ישיבת ועדה של הכנסת ה-23 מתאריך 14/07/2020

בקשת חה"כ רפי פרץ להתפלגות מפלגת הבית היהודי מיסודה של המפד"ל מסיעת ימינה, בהתאם לסעיף 59(2) לתקנון הכנסת, הארכת החלטת הוועדה המסדרת בדבר השתתפות חברי כנסת בישיבות ועדה בדרך של היוועדות חזותית בתקופת התפשטות נגיף הקורונה., קביעת הוועדות אליהן ידווח שרי הממשלה, לפי סעיף 123(ז)(2) לתקנון הכנסת., ערעורו של חה"כ אוסמה סעדי על החלטת נשיאות הכנסת שלא לאשר דחיפות הצעתו לסדר היום בנושא: "החלטות פוגעניות של מנהלת הכדורגל, הצעות לסדר היום בנושא: "מתן פתרון מיידי לזוגות לפני הנישואים שנמנע מהם לרשום את הנישואים גם בחו"ל עקב משבר הקורונה", ובקשת הממשלה להקדמת הדיון בהצעות החוק הבאות, בכל הקריאות: 1.הצעת חוק-יסוד: משק מדינה (תיקון מס' 10 והוראת שעה לשנת 2020) (תיקון מס' 2) (מ/1340). 2.הצעת חוק התכנית לסיוע כלכלי (נגיף הקורונה החדש) (הוראת שעה), התש"ף-2020 (מ/1341)., חוק חובת המכרזים (תיקון מס' 24 - הוראת שעה) (תיקון), התש"ף-2020

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-ושלוש

הכנסת



2
ועדת כנסת
14/07/2020


22/07/2020
09:07
מושב ראשון



פרוטוקול מס' 36
מישיבת ועדת הכנסת
יום שלישי, כ"ב בתמוז התש"ף (14 ביולי 2020), שעה 12:00
סדר היום
א. בקשת חה"כ רפי פרץ להתפלגות מפלגת הבית היהודי מיסודה של המפד"ל מסיעת ימינה, בהתאם
לסעיף 59(2 )לתקנון הכנסת.
ב. הארכת החלטת הוועדה המסדרת בדבר השתתפות חברי כנסת בישיבות ועדה בדרך של היוועדות
חזותית בתקופת התפשטות נגיף הקורונה.
ג. קביעת הוועדות אליהן ידווחו שרי הממשלה, לפי סעיף 123(ז()2 )לתקנון הכנסת.
ד. ערעורו של חה"כ אוסמה סעדי על החלטת נשיאות הכנסת שלא לאשר דחיפות הצעתו לסדר היום
בנושא
"החלטות פוגעניות של מנהלת הכדורגל".
ה. קביעת ועדה לדיון בהצעה לסדר היום בנושא: "מתן פתרון מיידי לזוגות לפני הנישואים שנמנע מהם
לרשום את הנישואים גם בחו"ל עקב משבר הקורונה", של חברי הכנסת יבגני סובה, אנדרי קוז'ינוב,
ניצן הורוביץ ושרן מרים השכל.
ו. בקשת הממשלה להקדמת הדיון בהצעות החוק הבאות, בכל הקריאות:
1 .הצעת חוק-יסוד: (משק מדינה )(תיקון מס' 10 והוראת שעה לשנת 2020)(תיקון מס' 2) (מ/1340).
2 .הצעת חוק התכנית לסיוע כלכלי (נגיף הקורונה החדש)(הוראת שעה), התש"ף-2020 (מ/1341).
ז. בקשת יושבת ראש ועדת חוקה, חוק ומשפט למיזוג הצעות חוק חובת מכרזים (תיקון מס' 24) וחוק חובת מכרזים (תיקון – העדפת תוצרת הארץ במכרזי מערכת הביטחון ובמשרד לביטחון פנים) של חברי הכנסת: מיקי לוי, ע'דיר כמאל מריח', משה גפנים ויעקב אשר.
ח. בקשת חה"כ רפי פרץ להתפלגות מפלגת הבית היהודי מיסודה של המפד"ל מסיעת ימינה, בהתאם
לסעיף 59(2 )לתקנון הכנסת - רביזיה
נכחו
חברי הוועדה: איתן גינזבורג – היו"ר
עוזי דיין
הילה וזאן
מכלוף מיקי זוהר
בועז טופורובסקי
אחמד טיבי
מתן כהנא
אופיר כץ
אוסנת הילה מארק
חמד עמאר
יצחק פינדרוס
טלי פלוסקוב
תהלה פרידמן
עינב קאבלה
אלעזר שטרן
חברי הכנסת
וליד טאהא
יוסף טייב
אוסאמה סעדי
אנדרי קוז'ינוב
מוזמנים
השר לירושלים ומורשת רפי פרץ
שירה עמיאל - אגף תקציבים, משרד האוצר

הדיי נגב - התנועה לאיכות השלטון
ייעוץ משפטי
ארבל אסטרחן
מנהלת הוועדה
נועה בירן - דדון
רשמת פרלמנטרית
שרון רפאלי






































א. בקשת חה"כ רפי פרץ להתפלגות מפלגת הבית היהודי מיסודה של המפד"ל מסיעת ימינה, בהתאם לסעיף 59(2) לתקנון הכנסת
היו"ר איתן גינזבורג
חברי הכנסת, בוקר טוב, אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת הכנסת. היום יום שלישי, כ"ב בתמוז התש"ף, 14 ביולי 2020. בראש סדר היום עומדת בקשתו של השר רפי פרץ להתפלגות מפלגת הבית היהודי מיסודה של המפד"ל מסיעת ימינה בהתאם לסעיף 59(2) לתקנון הכנסת.

אני מתחיל עם בקשתו של הרב פרץ לבקשה. נתחיל איתך, ואז נעבור לשאר הדוברים. בבקשה, אדוני.
השר לירושלים ומורשת רפי פרץ
תודה, אדוני יושב-ראש הוועדה, חבריי חברי הכנסת, בהתאם לסעיף 60א לחוק הכנסת תשנ"ד-1994 להלן: חוק הכנסת, מוגשת בזאת הודעה על התפלגות מפלגת הבית היהודי מיסודה של המפד"ל מסיעת ימינה בהתאם לסעיף 59(2) לחוק הכנסת. שם הסיעה החדשה: הבית היהודי מיסודה של המפד"ל. בא כוח הסיעה הוא אנוכי רפי פרץ, ממלא מקום בא כוח הסיעה הוא ניר אורבך. הסכם בדבר צירוף של מפלגות הוגש ליושב-ראש ועדת הבחירות המרכזית בעת הגשת הרשימות. בהתאם לסעיף 60א לחוק הכנסת אני אבקש מכם לאשר את ההתפלגות. תודה.
היו"ר איתן גינזבורג
מישהו רוצה לדבר? גם אלעזר וגם יש בקשות מבחוץ. בטרם נתחיל בסבב הדוברים ניתן ליועצת המשפטית לתת את המסגרת. אחר כך אם יהיו התייחסויות נתייחס ספציפית. אבל רק המסגרת מהי התפלגות כי זה דיון שוועדת הכנסת הזאת דנה בזה.
ארבל אסטרחן
אני אתן את המסגרת אבל אחר כך אם יהיו התייחסויות לבקשה הספציפית אני גם אתייחס.
היו"ר איתן גינזבורג
לבקשה הספציפית נתייחס אחרי הדוברים.
ארבל אסטרחן
חוק יסוד: הכנסת יוצא מהנחה שחבר הכנסת נבחר במסגרת של רשימה של מפלגה והוא אמור להישאר בסיעתו, אלא בתנאים שנקבעו בחוק. החוק יוצר הבחנה בין פרישה מסיעה לבין התפלגות מסיעה. התפלגות מסיעה זה הדבר שהחוק מכיר והוא מקובל, אין עליו סנקציות, אבל יש תנאים מסוימים שרק בהם יכולה להיות התפלגות של סיעה. חוק הכנסת מכוח חוק יסוד: הכנסת מונה לנו שלושה תנאים להתפלגות מותרת כששניים מהם הם התנאים שמשתמשים בהם יותר והם תנאים מוכרים. אחד מהם הוא כאשר שליש מסיעה של לפחות שניים מבקשים להתפלג מהסיעה. החוק נותן להם זכות לעשות את זה גם אם רוב הסיעה מתנגדת לדבר. ברגע שיש שליש מסיעה של שני חברים לפחות הם יכולים להתפלג ולהקים סיעה חדשה. אם אותה סיעה מייצגת מפלגה היא גם יכולה בתנאים מסוימים לקבל מימון. זה דבר שקרה בכנסות בעבר לא מעט פעמים.

אופציה שנייה להתפלגות היא כאשר סיעה מורכבת מכמה מפלגות, כלומר רשימת המועמדים מלכתחילה הוגשה על-ידי כמה מפלגות. אם אותן מפלגות, בעת שהן הגישו את רשימת המועמדים נתנו ליושב-ראש ועדת הבחירות המרכזית הסכם שיאפשר להן להתפלג לפי מפלגות אז אחר כך במהלך כהונת הכנסת כל אחת מאותן מפלגות, יש לה זכות עצמאית להתפלג ללא צורך בהסכמה של יתר המפלגות שמרכיבות את אותה סיעה וגם אם הן לא מהווים שליש. זאת הבקשה שמונחת כעת. חבר הכנסת והשר פרץ שהוא הנציג היחיד של מפלגת הבית היהודי מבקש להתפלג מסיעת ימינה שהיא סיעה שמורכבת משלוש מפלגות: יש המפלגה שמוכרת בשם הימין החדש, אבל בעצם השם של המפלגה הוא צל"ש, שיש בו שלושה חברי כנסת: בנט, שקד וכהנא; יש המפלגת האיחוד הלאומי שחברים בה חברי הכנסת סמוטריץ' ואופיר סופר, וחבר הכנסת פרץ.

אמרתי שהתפלגות היא הדבר שהחוק מתיר ומאפשר בתנאים מסוימים. מה שהחוק רוצה למנוע זה פרישה. זה הדבר האסור שמוביל סנקציות. החוק אומר שאם חבר כנסת פורש מסיעתו שלא בדרך של התפלגות אז יחולו לגביו סוג של סנקציות. העיקרית והמוכרת ביותר אומרת שמי שפרש מסיעתו לא יוכל להתמודד לכנסת הבאה במסגרת מפלגה שהייתה מיוצגת בכנסת היוצאת. כלומר אם הוא רוצה להתמודד לכנסת הבאה הוא חייב לעשות את זה רק במסגרת מפלגה חדשה לגמרי.

סנקציה נוספת אומרת שהוא לא יוכל להתמנות לשר או לסגן שר באותה כנסת, והרעיון הוא שאי אפשר יהיה "לקנות" חבר כנסת ולגרום לו לעבור ממפלגה למפלגה בכך שייתנו לו תפקיד בממשלה. ויש גם סנקציות בתחום המימוני מכוח חוק מימון מפלגות וגם אומרים שאותו חבר כנסת לא יוכל להצטרף לאף סיעה בכנסת. זאת אומרת אם חבר כנסת מוכרז כפורש הוא נקרא חבר כנסת שפרש והוא לא שייך לאף סיעה. הוא לא מקים סיעה, הוא לא מייצג מפלגה ולא יכול להצטרף לאף סיעה בכנסת.

הקביעות האם חבר כנסת התפלג או פרש נעשות פה בוועדת הכנסת. לגבי התפלגות – למרות שלכאורה אמרתי לכם שהתנאים קבועים בחוק – בין זה שליש ובין זה מפלגה – בכל זאת נדרש אישור יותר טכני ופורמלי של ועדת הכנסת כי רוצים שתהיה ודאות. הכנסת צריכה לדעת בכל עת מיהן הסיעות ומי נמנה בהן ולכן ניתנת החלטה.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
במקרה כאן עובדתית יש כאן צירוף של שלוש מפלגות?
היו"ר איתן גינזבורג
יש שלוש מפלגות.
ארבל אסטרחן
ימינה היא תוצר של רשימת מועמדים משותפת שהוגשה על-ידי כמה מפלגות.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אז השר פרץ עכשיו מייצג - -
ארבל אסטרחן
הוא המייצג היחיד של מפלגת הבית היהודי.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
מפלגה.
טלי פלוסקוב (הליכוד)
אין פה פרישה.
ארבל אסטרחן
כן, נכון.

אגב, גם הרשימה המשותפת הוגשה על-ידי ארבע מפלגות, הגישה הסכם.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
אני מבקש לא להשוות.
קריאה
זאת בקשה משותפת גם שלכם וגם של הרב פרץ.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
ההבדל הוא שהרשימה המשותפת שהתאחדה הביאה 15 מנדטים ונשאר לה 16 ו-17. אצל רפי פרץ – הוא ריסק את המפד"ל - - -
היו"ר איתן גינזבורג
תודה רבה, חבר הכנסת אוסאמה סעדי על החידוד וההבהרה.

נתחיל עם שאר הדוברים שביקשו להתייחס. חבר הכנסת אלעזר שטרן, בבקשה.
אלעזר שטרן (יש עתיד-תל"ם)
תודה.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
אלעזר, תמשיך באותו קו. אני פה.
אלעזר שטרן (יש עתיד-תל"ם)
אדוני היושב-ראש, הדיון הוא לא עניין אישי. הדיון הוא איך אנחנו נראים בעיני הציבור במדינת ישראל, איך הציבור מסתכל על מה שאומרים הפוליטיקאים, איך הציבור מסתכל על המשמעות של רשימה לכנסת. אני רוצה לומר שב-22:05 במוצאי יום הבחירות האחרונות שמעתי בטלוויזיה עם פרסום המדגמים את חבר הכנסת והשר דודי אמסלם כשבערך במשפט השני או השלישי הוא דיבר עם מי מתנהלים מגעים, מי הפוטנציאל לערוק. כשהשאלה הזאת הופכת להיות שאלה נלווית לתוצאות בחירות אנחנו מזנים את בית המחוקקים הישראלי. אנחנו מזנים את המשמעות של רשימה לכנסת, ואנחנו גם מזנים את המעמד של חבר או חברת כנסת. כמה שהמעמד שלנו נמוך בעיני הציבור, כשהדבר הזה הופך לתרבות אז יש בעיה גם של המושג יושר, ואני כבר לא מדבר על המושג "שייכות".

החשש, כמובן, הוא לא רק מה קורה לבית הזה מכיוון שפעם שאתה מטמיע במישהו תרבות של עריקה, תרבות של מילה זה לא מילה, של רשימה זה לא רשימה - -
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
אני מבקש – מילה זה לא מילה זה שלנו.
אלעזר שטרן (יש עתיד-תל"ם)
אני לא מדבר אליך.
טלי פלוסקוב (הליכוד)
גם זה מילה לא מילה.
היו"ר איתן גינזבורג
חברים, כל אחד יקבל זכות דיבור. אל תפריעו אחד לשני, בבקשה.
אלעזר שטרן (יש עתיד-תל"ם)
כשאתה מנחיל מהבית הזה – כאילו לתוך הבית הזה – אבל אנחנו יודעים, אנחנו רוצים שככה יקרה, זה המצב הנשאף, שהנוער שלנו ואזרחי מדינת ישראל יאמצו ערכים ונורמות התנהגות שהבית הזה משדר להם.

אם הסיפור הזה היה סיפור יחיד אפשר לדון בו לגופו ולהחליט. כשהרב רפי פרץ מצטרף – ולא משנה כרגע מהי ההגדרה של פרישה אבל כן חשוב המושג של קבלת תרומה – והמושג של קבלת תרומה, להבדיל ממה ששאל פה חברי אוסאמה, אם זאת פרישה או התפלגות או לא משנה – אנשים לא מבינים את הדקויות האלה. אנשים מסתכלים על הרב רפי פרץ כמי שמצטרף לפנינה תמנו שטה, כמצטרף לתהילה פרידמן, כמצטרף למיכל וונש, כמצטרף לצביקה האוזר, כמצטרף ליועז הנדל, ואני יכול להוסיף, לצערי הרב.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
מה הסיפור של האוזר והנדל בדיוק?
אלעזר שטרן (יש עתיד-תל"ם)
הם לא היו מפלגה קודם. הם נהיו מפלגה אחר כך. אולי זה יותר חמור.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
כמה הם קיבלו?
היו"ר איתן גינזבורג
חבר הכנסת טיבי, תודה.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
לא. יש אנשים שלא - - - 6 מיליון שקל.
היו"ר איתן גינזבורג
תכף נדבר גם על חברי כנסת אחרים שהפכו למפלגתו של אלעזר שטרן. את זה הוא שכח.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
6 מיליון שקל.
אלעזר שטרן (יש עתיד-תל"ם)
אני אחסוך לך, אדוני היושב-ראש.
היו"ר איתן גינזבורג
לא צריך.
אלעזר שטרן (יש עתיד-תל"ם)
אני רוצה לתת את ההפך. חברת הכנסת ע'דיר כמאל מריח', שעל-פניו, למה אני לא מדבר עליה? היא עשתה בדיוק להפך. הציעו לה תמורה כדי לא לפרוש והיא החליטה שהערכים שלה מחייבים אותה לא להישאר באותו מקום ובתנאי שלא תקבל תמורה. אני מזכיר לכולם: לא שהיא לא קיבלה תמורה – היא ויתרה על תמורה. אני פותח את זה בשביל לסגור את זה כדי להגיד שזה עניין של משפחה אחרת לגמרי. ואם אני רוצה שהציבור בישראל יבין אז הציבור בישראל מבין שחברת הכנסת ע'דיר כמאל מריח', להבדיל מכל הרשימה שהזכרתי עכשיו, ויתרה להיות שרה ועל ראשות ועדה, ולמרות הדברים החשובים שיכלה להרוויח לא בגדה בערכים שלה ולא בגדה ברשימה שלה. היא נשארה כאילו באותה רשימה - -
היו"ר איתן גינזבורג
כאילו. ממש כאילו.
אלעזר שטרן (יש עתיד-תל"ם)
עברה רשימה. סליחה.
היו"ר איתן גינזבורג
היא לא עברה רשימה, היא עברה מפלגה.
אלעזר שטרן (יש עתיד-תל"ם)
היא עברה מפלגה. החוק אפשר את זה בתנאים שהיו.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
רק לרב רפי החוק לא מאפשר, רק לה הוא אפשר.
אלעזר שטרן (יש עתיד-תל"ם)
בהתאם לחוק.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
הדיון הוא לא בהתאם לחוק.
קריאה
במה היא שונה ממנו? הוא בדיוק כמוה ההבדל?
אלעזר שטרן (יש עתיד-תל"ם)
אני רוצה להסביר שוב על הנושא של התמורה.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
אז תסביר שוב למי שלא הבין.
אלעזר שטרן (יש עתיד-תל"ם)
אנחנו יודעים מה זה שוחד, אנחנו יודעים מה זה ההפך משוחד. תמורה בהקשר הזה זה שוחד.
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
אם היו מציעים לך היית בא על ארבע.
אלעזר שטרן (יש עתיד-תל"ם)
ככה העבירו את האנשים. הציעו להם מה שנקרא, תמורה, הציעו להם שוחד.
היו"ר איתן גינזבורג
זה, כמובן, לא נכון.
אלעזר שטרן (יש עתיד-תל"ם)
אני מסיים את דבריי. מה שעומד פה לדיון בוועדת הכנסת זה פירוק המושג של רשימה לכנסת ובתנאי אחד שיינתן בקצה שלו תמורה או במילים שלנו – שיינתן שוחד.
היו"ר איתן גינזבורג
חברי כנסת קיבלו את ההחלטה שלהם בלי קשר לתמורה שקיבלו. יש כאלה שלא קיבלו תמורה.
אלעזר שטרן (יש עתיד-תל"ם)
אין אף אחד שלא קיבל תמורה.
היו"ר איתן גינזבורג
יש כאלה שפשוט החליטו אידיאולוגית איפה הם רוצים להיות - -
אלעזר שטרן (יש עתיד-תל"ם)
אין אף אחד - - - שלא קיבל תמורה.
היו"ר איתן גינזבורג
- - גם אם בסוף הם קיבלו תפקיד זה לא תמיד מחויב ולא תמיד נכון. אבל להשחיר ככה את כולם – לא הייתי עושה את זה.
אלעזר שטרן (יש עתיד-תל"ם)
לא אמרתי מיצובישי.
היו"ר איתן גינזבורג
זאת בחירתך שלך.
קריאה
כל אחד עושה את תפקידו. אם הוא לא היה עושה את זה הוא היה בוגד בבוחרים.
היו"ר איתן גינזבורג
יש לנו בקשה מהתנועה לאיכות השלטון. עורך דין הדיי נגב, נמצא איתנו בשידור?
קריאה
עוד פעם התנועות האלה. מה ועדת הכנסת - - -
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
לא הבנתי מה הם קשורים.
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
מה הם קשורים, איכות השלטון?
היו"ר איתן גינזבורג
יש לציבור זכות להביע את דעתו.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
איזה ציבור? זאת עמותה שחרתה על דגלה לרדוף אחרי נתניהו. על איזה ציבור אתה מדבר? מה היא קשורה?
היו"ר איתן גינזבורג
תודה, חבר הכנסת זוהר.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
מה היא קשורה בכלל?
קריאה
לא רק. יש לה עוד כמה לרדוף. יש להם במה בבג"ץ, מה הם צריכים במה פה?
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אתם רוצים לתת במה - - - מה הם מעניינים בכלל?
קריאה
יש להם מספיק בבג"ץ.
היו"ר איתן גינזבורג
חברים, תודה רבה על הציונים. שמעתי אתכם. עכשיו הוא מדבר.
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
- - - התנועה לאיכות השלטון צריכה לדבר? כל פעם שיש פה משהו פוליטי מביאים אותה?
היו"ר איתן גינזבורג
חברת הכנסת מארק, תודה על ההערה.
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
יש מספיק מגרשים שמתמודדים שם.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
ה-כ' הרביעית של מיקי – קישטה.
היו"ר איתן גינזבורג
חבר הכנסת טיבי, תעזור לי, בבקשה.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
חבר הכנסת טיבי, א', זה ק', לא כ'. דבר שני, אם תרצו אני אספר לכם על המשל - - -
היו"ר איתן גינזבורג
לא צריך. אתה רוצה לספר? לא. תודה רבה על ההערות שלך והסיפורים שלך.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
בוא נפתח את זה, מיקי.
היו"ר איתן גינזבורג
בבקשה, עורך דין נגב.
הידי נגב
תודה רבה, אדוני היושב-ראש, אנחנו סבורים בתנועה לאיכות השלטון שהוועדה צריכה לדון בעניינו של חבר הכנסת פרץ כפורש מסיעת ימינה ולאו דווקא כמתפלג. אני אסביר למה: בשנת 1990 חוקק ה"תרגיל המסריח" שעשה שמעון פרס ליצחק שמיר, ובעקבותיו הוא ניסה למשוך חברי כנסת ממפלגות שונות בתמורה לתפקיד של שר. אגב, בעקבות אותו תרגיל מסריח הוקמה התנועה לאיכות השלטון - -
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
יש חברים שמקשיבים לו בקשב רב ולא - - -
היו"ר איתן גינזבורג
תני לו לדבר.
הידי נגב
- - ובעקבות אותו תרגיל מסריח גם נחקק חוק למניעת מעילה באמון - -
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
- - - איך פתאום זה לא מפריע לכם. התנועה לאיכות השלטון מדברת.
היו"ר איתן גינזבורג
חברת הכנסת מארק, אני מבקש ממך לא להפריע. את רוצה לדבר – תירשמי, תקבלי את כל הזמן שבעולם.
הידי נגב
- - נחקק החוק למניעת מעילה באמון שכלל כמה תיקונים. אחד מאותם תיקונים היה סעיף 6א לחוק יסוד הכנסת שבמסגרתו יש שני תנאים להגדרה של פורש: תנאי ראשון הוא שאותו פורש מצביע בניגוד לעמדת הסיעה בהצבעת אי אמון בממשלה. מה שקרה בעניינו של חבר הכנסת פרץ גם בחודש מאי בעת השבעת הממשלה וגם כמה פעמים אחר כך; תנאי שני שקובע אותו חוק יסוד זה שחבר הכנסת צריך לקבל תמורה לאותה הצבעה, זאת אומרת תמורה לאותו עניין. בעינינו חבר הכנסת פרץ קיבל תמורה – תפקיד שר ואפילו עם עוד כמה סמכויות. לדעתנו, בהתאם לסעיף 61 לחוק הכנסת ועדת הכנסת צריכה לדון לפי החומר העובדתי ולפי חוק יסוד: הכנסת דווקא בעניינו של חבר הכנסת כפורש כמי שנבחר מרשימת ימינה וכמי למעשה, פעל בניגוד לעמדת סיעתו ובניגוד לרצון הבוחרים שבחרו בו. למעשה, הוא שייך לאותה תופעה של כלנתריזם – אותה תופעה ידועה לשמצה שבעקבות אותו תרגיל מסריח שהיה שבר ופגיעה באמון הציבור ובנבחריו חוקקו את אותם תיקונים במטרה להגביל חברי כנסת מלפרוש מסיעה או, לכל הפחות, לגרום לתנאים ולסנקציות אם חבר הכנסת פורש בניגוד לעשייה שבשבילה הוא נבחר. לכן אנחנו סבורים שהוועדה צריכה לדון ולהכריז עליו כפורש ולא רק לדון בעניין התפלגותו. תודה רבה.
היו"ר איתן גינזבורג
תודה רבה. חבר הכנסת מתן כהנא, בבקשה.
מתן כהנא (ימינה)
הסיטואציה שאני נמצא בה היא לא נוחה בגלל האהבה האישית הרבה שאני רוחש לרב רפי פרץ הן בשל עברנו המשותף והן מאז היכרותנו המחודשת כאן במסדרונות הפוליטיקה.

אנחנו לא רצינו את העזיבה הזאת. מבחינתנו זאת הפרה של הבטחה שנתנו לבוחרים שלנו. במערכת הבחירות השלישית אמרנו מפורשות שאנחנו מתכוונים להישאר ביחד ונפעל ביחד בכנסת. לכל אורך המשא ומתן המשכנו והצהרנו שאנחנו ממשיכים יחד ככוח אחד שמייצג את הימין האידיאולוגי ואת הציונות הדתית, ואנחנו מאוד עצובים על העזיבה הזאת. לא רצינו אותה, ואנחנו מצרים עליה. מבחינתנו היא הפרה של הבטחה שנתנו לציבור הבוחרים שלנו.
היו"ר איתן גינזבורג
תודה. מיקי זוהר, בבקשה.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
לגבי הדיון שנערך פה היום, קודם כול אני רוצה להבהיר לכולם – אלה שבאו לנסות לעשות פה הון פוליטי, שזה דיון טכני בלבד, ובהתאם לתקנון הכנסת גם לא ניתן להתנגד לו. בקשת הפיצול מגיעה מכוח זה שסיעת הבית היהודי היא מפלגה בפני עצמה וגם בתוך ההסכם הקואליציוני שנחתם בתחילת הדרך מופיעה הבית היהודי כמפלגה בפני עצמה. לכן כל הדיון פה הופך להיות במקום דיון טכני לדיון פופוליסטי – מה שקורה הרבה מאוד, לצערי הרב, בכנסת בחודשים האחרונים.

לגבי ההחלטה של ימינה לא להצטרף לממשלה – אני רוצה להזכיר שלאורך כל קמפיין הבחירות ימינה הבטיחה באופן ברור לבוחרים שלה שהם יצטרפו לממשלת נתניהו. זאת הייתה ההתחייבות שלהם - -
מתן כהנא (ימינה)
אנחנו לא מקיימים פה עכשיו משא ומתן קואליציוני.
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
למה? למה? למה? - - -
מתן כהנא (ימינה)
מה זה הקשקוש הזה?
היו"ר איתן גינזבורג
תנו לחבר הכנסת זוהר לדבר.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
הם הבטיחו לאורך כל הקמפיין שהם יישבו בממשלה עם נתניהו. הם נתנו התחייבות, וכנראה, גם זכו לבוחרים בעקבות ההתחייבות הזאת.
מתן כהנא (ימינה)
חבר הכנסת מיקי זוהר, אנחנו התחייבנו לממשלת ימין, לא ממשלת שמאל. מה שאתם הקמתם פה זה ממשלת - - -
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
- - - אם היית מקבל ככה תיקים זאת לא הייתה ממשלת שמאל ולא שום דבר - -
מתן כהנא (ימינה)
הקמתם פה ממשלת שמאל על מלא.
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
- - אם הייתם מקבלים חמישה תיקים - - -
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אם השמאלני יולי אדלשטיין לא היה שר הבריאות זה היה ממשלת - - -
היו"ר איתן גינזבורג
חבר הכנסת פינדרוס, תודה.
קריאות
- - -
מתן כהנא (ימינה)
- - - סוציאליזם - - -
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
בואו נבחן אתכם בהצבעה מחר, אם תעדיפו את - - - או משהו אחר - -
היו"ר איתן גינזבורג
חברת הכנסת מארק, למה את מפריעה למיקי זוהר?
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
מה שקרה הלכה למעשה זה שימינה החליטו להפר את הבטחת הבחירות שלהם לציבור בשם הבקשות שלהם לתפקידים שלא עלו בידם. התפקידים שהוצעו להם היו מאוד מכובדים אבל הם בכל-זאת בחרו להפר את הבטחת הבחירות לבוחרים שלהם ולא להצטרף לממשלה. היה צדיק אחד בסדום שיושב פה בחדר – הרב רפי פרץ שהחליט לעמוד במילה שלו לבוחרים, לעמוד בהתחייבות שלו. זאת הסיבה שהוא הצטרף לקואליציה. להפוך את הרב פרץ, כפי ששמעתי פה כל מיני נציגים, לזה שלא עומד במילתו או זה שעוזב את מפלגתו זה לא פחות משקר ומדמגוגיה משום שהוא היחיד שעמד במילה שלו לבוחרים שלו. אז אני מבקש מכל מי שמנסה לבקר את המהלך הזה - -
מתן כהנא (ימינה)
הוא עמד במילה לבוחרים? איך אתה לא מתבייש? הוא עמד במילה לבוחרים?
היו"ר איתן גינזבורג
די, די. מתן כהנא, תודה.
מתן כהנא (ימינה)
הקמתם ממשלת שמאל על מלא.
היו"ר איתן גינזבורג
מתן, תודה.
מתן כהנא (ימינה)
כל החוקים של ימינה אתם דוחים.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אתה יכול לומר מאה פעם "ממשלת שמאל".
מתן כהנא (ימינה)
זאת המציאות.
היו"ר איתן גינזבורג
חבר הכנסת זוהר - -
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
- - - גם אתה לא תאמין - -
מתן כהנא (ימינה)
מה לא מאמין?
היו"ר איתן גינזבורג
מתן.
מתן כהנא (ימינה)
רוצים לבדוק מה קורה בבית המשפט העליון – אתם נגד; רוצים חוק יועמ"שים – אתם נגד - - -
היו"ר איתן גינזבורג
חבר הכנסת מתן כהנא, אני מבקש ממך לא להפריע.
קריאות
- - -
היו"ר איתן גינזבורג
חבר הכנסת מיקי זוהר, אתה סיימת?
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אני רוצה לסיים.
היו"ר איתן גינזבורג
בבקשה, משפט אחרון.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
בממשלה הזאת לא ראיתי לא את מרצ ולא את הרשימה המשותפת - -
מתן כהנא (ימינה)
ממש לא צריך את מרצ כשיש לך את ניסנקורן ופרץ.
אופיר כץ (הליכוד)
מה אתה רוצה – במצב הזה שוב בחירות? מה האופציות?
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
גם יש עתיד לא בממשלה.
היו"ר איתן גינזבורג
תודה.
קריאות
- - -
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
- - - בזמן - - - בימינה - - - תרגילים וג'ובים - - -
היו"ר איתן גינזבורג
תודה לחבר הכנסת מיקי זוהר. ארבל, את רוצה להעיר לטענות שעלו כאן? ואז נעבור להצבעה.
ארבל אסטרחן
אני חייבת להתייחס פה לדברים כי זאת לא בקשת התפלגות פשוטה של מפלגה כמו שהיה עם אורלי לוי שזה מקרה דומה כי מפלגה שרק היא מייצגת אותה רצה עם מפלגות נוספות, התפלגה ואחר כך הצטרפה לקואליציה. כמו שאתם מבינים מהדברים שנאמרו, המקרה פה יותר מורכב כי יש חבר כנסת שהוא בסיעת אופוזיציה והצטרף לקואליציה וקיבל תפקיד של שר. לכאורה זה מה שהחוק רצה למנוע. מצד שני יש פה נסיבות מיוחדות. קודם כול מדובר בחבר כנסת שמייצג מפלגה שיש לה זכות עצמאית להתפלג בכל עת בלי צורך בהסכמה של הסיעה או אישור שלהם או יכולת למנוע את זה. בנוסף מעת ההצטרפות לממשלה, ולמעשה גם עד היום, סיעת ימינה גם לא הגישה בקשה להכריז על השר פרץ כפורש. אין בקשה כזאת. אם הייתה בקשה כזאת הדיון היה אחר לגמרי, זה דיון שיפוטי - -
מתן כהנא (ימינה)
אני אגיד את זה עכשיו פה - - -
היו"ר איתן גינזבורג
אני מבקש לא להפריע.
מתן כהנא (ימינה)
- - -
היו"ר איתן גינזבורג
אני מבקש לא להפריע. אתה רוצה לדבר – תירשם. אי אפשר לדבר בצורה כזאת.
ארבל אסטרחן
לא פחות חשוב מזה – צריך לזכור שוועדת הכנסת לא הכריזה על השר פרץ כמי שפרש מסיעתו. הדבר הזה גם משמעותי מבחינת היכולת לאשר כעת את ההתפלגות. כי חוק הכנסת אומר: "חבר הכנסת שפרש מסיעתו, תקבע ועדת הכנסת בישיבה שסמוך לאחר הפרישה ולאחר שניתנה לחבר הכנסת הזדמנות להשמיע את טענותיו את דבר הפרישה".

אני רוצה לתת רקע היסטורי: השאלה האם החלטה של ועדת הכנסת היא מה שיוצר את הפרישה או שמא היא רק מכריזה על הפרישה וניתן גם להכריז על פרישה באופן עצמאי וחיצוני נדונה מספר פעמים בערכאות משפטיות, גם בבית המשפט העליון בהקשר של חברי הכנסת דליה איציק וחיים רמון שנטען שפרשו מהעבודה והצטרפו לקדימה. אפשר להכריז באופן - - - עוד בהקשר של פרס, דליה איציק ורמון שפרשו מהעבודה והצטרפו לקדימה. באותו מקרה בית המשפט העליון השאיר בצריך עיון את השאלה האם ועדת הכנסת היא שיוצרת את הפרישה או שמא החלטתה דקלרטיבית. הייתה שם גם מחלוקת בין היועץ המשפטי לכנסת לבין היועץ המשפטי לממשלה. הדבר הזה התעורר שוב בפני יושב-ראש ועדת הבחירות לכנסת ה-23 השופט הנדל. הוא קבע שם שדרך המלך להכריז על פרישה היא החלטה של ועדת הכנסת, אבל השאיר סמכות אגבית לוועדת הבחירות המרכזית להכריז על חבר כנסת כפורש. כלומר הדרך המתאימה להכריז על חבר כנסת כפורש היא לא כפי שהוצע כאן, איזושהי החלטה עצמאית של ועדת הכנסת, אלא נדרשת פנייה של הסיעה. אגב, זה גם דבר שאושר בזמנו בצריך עיון אבל לעמדתנו, מי שצריך לפנות לוועדת הכנסת זה הסיעה, לבקש להכריז על חבר הכנסת כפורש. צריך להתקיים דיון משמעותי בעניין הזה, ולבסוף לקבל החלטה.

אני מקצרת. אפשר לדבר על העניין הזה הרבה. אבל בשורה התחתונה למרות המורכבות של העניין אני סבורה שגם אם נכון היה שהשר פרץ היה פונה לוועדת הכנסת לבקשת התפלגות עם הצטרפותו לממשלה או קודם לכן, מאחר שמתקיימים פה התנאים שציינתי, והוא יכול היה לעשות את זה בכל שלב, והסיעה לא הגישה בקשה להכריז עליו כפורש ולא הייתה החלטה של ועדת הכנסת בעניין, אני סבורה שוועדת הכנסת יכולה לאשר כעת את הבקשה.
היו"ר איתן גינזבורג
התפלגות.
ארבל אסטרחן
השר פרץ ביקש שהסיעה תיקרא: הבית היהודי – מיסודה של המפד"ל. דיברתי גם עם העוזר שלך שבדרך כלל שמות הסיעות בכנסת מקוצרים. אז אם אפשר שהיא תיקרא סיעת הבית היהודי. לשיקולך, כמובן. היא מייצגת, כמובן, את המפלגה האמורה.
היו"ר איתן גינזבורג
מתן כהנא, בבקשה.
מתן כהנא (ימינה)
יכול להיות שיש השלכות משפטיות למה שאני אגיד עכשיו. אני רוצה להיות ברור, למען הסר ספק, שעם כל הצער והאהבה לרב רפי, מבחינת ימינה הרב רפי הוא פורש.
היו"ר איתן גינזבורג
תודה. אנחנו נעבור להצבעה על בקשתו של הרב רפי פרץ להתפלג - -
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
זה תיקון מצב תוך כדי תנועה.
קריאות
- - -
היו"ר איתן גינזבורג
חברים, אני מבקש לא להפריע. אנחנו בהצבעה.
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
אתה פשוט מנסה עכשיו לעשות תיקון מצב תוך כדי תנועה.
היו"ר איתן גינזבורג
אני רוצה להעלות עכשיו להצבעה.
מתן כהנא (ימינה)
רגע, התייעצות סיעתית.
היו"ר איתן גינזבורג
על מה עכשיו התייעצות סיעתית?
מתן כהנא (ימינה)
התייעצות סיעתית.
היו"ר איתן גינזבורג
חמש דקות הפסקה.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אני רוצה להגיד משהו לפני ההפסקה: מה שאמר עכשיו מתן כהנא זאת צביעות לשמה. משום שהם יודעים טוב מאוד שהרב רפי פרץ מייצג מפלגה מתוך כמה מפלגות שחברו יחד להקים פה רשימה. אם מחר בבוקר סמוטריץ' היה מחליט להתפלג הם לא היו קוראים לו פורש. מה שהם עושים זה לא פחות מצביעות לשמה. אין מילים אחרות.
טלי פלוסקוב (הליכוד)
הוא גם עושה את זה אחרי - - -
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
הוא מנסה לתקן את המצב תוך כדי תנועה. מה קרה פה? מסדר את לוח השחמט? מה קרה?
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
כשהייתי פה בפעם שעברה כשאיילת שקד ובנט רצו להתפצל אישרנו פה את הפיצול ואף אחד לא קרא לזה פרישה משום שמראש הם הוגדרו כמפלגות אחרות. מה שהם עושים פה זאת צביעות לשמה.
היו"ר איתן גינזבורג
אתה טועה. הם לקחו מפלגת מדף של פריצקי שגם הוא פרש משינוי, ועל זה רצו לבחירות.
קריאות
- - -


(הישיבה נפסקה בשעה 12:30 ונתחדשה בשעה 12:35.)
היו"ר איתן גינזבורג
אני רוצה לחדש את הישיבה ולהתייחס לדברים שנאמרו ולעבור להצבעה כי עברנו את הדיבורים.

לעניין הדברים שאמר חבר הכנסת מתן כהנא: מסדר היום שהופץ כבר בשבוע שעבר ידעו כולם שיש בקשה להתפלגות. בשום שלב – לא מהיום שבו הוחלט על הפרידה, כמו שתיארת אותה ולא עד הרגע הזה או למעשה עד לרגע פתיחת הישיבה – סיעת ימינה לא הגישה שום בקשה להפוך את הדיון הזה לדיון של פרישה, ובטח לא הגישה בקשה מסודרת בכתב, אלא - - - דקה או שנייה לפני ההצבעה - -
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
שמע את ההבדלים.
היו"ר איתן גינזבורג
- - - חיכה עד סוף הדיון כדי להגיד את זה. מבחינתי זאת לא בקשה. כך לא מגישים בקשות בכנסת הזאת, ככה מתנערים. אתה גם יכול לומר אמירת אגב לרגע כדי שזה יעזור לך - - -
מתן כהנא (ימינה)
לא לרגע. אמרתי פה - - -
היו"ר איתן גינזבורג
זאת בקשה לא רצינית שנשלפת בסוף הדיון בלי שום הכנה ולא בצורה מסודרת. זה בטח לא יכול לעמוד בשום מבחן משפטי. לכן אנחנו נעבור לדברים כפי שהתבקשו ופורסמו בסדר היום על בקשתו של הרב רפי פרץ להתפלגות מפלגת הבית היהודי – מיסודה של המפד"ל מסיעת ימינה בהתאם לסעיף 59(2) לתקנון הכנסת. מי בעד ההתפלגות?



הצבעה

בעד – 10
נגד – 2
נמנעים – 1
ההצבעה אושרה.
היו"ר איתן גינזבורג
בעד- 10, נגד- 2, נמנע- 1. אני קובע שההתפלגות אושרה.
מתן כהנא (ימינה)
אני מבקש רביזיה.
היו"ר איתן גינזבורג
רביזיה תהיה בעוד חצי שעה.
















ו. בקשת הממשלה להקדמת הדיון בהצעות החוק הבאות בכל הקריאות:
1. הצעת חוק יסוד: משק מדינה (תיקון מס' 10 והוראת שעה לשנת 2020) (תיקון מס' 2)
(מ/1340)
2. הצעת חוק התכנית לסיוע כלכלי (נגיף הקורונה החדש) (הוראת שעה), התש"ף-2020 (מ/1341)
היו"ר איתן גינזבורג
אנחנו עוברים לסעיף ו' בסדר היום: בקשת הממשלה להקדמת דיון בהצעות חוק יסוד: משק המדינה (תיקון מס' 10 והוראת שעה לשנת 2020); והצעת חוק התכנית לסיוע כלכלי (נגיף הקורונה החדש) (הוראת שעה). הקדמת הדיון בכל הקריאות.

נמצאת כאן שירה עמיאל, רכזת מקרו באגף תקציבים במשרד האוצר.
שירה עמיאל
שלום. אני מבינה שאני צריכה להתייחס לעניין הדחיפות, נכון?
היו"ר איתן גינזבורג
כן.
אלעזר שטרן (יש עתיד-תל"ם)
אני חושב שהדחיפות ברורה לכולם.
היו"ר איתן גינזבורג
כן?
שירה עמיאל
מבחינת הדחיפות – אנחנו רוצים להעביר את החוקים האלה כמה שיותר מהר - - - בזמן היערכות.
אלעזר שטרן (יש עתיד-תל"ם)
זה הסיוע.
היו"ר איתן גינזבורג
כן.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
אתה מדבר על הסיוע או על חוק ההסדרים?
היו"ר איתן גינזבורג
זה לא חוק ההסדרים.
שירה עמיאל
מדובר על שני חוקים: תכנית הסיוע ששם מוגדרות הזכאויות, למשל, להארכה של דמי אבטלה, למענקים לעצמאים ועסקים - - - וגם תיקון לחוק יסוד: משק המדינה שמאפשר את ההוצאה של הכסף בשנת 2020. כידוע, בשנת 2020 אנחנו בתקציב המשכי, וחוק יסוד: משק המדינה מגדיר את ההוצאה המותרת בכל חודש ושנה שכזאת. גם שם נדרשת הרחבה נוספת. זה התיקון השלישי בהוראת שעה לחוק יסוד: משק המדינה לשנת 2020 כדי לאפשר את ההוצאה שמאושרת מבחינת תוכן בחוק הסיוע - -
קריאה
אנחנו כולנו מסכימים. חבל.
היו"ר איתן גינזבורג
תודה, הגברת עמיאל. הדברים ברורים. עשית עבודתך נאמנה – שכנעת את כולם בצורה מאוד מהירה.

אני עובר להצבעה. מי בעד בקשת הממשלה לקדמת הדיון בכל הקריאות בשני החוקים האלה?


הצבעה

בעד – 15
נגד – אין
נמנעים – אין
אושר.
היו"ר איתן גינזבורג
15- בעד, אין מתנגדים, אין נמנעים. פה אחד אושרה בקשת הממשלה להקדמת הדיון בכל הקריאות בשני החוקים.




























ה. קביעת ועדה לדיון בהצעה לסדר היום בנושא: "מתן פתרון מיידי לזוגות לפני הנישואים שנמנע מהם לרשום את הנישואים גם בחו"ל עקב משבר הקורונה", של חברי הכנסת יבגני סובה, אנדרי קוז'ינוב, ניצן הורוביץ ושרן מרים השכל
היו"ר איתן גינזבורג
אנחנו עוברים לסעיף ה. קביעת ועדה לדיון בהצעה לסדר היום: "מתן פתרון מיידי לזוגות לפני הנישואים שנמנע מהם לרשום את הנישואים גם בחו"ל עקב משבר הקורונה", של חברי הכנסת: יבגני סובה, אנדרי קוז'ינוב, ניצן הורוביץ ושרן מרים השכל.

מי מכם רוצה לדבר?
אנדרי קוז'ינוב (יש עתיד-תל"ם)
נשלים אחד את השני, ברשותך.
היו"ר איתן גינזבורג
בבקשה, חבר הכנסת סובה.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
תודה רבה, אדוני היושב-ראש, הנושא הזה הוא סופר קריטי. למעלה מ-9,000 זוגות נאלצים מדי שנה, מסיבות שידועות לנו – כי הם לא יכולים להתחתן ברבנות – לטוס לחו"ל: לקפריסין, לצ'כיה. פעם היו נוסעים למדינות אחרות אבל היום זה בעיקר צ'כיה וקפריסין. 8,800 זוגות ב-2018. חבריי וגם אנדריי וכל החברים האחרים מקבלים פניות מהמגזר המסוים הזה. אנשים קבעו חתונות, נאלצו לבטל את הטיסות והם נמצאים בסיטואציה שמצד אחד לא נותן להם לרשום את הנישואים בישראל, ומצד שני גם אין להם אופציה לטוס לקפריסין ולצ'כיה. לכן עלתה הסוגיה הזאת – למצוא פתרון זמני. אני לא מבקש פה שום פתרון הלכתי וההכרה אלא לאפשר רישום בתקופת הקורונה במשרד הפנים או בעירייה או בשטח השגרירות של צ'כיה וקפריסין. פעם הייתה גם הצעה לשקול את זה. אבל אי אפשר להחזיק אותם באוויר למעלה מחצי שנה. אנחנו גם לא יודעים מתי יחודשו הטיסות. הבקשה שלנו היא למצוא פתרון זמני הולם לזוגות האלה בלי להפוך את העולם ובלי לשנות סדרי עולם כי אני מבין שההתנגדות העיקרית היא שחושבים שזה יהיה פתח, פריצה. אנחנו לא מחפשים פה שום פתח – מחפשים פתרון ל-9,000 זוגות שלא יכולים להתחתן בישראל.
היו"ר איתן גינזבורג
תודה רבה.
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
באיזו ועדה זה?
היו"ר איתן גינזבורג
או פנים או חוקה.
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
ברור שפנים.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
אני מבקש שזה יעבור לוועדת הפנים כדי שזה יהיה במשרד הפנים.
היו"ר איתן גינזבורג
אנדרי קוז'ינוב, בבקשה.
אנדרי קוז'ינוב (יש עתיד-תל"ם)
אני רוצה להוסיף שאנחנו מחפשים פתרון כהוראת שעה, לצורך העניין, רק לתקופת נגיף הקורונה. לא מדובר פה בשינוי סטטוטורי. אבל יש פה בעיה ומצוקה אמיתית ולכן אנחנו מבקשים לדון ולמצוא פתרון.
היו"ר איתן גינזבורג
אתם רוצים להעביר לוועדת הפנים.
אנדרי קוז'ינוב (יש עתיד-תל"ם)
כן, לוועדת הפנים.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
הצעה כזאת, מקומה הטבעי הוא בוועדת הפנים. הייתה צעקה להעביר את זה לוועדת חוקה, חוק ומשפט. אבל מקומה הטבעי של ההצעה הזאת הוא בוועדת הפנים.
היו"ר איתן גינזבורג
אני מסכים.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
לכן כוועדה אנחנו צריכים לאשר את העברתו של הנושא לוועדת הפנים.
אלעזר שטרן (יש עתיד-תל"ם)
אם זה הולך לוועדת פנים אז אין דיון.
היו"ר איתן גינזבורג
צריך להצביע.
אלעזר שטרן (יש עתיד-תל"ם)
קדימה.
היו"ר איתן גינזבורג
מי בעד העברת הנושא לדיון בוועדת הפנים?


הצבעה

בעד – 11
נגד – אין
נמנעים – אין
אושר.
היו"ר איתן גינזבורג
אושר פה-אחד. עבר לוועדת הפנים של הכנסת.
























































ד. ערעורו של חבר הכנסת אוסאמה סעדי על החלטת נשיאות הכנסת שלא לאשר דחיפות הצעתו לסדר היום בנושא: "החלטות פוגעניות של מנהלת הכדורגל".
היו"ר איתן גינזבורג
סעיף ד': ערעורו של חבר הכנסת אוסאמה סעדי על החלטת נשיאות הכנסת שלא לאשר דחיפות הצעתו לסדר היום בנושא: "החלטות פוגעניות של מינהלת הכדורגל". בבקשה, חבר הכנסת אוסאמה סעדי.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
כבוד היושב-ראש, חבריי וחברותיי, זאת הפעם הראשונה שאני מגיש ערר על החלטת הנשיאות. אני מכבד את הנשיאות ואת היושב-ראש. בדרך כלל אני מכבד את זה ולא מערער על זה. הפעם חרגתי ממנהגי כי מדובר בנושא חשוב מאוד ודחוף מאוד. זה לא שאפשר לדון בזה בעוד שבועיים או בעוד שלושה שבועות.

אני אסביר במה העניין: יש החלטה של התאחדות הכדורגל ומינהלת הליגה בעניין הליגה הלאומית. העונה של הליגה הלאומית הסתיימה אחרי שחזרו ושיחקו, ועכשיו המצב הוא שכל המשחקים שוחקו מלבד שני משחקים שנשארו לבני לוד - - - והם במקום 14; עפולה של חברנו אופיר כץ היא במקום 15 ואשקלון במקום 16. מליגה לאומית יורדות באופן אוטומטי שתי קבוצות במקום מקום 15 ו-16, והקבוצה במקום 14 משחקת משחק עם נציגת ליגה א', ומי שמנצח עולה לליגה לאומית. עכשיו כל המשחקים שוחקו והכול בסדר. בני לוד הם במקום 15 עם 36 נקודות, עפולה במקום 14 עם 33 נקודות, ונותרו לבני לוד אך ורק שני משחקים שלא שוחקו מכיוון שהקבוצה הייתה בבידוד, לפי הוראת משרד הבריאות. היו צריכים לשחק את שני המשחקים האלה וזהו.

אתמול מינהלת התאחדות הליגה החליטה ביום ראשון שבני לוד לא תשחק את שני המשחקים שנותרו לה, אלא ייערך משחק אחד בין בני לוד לבין עפולה, והמנצחת במשחק הזה תשחק מול הפועל מרמורק על כרטיס העלייה. למה? אף אחד לא יודע. למה לא נותנים להם לשחק עוד שני משחקים שמגיעים להם והם זכאים להם? יש פה החלטה לא ספורטיבית, ובמקום שההכרעה תהיה במגרש הכדורגל ההכרעה היא בשולחן ההתאחדות. למה אני אמרתי בהצעה שיש איפה ואיפה? כי בליגה א' ובליגה ב' ובשאר הליגות הנמוכות ההתאחדות החליטה על הקפאת המצב. לכן או שהתאחדות הכדורגל תחליט על הקפאת המצב גם בליגה הלאומית, ואז תהיה תוספת של קבוצה בליגה לאומית של הפועל מרמורק שתעלה, ואז זה יהיה צודק גם ללוד, גם לעפולה, גם לאשקלון וגם למרמורק, או שייתנו ללוד לשחק את שני המשחקים שנותרו לה, וההכרעה תהיה במגרש.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
איתן, אני יודע שעל-פי החוק מותר לדבר בכנסת גם בערבית, אבל אני לא הבנתי מילה.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
עכשיו אני אדבר ביידיש ואתה תבין.
היו"ר איתן גינזבורג
בכדורגלנית. משפט אחרון, אוסאמה.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
מכיוון שמדובר בהכרעה שקשורה לשלוש הקבוצות ולשלושה יישובים: לוד, עפולה, אשקלון וגם מרמורק, והנושא הזה לא סובל דיחוי, חשבתי שיש להעלות את זה. אני מבין שביום רביעי יש בחירות ואושרו שתי הצעות, אבל אי אפשר לדחות את זה וצריך לקיים דיון. לכן הגשתי את ההצעה.
היו"ר איתן גינזבורג
סגן יושב-ראש הכנסת הכי ותיק, חמד עמאר.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
כמו שאתם יודעים נשיאות הכנסת מקיימת דיונים ומאשרת את הדברים לפי דחיפות העניין. בנשיאות נמצאים מרוב סיעות הבית. בנושא הזה התקיים דיון בכל ההצעות לסדר שהונחו בפני הנשיאות, והוחלט לאשר שלוש הצעות, לפי דחיפות העניין. אנחנו יודעים שהשבוע הזה מאוד עמוס ביום רביעי, ולכן לא אושרו יותר משלוש הצעות. עמדתנו היא ברורה, אנחנו לא נאשר עוד הצעה בנשיאות. אני מקווה שהוועדה תבין שהנשיאות מקיימת דיון לעומק בכל הצעה והצעה, ובסוף מאושרות ההצעות הכי דחופות.
היו"ר איתן גינזבורג
גם, לדעתי, ההצעות שאושרו הן הצעות שהגישו מספר חברי כנסת.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
אני לא הסתכלתי בדרך כלל על מספר חברי הכנסת, ותמיד אמרתי את העמדה שלי. אני מסתכל על דחיפות העניין. הוועדה צריכה לסמוך על נשיאות הכנסת כשהיא מאשרת הצעות דחופות ודיונים מהירים.
אלעזר שטרן (יש עתיד-תל"ם)
על פניו, מה שחבר הכנסת אוסאמה סעדי מבקש זה בקשה חריגה. אני מכבד את מה שאמר סגן יושב-ראש הכנסת חבר הכנסת חמד עמאר. אני רוצה להציע משהו. אני מבין שהנשיאות לא תשנה את דעתה, ואם ההצעה תעלה היא תיפול. אם נשיאות הכנסת, ובוודאי יושב-ראש הכנסת, בדחותה את הבקשה הזאת להעלות את עצם הבקשה ליושב-ראש הליגה או למי שאחראי לזה בלי לקיים דיון, ולהגיד שדחינו את הדיון רק בגלל מה שהנשיאות הסבירה כאן, והנושא חשוב לנו, ובעיתות אחרות היה מתקיים דיון – אני מקווה שזה יעשה את העבודה שהיה עושה דיון דחוף.
היו"ר איתן גינזבורג
אני לא בטוח שיושב-ראש הכנסת או נשיאות הכנסת יעשו דבר כזה. בסופו של דבר יש פה בקשה של חבר כנסת לקיים דיון. לא נראה לי שהכנסת צריכה עכשיו ליצור קשר עם הליגה ולהביע את עמדתה לכאן או לכאן. זה נראה לי מרחיק לכת.
אלעזר שטרן (יש עתיד-תל"ם)
בסדר. אני מאמין שזאת דרך אפשרית.
היו"ר איתן גינזבורג
אבל חבר הכנסת סעדי יכול לשלוח הודעה.
אלעזר שטרן (יש עתיד-תל"ם)
אבל חמד אמר שהסיבה לדחייה זה הלו"ז הצפוף של הכנסת השבוע.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
זאת הסיבה השנייה. הסיבה הראשונה היא דחיפות העניין וקיום הדיון לעומק בנשיאות ואישור הדברים שדחופים כאן לנו.
אלעזר שטרן (יש עתיד-תל"ם)
טוב. אמרתי.
היו"ר איתן גינזבורג
בבקשה, אופיר כץ.
אופיר כץ (הליכוד)
כמו שחבר הכנסת אוסאמה סעדי אמר אני תושב עפולה, קיבלתי גם אישור להצביע ולטפל בעניין. לפי ההסבר, היו דברים דחופים של המציאות שאנחנו נמצאים בה. אני מציע שבשבוע הבא ננסה להגיש את הבקשה, ואם יהיו דברים לא דחופים - -
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
זה מה שהצעתי לחבר הכנסת אוסאמה סעדי – לנסות להגיש שוב. הוא יכול לנסות להגיש את זה בשבוע הבא לדיון מהיר בוועדה.
טלי פלוסקוב (הליכוד)
יש לי הצעה נוספת: אפשר לפנות ליושב-ראש הוועדה הרלוונטית ולבקש לעשות דיון. אני לא חושבת שיש יושב-ראש שיגיד לך לא.
היו"ר איתן גינזבורג
בטח לא יושב-ראש ועדת חינוך שהוא חובב ספורט.
אלעזר שטרן (יש עתיד-תל"ם)
זאת גם הצעה טובה – ישר לוועדה.
היו"ר איתן גינזבורג
אם זה מקובל עליך - -
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
מקובל.
היו"ר איתן גינזבורג
אז אתה מסיר את הבקשה?
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
כן.
היו"ר איתן גינזבורג
הבקשה הוסרה, ולכן אין צורך בהצבעה. אני מודה לכם על הגישור הטוב. אני מודה לך, אוסאמה.
















ג. קביעת הוועדות שאליהן ידווחו שרי הממשלה, לפי סעיף 123(ז)(2) לתקנון הכנסת
היו"ר איתן גינזבורג
הנושא הבא על סדר היום: קביעת הוועדות שאליהן ידווחו שרי הממשלה, לפי סעיף 123(ז)(2) לתקנון הכנסת. תקנון הכנסת קובע כי בכל קדנציה של הכנסת - -
ארבל אסטרחן
פעם בכנס שר ידווח לוועדה.
היו"ר איתן גינזבורג
אוקיי, בסדר.

התקנון קובע שפעם בכנס שר ידווח לוועדה הרלוונטית על פעולות משרדו, מעבר לחובה השוטפת להגיע לוועדות. כדי שכל שר יידע לאיזו ועדה הוא צריך לדווח מונחת בפנינו הצעה לעניין דיווח השרים כפי שהדבר מופיע בתקנון כנוסח רגיל וקבוע, ובנוסף תוספת השרים הרלוונטיים שהוספו בממשלה הנוכחית לאור הקמת המשרדים החדשים. הרשימה בפניכם, ואם מישהו רוצה להעיר הערה – אני רואה שאלעזר שטרן לא יכול שלא להעיר לגבי המשרדים החדשים.
אלעזר שטרן (יש עתיד-תל"ם)
- - - אתה גם יכול להעיר בשמי.
היו"ר איתן גינזבורג
אז אולי נחסוך. אם אנחנו מדברים על טלפתיה אז נראה לי שאפשר לחסוך את זה מהפרוטוקול.
אלעזר שטרן (יש עתיד-תל"ם)
אני אשב במתח.
היו"ר איתן גינזבורג
מישהו רוצה להעיר הערה?
אלעזר שטרן (יש עתיד-תל"ם)
רגע.
היו"ר איתן גינזבורג
זה עבר בסדר היום.
אלעזר שטרן (יש עתיד-תל"ם)
אני לא קיבלתי את זה.
היו"ר איתן גינזבורג
זה עבר בוואטסאפ.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
אולי קיבלתי ולא שמתי לב.
היו"ר איתן גינזבורג
אז, בבקשה, תעברו על הרשימה.
ארבל אסטרחן
זה לא יופיע בפרוטוקול.
היו"ר איתן גינזבורג
אז אני אקריא את זה כדי שכולם ישמעו. ההצעה היא כזאת: ראש הממשלה ידווח לוועדת חוץ וביטחון, ראש הממשלה החלופי ושר הביטחון ידווח לוועדת החוץ וביטחון. עכשיו אני אקריא את כל השרים שידווחו לוועדת חוץ וביטחון: שר החוץ, השר לנושאים אזרחיים וחברתיים במשרד הביטחון, השר לנושאים אסטרטגיים, שר המודיעין, השר לשיתוף פעולה אזורי ושר ההתיישבות – כולם ידווחו לוועדת חוץ וביטחון.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
השר לשיתוף פעולה אזורי?
היו"ר איתן גינזבורג
כן.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
אז מה הוא יעשה עם המינהלת של הדרוזים שיושבת אצלו?
היו"ר איתן גינזבורג
זה לא אומר שהוא לא יכול לקיים דיון בוועדת הפנים, למשל. אבל זה אומר שפעם בשנה משרדו חייב לדווח לוועדה.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
והמינהלת שיושבת אצלו – איפה הוא ידווח?
היו"ר איתן גינזבורג
הוא יכול לדווח בכל ועדה שתקרא לו וגם בוועדה הזאת.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
ואם ועדה לא תקרא לו – הוא חייב לדווח אחת לשנה מה קורה.
היו"ר איתן גינזבורג
אז הוא ידווח לוועדת חוץ וביטחון.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
למה לא לשים אותו בוועדת הפנים?
היו"ר איתן גינזבורג
לכל משרד יש מספר נושאים שיכולים להיות מתאימים לוועדה אחרת. אבל עיקר פעילות המשרד – לשם מכוונת הוועדה הרלוונטית.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
אנחנו חייבים לתת לו לדווח כי יושבת אצלו מינהלת שהיא מינהלת אזרחית.
היו"ר איתן גינזבורג
אבל זה תת-אגף.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
אבל היא מינהלת אזרחית. היא יושבת אצלו כמינהלת שלו.
היו"ר איתן גינזבורג
גם שר האנרגיה – אנרגיות מתחדשות אולי צריך לדווח למשרד להגנת הסביבה.
קריאה
לוועדת הכלכלה.
ארבל אסטרחן
רשות החברות עברה לאתר הדיגיטל.
היו"ר איתן גינזבורג
חבר הכנסת חמד עמאר, אתה צודק בהקשר הזה אבל הוא יוכל לדווח גם מיוזמתו לוועדת חוץ וביטחון וגם אפשר לקרוא לו לדווח לכל ועדה שתרצה, כמו ועדת הפנים. אני לא מבין מה הבעיה.
ארבל אסטרחן
היא יכולה לחייב אותו ולהזמין אותו והוא יהיה חייב להגיע לדון בנושאים שקשורים לוועדה הזאת.
היו"ר איתן גינזבורג
בהחלט. אם ועדת הפנים תקיים דיון ותרצה דיווח על התנהלות מינהלת הדרוזים הוא יצטרך להגיע לוועדת הפנים ולדווח. אין שאלה.
ארבל אסטרחן
- - - לענייני המשרד. משהו כללי על המשרד כולו. זה היה הרעיון, שלא מחלקים עכשיו - -
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
התפיסה שלי היא שנושא המינהלת לא צריך להיות שם, אבל היא יושבת שם ואומרים לי – ועדת חוץ וביטחון. אני חבר ועדת חוץ וביטחון אבל עכשיו אני לא חבר שם.
היו"ר איתן גינזבורג
אבל אתה יכול להיות שם. אתה יכול ליזום דיון בכל ועדה אחרת.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
לוועדת חוץ וביטחון יכולים להגיע רק חברים, ועכשיו אני לא חבר בה.
היו"ר איתן גינזבורג
אבל אתה יכול ליזום דיון בכל ועדה אחרת.
קריאה
באישור הנשיאות.
היו"ר איתן גינזבורג
ועדת הכלכלה - -
אלעזר שטרן (יש עתיד-תל"ם)
יש לי גם שאלה. שר החקלאות - -
היו"ר איתן גינזבורג
עוד לא הגעתי לזה. אני רוצה להקריא.
לוועדת כלכלה
שר התחבורה והבטיחות בדרכים, שר התיירות, שר הבינוי והשיכון, השר לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל, שר התקשורת, שר האנרגיה והגליל, שר משאבי המים, שר החקלאות ופיתוח הכפר ושר הכלכלה והתעשייה.

חבר הכנסת שטרן, בבקשה.
אלעזר שטרן (יש עתיד-תל"ם)
אני לא יודע מה השיקולים שהופעלו כאן בחלוקה.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
בהתאם להסכם הקואליציוני.
היו"ר איתן גינזבורג
לא, זה לא. יש בתקנון רשימה קבועה ולזה הוסיפו משרדים.
אלעזר שטרן (יש עתיד-תל"ם)
אנחנו יודעים מה קרה.
היו"ר איתן גינזבורג
שאלת איך קבעו.
אלעזר שטרן (יש עתיד-תל"ם)
אני רוצה להסביר, יש לי שאלה תוכנית: למשל, השר לפיתוח הנגב והגליל. אני גר בגליל. על פניו, לדעתי, המקום שלו הוא ועדת הפנים. יכול להיות שיש גם נושאים שקשורים לוועדת הכלכלה. אבל למה הוא לא צריך ללכת לוועדת הפנים? אלה נושאים של הכרה, של רשויות, של סדרי עדיפויות לאומיים לפי יישובים – יש הרבה נושאים שקשורים לזה. שר החקלאות הוא גם השר לפיתוח הכפר. אני מבין למה חקלאות זה בוועדת הכלכלה, אבל אני לא מבין למה פיתוח הכפר שם, והאם אי אפשר לפצל כמו שראיתי שיש פיצולים. הדברים האלה הם בעיסוק של הוועדות האלה. אני חושב שראשי הוועדות – אני לא יודע אם כולם ראו את החלוקה הזאת, ואני לא מניח שכן, הם היו שואלים - -
היו"ר איתן גינזבורג
זה הופץ לכל הוועדות.
אלעזר שטרן (יש עתיד-תל"ם)
גם לנו זה הופץ וגם חבר הכנסת חמד עמאר וגם אני לא ראינו.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
אולי זה הגיע. אני לא אמרתי שלא - - -
אלעזר שטרן (יש עתיד-תל"ם)
גם אני לא אמרתי. אמרתי רק שלא ראינו. אין לי טענות למזכירות הוועדה.

אני רוצה לשאול, אם אפשר במילה אחת. אני מבין את הבעייתיות להסביר. השר לשוויון חברתי והשר לחיזוק ולקידום קהילתי – אפשר דואט ביניהם?
היו"ר איתן גינזבורג
אפשר לנסות.
אלעזר שטרן (יש עתיד-תל"ם)
יש הבדלים?
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
ועדת הכנסת תמליץ שהדיון יהיה באותו יום.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
שמת לב ששר למשאבי המים מחולק לשניים: משאבי המים כאן והשכלה גבוהה - -
היו"ר איתן גינזבורג
זה שר אחד, זה נכון, אבל זה שני משרדי ממשלה שונים.
ארבל אסטרחן
כמו פנים ונגב וגליל.
אלעזר שטרן (יש עתיד-תל"ם)
אני מציע לקיים את הדיון הזה מהר. זה לא עושה טוב.
היו"ר איתן גינזבורג
אתם מושכים אותו.
אלעזר שטרן (יש עתיד-תל"ם)
הדיון הזה נהיה לא נעים. סיימנו את העניין.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
אני מוכן להתערב איתכם שאין אחד בכנסת או בממשלה שיודע את השמות של המשרדים.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אם אתה ממשיך את הדיון אני מוצא רעיון לעוד שני משרדים חדשים. אלעזר לא יאהב את זה.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
אני מוכן להתערב איתכם שאין אחד בממשלה ובכנסת שיודע את השמות - - -
קריאות
- - -
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
לקחנו שתי ועדות – נתנו לנו רק שני משרדים לפקח עליהם.
היו"ר איתן גינזבורג
אפשר לוותר על ההקראה?
קריאות
כן.
אלעזר שטרן (יש עתיד-תל"ם)
משום כבודה של הכנסת יכול להיות שאני אסכים לוותר על זה. אבל אמרת שיש לנו מצע. זאת טיוטה – מתי נקבל מצע?
היו"ר איתן גינזבורג
הטיוטה תישאר תמיד טיוטה עד אשר אנחנו נצביע ונחליט שהיא כבר לא טיוטה אלא דבר קבוע.
אלעזר שטרן (יש עתיד-תל"ם)
אז למה לא על כל הצעה אתה כותב ככה?
היו"ר איתן גינזבורג
כי ככה זה נהוג בכנסת.
אלעזר שטרן (יש עתיד-תל"ם)
מה נהוג?
היו"ר איתן גינזבורג
ככה זה נהוג. אלה נהלים שאני קבעתי?
אלעזר שטרן (יש עתיד-תל"ם)
ארבל, זאת בקשה לדיון?
היו"ר איתן גינזבורג
הנה, עכשיו פתחנו דיון חדש.
ארבל אסטרחן
כן.
אלעזר שטרן (יש עתיד-תל"ם)
אז למה זאת טיוטה?
ארבל אסטרחן
אחרי שהוועדה תאשר את זה המילה "טיוטה" תימחק.
אלעזר שטרן (יש עתיד-תל"ם)
אבל יש הרבה דברים עד שהוועדה תאשר. אני לא רואה פה טיוטות.
היו"ר איתן גינזבורג
זה מסמך שהוא לא הצעת חוק.
אלעזר שטרן (יש עתיד-תל"ם)
זה מסמך שמתביישים בו.
היו"ר איתן גינזבורג
למישהו יש עוד הערה?

נעבור להצבעה. מי בעד ההצעה כפי שמונחת?


הצבעה

בעד – רוב
נגד – מיעוט
נמנעים – אין
אושרה
היו"ר איתן גינזבורג
ההצעה אושרה.
אלעזר שטרן (יש עתיד-תל"ם)
- - -
היו"ר איתן גינזבורג
כן, יש "נוכח" ו"לא משתתף".
אלעזר שטרן (יש עתיד-תל"ם)
אוקיי. ככה אני.
היו"ר איתן גינזבורג
במליאה יש הכפתור הכחול למטה.
אלעזר שטרן (יש עתיד-תל"ם)
זה מה ששאלתי.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
יש "לא משתתף" ויש "נמנע".
היו"ר איתן גינזבורג
נכון.










































ב. הארכת הוועדה המסדרת בדבר השתתפות חברי כנסת בישיבות ועדה בדרך של היוועדות חזותית.
היו"ר איתן גינזבורג
דבר אחד אחרון לפני הרביזיה ועוד שני דברים נוספים. הוועדה המסדרת החליטה ב-20 באפריל על נוהל להשתתפות חברי כנסת בישיבת ועדה בדרך של היוועדות חזותית בתקופת הקורונה. היה על זה דיון ארוך בוועדה המסדרת, ואנחנו הגבלנו את זה לתקופה מסוימת של לא יותר משלושה חודשים כי הנחנו אז שהנגיף יעבור. היום אנחנו רוצים לחדש את הנוהל הזה לעוד שלושה חודשים - -
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
שישה חודשים. זה יותר הגיוני.
היו"ר איתן גינזבורג
אוקיי. אולי להגיד: שישה חודשים ולהגיד שכל עוד יש נגיף קורונה אנחנו נמצאים במצב הזה.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
הקודמת מביניהם.
היו"ר איתן גינזבורג
אוקיי. מי בעד אשרור ההחלטה?


הצבעה

בעד – רוב
נגד – אין
נמנעים – אין
אושרה.
היו"ר איתן גינזבורג
ההחלטה אושרה פה-אחד.
ארבל אסטרחן
זה רק לא לצורך הצבעה, זה רק להשתתפות בדיון.
היו"ר איתן גינזבורג
כן, רק להשתתפות בדיון. אין הצבעה מרחוק, כמובן.
עוזי דיין (הליכוד)
- - -
היו"ר איתן גינזבורג
מה הוא יכול או לא יכול?
עוזי דיין (הליכוד)
- - - האם זה דבר שהוחלט או נשאר ללא החלטה?
היו"ר איתן גינזבורג
לא קבענו את ההחלטה הזאת. אני בדעה שהוא לא יכול.
עוזי דיין (הליכוד)
גם אני.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
גם אני בדעה הזאת.
היו"ר איתן גינזבורג
אני בדעה שאם היושב-ראש נמצא בבידוד הוא יכול להסמיך את אחד מחברי הוועדה לנהל את הישיבה. אני הצעתי את זה אבל בסוף זה נתון להחלטת היושב-ראש או לחילופין להחלטת הוועדה.
עוזי דיין (הליכוד)
הוא יכול - - -
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
אנחנו יכולים להכניס להחלטה שיושב-ראש הוועדה לא יכול להיות מרחוק?
היו"ר איתן גינזבורג
לא צריך, זה לא כתוב. אם זה לא כתוב הוא לא יכול.
עוזי דיין (הליכוד)
ארבל, הוא יכול להסמיך?
ארבל אסטרחן
תמיד יושב-ראש ועדה יכול להסמיך אחד מחברי הוועדה לנהל את הישיבה.
היו"ר איתן גינזבורג
זה לא צריך להיות בנוהל, זה קבוע. מה שאישרנו בנוהל - -
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
אחד מחברי הוועדה יכול להיות.
היו"ר איתן גינזבורג
נכון. זה בסדר, הנוהל נותן לזה מענה.





ז. בקשת יושבת ראש ועדת חוקה, חוק ומשפט למיזוג הצעות חוק חובת מכרזים (תיקון מס' 24) וחוק חובת מכרזים (תיקון – העדפת תוצרת הארץ במכרזי מערכת הביטחון ובמשרד לביטחון פנים) של חברי הכנסת: מיקי לוי, ע'דיר כמאל מריח', משה גפנים ויעקב אשר
היו"ר איתן גינזבורג
יש בקשה לתוספת לסדר היום של יושב-ראש ועדת חוקה, חוק ומשפט למיזוג הצעות חוק שהצביעו עליהן אתמול בכנסת: חוק חובת המכרזים – כל הנושא של המתפרות הדרוזיות. הבקשה היא למזג אותן כדי שנוכל להמשיך לדון בהן בוועדה כהצעת חוק אחת. אז אם זה מקובל עליכם נעלה את זה להצעה ולהצבעה.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
כן.
היו"ר איתן גינזבורג
אני אקריא את הבקשה: בקשת יושבת ראש ועדת חוקה, חוק ומשפט למיזוג הצעות חוק חובת מכרזים (תיקון מס' 24) וחוק חובת מכרזים (תיקון – העדפת תוצרת הארץ במכרזי מערכת הביטחון ובמשרד לביטחון פנים) של חברי הכנסת: מיקי לוי, ע'דיר כמאל מריח', משה גפנים ויעקב אשר. מי בעד המיזוג?
הבקשה
בקשת יושב-ראש ועדת חוק, חוקה ומשפט. של חבר הכנסת מיקי לוי.


הצבעה

בעד – רוב
נגד – אין
נמנעים – אין
אושר.
היו"ר איתן גינזבורג
פה-אחד כולם אישרו את המיזוג.

אנחנו נתכנס כאן בעוד חמש דקות להצבעה על הרביזיה. אנחנו יוצאים להפסקה. תודה.


(הישיבה נפסקה בשעה 13:05 ונתחדשה בשעה 13:15)














ח. בקשת חה"כ רפי פרץ להתפלגות מפלגת הבית היהודי מיסודה של המפד"ל מסיעת ימינה, בהתאם
לסעיף 59(2 )לתקנון הכנסת – רביזיה
היו"ר איתן גינזבורג
חברי הכנסת, אני מתנצל על העיכוב. אני מבקש לפתוח את המשך ישיבת הוועדה כדי שנוכל לדון ברביזיה שהוגשה. הגישו את הרביזיה: חברי הכנסת מתן כהנא ואלעזר שטרן. מי רוצה לנמק?
מתן כהנא (ימינה)
אני.
היו"ר איתן גינזבורג
בבקשה, חבר הכנסת כהנא.
מתן כהנא (ימינה)
אדוני היושב-ראש, אני קיבלתי ייעוץ משפטי לקראת הוועדה הזאת, ולפי כל חוות הדעת שקיבלתי ברגע שנאמרה המילה "פורש" הסטטוס המשפטי של הדיון הזה השתנה וצריך להפוך לדיון מעין שיפוטי על כל המשתמע מכך. ברמה האישית יש בי אהבה גדולה לרב רפי פרץ - -
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
רואים. היא נשפכת ממך, מתן.
מתן כהנא (ימינה)
- - אבל הוא פרש ממפלגת ימינה בניגוד לרצוננו, לא על דעתנו - -
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אתם פרשתם מהציבור שלכם.
מתן כהנא (ימינה)
מיקי, זאת פשוט בדיחה מה שאתה עושה. הרי הקמתם ממשלת שמאל, נכנעתם לניסנקורן בכל דבר. אתם לא מצביעים בעד ריסון מערכת המשפט, אתם לא מצביעים בעד - - - ליברלית. איזו מין ממשלה אתם?
היו"ר איתן גינזבורג
חבר הכנסת כהנא, זה חלק מהרביזיה?
מתן כהנא (ימינה)
אתם גם לא תטפלו בקורונה - - -
קריאות
- - -
מתן כהנא (ימינה)
לכן המינימום האולימפי זה רגע לבדוק עם הייעוץ המשפטי של הכנסת את הסטטוס החדש של האירוע הזה. יש פה אירוע חדש. אתה לא משפטן או, לפחות, לא מועסק פה כמשפטן - -
טלי פלוסקוב (הליכוד)
מה אתה מדבר, הדברים בדיעבד לא עובדים.
היו"ר איתן גינזבורג
לא רק משפטן, עורך דין, לא פעיל. משלם כל שנה דמי חברות.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אנחנו השתכנענו - - - שאסור ללכת לוועדה שיפוטית כי יש שם יותר מדי ניגוד עניינים. לכן נשאיר את הדיון פה.
מתן כהנא (ימינה)
אנחנו חושבים שהכנסת, כבודה במקומה, וצריכים לתת את הכוח לוועדות הכנסת.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
סמוטריץ' שכנע אותנו לא ללכת לוועדה שיפוטית.
מתן כהנא (ימינה)
אני פונה אל יושב-ראש הוועדה ואומר שיש פה מצב משפטי חדש שצריך לדון בו בכובד ראש.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אתה לא בעמדה של סמוטריץ'.
היו"ר איתן גינזבורג
אין דיון על הרביזיה אז אני רק אשיב שכפי שאמרתי קודם, בסדר היום שהופץ בשבוע שעבר הייתה בקשה להתפלגות.
מתן כהנא (ימינה)
אתה לא רוצה לחזור על מה שאמרת קודם.
היו"ר איתן גינזבורג
אני אחזור על זה כי זה חשוב.
אופיר כץ (הליכוד)
הוא עונה לטענה שלך.
מתן כהנא (ימינה)
זה לא עונה לטענה. תקבל ייעוץ משפטי.
היו"ר איתן גינזבורג
בשום שלב סיעת ימינה לא העבירה בקשה להכריז על הרב פרץ כפורש. עד סוף הדיון גם לא הייתה בקשה כזאת. רגע לפני ההצבעה ביקשת לומר דבר חשוב. אמרת לי חמש מילים ואז אמרת: רגע, שיהיה ברור, אני רוצה להגיד שהוא פורש.
מתן כהנא (ימינה)
הדיון נגמר - - -
היו"ר איתן גינזבורג
כך לא מבקשים דיון פרישה. אני, כמובן, לא עושה שום דבר לא חוקי, ולכן אני אעלה את הרביזיה להצבעה. מי בעד הרביזיה?
מתן כהנא (ימינה)
יש עוד מנמק.
היו"ר איתן גינזבורג
יש תמיד מנמק אחד ברביזיה.
אלעזר שטרן (יש עתיד-תל"ם)
אפשר רגע לשמוע את הייעוץ המשפטי או לא?
היו"ר איתן גינזבורג
אנחנו באמצע הצבעה.


הצבעה

בעד – רוב
נגד – מיעוט
נמנעים – אין
לא אושר.
היו"ר איתן גינזבורג
הרביזיה נדחתה. תודה רבה, הישיבה נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 13:20.

קוד המקור של הנתונים