פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-ושלוש

הכנסת



4
ועדת החוקה, חוק ומשפט
22/07/2020


מושב ראשון



פרוטוקול מס' 62
מישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט
יום רביעי, א' באב התש"ף (22 ביולי 2020), שעה 17:35
סדר היום
הצעת חוק סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה), התש"ף-2020
נכחו
חברי הוועדה: יעקב אשר – היו"ר
אלי אבידר
קארין אלהרר
איתן גינזבורג
ניצן הורוביץ
מיכל וונש
אוסנת הילה מארק
יואב סגלוביץ'
אוסאמה סעדי
גדעון סער
תהלה פרידמן
עינב קאבלה
שלמה קרעי
חברי הכנסת
ניר ברקת
מכלוף מיקי זוהר
יוסף טייב
עופר כסיף
יוראי להב הרצנו
ייעוץ משפטי
גור בליי
תמי סלע
מנהל הוועדה
אסף פרידמן
רישום פרלמנטרי
אהובה שרון, חבר תרגומים


הצעת חוק סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה), התש"ף-2020
היו"ר יעקב אשר
שלום. אני פותח את ישיבת ועדת החוק ומשפט בהצעת חוק סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה), התשע"ף-2020.

לאחר שנדחו כל ההסתייגויות ונדחו כל הרוויזיות וטענות נושא חדש, ולאחר שסיימנו את המלאכה, יש עוד משהו בירוקרטי שצריך לומר? אם יש, נגיד אותו בשמחה.
גור בליי
מה שעומד להצבעה זה בעצם הנוסח על כל השינויים שסוכמו וכמובן בכפוף לשינויי נוסח שתמיד עושים ושהם לא משנים את המהות שעומד להצבעה.
היו"ר יעקב אשר
אני רוצה להעלות להצבעה את אישור החוק.

מי בעד אישור החוק? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
בעד – 8
נגד – 6
נמנעים – 1
אושר
היו"ר יעקב אשר
8 בעד, 6 נגד ונמנע אחד.

אני אומר לוועדה הנכבדה שהצעת החוק עברה ותוגש לקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת.

ברשותכם, אם אפשר. מי שלא רוצה לשמוע, יכול לקום וללכת. אני עוד לא נעלתי את הישיבה. אני רוצה לומר כמה מלים.

דבר ראשון הוא מה שנקרא בענייני דיומא. זה נכון שיש לנו כעס גדול מאוד, מאוד גדול, לי אישית ולחבריי בקואליציה על מה שקרה היום.
יוראי להב הרצנו (יש עתיד-תל"ם)
מה קרה היום?
היו"ר יעקב אשר
אני מבקש לא להפריע לי. אם אתה רוצה להפריע, אני אבקש ממך בכבוד לצאת החוצה. תן לי לסיים את דבריי.
יוראי להב הרצנו (יש עתיד-תל"ם)
מותר שאלת הבהרה.
היו"ר יעקב אשר
אין שאלות הבהרה. אני כרגע אומר הודעה אישית שלי. מותר לי? ישבתי כאן כמה ימים וכמה לילות, אז תן לי לדבר ולא להפריע. חבל, אני חושב שזה ממש מיותר. זה גם לא נותן לך כלום.

עם כל הרצון הפוליטי לעשות כל מיני דברים, וייעשו גם כל מיני דברים מצדנו כי אנחנו לא נהיה מוכנים להיות – אנחנו, נציגי יהדות התורה ונציגות של הסיעות החרדיות – תרנגול הכפרות של המאבק הבין-גושי בתוך הממשלה. עם כל הכעס הגדול, אני מבקש שתכבדו את בקשתי.
ניצן הורוביץ (מרצ)
אבל למה זה לכאן?
היו"ר יעקב אשר
ניצן, אני כל כך מכבד אותך. מי כמוך יודע כמה אני מכבד אותך ואת האחרים אבל אל תפריעו לי באמצע. שאני מבקש. בקשה. מה ביקשתי? לא ביקשתי שתתמוך בחוק. ביקשתי רק שתשמע אותי בסבלנות במשך שתיים-שלוש דקות וזה הכול.
ניצן הורוביץ (מרצ)
חבל שאתה אומר את זה.
היו"ר יעקב אשר
עם כל הרגשות הללו ועם כל הנטייה הטבעית שרגילה בבניין הזה לעשות, לא הייתה לי ולחבריי דקה אחת של מחשבה לדחות את ההצבעה היום רק מסיבה אחת והיא פיקוח נפש. פיקוח נפש דוחה הכול וכאן לא מעניין הוויכוח אם זה פיקוח נפש של 100 אנשים או של אדם אחד.
עופר כסיף (הרשימה המשותפת)
גם החוק שהצביעו עליו היום הוא פיקוח נפש.
היו"ר יעקב אשר
ביקשתי לכבד. ביקשתי מאנשים שבדרך כלל אני רואה אותם כאנשים מכובדים, ביקשתי מהם רק דבר אחד. אני ביקשתי. אני לא אינטליגנט עם ארבעה תארים. ביקשתי לכבד. זה הכול. אז תכבדו. מותר לי הודעה אישית. ביליתי כאן כמה ימים, כמה לילות, אז לפחות את זה תכבדו, בטח ידידיי בוועדה.

אני אומר שוב שלא היה רגע אחד, לא הייתה מחשבה לשחק עם פיקוח נפש לטובת שום דבר פוליטי כזה או אחר. לא יהיה. לא אצלנו. ולכן למי שחשב שאנחנו הולכים לעשות את זה, כנראה שהוא עדיין לא מכיר את ה-DNA הבסיסי שלנו.

לגבי החוק עצמו. אני רוצה לומר שיש מחלוקת גדולה על החוק הזה וזה בסדר, אבל אין מחלוקת על כך שנעשתה כאן בוועדה עבודה מעמיקה, עם הרבה מאוד שעות, ולא היה חבר כנסת אחד – קואליציה או אופוזיציה ובמיוחד אופוזיציה – ולא היו נציגי ציבור, גורמי החברה האזרחית מכל הקשת, כאלה שהכי רחוקים ממני בהרבה מאוד דברים בעניינים של דת ומדינה או דברים כאלה, שלא קיבל את ביטויו כאן, אם זה ב-זום או אם זה כאן.

ניהלנו דיונים עמוקים על בסיס של הצעת חוק שהונחה לפנינו. אני רוצה לומר שהצעת החוק הזאת, אין בה סעיף אחד שלא שונה, שלא התהפך ויש כאלה שטוענים, ובצדק, ומותר לכם לטעון, שלא שונה מספיק, הוא בעייתי, בגלל סיבות כאלה ואחרות. אני מכבד את זה אבל אין סעיף אחד שלא שונה ושופר בעבודה משותפת של כולנו. לא שלי לבד. אין דבר כזה. סעיף אחד לא. כולם שופרו וכולם התקדמו. יש כאלה יאמרו לא מספיק, יש כאלה יאמרו כן מספיק. אנחנו בנינו מודל ואת המודל הזה נבחן במהלך השבועות הקרובים וגם את זה אמרתי כאן בוועדה. יש שני פרקים שעדיין לא הכנסנו אותם לחוק המסגרת והם אמורים להיכנס. זה ייתן לנו זמן לחוקק אותם ויהיה לנו גם זמן להפיק לקחים ביחד, עניינית, מקצועית. מאוד מאוד סביר להניח שיהיו גם שינויים שנעשה תוך כדי הפקת הלקחים, גם שלנו כוועדה וגם בהתנהלות של הפלטפורמה החדשה שהולכת לעבוד בעקבות חוק המסגרת.

דבר אחרון, ברשותכם. אני אומר לחבריי באופוזיציה. זה נכון שאתם אופוזיציה ואתם לא אוהבים - בלשון המעטה, וזה תמיד כך, גם אני הייתי במקום הזה - לא את הממשלה ולא את התנהלותה. וזה בסדר. גם אני נמצא עכשיו בימים שאני לא אוהב את התנהלותה של הממשלה. לכן אני אומר שזה לגיטימי, לגיטימי עד מאוד, שתתקפו דברים ותשימו אצבע על הדברים אבל דבר אחד ודאי אנחנו לא צריכים לעשות – שזה לא יגיע לרמה אישית. אחד הדברים שקרו לי כאן בתוך העניין, ואולי טיפה לבושתה, לפחות חלק, של הקואליציה. אז נכון שאני הייתי כאן בכל הישיבות, ואני צריך להדגיש שחברי האופוזיציה היו כאן כל הישיבות, אבל היו פעמים שהייתי או לבד או עם כמה חברים מהקואליציה. לבסוף, כשמסתכלים על יושב ראש הוועדה, אומרים, הנה, כל הטענות שיש לנו על כל דבר שזז בממשלה, נבוא אליו בטענות.

אני אומר שוב, אני אמשיך הלאה לשמור על הפתיחות שהייתה כאן, על ההגינות שקיימת כאן, לתת לכל אחד לומר את שלו, לכבד כל אחד, לספוג גם דברים כשצריך, אבל בסוף, בסופו של דבר, יש לנו אחריות כלפי הציבור ואנחנו עושים את המיטב שאנחנו יכולים לעשות וכך עשינו.

אני רוצה להודות לכל חברי הוועדה על השעות הארוכות שעשינו כאן ביחד. אני רוצה להודות להנהלת הוועדה, לעובדי הוועדה, לחברי הצוות המשפטי, למשרדי הממשלה שחטפו מאתנו הרבה אבל זה חלק מהדיון. אני רוצה להודות לכם שאפשרתם לי לומר את הדברים.

תודה רבה.

אני נועל את הישיבה.


הישיבה ננעלה בשעה 17:44.

קוד המקור של הנתונים