פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-ושלוש

הכנסת



3
ועדת החוקה, חוק ומשפט
22/07/2020


מושב ראשון



פרוטוקול מס' 63
מישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט
יום רביעי, א' באב התש"ף (22 ביולי 2020), שעה 18:37
סדר היום
הצעת חוק סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה), התש"ף-2020
נכחו
חברי הוועדה: יעקב אשר – היו"ר
אלי אבידר
קארין אלהרר
ניצן הורוביץ
מיכל וונש
מיכאל מלכיאלי
יואב סגלוביץ'
אוסאמה סעדי
גדעון סער
תהלה פרידמן
עינב קאבלה
איילת שקד
חברי הכנסת
ניר ברקת
עוזי דיין
בועז טופורובסקי
עופר כסיף
יוראי להב הרצנו
טלי פלוסקוב
רם שפע
ייעוץ משפטי
תמי סלע
גור בליי
מנהל הוועדה
אסף פרידמן
רישום פרלמנטרי
אהובה שרון, חבר תרגומים



הצעת חוק סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה), התש"ף-2020
היו"ר יעקב אשר
אני פותח את ישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט. בקשה לדיון מחדש בהכנה לקריאה מחדש בהצעת חוק סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה), התש"ף-2020.

מגיש הרוויזיה אוסעמה סעדי, ינמק.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אדוני היושב ראש, אני חושב שזו הזדמנות אחרונה לך כבוד היושב ראש, לחברי הקואליציה ברובם, כי יש גם חלק שהצביעו נגד החוק הזה, כי באמת מדובר בחוק שהוא חוק מסוכן מאוד ותקדימי מאוד, גם לדעת משרד המשפטים וגם לדעת הייעוץ המשפטי של הוועדה. למעשה לא מדובר בדרך המלך. אנחנו עוד ועוד מכרסמים בעיקרון הפרדת הרשויות ועוד אנחנו למעשה נוטלים את הסמכויות של הרשות המחוקקת, של הכנסת כמפקחת על עבודת הממשלה. הממשלה נוטלת ולוקחת סמכויות שלא היו לה בעבר ועכשיו היא לוקחת סמכויות של חקיקה, של הגדרת עבירות, של קביעת קנסות והכנסת במקרה הטוב יכולה לאשר את זה בדיעבד. זה מצב מסוכן מאוד במיוחד שאנחנו מדברים על פגיעות קשות מאוד, הגבלה במרחב הציבורי, הגבלת תנועה, הגבלה על אזור בכללותו. זה יכול להגיע עד סגירת כל המדינה והכול בהחלטת ממשלה או בוועדת שרים. אפילו העניין הזה של האצלת סמכויות לוועדת שרים, כך שגם ועדת שרים יכולה להחליט על סגירה הרמטית של כל המדינה.

שלא יהיה ספק לאף אחד, כולנו מחויבים וצריכים להיות שותפים במאמץ במאבק בנגיף הקורונה שפוגע בכולנו אבל מהניסיון שלנו עם הממשלה הזו, אין לה דרך, אין לה מדיניות, החלטות מתקבלות ונהפכות על פיהן תוך מספר שעות. הדוגמאות של השבוע האחרון עם האישור בדיעבד הוא ניסיון שהוכיח שהאישור בדיעבד הוא כישלון טוטלי קולוסאלי ולכן אין כמו דרך המלך.

אני מבין, וגם הצענו את זה כאופוזיציה, שיכולים להיות מקרי קיצון שהממשלה חייבת לקבל החלטות שייכנסו לתוקף באופן מיידי. הסכמנו עם זה. יכולנו לחיות עם זה ל-24 שעות, ל-48 שעות, אם זה סוף שבוע, אבל בכל זאת מיד צריך להביא את זה לאישור הוועדה.

אני לא חושב ולא יודע למה אנחנו ככנסת מוותרים על הסמכות הזאת ונותנים את זה לממשלה ואומרים, בסדר, תביאי את זהו ותוך 14 ימים או תוך שבעה ימים. תאר לעצמך אדוני היושב ראש שהממשלה מפרסמת תקנות ואלה נכנסות לתוקף ומתחילים ליישם את זה ולאכוף את זה, לרשום דוחות ולהטיל קנסות, ואז אנחנו כאן, אחרי 10 ימים, באים ואומרים, תשמע, לא מאשרים את זה, מבטלים את זה ואז צריך להורות על החזרת הקנסות לאנשים? אנחנו יודעים על המפגש הזה בין השוטרים והפקחים לבין האזרחים כשנרשמים הדוחות.

אני חושב שזו הזדמנות אחרונה. זאת הרוויזיה. לפני שזה עובר למליאה, אני חושב שצריך לעצור ולומר שלא צריך את החוק הזה, בואו נקבל ונחזיר את הסמכויות לכנסת עם פיקוח פרלמנטרי של הכנסת, עם דרך המלך כאשר הכנסת מחוקקת והממשלה מבצעת. תודה רבה.
היו"ר יעקב אשר
תודה רבה. אני מעלה את הרוויזיה להצבעה, לגבי הבקשה לדיון מחדש.

מי בעד הרוויזיה? מי נגד?

הצבעה
לא נתקבלה.
היו"ר יעקב אשר
ארבעה בעד. אני קובע שהרוויזיה נדחתה והחוק יעלה לקריאה שנייה ושלישית. תודה רבה לכולם.

קארין, תודה רבה.

הישיבה נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 18:43.

קוד המקור של הנתונים