ישיבת ועדה של הכנסת ה-23 מתאריך 12/08/2020

השוואת תנאי משרתי השירות הלאומי האזרחי לתנאי החיילים הבודדים

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-ושלוש

הכנסת



43
ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות
12/08/2020



מושב ראשון



פרוטוקול מס' 43
מישיבת ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות
יום רביעי, כ"ב באב התש"ף (12 באוגוסט 2020), שעה 9:30
סדר היום
השוואת תנאי משרתי השירות הלאומי האזרחי לתנאי החיילים הבודדים
נכחו
חברי הוועדה: דוד ביטן – היו"ר
מיכל וונש
יוסף טייב
יואל רזבוזוב
חברי הכנסת
אופיר סופר
מוזמנים
רועי חן - אגף התקציבים, משרד האוצר

ד"ר אילה אליהו - מרכז המחקר והמידע של הכנסת

ראובן פינסקי - מנכ"ל, רשות השירות הלאומי-אזרחי

ירון לוץ - מנכ"ל האגודה להתנדבות

מיכל וולדיגר - יו"ר בת עמי

רונן פוקסמן - מנהל חטיבת קשרי ממשלה ותעסוקה, ארגון 'נפש בנפש'

קרן ריצמן - מנהלת 'אורי' לבנות שירות לאומי בודדות, ארגון 'נפש בנפש'

נויה שפר - בת שירות לאומי בודדה, ארגון 'נפש בנפש'

טלי רונית נחמנוביץ' - בת שירות בודדה, ארגון 'נפש בנפש'
מנהלת הוועדה
שלומית אבינח
רישום פרלמנטרי
ס.ל., חבר תרגומים



השוואת תנאי משרתי השירות הלאומי האזרחי לתנאי החיילים הבודדים
היו"ר דוד ביטן
אני פותח את הישיבה. הנושא היום השוואת תנאי משרתי השירות הלאומי האזרחי לתנאי החיילים הבודדים. הדיון מתקיים ביוזמת ארגון 'נפש בנפש'. מרבית המתנדבות מארצות הברית, צרפת והיתר ממדינות נוספות. מפניות הארגון עולה כי הבנות המתנדבות מופלות לרעה לעומת החיילים הבודדים. להבדיל מחיילים בודדים בנות השירות הלאומי לא זוכות להכרה ממסדית ולהטבות שנובעות מכך כפי שמקבלים החיילים הבודדים.

רק לאחרונה פעלתי מול רשות האוכלוסין וההגירה לאשר הגעתם של הורי המתנדבות לביקור בארץ בתקופת הקורונה בדומה לאפשרות ביקורי ההורים החיילים בישראל, ואכן זה אושר על ידי הרשות.

לגבי השירות הלאומי האזרחי, מתנדבים 18,000 מתנדבים, 90% מהמתנדבים הם מתנדבות. 35% מהמתנדבים ממשיכים לשנה השנייה. בחוק לא קיימת הגדרה חוקית לבת שירות בודדה שמקנה לה הטבות כפי שקיים עבור חייל בודד. מתוך כלל המתנדבים כ-160 מתנדבות מוגדרות כעולות בודדות ללא עורף משפחתי בארץ. נכון לשנה הבאה בין 15% ל-20% מהמתנדבות העולות תמשכנה להתנדב לשנה שנייה.

לפי חוק השירות האזרחי 2017 רק אזרחי מדינת ישראל שקיבלו פטור מהשירות הצבאי יכולים להתנדב במערך השירות הלאומי אזרחי. לפני שנה הרשות הכינה תקנות שמאפשרות ליהודי התפוצות, שאינם אזרחי המדינה, להתנדב לשירות הלאומי אזרחי, התקנות טרם אושרו על ידי השר הממונה וזאת בגלל הבחירות, לא בגלל סיבה אחרת. כל פעם הייתה מערכת בחירות ולא היה שר. המתנדבים מקבלים 872 שקלים דמי כיס. ב-21 בנובמבר 2018 הוחלט בוועדת התעריף להעניק תוספת של 540 ₪, עד כה התוספת הזאת אושרה. היא כלולה בתקנות התוספת הזאת?
ראובן פינסקי
כן.
היו"ר דוד ביטן
התוספת אמורה להתווסף למתנדבות הבודדות העולות. האגודה להתנדבות, 'בת עמי', 'שלומית' ו'עמינדב' הם הגופים העיקריים שמלווים את בנות השירות. כל ארגון מעניק סיוע שונה לכל מתנדבת אצלו. אין אחידות בין הארגונים במתן ההטבות. מבין העזרה המונהגת ניתן לציין מימון מלא לקורס פסיכומטרי בצרפתית, עזרה באיתור משפחה מאמצת, סדנאות הכנה לחיים.

צריך לציין שבניגוד לחיילים הבודדים למתנדבות הבודדות אין צורך בשכירות כי המדינה שוכרת נכס שבו הן מתגוררות, לכן יש הבדלים בעניין הזה בין זה לזה.

כיום לא קיימת חובת העברת מידע בין הרשות למשרד הקליטה כפי שקיים בין משרד הקליטה לצה"ל לגבי חיילים בודדים עולים. העברת המידע חשובה מאוד ויכולה לסייע למיצוי זכויותיהן של המתנדבות הבודדות. היות שאין הגדרה בחוק לבת שירות בודדה בשחרור הבנות לא מקבלות את ההטבות ממשרד הביטחון כפי שמקבלים החיילים הבודדים. הרשות עובדת על תקנות רישום מתנדב בודד, עד כה לא קיימת הגדרה כזאת.

טוב, הבעיה ברורה, הייתי אומר. כמה יש מתנדבות בודדות מחו"ל?
ראובן פינסקי
160 כיום.
היו"ר דוד ביטן
וכמה יש מתנדבות בודדות שהן לא תושבות חו"ל?
ראובן פינסקי
אין. בגלל שעדיין אין מעמד כזה אז - - -
היו"ר דוד ביטן
אז לא עשיתם בירור? אבל הערכה.
ראובן פינסקי
הערכה, עוד כ-300-250.
היו"ר דוד ביטן
בבקשה, שאילה תציג.
אילה אליהו
שלום לכולם. אני אילה אליהו ממרכז המחקר של הכנסת. המסמך שלנו יעלה לאתר אחרי הדיון. אז כפי שאמר היושב ראש, ההגדרה של מתנדבת בודדה זה כמו הגדרה של חייל בודד, על פי ההגדרה של חייל בודד בצה"ל.
היו"ר דוד ביטן
אבל אין הגדרה כזאת. אין את זה בחוק, בתקנות או בנוהל.
אילה אליהו
נכון, אבל לפי הנהלים של הרשות, כך נמסר לי, הרשות מגדירה חיילת בודדת כמי שההורים שלה בחו"ל, או כמי שהתייתמה מהוריה, ולפי זה - - -
היו"ר דוד ביטן
ואת זה אתם מכניסים בתקנות?
ראובן פינסקי
כן, אני אקריא את ההגדרה.
אילה אליהו
לעומת זאת מי שהיא חסרת עורף, כמו חיילים חסרי עורף משפחתי, כלומר שיש לה הורים, אבל היא לא בקשר אותם, אלה לא מוגדרות כקבוצה בקרב המתנדבות. אז אם נשווה בין התנאים שאותן מתנדבות מקבלות לעומת החיילים הבודדים נראה, כפי שציינת, שחיילים בודדים מקבלים מענק של 540 ₪ בחודש, שאותו המתנדבות לא מקבלות.
יוסף טייב (ש"ס)
מענק תוספת, את מתכוונת.
אילה אליהו
כן, תוספת. והרשות, כפי שציינת, פועלת לאישור בתקנות של המענק הזה. בנוסף חיילים בודדים מקבלים מענק נוסף למזון, 150 שקל בחודש, או 400 שקל בחודש, לפי תנאי המגורים שלהם, שאותו הן גם לא מקבלות. המתנדבות הבודדות מקבלות 15 ימי חופשה מיוחדת בשנה לעומת חיילים בודדים שמקבלים 30 יום בשנה.
היו"ר דוד ביטן
על המתנדבות את מדברת?
אילה אליהו
המתנדבות מקבלות 15 ימים והחיילים מקבלים 30 ימים חופשה מיוחדת. וגם בשחרור המתנדבות הבודדות לא מקבלות תנאים זהים לחיילים בודדים מהקרן לחיילים משוחררים.
היו"ר דוד ביטן
תני לי דוגמה.
אילה אליהו
יש כל מיני הטבות, למשל במימון מיוחד של לימודים.
היו"ר דוד ביטן
שהם לא נותנים להם.
אילה אליהו
כן, או מכינות.
ראובן פינסקי
מענק של שכר דירה אחרי השחרור.
היו"ר דוד ביטן
כן, אבל יש רק הבדל אחד, שהחיילים עושים שלוש שנים והן שנה.
ראובן פינסקי
זאת לא הסיבה, כי חוק חיילים משוחררים משווה בין משרתי שירות לאומי אזרחי שהשתחררו לחיילים.
היו"ר דוד ביטן
מי שעושה שנתיים. לדעתי אתה צריך להבחין בין שנה לשנתיים, מבחינת גובה המענקים.
ראובן פינסקי
כן, זה מובחן.
אילה אליהו
אז אם מתמקדים במתנדבות הבודדות העולות, וכמו שציינתם, בעצם רוב המתנדבות הבודדות הן גם עולות, והנתונים שיש לנו הם על בודדות עולות, גם ממשרד העלייה והקליטה וגם מהרשות. משרד העלייה והקליטה מסר שהיו השנה 153 מתנדבות בודדות, כשכ-40% מהן מצרפת, 28% מארצות הברית והשאר ממדינות אחרות.

משרד הקליטה מעניק מענק נוסף למתנדבות בודדות עולות כמו לחיילים בודדים עולים של 540 שקלים בחודש, וגם משרד השיכון מעניק תמיכה של 402 שקלים לבודדות עולות כמו לחיילים בודדים עולים. וגם הן זכאיות להקפאת הזכאויות לעולים במהלך השירות מהמשרדים.

אני רק אציין עוד שבנושא סיוע נפשי העמותות של השירות הלאומי נותנות תמיכה של רכזות עבור המתנדבות. לא ברור האם לעולות יש תמיכה מיוחדת בשפות שלהן. ועוד עניין, בנושא קבלת הפטור, כדי לשרת כמתנדבות הן צריכות לקבל פטור משירות צבאי. לפעמים יש עיכובים בקבלת הפטור שמקשים עליהן בהתחלת ההתנדבות. הרשות הגיעה לסיכום עם צה"ל על מתן פטור על תנאי שאפשר יהיה להשתבץ, אבל לפעמים עדיין יש עיכובים בנושא הזה.

ציינת את הנושא של העברת מידע בין משרד הקליטה לרשות, נראה ששני הגופים מעוניינים לחזק את התקשורת ביניהם כדי שהמידע יעבור יותר טוב כדי שכל המתנדבות יקבלו את הסיוע ממשרד הקליטה.
היו"ר דוד ביטן
טוב. אחת המתנדבות רוצה להגיד משהו? תחליטו מי.
נויה שפר
כן, בוקר טוב לכולם. קוראים לי נויה שפר, עשיתי עלייה מלונדון ואני עכשיו עושה שירות לאומי במד"א. קודם כל אני רוצה להגיד תודה רבה לכם על ההזדמנות הזאת ושאתם מפנים את הזמן שלכם בשביל לעזור לנו.

כמו הרבה בנות שירות בודדות עשיתי עלייה לישראל כדי לעזור למדינה ולתרום כמה שאני יכולה ובשבילי הדרך הכי טובה לעשות את זה זה היה על ידי שירות לאומי. כשעליתי תכננתי להתגייס לצבא לפני ששקלתי שירות לאומי, כשהתחלתי להתנדב במד"א ראיתי כמה אני יכולה לתרום למדינה הזאת אז עבדתי עוד יותר קשה על העברית שלי כדי לקבל את התפקיד הזה ולמרות שידעתי שאני לא אקבל את אותם יתרונות כמו לחיילים בודדים. זה חשוב לזכור כמה היתרונות האלה עוזרים בהתחלה להתקדם עם העלייה שלנו.

טוב לי ממש כי אני יודעת כמה התפקיד הזה מתאים לי וכמה אני יכולה להבין בזה. זה היה הדבר הכי חשוב לי. שירות לאומי זאת לא אופציה קלה.
היו"ר דוד ביטן
את שנה או שנתיים?
נויה שפר
אני בשנה ראשונה עכשיו.
היו"ר דוד ביטן
ואת רוצה לעשות את השנה השנייה?
נויה שפר
כן.
היו"ר דוד ביטן
באיזה תפקיד את במד"א?
נויה שפר
חובשת. רובנו עובדות הרבה יותר שעות ממה שצריך ועושות את העבודה שאנחנו לא אמורות לעשות. זה קורה הרבה בבית חולים, זה קורה הרבה בתפקיד שלי ובבתי ספר, בכל תפקיד זה קורה, אבל אנחנו מרגישות קצת לא מוערכות, כאילו אנחנו מאחורי הקלעים בעקבות היחס שאנחנו מקבלות. בנוסף חשוב להגיד שאנחנו לא מקבלות את אותה תמיכה שמקבלים חיילים בודדים. זה בשביל כולנו, אבל למשל התייחסו אלינו כמו בת שירות אחרת שיכולות פשוט לחזור הביתה.

בזמן של פסח הם רצו לפנות את הדירות שלנו והם אמרו לנו ללכת למקום אחר, ואין לנו בית פה. זה היה כמו שהיינו כמו כל בת שירות אחרת. הרבה בנות כמוני היו צריכות להילחם כדי להישאר בדירה שלנו אפילו שלא היה לנו מקום אחר ללכת אליו. כבר היה לנו קשה עם המלחמה בקורונה ולהילחם יותר זה היה ממש קשה.

יש לי עוד יותר שאני יכולה להגיד, אבל אני לא רוצה להיכנס לזה יותר מדי, אתם מכירים את הבעיות. לסיום אני מקווה שהצלחתי להסביר לכם - - -
היו"ר דוד ביטן
כן, אבל לא אמרת את הדברים החשובים. מה את מצפה? זה לא בושה.
נויה שפר
אני אומרת שלחיילים הבודדים יש את הבית של בנג'י, יש מקומות כאלה, הם דואגים להם שיהיה להם מקום ללכת אליו כל יום, כל סוף שבוע, שיהיה להם מקום לשבת, מקום לחיות, אבל בשבילנו, אנחנו כמו כל בת שירות אחרת. הם אומרים לי שאני צריכה ללכת מהדירה שלי בזמן של פסח כי הם רוצים לחסוך חשמל, מים.
היו"ר דוד ביטן
מה זאת אומרת? את לא יכולה להישאר בדירה? זה רציני, הדבר הזה?
רונן פוקסמן
חבר הכנסת ביטן, היא עכשיו סיפרה לי שהיא צריכה לפנות את הדירה לשבועיים, למרות שהיא ממשיכה עוד שנה והיא חוזרת לאותה דירה, אבל היא צריכה לפנות את הדברים כי - - -
היו"ר דוד ביטן
אתה מודע לזה?
רונן פוקסמן
היא צריכה לפנות את הדברים כי אמרו לה שצריכים לנקות, וכנראה שיש פה גם אלמנט של חיסכון אולי בחשמל או משהו.
ראובן פינסקי
לא, לא, לא.
היו"ר דוד ביטן
אתם מודעים לעניין הזה?
ראובן פינסקי
מודעים. לפסח לא היינו מודעים.
היו"ר דוד ביטן
ודאי שהיא צריכה מקום. אם זו הדירה שלה היא צריכה להישאר שם.
ראובן פינסקי
נכון, התשובה היא - - -
טלי רונית נחמנוביץ'
אין לנו בית פה.
קרן ריצמן
אין לה בית פה, אין לה משפחה פה.
ראובן פינסקי
אני אסביר. בשבועיים האחרונים של הקיץ זה הזמן שמשפצים את כל הדירות, צריך לעשות שיפוץ, צריך - - -
היו"ר דוד ביטן
אז תנו להם אישור להיות באגודה למען החייל, מה הבעיה? במקרה כזה הם צריכים ללכת למבנים של האגודה למען החייל, מה זאת אומרת? מה, אתם צריכים לתת להם פתרון. האגודה למען החייל לא תסכים לקחת אותם?
ראובן פינסקי
לא.
היו"ר דוד ביטן
למה לא?
קרן ריצמן
לפחות להשאיר את המזוודות שלה על המיטה.
רונן פוקסמן
בדיוק, זה גם משהו, יש לה חמש מזוודות, לצורך העניין.
היו"ר דוד ביטן
מה זה משנה? הם צריכים - - -
רונן פוקסמן
זה משנה, אנחנו שכרנו - - -
היו"ר דוד ביטן
זה או זה או זה. קודם כל בוא נתחיל מזה ש - - -
ראובן פינסקי
הנושא של השכרת דירה בשבועיים האחרונים של החופש זה באחריות הגוף המוכר. אנחנו מדברים איתם, אני לא מכיר שיש אף בת שירות בודדה שנזרקה לרחוב בשבועיים האחרונים של השנה.
טלי רונית נחמנוביץ'
בגלל שאנחנו מחפשות משהו.
היו"ר דוד ביטן
לא, אבל הן מוצאות מקום.
טלי רונית נחמנוביץ'
כי אנחנו מחפשות מקום. מצטערת, אבל אני עוברת - - -
היו"ר דוד ביטן
חבר'ה, זה לא רציני.
טלי רונית נחמנוביץ'
אני עוברת דירה בפעם הרביעית.
היו"ר דוד ביטן
אתם צריכים לפתור את הבעיה הזאת. זה דבר שאתם צריכים לפתור, או להביא אישור ולסכם עם האגודה למען החייל שהם יוכלו להיות שם, זה הכי הגיוני, שבמקרה כזה הן הולכות לשם. או שאתם נותנים אישור, לא יודע מה, תנו להם דיור חלופי, לקחת מלון או משהו כזה. אחת משתיים, אין דרך אחרת.
נויה שפר
הם ביקשו ממני ללכת לחברים.
היו"ר דוד ביטן
הנושא הזה, אתה מסוגל לפתור אותו?
יוסף טייב (ש"ס)
הייתי מחדד משהו, דוד, שיהיה קו כללי, שלא יגידו להם: תחפשו ומי שלא חיפש בוא נמצא לו דירה. באופן אוטומטי בסוף שנה מעבירים אותם - - -
היו"ר דוד ביטן
אתם מסוגלים לפתור את הבעיה הזאת?
ראובן פינסקי
כן. התשובה היא כן.
היו"ר דוד ביטן
תוך כמה זמן נפתור את הבעיה הזאת?
ראובן פינסקי
זה עוד רגע, צריך לפתור את זה השבוע או בשבוע הבא.
היו"ר דוד ביטן
לא, זה לגבי השבועיים, אבל אם יש לך פסח ואומרים להם לעזוב את הדירה. למה הם צריכים לעזוב בפסח את הדירה?
ראובן פינסקי
הסיפור של פסח זה סיפור אחר. היה קורונה, שכל הדירות נסגרו.
היו"ר דוד ביטן
בגלל הקורונה? זה לא קורה בדרך כלל?
ראובן פינסקי
לא, בכל העמותות, ודיברתי עם נויה לפני. אני דיברתי אישית עם המנכ"לים של כל העמותות לוודא שלכולם יש ציוד לליל הסדר והם מקבלים איזה מענק מיוחד בשביל שיהיה להם להוצאות נוספות. צריך לזכור שני דברים. אחת, לרשות ולשירות הלאומי אין מערכת פילנתרופית כמו שיש לצבא. הלוואי שהיה לנו. הצבא הקים במשך הרבה מאוד שנים, הרשות הוקמה מ-2017.
מיכל וונש (כחול לבן)
זו אחריות המדינה, זה לא אחריות של - - -
ראובן פינסקי
לא, אני אומר, רוב הדברים שנאמרו פה, הבית של בנג'י והאגודה למען החייל זה כסף פילנתרופי וזה דבר שאין אותו היום. אני אשמח שהמדינה תתקצב. לא יהיה מישהו שמח ממני.
היו"ר דוד ביטן
למה? תראה, אפשר לחייב את הארגונים שהן מתנדבות בהם, עם כל הכבוד להם, לפתור להן את הבעיה בפסח, בראש השנה. אפשר לחייב אותם. מה, הם באים שם, עוזרים להם, אז אין להם אחריות לגביהם? מד"א לא יכולים לדאוג בפסח לליל סדר אצל אחת המשפחות, אחד העובדים? אתם צריכים לחייב אותם. אם לא, אל תשלחו להם. פשוט מאוד. אל תשלחו למד"א ואל תשלחו למשטרה ואל תשלחו לאף אחד. או שהם פותרים לכם את הבעיות או שאין להם את החבר'ה האלה. והן עוזרות, תאמין לי שהן עוזרות, זה כוח אדם, מה זה? זה לא הגיוני.
ראובן פינסקי
מסכים.
היו"ר דוד ביטן
תרשמי את זה כהחלטה שאנחנו רוצים שני פתרונות, או שהם ייתנו להם דיור חלופי, זה יכול להיות גם באמצעות האגודה למען החייל.
שלומית אבינח
לא שהן מחפשות.
היו"ר דוד ביטן
הם ייתנו להם. זה אחת. ושתיים, לחייב את המוסדות שבהם הן מתנדבות לפתור להן את הבעיה של האירוח במועדים הקריטיים, ראש השנה, פסח, דברים מהסוג הזה. מי שלא יעשה את זה הן לא יילכו לשם. לא ישלחו מתנדבות לשם. זה הכול. לא רוצים לא צריך. יש כאלה שירצו, תאמינו לי, בצורה טובה.

עכשיו נשמע עוד אחת ואז ניתן לחברי הכנסת. מי הבאה?
טלי רונית נחמנוביץ'
שלום, בוקר טוב, תודה. קוראים לי טלי נחמנוביץ', אני בת שירות בבית חולים שערי צדק. קודם כל אני גם עליתי לפני תשעה חודשים מקוסטריקה. אני דרום אמריקאית. אני גם באתי לעשות שירות כי זה גם חלק מהחלום שלי, כל החיים שלי הייתי בבית דתי אז זה היה חלק מזה והגעתי עם החלום לעשות שנה או אולי שנתיים למדינה הזאת שאני ממש אוהבת ולעזור במה שאני יכולה. אני ממש גאה על העבודה שאני עושה וכמו שנויה אמרה, אנחנו עושות יותר מהעבודה שלנו, אנחנו נותנות יותר ממה שאנחנו עושות ולא בגלל שמבקשים, כי זה גם מה שאנחנו רוצות.

בחוויה שלי היה לי מאוד טוב, יש לי צוות טוב, הם עוזרים לי ובטח שעם העברית זה קשה, אבל יש דברים שאנחנו יודעות שזה דרך קשה. בוא נגיד, כמו שהיא אמרה, הבית, הדירה, פסח, קורונה. בקורונה אמרו לנו שאנחנו לא חוזרות לשירות.
היו"ר דוד ביטן
איפה את מתנדבת?
טלי רונית נחמנוביץ'
בשערי צדק, אמרתי.
היו"ר דוד ביטן
בתור מה? באיזה תפקיד?
טלי רונית נחמנוביץ'
דיאליזה מבוגרים.
היו"ר דוד ביטן
יפה מאוד.
טלי רונית נחמנוביץ'
כן, זו מחלקה מאוד קשה.
היו"ר דוד ביטן
מה, בית החולים לא יכולים לדאוג לה בפסח? ליל סדר או משהו? מה הבעיה? אני לא מבין.
טלי רונית נחמנוביץ'
לא רק את זה. אני יכולה לדבר לגבי הדירה שלי. אני הגעתי וקניתי את כל הדברים, דברים שאני צריכה, פשוטים. גם הרכזת שלי, היא רכזת של 150 בנות, אם בנות השירות בודדות היא לא יכולה לדאוג לבנות שירות בודדות, זה מאוד קשה. אני התחלתי את השירות בלי הפטור, כי אמרו לי שאני צריכה לחכות שלושה חודשים, אז הלכתי לצבא וביקשתי שלוש פעמים עד שהם נתנו לי. האם בית, הבעיות, אישה שנכנסת לבניין שלנו והיא גונבת דברים שלנו.
היו"ר דוד ביטן
מי גונבת?
קרן ריצמן
מישהי מהרחוב.
טלי רונית נחמנוביץ'
יש אישה שבאה מהרחוב והיא יכולה להיכנס לבניין שלנו.
שלומית אבינח
הדירה פתוחה? היא לא נעולה?
טלי רונית נחמנוביץ'
יש קוד בתוך הבניין, אבל יש דלתות שפתוחות.
היו"ר דוד ביטן
אבל הדירה נעולה, אז איך היא נכנסת?
טלי רונית נחמנוביץ'
לא, יש בנות שלא סוגרות את הדירה.
רונן פוקסמן
היא נמצאת בדירה עם 12 בנות.
טלי רונית נחמנוביץ'
אני גרה עם 12 בנות. אני הגעתי עם ארבע מזוודות ואני גרה עם 12 בנות.
היו"ר דוד ביטן
12 בנות בדירה? זה כמו בבית סוהר כמעט.
רונן פוקסמן
טלי, כמה שירותים ומקלחות יש בדירה?
טלי רונית נחמנוביץ'
יש לנו שתיים והן לא טובות. לא רק זה.
קרן ריצמן
והבית, בעיה של בידוד. פחד של בידוד.
טלי רונית נחמנוביץ'
בידוד. אני גם עובדת בשערי צדק, יש להן פחד, היה להן פחד שאני עובדת עם מטופלים שאולי יש להם חשש וזה. זה מאוד קשה להגיע. או הייתה תקופה שעבדתי 12 שעות, אחרי 12 שעות שאתה עובד עם מסכה, חלוק, כל מיני דברים, אתה רק רוצה לנוח ואני לא יכולה, 12 בנות.
היו"ר דוד ביטן
12 בנות בדירה זה מוגזם.
טלי רונית נחמנוביץ'
זה קשה.
היו"ר דוד ביטן
ככה זה, זה הכלל? 12 בדירה?
ראובן פינסקי
עד, זה תלוי באיזה מקומות. יש ועדת תעריף שדנה בזה, שזה האוצר, אנחנו ועוד נציג של משרד השיכון. זה עוד לפניי.
היו"ר דוד ביטן
זה מוגזם 12 בדירה.
ראובן פינסקי
זה תלוי בגודל הדירה, כמה חדרים יש.
היו"ר דוד ביטן
אתם עושים להן טובה שאתם לוקחים אותן? אני לא מבין את זה. זה נראה כאילו אתם עושים להם טובה.
טלי רונית נחמנוביץ'
אני יכולה להגיד על עצמי שאין לי מקום לדברים שלי. אני ביקשתי מהאגודה לשים את הדברים שלי במחסן והתשובה שלהם הייתה ככה: את יכולה לשים, אבל כשקורה משהו זה לא יהיה – כאילו הרבה אנשים עוברים שמה. אין להם אחריות על זה.
היו"ר דוד ביטן
התקנות האלה צריכות לבוא לאישור ועדת העבודה והרווחה? בתוך התקנות רשום משהו על מספר הדיירים?
ראובן פינסקי
אני מסתכל.
טלי רונית נחמנוביץ'
אין להם אחריות עלינו, הם לא דואגים לנו, הם לא יודעים מה קורה. זה מאוד קשה. ועדיין אני רוצה להמשיך את השירות שלי, אני עדיין רוצה לעשות עוד שנה, אבל זה מאוד קשה. בוא נגיד גם שאני רוצה אני לא יכולה לטוס למדינה שאני באה ממנה.
היו"ר דוד ביטן
יש משהו על זה?
ראובן פינסקי
לא בתקנות, בדוח של ועדת התעריפים.
היו"ר דוד ביטן
אז למה לא להכניס את זה לתקנות?
ראובן פינסקי
מספר מקסימלי?
היו"ר דוד ביטן
כן, המספר המקסימלי לא יכול להיות יותר משישה. זה לא הגיוני 12. לא הגיוני.
טלי רונית נחמנוביץ'
גם זה לא הגיוני - - -
היו"ר דוד ביטן
יש להם מישהו שבודק מה קורה איתם?
ראובן פינסקי
כן, אנחנו - - -
היו"ר דוד ביטן
אז למה היא אומרת שיש להן בעיות?
ראובן פינסקי
אני לא מכיר את הבעיה הספציפית.
היו"ר דוד ביטן
יש לך אדם לכל כמה אנשים?
שלומית אבינח
באיזה אגודה את?
טלי רונית נחמנוביץ'
להתנדבות. אני יכולה להגיד לך, ראובן, שאני ביקשתי - - -
היו"ר דוד ביטן
רגע, מה, העמותה עושה את זה? העמותה שוכרת?
ראובן פינסקי
העמותה שוכרת את הדירה. זה עובד ככה, הרשות היא הרגולטור של הכול וקובעת גם את התעריף. ועדת התעריף יחד עם האוצר קבעה את כל רכיבי התעריף שיש בתוכו הרבה הרבה פרטים כולל כמה אנשים יהיו בדירה. אם זה דירה גדולה, אם זה בית - - -
היו"ר דוד ביטן
12? זה הגיוני 12? בחייכם, איזה מין ועדת תעריף זאת? זאת ועדת תעריף? כמה יש, 180, לחלק לשש, זה 30 דירות. 30 דירות כפול - - -
ראובן פינסקי
לא, זה כמו כל הדיור.
היו"ר דוד ביטן
כמה חדרים בדירה שלכם?
טלי רונית נחמנוביץ'
ארבעה, בכל חדר יש שלוש בנות בערך.
היו"ר דוד ביטן
גם בסלון יש ארבע בנות?
טלי רונית נחמנוביץ'
לא, אין סלון. זה מטבח קטן. המקרר, איפה שאתה מבשל וזהו, אין סלון.
היו"ר דוד ביטן
עשו מהסלון גם חדר.
טלי רונית נחמנוביץ'
כן, נראה לי שכן.
יוסף טייב (ש"ס)
יחידות דיור, דרום תל אביב.
היו"ר דוד ביטן
אז איפה אתן יושבות כשאתן רוצות סתם לדבר?
טלי רונית נחמנוביץ'
יש שולחן קטן וזהו.
היו"ר דוד ביטן
וחברים וחברות מגיעים?
טלי רונית נחמנוביץ'
עכשיו אסור. אבל אין לך מקום. בוא נגיד, חברה שלי שהיא בת שירות והיא רוצה לעזור לי, היא צריכה לבוא לשבת על המיטה שלי. זה המקום שלי, המיטה.
היו"ר דוד ביטן
האמת, זה לא נראה לי. מאוד מצטער.
ראובן פינסקי
אני רק אומר, זה לא רק לגבי העולות הבודדות. זה נכון לרוחב, זאת אומרת כל בנות השירות.
שלומית אבינח
אבל הן בודדות, אין להן הורים פה.
טלי רונית נחמנוביץ'
זה הבית שלנו.
ראובן פינסקי
כ-5,000 בנות שירות בדירות.
היו"ר דוד ביטן
למשל חייל בודד, אתם נותנים לו סיוע בשכר דירה, נכון?
ראובן פינסקי
נותנים לו סיוע בשכר דירה.
היו"ר דוד ביטן
אז תנו גם להן. תראו, אי אפשר. אתם נותנים סיוע בשכר דירה, הם לוקחים עוד שניים, עוד שלושה ויש להם דירה. פה 12 בדירה? למתנדבות בודדות? אז במקום זה תנו להן סיוע. מה זה 12? כמה מקבלים החיילים הבודדים? 1,000 שקל, נכון?
קריאה
הם מקבלים 1,300.
היו"ר דוד ביטן
ואז הם מתאחדים עם עוד שניים ושוכרים דירה. הגיוני.
רונן פוקסמן
החשש שלי מזה, יושב ראש הוועדה, שאז האבזור גם יהיה עליהן וזה קשה כשהיא באה רק לשנה.
היו"ר דוד ביטן
יש דירות מרוהטות, תהיה רגוע.
רונן פוקסמן
לא, אני רגוע, אבל אני חושב - - -
היו"ר דוד ביטן
הן יחפשו דירות מרוהטות, אין בעיה. מה זה אבזור?
רונן פוקסמן
לא, אני חושב שנויה וטלי אולי יראו את זה יפה מדי, אבל מסיפורים שראינו ומתמונות, ואני חושב שגם ראובן מכיר, יש דירות שהמצב שם קשה. אין wi fi, או wi fi חלש. אנחנו מדברים על בחורה שרוצה להתקשר הביתה להורים שלה, המינימום זה wi fi חזק, זה מקרר טוב. אני חושב שזה חלק מהעניין. יש יותר מדי, כמו הביטוי באנגלית, יותר מדי טבחים במטבח. יש פה גוף מממן ויש גוף מפעיל ויש גוף מוכר ויש הרשות ואין מישהו אחד שמתכלל.
היו"ר דוד ביטן
אין השתתפות לגופים שמקבלים את המתנדבות? כלום?
ראובן פינסקי
יש, הם משלמים את התעריף לגוף המוכר, הגוף המוכר אמור לדאוג לכל היתר, לדיור וכו'.
שלומית אבינח
אז הם חוסכים בדירות הזולות, בטח צורכים דירות זולות.
ראובן פינסקי
לא, התעריף של הדיור הוא גירעוני.
היו"ר דוד ביטן
לא, זה לא בא בחשבון הדבר הזה. מה זה תעריף? איזה תעריף הם משלמים?
ראובן פינסקי
הם לא נותנים לבנות, יש תעריף - - -
היו"ר דוד ביטן
נותנים לכם ואתם שוכרים.
ראובן פינסקי
לא, נותנים לגוף מוכר.
היו"ר דוד ביטן
לעמותות?
ראובן פינסקי
כן. עמותת שירות.
היו"ר דוד ביטן
אז העמותות, עם כל הכבוד, משהו לא בסדר בעמותות, איך הן לא מציפות את הבעיה?
ראובן פינסקי
או שהתעריף נמוך מדי.
היו"ר דוד ביטן
למה הן לא מציפות את הבעיות האלה?
ראובן פינסקי
הן מציפות. שהתעריף לא מספיק לדיור הן מציפות, אבל זאת הייתה ההחלטה.
רונן פוקסמן
אבל זה גם באמת קשור למפתח, כי המפתח הוא - - -
היו"ר דוד ביטן
מי אחראי על התעריף? רק משרד האוצר?
ראובן פינסקי
האוצר יחד איתנו.
שלומית אבינח
רועי חן.
היו"ר דוד ביטן
תעלו את רועי חן.
רועי חן
כן.
היו"ר דוד ביטן
שמעת פה את הדיון? זה נראה לך הגיוני הדבר הזה, שאתם שמים 12 בדירה ואין להן תנאים ואין להן שום דבר? אתה היית מוכן שהבת שלך תהיה בתנאים האלה?
רועי חן
היושב ראש, אני אתייחס לעניין הצפיפות בדירות. אני אומר שהסוגיה הזאת טרם הוצגה לנו עד כה. ועדת התעריף התכנסה לאחרונה לא מזמן, הנושא לא הועלה שם. כמובן ככל שהנושא הזה יוצף אנחנו נדון בו.
היו"ר דוד ביטן
הנה, הוא מוצף. מה זה 'ככל'? הוא מוצף עכשיו.
רועי חן
לא, אין שום בעיה, צריך לבחון את המשמעויות של זה ולראות מה ההשלכות.
היו"ר דוד ביטן
אז תבחן. יש לך שבועיים ימים, תבחן בבקשה, תחזור אלינו. עוד שבועיים אנחנו עושים ישיבת המשך. לא יותר משישה בדירה, לא יותר, ודירה עם תנאים מינימליים שצריכים להיות להם ומישהו שיפקח על מה שקורה שם. אם העמותה לא עומדת בפיקוח אל תיקחו אותה, תעיפו את העמותה הזאת מבחינתכם. זה לא מעניין אותי. זה לא יכול להיות דבר כזה, אני מאוד מצטער.

אם צריכים להגיד למגן דוד או לבית החולים לתת יותר כסף על מנת שהם יחיו באופן סביר אז הם ישימו יותר כסף. אתם תשימו קצת, הם ישימו קצת והכול יהיה בסדר. מה זה, בחורה שנתיים ימים גרה בדירה עם עוד 12? מה, היא בבית סוהר? אני לא מבין את זה. מילא, בתי כלא, אתם שמים 20 בתא, הבנתי, גם זה בית המשפט העליון ביקר את העניין הזה, אבל פה? מתנדבות שבאות מחו"ל רוצות להתנדב לשירות לאומי, אתם לא נותנים להן תנאים מינימליים?
ראובן פינסקי
רק, אדוני היושב ראש, הייתי מפריד קודם כל את העולות משאר הדיון, כי הצורך של עולה עם הציוד שלה הוא קצת יותר.
היו"ר דוד ביטן
נכון, יותר.
ראובן פינסקי
אז בואו לא נדבר כרגע על כל - - -
שלומית אבינח
אבל זה הדיון, על עולות בודדות.
ראובן פינסקי
כן, אבל מה שהוא מדבר הוא נכון לכל השירות הלאומי ואני הייתי מציע – כי גם הפתרון הוא יותר פשוט אם זה רק לעולות. דבר אחד.

דבר שני, כשאתה אומר להטיל את זה על הגוף המפעיל, אנחנו צריכים להיזהר לא לייצר אינסנטיב שלילי. מד"א רוצה 100 מתנדבים, אם מדינת ישראל רוצה לעודד עלייה מדינת ישראל לדעתי צריכה לממן את ההפרש, ולא מד"א ולא בית הספר. זה ייצר להם מצב שהם יגידו: הבנתי, אני מעדיף שלא יבוא אליי עולה. את ההפרש בין התעריף הרגיל לבין התעריף המיוחד שנעשה לעולים, אם זה דיור, שעכשיו רועי אמר שהוא ישמח לדון איתנו, ואם זה ההבדל בדמי הכיס וכל שאר הדברים, את ההפרש צריכה לממן, לדעתי, מדינת ישראל, אחרת אני מייצר מצב שמד"א ואחרים לא ייקחו עולים.

להבדיל, אנשים עם צרכים מיוחדים, מדינת ישראל מממנת את מלוא התקן. הגוף המפעיל מקבל את התקנים האלה בחינם כי מדינת ישראל אמרה שהיא רוצה לסייע לאנשים האלה להשתלב.
יוסף טייב (ש"ס)
כמה תקנים יש לעולים?
ראובן פינסקי
160.
יוסף טייב (ש"ס)
וזה המקסימום?
ראובן פינסקי
לא, יכול לעלות עוד, שיעלו עוד, בעזרת ה' יהיו יותר.
שלומית אבינח
אם ישנו את התנאים אז הם בטח - - -
ראובן פינסקי
אני לא מדבר על כל עלות התקן, אבל ההפרש בדיור, ההפרש, כל הדברים שמדברים פה. הרי הם צודקים במאה אחוז, מי כמוני מסכים שבת שירות – אשתי, אדוני היושב ראש, עלתה לארץ כבת שירות בודדה. הייתה בת שירות בשערי צדק, עלתה מאנגליה, חלום חייה היה להיות בת שירות בשערי צדק וכך היא עלתה לארץ. אין מישהו שהדבר הזה יותר חשוב, אני חושב, ושמבין אותו מאשר עבדכם הנאמן. הנקודה היא שצריך לפתור את הבעיה ואם נטיל את זה בסוף על הגופים שגם ככה לממן את התקנים של השירות הלאומי, נכון שזה זכות וכו', אבל הוא יעדיף לקחת תקן רגיל.

את ההפרש צריכה לממן המדינה. זה גם לא אירוע תקציבי ענק, זה אירוע של מיליונים בודדים בסוף. אם זה באמצעות לתת להם לשכור דירות. אני לא בטוח שזה כדאי, כי אין אגודה למען החייל שמטפלת בשכירות הדירה ועד שהן יתארגנו על דירה הן כבר יהיו חודשיים בארץ. לייצר מצב שהדירות יותר מרווחות ושמקבלים יותר דמי כיס ושמקבלים את כל הסיוע הנוסף, אני מאוד בעד, אבל אני בעד שהמדינה תממן את זה ולא הגופים המפעילים.
יוסף טייב (ש"ס)
אין היום רגולטור שמפקח, שעוקב אחרי הדבר הזה? אתם הרגולטור?
ראובן פינסקי
אנחנו, כן.
יוסף טייב (ש"ס)
אתם שולחים לשם פיקוח? איך זה עובד?
ראובן פינסקי
כן. כל דירה שאנחנו מקבלים עליה תלונה נשלחת חברת בקרה לבדוק ולצלם לשלוח.
יוסף טייב (ש"ס)
בלי תלונה. אחת לרבעון יש איזה שהוא סיור, ביקור, בקרה, משהו.
ראובן פינסקי
גם יש. יש, לא רק על עולים, באופן כללי.
היו"ר דוד ביטן
עוד מישהי רוצה להגיד משהו?
קרן ריצמן
שלום. שמי קרן ריצמן, אני עובדת בארגון 'נפש בנפש' עם עולים חדשים כבר 14 שנה, בזכותי גם לנהל את התוכנית 'אורי' לבנות שירות בודדות.

לפני שאני אתחיל רק רציתי לציין, גם נויה וגם טלי ועוד הרבה בנות, אם אנחנו עושים השוואה בין חיילים ובנות שירות, בזמן האחרון, בתקופת הקורונה, הן ממש היו בחזית, קרבי, אני יכולה להגיד קרבי. בהתחלה אפילו לא היו מסכות כמו שצריך, בכל העולם, זה לא היה בעיה רק שלנו, והן היו עם פחדים, אבל עם נחישות להגיע ולתרום. וגם עם העברית, כמה שהן עבדו שתהיה להן עברית טובה, מספיק טובה. נויה היום עוזרת לבנות לשנה הבאה שיהיו יותר מוכנות בעברית שלהן, עוד שלוש או ארבע בנות בודדות מגיעות לתרום במד"א והיא עושה להן את ההכנה. זה רק רציתי לציין.

אבל להמשיך. כמו שאנחנו הישראלים אומרים, אין לי ארץ אחרת, אילו בנות שיכולות להגיד: אין לי בית אחר פה בארץ. זה הבית שלהן. אין להן פה משפחה וכמה שאני גאה שהן לא רק באו עם כל החלום, כמו שהן אמרו, הציוני לתרום לעם ישראל, כדי לעשות את זה הן עולות, בגיל כל כך צעיר, בגיל 19-18 הן עולות עם כל הפרוצדורה של העלייה שהיום היא לא הכי קלה. והן עושות את ההחלטה הגדולה בגיל כל כך צעיר, לכל החיים שלהן, לעתיד שלהן, אבל כדי לתרום ובלי משפחה. אז כמה שאני חושבת עליהן ודואגת להן זה פשוט – יש לי מאות סיפורים, אני בקשר מאוד פעיל עם כל הבנות דוברות האנגלית ויש לנו גם רכזת לצרפתיות, או שאני מדברת איתן בעברית, אבל הן פשוט גיבורות בעיניי, בעינינו. כולנו פה, אני יודעת שאנחנו באותו דף.

רק אני אציין דבר אישי, בתחילת הקורונה, כשהייתי בקשר עם כל בת וההורים שלהן ומה לעשות והעולם שלנו מצטמצם ואי אפשר לצאת 100 מטר מהבית ופתאום פסח מתקרב והיו כל כך הרבה פחדים ומה יעשו בבידוד, אי אפשר לעלות באוטובוס, אי אפשר להגיע: יש לי דודה באפרת, אבל אסור לי להגיע, כל זה ובאותה תקופה הבן שלי התגייס לצנחנים. וכמה הגעגועים שהוא יגיע הביתה, וסגר וקשיים, לא הייתה אותה דאגה לבן שלי בצבא כי הכול היה מסודר לו. הוא היה בבסיס, הוא לא דאג לאוכל, הוא לא דאג שאם תהיה לו חשיפה מה הוא יעשה בבידוד. כי חס וחלילה אם הייתה בעיה הוא היה מגיע אליי הביתה.
היו"ר דוד ביטן
תודה. רציתי לשאול, מבחינת אוכל וזה, הן לבד מסתדרות?
ראובן פינסקי
כן, זה חלק מדמי הכיס.
היו"ר דוד ביטן
לפני שאתה מציג לנו את הקרנות, חברי הכנסת רוצים להגיד משהו?
אופיר סופר (ימינה)
כן.
היו"ר דוד ביטן
נתחיל לפי הסדר. חבר הכנסת טייב.
יוסף טייב (ש"ס)
אני קודם כל מלא הערכה כלפי אותן בנות ובאמת הן עושות משהו מרצון. צריך להבין, זה משהו שעוזבים את המשפחה, עוזבים את החברים. כאחד שעלה לארץ ונכנס לצה"ל אני מכיר את הנושא הזה מקרוב. אני פשוט מופתע מהתנאים שבהם הם חיים. אני גם שומע עכשיו שהאוכל יוצא להן מדמי הכיס, איך בדיוק מהסכום הזה מצליחים?
היו"ר דוד ביטן
לא, אל תשכח שהם הרבה חבר'ה. כל אחד נותן משהו ואז עושים.
יוסף טייב (ש"ס)
בסדר, אנחנו הרי לא רוצים שהם יהיו 12 בדירה, אנחנו רוצים - - -
היו"ר דוד ביטן
תיכף אנחנו נתקן את זה.
יוסף טייב (ש"ס)
לדעתי צריך לחשוב גם על הסיפור הזה של האוכל, איך באמת נותנים להן את המענה הנכון. הייתי כן מצפה לראות, אדוני המנכ"ל, מבחינתכם כרגולטור, אני לא בא אליכם בטענות, יכול להיות שהטענות צריכות לבוא לאוצר ולאותה ועדת תעריפים וכו', אבל אני כן חושב שכגוף רגולטור תנסו לקדם את הדבר הזה. אני מבחינתי, ואני מאמין שגם היושב ראש, נעשה הכול כדי לנסות לקדם את הדבר הזה, אבל אתם מבחינתכם כן תדחפו את הדבר הזה קדימה, תעלו את הנושא לסדר היום ואנחנו ננסה להביא את המענה הנכון והדחוף באופן בהול.
היו"ר דוד ביטן
בוא נראה, התחלנו לדון בזה, נקווה שנוכל לשפר.
אופיר סופר (ימינה)
בוקר טוב.
היו"ר דוד ביטן
זה התחום שלכם, לא?
אופיר סופר (ימינה)
תודה רבה על הדיון החשוב.
היו"ר דוד ביטן
ו-? אז למה אתם נתתם ל-12 בנות להתגורר בדירה אחת? זה התחום שלכם, לא?
אופיר סופר (ימינה)
כי הליכוד לקח על זה אחריות.
היו"ר דוד ביטן
הליכוד לקח את זה עכשיו ועכשיו נהיה 12?
אופיר סופר (ימינה)
והוא בסוף שולח את האחריות לבריטניה.
היו"ר דוד ביטן
אני שואל אותך באמת. מי היה השר האחראי בקדנציה הקודמת? שר החקלאות, לא?
אופיר סופר (ימינה)
לא הקשבתי בדיוק לעניין של ה-12, אבל יש לי הרבה מה לומר.
היו"ר דוד ביטן
בחייך, אני לא מבין את זה. אם הייתי שר לא הייתי נותן בחיים לדבר כזה לקרות. לא, בשום פנים ואופן.
אופיר סופר (ימינה)
אני רוצה בדיוק להתייחס לעניין הזה, ולא לקמפיין בחירות.
היו"ר דוד ביטן
לא שייך לקמפיין, אני אומר באופן כללי. זה תפקיד השר לעשות את זה.
יוסף טייב (ש"ס)
אין בחירות, אופיר.
היו"ר דוד ביטן
גם אם יש בחירות זה לא יהיה האישיו בבחירות.
אופיר סופר (ימינה)
אדוני היושב ראש, אני יכול לדבר? תודה רבה. אני רוצה להגיד כזה דבר, נושא השירות הלאומי במדינת ישראל הוא נושא שצריך שדרוג מפה ועד אחר כך בהסתכלות עליו. אתה יודע מה? הצעת חוק שתמיד יושבת לי בראש והנה, אני לא תכננתי לומר את זה, אבל אני אגיד, אני לא צריך שהבת שלי תבקש פטור בשביל ללכת ולשרת את מדינת ישראל בשירות לאומי, כי היא לא עושה משהו בדיעבד, היא לא מפסידה מד"ס בוקר, היא עושה משהו מלכתחילה. היה ראוי בכלל שתהיה הסללה של כל בנות החמ"ד לשירות לאומי.
היו"ר דוד ביטן
כן, אבל זה לא נושא הדיון שלנו. נושא הדיון זה התנאים של אלה שכבר משרתות בזה.
אופיר סופר (ימינה)
אני יודע, אני מגיע לזה. זה לא נושא הדיון, אבל בגלל שאנחנו מתייחסים לשירות הלאומי בצורה הזאת כלאחר יד והכול נבנה במודל חאפרי, סליחה על הביטוי, כיוון שהכול נבנה בצורה הזאת וזה היחס, אז כשמדברים על החיילים הבודדים שוכחים את בנות השירות הלאומי הבודדות. משם הנקודה הזו מתחילה.

אני ישבתי גם עם מנכ"ל המנהלת ואני יודע על התוכניות שהוא מתכוון לעשות ואני יודע על היוזמות המבורכות שלו ואני אומר שאנחנו צריכים לדעת, אני לא יודע כמה נצליח סביב הקורונה, שזה שינוי מהותי שצריך לעשות.

מכאן אני רוצה לעבור לבנות השירות הלאומי הבודדות. כשנפגשנו אז ב'נפש בנפש' ואמרו לי: תקשיב, יש לי בת שירות לאומי שהיא צריכה להיכנס כרגע לבידוד ואין לה איפה להיות. זאת המצוקה. אני חושב שאחרי שאמרנו את הדברים האלה כל הדיון הוא מיותר, זאת אומרת שאנחנו חייבים להירתם. בדיוק כמו שאנחנו נרתמים לסוגיה של החיילות אנחנו צריכים להירתם לבנות השירות הלאומי. כן, אין פה מנגנון מספיק מסודר, מספיק ממוסד, בשביל לתמוך את המערכת הזאת.

זאת הערה שהיא ספציפית עכשיו, לתת פתרון נקודתי לסוגיה הזאת, אבל זה קשור לכל השירות הלאומי כמערך ולכן אנחנו נצטרך לתת לפינסקי כמעט כל דבר שהוא מבקש. תודה.
יואל רזבוזוב (יש עתיד-תל"ם)
אני רק עכשיו נחשף לפרטים אלה, כמובן שגם אני לא מאמין שזה קורה, באמת, שמי שבא לשרת את המדינה לא זוכה לתנאים והמדינה לא מחבקת את הבנות הללו. היושב ראש אמר פה דבר מאוד נכון, אנחנו בכל פעם מתעוררים בכל דיון ורואים משהו, סכום מאוד זעום למדינה, שהוא לא מושקע במקומות הנכונים או באותם העולים, לא משנה על איזה תחום אנחנו מדברים, היום אנחנו מדברים על השירות הלאומי ולמה השרים שלפני כן, זה לא משנה מאיזה מפלגה, לא עשו את זה לפני כן. באמת זה פינטס, זה כסף מאוד מאוד קטן.

חבל שזה קורה. ועכשיו, כמו שאמרתי, זו תרומה למדינת ישראל, טוב שהנושא עלה לסדר היום כי אני נגיד לא הכרתי אותו בכלל, לא ידעתי שזה קורה. אני בטוח שמהוועדה הזאת ייצא משהו וכן נוכל לעזור לאותן הבנות שבאות לתרום לישראל. תודה.
היו"ר דוד ביטן
חבר'ה, ניתן למי שמטפל בזה גם להגיד משהו, לא? תן לנו הסבר על התקנות שאתה הולך להציג, שהשר הולך לחתום ונראה, אולי צריך איזה תוספת קטנה פה ושם לפני שחותמים עליהן.
ראובן פינסקי
אז קודם כל תודה רבה על הדיון הזה, זה חשוב, הכנסת יודעת למצוא את הלאקונות שהרשות המבצעת עדיין לא סיימה לטפל בהן כמו שצריך ולתקן, אז תודה רבה. אני אומר בשם השר שלנו, השר צחי הנגבי, שהנחה אותי לעשות כל דבר שאפשר לסייע לגשר על הפער הזה.

לשמוע את הדברים האלה זה אכן דברים קשים, לא נעים לשמוע אותם, ובכל זאת צריך להגיד דבר אחד.
היו"ר דוד ביטן
שנייה רגע, בוא ניתן לחברת הכנסת קוטלר להגיד כמה מילים, כי היא צריכה ללכת.
מיכל וונש (כחול לבן)
אני מתנצלת, אני השארתי פה דיווח מהשטח, אני יודעת ש-12 בנות גרות בדירה ואני יודעת שזה כמו בכלא, אדוני היושב ראש, ואני מודה לך, כרגיל, על העלאת נושא כל כך חשוב לסדר היום. זה מתקשר לכל הדיונים שלנו, כיוון שאנחנו מדברים כל הזמן על ההכרח להבין שלמדינת ישראל יש אחריות בקליטת עלייה. כמי שעלתה למדינת ישראל כחיילת בודדה, ולי לא אכפת אם זה שירות צבאי או שירות לאומי, זאת הדרך היחידה והבטוחה והנכונה לאתה יודע מה, להבטיח השתלבות. אנחנו חייבים להבין את הנקודה הזאת.

הן עובדות בציונות ובמסירות ובכל מה שאנחנו יכולים להגיד, אבל אנחנו חייבים כמדינה לייצר פה מנגנון שקוף, ברור, לאחד את המדיניות כלפי כולם, כל מי שעוזבים את הכול מאחור. אי אפשר לייצר איפה ואיפה, חייבים להכיל את זה בצורה שוויונית, לא משנה, כמו שאמרתי, מבחינתי שירות לאומי שווה לשירות צבאי. אני לא מדברת על אורך הזמן והדברים הטכניים, חייבים להתחיל להבין את זה.

אני אגיד ככה, מעבר למהות יש פה עניין של נראות ועניין של יעילות ועניין של שקיפות ובסוף גם רגישות כלפי הבנות האלה. כיוון שההכרח שלהן להיאבק על כל מה שמגיע להן בזכות ולא בחסד זה בלתי נסבל. האפליה, פשוט מאוד אפליה, וזה כיוון שאין להן את ה – אני לא יודעת אם זה, לא יפה להגיד, הגופים האלה הסקסיים, שהיא לא לוחמת, היא לא שוכבת בשוחות, היא לוחמת בבית חולים שערי צדק בשוחות.

וזה שאנחנו עונים לעצמנו שאין לזה תרומות, אנחנו לא מתביישים? אני כאזרחית משלמת מסים מתביישת לשמוע שאין עמותות שמוכנות לתמוך או לתרום במה שזה אחריותי, חובתי, מחויבותי להגשים את חזון מדינת ישראל.
היו"ר דוד ביטן
יש עמותות.
מיכל וונש (כחול לבן)
גם אם יש עמותות זה לא התפקיד שלהם. זה אקסטרה, זה בנפיט, שייתנו להן מתנות מצדי, שזה מה שהעמותות יעשו, זאת אחריות מדינת ישראל. אדוני היושב ראש, אני מבקשת ממך שהוועדה בראשותך תיקח את הדבר הזה כחלק ממה שאנחנו עושים בצורה עקבית. זה לא רק פה, זה לא רק בנושא הזה, ושזה לא יעבור רנדומלית, לבנות ספציפיות, בפסח, בקיץ הגדול לגבי הדירה, לגבי חמש המזוודות. עקביות ושקיפות בנושא הזה והשוואת תנאים. חד וחלק. תודה, אדוני היושב ראש.
היו"ר דוד ביטן
טוב. בבקשה.
ראובן פינסקי
אז אני אמשיך מאיפה שעצרתי. בהחלט בתקופת הקורונה הלשכה שלי אישית מטפלת בכל מקרה של בידוד או מחלה.
היו"ר דוד ביטן
מה אתם עושים בבידוד באמת?
ראובן פינסקי
בבידוד, למרות שלא שמים בבידוד הצלחנו לקבל מלוניות, הצלחנו לקבל דיור בדירה בתוך שערי צדק. אני חושב שזה היה, או הדסה, אחד מהם.
רונן פוקסמן
אני באמת רוצה לציין פה לחיוב את ראובן שלפני כמה זמן היה מקרה של מישהי שהייתה צריכה לעשות בידוד בדירה, מיד התקשרתי לראובן והוא פשוט שלף אותה למלונית.
ראובן פינסקי
אנחנו מטפלים בזה ישירות. למרות שאין כאילו אפשרות וכו', מצאנו תמיד פתרונות לדבר הזה.
היו"ר דוד ביטן
יש לך תקציב מיוחד לדברים האלה או שאין לך?
ראובן פינסקי
לא, יש תקציב רווחה מיוחד, על כל בת שירות בתוך התעריף יש תקציב רווחה של העמותות והעמותות גם הן נרתמות לזה, אם זה להסיע בנות במוניות ספיישל חזרה לבתים שלהן, אני לא מדבר רק על עולות, בזמן של בידוד, אם אין למשפחה אוטו וכו' וכו'. אנחנו על זה באופן מלא, בקשר מתמיד עם העמותות, אבל יש פה כמה דברים עקרוניים.

אחת, אין מספיק תקציב כרגע, אנחנו לא מתקצבים מספיק את הנושא של הדיור של עולות בודדות. מה שאתה הצעת, שיהיו שש, שיהיה זה, זה דבר אחד. הדבר השני זה התוספת של דמי הכיס ואולי התוספת של המזון. אני מסכים לגמרי עם חברת הכנסת, אני מסכים לגמרי שזו צריכה להיות אחריות של מדינת ישראל. את ה-goodies הנוספים אם יביאו מתרומות זה יהיה מצוין. נכון להיום אין לזה מענה תקציבי ולא יהיה נכון להטיל את זה על בית חולים שערי צדק ואחרים.
היו"ר דוד ביטן
אבל היום הם משלמים את התעריף שקבעה הוועדה.
ראובן פינסקי
בדיוק.
היו"ר דוד ביטן
אם הוועדה תגדיל את התעריף הם ישלמו גם אותו.
ראובן פינסקי
נכון, אבל אם אתה תשנה את התעריף בין עולה לבין בן אדם שהוא לא עולה, שהוא אזרח ישראלי, הגוף המפעיל יגיד שהוא ייקח אזרח ישראלי, שהוא צריך בסוף אנשים בשערי צדק, ומה שיקרה זה שלא יקבלו את העולים האלה למד"א ולשערי צדק ולמקומות האלה. הם לא צריכים לעלות יותר, המדינה צריכה להתפשר על הדבר הזה.
רונן פוקסמן
וייצא שכרנו בהפסדנו.
ראובן פינסקי
זה אירוע תקציבי קטן ואני חושב שאנחנו יכולים לעמוד בו ואם תקבעו פה דיון מעקב אנחנו נביא את זה לפה.
היו"ר דוד ביטן
מה האירוע התקציבי פה?
ראובן פינסקי
אני אבחן אותו.
היו"ר דוד ביטן
אז תבדוק לנו את זה.
ראובן פינסקי
בהחלט, אנחנו נבדוק.
שלומית אבינח
עוד שבועיים ישיבת מעקב.
ראובן פינסקי
עכשיו, לגבי השוואת התנאים.
היו"ר דוד ביטן
לא, לגבי התקנות, מה יש בהן?
ראובן פינסקי
בתקנות יש את כל תקנות התעריף שבתוכו אנחנו בעצם לראשונה מגדירים מהו מתנדב בודד. בתחילת הדרך רצו להגדיר רק עולה בודד, אני התעקשתי שכל מתנדב שהוא בודד, שהוא בודד מובהק, כי אין מערכת ת"ש היום בשירות הלאומי, אבל מתנדב שהתייתם משני הוריו או מתנדב שהוריו מתגוררים מחוץ לישראל דרך קבע, בין אם עלה לישראל בגפו ובין אם הוריו הגרו מחוץ לישראל או שיצאו לשליחות מחוץ לישראל לתקופה של חצי שנה או יותר, זה בעצם מקביל להגדרה של בודד מובהק בצה"ל. מתנדב או מתנדבת כאלה יקבלו את התוספת.
שלומית אבינח
ממה שהבנתי, חייל בודד, לא כולם עושים עלייה. השאלה אם הן יכולות להתנדב בלי שהן עושות את הליך העלייה.
ראובן פינסקי
אז נכון להיום, על פי חוק שירות אזרחי שעבר בכנסת רק אזרח ישראלי יוכל. תקנות אחרות, שגם אותן הכנו והן יגיעו בקרוב לכנסת, מציעות שגם יוכלו להתנדב בלי לעשות עלייה.
היו"ר דוד ביטן
אם הן לא עושות עלייה אז זה צריך להיות פרויקט שגם הסוכנות צריכה להיות חלק ממנו.
ראובן פינסקי
נכון.
היו"ר דוד ביטן
כמו שיש מצ'ינג עם הממשלה, גם הם צריכים להשתתף בזה.
ראובן פינסקי
כן, פרויקט 'מסע', אנחנו מדברים איתם לעשות את זה ביחד. אבל זה פרויקט אחר.
רונן פוקסמן
או כמו מח"ל, ראובן.
ראובן פינסקי
כמו מח"ל, אבל מח"ל זה לא זירה אזרחית, אני מדבר על 'מסע' שהיא זירה אזרחית.
מיכל וונש (כחול לבן)
אגב, אם זה כמו מח"ל זה גם מסביר את הנושא שהן חייבות לעלות לארץ לפני שהן יכולות להתחיל, בניגוד לחיילים בודדים. זה גם מסדיר את הנושא הזה, כיוון שאין שום צדק, וזה גם היגיון מעוות, לחייב אותן קודם לשנות סטטוס, לעלות לארץ ורק אז להתחיל את השירות הלאומי.
ראובן פינסקי
אבל את החוק הזה קבע הבית הזה והיה על זה דיון והחליטו - - -
היו"ר דוד ביטן
יש חוק בעניין הזה?
מיכל וונש (כחול לבן)
כן, אדוני.
ראובן פינסקי
אני בעד. הכנו גם סדרה של תקנות, אני מקווה ש - - -
רונן פוקסמן
אנחנו חושבים, אגב, שזה יהיה מעודד עלייה מאוד משמעותי. בנות תבואנה לפה לשנה-שנתיים, יראו כי טוב ואז הן תישארנה.
היו"ר דוד ביטן
מה צריך, לתקן את החוק או תקנות?
ראובן פינסקי
תקנות.
היו"ר דוד ביטן
אז זה קל.
רונן פוקסמן
הן מוכנות, לדעתי.
היו"ר דוד ביטן
לא, הכנסת את זה לתקנות?
ראובן פינסקי
אלה תקנות אחרות, אבל כן, בטח, זה - - -
היו"ר דוד ביטן
אז תעשה תקנות גם בעניין הזה, מה הבעיה? אבל צריך לשבת עם הסוכנות, שיהיה איזה שהוא מצ'ינג עם הסוכנות. זה בדיוק כמו הפרויקטים האחרים, שזה 50% סוכנות, ואז אפשר פתרון לנושא התקציבי.
ראובן פינסקי
גם פה מבחינת תקצוב זה יותר פשוט כי בסוף זה יכול להיות תקן שירות לאומי רגיל ועוד המענק שהמדינה ממילא נותנת עם תוכניות כמו 'מסע'.
היו"ר דוד ביטן
כן, בדיוק, גם הסוכנות יכולה פה משהו.
ראובן פינסקי
ישבתי על זה עם יושב ראש הסוכנות. הם איתנו.
היו"ר דוד ביטן
לגבי אלה שהן לא עולות.
מיכל וונש (כחול לבן)
היום העובדה שהם צריכים קודם לשנות סטטוס זה חסם משמעותי.
היו"ר דוד ביטן
יש עוד משהו בתקנות?
ראובן פינסקי
אנחנו ביקשנו מהצבא, מראש ענף בודדים בצה"ל, לעשות עבודת מטה מסודרת, לעשות טבלה מסודרת. כל מה שמקבלים, מה שהצבא מממן, אני מדבר כרגע, מה שמדינת ישראל מממנת, לעשות השוואה, לראות מה החוסרים מעבר למה שעלה בעבודה הזאת, אם יש כאלה. כן תלושים למזון, מי מממן, איך מממן, כמה מממן.
היו"ר דוד ביטן
איפה רוב המתנדבות?
ראובן פינסקי
אני לא יודע להגיד רוב, יש בתי חולים, מד"א, חינוך, רווחה.
מיכל וונש (כחול לבן)
עמותות, כמו ששאלת.
היו"ר דוד ביטן
אני חושב שצריך לחייב את המשרדים באיזה שהוא תקציב מסוים לעניין הזה. אם הם רוצים, משרד הבריאות, שיממנו.
ראובן פינסקי
אנחנו משרד של השירות הלאומי. בסוף זה לא משנה מה המקור במדינה, בסוף זה 160 בנות. יהיו 300? זה לא אירוע, רק צריך לתקצב את התוספת ולדעתי ככל שזה יהיה במקום אחד ומדינתי זה ייצר עוד יותר אינסנטיב לגופים האלה לקחת את הבנות הבודדות.

רק נקודה שעלתה תוך כדי. לגבי הרכזות, יש רכזת ל-30 בנות, לא רכזת ל-120 בנות, זה חשוב לומר.
היו"ר דוד ביטן
היא מגיעה לביקורת אצלכם?
טלי רונית נחמנוביץ'
הרכזת?
היו"ר דוד ביטן
כן.
טלי רונית נחמנוביץ'
לא, יש לה משרה בשערי צדק, היא רכזת של כל בנות השירות הבודדות.
ראובן פינסקי
לא, זו הרכזת מטעם שערי צדק. יש לכן רכזת מטעם האגודה להתנדבות. את באגודה?
טלי רונית נחמנוביץ'
לא, היא מהאגודה. היא הרכזת מהאגודה, היא הרכזת של כל בנות השירות בשערי צדק.
היו"ר דוד ביטן
אז היא מגיעה?
טלי רונית נחמנוביץ'
לפעמים כן, פעם בחודשיים, או היא כותבת בקבוצה.
היו"ר דוד ביטן
אם יש לכן בעיות אתן אומרים לה?
טלי רונית נחמנוביץ'
אני יכולה להגיד שהייתה לי בעיה והיא אמרה לי שהיא לא יכולה, זה לא בידיים שלה וזה הזמן שהתקשרתי לראובן פינסקי ודיברתי עם המזכירה שלו.
ראובן פינסקי
העוזרת. והיא פתרה לך את הבעיה?
טלי רונית נחמנוביץ'
היא אמרה לי שהיא דיברה עם הבוס שלה ואז היא רוצה לדאוג - - -
היו"ר דוד ביטן
היא לא מגיעה לביקורת בדירה?
טלי רונית נחמנוביץ'
לא, מה פתאום? לא.
היו"ר דוד ביטן
אז מה היא עושה?
טלי רונית נחמנוביץ'
היא לא רואה איך אני - - -
היו"ר דוד ביטן
אז מה היא עושה?
טלי רונית נחמנוביץ'
היא לא דואגת עליי. אני מצטערת.
היו"ר דוד ביטן
זה לא רציני, בחייכם. עזוב. הרכזת מגיעה אליכם?
נויה שפר
כן. היא הגיעה אלינו פעמיים.
היו"ר דוד ביטן
פעמיים בכמה זמן?
ראובן פינסקי
בכל שנת השירות פגשת רק פעמיים את הרכזת?
נויה שפר
פעמיים או שלוש פעמים.
ראובן פינסקי
בכל שנת השירות פגשת רק שלוש פעמים את הרכזת שלך?
טלי רונית נחמנוביץ'
אני לא.
נויה שפר
- - - בתקן שלהם, אבל בתקן שלי היא לא יכולה לבקר אותי, כי אני בשטח.
ראובן פינסקי
אבל שלוש פעמים פגשת את הרכזת בכל השנה?
נויה שפר
כן.
טלי רונית נחמנוביץ'
אני לא, יותר. ברור שיותר, אני ראיתי אותה אתמול. המשרד שלה זה בתוך המקום שאני עובדת, אז כשאני רוצה אני יכולה לרדת, אבל יש דברים שהיא לא יכולה לעזור לי עם התקן שלי.
היו"ר דוד ביטן
לא, רגע, עזבי עכשיו את זה. הרכזת הזאת מטעם עמותה מגיעה אליכם בכלל?
טלי רונית נחמנוביץ'
מה, בתקן או בבית?
היו"ר דוד ביטן
גם וגם.
טלי רונית נחמנוביץ'
בבית, לא, אף פעם, כי אני לא גרה עם העולות, היא הולכת לבית של העולות.
ראובן פינסקי
את ביקשת לעבור לדירה של העולות?
טלי רונית נחמנוביץ'
לא היה מקום, לא הייתה אופציה.
מיכל וונש (כחול לבן)
אדוני היושב ראש, אנחנו יורדים לכל מיני דוגמאות, במקרה יושבות פה שתיים - - -
היו"ר דוד ביטן
נו כן, אז איך את רוצה שנעלה על הבעיות?
מיכל וונש (כחול לבן)
אני רוצה לומר משהו. מה שעולה שוב ושוב בעצם, מדורת השבט הישראלית - - -
היו"ר דוד ביטן
אבל עזבי, עכשיו את מסכמת את הדיון. עזבי את זה, תני לנו לברר את העניינים. את באה ומסכמת את הדיון.
מיכל וונש (כחול לבן)
אבל, אדוני היושב ראש - - -
היו"ר דוד ביטן
קוטלר, זה לא הולך ככה. את רוצה לסכם את הדיון? תסכמי את הדיון ונלך. מה את רוצה שאני אגיד לך?
טלי רונית נחמנוביץ'
אפשר להגיד משהו?
היו"ר דוד ביטן
אנחנו לומדים את הבעיות מהדיון, ככה זה הולך, אין דרך אחרת.
מיכל וונש (כחול לבן)
בהחלט.
ראובן פינסקי
משפט אחרון ברשותך. אנחנו בעד להיטיב ככל שניתן גם בדמי כיס, גם בתעריף הדיור, אנחנו מאוד מאוד שמחים שאתם מעלים את זה ואנחנו נעשה מאמץ לבוא אליכם עם תשובות.
היו"ר דוד ביטן
איזה ביקורת יש לך על העמותות? אתה נותן להם תקציב לעניין הזה, נכון?
ראובן פינסקי
יש לנו גם פיקוח על הגופים עצמם וגם בקרה במקומות השירות. בתקופת הקורונה - - -
היו"ר דוד ביטן
הנה, פה אתה כותב ליווי צמוד. את בנות השירות מלווה רכזת צמודה שעוזרת להן בכל מה שצריך, בירוקרטיה וכו'.
ראובן פינסקי
יש רכזת - - -
היו"ר דוד ביטן
אם זה נקרא צמוד אז אוי ואבוי. אתה נותן את התקציב הזה של הרכזת לעמותה והעמותה מבצעת, נכון?
ראובן פינסקי
כן.
היו"ר דוד ביטן
נותנים לך דוח?
ראובן פינסקי
כן.
היו"ר דוד ביטן
יופי. אז מה שאני מבקש ממך, לקראת הדיון - - -
ראובן פינסקי
לא דוח שעות של כל רכזת.
היו"ר דוד ביטן
לקראת הדיון הבא תביא לנו דוח שבדקתם את כל הרכזות האלה מול בנות השירות הלאומי איך הן מבצעות את העבודה שלהן ואם הן לא מבצעות תפטרו אותן. זה מה שיש לי להגיד לך.
ראובן פינסקי
הן לא עובדות שלנו, אבל - - -
היו"ר דוד ביטן
לא משנה, אל תיתנו את התקציב לעמותות. אני מאוד מצטער, זה לא יכול להיות דבר כזה שהן לא עושות את העבודה שלהן.
יוסף טייב (ש"ס)
כמה יש רכזות סך הכול?
היו"ר דוד ביטן
יש.
יוסף טייב (ש"ס)
אחת ל-30.
היו"ר דוד ביטן
אז מה הבעיה לבדוק את זה?
ראובן פינסקי
יש רכזת של בית חולים, זה לפי - - -
היו"ר דוד ביטן
בסדר, אני לא נכנס עכשיו. הבעיה היא כללית. ברור שיהיו להן בעיות, שיש להן בעיות בתוך הדירות שלא נפתרות כי אף אחד לא בא לבדוק את זה בכלל. אם היא לא באה אז גם הן לא מתלוננות בפניה.
ראובן פינסקי
העמותות שנמצאות בזום, הרכזות עובדות אצלם, אם תרצה לתת לאחת מהן להתייחס.
היו"ר דוד ביטן
אני אתן עכשיו. לאור זה אני אתן, אין לי ברירה. אבל אני אומר, תעשה בדיקה בבקשה בעניין הזה ותגיד לי מה אתה הולך לעשות. לא יכול להיות דבר כזה שהן לא עושות את העבודה. אם הן לא עושות את העבודה אז מה יש לנו להתלונן? למי נתלונן?
שלומית אבינח
את מהאגודה להתנדבות?
טלי רונית נחמנוביץ'
כן.
שלומית אבינח
אז יש לנו את המנכ"ל, את ירון לוץ.
היו"ר דוד ביטן
בוא נשמע. שמעת את הבנות, נכון?
ירון לוץ
שלום, תודה רבה על ההזדמנות לדיון הזה, אני חושב שהוא דיון חשוב מאוד. אנחנו כמובן נשמח לכל שיפור בנושא הזה, כמו שמנכ"ל הרשות הציג את זה. אין לזה היום התייחסות תקציבית. כל מה שאנחנו עושים בנושא הזה זה מהתקציב שגם ככה בנושא של הדיור הוא תקציב חסר.

אני מכיר את טלי, פגשתי אותה כבר בשני סיורים, אבל גם בביקורת צריך שיהיה מינימום של הגינות כלפינו. יש לה רכזת שנמצאת בשערי צדק באופן קבוע ארבעה ימים בשבוע, יושבת שם, יש לה משרד בשערי צדק.
שלומית אבינח
היא אמרה את זה.
טלי רונית נחמנוביץ'
נכון, אני אמרתי את זה.
ירון לוץ
לטלי יש גם אם בית בבניין, חוץ מזה, שדואגת בדירות. כל דבר שטלי מבקשת, היא אפילו מארחת אותה לשבתות. כשהיה פסח, כשיש חגים, תמיד אנחנו דואגים לראות שלמתנדבות האלה יש מקום להיות. טלי, הוצע לה להיות בדירה של מתנדבות בודדות והיא העדיפה להישאר בדירה שלה.
טלי רונית נחמנוביץ'
לא, זה לא ככה.
היו"ר דוד ביטן
רגע, הוא לא שומע אותך.
ירון לוץ
כשהיה את הקורונה דאגנו איפה להיות, היא ביקשה ללכת חזרה לדירה של הבנות הבודדות. גם זה אפשרנו, היא אמורה לעבור לשם וזה לא שאין לה איפה להיות בשבועיים האחרונים של אוגוסט, היא אמורה להיות בדירה של הבנות הבודדות. בדירה של הבנות הבודדות יש סלון, יש מכונת כביסה, יש wi fi, אנחנו דואגים לציוד מעבר לתעריף כיוון שהן בנות בודדות. למרות שאין לזה תקצוב, כמו שנאמר.

אנחנו באמת עושים מה שאנחנו יכולים. אנחנו בעד לעודד עלייה, אנחנו עושים כל מה שאפשר לטובת העניין הזה. אם הבית, שטלי תגיד אִם אם הבית, כל בקשה שטלי פונה אליה היא מטפלת בה ונותנת לה מענה, שגם אם בית זה לא בתעריף. זה משהו שהוספנו.
היו"ר דוד ביטן
לא, בסדר, אני לא נכנס לזה. אנחנו לא נכנסים לזה כרגע, לא עושים בדיקה פרטנית.
מיכל וונש (כחול לבן)
הן עושות עבודת קודש.
היו"ר דוד ביטן
מנהל הרשות, הוא יבדוק את העניינים האלה לגבי כל העמותות ולגבי כל מי שעובד ויביא דוח. הוא יבדוק מי צודק ומי לא, אני לא נכנס לזה, אבל מה שברור זה שצריך להיות מעקב יותר הדוק כלפי הרכזות האלה. לא לאפשר לעמותות, לתת להם את התקציבים ולהגיד להם לעשות את העבודה וזהו, מישהו צריך לפקח גם עליהם.
מיכל וונש (כחול לבן)
אם בכל זאת אני אוכל להתפרץ. אני בטוחה ללא ספק שמרבית הרכזות עושות עבודת קודש, עובדות עם - - -
היו"ר דוד ביטן
אני לא יודע, את כבר קבעת מסקנה?
מיכל וונש (כחול לבן)
אני רוצה שנדבר על האחריות שלנו.
היו"ר דוד ביטן
אני לא באתי לתת מחמאות לאף אחד. אני רוצה שתביני, קוטלר, לא באתי ולא באתי לברך אף אחד, כל מה שאני מבקש זה שהוא יעשה בדיקה, זה הכול, ושהנושא הזה של הפיקוח יהיה יותר הדוק.
מיכל וונש (כחול לבן)
נכון, אבל אני חושבת שמה ש - - -
היו"ר דוד ביטן
עכשיו אני אגיד שהן עושות עבודה, מאיפה אני יודע אם הן עושות? את בקשר איתן?
מיכל וונש (כחול לבן)
לא, אני לא מכירה אף אחת, אני - - -
היו"ר דוד ביטן
אז מאיפה את יודעת?
מיכל וונש (כחול לבן)
כי אני - - -
היו"ר דוד ביטן
יש פה תלונות, צריך לבדוק אותן. זה הכול. ולא אני בודק אותן, מי שאמון על זה יבדוק אותן.
מיכל וונש (כחול לבן)
אבל מה שעולה פה זה בעיות מערכתיות, בהגדרה, בעצם ההגדרה. אין להם את הכלים לעשות את מה שצריך להיעשות כל עוד יש את ההבחנה הזאת בין החיילים הבודדים, כפי שאמרנו, שאותם אנחנו מעלים על נס כל שני וחמישי ומגיעים לבית הנשיא - - -
היו"ר דוד ביטן
הבנו, בשביל זה הדיון.
מיכל וונש (כחול לבן)
נכון, והנושאים המערכתיים, רק אחר כך אפשר למדוד אותם.
שלומית אבינח
יש הרבה דוברים בזום שחייבים לדבר.
היו"ר דוד ביטן
טוב. עם מי עוד צריך לדבר? אני הבנתי את הבעיה, אני לא צריך אף אחד כבר.
שלומית אבינח
משרד הקליטה והקרן.
היו"ר דוד ביטן
משרד הקליטה מה קשור לעניין?
שלומית אבינח
כי אין העברת מידע, רוצים את העברת המידע.
היו"ר דוד ביטן
כן? אז למה עד עכשיו לא עשו כלום, משרד הקליטה?
ראובן פינסקי
הם רק צריכים לבקש אותה.
היו"ר דוד ביטן
חבר'ה, אני לא רוצה סתם בגלל שמישהו עומד לי בזום לשמוע אותו.
שלומית אבינח
דוד, זה חשוב.
היו"ר דוד ביטן
מה חשוב? לא, אני לא רוצה הפעם. אני רוצה שלקראת הדיון בעוד שבועיים תבוא ותציג לנו מה עשיתם בעניין הזה, בסדר?
שלומית אבינח
הוא אומר שאין - - -
היו"ר דוד ביטן
אני לא רואה שהוא עשה משהו, אני אומר לך את האמת.
שלומית אבינח
אבל לא הוא צריך לעשות, הם צריכים להעביר מידע.
היו"ר דוד ביטן
מה זה העברת מידע? מה, אני אחראי על העברות מידע? שיבקש את המידע ממנו הוא ייתן לו. מה זה העניין הזה?

טוב, בואו נסכם את הדיון. אנחנו נעשה דיון המשך בעוד שבועיים, זה מספיק זמן?
ראובן פינסקי
קצת יותר.
היו"ר דוד ביטן
שלושה שבועות, אין בעיה.
מיכל וונש (כחול לבן)
נשמע מ'נפש בנפש'?
היו"ר דוד ביטן
לא, אני שמעתי, לא צריך יותר.
רונן פוקסמן
אפשר מילה? ממש מילה?
היו"ר דוד ביטן
שלושה שבועות, דיון נוסף בעניין. לקראת הדיון הנוסף, אחת, אנחנו רוצים דוח שלך לגבי בדיקת הפעילות של העמותות ושל הרכזות שצריכות לטפל במתנדבות. שתיים, אנחנו מבקשים דיון בוועדה והחלטה שמתייחסת לכך שלא יותר משש מתנדבות יהיו בדירה אחת והדירה לא תהיה פחות מארבעה חדרים. חדר אחד צריך להיות חדר כללי, מה זה הדבר הזה, יושבים להם על המיטה? בא אליהם אורח, יושב על המיטה?
שלומית אבינח
כל המענה של השיפוצים, שיהיה מענה מסודר, שלא יצטרכו לחפש דירות. גם זה חשוב.
היו"ר דוד ביטן
במועדים שצריכים לעזוב את הדירה, מכל מיני סיבות, יימצא להן דיור חלופי. הסעיף הבא, לחייב את מקבלי המתנדבות לדאוג להן בצורה מסודרת בחגים ובכל מיני מועדים, שיהיה משהו, אם זה ליל הסדר אז שיתארחו אצל משפחה. זה דבר שהמוסד צריך לארגן את זה, הן לא צריכות לארגן את זה. למשל אני יושב ראש השדולה של העם היהודי אז הסוכנות שלחה לי בראש השנה שני חבר'ה מתוכנית נעל"ה ואירחנו אותם בראש השנה. למה זה בלתי אפשרי? תחייבו את המוסד. העיקרון הוא, אני רוצה לראות את הנוסח הזה, שאתם תחייבו את המוסד לחתום על התחייבות כלשהי בנושאים האלה.
שלומית אבינח
את האגודות.
היו"ר דוד ביטן
לא את האגודות, את המוסד עצמו. אם זה שערי צדק, שהוא יתחייב, יגיד שהוא מתחייב ל-א', ב', ג', ד'. לא כלפי העמותה, כלפי הרשות, אחרת היא לא תשלח לו. אני לא מקבל את זה, הם רוצים את החבר'ה האלה, תאמין לי, זה כוח אדם בחינם.
שלומית אבינח
מה עם הקרן לחיילים משוחררים?
היו"ר דוד ביטן
מה הקרן לחיילים משוחררים נותנת פה?
שלומית אבינח
היא לא נותנת להם.
היו"ר דוד ביטן
רגע, עכשיו אנחנו מדברים על זה. קודם כל אנחנו מבקשים מהאוצר לתת למתנדבות מענק קורונה, בדיוק כמו שקיבלו החיילים הבודדים.
ראובן פינסקי
נתנו.
היו"ר דוד ביטן
קיבלו?
ראובן פינסקי
כן.
טלי רונית נחמנוביץ'
אני לא קיבלתי כלום.
מיכל וונש (כחול לבן)
אדוני היושב ראש, למה שאנחנו לא נבקש תקן של מי שתרכז את ה-150 בנות האלה? מהאוצר. אנחנו נבקש תקן.
היו"ר דוד ביטן
יש לו תקן. אין לך תקן?
ראובן פינסקי
אין לי מישהו ייעודי לזה ברשות.
היו"ר דוד ביטן
אוקיי, אז גם שיהיה תקן.
מיכל וונש (כחול לבן)
ואז היא תהווה - - -
היו"ר דוד ביטן
מקובל. קיבלתי את זה. אין בעיה. הם קיבלו מענק קורונה? אתה בטוח?
טלי רונית נחמנוביץ'
אנחנו חייבים לקבל את זה - - -
קרן ריצמן
יש שני דברים.
היו"ר דוד ביטן
מענק קורונה של 4,000 שקל. קיבלו?
מיכל וונש (כחול לבן)
הם קיבלו.
ראובן פינסקי
מה שחייל משוחרר מקבל בת שירות מקבלת.
מיכל וונש (כחול לבן)
זה הכנסנו, אדוני היושב ראש.
היו"ר דוד ביטן
הכנסנו את זה?
ראובן פינסקי
הכנסתם, הכנסתם.
היו"ר דוד ביטן
אוקיי. תוגש תוכנית כולל עלות תקציבית לעניין הגדלת התנאים שלהם, תנאי השכר שלהם, לא יודע, ההשתתפות של המתנדבות העולות. אני מדבר על מתנדבות עולות, פחות על המתנדבות שהן לא עולות, כי שם יש להן איזה שהוא עורף. יש להן הורים, יש להן אחים, יש להן אחיות.
שלומית אבינח
גם הסיפור שהם חייבים לעשות עלייה בשביל ל - - -
היו"ר דוד ביטן
אז תביא לנו גם עלות תקציבית. את העלות התקציבית תביא לנו מהר כדי שאני אוכל לטפל בזה עוד לפני שיאשרו לנו תקציבים ויגידו לי שאין כסף לזה.
שלומית אבינח
מה עם הצורך להיות עולות?
היו"ר דוד ביטן
זה שבתקנות יהיה כתוב, תשנה אותן לפני החתימה, אם אפשר, שלא חייבים להיות עולה על מנת להתנדב לשירות הלאומי.
מיכל וונש (כחול לבן)
אותו דבר כמו חיילים.
היו"ר דוד ביטן
זה אני חושב שאתה יכול לתקן כבר בתקנות האלה.
ראובן פינסקי
כן.
היו"ר דוד ביטן
בין כה וכה זה עובר לדיון בוועדת העבודה והרווחה, אז אם יש השגות אז – אני מציע, זה כבר עוכב, תעכב שבוע, שבוע וחצי, את החתימה של השר על מנת שכתוצאה מהדיון נכניס את זה כבר, השינויים שאנחנו מדברים ואתה מסכים להם, תכניס את זה כבר לתקנות ואז זה יבוא לוועדת העבודה והרווחה ושם אנחנו גם ניתן את דעתנו.
שלומית אבינח
הקרן לחיילים משוחררים - - -
היו"ר דוד ביטן
תיכף, תיכף.
מיכל וונש (כחול לבן)
אני חושבת שזה יעשה הבדל מאוד גדול, אדוני היושב ראש, גם הרכזת שאנחנו נתעקש עליה וגם הנושא הזה של השוואת התנאים, שהן לא חייבות – אנחנו נרוויח - - -
היו"ר דוד ביטן
השוואת התנאים, אני אומר לו, היא חייבת להיות לפי התקופה. יש הבדל בין מי שעושה שנה לבין מי שעושה שנתיים.
ראובן פינסקי
השוואת התנאים היא ביחס ישיר לתקופת השירות.
מיכל וונש (כחול לבן)
בדיוק.
היו"ר דוד ביטן
את לא שמת לב שאמרתי שהתקנות האלה שהוא מתכוון להחתים את השר והן צריכות לבוא לאישור ועדת העבודה והרווחה, הן יעוכבו קצת עד שאנחנו נסיים את הדיון ואז נעשה תיקונים שכבר הוא יחתום עליהם והם יבואו לאישור ולא נעשה את זה פעמיים.
מיכל וונש (כחול לבן)
מצוין.
היו"ר דוד ביטן
יש עוד מישהו שרוצה להגיד משהו? כן, 'נפש בנפש', מה רצית להוסיף מעבר למה שאמרנו?
רונן פוקסמן
רציתי להוסיף את הנושא הזה שחברת הכנסת מיכל ציינה, על הנושא של מישהי שתתכלל את זה, מישהי שתהיה - - -
היו"ר דוד ביטן
אבל הסכמנו. מעבר למה שאמרנו.
רונן פוקסמן
שוב, אני אומר, חשוב לי שנבין פה כולנו, וגם נפגשתי עם ראובן לפני, אנחנו ממש באותו צד. גם אם זה נראה שנייה שאנחנו משני צדי המתרס, אני חייב להגיד, קצת במהלך הדיון, גם אני והצוות שלי, אנחנו מקבלים הודעות מהעמותות שאנחנו מעלים ושזאת לא הדרך - - -
מיכל וונש (כחול לבן)
שלא בצדק. הן באמת עושות עבודת קודש.
רונן פוקסמן
הבנות פה מספרות את הסיפור, אני - - -
היו"ר דוד ביטן
אני לא יודע, אני לא יודע אם עושות או לא עושות, אבל אנחנו, עם כל הכבוד, התפקיד שלנו אם יש ביקורת זה לטפל בביקורת. אנחנו לא באנו לתת תעודות ציון לשבח.
רונן פוקסמן
לכן אני חושב שזה הפתרון, הנושא של מישהי שתתכלל את זה.
היו"ר דוד ביטן
תעודות ציון לשבח ייתנו מי שאמון על זה.
מיכל וונש (כחול לבן)
אדוני היושב ראש, זה הפתרון, שגם העמותות - --
היו"ר דוד ביטן
אתם רוצים להיות נחמדים עם כולם, זה לא הולך הסיפור הזה.
מיכל וונש (כחול לבן)
לא, חס וחלילה, הפוך. העמותות לא יכולות, בצורה פרטנית, אחת אחת, לטפל בכל הצרכים. ברגע שתהיה מישהי שהיא עכשיו האבא של הבנות האלה - - -
היו"ר דוד ביטן
למה לא? אז בשביל מה יש עמותה? אם אני הייתי יושב ראש עמותה, העמותה צריכה להכיר כל אחת מהבנות, אחת לאחת, לפרטי פרטים, לטפל בבעיות שלהן, לדעת מה הבעיות שלהן, על מה אתם מדברים? אז אחרת למה אני צריך את העמותה? לשכור לנו את הדירה? מה זה הדבר הזה? בחייכם.
שלומית אבינח
ההגעה של ההורים, מול רשות האוכלוסין, זה דוד טיפל.
היו"ר דוד ביטן
אז מה אני צריך את העמותות? לא צריך את העמותות.
מיכל וונש (כחול לבן)
אני אומרת משהו אחר, אני אומרת שגם כדי להתווכח על עמותות שמגיע להן ועמותות שלא מגיע להן, ברגע שתהיה את המשרה שאנחנו יוצרים אותה, היא תדע לומר לך איזה מתייחסות באופן ראוי ואיזה עמותות אינן מתייחסות באופן ראוי ולא יבואו לשם בנות בסופו של דבר, הרי זה מה שיקרה. כרגע אין לזה דרך ודווקא מי שפה על הקו, אני מניחה שאלה עמותות שאכפת להם.
היו"ר דוד ביטן
תקשיבי, אני לא אומר שהן לא מטפלות או כן מטפלות, אני ביקשתי מהממונה שיבדוק את העניין וייתן לנו דוח. למה אתם יוצרים מצב כאילו אני אומר שהם לא בסדר? מכל הטענות האלה יוצא כאילו אני אומר שהם לא בסדר, אני לא אמרתי את המילה הזו. אני אמרתי רק: תבדוק. זה הכול, מה הבעיה? אני לא מבין.
ראובן פינסקי
אמרת: תבדוק ותשפר. וזה מה שנעשה.
היו"ר דוד ביטן
אני לא אמרתי מי בסדר ומי לא בסדר. ישר אתם מגנים עליהם. אני לא באתי לתקוף אף אחד היום. אני אומר שהנושאים האלה ייבדקו, אבל בלי קשר לזה אנחנו צריכים להגיע לסיטואציה ולתוצאה שהטיפול בעולות יהיה טיפול מופתי. אם יש להם בעיה והם צריכים איזה משהו שיבואו ויגידו שהן צריכות, זה הכול, ואנחנו נשתדל לעזור להם. נכון?
ראובן פינסקי
נכון.
היו"ר דוד ביטן
אף אחד לא בא פה לתקוף אף אחד. באמת שלא.
ראובן פינסקי
בתוך המצב הקיים היום הלשכה שלי, כמו ששמעתם, וגם העוזרת שלי מטפלות באופן שוטף כל הזמן בדבר הזה מתוך - - -
היו"ר דוד ביטן
אבל ראינו בעיות - - - לא יכול להיות שהבנות האלה יגורו 12 בדירה, אין מצב כזה. זה לא יכול להיות, זה לא יהיה. אני אומר לכם, זה לא יהיה, זה הכול.
ראובן פינסקי
מעולה.
היו"ר דוד ביטן
זה בטוח לא יהיה. גם אם צריכים עוד כמה מאות שקלים להשוות, גם לזה נדאג להם, אין בעיה. מה שמגיע מגיע, ומה שלא מגיע לא מגיע. זה הכול. אם העמותות צריכות עוד קצת תקציב אז שיגידו שהן צריכות, אבל אני לא נותן פה ציונים לשבח לאף אחד. אין מצב לא נעים. אתם כל הזמן מסתכלים על לא נעים, אני אין לי לא נעים, וזה ש'נפש בנפש' מבקשים נושא לדיון, זה לא אומר שאני חייב לקבל ולהגיד להם שהם צודקים בכל דבר. הם רק מבקשים להעלות נושא, אז העלינו את הנושא ואנחנו כבר התייחסנו עוד לפני שאתם ביקשתם להעלות אותו, רק שתדעו. זה שאני בא ותוקף איזה משרד ממשלתי זה לא אומר שאתם אשמים בזה שתקפתי אותם, לא, אבל אני לא יכול לשמוע בעיות ולא להתייחס בגלל שלא נעים ומה יהיה, מה הם יעשו. זה לא מקובל עליי.
רונן פוקסמן
לא, זה לא העניין, אנחנו לא מפחדים ולא נעים, אנחנו רוצים אחר כך לצאת מפה וללכת לעבוד.
היו"ר דוד ביטן
בסדר גמור. אנחנו רוצים לפתור את הבעיה, לא נעים שימו בצד. בעוד שנה אם נעשה ישיבה והכול יהיה בסדר נגיד להם כל הכבוד. נכון לעכשיו יש בעיות, מה אני יכול לעשות? הן משקרות? הן לא אומרות את האמת? מה הבעיה?
מיכל וונש (כחול לבן)
מה שברור זה שצריך לתת לכולם את הכלים כדי להצליח במשימה המשותפת. אני חושבת שזה העניין העיקרי ושלכולם יש מטרה משותפת סביב השולחן.
היו"ר דוד ביטן
אין בעיה, אבל כדי לדעת אנחנו צריכים להבין את הבעיות?
ראובן פינסקי
אנחנו נחלק לכם, יש בעיות מהזירה הפרוצדורלית, יש בעיות בזירה החוקית ויש בעיות בזירה התקציבית.
היו"ר דוד ביטן
תעלה לנו את זה, אין בעיה.
ראובן פינסקי
בסדר גמור.
היו"ר דוד ביטן
הישיבה נעולה.



הישיבה ננעלה בשעה 14:45.

קוד המקור של הנתונים