ישיבת ועדה של הכנסת ה-23 מתאריך 10/08/2020

מתווה לפתיחת השמיים לנכנסים וליוצאים מישראל - ישיבת מעקב

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-ושלוש

הכנסת



39
הוועדה המיוחדת לעניין נגיף הקורונה החדש ולבחינת היערכות המדינה למגפות ולרעידות אדמה
10/08/2020


מושב ראשון



פרוטוקול מס' 45
מישיבת הוועדה המיוחדת לעניין נגיף הקורונה החדש ולבחינת היערכות המדינה למגפות
ולרעידות אדמה
יום שני, כ' באב התש"ף (10 באוגוסט 2020), שעה 12:30
סדר היום
מתווה לפתיחת השמיים לנכנסים וליוצאים מישראל - ישיבת מעקב
נכחו
חברי הוועדה: יפעת שאשא ביטון – היו"ר
אליהו ברוכי
מיקי לוי
יוליה מלינובסקי קונין
יואל רזבוזוב
חברי הכנסת
תמר זנדברג
איילת שקד
מוזמנים
אשר שלמון - משרד הבריאות

דוד שפרכר - מומחה ברגולציה תעופתית, המטה להצלת תיירות חו"ל

מידן בר - יו"ר ארגון הטייסים
משתתפים (באמצעים מקוונים)
יואל פלדשו - מנהל רת"א, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

אילן פלוס - ראש חטיבת כלכלה, משרד החוץ

איתן בן דוד - משנה לראש המל''ל, המטה לביטחון לאומי

חגי לוין - יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור, הר"י, ההסתדרות הרפואית בישראל

אורי סירקיס - מנכ"ל חברת ישראייר

יניב חברון - מנכ"ל חברת סנטק מדיקל

גיל חובב - יו"ר מטה עתיד התיירות
מנהלת הוועדה
לאה גופר
רישום פרלמנטרי
רויטל יפרח


מתווה לפתיחת השמיים לנכנסים וליוצאים מישראל - ישיבת מעקב
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני פותחת את דיון הוועדה בנושא: "מתווה לפתיחת השמיים לנכנסים וליוצאים מישראל". זו ישיבת מעקב מהשבוע שעבר.

אנחנו רוצים להיות מאוד קונקרטיים בדיון הזה, אנחנו יודעים שמתגבש מתווה ואנחנו רוצים לשמוע את המתווה כפי שהוא היום. אני רק אזכיר לכם שבסיום הדיון בשבוע שעבר אמרנו שאם לא ידעו להציג לנו מתווה היום, סימן שלא באמת מתכוונים לפתוח את השמים ב-16 לחודש, ואני רוצה להאמין שאתם כן מתכוונים. צריך גם לזכור שנדרשת היערכות לחברות התעופה לקראת הפתיחה ולכן, מאוד חשוב שנדע היום מה עומד להתרחש.

ברשותכם, נתחיל עם - -
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אני מבקש הצעה לסדר.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תתחילו אתם ממש במספר מילים ונעבור לשמוע. בבקשה.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
הכי קצר. אני פניתי לפרופסור גמזו ואני עוד פעם למשרד הבריאות: מערכת התערוכות או אולמי התערוכה בתל-אביב – 12,000 איש מתפרנסים. אינני מבקש לפתוח את אזור התערוכות – גני התערוכה – לציבור הרחב. אני מבקש לפתוח את התערוכות לקניינים. יש שם תערוכות מקצועיות שאליהן מגיעים רק אנשי מקצוע. פעם אחת, אנשי מקצוע בתחום - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
חבר הכנסת מיקי לוי, ברשותך, אנחנו נעלה את זה בדיון על הצו. גם את זה, גם את מוזיאוני המדע – אני אתן לכם לדבר על כל מה שאנחנו חושבים שצריך ליישר קו כי לצערנו הרב - -
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
תודה רבה. אני אמתין בסבלנות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
- - אז מחילה, נעשה את זה בדיון ההוא, בואו נקדיש את הדיון הזה נטו לתעופה. מישהו מחברי הכנסת רוצה להתייחס לעניין התעופה? בבקשה, חבר הכנסת רזבוזוב.
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
תודה, כבוד היושבת-ראש. קודם כל, חשוב ונכון שקבעו תאריך יעד. תאריך יעד באמת נותן אפשרות למשרדים ולכל הגורמים הרלוונטיים להיערך, להוציא מכרז של מעבדה בשדה התעופה אם צריך, ובאמת לתת לאנשים איזה שהוא אופק. אנחנו מבינים שזה קשור באופן ישיר למצב התחלואה וזה יכול להשתנות והתאריך יכול לזוז אבל כל עוד יש תאריך, אז זה גורם לכולם להניע את התהליך.

אנחנו בדרך כלל באים ומבקרים, אז כאן אני רוצה להחמיא שיש תאריך ואנחנו כאן באמת בשביל לעזור גם לאנשים כי הרבה אנשים אצלנו תלויים בכך – אני מדבר על הפן הכלכלי, וגם קצת חופש ורווחה לאנשים. אני מקווה מאוד שהמכרז ייצא לדרך והשמיים יפתחו כמו שצריך.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תודה רבה חבר הכנסת רזבוזוב. חברת הכנסת שקד, בבקשה.
איילת שקד (ימינה)
אני באמת מצטרפת ורוצה להבין את המתווה ב-16 לחודש. מה שנראה לי מוזר ותמוה זה שאם רק עכשיו מתחילים להוציא מכרז וכל ההליכים של מכרז, ייקח איזה חודש, חודשיים עד שתקום מעבדה. מדינות אחרות עשו את זה ב-24 שעות. למה אי אפשר לעשות את זה מהר? מדינה שפרצה לארכיון הגרעין האיראני לא מסוגלת להקים מעבדה בנתב"ג עד ה-16 לחודש? למה? ובתנאי המכרז – מה הקריטריון שלכם, תוך כמה שעות אתם רוצים תשובה?
קריאה
72.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תודה רבה, חברת הכנסת שקד. חבר הכנסת קוז'ינוב רוצה להתייחס?
אנדרי קוז'ינוב (יש עתיד-תל"ם)
תודה רבה, גברתי. אני רק רוצה להעלות עוד שתי סוגיות – במידה והשמיים ייפתחו גם למדינות הירוקות – סוגיית הבידוד למדינות ירוקות ואדומות כי נניח שאנחנו פותחים, כמו שחבר הכנסת רזבוזוב אמר, שצריכים גם קצת פנאי, אבל במידה ויצטרכו לבצע בידוד בכניסה או בחזרה, זה בפועל מבטל את יכולת הטיסה ואז עולה השאלה האם מפצים אותם על אי-יכולת לממש את אותה חופשה כי כבר שילמו עליה לפני שנה.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אנחנו לא מדברים על זה.
אנדרי קוז'ינוב (יש עתיד-תל"ם)
נכון, אבל פשוט צריך להקדיש לזה גם מחשבה במסגרת - -
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
המחשבה היא שייבדקו פה והתשובה תינתן שם ושלום על ישראל. הכל תלוי באיזה הסכם עם מדינת ישראל אבל צריך לפתוח.

אני רוצה רק להזכיר לוועדה – משרד הבריאות התחייב להביא בפנינו את 10 המדינות שבהן זה אמור להיפתח, ואני רוצה להזכיר עוד משהו שנאמר על-ידי הממשלה, שבאמצע אוגוסט אנחנו פותחים את השמיים לאותן 10 מדינות ואנחנו מבקשים תשובה. אתם התחייבתם – תנו לנו תשובות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקי, תודה רבה. חברת הכנסת זנדברג, בבקשה.
תמר זנדברג (מרצ)
תודה, גברתי היושבת-ראש. אני מצטרפת לברכות ואני שמחה שמדברים על תיירות לכאן והחוצה. אני שמחה שמדברים על עסקים, אני שמחה שמדברים על הנושא של החגים ושיהיו כאן כאלה שיוכלו לבוא לישיבות וכולי. יש לנו עדין משפחות של ישראלים, מספר שמוערך בין כמה מאות לכמה אלפים, כולל ישראלים שנמצאים בחו"ל יחד עם בני המשפחות שלהם שצריכים לבחור בין שהמשפחה תישאר ביחד לבין שיבואו לכאן או אפילו יותר גרוע – משפחות שנמצאות בנפרד, חלקן עם ילדים וחלקן גם לא עם ילדים וזה בכלל לא משנה – כל חטאם שלא התחתנו ברבנות.

אני חייבת לומר שהיו לי שתי פעימות של קריטריונים בעקבות הדיון כאן – פעם אחת נוספו ידועים בציבור ופעם אחת נוספו עוד כמה קריטריונים שאפשרו לחלק מהמשפחות אבל עדין לא לכולן. אז זה מצוין שמדברים על תיירות והכלכלה חשובה והתערוכות ועסקים והכל אבל קודם כל, זה משפחה. איך יכול להיות שהקריטריונים האלה כל-כך מסובכים וכל-כך מסורבלים ואנחנו צריכים לראות משפחות שרואות את הילדים שלהם בזום כבר חצי שנה?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תודה רבה, חברת הכנסת זנדברג. אגב, כאן אנחנו נבקש פתרון מידי כי מדובר גם באנשים שמוזמנים לקיים גם בידוד - -
תמר זנדברג (מרצ)
בוודאי, לעמוד בכל התנאים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
- - אז אין שום סיבה למה שלא יבואו.

חברת הכנסת מלינובסקי, רוצה להתייחס בטרם משרד הבריאות - -
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
כן, אני אתייחס עכשיו: אני רוצה להתייחס ולהגיד דבר כזה – אני לא מצטרפת לברכות כי אני לא יודעת על מה לברך. אין מה לברך - -
תמר זנדברג (מרצ)
חלק מהברכות היו בציניות.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
תקשיבי – אנחנו כבר היינו בסרטים האלה, אין מה לברך. התאריך ששמענו, ה-16 לחודש, זה תאריך ממש ב"כאילו" וב"נדמה לי". אם עכשיו המכרז שיצא מדבר על תוצאות בדיקות בנתב"ג תוך 72 שעות- זה "ישראבלוף". יש טכנולוגיות בכל העולם, אפילו בירדן, שהבדיקות תוך רבע שעה, שעתיים. באוקראינה, עולם שלישי, ואנחנו מדברים פה שאנחנו מתקדמים, הבדיקה מתבצעת בנתב"ג ויש תוצאה מידית ואם אתה שלילי – אתה נכנס למדינה ונכנס לבידוד אז לא מצליחה להבין. יש שתי בדיקות בדרך, בן אדם צריך לבוא לנתב"ג, לעשות בדיקה 73 שעות לפני הטיסה. חבר'ה, מה, אין קופות חולים? למה הוא צריך לעשות את הבדיקה הזאת לפני הטיסה בנתב"ג? לבוא מנהריה או מחיפה או מבאר-שבע לנתב"ג ולעשות שם בדיקה? לא השקיעו בזה מחשבה. אם אנחנו רוצים לפתוח, אם אנחנו רוצים שאנשים יטוסו ותהיה תנועה ונתחיל לחיות קצת, אז יש קופות חולים. בן אדם בא, עושה את הבדיקה, מביא תוצאה, הכל בסדר.

אני מקווה מאוד שבסוף אני טועה ושהכל ייפתח פה והכל יהיה גן עדן והכל יעבוד אבל מהניסיון המר, אני חושבת שאנחנו לא שם. יכול להיות שאדוני, ממשרד הבריאות, הבטיח להראות לנו את התו הסגול.
קריאה
כן, אני אתייחס לזה.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
יופי, מצוין. דיברנו על התו הכחול. יש הרבה נתיבים אבל יש לי הרגשה שמי שמנווט את הנתיבים האלה לא בצורה נורמלית. תודה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תודה רבה, חברת הכנסת מלינובסקי. חבר הכנסת ברוכי, אתה רוצה להתייחס עכשיו?
אליהו ברוכי (יהדות התורה)
לא.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אז נשמע את דוקטור שלמון. בבקשה.
אשר שלמון
המתווים, עבדו עליהם והעניין התחיל כבר לפני כשלושה חודשים. יש שלושה מתארים עיקריים שהמתווים התייחסו אליהם. הראשון היה ירוק לירוק – כלומר, מדינות ירוקות לישראל בעידן שהייתה ירוקה, כחלק מהסדרים בי-לטראליים. לצערנו, אנחנו לא שם. אנחנו הגענו להסדרים עם לא מעט מדינות עד שהפכנו בעצמנו לאדומים, ומאז זה בהקפאה.

מתווה אחר שכרגע לא ניכנס אליו לעומק הוא אדום לאדום – כלומר, מדינות עם תחלואה גבוהה שמגיעות לישראל - -
קריאות
למה? למה לא ניכנס אליו לעומק?
אשר שלמון
כי כרגע זה לא מה שהולך לעבור ב-16 באוגוסט. אני אגיד על כך מספר מילים ואז אני אגע במתווה של ה-16 באוגוסט, שזה ירוק לאדום, שזה מה שכרגע עומד על הפרק וצריך להסתיים בשבוע הקרוב.

אז רק מילה על אדום לאדום – יש פה דיון מקצועי האם למצוא דרך לקצר את תקופת הבידוד, ואין כרגע החלטה, ואיך ובאיזו תדירות לשלב בדיקות – לכך התייחסה חברת הכנסת שקד ואחרים – אותה מעבדה מאוד רלוונטית בנתב"ג.

אני גם אתייחס לסוגיית הטכנולוגיה שעלתה פה - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אגב, סליחה, אני רק אכניס משפט כדי שתוכל להתייחס אליו – למה אנחנו צריכים להיות פרימיטיביים גם בעניין של הבידוד? אני אומרת את זה במירכאות, אם אנחנו עושים בדיקה ואנשים יוצאים שליליים לפני הטיסה ואחר-כך יוצאים שליליים גם כשהם נוחתים במדינה שאליה נכנסים, אז בשביל מה – אגב, העניין של אדום-ירוק הוא לא ממש רלוונטי כי אתה מביא בן אדם, אתה לא מביא את המדינה שלו. דבר שני, זה פותר את כל הסאגה שמסביב.
אשר שלמון
אנחנו לא חושבים כך. עמדת בריאות הציבור של ישראל, כפי שאמרתי גם בשבוע שעבר, בהתאם למדיניות של מדינות האיחוד האירופי, שבדיקות לא מחליפות באופן מלא בידוד. יש הסדרים של ניהול סיכונים, כמו שהוזכר פה, שבנסיבות מסוימות של ביקורים קצרים, ביקורים חיוניים, מדינות אירופאיות כאלה ואחרות – ניקח את הדוגמה של איטליה – מאפשרות עד 120 שעות שהייה במדינה עם פטור מבידוד אבל ישראלי שמגיע לאיטליה חייב בבידוד. הוא לא יכול להיפטר מבידוד על-ידי בדיקות. וכך בלא מעט מדינות – צרפת, ספרד, בריטניה ואני יכול להמשיך.

אני רק רוצה לחרוג בנקודה הזאת כי באנו לשוחח על המתווה שצריך לעבור - -
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
אבל סליחה אדוני, יש מודל אחר - - -
אשר שלמון
אני לא אומר – כרגע אלו אינן מסמרות ברזל. הנושא על השולחן והוא נידון ברצינות רבה. אנחנו דנים בחלופות, באמת יש חובת בידוד מלאה של 14 יום, בין אם זה בידוד מקוצר, משולב בבדיקות. זה הליך שמתנהל כרגע. כרגע העמדה הבסיסית שזה לא הזמן לפתוח כרגע אדום לאדום. ולכן, אזרחים ישראלים - -
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
אבל זה - - - אדום לאדום.
אשר שלמון
- - אזרחים ישראלים שחוזרים ממדינות אדומות חייבים בבידוד. אזרחים זרים שרוצים להגיע ארצה ממדינות אדומות - ככלל, הכניסה מוגבלת ל-18 לילות שרשות האוכלוסין פרסמה.

אני רוצה לדבר על המתווה שהוא רלוונטי לשבוע הקרוב וזה ירוק לאדום – מדינות ירוקות בהקשר של ישראל - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני אשמח לשמוע את המתווה אבל אני אשמח גם לקבל נתון שאני יודעת אותו, אבל שתשים פה על השולחן את הנתון, שכל האנשים שהגיעו לבידוד כאן, בישראל – אגב, על חשבון המדינה גם הרבה מהם שהו במלוניות של הבידוד – כמה נדבקים היו שם? כמה מאומתים היו שם?
אשר שלמון
מספר מאות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
שני אנשים.
קריאה
אז תביאו לנו את הנתונים.
אשר שלמון
לא נכון. תראו, רק בטיסה מסוימת מניו-יורק היו לי קרוב ל-100.
קריאה
- - -
אשר שלמון
לא, אז הנתונים הם שגויים. אני רוצה לומר - -
קריאות
- - -
אשר שלמון
אני רוצה לומר שבישראל יש לנו בממוצע אדם חולה אחד שנכנס ליום. בתעופה המינימאלית, שיש עכשיו, יש לנו בממוצע חולה ליום שנכנס לישראל.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מתוך כמה אנשים?
קריאה
1:1000.
אשר שלמון
בסדר, זה המספר כרגע. היום, לשמחתנו אבל אנחנו מדברים על עלייה ניכרת בכניסה לארץ וזה ניהול מסודר שמתבצע. היו ימים שהיו לנו מספרים הרבה יותר גבוהים אבל יש חולים. אי אפשר להציג את זה שאין בכלל כניסה של חולים לישראל אבל אני רוצה להתקדם במתווה - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אז אני אשמח שהוועדה תקבל את הנתונים כי מהנתונים שאני קיבלתי מפיקוד העורף, מכל האנשים שהגיעו אליהם ושהו בבידוד במהלך כל התקופה – אני לא מדברת שהשמיים היו סגורים אלא עוד בגל הראשון ואחריו, כשכולם היו נכנסים בצורה אינטנסיבית גם למלוניות – זה הדיווח שקיבלתי.
אשר שלמון
שניים? מישהו הטעה אותך בענק. היו ימים שהיו לנו קרוב ל-100.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אז אני אשמח מאוד לקבל את הנתונים לוועדה כדי שאנחנו נבין.
אשר שלמון
טיסת אל-על של - -
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
לא, לא, היא מדברת אותו סיור. היינו באותו סיור. אנשים שבאו, חסידי חב"ד – אנחנו יודעים ששם הייתה הדבקה המונית. אלה שנכנסו לא בקבוצות, אנשים נכנסו לבידוד?
אשר שלמון
בממוצע יש לנו אחד ביום, אתם יכולים לבדוק אותי. אני מסכים שזה מספר לא גבוה, זה לא מספר בשמיים אבל זה מספר אמתי. זה לא שאנקדוטאלית היו שניים לאורך ההיסטוריה של הקורונה.
אורי סירקיס
אשר, אתה מביא פה דוגמאות מראשיתו של המשבר. בינתיים שדות התעופה עשו פעולות, מנתרים אנשים, רמת המודעות גדלה.
אשר שלמון
אורי, אני אמרתי שהמספרים לשמחתי כרגע נמוכים יותר, הם עדין בממוצע אחד ליום. אתה מכיר את המספרים, הן גם על הטיסות שלך. גם על הטיסות שלך אתה מכיר את המספרים האלה כולל האנשים שלך וכולל דיונים שלנו בשבוע האחרון סביב מקרים - -
קריאות
- - -
אשר שלמון
- - אבל אני רוצה להתייחס למתווה של אדום לירוק או ירוק לאדום – המטרה היא לאפשר בהקדם - השרים דיברו על ה-16 באוגוסט – מתווה חד-צדדי שבו ישראלים יוכלו לצאת ולהיכנס מישראל ללא חובת בידוד וללא חובת בדיקות, ולכן סוגית המעבדה היא אחרת. אנחנו לא דורשים בדיקות. מאידך, ברור שיש מדינות שאולי ידרשו בדיקות מישראלים כתנאי לכניסה ולכן, אמרתי גם בשבוע שעבר ואני אומר גם השבוע שעד שהמכרז ההוא ייגמר, ושמעתי על חברות שניגשו למכרז הזה, אנחנו ניתן פיתרון על בסיס המשאב הלאומי. ברגע שהמדינה תעביר את החקיקה הרלוונטית, יהיה פיתרון. לא יהיה מצב שישראלי ירצה לנסוע ל-X, ועוד פעם, במספרים שיקבעו ובמכסות – הוא לא יכול לנסוע רק כי אין להשיג בדיקה בישראל.

עכשיו, האוכלוסייה הזאת לא צריכה בדיקה תוך 15 דקות, האוכלוסייה הזאת, שמתכננת לנסוע, זה הזמן האידיאלי – אמרת 72 שעות כזמן מקסימאלי. אני חושב שאפשר יהיה להגיע בשקט ל-24 שעות תשובה - -
איילת שקד (ימינה)
למה? למה אם זה בעולם זה חמש שעות או שלוש שעות, למה בישראל צריך 24?
אשר שלמון
אני אסביר לך למה: יש שתי בעיות עם הבדיקות המהירות – האחת, שהן מאוד מאוד יקרות והן פחות אמינות.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
אבל בן אדם משלם.
איילת שקד (ימינה)
אדוני, דקה. בגרמניה אתה משלם על בדיקה כזאת 190 יורו. אדם שרוצה לטוס לחו"ל על חשבון העבודה שלו וצריך בדיקה מהירה – תאפשרו לו את זה.
אשר שלמון
אני מניח שהמעבדה בנתב"ג תיתן תשובה באותו יום. אני מניח, דרך אגב, ואני לא רוצה להתחייב אבל אמרתי לכם שאנחנו ניתן מענה על בסיס המאגר הלאומי. גם על בסיס המאגר הלאומי, אני לא חושב שנגיע למצב שבו אנשים יצטרכו לחכות 72 שעות לתשובה.
איילת שקד (ימינה)
ומתי המעבדה הזאת תקום?
אשר שלמון
המכרז ייגמר כמו כל מכרז ממשלתי. מרגע שהמעטפות יפתחו וייבחר זוכה, הזוכה יקבל זמן להקים. להערכתי, מהניסיון של "מיי הריטג'", אפשר להקים מעבדה מהר, זה לא חודשים, זה שבועות בודדים.
קריאה
מתי סיום המכרז? צריך להיות רשום סיום.
אשר שלמון
אני לא רוצה להטעות אתכם כי מישהו אמר לי שהמכרז סגור. אני לא רוצה פה לטעות אבל המכרז היה במעגלים מאוד קצרים. יכול להיות שעד סוף הדיון יהיו לי את הנתונים. המטרה היא לסיים את העבודה הזאת מהר.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
אני רוצה לטוס, קניתי כרטיסים. אני אצטרך להגיע מנהריה, לצורך הדוגמה, לבוא לנתב"ג, לאותה מעבדה, לעשות בדיקה?
אשר שלמון
חברת הכנסת מלינובסקי, אני מבין את מה שאת אומרת ואני חושב שזה לא נכון ואני חושב שגם התבטאתי בעבר שאנחנו ננסה לייצר מעבדות אזוריות כך שאדם מהצפון ייבדק בצפון ואדם מהדרום ייבדק בדרום.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
אבל פתיחת השמיים ב-16 לחודש - -
אשר שלמון
אבל ב-16 זו לא פתיחה שמחייבת בדיקות כרגע. בואו נתייחס לבעיה האמתית ב-16, שחלק ניכר מהמדינות שעונות לקריטריונים של מדינות ירוקות לא מאשרות לישראלים, לא עם בדיקה ולא בלי בדיקה. שם הבעיה, ופה משרד החוץ פועל כדי להגיע להסדרים. השם "יוון" הוזכר בהקשר הזה, גם מדינות אחרות. המטרה היא כן לראות איך מגיעים להבנות עם מדינות עם בדיקות או בלי בדיקות ובכל מתאר אחר, לאפשר לישראלים להיכנס.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
אז הבדיקות זה לא מחסום?
תמר זנדברג (מרצ)
לאיזה מדינות כרגע יש - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בואו נאפשר לו רגע.
אשר שלמון
יש לי כרגע את הרשימה מהבוקר אבל אני לא רוצה כי זו לא רשימה רשמית וגם היא תלויה באיזה שהם קריטריונים אבל המדינות הוזכרו פה, הן לא שונות. הוזכרו מדינות אירופאיות רבות, יש מדינות עם תחלואה מאוד נמוכה כמו ניו-זילנד, כמו טייוואן. אנחנו מדברים על מדינות שעונות על שורה של פרמטרים, על רמת תחלואה ועל יכולות טכנולוגיות לבדיקה ובהערכת המתווה. זה יותר מ-10 מדינות כרגע, כך נראה על פניו. המטרה פה לא לצמצם אלא להכניס את כל המדינות שיכולות לענות לקריטריונים. יש לא מעט מדינות אירופאיות, שפה באמת נצטרך למצוא דרך איך לייצר הבנה או הסכם בי-לטראלי שאפשר לישראלים - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מה המתווה שעומד כרגע על השולחן?
אשר שלמון
זה המתווה – המתווה הוא שמתאריך שבו התקנות יתוקנו, אדם יוכל לנסוע לאותן מדינות, לחזור ארצה ללא חובת בידוד וללא חובה בדיקה. הוא ייחשב, כמו שאמרתי בפרפרזה, כמי שחזר מעפולה, כך הוא חזר מווילנה. התחלואה נמוכה באותה עיר ולכן, אין סיבה להחמיר על מי שחזר מווילנה ביחס למי שחזר מארצות-הברית.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
אבל כפי שאמרה היושבת-ראש – בן אדם בא כבן אדם, הוא לא מביא איתו מדינה.
אשר שלמון
אנחנו לא חושבים שאדם שהסיכוי שלו לחלות נמוך מהסיכון בעיר שבה הוא גר רק בגלל שהוא היה בעיר עם תחלואה מאוד נמוכה, חייב בבדיקה. כשאת קופצת לבקר בן משפחה או חבר בעפולה, את לא עושה בדיקה כשאת חוזרת לתל-אביב.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אין בעיה, זה מקל.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקי, בסדר.
אשר שלמון
יש בידי רשימה, אני התבקשתי עוד לא להפיץ אותה כי כרגע אנחנו בודקים איזה - -
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אתה יכול לתת אותה ליושבת-הראש?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
- - - אנחנו הקמנו ועדה בכנסת.
אשר שלמון
שניה ברשותכם – אנחנו עוד בודקים את הרעיונות לאפשר – אני אומר לכם שזה יותר מ-10 מדינות שכרגע עומדות על הפרק, רובן מדינות שהוזכרו, חלקן מדינות שהולכות ונעשות ירוקות. אתן לכם דוגמה למדינה מועמדת שלא ראינו כמו קנדה, שאנחנו רוצים לפתוח אותה.
תמר זנדברג (מרצ)
לא מבחינת המדיניות הישראלית. כלומר, אלה מדינות שאתם יודעים שהן מקבלות ישראלים ללא בידוד.
אשר שלמון
לא. התשובה היא שיש מדינות שייכנסו לרשימה. קנדה לדוגמה, מקבלת ישראלים עד כמה שאני יודע, תחת הגדרות כאלה ואחרות. טייוואן לא מקבלת אף תייר, ככה היא עובדת והיא גם תהיה ברשימה הזאת אבל אלה מדינות הקצה - -
קריאות
- - -
אשר שלמון
- - אבל כרגע יש רשימה ארוכה של מדינות שחלקן פתוחות תחת תנאים של בדיקות או בכלל לא, וחלקן עדין לא פתוחות ופה צריך לשאול את משרד החוץ, את מר פלוס, איך מתקדמים עם ההסכמים הבי-לטראליים עם אותן מדינות - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
דוקטור שלמון, אני רוצה רגע לעצור אותך – תקשיבו רגע - -
תמר זנדברג (מרצ)
כן, אבל זו רשימה לא רלוונטית עד שלא נדע מה קורה בצד השני.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
שנייה. השיח יוצר בלבול, אנחנו לא מצליחים לקבל שום אינפורמציה שהיא רציפה. אם אנחנו לא מבינים על מה מדובר, בטח מי שצופה בנו לא מבין ובטח הציבור לא ידע.

אני רוצה שהדברים יאמרו בצורה מסודרת, דוקטור שלמון, כולל התייחסות אפילו לחלק מהמדינות כדי שנבין את המשמעות של איזה מדינות אנחנו עומדים מולן. אין דבר כזה שאתם יושבים בדיון בכנסת ואומרים: לא, אנחנו לא יכולים כרגע לחשוף את זה. זה לא סודות פה, אנחנו מקיימים דיון על דברים שנוגעים לאזרחים במדינת ישראל. אז אני מבקשת שתציגו את המתווה עצמו, על איזה מדינות אנחנו מדברים ומה המשמעות של זה, כפי ששאלה חברת הכנסת שקד – מי שיוצא מכאן כן יחויב בבדיקה או לא יחויב בבדיקה? מי שחוזר, כן יחויב בבדיקה או לא יחויב בבדיקה. אם מגיעים אלינו אזרחים מהמדינה הזו, הם כן יחויבו בבדיקה או לא? אנחנו רוצים לדעת את הנתונים בצורה מסודרת.
אשר שלמון
ככל שזה נוגע לישראל – מי שחוזר, נכנס מאותן מדינות, לא יחויב בבדיקה ולא יחויב בבידוד, וזה כרגע לא קשור לאזרחות של אותו אדם. אני צריך לומר שהמתווה הזה כרגע פתוח לישראלים, במקביל התחילו שיחות עם גופים שונים כמו משרד התיירות וגופים אחרים, איך להתחיל להניע את התיירות ולאפשר באופן מבוקר לתיירים מאותן מדינות להיכנס לישראל. זה לא יקרה ב-16 באוגוסט אבל ברור לכולנו שצריך להניע את תעשיית התיירות, ועד כמה שהדבר הזה ניתן להיעשות באופן בטוח, אנחנו נתמוך ונסייע באותו תהליך של פתיחת השמיים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
ומה יקרה ב-16 באוגוסט, זה בעוד שישה ימים. אני לא מבינה למה...
אשר שלמון
אני לא יכול להבטיח לך אם יעמדו בתאריך. פה יש שאלות של משרד המשפטים ושל כל תהליכי החקיקה. עד כמה שזה תלוי בנו, אני חושב שאני מייצג את עמדתו של השר אדלשטיין. לנו אין שום כוונה לעכב. מבחינתנו, המתווים המקצועיים מוכנים. העניין צריך להיות מוצג לקבינט, עד כמה שאני מבין, ומשם לסיים את תהליך התקנת התקנות.

מה שיקרה בפועל ב-16 באוגוסט, בהנחה שזה באמת יסתיים – כל ישראלי שייצא לאחת מהמדינות האלה יוכל לחזור ללא בידוד וללא בדיקה.
איילת שקד (ימינה)
- - -
תמר זנדברג (מרצ)
אבל מה זאת אומרת - - -
קריאה
אבל מתי תפרסמו את זה?
אשר שלמון
לא מבחינתנו. אם אותה מדינה תדרוש, אמרתי כבר בשבוע שעבר שאנחנו ניתן פיתרון. אנשים לא יישארו פה רק כי אין אפשרות להיבדק בישראל. אנחנו ניתן פיתרון גם לפני הקמת המעבדה בנתב"ג. אמרתי את זה בשבוע שעבר, אני חוזר גם עכשיו.
תמר זנדברג (מרצ)
גברתי היושבת-ראש, זה הכל - - - כי אנחנו לא יודעים - -
קריאות
אתה יכול לתת רשימה של - - -
אשר שלמון
אני אענה לך ברמה של - - -
קריאות
- - -
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
- - - ב-16 נפתחים השמיים אבל אם ישראלי רוצה לנסוע ב-20 באוגוסט הוא צריך לתכנן, לדעת - - -
אשר שלמון
אז אני אסביר: הכוונה היא לא לשנות את הרשימות כל יום אלא פעם בשבועיים, כדוגמת האיחוד האירופי. לכך יהיה יצא מן הכלל, בהנחה שמדינה, פתאום יש התפרצות משמעותית ביותר של תחלואה - גם האיחוד האירופאי עשה את זה השבוע - -
תמר זנדברג (מרצ)
זה ברור, אבל מה קורה עכשיו?
אשר שלמון
כרגע, אם נסתכל על הקריטריונים נכון להבוקר אז יש מדינות רבות באירופה כמו פינלנד, לטביה, ליטא, יוון, כנראה איטליה, אולי בריטניה, שכבר נכנסות לקריטריונים האלה ולכן, בהנחה שיפורסם היום, המדינות האלה יהיו.
תמר זנדברג (מרצ)
והן מקבלות ישראלים?
אשר שלמון
המדינות האלה, חלקן מקבלות באופן מוגבל וחלקן לא מקבלות בכלל אבל אני לא מנהל את אותן מדינות.
תמר זנדברג (מרצ)
אבל הבן אדם ייסע, ואז מה?
אשר שלמון
בואו ניקח מדינה כמו גיאורגיה, בהנחה שהיא ירוקה, והיא מקבלת ישראלים. כנראה שעם גיאורגיה, בסופו של דבר - אני אומר את זה ברמה של דיון להנחה, זה לא חלוט כי גיאורגיה תחת בדיקה תאפשר - -
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
- - -
אשר שלמון
גיאורגיה, תחת בדיקה, תאפשר כניסת ישראלים. גיאורגיה, דרך אגב, גם יכולה לבצע את הבדיקות בעצמה. אני מניח שיהיו פה הבנות, ואזרחים שירצו לנסוע לגיאורגיה, בהנחה שגיאורגיה ירוקה, יבצעו את הבדיקה בארץ, וכפי שאמרתי גם לפני שתהיה מעבדה בנתב"ג, וסומא עלינו להעניק את השירות הזה בצורה הראויה ואנשים יוכלו לנסוע לאותה מדינה.

לגבי מדינות אחרות – אני יכול לספר לכם על איטליה, שיחות ברמה עם השגריר ועם אחרים – ברור לאיטלקים שיש לנו רצון להגיע וברור שלהם יש רצון להניע את התיירות, וחרף המלצות האיחוד האירופי, שכרגע לפי אותן המלצות, מדינות כדוגמת ישראל, מומלץ לא להכניס אותן לאיחוד. יש שורה של קריטריונים, למשל באיטליה – סטודנטים, אנשי עסקים ועוד מספר עניינים כאלה שמאפשרים לישראלים להיכנס. הם דורשים עדין 14 יום בידוד - -
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
לא, אנשי עסקים מגיעים לעד חמישה ימים - -
אשר שלמון
באיטליה יש יוצא מן הכלל לעד 120 שעות שהייה שאתה פטור מבידוד, ואנחנו כרגע בודקים עם האיטלקים אופציות להרחיב את זה.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
אתה מאשר את זה.
אשר שלמון
אני מאשר שאנשי עסקים שמקבלים אישור מראש, יכולים לצאת ולהיות באיטליה.
תמר זנדברג (מרצ)
בקיצור, יש מדינה אחת והיא גיאורגיה.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
אם אתה בא לארבעה או חמישה ימים במלון - -
אשר שלמון
אדוני, אני אותן לך את הנתונים כפי שקיבלתי אותם מהשגריר האיטלקי.

המטרה היא שוב – ופה אולי קצת להפיג את התחושה – המטרה היא לא לתקוע את התהליך, לא למשוך אותו. המטרה היא לפתוח באופן בטוח את השמיים, להוריד את הסיכונים שיש בהליך הזה וכן להניע את אותן כלכלות שקשורות בהליך הזה. ובנימה אישית אני אגיד שכולנו רוצים לראות את ישראל נפתחת. אף אחד לא נהנה מהמצב שאנחנו נמצאים בו כתוצאה מהמגיפה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אתה יודע מה מטריד אותי, דוקטור שלמון? אני ישבתי כאן די זמן בשקט ואני מקשיבה לשיח – קודם כל, דיברנו על זה כבר לפני שבוע, וכבר לפני שבוע נאמר לנו שיש מתווה רק צריך לאשר אותו. משום מה, אנחנו מגיעים לשבוע אחרי, ואני לא באמת מרגישה שיש מתווה. לא ברור לי על איזה מדינות אנחנו מדברים, לא ברור לי אם למדינות האלה – רק הם יכולים להיכנס אלינו אבל אנחנו לא יכולים להיכנס אליהם. לא יודעת, כאילו אנחנו עכשיו בונים את הגרעין של מדינת ישראל מחדש ושאף אחד לא יפרש את זה באיזו שהיא צורה שאנחנו לא רוצים אבל באמת, אנחנו מדברים על מתווה לפתיחת השמיים, לא בנייה של פצצות אטום.
אשר שלמון
אם תשאלי את נציג רת"א או את התחבורה, הם יאשרו שיש מתווה. את המתווה הזה צריך להציג בקבינט באופן מסודר, לאשר אותו - -
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
מתי הוא אמור - -
תמר זנדברג (מרצ)
ב-15 בלילה.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
מתי הוא אמור להיות מוצג בקבינט, אתה יודע?
אשר שלמון
אני לא מנהל את לו"ז הקבינט לצערי. הייתה מחשבה שאולי זה יהיה בקבינט הקודם, זה לא נכנס ללו"ז. צריך לראות אם זה...
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
אז מה אמרתי? לא צריך לברך, תמר.
תמר זנדברג (מרצ)
מאיפה נגזר התאריך הזה של ה-16 באוגוסט?
אשר שלמון
עד כמה שאני יודע, זו הייתה אמירה של שרת התחבורה אחרי דיונים שלהם עם - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אמירה חשובה מאוד רק אנחנו צריכים לעזור לה שהיא גם תצא לפועל.
תמר זנדברג (מרצ)
אם הדבר הזה לא נדון בכלל בקבינט אז איך זה ייצא לפועל?
אשר שלמון
הקבינט דן בקצרה, צריך לומר במילה, ויסמיך את שרת התחבורה ואת שר הבריאות ושר התיירות לקדם את המתווה ולהציג אותו בקבינט.
תמר זנדברג (מרצ)
מה לגבי ה - - -
איילת שקד (ימינה)
במסגרת הקבינט, לא צריך לאשר את המתווה? המשמעות היא שהוא לא צריך לאשר את המתווה?
אשר שלמון
אני לא הבנתי שהוא לא צריך. אני הבנתי שהמתווה יוצג בקבינט הקרוב.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
הקבינט יכול לאשר את זה צ'יק-צ'ק רק מה שחשוב שכבר יונח מתווה, ואני מרגישה שאנחנו ממש לא שם, וכל אזרחי מדינת ישראל שחשבו שב-16 לחודש, התעופה תחזור לשגרה או לאיזה שהוא סוג של פתיחה – כנראה שזה לא יקרה.

יואל נמצא אתנו? יואל?
תמר זנדברג (מרצ)
אפשר בינתיים התייחסות במילה של משרד הבריאות לנושא של המשפחות?
אשר שלמון
כן, עוד פעם – אמרתי גם בעבר שסוגיית המשפחות היא לא בסמכות משרד הבריאות אלא ברשות האוכלוסין ומשרד הפנים. אני כן שמעתי את פרופסור מור יוסף מדבר על עוד הקלה שנכנסה בשבוע האחרון.
תמר זנדברג (מרצ)
רגע, זאת כן בעיית בריאות. רק במילה – משרד הפנים, הוא אחראי על הנושא כל ימות השנה והוא עושה את ההליך המדורג ואת הוכחת הזוגיות וכל הדברים האלה. יש תחושה שבחסות הקורונה, משרד הפנים ימשיך בשלו, זה בסדר, אבל כרגע הקריטריונים לכניסה ואי-כניסה הם בריאותיים.
אשר שלמון
לא בסוגיה הזאת. אני, מבחינתי, אדם שנכנס לישראל, וחברת הכנסת זנדברג, אדם שנכנס לישראל חייב בכללים. אני, כמשרד בריאות - -
תמר זנדברג (מרצ)
אבל מדובר על אנשים שבימים כתיקונם היו באים מתוקף המשפחות - - -
אשר שלמון
אני אומר לך, חברת הכנסת זנדברג, אני מכיר את הנושא כי פונים אלי. אנחנו, כמשרד הבריאות, לא מתעניינים באזרחות של האדם ולא עוסקים באזרחות. אנחנו עוסקים רק בקריטריונים הרפואיים, מה האדם הנכנס לישראל חייב לעשות.
תמר זנדברג (מרצ)
אבל כמו שאישרתם קריטריון לסטודנטים ול"נעלה", תאשרו למשפחות.
אשר שלמון
תפנו את זה בבקשה לפרופסור מור יוסף ולשר הפנים. אני מניח שיש לו גם בשורה כי שמעתי אותו אתמול מדבר על הנושא הזה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
חברת הכנסת זנדברג, בואו נשמע על המתווה בכלל. אחר-כך, נצלול פנימה לסיפור הזה כי הם אנשים שיכולים להיכנס כתיירים – אין שום סיבה שלא ייכנסו.

יואל פלדשו, בבקשה.
תמר זנדברג (מרצ)
אבל רשות האוכלוסין גם בשגרה מערימים קשיים בנושא של התאזרחות. פה מדובר על כניסה פשוט.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
חברים, אני אוציא אתכם. יואל, בבקשה.
יואל פלדשו
אני לא יכול לדבר נגד כולם, אני צריך שיהיה רגע שקט, אם אפשר.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
הבמה כולה שלך. בבקשה.
יואל פלדשו
אני רוצה לומר לכם שהשמיים לא סגורים. במהלך החודשים מאי-יוני נכנסו 54,000 איש, הייתה תנועה של 120,000 איש. יש כל יום כ-20,22 טיסות. הטיסות חצי ריקות, וכל מי שרוצה לצאת או לחזור יכול להיכנס. הבעיה היא לא בשמיים, הבעיה היא במגבלות שמושתות על מי שנכנס.

מה שאשר הציג זה באמת ארבעת המתווים – אני הכנתי מצגת אבל הוא כבר הציג את זה אז אין טעם. אני יכול לומר לכם שאני כן חושב שזה אפשרי - - - ואני אגיד לכם גם למה: אני מניח שמשרד הבריאות יפרסם השבוע את רשימת המדינות הירוקות ויתקן את צו בריאות העם. התקנות – היום נגמר התיקון שלהם, מחר הם יחודשו על-ידי שר הבריאות בקבינט הקורונה שמתכנס ביום רביעי, מגישים את זה לכנסת, יש לו 24 שעות.

התווים הכחולים של חברות התעופה – כבר מזמן פועלים ומוכרים. אותו דבר ברש"ת – אפילו משרד הבריאות ראה את זה. יש פרוטוקול מדינתי שיש בו מתווים, מקרים ותגובות – הכל לפי התווים הכחולים. יש מערכת דיגיטציה באתר משרד הבריאות שתעלה כשיוחלט על התאריך, ויש בה את התהליך לנוסע, המידע לנוסע, הצהרות, מדינות ירוקות ברגע שיקבע, וטופס איתור נוסעים זרים. גם ייעשה מאמץ הסברה באתר של משרד הבריאות וגם של משרד התחבורה. זה לא אומר שבבירור זה יסתיים עד ה-16 אבל זה יכול להסתיים עד ה-16. אנחנו עושים את כל המאמצים לסיים את זה.

אני רוצה לומר שאני חושב שאנשים אולי מצפים בציפיות מאוד מאוד גדולות אבל אם תסתכלו מה קורה ביוון ובקפריסין – אז ביוון יש היום 10% מהתיירות שלפני שנה. בתחלואה גבוהה רוב האנשים לא אוהבים לטוב ולנסוע. יש אנשים שחיוני להם מאוד לטוס, ודובר על זה – נושאים משפחתיים, נושאים עסקיים, והמציאות מראה שגם כשאתה פותח את הכל, אם רמת התחלואה היא גבוהה במדינה שלך או במדינות האחרות, התנועה לא תהיה גדולה. לכן, זה לא שב-16 לחודש פתאום עשרות אלפי אנשים ייכנסו לנתב"ג. זה לא ככה. אנחנו חייבים להניע את התעופה, אנחנו עושים את זה בצורה מדורגת, הכל כמובן על פי הכללים שמשרד הבריאות מאפשר לנו, ואנחנו מתקדמים. זה לא מקרה אבוד. אנחנו עושים את הכל כדי שזה יאושר ויתחיל ב-16 לאוגוסט. בעצם מה שיקרה אז, זה רק יאפשר לאותם ישראלים – אגב, רק שתדעו, בחודש יולי נכנסו 5,300 אנשים ממדינות ירוקות, מתוך 22,000 או 23,000 איש. ככלל, קשה להיכנס למדינה ירוקה אבל למי שיש דרכון זר או סידור מיוחד, הוא יכול להיכנס. ואז, מאוד הגיוני, ובדקנו גם במודלים וגם הנתונים מראים, שכשאתה בא ממדינה עם תחלואה נמוכה ונכנס למדינה עם תחלואה גבוהה, אתה לא צריך בידוד. וזה השינוי הראשוני שאנחנו עושים. עד פה.
איילת שקד (ימינה)
יש לי שאלה לגבי ארצות-הברית: ארצות-הברית, סך הכל זאת מדינה שאנחנו נמצאים איתה בקשרים גם עסקיים וגם משפחתיים ענפים. לדוגמה - לחבר טוב שלי יש הורים שגרים בארצות-הברית והם לא יכולים לבוא לבקר אותו כי אין להם אזרחות ישראלית, שלא נדבר כמובן על כל קשרי העבודה עם ארצות-הברית. מתי משרד הבריאות חושב שאפשר יהיה לטוס ולחזור מארצות-הברית, גם שאנשים שהם לא אזרחי ישראל יוכלו להיכנס לישראל וגם שישראלים יוכלו לנסוע לארצות-הברית ולחזור ללא חובת בידוד?

אני שואלת למה, לדוגמה, לא לבקש מכל מי שטס לארצות-הברית, שיעשה שלושה ימים לפני הטיסה חזרה לארץ בדיקה, שיעשה אחר-כך בדיקה בשדה – זאת אומרת, שתי בדיקות בארבעה ימים. זה לא הרמטי אבל אם עושים ניהול סיכונים, וניהול סיכונים סביר, כדי לפתוח את הקו עם ארצות-הברית – שתי בדיקות בארבעה ימים, זה נשמע לי מודל סביר. למה לא לעשות את זה?
אשר שלמון
אין ספק שארצות-הברית, לבד העובדה שהיא ידידתנו הגדולה, בסופו של דבר מהווה את יעד הנסיעות המשמעותי ביותר, והיא יעד כלכלי, מסחרי, מדיני, מדעי, מה שלא נראה, כמובן גם יהודי התפוצות שגרים בארצות-הברית ורוצים להגיע לפה. לכן, עוד פעם, התקווה האמתית היא לראות את ארצות-הברית מכל הסיבות הטובות – ירוקה כמה שיותר מהר - -
איילת שקד (ימינה)
לא, לא, נניח שהיא אדומה.
אשר שלמון
- - בהנחה שהיא נשארת אדומה – עוד פעם, המדיניות המפורשת של ישראל, ובנושא הזה ישראל דומה, כפי שאמרתי, להרבה מדינות מובילות בעולם, שמדינות אדומות – הכניסה דורשת בידוד. אין תחליף בדיקות לבידוד ובכל זאת, ברשותך, הצגת מתווה שהוא מתווה אמתי שיושב על השולחן. ובכל זאת, מאחר ויש מודלים של חלופות, כולל מה שאת הצעת בוורסיה כזאת או אחרת, בין אם בסופו של דבר אתה מבודד את האדם לחמישה ימים או ל-48 שעות או כל מיני מודלים אחרים שקיימים בעולם, ומאחר והנושא הזה חזר ועלה, מתקיים דיון רציני. אני חייב לומר שאנשי המקצוע מאוד חוששים ממנו אבל זה לא אומר שהעסק הזה ייגמר כך שהתשובה תהיה – לא. התשובה כרגע היא שבשלב הזה אנחנו רוצים להתחיל לפתוח את השמיים למדינות ירוקות ובמקביל, אנחנו ממשיכים בדיונים איך נכון ואם נכון לקצר את הבידוד לשבים ממדינות אדומות כדוגמת ארצות-הברית.
איילת שקד (ימינה)
זה פחות קריטי לפתוח למונטנגרו מאשר לארצות-הברית.
אשר שלמון
אין בינינו כל מחלוקת.
איילת שקד (ימינה)
אז מדובר לעשות שתי בדיקות תוך ארבעה ימים. זה מצמצם את הסיכון בצורה משמעותית.
אשר שלמון
אז עוד פעם, אני יכול להיכנס פה לדיון המקצועי אבל אני חושב שאין פה את הזמן והמקום. בסופו של דבר, מה שאת אומרת הוא מתווה אמתי, הוא לא עורבא פרח אבל הוא מתווה שיש בו סיכונים. יש כרגע דאות שונות. אני לא אומר שזה יהיה המתווה בסוף, של בדיקה ועוד בדיקה אחרי ארבעה ימים. יכול להיות שיהיה מתווה אחר. אני כן נוטה להאמין שנראה איזה שהם שינויים וגמישויות בכל סוגיית הבידודים בכלל, ובסוגיית הבידודים בתעופה אבל שוב, זה צריך להיעשות תחת דיון מעמיק ואיזו שהיא החלטה שנראית נכונה מבחינה מקצועית.
איילת שקד (ימינה)
אבל עברו כבר ארבעה חודשים, חמישה חודשים - - -
אשר שלמון
אז עד עכשיו, בדיוק כמו שאזרח אמריקאי שרוצה להיכנס להרבה מאוד מדינות מתוקנות שלא ה-OECD חייב בבידוד, זה המצב גם פה. זה לא שאנחנו חריגים.
איילת שקד (ימינה)
אבל האמריקאים לא יכולים לטוס לישראל.
אשר שלמון
נכון, אבל האמריקאי שעונה - - - או אזרח עם אזרחות כפולה שרוצה להגיע לפה, שאין לו את הבעיה של הכניסה לישראל, חייב עדין ב-14 יום בידוד כפי שהוא חייב ברוב מדינות ה-OECD.
איילת שקד (ימינה)
אבל היום, אזרחים אמריקאים לא יכולים לבוא לישראל, לא נותנים להם אישור גם אם - - -
אשר שלמון
נכון, אבל זאת החלטה עקרונית שאזרחים זרים – דרך אגב, גם ממדינות ירוקות לא יכולים להיכנס לכאן.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
על פי המתווה החדש, אזרחים זרים הרי יוכלו להיכנס, נכון?
אשר שלמון
לא.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
גם לא?
אשר שלמון
ברשותך, אמרתי את זה ואני אחזור: המתווה החדש נועד לאזרחים ישראלים, ובמקביל סוכם בין השרים שתתחיל עבודה בין המשרדים ליצירת קפסולות - -
קריאות
- - -
אשר שלמון
- - אני מנסה להגיד – ליצירת מתווה לכניסת תיירים ממדינות ירוקות לישראל – שר התיירות הציג מודל מסוים ואנחנו פתוחים לו. המטרה היא לא להחזיק פה את השמיים סגורים לנצח. ברור שצריך לפתוח אבל המטרה היא לעשות את זה באופן הדרגתי וזהיר. יש כרגע מתווה שנמצא בשיח.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
דוקטור שלמון, אני רוצה להבין: כל מה שאנחנו מדברים כאן עכשיו וכל מה שחיכינו וציפינו לו, מדבר רק על אזרחים ישראלים?
אשר שלמון
בשלב הראשון רק אזרחים ישראלים או זרים שעונים לעילות שמשרד הפנים קבע.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אז אני אגיד לך מה – אני אגיד את זה בצורה שאני הכי לא נהנית לומר את זה כי זה בדיון שלי אבל יוצא שכל הדיון הזה הוא עורבא פרח. אנחנו מדברים רק על ישראלים, נתונים אין לנו לגבי הדבקה, אמרתם שאולי תתנו לנו את המספרים. אנחנו לא יודעים מה גורל המכרז של המעבדה כי אנחנו לא יודעים מתי הוא נסגר, גם על זה אין לנו נתונים. אנחנו מבקשים את המדינות, גם את זה לא יודעים להגיד לנו. זאת אומרת, כל הדיון הזה הוא בעלמא. כולנו מכוונים לזה - -
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
רגע, אבל אזרחים ממדינות ירוקות כן יכלו להיכנס, לא?
קריאות
לא.
אשר שלמון
אזרחים ממדינות ירוקות, אזרחים זרים, בשלב הראשון לא יכולים להיכנס אלא אם הם עונים לעילות ובמקביל, ההחלטה של השרים הייתה להתחיל לפתח תכנית איך להכניס באופן מדורג, בקפסולות, תיירים - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אז אל תגידו שהשמיים נפתחים כי הם לא, והתעופה לא באמת נפתחת.
קריאות
איזה פתיחת שמיים? מה ההיגיון בזה בכלל?
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
אין היגיון כנראה. אין לנו מספיק ישראלים כדי לטוס בכאלה כמויות. אנחנו עם קטן, אתה מבין את זה? זה לא שווה.
אשר שלמון
חברים, מאחר וממילא רוב כניסת התיירים היא ממדינות אדומות אז כרגע אין מתווה להכניס - -
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
רגע, יכול להיות שלא הבנתי משהו - -
אשר שלמון
אז אני אומר שלגבי מדינות ירוקות – כרגע ההחלטה היא להתחיל בהדרגה להכניס אותם במסגרת קפסולות, ואני מניח שבתקופה הקרובה תוצג תכנית ויתחילו להתארגן קבוצות.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
זאת אומרת, אני אוכל לטוס לאיטליה, לכאורה, אם זו מדינה ירוקה והם יקבלו אותי, אני אוכל לטוס לשם אבל איטלקי לא יוכל לבוא לפה.
אשר שלמון
רגע, אז פה צריך לומר שאם איטליה ואם כל מדינה אחרת נגיע להבנות בי-לטרליות, ממילא המדינה תיפתח לאותם אזרחים. לצורך הענין – אם איטליה תגיד: עם כל הכבוד להמלצות של האיחוד האירופי, אני יוצרת מתווה מיוחד לאזרחי ישראל, ברור שבמקביל תהיה פתיחה של ישראל לאיטלקים.
קריאות
- - -
אשר שלמון
את זה תשאלו את אילן פלוס ממשרד החוץ. אני חושב שהוא יכול יותר להרחיב בהסכמים הבי-לטראליים.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
אני יודעת מה זה הסכמים בי-לטראליים, הכל בסדר. כרגע בוא נדייק – לפי המתווה שיש לנו כרגע, 10 מדינות ירוקות, אנחנו, כישראלים, נוכל להיכנס לשם ולחזור בלי חובת בידוד.
אשר שלמון
אם המדינה תקבל אותך – כן.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
אם המדינה הזאת מסכימה לקבל אותנו.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אבל אזרחים משם לא יוכלו להיכנס לכאן.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
וזה בלי בדיקות או אם עם בדיקות?
אשר שלמון
נכון, בלי בדיקות. ברגע שמתווה התיירים ייסגר ויאושר – גם אזרחים של אותן מדינות יוכלו באותם תנאים להיכנס לכאן. זה מסלול אחד.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
זה בשלב הבא.
אשר שלמון
מסלול אחר – היה וייווצרו הסכמים או הבנות בי-לטראליות, הזכרתי את איטליה לדוגמה, אז אזרחים איטלקים תחת הסכם בי-לטראלי יכולים להיכנס לכאן, כנ"ל עם כל מדינה ירוקה אחרת.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
סליחה, אם אני מבינה נכון – זה דו-צדדי. זאת אומרת, המתווה שלנו תלוי בהסכמות של מדינות בצד שני.
אשר שלמון
לא, המתווה הוא חד-צדדי מבחינתנו כרגע – פתיחת השמיים לישראלים.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
אבל המדינות צריכות להסכים לקבל אותנו שם.
אשר שלמון
אז חלק מהמדינות היום מסכימות, וחלק...
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
וזה בלי הסכמים בי-לטראליים?
אשר שלמון
בלי.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני אומרת לכם שאני לא רואה פה שום דבר שהוא חדש תחת השמש, עם כל האופטימיות שלי, ואני כנראה אופטימית בלתי נלאית – אני מרגישה אכזבה גדולה. אני מרגישה שאנחנו לא רק תקועים בדיון הקודם אלא אפילו הרבה יותר אחורה כי עוד חשבנו ששם אנחנו נמצאים במצב מתקדם.

אני רוצה לשמוע את אילן פלוס מחטיבת הכלכלה במשרד החוץ.
אילן פלוס
שלום, צהרים טובים. כמו שנאמר קודם, יש רשימה של מדינות שעדין לא ברור לנו מה הרשימה הסופית אבל יש לפי רשימה ראשונית שעבדנו עליה עשינו בדיקה, איזה מדינות יאפשרו כניסה לישראלים. אני חייב להודות שמה שאתם אומרים הוא מדויק – ישראל מוגדרת כמדינה אדומה בעולם ועקב זה, מרבית המדינות, כולל האיחוד האירופי, לא מאפשרות באופן גורף כניסה של ישראלים.

ישנן ארבע מדינות שישראלים יכולים להיכנס אליהן עם הבאה של תוצאות שליליות בבדיקה והן קרואטיה, בולגריה, מונטנגרו ורואנדה. מעבר לזה, יש מדינות ספציפיות שמאפשרות כניסה מסיבות מיוחדות – הזכירו פה את איטליה. איטליה מאפשרת כיום כניסה למספר ימים בודדים אבל רק לאנשי עסקים או לסטודנטים שבים לבחינות או בנושאים רפואיים או איחוד משפחה אבל כאמור, לפרק זמן מאוד מאוד מוגבל.

אנחנו מנסים לבדוק אפשרויות לייצר הסכמים או לקבל הסכמות של מדינות להכניס ישראלים למדינות, ואני חייב להגיד שהדבר הזה מאוד לא פשוט – התחלואה בישראל גבוהה, ומדינות לא ששות להכניס ישראלים אליהן. הרבה מדינות סגורות בכלל, במיוחד באסיה, ולא מאפשרות כניסה של ישראלים. כן צריך לציין את ארצות-הברית, שכן מאפשרת כניסה. בניו-יורק צריך בידוד, מי שנכנס לשם ולשאר ארצות-הברית אפשר להיכנס אבל כאמור, אלה לא מדינות ירוקות אז מי שחוזר משם, בכל מקרה המתווה החדש לא יעזור כי הוא יצטרך בידוד.

אז לסיכום – יש מעט מאוד מדינות שפתוחות לכניסה של ישראלים. לא ברור עדין האם הן ירוקות, אותן מדינות, ואנחנו מחכים לשמוע ממשרד הבריאות. אנחנו מנסים לקדם הסכמים עם מדינות שכן יאפשרו כניסה של ישראלים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אילן, במה התקדמנו משבוע שעבר, אם בכלל? כי בתחושה שלי, אנחנו במקום עוד פחות טוב ממה שהיינו בו בשבוע שעבר.
אילן פלוס
ראשית, מבחינת פתיחת המדינות – אני חושב שיכול להיות שנוכל להביא מעט מדינות שיסכימו להכניס ישראלים. אני אומר מעט כי זה עניין של זמן. צריך לזכור שהבעיה הגדולה היא המצב התחלואתי בישראל. כל עוד הנתונים פה כפי שהם ונתוני ההדבקות כפי שהם – העולם עובד על-פי הנחיות של משרד הבריאות שלו, ואנחנו לא יכולים לכפות שינוי מדיניות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקי. למה אנחנו לא יכולים לקלוט, לצורך העניין, להכניס תיירות חוץ ממדינות ירוקות לצורך העניין או אנשי עסקים שיבואו ממדינות ירוקות?
אילן פלוס
זה סיפור אחר שאנחנו, כמשרד החוץ, מעבירים את המסר הזה באופן קבוע, ובשיחה שהייתה לי אתמול עם משרד הבריאות, כן יש פתיחות של משרד הבריאות להיפתח. אשר ציין את זה שמדובר על קפסולות של תיירים וכניסה לאנשי עסקים ממדינות ירוקות. זה בהחלט דבר שלוחצים שהוא יקרה עוד במקרה הנוכחי אבל שוב, זה מסוג הדברים שאנחנו לוחצים שהוא יקרה וזה תלוי באישורים של משרד הבריאות.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
אדוני, אתה אמרת שיש ארבע מדינות שמוכנות להכניס ישראלים אבל זה כפוף לבדיקות, נכון?
אילן פלוס
נכון.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
אבל אין לנו בדיקות. אין בדיקה, אין, אי אפשר. יש בדיקות - -
קריאות
יש, יש.
אשר שלמון
חברת הכנסת מלינובסקי, אני אמרתי בפירוש שכל ישראלי שיצטרך בדיקה כדי לצאת מהארץ למדינת יעד – אנחנו ניתן לו פיתרון במיידי. גם היום.
קריאה
המדינות הללו מוגדרות כמדינות אדומות ולכן התוצאה של הבדיקה לא רלוונטית.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
נציג משרד החוץ אמר שארבע המדינות האלה מוכנות לקבל ישראלים וזה כפוף לבדיקה מפה, נכון או לא?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
נכון.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
יש לי היום כרטיס טיסה לרואנדה - -
אשר שלמון
יהיה לך פתרון לבדיקה.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
אדוני, לא יהיה. אני רוצה לדעת אם היום יש פתרון לבדיקה?
אשר שלמון
כשהשמיים יפתחו יהיה לך פיתרון. אני אומר במפורש - אף אחד לא יצטרך לבטל בדיקה כי לא הייתה לו בדיקה.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
היום יש לי כרטיס טיסה, למי אני פונה?
אשר שלמון
מתי? היום?
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
יש לי כרטיס טיסה לאוגנדה, שמוכנה לקבל אותי, אבל - -
אשר שלמון
כרגע עוד לא פתחנו את המתווה. בכפוף לפתיחת המתווה יהיה לך פיתרון. אני אמרתי את זה בשבוע שעבר ואני חוזר על זה השבוע.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
אבל זה לא עובד.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
חברת הכנסת מלינובסקי, אני בעצמי טיפלתי בשבוע שעבר בשלוש פניות של אנשים שעשו את הבדיקה 72 שעות, כפי שדרשו מהם, והיו בלחץ כי הם עוד לא קיבלו תשובה. לא משנה שבמקרה שלהם זה הלך לאיבוד במעבדה והצלחנו לאתר את הבדיקות שלהם. הם עושים את הבדיקות 72 שעות דרך הקופה ומקבלים תשובה.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
יש את זה?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כן.
אשר שלמון
ההסדר הזה הוא לא פורמלי, הקופות מאפשרות את זה ולכן, אני לא אומר את זה כי אין הנחיה שאומרת שבודקים. אני אמרתי שברגע שהתקנה תסתיים, אנחנו, באופן פורמאלי, נאפשר את הבדיקה הזאת.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
ראיתם חדשות עכשיו? כותרת ב-N12 – שבאילת יש פיתרונות. ראש העיר אילת החליט שהם עושים בדיקות קורונה בכניסה לאילת.
אשר שלמון
אז הוא אמר. אז יהיו בדיקות בכניסה לאילת? לא.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
דוקטור שלמון, בוא רגע נחזור לדיון – אתה סימנת לי "כן" עם הראש כששאלתי לגבי אזרחים שהם לא ישראלים, תיירים, שרוצים לבוא הנה. אנחנו כן יכולים לקבל אותם? כי קודם אמרת שלא.
אשר שלמון
אז אני אומר שוב, ואילן פלוס ציין את זה – יש כרגע הסכם שמתגבש לאפשר לתיירים ממדינות ירוקות להיכנס לישראל בקפסולות, ויש כרגע דיון איך לנסח את העניין לאפשר גם לאנשי עסקים מאותן מדינות להיכנס לישראל.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מתי זה יקרה?
אשר שלמון
עוד פעם, לגבי אנשי עסקים – מבחינתנו, אני מקווה שכמה שיותר מהר. לגבי הקפסולות – פה זה עבודה משותפת של לפחות שלושה משרדי ממשלה שונים, ואני מניח שזה ייצא מהר. אני אומר לך שוב – אני, כאיש שבא מתחום הבריאות, לא נחשד כמי שרוצה להזדרז ולבטל את כל ההגבלות. אנחנו בהחלט מבינים את הצורך ולא נהיה אלה שנעכב קפסולות, במידה והן יהיו בטוחות.
איילת שקד (ימינה)
יש לי שאלה לנציג של משרד החוץ – שתי שאלות, אילן: שאלה אחת – ארצות-הברית מוכנה לקבל ישראלים, וכמו שאמרתי קודם, ארצות-הברית היא אולי המדינה החשובה ביותר עבורנו לפתוח את השמיים, לאפשר להיכנס לכאן בלי בידוד גם למי שהוא לא ישראלי, ושישראלים יוכלו לטוס ולהיכנס בלי בידוד. אז מה קורה עם ארצות-הברית? אם אני היום רוצה לטוס לארצות-הברית, אני יכולה לעשות את זה ומה שמונע ממני זה רק השבועיים בידוד פה, בארץ? במילים פשוטות – האם האמריקאים מקבלים ישראלים ורק הסיפור של חובת הבידוד פה מונעת את פתיחת הקו?

שאלה שנייה – האם נראה לכם סביר שהמתווה הזה יעמוד על הרגליים כשהוא לא הדדי. זאת אומרת, רק ישראלים יכולים לטוס למדינות האלה, והמדינות האלה לא יכולות לטוס לישראל. איך חברות התעופה – זה לא כלכלי, איך נראה לכם שזה בדיוק יתנהל?
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
זה לא יתנהל.
אילן פלוס
אז לגבי ארצות-הברית – מה שתיארת הוא מדויק. ארצות-הברית, בגדול, פתוחה לישראלים למעט לניו-יורק, שיש תקנה חדשה מלפני שבוע, שמי שמגיע לניו-יורק נדרש ל-14 יום בידוד אבל שאר ארצות-הברית פתוחה. אני לא יודע עד כמה האכיפה בניו-יורק חזקה אבל זו הדרישה. המגבלה היא החזרה לארץ, שנדרשים להיכנס לשבועיים בידוד. זה בתשובה לארצות-הברית.

בנושא הבעייתיות של ההדדיות – אני מסכים אתך מאוד. אנחנו, כמשרד החוץ, הדגשנו את זה כל הזמן, שבפתיחת המתווה הזה, הוא לא מביא בשורה גדולה ושוב, דוקטור אשר שלמון דיבר על זה, אני לא צריך לקחת את התפקיד של משרד הבריאות אבל יש את המגבלות של משרד הבריאות.

בשיח שלנו עם מדינות אחרות כדי לקדם אפשרות של כניסה של ישראלים – אנחנו כן מדברים אתם שאם נצליח לייצר איזה שהוא תהליך שהם יפתחו לישראלים – אנחנו כן מדברים על הדדיות כי אחרת הישראלים, אין לנו מה לבוא. אז בהחלט בשיחות עם מדינות אנחנו מדברים על הדדיות אבל המהלך הזה הוא מהלך חד-צדדי. ודרך אגב, גם האיחוד האירופי, כשהוא החליט לפתוח לקבוצה של מדינות ירוקות, הוא עשה את זה במהלך חד-צדדי ולא במהלך של הסכמים, ויש עוד מדינות שעשו את זה בצורה הזאת, כלומר פתיחה חד-צדדית.

במקרה שלנו – לאור הנתונים בישראל, בגלל הרתיעה מלפתוח בפני אזרחים ישראלים, אז מול מדינות ירוקות אנחנו מנסים לאפשר כניסה של ישראלים, ובמידת הצורך נאפשר גם הדדיות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקי. חבר הכנסת סובה רצה לשאול משהו.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
כן. שלום אילן. אתה אמרת פה דבר שמחכים להנחיות של משרד הבריאות של אותה מדינה, שאין לכם הרבה מה לעשות. מצד שני, אני, אני לא חבר קבוע בוועדה הזאת אבל הספקתי לשבת בכמה דיונים. יושבים פה אנשים שיש להם ניסיון רב, למשל עורך-דין דוד שפרגר, שמדבר שבע שפות, שמנהל פה הרבה יחסים עם חברות תעופה ומכיר את הסוגיות של היחסים הבי-לטראליים בין המדינות. תכניסו אותנו בבקשה לתהליך שלכם, של משרד החוץ, מה אתם עושים? אל תסתפק בתשובה "אנחנו פועלים". תסביר לנו שאנחנו, כחברי כנסת, נוכל גם לעקוב אחרי העבודה שלכם כי זה תפקידנו, הכנסת צריכה לפקח. תגיד מה אתם עושים, למי אתם פונים, באיזה שירותים אתם נעזרים ביחסים בין מדינת ספציפית כזאת או אחרת כי אנחנו יודעים שיש בעיות. גם לפני הקורונה היו בעיות במדיניות החוץ של ישראל. תן לנו בבקשה תמונה קצת יותר רחבה שנוכל גם לעזור לכם כי המטרה שלנו זה לפתוח את השמיים ולעשות את ההסכמים אז אל תסתפק בכמה משפטים שאנחנו יודעים לקרוא גם בעיתונים.
אילן פלוס
ראשית, אני לא מכיר את ההשתתפות בדיונים של הצוות לפתיחת השמיים ואני אשמח לפרט יותר אבל כשאני מדבר על הפעלה של משרד החוץ כדי לאפשר פתיחה לישראלים, זה אומר שיש למשרד החוץ מערך של שגרירויות בחו"ל, יש מערך של שגרירויות שיושבות פה בארץ, ואנחנו מייצרים אתם שיח לבדוק את התנאים ואת האפשרויות של כניסה. זו העבודה השוטפת שלנו. ברגע שהתמונה תהיה מגובשת לגבי קבוצת המדינות הירוקות למודל הנוכחי, אנחנו נפתח בשיח מסודר עם כולם. אני אומר שוב – כבר התחלנו את זה עם רשימה ראשונית לפני למעלה משבוע, והתשובות הן כמו שכבר הסברתי קודם. אז כשאני מדבר על מגעים – זה אומר שיח רשמי בין משרדי חוץ שם מול השגרירים שלנו ושיח מול השגרירויות פה, בארץ.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תודה רבה, אילן. חבר הכנסת רזבוזוב רוצה לשאול שאלה, ואחר כך אני רוצה לשמוע עוד שלושה מהמשתתפים. בבקשה.
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
יש לי שאלה/בקשה למשרדים הרלוונטיים, שזה משרד החוץ ואולי משרד התיירות ומשרד הבריאות: כפי ששמעתם לנו, לחברי הכנסת, יש המון שאלות ואין לנו מידע. אנחנו כביכול בעניינים, אז תחשבו מה קורה בציבור, שהציבור מקבל אינפורמציה שטיסות ליוון זה חמישה ימי בידוד או בחזרה. כל הזמן יש רצף של אינפורמציה שהציבור לא יודע לעכל וגם אנחנו, אנחנו לא יודעים לענות להם. אז למה לא מתעדכן איזה שהוא אתר – אני לא יודע, אולי במשרד התיירות, אולי במשרד הבריאות. אני לא ידעתי על ארבע המדינות – רואנדה, קרואטיה, בולגריה, שאפשר להיכנס בלי בידוד ואני בטוח שהרבה מהציבור לא יודעים. לא ידעתי על התקנה שדיברה עליה חברת הכנסת שקד, על ארצות-הברית. אז באמת, אנחנו לא יודעים והציבור לא יודע. אז שיהיה איזה אתר שידווח און-ליין את כל האינפורמציה, שזה יהיה מעודכן, איזה מדינות נכנסו, איזה לא נכנסו, כמה ימי בידוד במדינה אחת ואיזו מדינה ירוקה ואיזו אדומה. אני לא יודע באמת איזה מדינות ירוקות ואיזה אדומות. בסופו של דבר, אנחנו חייבים לתת הנגשה כי גם אם ב-16 דיברנו על פתיחת השמיים – אני מבין עכשיו שאין - -
קריאות
אין, אין דבר כזה.
יואל רזבוזוב (יש עתיד-תל"ם)
- - זאת פיקציה ואני לוקח את הברכות שלי בחזרה כי הייתי בטוח שאנחנו לקראת משהו גדול - -
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
- - -
יואל רזבוזוב (יש עתיד-תל"ם)
אז אני לוקח בחזרה בכל זאת.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
זה לא עולה כסף.
יואל רזבוזוב (יש עתיד-תל"ם)
אנחנו כן חייבים לתת לאנשים האלה להתכונן. הרי טיסה בחו"ל לא קונים ביום אחד אלא מתכננים. אנשים צריכים לדעת איפה הם עומדים, איזה מדינה ירוקה. אז אם תהיה רשימה של מדינות ירוקות, הם יקבעו לעצמם ויתכננו את המסלול. אז אני מבקש שתכינו את זה, אני לא יודע איפה זה צריך להיות, במשרד החוץ, התיירות או הבריאות אבל צריך להיות אתר מעודכן עם כל הנתונים. תודה.
אילן פלוס
אם אפשר להתייחס לנושא הזה – שוב, אנחנו נמצאים בתהליך של הסדרה לציבור שאמור להתפרסם. ברגע שיהיה האישור הסופי של המתווה, יצא מידע מאוד מסודר ומדויק - -
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
מתי?
אילן פלוס
אני אומר שוב – אתה שמעת גם קודם שהרשימה לא סגורה מבחינת משרד הבריאות. ברגע שהיא תהיה סגורה אז מכינים את כל המידע שייצא לציבור.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקי, תודה רבה.

אני רוצה לשמוע – יש הרבה בקשות דיבור וכמובן שלא כולם יוכלו לדבר. אני אתן לאנשים שלא היו בדיון הקודם. יש את יניב חברון שביקש ואת גיל חובב, ונרצה לשמוע את פרופסור חגי לוין שמלווה אותנו בדיונים.

יניב חברון, בבקשה, שתי דקות. להיות ממוקדים.
יניב חברון
אני מנכ"ל סנטק-מדיקל, חברה לדיאגנוסטיקה בנשיפה. החברה קמה על תשתית של הרבה מאוד מחקרים בתחום של דיאגנוסטיקה בנשיפה, בעיקר לזיהוי סרטן ואפקטיביות של טיפול בסרטן, מחלות זיהומיות, שחפת וכולי. החברה מתעסקת בתחום שבו אנחנו מזהים תרכובות אורגניות נדיפות, שמקורן בתהליכי פירוק שקורים בגוף. חלק מתהליכי הפירוק האלה נורמליים, חלקם לא-נורמליים - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
איך אתה מתחבר אלינו לדיון, יניב?
יניב חברון
מה שאני לא מצליח להבין זה שמדברים על מכרז ומדברים על בדיקות, שכמו שאני מכיר את הבדיקות שקיימות היום, האפקטיביות שלהם לזיהוי חולים א-סימפוטמטיים הוא נמוך משמעותית, וזו גם אחת הסיבות שקשה מאוד לוותר על חובת בידוד למרות שחלק מהמדינות בסופו של דבר ויתרו עליו, וגם אם הן זולות – מהירות הן לא כל-כך. כשאני מסתכל על פיתרון עתידי שיהפוך לסטנדרט – זה די ברור לי שזה לא עניין של קורונה - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
יניב, ברשותך, אתה מדבר אתנו על פיתרונות עתידיים ואנחנו מדברים על פתיחת השמיים. אני מבינה שאתה מדבר על משהו שקשור בעולם הבדיקות.
יניב חברון
נכון.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
הכתובת לשיח - אלא אם יש לך משהו קונקרטי שאנחנו מתייחסים אליו לשבוע הבא, שאנחנו צריכים לפתוח את מערך התעופה אז נשמח לשמוע אבל אם לא, הכתובת שלך היא משרד הבריאות. אתה תצטרך לפעול מולם, אם יש לך רעיון אחר ממה שעלה כאן, כדי לפתור את הפעולה של הבדיקות.
יניב חברון
הדבר היחיד שאני מסתכל עליו זה שהמכרז לזכיינות, כשנכנסים אליו, אני רק רוצה להבין עד כמה זה כן יגביל בעתיד כי כשאני מדבר על עתיד - אני מבין שאתם רוצים לפתוח את השמיים בשבוע הבא, וזה ברור לי שהשמיים בשבוע הבא ייפתחו. סטנדרטיזציה לבדיקות או למערך הבדיקות שאתם בודקים – זה לא משהו שבאמת העולם יחיה אתו – אני רוצה להבין שאותו מכרז לא באמת יגביל בעוד שישה חודשים או ארבעה חודשים, ביום שכן יהיו בדיקות סטנדרטיות, הרבה יותר אפקטיביות ממה שאנחנו רואים היום, שלא תהיה שם איזו מגבלה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקי, זו סוגיה אחרת בצד של הדיון. אנחנו לא נצלול אליה כי עוד מעט אנחנו צריכים לסיים את הדיון בגלל ישיבות סיעה. אנחנו נתמקד, ברשותך, בנושא התעופה.
יניב חברון
תודה רבה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
גיל חובב, בבקשה.
גיל חובב
אני יושוב-ראש מטה עתיד התיירות. אני חושב שאתם מפספסים דבר אחד, יושבת-ראש הוועדה – חברים יקרים, אל תשכחו דבר אחד, שמדובר פה באנשים. אתם זורקים פה סיסמאות ועוד לא שמענו שום דבר אמתי חוץ מ"אולי", ו"בקרוב" ו"יהיה" ו"מתי שהוא". יש פה 200,000 איש שעסוקים בלחפש פיתרונות ולשרוד כלכלית ומחכים לפתיחת השמיים. אל תכניסו סיסמאות באוויר ותנו לאנשים לחיות אחרי שאתם זורים להם חול בעיניים. תנו לנו תשובות אמתיות, ואני סומך עליך, כבוד יושבת-ראש הוועדה, שאת לא תוותרי להם. תנו תשובות אמתיות איך פותחים את השמיים, מה קורה מחר, תנו לנו אפשרות לכרטס ואל תדברו אתנו רק על תיירות של אזרחי ישראל. זאת לא כלכלה אמתית בתחום התיירות. מטוס יוצא זה מטוס נכנס. אנחנו צריכים את התיירים פה. אנשים בעלי גלריות, בעלי אטרקציות, מורי הדרך, מדריכי טיולים – כולם יושבים על הקצה.

אנחנו דורשים תשובות אמתיות מהשטח. אנחנו יודעים לדבר עם השטח. הרבה מאוד קבוצות נמצאות פה, מאחורינו, במטה עתיד התיירות, שדורשות תשובות, צריכות תשובות, מגיע לנו תשובות. לא למרוח אותנו, אנחנו על הקצה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תודה רבה. אני מסכימה לחלוטין. תודה רבה גיל, אנחנו לצערי הרב צריכים להודות שאנחנו לגמרי שותפים לתחושה בדיון הזה כאן, היום.

פרופסור חגי לוין, בבקשה, ואחר-כך אאפשר לך דוד, ממש במספר מילים.
חגי לוין
שלום. שמעתי את הדברים היום ולצערי, אין פה שום בשורה כדי לפתוח את השמיים, וצריך, חייבים לפתוח רק השאלה היא איך לעשות את זה. צריך להיערך בתכנית מקצועית סדורה. נגענו בשתי נקודות מרכזיות בנייר העמדה שהנחנו ואנחנו ממשיכים את העבודה בצוות רב-מקצועי בנושא בדיקות המעבדה, איך לעשות אותן נכון. כנראה שצריך לעשות שתי בדיקות כדי להפחית את השיעורים לתשובה שבן אדם הוא בכל זאת חיובי אבל מה שצריך לעשות זה תכנית מקצועית סדורה להפחתת הסיכון בכל נקודות המעבר בשדה התעופה. צריך שתהיה גם מדיניות וצוות קבוע שעוסק בנושא הזה ופועל בשקיפות, מציג את התכניות ונותן יציבות לכל הגורמים הרלוונטיים, וגם צריך יחידת קצה, יחידת בריאות או יחידה אפידמיולוגית בתוך שדה התעופה.

אנחנו לא שמענו היום שום תכנית ושום דבר שיכול לעזור להתקדם, אולי יש תכנית נסתרת כזאת, אבל ככה לא נוכל להתקדם. זה לא מספיק לזרוק סיסמאות ותאריכים אלא צריך לפעול בצורה מקצועית, ואני יוצא היום בתחושה הרבה יותר קשה ממה שיצאתי מהדיון הקודם - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
נכון, זה מה שאמרתי.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
נכון, נכון. זה בדיוק מה שאנחנו כולנו מרגישים, פרופסור.
אשר שלמון
אם פרופסור לוין היה מדבר עם עמיתיו למקצוע שיושבים בצוות, אז הוא היה אולי מקבל תשובות ולא אומר דברים לחינם.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אולי אנחנו גם נקבל תשובות.
חגי לוין
אני יחדש שאנחנו פונים שוב ושוב לכל הגורמים הרלוונטיים - -
אשר שלמון
- - - על הפרופסיה ועל ההתמחות נמצאים בוועדה הזאת ואני תמוה שאתה מדבר ככה.
חגי לוין
אני מבקש לא לקטוע אותי. תודה.
אשר שלמון
אני אומר שלצערי, פעם שנייה תוך שבוע, אני צריך להגיב. אנחנו מכירים הרבה שנים ולא נעים לי אבל אתה תוקף את משרד הבריאות בצורה לא ראויה, ואני מוחה על כך. אתה גם יודע, בניגוד אולי לאחרים שיותר קשה להם, מי יושב בצוותים האלה ויש לך גם את הטלפונים האישיים של כולם אז אל תציג את זה ככה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אבל דוקטור שלמון, אני חייבת לומר משהו – זה לא רק פרופסור לוין. הוא עכשיו שמע את אותו דיון כמונו, אני אמרתי את זה עוד לפני שהוא דיבר – לא רק שאני לא מרגישה שהתקדמנו אלא אני מרגישה הרבה יותר רע ממה שהיה בשבוע שעבר. אני ממש לא תוקפת את משרד הבריאות. יש פה כל-כך הרבה גורמים שהיו צריכים להתגבש ולהכין מתווה – אמרתם שהמתווה מוכן. בשבוע שעבר היה פה נציג של המשל"ט, אם אני זוכרת נכון, שאמר: יש מתווה, תאשרו, בלחיצת כפתור אנחנו יודעים ליישם אותו. אמרנו אוקי, ניתן לקבינט, ניתן לפוליטיקה, ניתן לכל מי שרוצה להתגלגל בגלגלים שלו ותוך שבוע יביאו לנו את הדברים לשולחן הדיונים. אין מתווה היום. אתם לא יודעים להגיד לי איזה מדינות, אתם לא יודעים לתת לי נתונים לגבי ההדבקה של כל מי שנכנס לכאן והיה בבידוד ובסופו של דבר היה מאומת. אתם לא יודעים לומר לנו על נקודה אפידמיולוגית, כן או לא, בשדה התעופה. אתם לא יודעים לומר לנו על המכרז - -
אשר שלמון
אני חושב שעל כל הדברים אני יודע לענות, כולל גם על הנקודה האפידמיולוגית, שזה נזרק כברווז בשבוע שעבר ולאחר מכן, דיברתי עם הרופאה של המחוז – כרגע, בהיקף הפעילות, אין הצדקה להציב את - -
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
אבל אנחנו רוצים לדעת - - - זו בדיוק השאלה.
אשר שלמון
רגע, ברשותכם, העמדה המקצועית שלנו, שלשכת בריאות מרכז שיושבת ברמלה - -
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
אדוני, אנחנו רוצים להקדים - - -
אשר שלמון
- - שיושבת רבע שעה משדה התעופה, יודעת לתת מענה מלא. היה ויהיה צורך אפידמיולוגי יותר רחב, לשכת הבריאות תעמיד אנשים ספציפיים שזה תפקידם. לא נקים עוד מחוז בישראל, יש מספיק מחוזות וגם ככה יש שישה מחוזות של משרד הבריאות, לא צריך מחוז בנתב"ג.

לגבי המספרים, אני אומר שוב – אני מצטער, אני אראה איך מעביר לך אותם. יש מספרים מובהקים, לדעתי גם פומביים, של כל אדם חולה שנכנס לישראל.

לגבי המתווה – יש פה אולי עניין מסוים שבסופו של דבר המתווה עדין לא הוצג בפירוט לקבינט ולכן לא נכון לרדת איתו לרזולוציה מאוד קטנה לפני שזה הוצג להם אבל האמיני לי, כפי שאמר לך המשל"ט וכפי שאמר לך מנכ"ל רת"א, יש מתווה מסודר שיכול להיות מופעל באופן מיידי.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מה הבעיה להציג אותו פה? יכול להיות שהיינו מתייחסים אליו ואז הקבינט היה יכול לקבל את ההתייחסות. תראו, אם לא רוצים להציג את הדברים בכנסת כי לא רוצים לחשוף אותם או כי לא בא להם שהדברים יצאו מכאן – זה חמור. ואם אין נתונים ואין תשובות לדברים שאנחנו שאלנו – זה גם חמור . איך שאני לא מסתכלת על זה, אנחנו עומדים בסיטואציה מאוד בעייתית.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
אנחנו תוקפים את הדוקטור שהוא לא אשם.
אשר שלמון
אני אמנם השליח פה, ותמיד השליח אשם אבל...
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אנחנו לא רוצים להרוג אותך אבל השר שלך, שידע שמי שאמור לפקח על פעולות הממשלה זה הכנסת, זה המקום הזה. אבל יש לי בקשה אליך: - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אגב, אני לא בטוחה שזה השר שלו. אני אומרת לכם את זה פה בגילוי לב – אני לא בטוחה שזה שר הבריאות שמונע את ההצגה של הדברים כאן, בכנסת, אבל אני בהחלט רואה את זה בחומרה שהממשלה כממשלה, לא מוכנה לחשוף את הדברים כאן, בשולחן הדיונים. ואם היא לא חושפת אותם כי אין נתונים – אז כמו שאמרתי, גם זה חמור. איך שאנחנו לא מסתכלים על זה, זה מה שפוגע בסופו של דבר באמון הציבור. מי שישב וראה את הדיון היום, אני חושבת שלגמרי הפסדנו אותו. אם הוא היה בחצי דרך אתנו, אז עכשיו אנחנו לגמרי - - -
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אבל יש לי בקשה, גברתי היושבת-ראש, כך נהוג גם בכספים, כך נהוג בכלכלה, כך נהוג בוועדות שאני חבר בהן: אתה לא רוצה לתת לנו? אני מבקש שהוא יעביר את זה אליך לשם ביקורת לסיבוב הבא. הכנסת חייבת לפקח על הפעולות. זה בלתי אפשרי. אתם נותנים לנו לצאת מהישיבה הזאת אחרי שעמלנו כל-כך הרבה. אני, אישית, חודש וחצי נמצא בפגישות עם כל הגורמים ואנחנו מחכים לישיבה הזאת וכולנו יוצאים במפח נפש כי לא עשינו כלום בישיבה הזאת, בזבזנו את זמננו. אני מבקש להעביר את זה ליושבת-ראש לשם הביקורת.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
דוד, אתה רוצה ממש במשפט? לא צריך לחזור על דברים שנאמרו.
דוד שפרכר
אני בכל זאת חייב להעמיד כמה דברים על דיוקם. אני שוב חוזר על זה שאני עורך-דין בלגי וישראלי, מומחה ברגולציה תעופתית בין-לאומית ובעיקר אירופאית.

לא בכדי אנחנו ביקשנו לקבל את הרשימה של המדינות הירוקות, וכל מיני דברים פורסמו בעיתונות, ונציג של משרד החוץ חזר על מדינה אחת שגם פורסמה בעיתונות – בולגריה.

אני מחזיק פה בנתונים הרשמיים של האיחוד האירופי מיום שישי האחרון – מספר הנדבקים בקוביד 19 ל-100,000, ומה אני רואה? בולגריה – 40.9.
אשר שלמון
בולגריה לא ברשימת המדינות הירוקות.
דוד שפרכר
זאת הרשימה הרשמית של האיחוד האירופי כפי שנמסרה לי - -
אשר שלמון
עורך-הדין, אני אומר לך שכרגע, לפי רמת התחלואה הנוכחית השבוע – בולגריה לא ברשימה.
קריאות
אבל הוא אמר עכשיו - - -
דוד שפרכר
אבל משרד החוץ אמר זאת. כמו כן, אתה אמרת קנדה – אין בעיה, ישראלים יכולים להיכנס. הלכנו לבדוק – קנדה אוסרת על כניסת זרים אלא במקרים מאוד מיוחדים. זה החוק הקנדי.

אני מוכרח לומר שאחרי הדיון של שבוע שעבר יצרתי קשר עם המשרד שלכם, וניסינו בכל מיני דרכים ליצור קשר כדי בסך הכל שאולי תשתמשו טיפה בידע של אנשי המקצוע כמונו. אני חייב להזכיר שאני כבר תשע שנים מייעץ לחבר הכנסת טיבי בנושא חוקי תעופה, אני אורח קבוע בוועדת הכלכלה ועבור החוק הזה, אני נמצא כל הזמן בקשר עם האיחוד האירופי בבריסל כדי לדווח על החוק הישראלי.

אני הצעתי, בהתנדבות, את תרומתי, כדי לסייע ולעזור בכל הדברים האלה. כלומר, גם מבחינת היחסים מול האיחוד האירופי, שהם לא יחסים הרמטיים מכיוון שכידוע, נכון שיש כרגע איסור על ישראלים להגיע לאיחוד האירופי אבל מדובר בהמלצה ולא בחוק. לכן, יש אפשרות למשא ומתן מול מדינות וגם מול האיחוד האירופי, ואני הצעתי את העזרה שלי אבל עד היום, אף אחד לא הסכים בכלל לדבר אתם וזה כל-כך חבל.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תודה רבה, דוד, על הדברים הבאמת חשובים, ואני אומרת את זה בלי שמץ של ציניות. אני חושבת שייטב אם נגייס את כל הכוחות שיכולים לעזור לנו במציאות הזאת, במיוחד שאנחנו לא ממסחרים פה אף אחד והכל ברמה של שיח והתנדבות.

מידן, יש לך משהו להוסיף מעבר למה שהעלית בדיון הקודם, של המצוקה של הטייסים, שחסרות להם שעות ואז הם - -
מידן בר
זה ייקח לי פחות מדקה – תראו, מה שיקרה פה זה שכוחות השוק ישיגו את הרגולציה. מי שצריך להגיע מניו-יורק בתכנית "מסע", החרדים וכולי – יגיע. אני לא יודע אם הוא ישהה פה בבידוד למרות שהוא חייב. מי שצריך לנסוע לאומן – ייסע, ואנחנו נמשיך לדבר פה וזה בסדר. הטייסים, לצורך העניין - -
אליהו ברוכי (יהדות התורה)
הלוואי והמצב היה כמו שאתה אומר. לידיעתך, זה גם שם לא ככה. הלוואי שזה היה ככה.
מידן בר
הטייסים בימים הקרובים - -
אליהו ברוכי (יהדות התורה)
העיקר לזרוק מילים.
מידן בר
הטייסים בחברות הטייסים בימים הקרובים - -
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
- - -
מידן בר
- - יאבדו את הרישיונות שלהם. והדבר האחרון שאני רוצה להגיד: בסוף, חברת תעופה, עם כל הכבוד, זה לא חנות בגדים או דוכן מזון. זה לוקח שבועות, לא מאוד רבים, אבל שבועות להניע אותם.

אני אומר שבסוף, אם יש מתווה – מה זה משנה אם יש מתווה ואף אחד לא מכיר אותו ואף אחד לא יודע עליו והוא לא מפורסם.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
חמישה ימים לפני תאריך היעד.
מידן בר
ב-16 בחודש, חוץ ממה שיקרה, שה-15 יהיה לפניו, אני חושב שצריך לקיים פה דיון נוסף, לחייב להציג את המתווה הזה. אני חושב שיש את הכוח לעשות את זה פה, בחדר הזה, ולפרסם אותו לציבור כי אני אומר לכם שלא המציאו, גם לא משרד הבריאות ויש לי המון הערכה אליו, לא המציאו שום דבר. לוקחים בדיוק את המתווה שקורה במדינות אחרות באירופה, קורה בארצות-הברית, ופשוט עושים לו התאמה לישראל. אנחנו לא ממציאים פה. הקורונה לא נולדה פה והיא לא תמות פה, זה קורה בכל העולם.

עכשיו, אם הדיון פה על תעופה – חבר'ה, אין מה לעשות, יש עשרות טיסות ביום יותר. כל יום יותר. אמריקה אדומה, גם ישראל אדומה. בלגיה, ודוד יודע, כל יומיים מזיזה מדינה מפה, מדינה משם, בשביל שאפשר יהיה לטוס. אני אומר לכם שהתעופה היא הפיתרון. לא יכול להיות שאנחנו מקום 20 בתחלואה – זאת אומרת, יש 180 מדינות שהתחלואה יותר נמוכה מבישראל ואנחנו לא מקבלים אותן? אנחנו לא מטיסים לא אזרחות של אנשים ולא צבעים של מדינות. אנחנו מטיסים נוסעים בריאים. אפשר להטיס נוסעים בריאים. לבדוק אותם, המטוס הוא סביבה כמו חדר ניתוח והיא בריאה, ולבדוק אותם אחר-כך. אתם מתעסקים פה באזרחות, בצבעים, אנחנו הרי נשב פה גם עוד חודשיים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא, אני אגיד לך מה יותר אבסורד – מתעסקים פה בדרכון. אמרו פה קודם, אני לא רציתי להציף את זה כי זה באמת מגוחך אבל אם יש לך דרכון אחר שדרכו אתה יכול לאכוף את ההגבלה כאילו הדרכון הוא זה שמגן עליך בריאותית, אז זה עובד. הדברים פה עקומים, פשוט עקומים בהתנהלות שלהם.
מידן בר
אז משפט אחד לסיום – חוץ מלהסכים אתך, אבל זה לא מקדם אותנו לשום דבר.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
מקדם, מקדם. הדיונים האלה מקדמים.
מידן בר
אי אפשר לשבת ולהגיד מה לא בסדר, יש מספיק. אני אומר שאפשר לקיים דיון נוסף ב-16, לדבוק בתאריך הזה, ולהציג את המתווה. אפשר לפרסם לציבור כי אנחנו מבינים היום שלחץ ציבורי של אנשים שרוצים להשתמש בשירותים ציבוריים כמו תעופה ותיירות – עובד. ולכן, אי אפשר לשמור את המתווה הזה בכספת. פרסמו אותו לציבור, הציבור יעזור לנו להסדיר אותו. תודה רבה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תודה רבה. הדברים ברורים, אנחנו לגמרי מסכימים וזה כן מקדם אותנו כי בסופו של דבר דיברת על הלחץ, אז הלחץ יבוא מפה.
מידן בר
סליחה, 15,000 נוסעים נכנסו לישראל בחודש הראשון, ומתוכם רק 130 התגלו חיוביים, וזה נתון של רשות שדות התעופה, מתוך 15,000 ואף אחד לא יודע אם הם נדבקו בטיסה. כלומר, הטיסה היא לא ספינת קורונה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תודה רבה. המשנה לראש המל"ל, איתן בן דוד, גם ביקש להתייחס ואני יודעת שהוא גם מרכז את הנושא הזה אז בבקשה, איתן.
איתן בן דוד
גבירותי ורבותי, חברי הכנסת, הקשבתי לכל הדיון. השאלה היא – ראשית, אני מכיר פה את כל האנשים על המסך, עם רובם דיברתי וקיבלתי כמעט כל מתווה אפשרי. בדקנו המון סוגי בדיקות, הדברים כולם נעשים ונבדקים.

צריך לציין דבר אחד – שאלתם מה השתנה מהדיון הקודם? מה שהשתנה זה שהקבינט אישר מתווה - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
איזה מתווה הוא אישר? למה לא מציגים אותו?
איתן בן דוד
עד היום, העסק היה סגור לחלוטין וכל ישראלי שטס לחו"ל נדרש לבידוד בארץ של 14 יום. הנושא הזה הולך להשתנות בהדרגה, בזהירות. אנחנו עדין מדינה עם רמת תחלואה גבוהה.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
מתי זה קרה?
איתן בן דוד
אמרתי את זה גם בשבוע שעבר, שרמת התחלואה פה היא מהגבוהות בעולם. אין הרבה מדינות שכרגע ברמת תחלואה כזאת בעולם פר מיליון נפש. אי אפשר להשוות אותנו לארצות-הברית או לבריטניה. פר מיליון נפש, מדינת ישראל היא מדינה אדומה. ולכן, חשבנו וזו הבשורה – לצאת עם מתווה למדינות ירוקות, שמדינת ישראל יכולה להגדיר אותן כמדינות ירוקות על-פי הקריטריונים של משרד הבריאות, ולאפשר לישראלים לצאת לשם ולחזור ללא חובת בידוד, וזה חשוב. זה ראשית הצירים - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אז איפה זה?
איתן בן דוד
- - אנחנו במקביל בודקים, ואני בטוח שגם מהמדינות האלה בסופו של דבר נכניס גם אזרחים של אותה מדינה בסוגיות הדדיות כאלה ואחרות - -
קריאות
- - -
איתן בן דוד
רגע, אתם מפריעים לי עם כל ההתפרצויות, זה זום, בכל זאת. ולכן, זה השלב הראשוני. הרשימה הזאת משתנה כל יום. תראו, אנחנו מסתכלים גם על מה שקורה בעולם – העולם כולו מבולבל. אתם חושבים שרק מדינת ישראל מתייחסת לנושאים האלה ונמצאת בבלבול? תסתכלו על הרשימה, מי שעוקב, אני בטוח שאנשי התעופה ואנשי התיירות עוקבים כל יום – רק אתמול בריטניה חייבה את הנוסעים מבלגיה ואנדורה ב-14 ימי בידוד. נורבגיה רק אתמול חייבה את כל המבקרים שמגיעים אליה מצרפת, שבדיה וצ'כיה בבידוד של 10 ימים. שוויץ חייבה רק שלשום את כל מי שמגיע שאינו מאמנת "שנגן" בבידוד של 10 ימים. כל יום מדינות מפרסמות רשימות חדשות של הגבלות, וזה ממש ברמה היום-יומית, וגם אנחנו. אנחנו, עם רמת התחלואה הגבוהה בישראל, כרגע מדינה אדומה ולכן, גם מדינות ירוקות, כמו שאמרתם, מה לעשות? חלקן לא רוצות לקבל ישראלים כרגע וזה רק בגלל רמת תחלואה, זה לא בגלל סוגיית הדרכון, ומי שכן, יצטרך כמובן בדיקות.

עכשיו, יש פה הרבה מאוד סוגיות רוחב שמשרד הבריאות – ועוד פעם, אני לא איש של משרד הבריאות אבל גם משרד הבריאות בודק סוגיות רוחב יחד אתנו. למשל, כל מי שמצדד בבדיקות, ואני מצדד בבדיקות חד-משמעית – בסופו של דבר נגיע למתווה כמו הרבה מדינות בעולם, שעושות בדיקות לפני הנחיתה בישראל ואחרי הנחיתה בישראל עם מספר מצומצם אולי של ימי בידוד, ואנשי עסקים ותיירים יוכלו להיכנס. יחד עם זאת, אזרחים ישראלים שאלו אותי: רגע, למה רק תיירים? למה אנחנו, בישראל, מחויבים בידוד אם אפשר לעשות שתי בדיקות ולשחרר אותנו אחרי יומיים, שלושה? אז יש תשובות גם לזה אבל בכל זאת, יש פה בעיות רוחביות.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
כן, אבל אמרת שהמתווה אושר בממשלה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא, על ה-14 יום בידוד אבל זה לא מה שאנחנו רוצים.
איתן בן דוד
אז אני רוצה לסכם את זה, גברתי היושבת-ראש: ראשית, הקבינט אישר את המתווה והסמיך את שרי הבריאות והתחבורה לסיים את המתווה העיקרי. כרגע, כמו שאמרו נציגי משרד הבריאות ונציגי משרד התחבורה ומנהל רת"א, שהנושאים המשפטיים, כדי לסגור את הצווים, ממש בסגירות אחרונות בימים הקרובים. אנחנו מקווים שבשבוע הבא אכן המתווה ייצא לדרך עם מדינות ירוקות. יכול להיות שעוד לא נראה נהירה, עוד לא נראה קבלה אבל בסוף בסוף אזרחים יוכלו לצאת למדינות ירוקות ולחזור ללא בידוד.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
אתם עדין לא סגורים על עצמכם אם כן בדיקות או לא בדיקות. נציג משרד הבריאות אומר שלא צריך, אתה אומר שכן. אתם לא סגורים ביניכם.
אשר שלמון
אני אמרתי דברים ברורים.
איתן בן דוד
רגע אשר, אל תפריע.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני רוצה רגע להיות עם איתן, ואני לגמרי אתך: אתה אומר שיש מתווה? איפה הוא? אתם מדברים על זה שהמתווה יצא בשבוע הבא לדרך? איזה מתווה יצא לדרך בשבוע הבא אם היום אנחנו ביום שני, ואף אחד לא יודע להגיד לי פה על איזה מדינות מדובר, מה המתווה האמור?
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
מה עם הבדיקות? כן בדיקות, לא בדיקות?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אתם מדברים הכל בעלמא. לפחות תגידו: תקשיבו, לא מתאים לנו לשים את זה על שולחן הכנסת.
קריאות
- - -
איתן בן דוד
חברת הכנסת מלינובסקי, כמה פעמים אנחנו צריכים להגיד שהמתווה הזה הוא למדינות ירוקות ללא צורך בבידוד לאזרחים ישראלים בלבד? עוד לא מדובר על סוגית הבדיקות? אנא, אני רוצה לחזור על זה, אמרנו את זה גם בשבוע שעבר וזה כתוב בפרוטוקולים. אנחנו דיברנו על יציאה של אזרחים ישראלים למדינות ירוקות שנקבע – יש 10, 15, הרשימות הולכות ומשתנות כל יום. האזרחים שיצאו למדינות האלה יחזרו ללא בדיקות. עד כאן, זה המתווה.

השלב הבא שעליו אנחנו - -
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
וללא בידוד.
איתן בן דוד
- - עמלים ועוד לא סיכמנו אותו ברמה המקצועית – זה כמובן משרד הבריאות בעיקר – את הדרישות של משרד הבריאות לסוגית הבדיקות. אנחנו נגיע אליו, הוא יהיה, הוא יהיה בזמן קצר מאוד. אני בטוח שכבר עד כינוס הוועדה הבאה גם משרד הבריאות יוכל לדווח על סוגית הבדיקות הנהוגות פחות או יותר כמו בעולם. משרד הבריאות כבר יצא השבוע להקמת מעבדות חדשות נוספות. אני בטוח שיפתחו פה מעבדות, אני רואה פה לא מעט חברים שכבר שוחחתי אתם. לא מעט מעבדות פרטיות יפתחו בישראל, גם בנתב"ג וגם ברחבי הארץ, שיאפשרו בידוק לישראלים כשהם יוצאים לחו"ל וגם כשהם חוזרים מחו"ל, עם או בלי מספר ימי בידוד. הדברים האלה יקרו, אנחנו לא ממציאים את הגלגל, אנחנו לא היחידים בעולם. אתם הרי יודעים שעד היום מדינת ישראל התקשתה מאוד בסוגית הבדיקות. נכון, כבר השתפרנו מאוד ויש פה 25,000 או 30,000 בדיקות ביום - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקי איתן, אבל זה לא רלוונטי.
איתן בן דוד
- - אבל אנחנו רוצים כפול. התעופה תכניס פה אלפי בדיקות נוספות ולכן, משרד הבריאות מעט חשש להקצות אלפי בדיקות לנוסעים והיוצאים לחו"ל על חשבון התחלואה בארץ, שהיא כרגע המרכזית ביותר עבורנו. תסכימו איתי שהתחלואה בארץ זאת הבעיה המרכזית בישראל. ולכן, להקצות עשרות אלפי בדיקות על חשבון הבדיקות שניתנות לקהילה בישראל, זה מעט בעייתי אבל אנחנו נעשה את זה. בשביל זה יצאו מכרזים חדשים, יכול להיות שזה ייקח עוד מספר שבועות - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
איתן, תעשה רגע קאט. אני אגיד לך מה מטריד אותי – עזוב את הסיפור של הבדיקות והקושי והאתגרים, הכל בסדר. גם לא אמרתי לכם שתפתחו מחר בבוקר אם אתם חושבים שלא צריך לפתוח אבל בואו תגידו את הדברים. לא יכול להיות שיוצאים החוצה כבר שבועיים ואומרים: אנחנו פותחים את השמיים, פותחים את השמיים, אחר-כך יוצאים עם תאריך 16 לחודש. היום אנחנו שומעים שהדברים דינמיים ומשתנים כל יום ואני מסכימה אתך, הם משתנים כל יום, ותסכים איתי שגם אחרי שיאשרו מתווה ב-16 לחודש או ב-20 לחודש, עדין יהיו שינויים והתאמות כל הזמן אבל כן יפרסמו את המתווה, וכן יפרסמו את המדינות.

מה שמטריד אותי, איתן, זה שהיום, כשאנחנו שבוע אחרי הדיון הקודם, לא מסוגלים לבוא ולשים לי פה על השולחן את המדינות שעליהן מדובר. אתה יודע מה? שחושבים שהן אלה שיהיו זמינות לצורך העניין ב-16 לחודש, לשים כוכבית ולומר שיכול להיות שזה ישתנה. דברו עם הציבור. דברו עם הציבור, תסבירו לו את מה שאפשר להסביר - -
איתן בן דוד
גברתי יושבת-הראש, יפעת, אני מבטיח לך שאם היינו עכשיו בדיון סגור עם חברי הוועדה או אתך, האנשים פה היו מציגים גם את רשימת המדינות. מכיוון שמדובר בדיון פתוח, שהנושא לא הושלם בקבינט והוא יושלם כנראה ביום רביעי או חמישי, הם לא רוצים לפתוח לציבור לפני שראש הממשלה סיכם את העניין. את מכירה את זה, את היית שרה וזה מעט מורכב.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
זה מה שאמרתי – תגידו מראש שאתם לא רוצים לחשוף את זה.
איתן בן דוד
- - אנחנו לא רוצים בדיון פתוח לחלוטין, שאולי ייצא עוד דקה לציבור או כבר יוצא לציבור – אנחנו רוצים להשאיר את זה להחלטת הקבינט הסופית. יש רשימה מסודרת מאוד של 10 או 15 או יותר מדינות - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני רק יכולה להצטער על זה שזה לא מגיע אלינו.
איתן בן דוד
- - אתם מכירים את המדינות האלה, דיברנו עליהן בשבוע שעבר, אין פה הפתעות. אין ישראלי שלא מכיר מי המדינות הירוקות כרגע בעולם, עם ניו-אנס כזה או אחר.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כן, אבל אמרתם שלא כולם מוכנים לקבל אותנו.
אליהו ברוכי (יהדות התורה)
יפעת, לפי מה שהוא אומר – אפשר לפשט את הדברים. הוא אומר שהחלטה עקרונית שלנו זה מדינות ירוקות, מה שמוכר בעולם כמדינות ירוקות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא, אבל לא בהכרח מדינות ירוקות מוכנות לקבל אותנו.
איתן בן דוד
אז מה נעשה עם המדינות - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
איתן, אני לא באה בטענות ואומרת: אז מה נעשה עם אלה שלא רוצים לקבל אותנו. אני בסך הכל רוצה שהדברים יהיו בשקיפות, אני בסך הכל רוצה שהדברים יהיו על השולחן, אני רוצה שנדבר עליהם.
איתן בן דוד
אז אני ממש לא יודע מה יותר שקוף מזה. אני אומר עוד פעם: יש לנו רשימה, שאני מוכן לשבת אתך אחרי הישיבה הזאת - -
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
רגע, אבל בשבוע שעבר אמרת לנו - -
איתן בן דוד
- - זה לא הבעיה. מה שאני אומר, שאנחנו נאפשר ונביא את זה מסודר מיד כשזה יאושר, שאלה המדינות ונצא לדרך. חברות התעופה הישראליות הן לא לבד. אגב, אמרנו גם - -
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
בשבוע שעבר הם אמרו פה בדיון שהם בכלל חושבים שלא צריך מעבדה בנתב"ג.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כן, אבל עכשיו את לוקחת אותנו לדיון - -
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
אני רוצה לשמוע את זה מהמל"ל כי היום המל"ל מחליט לנו על הכל. אדוני, בשבוע שעבר אתה אמרת שלא צריך מעבדה בנתב"ג. זה השתנה? צריך?
איתן בן דוד
אני אסביר לך: המעבדה, אם היא תהיה בנתב"ג או בלוד או בתל-אביב – זה פחות קריטי. זה לא שאני לא רוצה מעבדה, היא יכולה להיות בנתב"ג. היא לא חייבת להיות דווקא בנתב"ג.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
בטח שהיא חייבת להיות בנתב"ג. אנשים באים בטיסה, בנתב"ג אתה עושה להם בדיקה, הם מחכים לתוצאה והולכים לדרכם. בוודאי שזה צריך להיות בנתב"ג. מה, תתחילו לעשות פקקים בכבישים כדי להביא את הדגימות האלה? ברור שזה בנתב"ג. אני אגלה לך – במדינות עולם שלישי - -
אשר שלמון
חברת הכנסת מלינובסקי, לא יהיה. לא מדובר - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
חברת הכנסת מלינובסקי, כשנגיע לקטע של המעבדות – אנחנו כל-כך רחוקים משם עכשיו.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
מדינות עולם שלישי מסוגלות להקים מעבדות לבדיקת קורונה בנתב"ג.
אשר שלמון
אנחנו לא - - -
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
אנחנו כנראה מדינת עולם רביעי בכלל.
איתן בן דוד
חברת הכנסת מלינובסקי, אל תכעסי עלי. אני רק אומר שאם למשל על-פי קביעת משרד הבריאות – בואי ניקח את זה כרפרנס, הוא מחייב בדיקה 72 שעות והוא מגיע. יכול להיות שהוא יגיד שברגע שהוא מגיע לישראל תראה לי את הטופס – אגב, הוא יעלה לטיסה אחרי שהוא אישר שהוא נבדק 72 שעות מראש, הוא ינחת בישראל, יאשרו שהוא אכן עשה בדיקה ויגידו לו: צא לבידוד של יומיים, שלושה, ארבעה, ותעשה בדיקה נוספת. יכול להיות שזה המתווה. תני לרופאים לנהל את זה ולמשרד הבריאות.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
אז יכול להיות שזה המתווה - - - אבל עוד שבוע אתם פותחים את השמיים ואף אחד לא יודע. מצוין. אנחנו במצב מצוין, גברתי היושבת-ראש.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני יודעת. כשאת אומרת שבעוד שבוע פותחים את השמיים – הם בכלל לא בטוחים, אגב.

חבר הכנסת קוז'ינוב, בבקשה.
אנדרי קוז'ינוב (יש עתיד-תל"ם)
רק לדייק באיזו סוגיה – אתם אמרתם, גם דוקטור שלמון אמר, שיש תחלופה ממדינה ירוקה למדינה אדומה כל הזמן, כל הזמן המעבר הזה. מה קורה, נניח שאתם פותחים ויש מקרה שתוך כדי שהייה בחו"ל, הסטטוס של המדינה משתנה מירוק לאדום, ואז הבן אדם צריך לחזור לארץ? האם חשבתם גם על זה?
אשר שלמון
האדם יחזור, ולצערנו הכללים של מדינה אדומה יחולו עליו. אתן לכם דוגמה – טסת לאי במדינה ים-תיכונית שמוגדרת ירוק – אני רוצה להיות ברור – ויום למחרת הטיסה הסתבר שיש התפרצות מאוד גדולה של תחלואה באותו אי ואתה תחזור ארצה – הכללים שיחולו עליך הם כללים של מדינה אדומה.
אנדרי קוז'ינוב (יש עתיד-תל"ם)
אוקי. רק היה חשוב להבין.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
גברתי היושבת-ראש, לפי דברי סגן יושב-ראש המל"ל, כפי שהוא דיבר כרגע, שהם עוד לא סגורים בקטע של המדיניות של הבידודים והבדיקות ולכאורה יש כבר מתווה שלא קיים, ובעוד שבוע, לכאורה, יש לנו פתיחת שמיים, אני חושבת שלכל הנמצאים בחדר ברור שהמצב אחר לחלוטין.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אז ברשותכם, אני רוצה לסכם את הדיון הלא-ברור הזה, ואני אחזור על מה שאמרתי: אני מבינה מאיתן שיש מתווה, אמרו את זה גם בשבוע שעבר – אם הסיפור הוא שלא רוצים לחשוף את המתווה פה, בכנסת, זה חמור כי בסוף אנחנו מתווכים את זה לציבור והציבור מסתכל עלינו. אם הסיפור הוא שזה לא שלא רוצים לחשוף אלא פשוט אין מתווה או שאין נתונים או שאין תשובות לכל מה ששאלנו – גם זה חמור כי לפני שבוע יצאו ופרסמו שב-16 לחודש יש צפי לפתיחת עולם התעופה, ויוצא שפשוט הטענו את הציבור. אז אני כבר לא יודעת באיזה מהאפשרויות אני בוחרת, אני רק רוצה לומר דבר כזה: אנחנו נקיים דיון ביום שני הבא ושוב נדרוש את הנתונים, ואנחנו מבקשים אותם מראש, גם את הנתונים לגבי הנכנסים שהיו בבידוד, כמה מתוכם באמת נמצאו כמאומתים. אנחנו נבקש עדכון לגבי המכרז שדיברת עליו, מתי הוא נסגר, באיזה סטטוס הוא נמצא כדי שהדברים יהיו יותר בוודאות.

אנחנו רוצים לדעת בדיוק מי המדינות העתידות בכל מתווה שיהיה, בין אם הוא כבר יצא לפועל, ואני מאוד מקווה שכן למרות שאני לא מצליחה לראות עכשיו, וגם אם לא – מי המדינות שמדובר בהן, מה קורה כשנכנסים למדינה ירוקה, מי נכנס, האם זה עדין רק ישראלים?

את כל התשובות האלה אנחנו מבקשים ליום שני הבא כדי שאנחנו נוכל לצאת מדיון עם קצת יותר אינפורמציה ממה שאנחנו יוצאים היום.
אשר שלמון
אני אעביר את הבקשה ללשכת השר, אני מציע גם שתעבירו את הסיכום - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
והתו הכחול שביקשנו.
אשר שלמון
כל הדברים האלה נמצאים בלשכת השר, אני מבקש שתעבירו - -
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
ומתי אתם מתכוונים להקים יחידה אפידמיולוגיות בנתב"ג.
אשר שלמון
לא מתכוונים. התשובה להערכתנו היא שלא צריך ולהערכתי גם לא נקים אלא אם יהיה שינוי מהותי. אין הצדקה עניינית להקים יחידה אפידמיולוגית בנתב"ג.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בסדר. אז אנחנו מבקשים גם את התו הסגול, ואני רוצה בקשה: משום הדברים ממילא לא סגורים ועוד אפשר לדון בהם, שכן יהיה דיון לא רק בנושא של ממדינה למדינה אלא פר אנשים, ודיברנו על זה גם בדיון הקודם, שאנחנו נבדוק את האנשים שנכנסים ויוצאים ולא את ה"מדינות" שנכנסות ויוצאות, וכאן המקום של הבדיקות הוא כן משמעותי. אז צריך לחשוב איך עושים את זה נכון כדי שנוכל באמת לקבל כל אחד, ושזה ייפתח לא רק לישראלים. ואגב, פה אני רוצה לחדד שבגלל שיש הרבה מאוד משפחות, אנשים שנשואים לישראלים עם ילדים משותפים וכולי, שלא יכולים לחזור הביתה כי הם נמצאים במדינות אחרות שאנחנו מונעים מהם את הכניסה.

אני מבקשת שתיקחו את כל המכלול הזה בחשבון כדי שבסוף ניתן פיתרון כולל ולא משהו שהוא חלקי. תודה רבה לכם. הדיון סגור.

הישיבה נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 14:11.

קוד המקור של הנתונים