ישיבת ועדה של הכנסת ה-23 מתאריך 09/07/2020

הנגשת המידע לציבור וטיוב המענה שאמור להינתן לחבי בידוד וחולים מאומתים: שרשרת הפעולות, עבודת המוקדים, מענה לחיילים, התראות שווא באיכון שב"כ, תכנית לתגבור המערך לנוכח העליה במספר החולים.

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-ושלוש

הכנסת



43
הוועדה המיוחדת לעניין נגיף הקורונה החדש
ולבחינת היערכות המדינה למגפות ולרעידות אדמה
09/07/2020


מושב ראשון

פרוטוקול מס' 26
מישיבת הוועדה המיוחדת לעניין נגיף הקורונה החדש ולבחינת
היערכות המדינה למגפות ולרעידות אדמה
יום חמישי, י"ז בתמוז התש"ף (09 ביולי 2020), שעה 11:25
סדר היום
הנגשת המידע לציבור וטיוב המענה שאמור להינתן לגבי בידוד וחולים מאומתים: שרשרת הפעולות, עבודת המוקדים, מענה לחיילים, התראות שווא באיכון שב"כ, תכנית לתגבור המערך לנוכח העליה במספר החולים.
נכחו
חברי הוועדה: יפעת שאשא ביטון – היו"ר
מיקי לוי
חברי הכנסת
אחמד טיבי
יצחק פינדרוס
מוזמנים
איילת גרינבאום - מנהלת אגף איכות השירות, משרד הבריאות

טליה אגמון - עו"ד, משנה ליועמ"ש, משרד הבריאות

פרופ' חגי לוין - יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור

שרי שגב - מנהלת מערך חקירות, משרד הבריאות

ד"ר אמיליה אניס - מנהלת האגף לאפידמיולוגיה, שירותי בריאות הציבור, משרד הבריאות

אלה טרנובסקי - מחשוב, משרד הבריאות

יאיר פינטו - קמב"צ פקע"ר, משרד הביטחון

עידו אורלב - סא"ל, אגף מבצעים, צה"ל, משרד הביטחון

אביטל גולדשמידט - שירות בתי הסוהר, המשרד לבטחון פנים

ניסים אלון - מנכ"ל קופת חולים לאומית

כלנית קיי - ראש אגף הסיעוד בקהילה, שירותי בריאות כללית

ד"ר אנג'לה עירוני - ראש אגף הסיעוד והמוקדים הרפואיים, קופ"ח מכבי

ד"ר דוד דביר - ראש אגף רפואה ראשונית, קופת חולים מאוחדת

אירית גל - ע. מנכ"ל, חב' זוגלובק, התאחדות התעשיינים

מיטל פרי - עו"ד, מנהלת קשרי ממשל, התאחדות התעשיינים

ד"ר זאב פלדמן - מוזמן

אביגדור חביב - מוזמן
ייעוץ משפטי
נירה לאמעי רכלבסקי
מנהלת הוועדה
לאה גופר
רישום פרלמנטרי
עופרה ארגס - חבר תרגומים

הנגשת המידע לציבור וטיוב המענה שאמור להינתן לגבי בידוד וחולים מאומתים: שרשרת הפעולות, עבודת המוקדים, מענה לחיילים, התראות שווא באיכון שב"כ, תכנית לתגבור המערך לנוכח העליה במספר החולים
היו"ר יפעת שאשא ביטון
ברשותכם אני פותחת את דיון הוועדה בנושא הנגשת המידע לציבור וטיוב המענה שאמור להינתן לגבי בידוד וחולים מאומתים. אנחנו נעסוק בשרשרת הפעולות שנדרשים להם בין אם זה אנשים שמצאו את עצמם ככאלה שהם בהתאמה למסלול הדבקה של חולה מאומת, כאלה שיודעים שהם היו ליד חולה מאומת, אנשים שקיבלו תשובה חיובית לקורונה, כאלה שקיבלו הודעות שהם צריכים להכנס לבידוד, אנחנו ננסה לעשות סדר בכל אי הוודאות שקיימת בציבור ואני אומרת את הדבר הזה באחריות מלאה מתוך הפניות הרבות שמגיעות גם אלי וגם לחבריי ללשכות עם שאלות, באמת, מאוד מאוד פשוטות שהתשובות להן צריכות להיות ברורות ואני בטוחה שבהסברה נכונה ובהנגשה של המידע הזה לציבור אנחנו נחסוך הרבה מאוד מהן ואנחנו נאפשר לציבור לחיות בקצת יותר בהירות.

אנחנו נדבר על המוקדם שצריכים לתת מענה עד כמה באמת הם מאוישים או מתוגברים בכוח אדם, מה מידת הזמינות שלהם, באיזה שעות הם עובדים כשאני כבר מראש אומרת שלדעתי במציאות שאנחנו נמצאים בה זה לא יהיה מוגזם לומר שאנחנו צריכים לשאוף לעבודה של 24/7. אנחנו נדבר על החיילים ששהו בקרבת חולה מאומת, מי מטפל בהם. הם פונים למד"א, אומרים להם זה משרד הבריאות, הם פונים למשרד הבריאות, אומרים להם 'זה הצבא', הם מנסים למצוא את הכתובת בצבא, כל אחד מהמקום שבו הוא מגיע, הם נדרשים לעשות בדיקות, הם לא יודעים איפה הם יכולים להבדק כי קופות החולים לא מקבלות אותם, הרבה מאוד חיילים נשלחים מאזור אחד לאזור מרוחק, חיילים שגרים בקרית שמונה, בבית הלל, קיבלתי מספר פניות כאלה, שנדרשו לנסוע לבדיקה בחיפה, מי לוקח אותם לבדיקה, הרי הם אמורים להיות מבודדים. הרבה מאוד שאלות, הרבה מאוד בלבול בקרב הציבור ואני רוצה שבדיון הזה אנחנו נעשה קצת סדר גם בדברים הללו.

הנושא של התראות שווא באיכון השב"כ, מה קורה עם מי שמקבלים הוראה או הודעה שהם היו בקרבת חולה מאומת והם צריכים להכנס לבידוד אבל הם בכלל לא היו באותו מקום ובאותה שעה ואנחנו רוצים לחסוך מהם את אבדן ימי העבודה, למי הם פונים, אנחנו יודעים שהמענה מאוד מאוד לוקה בחסר, בלשון עדינה אני אומרת את זה. צריך לראות איך אנחנו נותנים מענה גם לכך.

אנחנו נדבר על הפינוי של מבודדים למלונות, אנחנו מדברים על שלושה סוגי מבודדים ומפונים בהקשר הזה. גם אלה שהם בעצם חייבי בידוד, גם כאלה שהם חולים מאומתים ויש לנו גם את הסוגיה של בידוד בקהילה, מי לוקח עליה אחריות ואיך בעצם משנעים או מייעדים את אותם אנשים שיכולים להיות בבידוד בקהילה ומעבירים להם את המידע הזה.

אני יכולה לומר לכם שיש לי פה עוד אין-סוף שאלות, את הכל לקחתי בצורה אותנטית משאלות שהגיעו אלי מהציבור בימים האחרונים וגם ביממה האחרונה, כיוון שאנחנו קראנו לציבור להציף נושאים נוספים כדי שנוכל לתת להם כאן מענה. אני אשמח להתחיל עם מערך ההסברה של משרד הבריאות. ממשרד הבריאות יש לנו פה את עו"ד טליה אגמון שהיא משנה ליועמ"ש. אבל אני רוצה מעבר להיבט המשפטי, אני רוצה לדעת מי ממשרד הבריאות יכול לתת לנו כאן עכשיו את כל שרשרת הפעולות בכל אחד מהמקרים שנתתי, ויכול להיות שיש מקרים נוספים שאנחנו נשמח לשמוע גם לגביהם. יש את קובי, אלה וד"ר אמיליה אניס, אבל ד"ר אמיליה אניס היא יותר בהיבט הרפואי, אנחנו נשאל אותה אחר כך לגבי הבדיקות עצמן, מתי צריך לעשות בדיקות ואיך הציבור יודע אם הוא חייב בבדיקה או לא חייב בבדיקה. קדימה משרד הבריאות, מי מציג לנו את שרשרת הפעולות עבור האנשים השונים? קובי ואלה נמצאים איתנו?
טליה אגמון
קובי ואלה הם מהמחשוב. אני חושבת שדווקא האדם המתאים לתאר את כל השרשרת של הטיפול, אם הבנו נכון את השאלה, היא כן ד"ר אמיליה אניס ראש האגף לאפידמיולוגיה. אם צריך עוד, נסייע, ויש לנו גם נציגויות שמטפלות בשירות בנושא האיכונים באופן ספציפי שזה מה שחשבנו שהוא יותר בפוקוס של הדיון.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
קודם כל שתעלה ונשמח, ואני רק מוכרחה הערה גם לפרוטוקול, אנחנו הוצאנו זימון מאוד מאוד מפורט. כתוב כאן הכל גם לגבי שרשרת הפעולות, גם עבודת המוקדים, גם המענה לחיילים, גם התראות השווא, גם הנושא של תיגבור המערך לנוכח העליה במספר החולים. אנחנו ממש פירטנו פה את הכל, אין שום סיבה שמשרד הבריאות לא ידע עכשיו לעלות ולתת לנו ממש תרשים זרימה של מה קורה בכל אחד מהמקרים האלה. אז בבקשה. ד"ר אמיליה אניס.
ד"ר אמיליה אניס
בוקר טוב לכולם. אתם רוצים לשמוע אולי עדכון על מספר החולים לפני שאתחיל להשיב על השאלות, על המצב נכון לעכשיו?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
נשמח.
ד"ר אמיליה אניס
כמה חולים, כמה חולים קשים, הפיזור הגיאוגרפי, סקירה קצרה?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כן בבקשה. בקצרה אבל כמו שאמרת. כדי שנתרשם מהמספרים ונבין עד כמה אנחנו צריכים להיערך נכון גם בהסברה.
ד"ר אמיליה אניס
אוקיי. אז מגמת העליה המשמעותית במספר המקרים החדשים נמשכת, אם בסוף יוני אנחנו עמדנו על כ-750 מקרים בממוצע ביום אז בימים האחרונים זה כ-1,300. מספר החולים הפעילים הינו כ-15,000 וגם המספר הזה עולה משמעותית מדי יום. מבחינת הבדיקות אנחנו מתקרבים ליעד של כ-30,000 בדיקות ביום. ביומיים האחרונים בוצעו כ-28,000 בדיקות מדי יום, מתוך הבדיקות האלה כ-5% מהנבדקים יצאו חיוביים בבדיקה והם חולים מאומתים.

הפיזור הגיאוגרפי הוא ארצי, אובחנו חולים ב-166 ישובים, ויש גם עליה חדה במספר החולים הקשים. אתמול התווספו לנו 24 חולים קשים שזה כמעט שיא מתחילת ההתפרצות, המספר הכי גבוה מתחילת ההתפרצות היה 29 חולים חדשים שמתווספים ביום, אז אתמול התווספו לנו 24. זה בקיצור נמרץ.

אני אתחיל קודם כל מהחיילים והאזרחים. החיילים מטופלים על ידי הצבא, הכל הכל, כל הטיפול לגביהם הוא במסגרת הצבא, לא במסגרת האזרחית.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקיי. זו אמירה מאוד מאוד כללית, אנחנו נבקש אחר כך מנציגים של משרד הביטחון להסביר לי בדיוק מה קורה עם חייל בכל אחת מקצוות הארץ וגם מהמרכז כשהוא מקבל הודעה שהוא צרך להכנס לבידוד, עם מי הוא מתקדם בנושא הזה. אז אני מבינה שלך אין תשובות, זה משרד הביטחון.
ד"ר אמיליה אניס
אמת, ואני רואה על הצג שיש פה נציג שלהם אז אני בטוחה שהוא יוכל להשיב יותר בהרחבה ממני.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקיי. מה קורה בהיבט האזרחי?
ד"ר אמיליה אניס
בהיבט האזרחי יש לנו התוויות מאוד ברורות מתי אדם צריך להיבדק לקורונה, קודם כל הוא פונה לרופא המטפל - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא, בואי נתחיל לפני כן ברשותך ד"ר אמיליה אניס.
ד"ר אמיליה אניס
יש לנו הנחיות לרופאים המטפלים - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא, ד"ר אניס, תראי, יש ציבור שמסתכל עלינו ואנחנו גם רוצים אחר כך לתווך לו את המידע. הדיון הזה הוא אפילו לא דיון ביקורת. הוא דיון הסברה. ואני רוצה עכשיו שמי שעד היום לא ידע איך הוא מתנהל בתוך כל הדבר הזה, כשהוא ישמע אותנו הוא יבין מה עליו לעשות. בואי נתחיל מהתחלה. בואי ניקח תרחיש שבו אנשים מקבלים הודעה שהם היו בקרבת חולה מאומת. מה קורה מכאן?
ד"ר אמיליה אניס
אדם כזה צריך להכנס לבידוד ומתבצעת חקירה אפידמיולוגית על ידי צוות לשכת הבריאות, נכון להיום יש לנו כ-300 אחיות ו-150 סטודנטים לרפואה ולסיעוד שמבצעים את החקירות האפידמיולוגיות. אם האדם הזה טוען שהוא לא היה במקום הזה, אז כמובן יש לו אפשרות לערער.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
עוד לפני כן. את חייבת להיות איתי, אמיליה. הבנאדם צריך להכנס לבידוד, קיבל הודעה. הוא נכנס לבידוד. איפה הוא נכנס? הוא נכנס בבית. נכון? ואם אין לו אפשרות להיות בבידוד ביתי הוא אמור לפנות לאחד המוקדים. אמת?
ד"ר אמיליה אניס
כן. או שהוא אומר - - - הוא יכול להגיד שזה טעות ואז יטפלו גם בפניה שלו שזה טעות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
רגע, זה נשמע מאוד פשוט כשאת אומרת את זה, אני אומרת לך שזה מאוד מאוד קשה. מאוד קשה בחוץ אבל בואי רגע נעשה את זה לאט לאט.
ד"ר אמיליה אניס
אולי עמיתיי ישיבו לך לגבי הקושי כי יש פה את עמיתיי שיכולים להתייחס לקושי של המוקד וחבל שלא תקבלו את כל התשובות. המוקד - - - תשמעו את כל ההיבטים של המוקד.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני ביקשתי שיכינו לי תרשים זרימה. אני רוצה שהציבור יראה מול העין בתרשים זרימה מה הוא עושה. אז בואי, לא הכנתם לנו תרשים זרימה אני רואה, אני מוכנה לבנות אותו יחד איתך. בואי נעשה את זה שלב-שלב. יש לנו הודעה שהוא היה בקרבת חולה מאומת. הוא נכנס לבידוד. או בידוד בית או שהוא רוצה לפנות לבידוד חיצוני באחת המלוניות, למי הוא פונה? מצידי אתם יכולים לענות ביחד. לי זה לא משנה מי עונה.
טליה אגמון
אם אפשר לסייע, תרשים הזרימה שמבוקש פה הוא באמת מורכב כי יש הרבה הסתעפויות של אפשרויות שונות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אין בעיה.
טליה אגמון
אנחנו מדברים על מישהו שקיבל עכשיו הודעה שעליו להכנס לבידוד, זה יכול להיות או שהוא קיבל הודעה מאחות אפידמיולוגית שדיברה איתו אחרי שהיא ראיינה את החולה והבינה את מי הוא פגש - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בהרבה מאוד מהמקרים הם לא הספיקו לדבר איתם
טליה אגמון
או שהוא קיבל סמס. לא כל מי שנחשף לחולה בהכרח יקבל סמס ממשרד הבריאות, לפעמים רק תגיע אליו אחות, לפעמים גם זה לא, לפעמים הוא יקרא באינטרנט שהיה חולה באיזו שהיא חנות שהוא היה בה והוא יחליט לבד שהוא צריך להכנס לבידוד. אז יש לנו את השלב של עצם הידיעה של אדם שעליו להכנס לבידוד. ועכשיו זה מתפצל לשתיים או שלוש אפשרויות - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
רגע אבל עו"ד טליה, אני חייבת לומר לך משהו. לא תמיד הוא יודע שהוא צריך להכנס לבידוד. בגלל זה אני רוצה, אני כן רוצה לדבר על המורכבות כי תראי כמה מורכב לנו פה לדבר על זה, תחשבי על אותם אזרחים שנמצאים בקצה ואין להם מושג בכלל מה קורה ומה עליהם לעשות. אז בואו תלכו איתי שלב-שלב.
טליה אגמון
מי שלא יודע שהוא נחשף לחולה גם אנחנו לא יודעים עליו. אין מה לעשות. כרגע אין לזה פתרון חד משמעי, יש פתרונות בצנרת שעובדים עליהם. אבל נניח שעכשיו הוא יודע, ולא חשוב מאיפה נודע לו, שעליו להכנס לבידוד. הקושי המרכזי נולד בקבלת ה-סמס, כי ה-סמס זה משהו שמגיע אליך ואתה לא באמת יודע אם זה נכון או לא נכון, אתה חושב אולי שהשעה הזאת שכתובה ב-סמס, באותה שעה היית בבית לבד ולכן אתה חושב שאתה לא צריך להיות בבידוד, ואז אתה יכול לפנות למוקד של משרד הבריאות, ותיכף נדבר על מה עשינו כדי לשפר מאוד מאוד את השירות של המוקד.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
סליחה שאני עוצרת אותך. ככה אנחנו לא נבהיר את זה. תאמיני לי, אני אחזור להיות מורה לרגע. בסדר? תני לי לפשט לך את התהליכים, תאמיני לי אם תלכי איתי צעד-צעד אני עושה לך אפילו חיים קלים. אוקיי? התחלנו עם אדם שמקבל הודעה שהוא צריך להכנס לבידוד. אנחנו עוד לא במקום של אם ההודעה היא נכונה או לא נכונה. בסדר? הוא קיבל הודעה, הוא צריך להכנס לבידוד. יש לו אפשרות לבידוד בית ויש לו אפשרות לבידוד במלונית, במקרה שאין לו אפשרות לקיים את הבידוד הביתי בצורה ראויה. אם הוא צריך לפנות למלונית, לאן הוא פונה? ממי הוא מבקש את זה? את מי הוא מיידע?
טליה אגמון
לגבי אנשים שצריכים להיות בבידוד ואין להם איפה להיות והם חושבים שהם צריכים להיות בפינוי למלונית, הם יכולים גם לפנות דרך קופת החולים או דרך המוקד של משרד הבריאות ולהתריע על הצורך הזה. גם הרשויות המקומיות –זה חלק מהאחריות שלהן – הן מסייעות בנושא הזה למי שאין לו איפה להיות בבידוד.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
רגע. לקופת חולים או למשרד הבריאות או לרשות המקומית. אוקיי. למי הם פונים במשרד הבריאות?
טליה אגמון
למשרד הבריאות יש שער כניסה אחד וזה מוקד קול הבריאות, טלפון 5400* והוא אמור לתת את כל המידע שצריך וכל הפתרונות לכל מיני סוגים של מצבים. נמצאת איתנו על הקו גם מנהלת אגף שירות בזום והיא תוכל להרחיב על הפעילות של המוקד.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקיי. אז יש לנו או בידוד בית, או קופת חולים, הבנאדם נכנס לבידוד, מה הוא עושה? נניח שהוא עכשיו בבית שלו, מה קורה מאותו רגע?
טליה אגמון
בבית הוא צריך להיות באמת מבודד, לא להסתובב בבית אם יש עוד אנשים שחיים בבית, כמובן, אם הוא גר לבד, הוא יכול להשאר בגבולות ביתו, אין בעיה. יש הנחיות מפורטות באתר של משרד הבריאות איך שומרים על הבידוד בבית שיש בו עוד אנשים מבחינת ניקיון, מבחינת כביסה, מבחינת אוכל, החדר בבית צריך להיות כזה שיש בו שירותים נפרדים ומקלחת, או איזה שהוא סידור מתאים שהוא יוכל להיות בו - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מה שאנחנו יודעים שבהרבה מאוד מהבתים אין את זה, במיוחד במוקדים שאנחנו מכירים עליהם כמו האוכלוסייה החרדית שנמצאים הרבה מאוד נפשות באותו בית, באוכלוסייה הערבית.
טליה אגמון
אז במצבים שבהם באמת אין אפשרות לקיים את הבידוד בבית הפתרון של המלוניות הוא פתרון שצריך להשתמש בו. יש אנשים שמאוד קשה להם לצאת מהבית למלונית, מעדיפים בבית לעשות כל מיני סידורים. שמענו על מקרים שבהם אנשים שוכרים חדר במקום אחר או המשפחה עוברת למשפחה אחרת כדי שהם יוכלו להיות לבד בבית, יש לזה באמת הרבה פתרונות שונים ומגוונים אבל הכוונה היא שמי שנמצא בבידוד באמת לא יבוא במגע עם אנשים אחרים בתקופה שהוא נמצא בבידוד.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מה קורה עם בני הבית?
טליה אגמון
בני הבית יכולים להיות איתו בנפרד, אם יש את האפשרות הזאת בבית, או יכולים לפעמים לעבור לחברים, לשכנים, למשפחה אחרת כדי להשאיר לו את הבית לבד. הם לא אמורים להכנס לבידוד גם כן, אלא אם כן חלילה הוא יחלה. אם הוא מפתח סימפטומים, נבדק וחולה, אז גם בני הבית שהיו איתו במגע יצטרכו להכנס לבידוד והוא כבר יטופל - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקיי. זאת אומרת כל עוד שהוא מבודד רק מתוקף זה שהוא היה בקרבת חולה מאומת, בני הבית יכולים להמשיך לנהל שגרה רגילה ובלבד שהם לא נמצאים אתו במגע. נכון? שהוא באמת מבודד. מה קורה אם מדובר בהורה לילדים?
טליה אגמון
יש פתרונות גם לנושא הזה, אני חושבת שפה אני פחות בקיאה בפרטים. יש פתרונות שנמצאים גם במצב שיש ילדים, אם ההורים שלהם או הורה אחד נשאר עם ילד שהוא מבודד, תלוי באפשרויות. משתדלים לא להפריד. אם יש ברירה, אבל משתדלים גם להמעיט כמה שאפשר את מספר האנשים הבריאים ושלא נחשפו לאף חולה, שייחשפו לאדם שהוא עכשיו בסכנה להיות חולה. כמה שאפשר להפחית את העניין הזה. יש אולי אנשים נוספים על הזום שיכולים לפרט בנושא הזה יותר ממני.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני רוצה לתת לך רגע מקרה שאם נניח ילד נמצא בבידוד, ההורים הרי מטפלים בו. הם אמורים לטפל בו בלי שיש שום קירבה ביניהם, הילד נמצא בתוך החדר, ההורים נמצאים תמיד בחוץ, מביאים לו את האוכל וכל מה שצריך עד אליו בלי שום אינטראקציה ביניהם, וכל עוד שזה קורה הם יכולים לנהל שגרת עבודה. מה קורה אם הם לא יכולים לקיים את הבידוד הזה? גם ההורה צריך להשאר בבידוד במהלך כל התקופה? אני מדברת מבחינה אפידמיולוגית עכשיו, לא מבחינה הטכנית רק שצריך לסעוד את הילד.
טליה אגמון
אני אומרת, אם אין אפשרות שההורה יטפל בילד בלי "לשבור" את הבידוד, אז בעצם הוא צריך להיות מבודד ביחד איתו, אבל אני מבקשת - - -
ד"ר אמיליה אניס
אני אוסיף, במקרה שמדובר בילד או בחסר ישע שצריך מישהו שיהיה איתו כל הזמן אז גם המטפל וגם האדם שנמצא בבידוד הם נמצאים ביחד בבידוד, כל עוד הוא א-תסמיני ולא נדבק אז הם יסיימו את הבידוד ביחד.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אם ההורה הוא בבידוד אבל תוך כדי הוא סועד את הילדים, כי נניח הורה יחידני, והוא צריך לתת את הסעד לילדים בתוך הבית, זה אומר שהילדים באותו רגע נכנסים יחד איתו לבידוד.
ד"ר אמיליה אניס
אמת. כל הילדים וגם ההורה אם אי אפשר לעשות את הבידוד כפי שאנחנו מנחים, כולם ביחד נמצאים בבידוד.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מה קורה במהלך התקופה הזו מבחינת יצירת קשר עם האנשים האלה? הרבה מאוד מאוד פניות מגיעות אלינו על אנשים שנכנסים לבידוד, וזה בסדר, אני מקבלת גם את האחריות האזרחית הזו של אדם שיודע שהוא צריך להכנס לבידוד ונכנס, מה קורה בתוך התקופה הזו של ה-14 ימים? מישהו אמור ליצור איתם קשר, הם אמורים ליצור קשר? אני יודעת שהם צריכים לדווח על חובת בידוד באתר משרד הבריאות, שזה החלק הקל לצורך העניין. מה קורה בתוך התקופה הזו?
טליה אגמון
יש הנחיות לקופות החולים ליצור קשר עם המבודדים. אנחנו יודעים שככל שמספר המבודדים עולה היכולת של הקופות להגיע לכולם בזמן היא פוחתת - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אם בכלל.
טליה אגמון
ואנחנו מנסים למצוא לזה פתרונות. בנוסף, הרשויות המקומיות שביקשו לסייע בעניין הזה מקבלו את הרשימות של המבודדים וגם מציעות להם סיוע רווחתי, כולל גם בהקשר שדברנו עליו קודם, שאם צריך להוציא מישהו למלונית, אבל גם בלהביא ארוחות, לדאוג שהכל בסדר, לדאוג אם הם צריכים עזרה, זה חלק מהתפקידים של מחלקות הרווחה ברשויות המקומיות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כולל אני מבינה, שינוע של המבודדים למלוניות. נכון? שצריך אגב לחשוב איך לא מפילים את זה על הרשויות המקומיות ואיך נותנים שם מענה, אני שמה את זה במאמר מוסגר, כי לא כל הרשויות יכולות להרשות לעצמן לייצר את מערך ההיסעים הזה, אבל אני שמה את זה בצד. נקודה שכן צריך לטפל בה.

אנחנו נמצאים היום במציאות, ואמרה את זה ד"ר אמיליה אניס, שיש לנו יותר ויותר חולים מאומתים, ומתוקף כך שיש לנו יותר ויותר חולים מאומתים, יש לנו הרבה הרבה יותר אנשים שצריכים להכנס לבידוד, כי אנחנו יודעים שכל חולה מאומת יוצר הרבה מאוד אדוות מסביבו. מה שאומר שקופות החולים לא בהכרח יוכלו להגיע לכל אחד מהמבודדים בשביל לנהל איתו את השיח, ואני אומרת את זה מידיעה. כי בעובדה זה לא קורה. הרבה מאוד אנשים נמצאים גם ביום ה-10 וה-11 בלי שהם קיבלו טלפון ממישהו ובלי שהם הצליחו להשיג את המוקד או מישהו שיגיד להם מה עושים מכאן. אתם נערכים לתגבור אדם בהיבט הזה?
טליה אגמון
ודאי. קודם כל אמרתי קודם שיש פעולות שנועדו לעזור גם לקופות החולים להגיע יותר מהר לאנשים וגם, אני אשמח אם אפשר לפתוח את הסאונד של משתתפים נוספים ממשרד הבריאות בזום.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מבחינתי הסאונד של כולם יכול להיות פתוח וכל מי שיכול לתת לנו מענה לשאלות השונות, אנחנו נמצאים בדיון פתוח, אנחנו נשמח שהוא ישיב.
טליה אגמון
אני אציין בינתיים שאתמול בערב התחיל לפעול מוקד של פיקוד העורף שמסייע לנו כמוקד שירות נוסף עבור משרד הבריאות בפיקוח שלנו, כדי להתמודד עם הפניות בנושא האיכונים של השב"כ, זה מפנה חלק גדול מפעילות מוקד "קול הבריאות" השגרתי, 5400* שעוסקים בכל יתר הפניות ובכל הסוגיות האלה כדי שהעומס שנוצר נקודתית בסוף השבוע האחרון מטופל, ואני מקווה שאנחנו כבר מהיום נראה שיפור משמעותי.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
דווקא זה טוב שהשיפור המשמעותי מהדהד כי זה מה שאנחנו רוצים.
טליה אגמון
ההד הוא באשמתי כי אני גם בזום וגם פה. אז אני מקווה שכבר מהיום אנחנו נראה באמת שיפור דרמטי ומשמעותי במענים במוקד בכל הנושאים, גם בנושא של ה-סמס-ים וגם בנושאים האחרים שקצת נפגעו מהמסה הגדולה של סוף השבוע האחרון.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקיי. מה קורה בתום ה-14 ימים? שאני מבינה שיכול להיות שיצמצמו את זה לתקופה קצרה יותר.
טליה אגמון
לא. כרגע אין מחשבה על צמצום תקופת הבידוד. כן יש מחשבה, והיא צריכה להיבדק אפידמיולוגית או קצת יותר לעומק של כמה אחורה בודקים את החשיפות של אנשים לחולה. זאת אומרת האם אדם שאובחן היום הולכים 14 יום אחורה כמו עכשיו או נלך רק 10 ימים אחורה או שבעה ימים אחורה כדי למצוא את המגעים שלו. זה דיון אפידמיולוגי לפני הכל, ואחרי שתהיה החלטה בעניין הזה, אם יוחלט לקצר, זה מן הסתם יפחית את מספר האנשים שמוכנסים לבידוד עקב חשיפה, אבל אין עדיין החלטה כזאת.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אז אני רוצה לשאול כאן בהקשר הזה, זה נתון מצויין מה שאת אומרת, גם שאלה שהגיעה אלינו, אם הם מקבלים בעצם הודעה על חשיפה לאדם לפני שמונה ימים, זה אומר שהם נכנסים ל-14 יום מאותו רגע של ההודעה או שהם סופרים את אותם שמונה ימים שעברו כבר?
ד"ר אמיליה אניס
זה 14 יום ממועד המגע האחרון עם החולה. ממועד החשיפה האחרון לחולה.
טליה אגמון
ה-סמסים שנשלחים לאנשים בעקבות האיכונים של השב"כ נוקבים בתאריך תום הבידוד. אדם לא צריך לעשות חשבון, אלא אומרים לו 'נחשפת בתאריך כך וכך, עליך להיות בבידוד עד תאריך כך וכך' ואחרי התאריך הזה הוא יכול לצאת מהבידוד ואין שום בעיה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
התאריך שהם מקבלים זה 14 יום מיום החשיפה?
טליה אגמון
נכון.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקיי. עכשיו אני רוצה לשאול, שזה די דומה אבל פחות רשמי, על אנשים שרואים מסלול הדבקה, הרבה פעמים אנחנו גם רואים שמסלולי ההדבקה מפורסמים ומונגשים אם זה דרך וואטסאפ, אתר משרד הבריאות וכולי, אדם רואה שהוא היה במסלול ההדבקה, מתאים ליום מסוים, אבל הוא לא קיבל שום הודעה מאף אחד. מה הוא צריך לעשות? נכנס לבידוד? לא נכנס לבידוד? צריך לדווח על זה? אני שואלת את השאלות האלה כי זה לא רק ההיבט הטכני של אם אני צריכה להכנס לבידוד. יש פה השלכות כלכליות במובן הזה שבנאדם צריך להודיע במקום העבודה שהוא נכנס לבידוד. מקום העבודה מקבל את זה? לא מקבל את זה? אין לו שום אסמכתא ממשרד הבריאות או מגורם רשמי אחר שהוא צריך להכנס לבידוד. איך הוא מתנהג במצב כזה?
טליה אגמון
אדם שיודע או חושב שהוא נחשף לחולה, אני חושבת שגם ברמת האחריות האישית, - - - לרגע בצד את החובה המשפטית, גם ברמת האחריות האישית הוא עלול להדבק, אני מניחה שהוא לא רוצה להדביק את הסובבים אותו, הקרובים לו, ולכן הדבר הנכון לעשות הוא להכנס לבידוד דבר ראשון - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
על פי אותו נוהל שדיברנו קודם.
טליה אגמון
לדווח באתר של משרד הבריאות שהוא נכנס לבידוד, ואז הוא יכול לנסות לפנות דרך המוקד שלנו שיעשה בירור יותר עמוק ולראות האמנם הוא חייב להיות בבידוד או לא. זה תהליך שלוקח קצת יותר זמן - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
למה הוא לוקח יותר זמן? בגלל שלוקח כמה ימים לענות במוקד? סליחה על הציניות, אבל זאת המציאות?
טליה אגמון
לא. החקירה האפידמיולוגית היותר מעמיקה היא לוקחת זמן. אין מה לעשות. למשל, אני אתן דוגמה מהחיים ממש מפה מהכנסת, עובד של הכנסת שחלה ואנשים שהיו בדיון שבו הוא השתתף, היה צריך לדבר איתם ולהבין איפה הם ישבו ביחס אליו, האם הם הסתובבו בחדר או לא, האם הם לבשו מסכות או לא, ולפי זה נקבע מי מהם צריך להכנס לבידוד ומי לא. באתר האינטרנט של משרד הבריאות יופיע שהיה חולה בכנסת. זה נכון שלא כל מי שהיה בכנסת צריך להכנס לבידוד אבל כדי למקד את זה צריכה להיות שיחה עם מישהו שמכיר את המקום, שיודע להגיד איפה זה האולם הזה, כמה הוא גדול, כמה אנשים היו בו, יכול לצפות בסרטון הווידאו של הועדות שהן כולן משודרות, ואז להגיד ל - - -
אביגדור חביב
לצערי זה לא נכון וזה לא מה שקורה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
רק לדעת מי התפרץ?
אביגדור חביב
שמי אביגדור ואני התפרצתי ואני הגשתי ערעור על עובדת שלי שה- - מקום העבודה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אביגדור, רק רציתי לדעת מי התפרץ. אנחנו ניתן לך את אפשרות הדיבור בצורה מסודרת, אני רושמת לפניי ואתה תוכל להתייחס לדברים שעולים כאן. אני רושמת אותך. בבקשה טליה.
טליה אגמון
לגבי כל חולה מאומת, נעשית עדיין גם חקירה אפידמיולוגית אנושית על ידי האחיות האפידמיולוגיות. היא לוקחת יותר זמן כי יש לנו מגבלות של הזכרון האנושי, היכולות האנושיות לעשות את החקירה הזאת, צריך לדבר עם הרבה מאוד אנשים, צריך לתחקר את החולה, הוא לא תמיד זוכר, ולכן לפעמים לא מגיעים לכל האנשים בבדרך הזאת. אבל זו דרך, שאלנו מה אפשר לעשות. אפשר להכנס לבידוד, ואפשר לבקש, וזה ייקח את הזמן שלו, שייעשה בירור יותר עמוק ואז יוחלט אם אתה צריך או לא צריך להיות בבידוד. זה לא יכול להיעשות לכל אחד מ-40,000 או 50,000 האיש שקיבלו מסרונים בשבוע האחרון.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני אפילו עוד לא מדברת על אלה שקיבלו מסרונים, אני מדברת על אלה שרק ראו את ההתאמה למסלול ההדבקה.
טליה אגמון
אלה יכולים להיות עוד הרבה יותר אנשים, ואין שום אפשרות מעשית כנראה להגיע בטווח זמן סביר לכולם.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
זאת אומרת אם אני גוזרת מפה מה הפעולה הנכונה שאנחנו צריכים לעשות כמערכת כדי לטייב את התהליך הזה, בשביל כל אותם אנשים שבעצם רואים את ההתאמה שלהם במסלול ההדבקה, זה שיהיה להם מוקד שיוכל לענות על השאלות ולהסביר להם מה הם צריכים לעשות. או שאת אומרת באופן אוטומטי, אחריות לא משפטית אלא אישית, קחו את עצמכם ותכנסו לבידוד. זה מה שאת אומרת?
טליה אגמון
כן.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
ומה הם עושים מול מקום העבודה? מקום העבודה יכיר להם בזה? מישהו ייקח אחריות? כי בנאדם לא יכול, גם ככה לא נשארו הרבה ימי חופש לכל אלה שהיו בכפיה בבית. טכנית מה קורה עם זה?
טליה אגמון
עדיין מבחינת הוראות החוק בצו בידוד בית והצווים שבעקבותיו, ימי בידוד נחשבים כימי מחלה והנושא הזה אמנם נמצא בדיון משפטי אבל עדיין זה המצב. אלה ימי מחלה והמעסיק לא יכול להגיד למישהו 'אתה לא יכול להיות עכשיו בימי מחלה'. זה לא הפררוגטיבה של המעסיק.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בכל מקרה גם אלה וגם אלה שקיבלו מסרונים, אני אחזור על זה כל הזמן כי זה כנראה נתון לא ברור. חייבים בחובת דיווח כשהם נכנסים לבידוד, נכון?
טליה אגמון
כל מי שנכנס לבידוד חייב לדווח באתר משרד הבריאות על זה שהוא נכנס לבידוד ואיפה הוא מקיים את הבידוד. יש מקום לכתוב כתובת, כי שוב אנחנו יודעים שלא כל האנשים מקיימים את הבידוד בבית שהוא הכתובת הקבועה שלהם או הכתובת שלהם שרשומה במרשם האוכלוסין ולכן חשוב גם להגיד איפה מקיימים אותו.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מי שלא מקיים את זה?
טליה אגמון
הפרה של חובת דיווח על הבידוד היא עבירה ויש לה קנס. אני לא זוכרת כרגע את הסכום.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
3,000 שקל.
טליה אגמון
אז יש עליה קנס, אם הוא נתפס, קנס זה לא נעים, מאוד קל לדווח ואם מישהו צריך עזרה עם הממשק בדיווח אז שוב, מוקד "קול הבריאות" הוא הכתובת.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
רק אומר בהערה, יש לנו את היכולת את הדרך לפחות לגבי אלה שמקבלים מסרונים פעם אחת לדעת אם הם דיווחו או לא דיווחו ולאכוף את זה. אני יודעת מנתונים שיש אצלי שאין אכיפה על הדבר הזה. לכם יש נתונים אחרים? משרד הבריאות? לגבי הדיווח?
טליה אגמון
אנחנו הרי הפסקנו את הפעילות בהקשר הזה של המסרונים בסוף מאי, קצת לפני כן, וחידשנו אותה רק עכשיו מחדש. וחידשנו אותה בסוג של "בום" גדול בכמויות אדירות של אנשים ולכן אנחנו עדיין בשלב הזה נותנים לאנשים את ההזדמנות, במיוחד שהיה קושי להשיג את המוקדים שלנו, נותנים לאנשים עדיין הזדמנות גם להירשם בעצמם, גם להגיש השגות, לקבל תשובה להשגות, אבל בימים הקרובים ממש יתחיל לעבור המידע על מי שלא הגיש השגה וחייב בבידוד, גם לרשימות חייבי הבידוד שעוברות למשטרה בין היתר, ותתחיל פעולת אכיפה גם בעניין הזה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקיי. כדאי לחזור. אנחנו אמורים להיות בכל הכוח בגל הזה, לא בפחות כוח ממה שהיינו בפעם הקודמת, אז אנחנו נבקש לדעת שאתם נערכים לצמצם את הפער בהיבט הזה.
ד"ר אמיליה אניס
אני רוצה להוסיף אם אפשר שיש גם מוקדים טלפונים של לשכות הבריאות ברחבי הארץ וניתן לפנות גם למוקדים האלה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אנחנו יכולים לקבל את המספרים של המוקדים?
ד"ר אמיליה אניס
הם ישנם. אנחנו מפרסמים אותם. אין בעיה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אז קודם כל אנחנו נרצה לקבל את המוקדים השונים כדי שגם אנחנו נוכל לפרסם אותם ורק תאמרי לי איפה אתם מפרסמים אותם כדי שזה יהיה נגיש לציבור?
ד"ר אמיליה אניס
זה באתר האינטרנט של המשרד, אנחנו בחוזרים שלנו מפרסמים אותם, את שעות הפעילות וגם את המספרים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקיי. שאלה שעולה כאן לגבי העניין של ההנגשה. יש הנגשה לאנשים עם צרכים מיוחדים?
טליה אגמון
הנגשה של מה?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
הנגשה של המידע באתר?
טליה אגמון
כן.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מי שרואה- רואה. אבל מה קורה עם אנשים שלא, קשישים שצריכים לקבל את המידע הזה, איך אנחנו מנגישים את המידע הזה לאוכלוסיות השונות?
אלה טרנובסקי
שלום. אני אלה מהמחשוב של משרד הבריאות. האתר שלנו בנוי לפי הגדרות הנגשה, כלומר גם אנשים עם בעיות ראייה או בעיות נגישות, הוא מותאם. יש גם אפשרות לעבור לאתר מותאם, יש כמה סוגי הנגשה לפי המוגבלויות השונות. יש התאמה מלאה לאנשים עם מוגבלויות. גם עם נושא קורונה בפרט ובאתר משרד הבריאות בכלליות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מה קורה עם אנשים שאין להם אתר אינטרנט ואנחנו יודעים שאלה קבוצות מאוד גדולות באוכלוסייה. אנחנו גם רואים ששם יש מוקדי התפרצות, יכול להיות שזה בגלל שאין את הנגישות לכל ההסברה והמידע, וגם קשישים.
טליה אגמון
אז יש את המוקד הטלפוני, שיכול לתת מידע וכמי שגם התנדבה - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אגב, אני רק אומר בגילוי נאות למרות שאני מניחה שעכשיו הם יפנו את הכל ויבואו, אבל מתחילת הדיון אנחנו התקשרנו ל-5400* ואנחנו עוד ממתינים. רק שתדעו.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
גילוי נאות. אני עשיתי את זה השבוע שלוש או ארבע פעמים, הייתי מעל 55 דקות על הקו ובסופו הוא נותק.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
נכון. אחרי 50 וכמה דקות הקו מתנתק, יש לי צילומי מסך של הרבה מאוד אנשים מכל רחבי הארץ - - -
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
לא, אני עשיתי את זה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כן. אבל זה חלק מהפניות שקיבלנו, הוא פשוט מתנתק אחרי 50 וכמה דקות, יש אנשים שהם כל כך לחוצים ואפשר להבין אותם, שמנסים שוב ומחכים את אותם 50 דקות ושוב מתנתקים. אני היום בבוקר דיברתי עם אדם שקיבל הודעה – תיכף נדבר על כך בנפרד – הודעה שלא תואמת את המציאות שבה הוא היה, הוא כבר ארבעה ימים לא יודע אם כן ללכת לעבודה או ללכת לעבודה למרות שהוא לא היה באותו מקום שאמרו לו, ארבעה ימים אין מענה.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
שוטר יראה אותו ברחוב הוא יקבל 5,000 שקל דו"ח.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מה עושים עם זה, חברים?
טליה אגמון
אז קודם כל אמרתי, אנחנו לא מסתירים ולא מכחדים שהייתה לנו בעיה מרגע ההפעלה מחדש, העומסים מאוד גדולים על המוקד ואנחנו עושים באמת מאמצים גדולים כדי לתגבר ולשפר את השירות. אני בודקת עכשיו תוך כדי ואני כבר לא יכולה לעקוב בו זמנית גם אחרי הזום אז אני לא יודעת אם מנהלת אגף שירות איתנו על הזום או לא, היא תוכל להתייחס לזה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אם מנהלת אגף שירות נמצאת על הזום אנחנו נשמח לשמוע אותה.
ד"ר אמיליה אניס
אם יורשה גם לקופות החולים להתייחס אנחנו נשמח.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אנחנו ניתן לקופות החולים גם להתייחס אבל אני מאד מבקשת שמישהי מכם תיצור קשר עם משרד הבריאות שיעלו לי מישהו על הקו שיודע לתת לנו תשובות. אני רוצה שהציבור, או שלפחות אנחנו נוכל לתת את כל המידע הזה לציבור בתום הדיון הזה, כי אחרת לא באמת השגנו משהו. עכשיו תראו, אנחנו נמצאים באמת בעיצומו של הגל השני, אנחנו עוד לא יודעים לאן זה הולך, ואנחנו כבר אחרי גל ראשון. זאת אומרת שהיינו צריכים להיות קצת יותר מתקדמים ממה שהיינו לפני כן.
שרי שגב
אני אשמח להתייחס בקצרה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מי גבירתי?
שרי שגב
קוראים לי שרי ואני מנהלת את המערך של החקירות על ההשגות שמוגשות למשרד הבריאות על הודעות שב"כ.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
את מטעם מי?
שרי שגב
מטעם משרד הבריאות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בבקשה.
שרי שגב
שני דברים קצרים בנוגע למה שנאמר קודם. קודם כל אני חושבת שטליה ענתה לחלק גדול מהדברים מענה. לחדד שאנחנו מודעים לזה שנוצר עומס גדול שלא איפשר מענה הולם של שירות בסוף השבוע האחרון, אבל כמו שטליה אמרה, מאתמול בלילה אנחנו מקבלים סיוע בשירות של חיילים, אנחנו מאוד מקווים שבעצם היום הדבר הזה יקבל יותר את הצורה שאנחנו חושבים שהולמת אותו, זה אומר שהתייחסויות לכמה זמן המתנה היה בסוף השבוע, זה מצער את כולנו, אבל אנחנו מאוד מקווים ש- - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
זה לא רק בסוף השבוע שרי. בואי לא ניקח את זה למשהו נקודתי. יש פה משהו - - -
שרי שגב
אנחנו עושים כל מה שאנחנו יכולים, בהתייחס לעניין של גל שני והיינו אמורים להיות ערוכים, אז רק נאמר שבסוף אף אחד מאתנו לא ידע מתי נהיה בגל שני ולכן לא מצאנו לנכון להחזיק לאורך כל הזמן את כל הכוח אדם שהחזקנו בגל הראשון בתוקף מבלי לדעת מתי נצטרך אותו שוב ואנחנו לאט לאט גדלים בחזרה, בסוף זה הכל כספי ציבור ואנחנו נוהגים בהם בהקפדה הנדרשת.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
שרי יקרה. הכספים האלה של גיוס כח אדם הם נטו לטובת הציבור. אי אפשר עכשיו לדבר על עניין של כספי הציבור ואחריות. בואי, נכון שאנחנו חשבנו, שיערנו לפחות, גם לפי דיווחים מהעולם, שהקורונה תבוא בנובמבר. אבל היא כנראה החליטה לאתגר אותנו מחדש ולבוא בטרם עת, ועדיין זה לא אומר שהיא צריכה לתפוס אותנו פעם אחת לא מוכנים, פעם שניה צריך שיהיה גיוס מיידי.
שרי שגב
זה מה שאני מנסה להגיד. אנחנו מוכנים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אין. אין כח אדם. אין. אף אחד לא עונה.
שרי שגב
חברים, זה בדיוק ה - - - המצב שהיה אתמול הוא מאוד מתסכל, הוא מתסכל אתכם ותאמינו שהוא מתסכל גם אותנו, ואנחנו מאוד מקווים שהיום זה היום שבו אנחנו יכולים להגיד על עצמנו ש אנחנו ערוכים טוב יותר.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אנחנו עוד מחכים שתענו לנו אגב.
שרי שגב
אנחנו צריכים אתכם אל מול הציבור בדבר הזה, אנחנו מאמינים בצעדים שאנחנו עושים, בכולם, אנחנו עושים אותם בהכי הרבה הקפדה שאנחנו יכולים. בסוף יש פה באמת נגיף שהמצוקה האמיתית מולו זה שאנחנו לא יודעים מה הוא מביא וההיערכות אליו היא מן הסתם כאל כזה, זה דורש מאתנו את מה שאנחנו משתדלים לעשות הכי טוב, וזה דורש מהציבור את ההקפדה, את ההחלטה לעצמו כמו שנאמר, להכניס את עצמו לבידוד, לעשות את הדברים הנדרשים, גם אם הדברים לא ברורים לו עד הסוף. אנחנו - - -רק ביחד.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
שרי, הדברים האלה ידועים. קודם כל חשוב לי לומר שאנחנו עושים את כל הדיון הזה בשביל לעזור לכם מול הציבור. למרות שאני חושבת שבמערך הסברה נכון, במקום כל הזמן להתעסק עם ה-, אני רואה את כל הפרסומים שיש בטלוויזיה שהם חשובים, כן? אבל אני חושבת שאת השלב הזה שצריך מסכות לפחות אנחנו כבר די התקדמנו בו, במקום לקחת ולהשקיע את כל המשאבים בלהנגיש את מספרי המוקדים, את שרשרת הפעולות שהאזרח צריך לעשות במקרה כזה ובמקרה כזה כדי שהדברים יהיו ברורים, שם צריך להיות כל הכוח. נכון, אנחנו נמצאים עם נגיף שאנחנו לומדים את ההתמודדות איתו תוך כדי תנועה, אבל אנחנו יכולים לנצח אותו לפחות בהיבט של ההסברה ובהיבט של הבהירות שלנו מול הציבור ואני חושבת שפה אלה עניינים שהם לכאורה טכניים שאנחנו כן יכולים להתמודד איתם. זה חשוב להבהיר, ואנחנו כולנו - - -
שרי שגב
אנחנו נעביר את המסר למי שצריך ונעשה את הכי טוב שלנו.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
רגע שרי, אנחנו כולנו עזבנו היום לו"ז, אנחנו קיימנו את הדיון מהרגע להרגע, יש פה חברי כנסת שגייסתי אותם מהרגע להרגע וביטלו סיורים והכל כי אנחנו רוצים להנגיש את זה לציבור. התפקיד שלכם זה לתת לנו את כלים ובשבילי להגיד 'אנחנו עושים הכי טוב שאפשר' זה לא כלי. זה חשוב, אבל זה לא כלי.
שרי שגב
לא, אבל אמרנו הרבה מעבר. אמרנו שאנחנו החל מהיום מקווים להצליח לתת מענה לכל מי שירצה בכל שאלה ובכל סוגיה, דרך 5400* לדברים שקשורים לכל סוגי ההתמודדות מול הנגיף, אנחנו חושבים שמהיום אנחנו ערוכים לתת את המענה הזה ואנחנו קוראים לציבור שהיה לו קשה עד היום לתת לנו צ'אנס מחדש ולפנות ל-5400* לקבל את כל ההסברים ש- - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
הנה, אנחנו נותנים לכם צ'אנס, אתם עדיין על הקו. אתם עדיין על הקו אגב מתחילת הדיון, אין מענה. יכול להיות שצריך לתגבר, יש הרבה מאוד סטודנטים, אפשר לגייס חיילים שנמצאים, יש לנו מערך של אנשים משדות התעופה שאנחנו יודעים שהם נמצאים - - -
קריאה
סלקטורים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כן. שנמצאים בעצם ללא תעסוקה. יש לנו כוח אדם בשטח בשביל הדבר הלא מורכב הזה, לא ביקשתי שייכנסו למעבדות ולא ביקשתי שישו דברים מורכבים, בשביל הדבר הפשוט הזה של לתת מענה לציבור ולשחרר לחץ - - -
שרי שגב
כל האפיקים האלה מופעלים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מופעלים ועדיין אתם במצב ששעה ועדיין אין לנו תשובה. טוב. אנחנו נמשיך לחכות, ומה שננסה לעשות כאן, זה גם לאלה שלא מקבלים תשובה, לפחות שהם ידעו מה הם יכולים לעשות במקרה שאף אחד לא מדבר איתם ואולי נחסוך חלק מהפניות.

בהקשר הזה אני רוצה רק לחדד ולמסגר את מה שדיברנו עליו. קודם כל אותם אלה שקיבלו הודעות, נכנסו לבידוד, נתנו פה את כל שרשרת הפעולות, ואותו כנ"ל לגבי אנשים שיודעים שיש התאמה בינם לבין מסלול ההדבקה של חולה מאומת, אנחנו מצפים מהם ברמה של האחריות האישית גם מהם לעשות את אותם שלבים, להכנס לבידוד, לדווח באתר של משרד הבריאות. אמרתם גם שבאתר משרד הבריאות יש את כל ההנחיות לגבי איך שוהים בבידוד, מה הדברים הנכונים לעשות וזה תקף לגבי שני המקרים הללו.

מה קורה במקרה שמקבלים הודעה שהיא לא תואמת את המציאות? בנאדם יכול לעשות דין לעצמו ולהחליט שהוא פשוט לא מקיים את הבידוד בלי שהוא צריך לעבור את הסאגה של ועדת ערעורים? כי גם ועדת ערעורים לא זמינה.
שרי שגב
התשובה היא לא, ואני אגיד שבימים האחרונים גם את הדבר הזה אנחנו בדקנו היטב. הכלי שמשרת אותנו בהחלטה על שליחת ההודעה דוייק ואנחנו מאוד מאוד מאמינים בכוחו כרגע וזה משהו שחשוב להבין. הכלי לא עושה טעות. יש לו מגבלות. וההבחנה הזו היא הבחנה שבליבה יושבים הערעורים. זאת אומרת שסביר מאוד להניח שהאדם שקיבל הודעה היה בסביבת חולה קורונה במגע שמחייב אותו להיות בבידוד. יכול מאוד להיות שהטכנולוגיה כל כך מהירה עד שהוא כבר לא יודע שהבנאדם הזה חולה קורונה, זה מה שקורה ברוב המקרים, ולכן הוא חייב לשהות בבידוד ולדווח בטופס בידוד באתר.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כן אבל שרי, את מדברת אם אני ביני לבין עצמי, אגב, יש לי בסביבה הקרובה שלי כמה אנשים כאלה. אני מקבלת הודעה שאני הייתי ביום מסוים במקום מסוים, ואגב, יכול להיות שלא הייתי במקום הזה בכלל, לא רק באותו יום, אלא בכלל, ואני יודעת שאני לא הייתי שם. מה אני עושה?

רק לדייק, ההודעה אף פעם לא אומרת מקום, היא אומרת תאריך וטווח של שעה עגולה שבו נחשפת לחולה קורונה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
ואם אני הייתי באותו זמן בבית ישנה צהריים, הלוואי עלי, אבל נניח כי אלה המקרים שקיבלתי, או בערב שישי, אנשים שבכלל נמצאים בקידוש וכאלה, מה עושה הבנאדם הזה, שהוא יודע בוודאות שאין שום סיכוי שהוא היה במקום אחר מעבר למקום שלו בתוך ביתו מבצרו. אלא אם כן זה אחד האנשים בתוך הבית, אבל אני מניחה שזה לא הסיפור. מה הוא עושה? נשאר עד שאתם תענו לו? מי יפצה אותו? מה הוא עושה מול מקום העבודה? איך מתנהגים במקרה כזה?
שרי שגב
גם הדברים האלה קיבלו מענה מקודם בתשובתה של טליה באמירה על ההתייחסות לטופס בידוד כמקור לחופשת מחלה, אל מול המעסיק, מדובר בחופשת מחלה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
של כל הימים הללו?
שרי שגב
נכון.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
שהוא היה בבידוד סתם? מישהו מבטל אחר כך את הימים האלה אם מסתבר שבאמת הייתה טעות? כי את יודעת, אולי חס וחלילה הוא יהיה חולה בהמשך ואז לא יהיו לו ימי מחלה.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
והמעסיק זה אותו עצמאי שלא - - -
אביטל גולדשמידט
אפשר להגיד מילה?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כן. מי זו?
אביטל גולדשמידט
אני משירות בתי הסוהר. אני רוצה להגיד שגם אם אנחנו מכירים לאנשים את הזמן הזה כזמן מחלה וזה כן נחשב או לא נחשב על חשבון הבנאדם, אנחנו בשב"ס נתקלנו בסיטואציה שהשביתו לנו בית סוהר שלם, את כל הסוהרים, בגלל בנאדם אחד שהיה שם חולה, שכמובן שמרבית הסוהרים לא הגיעו ולא התקרבו לאותו בנאדם. איך מתמודדים עם סיטואציה כזאת?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
שאלה מצוינת.
שרי שגב
בדיוק הדבר הזה - - - מטופל אצלנו בעצם במוקד האחורי שמיועד לעובדים חיוניים, לטיפול בפניות קבוצתיות. מן הסתם בימים שחלפו בגלל הקושי במענה לאזרחים והעמסה של האזרחים על המוקד שמיועד לעובדי מערכת הבריאות ולעובדים חיוניים, היה לנו קושי לתת מענה גם שם. אנחנו מאוד מקווים שכרגע בגלל שיהיה מענה לאזרחים המוקד לעובדים החיוניים והקריטיים - - - עובדי מערכת הבריאות, לשב"ס, לתעשייה החיונית, יוכל לתת את המענה הנדרש לקהל שלו הוא מיועד.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
גם בעלי העסקים מבחינתי הם חיוניים וקריטיים וגם שם זה חיוני - - -
שרי שגב
נכון. גם מבחינתנו.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כי גם כך הם רגע לפני קריסה והתמוטטות. ראינו פה את סטלה שהגיעה לכאן לפני רגע וליבנו היה איתה. חייבים להיערך שם. חייבים להיערך מהבחינה הזאת. אוקיי. לפני שנמשיך בצדדים הטכניים של לפרט מה עושים, אנחנו ניתן לאביגדור לומר את דבריו. יש לנו עוד שלוש בקשות. אז בבקשה אביגדור.
אביגדור חביב
תודה רבה. למעשה כבר נגעת בכל הנקודות. אני כמעסיק שאחת העובדות הבכירות שלי קיבלה הודעת סמס על זה שהיא חייבת להכנס לבידוד, דבר ראשון שעשיתי זה התחלתי לבדוק האם אצלי מישהו במפעל נגוע גם בקורונה, האם כולנו צריכים להכנס לבידוד ועל זה לא קיבלנו מענה, לא ממשרד הבריאות. לי הייתה פניה ישירות לחדר המצב במשרד הבריאות ולא קיבלתי מענה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא ענו לך או שדיברת איתם ולא הייתה תשובה?
אביגדור חביב
לא, בסוף תפסתי את מנהל חדר המצב שם וגם איתו דיברתי. אמרתי שאי אפשר להכניס עובדת אחת לבידוד כאשר כל העובדים שעובדים עם אותה עובדת, האם הם גם צריכים להיות מבודדים או לא צריכים להיות מבודדים. כאשר אף אחד מהעובדים שלי, גם התחלתי לתחקר אם מישהו מהעובדים שלי חלה בקורונה או קרוב משפחה שלו, התחלתי את הניתוח האפידמיולוגי אצלי במפעל עם שאר העובדים. ממשרד הבריאות לא קיבלתי תשובה.
שרי שגב
אני מאוד אשמח להתייחס לזה, זה מקרה בוחן מצוין. הסיפור הוא שככל הנראה אותה עובדת נמצאה במגע הדוק עם חולה קורונה שלא במסגרת העבודה.
אביגדור חביב
במקרה אני יכול להגיד לה שבשעה שכתבו לה, בין 6:00 בבוקר ל-7:00 בבוקר היא יצאה מהבית, לא נפגשה עם אף אחד, נסעה עם הרכב הפרטי מבלי לאסוף אף אחד, הגיעה למקום העבודה בין 6:00 ל-7:00 ורק ב-8:00 בבוקר היה המפגש הראשון עם העובדים במשרד.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקיי, בוא ניתן לה להשיב כי זה מקרה שכיח וחוזר על עצמו, אנחנו תיכף אולי גם נחבר אותו ל- - -
אביגדור חביב
לכן אמרתי שנגעת בכל הנקודות. העלית והצפת את כל הנקודות, גם הנקודה הזאת הוצפה על ידך.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תודה. אנחנו נשמע את התשובה כי היא חשובה. בבקשה.
אירית גל
אני רוצה קצת להשלים את מה שנאמר עכשיו. אני מייצגת את התאחדות התעשיינים, אני מייצגת חברה שאני עובדת בה, אנחנו קיבלנו 13 עובדים שנכנסו לבידוד. הזמן שהובטח לנו, זה היה 72 שעות. אני חושבת שלא מקובל ולא ייתכן שהזמן יהיה כל כך ארוך למענה בכלל לבקשה, וגם זה היה קושי רב להגיע, מכיוון שהיה לנו פשוט מענה ישיר עם המוקד, אז הצלחנו וזכינו בזה שיכולנו להתקשר. מענה כמובן, 5400* גם עכשיו, מהרגע שאמרתם, אני כבר נמצאת 9 דקות על הקו, סגרתי עכשיו, ואין מענה. אני רוצה לדעת כמה דברים ראשית, מה בעצם הזמן הסביר שמשרד הבריאות עכשיו מתכנן לתת לנו מענה. אנחנו מאוד חוששים. אנחנו לא מאורגנים לכך ש- - - יודעים לטפל ב- - - אנחנו דואגים לעובדים שלנו ולהמשכיות של היצור ואנחנו רוצים לדעת איך אנחנו עושים את זה. היום היו 13 עובדים, מחר יהיו 50. בסך הכל בכל מפעלי המזון היו מאות עובדים שהושבתו בעשרות מפעלים. אנחנו לא קיבלנו מענה, כל יום הבטיחו לנו 'אתם תקבלו מענה מחר או היום' כל יום הובטח 'היום'. אנחנו לא הצלחנו לקבל מענה. אנחנו חושבים שצריך, בעצם הציפיה שלנו שמענה כזה יהיה לנו - - - בתוך 4 שעות הנושא יהיה בבירור ובטיפול. אנחנו לא יכולים להשבית קווי ייצור, אנחנו תעשיה חיונית, אנחנו מספקים מזון לכל המדינה - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תודה רבה. היא לא שומעת ואני לא מצליחה לנהל איתה שיח. יש פה כמה סוגיות. תראו, היא הוסיפה לסוגיה הנוספת אבל חשוב לי לשמור על העניין של הדיון כי אחרת אנחנו עוד פעם נעביר מידע מסורבל אם לא נהיה מסודרים. העלה אביגדור את העניין מה קורה עם עובד אצלו צריך להכנס לבידוד כי הוא שהה בקרבת חולה מאומת, האם כל המפעל או כל מקום העבודה נכנס לבידוד. נרצה על זה תשובה. הדבר השני שהעלתה הגברת שלא הספקתי אפילו לשמוע את שמה, היא פשוט לא נתנה לי אפילו את ההזדמנות לשאול, זה למה לוקח כל כך הרבה זמן. אנשים נמצאים בהמתנה של אפילו 72 שעות, אני מכירה גם המתנה הרבה יותר ארוכה לתוצאות של בדיקות כדי לדעת אם הם צריכים להשאר בבידוד או לא צריכים להשאר בבידוד, ועל זה אני אוסיף את השאלה ואני מקווה שאתם עוקבים אחרי, אם מישהו שהיה צריך בידוד עשה בדיקה והוא שלילי, האם הוא יכול לחזור למקום העבודה, כן או לא. אז הנה, יש פה שלוש שאלות. בבקשה.
שרי שגב
לגבי השאלה הראשונה אם כל מקום העבודה נכנס לבידוד, התשובה היא לא. מי שחייב בידוד זה מי שהיה במגע עם חולה הדוק ולא מי שהיה מגע עם מגע, ולכן מי שקיבל הודעה על ידי הלשכה או בהודעת סמס הוא הבנאדם שחייב בבידוד.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תודה. לגבי השאלה השניה ההמתנה הארוכה - - -
שרי שגב
אני חושבת שכבר השבנו על זה רבות. אנחנו מודעים לתסכול שנוצר, אנחנו מקווים שאנחנו כן נצליח לעמוד עכשיו בסטנדרטים שהצבנו, איגוד התעשיינים עשה איתנו בגל הראשון נוהל עבודה, יש עבודה שוטפת, גם בין המפעלים יש תיעדוף, כי היו הרבה מאוד מפעלים בימים האחרונים, אנחנו לא נקצר את המענה ל-4 שעות, אנחנו נשתדל לעמוד ב-72 כמתחייב.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
72 שעות מענה לתשובה? ראש הממשלה ביקש 24 שעות.
אירית גל
איך זה יכול להיות 72 שעות. אנחנו יודעים לעשות תחקיר. אנחנו עושים תחקיר לפני שאתם עושים תחקיר. אנחנו רוצים להגן, רוצים למקד.
שרי שגב
נכון. אבל טיפול בהשגות דורש בדיקה שאכן התחקיר שאתם ביצעתם, החולה המשוער שאתם שיערתם שבאמת כל אחד מהעובדים קיבל בנוגע אליו סמס, הוא אכן החולה שבנוגע אליו הוא קיבל סמס ואין חולה נוסף בסביבתו שבגללו הוא חייב בידוד, על מנת שהוא לא יפיל לכם את כל המפעל.
אירית גל
אבל אנחנו - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא. אני לא מוכנה לתת. השאלה השלישית הייתה, אנחנו לא בוויכוח, גבירתי. את מנהלת את הוויכוח, אנחנו פה בלנסות לתת תשובות לאנשים. עלתה פה שאלה נוספת. אם בנאדם עשה בדיקה והיא שלילית, כעבור X ימים אבל לא ה-14 ימים, יכול לצאת החוצה או שהוא חייב להשאר בבידוד?
שרי שגב
התשובה היא לא, הבנאדם הזה - - -
ד"ר אמיליה אניס
גם אם הוא קיבל תשובה שלילית, עליו להשלים את התקופה של 14 ימי בידוד עד תום. כמובן 14 ימי בידוד מהמגע האחרון עם החולה.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אני לא רציתי להפריע, אבל בתחילת הדברים של משרד הבריאות דיברו על עליה בחולים קשים ואני שומע, אני מתנצל לא זוכר את שמה, פרופ' מבית החולים תל השומר שאומרת שיש שינוי בהגדרות ולכן יש את הקפיצה הזאת אז אם זה כך, רק תגידו לנו כדי שלא, אל תכניסו אותנו לפחד, את כל ה- - - הזה, אנחנו רוצים להחזיר את המשק חזרה לפעילות.
ד"ר אמיליה אניס
העליה במספר החולים הקשים אינה בגלל שינוי ההגדרות - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
היה שינוי בהגדרות?
ד"ר אמיליה אניס
לא, וזאת לא הסיבה לעליה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
טוב, אנחנו נצטרך לבדוק את הנתון הזה, אבל הוא לדיון אחר. יהיה לנו את הזמן לעשות גם את הבדיקה הזאת. ניסים אלון מנכ"ל קופת חולים לאומית, רצית להתייחס.
ניסים אלון
אני אתן ברשותך בקצרה את התהליך מקצה לקצה ואני לא אחזור על הדברים שכבר נאמרו. מטופל קיבל הודעה על בידוד ממשרד הבריאות בשיטה כזאת או אחרת, חייב להכנס לבידוד ולהודיע. מרגע שהוא הודיע, הקופה מקבלת את ההודעה והקופה עצמה יוצרת קשר עם המטופל ונותנת לו הודעה מה הוא צריך לעשות בבידוד. ילד שצריך להכנס לבידוד, ההורה שלו נכנס איתו לבידוד. כאן אגב יש שאלה של ימי מחלה לאמא, האם היא זכאית או לא. אצלי זה עלה ואני הבאתי הנחיה של מה שנקרא חופשת מחלה לילד כמו שיש בשגרה, אני לא בטוח שיש את זה בכל מקום, צריך להתייחס לזה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
רגע. מה אנחנו עושים במקרה כזה? טליה? מאפשרים להורה חופשת מחלה עבור הילד בדומה לחופשת מחלה בכלל, ברגע שהורה צריך להכנס לבידוד עם הילד?
טליה אגמון
יש כללים לגבי ימי מחלת ילד להורים אבל אני יכולה לבדוק - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בהקשר של הקורונה? הקורונה תופסת לגבי זה?
טליה אגמון
אני צריכה לבדוק.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אז אני מבקשת שתבדקו, ואם לא, שזה יחול כי אנחנו כמדינה דורשים את זה.
אביגדור חביב
זה שוב אביגדור, שאלה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא אביגדור, ברשותך מחילה, אני רוצה שזה יהיה מסודר, אנחנו נשמע את ניסים ואחר כך - - -
אביגדור חביב
שאלה בקשר לימי המחלה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
ברגע שניסים יסיים. בבקשה ניסים.
ניסים אלון
מאוד מאוד חשוב להבהיר, ויש כאן הרבה מאוד אי הבנה אצל הרבה מאוד אנשים. מי שקיבל הודעה להכנס לבידוד, כתוצאה מזה שהוא נחשף לחולה מאומת, חייב להיות 14 יום בבידוד, אם הוא עשה בדיקת קורונה, אם הוא לא עשה בדיקת קורונה, אם התשובה חיובית אם התשובה שלילית, הוא חייב להשלים את ה-14 יום בבידוד. צריך לזכור שיש לחץ גדול מאוד של משפחות שהילד שלהם נחשף בבית הספר והכלל הוא נחשף לנחשף פטור, הוא לא צריך לעשות בדיקות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
רגע. תסביר את הנקודה הזאת שוב.
ניסים אלון
נניח שיש ילד בבית ספר שהחבר שלו התגלה כחיובי. עכשיו הילד נחשף, לא יודעים אם הוא שלילי או חיובי, ובהתאם לכללים הוא צריך להיות בבידוד. נניח שהוא בבידוד ועוד לא עשה שוב בדיקה. ההורים שלו לא צריכים לעשות בדיקה. הם בלחץ אומרים 'אולי הילד כן חיובי אז גם אנחנו נדבקנו' ופה מתחיל קצת לחץ וקצת היסטריה מעבר למה שצריך. לכן הכלל הוא 'נחשף לנחשף פטור'. אם הילד שלך נחשף לחולה ואתה נחשפת לילד, אתה כהורה פטור. אם התברר שהילד שלך כן חיובי והסיכוי הוא רק 4%-5% אז גם אתה כהורה זכאי לבדיקה. חשוב לדעת את זה כי יש פה יותר מדי לחץ של משפחות שהם בלחץ שמישהו מהמשפחה והחברים נחשף.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בוא נפתח כאן סוגריים - - -
ניסים אלון
מטופל שנמצא בבידוד ופיתח תסמינים אמור ליצור קשר עם הרופא שלו, בקופה שלו, ואם הרופא החליט לתת לו בדיקת קורונה, הוא עשה בדיקה, אם היא שלילית כמו שאמרנו הוא נשאר ב-14 יום בבידוד אבל אם היא חיובית הוא נכנס למעגל של מה שאני קורא 'מאושפזים'.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני רוצה לפתוח סוגריים בהקשר של מה שדיברת על הבדיקות כי זה נושא מאוד חשוב וכדאי שגם פה רגע נעשה סדר כי קיבלנו הרבה מאוד פניות. אז מי בעצם צריך בדיקה? הילד אגב שנכנס לבידוד כי הוא נחשף בבית הספר הוא חייב לעשות בדיקה?
ניסים אלון
כאן ככה, אם זה ילד שהוא לא בבית ספר אלא בשגרה שלו הרגילה הוא נחשף, הוא לא אמור לקבל בדיקה כי הוא א-סימפטומטי. החליט משרד הבריאות שבמקומות מרובי משתתפים כמו בתי ספר, בתי אבות או אירוע אחר שרופא מחוזי של לשכת הבריאות המחוזית מחליט כן לדגום, אלה זכאים לבדיקה. אלה הקבוצות הגדולות שעושות בדיקה. אבל אם - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
זאת אומרת לא כל מי שנכנס לבידוד צריך לעשות בדיקה.
קריאה
חד משמעית.
ניסים אלון
לא נכון משרד הבריאות. חברים נכבדים. מי שנחשף לחולה חיובי ואין לו סימפטומים, לפי הנחיות משרד הבריאות הוא לא זכאי לבדיקה. העובדה שאמר השר 'לכו להיבדק' מבלבלת את הציבור, זה לא ההנחיות של משרד הבריאות, אני יכול להראות לכם את ההנחיות הכתובות של משרד הבריאות. זה יצר לנו גידול בביקושים של 400% מבלי שהמערכת ערוכה לכך
היו"ר יפעת שאשא ביטון
ניסים, אתה כועס סתם, זה בדיוק מה שהיא אמרה. בפירוש לא. היא ענתה שלא צריך בדיקה וזה גם מה שאתה אומר.
ניסים אלון
סליחה, חשבתי שכן. אז אני שמח שאנחנו ביחד, אם כי יש רופאים של משרד הבריאות שמדי פעם כן נותנים בדיקות, אבל אני שמח שזה הובהר. אז רק מי שבבתי אבות או בבתי ספר שמשרד הבריאות כן החליט, מה שנקרא 'מרובי משתתפים'. אם מישהו קיבל חיובי, הוא נכנס אצלנו למה שאנחנו קוראים לו בית החולים הווירטואלי. הרופא של הקופה מקבל הודעה שהמטופל חיובי, יוצר איתו קשר, מודיע לו שהוא חיובי, מרגיע, זה נכנס לתיק הרפואי ומקבל החלטה האם הוא יישאר בבית או במלונית או בבית החולים , בהתאם למצבו הרפואי וליכולת שלו להיות בבידוד. ברגע שהוא מחליט נניח שהוא נשאר בבית לצורך הדיון, מתחיל מה שנקרא, הוא בתוך מערך האשפוז. אנחנו מנטרים אותו בדרך כלל פעמיים ביום בטלפון, והיום יש תוכנה של דאטוס שהמטופל מכניס את המידע הרפואי בפנים ועוקבים אחריו כדי לוודא שהוא לא ידרדר ולא יגיע לבית חולים, 2%-3% כן מידרדרים ואנחנו מעבירים אותם לבית החולים, הרוב הגדול גומרים את התקופה הזאת בסדר גמור, בתוך המלון או בבית.

יש יחידת מעברים. מה קורה אם מישהו בבית ומחליטים שהוא לא יכול להשאר בבית, ורוצים להעביר אותו למלון, אז יש יחידת מעברים שיוצרת קשר עם פיקוד העורף, מד"א, לוקחים אמבולנס ו/או טיולית או כל מיני אמצעי תחבורה אחרים ומעבירים אותו למלונית שבאחריות פיקוד העורף. לפעמים מהמלון צריך להעביר לבית החולים, לפעמים חזרה, הוא מרגיש יותר טוב בבית חולים, מחזירים חזרה למלון או הביתה. יש כאן הרבה מאוד מעברים וזה פרויקט מורכב מאוד שמטופל בין קופות החולים, פיקוד העורף, ראשי הערים לפעמים מעורבים ובתי החולים.

עכשיו בנאדם נמצא במלונית או בבית שלו, עבר תקופה ולפי הכללים הרפואיים צריך להשתחרר, דוגמים אותו פעמיים בהפרש של 72 שעות, עם 2 תשובות שליליות הוא משתחרר, מקבל מכתב שחרור והתהליך הסתיים, לתוך המעטפת הזאת יש לנו מוקד שירות לקוחות ייעודי לקבוצת המאושפזים, כי אנחנו צריכים לעקוב ולראות מה שלומם ומה הם צריכים - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מה המוקד שלכם, אתה יודע?
ניסים אלון
- - - חוץ מסוגיות רפואיות. לפעמים יש בעיות סוציאליות, לפעמים מישהו צריך תרופות שהוא לא יודע איך להביא אותן, יש כאלה עם תמיכה משפחתית, יש כאלה בלי תמיכה משפחתית. הבעיות שיש כרגע בתחום הזה: 1. אין מספיק מלונות כי סגרו אותן, אנחנו צריכים לפעמים מלונות לאנשים שצריכים להיות רק בבידוד ואין להם תנאי בידוד רגיל, למרות שהם לא מאומתים, כמו עובדים זרים וכאלה, יש מורכבות של משפחות מעורבות משתי קופות, גם זה אנחנו מתאמים ביחד, זו מורכבות נוספת, מורכבות נוספת שקיימת בנושא של מעורבים, מה קורה אם יש משפחה גדולה, ברוכת ילדים שילד בן 17 מאומת ואין לו תנאים לבידוד בבית, מה עושים איתו? הוא לא יכול להיות לבד במלון, הוא קטין. אז לא תמיד אפשר שאחד ההורים יצטרף כי זה מקשה על המשפחה. אז יש פה מורכבויות שאנחנו עובדים על זה עם פיקוד העורף, זה פחות או יותר מקצה לקצה כל האירוע הזה של התהליך כמו שגבירתי שאלה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תודה רבה לך ניסים, מה שנבקש, אמרת שיש מוקד ייעודי לחולים מאומתים. נשמח שתעבירו לנו את מספר המוקד ושגם אתם תתנו פוש בהסברה לגבי המוקד הזה, שאנשים יידעו למי לפנות. את אותו כנ"ל אני מבקשת גם מקופות החולים האחרות, תעבירו לנו וגם אתם מצידכם תעשו הסברה גם לגבי המוקד הזה וגם לגבי המוקד בכלל של פניות הציבור לאנשים שחבים בבידוד בלי שנמצאו מאומתים.

לגבי הילד בן ה-17, אני באמת ארצה התייחסות, זו לא פעם ראשונה שזה עולה, הם כבר ילדים בוגרים לצורך העניין. אי אפשר להסדיר את זה מבחינה חוקית שהוא יוכל לצאת למלונית?
קריאה
הנושא הזה עלה לדיון כשהוארכו כאן בכנסת התקנות בנושא בידוד בבתי מלון בחקיקה, ובאמת נשאלה השאלה האם מגיל מסוים קטין כן יכול להיות לבד בבית מלון, התפיסה הייתה שזה נושא מורכב ושצריך אולי הסכמה של ההורים וליווי של אחד מהם, בסוף נקבעו ההחלטות בעניין הזה בתיקון שהכנסת עשתה לנוסח של התקנות בנושא בידוד במלון. צר לי, אני לא זוכרת בעל פה את ההוראות אבל יש מגבלות על משלוח של ילד למלונית לבדו.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אז תבדקו בבקשה כי יש הבדל בין ילד בן 10 לבין ילד בן 17.
טליה אגמון
אני חושבת שנקבע איזה שהוא חיתוך גיל מסוים, אני 2 דקות אומר לכם.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תודה רבה.
קריאה
אפשר להתייחס בשם הכללית?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
רגע. איילת גרינבאום מנהלת אגף איכות השירות ממשרד הבריאות, תדבר כי היא תיכף צריכה לרדת מהזום. אני אשמח לקבל את ההתייחסות שלך ותשובות לדברים שעלו כאן.
איילת גרינבאום
אני לא הצטרפתי אליכם כי הקמנו מוקד בפיקוד העורף אתמול, תוך שלושה ימים הקמנו מוקד, גייסנו גדוד שלם של 320 חיילי מילואים, אתמול היינו ביום שלם של הכשרות, היינו צריכים לבנות להם אוהלים, טלפוניה, מערכות מידע, פרויקט שלוקח מינימום שלושה שבועות שבוצע תוך שלושה ימים. אנחנו במקביל גם מגייסים נציגים במוקד קול הבריאות כדי להרחיב את המענה שלנו. משבוע שעבר, מהרגע שהתחילו להישלח סמסים, כבר גויסו 350 אנשים גם בפקע"ר וגם במוקד קול הבריאות. פקע"ר דרך אגב, 250 מתוכם עונים לשיחות ועוד 100 נציגים במוקד קול הבריאות. אנחנו עושים הכל כדי לצמצם את מוקדי ההמתנה באופן משמעותי ולענות לכל השיחות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
איך את מסבירה את זה שאנחנו עדיין נמצאים, אור עדיין על הקו. אני בטח אשלם על זה, אבל אור על הקו עדיין מתחילת הדיון כבר אחרי ניתוק אחד. איך אנחנו מצמצמים את התסכול הזה.
איילת גרינבאום
אני מוכרחה להגיד שברגע זה נמצאים 200 נציגי שירות שכל מה שהם עונים אליו זה אך ורק קורונה. הקמנו גם מוקד שגם יעבוד 24/7, אנחנו עדיין ממשיכים בגיוסים, בכל יום אנחנו מגייסים עוד 30 נציגים למוקד קול הבריאות. צריך להבין שהאירוע של המסרונים דורש להערכתי 350 נציגים שיהיו בכל שעה ויענו לשיחות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מה המצב היום? כל שעה כמה נציגים יש?
איילת גרינבאום
נכון לרגע זה יש 200 שכבר גויסו. למשימה הספציפית הזאת לפני שבוע לא היו אנשים. היה לנו גם ככה עומס בכל שאר הערוצים שלנו במוקד קול הבריאות - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בכל זמן נתון כמה אנשים יש?
איילת גרינבאום
- - - שיחות ביום בנושאים אחרים.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
היא אומרת שיש 200 במקום 350.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
רגע, אני רוצה לדעת, סליחה - - -
איילת גרינבאום
- - - כדי שזמני ההמתנה יהיו סבירים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
איילת שניה, בכל זמן נתון, אנחנו מכוונים לכך שבכל זמן נתון יהיו כמה אנשים שעונים לטלפון?
איילת גרינבאום
בכל זמן נתון, לפחות 400.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
והיום אנחנו נמצאים בהיקף של 200?
איילת גרינבאום
200 על מסרונים. כן.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מתי אנחנו נעלה, דיברת על 300 אנשים שגויסו, 250 פקע"ר ועוד 100?
איילת גרינבאום
- - - הם עובדים 24/7 ואנחנו במשמרת בוקר עם 100 חיילים, משמרת צהריים עם 100 חיילים, משמרת לילה עם - - - חיילים. חשוב לי להגיד שחייבים להבין שבסופו של דבר האנשים פה צריכים להיות מקצוענים. הם לא יכולים לתת תשובות שהן לא נכונות לאזרחים. יש הכשרה מסוימת שהם צריכים לעבור, השיחות עדיין ארוכות, הם למדו להשתמש בכל הטכנולוגיות שלנו ומערכות המידע שלנו. זה לא לרכוש משהו והוא מיד נכנס לייצור. יש פה גם תהליך של למידה, אנחנו עובדים מאוד קשה כדי לייצב את המערך הזה ושהוא יהיה הכי מקצועי, הכי זמין והכי שירותי שיש.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
איילת, הכל בסדר ואת צודקת, אבל. קודם כל זה כבר להגיד משהו אחר כשאת אומרת בכל זמן, במשמרת בוקר 100 חיילים, ובמשמרת צהריים 100 חיילים אז זה כבר לא 200 חיילים בכל זמן נתון, זה גם לא אותם 400 שדיברת עליהם בכל זמן נתון. אני רוצה להבין אם זה נקודת הזמן של עכשיו או לשם אנחנו מכוונים, דבר שני, המלצה פשוטה, באמת, ממורה. לא מחברת כנסת. כשאני הייתי רוצה להסביר לתלמידים שלי ואם שומעים אותי חלקם כבר מאוד גדולים עם ילדים, הייתי בונה תרשים זרימה. אמיתי. תרשים זרימה מצויר, לא דף כמו שראיתי את דף ההנחיות פה.
איילת גרינבאום
בוודאי שיש לנו תרשימי זרימה, יש לנו מערכת ניהול ידע לתפעול הפעילות הזאת. אל דאגה, אתם מוזמנים להגיע לפה גם ולהתרשם.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אנחנו נגיע בהחלט ונפרסם.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אנחנו מנסים קודם דרך הטלפון ואז נגיע.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
נגיע ונפרסם, אבל מה שחשוב לי איילת, זה לקבל באמת מידע אמין. מתי אנחנו נהיה במצב שבו יש לנו 400 אנשים, כמו שאת אומרת שזה האופטימום, שנמצאים בכל זמן נתון, לא בכל משמרת הם מתחלקים ל-100, 100, 100 אלא במשמרת בוקר 400, בצהריים 400 ובלילה 400.
איילת גרינבאום
בלילה לא צריך 400 כי נשלחים הרבה פחות מסרונים ויהיו הרבה פחות שיחות. אבל במשך 16 שעות כן צריכים להיות 400. אנחנו עושים הכל כדי שביום חמישי הבא כבר זו תהיה המצבה שלנו ורמות השירות יהיו הרבה יותר טובות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקיי. אנחנו נעקוב ואני מבטיחה גם לבדוק אישית, אור, ביום חמישי הבא תצטרך להתקשר שוב ולהגיד לנו אם חל שיפור בעניין הזה. תודה רבה איילת, את משוחררת לבנות את המערך בהצלחה רבה. הצלחתך היא באמת הצלחתנו.
איילת גרינבאום
תודה רבה.
טליה אגמון
אני רק אתייחס לגבי השאלה על הקטינים במלונות. מה שקבוע כרגע בחוק להארכת התוקף של התקנות בנושא הזה, זה שקטין שלא מלאו לו 17 שנים לא ישהה במקום לבידוד מטעם המדינה אלא בליווי הורה או אפוטרופוס, וקטין מתחת לגיל 17 - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מעל.
איילת גרינבאום
לא. מעל הוא יכול להיות לבד גם אם זה מתאים, מתחת לגיל 17 הוא יכול להיות במקום לבידוד מטעם המדינה גם בליווי של קרוב משפחה בגיר אחר, אם ההורים מסכימים. זאת אומרת זה לא חייב להיות ההורים, יכול להיות אח בוגר או דוד או משהו כזה. בכל מקרה הכוונה היא לצמצמם, שוב פעם, כמה שאפשר, חשיפה של אנשים בריאים למבודדים, אם אין בכך צורך.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תודה רבה. בהיבט האזרחי כיסינו כמעט הכל למעט מערכת החינוך. מגיעות אלי הרבה מאוד פניות ממערכת החינוך, מבחינתי בתפיסה גם גילאי לידה עד שלוש הם מערכת חינוכית אז אני מתייחסת לכל המניפה, מלידה ועד בכלל, מקבלים עדכון ככה: קיבלתי פניה של אמא לפעוטה במעון נמצאה חולה מאומתת, הפעוטה יכולה להגיע למלון כן או לא? האם זה אומר משהו לגבי הפעוטות שנמצאים באותו מעון, האם גם הם צריכים להישלח הביתה כן או לא? מה עושים בסיטואציה כזאת?
איילת גרינבאום
קודם כל, הפעוטה שאמא שלה נמצאה חולה מאומתת, אז הפעוטה צריכה להיות בבידוד, אז היא לא יכולה להגיע למעון. אבל הילדים האחרים במעון והגננות והמטפלות לא צריכות להכנס לבידוד כי שוב, זה מגע של מגע. אז הפעוטה תישאר בבית ולא תגיע למעון והאחרים יכולים להמשיך בשגרת החיים שלהם. אם חלילה - - -
ד"ר אמיליה אניס
אלא אם כן האמא הייתה בבידוד מהתחלה מהפעוטה.
איילת גרינבאום
אם האמא הייתה בבידוד לפני שאובחנה - - - נכון. תודה אמיליה. אבל בהנחה שזה לא המצב, הפעוטה בבידוד והמעון ממשיך. אם האמא החולה הייתה ב-14 ימים האחרונים הרבה זמן במעון, הסתובבה, באה, חיבקה את הילדים, כל מיני כאלה, פה זה כבר סיפור אחר לחלוטין. אבל אם אנחנו רק מדברים על זה שהיא הורידה אותה בגן וחזרה הביתה, אז המעון לא צריך בידוד.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מה קורה לגבי תלמידים בבתי הספר? אנחנו יודעים שלצערנו הרב יש יותר ויותר מקרים של הידבקות בבתי הספר או בגנים. איך קובעים אם כל בית הספר נכנס או רק כיתה מסוימת, או רק קבוצה מסוימת מתוך בית הספר? אני מבינה שהחקירות האפידמיולוגיות פה הן פקטור מאוד משמעותי, אבל תשפכי לנו קצת אור על סיטואציה כזאת.
איילת גרינבאום
נראה לי שד"ר אמיליה היא הגורים המתאים יותר לענות.
ד"ר אמיליה אניס
כן. אני אתכם. ברגע שיש מקרה מאומת בין אם זה בקרב התלמידים ובין אם זה בקרב צוות בית הספר, לשכת הבריאות מבצעת חקירה וקובעת מי מבין המגעים צריך להכנס לבידוד ומי לא. ההחלטה היא החלטה של לשכת הבריאות שמבצעת את החקירה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מה עושים עד שיש את החקירה? אנחנו יודעים שהחקירה האפידמיולוגית אורכת זמן, אנחנו יודעים שבמקומות כמו הסיפור שהיה בחדרה ועוד מקומות נוספים שהייתה חקירה מיידית, תוך 24 שעות, אז גם הצלחנו לנצח את זה שם. במקומות אחרים זה אורך כמה ימים. מה עושים אותם אנשים? יוצאים לבידוד באופן עצמאי? זאת אומרת שמוציאים את כל בית הספר עד שיהיו תוצאות של החקירה?
ד"ר אמיליה אניס
- - - בשום פנים ואופן לא - - - המגעים הקרובים, הכיתה שהייתה עם אותו ילד, עכשיו אגב אין כבר בתי ספר. יש בתי ספר של קיץ אבל - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
יש בתי ספר של החופש הגדול, מבחינתנו זה אותו דבר, רק השם מתחלף. חוץ מזה שלא לומדים מתמטיקה, אנגלית לשון.
ד"ר אמיליה אניס
אבל המעגל הקרוב, המגעים המיידיים, הכיתה, הקבוצה, הם בדרך כלל אלה שנכנסים לבידוד ומעבר לכך זו החלטת לשכת הבריאות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תודה רבה אמיליה. אנחנו ניתן שתי התייחסויות שביקשו ממני כאן ואז אנחנו נעבור לעידו אורלב ממשרד הביטחון כדי להסביר לנו את אותו תהליך בצבא בקרב החיילים. אבל לפני כן פרופ' חגי לוין, אחר כך ד"ר זאב פלדמן בבקשה.
פרופ' חגי לוין
תודה לך יו"ר הוועדה. תראו, זה באמת מציאות מאוד מורכבת. אני רציתי להציע שאנחנו ואולי יש כאן דוברים שיכולים להתייחס לזה, אבל מאוד חשוב לתת מענה לצרכים של חייבי הבידוד והחולים, אני מקבל למשל פניות של ילד שבבידוד ונזקק לטיפול שיניים דחוף, לאן בדיוק הוא יכול לפנות. אז אני מבין, זה מורכב, כדאי לנסות ובאמת להגדיר מי נותן את המענה ובאיזה מוקד, לשלב יותר את הרשויות המקומיות שאפשר גם להיעזר בהן לצרכים מסוימים ולהתייחס לנושא הזה. ברגע שחייבי הבידוד יראו שגם יש להם כתובת לא רק לנושא הכניסה לבידוד שעל זה דובר פה הרבה, אלא גם לצרכים האחרים שלהם בזמן הבידוד, עצם זה שיש למי לפנות ולקבל תשובות ולקבל קצת יותר ודאות, וגם ממש עזרה ממשית, שזה נדרש, זה מאוד מאוד ירגיע וגם ישפר את המוכנות של הציבור לשאת בגזרה המתחייבת שצריך בעת הזאת, שזה כולל גם הנושא של הבידוד, ובכלל גישה יותר של קידום בריאות ולעזור לאנשים ופחות גישה של אכיפה, שגם לה יש מקום, אבל צריך למצוא את הפתרונות ואז גם הציבור יהיה הרבה יותר נענה, או הרבה יותר יוכל ליישם את ההנחיות. תודה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תודה רבה פרופ' חגי לוין. זו נקודה מאוד חשובה. אנחנו ננסה גם לקדם בדיון בוועדה לזכויות הילד, שוחחתי עם היו"ר כדי לתת מענה גם לילדים שנמצאים בתוך המציאות המורכבת הזו, אבל יכול להיות שכאן לנוכחים יש מענה לגבי מוקד לטיפול בדברים שגרתיים שהם לא קורונה בקרב חייבי בידוד או בקרב חולים מאומתים. יש מוקד כזה או שפונים פשוט לקופת החולים או לגורם המקצועי?
כלנית קיי
אני אשמח להתייחס. אני מקופת חולים כללית.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בבקשה.
ד"ר זאב פלדמן
אני אצטרך לרדת לפני.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
ברשותך זאב, בוא ניתן לה שתי דקות רק כדי לסגור את זה לטובת מי שצופה בנו כדי שיהיה לו סדר בדברים ואז אתן לך להתייחס. בבקשה.
כלנית קיי
אני מתייחסת לנקודה ששאלתם. הכללית מפעילה מוקד 2700* שאני מניחה ששמעתם עליו, שזה מוקד שפועל 24/7 ומאוייש על ידי אחיות, אני מדברת על מוקד שפועל לא רק בתקופת הקורונה אלא מוקד שפועל בכל שעות היממה. בתוך המוקד הזה וגם במוקד החיצוני של הכללית הוקמו מוקדים ייעודיים לקורונה, כך שבעצם מטופל יכול לפנות ל-2700*, הוא יוכל מיידית להיות מועבר למוקד קורונה או לחלופין לבחור לפנות למוקד האחיות וגם דרך מוקד האחיות יש אפשרות לקבל מענה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
הם יודעים לתת את המענה לחולה מאומת שצריך טיפול שלא קשור לקורונה?
כלנית קיי
הם יודעים לתת את כל המענים, גם לחולים המאומתים וגם לחולים שהם בבידוד. בנוסף לכך, מטופלים שהם מאומתים יוצרים איתם קשר באמצעות החמ"לים שלנו, הוקם חמ"ל ארצי וגם בכל מחוז יש חמ"ל מקומי. אחות יוצרת קשר פעמיים ביום עם חולים מאומתים - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כן אבל זה לגבי הנושא של הקורונה - - -
כלנית קיי
- - - ובעצם מתנהלת שיחה שבמהלכה החולה גם מקבל הדרכה לגבי איך לשמור על מיגון ואיך לשמור על הכללים בתוך הבית, הרבה מאוד פעמים השיחה מתקיימת לא רק עם החולה עצמו אלא גם עם בני המשפחה שלו, ובהמשך כמובן המעקב מתבצע על פי הנוהל של משרד הבריאות. בנוסף לכך, אם מטופל לא מסתפק בזה ורוצה לשאול שאלות נוספות כמובן המוקדים שציינתי קודם פעילים וזמינים למטופלים ולבני המשפחה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תודה רבה. מבטיחה לכם שגם אתכם ננסה לפגוש במוקד, לראות את סוגי המענים ולתווך אותם לציבור. תודה רבה לך. בבקשה ד"ר זאב פלדמן.
ד"ר זאב פלדמן
תודה. קודם כל משוב חיובי, הבת שלי הייתה חשופה למאומתת ומרגע שהמאומתת קיבלה את התשובה, תוך 24 שעות אחות אפידמיולוגית התקשרה אל הבת שלי לוודא שהיא יודעת שהיא צריכה להיות בבידוד ובאמת המעגל שם נסגר, ומעבר לזה אתמול גם הגיע שוטר הביתה לוודא שהיא בבידוד, כך שמבחינת משפחת פלדמן המערכת עובדת.

עכשיו לשתי שאלות שהן אולי פיצ'פקעס - - -
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
- - - זה משרד הבריאות או קופת החולים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
סליחה זאב - - -
ד"ר זאב פלדמן
- - - אבל מעלות תהיות. חולה מאומת שמרגיש לא טוב ומפנים אותו לחדר מיון מגיע באמבולנס. האם יש פתרון מערכתי איך הוא חוזר הביתה, כי אני שמעתי שיש, קיבלתי פניות על זה שהדבר הוא לא ברור ומאלתרים כל פעם מחדש כי אין איזה שהוא פרוטוקול ברור לנושא. הנושא השני זה לחדד את מה שנאמר פה על המחסור במלוניות. יש כרגע רופא מאזור בית חולים באזור רחוב ויצמן בתל אביב שהוא מאומת, גר ביחד עם משפחתו עם שישה ילדים ואין מקום במלוניות והוא כרגע איתם בבית. אז רק להתייחס לשתי הנקודות האלה. תודה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקיי. יש לנו שאלה לפני כן.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
האחות שהתקשרה היא מקופת החולים או ממשרד הבריאות?
ד"ר זאב פלדמן
האחות שהתקשרה הייתה ממשרד הבריאות. מקופת חולים הבת שלי פנתה לרופא און ליין, זה בשבת בערב, היא עד היום מחכה לתשובה מקופת חולים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תודה רבה על ההבהרה. שאלה טובה. מי עונה בבקשה לשתי הסוגיות שעלו כאן לגבי האמבולנס, ההחזרה, מה על פי הפרוטוקול?
טליה אגמון
כאשר מישהו הגיע לבית חולים כחולה מאומת ומחליטים שהוא לא צריך להשאר באשפוז והוא יכול להשתחרר ואז, איפה זה צריך להציף את הקושי שאין לו איפה להיות בבית בבידוד.
ד"ר זאב פלדמן
לא, זה לא קושי שיש לו. יש לו איפה להיות בבית בבידוד, אין לו איך לחזור הביתה מחדר המיון.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לוקחים אותו באמבולנס לחדר המיון ועכשיו צריך להחזיר אותו חזרה, מי מחזיר אותו? הרי אסור לו להיחשף לסביבה.
טליה אגמון
למעשה גם על כל מי שחייב בבידוד יש איסור לנסוע בתחבורה ציבורית אבל יש פתרונות אפשריים של הסעה על ידי מישהו מבני המשפחה עם מיגון מתאים, עם חלונות פתוחים וכולי. אין לזה פתרון מערכתי של הסעות בהקשר הזה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
למה לא אמבולנס מחזיר אותו חזרה, כפי שהביא אותו? הרי החולה הוא חולה מאומת, הוא מהווה סכנה על פניו, אנחנו צריכים אותו סגור.
טליה אגמון
המטרות של האמבולנסים הם להביא את האנשים לתוך בתי החולים ופחות העברות אבל יכול להיות שזה נושא שאפשר לבדוק.
ד"ר זאב פלדמן
לא לכל חולה מאומת יש בן משפחה עם אוטו שיכול לקחת אותו חזרה הביתה, ולכן זו שאלה שצריכה פתרון מערכתי.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
ונניח שיש, אני אפילו הולכת צעד אחד קדימה. אנחנו מפספסים פה במסר, כי אז זה אומר שאם אני יכולה להסיע אותו מבית החולים או מחדר המיון הביתה, אז באותה מידה אני גם יכולה להכניס לו אוכל לתוך החדר ולהיות באינטראקציה איתו וגם בתוך הבית. אם אני יכולה להיות איתו בתוך רכב בזמן הזה. אז מה שאני מבקשת זה שאתם תחשבו על הנקודה הזו ותתנו לנו פתרון כי אנחנו מעבירים פה מסר שהוא לא נכון לציבור.
קריאה
וגם בתוך הבית. זאת אומרת אם אני יכולה - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
סליחה לא שמעתי. אוקיי. אני מבקשת שתתנו את הדעת על זה ותמצאו פתרון, כי אחרת באותה מידה החולים המבודדים יכולים להיות באינטראקציה עם בני המשפחה עם חלונות פתוחים או איך שתרצו אבל בתוך הבית, והמסר פה הוא קצת מסר כפול.
ניסים אלון
גבירתי, יש לזה תשובה פשוטה. זו חובתה של קופת החולים לבצע את כל המעברים. אני ציינתי את זה. כל המעברים באחריות קופת החולים. חולה מאומת הוא באחריות בית החולים הווירטואלי של הקופה, אם צריך להעביר אותו מאיזו שהיא סיבה לבית החולים, קופת החולים צריכה לדאוג לכך להביא לו אמבולנס, להביא אותו לבית החולים. אם בית החולים מחליט לא לאשפז אותו, לשלוח אותו חזרה הביתה, הם צריכים לשלוח אותו הביתה באמבולנס באחריות הקופה. זאת אחריות הקופה. זה פתור, לגבי השאלה השניה, זאת מצוקה. יש משפחות שלא יכולות לעשות בידוד בבית, צריך לפנות אותן למלונות ואין מספיק מלונות, זו סוגיה שהמדינה צריכה לשים עליה את תשומת הלב ולתגבר את המלונות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקיי. אז לגבי המלונות, אנחנו יודעים שגם היום בבוקר נפתח מלון חדש, יש תוספת של שני מלונות ואני יודעת שהיד עוד נטויה. לגבי המעברים שדיברנו עליהם, זה מעוגן בפרוטוקול שהקופה צריכה להחזיר אותו גם הביתה?
ניסים אלון
כן. כל זמן שהוא חולה מאומת זאת אחריות הקופה לטפל בו עד שהוא ישתחרר. זו חובתנו ואנחנו עושים את זה.
ד"ר זאב פלדמן
מנהל חדר מיון גדול באזור רחוב ויצמן לא ידע שזאת אחריות הקופה. אני שמח לשמוע, אבל באמת צריך לחדד את הדבר הזה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אז אני מבקשת ממשרד הבריאות - - -
אנג'לה עירוני
שניה, אני ממכבי, זה לגמרי פתור, כל בתי החולים יודעים את זה, ואם יש נקודה של אי הבנה במיון כזה או אחר - - - צריך פשוט להבהיר את זה. אני אשמח להתייחס לקטע של המלונות למבודדים אם אפשר.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
רגע, אני רוצה לפתור את הסוגיה הקודמת כדי שהדברים יהיו ברורים. אני רוצה שמשרד הבריאות יוציא מסמך מסודר, כי כל משרד הבריאות לא ידע לתת לי תשובה חד משמעית. תבדקו את זה, אני רוצה הנחיה מסודרת שתרד גם לבתי החולים כדי שהדברים האלה יהיו ברורים ונדע שזה באופן רשמי מתבצע כך. אנג'לה תמשיכי.
אנג'לה עירוני
תודה רבה. אני רוצה קודם כל להגיד שכל הנושא של ההסברה הוא קריטי וככל שאני נמצאת יותר בדיון אני מבינה שיש הרבה שאלות שיש עליהן תשובות, משום מה הן לא מגיעות לאנשים הנכונים בצורה מדויקת וברורה ואז נוצרת אנדרלמוסיה ואנשים נמצאים בתחושה של חוסר הבנה מה הם צריכים לעשות ולאן הם צריכים לפנות, ומי שסופג את כל חוסר ההבנה הזאת זה אנחנו, קופות החולים, והמוקדים שלנו, וכשנאמר פה על ידי ראש אגף השירות במשרד הבריאות שמספיק לה 400 נציגים, אז אני אומרת לך באחריות שקופת חולים שמנהלת רק 2.5 מיליון מבוטחים יש לה 400 נציגים בכל רגע נתון בלי קורונה. אז אני לא בטוחה שהמספר הזה הגיוני. אני אומר לכם שביום הראשון שהתחילו להוציא הודעות למטופלים על האיכון, במקום 50,000 פניות למוקד שלנו היו 80,000 פניות, שרוב המטופלים פשוט באו ואמרו שאין להם יכולת ליצור קשר עם המוקד "קול הבריאות" ואנחנו היינו הכתובת עבורם, כשגם לנו לא היה מידע כי המידע נמצא בידנו, למי הם נחשפו, מתי הם נחשפו, כל המידע הזה לא נמצא בידי קופות החולים ובעצם אנחנו נמצאים באיזו שהיא חזית כדי לסייע למטופלים שלנו להבין מה הם צריכים לעשות.

הדבר הנוסף המשמעותי זה הסברה למטופלים שבדיקות לא מבטלות את הבידוד הביתי והרצון לבצע את הבדיקות מהר גם למטופלים א-סימפטומטי מייצר לחץ לא נכון, מבזבז משאב בחוסר שהוא משאב לאומי, ובסופו של דבר אנחנו רוצים לקטוע את שרשרת ההדבקה ולעשות את זה לאוכלוסייה הנכונה. ההסברה הנכונה כמו שאמרת אותה, באמצעות כל ערוצי התקשורת, חייבת להיות ממוקדת בנושא הזה. כמו שאמרת המיגון כבר ברור והריחוק כבר ברור, בואו נתמקד מי האוכלוסייה שצריכה, למה היא צריכה, מה היא צריכה לעשות כשמישהו מקבל הודעה, למי היא צריכה לפנות ולתת לה את הזמינות הטובה ביותר כדי לתת את המענה.

דבר נוסף שחשוב לי להגיד שבאירוע משברי כמו שאנחנו נמצאים בו חייבת להיות מנהיגות בקול אחד. לא יכול להיות שאנחנו נשמע קולות של רשויות מקומיות, של מקומות אחרים, שקוראים לאוכלוסיות שלמות ללכת להיבדק כשהם לא צריכים בדיקה. זה מייצר לחץ מיותר, זה מייצר חרדות, זה מייצר תחושה של 'אם לא תעשו כקופה, אני אבקש מקופה אחרת לבצע בדיקה' אנחנו חייבים לדבר בקול אחד, אנחנו חייבים לגלות פה מנהיגות, כולם נמצאים באותה המשימה והמשימה היא להחזיר את המשק למצב בריא מהר ככל הניתן, כמה שפחות עם גלים מאוד גדולים. אנחנו כאן כדי למצוא את הפתרון. החולים המאומתים נמצאים במצב מעולה. למה? כמו שאמרו ניסים וכלנית, הם מנוהלים מ-א' עד ת', עם טלפון זמין 24/7, עם שיחות יזומות, עם ניטור יזום, יש מערכת שלמה שעוקבת אחריהם. מי שנמצא בבעיה זה המבודדים, שאין להם כתובת לדעת כמה זמן, שאין להם כתובת לפעמים לדעת למה הם נכנסו לבידוד, ופה אנחנו באמת חייבים למצוא פתרון מהר פשוט ויעיל.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תודה רבה על הדברים החשובים, אנג'לה. אנחנו נעבור לעידו ממשרד הביטחון. בבקשה.
עידו אורלב
צהריים טובים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
עידו, תעשה לנו סדר עם החיילים. אני קיבלתי הרבה מאוד פניות. מה קורה אצלכם?
עידו אורלב
או.קיי. ברשותך גבירתי חברת הכנסת אני אנסה לעשות סדר, אני נציג אגף המבצעים של צה"ל. התהליך הוא כזה, אני אתחיל במקרה הפשוט. חייל שנמצא בבסיס, המקרה יחסית פשוט, פונה לרופא בתוך היחידה ומטופל, יש במסגרת הקפסולות המחלקתיות אפשרות לבידוד. העניין הזה אני מניח שהוא לא מעסיק את החיילים יותר מדי, כי הוא די ברור.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כשאתה אומר חייל, זה אומר חייל שיימצא כחולה מאומת?
עידו אורלב
אני מדבר על חייל שיש לו תסמינים בתוך היחידה. כשהוא נמצא ביחידה הוא פונה לגורם הרפואי בתוך היחידה והוא יקבל מענה. בוא נלך למקרה המורכב יותר שהוא חייל שנמצא בבית ויש לו - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא, רגע. נניח שהוא נמצא כחולה מאומת מה קורה?
עידו אורלב
בוא נתחיל בחייל שיש לו תסמינים מה הוא עושה ועוד מעט נדבר על חייל שהוא מאומת. חייל שיש לו תסמינים פונה למוקד "מקול הלב", אגב, האינפורמציה, המידע הזה, נמצא באתר צה"ל, בטלגרם של צה"ל, פקודות יוצאות לכלל צה"ל אחת ליומיים והמידע קיים. אבל נניח שהוא בבית והוא לא מכיר את זה, הוא פונה למוקד "מקול הלב", יש את המספר ואם תרצי אני אתן אותו. במידה והחייל נדרש להגיע לבדיקה רפואית, אופציה ראשונה, הוא ייגש למרפ"א, למרכז הרפואי הצה"לי הקרוב לביתו, ייבדק שם, במידה והוא לא יכול יש לצה"ל 30 ניידות שעושות למעשה בדיקות בבית, לבדוק את החיילים שאינם יכולים להגיע באופן עצמאי. כמובן אנחנו לא רוצים שהם יסעו בתחבורה ציבורית ואין להם דרך להגיע, יגיעו לבדיקה אצלם. זו הדרך לבדוק את החייל. חייל שנמצא כמאומת הוא יישאר בבידוד בביתו כמו שעושה אזרח. בהנחה שאין לו את היכולת הזאת, חייל צה"ל גם יכול להגיע לבידוד, יש את האפשרות של כפר הנופש באולגה שהוא מתקן לחיילים מבודדים, אבל גם, למתי מעט, לא לכולם כי אנחנו מעדיפים שאנשים יעשו את הבידוד בביתם. חייל שהוא חולה, גם פה לצה"ל יש אפשרות, אפשר לגשת למלונות כמו שאר הצבא, בעבר היה לנו את כפר הנופש באשקלון, אם באמת המספרים חלילה ילכו ויגדלו ואנחנו נשקול בצה"ל לפתוח את כפר הנופש באשקלון שוב לאותם חיילים - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
איך חולה מאומת מגיע לשם? לאשקלון או לא משנה לאן?
עידו אורלב
חייל מאומת בדיוק כפי שמגיע אזרח. ההעדפה שהוא יגיע באופן עצמאי, אם הוא יכול עם מישהו מבני המשפחה, בדיוק כמו שאזרח עושה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
איך הוא יגיע באופן עצמאי אם הוא חולה מאומת. לאוטובוס הוא לא יכול לעלות, בן משפחה יביא אותו?
עידו אורלב
אז אמרתי, במידה ואין לו את היכולת להגיע באופן עצמאי, היחידה תעמיד לרשות אותו חייל רכב ותיקח אותו לשם.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
השאלה היא איך. עידו, אני מתעכבת על הנקודה הזאת לא סתם, לא בשביל להציג. אני שואלת אמיתי. יש לנו חייל בצפון שצריך להגיע לדרום או לא משנה, חייל בדרום שצריך להגיע למרכז. הוא חולה מאומת. ההורים לא יכולים להקפיץ אותו כי הם לא אמורים להיות לידו, הוא אמור להיות בבידוד. אני מניחה שלא לכל חיילי צה"ל יש רכב פרטי, אולי למעטים מהם, שהם יכולים גם להשבית רכב של משפחה, ובתחבורה ציבורית הוא לא יכול לנסוע. אין מערך הסעה?
עידו אורלב
אם הוא נמצא בביתו והוא חולה מאומת, מדוע הוא צריך לגשת ליחידה? שיישאר בביתו.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא, זה ברור, אבל אתה אמרת שאם יש חולה מאומת שלא יכול להשאר בביתו בבידוד, מסיבות שמנינו כאן, אין מערך מסודר שבא ולוקח אותם בדומה לאזרחי?
עידו אורלב
במקרה הזה היחידה תידרש, ואני מבין שזה - - -, שוב, אנחנו נחדד את העניין הזה, שהאחריות מוטלת על היחידה לעשות את זה. בהחלט. זו - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
עידו התנתקת לנו. אנחנו לא שומעים אותך. אני רק אומר לכם בינתיים שאחרי שעה ורבע - - -
ד"ר אמיליה אניס
אפשר לומר משהו לגבי ההסברה? אני רציתי לומר משהו לגבי ההסברה שאנחנו כמובן מאוד מאוד מודעים לחשיבותה. אנחנו הפצנו המון חומרים עם שאלות ותשובות. למשל הפנית אלי שאלה לגבי מסגרות החינוך, אנחנו הפצנו מורה נבוכים לתחלואה במסגרת החינוכית, כאשר יש שם שאלות ותשובות גם לתלמידים, גם להורים שלהם וגם למנהלים של מוסדות החינוך - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
נוכל לקבל את זה?
ד"ר אמיליה אניס
- - - למשל השאלה מי נדרש לבידוד, מפורט שם שזה כל מי ששהה באותו חלל, אם זה כיתה או חדר צוות, נסע ביחד בתחבורה למשל הסעות, היה במגע גופני, היה במגע 15 דקות עם החולה עד שני מטר וכולי. המידע הזה קיים, אני אשמח להעביר אותו גם לוועדה לעיונכם.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
או.קיי. תודה רבה, אנחנו נשמח, אנחנו רוצים שתעבירי אלינו וגם צריך לראות למה זה עדיין משאיר הרבה מאוד אנשים שאין להם את התשובות והם פונים אלינו בשאלות האלה, צריך לראות מה לא עובד שם במערך.
כלנית קיי
אני רציתי להתייחס אם אפשר לנושא הדיגום.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
או.קיי.
כלנית קיי
קודם כל רציתי לספר לכם שבשיא של הגל הקודם היקפי ביצוע הדיגום בכללית היו קרוב ל-3,000 בדיקות ביום, היום אנחנו נמצאים על היקף ביצוע דיגום של כ-20,000 בדיקות ביום, זאת אומרת שיש כאן עלייה דרמטית במאות אחוזים בכל מה שקשור להיקף ביצוע בדיקות הדיגום. גויסו הרבה מאוד עובדים, פלבטומיסטים ואחים ואחיות בשביל שנוכל באמת להנגיש את שירותי הדיגום לכל דורש. אני חושבת שהאתגר הגדול שלנו הוא בשירותי המעבדה, ואם אפשר לבקש את התמיכה של הוועדה ואת העידוד של הוועדה לקדם את הנושא של שירותי המעבדה לביצוע הבדיקות אני חושבת שזה יתרום מאוד, זה ישפר כמובן גם את היכולת שלנו לתת מענה לאוכלוסייה תוך פרק זמן סביר. נכון להיום אנחנו כמובן עוקבים ומנטרים את הזמן הממוצע לקבלת התשובה. אנחנו עומדים על קרוב ל-72 שעות - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
צריך לצמצם את זה. ראש הממשלה ביקש לצמצם את זה ל-24 שעות.
כלנית קיי
- - - אבל צריך לזכור שהבדיקות האלה, אם הן לא מבוצעות תוך מקסימום שלושה ימים הן עלולות ללכת להשמדה, וכרגע האתגר הגדול שלנו שהבדיקות שחלקן מבוצעות כמובן בהיקפים מאוד מאוד גדולים, כפי שציינתי, כ-20,000 בדיקות דיגום מבוצעות רק בכללית מדי יום, מועברות למעבדות השונות ברחבי הארץ ויש לנו אתגר גדול בגיוס המעבדות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אנחנו מכירים את הסוגיה.
כלנית קיי
אני אציין שאנחנו מנתבים את הבדיקות בין כלל המעבדות בתוך בתי החולים וגם בקהילה, וכפי שאתם יודעים לכללית יש גם וגם. אנחנו גם רוכשים שירותי מעבדה מבתי חולים שונים, ממשלתיים וציבוריים אחרים, ועדיין כרגע האתגר המשמעותי הוא אתגר המעבדות. אם אנחנו נצטרך לעלות בהיקף - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
הנקודה ברורה כלנית. אני רק אומר שני דברים. ראשית, זאת נקודה חשובה מאוד, היא מטופלת בערוצים אחרים ואנחנו בהחלט תומכים וגם עושים הכל כדי שתקבלו את הדברים שנדרשים, אבל זה לדיון אחר, זה לא לדיון ההסברה הזה. מה שכן חשוב בדברים שאת הבאת, זה את העניין של מספר השעות שלוקח בעצם עד שמחזירים תשובה וזה קריטי בעיקר לאותם חולים מאומתים שנמצאים בבית, וזה הדבר שבעצם ישחרר אותם מהבידוד, ולהמתין כל פעם 72 שעות אגב במקרה הטוב, חמישה ימים ועוד למעלה מזה במקרה הרע, סיטואציה שאנחנו צריכים לראות איך אנחנו מטפלים בה. אבל תודה רבה על הדברים.
דוד דביר
אפשר להוסיף משהו? זה דוד דביר מהמאוחדת.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
שניה דוד. תנסו להעלות חזרה את עידו, אפילו שיעלה טלפונית. חשוב לי מאוד שהוא יתייחס לחיילים.
עידו אורלב
גבירתי אני על הקו.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
דוד, תמתין רגע, אני חוזרת אליך עידו.
עידו אורלב
אני מתנצל על הניתוק. שוב, לגבי החיילים האחריות על היחידה, במידה וצריך להעביר חייל מביתו לבידוד, ואני אומר עוד פעם מה שאמרתי מקודם. אם יש צורך לחדד את העניין בתוך צה"ל אנחנו בעדכון הקרוב נוציא את זה ונעדכן שוב. אם את אומרת שיש איזה שהוא פער בעניין הזה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כן. בבקשה.
עידו אורלב
לגבי הנושא האחרון, אותו חייל שמקבל גם כן סמס מהשב"כ, במוקד שנפתח בפיקוד העורף לצורך העניין במידה והוא פונה, יש ערוץ מיוחד שמטפל בחיילי צה"ל ונותן להם את כל מה שהם צריכים לגבי ה- - - כמו שאזרח מקבל.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מה זה הערוץ המיוחד?
עידו אורלב
כך שגם חייל אמור לפנות לאותו מוקד, ה-5400, ולקבל את המענה מה נדרש לעשות. וכל זה כמובן במקביל לציר עדכון המפקדים וכולי, אבל זה פנים צה"לי ואני מניח שפחות מעניין את הדיון הזה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני רוצה לעדכן אותך עידו, שגם אותו חייל שפונה ל-5400* ואם התמזל מזלו וענו, אומרים לו 'אתה צריך לפנות לצבא'. אני אומרת לך את זה מידיעה. לא ספקולטיבית. זה חיילים שפנו אלי שהם פנו למוקד של משרד הבריאות ומשרד הבריאות אומר להם 'הצבא מטפל'. מה הוא עושה? לאיזה מוקד אחר בצבא הוא יכול לפנות חוץ מ"כל הלב" שאמרת, ואמרת גם שיש מוקד ייעודי, אנחנו נשמח שתגיד לנו מה הוא.
עידו אורלב
אני חוזר עוד פעם. יכול להיות שיש איזו שהיא בעיה ושמענו על הקמת המוקד ועל הסיוע של פיקוד העורף שזה יכול להיות שזה עדיין בתהליך, אבל באופן עקרוני החייל שאמור לפנות לשם אמור לקבל מענה בתוך הצבא ולא להפנות אותו למשרד הבריאות, וגם פה, לאור הדברים שאת אומרת אנחנו נבדוק את זה שוב - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אבל 5400* זה משרד הבריאות.
עידו אורלב
- - - אם יש צורך לעשות סדר - - -
יאיר פינטו
סליחה שאני מתפרץ, זה פינטו, נציג פיקוד העורף. הדברים לא נכונים, ואם אתם רוצים אני אדייק אתכם.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אנחנו תיכף נשמח לשמוע אותך מדייק אותנו.
עידו אורלב
- - - לגבי המוקד בבקשה. אני אתן לו את רשות הדיבור.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אתה רוצה להתייחס לסוגיה הזאת? ועידו, אל תרד מהקו כי יש לי עוד כמה שאלות. פינטו בבקשה.
יאיר פינטו
כן. שני דברים שהתייחסת. קודם כל, אני אדייק את עידו. חיילים שיוצאים מביתם למלוניות השינוע שלהם הוא כמו אזרחים. אמבולנס. לא באחריות היחידות. בסדר? בדקתי את זה גם תוך כדי, וידאתי את עצמי עם משל"ט המלונות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אז למה מד"א לא נותנים את השירות הזה? מד"א לא נותנים את השירות הזה. אני אומרת לך כי גם אני עשיתי בדיקה אישית, באחד המקרים שפנו אלי אני לקחתי את השרביט לעצמי ואני עשיתי את הבדיקה עבור החייל, אמרו לי חד משמעית 'הצבא'.
יאיר פינטו
או.קיי. אני אומר לך, אני בדקתי עם מי שלוחץ על ההזמנה של האמבולנס. יש פה פער.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אז חברים, לצמצם את הפער הזה כי זה המקומות שבהם אנחנו נופלים והחיילים נמצאים שם אחר כך בקצה חסרי אונים, גם הם וגם המשפחות שלהם. תצמצמו בבקשה את הפער הזה לגבי מי מסיע אותם.
יאיר פינטו
אין שום בעיה. לגבי המוקד, גם פה החיילים מקבלים מענה דומה לאזרח. יש כוונה שזה ישתנה בעתיד וחיילים יקבלו, נגדיר את זה כרגע שלוחה אחרת, אבל זה עוד לא שם, וכרגע זה אותו מענה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אז אני ממש מבקשת לעדכן את המוקד של 5400* בתקווה שזמן ההמתנה יתקצר, שגם חיילים יקבלו מענה שם. כי כשהם מתקשרים לשם אומרים להם 'משרד הבריאות לא מטפל, תתקשרו לצבא' ואז מתחילים להתגלגל ביחידה, בקרפ"ר, בכל השרשרת הזו, שאגב, אף אחד לא יודע את התשובות.
יאיר פינטו
מאה אחוז.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אז בבקשה לעדכן שם. תודה רבה. שאלה נוספת. חיילים שנמצאים בבידוד בגלל שהם שהו ליד חולה מאומת, חלקם אפילו ישנו איתו באותו חדר במשך מספר ימים עד שהוא קיבל את התשובה החיובית, האם הם נדרשים בבדיקות?
עידו אורלב
אני אשמח שתחזרי על השאלה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
עידו אני אחזור על השאלה אבל לפני כן, אני רוצה רגע איזו שהיא הבהרה. אנחנו פשוט מוצפים בשאלות שנוגעות לנושא של חדרי הכושר והבריכות ואני רואה שזה, ובצדק, מאוד בוער בקרב האנשים, אז כדי גם לא להשאיר אותם עד סוף הדיון, אני מוכרחה לומר שהדיון הזה לא עוסק בסוגיית חדרי הכושר והבריכות, הוא נושא חשוב שאנחנו מטפלים בו, גם בשעה הזו שאני נמצאת כאן מולכם יש לי צוות שמטפל מול המשרדים בנקודה הזאת. אנחנו בדיון הזה עוסקים בהסברה לטובת הציבור הרחב לגבי מה עושים במקרה שמתגלים כחולים מאומתים, מה עושים במקרה שמגלים שצריכים להכנס לבידוד, אם זה בגלל הודעה שקיבלו או אם בגלל שהם יודעים שהם שהו ליד חולה מאומת או בגלל שהם ראו באתר של משרד הבריאות שמסלול ההדבקה תואם את המקומות שבהם הם היו. זה דיון נטו הסברתי כדי להביא מידע לציבור, לא נוגע לחדרי הכושר ולבריכות. אני מבטיחה לכם שאני לא אנוח עד שאני אקבל תשובות וביום שני אנחנו נכריע או לביטול הצו או לקבלת הצו, אם יהיו לנו תשובות לפני כן אנחנו אפילו נתכנס ביום ראשון בערב. אז במחילה, אני מכירה את המתח ואת החשיבות של הנושא, אבל זה לא הדיון שנמצא כאן.

עידו, אני חוזרת אליך עם השאלה. חיילים שצריכים לצאת לבידוד, כי הם שהו בקרבת חולה מאומת. יש הרבה מאוד מקרים וזה שכיח בצבא, שהם גם אפילו ישנו איתו באותו חדר מספר ימים עד שהוא קיבל את אותה תשובה חיובית. האם החילים האלה צריכים גם בדיקה או שהם רק צריכים בידוד ולראות שאחרי 14 יום הם עברו בשלום את הימים האלה?
עידו אורלב
אני אנסה לענות על השאלה הזאת בצורה הברורה ביותר. באופן עקרוני כנראה שכן אבל אני בכוונה אומר 'כנראה', בשביל זה יש את מוקד "מקול הלב" ובשביל זה יש את מערך הרפואה בתוך היחידות. סביר להניח שכן, אבל אני לא יודע לענות פה על כל שאלה ובשביל זה יש את המענה הרפואי, שהוא ייתן את התשובה הטובה ביותר מה צריך לעשות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
או.קיי. אני מקבלת. בוא נשאל את משרד הבריאות לגבי הסוגיה הזאת כדי שגם אתם תדעו את הנוהל. מה קורה משרד הבריאות? החיילים האלה צריכים בדיקה או לא צריכים בדיקה?
ד"ר אמיליה אניס
יש לנו הנחיה לאזרחות שבן בית של חולה מאומת צריך להבדק. גם אם הוא א-תסמיני. כאן מגיעה ההגדרה של ענף בריאות הצבא או כל גורם רפואי, האם הם מגדירים את החייל הזה שהוא מגע של חולה מאומת כבן בית שהמגע שם היה כזה כמו בני בית. זאת ההחלטה כמובן של - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
- - -אנחנו צריכים לראות אם זו אותה אינטראקציה, זה מה שמעניין. המהות.
טליה אגמון
פה באמת הענף של טיפול רפואי בצבא, הרופאים במערכת הצבאית מכירים יותר טוב את תנאי המחיה של החילים, יכולים לתחקר אותם בצורה יותר טובה כדי להחליט האם זה כמו בני בית או לא.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא. טליה ואמיליה, הסיפור פה צריך להיות פשוט. תראו איך אנחנו עכשיו מתערבבים בזה. התשובה היא כן או לא. הרי אנחנו יודעים שהם חיים איתם, הם לא חיים בתוך הבית. או.קיי? הם חייבים ביחד כ משפחה אחת, במיוחד אלה שישנים איתם באותו חדר. לכן התשובה צריכה להיות או כן או לא, ואם כן או לא, צריכה לרדת הנחיה מאוד מסודרת לצבא כדי שהוא יידע להתנהל מולם. מה אומרים? ההגיון אומר שכן.
עידו אורלב
אני רק אומר, במידה שיש חיילים שישנים - - -באותו חדר, אין ספק לגבי העניין. כמו שאמרה הגברת לפני, - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אתה בורח לנו מהקו.
ד"ר אמיליה אניס
באופן כללי אם המגע היה כמו של בן בית אז הנוהל הוא כמו לבן בית, אבל התחקיר מתבצע על ידי גורמים הרפואה הצבאיים, לא על ידינו.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תודה. טוב. אנחנו מפספסים את עידו. זה מוביל אותי רק לשאלה הבאה, אולי גם אתם משרד הבריאות, תוכלו לתת מענה. החיילים האלה ונניח שהם צריכים בדיקה, נניח שההגדרה שלהם מי שלפחות שוהה באותו חדר עם חייל מאומת אז הוא כמובן כמו בן משפחה, הוא נדרש בבדיקה. איפה הוא עושה את הבדיקות האלה? קופת חולים לא עושים להם, אנחנו יודעים שלחיילים יש מספר מוקדים בארץ, נתתי דוגמה, חייל מבית הלל צריך לנסוע עד חיפה כדי לעשות את הבדיקה. מי לוקח אותו, איך הוא מגיע לשם, איך אנחנו מנגישים את הבדיקות האלה. אז אמר לנו בהתחלה עידו 'יש לנו 30 ניידות שיוצאות לבתי החיילים ועושים את זה'. מי קובע מי עושה לאן? על החלק השני את לא יודעת לענות, אבל על החלק הראשון אולי אתם יכולים לתת פתרון.
ד"ר אמיליה אניס
גם ההסדרים עם הקופות הם הסדרים באחריות הצבא, כשמדובר בחיילים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
הבנתי. אז אנחנו חייבים כאן את עידו. עידו אתה איתנו?
עידו אורלב
אני אשמח לשמוע את השאלה שוב. אני מתנצל על התקלה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בוא ניקח סצנריו שבו בעצם החייל מוגדר כבן משפחה, בגלל האינטראקציה של שהות באותו חדר, והוא צריך בדיקה. איך הוא מקיים אותה? נתתי דוגמה של חייל מבית הלל שהיה צריך לנסוע עד חיפה כדי לעשות את הבדיקה, כי קופות החולים לא עושות את זה עבור חיילים. ואז עוד פעם נשאלת השאלה מי מסיע אותו, איך הוא מגיע לשם, הרי הוא חב בידוד, אסור לו להיות בקרבה של אנשים, ואתה אמרת בתחילת הדיון שיש 30 ניידות שבעצם מגיעות לבתי החיילים. איך מפעילים את זה?
עידו אורלב
מוקד "מקול הלב" הוא הגורם שמתאם את הגעת הניידת לביתו של החייל שלא יוכל להגיע באופן עצמאי למרפ"א הקרוב לביתו, שם יעשו את הבדיקה. במידה והוא לא יכול להגיע, אנחנו לא נשלח אותו בתחבורה ציבורית או לא נסכן אותו בדרך אחרת ולכן מוקד "מקול הלב" ישלח את הניידת אליו ולכן יש 30 ניידות שפזורות בכל הארץ.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
זאת אומרת חייל שאומר 'אני גר בקרית שמונה', או בית הלל בצפון, איפה שהוא, 'ואני צריך להגיע לחיפה, אין לי דרך'. מוקד "קול הלב" שולח אליו ניידת?
עידו אורלב
זו הפרוצדורה. שהוא מתקשר במידה ולא יכול, 30 הניידות, זה בדיוק מה שהן צריכות לעשות. כן.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אנא לחדד את זה עבור מוקד "מקול הלב", חשוב מאוד שכל המידע שאנחנו העלינו כאן יהיה מסונכרן עם כל הגורמים בשטח כדי שבאמת נוכל לקצר תהליכים ולעשות את החיים קצת יותר פשוטים עבור החיילים שגם כך נמצאים בסיטואציה שהיא פחות פשוטה. תודה רבה.
עידו אורלב
אנחנו נעשה. אני מודה לך. תודה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תודה רבה לך עידו. אני רק אומר לכם שוב לגבי המוקד, אבל אני מקווה שעד יום חמישי הבא זה יטופל, אנחנו ננסה שוב ביום חמישי הבא. אחרי שעה ורבע ניתקו את אור שוב. יש לו הצעה, אולי זה יקל על האחרים, לשים איזה שיר בהמתנה קצת יותר נחמד, שאם כבר הם סובלים את זה על הקו, אז שזה יהיה יותר נעים.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
הצעתו מתקבלת על דעת כל חברי הוועדה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
הצעתו מתקבלת על דעת כל חברי הוועדה. טוב. יש שאלות נוספות? אני סקרתי את כל הנושאים שהגיעו אלי. יש שאלות נוספות למישהו שנמצא בזום לפני שאנחנו נועלים את הדיון?
אירית גל
אני מייצגת את התעשייה. הייתי רוצה שאנחנו נדון, אני מאוד מעריכה, באמת עושים המון עבודה. ובאמת כל הכבוד למשרד הבריאות שמתארגן והסיטואציה היא לא פשוטה ולא קלה. אנחנו רוצים לבוא מהמקום של לעזור ולא להקשות. אנחנו באמת נמצאים, אנחנו לא רוצים להשבית את התעשייה, אנחנו רוצים לעבוד ולהמשיך להתקיים. הנזק הכלכלי הוא עצום. אנחנו השבתנו עכשיו לחמישה ימים בגלל ההתארגנות ואני רואה שיש התארגנות. מאוד היינו רוצים לדעת איך באמת לבצע את ההתארגנות, איך אנחנו יכולים לעבוד ולעזור. אנחנו ערוכים לזה בכל המפעלים הגדולים. יש היו מרכז קורונה שמטפל בכל המקרים. אנחנו מגיבים, אנחנו אפילו פותחים מעגל שלישי כדי למנוע הידבקויות. אנחנו יודעים לעשות תחקירים ובהחלט אפשר להיעזר בנו. האם אפשר למנוע את הדברים האלה, האם אפשר להקים איזה שהוא צוות יחד עם משרד הבריאות כדי שאנחנו נעשה ביחד את העבודה. אנשים מקבלים הודעות, הרבה פעמים זה באמת הודעות סרק. אנחנו חוששים מאוד מכך שמחר יקבלו 50 עובדים וזה משבית לנו את המפעלים. וזה קרה כבר.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תודה רבה. הנקודה ברורה.
מיטל פרי
אפשר - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בבקשה.
מיטל פרי
אני מהתאחדות התעשיינים. באמת גם אירית שדיברה כרגע מזוגלובק וגם קודם אביגדור שדיבר, אני חושבת, רק כדי למקד, יש לנו שיתוף פעולה בצד החיובי, יש לנו שיתוף פעולה טוב באמת עם משרד ה בריאות כמו שהנציגה גם אמרה בתחילת הדיון, אנחנו ביחד למען המשכיות עסקית והכל, אני חושבת רק כדי לחדד, שהבעיה היא באמת ב- - - עומס כמו שדובר פה, על הטעויות באיכונים ש- - - של כל מיני בידודי - - - ועד שיש - - -72 שעות לא תמיד מספיק, והפעילות באמת מצטמצמת ונסגרת, וגם כך המצב הכלכלי אנחנו נמצאים במשבר כלכלי כמובן, אז זה לא - - - כמו שאביגדור ציין עם העובדת שלו. פשוט אנחנו נשמח אם הוועדה באמת כן תפעיל מהצד שלה מאמצים לזרז את מהירות המענה והטיפול בפניות כמו שאתם מסכימים לעשות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תודה רבה מיטל, אני מניחה שלא היית מתחילת הדיון, אנחנו נגענו בסוגיה הזאת והרחבנו בה.
מיטל פרי
אז רציתי למקד את ה- - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אנחנו הרחבנו בסוגיה הזו, לצערי קיבלנו תשובה שאנשים לא יכולים לקחת את הדין לעצמם ולהחליט שהם יוצאים מבידוד גם אם הם יודעים בוודאות שהם לא היו באותו מקום. דובר על כך שימי המחלה הם אלה שיעמדו לרשות אותם אנשים, אני אתייחס לסוגיה של ימי המחלה בסיכום הדיון ואני גם אומר מה אנחנו מבקשים כוועדה.

אני רק אומר שלגבי הנושא שלל איכון שב"כ, הודעות שווא כתוצאה מאיכון שב"כ, יהיה דיון מהיר בשבוע הבא כנראה בוועדת החוץ והבטחון שתעסוק בכל הסוגיה הזו בהרחבה, יש שם היבטים מסווגים ולכן זה ייעשה שם.

בבקשה חבר הכנסת. רצית לדבר.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אני רוצה מעבר לזה, כרגע על הנקודה שדובר עכשיו. בסופו של דבר יש פה אבסורד. הפלנו על העצמאים, יש את המפעלים ויש את התעשיינים שדיברו עליהם, אנחנו בעצם מפילים על איש עצמאי שמחזיק, שהוא כבר גם כך סבל שלושה חודשים, ימי המחלה זה לא איזה קופת חסכון. צריך לזכור את זה. ימי מחלה זה לא כמו ימי חופשה שאדם צובר. זאת אומרת מעסיק לוקח בחשבון על ימי מחלה. פה הוא סובל מימי בידוד, הורים, ילדים, טעויות של משרד הבריאות ואנחנו כמדינה אומרים להם חבר'ה, כל העצמאים, הטלנו בעצם מס חדש על העצמאים, 'כל העצמאים תדעו, תתחילו לשלם על משהו חדש שלא נמצא בשיקלול שלכם'. מישהו צריך לשפות אותם על המס הזה, כי זה מעין מס כזה חדש שאנחנו מטילים עליהם.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
הם מקבלים מביטוח לאומי.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
ממש לא. כי הביטוח הלאומי לא משלם, רק מעל 30 יום. אחרי 30 יום, הכנסת אותו עכשיו ל-14 יום לבידוד, באחוזים מסוימים בטעות או בגלל הילד שלו, זה לא נמצא בתחשיב שלו כעצמאי וכרגע הטלת עליו מס.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
רשמנו את זה גם לסיכום הדיון. אנחנו נברר איך לוקחים אחריות גם על הסיפור של הבידוד ומי משלם אותו.
פרופ' חגי לוין
אני מבקש עוד משפט אחד אם אפשר.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בבקשה חגי.
פרופ' חגי לוין
רק להבהיר גם מה שאמרתי מקודם, המענה למבודדים זה לא רק לצרכים הרפואיים, זה גם עזרה סוציאלית במזון וגם על זה צריך לתת את הדעת, ויש עוד - - - דיברנו עליו הרבה, שזה לשכת הבריאות. לשכת הבריאות הנפתית המחוזית היא זאת שמודיעה על החקירות האפידמיולוגיות. זה עלה, אבל אני חושב שצריך להציף את זה שוב שיש שם מחסור אדיר בכח אדם, גם בכח אדם הבסיסי, גם באחיות אבל גם ברופאים שעל זה לא דובר, והם אלה שבסוף צריכים לקבל את ההחלטות ובגלל המחסור האדיר בכח אדם זה פוגע במענה לציבור, אז אני גם מעלה שוב את הסוגיה הזאת כדי לתגבר עוד את לשכות הבריאות גם ברופאים ורופאות וגם אחים ואחיות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תודה רבה פרופ' לוין, אני אומר לך גם למה אני אומרת את זה ככה, כי אני עכשיו אשמיע את קולו של הציבור. את הציבור לא צריך לעניין עכשיו המצוקות שלנו של כח אדם כזה, כח אדם אחר, זה אנחנו צריכים להילחם כדי שהדברים האלה יהיו בשביל שיהיה מענה ראוי לציבור. אנחנו כאן צריכים לוודא שהציבור מבין בדיוק מה שרשרת הפעולות שצריך לנקוט, מי הכתובת שלו בכל אחד מהמקרים ומי אמור לתת לו את התשובה, ואת כל מה שבמאחורי הקלעים שאנחנו צריכים להיערך ולהכין כדי שיהיה מענה כמו שצריך לציבור, את זה אני משאירה לנו לדיונים השוטפים ואנחנו נמשיך להילחם. גם בשביל האחיות, גם בשביל הרופאים וגם בשביל אותם אנשים שנמצאים שם במוקד, כדי שהם יוכלו לעשות את מלאכתם נאמנה. אז תודה רבה על הדברים.

אני ברשותכם מסכמת את הדיון. קודם כל אני רוצה להודות לכל מי שהגיע לדיון, באמת לחבריי חברי הכנסת וגם לאנשים בזום ואנשי המשרדים השונים. אני מאוד מקווה שהצלחנו לעשות קצת סדר בתוך כל העניין הזה, אנחנו כמובן נוציא את הדברים בצורה מפורטת ואלו הם דרישותיי ודרישות הוועדה: 1. להעביר לנו, גם משרד הבריאות וגם קופות החולים, את כל המספרים של כל המוקדים שנותנים מענה בנושאים שדוברו, כולל הגדרה ליד המוקדים, אם 5400* נותנת מענה למקרים מסוימים, אז מה המקרים האחרים שנותנים מענה למקרים אחרים. דיברו בקופת חולים מכבי שיש מוקד לחולים מאומתים ויש מוקד כללי, תעבירו לנו בבקשה בצורה מדויקת ומפורטת את כל מספרי המוקדים.

הדבר השני שאני מבקשת, זה תרשים זרימה, ממש ציור של שרשרת הפעולות כדי שאנחנו נוכל גם לעזור בהפצה של זה לציבור שבנאדם רואה באיזו נקודה הוא נמצא ומה מפת הדרכים שהוא צריך לעבור כדי לדעת שהוא באמת עושה את הדברים הנכונים ומקבל את התשובות הנכונות ובנוסף לזה את אותו מורה נבוכים שדיברה עליו ד"ר אמיליה, את מה שהיא שלחה למערכת החינוך, אנחנו מבקשים גם כן לקבל כאן בוועדה.

הדבר הנוסף, אנחנו רוצים שייצא נוהל ברור במערכת הביטחון לגבי הנושא של הסעות חיילים, לצמצם את כל הפערים ששמענו עליהם כאן בדיון ובאותה נשימה גם להוציא הנחיה מסודרת בתוך מערכת הבריאות, לקופות החולים ולבתי החולים ולחדרי המיון, לגבי המעברים מהבית לבתי חולים מיון וכולי, ובחזרה, אנחנו מבינים שיש נוהל כזה, תחדדו אותו כדי שכולם ידעו בדיוק איך אנחנו מעבירים חולים מאומתים ממקום למקום.

הנושא האחרון הוא המענה לימי המחלה. אנחנו מבקשים לקבל תשובות, אמנם משרד האוצר לא היה כאן, גם לא ביטוח לאומי, מבקשים לקבל תשובות מי נושא בנטל של אותם ימי בידוד שאנחנו כופים, במיוחד על אנשים שמקבלים הודעת איכון שהיא לא מדויקת. אנשים שמשלמים בעצם בימי מחלה שלא לצורך, אנחנו דורשים לזה מענה וכמובן חברים, הסברה, הסברה, הסברה. אנחנו נעשה את כל מה שאנחנו יכולים כדי לעזור לכם, אבל אתם חייבים לחזק את מערך ההסברה כלפי הציבור, אם זה במדיה, בתקשורת, בטלוויזיה, אם זה ברדיו, אם זה באינטרנט, אם זה באתרים שלכם, תגייסו את כל הכלים כדי שלציבור יהיה יותר קל ויותר פשוט במציאות שהיא גם ככה מורכבת עבור כולנו.

תודה רבה לכולם. שיהיה סוף שבוע טוב ורק בשורות טובות.


הישיבה ננעלה בשעה 13:29.

קוד המקור של הנתונים