ישיבת ועדה של הכנסת ה-23 מתאריך 08/07/2020

בחירת יושב ראש הוועדה

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-ושלוש

הכנסת



3
הוועדה המיוחדת להתמודדות עם סמים
08/07/2020


מושב ראשון



פרוטוקול מס' 1
מישיבת הוועדה המיוחדת להתמודדות עם סמים
יום רביעי, ט"ז בתמוז התש"ף (08 ביולי 2020), שעה 16:00
סדר היום
בחירת יושב ראש הוועדה
נכחו
חברי הוועדה: מיכל וונש – היו"ר
חברי הכנסת
מיקי חיימוביץ
עינב קבאלה
איתן גינזבורג - יו"ר ועדת הכנסת
תהלה פרידמן
מוזמנים
יושב-ראש הכנסת יריב לוין
מזכירת הכנסת ירדנה מלר הורוביץ
ייעוץ משפטי
אלעזר שטרן
מנהל/ת הוועדה
בת שבע פנחסוב
רישום פרלמנטרי
לאה קיקיון


בחירת יושב ראש הוועדה
יושב ראש הכנסת יריב לוין
(חסר חלק)

אני חושב שבאמת להיות יושב-ראש ועדה בכנסת זו זכות גדולה, ומההתרשמות שלי שאיננה רחוקה מהדברים שאמר איתן, הרצינות, הידע והיכולות שאת מביאה איתך – אני משוכנע שייקחו את הוועדה הזו למקום כי רחוק שאפשר צריך גם לומר שהוועדה הזו נמצאת, בפרט בימים האלה, על תפר מאוד מורכב של השאלה שכל הזמן עולה: איפה עובר המקום שצריך להתיר ולא להתיר. אם פעם זה היה די דיכוטומי, שסמים זה אסור, ומה שהוועדה עוסקת בו זה בעיקר באיך למנוע ואיך לייצר הסברה, חינוך וכדומה – העולם היום הפך לעולם יותר מורכב גם בהיבט הזה, ואני חושב שזה מציף פה בהחלט אתגר לא מבוטל.

אני גם חושב, גם בהמשך לשיחה שקיימנו שהפעילות והעניין שיש לך בכל הנושא של הסיוע למאמץ ההסברה הישראלי בעולם בכלל, עבודה בכלל בתחום הדיפלומטי, אני חשוב שאלה בדיוק מה שנקרא – נושאים שמכנים אותם "רכים", שדרכם אתה הרבה פעמים יכול לפרוץ למקומות שבהם באופן רגיל קשה לישראל לבוא לידי ביטוי. אני חושב שגם המעמד שלך כיושבת-ראש ועדה בכנסת וגם העיסוק בנושא הזה, ודברים שאפשר ליזום דרך הוועדה הזו – אני חושב שיהיו בהחלט דבר שיכול להשלים ולחזק גם את הפעילות שלך במישורים הבין לאומיים, ואני באמת מאחל לך הצלחה גדולה.
היו"ר מיכל וונש
תודה רבה, אדוני היושב-ראש. אני אומר שבעיניי השליחות – כך אני רואה את שהותנו בכנסת, גם את היותי חברת כנסת, ובטח ובטח את המינוי כיו"ר ועדה – אני רואה כשליחות, ובאמת, כזכות גדולה. במיוחד אני מודה על ההזדמנות לשבת בראש הוועדה הזו שמקבלת משנה תוקף בתקופה הזו. העידן שבו אנחנו נמצאים, משבר הקורונה, אני אומרת את זה בהקשרים שונים, מוביל להרבה מאוד אתגרים, חדשים-ישנים. הוא חושף את האתגרים שהיו מתחת לפני השטח, בעבעו, וכיום אנחנו גם יודעים שבהחלט הצריכה בסמים ואלכוהול בתקופה האחרונה לא פוסחת על אף אוכלוסייה, היא מעמיקה את החוליות החלשות ביותר בחברה שדרכה צריך למדוד את חוזקה של השרשרת כולה, בעיניי. ועם האתגר באה ההזדמנות, ככה אני רואה את הדבר, לטפל באופן הוליסטי ואחראי בכל הנושאים – זה שהתייחסת אליו מהכיוונים שלו, וההיבטים הנוספים של האתגר הזה של שימוש בסמים ובאלכוהול, שבעצם התעלה מעל החלוקות שלנו למגזרים ולדתות ולדברים שבדרך כלל מבדילים בינינו ומאתגרים את כולנו, את כלל המגזרים במדינת ישראל. מהבחינה הזו אני חושבת שזה תפקיד שמאפשר לשים את הזרקור על האחדות המהותית שאנחנו כל כך כמהים לה, ובתחום הזה באמת אין הבדלים בינינו. זו הזדמנות לממש את השליחות שלנו לטובת כלל אזרחי מדינת ישראל ולייצר שיתוף פעולה באמת אל-מגזרי, אל-פוליטי, אל מפלגתי במשכן הזה, ולפעול באחריות לטובת כלל אזרחי מדינת ישראל.

אז שוב, תודה על הזכות וההזדמנות.
איתן גינזבורג (יו"ר ועדת הכנסת)
יש כאן ח"כים שרוצים לברך.
עינב קאבלה (כחול לבן)
אני באמת שמחה על ההזדמנות לברך את חברת הכנסת מיכל. אני בטוחה שחכמתך ותבונתך יתרמו תרומה רבה לתפקיד יושבת-ראש הוועדה. העובדה שאת שליחת ציבור בעניי צריכה להביא להרבה נחת וסיפוק לאזרחי ישראל. באמת, מדובר בחברת כנסת רצינית, מעמיקה, בעלת תבונה רבה, ידע רב, יושרה, הגינות, ענווה – ואני עומדת מאחורי כל מילה שאמרתי, ומכל הלב אני מאחלת לך באמת הרבה הצלחה, ולוועדה.
תהלה פרידמן (כחול לבן)
אני רוצה להגיד, מיכל, שאין לי ספק שתעשי עבודה מצוינת. אני לא אחזור על כל הדברים שעינב אמרה כי חבל, לא נביך אותך עכשיו. אני רק אגיד שמה שמאוד מרשים אותי זו הירידה שלך לפרטים, וגם כל פעם, כל נושא שאנחנו מדברות יש לך זווית אחרת, ואין לי ספק – שנגיד, עכשיו, כשיגיע לפה עניין הקנאביס והרגולציה, שאלה הולכים להיות דיונים מעניינים, מעמיקים, לא פופוליסטים, לא בכללי, אלא מבוססי מדע. בקיצור, אין לי ספק שבנושאים שיגיעו לכאן את תעשי את מה שוועדת כנסת אמורה לעשות, וזה – לתפארת מדינת ישראל.
מיקי חיימוביץ' (כחול לבן)
קודם כל, באמת ברכות. יש לי תחושה שאת יושבת שם בטבעיות, אבל טבעיות עם ענווה, כלומר, את באה למקום הזה מתוך הבנה של המקום ומתוך כוונה ללמוד ולהבין ולהביא את כל המטען העצום הזה שיש בך למקום הזה. אני לא יודעת אם אתם יודעים אבל היום בעולם יש מאמרים שבמדינות שהונהגו על ידי נשים אז המלחמה במגפה היא במצב הטוב ביותר. אז אני מאוד שמחה שאנחנו פה נהיות לאט לאט יותר יושבות ראש.
קריאות
- - -
מיקי חיימוביץ' (כחול לבן)
אני חושבת שחשוב להביא את הקול ואת הניסיון שלנו. הנושא מאוד מאוד חשוב, יש הרבה מאוד מה לעשות בו, ולבוא אליו גם בפתיחות וגם באמת בכל הרצינות, עם הידע המדעי והחברתי. אין לי ספק שתעשי עבודה נהדרת.
דובר
כולנו פה עם ניסיון קצר. אני אגיד ברצינות – אני חושב שמעט הניסיון הזה צריך להילקח קודם כל את המקום של צניעות אדירה, ונראה לי שלמיכל, ואני מקווה שלכולנו יש אותה, ומצד שני – רעננות ותעוזה. זה חלק חשוב מהכניסה שלנו לממשלה הזאת בלי כפל התפקידים אלא כתפיסת עולם. אני מצטרף לחברות פה לפניי – אכפת לך, באת לפה לעבוד ורק היום נראה לי שדשנו באיזה חמישה נושאים, כל פעם עם עוד איזו שאלה, עוד חידוד, ואני מצטרף גם למה שחברי יריב לוין אמר: אתגר גדול לוועדה הזו באופן כללי, ואנחנו בזמנים אחרים. מן הסתם אני חלק ממי שמוביל את התהליך של שינוי תפיסת המדיניות של המדינה כלפי קנאביס, כלפי עישון, אבל גם, ובעיקר, וגם על זה דיברנו – כלפי חינוך ונוער, וכלפי להעיז ולהתעסק בנושא ולא לברוח ממנו ולחשוב שעצימת עיניים משפרת משהו. וכבר העלינו את השיחות על זה, ואני בטוח שנצליח ונדע לשתף פעולה ביעילות כדי ליצור שינוי משמעותי, אחראי, אבל כזה שייטיב עם כולם. אז באמת – בהצלחה גדולה, סומך עליך מאוד שתעשי עבודה נפלאה.
היו"ר מיכל וונש
תודה.

אני מודה לכולכם, הישיבה נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה16:10.

קוד המקור של הנתונים