ישיבת ועדה של הכנסת ה-23 מתאריך 13/07/2020

ההתעמרות בבעלי העסקים והעצמאים, ועיכוב מתן הסיוע

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-ושלוש

הכנסת



24
הוועדה המיוחדת לעניין נגיף הקורונה החדש ולבחינת היערכות המדינה למגפות ולרעידות אדמה
13/07/2020



מושב ראשון



פרוטוקול מס' 28
מישיבת הוועדה המיוחדת לעניין נגיף הקורונה החדש ולבחינת
היערכות המדינה למגפות ולרעידות אדמה
יום שני, כ"א בתמוז התש"ף (13 ביולי 2020), שעה 11:00
סדר היום
ההתעמרות בבעלי העסקים והעצמאים, ועיכוב מתן הסיוע
נכחו
חברי הוועדה: יפעת שאשא ביטון – היו"ר
אימאן ח'טיב יאסין
ג'אבר עסאקלה
חברי הכנסת
איילת שקד
מוזמנים
שלמה אוחיון - סמנכ"ל רשות המסים, משרד האוצר

אמיר דהן - מנהל מחלקת פיצויים, רשות המסים, משרד האוצר

גל ברנס - רפרנט מסחר ותעשייה, אגף התקציבים, משרד האוצר

מראם שחאדה - הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים, משרד הכלכלה והתעשייה

יואב פרידמן - מחלקת מחקר, בנק ישראל

קובי כהן - מינהל המחקר, המוסד לביטוח לאומי

איתי ויגמן - התאחדות בעלי המלאכה והתעשייה

אבירם אלון - מנכ"ל התאחדות בעלי האולמות וגני האירועים

ניר שפר - יו"ר התאחדות בעלי האולמות וגני האירועים

דני אמיר - יו"ר לשכת מארגני תיירות נכנסת בישראל

יובל לובלינג - נציג ארגון בעלי עסקי הספורט והכושר

אנה מלר - יו"ר הנהלת אגודת מגדלי התבלינים

טלי לאופר - מנכ"לית התאחדות משרדי הנסיעות ויועצי התיירות

נדב קרטן - עצמאי, אני שולמן
ייעוץ משפטי
נירה לאמעי רכלבסקי
מנהלת הוועדה
לאה גופר
רישום פרלמנטרי
ס.ל., חבר תרגומים


ההתעמרות בבעלי העסקים והעצמאים, ועיכוב מתן הסיוע
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני פותחת, ברשותכם, את דיון הוועדה בנושא ההתעמרות בבעלי העסקים והעצמאים ועיכוב במתן הסיוע. אנחנו למעשה בהמשך הדיון הכלכלי מהדיונים שקיימנו בשבועות האחרונים. אנחנו גם נרצה לבחון אם מה שאנחנו ביקשנו מהמשרדים השונים אכן מתבצע, להבין איפה אנחנו נמצאים מבחינת תמונת מצב של מימוש המענקים, ההלוואות, שהובטחו עוד בתוכנית הראשונה ואנחנו נשמע גם את בעלי האולמות ואת הקבוצה שמייצגת את מגדלי התבלינים ועוד קבוצות נוספות שהיה אמור להתקיים איתם שיח וממה שאנחנו התרשמנו אין ממש התקדמות. אנחנו נשמח להבין איפה גם זה עומד.

אז אנחנו, ברשותכם, נתחיל עם האנשים השונים, עם המייצגים השונים ואחר כך נעבור למשרדי הממשלה כדי שנוכל לאסוף את הנתונים מהדברים ולהתייחס בהתאם. יש לנו את נדב קרטן. בבקשה. רק אני מאוד מבקשת, אנחנו בדיון קצר של שעה, תהיו ממוקדים ותמציתיים כדי שאנחנו באמת נוכל לסייע וגם לשמוע כמה שיותר אנשים.
נדב קרטן
אוקיי. אני מייצג קבוצה של עצמאים שלא קיבלו שקל. אנחנו לא קיבלנו שקל בגלל סעיף שאומר שאין לנו הכנסה חייבת מהעסק, משמע העסק לא היה רווחי בשנים 2018 ו-2019. אני חושב שזה סעיף שהוא לא מתקבל על הדעת בכלל. אנחנו עצמאיים שמשלמים את כל המסים כדת וכדין, מס הכנסה, ביטוח לאומי, רואי חשבון, את כל מה שעסקים עצמאיים צריכים לשלם. בעצם בסופו של דבר אין לנו רשת ביטחון בגלל שהעסק שלנו לא היה רווחי. אנחנו, סליחה על הביטוי, נדפקים פעמיים, גם מצד אחד העסק שלנו לא היה רווחי, ואנחנו עובדים עליו מאוד קשה כל השנה, וגם בסופו של דבר אנחנו לא מקבלים שום מענק.

אני לא מבין בכלל מה זה קשור למה שהעסק שלי עשה ב-2018 לזה שעכשיו בשנת 2020 הוא נפגע בצורה אנושה. אנחנו כבר חמישה חודשים עם אפס הכנסות ובלי שקל אחד מענק מהמדינה. לא הגיוני שלא נקבל שקל אחד. אני חושב שגם אם רוצים להכניס את הסעיף הזה של הכנסה חייבת מהעסק צריך להגביל אותו ויש דרכים להגביל אותו בצורה מאוד מאוד פשוטה וברורה, אחת, זה צריך להיות מעל גיל מסוים שבעל העסק צריך להיות, שתיים, צריכה להיות לו הכנסה מסוימת שהוא מגלגל, מחזור מסוים, זה יכול להיות מעל ל-50 60, 70, 80,000 שקל בשנה, כמובן שעסק שמשלם את כל המסים והדוחות שלו בזמן, זה גם יכול להיות תנאי, וכמובן מספר שנים שהעסק קיים.

אני חושב שאסור, ממש אסור למשרד האוצר ולכנסת בכלל, להשאיר אותנו מאחור. אנחנו קבוצה של כמה מאות בעלי עסקים עצמאיים שנשארנו בלי שקל, גם הכנסה וגם לא קיבלנו מענק, פשוט נפלנו בין הכיסאות בגלל סעיף שאומר שהכנסה חייבת לעסק משמע שהעסק לא יצא רווחי בסוף שנה. אנחנו מבקשים לתקן את זה כמה שיותר מהר, להכניס אותנו שנקבל גם את הכסף רטרו, גם של הפעימה הראשונה, גם של הפעימה השנייה, שעוד לא קיבלנו אותו, וכמובן ניכלל בתוכנית העתידית של הסיוע לעסקים, שלכל השנה הבאה עלינו שנקבל מענקים, כי כרגע כל ההכנסות שלנו בכל העבודות שהיינו אמורים לעשות כבר ארבעה או חמישה חודשים התבטלו ואנחנו עם אפס הכנסות ואפס עזרה מהמדינה.

כמובן שאנחנו משלמים, עוד פעם, את כל המסים, מס הכנסה, ביטוח לאומי, רואי חשבון, דוחות שנתיים וזה ממש לא מתקבל על הדעת שאנחנו נישאר בלי רשת ביטחון מהמדינה. תודה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תודה רבה לך, נדב. רק שאלה קטנה, דיברת על 18' ו-19', אחר כך דיברת על החמישה חודשים האלה, יכול להיות שגם התייחסת לתקופה שלפני כן ואני פספסתי, אבל אני לא שמעתי התייחסות לגבי הרווחיות שלכם לפני הקורונה. דיברת על כך שלא הייתם רווחיים ב-18' ו-19', זה לאורך כל התקופה או שאתם פשוט עסק לא רווחי, אז זה לא קשור לקורונה, אם יש קורונה או אין קורונה, אתם פשוט לא רווחיים.
נדב קרטן
קודם כל העסק, זה שהוא יכול לגלגל 80, 90, 100, 150, 200,000 שקל בשנה, בסופו של דבר כל בעל עסק יודע שיש עסקים שלוקח להם כמה שנים עד שהם נהיים רווחיים, לא מ-day one אתה נהיה רווחי. אז יכול להיות שב-2018 הכנסתי 100,000 שקל לעסק, אבל היו לי הוצאות. לדוגמה העסק שלי, אני מייבא מדבקות רצפה מחו"ל ואני עושה איתם פה אירועים לאירועי ספורט ירושלים, מרתון ירושלים, מרתון תל אביב, אני מתעסק פה עם מלונות - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא, אבל אני רציתי רק שתתייחס לנקודה הזו, ברשותך.
נדב קרטן
אני מתייחס. יכול להיות שהעסק באמת לא היה רווחי בסוף השנה, אבל זה לא אומר שעכשיו ב-2020, כשלדוגמה את הרבעון הראשון של 2020, רק מהרבעון הראשון מהזמנות העבודה שהיו לי כבר הייתי אמור לעשות יותר ממה שעשיתי בכל שנה שעברה. אז מה זה משנה שבשנה שעברה לא הייתי רווחי, השנה רק מהרבעון הראשון הייתי אמור להיות רווחי והייתי גם מסיים בעזרת ה' את השנה הזו ברווחיות. אז מה זה משנה מה קרה ב-2018, שלא הייתי רווחי, לזה שעכשיו נפגעתי אנושות וכל הזמנות העבודה שהיו לי התבטלו בגלל הנגיף הזה של הקורונה, שקורה, באמת מגפה שקורית פעם ב-100 שנה. זה לא הגיוני שיסתמכו דרך סעיף מסוים של הכנסות מהעסק ב-2018 או 19' וישליכו את זה על שנת 2020 , על מצב שהוא כרגע קטסטרופה שאנחנו עם אפס הכנסות ואפס עזרה מהמדינה.

העסק שלי לדוגמה, אני לוקח את עצמי באופן אישי, אם שאלת את זה בעניין פרטני, היה אמור לפי התוכנית העסקית שלי השנה, ב-2020, לצאת לרווחיות. למה שאני אפגע מזה? למה שאני לא אקבל שקל? אני עובד קשה מאוד כל השנה, משלם את כל המסים בזמן, משלם למס הכנסה, משלם לביטוח לאומי ונפגעתי אנושות עכשיו בזמן הקורונה, מה זה משנה מה שקרה ב-2018? אני עכשיו ב-2020, פברואר, מרץ, אפריל, מאי, יוני, חמישה חודשים עם אפס הכנסות, כל הזמנות העבודה שלי התבטלו ואפס שקלים מענק מהמדינה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
הנקודה ברורה. תודה רבה לך, נדב. אנה מאיגוד התאחדות התבלינים, או תגדירי איך אתם באופן רשמי נקראים.
אנה מלר
אנחנו באופן רשמי התאחדות מגדלי תבלינים בישראל, אנחנו מגדלים שמייצאים לחוץ לארץ כל השנה, כל יום בשנה. מה שקרה לנו זה שאנחנו ממש מיואשים כי מאז שדיברנו ב-15.6, גם אצלך בוועדה, תודה שלא שכחת אותנו, פשוט כלום לא קרה. אנחנו ממש מיואשים. כלום כלום כלום כלום.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
התקיים שיח עם האוצר, אנה? אני הבנתי שאתם הייתם בשיח עם האוצר וגובש מתווה לגביכם.
אנה מלר
שום דבר. שום כלום. דיבורים. את יודעת ואם את לא מתקשרת כל שנייה ולא משגעת את השכל, סליחה על הביטוי, הם בכלל שוכחים אותך לשבוע, שבועיים. אין רצף של משהו, של עשייה, של איזה שהוא דיבור, של איזה שהיא בדיקה. אנחנו לא קיבלנו כלום מכל הפעימות, מכמה סיבות שכבר הסברתי, אבל בשנייה אני מסבירה עוד פעם, כי אנחנו עובדים על בסיס מזומן, זאת אומרת רק כשאנחנו מקבלים את התמורה, שזה בערך שוטף 45, רק אז מוציאים חשבונית, ואז יוצא שבמרץ-אפריל המודל העיף אותי, כי אמרו שהמחזורים שלי לא ירדו. נכון, הם לא ירדו, כי זה שיווקים של ינואר-פברואר עד אמצע מרץ. גם עד אמצע מרץ היו לנו שיווקים ממש טובים, אפילו עלו ב-14% לעומת שנה שעברה. אני מדברת על כל הענף, זה מקלקל לנו גם את מרץ, אז יוצא שלא מגיע לנו.

אבל מאז עברו ארבעה חודשים, שום דבר לא קרה, גם הנושא של איחוד עוסקים, זה החקלאים שנמצאים באיחוד עוסקים ויש להם כאילו מחזורים אפילו מעל 100 מיליון שקל, יש כאלה, לא יודעים לפתור את הבעיה הזו טכנית. זה משהו טכני שמשהו ניגש וישר מעיפים אותו כי הוא בכלל לא רלוונטי שם. מדברים על חקלאי עם מחזור של שלושה מיליון שקל, אבל הוא מופיע כמחזור של 100 מיליון או 200 מיליון בגלל שזה על כל הח"פ של איחוד העוסקים של המושב.

את מבינה? זו בעיה שאנחנו מדברים כמו לקיר, אף אחד לא מתייחס. כמה אפשר? אחרי שהיינו בוועדה אצלך והוצאת מכתבים ושמעו, אז הוציאו איזה מכתב כללי, שר האוצר ושר החקלאות, עסק של פרחים, זה גם פרחים, הענפים שטסים באוויר ובגלל הסגר האווירי אנחנו נפגעים, אז הכול פתור, הם יקבלו פיצוי, ומה קרה מאז? אפס. את מבינה? כלום. השאלה איך מזיזים את האנשים האלה. איך?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקיי, תודה רבה, אנה. אנחנו נבקש את התשובות ממשרד האוצר, גם לגביכם באופן אישי, עוד בדיון הזה.

חברי הכנסת, אתם רוצים להתייחס עכשיו או קודם לשמוע את האנשים?
ג'אבר עסאקלה (הרשימה המשותפת)
לפני שנציגי משרד האוצר מדברים אני אשמח.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
יש לנו עוד כמה אנשים שאנחנו רוצים לשמוע, אז אתה רוצה קודם לשמוע את האנשים ורק אחר כך להתייחס?
ג'אבר עסאקלה (הרשימה המשותפת)
אם יש לי דקה אני אשמח.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בבקשה, חבר הכנסת ג'אבר.
ג'אבר עסאקלה (הרשימה המשותפת)
קודם כל בוקר טוב לכולם, וכמובן ליבנו עם העסקים הקטנים ועם העצמאיים בכלל. אני היום קיבלתי כמה הודעות, למשל שמתוך 400,000 עצמאים זכאים למענק רק שליש, שזה אומר הכול, כלומר שני שליש מהעצמאיים לא יקבלו את המענקים. יש תופעה חדשה שמזכירה לי שהייתי סטודנט בירושלים, שלא משכירים היום דירות לעצמאים כי מצבם הכלכלי רעוע. זה מסמל כמה המצב באמת קשה.

הנושא היותר משמעותי, אני רוצה שאם אנשי עסקים נתקלו בדבר כזה ואם משרד האוצר יכול לענות על זה, אני מבין שהיחידה לביקורת על ניהול ספרים, החוליות האלה שעוטות על העסקים, פועלת, היחידות האלה פועלות והיום יש להן הנחיות שהם לא יקבלו פרמיות, פעם היו מקבלים פרמיות לפי ביקורים, היום הם מקבלים פרמיות לפי תפיסות. כלומר הם צריכים להתאמץ כדי למצוא טעויות בספרים של העסקים כדי שיזכו בפרמיות וזה למעשה, סליחה על המילה, העסקים כבר דפוקים והם דופקים אותם יותר. במקום שמס ההכנסה יתחיל להתחשב במצוקה הקשה של העסקים האלה הוא עכשיו מנסה לקחת מהם קנסות ופשוט להעניש אותם. אם המדיניות הזו נכונה אני דורש ומבקש שהיא מיד תופסק.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תודה רבה, חבר הכנסת ג'אבר. אנחנו נשמע עוד בעלי עסקים ואחר כך גם ניתן דוגמאות נוספות ונבקש את התייחסות משרד האוצר.

דן אמיר, לשכת מארגני תיירות נכנסת לישראל. בבקשה.
דני אמיר
תודה על ההזדמנות לדבר. אני אנסה בקיצור לעניין. אני רוצה לייצג כרגע את התיירות הנכנסת, רק לומר כהקדמה קצרה ונזכור את זה לעתיד גם שזהו נכס לאומי שפוספס על ידי ממשלות ישראל לדורותיהן, לא נתקן את זה כמובן היום, אבל רק תחשבו שיש פה ארבע דתות עיקריות, אתם חושבים כרגע על יהדות, נצרות, האיסלם, אבל יש גם את הבהאים, היסטוריה עשירה של ערש התרבות האנושית וכל זה לעולם לא קיבל התייחסות של נכס לאומי או משאב לאומי. מכאן גם האוצר היום, לצערי, לא מבין את גודל האירוע שאנחנו יושבים עליו, את ההרס הזה ולצערי גם אין להם את הכלים היום להבין איך להתייחס לדבר הזה.

הרי הנושא הזה זה התעמרות בעסקים, אנחנו ישבנו כמה פעמים עם אגף התקציבים באוצר כענף יצוא מספר שש למדינה, עם שמונה מיליארד שקל הכנסות, ומה שאמרו לנו בפנים זה לסגור את העסקים ולעשות הסבה להיות חדרניות באילת. זה מה שאתם שומעים. יריב לוין בעצמו, בזמן שהוא היה שר התיירות, הוא אמר לי פעם שהחלום הרטוב של אגף התקציבים זה לסגור את משרד התיירות. אז אם זו לא התעמרות מה זו התעמרות?

אני רוצה רק להזכיר שיש כאן שרשרת מזון ענקית שהענף הזה מפרנס, ממארגני תיירות דרך בתי מלון, אוטובוסים, הסעות, חנויות וכו', אבל יש עוד שני גורמים, אפילו בממשלה, במדינה, שמקבלים כסף ישיר מאיתנו, מארגון הקבוצות, אחד זה מעברי גבול, כל התיירים שעוברים דרך מעברי גבול יבשתיים, ובמשרד הפנים יש אפילו מחלקה שבמיוחד הקימו לכבוד לשכת תיירות נכנסת, זה נושא של מחלקת אשרות. אני לבד בעסק מעביר יותר מ-20,000 אשרות למדינת ישראל דרך משרד הפנים לפי הנוהל, אשרות לקבוצות ומחלקה שלמה שנפתחה רק לצורך זה. מן הסתם אני מניח שהם לא בחל"ת היום כי הם עובדי ציבור, אבל הם לחלוטין מובטלים למטרה שלשמה הם הוקמו.

עכשיו תראו, בנושא של עסקים מעל 100 מיליון. אני שמעתי גם את הגברת לפניי, יש כאן איזה אשליה אופטית, אנחנו מרכזים את כל הספקים תחת מטרייה אחת, אפילו כמו שאמרתי לכם, את הוויזות כוללים בחבילה, את מעברי הגבול, זאת אומרת המחזור נראה מאוד מנופח, 150, 160 מיליון שקל בשנה, אבל בעצם זה כמו טווס שאם תוציאו לו את הנוצות אתם תראו גוף קטן. אם היינו עושים את המחזורים האלה - - - זה משהו אחר, זה רווחים, אבל באמת המחזור הרבה יותר קטן ולכן אנחנו מחוץ למשוואה. זה לא הגיוני.

עוד פעם, מישהו באוצר צריך לשמוע את זה. אסף, רעיה ועמרי אוטמים את אוזניהם, התקווה שלנו היא פה דרך הוועדה הזו להגיע לאיזה שהן אוזניים, שבאמת לא ייתכן, אנחנו עסק שכבר חמישה חודשים העסקים שלנו באפס מוחלט. אפס, לא שקל אחד בחשבון. חמישה חודשים רק הוצאות והשאלה באמת מה מחר, האם לסגור את העסקים ולהתרסק או שיש איזה מזור דרך המדינה. תודה רבה לכולם.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תודה רבה, דני. הסיפור של התיירות הוא סיפור מאוד מורכב ורחב. אנחנו כל פעם פוגשים אותו בזווית אחר שלו, אם זה דרך סוכני הנסיעות ואם זה דרך מורי הדרך ותיירות פנים ותיירות חוץ ואנחנו באמת פוגשים הרבה מאוד רבדים. אני רק אוסיף על דבריך ואנחנו נבקש גם לכך את התייחסות האוצר, פעם אחת האוצר הבטיח תוכנית ייחודית לענף התיירות בגלל המורכבות שלו. דבר שני, אנחנו יודעים שבקרב סוכני הנסיעות, ואם יש כאן נציג שירצה להציג את זה אז בשמחה - - -
טלי לאופר
כן, יש, אני מבקשת, ביקשתי רשות דיבור, אני גם אשמח להצטרף לדברים של דני אמיר עכשיו.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בשמחה. טלי, בשמחה. אני רק אומר לך מה התחלתי לומר וכמובן את תוכלי להשלים ולהוסיף. זה ענף שמגלגל הרבה מאוד כסף, מעל 100 מיליון שקל, אבל הוא לא כל כך רווחי, זאת אומרת זה לא היקף הרווח שלו כי רוב הכספים האלה עוברים בעצם לספקים ויש נגזרת רווחית מאוד קטנה ביחס למחזור המאוד מאוד גדול והם לא מקבלים מענה כי הם כביכול עסק שהוא מעל 100 מיליון. אז בואי תוסיפי על זה, תחדדי את הנקודה, בבקשה.
טלי לאופר
תודה רבה. קודם כל תודה רבה, יושבת ראש הוועדה, גם דיברנו ביום שישי וגם הבקיאות שלך וגם הרצון הטוב מאוד מוערכים וגם הביקור באוהל המחאה שלנו ואני רוצה להגיד תודה.

הנושא של ההתעמרות, אין מילה יותר טובה מזו בשביל לתאר את הלך הרוח שלנו היום ואני רוצה להמשיך מאיפה שדני אמיר הפסיק, בבקשה. המצב הוא כזה, 80% מהענף הזה, לא במספרי חברות אלא בהיקפי מחזורים, 80% מענף התיירות הוא של עסקים במחזורים של 100 מיליון שקל מהסיבה שדני אמיר אמר ומהסיבה שאת כבר הבנת, זה מחזורי ענק שבינם לבין הרווחיות אין שום דבר. עסק של 150 מיליון שקל בשנה הוא עסק קטן בתיירות כי הוא כולל בתוכו את כל עלויות צדדי ג' והכול. אנשים שומעים עסק של 100 מיליון, של 200 מיליון, 300 מיליון, הם חושבים שמדובר כאן – לא מדובר כאן בכלום, מדובר כאן באחוזי רווחיות ועמלות אפסיים ולכן אלה עסקים שהם בעצם קטנים אבל עם מחזורים ענקיים.

80% מהענף עד עכשיו קיבל אפס שקלים ועל פי התוכנית החדשה ימשיך לקבל אפס שקלים. הענף שנפגע ראשון, ייצא אחרון ובמצוקות הכי גדולות. לנו אין שום בעיה להראות ירידות במחזורי פעילות גם של 80% ו-90% ו-95% כי לא הכנסנו שקל ולא נכניס שקל.

לגבי ההתעמרות אני רוצה להגיד. אני ישבתי מול שר האוצר ואני ישבתי מול ראש הממשלה והסתכלו לי בעיניים ואמרו שיימצא פתרון ויינתן מענה, ואתמול ישבנו באגף תקציבים ואני לא יכולה לתאר הגדרה אחרת במילון למילה התעמרות. ישב לצדי גם בעל עסק שמפסיד כל חודש 800,000 שקל, כל חודש, ולא קיבל שקל במדינה ובתוכנית החדשה לא יקבל שקל מהמדינה ואנשי אגף התקציבים הסתכלו לו בעיניים ואמרו לו: נו, ואם תיכנס לתוכנית ותקבל 250,000 שקל זה יציל אותך? ממילא תקרוס בסוף. ואמרו לו: אבל דאגנו לעובדים, מה אתה רוצה. ואמרו לו: אבל אתם עסק גדול, אתה מעל 100 מיליון שקל, תקבל הלוואה כמו ישראיר ואל על. אם יש הגדרה במילון להתעמרות זאת ההגדרה במילון. חייב להינתן פתרון לעסקים מעל 100 מיליון שקל, כי זה לא חברות מנופחות וזה לא חברות עשירות וזה לא חברות שכלום.

ומשפט אחרון. לא רוצים להתייחס לזה בפן המוסרי? לא רוצים להתייחס לזה בפן האישי? אין בעיה, בואו תתייחסו לזה בפן של כלכלת המדינה. העסק הזה יקרוס. אם לא יהיה פתרון למעל 100 מיליון ענף התיירות יקרוס וכשהוא יקרוס יקרסו איתו 40 מיליארד שקל הכנסות המדינה ויקרסו איתו 40,000 עובדים שעכשיו מסודרים עם חל"ת אבל בעוד שנה לא יהיה להם לאן לחזור. ואם זאת לא התעמרות אז מה זאת התעמרות? ושוב, אני מצטערת על הטונים, את עושה עבודה נהדרת ואני יודעת שליבך איתנו, אבל אנחנו פשוט פשוט מרגישים שמתעללים בנו.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תודה רבה, טלי. נמצא איתנו ניר שפר מהאולמות ואחר כך חברת הכנסת איילת שקד.
איילת שקד (ימינה)
אני חייבת ללכת.
ניר שפר
תודה ליושבת ראש ואני מודה לך על הזכות להעמיד את המצב העגום שלנו בפני הוועדה. גם אנחנו לפני טלי ישבנו באוצר ולצערנו התוכנית שאמורה לצאת לדרך בקרוב מקפחת אותנו בהיבט הזה שההוצאות הקבועות הבלתי נמנעות שאנחנו ממשיכים לשלם מדי חודש ובעצם גורמות למצב שהענף הזה, אם הוא לא יקבל עזרה, יפשוט את הרגל, ההוצאות האלה במתווה הנוכחי לא אמורות לקבל טיפול יסודי ובעצם מקדם הפיצוי לענפים שנסגרו, בין 80% ל-100%, הוא מקדם של 15% שפשוט מקפח אותנו ויוצר מצב שבעלי אולמות לא יוכלו להתמודד עם המשבר הזה.

יש עוד סוגיה שאני מבקש ממך, יושבת הראש, להעלות אותה ולהוסיף אותה לסיכום של הישיבה, וזה נושא הזוגות. אנחנו נמצאים במצב שהזוגות לא מסוגלים כרגע לעשות את החתונות שלהם ובעצם האולמות לא יכולים לתת פיצוי ובגלל העובדה שהמדינה סגרה אותנו ואנחנו לא יכולים לבצע את ההתחייבויות שלנו ובמקביל הפיצוי ממש לא מסייע לנו להתמודד עם המצב, המדינה צריכה להיכנס פה ולסייע לאותם זוגות ולעזור לנו לפתור את הבעיה הזאת. זה כרגע באוויר, ליבנו עם אותם זוגות, זה הלקוחות שלנו, מאוד חשוב לנו ש - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא, אבל, ניר, חשוב לומר, זה לא פיצוי, זה החזרה של מקדמות.
ניר שפר
נכון, רק אני מדגיש שבגין אותם אירועים מבוטלים הוצאנו כספים, זה לא שהמקדמות האלה הן מקדמות שנשארו בכיס של מישהו. אלה מקדמות שאני יכול להגיד שברובן אפילו לא כיסו קרוב ל-50% מהעלויות שהיו בגין אותם תאריכים שנאלצנו לא לקיים בהם אירועים. בעצם המדינה, אם אנחנו נסתכל על זה, החליטה שענף כמו שלנו ייסגר בגלל שהם רואים בנו ענף מאוד בעייתי מבחינת הדבקה, אז הם החליטו שאנחנו סוגרים את העסקים שלנו לטובת בריאות הציבור, חייבים למצוא פה מנגנון שיפצה אותנו וישאיר את העסקים על פני המים.

אני אגיד יותר מזה, גם המנגנון כרגע, שמתייחס כל פעם לחודשיים בנפרד הוא מנגנון בעייתי, כי יש לענף האירועים פיק של חודשי הקיץ ושם המחזורים הם גבוהים, ומאידך יש את חודשי החורף ששם יש מחזורים יותר נמוכים. כך שבחודשי הקיץ צורת החישוב תקפח אותנו כי יש את המגבלת של 500,000 ובחורף לא נגיע למגבלה הזאת בגלל אופי הפעילות שמתרכז בעיקר בקיץ. כך שחייבים לנסות ולשנות את המתווה שכרגע נמצא על השולחן.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
זהו, מה המתווה, ניר? אתם בעצם הייתם במשא ומתן מול האוצר, אני מוסיפה גילוי נאות, גם אני שוחחתי עם שר האוצר, שר האוצר התחייב שיהיה משא ומתן מולכם לגיבוש של מתווה שיכלול גם את הנושא של החזרת המקדמות לזוגות הצעירים. מה הציעו לכם עד היום?
ניר שפר
אני אגיד לכם בדיוק. אנחנו עבדנו עם עורך דין שלמה נס והכנו מסמך מאוד מסודר של העלויות הקבועות הבלתי נמנעות שיש לנו. זה מגיע לסדרי גודל של 23%, 3% סדרי גודל זה ארנונה, כך שאם אנחנו מקבלים את הארנונה נשאר 20%. כדי לצוף על פני המים, אני לא מדבר על משהו מעבר לזה, כדי לשרוד אנחנו צריכים מקדם של 20% מהמחזור, זה פשוט כדי לשרוד.

לגבי הזוגות אין שום דיבור, אין שום התייחסות לנושא הזה. ברור לך שאולמות שצריכים להחזיר מאות אלפי שקלים או מיליוני שקלים לא מסוגלים במצב הנוכחי להתמודד עם הסיפור הזה, ולכן אני מבקש ממך, יושבת הראש, פשוט לפנות לשר האוצר, לראש הממשלה, שיבנה פה פתרון גם לזוגות בראש ובראשונה וגם לנו.

כרגע הפתרון לא מחזיק אותנו מעל פני המים. יהיו פה הרבה מאוד אולמות שיפשטו את הרגל. הם יגיעו לחדלות פירעון, ברור לך שבמצב של חדלות פירעון הזוגות לא יראו שקל וחשוב מאוד כרגע לנסות ולפתור את הבעיה כי מהפגישה באוצר אני יכול להגיד שלא יצאנו עם פתרון. האוצר נתן פתרון חלקי, פתרון שלא יוכל להשאיר אותנו על פני המים וכמובן לא מתייחס לזוגות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תודה רבה, ניר. אנחנו נדרוש גם לזה התייחסות. יש מישהו נוסף בזום שנמצא איתנו ורוצה להציג את הדברים?
יובל לובלינג
כן, בבקשה. יובל לובלינג מארגון בעלי העסקים בענף הספורט והכושר.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בבקשה.
יובל לובלינג
אני רציתי להציג בקצרה מזווית מעט אחרת מכיוון שכפי שאת יודעת, ואנחנו גם מודים לך על המאמצים הרבים, אנחנו רוצים לחזור לפעילות תחת המגבלות שהיינו בהן עד לפני שבוע. צריך לתת את הדעת גם לעסקים שיכולים לחזור לפעילות תחת ההגבלות ועדיין יש להם ירידה מאוד משמעותית במחזור ההכנסות כפי שהיה לנו בגלל החודשיים שהיינו סגורים וגם בגלל החזרה האיטית והירידה המשמעותית במספר הלקוחות.

כאן לכאורה הממשלה מעודדת גם עסקים שיכולים להיפתח, היא מעודדת אותם לכאורה להיות סגורים, כי אחרת מחזור העסקים שלהם לא ייפגע במידה המספקת על מנת לקבל פיצוי וזה יעלה למדינה הרבה יותר כסף. אנחנו רוצים לחזור לפעילות, לשלם מסים, לתת שירות, אבל גם שתהיה התייחסות אלינו. מהבחינה הזאת אין שום התייחסות, אין שום התייחסות לענפים שיכולים להיות פעילים. גם בהצעת החוק החדשה מדובר על ירידה של מעל 40% וזה דבר שמייצר עיוות לגבי עסקים שכן יכולים לחזור לפעילות, אבל עדיין יש להם ירידה משמעותית בפעילות ולאורך זמן.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקיי. טוב, קודם כל תודה רבה. אנחנו עוד בעיצומה של מלחמה בנוגע אליכם.
יובל לובלינג
לגמרי, כן.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני מוכרחה לומר שאנחנו שומעים הרבה מאוד בעלי עסקים שאומרים שהם רוצים לעבוד: אנחנו לא רוצים שתיתנו לנו כסף, אנחנו רוצים לעבוד, וזו אמירה שהיא בעיניי ייחודית, כי אנחנו רגילים לשמוע שרוצים סיוע ואיפה המדינה נותנת יותר ופה אתם אומרים: אנחנו לא רוצים כלום, תנו לנו לעבוד, אנחנו נדע להסתדר, אני מקווה שהיום בצהריים אנחנו נפתור גם את סוגיית הענף שלכם.
יובל לובלינג
יש מיליון איש שמחזיקים אצבעות איתך, אנחנו איתך.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תודה רבה, יובל. אני רוצה לעבור לאוצר, אבל אני רוצה להקריא מספר - - -
טלי לאופר
יפעת, סליחה, אפשר שאלה אחת ששכחתי לשאול?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בבקשה.
טלי לאופר
בשבוע שעבר הייתה צריכה להיות ישיבה של ועדת הקורונה בנושא פתיחת השמים. עד כמה שהנושא הזה כאילו נשמע לא רלוונטי, אפרופו לחזור לעבוד, כל מדינות העולם חזרו לעבוד וגם אנחנו רוצים לחזור לעבוד בתיירות, רק אם אפשר שוב לכנס את הישיבה של הוועדה שבזמנו הייתה צריכה להיות בנושא הספציפי של פתיחת השמים, מתווה לפתיחת שמים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקיי, נרשם.
דני אמיר
אשמח להוסיף על זה משהו קטן, אפשר?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כן.
דני אמיר
להוסיף לטלי. לגבי מתווה פתיחת השמים והבאת קבוצות לישראל, בזמנו גם פגשתי את סיגל סדצקי שהיא קיבלה את הרעיון שאפשר להביא קבוצות של תיירים לפה בקפסולות. יש בעצם סוג של תו סגול לתיירות הנכנסת. אתמול בפלורידה היה שיא בכמות הנדבקים ופתחו דיסנילנד. מה שאני אומר הוא לא לזלזל, אבל מצד שני צריך לדעת לחיות עם הדבר הזה, עם הנגיף הזה, ואפשר, ועם קצת יצירתיות אפשר לפתוח את השמים. אנחנו אנשים מאוד אחראים ונוכל גם להחזיר את הכלכלה, כבוד היושבת ראש, אנחנו רוצים לעבוד, אנחנו לא מחפשים - - - תודה לכם.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תודה רבה לכם. אז אני רוצה, ברשותכם, להקריא מספר פניות שיש לי וממש דגמתי על קצה המזלג, על כל אחת שאני אקריא הגיעו כמותה עוד עשרות, ואני לא מגזימה, ואני אשמח שנציגי האוצר יתייחסו גם למה שאני אעלה כאן, גם למה שעלה מהמשתתפים שלנו בזום וכמובן נתייחס גם לסיכום הדיון הקודם ונראה איפה התקדמנו.

אז יש לנו פה את העניין, פעם אחת, של המתווה לענף התיירות. אנחנו מקבלים הרבה מאוד פניות על בעלי משרדי נסיעות שלא זכאים למענקים בגלל מחזורים מאוד גבוהים והכנסות מאוד נמוכות. שמענו כאן גם את טלי מציגה את זה. הפעימה השלישית מה קורה איתה, אנחנו מקבלים המון המון המון פניות של אנשים שלא קיבלו עדיין את הפעימה השלישית. אנחנו כבר מדברים על תוכנית חדשה, אבל אנחנו עוד לא השלמנו את התוכנית הישנה, אז אני אבקש להתייחס גם לזה.

יש לנו עוד פנייה, הפעם מרוכזת, מרואה חשבון שמייצג הרבה מאוד אנשים. כבר חודשיים מאותו תאריך גם מי שקיבל קיבל רק 40% מהמענקים שהועברו ללקוחות. זאת אומרת גם אנשים שנמצאים כזכאים לא מקבלים את הכול.

התשובות של רשות המסים שמסתכמות בכך שהבקשות אושרו, אבל כסף אין. זאת אומרת אנשים מחכים, הם לא יודעים איפה הכסף, הם לא מקבלים גם תשובה מעבר לזה, לא מתי הכסף ייכנס, לא כמה כסף ייכנס וכו'.

עסקים שלא היו רווחיים בשנת 2019 בגלל שהם היו עסקים חדשים שרק נפתחו, שמענו כאן את נדב, הוא אמנם דיבר על עסק משנת 2018, אבל אנחנו יודעים שיש עסקים שממש נפתחו ערב הקורונה והם בדיוק בשלב של ההשקעה והכול התפוצץ ככה לכולם, לצורך העניין, בפנים. השאלה מה עושים גם איתם.

יש פה פניות של בקשות הלוואה שנדחו בטענה שיש לבעל העסק הרבה מאוד התחייבויות. הרי ברור לנו שהם יושבים על הרבה מאוד התחייבויות ועל אפס הכנסות בגלל שאנחנו סגרנו אותם וההלוואה נועדה בדיוק כדי לגשר על הפער הזה שבין ההתחייבויות לבין ההכנסות. משום מה הטעם הפשוט הזה, ההיגיון הפשוט הזה, מביא להחלטה שלא לאפשר להם הלוואה וזה חלק מההתעמרות שדיברנו בה.

אנחנו רואים פה גם טענה לסירוב להלוואה בערבות מדינה של עסק שמבוסס על תיירות, כי אין לו היתכנות בחודשים הקרובים. בואו נגיד את האמת, אם הייתה לו היתכנות הוא לא היה צריך אותנו, אבל הם צריכים אותנו בגלל שאין להם היתכנות, בגלל שאנחנו משאירים אותם סגורים ולכן אנחנו צריכים לסייע להם.

אז מי נציג האוצר שנמצא איתנו כאן?
אמיר דהן
כן, אמיר, מרשות המסים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
היי, אמיר. אני אשמח לקבל התייחסות. אני יודעת שהצפנו הרבה מאוד דברים, יש לנו סבלנות לשמוע התייחסות אפילו לסעיף סעיף ואחר כך נעבור ונראה מה גם מסיכום הוועדה הקודמת אכן התקדם. אז בבקשה.
אמיר דהן
אני אתחיל קודם בנתונים הכלליים שנמצאים על השולחן היום. עד היום הוגשו 92,497 בקשות, מתוכן 3,013 בקשות נדחו כי אין זכאות, נשארו 5,489 תיקים בטיפול והטיפול הסתיים ב-83,9995 תיקים. בעצם היום מתוך ה-92,000 - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
הסתיים באיזה היקפים? כמה כספים הם קיבלו? כי אנחנו ראינו גם - - -
אמיר דהן
1.8 מיליארד זה הסכום שעבר עד אתמול בלילה. הרבה כספים עוברים כל יום. זה לוקח טיפה זמן, יש מערכת מרכב"ה שמשלמת, אבל הכספים עברו.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא, אבל השאלה שלי, אמיר, וסליחה שאני מקשה, אין שאלה שמבחינת ההיקף התקציבי שהמדינה נתנה כאן זה היקף עצום, אנחנו מדברים על הרבה מאוד מיליארדים, אבל בסוף מה מגיע לאנשים. אנחנו רואים שמאשרים לאנשים רק 60% מ-16% שהם היו זכאים לו ובסוף זה מסתכם, במקרה הטוב, ב-10,000, 18,000 שהם מקבלים אל מול כל עשרות האלפים שהם הגישו. אני לא מדברת על כל אחרים שמקבלים 1,300 שקלים, 2,000 שקלים, 3,000 שקלים. תן לי את טווח הסכומים - - -
אמיר דהן
קודם כל יש כאן ערבוב של הפעימות במה שהצגת. 1,300 זה לא בפעימה של הוצאות קבועות, זה כנראה בפעימה הראשונה והשנייה שהיא סוציאלית, ואני לא יכול לענות עליה כי אני לא מתפעל אותה ואם צריך נעלה את שלמה אוחיון שמטפל בנושא הזה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אשמח.
אמיר דהן
אני לא מטפל בפעימה הקטנה, בפעימה הסוציאלית, אנחנו מטפלים בפעימה השלישית שנקראת פעימת הוצאות קבועות. הסכומים שלנו הם הרבה יותר גבוהים מ-1,300 שקלים שנטען כאן. בסופו של דבר המערכת שלנו בודקת את נתוני המע"מ ונתוני החל"ת שביצעו והיא משלמת. אם בעל העסק עשה כל מיני התאמות בשלב הראשון אנחנו לא יכולים לבדוק את ההתאמות שלו בשלב הראשון, זה שלב שני שאנחנו נצטרך לבדוק את זה בשלב ההשגה, כי אנחנו קודם כל רוצים לשחרר את מה שלא שנוי במחלוקת.

בכמעט כל התיקים שדיברתי עליהם, מתוך ה-83,000 תיקים קרוב ל-70,000 תיקים התשלום שולם בהתאם לגובה הבקשה של המבקש.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
שזה אומר? מה שהם ביקשו זה מה שהם קיבלו?
אמיר דהן
נכון?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כן? באחריות מה שהם ביקשו זה מה שהם קיבלו? כי לפי הנתונים שיש לנו - - -
ג'אבר עסאקלה (הרשימה המשותפת)
לא יכול להיות, מי שקיבל 1,300 זה לא - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא, הוא לא מדבר על ה - - -
אמיר דהן
1,300 זה לא אצלנו. שוב פעם אני אומר, זה לא בפעימה השלישית.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
הוא מדבר רק על המענק של החזר ההוצאות, נכון?
אמיר דהן
בפעימה השלישית, בעסקים מעל מחזור של 300,000 שקל יש להם מינימום תשלום של 3,025. זאת אומרת הוא לא יכול לקבל 1,300. הסכומים הקטנים זה מי שיש לו שותפות או חברה, מ-18,000 עד 100,000 הוא יכול לקבל 750, ואם זה מ-100,000 עד 200,000 - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
750 מה?
אמיר דהן
זה סכום קבוע, פיקס. שהוא בחקיקה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
750 מה?
אמיר דהן
1,300 זה לא סכומים שקשורים אלינו.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
רגע, סליחה. 750 מה?
אמיר דהן
750 שקל, זה החקיקה אומרת לגבי עסקים שיש להם מחזור מ-18,000 עד 100,000 שקל. זה בלי בדיקה מיוחדת, יש להם ירידת מחזור של מעל 25%, זה הסכום שעובר להם לחשבון הבנק בלי בדיקות מיוחדות. הסכומים של 1,300 הם לא בפעימה הזאת.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא, ה-750 יותר גרוע מה-1,300.
ג'אבר עסאקלה (הרשימה המשותפת)
זה לחשמל? אולי לחצי חשמל.
אמיר דהן
אני שוב חוזר, אבל זה לא קשור לפעימה השלישית של ההוצאות הקבועות. זו פעימה סוציאלית. בפעימה עסקית זה לא הסכומים האלה, אנחנו לא משלמים את הסכומים האלה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקיי. אז בוא נמשיך איתך במענק של ההוצאות הקבועות. רק אם אפשר תחזור על המספרים.
אמיר דהן
אני אחזור על המספרים. הפוטנציאל היה קרוב ל-160,000 בקשות שיוגשו לפי פוטנציאל של שיעור ירידת המחזורים שחשבנו שהעסקים ייפגעו מעל 25% וזו הייתה ההערכה בהתחלה. הבקשות שהוגשו, שוב אני חוזר, כ-92,000, תיקים שנשארו בטיפול זה כ-5,400, תיקים שנדחו זה כ-3,000 ובעצם הסתיים הטיפול ב-83,995 תיקים. מתוך זה שולם כ-1.6 מיליארד בתיקים הסופיים ועוד מקדמות 257 מיליון. אנחנו נמצאים בסך הכול תשלום כולל של 1.8 מיליארד שקלים.

אנחנו מודעים לעיכובים שהיו אצלנו בבקשות, אלה היו עיכובים תפעוליים שנוצרו מהקמת מערכת שהיינו צריכים להקים אותה בן רגע. היום אנחנו כבר התיישרנו, גם מנהל רשות המסים הקציב המון עובדים לנושא הזה, הורדנו את כמות הבקשות ל-5,487, שזה 7% מה-92,000 בקשות שנמצאות בטיפול. וגם אלה בימים הקרובים אנחנו ננסה ליישר את הקו ולהגיע ממש לתיקים הבודדים.

ביום חמישי נתן הנחיה ראש הממשלה להגדיל את גובה המקדמה על התיקים שעוד לא הסתיים בהם הטיפול ל-60%, אתמול עשינו הרצה ראשונית כמעט בכל התיקים האלה גדלה המקדמה ל-60%, אנשים היו צריכים לראות את הכסף או אתמול או היום בבוקר בחשבון, כדי שגם בזמן הבדיקה יהיה להם טיפה יותר אוויר והם יקבלו 60% מהבקשה שלהם.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
זאת אומרת מי שמחר לא רואה את הכסף אצלו בחשבון סימן שמשהו לא בסדר?
אמיר דהן
נכון, במקדמות. אם התיק שלו לא הסתיים אז הוא יכול לפנות אלינו, המקדמות צריכות לעלות ל-60%.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
למי הוא פונה?
אמיר דהן
יש לנו מוקד טלפוני, הוא יפנה למוקד הטלפוני והם יכולים לבדוק את זה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מה? הציבור רוצה לדעת. אתה יודע להגיד מה המוקד? אני לא מקניטה אותך עכשיו חלילה, אמיר, שלא יישמע, אני רק רוצה פשוט, מי ששומע אותנו, אנחנו מקבלים הרבה מאוד פניות ואז אנשים מצפים שאנחנו נעשה את הפנייה, אבל אם אנחנו אולי ננגיש את המידע הזה של מה המוקד שאליו צריך לפנות אז אנחנו גם נוכל לעזור לכם בעניין הזה. גם אם אתה לא יודע אותו בעל פה, ואני מבינה שאתם לא תמיד ברזולוציות האלה, אז אם אפשר לבקש, שוב, רק ממקום של להנגיש את המידע לציבור, לא חלילה ממקום של הקנטה.
אמיר דהן
אני אעביר את זה. גם בנושא הזה אני חייב להגיד שבהתחלה המוקד הטלפוני שלנו עבד יותר טוב והיו פחות פניות והצלחנו כן לעבוד, בימים האחרונים יש קצת עומס גדול על המוקד. אנחנו היום, בהנחיית מנהל רשות המסים, מגייסים עוד 40 עובדים ואני מניח שזה תהליך של שבוע וחצי כדי ליצור מוקד הרבה יותר גדול שיוכל לתת תשובות הרבה יותר מהירות. אנחנו מבינים את הבעיות שיש, אבל אנחנו מנסים להתגלגל תוך כדי התהליך ולהרחיב את כמות העובדים ואת כל הפתרונות. איפה שאנחנו רואים שיש בעיות אנחנו כן מנסים לשפר. אנחנו לא נגיד שאין בעיות, יש בעיות, זה תהליך ארוך שכל המדינה נכנסה אליו בלי לדעת, כל העולם.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקיי, זה ברור לגמרי ואני מקווה שתצליחו להיערך מהר.
אמיר דהן
אני רוצה להתייחס למשהו נוסף, אני אשמח להתייחס למה שדיברו כאן על המחזורים בפעימות הבאות. יש היום חקיקה שהולכת לתת עוד שבע פעימות קדימה, עד מאי-יוני 2021, ודיבר ניר מאולמות האירועים, לגבי העונתיות שלהם. אני חייב להגיד שדווקא הנוסחה של חודשיים מול חודשיים תמיד מגלמת בתוכה את העונתיות. אם אנחנו ניקח את שביעי- שמיני אנחנו נבחר את שביעי-שמיני 2020 מול שביעי-שמיני 2019 ששמה המחזור היה גבוה. אז בעצם הבדיקה הדו חודשית הזאת היא תמיד כנגד החודשים המקבילים בשנה הקודמת. כלומר העונתיות תיכנס לתוך המענק והוא יקבל על זה את הפיצוי. אז זה לא נכון מה שהוצג, אנחנו תמיד בוחנים את החודשים אחורה.
ניר שפר
אמיר, קודם כל באופן אישי אני יכול להגיד לך תודה, כי אתה באמת מהאנשים שקשובים ומסייעים בניסיון לפתור בעיות, אבל אני רוצה להסביר את העונתיות. ברגע שיש חודשים שיש בהם מחזור מאוד מאוד גבוה זה אומר שמבחינת פיצוי הסף של ה-500,000 שקלים לחודשיים בעצם יקפח אותנו כי לא נקבל באמת את ה-15, או השאיפה שלנו מעבר לזה, האמיתיים. בעוד שאם יש לך חודש של ינואר-פברואר שהמחזור הוא מאוד קטן, אז מה שמפוצה זה סכום מאוד נמוך. כלומר אם רוצים לעשות נוסחה הגונה, אז הנוסחה ההגונה, קח את כל השנה, תעשה את הממוצע החודשי ולפי זה תבנה את הפיצוי.
אמיר דהן
אתה בעצם אומר שאת התקרה לעשות לפי התקרה הכוללת של כל החודשים ולהעביר בין דו חודשי לדו חודשי.
ניר שפר
נכון.
אמיר דהן
יש בזה היגיון. נעביר את זה גם לאגף התקציבים.
ניר שפר
אני בכלכלה למדתי שאם נותנים דוגמה קיצונית, אז מיד מבינים. אם יש לי חודשיים שהמחזור הוא שני מיליון וחודשיים אחרים שהמחזור הוא לצורך הדוגמה 2,000 שקל, אז ברור שבשני מיליון אני אקבל - - -
אמיר דהן
מובן. הבנתי את מה שהתכוונת עכשיו לגבי התקרה, הבעיה היא לגבי התקרה.
ניר שפר
לגבי התקרה ולגבי צורת החישוב שצריכה להיות ממוצעת על פני כל השנה.
אמיר דהן
אבל ממוצע של דו חודשי מול דו חודשי בסוף הוא מגלם את השנתי. לגבי התקרה, אני מסכים איתך במאה אחוז - - -
ניר שפר
לא, אבל, אמיר, עדיין כשאתה עובד דו חודשי אז בחודשים שהם פיק אנחנו נקבל תת פיצוי.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
ניר, הנקודה ברורה, כי אתה דיברת על התקרה. הסיפור הוא התקרה.
ניר שפר
לא רק על התקרה, אני מדבר גם על צורת החישוב. כי פה מדובר על חישוב כל פעם בקבוצות של חודשיים ואז בחודשיים מאוד חזקים אנחנו נקבל פחות ממה שאנחנו אמורים לקבל התקרה, ובחודשיים שהם מאוד חלשים נקבל הרבה הרבה פחות מהתקרה, כך שאם רוצים לעשות משהו באמת נכון זה ללכת על הממוצע.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בסוף, גם אתם אמרתם שאתם רוצים את הריאליות של תבחנו אותנו באופן אמיתי אל מול התקופות האלה, אז אני חושבת שדווקא במקרה הזה זה הוגן להסתכל מה קורה בחודשי שיא לצורך העניין של הקיץ אשתקד אל מול הקיץ עכשיו, אותו כנ"ל גם לגבי חודשים אחרים, אבל בוא באמת, אמיר, תגיד לנו איך אנחנו מתמודדים עם הנושא של התקרה שמשאיר אותם בסוף עם משהו שהוא לא ריאלי.
אמיר דהן
אני קודם כל אעביר את הנושא הזה, אני לא יודע אם יש נציג בוועדה עכשיו של אגף התקציבים, אם עידו סופר נמצא או מישהו מטעמו, נדבר ושיבחנו את זה. בסוף אנחנו ברשות המסים מתפעלים מענק שנקבע, גם רמת גובה התקרה וגם כל המקדמים, זה מה שנקבע ואנחנו מתפעלים את זה.
ניר שפר
הצגנו לאסף את הסוגיה.
אמיר דהן
צריך לשאול בנושא הזה יותר באגף התקציבים ואם יהיה לזה פתרון אנחנו נוכל לתת לזה פתרון.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אמיר, אנחנו לא מנהלים ככה את ה - - -
טלי לאופר
גם אנחנו הצגנו את זה לאגף התקציבים, אבל זה לא - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
חברים, אנחנו לא רוצים להשתיק, אבל אי אפשר ככה שאתם מתפרצים. הנקודות ברורות, תאמינו לי, אנחנו לא נזוז מכאן עד שיהיו תשובות ואנחנו נבין לאן פנינו.
ג'אבר עסאקלה (הרשימה המשותפת)
אני יכול לבקש מאמיר להתייחס לעניין של חוליות הביקורת שעכשיו שיניתם מדיניות לגבי הפרמיה שלהם וככה לוחצים עליהם למצוא טעויות אצל העסקים?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כן, אבל, ברשותך, חבר הכנסת ג'אבר, אני רוצה לסיים את העניין של האולמות כי לא נגענו בנקודה הכי חשובה בעיניי, או הלא פחות חשובה, כי באמת כולם חשובים, וזה הנושא של הזוגות הצעירים, אמיר.
ג'אבר עסאקלה (הרשימה המשותפת)
גם האולמות שנפתחו לחודש ימים היו קורבן.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
איך אנחנו נותנים לבעלי האולמות את השיפוי הנכון כדי שהם יוכלו להחזיר את המקדמות לאותם זוגות צעירים? כי בסוף בוא נגיד את האמת הזוגות הצעירים לא קיבלו מענה. הם שילמו על משהו שהם לא קיבלו את המוצר, גם לא את חלקו, והשאלה איך אנחנו עוזרים גם להם. זה זוגות בתחילת דרכם, ששמו את מיטב כספם, אני לא אגזים אם אני אומר, וחלילה מבלי לפגוע באף אחד, שהם אספו את השקלים מהעבודות שהם עשו כדי בעצם לקיים חתונה שהם חלמו כל הזמן והם לא מקבלים את הכסף.
אמיר דהן
קודם כל אני מבין את הבעיה שיש. אנחנו בתור מדינה לא יכולים להתערב בנושא החוזי בין האולם למתחתנים. יחד עם זאת אם האולם יחזיר את התשלום למתחתנים, לזוגות, אז ירידת המחזורים שלו תהיה יותר גדולה ואז הוא אמור לקבל גם פיצוי יותר גדול מהמדינה. נכון שזה לא שווה ערך מלא כי אם יש לך ירידה של 50% אתה מקבל רק 20%, אבל עקרונית זה אמור לתת לו את הפתרון בתוך הנוסחה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
איך? איך אם הוא מקבל רק 20%?
אמיר דהן
זה נותן לו פתרון חלקי, לא פתרון מלא. אנחנו לא יכולים להתערב בצד החוזי, יש חוזה בין המתחתן לבעל האולם. יחד עם זאת אם הוא יחזיר את הכסף עבור מאי-יוני שהוא קיבל, הוא יחזיר אותו למתחתנים, אז תהיה לו ירידת מחזורים יותר גדולה ואז הוא ייכנס לפיצוי יותר גדול, הוא ייכנס כנראה למדרגה יותר גבוהה ואז הוא יוכל לקבל שיעור ירידת מחזורים יותר גבוה בנושא הזה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
השאלה באמת אם אפשר לגלם את זה. אני רק אומר שהעניין של התערבות בהיבט החוזי שביניהם היא נכונה לגבי כל מצב, למעט המצב שאנחנו נמצאים בו, כי אנחנו באמת הרבה פעמים לא מתערבים בחוזים שבין אנשים, אבל פה נוצרה סיטואציה שאנחנו כפינו אותה. אנחנו, לא מרצון של אף אחד, אנחנו מתמודדים עם הקורונה ואמרנו שחלק מההתמודדות זה שאתם לא עובדים ואז אנחנו שמים את שני הצדדים במצב שהוא בעייתי ומורכב, כי פעם אחת, גם אם בעלי האולמות רוצים להחזיר את הכסף אין מאיפה כי הם סופגים את כל ההפסדים ואת כל מה שהם צריכים ממילא לשלם, אז השאלה אם באמת הם יורידו את כל המקדמות שהם צריכים לשלם, אם זה ישדרג אותם או יעלה להם את היקף הסיוע.
אמיר דהן
הם צריכים להכניס את זה לתוך הנוסחה ולראות איזה שינוי זה עושה להם. קודם כל אני באמת מבין את הבעיה שנוצרה גם מבחינת בעלי האולמות וגם מבחינת המתחתנים, אבל יחד עם זאת לא להכול לנו בקרן הפיצויים יש פתרון. כמו שאמרתי, אנחנו מתפעלים את מה שנקבע בהחלטת הממשלה או היום מה שאמור לעלות בחקיקה, הפעימות הבאות קדימה. בסופו של דבר מה שיוחלט, אנחנו נעשה את כל המאמצים לתפעל את זה במהירות האפשרית, אבל אין לי פתרון מעבר לזה, מעבר ללהגיד שאם הם יחזירו את הכסף וזה ישנה להם את המענק, אז זה יכול אולי לתת פתרון חלקי.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקיי. מה קורה לגבי ענף מגדלי התבלינים?
אמיר דהן
הם זכאים להגיש את הבקשה. אותו דבר, אם הם עוברים את ה-20 מיליון בחודשים מרץ-אפריל אז במאי-יוני כבר יגדלו המחזורים עד 100 מיליון ואני מקווה שהם ייכנסו, וגם איגודי העוסקים וגם המושבניקים שמדווחים באיחוד עוסקים יוכלו להיכנס פנימה. לגבי מרץ-אפריל זאת החלטת הממשלה, ואני שוב חוזר, אנחנו מתפעלים אותה, אנחנו לא יכולים לקבוע תקרה מעבר לזה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כן, אבל בסוף אתם אנשים מאוד אינטליגנטים שם, ואני אומרת את זה ברצינות ולא בציניות, ואתם מבינים את המורכבות שיש כאן, במיוחד בענפים הייחודיים שהם כביכול נופלים בין הכיסאות, ואתם יכולים לבוא ולהגיד: חברים, אנחנו באים עם חבילה כל כך יפה והיא באמת יפה, יש פה חבילת סיוע יפה, אבל שאנחנו מפספסים בתוכה לצורך העניין את התיירות שתיכף אני אבקש שתתייחסו. בדיון הקודם אמרתם שיש תוכנית ייעודית שנבנית לענף התיירות, יש את מגדלי התבלינים שנופלים כאן בין הכיסאות, זאת אומרת יש פה מגזרים – ותיכף נדבר גם על בעלי השליטה, שגם הם איפה שהוא נופלים בין הכיסאות, יש לנו יותר מדי אנשים שלא נמצאים בתוך התוכנית היפה הזאת, השאלה איך אנחנו מכניסים אותם פנימה.
אמיר דהן
אבל כל אלה שנופלים בין הכיסאות, אני חושב שצריך להיות נציג נוסף מאגף התקציבים או ממשרד האוצר, כי אני בסוף נציג של רשות המסים על התפעול של הפעימה השלישית.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כן, אני אשמח אם מישהו יוכל לעלות.
אמיר דהן
אז אין לי תשובה לגבי ה – אני יודעת לפחות שיש כל מיני מקרים שנופלים ולא לכולם יש פתרון, אבל צריך לשאול את זה את אגף התקציבים. איפה שאנחנו בתור קרן הפיצויים יכולים להיות גמישים יותר, בתביעות, בבקשות, אנחנו משתדלים להיות גמישים ככל שניתן.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תודה רבה, אמיר.
נדב קרטן
חברת הכנסת, אפשר בבקשה התייחסות של ההכנסה החייבת מהעסק מאמיר?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מי ביקש?
נדב קרטן
זה נדב, אם אפשר בבקשה התייחסות גם לעניין הזה של עסקים שלא היו רווחיים, מה שנקרא הכנסה חייבת מעסק, אם אפשר התייחסות גם לעניין הזה מאמיר.
אמיר דהן
האם מדובר בפעימה השנייה? לא בפעימה של ההוצאות הקבועות?
נדב קרטן
מדובר גם בפעימה הראשונה, גם בפעימה השנייה, למעשה לא קיבלנו שקל אחד עוד מהפיצויים.
אמיר דהן
לצערי אני לא יכול לענות על זה, אני אנסה עכשיו תוך כדי שיעלה שלמה אוחיון, שמטפל בפעימה הראשונה והשנייה והוא אולי הוא יוכל להתייחס לנושא הזה. אני לא מכיר את הפעימות הראשונות והשניות לעומק, אז אין לי תשובה לזה. תוך כדי השיחה אני אבקש ממנו לעלות.
נדב קרטן
גם במתווה העתידי, לפי מה שהבנתי, בגלל שלא קיבלנו בפעימות הראשונות אנחנו לא נכללים, וזה פשוט אבסורד שאנחנו לא קיבלנו עוד שקל, אנחנו עם אפס הכנסות, זה פשוט משהו שחייבים לתקן כמה שיותר מהר ולהכניס אותנו. אני מדבר בשם קבוצה של אולי כמה מאות, זה לא הגיוני שמתוך ה-80 מיליארד הזה קבוצה של כמה מאות עצמאיים, שאנחנו חברים כמובן גם ב'אני שולמן', מה שנקרא נפלנו בין הכיסאות, לא קיבלנו שקל ואנחנו עם אפס הכנסות כבר כמעט חמישה חודשים.
אמיר דהן
אני אנסה תוך כדי שאנחנו מדברים להעלות את שלמה אוחיון, שהוא יעלה לזום גם ויוכל לתת תשובות לנושאים האלה.
איתי ויגמן
רבותיי, אנחנו מדברים עם הבן אדם הלא נכון.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
רגע, סליחה, מי זה מתפרץ?
איתי ויגמן
איתי, התאחדות התעשייה והמלאכה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כן, איתי.
איתי ויגמן
אני מייצג 100,000 עסקים שזה חצי מיליון איש ואנחנו פשוט מאוד מדברים עם הבן אדם הלא נכון. אנחנו מדברים על התוכניות, למה אנחנו לא פה, למה אנחנו לא פה, הוא גוף מבצע.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
איתי, אנחנו מכירים את הנושא ואנחנו מנסים להעלות נציג של אגף התקציבים על הקו וגם אמיר מנסה לסייע לנו בהעלאת הנציג שיוכל לתת תשובות. הנקודה הזאת ידועה וברורה ואנחנו מנסים. צריך לומר שיש דיון מקביל גם בוועדת הכספים בנושא הזה וייתכן שנציגים נמצאים שם ואם אנחנו לא נקבל תשובה היום אנחנו נקיים דיון נוסף, בדיוק כמו שאנחנו עוקבים משבוע לשבוע אחר ההתפתחויות.

אמיר, שלמה יכול לעלות או שאתה לא מקבל תשובה?
אמיר דהן
אני בדיוק שולח לו את הקישור בזום, עוד שנייה אחת הוא יעלה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקיי, אז אנחנו נמתין.
איתי ויגמן
אני יכול להגיד כמה דברים?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כן, אתה יכול בינתיים עד ששלמה עולה. אנחנו נחכה לתשובות.
איתי ויגמן
המענק הראשון והשני והשלישי התייחס לעסקים שסגרו בתקופה של מרץ ואפריל, המענק החדש אינו עונה לקריטריונים האלה. 80% מהענף שלנו לא יהיה זכאי למענק החדש, למה? כי אנחנו עובדים, המדינה סגרה לנו 80% מהעסק ואנחנו עדיין עובדים וזו הסיבה למה אנחנו גם לא מחזירים את העובדים שלנו. כשהחזירו אותנו לעבודה, אנחנו נפגעים בין 25% ל-35%, יש לנו ירידה במחזורים, אנחנו תלויים גם בבעלי האולמות, גם בתיירות, העסק שלנו תלוי בכל הגורמים האחרים ויש לנו ירידה של 30%, 35%, ואנחנו לא נהיה זכאים לשום דבר מהמענקים החדשים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקיי. אמיר.
אמיר דהן
שלמה עולה ברגע זה. נהיה בזום ביחד.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
שלמה אוחיון ממשרד האוצר, מאגף התקציבים.
אמיר דהן
לא, שלמה אוחיון הוא מרשות המסים שמתפעל את הפעימה הראשונה והשנייה, לא מאגף התקציבים.
איתי ויגמן
גם לא הבן אדם הנכון.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
חבר'ה, למה אין פה נציג מאגף התקציבים? שלמה, בבקשה.
שלמה אוחיון
שלום לכם, צהריים טובים, אני שמעתי בקשב רב חלק מהדיון ואני חייב לומר שלגבי הפעימות, לפחות הראשונה, השנייה והשלישית בסכומים של העסקים הקטנים, מאפס עד 300, כל המערך שלנו מבוסס על אמון מלא ועל הצהרות ולא מבוסס על בדיקות. לכן כל מי שעל פי תנאי הזכאות והקריטריונים שנקבעו בחקיקה נמצא זכאי נכנס לאזור האישי, ממלא טופס הצהרה ובאותו מעמד הוא כבר מקבל ידיעה, גם לגבי הסכום שהוא זכאי, גם לגבי החשבון שבו ייכנס הכסף וגם לגבי התאריך מתי ייכנס הכסף. אם חשבון הבנק לא נכון אפשרנו באותו מעמד גם לעדכן את חשבון הבנק וכמובן שלחנו את זה לאימות, כדי שלא נשלם למישהו שלא מגיע. לכן כל התהליך הזה עבד בצורה מסודרת וטובה. אם תרצו נתונים אני אשמח לספק לכם נתונים כדי שתבינו על מה מדובר.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני אשמח לדעת כמה כסף נכנס לאנשים, בסוף כמה באמת מתוך כל הדבר הזה יושם ועבר לחשבונות הבנקים של אנשים.
שלמה אוחיון
אנחנו שילמנו אתמול בלילה את הפעימה ששר האוצר הכריז עליה, 1.8 מיליארד במכה אחת, 380,000 איש קיבלו אתמול הודעת אס.אמ.אס שהכסף נכנס ללא שום - - - לאתר שלנו, אלא מועבר לחשבון הבנק שלהם, הם יראו כסף ב-15.7 בחשבון ולכן - - - לגבי שאר הסכומים, אנחנו במיצוי של 90% - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
רגע, לא שומעים אותך. בבקשה, שלמה.
שלמה אוחיון
לכן מהבחינה הזאת אנחנו בגדול במיצוי כמעט מלא של שתי הפעימות הראשונות. לגבי הפעימה השלישית, של העסקים הקטנים, גם היא נמצאת פחות או יותר במיצוי של 75%.

אז השאלה אם יש עוד דברים שתרצו לשמוע ולדעת לגבי התהליך, לגבי הפעימה השנייה, בגדול, עדיין ממשיכים להגיש ומי שמגיש יקבל אוטומטית גם את המענק של עד 7,500. כלומר אם המענק הראשון היה 10,500 ומגיע לו עוד 7,500 הוא יקבל בפעימה אחת, במכה אחת, 18,000 שקל שזה השלמה של המקדמה הנוכחית פלוס הפעימה שהייתה מגיעה לו.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
שלמה, שני דברים. אחת, הכסף שדיברת מקודם, ה-1.8 מיליארד, שאמרת שאתמול עבר לחשבונות הבנק, הוא חלק מהתוכנית החדשה או חלק מהפעימה השלישית? מהו?
שלמה אוחיון
הוא מקדמה על חשבון מאי-יוני במסגרת התוכנית הכלכלית הכוללת, כי התוכנית הכלכלית הכוללת שתובא לאישור הכנסת כוללת בתוכה גם תשלום של מענק סוציאלי למאי-יוני. לא רצינו לחכות עד שהחקיקה תעבור ולכן ההחלטה הייתה שאנחנו אתמול בערב העברנו מקדמה על חשבון התשלום הראשון. כמובן שמי שזכאי למאי-יוני בפעימה של מאי-יוני יקבל את ההפרש במידת הצורך כשהוא יגיש את התביעה והוא יעמוד בכללים של החקיקה שתיקבע. נכון להיום מדובר על ירידה של 40%, אם הוא יעמוד בכללים הוא יקבל את ההשלמה לאותו מענק שהוא קיבל אתמול.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אתה מדבר על 7,500 שקלים עד 10,000 שקלים, זה התקרה. זאת אומרת זה המקסימום?
שלמה אוחיון
אני אומר את התקרות. בפעימה הראשונה התקרה הייתה 6,000 שקל, בפעימה השנייה הייתה תקרה של 10,500, בתקרות הבאות זה 7,500 לחודש כפול שתיים, זה 15,000 וממאי יוני ואילך כל חודשיים התקרה תהיה 15,000 שקל.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
ומה הטווח? זה בין כמה לכמה? כי אנחנו שומעים על אנשים שמקבלים - - -
שלמה אוחיון
3,000 עד 7,500 לחודש כפול שתיים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
זאת אומרת 3,000 זה המינימום.
שלמה אוחיון
זאת אומרת בין 6,000 לבין 15,000.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
זה הטווח אצל כולם, זאת אומרת לא יקבלו פחות מזה?
שלמה אוחיון
לא, אבל תלוי בהכנסה. אם ההכנסה לא עמדה ברף מאוד מאוד נמוך של 700 שקל לחודש בממוצע אז אתה לא זכאי, כי הטענה היא שלמעשה הירידה העסקית שלך לא נבעה מהקורונה, היא הייתה ממילא נמוכה. לאלה יש פתרון אחר, יש פעימה נוספת שנקראת מענק הוצאות לעסקים קטנים, שם אנחנו משלמים ללא קשר להכנסה החייבת, שם אנחנו משלמים לפי המחזור העסקי. לדוגמה אם המחזור העסקי בשנת 2019 היה בין 18,000 ל-100,000, אנחנו נשלם סכום של 3,000 שקל, ואם המחזור היה בין 100 ל-200 נשלם 4,000, בין 200 ל-300 נשלם 6,000, זה לא תלוי הכנסה חייבת, זה תלוי מחזור עסקי. לכן לדובר הראשון שדיבר, שהוא אמר שהוא לא קיבל כלום, בגלל שלא הייתה לו רווחיות ב-2018 ו-2019, למעשה זה המענה שניתן לו, כי שם אנחנו משלמים לו לפי פעילות עסקית ולא לפי רווחיות עסקית, ויש הבדל בין שני הדברים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
ברשותך, רק כדי לחדד את הנקודה הזאת לטובת מי ששומע אותנו. כשאנחנו מדברים על 3,000 ל-7,500 זה נקבע על פי ההכנסה החייבת, מה ההכנסה החייבת ב-3,000 ומה ההכנסה החייבת בשביל לקבל 7,500?
שלמה אוחיון
התקרה שנקבעה בחקיקה זה מי שיש לו הכנסה פחות מ-640,000 שקל לשנה, שזה 53,333 בממוצע לחודש, שזה שכר נאה, והתקרות של ה-3,000 זה למי שהרוויח פחות או יותר 10,000, כי זה 70%, 70% זה בערך 10,200 וזה נע עד 40,000, זה אותו סכום של 75,00 לחודש. מ-40,000 עד 53,333 זה יורד בהדרגתיות עד ל-3,000 שקל מינימום.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תודה רבה. אני מבינה שאתה גם לא יכול להתייחס, לא למתווים של ענף התיירות ולא למתווים של מגדלי התבלינים.
שלמה אוחיון
לא, לאלה לא, כי הפעימות שאני מתעסק איתן הן בדרך כלל הפעימות של יחידים בעיקר ופחות עם חברות גדולות. עם זה אנחנו מתעסקים ואמרתי את הנתונים, סך הכול אחוזי המיצוי שלנו מאוד מאוד גבוהים. נכון שהסכומים שם הם לא כמו במסלולים של אמיר, אבל אנחנו במיצוי מאוד מאוד גדול ומה שהתחייבנו בחקיקה בגדול כמעט ועשינו את הכול.
איתי ויגמן
לפי 2018 או 2019?
שלמה אוחיון
עשינו ל-2018 כי אלה הדוחות שהיו לנו ואם רצינו לשלם אז לא יכולנו להסתמך על שום דבר אחר. לגבי עסקים חדשים שנפתחו ב-19' נתנו את 19', לגבי עסקים שנפתחו ב-18' והפסידו העברנו אותם ל-19' כי ידענו שעסק בתחילתו בדרך כלל לא עולה על פסי הצמיחה ויש לו עוד שנה של פעילות ולכן העברנו אותו ל-19'. אבל למעט המקרים האלה נכון לעכשיו, בפעימות שכבר עברו, לא נתנו בחירה בין 18' ל-19' אלא לפי כללים קשוחים. בחקיקה המתגבשת כרגע יש דיונים לגבי בחירה בין הטוב ביותר, מה ייקבע בחקיקה אני לא יודע, אנחנו מחכים לראות מה ייקבע בחקיקה הסופית.
נדב קרטן
אפשר שאלה אחת לשלמה לפני שהוא יורד מהקו, בבקשה?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כן, אבל בקצרה, נדב, כי אני חושבת שהוא גם ענה על השאלות אפילו באופן ממוקד כלפיך.
נדב קרטן
הוא ענה על זה, רק לא שמעתי שהוא ציין איפה בדיוק מקבלים את מענק העבודה הזה.
שלמה אוחיון
באזור האישי של רשות המסים.
נדב קרטן
באזור האישי. והשאלה השנייה, האם המענק הזה הוא מענק חד פעמי או שהוא מענק שמתמשך על בסיס חודשי?
שלמה אוחיון
על פי התוכנית הוא מתוכנן להיות עד יוני 21'.
נדב קרטן
תודה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תודה רבה, שלמה. תודה רבה לנדב ולכל המשתתפים. לצערי הרב אין נציג של אגף התקציבים. אז ראשית אני מבקשת מהאוצר שבכל דיון כלכלי יהיה נציג של אגף התקציבים כדי שיהיה אפשר לתת מענה למה שנשאל כאן, אבל אנחנו נדרוש בכתב בצורה רשמית את ההתייחסות של משרד האוצר, גם למתווה עבור מגדלי התבלינים שאנחנו יודעים שזה ענף מאוד ייחודי וצריך מענה ייחודי. אנחנו מבקשים את אותו מתווה שדיברו עליו, לגבי ענף התיירות. דובר בדיון הקודם שיש מתווה שמגובש במיוחד עבור הענף הזה, אז אנחנו רוצים לקבל אותו בצורה כתובה ורשמית, ואנחנו רוצים לדעת מה לגבי בעלי שליטה, לוודא שהם לא נופלים בין הכיסאות. היה שיח כבר בתוכנית הקודמת ואני רוצה לוודא שהדבר הזה מתוקן לקראת התוכנית החדשה. את הדברים האלה אני מבקשת בצורה כתובה ורשמית, אנחנו כמובן נקיים דיון מעקב - - -
שלמה אוחיון
אני יכול להעיר לגבי בעלי שליטה? בעלי שליטה נמצאים במתווה של פעימה שנייה והם גם במתווים העתידיים של התוכנית הכלכלית. בעלי השליטה גם נמצאים בחישוב.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
זאת אומרת שהם יקבלו? הם כבר לא איזה שהוא יציר כלאיים? הם יהיו חלק מתוכנית ה - - -
שלמה אוחיון
לא, הם גם היום מקבלים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כל בעלי השליטה, שכירים בעלי שליטה, כל ההגדרות למיניהן?
שלמה אוחיון
בעלי שליטה שעומדים בכללים שנקבעו בחקיקה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אתה יודע לומר לנו מה הכללים?
שלמה אוחיון
הכללים, בעל שליטה שהיה בעל שליטה לפחות מ-1 באוקטובר 19' בעל שליטה, לפחות חצי שנה בחברה שלו וקיבל שכר מאותה חברה ב-2018 או ב-2019, תלוי בנסיבות של העסק, האם העסק נפתח ב-18' או ב-19'. הגבול היה 10,500, כמו פעימה שנייה. הם נכנסו לחקיקה, זה מבוצע. יש לנו 70,000 זכאים, מתוכם כבר מימשו 50%.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מצוין. אז אנחנו נמשיך לעקוב גם לגבי הדבר הזה. אז אני מבקשת רק התייחסות רשמית של משרד האוצר לגבי שתי הסוגיות הקודמות.
גל ברנס
יושבת ראש הוועדה, אני פה בדיון, גל ברנס מאגף התקציבים. עליתי עכשיו, היינו פשוט בוועדת הכלכלה במקביל וביקשו שנעלה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מאה אחוז. אז קודם כל אני שמחה שעלית, גל, אני אשמח לקבל התייחסות רשמית. עלו פה שלוש סוגיות. סוגיה אחת זה מגדלי התבלינים, שסוכם שאתם תשבו איתם ותגבשו מתווה שהוא ייחודי להם בגלל המורכבות של ההתנהלות המסחרית שלהם. גם לגבי ענף התיירות, שאתם בעצמכם אמרתם שאתם מגבשים מתווה מיוחד לענף התיירות על כל מורכבויותיו. אני אשמח לקבל התייחסות. וגם אם תוכל להתייחס לעניין של בעלי האולמות, אנחנו קיבלנו קצת התייחסות מאמיר, אבל בכל זאת אנחנו חייבים לתת מענה גם לבעלי האולמות, אבל גם לזוגות הצעירים. אני יודעת משיחה שלי עם שר האוצר שהוא באמת התעקש על זה שכל מתווה שיהיה יכלול את העניין של פיצוי או השבת מקדמות לזוגות הצעירים. אני אשמח שתתייחס לשלוש הסוגיות הללו, בבקשה.
גל ברנס
לגבי התבלינים ותיירות אנחנו נעביר תשובה בכתב, אלה שני צוותים אחרים אצלנו, זה צוות חקלאות וצוות תיירות. אני בצוות שמתעסק באופן רוחבי בתעשייה ומסחר, אבל אני לא יודע כרגע לענות לגבי שתי הסוגיות האלה, אני אבדוק איפה הן נמצאות ונעביר התייחסות.

לגבי אולמות אירועים, אני אגיד שאנחנו יושבים איתם באופן קבוע, גם השבוע ישבנו איתם ואנחנו נבחן איך הם משתלבים במתווה החדש שאנחנו עושים וככל שיהיו בעיות במתווה החדש ננסה למצוא פתרונות לדבר הזה. לגבי הזוגות הצעירים, אנחנו מניחים שככל שבאמת יגיע הסיוע לאולמות האירועים וכחלק מהמוניטין שהם יצטרכו לשמור עליו וכחלק מההתנהלות העסקית שלהם ההנחה שלנו היא שהכסף יגיע גם בעקבות זה לזוגות הצעירים, ברגע שיהיה להם את הכסף הזה שהם יוכלו גם לשלם את החובות שלהם וגם להתמודד עם כל החוזים שיש להם.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אז אני אקח את הסיפה של הדברים שלך, שבאמת המתווה שיהיה יוכל לסייע בידם גם להתמודד עם המחויבויות שלהם ועם ההפסדים שלהם וגם להחזיר את המקדמות או את רוב המקדמות לזוגות הצעירים. אני אתעלם, ברשותך, מהעניין של המוניטין כי אנחנו לא יכולים לבנות על זה שבן אדם בשביל לשמור על המוניטין שלו יצטרך לתת את הכול ולרדת מכל נכסיו כי בסוף בסוף אנחנו חייבים לעזור להם בצורה כזו שהם גם יקבלו פיצוי על התקופה הזו שהם לא עובדים וגם הפיצוי הזה יהיה מספיק כדי שהם יוכלו להחזיר גם לזוגות. מאוד חשוב לי שהדברים יהיו שזורים אחד בשני ושאתם תעשו את כל המאמץ כדי שזה יקרה. אני אשמח, אגב, גל, גם על זה לקבל התייחסות בכתב לוועדה כדי לדעת שהדברים מתקדמים.
גל ברנס
רשמתי.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תודה רבה לגל, תודה רבה לאמיר, תודה רבה לכל המשתתפים.
קריאה
יש לי שאלה אליו.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אנחנו מסיימים את הדיון, אני לא יודעת אפילו מי התפרץ, אנחנו נקיים דיוני מעקב מדי שבוע או מדי שבועיים כדי לדעת שהדברים קורים וגם שהתוכנית הכלכלית מיושמת. אנחנו נדרוש נתונים כדי לדעת שהדברים גם נעשים בצורה הנכונה ואני אשמח שאתם תמשיכו להיות שותפים ותעלו בפעמים הבאות ותגידו: כן, יש התקדמות.


אז תודה רבה לכולכם, הדיון נעול.


הישיבה ננעלה בשעה 12:10.

קוד המקור של הנתונים