ישיבת ועדה של הכנסת ה-23 מתאריך 21/07/2020

צו לתיקון ולקיום תוקפן של תקנות שעת חירום (נגיף הקורונה החדש - הגבלת פעילות) (שינוי התוספת לחוק) (מס' 3), התש"ף-2020

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-ושלוש

הכנסת



45
הוועדה המיוחדת לעניין נגיף הקורונה החדש ולבחינת היערכות המדינה למגפות ולרעידות אדמה
21/07/2020


מושב ראשון



פרוטוקול מס' 34
מישיבת הוועדה המיוחדת לעניין נגיף הקורונה החדש
ולבחינת היערכות המדינה למגפות ולרעידות אדמה
יום שלישי, כ"ט בתמוז התש"ף (21 ביולי 2020), שעה 9:45
סדר היום
צו לתיקון ולקיום תוקפן של תקנות שעת חירום (נגיף הקורונה החדש - הגבלת פעילות) (שינוי התוספת לחוק) (מס' 3), התש"ף-2020
נכחו
חברי הוועדה: יפעת שאשא ביטון – היו"ר
אליהו ברוכי
הילה שי ווזאן
אימאן ח'טיב יאסין
מיקי לוי
מרב מיכאלי
יוליה מלינובסקי
ג'אבר עסאקלה
טלי פלוסקוב
יואל רזבוזוב
חברי הכנסת
מכלוף מיקי זוהר
אליהו חסיד
אחמד טיבי
יצחק פינדרוס
אנדרי קוז'ינוב
שלמה קרעי
מוזמנים
לילך וגנר - מח' ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

ד"ר אמיליה אניס - מנהלת האגף לאפידמיולוגיה, משרד הבריאות

נינא כהן קרן - יועצת משפטית, משרד הבריאות
ייעוץ משפטי
נירה לאמעי רכלבסקי
מנהלת הוועדה
לאה גופר
רישום פרלמנטרי
ס.ל., חבר תרגומים
צו לתיקון ולקיום תוקפן של תקנות שעת חירום (נגיף הקורונה החדש - הגבלת פעילות) (שינוי התוספת לחוק) (מס' 3), התש"ף-2020
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בוקר טוב לכולם. אני פותחת, ברשותכם, את דיון הוועדה בנושא צו לתיקון ולקיום תוקפן של שעת חירום (נגיף הקורונה החדש – הגבלת פעילות) (שינוי התוספת לחוק) (מספר 3), התש"ף-2020.

אני רוצה, ברשותכם, לספר לכם קצת על המשא ומתן שהתנהל אתמול עד השעות הקטנות של הלילה בנושא המסעדות. את חלקכם עוד הצלחתי לעדכן במהלך הערב, אבל אחר כך כבר היה מאוחר מדי מכדי לעדכן אתכם. אני אומרת בכאב גדול שלא הצלחנו להגיע למתווה מוסכם לגבי פתיחת המסעדות.

אתמול בדיון, להזכירכם, אנחנו הבנו שהם מוכנים לפתוח את המסעדות בחוץ על פי התו הסגול. זה נאמר כמה וכמה פעמים כאן במסגרת דיון הוועדה ואנחנו ביקשנו שיאפשרו פתיחה גם בפנים המסעדה. הצענו מתווה של 35%, אמרנו שנוכל להתפשר גם על 25%, הסברנו את העניין של מזג האוויר והתקופה שאנחנו נמצאים בה, ובכל זאת באיזה שהוא שלב, מאוד מאוד מאוחר בלילה, הסכמתי לוותר על הנושא של פנים המסעדה ולדחות אותו בשבוע ובלבד שנקבל החלטה מושכלת לגבי הישיבה בחוץ.

משרד הבריאות סירב בכל תוקף למתווה שאומר שהישיבה בחוץ תהיה על פי התו הסגול שלו. הם קבעו מספר, בהתחלה זה היה 30 אנשים, אחר כך הם עלו ל-50 אנשים, ואני, כפי שאנחנו כל הזמן אומרים בוועדה, ביקשתי שיהיה שכל בהנחיה, שיהיה היגיון. נתתי דוגמה מאוד מאוד פשוטה, אם אנחנו נהיה במציאות של שלוש מסעדות סמוכות אחת לשנייה, ויש הרבה מאוד מקומות שיש בהם מסעדות צמודות אחת לשנייה, בכל אחת מהן יהיה אפשר להכניס, או לצורך העניין להושיב בחוץ, עד 50 אנשים על פי התו הסגול. ניקח את אותן שלוש מסעדות, נהפוך אותן למסעדה אחת עם בעלים אחד, יהיה מותר באותו שטח להושיב עד 50 אנשים לפי התו הסגול. אני לא יודעת להסביר את זה לציבור. אני לא יודעת להסביר את זה לעשרות אלפי המסעדנים שמחר בבוקר צריכים להתפרנס מזה, לא יכולה להסביר את זה. כל מה שביקשתי מהממשלה זה בואו ניתן הנחיות שהציבור מסוגל להבין אותן.

אני לא אשקר לכם, אמנם הלכתי לישון בשש בבוקר, בשבע וחצי כבר קמתי עם הרבה מאוד תקווה שאני אמצא בטלפון איזה שהיא הסכמה שאוקיי, נלך לתו הסגול בחוץ, נדבר על הבפנים בהמשך. לצערי הרב אני כאן בלי שום הודעה כזו, למרות האופטימיות שלי, ואני אומרת בכאב, אנחנו כנראה נצטרך לדחות את המסעדות, זאת אומרת לא לאשר את המסעדות בצו כדי שהן תוכלנה להישאר פתוחות בהתאם להנחיות שהיו להם עד אתמול ושלשום עם קריאה באמת לכולם שם: תשמרו על ההנחיות, תבטיחו את הבריאות ואת הבטיחות של הסועדים שלכם ושלכם. אני מקווה שבמהלך השבוע הקרוב הממשלה תביא מתווה שיהיה אפשר להסדיר גם את הישיבה בחוץ, גם את הישיבה בפנים, על פי איזה שהוא עיקרון מסדר ברור לכולם ובכך תיפתר גם הסאגה הזו.

חבר הכנסת מיקי לוי, אתה ביקשת לדבר, אחר כך חבר הכנסת רזבוזוב וחברת הכנסת מרב מיכאלי.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אני רוצה להבין, אנחנו לא מביאים את המסעדות להצבעה?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
רגע. אנחנו לא פותחים את כל הדיון, אנחנו נאפשר אולי לשניים מהנוכחים כאן ואנחנו ניגש להצבעה כי אין טעם לגרור את זה מעבר לזה.
יואל רזבוזוב (יש עתיד-תל"ם)
מחריגים את המסעדות, מיקי.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בבקשה, חבר הכנסת מיקי לוי.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אנחנו מחריגים ומה?
נירה לאמעי רכלבסקי
מעמידים להצבעה, כרגע לפי מה שאני מבינה, רק את סעיף המסעדות. זה אומר שיתר חלקי הצו שמפורטים לכם על השולחן נשארים כרגע ללא החלטה, לא הועמדו להצבעה עדיין.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אנחנו מחריגים את המסעדות. אנחנו התכנסנו פה בעניין המסעדות. אנחנו הבטחנו, ואנחנו גם נקיים, שאנחנו ננהל דיונים ענייניים, מקצועיים, אנחנו נבחן כל דבר ודבר, אנחנו נעמיד בכל אחד מהענפים את התועלת הבריאותית אל מול הנזק הכלכלי העצום. והכי חשוב, אנחנו לא נפסיק לדרוש שבכל אחת מההנחיות שתצא מהממשלה יהיה היגיון, יהיה רעיון מסדר, כדי שאנחנו נוכל לרתום את הציבור.

תקשיבו, הציבור הוא השותף הכי גדול שלנו למלחמה בנגיף. אנחנו לא מתכחשים לזה שיש נגיף, להיפך, אנחנו במשבר בריאותי חמור ובלי הציבור אין שום סיכוי שאנחנו נצליח לנצח אותו. בשביל שהציבור יהיה איתנו אנחנו חייבים להיות ברורים איתו.

חבר הכנסת יואל רזבוזוב, בבקשה.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
רגע, לא דיברתי.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אתה אמרת - - -
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
רק רציתי להבהיר, אנחנו מביאים להצבעה 35% בפנים ו - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אי אפשר. לצערי אנחנו לא יכולים לשנות את המתווה. אנחנו יכולים או לאשר או לדחות. אז אנחנו נדחה, הם יישארו פתוחים במתכונת של הצו הקודם שאנחנו אישרנו, שיש בו שכל, של חללים סגורים מול חללים פתוחים.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
ברור לחלוטין. עכשיו הבהרת לי. בסדר, אנחנו הצבענו על הבריכות, אבל יש שם איזה אבסורד, בריכת הפעוטות סגורה, למה? ככה, אבל האימהות - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
למה? כל הבריכות פתוחות.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
לא, יש שם הגבלה בצו.
יואל רזבוזוב (יש עתיד-תל"ם)
היה להם בצו הקודם פעוטות בחוץ.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
שנסתר מעינינו ואנחנו צריכים לתקן את זה. אין היגיון, כל האימהות לוקחות את הילדים, את הפעוטות, ויושבות בחוץ, נהיה יותר צפיפות. תגידו בפעוטות חמישה פעוטות, עשרה, לא יודע מה, תגידו, לפי שטח. אני לא בא בטענות אלייך, אנחנו פותרים את הבעיה, אני מדבר על משרד החינוך ומשרד המשפטים ששמו לנו שם איזה חדר אפל, רק אתמול נחשפתי לעניין הזה. למה?
אמיליה אניס
זאת הייתה הכוונה, שלא תהיינה בריכות שכשוך, כי זה מקום להתקהלות, להבדיל משחייה. אני אתן לך דוגמה. באיטליה פתחו את בריכות השחייה, אבל כל אחד ששוחה, מעבר לזה שהוא מזמין תור מראש יש לו מסלול שלם, כל המסלול הזה הוא שלו, כדי שלא תהיה התקהלות. אי אפשר לעשות דברים כאלה כשמדובר בפעוטות, בבריכות שכשוך, זה ייצור התקהלות שאנחנו בכל מקרה רוצים למנוע אותה. אז יש לזה היגיון מקצועי, זה לא סתם.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תודה רבה, ד"ר אמיליה. אני רק אומר, חבר הכנסת מיקי לוי, הדיון בזה הוא חשוב, אבל הוא לא רלוונטי לעניין הצו.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אני רק שמתי לך פרוז'קטור, זה הכול.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני רק אומר לך למה, זה לא מופיע בצו.
נירה לאמעי רכלבסקי
זה לא היה חלק מהצו, זה לא יורד עם נוסח הצו, זה נוסח שכבר מעוגן בחוק מהצו הקודם.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אני מעלה תהיות. גברתי, אני לא הבנתי לגבי האטרקציות ונקודות התיירות, כמו רכבת, קיאקים וכל הסיפור, אילת, מתי אנחנו נדון בזה?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אנחנו אמרנו אתמול שאנחנו נדון מחר, אנחנו עוד נשב אחר כך ונתגבש לגבי המשך הצו. כרגע אנחנו כאן אך ורק בגלל נושא המסעדות, כפי שאמרנו גם אתמול אחר הצהריים.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אני לא רוצה להמשיך - - - אני רוצה להצביע.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקיי. חבר הכנסת רזבוזוב, בבקשה.
יואל רזבוזוב (יש עתיד-תל"ם)
תודה, גברתי היושבת ראש. באמת דיון מאוד מאוד חשוב, אני חושב שהציבור נושא עיניים אל הוועדה הזאת, שהוועדה הזאת היא בהחלט הגוף האחרון, המעוז האחרון של הדמוקרטיה הישראלית, הגוף האחרון שמפקח על התנהלותה הביזיונית של הממשלה. אנחנו מתנהלים באחריות מלאה, אנחנו מקבלים את הנתונים, אנחנו שומעים את הציבור ואנחנו מקבלים החלטות כפי שמצפים מאיתנו בציבור. המטרה שלנו היא לשמור על הציבור, גם ברמה הבריאותית וגם ברמה הכלכלית וכך אנחנו פועלים. אנחנו פועלים נגד שעון החול, כי כמו שאנחנו רואים ראש הממשלה אוהב אנשים כנועים, יס-מנים שאומרים לו רק כן - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא, אל תיכנסו למקומות הפוליטיים, חברים.
יואל רזבוזוב (יש עתיד-תל"ם)
אני לא רוצה להיכנס למקום הזה. אז הוא רוצה לחסל את הוועדה הזאת. אנחנו פועלים נגד השעון ואנחנו צריכים היום לחשוב גם על חדרי כושר, גם על הסטודיו, גם על האטרקציות. אז אנחנו עכשיו מחריגים את המסעדות ואני מברך על הצעד הזה, מסעדנים, כל האנשים שעובדים בתחום יושבים ומחכים לבשורה הזאת.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
נצביע.
יואל רזבוזוב (יש עתיד-תל"ם)
עוצרים אותי, עדיף שנצביע ופחות נדבר, תודה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תודה רבה, חבר הכנסת רזבוזוב.
נירה לאמעי רכלבסקי
צריך להבהיר שבנושא שקשור למסעדות יש כמה עניינים. אחד מהם זה כמובן איסור ההפעלה הגורף על מסעדות שלא בשירות משלוחים או איסוף עצמי, אותו איסור על בתי אוכל במקומות עבודה, זה כרגע מה שהצו אוסר. אבל יש גם את ההחרגה לגבי בתי מלון, וזאת השאלה, אם אנחנו רוצים גם נגד זה להצביע. כרגע בתי המלון מוחרגים בצו כך שהם יכולים בשבת להכניס 35%. אז את זה אנחנו לא רוצים לפסול, אני מבינה.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
נכון.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא, אנחנו משאירים את זה. להיפך.
נירה לאמעי רכלבסקי
אוקיי, אז חשוב להגיד כי זה חלק מהנושא הזה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אז אנחנו נעשה את ההבהרה לפני ההצבעה.

חברת הכנסת מרב מיכאלי, בבקשה.
מרב מיכאלי (העבודה)
תודה רבה, גברתי. קודם כל אני שוב רוצה לחזק אותך ואני רוצה להגיד שתענוג להיות חלק מהוועדה הזאת שעובדת כמו שוועדה בכנסת צריכה לעבוד ובאמת גם האווירה כאן היא אווירה של עבודה עניינית ועבודה מקצועית וזה מביא תוצאות. ברור לי שהציבור, שאת אומרת בצדק שהחובה שלנו היא לרתום את הציבור לעשות את הדברים הנכונים, ברור, אנחנו רואות ורואים את התגובות של הציבור לעבודה של הוועדה שבאמת זה פתאום דיאלוג לגמרי אחר בין מוסד ממלכתי לבין הציבור.

אני רוצה להגיד שהמסעדניות והמסעדנים הם אחד המגזרים העסקיים שסובל בשוטף הכי הרבה. אנחנו באופן קבוע פוגשות ופוגשים אותם כאן בכנסת, מנסים לפתור את המצוקות שלהם גם כשאין קורונה, ולכן על אחת כמה וכמה עכשיו ההתנהלות השרירותית והמתעללת הזאת כלפיהם הייתה ממש ממש לא במקום, ואני מאוד מאוד שמחה שאנחנו עומדים להחריג אותם עכשיו. א', אני מצטרפת לקריאה שלך שמאוד מאוד חשוב שכל המסעדות תשמורנה ממש ממש בקפידה על הכללים, ו-ב', שגם אם נצטרך לשנות את זה בהמשך, שזה יהיה באופן שבאמת רואה את התועלת הטובה לכולם ושזה לא רק כלכלי, כמו שאנחנו חוזרות וחוזרים ואומרים פה, הקורונה היא גורם אחד, יש בריאות שלא קשורה לקורונה, שמירה על השגרה, שמירה על יכולת תפקוד חברתית, שוטפת, רגילה, חשובה לא פחות. אז הבה נתחילה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תודה רבה. חבר הכנסת ג'אבר רצה מילה, אחר כך חברת הכנסת הילה וזאן.
ג'אבר עסאקלה (הרשימה המשותפת)
בוקר טוב. אני מצטרף לברכות לחיזוק הידיים שלך ושל כל חברי הוועדה. אני חושב שאנחנו עשינו עבודה כמצופה מוועדה פרלמנטרית, זה התפקיד שלנו וזה מה שאנחנו צריכים לעשות. אני חושב שמתרקמת עכשיו תוכנית, עכשיו יובא חוק המסגרת ולמעשה זה למשוך את השטיח מתחת לרגליים של הוועדה. אני רוצה להציע, אם אנחנו הולכים על משהו ספציפי, אנחנו לא נספיק לטפל בכל הסוגיות, אני מציע להצביע על כל הצו, לא לאשר את כל הצו ולא להסתפק במסעדות כרגע כי מחכים לנו חדרי הכושר, ספרים וכל הסוגיות עדיין פתוחות. בסופי שבוע, סגירה בהרבה מקומות. אנחנו בחברה הערבית לפחות לקראת חג הקורבן אנחנו צריכים לאפשר לאנשים להצטייד לקראת החג, בגדים וכו' וכו'. אני מציע פשוט לא לאשר את הצו כולו.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקיי, תודה רבה. אנחנו רוצים גם להתקדם להצבעה. חברת הכנסת הילה וזאן ואחר כך חברת הכנסת אימאן ח'טיב.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
יפעת, את יכולה לדחות את זה?
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
משפט אחד, בבקשה.
הילה שי וזאן (כחול לבן)
אני מאתמול וגם הבוקר מקבלת הרבה מאוד טלפונים ממסעדנים שאומרים כך ואומרים אחרת, חלקם אומרים: תנו לנו להישאר פתוחים. חלקם אומרים: אתם משגעים אותנו עם חוסר הוודאות, שהיום הממשלה סגרה אותנו בחמש בבוקר, תפתחו אותנו בעשר, אבל אנחנו כבר יודעים מה יבוא, ומה שיבוא זה סגירה עם צו חדש, או היום בערב, או מחר. אתם לא מאפשרים לנו ודאות וכשאתם לא מאפשרים לנו ודאות אתם משגעים אותנו לגמרי. שם נולד חוסר האמון האמיתי.

בשבוע שעבר עשינו באמת דבר גדול, ישבנו, החלטנו להשאיר ועזרנו לחדרי הכושר והשארנו אותם פתוחים, ומה שקרה בצו הממשלה החדש זה שסגרו אותם שוב ועכשיו הכעס גדול הרבה יותר, האכזבה גדולה הרבה יותר וזה מה שיקרה גם הפעם.

שיהיה באופן ברור, אני חושבת שכן צריך כמובן, ואמרתי את זה פה בכל הדיונים, למצוא מתווה שיאפשר פתיחה של המסעדות, אבל אני מבינה היום, ואני חושבת שגם חבריי פה, שעשינו דרך מאוד ארוכה בשעות הארוכות בוועדה, מבינים שאם אנחנו לא נעשה את זה בשיתוף עם הממשלה ובשיתוף עם משרד הבריאות ושר הבריאות, אם אנחנו לא נעשה את זה בשיתוף עם הנציגים זה לא יעבור, אנחנו נמשיך ונשגע אותם. אגב, ראינו אתמול גם בוועדה, גם נציגי חדרי הכושר שכבר אמרו דברים אחרים, וגם היום, ומי שרוצה אני יכולה לתת לו את השמות של המסעדנים, מהבכירים בישראל, שאומרים: אל תשגעו אותנו. כשאתם עכשיו פותחים אותנו ואחרי זה יסגרו אותם, אתם פוגעים במתווה הפיצויים שלנו. אתם יודעים שבסופו של דבר מול האוצר יש את הענפים שהם סגורים לגמרי, כמו תיירות ואחרים, ויש את הענפים שהיו חצי חצי ואין ספק שעמדת הפתיחה שלהם מול האוצר במתווה הפיצויים הוא אחר לגמרי.

לכן אני מבקשת, אני יודעת, יפעת, שעשית באמת מאמץ גדול מול משרד הבריאות ומול שר הבריאות אתמול לאורך כל הלילה לנסות למצוא דרך, את יודעת כמוני שזה לא יעבוד אחרת, את יודעת שהיום בערב או מחר יבוא צו חדש שיסגור אותם שוב. את יודעת שהמסעדנים האלה שאנחנו, הוועדה הזאת, תפתח עוד שעה או עכשיו מיידית, יילכו ויקנו סחורה שתלך להם לפח כי הצו יסגור אותם שוב. אנחנו כולנו יודעים ומבינים - - -
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
את אומרת שהממשלה עושה דווקא?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
סליחה, חברת הכנסת מלינובסקי, בואי נאפשר לה לדבר עד הסוף.
הילה שי וזאן (כחול לבן)
אנחנו כולנו יודעים ומבינים שבקונסטלציה שנוצרה, אם אנחנו באמת רוצים לעזור להם, לעזור למסעדנים, אנחנו חייבים לעשות את זה בשיתוף פעולה עם משרד הבריאות ועם שר הבריאות, אנחנו לא יכולים לעשות את זה לבד. אנחנו משגעים אותם, אנחנו גורמים להם חוסר ודאות ובעיקר אנחנו פוגעים להם אחר כך במתווה הפיצויים. לכן אני אומרת שוב, אני חושבת שמה שאנחנו צריכים לעשות פה כוועדה זה כן לנסות להגיע להסכמה עם משרד הבריאות ועם שר הבריאות לאיך עושים את זה ולא רק להתעקש להיות הדון קישוטים כמו שעשינו בשבוע שעבר בשמחה גדולה ובהרגשה של שליחות ואכזבנו אותם עוד פעם השבוע.
יואל רזבוזוב (יש עתיד-תל"ם)
שמונה שעות של דיונים.
הילה שי וזאן (כחול לבן)
כי אנחנו לא מחליטים - - -
יואל רזבוזוב (יש עתיד-תל"ם)
שמונה שעות דיברנו.
הילה שי וזאן (כחול לבן)
נכון, אני מבינה מה אתה אומר, אבל אני מסתכלת על מבחן התוצאה, יואל, זה לא יעבוד לנו לבד. אתה יודע כמוני שיבוא צו חדש וגם הם, המסעדנים, היום בבוקר אמרו לנו: אל תעשו את זה, אם צריך להיות סגורים, תשאירו אותנו סגורים עד ש –
ג'אבר עסאקלה (הרשימה המשותפת)
אנחנו שומעים קולות אחרים.
הילה שי וזאן (כחול לבן)
לא, אמרתי גם וגם.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
חברי הכנסת, תאפשרו לה לסיים את הדברים, אני אתייחס אליהם.
הילה שי וזאן (כחול לבן)
אגב, אני יכולה לתת לך את השמות, תדבר איתם גם אתה, מהבכירים ביותר, וחלקם גם עלו פה בזומים לאורך הישיבות. הם בעצמם אמרו לי: אם צריך להישאר סגורים תשאירו אותנו סגורים עד שתקבלו אתם, כממשלה, ככנסת, הם לא מבדילים, מבחינתם זה אותו דבר, עד שאתם תקבלו החלטה קבועה וקונסיסטנטית שנשארת. אני מפצירה בוועדה לשקול לא לדחות את הצו הזה שעכשיו יפתח אותם שוב בעשר וייסגרו שוב בעוד כמה שעות, אלא לחשוב איך אנחנו מגיעים לשיתוף פעולה אחר שיאפשר את הוודאות מעל הכול. או ודאות של פתיחה לזמן ממושך, או ודאות של סגירה ומלחמה על הסכם הפיצויים שלהם. או זה או זה, אבל לא המצב הלא יציב הזה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
חברת הכנסת הילה וזאן, קודם כל תודה רבה על הדברים החשובים ועל הנקודות שבאמת צריך לחדד. אז רק לטובת מי שלא מכיר את המתווה או את המציאות שקיימת עכשיו ברגע זה שאנחנו מדברים. המסעדות פתוחות למשלוחים ולטייק אווי, זה אומר שלא סגרנו אותם. זה השיח שאני ניהלתי עם הרבה מאוד מסעדנים גם אתמול. זה כאילו להגיד להם: תישארו פתוחים, אנחנו לא נפצה אתכם כי אתם יכולים לפתוח, אבל הם למעשה סגורים.
הילה שי וזאן (כחול לבן)
לא, זה לא אותו דבר.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
גם ב-50 אנשים בחוץ תאמיני לי, את יכולה לראות ולשמוע, את יושבת מולי אז את גם יכולה לראות, כל הלילה הייתי ערה בניסיון לראות איך אנחנו פותרים את הדבר הזה. הדבר היחיד שאני רציתי להביא היום בבוקר, ואמרתי, הלכתי לישון מאוד מאוד אופטימית שאולי אני אקום בבוקר ואני אגלה שכן הולכים למתווה משותף. שמחתי אתמול שהצלחנו להגיע יחד עם הממשלה להחלטה לגבי הבריכות ולגבי חופי הים. לצערי הרב לא כך היה לגבי המסעדות.

צריך לזכור שבניגוד לחדרי הכושר ולכל הדברים האחרים, שהם סגורים היום והיו סגורים אתמול והיו סגורים שלשום, המסעדות, אם אנחנו פותחים אותם עכשיו הם שומרים על רצף פעילות מאתמול, זה לא שסגרנו אותם ופתחנו אותם.
הילה שי וזאן (כחול לבן)
יפעת, תדברי איתם. תתקשרי לחיים כהן ותראי שהוא אומר לך: תשאירו אותנו סגורים, אתם פוגעים בנו בפינג פונג הזה.
יואל רזבוזוב (יש עתיד-תל"ם)
לא יודע, הוא אמר דברים אחרים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
חברת הכנסת הילה וזאן - - -
הילה שי וזאן (כחול לבן)
תדברי עם המסעדנים, תראי מה הם אומרים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
חברת הכנסת הילה וזאן, במקרה שוחחתי איתו הבוקר.
הילה שי וזאן (כחול לבן)
אנחנו אומרים משהו, הממשלה אומרת משהו, זה גורם להם להפסדים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
חברת הכנסת הילה וזאן, העלית פה שם, אני לא רציתי להעלות שמות, גם איתו דיברתי. לא רק אתמול בלילה, אלא גם היום בבוקר - - -
הילה שי וזאן (כחול לבן)
גם אני, לפני חמש דקות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
הסיפור הגדול הוא שלא באמת משאירים אותם סגורים, זה מה שאנשים לא מבינים. אומרים להם שהם פתוחים לטייק אוויי ומשלוחים, זה כאילו לייבש אותם לאט. עכשיו תראי, חברת הכנסת הילה וזאן, אני מבינה את מה שאת אומרת ואני איתך לגמרי מבחינת הרציונל וזו הסיבה שגם עכשיו באו ואמרו אז בואו כבר נצביע על כל הצו ונפתח את חדרי הכושר וכו' וכו' - - -
הילה שי וזאן (כחול לבן)
לא, בואו נעשה את זה עם הממשלה, עם משרד הבריאות, אי אפשר לבד, לבד לא נצליח.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
חברת הכנסת הילה וזאן, אני לא הפרעתי לך. אני עונה לך עכשיו למה שאת אמרת ואני הקשבתי בקשב רב. הגיעו לכאן החברים ואמרו שאם זאת ההתנהלות בואו נוריד את כל הצו, נאפשר את הפתיחה של הכול ואני אמרתי לא, כי גם בעת הזו, עם כל המהמורות, עדיין יש עלינו את החובה להיות אחראים ומקצועיים כמו שאנחנו התחייבנו. אני לא אלך למהלך עכשיו שאני אפתח ענף שהוא סגור ממילא, הוא כבר סגור - - -
הילה שי וזאן (כחול לבן)
זה מה שאת עושה, כי יש צו חדש היום בערב, שיסגור אותם עוד פעם.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
ממש לא, ממש לא.
יואל רזבוזוב (יש עתיד-תל"ם)
הם פתוחים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
חברת הכנסת הילה וזאן, זה ממש לא.
הילה שי וזאן (כחול לבן)
לא יהיה צו חדש?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תהיי איתי רגע. חדרי הכושר וכל הענפים האחרים סגורים כבר מספר ימים ואני בדיוק מאותו שיקול שלך אמרתי שאני לא אעשה איזה שהוא מהלך שאחר כך בערב עוד פעם יסגרו אותם ואנחנו נשגע את המערכת. המסעדות זה סיפור אחר, אני כן רוצה להאמין שהממשלה תקבל את ההחלטה הנכונה ותייצר מתווה נכון עבורם. יש את המודל של ניו יורק, שכולם מדברים עכשיו כבר במשך יממה ומחבקים אותו, כי מבינים שאפשר גם אחרת. השלטון המקומי ששלח מכתב לכל ראשי הרשויות ואמר להם: תאפשרו למסעדות להיות בשטחים הפתוחים - - -
הילה שי וזאן (כחול לבן)
אז בואי נשכנע בזה את משרד הבריאות, לא נצא נגדם. זה לא יעבוד בלצאת נגד משרד הבריאות והממשלה. זה לא עובד.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
חברת הכנסת הילה וזאן, אמרו: תפתחו את זה לשטחים הציבוריים, אנחנו גם לא נחייב אתכם. יש פה התגייסות רבתי בסופו של דבר - - -
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
חשוב שתשמעו מה שיש לי לומר, אולי נפתור את הבעיה. אנחנו פה לטובת העסקים, לא לטובת ניגוח הממשלה.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
שמענו אותך אתמול.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
סליחה רגע. בסופו של דבר אנחנו לא שם, אנחנו צריכים לקבל הערכות ואני לא יכולה עכשיו פתאום לסגור אותם ולתת להם את ההתנהלות שהם כאילו פתוחים. מתווה של פיצוי אין פה, צריכה שתהיה - - -
ג'אבר עסאקלה (הרשימה המשותפת)
אנחנו פותחים את הדיון מחדש.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא, חשוב לי שהדברים ייאמרו כי נאמרים כאן דברים שאני יודעת מהיכן הם מגיעים, אבל חשוב שגם האמת תהיה אופציה ותהיה על השולחן.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אפשר רגע? אולי נפתור את הבעיות?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
יושב ראש הקואליציה, בבקשה.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
לא, אבל אני חיכיתי לזכות דיבור.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
יוליה, אני באתי כדי לרכך, לא כדי לחמם.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
אתה באת עם בשורות? אם באת עם בשורות דבר.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אני מודה לך, גברתי יושבת הראש. אנחנו באמת רוצים למצוא פתרון שימנע את הנזק הגדול שיש כרגע למסעדנים. אין ספק שהמסעדנים חייבים להמשיך לעבוד, זו החלטת הממשלה, אני מדגיש. החלטת הממשלה שהמסעדנים ממשיכים לעבוד. כרגע יש ויכוח על מה הן שיטות העבודה של המסעדנים, האם הם יצטרכו לפתוח רק בחוץ, האם חלק יהיה גם בפנים באחוז מסוים, זה בעצם - - -
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
מיקי, אבל על זה הייתם צריכים לדבר קודם לפני שסוגרים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
דיברנו על זה. תנו לו להשלים, אנחנו לא נגיע להצבעה ככה, חברים.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
קודם דנים, אחר כך סוגרים, לא הפוך. אתה מבין?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקיי. חבר הכנסת מיקי זוהר, בבקשה.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
כשאנחנו מקבלים נתונים הבוקר של 1,800 נדבקים ואנחנו פה מתנהלים כאילו הכול בסדר - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אף אחד לא מתנהל כאילו הכול בסדר. אני לא מרשה שהדברים האלה ייאמרו.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
את לא חייבת להרשות לי לומר, אבל אני יכול לומר אם אני חושב שאני צודק כי גם יש עובדות. גברתי היושבת ראש - - -
מרב מיכאלי (העבודה)
אף אחד לא מתייחס כאן כאילו הכול בסדר, אנחנו מתעסקים בדברים האלה קצת יותר ברצינות מאשר ראש הממשלה מתעסק בהם.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
חברים, בוא נדלג, אני אומר את הדברים בכנות רבה ואני לא מפנה את זה ליושבת ראש הוועדה כי אני באמת חושב שיושבת ראש הוועדה משתדלת לעשות עבודה מקצועית, אבל אני חושב שהאופוזיציה - - -
מרב מיכאלי (העבודה)
היא לא משתדלת, היא עושה עבודה מקצועית.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אני חושב שהאופוזיציה מושכת אותה באף.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוי נו באמת, תן לי קצת קרדיט, חבר הכנסת מיקי זוהר. תן לי קצת קרדיט.
יואל רזבוזוב (יש עתיד-תל"ם)
מיקי, הוועדה הזאת היא היחידה שפועלת עניינית.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אני חושב שהאופוזיציה גוררת את יושבת ראש הוועדה למקומות שבסופו של דבר - - -
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
אה, האופוזיציה לא בסדר.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
רגע, רגע, חברת הכנסת מלינובסקי.
יואל רזבוזוב (יש עתיד-תל"ם)
המסעדנים לא בסדר.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
הציבור לא טוב. מה עוד מפריע לך?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
חברת הכנסת מלינובסקי, כל מה שהוא אומר זה שאני לא בסדר, הכול טוב.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
אז עכשיו האופוזיציה גוררת אותנו, באמת. הפקידות מפריעה לראש הממשלה. אתה יודע לרקדן רע אז הרצפה עקומה.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
הציבור נהדר והממשלה משתדלת לעשות עבודה טובה ואתם באופוזיציה לא מגלים אחריות, ואני אומר את זה בצורה ברורה. אתם מוכנים לסכן את בריאות הציבור כדי לערער את יציבות השלטון.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
שטויות.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
זה מה שאתם עושים.
יואל רזבוזוב (יש עתיד-תל"ם)
הוועדה הזאת פועלת עניינית. אנחנו שמונה שעות בדיונים. שמונה שעות.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
לא, לא, אתם לא, אתם שיושבים פה חמישה ביחד, ואני שוב אומר, יושבת ראש הוועדה עושה עבודה אובייקטיבית, אין לי טענות אליה, אתם עושים פה נזק אדיר לציבור הישראלי.
יואל רזבוזוב (יש עתיד-תל"ם)
אז אנחנו אשמים, תפיל עלינו את האשמה, מיקי. אתם לא יודעים להתנהל ואתם מאשימים אותנו?
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
אתה עושה רק טוב - - -
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
כי לא אכפת לכם באמת מבריאות הציבור. זה מה שאני חושב.
יואל רזבוזוב (יש עתיד-תל"ם)
מיקי, אנחנו היחידים פה ששומרים על הבריאות - - -
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
לצערי הרב.
קריאה
לך אכפת.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
ואני אומר לך, גברתי יושבת ראש הוועדה - - -
מרב מיכאלי (העבודה)
אחרי שהתרסק - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תנו לו לסיים, בבקשה.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אני אומר לך, גברתי יושבת ראש הוועדה - - -
מרב מיכאלי (העבודה)
אז מצאנו קורבן חדש למתקפה.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אני אומרת לך, גברתי יושבת ראש הוועדה, כוונותייך טובות ואני יודע שאת רוצה לעזור למסעדנים, גם הממשלה רוצה לעזור למסעדנים, גם הממשלה רוצה לעזור לבעלי חדרי הכושר, הממשלה רוצה להיטיב עם העם, היא לא רוצה לפגוע בעם, וגם את רוצה להיטיב איתו, במקרה הזה הצעת הפשרה שהובאה על ידי הממשלה בה המסעדות יפתחו מחוץ למסעדה, לא בתוך המסעדה, עם 50 אנשים.
יואל רזבוזוב (יש עתיד-תל"ם)
מיקי, זה לא הגיוני. זה לא הגיוני.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
שנייה, שנייה, תנו לו לדבר.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
גם 1,800 נדבקים זה לא הגיוני.
יואל רזבוזוב (יש עתיד-תל"ם)
נכון, ואנחנו צריכים למצוא את האיזון. זה מה שמצפים מאיתנו.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
זה מלחיץ, זה מפחיד, זה מסוכן, זה הורג בני אדם.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
ולמה בבתי מלון, שם יש חדרי אוכל - - -
יואל רזבוזוב (יש עתיד-תל"ם)
גם סגירת מסעדות - - -
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
בבתי מלון, מיקי.
יואל רזבוזוב (יש עתיד-תל"ם)
גם סגירת מסעדות, זה גם גורם למתים, על זה אתם לא מדברים. על התאבדויות אתם לא מדברים, על תרופות לדיכאון אתם לא מדברים.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אין בעיה, אתה באמת חושב שהפופוליזם עכשיו שאתה מנסה פה להציג - - -
יואל רזבוזוב (יש עתיד-תל"ם)
אתה מתעסק בפופוליזם, אתם מתעסקים בפופוליזם, אנחנו ועדה עניינית.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
בשם הניסיון שלך ושל יאיר לפיד לקחת את השלטון על חשבון הבריאות של הציבור, אני לא אפול לתוך המלכודת הזו - - -
יואל רזבוזוב (יש עתיד-תל"ם)
אתם נכשלים ואתם מאשימים אחרים. זה מה שאתם עושים.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אם אחרים רוצים ליפול למלכודת הזאת זו בעיה שלהם.
יואל רזבוזוב (יש עתיד-תל"ם)
אל תיפלו, תנהלו את המדינה, תנהלו את המדינה כמו שמצופה.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
אדוני יושב ראש הקואליציה, שאלה, למה בבתי מלון בחדר האוכל הסכמתם ל-35%? מה ההבדל?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
חברת הכנסת מלינובסקי, אני לא רוצה להוציא אותך, תני לו לסיים את הדברים, בבקשה.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אני פונה אלייך, יושבת ראש הוועדה, בואי נצביע עם הממשלה, בואי נאפשר למסעדות להתחיל לעבוד כבר מעכשיו ולא לפגוע במסעדות, שימשיכו לעבוד. בואו נשב ביחד ונבנה מתווה לחדרי הכושר, שלא יפגע בריאותית בציבור. בואי נמשיך את הקו שהתחלנו בו בפתיחת הבריכות וחופי הים, מתוך רצון לאפשר לאנשים לחיות בתוך משבר הקורונה למרות שזה נורא נורא קשה מבחינה בריאותית, לפחות מבחינת הממשלה והמדינה להגן על בריאות הציבור. בואי נקבל החלטות שבסופו של דבר הן החלטות מושכלות, שפעם אחת הן כן באות לקראת הציבור ולקראת בעלי עסקים, שזה חשוב מאוד, ואני מכבד את הרצון הזה, אבל פעם שנייה הן גם מאוד מאוד אחראיות כלפי בריאות הציבור.
יואל רזבוזוב (יש עתיד-תל"ם)
אנחנו לא סומכים עליכם, מיקי. לא סומכים עליכם.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא, חבר הכנסת רזבוזוב, בואו, תניחו לשיח הזה.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
זה פשוט לא יאומן למה שאתה אומר עכשיו, למה לא עשיתם את זה קודם? אתם הוצאתם צו, סגרתם הכול, אנחנו כבר שלושה ימים בדיונים בוועדה עכשיו אתה אומר בואו נתחיל לדבר. קדימה, אבל הייתם צריכים לעשות את זה הרבה יותר קודם.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
חברים, אני לא רוצה להוציא פה אף אחד מהדיון הזה.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
מיקי, קודם מדברים, מביאים מתווה, אחר כך סוגרים, לא הפוך.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
חברת הכנסת מלינובסקי, אני קוראת אותך לסדר פעם ראשונה. תנוחי רגע. תנוחי.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
לא, אבל זה פשוט - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אבל את חייבת.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
זה לא יאומן.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תאפשרי לו לדבר, בבקשה.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
זה לא יאומן, לומדים את זה בכיתה א'.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
חברת הכנסת מלינובסקי, פעם שנייה.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
חיבור, כאילו מה הלוגיקה בדברים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בבקשה, חבר הכנסת מיקי זוהר.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
נכון יהיה להתעלם מרעשי הרקע, לקבל החלטות שהמנהיגות היא זו שדומיננטית בתוכן ולא הפופוליזם.
יואל רזבוזוב (יש עתיד-תל"ם)
רעשי רקע זה הציבור. לציבור אתה קורא רעשי רקע?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
חבר הכנסת מיקי זוהר, אני ביקשתי מהם לצאת מהשיח הזה כדי למנוע את הוויכוח, תשתדל גם אתה.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
ולהסתכל לציבור בעיניים ולקבל החלטות של מנהיגים. החלטה של מנהיגה, כיושבת ראש ועדה, תהיה לקבל את החלטת הממשלה ולאחר מכן להמשיך ולהתדיין עם הממשלה, למען בעלי עסקים ולמען אזרחי ישראל.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
קודם עושים את זה, אחר כך - - -
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אם זה מה שתעשי היום אין לי ספק שזאת תהיה ההחלטה הנכונה, ואם לא, אנחנו כרגע הלכה למעשה, אם אנחנו רוצים או לא רוצים, פוגעים בבעלי עסקים רבים שרוצים להתפרנס וזכאים להתפרנס גם תוך כדי משבר הקורונה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני אשמח שתסביר לי איך – קודם אין החלטת ממשלה, כי הם לא הגיעו להסכמות אז הם לא העבירו אותה.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
היא תצטרך להביא אותה מחר אם לא נגיע היום להחלטות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
שנייה, שנייה. דבר שני, איך אנחנו פוגעים בעסקים רבים אם אני מאפשרת להם, פעם אחת, לפתוח כמו שהם היו פתוחים אתמול, כמו שהממשלה אישרה להם. אני לא אישרתי עד יום שלישי, אתם נתתם להם מיום שישי עד יום שלישי להישאר, ואני אומרת באותו מתווה הם יישארו פתוחים, עם התו הסגול, עם כל ההגבלות והכול. לא פוגעת בבריאות הציבור, חס וחלילה, ואני גם לא פוגעת בהם.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
את לא יודעת את זה, יפעת, כי יכול מאוד להיות שאנחנו כן, יכול להיות שפתאום בעוד שבועיים-שלושה אנחנו נגלה שקבלת ההחלטה פה הביאה להידבקות רבה מאוד ואחר כך מישהו יצטרך לתת הסברים על ההחלטה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אבל אנחנו נמצאים, חבר הכנסת מיקי זוהר - - -
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
בסוף את יודעת שמי שנושא בנטל זה ראש הממשלה והממשלה כולה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני אומר לך כמה דברים, קודם כל הבשורה הטובה זה שיש דבר אחד שאנחנו מסכימים עליו, גם הממשלה וגם אנחנו, חשובה לנו בריאות הציבור.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
חד משמעית.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
חשובה לנו באמת.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אז בואו נקבל החלטות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
רגע, וזה לנגד עינינו. יש לנו חילוקי דעות על הדרך. עכשיו, אנחנו נמצאים פה במשך תקופה ארוכה שהמשק פתוח ואנחנו רואים לצורך העניין את המספרים שעולים ויורדים, אגב, יש לי שאלות מאוד נוקבות, אנחנו נדבר עליהן בדיון הבא לגבי מספר המאומתים אל מול הבדיקות, אבל נשאיר את זה לדיון אחר, ובסופו של דבר אנחנו צריכים לקבל את ההחלטות המאוזנות. אני הייתי יותר משמחה, יותר משמחה, להגיע למתווה שהוא בשיתוף עם הממשלה שעושה שכל, כי מבחינת המסעדנים ומבחינת הענף, ואגב, משרד הבריאות יודע כי הוא היה איתי כל הלילה על הקו, עם המסעדנים, שמבחינתם 50 אנשים בחוץ, בלי שום אפשרות בפנים, שאגב, אני הייתי מוכנה בניגוד לדעת חברי הוועדה לוותר על הישיבה בפנים למשך השבוע הקרוב עד שנגיע להסדר, אבל לפחות להסדיר את כל הנושא של הישיבה בחוץ, ו-50 אנשים בחוץ דינם כדין סגירת המסעדות. אז אנחנו לא יכולים כאילו ללכת עם ולהרגיש בלי, זה לא עובד ככה.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
טוב, אני הייתי רוצה להגיד משהו.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
ולכן, חבר הכנסת מיקי זוהר, אנחנו לא מקבלים כאן איזה שהיא החלטה דרמטית. שאף אחד בחוץ לא יחשוב שעכשיו הוועדה מקבלת החלטה דרמטית, הוועדה ממשיכה את עבודת המסעדות בדומה למה שהם עבדו אתמול ושלשום על פי החלטת הממשלה.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אני לא בטוח. יכול להיות שאת תגייסי רוב היום להחלטה הזאת שאת רוצה להעביר, אבל היא תהיה בקולות האופוזיציה. אני אפנה לחברי הקואליציה - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אתה אמרת שאין קואליציה-אופוזיציה בקורונה ושההחלטות הן ענייניות.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
לא, כי אני אגיד לך למה אני אומר את זה. את צודקת, בענייני הקורונה לא צריכה להיות פה אופוזיציה וקואליציה, אבל לצערי הרב כשאני רואה את ההתנהלות של האופוזיציה אני לא רואה פה - - -
יואל רזבוזוב (יש עתיד-תל"ם)
לצערי הרב כשאנחנו רואים את ההתנהלות של הקואליציה אנחנו מתביישים והציבור לא מאמין לכם יותר. לא מאמינים לכם יותר.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אני לא רואה פה – אני אומר לך, יפעת, אני לא רואה פה שיקולים של האופוזיציה, אני מדגיש, אני לא רואה פה שיקולים ענייניים ומקצועיים, אני רואה פה שיקולים פופוליסטיים.
יואל רזבוזוב (יש עתיד-תל"ם)
לא, אתם מקצועיים וענייניים.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אני מצפה ממך, כיושבת ראש ועדה, כשרה לשעבר, לקבל את ההחלטות ברמה המקצועית ולא ברמה הפופוליסטית.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני מבטיחה לך שכך ייעשה.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
וכדי לקבל את ההחלטה הזאת אני לא רוצה להיות במצב – כי אני עכשיו מתכוון לקרוא לחברי הקואליציה, אני מקווה שהם גם יקבלו את עמדתי ואת עמדת הממשלה, להתנגד להצעה שהיא בניגוד להחלטת הממשלה. יכול להיות מאוד שתצליחי להעביר את זה פה בוועדה על חודו של קול, כנראה הקול שלך, יחד עם האופוזיציה, אם תעשי את ההחלטה הזאת את והאופוזיציה מן הסתם - - -
יואל רזבוזוב (יש עתיד-תל"ם)
רוב חברי הקואליציה לא פה, הם הלכו כי הם מתביישים, כי הם לא סומכים עליכם.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
רגע, חבר הכנסת יואל רזבוזוב, תניח רגע לשיח הזה.
יואל רזבוזוב (יש עתיד-תל"ם)
הם לא סומכים עליכם, הם הלכו. איפה חברי הקואליציה? הם הלכו מפה, למה הם הלכו מפה?
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
ככל שאני רואה את ה - - -
יואל רזבוזוב (יש עתיד-תל"ם)
כי הם לא סומכים עליכם, הם מבינים שאנחנו כאן עושים עבודה רצינית.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
ככל שאני רואה - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
חבר הכנסת רזבוזוב, אני קוראת אותך לסדר פעם ראשונה.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
ככל שאני רואה את התגובות שלך ושל יוליה כך אני מבין שאני צודק יותר.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
אתה - - -
יואל רזבוזוב (יש עתיד-תל"ם)
תראה את התגובות של הציבור. תרד לעם. מיקי, תרד לעם.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
חבר הכנסת רזבוזוב, אני קוראת אותך לסדר פעם שנייה.
יואל רזבוזוב (יש עתיד-תל"ם)
מיקי, תרד לעם ותרגיש.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אני בינתיים זה - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני לא רוצה להוציא אף אחד מכם, תשלטו בעצמכם, קצת.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אני בינתיים זה שפועל מבוקר ועד ערב, בשונה מכם, לא באופן פופוליסטי, באופן מעשי לטובת העסקים והמעסיקים.
יואל רזבוזוב (יש עתיד-תל"ם)
אני מציע להצביע, להעלות את זה להצבעה.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
טוב, הבנו. שמענו - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקיי, תודה רבה. אתה רוצה לגייס את הקואליציה? אני מוכנה לחכות.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
לא, אני לא מגייס אף אחד.
יואל רזבוזוב (יש עתיד-תל"ם)
כי הם ברחו.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אני באתי לומר לחברי הקואליציה שהחלטת הממשלה היא החלטה מושכלת.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
אבל אתה עכשיו אמרת ש - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
סליחה, חברים.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
להזכיר לך, חבר הכנסת זוהר, שהכנסת מפקחת על פעולות הממשלה.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
החלטת הממשלה היא החלטה מושכלת - - -
ג'אבר עסאקלה (הרשימה המשותפת)
בואו נסיים ונצביע.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
היא החלטה מושכלת, שנעשתה בהשקעה רבה, עם מחשבה רבה, תוך כדי שימת דגש על הצרכים של בעלי העסקים ובריאות הציבור. אם את תעבירי את ההחלטה הזאת עכשיו בקולות האופוזיציה - - -
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
מה זה משנה? אנחנו חברי הכנסת.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
חברת הכנסת יוליה מלינובסקי, אני אקרא אותך לסדר פעם שלישית ואת תצאי החוצה.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אני יכול לדבר בשקט?
מרב מיכאלי (העבודה)
תני לו לסיים, יוליה, הוא בדיוק בא לאיים.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
אנחנו שומעים אותך עשר דקות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
חברת הכנסת יוליה מלינובסקי. אני מבקשת להוציא אותה החוצה. חבל, לא תוכלי להצביע.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
מרב, אני מצטער לאכזב אותך, אבל אני לא מאיים על אף אחד.
מרב מיכאלי (העבודה)
אני שמחה לשמוע.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
דרך אגב, הלכה למעשה, גם אם תבדקו - - -
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
את רוצה שאני אצא?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כן, אם לא תהיה ברירה, אבל אני אשמח שתישארי ורגע תנוחי, אל תתפרצי. לא צריך להתפרץ לכל מילה שנאמרת כאן.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
אני לא – אני ביקשתי רשות דיבור.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אנחנו רוצים להגיע להצבעה. אז תקבלי רשות דיבור, תני לו לסיים. הוא יכול היה לסיים מזמן אם לא היו נכנסים בדברים שלו.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אז אני אומר שדבר ראשון, אני לא מאיים על אף אחד, בדרך כלל כשאני מקבל החלטות אז כולם יודעים מה הן ואני לא מאיים על אף אחד. הלכה למעשה כולם אמרו שאנחנו נדיח את יפעת שאשא ביטון מתפקידה, כמו שאני רואה, היא יושבת על הכיסא והיא יושבת ראש הוועדה ואף אחד לא הדיח אותה מתפקידה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
זה פחות רלוונטי לדיון הקשה שיש לנו עכשיו.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
לא, כי זה מה שאנשים אמרו. למה לא הדחנו אותה מתפקידה? משום שאנחנו לא פועלים באופן שאנשים חושבים או היו רוצים אולי שנפעל.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אנחנו שמענו את זה מפיך.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
היא יושבת ראש הוועדה, היא מקבלת את ההחלטות - -
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
באומץ.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
- - אבל היא גם יודעת שהיא נושאת באחריות כי בסוף אנחנו כממשלה הבאנו החלטה שלדעתנו הייתה הרבה יותר נכונה. היא סברה אחרת, ימים יגידו מי צדק ומי לא צדק. בעניין הזה אני אומר לך, יפעת, יכול להיות שתצליחי להעביר את ההחלטה בקולות האופוזיציה, אבל אני חוזר ואומר, במקרה הזה זו החלטה שהיא לא אחראית, היא לא נכונה כלפי אזרחי ישראל ואנחנו נפעל לתקן אותה בהקדם האפשרי לטובת אזרחי ישראל ברגע שחוק המסגרת יעבור מחר בכנסת.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקיי, אני מקווה שתקבלו את ההחלטה הנכונה ללכת לפי תו סגול.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
הסמכויות בסופו של יום, של הנושאים הנורא נורא קריטיים האלה יעברו לוועדות שאנחנו נקבע בוועדת הכנסת.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני מבקשת לא להתפרץ, לא להתפרץ, הכול בסדר.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
שאנחנו נקבע בוועדת הכנסת וקבלת ההחלטות תהיה אך ורק באופן ענייני לטובת הבריאות של אזרחי ישראל ולא משום שיקול אחר. לכן, יפעת, אני מקווה שאולי תשני את דעתך - - -
יואל רזבוזוב (יש עתיד-תל"ם)
באופן רודני.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
הצבעה עכשיו. נצביע.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקיי. תודה רבה, חבר הכנסת מיקי זוהר.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אתה לא תאיים עלינו, אנחנו מפקחים על הממשלה, לא אתם עלינו.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
סליחה.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
מי איים עליך?
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אתה עכשיו איימת.
יואל רזבוזוב (יש עתיד-תל"ם)
בואו נצביע.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תודה רבה לחבר – חבר הכנסת מיקי לוי.
יואל רזבוזוב (יש עתיד-תל"ם)
בואו נצביע.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
רגע, תנו לי רק כמה דברים להוריד מהשולחן.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
נעביר לוועדות אחרות, אנחנו נקבע, אנחנו נעשה.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אנחנו דואגים לבריאות הציבור.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
חבר הכנסת מיקי לוי, אתה מפריע לי.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
סליחה.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
זה תפקידנו, לדאוג לבריאות הציבור.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
תפקידנו לפקח על פעולות הממשלה העקומות.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
תפקידכם רק לחרחר מלחמה, זה מה שאתם עושים, לחרחר מלחמה ולפגוע בבריאות הציבור - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
חברי הכנסת מיקי את מיקי.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
- - בשם הרצון שלכם לקחת חזרה את השלטון.
יואל רזבוזוב (יש עתיד-תל"ם)
מיקי, אל תטיף, חבל - - -
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
מפאת כבודה של היושבת ראש אני אשתוק.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
ופשוט משתפים איתם פעולה, עם האופוזיציה במטרות שלהם, וזה עצוב לי.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
איזה נהדר, סימן שכולנו - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אז קודם כל שיירשם בבקשה לפרוטוקול שהוועדה מכירה ומרגישה אפילו את כובד האחריות שמוטלת על כתפיה. ההחלטות שמתקבלות כאן הן ענייניות לחלוטין כי אם היינו רוצים שזה יהיה פופוליזם, או איזה שהוא משהו שהוא לא ענייני וגורף - - -
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
תיכף נראה מי - - - לפי ההצבעה נדע אם זה ענייני.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
סליחה, חבר הכנסת מיקי זוהר, אני לא נתתי שיפריעו לך, אז בוא לפחות אתה אל תפריע לי.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
טוב.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
היינו יכולים לבטל את כל הצו ולפתוח את הכול ולשחק את המשחקים האלה עם הממשלה. אני לא שם, אני באמת מאמינה שצריך להתקיים שיח אמיתי ואנחנו צריכים להגיע להסכמות, אבל בסופו של דבר הוועדה לא יכולה להצביע על משהו שאנחנו לא נדע להסביר אותו ציבורית. מה שאנחנו ביקשנו, ואני אומרת את זה שוב, ואני מקווה שהממשלה תנהג כך בצו הבא, וזה לא משנה באיזה מסגרת תעשו אותו, שהדברים יהיו על פי התו הסגול שמשרד הבריאות קבע, לא הוועדה קבעה, משרד הבריאות קבע, כדי שכל אחד שפותח עסק יידע בדיוק איך הוא צריך להתנהל ולא נתחיל לנסות להיזכר, רגע, במלונות זה 35% ופה זה 20 ובפנים זה 10, וכל החלוקות האלה. זה מה שביקשתי, שיהיה איזה שהוא היגיון מסדר במה שמובא בפני הציבור כדי שאנחנו נוכל לרתום אותו והוא יוכל לקיים את ההנחיות.

אני אומרת את זה כאן בקול, שאנחנו הולכים להצביע, בכאב, לפחות מבחינתי, בכאב גדול, נגד הסעיף של המסעדות בצו הזה, לאפשר להן להישאר פתוחות על פי הקריטריונים שהיו נכונים גם אתמול וגם שלשום תוך שמירה על בריאות הציבור. אני באמת מקווה שאם אתם תביאו משהו חדש הוא יהיה הגיוני ומובן.

לגבי העניין של סמכויות הוועדה אני רוצה לומר לכם משהו, חברים, לוועדה הזו, כפי שאתם יודעים, יש הרבה מאוד עבודה גם בלי הצווים האלה וגם בלי החקיקה. אנחנו נוגעים בדברים שהם בליבת החיים של האנשים בתקופה הזו של המשבר ואנחנו נמשיך לעשות את זה, אנחנו נמשיך לפעול מול המשרדים ואנחנו נוודא שיש כאן דין וחשבון לציבור מצד משרדי הממשלה לגבי כל אחת ואחת מהפעולות. ואנחנו נשמור על ענייניות ומקצועיות עכשיו וגם אחר כך. אני ברשותכם עוברת להצבעה.
נירה לאמעי רכלבסקי
לא, רגע, יש בעיה. יפעת, תהיה כנראה בעיה ניסוחית לאשר את ה-35% מבחינת איך שהצו מנוסח.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אם אני מורידה את זה, אז הם יוכלו - - -
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אני חושב - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
רגע, סליחה.
נירה לאמעי רכלבסקי
יש בעיה מבחינת איך שהצו מנוסח, ממשרד המשפטים עכשיו הפנו את תשומת ליבי, הצו מנוסח בצורה כזאת שאם אנחנו עכשיו מוחקים את ההוראה על המסעדות אז נשאר ה-30-20, אנחנו לא יכולים – לא תהיה - - - לבתי מלון ה-35%.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא, אז הם יוכלו לפתוח רגיל.
נירה לאמעי רכלבסקי
לילך, את רוצה להפנות לבעייתיות שמצאתם?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
רגע, יש פה איזה שהוא עניין משפטי.
נירה לאמעי רכלבסקי
ייתכן שיש בעיה מבחינת איך שהצו מנוסח כרגע. אנחנו מוגבלים, אנחנו לא יכולים לעשות שינויים בצו. בוא נגיד מאיפה הבעיה מתחילה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בואי תני ללילך. ביקשת ממנה להסביר, אז בואי ניתן לה.
לילך וגנר
הסמכות היא בעצם לאשר את הצו או לא לאשר חלק מהצו או את כולו. כרגע אתם מדברים על לא לאשר חלק מהצו, הבעיה היא שבנוסח, אם אתם לא מאשרים חלק מהצו שנוגע למסעדות המשמעות היא שיהיה קשה ליישם את החלטת הוועדה להשיב את המצב לקדמותו לגבי כלל המסעדות ולהותיר את בתי המלון ב-35%.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מה היה בתי המלון לפני - - -
לילך וגנר
לפני זה בתי המלון היו כמו המסעדות.
נירה לאמעי רכלבסקי
גם 30-20.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אין בעיה, 35% גם במסעדות. אין בעיה. אין בעיה בכלל.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא, אי אפשר.
נירה לאמעי רכלבסקי
לא, אנחנו לא יכולים - - -
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
זה בדיוק מה שהיא אומרת.
נירה לאמעי רכלבסקי
לא, לא, לא.
מרב מיכאלי (העבודה)
זה לא מה שהיא אומרת.
נירה לאמעי רכלבסקי
הצו יצר החרגה לבתי המלון, אנחנו לא יכולים לעשות שינויים, אנחנו יכולים לפסול סעיף או לקבל אותו.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני רוצה לדעת מה היה בפעם הקודמת לגבי בתי המלון.
מרב מיכאלי (העבודה)
מה המשמעות של פעילות בתי המלון אם אנחנו אכן מחריגים את הסעיף הזה, לילך?
לילך וגנר
הם יצטרכו לפעול עם 30 בפנים 20 בחוץ.
נירה לאמעי רכלבסקי
20 בפנים, 30 בחוץ.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
20 בכל חלל פנימי.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אמרת טוב, וזו בדיוק הסיבה ש - - -
לילך וגנר
אני משקפת לכם מצב קיים.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אני רוצה ייעוץ משפטי, איך אני מאשר את זה?
נירה לאמעי רכלבסקי
תהיה בעיה מבחינת – שוב, זה נשמע פורמליסטיקה, אבל למרבה הצער זה המצב שהחוק יצר.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
תנו לי פתרון.
נירה לאמעי רכלבסקי
למרבה הצער זה המצב שהחוק יצר, ברגע שאנחנו לא יכולים לעשות שינוי, אני לא יכולה להוסיף מילה, אות אפילו, לחוק, ואני חייבת להוסיף מילה שתחריג את בתי המלון כרגע מה – אני לא יכולה, זאת הבעיה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אנחנו נאפשר לפי חלקים, לא לפי סעיף, אנחנו נתייחס למסעדות ולא לבתי המלון. בלי המלון, אגב, פעלו לפני כן, לפי מה שאתם אומרים, גם במתכונת של 30 בכל חלל חיצוני ו-20 בכל חלל פנימי. אתם זוכרים שאנחנו יצרנו את ההבחנה הזו?
יואל רזבוזוב (יש עתיד-תל"ם)
כן.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
ולכן אנחנו כן נתעקש להצביע על כל אחד, ממש, אנחנו ניכנס ברחל בתך הקטנה מה אנחנו מתנגדים, מה אנחנו דוחים ומה אנחנו מאשרים, כדי שזה יהיה ברור גם מבחינה משפטית ולא נפגע במלונות.
לילך וגנר
בסדר, רק אולי נקריא - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
רגע, חבר הכנסת - - -
לילך וגנר
סמכות הוועדה היא לגמרי להחליט על חלקים מהצו?
נירה לאמעי רכלבסקי
לא, את אומרת שלא נוכל להוריד את זה מבחינת ההודעה. אני מוכנה בהודעה לכתוב שזה - - -
לילך וגנר
אבל אני רק אומרת, מבחינה משפטית נקריא לכם את הנוסח שבסופו של דבר יהיה בתוספת אחרי שתורידו את כל מה שתורידו ואתם תראו שלא יהיה נוסח שיהיה בו היגיון כלשהו, משפטי.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני סומכת עליכם שתמצאו היגיון.
יואל רזבוזוב (יש עתיד-תל"ם)
אבל יש גם כוונת המחוקק בתוך זה. אנחנו יודעים בדיוק מה הכוונה שלנו, גם לתת את הדעת.
לילך וגנר
זה נכון, אבל שוב, ההסמכה של הוועדה היא לבטל חלקים ולא לשנות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
טוב, בבקשה.
נירה לאמעי רכלבסקי
כרגע מה שאני יכולה לעשות זה - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני רוצה לשמוע את חבר הכנסת פינדרוס, נירה, ברשותך, סליחה, רק שכדי שנשתחרר משם ונוכל לטפל בנושא המשפטי. אני סומכת עליכם שאתם תמצאו את המתווה המקצועי. אנחנו נגיד את הדברים בצורה מאוד מפורשת לפרוטוקול כך שזה יעמוד בכל מבחן משפטי עתידי. בבקשה, חבר הכנסת פינדרוס.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אני רוצה לומר לפרוטוקול, אני מבין את הלך הרוח בוועדה שהצו לא הולך להיות מאושר, אבל אני רוצה לומר - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא כל הצו, אנחנו מדברים רק על המסעדות.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אני בדיוק רוצה לומר את דעתי בעניין הזה. אני לא חותם בליינד פה על כל מה שהממשלה מחליטה ואני אומר את זה, אני אומר את זה במליאה וכולם יודעים את זה, אני לא מסתיר את הביקורת כשיש לי, אבל אני חושב שגם את אמרת את זה, כולנו חרדים לבריאות הציבור, כרגע מבחינה בריאותית לכנס יותר מעשרה אנשים בתוך מקומות קטנים, יותר מעשרה אנשים, קרי 20 אנשים בתוך מקומות סגורים, הוא בעייתי. אני מסכים עם מה שאמרת מקודם, שיכול להיות שאם משרד הבריאות היה בא לפה עם צו ואומר 50 אנשים בחוץ ואפס בפנים זה היה עושה יותר שכל, אבל המציאות היא כרגע שהמגפה משתוללת ואנשים נדבקים כל יום יותר ויותר. לבוא היום, בגלל הטעות, שאני גם מסכים איתה, אין היגיון ש-20 אנשים יכולים להתפלל בחוץ ו-30 אנשים יכולים לאכול בחוץ, אבל אם אותם אנשים במקום לאכול מתפללים אז הם לא, אז הם צריכים לרדת לעשרה ולהסתדר. זה לא הגיוני - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני מזכירה לכם שבמסעדות הם לא יושבים ביחד כל ה-30, כל אחד יושב עם האנשים שלו.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אני מסכים, גם ברחבת הכותל לא מתפללים 30 אנשים באותו רגע וגם כן - - -
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
אה, שם מותר רק 20 עכשיו?
יואל רזבוזוב (יש עתיד-תל"ם)
אני חושב שלא כדאי שניכנס לזה כי - - -
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
עזוב את הכותל במקומו.
יואל רזבוזוב (יש עתיד-תל"ם)
אל תיכנס למוסדות דת, בואו לא ניכנס לזה, חבל.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תניחו לזה.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אני רק אומר שאני חושב שזה יהיה קצת יותר אחראי מצדנו כרגע לפחות לא לאפשר במסעדות בפנים 20 איש, עם כל הכאב שבדבר.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אין בעיה, תצביע לפי מצפונך.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
זה מה שאני אעשה, מיקי - - - תמיד, וכשלא אני גם מודיע.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
חבר הכנסת פינדרוס, רק כדי שאנחנו נהיה מיושרי קו, כי לא היית כאן בתחילת הדיון, אני אמרתי שבניגוד לדעת הוועדה ובניגוד לבקשת הוועדה אתמול בבוקר אני הסכמתי באיזה שהיא שעת לילה מאוחרת, יכול להיות גם בגלל השעה, לוותר על הישיבה בפנים, אבל שיהיה היגיון בדרישה לגבי הישיבה בחוץ. לצערי הרב שם לא הצלחנו להגיע להסכמות וכאן זה נפל. זה לא נפל על הישיבה בפנים, חשוב לי לומר את זה, למרות שאנחנו בקיץ וחם ויש לי את כל הסיבות ההגיוניות למה צריך לאפשר. אני יכולה לומר לך שיש אפידמיולוגים שנמצאים גם בזום שדיברנו איתם, גם אתמול בוועדה וגם דיברתי איתם אחר הצהריים וגם אנשים נוספים, שאמרו להיפך, שום סיבה להגביל בחוץ, שאנשים ייצאו החוצה, שיהיו בחוץ.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
- - - לעשות - - - אף אחד לא אוהב לדבר על דת.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
רגע. הממשלה ביקשה להחריג את זה ל-50 אנשים. חשוב לי שהדברים האלה ייאמרו לפרוטוקול כדי שאף אחד לא יפספס שום ניואנס בסיפור הזה כי הוא מורכב גם בלי הניואנסים האלה. אני מבקשת לצאת להצבעה.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
התייעצות סיעתית.
יואל רזבוזוב (יש עתיד-תל"ם)
אין פה סיעה?
ג'אבר עסאקלה (הרשימה המשותפת)
איזה סיעה?
יואל רזבוזוב (יש עתיד-תל"ם)
כולם נטשו, מיקי.
ג'אבר עסאקלה (הרשימה המשותפת)
איזה סיעה?
מרב מיכאלי (העבודה)
אין לך פה סיעה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
התייעצות סיעתית. בבקשה, יש לכם חמש דקות.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
ככה, הסיעה שלכם.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
התבלבלתם לגמרי, יש פה שניים לפחות מהליכוד, יפעת ומיקי.
יואל רזבוזוב (יש עתיד-תל"ם)
אין בעיה. אז ההתייעצות לא צלחה.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אבל לא, מיקי מתייעץ עם עצמו, על מה אתה מדבר?


(הישיבה נפסקה בשעה 10:41 ונתחדשה בשעה 10:54.)
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אנחנו חוזרים מההתייעצות הסיעתית. אמנם אני בן אדם אופטימי בלתי נלאה וגם בדקות האלה קיוויתי שנצליח להגיע למשהו.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אני אסביר.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לצערי הרב נשארנו באותה נקודה. בבקשה, חבר הכנסת מיקי זוהר, תסביר.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
טוב, אז בדקתי עם הממשלה, גם עם שר הבריאות, ניסיתי להבין האם יש אפשרות שאם אנחנו נפתח כמו שסיכמנו מחוץ למסעדה האם אפשר לעשות את זה ביותר מ-50 איש. הטענה של הממשלה, שיכול להיות שהיא טענה מאוד מוצדקת, זה שמצד אחד אנחנו מגבילים הרבה מאוד אנשים בסך ההתקהלויות, כולל בתי כנסת ומקומות שונים, שאנחנו לא מאפשרים שם התקהלויות גדולות משום שאנחנו מבינים שהתקהלויות גדולות בסוף מביאות להדבקה, ופעם שנייה, אנחנו גם יודעים שיכול מאוד להיות שניקלע לסיטואציה שמקומות שרוצים להרוויח ולהתפרנס, ואנחנו יכולים להבין את זה, יפתחו באופן קצת מוגזם מדי ויגיעו מאות אנשים לאותו מקום כדי לסעוד. הדבר הזה יכול להיות מאוד מאוד מסוכן מבחינת מקדם ההדבקה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בשביל זה יש אכיפה.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
לכן בסופו של יום לא הצלחנו להגיע להבנות. אני עדיין קורא לחברים כן לקבל את עמדת הממשלה, לאפשר למסעדות לפתוח עד 50 איש מחוץ למסעדה ולהמשיך בדרך בה התחלנו. זה עוד לא מאוחר. אני חושב שזו תהיה ההחלטה הנכונה לטובת הבריאות של אזרחי ישראל וגם שתיטיב, אפילו במעט, עם בעלי העסקים. אני לא אומר שזה פותר להם את הבעיות. אם זו ההחלטה הקואליציה תשמח להיות חלק מזה. במידה שלא, הקואליציה בהתאם להחלטת הממשלה לא תשתתף בהצבעה והיא תאפשר ליושבת ראש הוועדה להעביר את ההצבעה עם הקולות של האופוזיציה בלבד. אם זו החלטתך נכבד אותה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תודה רבה, חבר הכנסת מיקי זוהר. אני רק אומר במקביל את עמדת הוועדה כפי שהוסברה כאן גם קודם. ראשית, אני מבינה את העניין שלא רוצים לייצר איזה שהיא פריצה של המספרים, אבל כשאנחנו טענו את זה אתמול, על אותו משקל, אגב, גם במה שאושר במלונות ואמרו35%, אז אמרנו תשאירו גם כאן. דיברו על עשרה אנשים שיכולים להתקהל בפנים, אלה ההנחיות של הממשלה, הם אמרו כן, אבל לא במסעדות.

זאת אומרת אנחנו מבינים שהיינו צריכים להגיע לאיזה שהוא פתרון ייחודי ואנחנו לא באנו אפילו וביקשנו מספרים, לא אמרנו 100, לא אמרנו 200, לא 300 וגם לא 20, אמרנו תייצרו איזה שהוא היגיון מסדר ונתתי לך את הדוגמה, חבר הכנסת מיקי זוהר, אם יש לנו, עוד פעם, שלוש מסעדות סמוכות אחת לשנייה, בכל אחת מהן אפשר עד 50 איש בהתאם לתו הסגול, אבל אם כל השלוש האלה היו מסעדה אחת עם בעלים אחד בכל השטח הזה אפשר - - -
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אני חושב שזה עניין של פרשנות, לא?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא, זה מתמטיקה. זה עד 50 איש.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אבל עניין של פרשנות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
רגע, זה עד 50 איש. אז אם באותה נשימה היה אפשר להכיל יותר באותו שטח אם הן היו נפרדות אין שום סיבה שאם זו מסעדה אחת זה לא יתאפשר.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
בואו נגדיר את זה. אין בעיה, אפשר להגדיר את זה ספציפית.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בדיוק, זו ההגדרה של התו הסגול, שהם יישבו לפי ההגדרה של התו הסגול.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אז אני אומר, בואו נגדיר ישיבה - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
ואז להתייחס לשטח ולא לאיזה שהוא fix price.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
לא, אם את עושה ישיבה לפי תו הסגול את צריכה לזכור שיכול להיות שיהיו מסעדות שלא יוכלו לאכלס 50 איש.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
גם עכשיו הם לא כולם יכולים, הם עד 50 איש בהתאם לתו הסגול.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
בואו נקבע עד 50 איש כמובן בהתאם לתו הסגול למסעדה. פר מסעדה. גם אם הן יושבות אחת - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
חבר הכנסת מיקי זוהר, אפשר להגיד עליך הרבה דברים, אבל אי אפשר להגיד שאתה לא אינטליגנט, אין שאלה שאתה פספסת את מה שהסברתי עכשיו.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
לא, את אמרת שיש אפשרות למצב שיש שלוש מסעדות אחת ליד השנייה, זה מה שהסברת?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני אומרת, יש שלוש מסעדות צמודות, מותר בכל אחת מהן עד 50 איש, נניח שמותר בכל אחת מהן רק 20 איש, רק לפי התו הסגול, ביחד מותר להם 60?
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
כן.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אם זו הייתה מסעדה אחת עם בעלים אחד, עכשיו אני באה, למען הסר ספק אין לי את הכסף לקנות גם לא מסעדה אחת, אבל הייתי קונה את שלושתן והייתי הבעלים של מסעדה אחת, מסעדת יפעת שאשא ביטון, לא הייתי יכולה להכיל שם 60 אנשים אלא רק עד 50 אנשים. על אותו שטח, על אותו מתחם, ולכן אנחנו הצענו - - -
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
ולכן הצעתי שזו תהיה חלוקה פר מסעדה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא, אבל בשביל זה אנחנו הצענו שזה יהיה לפי התו הסגול כדי שגם אם יש מסעדה אחת כזו גדולה אז יהיה אפשר להכיל בה 60 אנשים.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
לא, אבל יש מסעדות היום שיכולות לנסות אולי לדחוס מאות אנשים - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא, לא, מה פתאום? יש תו סגול וצריך להקפיד עליו, הכללים הם מאוד ברורים.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
טוב, אני הצעתי את ההצעה - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
טוב, אז אנחנו ניגשים להצעה. היועצת המשפטית תסביר על מה אנחנו מצביעים.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
חברי הקואליציה, לא להשתתף בהצבעה הזו.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אתם יכולים להשתתף, לא להשתתף.
שלמה קרעי (הליכוד)
גברתי יושבת הראש, אני רוצה לומר משהו.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
חבר הכנסת קרעי, באמת, אם לא ההארכה אנחנו כבר שעה ורבע - - -
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
לא להשתתף בהצבעה. זה יעבור בקולות האופוזיציה, כדי שהאחריות כולה תהיה - - -
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
לא, ממילא אין לך רוב.
שלמה קרעי (הליכוד)
רק במילה אחת, אני חושב שמה שאת לא לוקחת בחשבון בבחירה הזאת זה שמסעדות יהפכו לאולמות אירועים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
חס וחלילה, ממש לא.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
לא, לא, לא, קרעי, אל תאיים עלינו, זה לא נכון.
שלמה קרעי (הליכוד)
ממש כן. אני אומר לך, זה בדיוק מה שיקרה.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
זה לא נכון. מסעדות לא יהפכו לאולמות אירועים.
שלמה קרעי (הליכוד)
יש כאן סיכון חיי אדם, אנחנו לא יותר חכמים מכל הגורמים המקצועיים. בשבוע שעבר גיביתי אותך, גברתי יושבת הראש, אני חושב שעכשיו לקחת את זה רחוק מדי. זה שהאופוזיציה משתפת פעולה איתך וזה הכול טוב ונחמד - - -
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אבל אין לכם אפילו עם כחול לבן, כחול לבן ברחו.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
חבר הכנסת קרעי - --
שלמה קרעי (הליכוד)
יש כאן סיכון חיי אדם.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
רגע, חבר הכנסת מיקי לוי, בוא רגע נסביר לו את ההנחיות כי הוא לא היה בדיונים, הוא לא מכיר את כל המאטריה.
שלמה קרעי (הליכוד)
לא, אני עקבתי מרחוק, זה בסדר, אני לא חבר ועדה, אבל אני עוקב מרחוק. לאפשר למסעדה גדולה להכניס 150 איש לפי התו הסגול זה אומר אירועים.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
לא אמרנו את זה. אתה רואה? לא אמרנו את זה.
שלמה קרעי (הליכוד)
אני להבדיל ממך הבנתי, מיקי. זה בדיוק - - -
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
לא אמרנו את זה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
חבר הכנסת שלמה קרעי, עם מלוא ההערכה אליך, אני רוצה רגע לומר לך, אסור לקיים אירועים וזה לא משנה באיזה מתחם וזה לא משנה אם זה בחוץ באיזה שהוא שטח מעבר להגבלה שהוגדרה על ידי הממשלה. אז אי אפשר. יש גבול גם לדמגוגיה. ואנחנו דרשנו פה, דרשנו פה בוועדה שתהיה אכיפה ואכיפה מוגברת ולא אכיפה סלקטיבית ומי שאנחנו נלחמים עליו עכשיו והוא יפר את ההנחיות שייענש בכל החומרה האפשרית, שיסגרו אותו, שישיתו עליו קנסות, שישללו ממנו את המענק שהוא זכאי. מה שאתם רוצים. בסוף - - -
שלמה קרעי (הליכוד)
בשום עסק את לא יכולה לאכוף דבר כזה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אנחנו יכולים.
שלמה קרעי (הליכוד)
אנחנו 17 אחים ואחיות, אם המשפחות שלנו נבוא למסעדה עם 80 איש ונשב כולנו עם כל המשפחות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אתם לא יכולים לשבת שם 80 איש כי אתם אמורים לשבת בכל - - -
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אתם לא יכולים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תקשיב, אבל אתה חייב להבין איך - - -
שלמה קרעי (הליכוד)
אין בעיה, אבל אם אנחנו נפגשים, המפגש הזה קורה ביחד. נפגשים, מתחבקים, מתנשקים, זה מה שקורה - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
חבר הכנסת קרעי, אל תמציא משהו שהוא לא. אל תמציא מציאות שהיא לא.
יואל רזבוזוב (יש עתיד-תל"ם)
אתה באת לפה להגן על העמדה של - - -
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
חבר הכנסת קרעי, אתה רואה חשבון, אתה יודע לעשות כמה זה 35% ממספר האנשים שמורשים להיכנס.
שלמה קרעי (הליכוד)
זה לא משנה, אני מדבר על העלות של קבוצה גדולה של אנשים שמכירים אחד את השני.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
יש מרחק בין שולחן לשולחן. אי אפשר, חבר הכנסת קרעי - - -
שלמה קרעי (הליכוד)
לא בישיבה עצמה.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
לא, אתה לא יכול.
יואל רזבוזוב (יש עתיד-תל"ם)
גברתי היושבת ראש, להצבעה בבקשה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקיי, אנחנו ניגשים להצבעה.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
רגע, הקואליציה תצביע - - -
שלמה קרעי (הליכוד)
אתם מסכנים כאן את בריאות הציבור.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
זה 35%.
שלמה קרעי (הליכוד)
לא, במסעדות לא.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
יש - - -
יואל רזבוזוב (יש עתיד-תל"ם)
מיקי, בואו נצביע. מיקי, עזוב, בואו נצביע.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
הקואליציה תצביע נגד.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אין בעיה, הקואליציה תצביע נגד - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מה שתחליטו אני מבינה ומכבדת.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
טוב.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
רק אני רוצה לומר לפרוטוקול, זו לא המציאות שאפשרית עם התו הסגול שהצענו כי יש הפרדה בין השולחנות. אי אפשר להתקהל, כל כמות האנשים שאמרת. חשוב שזה יהיה ברור, אגב גם לך, למקרה שתלכו למסעדה ותרצו לשבת ביחד, אי אפשר.
מרב מיכאלי (העבודה)
בדיוק, גם לא – זה אגב - - -
שלמה קרעי (הליכוד)
לא ביחד, בשולחנות נפרדים - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקיי, אנחנו ניגשים להצבעה.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
לא, אבל את צריכה להקריא את ההחלטה.
מרב מיכאלי (העבודה)
אני צריכה להבהיר.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
חבר'ה, שקט רגע, היועצת המשפטית - - -
שלמה קרעי (הליכוד)
התקהלות במקום אחד בבית כנסת לא מאשרים, יש קהילתיות.
מרב מיכאלי (העבודה)
חבר הכנסת קרעי, זה גם חשוב שיהיה ברור לך במקרה שתיפגשו בבית של המשפחה תדעו לשמור על המבוגרות והמבוגרים ולא להתחבק ולהתנשק איתם.
יואל רזבוזוב (יש עתיד-תל"ם)
מרב, יוליה, בואו נשמע את היועצת המשפטית. חבל על הזמן.
נירה לאמעי רכלבסקי
הם מסמנים לי שלדעתם אי אפשר לעשות את זה.
לילך וגנר
מבחינתנו האופציה היא לא לאשר את החלקים האלה שקשורים לבתי אוכל וזה החזרת המצב הקודם לקדמותו, של 20 בפנים, 30 בחוץ. לגבי כולם.
נירה לאמעי רכלבסקי
גם לגבי בתי מלון.
לילך וגנר
זו העמדה המשפטית שלי.
נירה לאמעי רכלבסקי
אומר לכם משרד המשפטים שזאת עמדתו - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקיי, ברור לנו שזה לא טהור, אבל אנחנו נעשה את מה שאנשי המקצוע אומרים. אני רק אומר כאן גם לחברי הוועדה - - -
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
זו לא הייתה כוונתנו.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
חברים, אני רק אומר כאן לחברי הוועדה שיש אפשרות לממשלה במצב כזה להתכנס באופן מיידי ולהחזיר בעצם את ההחלטה שלהם לגבי בתי המלון. אני מקווה שלגבי המסעדות הם לא ישגעו את המערכת והם כן יישבו ויחשבו בטרם הם משנים את מה שאנחנו מקבלים כאן ויקבלו החלטה שהיא מושכלת עבור המסעדנים ועבור האזרחים, ומי יודע, אולי אפילו הם יסכימו שזה יהיה לפי התו הסגול ויבוא לציון גואל. כרגע אנחנו מצביעים כמו שזה.
נירה לאמעי רכלבסקי
דרך המלך כרגע לפסול את סעיף המסעדות היא להחזיר את המצב לקדמותו, 30-20, ואז יש ספיח שלצערי מטעמים פורמליסטיים של החוק הזה יגרור לתוך זה גם את המסעדות בבתי מלון שכרגע נהנות בצו מ-35%, הם ייגררו ל-30-20. פורמליסטית זאת הבעיה.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
הממשלה תתקן את זה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני לא מקבלת את הנוקשות המשפטית הזו, אבל אנחנו נצביע על זה ונאפשר לממשלה לשנות את זה בצו שלה.
נירה לאמעי רכלבסקי
אנחנו ניסינו להציע דרך אחרת, פורמליסטית באותה מידע, אבל משרד המשפטים טוען - - -
מרב מיכאלי (העבודה)
רגע, אני רוצה להבין מלילך, בבקשה. למה אי אפשר לקבל את הפתרון של נירה?
לילך וגנר
הרעיון של ההסמכה הוא לאשר או לא לאשר חלקים מהצו, לא לשנות אותו.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אז אני מאשרת את החלק של המסעדות, לא של בתי המלון.
לילך וגנר
לא, אין בעיה לפצל את החלקים בין כל חלק לחלק, אבל כאן, בגלל שהמסעדות ובתי האוכל קשורים אחד בשני אין לנו את האפשרות לנתק ביניהם ולאשר רק חלק ולא לאשר את החלק השני. זה המצב - - -
יואל רזבוזוב (יש עתיד-תל"ם)
הם 35%.
לילך וגנר
35%, המשמעות של לאשר חלק ולא לאשר חלק באופן שיהיה 35% לכולם זה לשנות את הצו כי לא היה מצב כזה קודם ובעצם זה לא ביטול של חלקים מהצו שהציעה הממשלה, זה שינוי, ומה לעשות שמבחינת - - -
ג'אבר עסאקלה (הרשימה המשותפת)
אז אנחנו לא נאשר את הצו - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לילך, יכולנו ללכת - - -
יואל רזבוזוב (יש עתיד-תל"ם)
רגע, נירה - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
רגע, שנייה, יכולנו ללכת, בגלל שאנחנו מאשרים חלקים של הצו ולהגדיר בדיוק, הרי יש בסוף את כוונת המחוקק, להגדיר בדיוק מה אנחנו מחריגים. לא מחריגים את בתי המלון, מחריגים את המסעדות ובזה לסגור את הסיפור.
מרב מיכאלי (העבודה)
ותביאו צו תואם.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
חד משמעי, אני רוצה להחריג את המסעדות לפי ההצעה הזו.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
ואפשר לעשות את זה ואתם גם ידעתם. ואני אתן לכם גם עוד דוגמה, אתמול כשדיברנו על הסטודיו ועל פעילויות הספורט ועל המחול אמרנו אוקיי, אנחנו יכולים להפריד בין החלקים השונים. עכשיו, אני מבינה שיש עליכם לחצים מבחינת האפשרות הזו, אני יכולה ללכת איתכם, לעשות את החיים מאוד פשוטים, אנחנו פשוט נבטל את זה והממשלה יכולה תוך חצי שעה - - -
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אתם תפגעו גם בבתי המלון בעמדה הזו.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
רגע. הממשלה יכולה תוך חצי שעה להתכנס ולהחזיר חזרה את הצו כי הוא נכנס לתוקף באופן מיידי לגבי בתי המלון. הנה אני אומרת כאן לפרוטוקול, וחבריי, אני מבקשת את התמיכה שלכם - - -
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
נצביע בעד.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אנחנו נצביע בעד אפילו באותו רגע, אני אכנס את הוועדה עוד היום. אז יש פתרונות, אתם יכולים לחסוך את הלופ הזה וללכת לפתרון משפטי עכשיו שמחריג רק את המסעדות.
נירה לאמעי רכלבסקי
אני רוצה גם לומר שאתם סנדלתם את הוועדה בכך שהבאתם את הנוסח בצורה כזאת כי הוועדה רשאית מבחינה מהותית להצביע נושא נושא ובתי המלון הם נושא בפני עצמו.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
זה מה שאני ביקשתי בהתחלה ואמרתם לי שאני לא יכול.
נירה לאמעי רכלבסקי
לא ייתכן שהפורמליסטיקה תכשיל את הוועדה בגלל שזה מנוסח בצורה כזו.
לילך וגנר
אני מסכימה עם ה - - -
נירה לאמעי רכלבסקי
מכאן ולהבא, זה לא ייתכן.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אני רוצה להזכיר לך שביקשתי להצביע נושא נושא ואמרתם לי לא. אם אנחנו היינו מצביעים נושא נושא לא היינו נתקלים היום בבעיה.
נירה לאמעי רכלבסקי
לא, אנחנו יכולים נושא נושא, הייעוץ המשפטי של הכנסת קבע וגם הביא בפניכם נושא נושא, אבל אנחנו מסונדלים בגלל סוג השינויים, בגלל הצורה שבה ניסחו את הצו.
יואל רזבוזוב (יש עתיד-תל"ם)
המלונות, בסדר, אז שהממשלה תעשה את העבודה שלה עכשיו.
נירה לאמעי רכלבסקי
ולכן אנחנו מבקשים שהצווים - - -
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
תביאו לנו החרגה, תעשו לנו הפרדה. תודה רבה.
לילך וגנר
אני מקבלת את הביקורת - - -
ג'אבר עסאקלה (הרשימה המשותפת)
אנחנו מבטיחים לאשר - - -
נירה לאמעי רכלבסקי
שהצווים לא ינוסחו יותר בצורה כזאת שתסנדל את הכנסת.
לילך וגנר
אני מקבלת את הביקורת ואנחנו נשפר את המצב בעתיד.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
תודה רבה, אנחנו מודים - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תודה רבה לכם.
נירה לאמעי רכלבסקי
לא, אתם צריכים עכשיו להביא צו לגבי בתי המלון.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
רגע, שאנחנו נהיה ברורים. גברתי היושבת ראש, שנהיה ברורים, בבקשה, אנחנו עכשיו הולכים לא לאשר סעיף שמתייחס למסעדות, בתי מלון וחדרי אוכל. הכוונה שלנו לא הייתה כזאת, הכוונה שלנו הייתה להחריג את המסעדות, אבל בגלל הניסוח אנחנו נצטרך עכשיו - - -
נירה לאמעי רכלבסקי
לא, אתם יכולים להגיד שמבחינתכם מהותית אתם לא רוצים לפסול את ה-35% בבתי מלון ולהצביע על זה.
יואל רזבוזוב (יש עתיד-תל"ם)
נכון.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
את יכולה להצביע שאנחנו לא מוכנים - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקיי, אז אנחנו נעשה שתי הצבעות.
יואל רזבוזוב (יש עתיד-תל"ם)
שתי הצבעות, בדיוק.
נירה לאמעי רכלבסקי
ויצטרכו למצוא פתרון משפטי כי זו זכותכם. זאת זכותכם.
יואל רזבוזוב (יש עתיד-תל"ם)
יש כוונת המחוקק, לזה אנחנו מתכוונים.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
עוד הערה, עוד שאלה. יש חדרי אוכל במפעלים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
דיברנו על זה.
נירה לאמעי רכלבסקי
לא, זה בסדר, זה הולך עם המסעדות. זה הולך להפעלה של 30-20.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
את יכולה להצביע על זה שאנחנו לא רוצים לפגוע ב-35% בבתי מלון?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
טוב. אני יכולה להצביע בעד ההחרגה של המסעדות ואחר כך בעד ההחרגה של בתי מלון ולהצביע על אחד - - -
נירה לאמעי רכלבסקי
כן, אחר כך היא תנסח את זה כמו ש - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
ואני לא רוצה שאחר כך משפטית זה ייפסל. אני צריכה להחריג את הכול ואז להגיד שאני - - -
נירה לאמעי רכלבסקי
אתם מצביעים מהותית לפי מה שמותר להצביע מהותית, הממשלה תצטרך למצוא פתרון מאחר שהממשלה מכירה בזה שהיא הביאה את הנוסח בצורה כזאת שלא אפשר לכם לממש את זכותכם.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
מצוין.
נירה לאמעי רכלבסקי
אז לכן היא תצטרך למצוא פתרון לזה.
יואל רזבוזוב (יש עתיד-תל"ם)
בסדר גמור. אנחנו מוגנים משפטית.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
משפטית זה עובר? זה מה שחשוב לי, אני לא רוצה שזה ייפסל.
נירה לאמעי רכלבסקי
עוד פעם, אם הם לא יביאו צו עכשיו אז תהיה בעיה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מה שאנחנו מצביעים, אם אני מצביעה בהחרגה זה עובר?
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
כן. יפעת, כן.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
או שעדיף פשוט - - -
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
את יכולה אפילו לבוא ולהגיד האם הוועדה מוכנה להחריג את בתי המלון ב-35% כדי לתת לממשלה את האופציה - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא, אנחנו מצביעים אחרת. אנחנו מחריגים את המסעדות ומשאירים את כל הדין לגבי בתי המלון כפי שהוא. מי בעד ומי נגד.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
מאה אחוז, הניסוח מקובל עליי.
נירה לאמעי רכלבסקי
נכון, על זה אתם מצביעים.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
מצוין.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
טוב, אז אני עוברת, ברשותכם, להצבעה, מי בעד החרגת המסעדות מהצו והשארת הצו לגבי בתי המלון כלשונו? תספרי, בבקשה.
שלמה קרעי (הליכוד)
אתם פשוט מוליכים אותנו לסגר בהמשך.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
מאה אחוז, הבנו.
שלמה קרעי (הליכוד)
מיקי, בוא ניפגש בעוד חודש ונראה - - -
יואל רזבוזוב (יש עתיד-תל"ם)
רגע, בואו נצביע.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מי נגד?
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
הקואליציה נגד.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
רגע, כמה יש לי מהליכוד? אוקיי.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
טלי, את נגד? תצביעי.
טלי פלוסקוב (הליכוד)
כן, אני נגד.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
תצביעי גבוה, שנראה אותך.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
סליחה, כמה לליכוד יש פה נציגים בוועדה?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא, יש שניים, זה בסדר. חברים, יש שניים, יחד איתי זה שלושה.
טלי פלוסקוב (הליכוד)
חברי מיקי, יש מקום לדעה שונה משלך, לא כולם צריכים - - -
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אבל אני מקבל את זה.
טלי פלוסקוב (הליכוד)
תודה רבה.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
טלי, אני מכבד את דעתך.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
חברים, מי נגד? מיקי, אתה לא יכול, או שניהם או אתה, תחליטו מי מצביע.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
שניים מתוך שלושה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקיי, יש את חבר הכנסת שלמה קרעי, חברת הכנסת טלי פלוסקוב וחבר הכנסת אליהו ברוכי ומאיפה ה - - -
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
זהו, כחול לבן ברחו.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
לא, הם לא ברחו.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
איפה הם?
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
הם מתואמים איתנו לחלוטין, כמה שזה עצוב לכם לשמוע.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אז יש לנו שלושה בעצם, לא ארבעה.
יואל רזבוזוב (יש עתיד-תל"ם)
זה שחברי קואליציה לא נמצאים כאן סימן שהם מסכימים איתנו כי הם יודעים שאנחנו עושים את הדבר הנכון.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
חבר הכנסת חסיד, גם אתה נגד?
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
מיקי, הם מתביישים, בחייך.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
הם ממש לא מתביישים. הם מתואמים איתנו לחלוטין.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אז יש לנו שלושה נגד. מי נמנע?
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
ושיהיה לפרוטוקול ברור שגם כחול לבן מתואמים איתנו בהחלטה - - -
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אז איפה כחול לבן?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אין נמנעים.

הצבעה
אושר
היו"ר יפעת שאשא ביטון
חברים, בכאב גדול אנחנו החרגנו את המסעדות ולא הגענו לפשרה עם הממשלה.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
רביזיה.
נירה לאמעי רכלבסקי
מי ביקש?
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
מי שמבין בפרלמנטריזם יודע - - -
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
כן, כן, רציתי גם - - -
נירה לאמעי רכלבסקי
ביקשת רביזיה, אז עוד חצי שעה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
עוד חצי שעה מתכנסים שוב.


הישיבה ננעלה בשעה 11:12.

קוד המקור של הנתונים