ישיבת ועדה של הכנסת ה-23 מתאריך 18/08/2020

היערכות לפתיחת שנה"ל תשפ"א בחינוך הבלתי פורמלי

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-ושלוש

הכנסת



23
ועדת החינוך, התרבות והספורט
18/08/2020


מושב ראשון



פרוטוקול מס' 47
מישיבת ועדת החינוך, התרבות והספורט
יום שלישי, כ"ח באב התש"ף (18 באוגוסט 2020), שעה 11:19
סדר היום
היערכות לפתיחת שנה"ל תשפ"א בחינוך הבלתי פורמלי
נכחו
חברי הוועדה: רם שפע – היו"ר
אליהו חסיד
ווליד טאהא
יוסף טייב
מאיר כהן
עופר כסיף
תהלה פרידמן
אריאל קלנר
מוזמנים
שר ההשכלה הגבוהה והמשלימה זאב אלקין
מרדכי בניטה - מנכ"ל משרד ההשכלה הגבוהה והמשלימה

חגי גרוס - מנהל מינהל חברה ונוער, משרד ההשכלה הגבוהה והמשלימה

ד"ר אפרת אפללו - מנהלת המחלקה לחינוך ולקידום הבריאות, משרד הבריאות

מאיר יצחק הלוי - ראש העיר אילת

זאב גולדבלט - מנכ"ל הנהגת ההורים הארצית

נפתלי דרעי - מזכ"ל מועצת תנועות הנוער

שלומי קסטרו - מנכ"ל מועצת ארגוני הילדים והנוער

אילן גזית - יושב ראש תנועת המחנות העולים

דנה בר ניר - תנועת השומר הצעיר, בוגרים
ייעוץ משפטי
מירב ישראלי
מנהלת הוועדה
יהודית גידלי
רישום פרלמנטרי
אהובה שרון, חבר תרגומים


היערכות לפתיחת שנה"ל תשפ"א בחינוך הבלתי פורמלי
היו"ר רם שפע
צוהריים טובים לכולם לכולן. אני מתנצל על האיחור הקל אבל הישיבה הקודמת הייתה מספיק מעניינת וסוערת ועיכבה אותנו מעט. עכשיו 11:20 ובשעה 13:00 יש לנו כאן דיון לא פחות סוער בנושא תשלומי הורים. יום עמוס לנושאים בוועדת החינוך ולכן באנו לכאן, לעבוד קשה ולעסוק בכל הנושאים הקריטיים שעומדים לפתחנו.

ברוב השנים ועדת החינוך עסקה כחלק מההכנות שלה לפתיחת שנה בפתיחת השנה הכללית, בחברה החרדית, בחברה הערבית, בחינוך המיוחד אבל אנחנו בחרנו השנה במכוון, מתוך האכפתיות שלנו לכל מה שקשור לחינוך הבלתי פורמלי, ודאי בשנה בה משרד החינוך פוצל ויצר הרבה מאוד דברים בחלקם אנחנו ניגע בדיון הזה. היה לנו מאוד מאוד חשוב להתמקד בנושא, להבין היכן יש פערים. אני לא אתייחס כרגע לכל הסוגיות אבל כידוע אנחנו בפערים תקציביים מאוד משמעותיים שבעצם הרבה מהם נובעים בגין הפיצול מכיוון שהרבה מאוד מהתקנות, מהתנועות והארגונים עברו רק עם התקציב הבסיסי וכל התוספות שהיו בשנים האחרונות – שבעצם היו התשתית עליה כולם עובדים – לא עברו בין המשרדים.

לשמחתי גם מרדכי בניטה, מנכ"ל המשרד להשכלה גבוהה ומשלימה נמצא אתנו ב-זום וגם השר אלקין צפוי לעלות בהמשך הישיבה. אנחנו כמובן נשמע אותם ונראה את ההתייחסויות.

תודה רבה גם למי שבחר להגיע פיזית לדיון. תקבלו כמובן קדימות, כפי שאנחנו תמיד נוהגים. מי שמגיע לכנסת בשעה זו, מקבל קדימות.

נפתח את המנכ"ל מרדכי בניטה ועם חגי גרוס, מנהל מינהל חברה ונוער, שיציגו את ההתייחסות שלהם לקראת סיום הקיץ בבלתי פורמלי.
מרדכי בניטה
צוהריים טובים. אני חושב שהקמת המשרד וחלק מהעיסוק המרכזי לו הוא בחינוך הבלתי פורמלי. אני אומר את זה כהקדמה כי זו פעם ראשונה שאנחנו כאן בפני הוועדה, אני חושב שזה יביא איזשהו סמן חשוב למדינת ישראל בהיבט הזה שתהיה התייחסות יותר משמעותית בעקבות הקמת המשרד.

אני חושב הדבר הזה לקראת פתיחת שנת הלימודים, גם מה שקרה בחודשים האחרונים, אני חושב שיש לזה היבטים מאוד חשובים לחיזוק המנטלי גם של הצעירים אבל בעיקר של החברה הישראלית על כל השתמע מכך בחינוך הבלתי פורמלי.

לקראת פתיחת השנה אני חושב שיש לנו מספר אתגרים מאוד משמעותיים ואני אמנה בקצרה כמה מהם. אחר כך ברשותך יושב ראש הוועדה אני אעביר את השרביט לחגי כדי שהוא יציג את זה בצורה יותר טובה.

אני חושב שהאתגר הראשון שאנחנו עומדים בפני הוא האתגר הבריאותי. אני חייב לומר שעשינו מאמץ גדול מאוד במהלך החודשים האחרונים כדי לאפשר את פתיחת הסניפים ואת האפשרות לקיים טיולים במסגרת תנועות הנוער, אפילו ברמה חד יומית למרות שעכשיו יש לנו בעיה שעדיין לילה ואין לנו פתרון לנושא הלילה ועדיין לא מאפשרים לנו לקיים את זה. נאבקנו מאוד קשה כדי שכל הנושא של המדריכים ותנועות הנוער יתאפשר להם לקיים את ההכנות לקראת השנה הבאה כדי שיהיו לנו מדריכים לקראת השנה הבאה.

יש לנו פער תקציבי שהוא נובע כתוצאה מהמגבלות המצריכות הרחבה של שעות הפעילות, מציאת פתרונות של מקום וכוח אדם כי ברגע שאתה מחייב פחות אנשים, מחייב פחות זמן, מחייב פתרונות כאלה ואחרים, זה ממילא מצריך יותר תקציב.

אני חייב לומר שהחינוך הבלתי פורמלי נתן סיוע מאוד משמעותי בהתנדבות במהלך הגל הראשון ואנחנו גם נערכים לזה בהמשך הדרך כדי לאתגר את החינוך הבלתי פורמלי. אני מדבר ברמת תנועות הנוער, ארגוני הנוער וכיוצא בזה, כולל המתנ"סים, גרעינים, שין-שינים וכיוצא בזה. אני כמובן מדבר על כולם, גם על רכזי הנוער ברשויות המקומיות.

בנושא התקציב צריך לדעת דבר חשוב. אין לנו תקציב. אנחנו בעידן של תקציב בלתי מאושר. יותר מזה, יש לנו קושי תזרימי בגלל מגבלות של החשב הכללי שטרם אישר תקציב מדינה. יש כאן מספר בעיות תקציב שקיימות. אני חייב לומר שבחלק מהמקרים אנחנו מנסים לפתור ובחלק מהמקרים אנחנו מצליחים להתקדם ברמה מסוימת. כולכם יודעים שקרן קרב והיל"ה שלא נמצאים בחינוך הבלתי פורמלי, הם לא נמצאים אצלנו אלא בחינוך, אבל זה מיד משליך גם על החינוך הבלתי פורמלי שאנחנו קשורים אליו. יש עוד הרבה מאוד עמותות וארגונים שבגלל הבעיות התזרימיות לא מסוגלים ולא יכולים לקיים פעילות. זה מגיע למצב שהם לא יכולים לתפקד. אנחנו בדיאלוג ובשיח גם עם החשב וגם עם אגף התקציבים כדי לראות מה אנחנו יכולים לעשות לטובת העניין.
היו"ר רם שפע
תכף נפנה אליך שאלות. ככל שאני מבין יש לכם מצגת שרציתם להציג. חגי מציג אותה?
מרדכי בניטה
כן. חגי יציג אותה.
היו"ר רם שפע
חבר הכנסת חסיד רוצה להפנות אליכם שאלה.
אליהו חסיד (יהדות התורה)
לא שאלה כמו שהייתי רוצה התייחסות לכל הנושא של תנועות נוער. אני חושב שבהמשך לדיון הקודם, אדוני היושב ראש, עת ראינו את ההיערכות הקשה לשנה החדשה ואת המאמץ שמשרד החינוך עושה, עם הבעיות בכיתות ה' ומעלה שלא יכולות ללמוד שישה ימים, אני חושב שבמקום הזה, במצב בו אנחנו נמצאים, תנועות הנוער יכולות למלא חלל ריק שחשוב מאוד לבריאות של התלמידים שלנו. כמו שהגדירו בדיון הקודם, תלמידים שלומדים רק יומיים בשבוע, זה מביא אותם למצב קשה בשאר הימים מה גם שהלימודים מרחוק הם לא לימודים אמיתיים ומאוד קשה להגיע ללימודים אמיתיים מרחוק. כאן המקום של תנועות הנוער להיכנס ולעשות עבודה עם התלמידים כדי שלא נגיע לבעיות בריאות נפש. לעמים חושבים רק על בעיות בריאות הגוף אבל שוכחים שכאשר ילד נמצא בבית ארבעה ימים ללא מסגרת, זה גורם לבעיות בנפשו של הילד ואחר כך יהיה מאוד קשה לרפא את זה. תנועות הנוער במקום הזה, צריכים לתקצב אותן, המדינה צריכה להקצות להן כסף, להגדיל את תנועות הנוער. אני מכיר מקרוב את תנועת הנוער של הרב פרוש שיושב מולי, פרחי דגל. זו תנועת נוער שעושה במגזר שלי – כמו שאמרתי בדיון הקודם, אני כבר 25 שנים בחינוך – הרבה עבודה בזמן רגיל ואני חושב שבזמן הקשה הזה, תנועות הנוער יכולות למלא חלל ריק גדול ולעשות עבודה נהדרת. צריך לתת להן את הגיבוי, להוסיף להן תקציב, להגדיל אותן ולתת להן שעות עבודה. תודה רבה.
היו"ר רם שפע
אמן. חברת הכנסת תהלה פרידמן, בבקשה.
תהלה פרידמן (כחול לבן)
שלום. תנועות הנוער יקרות וחשובות ואני תומכת בכל מה שאתה אומר, אבל לא יכולות לתת מענה לפעילות שעות הבוקר כי מי שמדריך בתנועות הנוער, אלה בני נוער והם ילמדו ולו באופן חלקי.

אני רוצה לשאול האם המשרד בשיח עם משרד החינוך לגבי כיתות ה'-ו' אלה שאחריהן. הפעלות של תכניות בלתי פורמליות בשעות הבוקר אולי בחוץ. אני מנדנדת עם זה כל הזמן אבל זה נראה לי מאוד חשוב לשבור את הדבר הזה שאפשר רק בפנים. אפשר להפעיל את התלמידים בחוץ. זה דורש סנכרון בין שני המשרדים וכאן נכנסות לתמונה תנועות המחנכים שהם מבוגרים, הם לא בני נוער, והם יכולים לפעול. אפשר לחשוב על סטודנטים ועל כל מיני מסגרות שנותנות מענה אבל זה דורש סנכרון ואני רוצה לשאול האם יש שיח כזה בין המשרדים ואל רק כאילו הם בבוקר ואתם אחר הצוהריים אלא האם לאור המצב יש דרך שאתם תהיו גם בבוקר, בזמנים שהתלמידים של תנועות הנוער לא לומדים. האלה שלי הובנה. אני לא בטוחה. אני רואה על הפנים של בניטה ואני לא סגורה על זה שהייתי מובנת.
מרדכי בניטה
אתה רוצה שנענה עכשיו או נשמע את השאלות?
היו"ר רם שפע
אם חגי ואתה תציגו את המצגת, תנסו לשלב בתוך המצגת גם התייחסות לשתי הערות.
מרדכי בניטה
אני מציע שכך נעשה. נציג את המצגת ונשלב התייחסויות.
היו"ר רם שפע
חגי גרוס, מנהל מינהל חברה ונוער, בבקשה.
מרדכי בניטה
עד שחגי יעלה, אני אענה על השאלות. לגבי הנושא הראשון, הנושא התקציבי. בנושא התקציבי יש מספר התייחסויות. יש את הנושא שהוא התזרים, יש את הנושא התקציבי, התקציב לשנת 2020. בנושא התקציב יש את בסיס התקציב ויש תוספת לתקציב. אני אתייחס לשלושת הדברים וזה אולי ייתן מענה ויראה היכן אנחנו נמצאים.

בנושא המקדמות, בנושא התקציב לשנה, אנחנו נמצאים בבעיה שאין תקציב מאושר ואנחנו מנסים לקדם וכבר קודמה, גם בעזרת הוועדה כאן, איזושהי מקדמה תקציבית כדי לאפשר לתנועות הנוער לפעול. אני חייב לומר שזה היה משהו מיוחד. זה לא קרה בארגונים ובגופים אחרים שנמצאים במינהל חברה ונוער, אבל לתנועות הנוער ניתנה מקדמה על בסיס הבסיס ולא על בסיס תוספת שיש.

לגבי התקציב התוספתי שאמור להיות בסדר גודל של 50 מיליון שקלים. כולם יודעים פנה למשרד האוצר והם גם דיברו אתנו. עדיין אין לנו אישור סופי לעניין. הם מבינים את העניין, הם מכירים, הם מאוד מאוד רוצים ואפילו יותר מזה אבל אני אומר לכם שהתהליך לא נסגר עד הסוף. כשזה ייסגר עד הסוף ואני אראה את הכסף, אני אדע לומר שזה סגור.

לגבי הנושא התזרימי. צריך לדעת שאנחנו כרגע באירוע מול החשב ואנחנו מנסים לעשות כל מאמץ כדי להעביר להם כסף כדי שהם יוכלו לתפקד. זה מאוד מאוד משפיע על התפקוד אצל כל תנועות הנוער וגם ארגוני הנוער. מאוד משפיע.

זה לגבי השאלה הראשונה. אנחנו עושים מאמץ גדול כדי שזה יתקיים. אני חושב שדווקא תנועות הנוער וארגוני הנוער מקדימים את שאר המפעלים שאנחנו קשורים אליהם בכך שיש איזושהי אמירה של האוצר שמתייחס לזה מאוד ברצינות ומתכוון לזה ברצינות, גם בעקבות הפנייה של הנשיא וגם בעקבות זה שהם רוצים לעשות את זה, אבל זה לא סגור עד הסוף וחשוב לומר את זה. כשאני אראה את זה סגור עד הסוף, אני אומר את זה.

לגבי שיח שלנו מול משרד החינוך. בסוף בשעות הבוקר מי שלא לומד בבית הספר, הוא צריך להיות בלימודים שהם לימודים תחת הכותרת של הרשת, אם זה ב-זום או בדרך אחרת. אני חושב - זה גם בשיח שלנו אתם - שצריך לאפשר למשרד החינוך, במהלך שעות הבוקר למצות את היכולות שלו מול התלמידים. לא היינו רוצים שהתלמידים יפספסו את זה במיוחד שכל כך הרבה חומר חסר להם. אני חושב שאחר הצוהריים, ילד שהיה בבית ולא היה בבית הספר במהלך היום – והגשנו על כך בקשה מסודרת, יש לנו איזשהו שיח גם מול האוצר על העניין הזה – לאפשר לו אחר הצוהריים לצאת לפעילות בתנועות הנוער, בתוך המתנ"סים, כדי שתהיה לו הפוגה משמעותית. ילד לא יכול להישאר כל היום בתוך הבית ולא ללמוד. לכן אני חושב שזה חלק מהדיון שלנו מול האוצר בהרחבה תקציבית כדי להשאיר ת הפעילות הבלתי פורמלית ולתת גיבוי לעניין הזה.
היו"ר רם שפע
תודה רבה. חגי, אתה אתנו?
מרדכי בניטה
אם חגי לא עולה, אני יכול להציג לכם את המצגת. העברנו אותה אליכם.
היו"ר רם שפע
יש לציין שהמצגת הגיעה אלינו מאוד מאוחר. היא לא לפנינו. ננסה להשיג אותה ב-זום. הנה היא. כולם רואים את המצגת.
מרדכי בניטה
חגי עוד לא אתנו?
היו"ר רם שפע
לא. אם הוא יהיה אתנו, הוא ישמיע את קולו.
מרדכי בניטה
הבאנו כאן דוח של עמותת עלם שמסבירה את האתגרים שמתמודדים אתם, אני חושב שהחברה מתמודדת אתם ואתם יכולים לראות כאן לאן הלכים בני הנוער באירועים האלה. אנחנו רואים את האנשים שנמצאים במצב בו הם סובלים מבדידות, משתמשים באלכוהול, משתמשים בסמים. אלה נתונים שאי אפשר להתעלם מהם. אנחנו חייבים להבין שכאשר ילד נמצא בבית, אין לו מפגש עם החברה, יש לזה מחיר מנטלי מאוד משמעותי.

יתרה מזאת. חלק מבני נוער והצעירים בזמן הקורונה, בגלל סיר הלחץ שהם נמצאים בו בבית, הם במצב בו הם לא יכולים להישאר בבית ויש לזה משמעויות מבחינת אלימות, אלימות מינית, דבר מדהים שלכאורה לא היינו מעלים על דעתנו אבל ילדים שסובלים מתזונה שזה לא דבר של מה בכך וזה דבר מאוד מאוד משמעותי.
חגי גרוס
אני כאן. אני ממש מתנצל על הניתוקים, רם, תודה רבה. אני אשלים את מה שמרדכי אמר. אנחנו מרגישים שדווקא בעת הזאת, לפי הדוח של עלם, הבעיות של בני הנוער הן פחות השלמת לימודים וכולי. לא שאנחנו מזלזלים אבל הבעיות הן בעיקר בעיות של ביטחון חברתי, של חברות, של יציאה מסיר הלחץ של הבית והמשפחה, של תחושת שייכות וערך עצמי. אלה עיקר הבעיות של בני הנוער ואותן החינוך הבלתי פורמלי יכול לתת.

החינוך הבלתי פורמלי כולל תשתית מאוד מאוד גדולה של למעלה מ-500,000 חניכים במסגרות תנועות הנוער וארגוני הנוער אבל זה לא רק זה. יש גם תשתית של כוח הדרכה איכותי, של המד"צים, של השין-שינים, של גרעיני המחנכים, של כפרי הסטודנטים, כל המערכת הזאת מוכנה להצטרף למאמץ ולתת את ההשלמה שכל כך נדרשת למשרד החינוך. זה נכון שעות אחר הצוהריים והערב וזה נכון בעזרת מסגרות של בני נוער שידברו עם הנוער בגובה העיניים ובעצם יאפשרו לו לשחרר את כל הלחצים ולהרגיש מחוברים לתחושה הגדולה הזאת שכל כך חסרה עכשיו.

אלה התשתיות של התנועות ושל הארגונים בלבד. בשקף הזה אפשר לראות תשתיות מאוד מאוד גדולות. על זה תוסיפו את כל יחידות הנוער שנמצאות ברשויות המקומיות, מנהלי יחידות הנוער – 256 מנהלי יחידות נוער של השלטון המקומי. על זה תוסיפו את המתנ"סים שעוד מעט נראה אותם. בקיצור, מדובר כאן על תשתית של מבנים, תשתית של כוח אדם, תשתית של תפיסה פדגוגית שבדיוק נכנסת לתפר שכרגע לא קיים. מבחינתנו זה מה שהנוער צריך היום.

אנחנו מבינים שהוקצו לטובת המאמץ של משרד החינוך כארבעה מיליארד שקלים. אנחנו חושבים, לאור מה שהצגנו, שחשוב מאוד להקצות תקציב גדול עבור כל התפיסה הזאת, עבור כל אותם ארגונים ותנועות, כדי לתת את המענה שכרגע לא קיים.

אם אפשר לעבור לשקף של האתגרים בבקשה. האתגרים של החינוך הבלתי פורמלי הם כאשר כרגע לא ניתן לקיים חלק מהפעילות. לדעתנו מבחינה בריאותית ומבחינת הביטחון, המיומנויות והיציאה מסיר הלחץ הזה של הבית, זה בדיוק מה שצריך לעשות עכשיו.

יש פערים תקציביים כתוצאה מהמגבלה כאשר צריך להרחיב את שעות הפעילות ולהוסיף כוח אדם. אני מדבר על החינוך הבלתי פורמלי. כל המענים הנוספים עליהם אנחנו מדברים. המנכ"ל הזכיר שבגל הראשון סייענו – כל אותם גופים עליהם דיברנו סייעו – לשלטונות המדינה, לצה"ל, לשלטון המקומי ועשו זאת בהתנדבות בהיקפים מאוד מאוד משמעותיים. יש את האתגר של התקציב השוטף בעידן של תקציב לא מאושר וגם יש קושי תזרימי שגם אם יש תקציב, אי אפשר להשתמש בו בגלל מגבלות החשב הכללי.
היו"ר רם שפע
יש לי הרבה שאלות ואמירות על התקציב אבל אני אתן לכם להמשיך להציג את המצגת אחר כך נדבר על כך.
חגי גרוס
יש לנו כמה פתרונות.
היו"ר רם שפע
אנשים לא יכולים לפעול כי אין להם כסף.
חגי גרוס
בהובלת השר והמנכ"ל הצליחו להביא לפתרון, חלקי אמנם, אבל לפתרון. זאת ההזדמנות לומר תודה. העובדה שהמשרד הזה קיים נתן את הפתרון הזה אבל יש עדיין אתגרים שלא באו לידי פתרון.
היו"ר רם שפע
לא הבנו. אמרת כאן אמירה משמעותית. לאיזה פתרון חלקי אתה מתכון?
חגי גרוס
למשל, הייתה תקופה שהחינוך הבלתי פורמלי כולו היה ב-הולד אבל בעקבות לחץ מאוד גדול של השר והמנכ"ל נפתחו הסניפים, אפשר לעשות חוגים, כרגע טיולים חד יומיים והופעל גם לחץ מאוד גדול על קיום סמינרים שהם בעצם ההכשרה של המד"צים אבל עדיין הפתרון הוא חלקי.

צריך שיפוי של החינוך הבלתי פורמלי לכל התנועות, הארגונים והגופים. יש אובדן הכנסות שנובע מסיבות שונות. הם דורשים בצדק את השיפוי. צריך להשלים תקציבים. כמו שאמר היושב ראש בפתיחת הדיון, עברו תקציבים בבסיס אבל כל התקציבים התוספתיים – אנחנו מתמקדים בחינוך הבלתי פורמלי, זה בהיקף של 150 מיליון שקלים – טרם סוכמו. אנחנו מעריכים שפתיחה של כל הסניפים של התנועות והארגונים ומתן מענה כזה ואחר, רק עד סוף שנת 2020 – אנחנו לא מדברים על כל שנת הלימודים – אנחנו מעריכים בכ-150 מיליון עד 200 מיליון שקלים. זה החינוך המשלים. תראו את הפרופורציות ביחס לתקציב הגדול כל כך של משרד החינוך. באמת מדובר כאן על תקציב שהוא לא גדול יחסית אבל נותן בדיוק את המענים שכל כך נדרשים לבני הנוער בעת הזאת.

כתבנו כאן שאנחנו בדיאלוג גם עם צה"ל וגם עם המל"ל לגבי שיתוף פעולה של התנדבות במקרה של חירום בגל השני. אנחנו כמובן צריכים את העזרה בניהול דיאלוג מול החשב הכללי לפתרון הבעיות השוטפות.

השקפים הבאים מדברים על החברה למתנ"סים שגם היא, אני מזכיר, זרוע ביצוע של הממשלה. גם לה יש 1,000 שלוחות, 4,000 רכזים, למעלה מ-15,000 מדריכים ומדריכות. זאת אומרת, זאת עוד זירה שלמה שיכולה לתת מענה של חינוך בלתי פורמלי מקצועי. גם לחברה למתנ"סים יש אתגרים שאני אציג אותם ממש במהירות למרות שיש להם כאן איזשהו נציג. גם שם לא ניתן לקיים חלק מהפעילות.

האתגרים שלהם הם תקציב של משכורות שוטפות, פיגור באישורי התקציב עבור תוכניות גדולות כמו היל"ה וקרב. זה אמנם בזירה של משרד החינוך אבל זה משפיע על החברה למתנ"סים ומערער לה את כל המאזן התקציבי. התמודדות עם בעלי מוגבלויות שיש להם מגוון של פעילויות וכרגע הם ב-הולד ואוכלוסיות מיוחדות. גם שם יש כמה פתרונות אבל רוב הדברים לא הגיעו לפתרון. הפתרון שאנחנו הצלחנו להגיע אליו הוא שהם חזרו לפעילות חלקית אבל כמובן צריך דיאלוג מול משרד האוצר לגבי הסעיפים התקציביים.

יש לנו כאן כמה דוגמאות לאתגרים תקציביים בחינוך הבלתי פורמלי. שוב, אלה דוגמאות בלבד. הבעיה היא של כל מגוון התנועות והארגונים שכוללים את הדברים האלה. אנחנו הבאנו שקף אחד של דוגמאות לגבי החברה למתנ"סים וזה השקף האחרון במצגת. לגבי תשלום משכורות לעובדים יש פתרון חשבי עד סוף שנה אבל כל הסיפור של הפעולות במימון משרד החינוך, טרם נמצא לזה פתרון תקציבי. תנועת אחרי שיש לה אלפי בני נוער, דווקא נוער בסיכון, שאמורים להיות מוכנים לצה"ל, נערך איזשהו ניסיון למצוא פתרון. הגרעינים התורניים שגם הם נותנים מענה והם בכל אזורי הפריפריה, טרם נמצא פתרון. תנועות וארגוני נוער, חייבים להודות כאן, ואני מעריך שהם יעשו את זה בבית הנשיא, שיחד עם השר והמנכ"ל הצליחו להגיע להסכמות אבל אין כל אישור רשמי וכל עוד אין אישור רשמי, אנחנו לא רגועים. לצערנו הילדים והנוער, החופש הגדול עבר בלי פעילות ואני חושב שמי שמסתובב ברחובות רואה את הקבוצות שמשוטטות וחבל. עדיין אפשר להביא את התקציב הזה ואנחנו ביקשנו להאריך אותו עד אחרי סוכות, עד אחרי החגים כי גם חודש ספטמבר ותקופת החגים זקוקה לפתרון.

אם אני מסכם, אני אומר שבעינינו – ואפשר לראות את זה בכל הפורומים של ההורים ובכל הדיונים – אחת בעיות המרכזיות היום של הנוער, מלבד הלימודים זה כל העניין של הביטחון החברתי, החברתיות והיציאה מסיר הלחץ נראה שבתקופה הקרובה הם יישארו בבית. אנחנו חושבים שהחינוך הבלתי פורמלי על כל מרכיביו יכול לתת את המענה בפתיחת סניפים, בפתיחת המועדונים, בפתיחת המגרשים, ביציאה לטיולים חד יומיים ורב יומיים. זה בדיוק מה שהנוער זקוק לו היום. עם התקציב המתאים אנחנו נוכל לשמש כרשת הביטחון החברתית של הנוער במדינת ישראל.
היו"ר רם שפע
תודה רבה. אני בטוח שגם למי שאתנו וגם לי יש הרבה שאלות על הפער הגדול בין המוכנות של הארגונים, של התנועות, של שנות שירות, של קבוצות המחנכים, של כולם לבין העובדה שהם מתנהלים בחוסר תקציבי גדול בלי קשר לשיפוי שצריך אלא באופן כללי, אבל נחכה לשר ונשאל גם אותו בנושא הזה. תודה על ההתייחסות, תודה על המצגת. ברור לי שגם אתה וגם מרדכי וכל צמרת המשרד, בדיוק כמו שאמרתם קודם, משרד החינוך, נמצאים בתקופה מאוד מאתגרת. עצם הפיצול הוא דבר מאתגר, ההתמודדות עם הקורונה היא מאוד מאוד לא פשוטה וברור לי שאת עושים כל מה שאתם יכולים כדי שכל המערכת המשלימה הבלתי פורמלית תצליח לממש את הייעוד שלה. אני פשוט חושב שאנחנו עדיין לא שם.

אני רוצה לשמוע גם את נציגי הארגונים וגם את נציגי תנועות הנוער ואחריהם התייחסויות של חברי הכנסת. כמו תמיד, מי שמגיע, מקבל קדימות, בבקשה, מנכ"ל ארגוני הנוער.
שלומי קסטרו
שלום. אני רוצה לציין שמדובר כאן באירוע היסטורי. אנחנו כבר הרבה שנים נמצאים בתחום הזה של ארגוני נוער, תנועות נוער וכולי ואני חושב שלראשונה מתנהל דיון בוועדת החינוך בנושא פתיחת שנת החינוך בלתי פורמלי. אני חושב שזה אירוע היסטורי וחשוב שצריך לציין אותו.

אני רוצה לומר אנחנו נמצאים כאן אחרי שחברי וחברות הוועדה הצטרפו למאמץ וסייעו. אנחנו הבטחנו שנקיים פעילות בטוחה. אתם הקשבתם וסייעתם לנו ואנחנו נמצאים אחרי כמעט שלושה שבועות והארגונים והתנועות פועלים. צריך לומר את זה. אנחנו מוכיחים את עצמנו תחת מגבלות. צריך לומר את זה שסייעתם, הקשבתם, אנחנו הבטחנו וקיימנו.

ברשותכם, רק כדי להסביר את גודל השעה. לפני שבוע וחצי מחוץ למשרד שלי בלוד פגשתי בחור בשם יוסי. התנפל עלי ושאל מה העניינים. ביקשתי ממנו שיזכיר לי מי הוא. אמר לי שהוא היה חניך שלי. הוא אומר שעכשיו הוא במקום בהפגנה מול החברה למתנ"סים לגבי תוכנית היל"ה והוא מספר לי שהוא גדל בתוכנית היל"ה, הוא מרצה בתוכנית היל"ה וברור לו שהוא כרגע צריך לתת גב ולבוא.

אני חושב שזה מספר סיפור מאוד מאוד גדול על החינוך המשלים, על זה שהילדים האלה הם ילדים שעוברים את כל התהליכים בהיל"ה, בקרב, אצלנו ובסוף מראים מעורבות חברתית. אני חושב שזה חלום וזה מראה עד כמה אנחנו כאן כולנו ביחד עוסקים כאן בדיני נפשות.

אני רוצה להודות לשר אלקין, ליושב ראש מרכז השלטון המקומי חיים ביבס, כמובן ליושב ראש הוועדה ולחברי וחברות הוועדה, למנכ"ל המשרד ולצוות המקצועי, וגם – היא לא נמצאת כאן אתנו - למשרד הבריאות שהאמין בנו ונתן לנו לפעול.

ברשותכם, בסוגיית התקציבים. אני רוצה להעלות כאן על נס את סוגיית הבהילות. עוד שבועיים אנחנו פותחים שנה. אנחנו מבינים שיש דיונים, שמעתם גם את כבוד המנכ"ל שאמר שעוסקים בנושא וכבוד הנשיא שבירך, אבל יש כאן בהילות דחופה לתת לנו ודאות תקציבית. ארגונים יושבים עכשיו, אנחנו נמצאים כאן, נמצאים בהכשרות, נמצאים כרגע בהכשרות מדריכים ומדריכות בוגרות ושואלים את עצמם היכן הם פותחים סניפים ומה הם עושים. לכן הייתי מבקש מיושב ראש הוועדה לשקול ביחד עם חברי הוועדה להוציא קריאה להתכנסות בהולה בתחום הזה כדי לתת לנו תמונת תקציב ברורה לגבי מה שקורה עם התקציבים שהתחייבו עליהם, שהם הובטחו וצריך לקיים אותם.

אני מבקש בהקשר הזה לבסס את התמיכה התקציבית לראשונה. אם מדינת ישראל הולכת לתקציבים, זו העת של הקואליציה הזאת לבסס את תקציבי התמיכה ולהפסיק לתת לנו לחזור לגייס נדבות קואליציוניות. אנחנו לא רוצים להיות בזירה הזאת ונראה לי שגם הקואליציה וכל החברים והחברות שיושבים כך לא רוצים בזה.
היו"ר רם שפע
חד משמעית.
שלומי קסטרו
לא הייתם רוצים שנמשיך לעשות את זה אלא שנעסוק בחינוך.

הדבר השלישי. הזכיר את זה כבוד המנכ"ל ואני מניח שגם כבוד השר יזכיר. נגרמו לנו נזקים עצומים ערב מפעלי הפסח, ערב פעילות הקיץ, בעקבות החלטות הממשלה שאנחנו כמובן מבינים אותן. בעמנו אנחנו חיים. לכן אנחנו מבקשים שהוועדה תקרא לשבת יחד עם משרד האוצר, יחד עם הגורמים האמונים, יחד עם הממשלה לדון במסלול פיצוי על הנזקים הכספיים העצומים שנגרמו לנו ופוגעים בתשתיות. הצגנו דוח של פירמת BDO, דוח מסודר ומאורגן שבו סיכמנו את היקף הנזקים בהיבט של אובדן הכנסות, בהיבט של הוצאות תגבור שעשינו וכמובן שגם כאן נבקש פעילות בנושא כדי שנוכל להמשיך ולשמור על התשתיות.

ברשותכם, יושב מולי חבר הכנסת יוסי טייב שאנחנו מכירים והוא אחד המובילים בתחום ארגוני הנוער. ברכות על הכניסה שלך לכהונת חבר כנסת.
היו"ר רם שפע
וחבר ועדת החינוך. זה אירוע יותר חשוב.
שלומי קסטרו
וחבר ועדת החינוך. טוב לנו שיש לנו עוד שותף כאן בוועדה.

כבוד היושב ראש, אני מבקש שתוציא קריאה בהולה לשבת לשולחן המשא ומתן ולתת לנו ודאות. תודה רבה.
היו"ר רם שפע
מחזק מאוד את דבריך. כמובן כאשר השר יגיע נשאל אותו את השאלות האלה וגם נדון בהן. נפתלי דרעי נמצא אתנו ב-זום? לא.

אילן גזית, בבקשה. תציג את עצמך לפרוטוקול.
אילן גזית
אני מאוד מודה ומעריך את כינוס הישיבה הזאת ובכלל אדוני היושב כאן את כל הפעילות בתחום. אני כמובן מצטרף להזדמנות הגדולה שיש עם המעבר למשרד חדש. יש הרבה אתגרים אבל אני חושב שאנחנו פעם ראשונה מרגישים שיש לנו שר. זה דבר משמעותי ואנחנו מעריכים את מה שנעשה.

אני יושב ראש תנועת המחנות העולים. אני גם עומד בראש שולחן שנת השירות ואני כאן דווקא בכובע של הסתדרות החלוצה של תנועות המחנכים. אנחנו בעצם מדברים על רשת ביטחון. כל המחקרים שנעשו במשברים דומים בעבר, בעולם, גם במגפות וגם במשברים כלכליים גדולים, מראים שהאוכלוסייה שהכי סובלת זו אוכלוסיית בני הנוער והצעירים. הנזקים הם נזקים לטווח ארוך. יש לנו יכולת, לתנועות הנוער, לארגוני הנוער, למתנדבי שנת השירות, לגרעיני המחנכים, לייצר רשת ביטחון. כשאני מדבר על גרעינים וחניכים, אני מדבר על אלפי בוגרי תנועות הנוער שבעצם פרוסים בכל רחבי הארץ, בעיקר בפריפריה החברתית והגיאוגרפית, ועוסקים באופן יום יומי בסיוע למעל ל-250,000 ילדים, בני נוער וצעירים. כמו שנאמר כאן קודם, הפעולה נעשית גם בבוקר. מדובר על בוגרי צבא שפועלי גם בשעות הבוקר, גם בשיתוף פעולה עם בתי ספר ובהחלט יכולים ונותנים מענה.

בגל הראשון אנחנו ביוזמתנו פנינו למשרד בריאות והם אימצו בשתי ידיים את ההצעה שלנו לקיים קייטנות לילדי עובדי מערכת הבריאות. 1,200 חברי גרעיני המחנכים פעלו במשך חודשיים ימים יום יום עם אלפי ילדים, ילדי העובדים של מערכת הבריאות כדי לאפשר להם לעמוד בחזית. עשינו את זה בהתנדבות. בימים אלה פונים אלינו שוב מרח"ל, רשות החירום הלאומית, ממשרד הבריאות וממשרדים נוספים כדי להיערך לפעולה נוספת מהסוג הזה.

אנחנו לא יכולים לעשות את זה ללא תקציב. לא יכולים. לא יכולים להמשיך לשאת את המפעל האדיר הזה ללא תקציב והמשמעות היא שרשת הביטחון פשוט לא תמשיך להתקיים. הפעילויות שאנחנו אחראים עליהן בכל רחבי הארץ, חלקן פשוט ייסגרו. אין לנו יכולת לפתוח שנה. יש כאן בעיה תזרימית כי החשב הכללי בכל מיני טריקים ושטיקים, גם מה שמותר, את ה-70 אחוזים, לא מעביר לנו.
היו"ר רם שפע
אני רוצה לומר על זה מילה. אני חושב שזה חשוב שכולם יבינו. ככל שאני מבין, ואם מישהו רוצה להפריך את זה, בבקשה, וגם נמצאים כאן נציגי האוצר למרות שהם לא מאגף החשב, לא אמור להיות כל קשר בין המקדמות שלא קיבלתם עד עכשיו לבין כל הבעיות התקציביות. המקדמות של ה-70 אחוזים, אין כל הצדקה לכך שלא קיבלתם את הכסף ולא תקבלו את ה-90, את ה-100 אחוזים שאתם צריכים לקבל. כל הבעיות התקציביות קשורות לדברים אחרים שגם עליהם אפשר להתווכח, אבל על זה אי אפשר להתווכח.
אילן גזית
נכון.
היו"ר רם שפע
אין הצדקה לכך שלא קיבלתם את מלוא המקדמות. אין.
אילן גזית
אנחנו לא מקבלים את מלוא המקדמות. אין לנו יכולת לפעול. יש כמובן את הבעיה התקציבית. עם חגי אנחנו עובדים בצורה מאוד יפה, עם מינהל חברה ונוער, והוא הציג את מכלול הצרכים. 200 מיליון שקלים ואנחנו מייצרים רשת ביטחון חברתית לבני הנוער והצעירים.

ברשותך אדוני היושב ראש, אני אשמח אם תאפשר לשתי מדריכות לדבר ממש בקצרה. הן אתנו ב-זום. הן יספרו איך זה נראה בשטח ומה הן עושות. ממש בכמה מילים.
היו"ר רם שפע
נבחן את ה-בקצרה כי אני בטוח שיש כאן הרבה חברי כנסת שרוצים לדבר, אבל בסדר. צריך לומר לנו למי לפנות.
אילן גזית
לדנה בר ניר.
היו"ר רם שפע
דנה בר ניר, את אתנו?
דנה בר ניר
שלום לכולם. תודה רבה. אני אשתדל לדבר בקצרה. אני בת 27, אני חלק מתנועת הבוגרים של השומר הצעיר, קבוצת מחנכים. אני מחנכת בשכונת קריית משה ברחובות. במשפט, למי שלא מכיר, מדובר באחת שכונות המוחלשות ביותר בארץ, מאוכלסת בעיקר בבני העדה האתיופית ונמצאת ממש באזור התעשייה של רחובות. בזמן הקורונה אולצנו להפסיק, לפי ההנחיות, למשך חודש ובאמת כמו שחגי אמר, אחרי מאמצים רבים חזרנו לשכונה. בזמן שלא יכולנו להיות בשכונה, פשוט שטח הפקר. סמים, שוטטות, מסיבות שתייה ב-2:00 בצוהריים ואני מדברת על ילדים בני 13 ו-14. אנחנו התחלנו לאסוף צרכים ולעבוד עם הילדים ב-זום, לעשות פעילויות ב-זום, לאסוף צרכים מהמשפחות, לעשות קניות למשפחות שההורים עובדים, עד השגת מחשבים. הציפייה ללמידה מרחוק היא מאוד רחוקה מהמציאות. אחת המשפחות אתה אנחנו עובדים, לדוגמה זוג הורים עם שבעה ילדים שחיים בדירה בת שניים וחצי חדרים. הציפייה למצוא מקום שקט עם מחשב לכל אחד מהילדים לשבת וללמוד בבית, היא לא אפשרית. היא לא אפשרית במקום כזה, בטח לא כשנוסיף על כך שהילדים לא נמצאים במסגרות. אחת החניכות שלי צריכה להיות עם האחים הקטנים שלה ולגדל אותם בזמן שההורים לא נמצאים בבית. זה מה שבאמת קורה בשטח, מעבר להנחיות שמוציאים כל פעם. אין להם את האפשרות לעשות את זה.

כאשר אנחנו חזרנו לשכונה, נתקלנו בסיטואציה של בין 40 ל-60 חניכים רק בגילי תיכון שצריכים להתכונן לבגרויות, לא היה להם היכן לשבת בבית ולא הייתה להם אפשרות לשמוע את המורה. אני והצוות שלי היינו צריכים לשבת אתם ולהשלים את הפערים האלה כדי שהם יוכלו לפתוח את השנה הבאה בהקבצות הגבוהות כי כמובן החלום שלהם הוא שיצא מהם משהו ושהם יוכלו לצאת מהשכונה וזה חלום מאוד מאוד עצוב כי כל מה שהילדים האלה רוצים זה לעזוב את השכונה בה הם גדלים כי הם מבינים ששם אין להם אפשרות.

אנחנו בזמן הקורונה, כצוות חינוכי, כחברים בתנועת הבוגרים ובקבוצות המחנכים, היינו צריכים לעבוד בעבודות מזדמנות בגלל שהתקציב לא הגיע. הגענו למצב שבבוקר אני אישית הפעלתי קייטנת ילדי עובדים חיוניים ורופאים באשקלון, בצוהריים הפעלתי את הפעילויות עם החניכים, משם הלכתי לעבודה מזדמנת כי בסוף גם אנחנו צריכים להביא כסף הביתה ולהצליח לעשות הזמנה מהסופרמרקט ובערב הפעלנו את הסיירות שלנו ברשתות החברתיות בכל הנושאים של הפגיעות המיניות והאובדנות. אנחנו מתייחסים למצב הזה כמו מצב חירום ביטחוני, כמו שהיינו יודעות לפתוח מקלטים ברגע שצריך, אבל מצב החירום כרגע הוא כלכלי והוא מאוד מאוד משפיע עלינו, על המחנכים ואין לנו יכולת. כמות התוכניות שעלולות להתבטל בגלל הדבר הזה, היא בלתי אפשרית. זאת מיניות בריאה, זה ליווי לגיוס, זה ליווי משפחות. כדי שחניך שלי מהשכונה יצליח להתגייס ולהיות בשירות צבאי מלא, אני צריכה להיות בקשר ישיר עם המשפחה, ללוות את הילד בכל צו שהוא מקבל, להגיע לכל טקס שלו, להראות שהדבר הזה הוא משמעותי, לדאוג שהילד לא יהיה עריק. זה לא דבר של מה בכך. הנתונים האלה שחגי ציין הם אחד לאחד אבל בסוף אנחנו האנשים שבשטח ואנחנו לא יכולים לקום ב-6:00 בבוקר, לעשות עבודות חינוכיות, להמשיך לעוד איזושהי עבודה ולפתוח כך את השנה. זה באמת מדיר שינה מהעיניים. אתם רואים את זה כמספרים במצגת אבל אני רואה את הילדים שלי מול העיניים. כך זה לא אפשרי.
היו"ר רם שפע
תודה רבה. אין כמו עדות אוטנטית ואמיתית כדי להמחיש לנו את מה שבאמת קורה ושלא רק נדבר בינינו, בין האנשים שמנהלים ארגונים.
ווליד טאהא (הרשימה המשותפת)
יש נציג של משרד החינוך מהחברה הערבית?
היו"ר רם שפע
תכף נראה. אני רוצה לשמוע את נציג הנהגת ההורים הארצית, זאב, בבקשה. הגעת לכך ואנחנו מכבדים אותך מאוד. כבר דיון שני היום.
זאב גולדבלט
שלום לחברי הוועדה שמכבדים אותנו בנוכחותם ושלום לכל האורחים. הנהגת ההורים הארצית רוצה לראות את כל ילדי ישראל שמעוניינים בכך חוזרים לפעילות במסגרת תנועות הנוער וארגוני הנוער, בלי להגביל את הפעילות בארגונים ובתנועות לשכבות גיל. יש חשיבות עליונה שהנוער, שעל פי המתווה שהוצג כאן בוועדה לפני שעתיים, יהיה ברובו תקוע כמעט כל השנה מול מסכי מחשב במשך ימים שלמים, יצא החוצה לטובת פעילות גופנית, חברתית וליצירת הממשק האנושי שכל כך חסר להם בימים אלה. מעבר לכך שהמפגשים האלה גם ישפרו את הביטחון החברתי והאישי שלהם.

חייבים לתת מענה לנושא של מניעת אובדנות שלתחושתנו רק הולך ומתגבר בקרב בני הנוער והילדים כתוצאה מהסיטואציה הזאת שנכפתה עלינו במסגרת הניתוק החברתי. בחלק מהמקרים הסיטואציה הזו מעצימה את האלימות ברשת וכמובן מי שנפגע ראשון, אלה דווקא הילדים המוחלשים.

אחד הדברים האחרונים שאני רוצה לעמוד עליהם הוא שעל המדינה לפנות לאתגר הכלכלי שנובע מכך שהיום קרוב למיליון בוגרים מובטלים מעבודתם, דבר שמשליך על היכולת של התא המשפחתי לממן את אותם ילדים שמעוניינים ללכת לתנועות הנוער ולארגוני הנוער או בכלל בכל מה ששייך לפעילות הבלתי פורמלית. הם פשוט לא מסוגלים לזה כלכלית והמדינה צריכה למצוא איזשהו מענה איך מסבסדים את אותם ילדים שמשפחותיהם מאותגרות כלכלית. אי מתן מענה לנושא הזה רק יאשר ויאשש את הטענה שהעלה כאן, בדיון הקודם, מירום שיף, יושב ראש הנהגת ההורים הארצית, על כך שהמדינה נותנת העדפה במתווים שהיא הציגה כאן לעשירים, אם אלה עשירים כלכלית כמשפחה ואם אלה עשירים ביישובים העשירים שיוכלו לממן את הפעילות של ילדיהם בתנועות ובארגונים ולא נזקקים לסיוע.

כשאני אומר את הדברים האלה, אני מתייחס לכל המגזרים, לכל החברות ולכל תנועות וארגוני הנוער. תודה רבה לכם.
היו"ר רם שפע
תודה רבה. חבר הכנסת כסיף.
עופר כסיף (הרשימה המשותפת)
אני רוצה לחזק את מה שאמר זאב גולדבלט. אני מסתכל על המחקר שעשה מרכז המידע והמחקר של הכנסת בנושא של מימון דיפרנציאלי.
זאב גולדבלט
אגב, זאת פעם שנייה שאתה מסכים עם הנהגת ההורים הארצית. גם בדיון הקודם הסכמת אתנו.
עופר כסיף (הרשימה המשותפת)
אני משתדל.
היו"ר רם שפע
יש לי תחושה שגם בדיון הבא הוא יסכים אתכם.
עופר כסיף (הרשימה המשותפת)
ככל שמתקדמים, כך מסכימים יותר, בעיקר עם הצפי לדיון הבא. בכל אופן, במחקר שעשה מרכז המחקר בנשוא של מימון דיפרנציאלי של החינוך הבלתי פורמלי, יש שתי נקודות שאני רוצה להזכיר וגם לשאול לגביהן היכן זה עומד כרגע בזמן הקורונה ובהמשך למה שאמר זאב. דבר ראשון, לפי מה שכתוב באותו מסמך של מרכז המחקר, 20 אחוזים מהתקציב שמשרד החינוך מקצה לחינוך בלתי פורמלי, הוא לערוצים שאין בהם דיפרנציאליות בתקצוב. זאת אומרת, אם אין דיפרנציאליות, כמו שאמר זאב, מטי שמרוויח יותר, זה מי שיש לו מלכתחילה. 20 אחוזים זה הרבה. נכון שזה יפה שב-80 אחוזים זה לא פונה לערוצים לא דיפרנציאליים למרות שיש שם בעיה כי זה מתייחס לרשויות מקומיות ואז שוב נשאלת השאלה של רשויות יותר חזקות ורשויות יותר מוחלשות. אבל אם אני כרגע לא אתייחס לזה, 20 אחוזים זה המון וזה עשוי להגדיל את הפערים בעיקר כאשר אנחנו מדברים היום בעידן הקורונה. יש לי את התחושה – תחושה שלא מבוססת ומרכז המחקר לא בדק את זה ספציפית – שבחודשים האחרונים המצב הפך להיות הרבה יותר קשה.

הדבר השני שגם כן מחזק את מה שאמר זאב. באותו מסמך של מרכז המחקר עולה שבאופן משמעותי הרוב המוחלט של הילדים שנמצאים בחינוך בלתי פורמלי, הם דווקא באים מהמעמדות הגבוהים. זה מופיע באופן מפורט באותו מסמך של מרכז המחקר ואם אין לכם את זה, אני יכול לשלוח לכם. גם זה מעלה את התחושה או את החשש שמי שכרגע, במצב הקיים של המימון, מי שמרוויח מהחינוך הבלתי פורמלי, הם אלה שפחות זקוקים לו באופן אובייקטיבי ומי שפחות מרוויח מהחינוך הבלתי פורמלי, הם אלה שדווקא הכי זקוקים לו. השאלה עד כמה זה מדויק ובהנחה שזה מדויק, כי כך עלה מהדוח של מרכז המחקר, כמובן שצריך מדיניות שונה.
היו"ר רם שפע
תודה רבה. נפתלי דרעי, רצינו קודם לאפשר לך לדבר ולא היית ב-זום. אתה אתנו?
נפתלי דרעי
כן. תודה. תודה לך אדוני היושב ראש. אני אומר את הדברים בקצרה. יש הרבה משתתפים והתחלנו באיחור ואתה כנראה תסיים בזמן. אני אשתדל לומר את הדברים בקצרה ומהר.

ראשית, אני מבקש לפתוח בתודה לבניטה ולשר אלקין על כך שהם הצליחו להחזיר אותנו לפעילות לפני שלושה שבועות. באותו שבוע כבר היינו מיואשים והבנו שבקיץ הזה לא נצליח להכשיר את המדריכים וההחלטה שלכם, וההצלחה להחזיר את תנועות וארגוני הנוער לפעילות, אפשרה לנו בימים האלה להכשיר את כל המדריכים הצעירים לקראת שנת הפעילות ואנחנו נעמוד מוכנים ב-1 בספטמבר עם כל הצוותים שלנו לתחילת השנה. על זה תודה רבה.

אנחנו הגשנו למשרד להשכלה גבוהה ומשלימה תוכנית שנקראת סניף פתוח בטוח לקראת ה-1 בספטמבר, לתחילת שנת הפעילות, שמותאמת לתקופה בה אנחנו נמצאים. מעבר לחזרה הרגילה לפעילות בהתאם למתווים שיהיו מאושרים, היא מדברת גם על הפעלה בשעות הבוקר עם צוותים שנוכל להעמיד לעניין, גם שין-שינים, גם מדריכים בוגרים וגם מד"צים שיהיה אפשר להפעיל אותם כשהם לא יהיו בלמידה מרחוק בשעות האלה ולפתוח את סניפי תנועות הנוער, לסייע גם בלמידה מרחוק וגם בפעילות לשכבות שלא יהיו בלמידה מרחוק בשעות האלה. אנחנו הכנו תוכנית לפנאי, הפגה ותמיכה רגשית. דיברו על הנושא הזה חברי הכנסת. נדמה לי חבר הכנסת חסיד בתחילת הישיבה הציג את הדברים בצורה יפה מאוד ודיבר על הבעיות הרגשיות שמתלוות לתקופה הזאת שהילדים ובני הנוער – וראינו את זה בשקף שהוצג במצגת, בנתונים של עלם – ואנחנו סבורים שצריך להקדיש לזה המון עבודה והשקעה כדי להחזיר את הילדים לתפקוד בפעילות שלנו.

יש את הפעילות הרגילה שתמשיך, הפעילות ההתנדבותית מול הרשויות המקומיות שתהיה בתקופה של השנה. אנחנו לא יודעים מה צופן לנו אבל אנחנו בטוחים שיהיו מפעלי התנדבות שנצטרך להיות חלק מהם.

הדבר האחרון זאת פעילות חוץ. כאן אני פונה בקריאה אליך אדוני יושב ראש הוועדה. צאו בקריאה למשרד הבריאות. במתווה ל-1 בספטמבר שהם נותנים למערכת החינוך הפורמלית בנושא טיולים ולינה בחוץ, שישוו את זה גם לחינוך בלתי פורמלי. אם הם נותנים החינוך הפורמלית אפשרות לטייל יותר מיום אחד עם לינה בשטח, גם אנחנו מבקשים שיאשרו לנו את זה. שלא נחזור על מה שהיה בחודש מאי, עת החזירו אותנו לפעילות והטילו עלינו מגבלות כאשר בבתי הספר אפשרו לעשות דברים אחרים. אני חושב שהוכחנו את עצמנו בתקופה הזאת והראינו שאנחנו יודעים לעבוד בצורה מסודרת בהתאם למתווה, בקפסולות ובצורה אחראית גם אם הפעילות מופעלת על ידי מדריכים צעירים.

הדבר האחרון שאני מבקש לדבר עליו בקצרה הוא נושא התקציב. בהמשך לפנייה שלנו לנשיא, ראינו את ההתערבות שלו ואת המכתב שיצא ממנכ"ל בית הנשיא וההבטחה שלו, בתיאום עם ראש אגף התקציבים, להעמיד את התקציב כפי שהיה ב-2019. אנחנו סומכים על ההבטחה הזאת, אנחנו סומכים על בניטה שידע לעשות את העבודה מול אגף התקציבים ולהביא את המשאבים האלה. לגבי התקציב, אנחנו יותר רגועים אבל מה שמטריד אותנו ביום יום עכשיו זה הנושא של המקדמות. הצלחנו לקבל מקדמה נוספת לתנועות ולארגונים שהביאה אותנו כמעט ל-50 אחוזים אבל עדיין יש כספים שצריך לתת לנו. החישוב שעשה משרד החינוך לגבי התקציב ששולם ב-2019 הוא מופחת, הוא 103 מיליון שקלים במקום 119 מיליון שקלים ואי לכך לכאורה נגמר התקציב שניתן לתת לנו במקדמות. אני שלחתי מכתב לכל הגורמים בעניין הזה, עם הנתונים לפיהם אנחנו חושבים שהסכום המדובר הוא 119 מיליון שקלים, מה שיאפשר לנו לקבל תקציב במקדמות באופן מיידי, רק אם יאשרו את זה, של עוד 11 מיליון שקלים. אני מבקש שיבדקו את הנושא הזה. אם צריך, נעביר את הנתונים למי שצריך. זאת פשוט טעות בחישוב שעשו. לקחו נתונים של תזרים מזומנים במקום התקציב שחולק בפועל עבור שנת הפעילות של 2019. אני מבקש את ההתערבות גם בנושא הזה. עד כאן. תודה.
היו"ר רם שפע
תודה רבה. כמה אמירות חשובות. אנחנו תכף נפנה גם למשרד הבריאות. נמצאת אתנו דוקטור אפרת אפללו. אני חושב שיש הרבה סוגיות חשובות עליהן דיברת אבל הסיפור של השוואת ההתייחסות לפעילות חוץ בין משרד החינוך למשרד להשכלה גבוהה ומשלימה, נראית לי טריביאלית לחלוטין. אפרת, מה ההתייחסות שלך לסוגיה הזאת?
אפרת אפללו
קודם כל אני רוצה לומר לנפתלי שאנחנו גיבשנו את מתווה החזרה של תנועות הנוער, של הפעילות הבלתי פורמלית, לפני שלושה שבועות ואנחנו אלה שהבאנו את ההצעה הזאת. אני מצטערת, הייתי חייבת לומר את זה כי זה ממש היה משהו שלי.
היו"ר רם שפע
יישר כוח לך ולכם. תודה למשרד שעסק בכך.
אפרת אפללו
זה כל כך היה חשוב לנו להחזיר את הפעילות הבלתי פורמלית הזאת ובאמת גיבשנו מתווה. כרגע, במתווה שגיבשנו, לינת שטח לא מאושרת. לגבי פתיחת שנת הלימודים, זה משהו שעדיין נמצא בדיונים. כמובן, כמובן, כמובן, לא יכולים להיות תנאים שונים.
היו"ר רם שפע
יש לי שאלה. אני שומע ממשרד החינוך טענה לפיה כרגע, לקראת פתיחת שנת הלימודים, אפשר ללון בשטח. אני טועה?
אפרת אפללו
אתה מדבר על פתיחת שנת לימודים או על פעילות בלתי פורמלית שמתקיימת כרגע?
היו"ר רם שפע
רציתי לדבר על הבלתי פורמלי אבל את התייחסת למשרד החינוך. בית ספר, זה רלוונטי למה שאת אומרת, זה הרי ישפיע גם על הבלתי פורמלי. יכולים לישון בשטח, כן או לא?
קטי קטרין שטרית (הליכוד)
לא. אני דיברתי אתמול עם יואב. המתווה הוא שטיול של יומיים, יום ועוד יום ללא לינה. זה מה שאמר לי יואב.
היו"ר רם שפע
פרנקל או גלנט?
קטי קטרין שטרית (הליכוד)
גלנט.
היו"ר רם שפע
כי גם אני ישבתי אתו אתמול ואני מכיר משהו אחר. זה רלוונטי.
אפרת אפללו
אני צריכה לבדוק את הנושא כי כרגע לינת שטח לא מאושרת מבחינת העמדה המקצועית של משרד הבריאות. אני רואה את המתווים של משרד החינוך וכתוב שם לינת שטח, אבל יכול להיות שזה משהו שהוא עוד בתהליך של אישור. לינת שטח, מבחינת משרד הבריאות, כרגע היא לא מאושרת מכל מיני סיבות. הייתה גם עתירה לבג"צ שאני בטוחה אתם מכירים אותה ושם מפורטת כל העמדה שלנו בעניין הזה.
היו"ר רם שפע
מה שאת אומרת, זה לא משנה מה, בכל מקרה התקנות שיצאו ממשרד בריאות לגבי לינת שטח ופעילות חוץ, תקפות לכולם באותה מידה, פעילות פורמלית ובלתי פורמלית.
אפרת אפללו
ברור.
היו"ר רם שפע
נפתלי, אני מקווה שקיבלת תשובה יותר מהירה מכפי שציפית. אפרת, יש עוד משהו שאת רוצה להתייחס אליו?
אפרת אפללו
לא.
היו"ר רם שפע
תודה. נמצא אתנו ראש העיר אילת, מאיר יצחק הלוי, ולא בפעם הראשונה הוא מכבד את ועדת החינוך בנוכחותו אתה אתנו ב-זום?
מאיר יצחק הלוי
כן. קודם כל, תודה רבה על הדיון. אני קיימתי הבוקר דיון נוסף בוועדת הנוער ותנו לי להעיר לכם ממבט עירוני, איך אני רואה את הדברים. אני חייב לומר לך אדוני היושב ראש שאני מודאג מאוד. אני מודאג משום שעל סדר היום נמצאים נושאים שאני חושב שהם נשמת אפה של מערכת החינוך.

מאחר ואני מכיר את האנשים, החל מהמנכ"ל בניטה שאני מאחל לו הצלחה גדולה, יש לנו היכרות מצוינת, וכמובן אני מכיר את השר אלקין, אני בטוח שדברים שהם באמת בנשמת אפה של המערכת הזו, אסור לרגע אחד שהם ייבלמו וייעצרו. צריך לזכור, מבלי להתייחס למשרד כזה או אחר, שמדברים היום על תוכנית היל"ה, על סל תרבות, על קרן קרב, על צהרונים, על ארגוני הנוער. חבר'ה, מדובר כאן בנושאים הכי משמעותיים בתקופה הזאת. הדיון הוא לא דיון תיאורטי.

כאשר אנחנו מדברים על נגיף הקורונה – אמר את זה חבר הכנסת ובצדק גדול מאוד – אנחנו מדברים על קשיים נפשיים ורגשיים לבני הנוער שלנו. הדרך שיודעת לתת מענים, אלה ארגוני הנוער, תנועות הנוער, מסגרות היל"ה, החלקים שבאים דווקא מהעולמות האלו של הפנאי ולא בהכרח רק התחומים הפרונטליים. לכן דווקא בעת הזו – אני טוען שתמיד צריך לעשות מעשה – צריך להגביר מאמץ ולא לעכב. לעשות כל מאמץ כדי לתת לבני הנוער, שגם הם חווים את החוויה, את העזרה. בואו לא נתבלבל, יושבים כאן הגדולים שסוחבים את הבעיות שלהם ושוכחים שבני הנוער רואים את המצוקות של ההורים שלהם, רואים את האבטלה של ההורים שלהם, רואים את אי הבהירות, פתאום האופק נעלם להם. אי אפשר לקחת נושא כל כך משמעותי ולהגיד שעכשיו הוא סרח עודף. להיפך. אני הייתי חושב הפוך. הייתי לוקח את הנושאים הללו ומכניס את מסגרות הנוער לתוך בתי הספר והופך אותם לדבר המוביל. אלה הם הדברים שצריך היום לעשות ברצותנו לראות את המצוקות האמיתיות שעוברים בני הנוער האלה.

עזבו את הדיבור על החשיבות הערכית, החינוכית ושאר הדברים שנכונים בחיי היום יום. יש כאן מצוקה אמיתית של עם ישראל וחלק מהפתרונות אלה הנושאים האלו של ארגוני נוער, של מסגרות נוער, של עבודה שיוצרת קתרזיס, שמתעלת דברים להתנדבות שזה דבר כל כך חשוב בתקופה הזאת. בזה אנחנו פוגעים? האמינו לי, לא מצליח להבין את הדברים. נראה לי שכמה אנשים חיים בללה לנד וצריך להחזיר דברים.

אני אמרתי בשלטון המקומי את הדברים הכי ברור ואני אומר את זה עם הרבה מאוד הערכה לחבריי, ובאמת אני מכיר את השרים, את כולם, היטב הרבה שנים. מדוב באנשים נפלאים. תשנו את סדרי העדיפות. תתחילו במה שאנחנו דנים עכשיו, תתקצבו את זה כי לדעתי יהיה קשה מאוד לפתוח את כל המערכת מבלי שאנחנו נותנים תשובות למה שאני מגדיר נשמת אפה של המערכת בעיקר בצרכים שבני הנוער שלנו כל כך זקוקים להם בעת הזאת. בני הנוער שלנו, חברים יקרים, במצוקה. אל נא נתבלבל. אל נסתכל על המעטפת החיצונית. יש כאן מצוקה שלא כולם יודעים להוציא אותה ואנחנו צריכים לעזור בעניין הזה.

כך אני רואה את הדברים ואני מאוד מאוד מקווה שההחלטות תהיינה החלטות מושכלות שיודעות לתת סדר עדיפות נכון ברוח התקופה הלא פשוטה הזאת. תודה.
היו"ר רם שפע
תודה רבה. מעריכים את הדברים. כל המכלול שמטריד עכשיו את מערכת החינוך, גם הפורמלי וגם הבלתי פורמלי, לשלטון המקומי יש חלק מאוד מאוד גדול ביכולת לייצר את השינוי ואני מקווה שביחד נגרום לפתיחת השנה, גם הפורמלית וגם הלא פורמלית, להיות הרבה יותר טובה מכפי שזה נראה כיום כי המצב מדאיג מאוד.

נמצא אתנו אדיר וישניה ב-זום? מנכ"ל אשכולות. רגע. סליחה אדיר. השר אלקין אתנו ב-זום. שלום, צוהריים טובים.
השר להשכלה גבוהה ומשלימה זאב אלקין
צוהריים טובים.
היו"ר רם שפע
זכור לי שגם בדיון הקודם היית בנסיעה. אני שמח שאתה אתנו. אני מניח שלא עקבת אחרי כל הדיון ולכן אני אמקד ואומר שגם מנכ"ל משרדך דיבר, גם חגי גרוס דיבר וגם ארגוני ותנועות הנוער, השין-שינים וקבוצות המחנכים. אנחנו מודעים היטב למשמעות האדירה שלהם עבור בני הנוער בישראל ועבור הילדים שהנוער מדריך. כמובן שנרצה ממך התייחסות מאוד ספציפיות לנושא התקצוב שמטריד את כולנו.

הייתי מתייחס לשלושה סעיפים משמעותיים. המקדמות שעדיין לא הגיעו וככל שאני מבין לא קשורות באתגרים התקציביים, הפער התקציבי שקיים – ודיברנו עליו גם אתה ואני פעמים רבות – בנוגע לעובדה שבסיס התקציב בר אליך והתוספות לא הגיעו, וגם הדרישה שלהם – המאוד מובנת ומוצדקת – לשיפוי לאור השנה הקשה שעברה על כולם.

אני מודה לך מאוד שאתה אתנו.
השר להשכלה גבוהה ומשלימה זאב אלקין
תודה רבה אדוני היושב ראש, חברי הכנסת ונציגי הארגונים השונים שאתנו בדיון הזה. בהחלט אנחנו לקראת פתיחה של שנת לימודים לא פשוטה, גם לגבי חינוך בלתי פורמלי ובכלל בשנה תקציבית לא פשוטה.

לפני שאני אתייחס להיבט התקציבי, אני חייב להתייחס גם לסוגיה של המגבלות השונות. זה לא סוד שהיינו צריכים להיאבק קשה מאוד כדי שבסופו של דבר מערכת החינוך הבלתי פורמלית תקבל אישור לפעול לפחות חלק ניכר מהפעילות שלה, עד שגיבשנו את המתווה מול משרד בריאות ומל"ל. זה לא היה פשוט ואני חושב שחשוב שגם ועדת החינוך תהיה כאן על המשמר, גם לקראת העתיד. אנחנו לא יודעים מה תהיה הדינמיקה הבריאותית. כמו שכולנו יודעים לפעמים ההנחיות משתנות. לדעתי הייתה יד קלה מדי על ההדק בקלות הזאת שבה אמרו בואו נסגור קודם כל את הפעילות הבלתי פורמלית שהיא לא רלוונטית מבחינה משקית. אני חשבתי כבר אז שזאת הייתה שגיאה וכמו שאתם יודעים נלחמתי בזה והמשכנו להילחם ואני שמח שהצלחנו לפתור לפחות חלק מהבעיות אבל אני לא רגוע לקראת הבאות. לכן אני בכוונה מתייחס לנושא הזה. אנחנו נצטרך כאן סיוע ארטילרי גם של הוועדה במידה ומישהו עוד פעם יחשוב שהדרך הפשוטה לפתור בעיות היא לסגור לחלוטין את המסגרת של החינוך הבלתי פורמלי.

אני מודע היטב למגבלות הבריאותיות ולחשיבות שלהן ואנחנו גם מעבירים מסרים לכל הגופים על חשיבות ההקפדה בהן. כמובן לפעמים יש מצבים שמגיעים עד לסגר כללי ואז זה סגר כללי ואין מה לעשות. אבל אני לא תמיד הבנתי מה היה ההיגיון להתנפל דווקא על המסגרת של החינוך הבלתי פורמלי, שפעולות רגילות של מפגשים של אנשים היו מותרות באותם היקפים. אני חושב שחשוב מאוד לזכור שאם הנוער לא יהיה במסגרת של החינוך הבלתי פורמלי, הוא יהיה ברחוב ואז גם החשיפה הבריאותית בעיניי הרבה יותר גדולה וגם היכולת לדעת מי היה, היכן היה ואת מי פגש ולעשות חקירה אפידמיולוגית, לגלגל את זה אחורה, היא יותר קטנה.

בכוונה הרחבתי בנושא הזה כי לכאורה אנחנו ברוב הנושאים מאחור אבל הוא יכול לחזור אלינו בחורף שבא לקראתנו במסגרת שנת הלימודים הקרובה וחשוב מאוד שייפול האסימון בכל מוקד קבלת החלטות על החשיבות שקשה להפריז לגבי של החינוך הבלתי פורמלי דווקא בתקופה הזאת שהיא תקופה כל כך לא יציבה וכל כך לא פשוטה עבור הנוער. לכן זה משהו שצריך לעשות כל מאמץ לשמור עליו ולאפשר אותו, כמובן בהתאם למגבלות בריאותיות שיש כל פעם לפי הנתונים ולפי הנדרש.

מכאן אני מגיע לאתגרים התקציביים ואני אחלק אותם לאתגרים מסוגים שונים. אני מניח שתוך כדי דיון כבר נתקלתם בכל סוגי הבעיות. בעיה מסוג אחד, אדוני היושב ראש, אתה התייחסת אליה, היא בעיה תזרימית. גם אם יש לך כסף, אנחנו בשנה בלי שיש תקציב מדינה מאושר ואני לא אכנס כרגע לשדה הנפיץ של איזה תקציב, חד שנתי או דו שנתי.
היו"ר רם שפע
גם אני לא אכנס לזה.
השר להשכלה גבוהה ומשלימה זאב אלקין
אני רק אומר שיש אינטרס עצום לכל משרד תפעולי מסוג המשרד שלנו, שכמה שיותר יהיה אישור תקציבי לשנת 2020 כי עד שאין את האישור הזה, צריך להבין מה קורה. גם התקציבים שיש לנו, רובם משועבדים להתחייבויות שנעשו בשנה התקציבית הקודמת כי עוד לא קיבלנו את העודפים המחויבים מהאוצר. לכן גם אם יש לך כביכול כסף, החשב של המשרד - מבחינתנו זה חשב משרד החינוך, אנחנו עובדים על החשבות של משרד החינוך – וזאת לא החלטה שרירותית שלו אלא זו הנחיה של החשב הכללי והוא מנחה לא לאפשר התקשרויות חדשות. לכן גם כשיש כסף לשנת 2020, נניח לא מלא אלא חלקי, אנחנו גם אותו לא יודעים להפעיל כי הוא אסור ומשועבד להתחייבויות של שנה קודמת כי את הכסף עבור ההתחייבויות האלה שנלקחו מהמשרדים בסוף שנת 2019 עוד לא קיבלנו מהאוצר עד שאין אישור תקציב המדינה. זאת סוגיה שהיא לאורך ולרוחב כל מה שאנחנו עושים. לפעמים החשב הכללי מוכן לעשות החרגות אבל הן ממש נקודתיות ולדעתי לא מספקות.

לכן, כאן הוועדה יכולה לסייע לנו בשיח מול החשב הכללי כדי שבסופו של דבר תהיה תובנה שם החינוך הבלתי פורמלי הוא עד כדי כך דבר הכרחי שצריך בשבילו לעשות יותר החרגות תזרימיות. כולם יודעים שיש כסף, הרי יודעים שהכסף יגיע כי הוא קיים, הוא פשוט נלקח מהמשרדים ועוד לא הוחזר להם. במצבים כאלה חשוב מאוד שתהיה קצת יותר אוזן קשבת בחשב הכללי לנושאים השונים שכרגע עומדים בפני שוקת שבורה לקראת פתיחת שנת הלימודים.

אלה בעיות מסוג אחד והפתרון לנושאים האלה הוא בין החשב הכללי לשר האוצר שיכול להורות לחשב הכללי לגלות יותר גמישות בנושאים האלה.

הסוגיה התקציבית הרלוונטית השנייה וגם אליה התייחסת אדוני היושב ראש, היא הפער בין התקציב הבסיסי הקבוע שכולו עבר אלינו – אין לי טענות מול משרד החינוך – לבין התקציב התוספתי שהיה ניתן מדי פעם משנה לשנה, חלקו קואליציוני, פוליטי, מפלגתי, חלקו החלטות של ועדת הכספים ברגע האחרון של אישור התקציב, בקשה לחזק נושאים שונים של חינוך בלתי פורמלי, חלקו החלטות שהיו במשרד החינוך לקחת עודפים מנושא אחד ולהפנות אותם לנושא אחר בסוף שנת לימודים. חינוך בלתי פורמלי נהנה בצורה ניכרת מהתקציבים האלה. אגב, בעיניי לא במקרה אלא זה בגלל ההבנה של השחקנים השונים בזירה הפוליטית – ושוב, לא משנה ימין או שמאל, זה חוצה מפלגות, יהודים, ערבים, חרדים, זה רלוונטי לכולם – וההבנה הייתה שזה מאוד חשוב וצריך לעזור. עכשיו אנחנו נמצאים בבעיה כי בשנה כמו עכשיו שאין כרגע תקציב מדינה מאושר, כל מה שמותר להשתמש בו, זה רק הבסיסים. לכן כמובן יש פערים תקציביים. אנחנו מעריכים אותם על כל החינוך הבלתי פורמלי שנמצא אצלנו – יש גם חלקים גדולים במשרד החינוך – בכ-150 מיליון שקלים וזה כבר לא פער תזרימי. הוא לא פער טכני אלא זה כסף שחסר. אנחנו מקיימים דיאלוג קבוע על כך עם משרד האוצר עד לרמה של ראש אגף התקציבים. לגבי חלק מהנושאים יש מקום ליותר אופטימיות, גם נשיא המדינה נכנס לעובי הקורה לגבי חלק מהנושאים, אבל עדיין לא קיבלנו שום אישור רשמי לכך. אפילו דברים שכביכול הובטחו לנשיא המדינה, ניסיונות שלי לקבל אישור רשמי מראש אגף התקציבים כדי שנוכל להרגיע את תנועות הנוער וארגוני הנוער ולהגיד שהכסף יבוא, אנחנו לא יודעים להגיד מתי, מתי יאושר תקציב, אבל הכסף יבוא – אני אפילו את זה היום לא יודע להגיד. ניסיתי ללכת עם הצ'ק של הנשיא לבנק שנקרא אגף התקציבים ואמרו לי בבנק שהצ'ק לא חתום. חזרתי כלעומת שבאתי.

אמנם שמעתי הרבה אופטימיות אצל ראש אגף התקציבים שאמר שהוא יעשה הכול כדי לפתור את הבעיה, שאני יכול לסמוך עליו, שהוא הבטיח גם לנשיא, אבל הוא לא יודע להתחייב. כל עוד הוא לא יודע להתחייב, אני לא יודע איך תנועות נוער וארגוני נוער יוכלו להתחייב לפעילות ולקיים אותה על סמך רצון טוב של ראש אגף התקציבים. זו סוגיה מורכבת ואני מבין את המורכבות. אני נלחם על הדברים האלה, על ה-150 מיליוני השקלים האלה במצטבר ואני אמשיך להילחם עליהם. גם כאן אני אשמח לכל סיוע של הוועדה.

אגב, כאן אני קצת חולק עליך אדוני היושב ראש, זה בכלל לא קשור לפיצול בין שני המשרדים. גם אם זה היה היום במשרד החינוך, היינו בדיוק באותו מצב של בעיה והעובדה, תראה מה קורה לחברה למתנ"סים, לתוכניות בחינוך בלתי פורמלי שתלויות במשרד החינוך כמו תוכנית היל"ה, קרן קרב, סל תרבות, חוג לכל ילד, ארבע תוכניות ענקיות בהיקפים יותר גדולים כאשר כל אחת מהן היא בסך 150 מיליון שקלים. כולן כאן בדיוק בגלל אותה בעיה ולכן מבחינה זאת זה לא משנה מי הכתובת, אנחנו או משרד החינוך, אבל בעיה קיימת והיא בעיה משמעותית.

אגב, בסוגריים, לגבי החברה למתנ"סים, היא למעשה סופגת כאן מכות לאורך ולרוחב. מצד אחד חברות המתנ"סים העירוניות איבדו המון הכנסות ומבחינתן קורונה היה אירוע משברי קשה שאף אחד לא שיפה אותן ואף אחד לא עזר להן, ומצד שני החברה למתנ"סים הארצית כרגע לא מקבלת אישורים לרוב המוחלט של הפעילות שהיא רגילה לקיים מול משרד החינוך. כאן המפתח הוא במחלוקת בין משרד החינוך למשרד האוצר אבל החברה נמצאת בפני שוקת שבורה כשאתה לוקח את כל האירוע הזה במצטבר. סוגר סוגריים לברי החברה למתנ"סים.

זה סוג שני של בעיות.

הסוג השלישי של הבעיות התקציביות היא סוגיית שיפוי. אני חושב שהמערכת של החינוך הבלתי פורמלי נפגעה משמעותית בעקבות משבר הקורונה, גם פחות הכנסות בגלל שחלק מהפעולות שדווקא בדרך כלל מכניסות כסף בוטלו או צומצמו, גם פחות תרומות וגם כמובן עלויות נוספות בגלל מגבלות בריאותיות. הרי אם אומרים לך רק 20 ילדים באוטובוס, אתה צריך שני אוטובוסים במקום אוטובוס אחד, וכך כל דבר מבחינת מקומות פעילות, גודל החוקים וכולי וכולי וכולי.

אני מנסה כמו קול קורא במדבר לצעוק את הצעקה הזאת כבר במשך חודשיים ואולי אפילו יותר, גם בישיבות ממשלה וגם בשיח מול אנשי משרד האוצר, ולצערי עד היום אפילו לא נפתח שולחן של משא ומתן על השיפוי. יש מערכות במדינה שכן קיבלו שיפוי. זה נכון שלא כולן אבל אני חושב שחינוך בלתי פורמלי לא צריך להיות אחרון בתור אלא הוא צריך להיות בין הראשונים בתור. הדברים הגיעו עד כדי כך – ומי שמכיר אותי יודע שזה אומר שמבחינתי הגיעו מים עד נפש – שביום ראשון האחרון אני הצבעתי נגד תוכנית הסיוע הכלכלית שהביא משרד האוצר, בדיוק בגלל הנקודה הזאת, שדרישתי להכניס לשם שיפוי למערכת החינוך הבלתי פורמלית, לא התקבלה ולמעשה לא קיבלנו כל יכולת לעזור לארגוני הנוער, לתנועות הנוער וארגונים נוספים של המגזר השלישי, לחברה למתנ"סים, להתמודד עם התוצאות התקציביות של משבר הקורונה.

כשאני מסתכל על התמונה הזאת, יש כאן בעיות מסוגים שונים. גם בעיה של תקציב שוטף, גם בעיה תזרימית חשכ"לית בגלל השנה בלי תקציב וגם בעיה של היעדר שיפוי וביחד זה מייצר אתגר קשה מאוד לכל המערכת וחייבים כאן לחץ על משרד האוצר כדי שבסופו של דבר מישהו יתעורר שם ויבין שצריך כאן לפתור את הבעיה התקציבית, לשבת סביב השולחן ולסדר הכול.

מכאן אני רוצה להתייחס גם לאתגר ולחזון כי בעיניי לא מספיק רק לשמר את הפעילות הקיימת. כשאני שואל את עצמי מה קורה לילד שבמקום ללכת לבית ספר שש פעמים בשבוע, שישה ימים, הוא ילך לבית ספר רק יומיים בשבוע וכלל שאר הימים ילמד בבית – אין ספק שילד כזה צריך יותר מסגרות של החינוך הבלתי פורמלי אחר הצוהריים באותם ימים שהוא למד בבית. הוא צריך מסגרת חברתית. הוא לא יכול לשבת סגור בבית 24 שעות ולא לראות בני גילו. זה פשוט לא יעבוד. אני כבר לא מדבר על הנזקים לילד כזה מבחינה חברתית, בריאות הנפש שלו וכולי.

לכן מישהו כאן צריך להרים את הכפפה. מערכת החינוך הבלתי פורמלית מסוגלת להרים את הכפפה. היא מסוגלת להפעיל את הפעילות שלה דווקא בתקופת המשבר וזה מה שנדרש. זה גם יותר זול מאשר לפצל כיתות. בסופו של דבר המענים למערכת החינוך הפורמלית הרבה יותר יקרים מהסיוע הנדרש לחינוך בלתי פורמלי. לכן אנחנו כאן מזהים אתגר וחזון וצורך להגדיל את הפעילות של מערכת החינוך הבלתי פורמלית. הייתי אומר אפילו להכפיל אותה בתקופה הזאת בה אנחנו נמצאים, בעידן משבר הקורונה. אם תנועות הנוער עושות פעילות פעמיים בשבוע, לעשות את זה ארבע פעמים בשבוע, חמש פעמים בשבוע במציאות הזאת. יהיו לזה לקוחות בגלל המציאות הייחודית בה אנחנו נמצאים. לפתוח שורות, לא להסתפק בחברי תנועות נוער רגילים אלא לנסות להגיע לכלל האוכלוסיות, במיוחד אוכלוסיות חלשות, שכונות מצוקה ועיירות פיתוח ולאפשר פלטפורמות לנוער, לאלטרנטיבה לזה שהוא לא הולך לבית ספר וזה מכיתה ה' ומעלה. שכל אחד יתאר לעצמו את הילדים שלו, את הנכדים שלו או את האחיינים או האחייניות שלו ויבין מה המשמעות לילד כזה לשבת סגור בבית וללמוד ב-זום וכמה פיצוי צריך לתת על כך במסגרת חינוך בלתי פורמלי.

אני בטוח במאה אחוזים שחייבים ללכת לכיוון הזה וגם זה ידרוש משאבים. אי אפשר לעשות את זה בלי משאבים אבל שוב, זה יותר זול מאשר לבנות בתי ספר חלופיים או כיתות.
היו"ר רם שפע
תודה רבה השר אלקין. התייחסות מאוד מפורטת ומקיפה לכל האתגר התקציבי שנמצא במערכת. מיד גם חבר הכנסת ווליד טאהא רוצה לשאול אותך שאלה אבל לפני כן אני רוצה שתי התייחסויות.

ראשית, בנוגע לבנק עליו דיברת. אני רק מזכיר לך שאתה יכול לפנות ליושב ראש הבנק, למשרד האוצר, ולנסות להביא אותו לכך שחייבים לשחרר את התקצוב לחינוך הבלתי פורמלי.
השר להשכלה גבוהה ומשלימה זאב אלקין
פניתי. סמוך עלי שפניתי.
היו"ר רם שפע
סומך.
השר להשכלה גבוהה ומשלימה זאב אלקין
ואני ממשיך להפעיל את כל הלחצים בנושא הזה.
היו"ר רם שפע
סומך עליך בעניין הזה.
השר להשכלה גבוהה ומשלימה זאב אלקין
אני אשמח לכל סיוע ארטילרי של חברי ועדת החינוך, שלך כיושב ראש הוועדה ושל חברי הוועדה כי אני חושב שיש כאן נושא שהוא בעל חשיבות לאומית שלא מייחסים לו מספיק חשיבות לא במשרד האוצר ולא במסגרות האחרות.
היו"ר רם שפע
אני מאוד מסכים אתך. כשאתה מדבר על סיוע, לא בכדי אנחנו מקיימים את הדיון הזה וגם ציינו כאן התנועות, ארגוני הנוער וכולם שאלה דברים שלא קרו בשנים הקודמות, ודאי אז לא היה שר לנושא, ואני חושב שעדיין מדינת ישראל לצערי מוכיחה שהיא לא מבינה ומפנימה – ודאי במשרד האוצר – את המשמעות האדירה של החינוך הבלתי פורמלי המשלים. אנחנו לא נוותר ויכול להיות שיש עוד אלמנטים. מגיעים לוועדת כספים כל מיני דיונים רלוונטיים בנושא החינוך ומאוד יכול להיות שאנחנו צריכים לייצר גם פתרונות כאלה.

אני רוצה לשאול שאלה ספציפית שלא הבנתי עד הסוף. בתוך כל האתגרים התקציביים מול החשב הכללי, למה הסיפור של המקדמות קשור לזה? הרי המקדמה לא קשורה לבעיית התקציב. למה אי אפשר להגדיל את המקדמות שהם מקבלים?
השר להשכלה גבוהה ומשלימה זאב אלקין
אני שוב מסביר לך מה קורה.
היו"ר רם שפע
רק על המקדמות.
השר להשכלה גבוהה ומשלימה זאב אלקין
אותה בעיה עם מקדמות לכל הארגונים וזה לא משנה אם אלה תנועות נוער, בני נוער, תנועת אחריי או כל תקנה אחרת. אנחנו נתקלים באותה בעיה בכל התקנות. אתה עשית הסכמים והתחייבת על כסף בשנת 2019 להיקף מסוים. אני מדבר כרגע על מספרים מדומים ולא על מספרים אמיתיים. נניח לקחת על עצמך התחייבויות בהיקף של 50 מיליון שקלים ואת הכסף הזה משרד האוצר לוקח ממך סוף שנת 2019 ומחזיר לך בשנת 220, אחרי אישור תקציב המדינה. זה נקרא עודפים מחויבים. אז עם הכסף הזה אתה משלם את ההתחייבויות בהתאם לביצוע. מגישים לך דוחות ביצוע ואתה משלם את הכסף. עד שלא אושר תקציב לשנת 1010 לא קיבלת עודפים מחויבים ואז נניח אם בתקנה הזאת אתה צריך לצורך העניין 70 מיליון שקלים או 80 מיליון שקלים ויש לך כרגע 50 מיליון שקלים כי כל השאר היה תקציב תוספתי, גם ב-50 מיליון שקלים לא נותנים לך להשתמש אלא אומרים, רגע, אתה נתת בשנת 2019 התחייבויות על 50 מיליון שקלים, יכולים כל רגע להביא אותם לתשלום, אז כל ה-50 מיליון שקלים שלך של שנת 2020 כרגע בעוצר לטובת ההתחייבויות של 2019 עד שלא תקבל את העודפים המחויבים, אל תשחרר את זה.
מאיר כהן (יש עתיד-תל"ם)
השר אלקין, אתה שר בממשלה. מי לא נותן לך?
השר להשכלה גבוהה ומשלימה זאב אלקין
התשובה היא מאוד פשוטה. כדי להשתמש בכסף ולהתחייב, אני צריך חתימה של חשב המשרד.
מאיר כהן (יש עתיד-תל"ם)
אז לך אליו.
השר להשכלה גבוהה ומשלימה זאב אלקין
לצערי אנחנו במשטר מממשלי שאני לא חסיד גדול שלו, אבל יש שתי פונקציות במשרד שהשר לא שולט עליהן, האחת היא חשב והשנייה היא היועץ המשפטי.
מאיר כהן (יש עתיד-תל"ם)
אני מצטער לומר לך. הייתי שר ושלטתי לפחות בחשב. לגבי היועץ המשפטי, אתה צודק אבל לגבי החשב, שר אומר מה הוא המדיניות שלו ומה סדרי העדיפות.
השר להשכלה גבוהה ומשלימה זאב אלקין
ממש לא. ממש לא נכון. יש מדיניות חשכ"ל כוללת והמדיניות הזאת אומרת שעד שאין כסף של עודפים מחויבים, התקנות לא יכולות להיכנס למינוס אלא באישור של ועדת החריגים של החשכ"ל שנותנת את האישורים האלה באמת במקרים חריגים. בדיוק על זה אני דיברתי. היכולת להכניס את התקנות, כי הכסף קיים, הוא באוצר, הרי יודעים כמה בכל תקנה וכמה צריך להחזיר, הכול ידוע. לכן הפתרון כאן שוועדות החריגים של החשכ"ל – אגב, זה פחות טענות לחשב המשרד כי הוא פועל לפי הנחיות החשכ"ל, הוא לא אשם וזה כמעט ולא תלוי בו אלא יש הנחיות וכך בכל המשרדים הביצועיים, אותה בעיה ונתקלתי בה גם עת הייתי במשרד להגנת הסביבה, זאת אותה צרה – ידונו בכך. יש נושאים בהם אפשר לחכות ויש נושאים בהם אי אפשר לחכות. בחינוך בלתי פורמלי, לשיטתי, כבר מזמן הגענו לרף שאי אפשר לחכות. לכן צריך כאן הנחיה גורפת מהחשכ"ל בנושאים האלה כן לתת אישורים של ועדת חריגים כך שלפחות במקומות שיש כסף, לאפשר את המקדמות ולאפשר חמצן לגופים כדי שיוכלו לפעול.
מאיר כהן (יש עתיד-תל"ם)
אתה מציע שהוועדה תוציא מכתב? מה אתה מציע? רוצים לעזור לך. איך?
השר להשכלה גבוהה ומשלימה זאב אלקין
אני מנסה לשכנע את משרד האוצר בנושא הזה ברמה היום יומית, גם אני וגם המנכ"ל. כל דרך שלכם שאתם יכולים לעשות, אתם יכולים לעשות דיון ולהזמין את החשב הכללי, אתם יכולים להשתמש בכלי של ועדת הכספים, אני מניח שיש כאן חברי כנסת שהם חברים גם בוועדת הכספים.
היו"ר רם שפע
גם יושב ראש ועדת החינוך חבר ועדת הכספים.
השר להשכלה גבוהה ומשלימה זאב אלקין
אפשר לעשות ישיבה משותפת של ועדת הכספים וועדת החינוך. אני מכיר מניסיוני הדל בכנסת ישראל שיש לא מעט כלים פרלמנטריים להפעיל לחץ ואני לא מתבייש, אני אומר שאני אשמח ללחץ הזה כי זה יעזור לי במלחמה שאני מנהל. מכאן כבר כל אחד ידע איך הוא יכול לפעול. אני, את היכולות שלי ואת הצינורות שלי, אני משתמש בהם, בכולם, ואם הביאו אותי להצביע נגד הצעה של משרד האוצר, אתם מבינים שזה מצב חריג כי אני בדרך כלל לא שר שעושה בלגן. הגיעו מים עד נפש והגעתי למסקנה שצריך לעשות בלגן כי כנראה שאחרת לא מבינים.
היו"ר רם שפע
הצעה לישיבה משותפת של ועדת החינוך וועדת הכספים, בהחלט רלוונטית.
השר להשכלה גבוהה ומשלימה זאב אלקין
אגב, אני מראש מתחייב שאני אתייצב לישיבה הזאת ומה שאמרתי לכם, אני גם אמר לאנשי משרד האוצר שהם גם שומעים את הדברים ממני.
היו"ר רם שפע
בדיוק. הם שומעים אותנו.
יוסף טייב (ש"ס)
ברשותך אדוני היושב ראש, אני חושב שאנחנו לא מתמקדים בעצם הבעיה, בשורש הבעיה. אני חושב ששורש הבעיה נמצא בתפיסת הדברים. לצערי יש תחושה שמשרד האוצר מתייחס לחינוך הבלתי פורמלי, ולא משנה אם אלה תנועות הנוער או ארגוני הנוער, כגינה האחורית. לא צריך להשקיע בה, זאת ארוחת גורמה. אני יכול לומר לכם שכאחד שגדל גם בחניך בתנועות הנוער, בזמנו בצרפת, וגם כאחד שפתח ארגון נוער וליווה ארגון נוער, פתח סניפים והביא עולים, בפרט עולים מצרפת, לתוך סניפים משולבים, אני יכול להעיד שמדובר בגינה קדמית. אנחנו צריכים להתעשת על עצמנו מהר מאוד ואני קורא מכאן לחשב הכללי, לפחות במיידי, לאשר את האישור החריג הזה לפחות לגבי מה שהיה וכמובן במקביל לזה לעבוד על ה-150 מיליון שקלים. זה הבסיס, זה הלחם והחלב. לא מדובר כאן בפינוקים. ארגוני הנוער ותנועות הנוער עושים עבודה מדהימה ואנחנו כרגע בזמן קריטי, אם זה בגיוס החניכים, גיוס הצוות, הכשרות הצוות. התרומה שהחינוך הבלתי פורמלי יכול לתרום גם למערכת החינוך, גדולה.

לצערי אנחנו מתייחסים לחינוך הבלתי פורמלי כגינה אחורית והגיע הזמן לשנות את התפיסה הזאת. אני מברך את השר אלקין כי מבחינתו באמת אנחנו רואים את ההבנה ואת המלחמה שהוא ניהל גם עם שר הבריאות וגם עם המל"ל על כל האפשרות לחזור לפעילות, אבל באמת, כמו שהוא אמר, אסור לנו לשכוח שיש כאן סכנה לקראת החורף והדברים לא בטוחים. אנחנו לא יוצאים עכשיו בהצהרה שזה מה שהולך לקרות גם בחורף ואנחנו יכולים להגיע למצב ששוב יבואו ויאמרו לנו שעוצרים את כל הפעילות של החינוך הבלתי פורמלי.

אני חושב שלא נכונה התפיסה הזאת שאנחנו מסתכלים על חינוך בלתי פורמלי כמשהו שהוא מהצד, שבסדר, יהיה, זה יהיה טוב, לא יהיה – יהיה בסדר. החינוך הבלתי פורמלי הוא אבן דרך לחינוך הפורמלי, הוא עוזר, הוא מגבש עמדה של תלמידים, הוא מחנך לציונות ואני חושב שאנחנו צריכים לצאת מכאן בקריאה לחשב הכללי. בשמחה אני אשתתף בישיבה כזאת גם מול ועדת הכספים ואני אפעל גם מול החברים בוועדת הכספים, חברי הקואליציה והאופוזיציה יחד. אנחנו צריכים לשים על זה וטו. לא יתכן שארגוני הנוער, תנועת הנוער, תוכניות שהן בלתי פורמליות לא יוכלו להתחיל את השנה בצורה בטוחה ולא יוכלו להגיד לחניכים שלהם שאנחנו כאן, אנחנו אתכם, אנחנו רוצים לצאת לדרך. אני מקבל טלפונים מכלל ארגוני הנוער ותנועות הנוער ויש כאן אי ודאות. לא יודעים מה אנחנו עושים, איך אנחנו מתחילים את השנה, מה אנחנו אומרים לחניכים שלנו.

אדוני היושב ראש, אנחנו צריכים לצאת גם ברמת הפרוטוקול גם ברמת קריאה של כלל חברי הוועדה, ולא משנה אם הם חברי כנסת שחברים בוועדה וכאלה שאינם חברים, לצאת בקריאה לחשב הכללי ולשר האוצר ולומר להם שהגיעו מים עד נפש ואנחנו מבקשים לטפל בעניין הזה עכשיו ומיד.
היו"ר רם שפע
בהחלט. מחזק את דבריך, חבר הכנסת טייב.
ווליד טאהא (הרשימה המשותפת)
אני צריך לצאת לראיון ברדיו ואני לא יודע אם זה ייכנס עכשיו כשאני באמצע דבריי. תודה רבה היושב ראש. הבעיות של החברה הערבית בחינוך ממשיכות והבעיות בחינוך הבלתי פורמלי הן כמו תמיד הרבה יותר גרועות אחרי כל מה הדברים ששמעתי מכולכם. החינוך הערבי, החברה הערבית מושכת אפליה ואי שוויון של עשרות שנים ואולי הקורונה באה וחשפה את זה. תודה לקורונה על שעשתה את העבודה.

תוכנית החומש 922 בחברה הערבית באמצעותה למעשה מממשים את הפעילות של החינוך הממשיך הבלתי פורמלי היא יחסית תוכנית חדשה. היא לא הייתה קיימת ובחלק מהישובים לא היו קיימות מחלקות נוער. רק עכשיו, בשנים האחרונות, מקימים מחלקות נוער כדי לטפל בכל הנוער ובפעילויות של הנוער. תוכנית החומש היא עם תקציב של 130 מיליון שקלים בכל שנה במשך חמש שנים. דרך אגב, עכשיו, בשנת 2020, בסוף השנה חמש השנים מסתיימות וצריך להחליט אם ממשיכים עם התוכנית או לא ממשיכים אתה. יש המון כספים שלא מומשו בתוכנית ולא היה ניצול מלא של התקציבים. על כן, היושב ראש, דיברתי בפגישה הקודמת על כך שצריך לאפשר ניצול של כספים אלה בקרוי בתי ספר כדי לאפשר למנהלים לנצל יותר שטח ללמידה חוץ כיתתית כי בחברה הערבית יש לנו צרות מבחינת המחסור בכיתות.

הקול קורא לשנה הבאה עוד לא יצא. תארו לעצמכם שאנחנו כמה ימים לפני תחילת שנת הלימודים והקול קורא עוד לא יצא וגם אם הוא יצא, אני לא יודע כמה זמן יעבור עד שיתארגנו ויגישו ויתחילו. זאת אומרת, מישהו מתכוון מלכתחילה לפגוע, כנראה במתכוון.
היו"ר רם שפע
אני מקווה שלא.
ווליד טאהא (הרשימה המשותפת)
למה לא?
היו"ר רם שפע
אני מקווה שאף אחד לא עושה את זה בכוונה.
ווליד טאהא (הרשימה המשותפת)
בניהול ענייני תקציב? אם מישהו עושה את זה, הוא עושה זאת במתכוון כי הוא לא רוצה לתת. אנחנו לא מדברים על פגיעה אישית. זה ניהול כספי.
היו"ר רם שפע
אני קוטע אותך לחצי שנייה. אני מבין שהשר אלקין צריך לרדת מה-זום ומכיוון שהשאלה שלך לאו דווקא מופנית אליו, אנחנו נאפשר לו לומר משהו.
ווליד טאהא (הרשימה המשותפת)
תוכנית החומש דווקא מנוהלת על ידי משרד החינוך אלא אם כן השר אלקין יגיד אחרת.
היו"ר רם שפע
לכן אני אומר שאם השר אלקין צריך לרדת מה-זום והתייחס באופן מורחב לדיון, אנחנו נאפשר לו לרדת. השר אלקין, אני צודק?
השר להשכלה גבוהה ומשלימה זאב אלקין
לצערי צריך לסיים. כל מה שקשור למערכת החינוך הבלתי פורמלי במגזר המיעוטים - - -
ווליד טאהא (הרשימה המשותפת)
לא, לא מגזר מיעוטים. בחברה הערבית. אתה חוזר על זה הרבה מאוד פעמים. אנחנו לא מגזר מיעוטים. אנחנו חברה ערבית.
השר להשכלה גבוהה ומשלימה זאב אלקין
יש מגזר ערבי, יש מגזר דרוזי, יש מגזר צ'רקסי וכולם חשובים. לכן אני משתמש בלשון כוללנית יותר. יש מקום לכולם ומבחינתנו החינוך הבלתי פורמלי אצל כולם הוא חשוב ביותר. זה נכון שהפעלה של רוב תוכניות החינוך הבלתי פורמלי שם נשארה במשרד החינוך כי היא מתבצעת פיזית על בסיס בתי ספר ולכן זה לא עבר אלינו. כמו שאתם זוכרים, עיקרון החלוקה היה שכל מה שמתקיים פיזית בבתי הספר או במתקני בתי הספר, נשאר במשרד החינוך. לכן על זה יותר נכון שמשרד החינוך יענה, על מה שעלה כרגע.

לגבי שאר הדברים, רם, אני חושב שהתייחסתי.
היו"ר רם שפע
בהחלט התייחסת.
השר להשכלה גבוהה ומשלימה זאב אלקין
כאמור, אני אשמח מאוד לשתף פעולה עם חברי הוועדה בכל מתכונת אפשרית לפתרון הבעיות כי אותנו זה מאוד מטריד ואנחנו משקיעים מאמץ גדול לאפשר את הפתיחה של שנת הלימודים בחינוך הבלתי פורמלי עם כמה שפחות נזקים. כפי שאמרתי, צריך גם להסתכל קדימה ולא רק לפתור בעיות של נזקים אלא גם להבין שבעת הזאת של משבר הקורונה צריך להגדיל את החינוך הבלתי פורמלי ולא לצמצם אותו.
היו"ר רם שפע
מעולה. השר אלקין, אני שוב מודה לך על הנוכחות היחסית קבועה של בוועדה וגם על ההתייחסות המפורטת אבל אסור לנוח לרגע. אנחנו נדחוף ככלל שאנחנו יכולים כדי להבטיח את הפעילות ואת התקצוב של המערכת הבלתי פורמלית על כל ההיבטים שדיברנו עליהם. תודה רבה. אני בטוח שנצליח במשימה הזאת. תודה.
ווליד טאהא (הרשימה המשותפת)
משפט אחרון. אני רוצה לומר שהאגף שטיפל בחברה הערבית באוצר, האגף זה פורק והאנשים שאיישו אותו התפטרו והרפרנטים שפעלו מול החברה הערבית גם הם התפטרו. דרך אגב, עכשיו אין מענה לחברה הערבית במשרד האוצר. מי שטיפל בחברה הערבית לשם פניות בנושאים האלה, לא קיים יותר. לפני שבוע שלחתי מכתב לשר האוצר ולשר החינוך בעניין וטרם קיבלתי תשובה. אין לי מושג למה זה קרה, אבל בינתיים אין כתובת במשרד האוצר שאפשר לפנות אליה כדי לברר עניינים. אם נציג האוצר נמצא אתנו ב-זום, אולי נשמע ממנו התייחסות בנושא הזה.
היו"ר רם שפע
אני לא בטוח שנציג האוצר עדיין נמצא אתנו ב-זום. איננו. אני אפנה לאוצר בנושא הזה.
מאיר כהן (יש עתיד-תל"ם)
אדוני, שמעתי את מה שאמר חבר הכנסת טייב לגבי הגינה האחורית והוא לגמרי צודק. יש אנשים שאומרים שזו הנשמה היתרה ואם אפשר, אנחנו נעשה, ואם אי אפשר, לא נעשה. אתה צודק לגמרי. ניהלתי 28 שנים בית ספר והחינוך המשלים היה חלק מנשמת אפנו. הוא לא היה החלק המשלים אלא הוא היה חלק מהעניין.

לכן אני מציע אדוני לקבל את הצעתו של השר וכבר השבוע לפנות לחבר הכנסת גפני, שאני מאחל לו כמו כולנו רפואה שלמה בעזרת השם. הוא איש טוב, הניהול של הוועדה היה ממש למופת, ואני מקווה שהוא יחזור. אני חושב שאנחנו לא ניפול על אוזניים ערלות. נבקש שבשבוע הבא תהיה ישיבה משותפת ואם אי אפשר, לפחות אתה והוא תיפגשו. לישיבה הזאת צריך להזמין את אנשי החשב הכללי ואם צריך, את חבר הכנסת איציק כהן, סגן שר האוצר. אני חושב שגם הוא ידע לפתוח מסילות לליבם של מי שצריך. אסור לפתוח את ה-1 בספטמבר בלי שהעניין הזה יהיה מסודר.

היות ובזה אנחנו עסקינן – תשלומי הורים, מתווה משרד החינוך – אני מבקש ממך שלא תהיה פעם את שעל השולחן הזה יעלה כל המכלול בלי הנושא של החינוך המשלים.
היו"ר רם שפע
אני מסכם ומחזק ברגע שהשר אלקין הציע את הרעיון. רשמתי אותו והוא יבוצע. אני אפנה לרב גפני שכמובן אני מאחל לו מכאן רפואה שלמה וגם עשיתי זאת באמצעים אחרים.

אני מודה לכל מי שהשתתף בדיון. אני יודע שיש עוד אנשים ב-זום שרצו לדבר ולחלקם גם אמרתי שהם יצליחו. אני מתנצל אישית. השר אלקין הרחיב וזה היה מצוין בעיניי כי בסוף הוא מכיר את המטריה בצורה הטובה ביותר. אני חושב שבסוף אנחנו לא יכולים לנוח. זה היה דיון חשוב שהתמקד בבעיות אבל הבעיות לא נפתרו. אם רצינו שתהיה בשורה בעניין התקציבי, כרגע אין בשורה בעניין התקציבי ואנחנו נצטרך להמשיך להילחם כמו שאנחנו נלחמים בהרבה מאוד זירות. נמשיך להילחם גם בזירה הזאת. אני בטוח שגם אתם כנציגי ארגוני הנוער, תנועות הנוער, שנות השירות, קבוצות המחנכים, לא תוותרו ביחד אתנו, ביחד עם השר אלקין, עד שמנהל הבנק – שר האוצר - יפתור את הסוגיה. אני בטוח שזה חשוב לו אבל אנחנו מצפים להרבה הרבה יותר.

תודה רבה. אני נועל את הישיבה הזאת ומי שירצה, נתכנס כאן בעוד כמה דקות לדיון על תשלומי הורים.



הישיבה ננעלה בשעה 12:55.

קוד המקור של הנתונים