ישיבת ועדה של הכנסת ה-23 מתאריך 17/08/2020

א. היעדר תקנים לרופאים מתמחים עולים; ב. היערכות משרד הבריאות לקליטת רופאים עולים חדשים ותושבים חוזרים

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-ושלוש

הכנסת



20
ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות
17/08/2020


מושב ראשון



פרוטוקול מס' 44
מישיבת ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות
יום שני, כ"ז באב התש"ף (17 באוגוסט 2020), שעה 10:30
סדר היום
א. היעדר תקנים לרופאים מתמחים עולים
ב. היערכות משרד הבריאות לקליטת רופאים עולים חדשים ותושבים חוזרים
נכחו
חברי הוועדה: דוד ביטן – היו"ר
מיכל וונש
יוסף טייב
טלי פלוסקוב
אנדרי קוז'ינוב
יואל רזבוזוב
מוזמנים
פרופ' שאול יציב - מנהל האגף לרישוי מקצועות הבריאות, משרד הבריאות

אורלי מלכה - מנהלת תחום כלכלה ותקציב, משרד הבריאות

שיר אברמיצקי - כלכלנית בכירה מטה חטיבת הרפואה, משרד הבריאות

דניאל פדון - רפרנט בריאות, אגף התקציבים, משרד האוצר

קלאודיה כץ - מנהלת אגף א תעסוקה, משרד העלייה והקליטה

אלה גרצן - דוברת, משרד העלייה והקליטה

אסף בכר - מנהל תחום הון אנושי, נציבות שירות המדינה

פרופ' מרק מימוני - יו"ר ועדה לקליטת עולים חדשים במע' הבריאות, ההסתדרות הרפואית בישראל

דנה פישביין - מנהלת המועצה הדתית, ההסתדרות הרפואית בישראל

ד"ר זכר רושקה - רופא

ד"ר יגור סילצקי - רופא כללי, רופא צבאי בעבר

עופר גוטמן - מ"מ מנכ"ל מסע, פרויקט מסע ישראל

רונן פוקסמן - מנהל חטיבת קשרי ממשלה ותעסוקה, ארגון 'נפש בנפש'

דבורה נחמוד רבל - רכזת פרויקטים, מועצת ארגוני עולים
ייעוץ משפטי
מרב תורג'מן
מנהלת הוועדה
שלומית אבינח
רישום פרלמנטרי
ס.ל., חבר תרגומים



א. היעדר תקנים לרופאים מתמחים עולים
ב. היערכות משרד הבריאות לקליטת רופאים עולים חדשים ותושבים חוזרים
היו"ר דוד ביטן
אני מתכבד לפתוח את הישיבה, הנושא היום היעדר תקנים להתמחות לרופאים עולים, יש גם היעדר לרופאים לא עולים, היערכות משרד הבריאות לקליטת רופאים עולים חדשים ותושבים חוזרים.

הדיון מתקיים בעקבות בקשתו של חבר הכנסת יואל רזבוזוב שפנה בעקבות פנייה של רופא בן 28 שעלה לישראל מסנט פטרסבורג ב-2017 במסגרת תוכנית הסוכנות היהודית. הרופא עשה ברוסיה התמחות בכירורגיה עבר מבחן רשמי, קיבל את רישיונו הרפואי ב-2019, התגייס לצה"ל ושירת כרופא. הרופא מונה להתמחות בכירורגיה, אך אין תקנים להתמחויות עולים. הציעו לו להתמחות בגריאטריה אך אינו מעוניין בהתמחות זו.

דוגמה זו מהווה דוגמה אחת מני רבות של עולים שעלו לישראל ממניעים ציוניים ואידיאולוגיים שלא יכולים לעשות התמחות. הכשרת רופא בישראל עולה כחצי מיליון שקל, סכום שכבר הושקע ברופאים העולים שרכשו את השכלתם בחו"ל. מדינת ישראל זקוקה למומחים אלה. רוב המומחים העולים צריכים לעשות התמחות שנמשכת בין ארבע לשש שנים ולפיכך בפועל כל עוד מתמחה לא מסיים אין כניסה של מתמחה חדש לפיכך נכון להיום ממתינים 20 רופאים לתחילת ההתמחות בפועל לאחר שעברו את כל המיונים.

מנתונים שהגיעו לוועדה לקראת הדיון עולה שנכון ל-2019 מתוך סך של 7,808 מתמחים ברפואה יש רק 636 מתמחים עולים, 8%. תחומי ההתמחות שבהם מתמחים הרופאים העולים הם תחומי התמחות נדרשים במערכת הבריאות, עיקר העבודה מתבצעת בבתי חולים ואין כמעט פרקטיקה פרטית בהם. דוגמה להתמחויות עולים, טיפול נמרץ ילדים, שבעה מומחים עולים, 88%; הרדמה 101 מתמחים, 22%; רדיולוגיה אבחנתית 44 מתמחים עולים 18%; אנטומיה פתולוגית 28 מתמחים עולים 32%; רפואה גרעינית תשעה מתמחים. מה הם בודקים ברפואה גרעינית?
קריאה
לוחמים בסרטן.
היו"ר דוד ביטן
אבל אין לנו בעיות גרעין, מה הבעיה? אנחנו לא ברוסיה. נתוני משרד הבריאות מתוך סטטוס רופאים בגילאי עבודה, בגיל 67 כולל, מתוך 13,275 בוגרי הארץ 8,284 מומחים, 62% ו-5,001 לא מומחים, 38%. מתוך 9,482 עולים בוגרי חו"ל 5,295 מומחים, 56% ו-4,187, 44%, הם לא מומחים. מנתוני משרד הקליטה בשלוש השנים האחרונות עלו 741 לישראל עולים רופאים שנמצאים בתקן, למל"מ, לא מומחה ולא מתמחה. מה זה, המצאה שלך?
אנדרי קוז'ינוב (יש עתיד-תל"ם)
לא, זה רשמי. זה סטטוס רשמי.
טלי פלוסקוב (הליכוד)
הנה, הם מפרטים, למל"מ, לא מומחה, לא מתמחה.
היו"ר דוד ביטן
הרופאים עובדים בשכר עבודה נמוך ללא אפשרות קידום והתפתחות מקצועית. משרד העלייה והקליטה יחד עם משרד הבריאות מפעיל תוכנית מיוחדת להתמחות עולים לפיה מוקצים 70 תקנים להתמחות עולים. במספר הרופאים בתהליך הסדרת מומחיות מול המועצה המדעית קיימת ירידה משנת 2014, 77 מומחים ו-31 בשנת 2019.

בדיון הכי חשוב לשמוע איך משרדי משרד הבריאות והעלייה והקליטה והאוצר נערכים להתמודד עם המחסור בתקנים לעובדים בעידן ההתעניינות בעלייה שצפויה בתקופה הקרובה.

לפני שאני מעביר לך את השרביט אני רק רוצה לעדכן, קודם כל מבחינת המשבר שהיה לנו עם משרד החוץ הנושא טופל והבעיה עם האוצר, שהם טענו, משרד החוץ אמר שהם מתנצלים, שהם כן מוכנים לקבל את הסיוע, אין שום בעיה. משרד האוצר טען שיש בעיה מהבחינה הזאת שכדי לעשות צוות בישראל אתם צריכים אנשים שיש להם - - -
שלומית אבינח
תסביר להם את הכול, על מה אתה מדבר.
היו"ר דוד ביטן
חברי הכנסת יודעים, אני מעדכן את חברי הכנסת, לא את הפרוטוקול.
מיכל וונש (כחול לבן)
האפוסטיל.
היו"ר דוד ביטן
לא רק האפוסטיל, באופן כללי, שהם צריכים איזה שהיא מומחיות ואז לקלוט את האנשים האלה ולעשות להם קורס זה מעל חצי שנה. אז מה שסיכמתי באוצר, שהתקציב יעמוד לרשותם, האוצר ידבר עם מנכ"ל משרד החוץ על מנת לראות, יש להם תמיד משרות שהן לא פעילות, הם פעילים, הם מקבלים משכורת, אבל הם לא מתפקדים כמעט. אלה יועברו לנציגויות שצריכים אותם בחו"ל, רק האוצר יוסיף תקציב לצורך השהות שלהם בחו"ל וכו'. אמרתי לו שיסגור עם המנכ"ל, שיסגרו ביניהם, מבחינתי זה בסדר, אין לי בעיה. אני לא חייב צוות בארץ, אני צריך שהדברים יזוזו בחו"ל. הם יתגברו ויישבו איתם וייתנו להם את התקציב שצריכים לצורך התגבור. אז הנושא הזה הסתיים.

כמו כן, לאחר ששרת התפוצות וגם אני טיפלנו בזה אושרו 50 מיליון שקל סיוע בממשלה, סיוע לקהילות יהודיות בחו"ל. כל העניין שאני רוצה לראות גם את הסוכנות בפנים. לא יכול להיות, עכשיו יש יריבות בין הסוכנות למשרד ואז כאילו הם יקבלו את התקציב בעוד הסוכנות היא זו שיש לה את הקשרים עם הקהילות והיא יודעת את הבעיות. אז אני כן הייתי רוצה דיון בעניין הזה על מנת שנראה איך הסוכנות משתלבת בתוך העניין הזה.
מיכל וונש (כחול לבן)
כשיש צורך.
היו"ר דוד ביטן
לא מספיק רק לארגן כסף, שהוא יילך לאיפה שצריך. איפה שצריך זה הסוכנות, יש לה יכולת, מידע וקשר עם הקהילות היהודיות.
שלומית אבינח
בשבוע הבא?
היו"ר דוד ביטן
כן, כמה שיותר מהר על מנת לסיים את העניין הזה. תזמיני את הסוכנות, תזמיני מצד התפוצות ונראה איך אנחנו סוגרים את הקשר הזה ביניהם ומסיימים את העניין. יש 50 מיליון שקל, שיילכו לדברים הטובים.

זהו, אחרי שדיווחתי, אז אני מבקש ממך, כבודו, להתחיל. אני חושב שמנהלת הוועדה נתנה את ההקדמה הנכונה, לא?
יואל רזבוזוב (יש עתיד-תל"ם)
חבל על הזמן, אחת הטובות.
היו"ר דוד ביטן
אני חושב שאני צריך לתת לה לקרוא את זה. היא כתבה, היא עבדה, שתקרא. נשנה את זה.
שלומית אבינח
קלאודיה סיפקה את הנתונים.
טלי פלוסקוב (הליכוד)
זה עבודה משותפת.
היו"ר דוד ביטן
בסדר, אבל את אספת את הכול, צירפת את זה למסמך אחד.
יואל רזבוזוב (יש עתיד-תל"ם)
ככה עושים, אתה היושב ראש, אתה פותח.
טלי פלוסקוב (הליכוד)
זה עבודה משותפת, יש מי שפותח, יש מי שמקריא.
היו"ר דוד ביטן
אני יודע, אבל היא מכינה את זה, אז אולי היא תקרא את זה. אני לא מתיימר להגיד שאני יודע את הדברים האלה לבד. בבקשה, רזבוזוב.
יואל רזבוזוב (יש עתיד-תל"ם)
תודה, היושב ראש.
היו"ר דוד ביטן
מי זה הבן אדם שפנה אליך, אני יכול לדעת?
שלומית אבינח
הוא בזום, זה שני רופאים.
היו"ר דוד ביטן
הוא מ'יש עתיד'? מה הוא בדיוק?
יואל רזבוזוב (יש עתיד-תל"ם)
לא, לא קשור. קודם כל מה שאתה השווית - - -
טלי פלוסקוב (הליכוד)
גם אלינו הגיעו פניות, דוד, זה לא נושא של מקרה אחד.
היו"ר דוד ביטן
לא, אני צוחק.
טלי פלוסקוב (הליכוד)
זה מקרה מאוד נפוץ.
היו"ר דוד ביטן
תירגעי, אני יודע שהוא לא מ'יש עתיד', אין הרבה 'יש עתיד'.
יואל רזבוזוב (יש עתיד-תל"ם)
הרופאים ב'יש עתיד', אל תדאג. נתחיל ברצינות כי יש לנו כאן בעיה ואני באמת מודה לך על הדיון הזה כי זה דיון מאוד מאוד חשוב. הדוגמה שהקראת היא אחת מני רבות ואני חושב שכל חבריי כאן מקבלים את הפניות הללו מהרופאים. יש לנו עובדה מוגמרת שיש מצוקה של רופאים במדינת ישראל. כולם זועקים, כולל משרד הבריאות, משרד האוצר, כל המדינה אומרים שאין מספיק רופאים בישראל.
היו"ר דוד ביטן
אין מספיק תקנים, לא אין מספיק רופאים.
יואל רזבוזוב (יש עתיד-תל"ם)
לא, אין מספיק רופאים, אין רופאים בישראל. תמיד אומרים שהרפואה סובלת, אין מספיק רופאים. הגיעו לכאן בשלוש השנים האחרונות 741 רופאים עולים, זאת אומרת שהגיעו לכאן רופאים שהם כבר מוכנים אחרי כל המבחנים, חלקם אפילו הגיעו בתוכניות של המדינה, מוכנים להיקלט במערכת הרפואה הציבורית והמצב הוא שישנם רק 70 תקנים להתמחות ורוב אותם הרופאים שרוצים להתמחות, בפניות שאנחנו מקבלים, מגיעים למצב שהם לא מצליחים להשתלב במערכת הרפואה הציבורית כי אין להם שום אפשרות. הם לא מצליחים לעבור שום מכרז, ושלא יגידו לנו שיש מכרזים והם יכולים, הם לא יכולים, זו ההזדמנות היחידה שלהם להיקלט בארץ כרופאים מומחים. הרי בסופו של דבר אנחנו קיבלנו חומר מוגמר, חומר אנושי הטוב ביותר והמצב הוא שבסופו של דבר הם מוצאים את עצמם מיואשים, חלק אפילו, שמעתי, חוזרים לארץ המוצא.

אני חושב שהמצב הוא לא בריא, אנחנו מדינת עלייה ואנחנו כן מדברים על העדפה מתקנת. ישנם 70 תקנים, אז אם אנחנו מדברים על להוסיף, אנחנו לא מדברים על להוסיף 700 תקנים ל-741, אבל תיתנו עוד אפשרות, תיתנו עוד 50 תקנים, 70 תקנים, בשביל לתת להם את ההזדמנות. יש כאן עניין כספי. כמו שאמרתי, זה לא כסף גדול, להכשיר רופא בישראל עולה הרבה יותר כסף, זה דבר אחד.

שתיים זה העניין של התקן, זה מנציבות שירות המדינה, הנציבות צריכה לקבל החלטה. אני חושב שהנציבות לפני שבוע קיבלה באומץ רב 126 תקנים למשרדים שהמציאו, משרדים שלא קיימים, לשרים, אז כאן לתת לרופאים, לתת להם עוד 70 תקנים, אני חושב שהמדינה יכולה להרשות לעצמה במיוחד כשאנחנו נמצאים במצב של זעקת אמת שאין מספיק רופאים בישראל. זה לא קשור לקורונה, זה היה הרבה לפני הקורונה, ובזמן הקורונה אנחנו נמצאים במצב עוד יותר גרוע.
היו"ר דוד ביטן
לא, נושא הדיון הראשון זה התמחות לרופאים מומחים, זאת אומרת יש תקן לרופא, אבל אין תקן לרופא מומחה.
יואל רזבוזוב (יש עתיד-תל"ם)
כן, בשביל לעבור התמחות הם צריכים תקן לרופא.
היו"ר דוד ביטן
זה לא רק תקן לרופא, אתה מדבר על רופאים מומחים.
יואל רזבוזוב (יש עתיד-תל"ם)
אני מדבר על רופאים מומחים ויש לנו מחסור ברופאים מומחים, כל אחד יכול להעיד על כך, וישנם היום רק 70 תקנים, זה תקנים ניידים, אחד סיים את ההתמחות שלו, שלוש, ארבע, חמש, שש שנים, כמה זמן שזה לוקח, הוא יוצא ואז מישהו אחר נכנס, אבל ישנם רק 70 תקנים, זה מה שיש לנו ואנחנו רוצים להגדיל את זה.
היו"ר דוד ביטן
מה שאני מתכוון, שגם אם יגדילו את מספר התקנים לרופאים זה עדיין לא אומר שיגדילו את זה לגבי המומחים. הדרישה שלך זה לגבי המומחים.
יואל רזבוזוב (יש עתיד-תל"ם)
הדרישה שלי להגדיל את התקנים להתמחות.
שלומית אבינח
לעולים חדשים.
יואל רזבוזוב (יש עתיד-תל"ם)
מ-70 להגדיל בעוד 70 לדוגמה, בשביל שהאנשים האלה יוכלו לעשות התמחות ולהיות רופאים במדינת ישראל. זה מה שאנחנו מבקשים, רופאים מומחים במדינת ישראל. כמו שאמרתי, יש מחסור, הפניות האלה, יש שניים בזום, אבל יש מאות כאלה, אפילו לא עשרות, של אנשים שנפלו בין הכיסאות. וכמו שאמרנו, אנחנו מדינת עלייה ואנחנו צריכים לתת להם את ההזדמנות. במכרז רגיל הם לא יעברו, אנחנו יודעים את זה. תודה.
היו"ר דוד ביטן
אוקיי. מישהו מחברי הכנסת רוצה להגיד משהו?
אנדרי קוז'ינוב (יש עתיד-תל"ם)
בקצרה, כן. בהמשך לדברי חבר הכנסת רזבוזוב, כמובן הדרישות הצודקות, הנתונים מעידים שיש פה בעיה מערכתית כלל ישראלית, בכלל בכל מערכת הבריאות בכל הסיפור של התקנים, לא רק לעולים, גם לאלה שלמדו כאן. אני לא קורא להגמיש קריטריונים, אבל כן להוסיף תקציבים וכן כהבטחת הממשלה להשקיע במערכת הבריאות ולהקצות תקנים, אז כשמקצים את התקנים בהמשך לתקופת משבר הקורונה, אז גם לתת את הדעת לגבי רופאים עולים שיכולים להשתלב גם במסגרת הזאת, זאת ההזדמנות. ברגע שהממשלה מחליטה להוסיף תקנים ותקציבים במסגרת משבר הקורונה אז צריך לתת את הדעת איך משלבים בסיפור הזה גם את העולים.
טלי פלוסקוב (הליכוד)
אני גם משפט אחד, אדוני. אני רוצה להגיד לכם שהמדינה שלנו התברכה במספר העולים הרופאים שהגיעו ארצה אחרי העלייה של שנות ה-90. רוב הרופאים האלה כבר התבגרו ובאופן טבעי כבר יוצאים מהמעגל ואני לא רואה איך אנחנו משלימים את מספר הרופאים שיוצאים ממערכת הבריאות. אני נחשפתי למקרה קצת דומה, רופא שהגיע לארץ עם ניסיון של 20 שנה בעבודה כרופא מומחה, לא מצליח לקבל כאן רישיון לעבוד ועובד כעוזר רופא עד היום. גם פה לפי דעתי אנחנו צריכים לחשוב על המנגנון איך אנחנו לוקחים בחשבון גם את הנושא של הניסיון שהרופאים מביאים איתם. אנחנו יודעים כמה כסף המדינה חוסכת בכך שאנשים מגיעים לכאן כבר עם תואר של רופא. אז צריך לחשוב איך אנחנו כמה שיותר מהר מזרימים אותם או מכניסים אותם לתוך המערכות שלנו כדי שיוכלו לתת את המענה.
מיכל וונש (כחול לבן)
אדוני היושב ראש, אני רוצה בצורה קצת יותר פרקטית, כמובן כל מה שנאמר פה חשוב, אבל יש, ואולי חלק מהגורמים שנמצאים פה יענו לנו על זה, יש היום אולפן שעוסק ספציפית במונחים הרפואיים שלהם זקוקים העולים האלה. אנחנו כל הזמן מדברים על השתלבות ועל הכרח להסיר חסמים, קודם כל האולפן הזה יכול להתחיל להתקיים עוד כשהם בארצות המוצא, חבל לא לנצל את הזמן שהם בתהליך העלייה, אנחנו יודעים שהם רופאים, אנחנו יודעים שהם צריכים ללמוד את המושגים הרפואיים בעברית וכו'.

כל הנושא של התשלום לזה, אפשר למצוא לזה פתרון, אם הם לא עולים או מה שלא יהיה. אבל קודם כל צריך לאפשר את האולפן הזה אולי כבר בארצות המוצא. שנית, הוא צריך להיות ארוך יותר, כיוון שבפועל הוא לא מספיק, זה מה שאני מבינה מהשטח, הוא לא מספיק כדי להבטיח השתלבות מיטבית.

בנוסף אני חושבת שאנחנו נתקלים פה בעוד איזה שהוא נושא שעולה שוב ושוב וזה ההכרה בתארים השונים שאנחנו לא מבינים את החשיבות שלהם. במקום שהאיגודים יתנגדו, מכל מיני כיוונים או כל קבוצות הרופאים השונות יתנגדו להכיר בתארים האחרים שמגיעים מחו"ל, הפוך, אנחנו אמורים להגיד שפה יש גם למערכת מה ללמוד, גם לחולים הישראלים יש מה להרוויח ולהכיר בזה בצורה הרבה יותר משמעותית. בסופו של דבר צריך לקבל את זה שמה שמגיע משאר העולם, בטח ממדינות העולם המערביות, כנראה מעיד על קדמה ולא על הליכה אחורה ואנחנו פשוט לא נותנים על זה מספיק את הדעת, זה עולה שוב ושוב ההכרה בתארים. תודה, אדוני היושב ראש.
טלי פלוסקוב (הליכוד)
צריך לשמוע אותם, את החוויות שהם עוברים, עם מה הם מתמודדים.
היו"ר דוד ביטן
שנייה, נשמע רגע קצר, כך שהרופאים יוכלו להתייחס גם לזה. אני רוצה להבין, אתם יכולים להקצות משרות רק לעולים או באופן כללי אתם יכולים להקצות לרופאים מומחים ואז כולם יכולים להיכנס לזה? אתם לא יכולים להקצות רק לעולים, נכון?
יואל רזבוזוב (יש עתיד-תל"ם)
בטח שהם יכולים, העדפה מתקנת. עשינו דיונים על כך שבמשרדים ממשלתיים - - -
היו"ר דוד ביטן
לא, אבל, יואל, אין החלטת ממשלה על העדפה, אין.
טלי פלוסקוב (הליכוד)
אנחנו עשינו אז 8%. אתה היית יושב ראש הקואליציה ועזרת לנו להעביר החלטה, אני זוכרת, לגבי מספר העולים, 8% מהנציגים של העולים חייבים לעבוד במגזר הציבורי.
היו"ר דוד ביטן
זה היה החלטה, לא חוק. אין החלטת ממשלה גם.
טלי פלוסקוב (הליכוד)
אני לא זוכרת, צריך לבדוק.
היו"ר דוד ביטן
אני לא יודע מה זה היה. בטח לא 8%, זה בטוח.
שיר אברמיצקי
אני אתן את הרקע וד"ר ורד עזרא, שהיא ראש חטיבת הרפואה, אמורה גם להיות בזום אז היא אולי תוכל אחר כך להרחיב את היריעה.
שלומית אבינח
אמרו שד"ר ורד עזרא לא עולה, את יודעת אחרת?
שיר אברמיצקי
היא אמורה להיות בזום.
היו"ר דוד ביטן
מה התפקיד שלך?
שיר אברמיצקי
אני כלכלנית במטה של ד"ר ורד עזרא, ד"ר ורד עזרא היא ראש חטיבת הרפואה. התוכנית של תקני רופאים עולים - - -
היו"ר דוד ביטן
מכל משרד הבריאות שלחו לנו כלכלנית ולא רופאה?
שיר אברמיצקי
היה לנו מנכ"ל כזה, כמו שאתה יודע.
היו"ר דוד ביטן
טוב.
שיר אברמיצקי
אז התוכנית של רופאים עולים בעצם יושבת בחטיבת הרפואה בשיתוף פעולה עם קלאודיה והצוות שלה. זו תוכנית שהיו בה 50 תקנים, נוספו עוד 20, אז עכשיו אנחנו מדברים על 70 תקנים שמאוישים כולם ועוד רשימת המתנה, למיטב ידיעתנו, של 20 ממתינים, 20 רופאים שממתינים לשיבוץ, ממתינים לתקן.
היו"ר דוד ביטן
עולים?
שיר אברמיצקי
כן, כל הכותרת הזאת של 20 תקנים זה רופאים - - -
היו"ר דוד ביטן
אתם רשאים להגיד שמתוך 500 משרות חדשות, סתם לדוגמה, 100 מתוכם יהיו לעולים?
שיר אברמיצקי
לא, אנחנו רשאים להגיד ש-70 תקנים נכון לעכשיו, ויש לנו בקשה פתוחה שמקודמת בימים אלה מול משרד האוצר ל-20 נוספים. 70 תקנים הם תקני רופאים עולים. זה בשיטת המיטה החמה, ברגע שמסתיימת תקופת ההתמחות של אותו רופא התקן מתפנה ומאויש על ידי מתמחה אחר.
היו"ר דוד ביטן
אז זה רק פעם בשש שנים?
שיר אברמיצקי
לא, לאו דווקא, בגלל שחלק מגיעים כבר עם התמחות חלקית ואז הם צריכים רק השלמה של שנתיים, למשל.
היו"ר דוד ביטן
למה אתם לא יכולים להעלות את המספר הזה?
שיר אברמיצקי
אנחנו נמצאים בשיח - - -
היו"ר דוד ביטן
עם האוצר?
שיר אברמיצקי
נכון, כדי להגדיל. אנחנו כן רואים בזה ערך.
היו"ר דוד ביטן
כמה לדעתכם צריכים להגדיל את המספר של המתמחים כדי שזה ייתן מענה לעולים?
שיר אברמיצקי
אז זו שאלה שמשרד הקליטה צריך אולי לתת עליה את התשובה, אני רק אגיד שכחלק ממאמצי הקורונה המשרד קיבל, כמו שאתם יודעים, 600 תקנים נוספים שיאוישו בכמה פעימות.
היו"ר דוד ביטן
אז תיתנו מזה חלק לעולים.
שיר אברמיצקי
חלק מהתקנים יהיו גם לרופאים עולים.
היו"ר דוד ביטן
מתי נדע?
שיר אברמיצקי
הם לא צבועים, הם לא תקנים צבועים, אבל הם כן תקנים שהולכים למחלקות הפנימיות, לטיפול נמרץ, לרפואה דחופה.
היו"ר דוד ביטן
לא, אם לא תצבעו אותם אז העולים לא יקבלו. את יודעת את זה.
שיר אברמיצקי
לא, אני אומרת שברשימת הממתינים - - -
טלי פלוסקוב (הליכוד)
אבל יש לנו רופאים בכלל?
שיר אברמיצקי
ברשימת הממתינים של הרופאים העולים יש לנו את המקצועות האלה, אנחנו יודעים שחסרה - - -
היו"ר דוד ביטן
לא, אני רוצה תשובה מדויקת.
יואל רזבוזוב (יש עתיד-תל"ם)
אבל אם יש 600 רופאים בשלוש השנים האחרונות, איך רק 20 האלה? הם לא הספיקו לסיים עדיין את השלבים המוקדמים יותר?
שיר אברמיצקי
לדעתי המספר שאתה מציין הוא כולל גם רופאים מומחים, הוא כולל את כלל הרופאים, את כלל האנשים עם תעודות רופא, אנחנו מדברים בתוכנית של ה-70 - - -
היו"ר דוד ביטן
בואו נגדיר את זה, 600 קיבלתם, נכון? 600 קיבלתם כבר.
יואל רזבוזוב (יש עתיד-תל"ם)
לא, למה 600? 70.
היו"ר דוד ביטן
לא, 600 תקנים חדשים. בגלל הקורונה קיבלו, כמה מתוכם הולכים לעולים?
שיר אברמיצקי
לא, אין תקנים צבועים.
טלי פלוסקוב (הליכוד)
אבל יש בכלל רופאים? יש לנו רופאים שמחכים בתור כדי להיכנס?
שלומית אבינח
היא אומרת 20.
יואל רזבוזוב (יש עתיד-תל"ם)
רשימת המתנה.
טלי פלוסקוב (הליכוד)
לא עולים, אני בכלל אומרת.
שיר אברמיצקי
כן, יש.
היו"ר דוד ביטן
כן, בטח שיש, אחרת מה היו עושים? היו מביאים אותם מחו"ל?
שלומית אבינח
20 רק מחכים שיסיימו.
היו"ר דוד ביטן
לא, זה לא מקובל עליי. אנחנו צריכים לדעת מתוך ה-600 כמה אתם מקצים לעולים?
טלי פלוסקוב (הליכוד)
נכון, זו השאלה.
היו"ר דוד ביטן
אני מאוד מצטער, אי אפשר לשים אותם בפול הכולל. אם לא הייתה לכם סמכות להקצות לעולים אני מבין, מכיוון שיש לכם סמכות כזאת, אז תקצו.
מיכל וונש (כחול לבן)
זה הפתרון, אדוני היושב ראש.
היו"ר דוד ביטן
תקצו, תגידו לי מתוך ה-600 80 משרות יהיו לעולים, אז אני יודע שיש לנו פתרון ל-80 עולים ואז זה פותר לנו את כל הבעיה.
טלי פלוסקוב (הליכוד)
אף אחד לא יתנגד לדבר הזה.
היו"ר דוד ביטן
לפי הנתונים שאת הבאת לנו 80 משרות פותר לנו הכול. כרגע, עוד שנתיים תהיה עוד פעם בעיה, נדון בעוד שנתיים, ויהיו אנשים אחרים, אנחנו לא נשב פה.
שיר אברמיצקי
סוגיית ההקצאה היא מורכבת - - -
היו"ר דוד ביטן
מי אחראי לתת לנו תשובה על זה?
שיר אברמיצקי
אז אני רק אשלים את התשובה, שתהיה לכם את התמונה המלאה. ההקצאה של תקני הקורונה ניתנה למקצועות שבעצם צריכים תגבור, שזה הפנימיות - - -
היו"ר דוד ביטן
הבנתי, מה, אין פנימאים?
טלי פלוסקוב (הליכוד)
זה בדיוק מה שאני שואלת, אז אין רופאים.
שיר אברמיצקי
לא, אני רק אומרת שזה לא יעזור לעולה רופא שנגיד רוצה - - -
מיכל וונש (כחול לבן)
אבל לרופא עולה שהוא פנימאי זה כן יעזור. זה הכול. כמובן שלא מבקשים לשנות את הצורך.
היו"ר דוד ביטן
כל ה-700 משרות האלה הולכים רק למומחים? יש לך 700 מומחים? לא, הולכים לרופאים שמתמחים לפנימית, אז תיתני גם להתמחות לפנימית.
שיר אברמיצקי
יש בקשה עומדת ל-20 תקנים נוספים שלהבנתנו זו כרגע רשימת ההמתנה.
היו"ר דוד ביטן
הנה, יש לי את המקצועות.
שיר אברמיצקי
והיא תיתן את המענה לאותם מתמחים בכלל המקצועות. זה היתרון של התקנים של ה - - -
היו"ר דוד ביטן
רבותיי, תסתכלו רגע, רק רגע, לאט לאט. המקצועות הנדרשים זה הרדמה, טיפול נמרץ, טיפול נמרץ ילדים, המטולוגיה, ילדים, פנימית, גריאטריה. גריאטריה בטוח יש, ההוא לא רצה להתמחות בזה.
יואל רזבוזוב (יש עתיד-תל"ם)
לאורתופד להתמחות בגריאטריה - - -
טלי פלוסקוב (הליכוד)
רק עולים עובדים בגריאטריה.
היו"ר דוד ביטן
כירורגיית ילדים, כירורגיית כלי דם. כל התפקידים האלה אין שום בעיה לתת גם לעולים. אני לא רואה פה משהו מיוחד שכביכול אי אפשר לתת.
יואל רזבוזוב (יש עתיד-תל"ם)
שיר, מה אתם יכולים לעשות בשביל לקבל את התקנים האלה?
שיר אברמיצקי
מה זאת אומרת?
יואל רזבוזוב (יש עתיד-תל"ם)
אנחנו כחברי ועדה, מה אנחנו יכולים לעשות? אנחנו רוצים את התקנים לאותם האנשים שעומדים בתור, 20 אנשים.
היו"ר דוד ביטן
עולים. לא, יש את ה-20 בתור להתמחות, אבל יש לך עוד כאלה שעומדים בתור להיות רופא. תקן של רופא, עזוב התמחות כרגע.
טלי פלוסקוב (הליכוד)
מי יכול לקבל החלטה כזאת ברמת המדיניות?
שיר אברמיצקי
מי שמוביל את נושא התקנים אצלנו זה אגף תכנון תקצוב ותמחור, אם נציג שלו נמצא בזום אולי הם יכולים לענות.
היו"ר דוד ביטן
בסדר, שיבוא להגיד לנו, אנחנו רוצים - - -
שיר אברמיצקי
הם קבעו את סוגיית התקנים - - -
היו"ר דוד ביטן
רבותיי, לא יעזור לכם כלום. 600 משרות זה הרבה מאוד, מתוכם אפשר להקצות משהו לעולים.
מיכל וונש (כחול לבן)
צריך. אנחנו גם בפני גל עלייה. אנחנו לא יכולים להישאר אדישים לזה שיש פה גל עלייה שצפוי.
טלי פלוסקוב (הליכוד)
אנחנו צריכים להבין רק דבר אחד, אם האנשים האלה לא מוצאים מקום עבודה עם כבוד הם פשוט עוזבים את הארץ ואנחנו מפסידים פה - - -
היו"ר דוד ביטן
אבל אין סיבה שלא. אנחנו כבר פתרנו את הבעיה, את לא קולטת?
טלי פלוסקוב (הליכוד)
לא, אבל הנה, אתה מדבר על אחוז עולים ש - - -
היו"ר דוד ביטן
לא, הבעיה נפתרה. הם קיבלו כבר מהאוצר 600 משרות, מתוכם שיקצו לעולים. אני לא רוצה לעשות דיון של צריך או לא צריך, זה הכול. זה הסיפור.
יואל רזבוזוב (יש עתיד-תל"ם)
בואו נשמע את קלאודיה.
היו"ר דוד ביטן
הבעיה פתורה. מבחינתי היא פתורה, רק תגידו לי כמה אתם מקצים לעולים וזה הכול. המלחמה עכשיו רק על זה.
יואל רזבוזוב (יש עתיד-תל"ם)
אבל קלאודיה יודעת את המאבקים.
היו"ר דוד ביטן
אני קלטתי את הבעיה כבר מההתחלה.
יואל רזבוזוב (יש עתיד-תל"ם)
דוד, בוא נשמע, היא תגיד לנו על המאבקים, היא תכוון אותנו.
היו"ר דוד ביטן
לא צריך, לא צריך, לא צריך דיון. נגמר הדיון.
יואל רזבוזוב (יש עתיד-תל"ם)
מה זה נגמר הדיון?
היו"ר דוד ביטן
נגמר הדיון. אני לא עושה דיוני סרק. אנחנו לא שומעים אנשים כדי ללכת להיבחן על מה שהם אומרים, אנחנו לא עושים בוחן, אני רוצה תשובה. תוך כמה זמן אתם נותנים לי תשובה כמה מה-600 משרות עוברים לעולים, בבקשה. תני לי עכשיו זמן.
שיר אברמיצקי
אני עוד פעם - - -
היו"ר דוד ביטן
לא, תני לי זמן. עצרי, לכי תבררי בטלפון ותחזרי אליי.
שיר אברמיצקי
יש לנו נציג - - -
היו"ר דוד ביטן
לכי תבררי בטלפון. אני נותן לך כמה זמן, אני לא אומר לך עכשיו.
שיר אברמיצקי
אבל התשובה אולי בזום.
היו"ר דוד ביטן
לא, לא רוצה תשובה בזום. קודם כל אני עוצר את הישיבה. רבותיי, הפסקה חמש דקות, לכי תבררי את זה. לא רוצה לשמוע אף אחד עכשיו, הפסקה חמש דקות. זה הכול.


(הישיבה נפסקה בשעה 11:00 ונתחדשה בשעה 11:05.)
שיר אברמיצקי
דיברתי עם אגף התקציבים שלנו, הם יבדקו מול האוצר את האפשרות של צביעת תקנים.
שלומית אבינח
האוצר כאן.
היו"ר דוד ביטן
אבל אתם צובעים תקנים, בלי קשר.
שיר אברמיצקי
לא, אנחנו לא צובעים.
היו"ר דוד ביטן
כמה זמן? מתי? בשבוע הבא אני עושה ישיבה, זה בסדר? אז הנה אני אומר לך לו"ז.
יואל רזבוזוב (יש עתיד-תל"ם)
בוא עכשיו ננסה להעלות את האוצר.
היו"ר דוד ביטן
נעלה את האוצר, אבל בלי קשר ישיבה בשבוע הבא על הנושא הזה, אני רוצה לגמור את זה. זה הכול.
שיר אברמיצקי
רק להגיד שלפני הקורונה הם צבועים לפי מקצועות, זאת אומרת יש תעדוף של מקצוע על פני עולים.
היו"ר דוד ביטן
אין בעיה. אין שום בעיה. קודם כל תביאו לנו את התקנים, אחר כך נתווכח איתכם על דברים אחרים.
שיר אברמיצקי
לעניין התקנים נמצאת איתנו אורלי מלכה שהיא הובילה את הנושא מול האוצר, אז היא תוכל אולי לתת קצת יותר פירוט לגבי מה המתווה.
היו"ר דוד ביטן
זאת אומרת נקבל תשובה?
שלומית אבינח
הנה אורלי מלכה ממשרד הבריאות. וגם יש לך את האוצר פה.
היו"ר דוד ביטן
נו, כמה תקנים את מביאה לי מה-600 לעולים?
אורלי מלכה
בעיקרון ה-600 תקנים שניתנו ניתנו לתקופת הקורונה, מדובר בתקנים זמניים בלבד, לא מדובר בתקנים קבועים. אותם תקנים, רובם כבר הוקצו בחודש מרץ וחלקם כבר אוישו והתקנים שעכשיו ניתנו, ההשלמה של ה-200 יועדו ספציפית לצרכים שעלו בקורונה וכהיערכות לחורף. כמובן שאין מניעה שכל רופא שיודע לתת את המענה באותם צרכים ספציפיים יוכל להיקלט.
היו"ר דוד ביטן
אז אני אומר לך, חלק מהתקנים האלה צריכים לבוא לעולים. ככה זה היה תמיד, ואל תספרו לי עכשיו על הקורונה.
מיכל וונש (כחול לבן)
ואדוני היושב ראש, הקורונה היא גם הזדמנות. אני רוצה להגיד שאם זאת הדרך שאנחנו נכניס את התקנים לעולים באופן קבוע ודרך הקורונה גם נעשה את השינוי שצריך לקרות אז צריך להסתכל גם על זה. זה שעכשיו סביב הקורונה, אם זה השינוי שדרוש באופן כללי וזאת ההזדמנות לעשות את זה אז נעשה את זה בהזדמנות הזאת, אבל שלא יבטלו את זה בסוף הקורונה. את התקנים.
היו"ר דוד ביטן
איזה יבטלו? נראה לך? משהו אפשר לבטל בישראל? ברגע שהם עובדים כבר אי אפשר להוציא אותם.
אורלי מלכה
בגלל שהתקנים הללו הם תקנים זמניים אז יכול להיות שפחות - - -
היו"ר דוד ביטן
טוב, אני מאוד מצטער. תקשיבי, עם כל הכבוד למשרד הבריאות, הכול טוב ויפה, אולי בקורונה אתם קובעים, בתקנים אתם לא קובעים לבד. אני רוצה בתוך שבוע, נעשה פה דיון, אני רוצה תשובה מדויקת כמה תקנים אתם נותנים לעולים חדשים מתוך ה-600 ותוך כמה זמן הם נקלטים בעבודה. זה מה שאני רוצה. תעבירי אותי לאוצר.
דניאל פדון
כן, אני פה. שלום.
היו"ר דוד ביטן
אני לא מבין איך מתוך ה-600 לא נותנים אחד לעולים? בושה וחרפה. אתה הרפרנט של איזה משרד?
שלומית אבינח
בריאות. לא שומעים אותך.
דניאל פדון
אני פה.
היו"ר דוד ביטן
קודם כל כל הכבוד שנתתם 600 תקנים, באמת כל הכבוד.
דניאל פדון
אני רק רוצה לחדד, נתנו 800 למעשה.
היו"ר דוד ביטן
אנחנו רוצים שמתוך ה-600 או ה-800 יהיה שריון חלקי לעולים חדשים כמו שתמיד היה, אין שום סיבה שבגלל הקורונה יגידו ש - - -
דניאל פדון
אני לא שומע, סליחה.
היו"ר דוד ביטן
יש רופאים בקרב העולים לא פחות טובים, רק אין להם תקנים, לא להתמחות ולא לזה. אנחנו מבקשים את העזרה של האוצר, הרי לאוצר זה לא משנה, נכון? הוא נותן את התקנים, נותן את התקציב, אנחנו מבקשים מכם סיוע במובן הזה שאתם תגידו למשרד הבריאות שיצבעו חלק מזה לעולים חדשים.
דניאל פדון
לנו אין התנגדות שחלק מהעולים יופנו לעולים חדשים. אם תיפתר עוד בעיה הרי זה משובח.
היו"ר דוד ביטן
בעוד שבוע אנחנו מקיימים דיון נוסף. אני מבקש מכם לדאוג שהבריאות יעשו את זה. רשמנו, אין להם התנגדות לזה, רק צריך לדאוג שהבריאות יעשו את זה. באמת, התחכום הזה של משרד הבריאות לבוא ולהגיד שזה רק בשביל הקורונה. תגידי לי מה, רופא שלמד בארצות הברית לא יכול לעבוד בישראל בתקופת הקורונה?
שיר אברמיצקי
אבל אם הוועדה יכולה לבקש ממשרד האוצר בקשות אולי לבקש להגדיל את מכסת הרופאים העולים. כי אם אתה צובע תקנים מתוך תקני הקורונה למעשה אתה מגביל גם מומחים.
היו"ר דוד ביטן
אין בעיה, תעלי אותו חזרה.
שיר אברמיצקי
אוקיי, אז בואו נבקש להרחיב, שזה כבר בקשה שמשרד הבריאות - - -
היו"ר דוד ביטן
שיגדילו בגלל הקורונה את המכסה. בסדר.
שיר אברמיצקי
שזה בקשה שכבר משרד הקליטה מקדם. זה כבר נמצא שם.
היו"ר דוד ביטן
אין בעיה. מה שאומרים לי פה, יש הרי מכסה של 70 תקנים לעולים חדשים, מכיוון שפה הוספתם משרות בגלל הקורונה, אתם צריכים להגדיל את המכסה הזאת כדי שהם ישתלבו.
דניאל פדון
חבר הכנסת, קודם כל נתנו כבר במרץ 200 תקנים לרופאים תחומיים, זה מה שקראו לו קודם לכן בוועדה למל"מים. מתוכם להבנתנו אישרו משהו כמו 20. אין שום מניעה לאייש אותם במלואם, וגם ה-600 להבנתנו רחוקים מאוד מאיוש חלקי אפילו של התקנים האלה.
היו"ר דוד ביטן
אבל מתוך ה-800 משרות - - -
דניאל פדון
אנחנו לא רואים סיבה, אנחנו לא מאמינים שמשרד הבריאות יצליח למצוא 600 רופאים שככה מסתובבים ולא מועסקים.
היו"ר דוד ביטן
הכול טוב ויפה, מה שעשיתם בעבר עשיתם. עכשיו הוספתם 800 תקנים למשרד הבריאות בגלל הקורונה. אז יש היגיון רב בטענה שאתם צריכים גם להקצות מזה חלק לעולים החדשים. פה אומרים לי במשרד הבריאות שאם לא תעשו את זה אז הם לא יוכלו להגדיל את המכסה לעולים החדשים. לכם זה באמת לא צריך לשנות, אתם נותנים תקנים לרופא, לא אם זה רופא עולה או לא רופא עולה, אבל על מנת שהם יוכלו לקבל עולים אתם צריכים להגדיל את התקנים הצבועים, התקנים שמיועדים לעולים. אז אני מבקש ממך להסתכל על זה בצורה חיובית, לדבר עם הבריאות ובעוד שבוע כשנעשה ישיבת המשך יהיו לנו כבר תשובות בעניין הזה.
דניאל פדון
אין לי בעיה כמובן לדבר איתם, אבל חשוב להגיד, התקנים האלה לא אוישו, לא קרובים לאיוש, אנחנו לא רואים שום סיבה להגדיל משהו שעדיין לא מוצה אפילו בחלקו הקטן.
היו"ר דוד ביטן
יש לך תקנים לא מאוישים, אין מספיק רופאים שיאיישו אותם, אבל יש מהצד השני רופאים עולים שמחכים וממתינים להיכנס.
מיכל וונש (כחול לבן)
זה ממש לא הגיוני, אני לא מבינה את הטיעון.
דניאל פדון
בסדר גמור. אתם מוזמנים ל - - -
מיכל וונש (כחול לבן)
אדוני היושב ראש, זה צריך להיות המינימום, המכסה צריכה להיות המינימום.
דניאל פדון
אין הרבה שנים שבמשרד הבריאות קיבלו כל כך הרבה תקנים. אם הם לא מוכנים להקצות מהתקנים האלה לרופאים עולים זאת – אין שום מניעה.
אורלי מלכה
אין לנו שום התנגדות להקצות את התקנים האלה גם לתקנים עולים. אדוני היושב ראש, אם אפשר להגיד - - -
יואל רזבוזוב (יש עתיד-תל"ם)
רגע, לא מצליחים להבין מה הם אומרים.
היו"ר דוד ביטן
כל אחד מעביר את זה לשני. לא יעזור לנו ככה לנהל את זה.
מיכל וונש (כחול לבן)
כן, הם צריכים לדבר ביניהם.
היו"ר דוד ביטן
גם ככה הוא אומר שלא איישו את התקנים, אנחנו מבקשים, ושהאוצר יסכים לזה שחלק מהמשרות החדשות יוקצו לעולים חדשים. אתם תגידו לנו בישיבה הבאה כמה משרות ואז נוכל לפתור את הבעיה של אלה שממתינים היום. בעוד שנה, שנה וחצי, תהיה לנו עוד בעיה נדון בזה. כרגע יש המתנה, אפשר לפתור את זה בדרך הזאת.
יוסף טייב (ש"ס)
השאלה, אדוני היושב ראש, מה הסיבה שהתקנים האלה לא מאוישים?
היו"ר דוד ביטן
לא יודע, כנראה לוקח זמן לקלוט אנשים.
יוסף טייב (ש"ס)
לא, השאלה אם הם טוענים שאין רופאים או שיש סיבות אחרות.
אורלי מלכה
התקנים, רוב התקנים הללו הוקצו לפני כשבועיים בלבד למערכת, זה תהליך שלוקח זמן, מה גם שבאמת החלטת המל"ל להקצאת אותם התקנים ייעדה אותם ספציפית לטובת היערכות לקורונה ולחורף. כמובן שככל שיש רופאים עולים שיכולים לאייש את אותם התקנים משרד הבריאות ישמח לקלוט את העולים על אותם התקנים. ככל שגם אנחנו נוכל לצבוע כמות תקנים ואפשר יהיה לתעדף עולים אני לא חושבת שתהיה עם זה איזו שהיא בעיה. אני רק מזכירה שוב, התקנים הללו הם תקנים זמניים, הם תקנים שהאישור שניתן למשרד הבריאות על ידי משרד האוצר מוקצה אך ורק עד אמצע השנה הבאה. זה לא פתרון ארוך טווח כמו 70 התקנים הקיימים.
קלאודיה כץ
אבל רק לחדד שאלה שממתינים ממתינים להתמחות.
היו"ר דוד ביטן
הבנו, גם זה וגם זה. כל הרופאים, עולים חדשים שרוצים לעבוד, אני מבקש, תני את זה אליה כדי שהם יצרו קשר אישי עם אחד אחד. בשבוע הבא אני מבקש דיון עם תשובות של המערכת, תשובות, לא 'אני צריכה לברר ואני צריכה לבדוק', אין דבר כזה לבדוק. בסדר? תודה.
יואל רזבוזוב (יש עתיד-תל"ם)
אז מה סוכם?
היו"ר דוד ביטן
סוכם שבעוד שבוע נעשה ישיבה. עד אז שיביאו לי, את תביאי לה את כל השמות. אנחנו צריכים להילחם על דבר פשוט.
יואל רזבוזוב (יש עתיד-תל"ם)
רגע, אנחנו מבקשים שיצבעו לנו תקנים לעולים חדשים ואתם צריכים לבוא עם המספר.
היו"ר דוד ביטן
לא, אם יש להם פתרון לכל מי שממתין אז אין בעיה. המספר יהיה לפי ההמתנה.
יואל רזבוזוב (יש עתיד-תל"ם)
אז הם יעבדו ביחד עם משרד הקליטה על כל תקן, בסדר? כן? תודה.
היו"ר דוד ביטן
טוב, הישיבה נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 11:15.

קוד המקור של הנתונים