדה.

לגבי מה שעלה כאן בנושא תקנות המתקנים, גם כאן בדיון הזה אני מצפה לתשובות ממשרד הספורט לגבי לוחות הזמנים לפחות לפרסום התקנון. יכול להיות שלא תהיה לכם כנסת לאשר את זה, יכול להיות שאתם תגידו שמבחינת הכנסת העניין מתעכב, אבל את התקנות האלה שאתם מדברים עליהן, אפשר לראות לפחות את הטיוטה שלהן ולהבין שהנושא הזה מתקדם כדי שברשויות המקומיות יתנו משקל וזמן למגרשים עבור ספורט נשים, גם מבחינת שעות השימוש וגם מבחינת הקצאת המגרשים.

בנוסף, מבחן התמיכות לקרן המתקנים שעליו דיברה יעל סיני משדולת הנשים, גם כאן אני מברך על האמירה של דודו. ככל שבאמת מבחן התמיכות הזה רק פורסם להערות הציבור, אז הנה יש הערה ראשונה מהוועדה לקידום מעמד האישה. אנחנו מבקשים שבמבחני התמיכות, גם שם יינתן ביטוי להקצאת שעות במגרשים, ומגרשים לטובת ספורט נשים בכל רשות ורשות מבחינת קרן המתקנים.

עד כאן. הישיבה נעולה. תודה.


הישיבה ננעלה בשעה 13:10.

קוד המקור של הנתונים