ישיבת ועדה של הכנסת ה-23 מתאריך 11/08/2020

הקמת הוועדה המשותפת לוועדת הכנסת ולוועדת הכספים לתקציב הכנסת., הקמת הוועדה המשותפת לוועדת החוקה, חוק ומשפט, ועדת הפנים והגנת הסביבה וועדת המדע והטכנולוגיה, לפי חוק הכללת אמצעי זיהוי ביומטריים, בקשת חה"כ צבי האוזר להקדמת הדיון בהצעת חוק-יסוד: הכנסת (תיקון – התפזרות בשל אי-קבלת חוק תקציב) (הוראת שעה) (פ/1741/23), לפני הקריאה הטרומית. , הוספת ממלא מקום קבוע בוועדת החוץ והביטחון, מטעם סיעת הליכוד. , תקנות סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה) (הגבלת פעילות), התש"ף-2020

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-ושלוש

הכנסת



45
ועדת הכנסת
11/08/2020


מושב ראשון



פרוטוקול מס' 45
מישיבת ועדת הכנסת
יום שלישי, כ"א באב התש"ף (11 באוגוסט 2020), שעה 10:00
סדר היום
1. הקמת הוועדה המשותפת לוועדת הכנסת ולוועדת הכספים לתקציב הכנסת.
2. הקמת הוועדה המשותפת לוועדת החוקה, חוק ומשפט, ועדת הפנים והגנת הסביבה וועדת המדע והטכנולוגיה, לפי חוק הכללת אמצעי זיהוי ביומטריים
33.3. בקשת חה"כ צבי האוזר להקדמת הדיון בהצעת חוק-יסוד: הכנסת (תיקון – התפזרות בשל אי-קבלת חוק תקציב) (הוראת שעה) (פ/1741/23), לפני הקריאה הטרומית.
4. בקשה להארכת התקופה לאישור תקנות לפי חוק סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה) (הגבלת פעילות), התש"ף-2020.
5. הוספת ממלא מקום קבוע בוועדת החוץ והביטחון, מטעם סיעת הליכוד.
נכחו
חברי הוועדה: איתן גינזבורג – היו"ר
עוזי דיין
בועז טופורובסקי
מתן כהנא
אופיר כץ
יצחק פינדרוס
טלי פלוסקוב
תהלה פרידמן
חברי הכנסת
צבי האוזר
עמית הלוי
יוסף טייב
ע'דיר כאמל מריח
אלכס קושניר
שלמה קרעי
ייעוץ משפטי
ארבל אסטחן
גור בליי
מנהלת הוועדה
נועה בירן-דדון
רישום פרלמנטרי
אלון דמלה



הקמת הוועדה המשותפת לוועדת הכנסת ולוועדת הכספים לתקציב הכנסת.
היו"ר איתן גינזבורג
חברי הכנסת, בוקר טוב. אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת הכנסת. היום יום שלישי, כ"א באב התש"ף, 11 באוגוסט 2020.

מספר נושאים על סדר-היום, כפי שקיבלתם אותם. הנושא הראשון על הסדר-היום הוא: הקמת הוועדה המשותפת לוועדת הכנסת ולוועדת הכספים לתקציב הכנסת. סעיף 11(ב) לחוק יסודות התקציב התשמ"ה-1985 וסעיף 110(א) לתקנון הכנסת קובעים כי יש להקים ועדה משותפת לוועדת הכנסת ולוועדת הכספים בנושא תקציב הכנסת.

לאחר שיח בין ראשי הסיעות מהקואליציה ומהאופוזיציה, נציג מרכז האופוזיציה, אנחנו מבקשים להביא הצעה להקמת ועדה משותפת שתהיה בת עשרה חברים, חמישה מכל ועדה, לפי ההרכב הבא: מטעם ועדת הכנסת יכהנו איתן גינזבורג – יהיה יושב-ראש הוועדה, אוסנת הילה מארק, מיכאל מלכיאלי, בועז טופורובסקי ומתן כהנא; ומטעם ועדת הכספים יכהנו חברי הכנסת ניר ברקת, קטי קטרין שטרית, משה גפני, אחמד טיבי ואנטאנס שחאדה.

ההרכב הזה נעשה בהתייעצות עם יושב-ראש ועדת הכספים, כמובן, ואיתי. וזו הצעה לגבי הוועדה הזאת.

אז, בבקשה, האם מישהו רוצה להתייחס? מישהו רוצה להתייחס? אין? אין. אנחנו נעבור להצבעה. מי בעד הרכב הוועדה? ירים את ידו.
נועה בירן-דדון
פה-אחד.

הצבעה

אושרה.
היו"ר איתן גינזבורג
פה-אחד. ההרכב של הוועדה המשותפת הזאת אושר.



הקמת הוועדה המשותפת לוועדת החוקה, חוק ומשפט, ועדת הפנים והגנת הסביבה וועדת המדע והטכנולוגיה, לפי חוק הכללת אמצעי זיהוי ביומטריים
היו"ר איתן גינזבורג
אנחנו נעבור לסעיף ב': הקמת הוועדה המשותפת לוועדת החוקה, חוק ומשפט, ועדת הפנים והגנת הסביבה וועדת המדע והטכנולוגיה, לפי חוק הכללת אמצעי זיהוי ביומטריים. בהתאם לחוק הנ"ל, גם נדרש מאיתנו להקים ועדה משותפת שבה יכהנו תשעה חברים, שלושה מכל ועדה. וההרכב שמוצע הוא כזה: מטעם ועדת החוקה, חוק ומשפט – יעקב אשר, שיהיה יושב-ראש הוועדה, עופר כסיף וניצן הורוביץ; מטעם ועדת הפנים – חוה אתי עטייה, משה ארבל ויוליה מלינובסקי; ומטעם ועדת המדע – אריאל קלנר, עינב קאבלה וסונדוס סאלח.

מישהו רוצה להתייחס? יודגש שהוועדה תפקח על חלקים שונים של יישום החוק ואישור של תקנות וצווים לפיו. יושב-ראש הוועדה יהיה יעקב אשר.

נעבור להצבעה. מי בעד? ירים את ידו.

הצבעה

אושרה.
היו"ר איתן גינזבורג
פה-אחד. הוועדה אושרה.



בקשת חה"כ צבי האוזר להקדמת הדיון בהצעת חוק-יסוד: הכנסת (תיקון – התפזרות בשל אי-קבלת חוק תקציב) (הוראת שעה) (פ/1741/23), לפני הקריאה הטרומית.
היו"ר איתן גינזבורג
סעיף שלישי על סדר-היום: בקשת חבר הכנסת צבי האוזר להקדמת הדיון בהצעת חוק יסוד: הכנסת (תיקון – התפזרות בשל אי-קבלת חוק תקציב) לפני הקריאה הטרומית.

חבר הכנסת האוזר, לכבוד הוא לנו שאתה כאן.
צבי האוזר (דרך ארץ)
אדוני היושב-ראש, תודה רבה לך.
היו"ר איתן גינזבורג
בבקשה.
צבי האוזר (דרך ארץ)
ידוע לכולם המצב החוקי דהיום, שבו מיום הקמת הממשלה, בחלוף 100 ימים - -
היו"ר איתן גינזבורג
מיום כינונה.
צבי האוזר (דרך ארץ)
- - מהקמת הממשלה, במידה שלא נעביר תקציב מדינה, הכנסת מתפזרת באופן אוטומטי. בהינתן המצב המיוחד שבו אנו מתמודדים עם אתגר, או הייתי אומר, מדינת ישראל מתמודדת עם משבר לאומי, יש למשבר הזה השלכות ארוכות טווח שיצרו אי-ודאות כלכלית מובהקת. נדמה לי שישראל נמצאת בפני סיטואציה כלכלית שהיא מעולם לא עמדה בפניה. מצב המיוחד הזה, חסר התקדים, מצריך מסגרת זמנים שונה לשם גיבוש תקציב המדינה. כך אנחנו גם למדים ממה שמתקיים ומתרגש בפנינו. יש ויכוח בין חלקי הקואליציה מהי הדרך הנכונה, הדרך הכלכלית הנכונה, להתמודד עם אותו אתגר דרמטי שפוגע באיתנות משקי הבית וביציבות הכלכלית שלנו.

נכון לעכשיו עושה רושם שחלקי הקואליציה לא הגיעו לידי גמירות דעת. הייתי אומר בצורה קצת לא מחויכת או מחויכת מרירה, שכולם צודקים בעיני עצמם.
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
רק לא מדברים האחד עם השני.
צבי האוזר (דרך ארץ)
הקברניטים מישירים מבט לציבור והציבור ישפיל את פניו, וניקח את ישראל לחצי שנה נוספת של חדלות עשייה, חדלות פירעון. נדמה לי שהדבר הוא בלתי נתפס, בלתי ייעשה. הוא עוול ציבורי הגדול מכל העומד לפנינו – להוציא עכשיו את המערכת לסבב בחירות. ולכן אני הנחתי את הצעת החוק האמורה שנותנת זמן נוסף, כ-100 ימים, למערכת הפוליטית, לקואליציה לבוא בדברים ולגבש את הדרך הנכונה להתמודד עם האירוע הכלכלי ולהגיש את תקציב המדינה, מכיוון שהזמן אמור לפקוע ב-24 באוגוסט בחצות, נדמה לי.
היו"ר איתן גינזבורג
כן.
צבי האוזר (דרך ארץ)
ולכן יש את הצורך לפטור מחובת הנחה את הצעת החוק הזאת. זה הפתרון שייתן זמן להגיע לגמירות דעת ולהבנה. הרי כל פתרון אחר לא יוכל לעמוד בלוחות הזמנים הקבועים עכשיו בחוק, 24 לחודש. ולכן הבקשה שלי היא - -
היו"ר איתן גינזבורג
להקדים את דיון.
צבי האוזר (דרך ארץ)
נכון.

- - להקדים את זה. ובכוונתי גם, במידה שהוועדה תסכים, להניח את החוק לקריאה טרומית ביום רביעי הקרוב.
היו"ר איתן גינזבורג
תודה. נפתח את הנושא לדיון. בבקשה, חבר הכנסת טופורובסקי.
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
בואו נעמיד את הדברים כי , אתה יודע, יש אנשים שצופים ואנשים שמאזינים לנו - - -
שלמה קרעי (הליכוד)
באינסטגרם.
היו"ר איתן גינזבורג
שלוש דקות לרשותך.
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
באינסטגרם לא. הדיון בשידור בערוץ 99. כולם על פני המסך.

מה שעכשיו קורה זה לא באמת משהו לטובת המדינה. יש שני אנשים, ראש הממשלה והחליפי, שכמו שהוקמה הממשלה הזו בחטא, בשינוי חוקי יסוד מעכשיו לעכשיו עם כל ההקדמות דיונים כמו הקדמות האלה, הכול נעשה בחטא ומהיר, אז עכשיו קרה מה שכל הזמן אמרנו שיקרה. זה לא שיש איזושהי בעיה וחוסר הסכמה על איך מתנהלים עם המדינה. יש שני אנשים שלא מדברים אחד עם השני. נותנים אולטימטום בתקשורת אחד לשני, שולחים אנשים לדבר בשמם עם אחרים אבל לא אחד עם השני. ובמקום שבתקופת משבר הכי גדול שהיה בתולדות מדינת ישראל ואחד מהמשברים העולמיים הקשים ביותר, המנהיגים של מדינת ישראל, ואני אומר את זה בצער, למרות שאני באופוזיציה, ישבו וידברו אחד עם השני ויגיעו להסכמות, בואו נלך עם התיזה השקרית הזאת שיש הבדל בהשקפת עולם – אני חושב שאין הבדל בהשקפת עולם; יש רק הבדל באחד שרוצה לשמור על הכיסא ואחד רוצה לוודא שהוא לא ישמור על הכיסא, אבל איכשהו שניהם אמורים לנהל מדינה – אבל בואו נלך עם זה. אז ישבו שני האנשים שאמורים להיות אחראים ויש להם אחריות על גורל מדינת ישראל עכשיו, ויקבלו ביניהם החלטה. אבל הם לא עושים את זה. האחד אומר כי צריך להיות תקציב דו-שנתי, כדי שהוא יוכל לעשות את הרוטציה. השני אומר, למרות שהוא אמר בעבר שצריך תקציב דו-שנתי, כי צריך להיות חד-שנתי בשביל להציל את מדינת ישראל.

מה עכשיו מביאים לנו הצעה? ואני לא בא בטענות – יש לי טענות לצביקה – אבל אני לא בא אליו בטענות. הוא מנסה לשמר את הקואליציה. מה באים עכשיו בהצעה? בואו נדחה את החלטה בשלושה חודשים, יותר, 100 ימים. עכשיו, מה זה אומר ל-100 ימים? לאותו אחד שאומר שחייבים תקציב מייד, זה אומר: רגע, לא יהיה תקציב מייד; יהיה עוד שלושה חודשים. איפה ההיגיון? הוא היה מוכן ללכת לבחירות הרי על זה, בגלל טובת המדינה כביכול. אז עכשיו לדחות את זה בשלושה חודשים. לא יהיה תקציב בחיים, לא דו-שנתי ולא חד-שנתי, זה בסדר.
השני, שבא ואמר
חייבים עכשיו תקציב דו-שנתי, כדי שעכשיו נדע איך אנחנו מתמודדים שנה וחצי קדימה, הוא גם מקבל את זה. איפה? מישהו יכול להסביר שזה טובת המדינה?
שלמה קרעי (הליכוד)
אני אסביר לך, בועז. בועז, אני אסביר תכף.
היו"ר איתן גינזבורג
בזמנך. בתורך.
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
אתה תסביר בזמנך. איפה? מישהו יכול להסביר שזה לטובת המדינה?
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
שלמה, תסביר לו אולי - - -
היו"ר איתן גינזבורג
לא, לא. אנחנו לא מפריעים.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
- - -
היו"ר איתן גינזבורג
חבר הכנסת פינדרוס, בוקר טוב. תודה רבה שהצטרפת. אנחנו מדברים ברשות דיבור ועכשיו תורו של חבר הכנסת טופורובסקי. תודה. בבקשה.
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
גם אני השתדלתי לא להפריע. זה לא אומר שאני מבטיח לא להפריע בהמשך.
היו"ר איתן גינזבורג
אתה מבטיח.
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
פשוט נכנס, חוזר לעניינים, מה שנקרא.
היו"ר איתן גינזבורג
אתה מבטיח, אתה מבטיח. הבטחת, הבטחת.
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
בעצם יש כאן, ואני לא חושב שיש מישהו, אזרח במדינת ישראל בשום מקום במדינה שבא ובאמת מאמין שטובת המדינה עומדת אל מול החלטה הזאת. יש כאן ניסיון למשוך זמן בשביל ששני אנשים יתבגרו, ייקחו אחריות, ינהלו את עצמם באחריות ויגיעו להחלטות לטובת המדינה בתקווה שאולי זה יסתדר. בינתיים, מי שמשלם את המחיר זה מדינת ישראל, זה אזרחי ישראל, זה גם הדורות הבאים. כי עשיו ה-100 מיליארד, כל החלטות האלה שמתקבלות בלי איזו מחשבה, בלי להבין איך זה הולך, בלי להבין מי יממן את זה, האלה החלטות שאנחנו נצטרך לממן איזה דור קדימה.
היו"ר איתן גינזבורג
תודה.
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
דור קדימה.
קריאה
אז אתה נגד לעזור לעצמאים ולמובטלים, בועז?
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
אני מבקש, בשביל החלטה, כי אנחנו כאן בסופו של דבר צריכים להצביע, לא יכולים לקבל החלטה שיש לה השלכות כל כך הרסניות או כל כך מהותיות, למי שיטען שזה לא הרסני למדינת ישראל. כך בהליך מהיר, בלי התהליך רציני של כנסת ישראל. ושוב אנחנו מגיעים למצב שבו עושים צחוק מהמקום הזה שנקרא כנסת ישראל.
היו"ר איתן גינזבורג
תודה.
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
אני מבקש מחברי הוועדה לא לתת לזה יד.
היו"ר איתן גינזבורג
תודה. חברת הכנסת ע'דיר כמאל מריח, בבקשה.
ע'דיר כמאל מריח (יש עתיד-תל"ם)
אדוני, כבוד יושב-ראש הוועדה, אני שומעת ולא מאמינה. פשוט לשמוע ולא להאמין למידת הניתוק מעצם העלאת ההצעה של: ואללה, נכשלנו; תנו לנו צ'אנס נוסף; תנו לנו 100 ימים נוספים. חברים, תתעשתו, תתעוררו. לא ככה מנהלים מדינה. היה לכם מספיק זמן. עמדו לרשותכם 100 ימים לגבש את ההסכם הזה ולהביא תקציב אתמול.
אתם באים ואומרים
ואללה, נכשלנו; תנו לנו עוד זמן. איך אתם יכולים להרשות לעצמכם? מה מידת הניתוק? מה מידת חוסר המודעות העצמית שיכולה להיות למנהיגות, למדינה, לממשלה פריטטית שאמורה לתפקד והיא לא מתפקדת להגיד: ואללה, נכשלנו? יש מחדל. בואו נקבע את המחדל. בואו נקבע את הקיפאון הזה. בואו נשמר את המחדל הזה ואת הכישלון הזה.

חברים, אנשים צופים בכם בבית. יש אזרחים שאין להם מה לאכול, מקררים ריקים, מפוטרים, עצמאים, עסקים קטנים. במקום שתספקו תקציבים, במקום שתיתנו מענה, אתם אומרים: ואללה, תנו לנו זמן; בינתיים, בואו נבדוק את השיקולים האישיים והפוליטיים והצרים של כל אחד בתוף הפריטטיות הבלתי ניתנת להבנה הזאת; ואם נצליח, אז כן; אם לא, אז נצא ב-25 בנובמבר לבחירות.

תתעוררו, חברים. זה בלתי ניתן להבנה בכלל שאתם מעלים בקשה חצופה כזו. אתם ממשלה. תתנהגו כממשלה. תתנהגו כמנהיגים. תבינו את האחריות שלכם. אתם מדברים על הסכמים שלא מכובדים. לא פלא. כשאתם לא מכבדים את הסכמים שלכם, את החוזה הבלתי כתוב שלכם עם האזרחים, את החזון שלכם, את המצע שלכם, את התפיסה שלכם למהות המנהיגות, למהות התפקיד שלכם כנבחרי ציבור, אז לא פלא שאתם בכלל באים ומציעים דבר כזה ומצפים מאיתנו לתמוך. אסור לתמוך בדבר כזה.

נכשלתם, קחו אחריות.
שלמה קרעי (הליכוד)
תגידי, מתי בדיוק באת לוועדה - - -
היו"ר איתן גינזבורג
שלמה קרעי, אתה ביקשת רשות דיבור?
ע'דיר כמאל מריח (יש עתיד-תל"ם)
קרעי, אני לא אפריע לך כשתדבר.
שלמה קרעי (הליכוד)
- - -
היו"ר איתן גינזבורג
חבר הכנסת קרעי, אתה ביקשת רשות דיבור? אני לא אתן לך לדבר.
ע'דיר כמאל מריח (יש עתיד-תל"ם)
אני לא אפריע. אז אל תפריע לי, בבקשה. לא ביקשתי את ההתייחסות שלך. אני יודעת בדיוק על מה אני מדברת.

תתעשתו על עצמכם. תתנהגו כממשלה. קחו אחריות על המדינה הזו, כי אחרת אתם תשלמו פה מחירים. האזרחים מודעים לכל המשחקים שלכם, לכל השיקולים, לפריזמה הצרה הזו של מה יתאים ל-X ומה Y יענה ואמירות נכונות לשעתן. חברים, לא כך מנהלים מדינה. לא כך בונים מדינה. נכשלתם ב-100 ימים. תיקחו אחריות. אף אחד לא יכול לבוא ולתת לכם צ'אנס נוסף. היו לכם מספיק צ'אנסים לספק פתרונות, ונכשלתם בזה.
היו"ר איתן גינזבורג
תודה רבה. אני באמת התרשמתי ממה שאמרת. אבל אני לא מבין את הפתרון. הפתרון הוא ללכת לבחירות? זו האחריות?
ע'דיר כמאל מריח (יש עתיד-תל"ם)
זה לא הפתרון. הפתרון הוא שתביאו תקציב עכשיו. זה הפתרון.
היו"ר איתן גינזבורג
אין אפשרות.
ע'דיר כמאל מריח (יש עתיד-תל"ם)
אף אחד לא רוצה בחירות.
היו"ר איתן גינזבורג
כמי שמכירה טוב את הבית הזה, אני מקווה, את יודעת שאין שום אפשרות, אפילו טכנית, להעביר תקציב בכנסת במשך שבוע וחצי.
ע'דיר כמאל מריח (יש עתיד-תל"ם)
אז תשאלו את עצמכם: למה נכנסתם למצב כזה? למה הגעתם למצב הזה?
היו"ר איתן גינזבורג
בסדר. אחרי שנשאל את עצמנו ונענה לעצמנו, מה התשובה?
ע'דיר כמאל מריח (יש עתיד-תל"ם)
הבנו וחזינו וראינו שזו התוצאה. למה נכנסתם לדבר הזה?
היו"ר איתן גינזבורג
ע'דיר, אבל אחרי ששאלנו את עצמנו וענינו לעצמנו, מה התוצאה? בחירות? זה מה שאת מציעה?
ע'דיר כמאל מריח (יש עתיד-תל"ם)
התוצאה – פתרון. התוצאה – פתרון. תספקו פתרון. תעבירו תקציב.
מתן כהנא (ימינה)
איתן - - -
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
עוד 100 ימים תגיעו לכאן, תגידו: לא עשינו כלום.
היו"ר איתן גינזבורג
חברי הכנסת - - -
ע'דיר כמאל מריח (יש עתיד-תל"ם)
זו התוצאה. זה שאתם נכשלים להעביר תקציב.
היו"ר איתן גינזבורג
כשאני שומע "לא", אני רוצה לדעת ממך מה "כן".
ע'דיר כמאל מריח (יש עתיד-תל"ם)
אני עניתי לך מה כן. אדוני יושב-ראש הוועדה, מה כן. פתרון, תקציב. זה כל כך פשוט. זה שאתם לא מצליחים לגבש תקציב, זה המחדל שלכם.
היו"ר איתן גינזבורג
בשביל להעביר תקציב, צריך עוד זמן. כן, בבקשה, חבר הכנסת הלוי.
עמית הלוי (הליכוד)
תודה רבה, אדוני היושב-ראש. אני קודם כול רוצה לתקן את חבר הכנסת בועז. נעים מאוד, חבר הכנסת בועז.
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
אהלן, מה קורה?
עמית הלוי (הליכוד)
תהיתי לעצמי בדרך מה אני יכול להוסיף כאן לדיון. ואני רוצה לומר את הדבר הבא: קודם כול, רק לתקן אותך, שאנחנו לא מדברים על שלושה חודשים. מדברים על שבועיים-שלושה הקרובים, כמו שאמר ידידי חבר הכנסת האוזר, עד ה-24 לחודש, במטרה להגיע למתווה מוסכם. ואני רוצה לומר את הדבר, בעיניי, העיקרי שצריך להיות כאן בדיון - - -
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
אבל הצעת החוק היא לדחיית התקציב?
היו"ר איתן גינזבורג
לא, לא. חבר כנסת טופורובסקי, אני הגנתי על זכותך.
עמית הלוי (הליכוד)
הצעת החוק הפורמלית היא בהחלט לדחות את זה לנובמבר. המטרה היא שנאשר את הצעת החוק בשבועיים הקרובים, בהנחה שבשבועיים האלה אכן יימצא פתרון.

ואני רוצה לומר את הדבר, שבעיניי, המובן מאליו. בניגוד לדברים שנאמרו כאן, אני חושב שכן טובת המדינה, אולי זה נשמע נאיבי לחלק מכם, נמצאת כאן על השולחן. והדבר העיקרי בהקשר של טובת המדינה הוא שאי-אפשר, אי-אפשר לאשר במצב הזה תקציב דו-שנתי. ואני אסביר. וכל מי שעבד בממשלה יודע מה זה תקציב מדינה, יודע שזה דבר בלתי אפשרי. כי אני חושב שאין אף אחד בחדר כאן שיודע לומר לציבור אם אנחנו נצטרך במהלך 2021 ללוות עוד 100 מיליארד שקל או להתחיל שיקום. איזה תקציב יהיה תקציב 2021? זה יהיה תקציב חירום, כמו עכשיו? או שזה יהיה תקציב שיקום? אנחנו נצטרך להוציא עוד מיליארדים למיליון מובטלים נוספים? או שאנחנו נצטרך - - -
תהילה פרידמן
אם נלך לבחירות, תהיה הוצאה מסוימת.
עמית הלוי (הליכוד)
אם נלך לבחירות, תהיה הוצאה מסוימת.
תהילה פרידמן
לא. יהיה גם תקציב - - -
עמית הלוי (הליכוד)
נכון. אבל לא תהיה החלטה עכשיו שהיא, בעיניי, פשוט חוסר אחריות ציבורית, למי שמבין בתקציבי מדינה, למי שיודע מה זה שלטון. לא יכול להיות שאנחנו היום, באוגוסט 2020, נאשר תקציב כשאין לנו שום מושג לא על זמן החיסון, לא על כמות המובטלים, לא איזה שיקום נצטרך לעשות וננעל מיליארדים – לא מיליארד שהולך לבחירות – ננעל עשרות מיליארדים. זה פשוט בלתי אפשרי. במצב של אי יציבות, אתם יודעים, כשיש ספינה בים והמצב לא יציב, אסור לקבע את המפרשים. דווקא צריך לשמר אותם דינמיים ופתוחים. ולכן השאלה הזאת היא באמת, כמו שאמרת חבר הכנסת מהאופוזיציה, היא בהחלט שאלה מאוד חשובה למדינה ולמיליון אזרחים.

אני מנצל את הבמה הזאת, ואני מצפה מבני גנץ, מאנשי כחול לבן, אני חושב שרבים מצפים, שהם יעשו בדיוק את מה נוסח, אגב, שזה בבסיס ההסכם. הוא ניסח את זה מצוין בני גנץ, כשהוא אמר: ישראל לפני הכול. ואני חושב שהשיקול המרכזי מבחינה כלכלית, ואני שוחחתי עם לא מעט אנשים בשבוע האחרון, ואני לא חושב שזה שנוי במחלוקת, הוא לאשר תקציב חד-שנתי, לשים את החשבונות הפוליטיים והאישיים, אני לא אומר שהם בלתי קיים - -
היו"ר איתן גינזבורג
תודה.
עמית הלוי (הליכוד)
- - לשים אותם בצד ולאשר. ככה מנהגת מפלגת שלטון. זה נכון, שיש בינינו מתחים. המתחים האלו אפשר להביא אותם לידי רגיעה - -
היו"ר איתן גינזבורג
תודה.
עמית הלוי (הליכוד)
- - בהנחה שאנחנו שמים את ישראל לפני הכול. זה הדבר העיקרי.
היו"ר איתן גינזבורג
תודה רבה.
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
יושב-ראש הוועדה מסכים איתו?
עמית הלוי (הליכוד)
ולכן אני בעד לתמוך בהצעה של חבר הכנסת האוזר.
היו"ר איתן גינזבורג
כן, חבר הכנסת קושניר.
שלמה קרעי (הליכוד)
אני רשום אצלך, איתן, יושב-ראש?
היו"ר איתן גינזבורג
כן.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
אני שמח ששלמה קרעי ידבר אחריי, כי אז הוא יצטרך לסתור את כל מה שאני אגיד לו.
היו"ר איתן גינזבורג
אתה רוצה שנתחלף?
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
לא. אני שמח שכך.

אני חושב שצריך להגיד ביושר שיש שתי סיבות שבגללן נתניהו החליט ללכת לבחירות. אחת – היא סיבה אישית; והשנייה – היא סיבה פופוליסטית. ואגב, שתיהן מתנקזות לאותו תאריך. זה חייב להיות לפני ינואר. הסיבה האישית שבינואר מתחיל המשפט. ואז הוא נכנס לבעיה של להגיע בתי המשפט.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
לא. לא מאמין.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
מי אמר את זה? פינדרוס.

להגיע לבתי המשפט במצב שהוא יכול להיות שיגיע להיות ראש ממשלה חליפי ואז אולי בג"ץ יפסול אותו מלהיות ראש ממשלה חליפי. הבעיה השנייה היא בעיה פופוליסטית. למה? כי עכשיו הוא זורק מיליארדים של כסף על הציבור בלי שום בקרה ובלי שום הבחנה.
שלמה קרעי (הליכוד)
גם אתם - - -
אופיר כץ (הליכוד)
אתה ישבת בוועדת הכספים. איך אתה אומר בלי בקרה?
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
- - -
היו"ר איתן גינזבורג
חבר הכנסת כץ.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
- - -הינה אופיר. צא, צא.
אופיר כץ (הליכוד)
אבל אתה ישבת בוועדת הכספים.
היו"ר איתן גינזבורג
חבר הכנסת כץ.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
כל פעם שמישהו אחר אומר את האמת, אתם מתחילים להפריע.
היו"ר איתן גינזבורג
חבר הכנסת כץ.
אופיר כץ (הליכוד)
- - -
היו"ר איתן גינזבורג
לא. לא אתן לך. לא, לא, לא. אני מצטער. חבר הכנסת כץ, אתה רוצה לדבר? אם אתה רוצה לדבר - - -
אופיר כץ (הליכוד)
- - -
היו"ר איתן גינזבורג
אם אתה רוצה לדבר, אני אתן לך לדבר. אבל בזמן שאני אתן לך לדבר. לא עכשיו.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
ואתמול ראינו דוגמה מצוינת.
עמית הלוי (הליכוד)
ניסיתי להסביר.
היו"ר איתן גינזבורג
לא צריך להסביר. לא צריך להסביר שום דבר. אתה לא צריך להסביר. לא ביקשו ממך להסביר. עכשיו הוא מסביר את הדברים שלו. לא צריך להסביר.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
אז אתמול ראינו דוגמה מצוינת לזריקת כסף ללא בקרה ובאופן לא יעיל. כאשר שיש לו בעובר ושב 1.8 מיליון שקל, קיבל 750 שקל ואמר: תודה לראש הממשלה. והדוברים שלו היו מספיק חכמים כדי לפרסם את זה. אז ראינו את היעילות של התוכניות של ראש הממשלה. עכשיו, למה הוא עושה את זה?
אופיר כץ (הליכוד)
זה עדיף מלפרסם מכון כושר, אחד רזה, אחד לא.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
תודה, אופיר, שאתה עוזר לי לדבר.

אז למה הוא עושה את זה? הוא עושה את זה כי הוא רוצה עכשיו לזרוק את הכסף על הציבור, כי הוא צולל בסקרים. ולכן הוא רוצה בחירות בינואר. אבל הוא גם רוצה לא לשלם על הכסף הזה שהוא מוציא, כי הוא מבין שהחשבוניות יגיעו רק בינואר. ולכן הוא רוצה בחירות לפני.

עכשיו, חבר הכנסת האוזר מנסה לקדם חוק - - -
שלמה קרעי (הליכוד)
יש מגבלה של שטויות?
היו"ר איתן גינזבורג
די, נו. יש מגבלה, כן.
ע'דיר כמאל מריח (יש עתיד-תל"ם)
למה אתה לא מקבל? - - -
היו"ר איתן גינזבורג
ואם נתחיל להגביל את זה, אני לא בטוח מי יתחרה במי. אני מציע שתאפשרו לחבר הכנסת קושניר להביע את עמדתו. ואני מתחייב וגם הוא מתחייב שזו עמדתו האישית.
עוזי דיין (הליכוד)
- - להציע לזה הצעה - - -
היו"ר איתן גינזבורג
כן, בבקשה, אלכס.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
לגבי המגבלה של שטויות, אני חייב להגיד שבקואליציה זה כבר מזמן לא קיים. המגבלה הזאת ירדה גם באופן סיעתי וגם בכלל.
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
שטויות זה תוכנית עבודה אצלם.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
עכשיו, החוק הזה שאתם רוצים לעשות, הרי נתניהו הסכים עליו רק מסיבה אחת. צביקה, הוא רוצה לצלוח את יום רביעי, כדי שכחול לבן לא יצביעו על החוק שיש עתיד מעלים בנושא של ראש ממשלה תחת כתב אישום. הרי הוא עשה לכם את התרגיל כבר באפריל פעם אחת. הוא יעשה לכם את זה עוד פעם.
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
ברור.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
תבינו, נתניהו רוצה בחירות.
ע'דיר כמאל מריח (יש עתיד-תל"ם)
נכון.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
אין משהו אחר. אתם תראו. למה הוא הסכים רק לקריאה טרומית? למה הוא לא הסכים להעביר את החוק בשלוש קריאות? חשבתם על זה? אז מה אתם מנסים לעשות עכשיו? שניכם משחקים משחקים של מי אשם? מי ייקח אותנו לבחירות? גם אתם אשמים וגם הוא אשם. יש לכם עד 24 באוגוסט להעביר את התקציב, תבקשו שבועיים, תבקשו שלושה. מה אתם מבקשים 100 ימים? אתם יודעים מה זה 100 ימים? כמה תוכניות נסגרות? כמה אנשים מפוטרים? אתם מבינים מה אתם עושים? בגלל השטויות שלכם, אפרופו מגבלת שטויות.
ע'דיר כמאל מריח (יש עתיד-תל"ם)
בדיוק.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
אז תקבעו לכם עשרה ימים נוספים, שבועיים נוספים ותעבירו את התקציב. הרי מה המשמעות של 100 יום?
צבי האוזר (דרך ארץ)
חבר הכנסת קושניר, אין מניעה להעביר תקציב בשבועיים גם אם החוק קובע 100 יום.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
רגע, שנייה. צביקה, צביקה, 100 יום, המשמעות של זה היא שתקציב 2020 לא קיים.
צבי האוזר (דרך ארץ)
אתה צריך להעביר את התקציב ביום ה-100.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
ואפרופו, מי שמדבר פה על תקציב חד-שנתי ודו-שנתי, ואדוני חבר הכנסת עמית, אני הייתי מנכ"ל משרד ממשלתי.
עמית הלוי (הליכוד)
נו?
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
ואני יכול להגיד לך שתקציב 2020 זה תקציב תוצאתי. אין לו משמעות. עכשיו, כל משרד שרוצה להתחייב לשנה הבאה חייב שיהיה לו כסף לחתום על חוזה עם הספקים. אז זה לא רק שאתה משתק את הממשלה. אתה גם משתק את המשק. כי שום משרד לא יכול לחתום עם אף אחד על שום תקציב. ולכן אתם עובדים על חברים באחיזת עיניים.
היו"ר איתן גינזבורג
תודה.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
ומה שאתם רוצים לעשות זה לגרור עוד ועוד את המדינה לתהום.
היו"ר איתן גינזבורג
תודה רבה.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
רק בגלל שראש הממשלה שלכם החליט שהוא לוקח אותנו לבחירות, ואתם נותנים לזה יד.
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
מאמינים לו עוד פעם. עושים להם עוד תרגיל - - - של 24 שעות.
היו"ר איתן גינזבורג
תודה רבה. חבר הכנסת שלמה קרעי, בבקשה.
שלמה קרעי (הליכוד)
תודה, אדוני היושב-ראש.
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
הם מאמינים לו.
שלמה קרעי (הליכוד)
ראשית, אני רוצה להסכים עם כל מילה שאמר חברי חבר הכנסת עמית הלוי וברכות על ההופעה הראשונה שלו כאן בוועדה.

מעבר לבעיות השלטוניות של תחזיות ארוכות טווח לשנה וחצי בעת משבר, כשאנחנו לא יודעים מה יהיה בחודש הבא וכל חודש יש תוכנית כלכלית חדשה, יש גם שנת הלימודים שעוד שלושה שבועות צריכה להיפתח. ואם עכשיו אנחנו נשב ונתכנן תקציב דו- שנתי ועד שהוא יעבור בוועדת הכספים ובכנסת - -
ע'דיר כמאל מריח (יש עתיד-תל"ם)
אז למה התעקשתם על תקציב דו-שנתי בהסכם?
שלמה קרעי (הליכוד)
- - ייקח שלושה חודשים לפחות. תוכנית קרב שמפגינים, ואנחנו רוצים להציל אותה - -
מתן כהנא (ימינה)
לא שמעת מה שביבי כבר אמר? אף אחד לא יודע - - -
שלמה קרעי (הליכוד)
- - ותוכניות רבות אחרות לא ייפתחו בתחילת שנת הלימודים.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
אף אחד לא ידע שהמשפט ייקבע לינואר.
שלמה קרעי (הליכוד)
שמעתי את בועז ואת ע'דיר ואת נציג ליברמן שמתלוננים, מגישים תוכניות כלכליות, עוזרים לעצמאים ומובטלים. מה אתם עוזרים לעצמאים ולמובטלים? אתם נגד העצמאים והמובטלים? אני מנסה להבין.
ע'דיר כמאל מריח (יש עתיד-תל"ם)
איך הבנת? איך הבנת שאנחנו נגד? אני לא הבנתי. אתה נראה לי אדם לא עם קשיי הבנה. איך הבנת שאנחנו נגד עצמאים?
היו"ר איתן גינזבורג
תודה, חברת הכנסת ע'דיר.
שלמה קרעי (הליכוד)
את מדברת על אנשים שאין להם מה לאכול. מתי בדיוק הגעת לוועדת הכספים וניסית לעזור לאיזו קבוצת אוכלוסייה שבעיניך - - -
ע'דיר כמאל מריח (יש עתיד-תל"ם)
תהיה בטוח שקצת יותר ממך. אני מתעסקת עם דברים קצת יותר מהותיים ממך.
שלמה קרעי (הליכוד)
מה את אומרת?
ע'דיר כמאל מריח (יש עתיד-תל"ם)
אני לפחות לא יס-מנית, שלמה קרעי.
שלמה קרעי (הליכוד)
מתי בדיוק היית שם וניסית להעלות קבוצת אוכלוסייה ואמרת שבעינייך היא לא מקבלת מספיק - - -
ע'דיר כמאל מריח (יש עתיד-תל"ם)
קצת יותר ממך, תהיה בטוח. לפחות יס-מנית אני לא, שלמה קרעי. זה ההבדל, ויחי ההבדל.
היו"ר איתן גינזבורג
חברת הכנסת מריח, חברת הכנסת מריח - - -
שלמה קרעי (הליכוד)
ע'דיר, את לא יכולה לעבוד על חברי הכנסת בעיניים. אני נמצא בכל דיון שעות ארוכות ואף פעם לא ראיתי אותך שם.
ע'דיר כמאל מריח (יש עתיד-תל"ם)
הכול מובן והכול חשוב, וכל אחד ידוע מי הוא, שלמה. אתה יכול להתקדם.
היו"ר איתן גינזבורג
חברת הכנסת מריח - - -
שלמה קרעי (הליכוד)
ע'דיר, בועז וקושניר, אתם - - -
ע'דיר כמאל מריח (יש עתיד-תל"ם)
אתה יכול לקרוא לו בשמו גם, הוא לא נציג של ליברמן.
שלמה קרעי (הליכוד)
אמרתי קושניר.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
לא. הוא אמר קושניר. הוא התאמץ, אבל הצליח.
ע'דיר כמאל מריח (יש עתיד-תל"ם)
אוקיי.
שלמה קרעי (הליכוד)
אמרתי קושניר.
ע'דיר כמאל מריח (יש עתיד-תל"ם)
חשבתי שקשה לך.
שלמה קרעי (הליכוד)
אתם מסרבים לאשר תוכניות כלכליות.
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
מתי - - -
ע'דיר כמאל מריח (יש עתיד-תל"ם)
איזה שטויות.
שלמה קרעי (הליכוד)
אישרנו תוכניות כלכליות בהיקף עשרות - - -
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
- - -
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
מה אתה מבלבל את המוח? אני ואתה הצבענו ביחד - - -
היו"ר איתן גינזבורג
חבר הכנסת קושניר, חבר הכנסת קושניר - - -
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
- - -
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
ואני התנגדתי לתוכנית - - -
היו"ר איתן גינזבורג
חבר הכנסת קושניר, חבר הכנסת קושניר, אני מבקש ממך. אלכס.
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
מבקשים מכם - - -
היו"ר איתן גינזבורג
חבר הכנסת טופורובסקי - - -
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
אתה כקואליציה אתה הגעת לוועדה הזאת אך ורק כדי לוודא - - -
היו"ר איתן גינזבורג
חבר הכנסת קושניר - - -
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
- - - ראש הממשלה - - - חבר הכנסת.
היו"ר איתן גינזבורג
אלכס, מספיק. די.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
אין שום דבר אחר.
היו"ר איתן גינזבורג
אלכס, מספיק. די. די.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
אז שיפסיק להפריע.
היו"ר איתן גינזבורג
לא. אתה דיברת? ביקשת שלא יפריע לך? עכשיו אל תפריע לו.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
- - -
ע'דיר כמאל מריח (יש עתיד-תל"ם)
הוא פשוט רגיל לפזר - - -
היו"ר איתן גינזבורג
אל תפריע לו.
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
הוא גם הפריע לי.
היו"ר איתן גינזבורג
אל תפריע לו.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
הוא רוצה לבדוק לנו כרטיס עבודה, שיבדוק.
היו"ר איתן גינזבורג
אתה רוצה להתווכח איתי עכשיו?
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
הוא פורסם - - -
היו"ר איתן גינזבורג
אתה רוצה להתווכח איתי עכשיו?
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
לא. לא להתווכח.
היו"ר איתן גינזבורג
אתה, אל תתווכח לא איתי ולא איתו.

כן, בבקשה.
ע'דיר כמאל מריח (יש עתיד-תל"ם)
שלמה רגיל - - -
היו"ר איתן גינזבורג
ע'דיר, תודה.
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
כאילו הוא אומר שכל מה שכחול לבן אומרים: לא.
היו"ר איתן גינזבורג
בועז, תודה.
שלמה קרעי (הליכוד)
למרות כל התוכניות וכל הדברים שהממשלה הזו מאשרת ויודעת לשתף פעולה בנושאים חשובים וקריטיים במשבר, עדיין - - -
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
כמו מה?
שלמה קרעי (הליכוד)
עדיין אנחנו צריכים עכשיו תקציב מיידי, תקציב חד-שנתי - -
ע'דיר כמאל מריח (יש עתיד-תל"ם)
בבקשה, תספקו תקציב מיידי.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
נו? תעשו.
שלמה קרעי (הליכוד)
- - שיאושר באופן מהיר ומיידי, שנוכל לפתוח את שנת הלימודים - -
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
נו?
שלמה קרעי (הליכוד)
- - שנוכל לייצב את המשבר הזה.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
אבל תעשו את זה. קרעי, למה אתם לא עושים את זה?
שלמה קרעי (הליכוד)
עוד כמה חודשים נדע מה קורה הלאה ונוכל לבנות תקציב.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
אז תעשו את זה.
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
שר האוצר הוא לא מהליכוד. אה, הוא כן.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
למה אתם לא עושים את זה?
שלמה קרעי (הליכוד)
זה בדיוק מה שאנחנו עושים. הצעת החוק שחבר הכנסת האוזר - - -
ע'דיר כמאל מריח (יש עתיד-תל"ם)
שיעשו את זה.
היו"ר איתן גינזבורג
אני מבקש לא להפריע.
שלמה קרעי (הליכוד)
אדוני היושב-ראש, אני רק מילה - - -
היו"ר איתן גינזבורג
כן, כן.
שלמה קרעי (הליכוד)
הם לא מפסיקים להפריע.

הצעת החוק של חבר הכנסת האוזר – אנחנו לא מדברים כאן באמת על דחייה של שלושה חודשים.
ע'דיר כמאל מריח (יש עתיד-תל"ם)
100 ימים זה ארוך טווח.
שלמה קרעי (הליכוד)
אנחנו מדברים על ניסיון להגיע להסכמה, ניסיון שבו נציגי כחול לבן, אני מקווה, בסופו של דבר יבינו בשבועיים הקרובים שאין ברירה, שתקציב דו-שנתי הוא הרי אסון למדינה, וצריך תקציב מיידי חד-שנתי כדי לסיים את המשבר - -
היו"ר איתן גינזבורג
תודה.
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
אל תדאג. הם - - -
היו"ר איתן גינזבורג
תודה רבה.
שלמה קרעי (הליכוד)
- - וכדי להמשיך לקיים את הממשלה הזו.
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
אל תדאג - - -
היו"ר איתן גינזבורג
תודה רבה.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
תגישו תקציב יומי.
שלמה קרעי (הליכוד)
וזאת הסיבה שאנחנו לא רוצים - - - אנחנו רוצים לתת כלי שייתן לנו את היכולת להגיע להסכמה.
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
נגיע למרץ - - -
היו"ר איתן גינזבורג
תודה רבה.
שלמה קרעי (הליכוד)
להגיע להסכמה ולפתור את המשבר ולהעביר תקציב חד-שנתי.
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
עכשיו, בעד, נגד - - -
היו"ר איתן גינזבורג
חבר הכנסת טופורובסקי - - -
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
קרעי, אתה בעד - - -
היו"ר איתן גינזבורג
חבר הכנסת טופורובסקי, חבר הכנסת טופורובסקי, אתה בטח תהיה מאוד מעוניין לשמוע את חבר הכנסת אופיר כץ. בבקשה.
אופיר כץ (הליכוד)
תודה רבה, אדוני היושב-ראש. טוב, באמת לפי הטענות של חברי האופוזיציה פה שאומרים שזה זמן לא טוב, איך אנחנו עושים וזה חוסר אחריות. אז אני מבין שאתם הולכים להצביע ההצעה, נכון?
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
לא, אנחנו הולכים להצביע נגד ההצעה. מספיק לכם שבועיים.
ע'דיר כמאל מריח (יש עתיד-תל"ם)
ממש.
אופיר כץ (הליכוד)
אה, אוקיי. לא, לפי הטענות, חשבתי שכן.
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
איך בעד ההצעה? עוד 100 בלי לקבוע תקציב?
אופיר כץ (הליכוד)
תראו, אתם חייבים להפסיק. באמת אני מבין שזו אופוזיציה וזה מתסכל וזה קשה.
קריאה
לא קשה בכלל.
ע'דיר כמאל מריח (יש עתיד-תל"ם)
מה זה קשור? להבדיל מכם, אין לנו שיקולים זרים. אנחנו באים ועובדים. החברים עובדים.
היו"ר איתן גינזבורג
לא. חברת הכנסת מריח, את לא יכולה להתערב לכל אחד שמדבר.
ע'דיר כמאל מריח (יש עתיד-תל"ם)
מה זה קשור אופוזיציה? אבל מה זה קשור אופוזיציה?
היו"ר איתן גינזבורג
את לא יכולה להתערב לכל אחד שמדבר. כיבדו אותך, דיברת. תני לאחרים לדבר גם. זו דעתם. לא דעתך.
אופיר כץ (הליכוד)
תהיה סבלנית, תביני מה אני רוצה להגיד, בסדר?
א ע'דיר כמאל מריח (יש עתיד-תל"ם)
אני מאוד סבלנית. גם צודקת.
אופיר כץ (הליכוד)
אני שוב חוזר. אני מבין שבאופוזיציה זה מאוד מתסכל. אבל באמת אני ממליץ לכם להפסיק עם הסיסמאות שאין בהן כלום ושום דבר, כשיש עובדות בשטח - -
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
כשאין תקציב.
אופיר כץ (הליכוד)
- - והציבור והאזרחים רואים את זה.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
בוא אני מזכיר - -
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
אין תקציב.
היו"ר איתן גינזבורג
די. חבר הכנסת קושניר, די.
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
אין תקציב.
אופיר כץ (הליכוד)
תקשיב, אנחנו עובדים מסביב לשעון בשביל האזרחים. אנחנו ישבנו ימים ושעות רבות בוועדת הכספים על מנת לעזור לאותם אזרחים.
שלמה קרעי (הליכוד)
אתה ראית את ע'דיר שם, אופיר?
אופיר כץ (הליכוד)
רגע, רגע. שנייה, שנייה.

הגענו להרבה הישגים, להמון הישגים. דמי אבטלה לשכירים עד יוני 2021 ואנחנו נותנים להם שקט כלכלי. דמי אבטלה לעצמאים עד יוני 2021. מענקים - - -
רם שפע (כחול לבן)
עד איזה תאריך? מענק מיוחד? אתה רוצה תקציב לחגים, לא?
אופיר כץ (הליכוד)
אדוני היושב-ראש, הוא מפריע לי.
היו"ר איתן גינזבורג
כן, בבקשה.
אופיר כץ (הליכוד)
מענקים לגילאי - - -
מתן כהנא (ימינה)
רגע. אבל הוא מהקואליציה. הוא מהקואליציה.
אופיר כץ (הליכוד)
הוא עדיין מפריע לי.
מתן כהנא (ימינה)
וואי, וואי, וואי.
היו"ר איתן גינזבורג
כן, בבקשה.
אופיר כץ (הליכוד)
מענקים לגילאי 27 ומעלה עד יוני 2021. מענקים למשפחות, החזר הוצאות לעסקים שנקלעו לקשיים.
רם שפע (כחול לבן)
עד איזה תאריך?
היו"ר איתן גינזבורג
רגע, חבר הכנסת שפע.
רם שפע (כחול לבן)
עד יוני 2021. סליחה.
אופיר כץ (הליכוד)
אותם אנשים שהתקשרו אלינו כשהם היו במצוקה - - -
מתן כהנא (ימינה)
רגע. אני לא מבין. הקואליציה רבה גם פה עכשיו? מה קורה כאן, במקום הזה? אני לא מבין. החלטתם לעצמכם מה אתם עושים?
היו"ר איתן גינזבורג
חבר הכנסת כהנא, תודה.
רם שפע (כחול לבן)
אתה כשתתעסק לדאוג לאזרחים במקום לימין - - -
שלמה קרעי (הליכוד)
לך תגיד לבנט ושקד, שיגידו: נגמרה הקורונה. ולהתעסק רק בכלכלה.
היו"ר איתן גינזבורג
חברים, אתם רוצים להגיע לוועדות אחרות, אמרו לי חלק מכם.
שלמה קרעי (הליכוד)
הוא רוצה להיות פרויקטור.
היו"ר איתן גינזבורג
אז אם אתם רוצים להגיע לוועדות אחרות, אז תאפשרו את הדיון.
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
חבר הכנסת כץ, אתה בעד רוטציה בסוף 2021?
היו"ר איתן גינזבורג
כן, בבקשה, אופיר.
אופיר כץ (הליכוד)
אותם אנשים שהתקשרו אלינו - - -
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
הינה, שיגיד שהוא בעד.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
לא. זה תקציב דו-שנתי. אי-אפשר.
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
לא. רוטציה.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
אבל זה דו-שנתי.
היו"ר איתן גינזבורג
חברים, די. אתם מפריעים. אלכס, די.
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
חבר הכנסת כץ, אתה בעד שבני גנץ יהיה ראש הממשלה בסוף 2021?
היו"ר איתן גינזבורג
חבר הכנסת טופורובסקי, אתה רוצה לקיים פה שימוע?
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
תראה, הם אפילו לא עונים. אלה השותפים שלך הקואליציוניים.
היו"ר איתן גינזבורג
מה אתה רוצה לעשות עכשיו?

כן, בבקשה, אופיר
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
למה? זה תלוי בו?
היו"ר איתן גינזבורג
כן, אופיר.
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
אני שואל אם הוא בעד.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אני שואל אם זה תלוי בו.
היו"ר איתן גינזבורג
תודה רבה, פינדרוס. תודה רבה, טופורובסקי. כן, בבקשה, אופיר.
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
הוא הצביע. הוא הצביע בשביל החוק הזה. אז הוא אמור להיות בעד. הוא בקואליציה.
היו"ר איתן גינזבורג
כן, בבקשה, אופיר.
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
הם אפילו לא אומרים שהם בעד שחבר מהמפלגה שלך יהיה ברוטציה.
היו"ר איתן גינזבורג
כן, חבר הכנסת כץ.
שלמה קרעי (הליכוד)
אמרתי שאני בעד טרומית, בועז.
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
לא. שבני גנץ יהיה ברוטציה.
היו"ר איתן גינזבורג
חבר הכנסת טופורובסקי, אני קורא אותך לסדר פעם ראשונה.

כן, בבקשה, אופיר.
אופיר כץ (הליכוד)
אותם אנשים באמת, אזרחים שנקלעו למצוקה והתקשרו אלינו לפני התוכניות, היום הם מתקשרים אלינו ומספרים לנו מה כן נכנס להם. יש עובדות בשטח. אנחנו עוזרים, עזרנו, ונמשיך לעזור לאזרחים.

עכשיו, אני מבין את אלה שמפיצים סיסמאות, שכף רגלם לא דרכה בוועדת הכספים ולא באו לשמוע ולא באו להציע הצעות. אבל חבר הכנסת קושניר, עליך אני באמת מתפלא. אתה ישבת איתנו וייאמר לזכותך שאתה לא זזת מוועדת הכספים - -
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
נכון.
אופיר כץ (הליכוד)
- - כדי לעזור ולסייע, ואתה גם השפעת וסייעת עם כל הנושא של החיילים. איך אתה אומר: מחלקים כסף בלי בקרה? אתה ישבת בכל הוועדות, הצבעת בעד.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
זה בלי בקרה. זה בלי בקרה, אופיר.
אופיר כץ (הליכוד)
איך אתה אומר בלי בקרה?
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
תקשיב, אופיר - - -
אופיר כץ (הליכוד)
אתה היית חלק מאותו תהליך שאישר את התקציב הזה.
היו"ר איתן גינזבורג
לא, לא. חבר הכנסת קושניר.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
אופיר, אבל ניסיתי להשפיע איפה שיכולתי.
אופיר כץ (הליכוד)
אני באמת מתפלא עליך.
היו"ר איתן גינזבורג
חבר הכנסת קושניר - -
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
אבל יש הרבה מאוד דברים - - -
היו"ר איתן גינזבורג
- - אתה גם מפנה לי את הגב.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
- - -
היו"ר איתן גינזבורג
אתה גם מפנה לי את הגב.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
לא העמדתם את - - -
אופיר כץ (הליכוד)
חבר הכנסת קושניר - - -
היו"ר איתן גינזבורג
חבר הכנסת קושניר, אתה גם מפנה לי את הגב וגם מדבר לא בתורך.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
אני מתנצל.
אופיר כץ (הליכוד)
אתה ישבת שם ולא זזת.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
בוועדת הכספים אני יושב שם, מול היושב-ראש. אז אני לא יכול להפנות גב לגפני. אני מתנצל.
היו"ר איתן גינזבורג
אבל אתה לא מתפרץ ככה לגפני.

כן, בבקשה, אופיר.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
שלח אותי לשמור עליך פה.
אופיר כץ (הליכוד)
חבר הכנסת קושניר, אני אומר את זה באמת לטובתך. אתה ישבת ולא זזת, כי אכפת לך ורצית לשנות. אבל יחד עם זאת, כאחד שעשה את כל זה, לא יכול להגיד ששופכים כסף בלי בקרה. זה קצת מתנגש אחד עם השני.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
אופיר, אני אוכיח לך אחר כך. חבל על הוויכוח.
היו"ר איתן גינזבורג
תודה רבה.
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
אופיר, אתה בעד בני גנץ כראש הממשלה?
היו"ר איתן גינזבורג
לא, חבר הכנסת טופורובסקי. משפט לסיום, כן, אופיר.
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
- - -
אופיר כץ (הליכוד)
משפט לסיום, אנחנו לא רוצים בחירות. וההצעה של חבר הכנסת האוזר באמת נותנת את המרווח, את המסלול כדי כן להגיע לפתרון. ואני מקווה ומאמין שנגיע לפתרון ולא ניקח את מדינת ישראל לבחירות. תודה רבה.
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
לא רוצים בחירות ובעד קיום הרוטציה בסוף 2021?
היו"ר איתן גינזבורג
תודה רבה, חבר הכנסת אופיר. חבר הכנסת רם שפע, בבקשה.
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
אתם לא רואים, חבר הכנסת כץ - - -
היו"ר איתן גינזבורג
לא, לא. סליחה, טופורובסקי, אתה היית ראשון הדוברים עם הבכורה. זכות הבכורה הייתה לך. ועכשיו, תשמע את אחרון הדוברים, רם שפע.
רם שפע (כחול לבן)
תודה רבה, יושב-ראש הוועדה. יצאתי מדיון על היערכות מערכת החינוך לפתיחת שנת הלימודים לחינוך המיוחד, שהוא דיון קריטי וחשוב. כי אני שומע שיש פה חוסר הבנה, לדעתי, של המצב הקיים כרגע בישראל. ויסלחו לי חברי האופוזיציה, אני מבין שזה נורא נחמד שלפעמים בקואליציה יש אי הסכמה. אבל השורה התחתונה הפשוטה היא שאף אחד מכם כרגע, כל מי שלא מתכוון להצביע בעד החוק של הדחייה, יש פשוט משמעות אחת.
ע'דיר כמאל מריח (יש עתיד-תל"ם)
ממש לא.
רם שפע (כחול לבן)
אני מעדיף את השיקולים הציניים של המפלגה שלי כדי ללכת לבחירות ולגרור אותה לבחירות בתקופה משברית הכי קשה שהייתה פה בעשורים האחרונים ולא להגיד את הדבר הנכון, שהוא בינתיים לאפשר לממשלה, גם אם יש לכם אליה טענות, להצליח להביא תקציב למדינת ישראל. זה דבר ראשון.
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
זה כמו שאתה מכנס ועדת החינוך עד ה-31 באוגוסט.
רם שפע (כחול לבן)
עכשיו, חבריי בליכוד וגם במפלגות החרדיות, אני שמח, בכנות אומר את זה, שאתם הצהרתם שאתם בטרומית בראשונה מצביעים בעד החוק. הרי ברור לכם - - -
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
לא, לא. אנחנו לא הצהרנו על כך. אנחנו ממש לא הצהרנו על כך.
רם שפע (כחול לבן)
בסדר, ידידי פינדרוס, ש"ס והליכוד הצהירו שבטרומית ובראשונה - - -
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
יהדות התורה לא.
רם שפע (כחול לבן)
אני מקווה שזה אומר שביהדות התורה מבינים שצריך ללכת את הקריאות, כי זה הדבר האחראי לעשות.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
לא. לא אמרתי את זה בקריאה טרומית. אפילו בקריאה טרומית לא הצהרנו.
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
הוא לא אמר: לא.
רם שפע (כחול לבן)
אה, אתה אומר "אפילו". כלומר, אתה מעדיף בחירות.
היו"ר איתן גינזבורג
פינדרוס, רגע, בוא.
רם שפע (כחול לבן)
רגע, מה אתה אומר פינדורס? שאתה מעדיף ללכת לבחירות עכשיו?
היו"ר איתן גינזבורג
הם הצהירו שהם לא רוצים בחירות. זה מה שהם הצהירו. כן, בבקשה.
רם שפע (כחול לבן)
אוקיי. מצוין. מי שמצהיר שלא רוצה בחירות, אגב, זה כל מפלגות הבית. כל מפלגות הבית מצהירות שהן לא רוצות בחירות. אז מי שמתסכל לציבור שלו בעיניים, שיגיד: שלום, ציבור יקר, אני לא רוצה בחירות. ולכן אני מבין שהדבר היחיד והאחראי לעשות הוא ללכת אחר החוק של ידידי צביקה האוזר ולגרום לזה שהתקציב יהיה, גם אם זה ייקח שבועיים או חודש. העיקר שלמדינת ישראל יהיה תקציב.

ידיד אופיר כץ עושה עבודה, באמת אני אומר, נפלאה בוועדת הכספים. באמת. כדי לדאוג לציבור בהרבה מאוד אלמנטים. אבל אתה בעצמך, בציטוט שלך לפני חמש דקות, הסברת שהכספים יגיעו ב-2021. שר החינוך אתמול, סליחה, בשיא חוצפתו מדבר על לאשר – ואני מעריך מאוד את הדיון שהיה לנו אתמול – מדבר על לאשר תקציב של 4.2 מיליארד. זה מה שעשינו אתמול בקריאה הראשונה. רק לא דואג להסביר לציבור ש-2.5 מיליארד מתוך הכסף הם לשנת 2021. אז בצד אחד מדברים כל הזמן על תקציב לשנת 2020, תקציב חגים, וביד השנייה מעבירים כל הזמן כסף לשנת 2021.

המציאות פשוטה. כולם מבינים, כולם, כל מי שמסתכל בראי באמת מבין שצריך כסף ארוך טווח לשנת 2021, למערכת החינוך ולהבטיח את העתיד העצמאים ושל המובטלים לנו.
שלמה קרעי (הליכוד)
רם, כל שנה זה ככה. התקציב הוא עד 2021 - - - עד אוגוסט.
טלי פלוסקוב (הליכוד)
- - -
רם שפע (כחול לבן)
אם זה אמת חשוב לכם, כולכם, ואני עדיין מקווה, חבריי לקואליציה, שנעשה ביחד את הדבר הנכון ונדחה את הבחירות, שזה הדבר הכי קטסטרופלי שיכול להיות עכשיו לאזרחי ישראל.
ע'דיר כמאל מריח (יש עתיד-תל"ם)
מדהים איך אתם מתקפלים כל פעם מחדש. רם, מדהים, מדהים.
רם שפע (כחול לבן)
אה, מה את אומרת? את מצביעה בעד או נגד? מה מעניין אותך? הציבור?
ע'דיר כמאל מריח (יש עתיד-תל"ם)
בוודאי שאני מצביעה נגד, בוודאי.
רם שפע (כחול לבן)
אה, "בוודא שאני מצביעה נגד". איך את מסבירה את זה לציבור? תגידי לי איך?
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
מה זאת אומרת?
ע'דיר כמאל מריח (יש עתיד-תל"ם)
הסברתי יופי כשלא היית פה, רם.
היו"ר איתן גינזבורג
לא. לא הסברת. לא הסברת שום דבר.
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
כשלא היית כאן.
היו"ר איתן גינזבורג
האמת היא שלא הסברת.
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
מה זאת אומרת? הסברנו. אי-אפשר לדחות ב-100 יום אי קבלת תקציב. תביאו עכשיו חוק תקציב.
היו"ר איתן גינזבורג
כן. תודה רבה.
קריאות
- - -
רם שפע (כחול לבן)
אה, עזוב אותך. מה שמעניין אותך, אתה גורר את ישראל לבחירות.
ע'דיר כמאל מריח (יש עתיד-תל"ם)
אתם תמשיכו להתקפל פעם אחר פעם - - -
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
- - -
היו"ר איתן גינזבורג
חברים, חברים, חברים, כן. תנו לרם שפע לסיים את דבריו. הוא לקראת סיום.
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
מה קרה לך.
שלמה קרעי (הליכוד)
זו את שהתקפלת, ע'דיר. לא הם.
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
אף אחד מחבר הכנסת של הליכוד לא אומר שהוא בעד קיום הרוטציה - - - לפני שלושה חודשים.
היו"ר איתן גינזבורג
תודה רבה. שלמה קרעי, בועז טופורובסקי - - -
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
אתה לא מבין שהם רוצים בחירות? כל פעם אתם - - -
היו"ר איתן גינזבורג
כן. חבר הכנסת טופורובסקי, רם שפע בזכות דיבור.
רם שפע (כחול לבן)
עכשיו אני אנמיך את הטון. אני מבין שאתה בא לפה וצועק הרבה ואז זה נשמע שאתה צודק.
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
אני לא צועק.
רם שפע (כחול לבן)
אבל המציאות היא שאם היה אכפת לך - - -
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
המציאות היא שנכשלתם.
ע'דיר כמאל מריח (יש עתיד-תל"ם)
בדיוק. בדיוק.
רם שפע (כחול לבן)
אם היה אכפת לך, לשלושתכם - - -
ע'דיר כמאל מריח (יש עתיד-תל"ם)
אבל הם מסרבים לעכל את זה.
רם שפע (כחול לבן)
ע'דיר, את יכולה להקשיב או רק לדבר?
ע'דיר כמאל מריח (יש עתיד-תל"ם)
אני מקשיבה טוב.
רם שפע (כחול לבן)
אני מאוד מקבל אותך. מאוד.
ע'דיר כמאל מריח (יש עתיד-תל"ם)
אני אישה Multi-tasking. אני יכולה לדבר ולהקשיב.
רם שפע (כחול לבן)
את Multi-tasking, זה נכון. אני מוכן להתחרות איתך בנושא הזה.

לענייננו החשוב, אם זה היה לכם חשוב, אני אומר את זה בשיא הרצינות ומדם ליבי, אז לא הייתם עושים שיקולים אישיים של המפלגה שלכם, אלא שיקולים לאומיים, שאתם מדברים על הקטסטרופה שאנחנו נמצאים בה.
ע'דיר כמאל מריח (יש עתיד-תל"ם)
ממש. ממש.
רם שפע (כחול לבן)
אז תצביעו בעד החוק הדחייה כדי שנוכל ביחד עם הליכוד, אני בטוח, באחריות לאומית, להגיע להסכמה.
ע'דיר כמאל מריח (יש עתיד-תל"ם)
שיהיה לכם בהצלחה.
רם שפע (כחול לבן)
תודה רבה.
היו"ר איתן גינזבורג
תודה רבה. חבר הכנסת יצחק פינדרוס, בקצרה. כי אמרתי שרם הוא אחרון הדוברים. אז, בבקשה.
מתן כהנא (ימינה)
אתה לא נותן לי דקה, איתן?
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אני אקצר. אני חושב שיש דבר אחד שכולם, כל אחד ניסה להגיד את זה דרך אחרת. הדבר היחידי כרגע שדחוף הוא לשים תקציב על השולחן.
ע'דיר כמאל מריח (יש עתיד-תל"ם)
נכון.
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
צודק.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
זה הדבר הכי דחוף והכי קריטי. ולכן אמרתי שהעמדה של הסיעה שלנו היא שהיא עוד לא החלטה בקשר לחוק הזה, כי רק דבר אחד לנגד עינינו: האם זה יגרום לשים לתקציב מיידי על שולחן הממשלה לפחות? לא ביקשנו עוד להעביר לשולחן הכנסת, תביאו לשולחן הממשלה. יואילו בטובם. חבר'ה, תרדו מהגגות. אם זה חד-שנתי או דו-שנתי, תאמינו, זה לא מעניין לא את אזרחי ישראל, ואתה יודע מה? גם אותי זה לא מעניין כרגע.
קריאה
שיחליטו לבוא לבית הספר.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
כרגע מה שמעניין שתביאו לשולחן הממשלה תקציב. ואין פה נציגי ממשלה. תביאו תקציב.
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
לא רואים את התרגיל כאילו?
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
ולא משנה אם הוא יהיה תלת-שנתי או ארבע-שנתי.
צבי האוזר (דרך ארץ)
פינדרוס, אבל אין זמן.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
המדינה צריכה יציבות.
צבי האוזר (דרך ארץ)
לכל אחת מהאופציות אין זמן.
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
אתם לא רואים את התרגיל? - - -
קריאות
- - -
היו"ר איתן גינזבורג
ששש. חבר הכנסת טופורובסקי, חבר הכנסת טופורובסקי - - -
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אם בסופו של דבר- - -
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
ראש הממשלה - - -
היו"ר איתן גינזבורג
אני לא יכול לקרוא לך לסדר את כל הדיון זה. זה בלתי אפשרי.
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
מדברים שטויות.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אם בסופו של דבר החוק בקריאה טרומית יסייע בשביל שהאישים הנכבדים יגיעו להסכמה ויגישו תקציב מיידי, אז אנחנו נהיה בפנים. אם לא, אני אומר לכם שאנחנו כיהדות התורה לא נהיה בתוך המשחק הזה. כי לדחות את הבחירות בשלושה חודשים זה לא הנושא כרגע.
קריאה
נכון.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
הנושא היחידי כרגע שמעניין את אזרחי ישראל הוא כן אם יש תקציב, תוכניות עבודה במשרדי ממשלה. אנשים מובטלים, אנשים מסכנים. לא בחירות כמו שרוצה האופוזיציה, אלא תקציב מיידי. תביאו תקציב.
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
אתם נתתם ערבות לקיום הסכם של הקואליציה.
היו"ר איתן גינזבורג
אתה אל תדאג להסכם הקואליציוני. תפסיק להפריע לכולם.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אני אומר לך עכשיו, ברגע הזה, כשיש מיליון מובטלים, מעניין את הסבתא שלי מי יהיה ראש הממשלה. לא מעניין אותי. צריך ממשלה יציבה שתתנהל. תפסיקו את השטויות האלה.
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
אה, הבנתי. אז עומדים בהבטחות - - -
היו"ר איתן גינזבורג
תודה רבה. חבר הכנסת מתן כהנא, בקצרה.
מתן כהנא (ימינה)
לבקשתו של חברי מימיני, רם שפע - - -
רם שפע (כחול לבן)
ביום שאני אהיה מימינך, אני אזכור שאני במקום לא טוב.
מתן כהנא (ימינה)
אני מישיר מבט אל הציבור ואומר שאנחנו לא נשתתף במשחק המטורלל הזה - -
ע'דיר כמאל מריח (יש עתיד-תל"ם)
נכון.
מתן כהנא (ימינה)
- - של שני ראשי הממשלה הכושלים האלה, שמשחקים משחק ציני ועלוב על הגב של אזרחי מדינת ישראל. זהו.
רם שפע (כחול לבן)
מה זה אומר שלא תשתתף?
היו"ר איתן גינזבורג
תודה רבה.
רם שפע (כחול לבן)
רגע, רגע. מה זה אומר שלא ישתתף?
היו"ר איתן גינזבורג
תודה רבה.
רם שפע (כחול לבן)
אתה מתנגד? זה מה שאתה אומר?
שלמה קרעי (הליכוד)
אין פה - - -. רם, הם מתבצרים - - -
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
- - -
היו"ר איתן גינזבורג
לא, לא. חבר הכנסת טופורובסקי, אנחנו עוברים להצבעה.
שלמה קרעי (הליכוד)
לראות איזה - - - אומנים - - - מנהיג - - -
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
התייעצות סיעתית. התייעצות סיעתית.
היו"ר איתן גינזבורג
חבר הכנסת טופורובסקי - - -
צבי האוזר (דרך ארץ)
רגע, רגע. אדוני היושב-ראש, מילה אחת.
היו"ר איתן גינזבורג
כן, בבקשה, צביקה.
צבי האוזר (דרך ארץ)
חברים, אני שמעתי פה את הדיון בשקט. אני רוצה להגיד דבר אחד.
שלמה קרעי (הליכוד)
רק תזכור שיכולה להיות קורלציה בין אפריל 2019 - - - 2020.
היו"ר איתן גינזבורג
חבר הכנסת קרעי, לא להפריע.
אופיר כץ (הליכוד)
אלוף העולם זה משחקי חימום.
צבי האוזר (דרך ארץ)
חברים, בהמשך למה שאמר ידידי ורעי חבר הכנסת פינדרוס, הנושא היחיד שמעניין היום את הציבור: האם הכנסת והאם וועדה הזאת עכשיו בהצבעה הזאת תעניש את הציבור? כי העונש הגדול ביותר שאפשר להעניש את הציבור הוא לצאת עכשיו לבחירות.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
אבל זה מה ששני ראשי ממשלה שלך עושים?
קריאה
די. די.
צבי האוזר (דרך ארץ)
אני מבין שהאופוזיציה רוצה להעניש את הקואליציה, אבל היא לא צריכה להעניש את הציבור על הדרך. אני אומר לחבריי מהאופוזיציה, יש רוב מוחלט – ימין, שמאל, חרדים, חילונים, ערבים, יהודים – רוב מוחלט נגד יציאה לבחירות, בלי קשר, אגב, לעמדתם אם צריך תקציב חד-שנתי או דו-שנתי. זה אזור שרוב הציבור בכלל לא מבין אותו. ואנחנו צריכים להבין שיציאה לבחירות, מעבר לנזק דרמטי ביכולת שלנו להיערך לחורף, להיאבק בקורונה, הוא תג מחיר: 5 מיליארד שקלים.

אני מבקש מכל אחד מכם עכשיו, לפני שהוא מרים את היד, להסתכל למצלמות ולהגיד: אני מרים יד בשביל לרשום עכשיו צ'ק של 5 מיליארד שקלים, להביא את העם הזה לסיבוב נוסף - -
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
אתם. אתם עושים את זה.
צבי האוזר (דרך ארץ)
- - בשביל שיגיע לאותה תוצאה. ואתם תגיעו לאותה תוצאה.
קריאות
- - -
צבי האוזר (דרך ארץ)
ולכן, אדוני, תתעלו. אלה רגעים שאופוזיציה מתעלה על עצמה. אלה רגעים שאופוזיציה מתקשרת ומסתכלת בעיני הציבור ולא מצפה ממנו שהוא ישפיל את מבטו. ואני קורא לכם, חבריי באופוזיציה, לגלות בגרות - -
קריאות
- - -
צבי האוזר (דרך ארץ)
- - ברגעים קשים אלה ולתת פה עוד זמן לפתור את הבעיות הפוליטיות. זה על כתפיכם לא פחות. לא פחות. תפסיקו לטרלל את הבית הזה. תפסיקו לטרלל את הבית זה כל שני, שלישי ורביעי. כן.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
היו לכם 100 ימים להעביר תקציב. מה אתה רוצה עכשיו? עוד 100 ימים?
צבי האוזר (דרך ארץ)
תישירו מבט לציבור. אל תוציאו את הכנסת הזאת לבחירות. תודה רבה, אדוני.
מתן כהנא (ימינה)
שני ראשי ממשלה - - -
ע'דיר כמאל מריח (יש עתיד-תל"ם)
למה לא העברתם תקציב במשך 100 ימים?
היו"ר איתן גינזבורג
תודה רבה לחבר הכנסת האוזר.
שלמה קרעי (הליכוד)
צביקה, חלק חברי האופוזיציה נמצאים ברשת, שלא הגיעו לכאן.
היו"ר איתן גינזבורג
חבר שלמה קרעי, תודה רבה.
שלמה קרעי (הליכוד)
חלק מהאופוזיציה גילו בגרות. הם רק - - -
היו"ר איתן גינזבורג
תודה רבה. אנחנו נעבור להצבעה. מי בעד הקדמת הדיון? ירים את ידו.
נועה בירן-דדון
עשרה בעד.
היו"ר איתן גינזבורג
עשרה. מי נגד? ארבעה. מי נמנע?
נועה בירן - דדון
אין.
היו"ר איתן גינזבורג
אין.

הצבעה

אושרה.
היו"ר איתן גינזבורג
ההצעה להקדמת הדיון התקבלה.
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
רוויזיה.
היו"ר איתן גינזבורג
רוויזיה גם כן התקבלה.



בקשה להארכת התקופה לאישור תקנות לפי חוק סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה) (הגבלת פעילות), התש"ף–2020.
היו"ר איתן גינזבורג
סעף הבא בסדר-היום: בקשה להארכת התקופה לאישור תקנות לפי חוק סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה) (הגבלת פעילות).
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
- - -
שלמה קרעי (הליכוד)
לך תוביל את ההפגנות של אנרכיסטים, בועז.
היו"ר איתן גינזבורג
חבר הכנסת טופורובסקי, או שאתה יושב ושותק או שאתה בחוץ ומדבר.
קריאה
אם היית בוכה, אז זה לא היה.
היו"ר איתן גינזבורג
היועץ המשפטי של ועדת החוקה, גור בליי, בבקשה.
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
אני דמוקרט כן. תקבלו החלטה. מה קרה לכם? תתביישו לכם. תתחילו להוביל, להנהיג.
היו"ר איתן גינזבורג
כן. טופורובסקי, אנחנו בסעיף הבא.
גור בליי
אני רוצה להציג את הבקשה של יושב-ראש ועדת החוקה. הוא ביקש שאני בשמו אציג אותה פה. לפי החוק של הסמכויות המיוחדות של הקורונה, יש לוועדה שמקבלת לטיפולה את התקנות בעצם 14 ימים או 7 ימים, זה תלוי בתקנות, לדון ולהכריע אם היא מאשרת או לא מאשרת. ואם חולפת התקופה הזאת ואין הכרעה, זה עובר למליאת הכנסת.

הועברו לוועדת החוקה תקנות בנושא הגבלת פעילות אשר חלק מהסעיפים בהן הם בגדר מה שיש, 7 ימים בלבד, והימים האלה פוקעים ביום ראשון. עכשיו, בישיבה שעסקה בהיבטים אחרים של נושא הקורונה אתמול של ועדת החוקה, יושב-ראש הוועדה, בנכוחות גם של סגן שר הבריאות, אמר שיש לו השגות לגבי חלק מהסעיפים. וסגן שר הבריאות אמר שתהיה עוד ישיבה של קבינט הקורונה ושיכול להיות שיתקנו חלק מהדברים. ויושב-ראש ועדת החוקה אמר שהוא רוצה לדון ולהחליט אם לאשר או לא לאשר רק לאור ההכרעות המעודכנות של קבינט הקורונה. ככל הנראה דובר על זה שהן יתקבלו עד יום ראשון, ביום ראשון נגמרים ה-7 ימים, הוא ביקש את הארכה שאפשר לקבל לפי חוק הסמכויות של עוד שלושה ימים, שיהיה אפשר כבר לקבל את ההכרעה על בסיס כל המידע ועל בסיס אולי תיקונים שיהיו בתקנות. מכאן הבקשה להארכה של שלושה ימים ולדון.
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
אפשר שאלה, ברשותך? אפשר?
גור בליי
כן.
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
הזמן פג בסוף יום ראשון. זאת אומרת, התקנות התקבלו אתמול, נכון?
גור בליי
הן הגיעו לכנסת ביום ראשון.
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
זאת אומרת, בסוף יום ראשון זה. עכשיו, קבינט הקורונה מתכנס ביום חמישי, בואו נגיד, יהיו לו תיקונים בשבת. מה בעיה לעשות ישיבת ועדת החוקה ביום ראשון? הרי כל הרעיון הוא שוועדת החוקה תדון בזה כמה שיותר מהר. אני שואל אותך, יושב-ראש ועדת החוקה היה ראוי שיגיע לפה. למה להאריך מראש?
גור בליי
שוב, ממה שנמסר לנו, אני לא יודע. יכול להיות שמתוכנן כינוס גם ביום חמישי. מה שנמסר לנו הוא שיש סיכוי שהחלטות יתקבלו רק ביום ראשון. אז אני לא יודע. זה מה שנסמר בדיון בוועדה בין יושב-ראש הוועדה לבין סגן שר הבריאות. ולכן הוא רצה את מקדם הביטחון הזה. בהנחה שוועדת הכנסת תאשר את זה, כמובן שהכוונה היא לדון ביום שני על הבוקר בעניין הזה. אבל ממה שנמסר לנו, החלטות אמורות להתקבל ביום ראשון, ולכן על בסיס זה רצו לדון בזה בוועדה ביום שני.
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
עוד פעם, הרי הרעיון היה, אני אומנם הייתי נגד, אבל הרעיון אמר שיש זמן מאוד מאוד קצר שבו החלטת הממשלה שמשפיעה על המון אזרחים, יהיה דיון של הכנסת ושל ועדת החוקה. ועכשיו התקנות האלה בתוקף, נכון? כי הם הרי בתוקף.
גור בליי
החל מהלילה, כן.
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
ואולי עד יום ראשון ישנו אותן. ועד אז לא יהיה דיון. אני עוד פעם, אני קצת בא בטענות אליך, אבל זו בקשה של יושב-ראש הוועדה.
היו"ר איתן גינזבורג
מכיוון שהתקנות נכנסות היום לתוקף וכנראה שהיום, אני לא יודע, אם הוא מכנס את הוועדה או לא, אבל יש לו שבוע לדון בהן. החוק מאפשר לו לבקש מאיתנו עוד שלושה ימים. והוא מבקש את שלושת הימים האלה. הרי זה נראה לי לטובת הציבור.
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
כן, אבל זה כאילו בא ואומר - - -
היו"ר איתן גינזבורג
מה שהוא אומר שבטוח ביום שני הוא ידע מה מתכוונת הממשלה לעשות, לפה או לפה. ולכן הוא מבקש את הדבר הזה, אם אני מבין נכון, גור.
גור בליי
כן, נכון.
היו"ר איתן גינזבורג
יש למישהו עוד התייחסות?

טוב. אז נעבור להצבעה. מי בעד הארכת התקופה בשלושה ימים לאישור התקנות? ירים את ידו.
נועה בירן-דדון
שישה.
היו"ר איתן גינזבורג
שישה. מי נגד? שניים. מי נמנע? אין.

הצבעה

אושרה.
היו"ר איתן גינזבורג
הבקשה אושרה לשלושה ימים נוספים.



הוספת ממלא מקום קבוע בוועדת החוץ והביטחון, מטעם סיעת הליכוד.
היו"ר איתן גינזבורג
סעיף אחרון בסדר-היום: הוספת ממלא מקום קבוע בוועדת החוץ והביטחון, מטעם סיעת הליכוד. יושב-ראש סיעת הליכוד ביקש להוסיף את חבר הכנסת עמית הלוי כממלא מקום קבוע – של מי, אגב?
נועה בירן-דדון
מטעם סיעת הליכוד בוועדת החוץ והביטחון.
היו"ר איתן גינזבורג
כן. של מי? צריך להיות אדם.
קריאה
היה מקום לא תפוס.
נועה בירן-דדון
זהו. בדיוק.
היו"ר איתן גינזבורג
כן? מקום אחרון, כן?
קריאה
כן.
היו"ר איתן גינזבורג
אז מי בעד? ירים את ידו.
נועה בירן-דדון
פה-אחד.

הצבעה

אושר.
היו"ר איתן גינזבורג
פה-אחד. הוספת מילוי מקום אושר.
שלמה קרעי (הליכוד)
אדוני היושב-ראש, אפשר לשאול שאלה לפני שאתה סוגר את הדיון?
היו"ר איתן גינזבורג
לא.
שלמה קרעי (הליכוד)
לגבי פטור מחובת הנחה לשכר חברי הכנסת, ההצעה - - -
היו"ר איתן גינזבורג
כן. אתה יכול לשאול אותי אחרי הדיון. הדיון הסתיים. תודה רבה לכולם.
נועה בירן-דדון
רגע.
היו"ר איתן גינזבורג
סליחה, לא. סליחה, סליחה. כן, עוזי דיין.
עוזי דיין (הליכוד)
אני רק מבקש להזמין אתכם היום בשעה 13:00 להשקה של שדולת התנ"ך. עוד לא מאוחר להצטרף, למרות שיש המון חברים. יהיו הרב הראשי, כלת חידון התנ"ך העולמי, רות, ויושב-ראש הכנסת. וכולכם מוזמנים. לא תתקלו שם בסוגיות, לא הבחירות ולא התקציב, אלא בשעה של נחת.
היו"ר איתן גינזבורג
תודה רבה. הישיבה נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 10:55.

קוד המקור של הנתונים